Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 121 Laatste
Acties:
  • 577.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Wordt nergens vermeld zover ik kan vinden. Bij -7 doet CHA7 5,88kW en CHA10 7,95kW aanvoer 35gr. volgens specs. COP is dan 2,75. Met aanvoer 50gr ga je dan denk ik richting element rendement :P Hij kan tot 70 graden aanvoer schijnt het... zal wel een dure rekening worden met een koude winter dan gok ik zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 19-06-2019 20:36 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iemand een goede [ richt ] stooklijn voor te koelen???

En ik krijg grafana niet aan de gang..
<quote>
Authentication is required to start 'grafana-server.service'.
Authenticating as: root
Password:
==== AUTHENTICATION COMPLETE ===
Job for grafana-server.service failed because of unavailable resources or another system error.
See "systemctl status grafana-server.service" and "journalctl -xe" for details.
pi@odroid:~$
</quote>

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ik merk hier dat de temperatuur op de zolder overdag flink oploopt. Daarmee loopt de dauwpunt temperatuur ook op (luchtvochtigheid neemt wel iets af), en moet ik de watertemperatuur voor het koelen ook verhogen om geen condens te krijgen. Nu draait de WP hier telkens een half uur, en daarna weer een half uur uit te gaan, dus het beetje condens verdampt ook wel weer. Maar omdat te voorkomen zet ik temperatuur maar wat hoger, maar het koelen dan wordt het minder effectief... Op de verdieping nog geen last van condens.

In hoe verre is het schadelijk voor het leidingwerk dat er iets condens op komt (dat dus ook wel weer verdampt)?

In hoe verre heeft het zin om de leidingen te isoleren met Armaflex AF? Ben ik dan van alle condensproblemen af, of zitten daar ook nog addertjes onder het gras?

Toevoeging: overdag kon ik koelen met minimaal 16 graden, maar tegen avond kon het nog maar 19 graden zijn, vanwege de temperatuur op de zolder.

[ Voor 8% gewijzigd door Fullpower op 19-06-2019 09:29 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
LittleTycoon schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:17:
[...]

Dit zijn niet de beste merken qua prijs/kwaliteit verhouding. Kwalitatief vast goed, maar prijs navenant.
Een echt nederlandse reactie. Altijd weer die prijs die doorslaggevend zou (moeten) zijn.
Ieder zijn smaak en keus. Wij leven in een vrij land.
Ik spaar liever wat langer door, of stel mijn prioriteiten daar waar die voor mij het zwaarst liggen.

Het zou fijn zijn als in dit forum ook wat meer tot uiting komt wat de specifieke voor- en nadelen van de verschillende merken warmtepompen zijn.
Vele jaren ervaring van (met name?) Japanse merken inzake airco's.
Idem met betrekking tot warmtepompen in scandinavische landen, doch ook zwitserland, oostenrijk en duitsland. In die landen wordt anders met het begrip duurzaamheid om gegaan.

Naar mijn opvatting dient niet alles te worden afgemeten naar prijs/kwaliteit.
Voor zover mijn kennis inmiddels reikt wordt er ook het nodige tegenover gesteld.

Ik betaal liever wat extra (op redelijke basis). Mijn ervaring is dat zich dit ALTIJD terugbetaalt op de langere termijn. Een hogere aanschafprijs vertaalt zich bijvoorbeeld in het algemeen ook in een langere levensduur.

Momenteel denk ik dat van het totale kosten de bijkomende kosten (uren, materialen) langzamerhand buiten proporties raken. Als gevolg van de overspannen "markt".
De inbreng op dit forum laat zien dat er in Nederland een enorm gebrek aan deskundigheid beschikbaar is.

Eén, zo niet de belangrijkste reden dat de inbedrijfsstellingen bij de (duurdere) merken door de fabrikant/importeur verricht wordt. Om sores tijdens de garantie te voorkomen. Tegelijkertijd is het een signaal dat kennis bij de installatie-bedrijven tekort schiet.

Sorry, moest dit even kwijt. Altijd dat gezeur over geld. Voor een dubbeltje kun je nu eenmaal niet op de eerste rang zitten. Er zijn altijd redenen waarom het ene produkt niet hetzelfde kost als een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:00
pidewegw schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:46:
[...]

Een echt nederlandse reactie. Altijd weer die prijs die doorslaggevend zou (moeten) zijn.
Ik spaar liever wat langer door, of stel mijn prioriteiten daar waar die voor mij het zwaarst liggen.

Het zou fijn zijn als in dit forum ook wat meer tot uiting komt wat de specifieke voor- en nadelen van de verschillende merken warmtepompen zijn.
Idem met betrekking tot warmtepompen in scandinavische landen, doch ook zwitserland, oostenrijk en duitsland. In die landen wordt anders met het begrip duurzaamheid om gegaan.

Voor zover mijn kennis inmiddels reikt wordt er ook het nodige tegenover gesteld.

Ik betaal liever wat extra (op redelijke basis). Mijn ervaring is dat zich dit ALTIJD terugbetaalt op de langere termijn. Een hogere aanschafprijs vertaalt zich bijvoorbeeld in het algemeen ook in een langere levensduur.

Momenteel denk ik dat van het totale kosten de bijkomende kosten (uren, materialen) langzamerhand buiten proporties raken. Als gevolg van de overspannen "markt".
De inbreng op dit forum laat zien dat er in Nederland een enorm gebrek aan deskundigheid beschikbaar is.

Eén, zo niet de belangrijkste reden dat de inbedrijfsstellingen bij de (duurdere) merken door de fabrikant/importeur verricht wordt. Om sores tijdens de garantie te voorkomen. Tegelijkertijd is het een signaal dat kennis bij de installatie-bedrijven tekort schiet.

Sorry, moest dit even kwijt. Altijd dat gezeur over geld. Voor een dubbeltje kun je nu eenmaal niet op de eerste rang zitten. Er zijn altijd redenen waarom het ene produkt niet hetzelfde kost als een ander.
Maar wat ik mis in de specificaties is wat het vermogen is bij -7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je te veel betaalt moet je langer sparen. Als je te weinig betaalt zit je in de kou (en wordt het alsnog duur).
De beste manier om goed spul voor een goede prijs te krijgen is om geen randzaken toe te voegen die geen comfort opleveren. Denk hierbij aan buffervaten die niet altijd nodig zijn, een muurdoorvoer als onder de fundering door ook kan, ingewikkeld leidingwerk naar een voorraadvat met driewegklep als een losse wpb zowel goedkoper als eenvoudiger te installeren is etc.
Soms is de standaardoplossing het beste, maar vaak valt er nog wel het één en ander te vereenvoudigen.
De ervaring (en durf) die daar voor nodig is, is in Nederland moeilijk te vinden.

@pidewegw De benodigde 3x20A afzekering van de Wolf warmtepomp maakt hem niet bijzonder geschikt voor de Nederlandse markt waar 3x16A het maximale is dat selectief op de goedkope 3x25A aansluiting kan.

@Ramon_1984 https://nl.wolf.eu/filead...an_CHA_3066532_201905.pdf pagina 59 zegt 6.5 kW bij A-7/W55

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:41
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Maar wat ik mis in de specificaties is wat het vermogen is bij -7.
En ik mis überhaupt elke onderbouwing van het merk Wolf!

@pidewegw
Het merk Wolf ken ik niet dus dan moet men wel met hele goede prestaties en/of kwaliteit argumenten op de proppen komen om mijn interesse te wekken.

