Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Duidelijk! thanks. In mijn geval moet de open verdeler namelijk blijven zitten. Ik heb een 600 liter buffer die soms ook verwarmd kan worden met de zonnecollectoren tot 70 graden.rjd22 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:12:
@Nickkie55 sommige warmtepompen zoals Panasonic regelen zelf de deltaT door langzamer of sneller te gaan pompen.
Als je dan een gesloten verdeler hebt zonder pomp dan heeft de warmtepomp hier meer controle over en maakt dat vaak het afstellen iets makkelijker.
Beide situaties kunnen gewoon werken maar met slimme warmtepompen die zelf automatisch bijstellen werken gesloten verdelers vaak efficiënter en makkelijker.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Door het vermengen komt je ta één of twee graden hoger te liggen wat voor sommige hier een enorme rendement daling betekend....Nickkie55 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:21:
[...]
Duidelijk! thanks. In mijn geval moet de open verdeler namelijk blijven zitten. Ik heb een 600 liter buffer die soms ook verwarmd kan worden met de zonnecollectoren tot 70 graden.
Verder geen nadelen, ik draai er ook zo mee.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je al een verdeler hebt zou ik hem ook niet zo vervangen, maar als je opnieuw moet beginnen zou ik een gesloten pomploze verdeler kiezen, alleen al vanwege het feit dat deze in de basis goedkoper zijn (geen pomp) en dus in het geval van een WP alleen maar voordelen heeft.
Bedankt, leidingen door mantelbuis van PVC met AF Armaflex isolatie, of toch voor iets als voorafgeisoleerde grondleidingen gaan zoals de Uponor ThermoTwin. De laatste is wel een erg kostbare oplossing.
Hoe zorg je ervoor dat er geen regen/condens in het PVC komt/zich vormt? (Hoe sluit je het goed af?)
Nog andere ideeën tips of merken voor waterleidingen door de grond naar een monoblok?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Zelfde als een dakdoorvoer.Helhond schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:25:
@TriLithium @Oxellaar
Bedankt, leidingen door mantelbuis van PVC met AF Armaflex isolatie, of toch voor iets als voorafgeisoleerde grondleidingen gaan zoals de Uponor ThermoTwin. De laatste is wel een erg kostbare oplossing.
Hoe zorg je ervoor dat er geen regen/condens in het PVC komt/zich vormt? (Hoe sluit je het goed af?)
Nog andere ideeën tips of merken voor waterleidingen door de grond naar een monoblok?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Verwijderd
De 5kW van Hitachi kan het bij een max Ta van 35CGrolsch schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 06:43:
[...]
Klopt, dat zou moeten kunnen bij 24x7 verwarmen, maar ik ken zo geen split 5KW WP die 5 KW levert bij -7.
[...]
Kleine afname van mijn kant dat hij die Ta nodig heeft bij -10 gezien bouwjaar van zijn woning. Wss zal Ta 35 ook genoeg zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2019 14:10 ]
Afbeelding werkt niet, heb je een linkje toevallig?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Zie:Helhond schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:43:
[...]
Afbeelding werkt niet, heb je een linkje toevallig?
Linkje
Klopt, zie mijn posting met foto https://gathering.tweaker...message/58172852#58172852 en verder zoals @rjd22 al schreef. Bij onze binnenunit ( ERSC-VM2C) is de pomp voldoende krachtig om het water door de verdeler te sturen.Nickkie55 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:07:
[...]
Ja dat had ik ook al gelezen her en der. Maar ik ben benieuwd waarom er toch wordt geadviseerd om een gesloten verdeler te nemen. Misschien heeft het mengventiel te veel weerstand voor de circulatiepomp van de WP?
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Je krijgt het nooit 100% dicht, dus zorg dat het niet in kan regen, maar zorg wel dat er ventilatie mogelijk is.Helhond schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:25:
@TriLithium @Oxellaar
Zo kan vocht weer opdrogen.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ta 40c is veel teveel, probeer eerst eens 32c.DjVe schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:57:
[...]
Ik moet Peter Beense even Googlen.... Ik "vat" hem![]()
![]()
Ik zit zelf in de PV industrie en heb daar door de jaren al behoorlijk wat f*ck-ups gezien betreffende constructies en weet wat de gevolgen willen zijn. Dus ik laat liever wat leidingwerk trekken zodat ik op een vaste muur kan monteren![]()
Wederom bedankt voor de tips. Ik ga even kijken naar die Mitsubishi PUHZ-SW75YAA. Hoewel de woning aardig geisoleerd is, blijft het een jaren 60 woning met ene flinke open woonruimte (zonder goede vloerisolatie, veel glas en een smalle spouw, dus ik denk dat een aanvoertemperatuur van 40 niet eens zo gek is. Er zit nu overigens nog een verdeler met thermostaat en pomp op de vloerverwarming. Dat moet ook aangepast worden of niet.
Bij 40c gaat ie waarschijnlijk staan hikken (steeds in defrost, weer optoeren en weer herhalen).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Ik probeer even jouw 32m2 vv in relatie te brengen met 1100m3 aan gas. Stel ik trek er 150m3 voor SWW af, dan blijft er 950m3 over voor verwarmen. Bij -10C zou je in regio De Bilt, tussen 01-07-18 en 30-06-19 2727,58 gewogen graaddagen hebben gehad, een max dagverbruik hebben van 10,73m3 gas, in kWh, 1m3 = 8kWh warmte, zou dat ongeveer 85,84kWh zijn. Per uur is dat 3,58kW. Als ik dat deel op 32m2 VV dan zou die vloer ongeveer 112W/m2 moeten afgeven. Volgens https://wth.tools/afgiftetabel/ zou je dan een oppervlakteT v.d. vloer hebben van > 30C.DjVe schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:55:
Het gaat om een jaren 60 tussenwoning met spouwmuurisolatie, overal dubbel glas (woonruimtes HR+), beneden vloerverwarming (32m2 met 5 lussen). Plafonds en dak zijn geïsoleerd, Er is geen kruipruimte, dus die isolatie zal mager zijn. Er is zowel een douche als bad aanwezig en het gasverbruik is historisch rond de 1100 kuub gas (wat aardig overeen komt met ons vorige verbruik in een niet geisoleerde jaren 50 hoek bovenwoning op het noorden.

Iets lijkt er niet te kloppen, normaal gesproken blijft de oppervlakteT v.d. vloer minstens 5C lager, een afgifte van 35W/m2 is 'normaal'. Meer dan een factor 3 afwijking lijkt te wijzen op een of andere verkeerde aanname.
Waarom zou de WP gaan hikkenkoevlaas2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:54:
[...]
Ta 40c is veel teveel, probeer eerst eens 32c.
Bij 40c gaat ie waarschijnlijk staan hikken (steeds in defrost, weer optoeren en weer herhalen).
Hij heeft boven toch ook nog radiatoren ? Is dat misschien de oorzaak van je factor 3 afwijking ?Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:22:
[...]
Ik probeer even jouw 32m2 vv in relatie te brengen met 1100m3 aan gas. Stel ik trek er 150m3 voor SWW af, dan blijft er 950m3 over voor verwarmen. Bij -10C zou je in regio De Bilt, tussen 01-07-18 en 30-06-19 2727,58 gewogen graaddagen hebben gehad, een max dagverbruik hebben van 10,73m3 gas, in kWh, 1m3 = 8kWh warmte, zou dat ongeveer 85,84kWh zijn. Per uur is dat 3,58kW. Als ik dat deel op 32m2 VV dan zou die vloer ongeveer 112W/m2 moeten afgeven. Volgens https://wth.tools/afgiftetabel/ zou je dan een oppervlakteT v.d. vloer hebben van > 30C. [Afbeelding]
Iets lijkt er niet te kloppen, normaal gesproken blijft de oppervlakteT v.d. vloer minstens 5C lager, een afgifte van 35W/m2 is 'normaal'. Meer dan een factor 3 afwijking lijkt te wijzen op een of andere verkeerde aanname.
[ Voor 56% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2019 16:08 ]
Is mijn ervaring, delta T heeft er ook mee te maken overigens.Grolsch schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:06:
[...]
Waarom zou de WP gaan hikkenBij SWW bereiding gaat mijn Ta richting de 60 graden en niks geen meer of minder gedefrost als bij Ta 30 graden.
[...]
Hij heeft boven toch ook nog radiatoren ? Is dat misschien de oorzaak van je factor 3 afwijking ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
delta T heeft er logischerwijs zeker mee te maken, want dT bepaalt het afgegeven vermogen.koevlaas2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:16:
[...]
Is mijn ervaring, delta T heeft er ook mee te maken overigens.
Ta zegt in principe nog niets over het vermogen, als je een Ta hebt van 50 en een Tr van 47 dus een dT van 3 graden draait de WP op een lager vermogen als een Ta met 30 graden en een Tr van 25 graden.
Al kunnen beide situaties niet voorkomen als hetzelfde afgiftesysteem wordt gebruikt
Wel herken ik een "trend" in dat hoe meer vermogen er gevraagd wordt, hoe eerder er defrosts optreden.(WP op vol vermogen defrost meer als WP op laag vermogen).
Met de 3kW extra met e-element wordt het alweer 7,3kw. En voor verwarming alleen gebruik ik (teruggerekend, met de laatste doorberekening met graad dagen) iets meer dan 1000m3.Ramon_1984 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:27:
[...]
gewwagde gok om 1400m3 gas om te ruilen voor een 4,3 kw warmtepomp
(Graaddagen berekening komt op iets meer dan 1300 - 300 SWW/koken)
Dan begint de puzzel redelijk te kloppen.
Het electrische element zou ik niet meenemen in je berekening, liever een WP die alles op de compressor redt.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:16:
[...]
Met de 3kW extra met e-element wordt het alweer 7,3kw. En voor verwarming alleen gebruik ik (teruggerekend, met de laatste doorberekening met graad dagen) iets meer dan 1000m3.
(Graaddagen berekening komt op iets meer dan 1300 - 300 SWW/koken)
Dan begint de puzzel redelijk te kloppen.
Laat ik voorop stellen dat het gasverbruik is geschat op historische gegevens (er hangt nog geen slimme meter). De vorige bewoners hadden een kleine, dus ik kan mij goed voorstellen dat ze ook boven meer stookten. Mogelijk zou ons verbruik op dezelfde oude VR ketel lager zijn. Wij wonen zelf nu pas 4 weken hier, dus ik kan moeilijk alles al wetenVerwijderd schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:22:
[...]
Ik probeer even jouw 32m2 vv in relatie te brengen met 1100m3 aan gas. Stel ik trek er 150m3 voor SWW af, dan blijft er 950m3 over voor verwarmen. Bij -10C zou je in regio De Bilt, tussen 01-07-18 en 30-06-19 2727,58 gewogen graaddagen hebben gehad, een max dagverbruik hebben van 10,73m3 gas, in kWh, 1m3 = 8kWh warmte, zou dat ongeveer 85,84kWh zijn. Per uur is dat 3,58kW. Als ik dat deel op 32m2 VV dan zou die vloer ongeveer 112W/m2 moeten afgeven. Volgens https://wth.tools/afgiftetabel/ zou je dan een oppervlakteT v.d. vloer hebben van > 30C. [Afbeelding]
Betreft de verdeler...tja....ik kan het natuurlijk ook met de huidige verdeler proberen, maar op zich is een eenvoudige verdeler zonder pomp en thermostaat ook niet zo duur (bovendien kan ik dan ook iets ophangen waar ik de Ta en Tr kan meten).
Wederom bedankt voor alle tips guys. Ik word zo een heel stuk wijzer
Was mijn insteek ook op basis van o.a. de kennis op dit forum. Dus heb hier de installateur meermaals op challenged. Hij heeft mij uiteindelijk overtuigd a.d.h.v. de Hitachi Hi-Toolkit i.c.m. graaddagen overzicht. Er zijn maar een paar dagen (uren) waarop volle vermogen nodig is. Ja, dan is het electrisch element erg ongunstig om mee bij te verwarmen, maar het komt dus maar zelden voor. (hij denkt zelfs dat op basis van onze isolatie/woning en historisch gasverbruik dit maar om een paar uur per jaar zal gaan).koevlaas2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:41:
[...]
Het electrische element zou ik niet meenemen in je berekening, liever een WP die alles op de compressor redt.
Daarentegen ben je voornamelijk aan het stoken bij hogere buitentemperaturen, waarbij de WP het makkelijk aankan (zeker met het toegenomen vermogen met hogere buitentemperatuur). Een kleinere WP blijft langer in deellast draaien, voordat hij gaat pendelen. Daarom is het netto gunstiger de lage COP bij zeer lage temperaturen voor lief te nemen, en de hoge COP bij gematigd koude temperatuur uit te buiten.
Uiteindelijk een gok op basis van vertrouwen, en dat heeft hij van mij gekregen. Aangezien ik de installatie ga doormeten, komen we vanzelf de waarheid te weten...
Verwijderd
Waarom niet ? De kleinere met element doet hetzelfde nl. nog net iets efficienter dan de grotere zonder element.koevlaas2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:41:
[...]
Het electrische element zou ik niet meenemen in je berekening, liever een WP die alles op de compressor redt.
Tot hoever kan jouw WP straks thermisch terug Moduleren bij Tb 12, Ta 25 graden?SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:08:
[...]
Was mijn insteek ook op basis van o.a. de kennis op dit forum. Dus heb hier de installateur meermaals op challenged. Hij heeft mij uiteindelijk overtuigd a.d.h.v. de Hitachi Hi-Toolkit i.c.m. graaddagen overzicht. Er zijn maar een paar dagen (uren) waarop volle vermogen nodig is. Ja, dan is het electrisch element erg ongunstig om mee bij te verwarmen, maar het komt dus maar zelden voor. (hij denkt zelfs dat op basis van onze isolatie/woning en historisch gasverbruik dit maar om een paar uur per jaar zal gaan).