Je kritiek op dit forum "dat andere merken niet aan bod komen" deel ik absoluut niet.
Vrijwel alles op het gebied van WP installaties wordt op dit forum besproken.
Daarbij maakt het niet uit welk merk het is en welke techniek wordt toegepast (mits het een L/L WP is)

Nog verder offtopic:
[voorafgaand aan je laatste post dacht ik dat je een verkoper was van Wolf, je raadt toch niet iemand een systeem aan waar jezelf geen ervaring mee hebt? Is er toestemming om andermans mailadres hier op het forum te plaatsen?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
[...]

Ik ben van mening dat op dit forum, door alle vaak zelf opgedane ervaring en schade en schande, juist de merken met optimale prijs/kwaliteit verhouding naar boven zijn komen drijven. Het lijstje van merken in de startpost zou ik als long list zeker mee beginnen als ik me oriënteer op een een L/W WP. Dan kom je ook na ingebruikname o.b.v. hier aanwezige kennis vele malen verder dan met de gemiddelde installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
[...]

Dit is een mogelijkheid die sommige importeurs/merken hun wederverkopers/installateurs bieden, juist zij die met traditionele CV bedrijven (willen) werken doen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
corsat schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:04:
ik heb vandaag mijn 300l vat ontvangen maar vraag mij nu hardop af hoe ik dit op zolder krijg, 2 trappen op en dan zonder beschadigingen zodat de WAF tevreden blijft. Iemand suggesties of ervaringen hiermee.
Kraan huren, door dak laten zaken. Soms helaas de enige optie wel $$$.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
hesselbeertje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:43:
Als er geen bijzondere reden is voor een aansluiting groter dan 3x25 zou ik sowieso de opwek beperken tot 17kW. Beetje onderdimensioneren op de omvormer, dan leg je daar 20-21 kWp aan panelen op. Dat zijn er dus zo'n 70 stuk van 300 Wp. Tenzij je oost/west gaat leggen, dan kan het nog wel wat meer.

En inderdaad, 3500m3 gas op 235m2 woonoppervlak valt zeer zeker niet in de categorie 'goed geisoleerd'.
Clemient klinkt Vlaams en daar zijn de regels anders je betaalt belasting op basis van omvormer vermogen. Dan wordt direct eigen gebruik interessant. In de VS heb je L/L warmtepompen op DC, net als vrieskisten en wat niet meer. Dan kun je hem direct op een string van panelen aansluiten. In Europa zie je die dingen niet of nauwelijks?

Wat betreft de 3500 kuub, en een L/W warmtepompcapaciteit. Het hangt er ook van af hoeveel van die capaciteit wordt opgevangen door de L/L warmtepomoen, als je al 3x3,5Kw of zelfs 3x5KW aan L/L neemt dan dan heb je al een hoop van die kuubs vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door donaldk op 19-06-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:58
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:03:
[...]

Toevallig heb ik net het verwarmen uit gezet en koelen aan. De thermostaat pakte bij mij vanzelf het vorig jaar ingestelde programma.
Van 9.00 tot 21.00 22 graden ruimte temperatuur, daarbuiten 27 graden, oftewel in de nacht niet koelen tenzij het extreem heet is.
Het verwarmings programma is bij mij constant 22 graden.

De komende tijd het verbruik eens in de gaten houden en kijken of er met afstellen nog wat te verbeteren valt.

De minimale water temperatuur bij koelen heb ik op (de aangeraden) 18 graden ivm condens/dauwpunt. Een lagere temperatuur heb ik nog niet mee getest
Vannacht de koeling aan laten staan op de WP, heb de min water temp ook op 18 gezet. Gemerkt dat de Lyric T6 er niet echt goed mee om kan gaan, en ik moet nog zoeken naar een instelling of ik dit überhaupt kan aanpassen. Hij koelt namelijk netjes, had de kamertemp op 24 gezet. Maar als hij dit punt bereikt, gaat de thermostaat weer signaal sturen dat hij wil verwarmen :o

Dan krijg je dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mAVldnTWqkyAprlTuDgERfI7/full.jpg

Wellicht ook wat te maken met de 2 zones. Boven (zone 2, de meng zone) was nog niet op temp (24), beneden wel. Kan het pendelen ook verklaren... Ik baal echt nog steeds van die 2e zone, aangezien het weinig toegevoegde waarde heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Boeie op 19-06-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:53
@Boeie ik gebruik de mee geleverde thermostaat, zonder problemen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
@Erwin_83 Dat was bij ons geen optie vanwege positionering en de 2 zones... Wil het liefst voor zone 1 een Honeywell touch modulation (alleen bedraad), en voor de 2e zone een draadloze. Of ik stap over op Tado's, maar die worden niet officieel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:53
donaldk schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:47:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ptuy3r.jpg

Zoeits, hier eerst het dakraam gemaakt en erna de warmtepomp met ingebouwde 190 liter boiler erin genezen.

Kosten, voor mij alleen wat tijd aangezien ik kraanmachinist ben.

Normale prijs vanaf 270 euro ex btw ongeveer als het met een kleine kraan kan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:31
[...]

Ik heb het niet eens over de prijs gehad, maar ik ken het merk niet, en de vermelde specs blinken nergens in uit. Qua COP wint de pana het, qua maximaal vermogen gaan de t caps en Zubadan het winnen. Qua minimaal modulatie niveau wint de pana het weer, dus waar is de wolf zo uitzonderlijk in?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 22:40
Ik bn verschillende opties aan het bekijken en kan idd ook met een kraan via het dakraam naar binnen, een profesionele traploper met 2 personen inhuren of via mankracht met buren.
donaldk schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:47:
[...]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Grolsch volgens de specs is de Wolf stiller en voor sommigen is een GWP van 0,009 ton (ipv 2+ ton voor een 5 kW R410 monoblock) ook wat waard :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Proton_ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:37:
@Grolsch volgens de specs is de Wolf stiller en voor sommigen is een GWP van 0,009 ton (ipv 2+ ton voor een 5 kW R410 monoblock) ook wat waard :)
Dat kunnen concrete voordelen zijn, vooral het stil zijn. Nu ervaar ik mijn Mitsu ook als stil (waarschijnlijk ook door de opstelling), maar geluid blijft subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-05 21:18
[...]

Vergeleken met mijn Nibe F2120 is die Wolf alleen in de stille modus iets stiller. In de normale modus maakt hij best veel lawaai vergeleken met de meeste LW/WP's. Daar moet je waarschijnlijk met capaciteit voor betalen, hoewel ik dat niet terug heb kunnen vinden.
Ik zou als ik jou was ook kijken welke merken in NL goed vertegenwoordigd worden. Wanneer over een paar jaar de monteur uit Duitsland moet overkomen wordt het wel duur. Ik geef toe dat mijn Nibe je vermoedelijk te duur is, maar ik ben er uiterst tevreden over tot nu toe (erg stil en best zuinig) en ook over de service niets dan goeds. Daar zijn in NL ten minste ook voldoende van verkocht om geen zorgen over de continuiteit te hebben.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 09:02
Zo.. even een update over mijn Ecodan.