Daarentegen ben je voornamelijk aan het stoken bij hogere buitentemperaturen, waarbij de WP het makkelijk aankan (zeker met het toegenomen vermogen met hogere buitentemperatuur). Een kleinere WP blijft langer in deellast draaien, voordat hij gaat pendelen. Daarom is het netto gunstiger de lage COP bij zeer lage temperaturen voor lief te nemen, en de hoge COP bij gematigd koude temperatuur uit te buiten.
Uiteindelijk een gok op basis van vertrouwen, en dat heeft hij van mij gekregen. Aangezien ik de installatie ga doormeten, komen we vanzelf de waarheid te weten...
Verwijderd
Dat zijn wel mooie getallen, ik zie alleen geen Ta temperatuur. je gaat er achter komen komend winterVerwijderd schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:26:
@Grolsch Die kleine kan tot 1200W thermisch terugmoduleren en zal bij die gunstige buitenT een maximale COP en dus < 200W primair opnemen [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2019 20:28 ]
Ik heb niet terug gelezen wat jouw situatie precies is. Maar als de isolatie goed op orde is stop je al heel snel met stoken als de buiten temperatuur oploopt. Weet ook niet jij bedoeld met hogere buitentemperaturen maar ga er maar niet klakkeloos van uit dat dit de tijden zijn dat je het meest voordeel er van hebt. Ik denk zelf ook dat dit voordeel heel erg snel verdwijnt voor je gevoel wanneer je het met de koude dagen niet bij kan benen. En dan hebben we het nog maar even niet over hoe de gemiddelde echtgenote daar dan over denktSkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:08:
[...]
Was mijn insteek ook op basis van o.a. de kennis op dit forum. Dus heb hier de installateur meermaals op challenged. Hij heeft mij uiteindelijk overtuigd a.d.h.v. de Hitachi Hi-Toolkit i.c.m. graaddagen overzicht. Er zijn maar een paar dagen (uren) waarop volle vermogen nodig is. Ja, dan is het electrisch element erg ongunstig om mee bij te verwarmen, maar het komt dus maar zelden voor. (hij denkt zelfs dat op basis van onze isolatie/woning en historisch gasverbruik dit maar om een paar uur per jaar zal gaan).
Als ik, met de twee winter warmtepomp ervaring die ik heb, mocht kiezen. Dan zetten ik een maatje groter weg.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
"De oude VR" zal waarschijnlijk een deel v.d. verhaal zijn, naast de mogelijk hogereT op de bovenverdieping en misschien nog meer SWW aandeel in het geheel.DjVe schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:54:
[...]
Laat ik voorop stellen dat het gasverbruik is geschat op historische gegevens (er hangt nog geen slimme meter). De vorige bewoners hadden een kleine, dus ik kan mij goed voorstellen dat ze ook boven meer stookten. Mogelijk zou ons verbruik op dezelfde oude VR ketel lager zijn. Wij wonen zelf nu pas 4 weken hier, dus ik kan moeilijk alles al weten
Betreft de verdeler...tja....ik kan het natuurlijk ook met de huidige verdeler proberen, maar op zich is een eenvoudige verdeler zonder pomp en thermostaat ook niet zo duur (bovendien kan ik dan ook iets ophangen waar ik de Ta en Tr kan meten).
Wederom bedankt voor alle tips guys. Ik word zo een heel stuk wijzer![]()
Wat dan overblijft is dat je nauwelijks meer dan 1.5kW kunt afgeven, bij acceptabele oppervlakteT v.d. vloer en dat mogelijk de isolatie (veel) beter is dan verondersteld voor een jaren 60 woning.
Een kleintje krijgt 'm in de winter niet omhoog (de Ta niet op 40cGrolsch schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:27:
[...]
Dat zijn wel mooie getallen, ik zie alleen geen Ta temperatuur. je gaat er achter komen komend winter
Verwijderd
1200W thermisch op een vloeroppervlak van 32m2 is 37,5W/m2 wat dus niet waar kan zijn volgens mij, de bewuste factor 3.Grolsch schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:27:
[...]
Dat zijn wel mooie getallen, ik zie alleen geen Ta temperatuur. je gaat er achter komen komend winter
Het zal de helft of minder zijn naar mijn idee, dan wordt het alsvolgt:
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2019 20:47 ]
Ja, maar ruim bemeten voorraadvat (300L) en ook met hulpelement.Ramon_1984 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:44:
@SkyFlyer Begrijp ik het goed en ga je sww ook met de Hitachi maken ?
Verwijderd
Dat kun je waarschijnlijk financieel in ieder geval efficienter met een WP-Boiler doen, 1250,00 extra subsidie.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:47:
[...]
Ja, maar ruim bemeten voorraadvat (300L) en ook met hulpelement.
Bijkomend voordeel de WP zelf is dan ook 100% v.d. tijd beschikbaar voor het verwarmen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2019 20:53 ]
Ik kan me wel vinden in jou gedachte, ik zou alleen niet vertrouwen op het element, of althans de besturing daarvan. Ik zou een los extra element in je buffer vat plaatsen en die aansturen bij strenge vorst. Tevens kan die gebruikt worden als je wp met sww bereiding bezig is, dan gaat je verwarming gewoon door indien gewenst.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:08:
[...]
Een drie fase element kent drie standen....
1 PVoutput . Dongen NB
Er zullen 2 elementen geplaatst worden:reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:35:
[...]
Ik kan me wel vinden in jou gedachte, ik zou alleen niet vertrouwen op het element, of althans de besturing daarvan. Ik zou een los extra element in je buffer vat plaatsen en die aansturen bij strenge vorst. Tevens kan die gebruikt worden als je wp met sww bereiding bezig is, dan gaat je verwarming gewoon door indien gewenst.
1) In het "CV" circuit (die ook de boiler verwarmd), deze kan 1kW / 2kW / 1kW + 2kW
2) In de DWH/SWW boiler, deze geeft in 1 keer 3kW
Een andere kandidaat was overigens de Mitsubishi Heavy, deze heeft een 9kW hulp element...
Verwijderd
Dat element is bij de Hitachi vrij configureerbaar, in tegenstelling tot bijv. Panasonic, en wel in 3 stappen van telkens 1000W.reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:35:
[...]
Ik kan me wel vinden in jou gedachte, ik zou alleen niet vertrouwen op het element, of althans de besturing daarvan. Ik zou een los extra element in je buffer vat plaatsen en die aansturen bij strenge vorst. Tevens kan die gebruikt worden als je wp met sww bereiding bezig is, dan gaat je verwarming gewoon door indien gewenst.
Dat kan pana ook, 3-6-9 kW, maar dat maakt het nog niet bestuurbaar om als verwarming te gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:02:
[...]
Dat element is bij de Hitachi vrij configureerbaar, in tegenstelling tot bijv. Panasonic, en wel in 3 stappen van telkens 1000W.
Heeft jou hitachi er al mee verwarmd naadloos met compressor?
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn element is niet aangesloten.Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:02:
[...]
Dat element is bij de Hitachi vrij configureerbaar, in tegenstelling tot bijv. Panasonic, en wel in 3 stappen van telkens 1000W.
Heb nu de stekker los getrokken, maar dat is ook weer een oplossing van niks eigenlijk.
Daar is geen setting voor volgens mij, een klein "corrigerend" tikje uitdelen was voor mij de oplossing.TriLithium schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:29:
Speaking of, hoe krijg je in een ecodan die brommer van een relais stil in de settings?
Heb nu de stekker los getrokken, maar dat is ook weer een oplossing van niks eigenlijk.
Welke relais maakt het geluid bij jou?
@AUijtdehaag heeft ze vervangen door Solid State exemplaren.TriLithium schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:29:
Speaking of, hoe krijg je in een ecodan die brommer van een relais stil in de settings?
Vindt het zo nutteloos om 2 relais in serie te hebben en dan ook nog 1tje continue aan.
Is ook nog wel een idee, rondje TU kan geen kwaad.koevlaas2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:34:
[...]
@AUijtdehaag heeft ze vervangen door Solid State exemplaren.
Ja.. waarom doen ze dat eigenlijk...TriLithium schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:34:
De bovenste, en een tikje helpt niet bij mij, ook een tik niet.
Vindt het zo nutteloos om 2 relais in serie te hebben en dan ook nog 1tje continue aan.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik gok dat er twee voorwaarden moeten zijn voor in bedrijf te gaan. Indien eentje weg valt stopt ie
1 PVoutput . Dongen NB
Situatie is als volgt:
vrijstaande jaren 30 woning, 110m² afgelopen 2 jaar compleet verbouwd inclusief HR++ ramen, vloerisolatie met vloerverwarming door hele benedenverdieping+ badkamer boven, spouwmuur isolatie en binnenkort ook dakisolatie.
ivm budget 2 jaar geleden toch een gasketel geinstalleerd (nefit trendline aquapower hrc30 cw5) nu is er wel budget voor dus wil het alsnog doen en de ketel de deur uit schoppen. .
Gasverbruik van afgelopen jaar zal zo rond de 1700-2000 (incl SWW en koken op gas) uitkomen, maar dit is nog zonder dakisolatie, en zonder binnendeuren. maximaal verbruik afgelopen winter was in januari met 310m3 gas.
Nu hebben we wat onderzoek gedaan vwb de grootte van de warmtepomp. als we uitgaan van een flink koudere maand dan januari en uitgaan van 400m³ gas komen we uit op (400/31 dagen= +/- 13m³ per dag= worst case dus 130Kw warmte per dag/24 uur). dit komt uit op +/- 5.4 Kwh capaciteit.
Gezien onze situatie zou een Monoblock voor ons het beste te installeren zijn en hebben we ook goed de ruimte voor. we willen dan vervolgens onze boiler in de bijkeuken zetten. we hebben zitten kijken en eenPanasonic monoblock spreekt ons wel aan. maar dan is de vraag, gaan we voor de Panasonic H-cap van 7Kwh, (max 5.2Kwh bij -7) of de Tcap van 9Kwh (9Kwh bij -7)
Omdat we ook SWW willen verwarmen met de warmtepomp, en er dus minder tijd vrij is voor verwarming neigen we zelf naar de Tcap omdat deze het zeker aan moet kunnen. Ook omdat we enorm vrij wonen, en we dus veel last hebben van de wind. maar ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zien? klopt mijn beredenatie een beetje?
ik heb gezien dat het evnt ook mogelijk is om een losse warmtepomp boiler te installeren ipv een normale RVS boiler (ook veel subsidie!). Is het mogelijk om de warmtepomp in deze boiler ook te gebruiken om het huis te verwarmen?
het is een beetje een lang verhaal geworden zie ik
Stel je nieuwe gasverbruik met deuren en een goed geïsoleerd dak is 1400m3 dan heb je de (gewone niet T cap) 9 kW nodig want bij -10c heb je dan meer dan 5 kW nodig.Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:48:
Hi allemaal. Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier om ook in ons huis een warmtepomp + boiler neer te zetten.
Situatie is als volgt:
vrijstaande jaren 30 woning, 110m² afgelopen 2 jaar compleet verbouwd inclusief HR++ ramen, vloerisolatie met vloerverwarming door hele benedenverdieping+ badkamer boven, spouwmuur isolatie en binnenkort ook dakisolatie.
ivm budget 2 jaar geleden toch een gasketel geinstalleerd (nefit trendline aquapower hrc30 cw5) nu is er wel budget voor dus wil het alsnog doen en de ketel de deur uit schoppen. .
Gasverbruik van afgelopen jaar zal zo rond de 1700-2000 (incl SWW en koken op gas) uitkomen, maar dit is nog zonder dakisolatie, en zonder binnendeuren. maximaal verbruik afgelopen winter was in januari met 310m3 gas.
Nu hebben we wat onderzoek gedaan vwb de grootte van de warmtepomp. als we uitgaan van een flink koudere maand dan januari en uitgaan van 400m³ gas komen we uit op (400/31 dagen= +/- 13m³ per dag= worst case dus 130Kw warmte per dag/24 uur). dit komt uit op +/- 5.4 Kwh capaciteit.
Gezien onze situatie zou een Monoblock voor ons het beste te installeren zijn en hebben we ook goed de ruimte voor. we willen dan vervolgens onze boiler in de bijkeuken zetten. we hebben zitten kijken en eenPanasonic monoblock spreekt ons wel aan. maar dan is de vraag, gaan we voor de Panasonic H-cap van 7Kwh, (max 5.2Kwh bij -7) of de Tcap van 9Kwh (9Kwh bij -7)
Omdat we ook SWW willen verwarmen met de warmtepomp, en er dus minder tijd vrij is voor verwarming neigen we zelf naar de Tcap omdat deze het zeker aan moet kunnen. Ook omdat we enorm vrij wonen, en we dus veel last hebben van de wind. maar ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zien? klopt mijn beredenatie een beetje?
ik heb gezien dat het evnt ook mogelijk is om een losse warmtepomp boiler te installeren ipv een normale RVS boiler (ook veel subsidie!). Is het mogelijk om de warmtepomp in deze boiler ook te gebruiken om het huis te verwarmen?
het is een beetje een lang verhaal geworden zie ikhoop dat julle mij kunnen voorzien van wat advies!
Ik heb de gewone 9kW (wel een split, maar dat maakt vwb de specs niet veel uit, dacht ik). Die heeft bij -10 nog 8kW oid. @Felicia heeft de 9kW T-cap. Afgelopen winter zag ik bij -7c 's ochtends buiten 9kW output op de Kamstrup warmtemeter👍Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:46:
Koevlaas, tx voor je antwoord! Wat is het verschil in terugmoduleren van de H-cap en de T-cap ? als ze beiden 9Kwh zijn, is dit dan ook gelijk? wat zou de reden zijn om voor de H-cap te kiezen vs de T-cap? (is dat enkel de prijs?)