Afgelopen maandag is onze forum-hof-Stek-monteur op bezoek geweest :)
Allereerst is het resterende koudemiddel afgepompt en tot onze verbazing zat er nog 2,9 van de 3,2 kg in de machine..
Vervolgens is onderzocht waar de lekkage vandaan kwam.. de stek monteur die hem 3,5 jaar geleden heeft gemonteerd heeft zelf een flare gemaakt op de leiding en deze niet zo netjes afgebraamd.. de afdichting bestond dus feitelijk uit die braam..

Na het vervangen van de flare voor een nette stek koppeling en alle stek handelingen zat er weer 3,2 kg koudemiddel in mijn ecodan en leek alles weer in orde.

Na een paar volledige SWW runs werden er weer enorm hoge elektrische vermogens zichtbaar in domoticz.
Vandaag de stroomtang maar eens rondom de fasedraad gehangen en wat bleek: de warmtepomp tapt gewoon netjes de vermogens die je zou verwachten. De uitlezing van de kWh meter was dus niet correct en na het ophogen van de dode tijd was ook dit euvel verholpen.

De Ecodan lijkt dus normaal te werken en alle fuzz is ontstaan door een defect in de kWh meter of de uitlezing. Geluk bij dit ongeluk is dat we hierdoor de lekkage hebben ontdekt en slechts 344 gram koudemiddel is weggelekt.

Het enige wat ik nog niet kan verklaren is waarom de warmtepomp nog steeds een tussenstop maakt tijdens een SWW run... we speuren nog even verder ;)
(de flow door het CV systeem is ook niet anders dan normaal.. dat kan het ook niet zijn..)

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Grolsch schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:42:
[...]

Ik heb het niet eens over de prijs gehad, maar ik ken het merk niet, en de vermelde specs blinken nergens in uit. Qua COP wint de pana het, qua maximaal vermogen gaan de t caps en Zubadan het winnen. Qua minimaal modulatie niveau wint de pana het weer, dus waar is de wolf zo uitzonderlijk in?
Ze stonden ook op Duurzaamverwarmd, Duitse GmbH met Nederlandse vestiging. Vooral gericht op complete systemen met eigen controle en management systeem, volgens catalogus. Komen zo te lezen oorspronkelijk uit de ventilatie en nu dus compleet klimaat/energie systemen/programma. Ik kreeg niet een goedkope indruk, maar heb niet uitgebreid staan babbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mightym schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:29:

Allereerst is het resterende koudemiddel afgepompt en tot onze verbazing zat er nog 2,9 van de 3,2 kg in de machine..
Vervolgens is onderzocht waar de lekkage vandaan kwam.. de stek monteur die hem 3,5 jaar geleden heeft gemonteerd heeft zelf een flare gemaakt op de leiding en deze niet zo netjes afgebraamd.. de afdichting bestond dus feitelijk uit die braam..

Na het vervangen van de flare voor een nette stek koppeling en alle stek handelingen zat er weer 3,2 kg koudemiddel in mijn ecodan en leek alles weer in orde.

Na een paar volledige SWW runs werden er weer enorm hoge elektrische vermogens zichtbaar in domoticz.
Vandaag de stroomtang maar eens rondom de fasedraad gehangen en wat bleek: de warmtepomp tapt gewoon netjes de vermogens die je zou verwachten. De uitlezing van de kWh meter was dus niet correct en na het ophogen van de dode tijd was ook dit euvel verholpen.

De Ecodan lijkt dus normaal te werken en alle fuzz is ontstaan door een defect in de kWh meter of de uitlezing. Geluk bij dit ongeluk is dat we hierdoor de lekkage hebben ontdekt en slechts 344 gram koudemiddel is weggelekt.

Het enige wat ik nog niet kan verklaren is waarom de warmtepomp nog steeds een tussenstop maakt tijdens een SWW run... we speuren nog even verder ;)
(de flow door het CV systeem is ook niet anders dan normaal.. dat kan het ook niet zijn..)
Gelukkig maar dat er niet zoveel weggelekt is.

Ik heb ook ooit 1 x zulk raar gedrag gezien, en wel in de volgende situatie.

Max vermogen was begrensd op 50% (heb jij dit ook? )
Ik was op vakantie geweest (1 week ofzo) en heb de WP via Melcloud uitgeschakeld.

Normaal heb ik mijn boilertemperatuur op 45 graden, maar vanwege de LPP heb ik toen op afstand (ik reed weg van vakantie adres) de WP aan gezet, en boilertemperatuur op 55 of 60 graden gezet (dat weet ik niet meer zeker).

Toen ik op Enelogic keek zag ik onderstaand gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0lglhvt.jpg

Vervolgens later de WP op 100% gezet en toen ging het wel goed, later setpoint weer op 45 graden en WP op 50% gezet en alles werkte weer.

Later zat ik me af te vragen of het zo kan zijn dat als de Mitsu begrensd op 50% misschien geen Ta kan maken van 60 graden :? lul ik nu uit mijn nek, of zou dit kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Mee ens maar er zijn mensen die kunnen niet echt rekenen en worden daardoor.... door de vele vakmensen die rijk worden van minder slimme burgers.

Is duur altijd beter aantrekkelijker?

En ALTIJD terugbetalen, vertel...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:22:
[...]

Gelukkig maar dat er niet zoveel weggelekt is.

Ik heb ook ooit 1 x zulk raar gedrag gezien, en wel in de volgende situatie.

Max vermogen was begrensd op 50% (heb jij dit ook? )
Ik was op vakantie geweest (1 week ofzo) en heb de WP via Melcloud uitgeschakeld.

Normaal heb ik mijn boilertemperatuur op 45 graden, maar vanwege de LPP heb ik toen op afstand (ik reed weg van vakantie adres) de WP aan gezet, en boilertemperatuur op 55 of 60 graden gezet (dat weet ik niet meer zeker).

Toen ik op Enelogic keek zag ik onderstaand gedrag:

[Afbeelding]

Vervolgens later de WP op 100% gezet en toen ging het wel goed, later setpoint weer op 45 graden en WP op 50% gezet en alles werkte weer.

Later zat ik me af te vragen of het zo kan zijn dat als de Mitsu begrensd op 50% misschien geen Ta kan maken van 60 graden :? lul ik nu uit mijn nek, of zou dit kunnen ?
Zoiets zou natuurlijk kunnen, dat hij ergens uit een of ander regelvenster loopt..
Hij draait bij mij gewoon op vol vermogen, wel in eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Okee, een Lyric T6(R) werkt niet met koeling. Heb een bevestiging hiervan gehad van Honeywell. Vreemd aangezien de handleiding van Techneco aangeeft dat dit wel mogelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gelukkig slechts 300 gr weg. Ontdekt door toeval eigenlijk...
Zo zie je maar, soms heb je mazzel. Bij latere ontdekking was er waarschijnlijk meer gas verdwenen.
Blij met @koevlaas2 zo te lezen d:)b

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mightym schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:51:
[...]

Zoiets zou natuurlijk kunnen, dat hij ergens uit een of ander regelvenster loopt..
Hij draait bij mij gewoon op vol vermogen, wel in eco stand.
Wil je nog eens een recent grafiekje posten van dat "gedrag' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:58
Kan het wellicht onderstaande zijn?
Oxellaar schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 06:37:
[...]

Daikin gebruikt de defrost, bij de Altherma, om een oil return te doen, al het koude middel en olie word dus terug naar het buitendeel getrokken.
Het hele gebeuren word weergegeven als een "gewone" defrost op de bediening.

Misschien gebruiken meer fabrikanten deze tactiek?