Dat terugmoduleren is wel een dingetje: minimaal opgenomen vermogen is ca. 850 watt, ik zit dan bij 12c buiten en 30 graden aanvoer zo aan een 4kW thermisch of zo... Toch kon ik met de stillemodus het pendelen wel redelijk onder controle krijgen: totaal 1750 draaiuren en 1400x start/stops van de compressor.
Wat mij betreft zou hij wel wat verder terug mogen moduleren: factor 2 of 3 zou mooi zijn.. 😁 Maar ja.. Dat doet hij niet.. en ik heb gekozen voor genoeg vermogen om hem 's nachts uit te kunnen zetten.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Verschil tussen High Performance en T-cap is in ieder geval dat de T-cap tot ver in de -20 nog het opgegeven vermogen haalt in ruil voor wat lagere efficientie.Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:46:
Koevlaas, tx voor je antwoord! Wat is het verschil in terugmoduleren van de H-cap en de T-cap ? als ze beiden 9Kwh zijn, is dit dan ook gelijk? wat zou de reden zijn om voor de H-cap te kiezen vs de T-cap? (is dat enkel de prijs?)
Volgens de unit zelf trekt deze minimaal 800W maar op de Youless (voor heel het huis) trekt hij dan nog steeds ongeveer 1000W
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik heb er 3-fase SSR inzitten, maar ik denk dat 1-fase SSR ook wel kan, zolang de stuurspanning maar 230 VAC is.
Ik heb er 3 inzitten. Ik maak gebruik van het "defrost" signaal om tracing aan te sturen. (WP buitenunit heeft condensaftap bij mij)
https://www.ebay.nl/itm/3...m:m93BXreqJuRq33O7j-JvFag
https://www.ebay.nl/itm/S...m:m_vv0aJLGO7EVGfe-NEjaUQ
FachtechniekerAUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:57:
@TriLithium
Ik heb er 3-fase SSR inzitten, maar ik denk dat 1-fase SSR ook wel kan, zolang de stuurspanning maar 230 VAC is.
Ik heb er 3 inzitten. Ik maak gebruik van het "defrost" signaal om tracing aan te sturen. (WP buitenunit heeft condensaftap bij mij)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De H serie kan wel verder in vermogen terug moduleren, is ook maar met enkele fan.Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:46:
Een T CAP heeft een dubbele fan en verstookt dus ook meer energie aan ventilatoren e.d.
Dat een 9 kW H serie op papier niet zo'n beste COP heeft moet je langs je heen laten gaan denk ik, ik scoorde hier laatst cop 10 met mijn zwembad aan zo'n apparaat.
De H-serie kent twee 9kWatt varianten:koevlaas2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:59:
[...]
De H serie kan wel verder in vermogen terug moduleren, is ook maar met enkele fan.
Een T CAP heeft een dubbele fan en verstookt dus ook meer energie aan ventilatoren e.d.
Dat een 9 kW H serie op papier niet zo'n beste COP heeft moet je langs je heen laten gaan denk ik, ik scoorde hier laatst cop 10 met mijn zwembad aan zo'n apparaat.
De versie met enkele fan (1 fase 230vac) kan een stuk verder terugmoduleren (450watt elektrisch ofzo, dacht ik zo uit mijn hoofd) dan de versie met dubbele fan (3 fase 400vac): die kan dus ongeveer tot 850watt terug.
Die versie met enkele fan kakt behoorlijk in bij -10c. De dubbele fan niet zo veel. De T-cap zakt helemaal niet in.
Het 3-fase model heeft een zwaardere compressor (4,5kW ofzo).
Het komt uit de lengte of uit de breedte... (Helaas😁)
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ah kijk aan dat zijn mooie prijsjes voor de 1 fase. Daar kunnen we wel een zet van hebben.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:57:
@TriLithium
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verwacht niet dat ik het element ooit nodig zal hebben maar het moet wel kunnen als het moet. Maar niet het hele jaar dat gebrom voor niks.
1 fase is genoeg. De ander draad mag gerust door verbonden worden.
Thnx.
ik zie het inderdaad in de specsheet. de H met enkele fan op 230V zakt op -7 naar 6.4 Kwh en de 400V blijft op 9Kw zitten bij -7. De 400V heeft weer wel een betere COP volgens de specs.... lastig lastig lastigFullpower schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:21:
[...]
De H-serie kent twee 9kWatt varianten:
De versie met enkele fan (1 fase 230vac) kan een stuk verder terugmoduleren (450watt elektrisch ofzo, dacht ik zo uit mijn hoofd) dan de versie met dubbele fan (3 fase 400vac): die kan dus ongeveer tot 850watt terug.
Die versie met enkele fan kakt behoorlijk in bij -10c. De dubbele fan niet zo veel. De T-cap zakt helemaal niet in.
Het 3-fase model heeft een zwaardere compressor (4,5kW ofzo).
Het komt uit de lengte of uit de breedte... (Helaas😁)
ik neem aan dat ik met een buffervat, en goede instellingen al een hoop pendelen van verhelpen?
Wat zouden jullie verder aanraden voor boiler? het moet sowieso een met een behoorlijke capaciteit zijn 300liter ofzo. kan ik dan beter een aparte warmtepomt boiler neerzetten, of de warmtepomp aansluiten op een losse RVS boiler? gezien de subsidie is een WP boiler wel goedkoper lijkt me?
Neem een grote warmtepomp boiler, met extra spiraal om wp op aan te sluiten , en strijk subsidie op voor goedkope boiler ahum....Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:49:
[...]
ik zie het inderdaad in de specsheet. de H met enkele fan op 230V zakt op -7 naar 6.4 Kwh en de 400V blijft op 9Kw zitten bij -7. De 400V heeft weer wel een betere COP volgens de specs.... lastig lastig lastig
ik neem aan dat ik met een buffervat, en goede instellingen al een hoop pendelen van verhelpen?
Wat zouden jullie verder aanraden voor boiler? het moet sowieso een met een behoorlijke capaciteit zijn 300liter ofzo. kan ik dan beter een aparte warmtepomt boiler neerzetten, of de warmtepomp aansluiten op een losse RVS boiler? gezien de subsidie is een WP boiler wel goedkoper lijkt me?
En kijk eens naar de auer edel water water warmtepomp voor aansluiting op buffer.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar probeer het eens met je Hot Tub, kakt de COP gelijk weer in, of het moet ambient 40C zijn plus instraling.koevlaas2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:59:
[...]
De H serie kan wel verder in vermogen terug moduleren, is ook maar met enkele fan.
Mijn zwembad heeft al een veel hogere ta dan mijn woningverwarming, dus dat beloofd goeds wat mij betreft.donaldk schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:29:
[...]
Maar probeer het eens met je Hot Tub, kakt de COP gelijk weer in, of het moet ambient 40C zijn plus instraling.
Hoe kan je via melcloud het aantal draaiuren enz. Inzien ? Ik kan dit zo 123 niet vinden.[b]godfriedd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
godfriedd schreef op woensdag 10 juli 2019 iets maar werd door zeehond gecorrigeerd.
60 ? Dat is veel te veel, ik heb 35c voor het zwembad.donaldk schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:26:
Hoeveel dan, voor je hot-tub zie ik eerder 60 graden dan 40 graden?
Je vergelijkt wel een beetje appels met peren, een WP boiler is zelden RVS en aan je (split)WP een RVS boiler hangen is ook een optie.Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:49:
[...]
kan ik dan beter een aparte warmtepomp boiler neerzetten, of de warmtepomp aansluiten op een losse RVS boiler? gezien de subsidie is een WP boiler wel goedkoper lijkt me?
Persoonlijk zou ik voor een losse RVS boiler bij je (split)WP kiezen.
Dat hangt van je warmtepomp af, als daar een filter inzit heeft een tweede standaard vuilfilter geen zin. Een magnetisch filter wordt echter wel geadviseerd!Nickkie55 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:11:
Vorige week was hier een discussie over een filter in je aanvoer naar de WP. Waarom moet dit zon duur Fernox TF1 filter zijn? Voldoet een standaard vuil filter met een maaswijdte van een millimeter niet?
Zeker bij een bestaand systeem een aanrader, bij een nieuw systeem met alleen plastic buizen niet zo zinvol...
[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 12-07-2019 23:20 ]
Volgens mij kan zo'n filter wel, ik heb er hier een paar liggen met DN32 erop gedrukt.Nickkie55 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:11:
Vorige week was hier een discussie over een filter in je aanvoer naar de WP. Waarom moet dit zon duur Fernox TF1 filter zijn? Voldoet een standaard vuil filter met een maaswijdte van een millimeter niet?
Ik installeer deze tegenwoordig en denk erover dan het TF1 filter weg te laten.
Volgens mij heeft @Oxellaar dit goed verwoord:Nickkie55 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:11:
Ik was verbaasd hoeveel troep dit filter er na 1 maand uit had gehaald.Een platenwisselaar is veel gevoeliger voor vuil.
[...]
Maar een filter is in veel gevallen inderdaad niet direct nodig, maar dat is vooraf lastig te zeggen.
Wel weet ik, dat op de plekken waar een filter is geplaatst, er nagenoeg altijd vervuiling in zit.
Alle merken die wij plaatsen op het werk, stellen een waterfilter verplicht. Samsung, LG, Western, ME....allemaal. Zal vast een reden hebben.
Bovendien is het in de duurdere techniek gebruikelijk om zoiets te plaatsen teneinde te voorkomen dat een toekomstig defect/slijtage systeemschade zou kunnen veroorzaken.
Op het totale bedrag van een WP-installatie is zo'n filter een bescheiden kostenpost en gezien de mogelijke schade is het de vraag of je dat risico wil nemen.
Hier wordt beweerd dat je een filter nodig hebt. Maar er wordt niet specifiek aangegeven dat dit een duur magnetisch filter moet zijn.Remco45 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:09:
[...]
Volgens mij heeft @Oxellaar dit goed verwoord:
[...]
Ik was verbaasd hoeveel troep dit filter er na 1 maand uit had gehaald.
Bovendien is het in de duurdere techniek gebruikelijk om zoiets te plaatsen teneinde te voorkomen dat een toekomstig defect/slijtage systeemschade zou kunnen veroorzaken.
Op het totale bedrag van een WP-installatie is zo'n filter een bescheiden kostenpost en gezien de mogelijke schade is het de vraag of je dat risico wil nemen.
Ik vind het eerlijk gezegd nog wel mee vallen wat jij eruit hebt gehaald. Het ziet er wat donker uit maar de vaste stoffen in het water vind ik eerlijk gezegd nog wel mee vallen. Dit had een mechanisch filter er waarschijnlijk ook wel uit gehaald.
Dat is niet altijd zo zeker. Je weet niet wat er tijdens de bouw/montage voor troep in is gekomen.Ep Woody schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:17:
[...]
Zeker bij een bestaand systeem een aanrader, bij een nieuw systeem met alleen plastic buizen niet zo zinvol...
Ik heb in het verleden allerlei grote industriële installaties ontworpen (tbv elektriciteitscentrales).
In sommige systemen werden filters gemonteerd, die juist in het begin actief waren. Als na verloop van tijd het systeem schoon was, werd het binnenwerk er uit gehaald, om onnodige weerstand (en daarmee energieverlies) te voorkomen.
Zwerius Kriegsman
30 graden is veel te koud voor een Hot Tub. Zwembad is iets anders, die past wel bij standaard WP. Daarom schreef ik ook sluit hem an op je Hot tub en je zult die COP zien inzakken.koevlaas2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:46:
[...]
60 ? Dat is veel te veel, ik heb 35c voor het zwembad.
[ Voor 13% gewijzigd door donaldk op 13-07-2019 12:36 ]
Hottub is 38° en warmer is echt heet.donaldk schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:11:
[...]
30 graden is veel te koud voor een Hot Tub. Zwembad is iets anders, die past wel bij standaard WP.
Met heet weer is kouder ook al aangenaam maar dan is het geen "hot" tub meer.
www.highflow.nl
Verwijderd
Ik mis gegevens over je afgiftesysteem, vvw of radiatoren maakt een verschil m.b.t. de benodigde Ta die de WP dient te kunnen leveren.Gamer dénis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:48:
Hi allemaal. Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier om ook in ons huis een warmtepomp + boiler neer te zetten.
Situatie is als volgt:
het is een beetje een lang verhaal geworden zie ikhoop dat julle mij kunnen voorzien van wat advies!
310m3 - 15m3 ( voor SWW en koken ????? ) maakt 295m3 voor verwarmen. In de regio De Bilt waren er in januari 2019 494,23 gewogen graaddagen, wat betekent dat je 295/494,23 = 0,597m3/ggd nodig bent.
Dat betekent dat je bij -10C, 28 * 0,597 = 16,72m3 zou gaan verstoken. Bij de aanname dat je effectief 8kWh aan warmte uit 1m3 gas krijgt komt die 16,72m3 neer op ongeveer 134kWh over 24 uur. De benodigde capaciteit voor de WP is dan 134 / 24 = 5,6 kWh.
Het aantal dagen dat het in Nederland onder 0C is gemiddeld 120 dagen, onder 0C is dus niet gelijk aan -10C
Hier in nederland duur, maar kijk eens om je heen.Nickkie55 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:11:
https://www.ebay.co.uk/sc...&_nkw=tf1+filter&_sacat=0
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je WP levert echt niet 24x7 het volledige vermogen, defrosts zitten er ook nog tussen dan dan zou een 9 kW systeem beter passen.Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Ik mis gegevens over je afgiftesysteem, vvw of radiatoren maakt een verschil m.b.t. de benodigde Ta die de WP dient te kunnen leveren.