Grolsch schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:22:
[...]
Heb je ook een maximale runtime ingesteld? Dit heb ik bij de Hitachi namelijk wel. Na 1,5 uur SWW gaat ie terug naar CV bedrijf, volgens mij doet ie dat echter niet als er geen CV vraag is.

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 20-06-2019 13:09 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Appie Heijn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:05:

Heb je ook een maximale runtime ingesteld? Dit heb ik bij de Hitachi namelijk wel. Na 1,5 uur SWW gaat ie terug naar CV bedrijf, volgens mij doet ie dat echter niet als er geen CV vraag is.
Dat heb ik wel, maar die komt punt 1 niet niet overeen met mijn grafiek (1 uur en een kwartier) en mijn instellingen (1,5 uur) en punt 2 is die instelling niet actief / werkt niet als er geen CV vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:58
Was maar een suggestie ;) wellicht toch iets met oil return...

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Appie Heijn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:49:
Was maar een suggestie ;) wellicht toch iets met oil return...
Nu weet ik nog niet of mijn gedachtespinsel (Een Mitsu op 50% kan geen Ta 60 graden halen) feit of fabel is :P

Iemand anders die het kan bevestigen of kan ontkrachten :P :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
Dylantje2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:42:
[...]
Mee ens maar er zijn mensen die kunnen niet echt rekenen en worden daardoor.... door de vele vakmensen die rijk worden van minder slimme burgers.
Is duur altijd beter aantrekkelijker?
En ALTIJD terugbetalen, vertel...
re: altijd beter aantrekkelijker? - Natuurlijk niet. Doch goedkoop is nogal eens duurkoop. 8)7
re: altijd terug betalen - in een leven en huishouden worden meer produkten aangeschaft. ;w - off topic hier.

Als het even kan willen wij graag voor het winter-seizoen van het gas af.
Mijn zoektocht concentreert zich momenteel op een Monoblock-systeem. De split-units zijn naar ik begrijp service-gevoeliger en gecompliceerder.

W/W >> momenteel 30 weken levertijd en de vraagprijzen zijn inmiddels duizenden euro's hoger.
WW-wp is nog niet geheel afgeschreven.
Een horizontale oplossing is qua kosten voordeliger, de vraag is nog of mijn perceel er zich voor leent. Een aanbod van een propaan oplossing van Heliotherm (Natural Technology W/W SNTM 3-10) heb ik. SCOP EN14825 W55 is 6,15 - max. temp. ww = 70 gr.C
Op dit forum tref ik vrijwel geen toepassingen aan. Wel op duitse fora.

https://www.dropbox.com/s...dwarmtekollektor.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...NIBE-Ringgraben1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...NIBE-Ringgraben2.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...ialog-34014907hj.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...llektor-hpim1041.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...IM1107-Dinxperlo.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...korf-solardirect.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...ocollect-modul-1.jpg?dl=0
De L/W oplossing van Heliotherm werkt met R410A (Comfort Compact L/W S08L-M-CC)

Reden van overweging voor een Wolf - 1. propaan en 2. geluidsniveau. 3. L/W
Efficiency van de Wolf had en heb ik nog geen volledig beeld van.

Qua geluid lijkt inmiddels de belemmering voor een L/W-wp verdwenen.

Propaan -R290- komende wetgeving en rekening houdend met klimaat is een serieus punt van overweging.
Ik meen gelezen te hebben dat de units voorzien van R410A ook geschikt zijn voor propaan. Onder welke voorwaarden, wat daarbij komt kijken is mij niet duidelijk.

Voor onze thuissituatie komt uitsluitend in aanmerking een unit die ook (verwarmings-)temperaturen van 60-65 graden genereert. Warmteverlies berekening is gemaakt. Zie ingesloten gegevens.
Voor onze woning komt de kleinere capaciteit niet in aanmerking. Tenzij een cascade-opstelling wordt gekozen. En dat wordt naar ik begrijp afgeraden.

Een integratie van CV en WW lijkt mij het meest logisch. Waarom het gecompliceerder maken dan nodig?
Het is mij bekend dat ik dan niet 2x subsidie (ont)vang.

Momenteel 2 leveranciers in de zwaardere pompen va. 7 t/m 10 kW: Alira LWDV en Wolf CHA
De Seizoensgeb.En.Efficiency uS van de alira lwdv buitenunit 91-1/3 (2,3-8,2kw) = 135,5%
Idem SEE(S) van de CHA-10 van Wold = 141%. Beide hebben een max. temp. van 70gr.C

Een Mitsubishi die mogelijk ook in aanmerking komt:
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA - geen propaan R? - Seizoensgeb.En.Efficiency uS van 160% !
De Tj = -7grC Pdh kW is van de Mitsubishi 6,4kW.
De Mitsubishi PUHZ-SW75YAA is ook stiller: 40dB

Ik ben kort in de veronderstelling geweest dat de PUZ-ZM100YKA van Mitsubishi ook in aanmerking komt. Systeem op basis van R32. Met een capaciteit van (SCOP EN14825 W35) van 4,8 Doch dat is een L/L.

Qua geluid is van de R290 serie tov. de Alira het stilst: buiten max 46dB, tov Wolf 51dB

Op het programma staat ook een bezoek aan een Mitsubishi gebruiker van dit forum in Twente. Ra ra .. Een uitnodiging heb ik maanden geleden gekregen.

Nog een aanvulling voor geïnteresseerden:
CTC-EcoAir 600M-Ecodesign produktdatasheet-F0076-version-3
kent een Seizoensgeb.En.Efficiency uS van 176%, Tj = +2grC Pdh kW = 9,4kW, met COPd van 1,81! en max. temp. van 55gr.
zie: https://www.ctcbenelux.co...mtepompen/ctc-ecoair-600m

Ik begrijp inmiddels uit de reacties van
LangeFries (Nibe F2120 met VVM320 binnunit), en
LittleTycoon heeft ook zijn ervaring op gedaan met installateurs - tweak van ma.6nov.2017 (Nibe F2120-16, 3 fasen, import uit Zweden), dat het de moeite loont om de NIBE te overwegen.
Ook Femme schreef eerder: F1145-17 draait hier bijna zeven jaar zonder noemenswaardige problemen.
Dank voor de suggestie. Tot op heden geen offerte bij een installateur opgevraagd.
Naar mijn weten is echter bij de NIBE nog geen R290 - oftewel propaan - monoblock leverbaar. Ik zal de importeur benaderen.
De NIBE F2040 - 12kW - kent een SCOP EN14825 W55 van 3,38 en werkt met R410A
De NIBE F2120 - 12kW versie - geen gegevens
Bij KNV - feitelijk een NNIBE - kent men Greenline LWSE-V 09. KNV is net als Heliotherm Oostenrijk(s).
gebruik gemaakt van de info uit: A4-KNV-Verkaufsbroschuere_Greenline_LWSE-V -p11
Tj = -7grC Pdh kW - 7,6kW met een COPd van 3,5! Een Seizoensgeb.En.Efficiency uS van 145% bij 55gr.C.

Mijn verbruiksgegevens:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3g1vg7mbpui96wl/WARMTEPOMP-boiler-p12-20190620.jpg?dl=0

Beste mede-forum leden en initiatiefnemers.
Fantastisch wat deze wijze van uitwisseling oplevert. Dank. _/-\o_
De jaarlijkse bijdrage voor dit forum is peanuts in vergelijking tot de geboden ondersteuning.
En dat alles komt mede door de belangeloze inzet van de TS-mensen als bv. Grolsch.
Vanaf de wintermaanden heb ik vele uurtjes doorgebracht met lezen, inventariseren, archiveren.
Voor mij is al lang duidelijk dat overschakeling naar een warmtepomp zinvol is. De belangrijkste belemmering zijn de investeringskosten. Inmiddels zijn daarvoor ook door de overheid mogelijkheden geschapen.