310m3 - 15m3 ( voor SWW en koken ????? ) maakt 295m3 voor verwarmen. In de regio De Bilt waren er in januari 2019 494,23 gewogen graaddagen, wat betekent dat je 295/494,23 = 0,597m3/ggd nodig bent.
Dat betekent dat je bij -10C, 28 * 0,597 = 16,72m3 zou gaan verstoken. Bij de aanname dat je effectief 8kWh aan warmte uit 1m3 gas krijgt komt die 16,72m3 neer op ongeveer 134kWh over 24 uur. De benodigde capaciteit voor de WP is dan 134 / 24 = 5,6 kWh.
Het aantal dagen dat het in Nederland onder 0C is gemiddeld 120 dagen, onder 0C is dus niet gelijk aan -10C, een 'kleine' 5kW'er met een standaard aanwezig electrisch element van 3kW, die 7kW onder de omstandigheden van -10C kan leveren is dus voldoende er van uit gaand dat het afgiftesysteem geschikt is voor LTV/ZLTV.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2019 22:27 ]
Ja, bij strenge vorst kan het flink mistig zijn. En die mist is vloeibaar water tot het iets raakt, dan krijg je rijp.Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:18:
@koevlaas2 Defrosts bij -10C ? Ik ben ze nog niet tegengekomen bij buitenT -10C, daarnaast heb je 7kW ter beschikking terwijl 5,6kW gevraagd wordt, een overschot van 25%.
Dus zeker je warmtepomp heeft daar last van.
Verwijderd
Snap je vraagtekens, maar het is echt zo.Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:39:
@Oxellaar Vloeibaar en -10C heb ik een beetje moeite mee om die met elkaar te combineren, maar dat zal wel mijn gebrek zijn.
Kan het niet verklaren hoe en wat precies.
Verwijderd
Ik reken nooit het electra element mee als zijnde nodig bij -10c, leuk dat het er is maar m.i moet de compressor het alleen kunnen.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:06:
@Oxellaar Bij 3kW electrisch heb je nog maar 2.6 v.d. 4.5kW gespecificeerd vermogen v.d. WP zelf nodig, praktisch zal het dus waarschijnlijk geen probleem opleveren om de benodigde 5.6kW capaciteit te krijgen.
Verwijderd
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2019 01:24 ]
Heeft er iemand recentelijk ervaring met het terugvragen van de subsidie bij eigen installatie met een pomp uit het buitenland? Ik ben van plan de pomp bij immotec op te halen (DE) gezien het behoorlijke prijsverschil. ik heb wat posts voorbij zien komen dat het met de factuur van de pomp en wat foto's ook OK was, maar deze posts waren nog van vorig jaar. ben benieuwd of er nog iets veranderd is .
Ik heb dat eens uitgerekend voor mijn elga (5 kW bij +10 en 2,2 kW bij -10) of het handig zou zijn om de cv-ketel te vervangen door een 3 of 6 kW elektrisch element.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 01:18:
@koevlaas2 Ieder zijn smaak/voorkeur. Kouder dan -5C komt sowieso weinig voor, dan komt de WP op de compressor altijd alleen klaar en terug kunnen moduleren tot 1.2kW thermisch en < 200W primair heeft voor mij ook zijn charme.
Bij de energieprijzen van 2019 is het financiële en energietechnische kantelpunt (tov gasketel) ca 2,6. De gezamenlijke scop Elga+ CV bij 0 graden is 3,1 en pas bij -10 graden 2,6 . Gemiddeld in het hele seizoen 4,4.
Zou ik de CV-ketel vervangen door een elektrisch element dan is de gezamenlijk scop bij 1,5 graden al 2,5.
NB: een dag gemiddeld 1,5 graden betekent 's nachts kouder en overdag warmer. 's nachts zou het element al worden aangesproken.
Dus zowel energietechnisch als financieel gezien niet erg handig een kleine pomp en een flink elektrisch element.
Met de voorgestelde energieprijzen 2026 (dan ligt het financiële kantelpunt op 1,7) kom je net uit. De gezamenlijk scop is dan dan pas bij -3 graden 1,7. Maar zelfs met mijn Elga +CV ketel is de scop dan nog steeds 2,9.
Moraal: jouw voorstel is alleen interessant om van gas af te komen. Wat betreft elektriciteitsverbruik en financieel niet. Ik ben het eens met Koevlaas: je kan beter in 1 keer een grotere pomp kopen zonder element.
[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 14-07-2019 09:59 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Misschien tegen de volle prijs aftikken klopt je verhaal. Maar wij hebben zonnepanelen, ik kan voor dikke 1000 euro per jaar extra mijn huis verwarmen met cop 1 ,zonder isolatie aanpassen etc.JanHybride schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:52:
[...]
Ik heb dat eens uitgerekend voor mijn elga (5 kW bij +10 en 2,2 kW bij -10) of het handig zou zijn om de cv-ketel te vervangen door een 3 of 6 kW elektrisch element.
Bij de energieprijzen van 2019 is het financiële en energietechnische kantelpunt (tov gasketel) ca 2,6. De gezamenlijke scop Elga+ CV bij 0 graden is 3,1 en pas bij -10 graden 2,6 . Gemiddeld in het hele seizoen 4,4.
Zou ik de CV-ketel vervangen door een elektrisch element dan is de gezamenlijk scop bij 1,5 graden al 2,5.
NB: een dag gemiddeld 1,5 graden betekent 's nachts kouder en overdag warmer. 's nachts zou het element al worden aangesproken.
Dus zowel energietechnisch als financieel gezien niet erg handig een kleine pomp en een flink elektrisch element.
Met de voorgestelde energieprijzen 2026 (dan ligt het financiële kantelpunt op 1,7) kom je net uit. De gezamenlijk scop is dan dan pas bij -3 graden 1,7. Maar zelfs met mijn Elga +CV ketel is de scop dan nog steeds 2,9.
Moraal: jouw voorstel is alleen interessant om van gas af te komen. Wat betreft elektriciteitsverbruik en financieel niet. Ik ben het eens met Koevlaas: je kan beter in 1 keer een grotere pomp kopen zonder element.
Dus in de huizen waar eerst 20000 in moet voor isolatie of vloer verwarming etc..... Nou dan wist ik het wel, veel elementen of ir panelen aan de muur.
1 PVoutput . Dongen NB
Dwz, onder de 300m3 gasverbruik voor verwarming is een elektrisch element al snel interessant ipv gas. Wanneer deze alleen moet bijspringen <2C Tb en je doet sww met WPB dan ben ik ervan overtuigd dat het financieel wel uit kan. Ik verbruik nu 400m3 puur verwarming en 17,7ct de kWh. Als ik overstap naar 3-fase dan zou ik de ketel de deur uit kunnen gooien zonder echte financiële nadelen. Wat betreft de Pana zou ik ook de 9kWh doen. Antipendel en goedkope zonnestroom wegen nooit op tegen COP1 ipv COP2,5 of hoger.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Bovendien is het slecht voor je jaarverbruik.koevlaas2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:37:
[...]