Wat nog niet is opgelost, zijn de drempels voor mensen met een kleine portemonnee. Die vissen nogal eens achter het net. Bij de overheid en beleidsmakers dringt het op een of andere manier niet door dat met namedie categorie inwoners (en dat is een ruime meerderheid) juist baat hebben bij een transitie. En dus financieel (met een lening) geholpen zouden kunnen worden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zat ff door mijn Melcloud heen te klikken, en zie tot mijn verbazing dat ze eindelijk nuttige opties hebben toegevoegd.

Ik zie

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u2qq5csf4m8.jpg

Nieuw in deze lijst is systeemtemperaturen en Temperatuur per uur.

Hierin is dus te zien Ta en Tr, en dit is nieuw, en wat mij betreft een echte toevoeging.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pj3rtphgv06.jpg

Dit samen met de Enelogic grafiek zijn toch zeker interessante gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vxb9iwvsn1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
https://www.koudeenluchtb...gen-bij-airco-units-97158
‘Self flare’-knelwartels vereenvoudigen montage van koelleidingen bij airco-units
14 juni 2019

ECR-Nederland biedt als eerste in Nederland ‘Self flare’-knelwartels aan. Met deze wartels kunnen zonder te solderen koelleidingen aan een airco-unit worden gemonteerd.

Dankzij het innovatieve ontwerp van de ‘Self flare’-knelwartels is het mogelijk om een koperen buis met een paar simpele handelingen te monteren, stelt ECR-Nederland. De koppelingen zijn ontworpen voor koperen hard- of getemperde buizen, en blijven zelfs intact onder hoge drukken tot maximaal 140 bar.

Geschikt voor HFO- en HFK-koudemiddelen
Volgens de leverancier zijn de koppelingen bijzonder efficiënt voor airco-units die op daken en ander hoogtes moeten worden geïnstalleerd. De enige benodigdheden voor het installeren van de nieuwe koppelingen zijn een stift en een steeksleutel.

De nieuwe ‘Self flare’-knelwartels zijn geschikt voor HFO- en HFK-koudemiddelen, waaronder R32, R410A en R407C. Het toepassingsgebied omvat temperaturen van -40 tot +150 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:07:
[...]

Wil je nog eens een recent grafiekje posten van dat "gedrag' :?
In domoticz helaas alleen het 10 minuten gemiddelde
In werkelijkheid stopt hij heel kort

Persgas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kibqKNDUufIbRG67dpfLCWA7/full.png
Opgenomen vermogen.. let op nog met de foutieve uitlezing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QJ7fVQjntu0EtbEuSBUMjh6X/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

koevlaas2 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:58:
[...]

Ik heb de prijs van dit onderdeel niet zo voorhanden en kan deze ook niet zo opzoeken.
Ik moet mijn leverancier bellen voor info over een boiler (@t.oswald ) ik zal vragen of ze hiervoor ook een prijs hebben.
Toevallig hier nog tijd aan kwijt kunnen raken @koevlaas2 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Ik heb vandaag nog contact gehad met Alklima, wat een sympathieke club is dat zeg!
Ik ga mijn SD kaart opsturen (digitaal versturen van data ging niet goed..) en ze gaan onderzoeken wat mijn ecodan precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Inderdaad erg fijne club, zelf ook al een aantal keren contact mee gehad, en ik heb het geluk dat ik een 06 nr van hun service monteur heb O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Grolsch schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:59:
[...]

Nu weet ik nog niet of mijn gedachtespinsel (Een Mitsu op 50% kan geen Ta 60 graden halen) feit of fabel is :P

Iemand anders die het kan bevestigen of kan ontkrachten :P :?
Hangt ervan af hoeveel last eraan hangt, weinig afgifte systeem (in boiler) en de 60c zit je zo op.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
TriLithium schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:56:
[...]

Toevallig hier nog tijd aan kwijt kunnen raken @koevlaas2 ?
Deze week niet, erg druk heb ik het.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Dat wordt koelen volgende week *O*

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ox4o4glg.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Hier word iedere dag al gekoeld, anders kunnen de diverse Cleopatra's niet slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:15:
[...]

Hier word iedere dag al gekoeld, anders kunnen de diverse Cleopatra's niet slapen.
stooklijn of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:15:
[...]

Hier gaat het nu nog wel goed (max 22 a 23 graden in huis en snachts de ramen los op de slaapkamer) maar volgende week niet meer.
Bij mij vaste Ta 16 graden, werkte perfect vorig jaar :)

Ps wat is er met je grafana gebeurd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Hier gaat het nu nog wel goed (max 22 a 23 graden in huis en snachts de ramen los op de slaapkamer) maar volgende week niet meer.

[...]

Bij mij vaste Ta 16 graden, werkte perfect vorig jaar :)
geen condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, mijn vloerverwarming ligt heel diep in de beton, vloer oppervlak wordt na verloop van tijd 19 a 20 graden.

Vorig jaar toch een aantal weken gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Airco's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Nee, mijn vloerverwarming ligt heel diep in de beton, vloer wordt na verloop van tijd 19 a 20 graden.

Vorig jaar toch een aantal weken gekoeld.
sorry maar dan 24/7 of nachten uit? oid?

Heb nu nieuwe ledenradiatoren en mijn systeem weer beter aangepast alles links boven rechtsonder aangesloten geen 50-50 meer _/-\o_ _/-\o_ wat meer afgifte door kolomradiatoren, dikkerleidingen dus betere flow ook door links rechts hoop ik dat ik NOG zuiniger /beter systeem heb.. iig mooiere radiatoren...:=) Klaar voor de winter.
Hopelijk gaan we het weer beleven, Feedback/cq schieten op het syteem van Dylantje hahaahah
Ik heb er van genoten ..
Kijken wat hij nu beter doet..

Sensoren nog plaatsen en grafana weer aan te zien te slingeren. :-(
Is nog een dingetje dus wie heeft grafana werkend op een Ubuntu 18.04 LTS versie?

Kan ik nu goed test draaien met koude leidingen qua lekkage's
Daarna alles goed isoleren.

En koelen wil ik wel proberen.. die hitte pff... [ wat het ook oplevert, koude lucht is koude lucht.. ]
Maar war is het niet helemaal lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door Dylantje2 op 20-06-2019 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Het lijkt de Elfstedentocht wel, zodra er ergens nachtvorst opgegeven wordt heeft men het er over. Eerst maar eens afwachten of het echt zo warm wordt, en zo ja, dan eerst tijdens de nacht alles lekker laten doorwaaien. Pas als dat onvoldoende is kunnen airco en wp aan de bak.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:25:
[...]

sorry maar dan 24/7 of nachten uit? oid?

Heb nu nieuwe ledenradiatoren en mijn systeem weer beter aangepast alles links boven rechtsonder aangesloten geen 50-50 meer _/-\o_ _/-\o_ wat meer afgifte door kolomradiatoren, dikkerleidingen dus betere flow ook door links rechts hoop ik dat ik NOG zuiniger /beter systeem heb.. iig mooiere radiatoren...:=) Klaar voor de winter.
Hopelijk gaan we het weer beleven, Feedback/cq schieten op het syteem van Dylantje hahaahah
Ik heb er van genoten ..
Kijken wat hij nu beter doet..