Ik reken nooit het electra element mee als zijnde nodig bij -10c, leuk dat het er is maar m.i moet de compressor het alleen kunnen.
WP leveranciers schermen in hun reclame wel altijd met: "het is maar voor enkele dagen per jaar", dat is ook wel zo, maar die enkele dagen (van 24 uur) verbruiken in werkelijkheid wel erg veel.
Ik heb bijvoorbeeld in een presentatie van Vaillant (voor installateurs) gezien, dat zij in hun berekeningen er van uit gaan, dat een kwart van het totale jaarverbruik van de WP opgesoupeerd wordt door de elementen.
Dus ze gaan intern kennelijk wel van heel andere getallen uit, dan in de reclame-uitingen.
Aan jullie zelf om te bepalen welke van de twee je gelooft.
Ik weet het wel.
Zwerius Kriegsman
Verwijderd
2kW op 55m2 is 36,4W/m2 dat is wat een moderne woning per m2 nodig heeft bij -10C, dat als minimum-waarde ?Gamer dénis schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:49:
Thanks @koevlaas2 ik ga denk ik toch voor de 9Kwh versie, dan weet ik zeker dat ik safe zit. iI verwacht dat ik de minimale afgifte van +/- 2Kw wel kwijt kan in mn 55m2 vloerverwarming dus pendelen ben ik niet zo erg bang voor.
Heeft er iemand recentelijk ervaring met het terugvragen van de subsidie bij eigen installatie met een pomp uit het buitenland? Ik ben van plan de pomp bij immotec op te halen (DE) gezien het behoorlijke prijsverschil. ik heb wat posts voorbij zien komen dat het met de factuur van de pomp en wat foto's ook OK was, maar deze posts waren nog van vorig jaar. ben benieuwd of er nog iets veranderd is .
Verwijderd
Jouw geval/situatie is niet overeenkomend met mijn voorbeeld, jouw Elga 2,2kW bij -10C en hulp v.d. CV-ketel / electrisch element nodig v.a. 2,5 a 3C, als gemiddelde dagBuitenT, als ik het goed begrijp.JanHybride schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:52:
[...]
Ik heb dat eens uitgerekend voor mijn elga (5 kW bij +10 en 2,2 kW bij -10) of het handig zou zijn om de cv-ketel te vervangen door een 3 of 6 kW elektrisch element.
V.w.b. het kantelpunt heb je naar ik aanneem de verhouding tussen de prijs van 1m3 gas en 1kWh electra gekeken. Dus iets van 0,60 vs. 0,22. Echter als je gasverbruik ongeveer 600m3 is kost je dat geen 0,60 maar bijna 1,00 volgens gaslicht.com, dit vanwege de vaste kosten.

De genoemde 5kWer heeft het element pas nodig v.a. -8C zoals onderstaand laat zien. Tevens dat de 5kWer het efficienter doet dan zijn grotere broers.

Het verhaal valt en staat overigens met het feit of het afgiftesysteem op orde is en met een Ta van max 30C bij -10C die 5,64kW uit het voorbeeld kan leveren.
Als vanwege het afgiftesysteem bijv 40C nodig heeft bij -10C verandert het enigszins, maar ook maar marginaal:

De als eerste voorgestelde, de RWM4.0, is daarbij een 11kW, die ongeveer 10,00 per jaar zou besparen maar in aanschaf een veelvoud van 10,00 meer kost.
Bij een benodigde Ta van 45C vanwege het afgifte systeem wordt het nog iets duidelijker.
In het 1e geval levert de WP 5,2kW, het 2e 4,51kW en in het 3e geval nog maar 4,38kW uitsluitend en alleen vanwege de hogere Ta.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2019 13:08 ]
Ja, bij aanvraag moest ik factuur, bewijs van betaling en een door de F-gassen gecertificeerde monteur ingevuld formulier meezenden. Subsidie was snel binnen.Heeft er iemand recentelijk ervaring met het terugvragen van de subsidie bij eigen installatie met een pomp uit het buitenland? Ik ben van plan de pomp bij immotec op te halen (DE) gezien het behoorlijke prijsverschil. ik heb wat posts voorbij zien komen dat het met de factuur van de pomp en wat foto's ook OK was, maar deze posts waren nog van vorig jaar. ben benieuwd of er nog iets veranderd is .
Zie ook voorwaarden:
https://www.rvo.nl/subsid...ticulier-menu/voorwaarden
[ Voor 11% gewijzigd door Remco45 op 14-07-2019 14:00 ]
Makkelijk, ik heb minimaal 3.8 kW en kan dit continue kwijt in 55m2 vloerverwarming.Gamer dénis schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:49:
Thanks @koevlaas2 ik ga denk ik toch voor de 9Kwh versie, dan weet ik zeker dat ik safe zit. iI verwacht dat ik de minimale afgifte van +/- 2Kw wel kwijt kan in mn 55m2 vloerverwarming dus pendelen ben ik niet zo erg bang voor.
Hoe snel had je hem binnen/goedkeur na het invullen?Remco45 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:39:
[...]
Ja, bij aanvraag moest ik factuur, bewijs van betaling en een door de F-gassen gecertificeerde monteur ingevuld formulier meezenden. Subsidie was snel binnen.
Op 12 mei ingediend en op 4 juni ontvangen; complimenten aan de RVOHoe snel had je hem binnen/goedkeur na het invullen?
Remco45 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:06:
[...]
Op 12 mei ingediend en op 4 juni ontvangen; complimenten aan de RVO
Afgelopen winter nog gezien bij @Dylantje2 Dat een 5KW Panasonic het moeilijk krijgt terwijl we een zachte winter hebben gehad en het niet eens serieus koud is geweest.
@Gamer dénis Ik zou ook niet voor de 5KW gekozen hebben
Grappig, jij verbruikt minder dan ik op jaarbasis, maar ik heb aan 4 kW genoeg voor gehele huis en jij stopt het alleen al continu in je huiskamer???? Ja ja.....koevlaas2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:24:
[...]
Makkelijk, ik heb minimaal 3.8 kW en kan dit continue kwijt in 55m2 vloerverwarming.
Denk dat @Verwijderd beter in de buurt zit met zijn rekensom
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn WP is minimaal 50% van het vermogen dus 3.8 kW en dat kan ik makkelijk kwijt in de vloer.reneeke1970 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:47:
[...]
Grappig, jij verbruikt minder dan ik op jaarbasis, maar ik heb aan 4 kW genoeg voor gehele huis en jij stopt het alleen al continu in je huiskamer???? Ja ja.....
Denk dat @Verwijderd beter in de buurt zit met zijn rekensom
Als het kouder is moet ie wel iets optoeren om het vermogen te kunnen leveren.
Verder maakt het niet uit wat je SJV is.
Dat is niet zoals je een verwarmingssysteem zou moeten interpreteren.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:57:
Een M10 moer heeft als tegenhanger een 10M bout volgens mij. Randje of precies passend ?
Dit topic is gesloten.
![]()