Sensoren nog plaatsen en grafana weer aan te zien te slingeren. :-(
Is nog een dingetje dus wie heeft grafana werkend op een Ubuntu 18.04 LTS versie?

Kan ik nu goed test draaien met koude leidingen qua lekkage's
Daarna alles goed isoleren.

En koelen wil ik wel proberen.. die hitte pff... [ wat het ook oplevert, koude lucht is koude lucht.. ]
Maar war is het niet helemaal lijkt me.
Ik koel in blokken van 2 x 4 uur per dag, dat lijkt bij mij thuis zo'n beetje de sweet spot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 15:21
Ik had wat geplaatst in het andere topic, omdat ik een water/water warmtepomp heb.
Ik zie dat dit topic veel actiever is. Wellicht zou toch iemand het kunnen lezen en reageren ?
Alvast heel erg bedankt !

Plenkske in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Plenkske schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:11:
Ik had wat geplaatst in het andere topic, omdat ik een water/water warmtepomp heb.
Ik zie dat dit topic veel actiever is. Wellicht zou toch iemand het kunnen lezen en reageren ?
Alvast heel erg bedankt !

Plenkske in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Lijkt mijn dat die aanvoer temperatuur van 75C niet klopt, dat dit een service monteur niet snapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:03:
Ik zat ff door mijn Melcloud heen te klikken, en zie tot mijn verbazing dat ze eindelijk nuttige opties hebben toegevoegd.

Ik zie

[Afbeelding]

Nieuw in deze lijst is systeemtemperaturen en Temperatuur per uur.

Hierin is dus te zien Ta en Tr, en dit is nieuw, en wat mij betreft een echte toevoeging.

[Afbeelding]

Dit samen met de Enelogic grafiek zijn toch zeker interessante gegevens.

[Afbeelding]
Nu nog een button COP.
Edit: kijk ik net even in melcloud heb ik nog alleen de oude opties 🤔

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 21-06-2019 13:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:58:
[...]

Nu nog een button COP.
In het Oosten lopen we altijd voor op de rest van NL >:) 8) :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-05 22:04
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:58:
[...]

Nu nog een button COP.
Ik heb ook de nieuwe versie niet. Gaat een update eigenlijk automatisch?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
Vraag niet hoe het komt... maareuhh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aTbWOKs6JO7JqP0yTvnllxOk/full.png

8)7

Die Ecodan heeft besloten om weer gewoon zijn werk te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bbn_ldp schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:35:
[...]

Ik heb ook de nieuwe versie niet. Gaat een update eigenlijk automatisch?
Ik logde in, moest opnieuw gebruikersvoorwaarden accepteren en zag de nieuwe opties, niets speciaals voor gedaan.

Misschien woon je ook in "het westen" ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:04:
Vraag niet hoe het komt... maareuhh:

[Afbeelding]

8)7

Die Ecodan heeft besloten om weer gewoon zijn werk te doen...
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:12:
[...]

Ik logde in, moest opnieuw gebruikersvoorwaarden accepteren en zag de nieuwe opties, niets speciaals voor gedaan.

Ik ook, maar verder niet, was wel via de app en niet via een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:46:
[...]

Ik ook, maar verder niet, was wel via de app en niet via een browser.
Dat is het verschil, via de app zie ik de nieuwe opties ook niet :N

In de browser (Chrome) wel (op mijn laptop/pc)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 21-06-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Koel me al suf, 198 uur dit jaar al met 1030kwh koeling erin gestopt. Jaarafrekening in september maar eens bekijken of screens toch lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:10:
[...]

Koel me al suf, 198 uur dit jaar al met 1030kwh koeling erin gestopt. Jaarafrekening in september maar eens bekijken of screens toch lonen.
?? Zo'n warmbloedige vrouw? Ik denk hier vanaf volgende week pas koelen. 23,0 ATM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:16:
[...]

?? Zo'n warmbloedige vrouw? Ik denk hier vanaf volgende week pas koelen. 23,0 ATM
2 warmbloedige vrouwen, dat is het verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-05 22:04
Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:12:
[...]

Yep maar ook ik keek via de app😁

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:44:
[...]

Yep maar ook ik keek via de app😁
Via je PC heb je meer (zinloze) opties, ik wil COP kunnen uitlezen svp @Alklima ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Weer een mooi stukje negatieve reclame voor de LW WP

https://www.cobouw.nl/bou...-hier-niets-mee-101273882

Dit is ook wel de slechtst mogelijke opstelling welke je kunt maken voor de buren, wat een klankkast.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ta6xkked6e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Grolsch schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 08:07:

Dit is ook wel de slechtst mogelijke opstelling welke je kunt maken voor de buren, wat een klankkast.

[Afbeelding]
Hoeft niet, als de schutting aansluit op de straatkant is dit mogelijk de beste optie om het geluid te sturen naar niemandsland. Geen geluid in de achtertuinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

[Afbeelding]
Ik heb een paar maanden geleden een warmtepomp (Mitsubishi Zubadan 11.2) in Amsterdam geplaatst, nu is er een rechtszaak om gaande. Er is een geluidsmeting op vollast geweest en die was in orde, de warmtepomp staat op het platte dak van een woning.
De rechtszaak loopt nog dus de definitieve uitkomst weet ik nog niet, maar mijn gevoel zegt dat de WP geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 12:49
Beste leden,

Wie o wie kan mij de weg wijs maken betreft warmtepompen. Ik zit namelijk met een behoorlijke dilemma.

In september start de bouw van ons huis. Hierbij geldt een aansluitingsplicht aan de warmtenet, mits je een schonere oplossing hebt mag dit ook. Aansluitkosten op de warmtenet zijn 6100 euro, daarnaast is er een vastrecht van bijna 600 euro per jaar wat onderhoudskosten en dan je verbruik. Persoonlijk lijkt dit mij enorm zonde van het geld, zeker als ik kijk naar de machtspositie van deze leverancier. Dan lijkt het mij dat dit in de toekomst alleen maar duurder zal worden.

Warmtepomp lijkt mij dan een goede oplossing. Maar wat voor een? Zoveel merken, keuzes, verschillende vermogens etc etc. Ik zal zelf te denken aan een 6kw warmtepomp. Merk zou ik zelf nog niet weten, zat te kijken naar een Ecodan, techneco loiria of een fujitsu waterstage.

De grote vraag is natuurlijk of dit mogelijk zal zijn voor mijn huis. M'n architect heeft een EPC berekening laten maken en dit kwam uit op 0.25 met 6 pv panelen. Nu wil ik er minimaal 16 gaan plaatsen om de kosten te kunnen dekken van de warmtepomp.

De R waardes van mijn huis zijn: Gevels - 5.5-6, Dak - 6, Vloer - 6. Verder heb ik tripple glas, een natuurlijk wijze van ventilatie, er zitten namelijk roosters in mijn kozijnen. WTW systeem is ook aanwezig, gehele huis wordt voorzien van vloerverwarming, alleen 2 radiatoren in de badkamers.

In mijn vorige huis was mijn elektra verbruik nooit hoger dan 2500kw en gas lag stabiel op 550m3. In de wintermaanden was de temp in huis altijd stabiel 20-21 graden, dus dat scheelde enorm.

Niet te vergeten mijn woonoppervlakte is netto 189m2 en volume is 600m3.

Ik verneem graag wat advies en ervaringen van mensen :)
Moet mijn besluit binnen 3 weken nemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:29:
[...]

Ik heb een paar maanden geleden een warmtepomp (Mitsubishi Zubadan 11.2) in Amsterdam geplaatst, nu is er een rechtszaak om gaande. Er is een geluidsmeting op vollast geweest en die was in orde, de warmtepomp staat op het platte dak van een woning.
De rechtszaak loopt nog dus de definitieve uitkomst weet ik nog niet, maar mijn gevoel zegt dat de WP geen probleem is.
Bizar zeg, zal een gezellige buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DeepM schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:30:
Beste leden,

Wie o wie kan mij de weg wijs maken betreft warmtepompen. Ik zit namelijk met een behoorlijke dilemma.

In september start de bouw van ons huis. Hierbij geldt een aansluitingsplicht aan de warmtenet, mits je een schonere oplossing hebt mag dit ook. Aansluitkosten op de warmtenet zijn 6100 euro, daarnaast is er een vastrecht van bijna 600 euro per jaar wat onderhoudskosten en dan je verbruik. Persoonlijk lijkt dit mij enorm zonde van het geld, zeker als ik kijk naar de machtspositie van deze leverancier. Dan lijkt het mij dat dit in de toekomst alleen maar duurder zal worden.

Warmtepomp lijkt mij dan een goede oplossing. Maar wat voor een? Zoveel merken, keuzes, verschillende vermogens etc etc. Ik zal zelf te denken aan een 6kw warmtepomp. Merk zou ik zelf nog niet weten, zat te kijken naar een Ecodan, techneco loiria of een fujitsu waterstage.

De grote vraag is natuurlijk of dit mogelijk zal zijn voor mijn huis. M'n architect heeft een EPC berekening laten maken en dit kwam uit op 0.25 met 6 pv panelen. Nu wil ik er minimaal 16 gaan plaatsen om de kosten te kunnen dekken van de warmtepomp.

De R waardes van mijn huis zijn: Gevels - 5.5-6, Dak - 6, Vloer - 6. Verder heb ik tripple glas, een natuurlijk wijze van ventilatie, er zitten namelijk roosters in mijn kozijnen. WTW systeem is ook aanwezig, gehele huis wordt voorzien van vloerverwarming, alleen 2 radiatoren in de badkamers.

In mijn vorige huis was mijn elektra verbruik nooit hoger dan 2500kw en gas lag stabiel op 550m3. In de wintermaanden was de temp in huis altijd stabiel 20-21 graden, dus dat scheelde enorm.

Ik denk dat je met je 6KW aardig goed zit.
Kies een WP die ver terug kan moduleren bij lage Ta's.

Ga je ook SWW doen met de WP :?

Als je ook SWW gaat doen met de WP zou ik kiezen voor een Mitsubishi PUHZ-SW75V/YAA.
Levert nog 6KW bij -20 Ta 35 en kan (voor Mitsu begrippen) ver terug moduleren.

Andere merken zou ook kunnen, maar daar ken ik de vermogenstabellen niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[Afbeelding]
Tegen de erfgrens aan zetten was nog slechter ;)
Ik vind dat er ook veel geluid voorkomen kan worden met andere settings en een iets te grote warmtepomp, als hij nagenoeg bijna altijd op zijn laagst draait is er ook weinig geluid, sww maken kan daar ook een grote rol in spelen in de zomer.

En eenmaal een paar keer teveel geluid gaan buren zich er aan storen zodat je er nooit meer vanaf komt, als iemand er op gaat letten is alles storend geworden en blijft storend.
Daarom is het begin zo belangrijk, gelijk goed doen, ook de settings.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Ramon_1984 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:33:
[...]

Ken er nog 1 (ging hier wel om een L/L) in een straat aan de Nobelweg. Er is eerst een behuizing omheen geplaatst.
Echter is hij nu compleet weg dus waarschijnlijk waren ze het gezeur zat (los van de rechtszaak). Vreemde was op vollast in de zomer kon ik dat ding totaal niet horen overdag. Amsterdam-West en Haarlem centrum zijn echt het ergst (sta er nogal eens met een 100kVA).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Jim423 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Ken er nog 1 (ging hier wel om een L/L) in een straat aan de Nobelweg. Er is eerst een behuizing omheen geplaatst.
Echter is hij nu compleet weg dus waarschijnlijk waren ze het gezeur zat (los van de rechtszaak). Vreemde was op vollast in de zomer kon ik dat ding totaal niet horen overdag. Amsterdam-West en Haarlem centrum zijn echt het ergst (sta er nogal eens met een 100kVA).
Ik begrijp mensen soms niet, wel 7ton voor een vrijstaande woning die in de aanvlieg route van Schiphol ligt.
Maar zodra de buren geluid maken staan ze direct te schreeuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
En in Twente de koeling maar weer eens geprepareerd, "De föhn" doet het weer netjes buiten, Ta 16 graden :P

Het is nu nog niet echt heet in Twente, maar als het dinsdag/woensdag 35 graden gaat worden, dan wordt het binnen ook warm :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:19
Grolsch schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:22:
En in Twente de koeling maar weer eens geprepareerd, "De föhn" doet het weer netjes buiten, Ta 16 graden :P

Het is nu nog niet echt heet in Twente, maar als het dinsdag/woensdag 35 graden gaat worden, dan wordt het binnen ook warm :P
Heb ook de ELGA al even laten koelen... WAF kan nu iedere dag bevallen dus die houdt wel van wat koeling.

Het is slechts 23 graden in huis dus valt alles mee nog

Hoe gaat dat bij jullie trouwens ? Bij het koelen hier begint hij op 50 procent vermogen en daarna bouwt hij af naar minimum over een tijdsbestek van 3 uur en dan is het 4x per uur aan/uit op minimaal vermogen

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 22-06-2019 13:24 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Grolsch schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat je met je 6KW aardig goed zit.
Kies een WP die ver terug kan moduleren bij lage Ta's.

Ga je ook SWW doen met de WP :?

Als je ook SWW gaat doen met de WP zou ik kiezen voor een Mitsubishi PUHZ-SW75V/YAA.
Levert nog 6KW bij -20 Ta 35 en kan (voor Mitsu begrippen) ver terug moduleren.

Andere merken zou ook kunnen, maar daar ken ik de vermogenstabellen niet van.
Bedankt voor uw snelle bericht. Dit model heb ik idd op offerte staan icm een 190l boiler. Ik denk dat wij eerder geneigd zijn naar een 300l variant. Kids zijn nog klein, maar ze worden snel groot. Dus reserves lijkt een goed oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

@DeepM, de terugverdientijd van een warmtepomp is zo wel heel erg (schandalig) snel met die hoge kosten. Succes met je plannen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:33:
[...]

Aan de Herengracht 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@DeepM

Het kan zijn dat een aantal installaties van stadswarmte naar warmtepomp aangepast moeten worden. Denk ook aan aanpassing van de hoh afstand van de vloerverwarming, de ruimte waar de boiler komt en andere dingen. Genoeg informatie is in deze en de oude topics te vinden. Ik heb onze bouwer gevraagd om een voorstel om mijn woning warmtepomp ready te maken. Vraag je bouwer of die ook zoiets kan doen.

Probeer ook met je warmteleverancier contact op te nemen zodat ze jouw installatie bij oplevering direct op slot kunnen zetten en geen afsluitkosten of zoiets in rekening gebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Te vroeg gejuichd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kKONDaUlJWPhWfCwDYLDINR5/full.jpg

Ik stond er naast.. na 10 minuten draaien hield hij er mee op om 10 minuten later weer vrolijk verder te gaan..

Hier alle temperaturen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SpokLPSA74hki7AtatVpP4ZB/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door mightym op 22-06-2019 19:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Beste leden,

Ik weet niet waar je die 6kW voor de WP vandaan haalt, maar ik denk dat je daarmee aardig in de richting zit. Als afgiftevermogen voor vloerverwarming wordt voor nieuwe woningen ergens richting de 32-35W/m2 gerekend. Als je alle ruimtes, dus ook de slaapkamers, bij -10C op 21C zou willen hebben zou je 189 * 32-35 = 6-6.6kW nodig zijn. Of dat realistisch is of niet moet je zelf beoordelen, het is in ieder geval een zeer veilige benadering, de capaciteit zal niet onderbemeten zijn.
Financieel het meest aantrekkelijk is een WP uitsluitend voor verwarming en een WP-Boiler voor SWW, je krijgt dan namelijk op beide apparaten afzonderlijk subsidie, 1.700 + 1.250. Een All-In-One oplossing is in aanschaf duurder dan de 2 losse units en heeft 1 maal subsidie, 1.700 en kan maar 1 ding tegelijk.
Een WP die dat prima kan vervullen is een 5kW Hitachi split-unit welke m.b.v. een slim te schakelen, in stappen van 1kW, ingebouwd electrisch element zelfs 7kW kan leveren, in Nederland hebben we gemiddeld 120 uur dat de temperatuur onder de 0C is, waar dat element mogelijk enkele uren aangesproken zal worden.
Bij zelfimport kost zo'n unit plus een 200l WP-Boiler en na aftrek van subsidie zeer ruim onder de 2.000. Op dit forum is iemand die dit voor je zou kunnen installeren, waarbij de installatiekosten voor beide apparaten zo goed als zeker (ruim) onder de 2.000 blijven.
Hiermee zit je al zeer ruim onder de aansluitkosten van het wamtenet. Je eigenverbuik aan electra + dat voor de WP en WP-boiler zal bijna/helemaal door die 16 geplande PV-panelen gedekt kunnen worden. Je hebt daarmee een bijna/geheel NOM woning gerealiseerd.
Over dat warmtenet hoef ik het verder niet meer te hebben naar ik aanneem. @koevlaas2 is het forumlid die je voor de installatie zou kunnen benaderen.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 08-05 06:44
Daannn1987 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 13:23:
[...]

Heb ook de ELGA al even laten koelen... WAF kan nu iedere dag bevallen dus die houdt wel van wat koeling.
WAF =/= vrouw ;)

Een apparaat heeft een WAF, hoe acceptabel is het voor vrouwlief, dat hangt af van zaken als comfort, uiterlijk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste leden,

Je moet eerst even duidelijk krijgen hoe je ventileerd:
Natuurlijke ventilatie, roosters of WTW zijn 3 totaal verschillende principes.
Roosters in triple glas kozijnen btw, hoe verzinnen ze ‘t!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
bbbrumbrum schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:31:
[...]

Je moet eerst even duidelijk krijgen hoe je ventileerd:
Natuurlijke ventilatie, roosters of WTW zijn 3 totaal verschillende principes.
Roosters in triple glas kozijnen btw, hoe verzinnen ze ‘t!
Onze bouw is luchtdicht, vandaar dat er roosters/sleuven zitten in de aluminium kozijnen, dit lijkt mij een natuurlijke manier van ventileren. Lucht kan naar buiten maar niet naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DeepM Als ik je goed begrijp is het precies andersom: je huis is niet luchtdicht (want roosters -> type C ventilatie) en lucht gaat alleen naar binnen want de afzuiging (=niet natuurlijk) geeft je huis onderdruk.
Luchtdicht kom je alleen tegen met type D balansventilatie waarbij alle lucht (inkomend en uitgaand) langs een warmtewisselaar gaat.

Met natuurlijke ventilatie bedoelt men dat de enige manier van ventileren is om een raam open te zetten en/of de natuurlijke trek door een pijp zonder ventilator.

Roosters in een kozijn in een huis met WTW geeft aan dat de bouwer iets niet begrepen heeft. Misschien wordt er een douche-wtw bedoeld, dat is iets heel anders :)

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 23-06-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Men gaat er vaak vanuit dat met WTW ventilatie type D wordt bedoelt maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Aangezien hij roosters in de kozijnen heeft had ik vooralsnog uit van type C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:34
Dieken Taffert schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:21:
[...]

WAF =/= vrouw ;)

Een apparaat heeft een WAF, hoe acceptabel is het voor vrouwlief, dat hangt af van zaken als comfort, uiterlijk etc.
Ik denk dat de vrouw van @Daannn1987 behoorlijk af is = WAF :) , maar je hebt uiteraard wel gelijk.

On topic: gewenste temperatuur nog maar een half graadje naar beneden gezet, zodat koeling eerder aansluit, dit om te bufferen tegen de warmte die er aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 07:20
Diff_Angle schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:28:
[...]

Ik weet niet waar je die 6kW voor de WP vandaan haalt, maar ik denk dat je daarmee aardig in de richting zit. Als afgiftevermogen voor vloerverwarming wordt voor nieuwe woningen ergens richting de 32-35W/m2 gerekend. Als je alle ruimtes, dus ook de slaapkamers, bij -10C op 21C zou willen hebben zou je 189 * 32-35 = 6-6.6kW nodig zijn. Of dat realistisch is of niet moet je zelf beoordelen, het is in ieder geval een zeer veilige benadering, de capaciteit zal niet onderbemeten zijn.
Dit is toch wel een feitelijk onjuiste manier van benaderen. Stel dat uit de VV-tabellen zou komen dat je 50W/m2 zou kunnen produceren. Dan zou je WP dus ineens meer vermogen nodig hebben?
Je moet toch echt eerst bepalen wat de transmissieverliezen en ventilatieverliezen van je woning zijn. Transmissieverliezen + ventil. verliezen bereken je met een wvb-berekening.
Ik vind zelf dit een erg fraaie site daarvoor:https://www.ubakus.de/berechnung/waermebedarf/
Deze houdt ook rekening met zoninstraling, interne warmtebronnen, etc. Berekent naast vermogen ook de jaarlijkse energiebehoefte. En als je geen Rc-waardes weet van bepaalde delen van je huis zit er ook zelfs een module bij om R-waardes van constructiedelen te berekenen. Erg fraai allemaal! En voor particulier gebruik gratis!
Voor een bestaande woning kun je dat vaak nog eens controleren adhv het historische gasverbruik.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Laatst online: 30-04-2020
@Zwerius Ik ging/ga er vanuit, zoals vermeld, dat de VV van een nieuwe woning zodanig is gedimensioneerd dat deze onder de gegeven omstandigheden bij -10C 32-35W/m2 nodig heeft om de gewenste binnenT te behalen. Het is dus een aanname van mij dat de ontwerper v.d. woning zijn werk correct gedaan heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Diff_Angle op 23-06-2019 13:17 ]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Nog wat voer voor de geleerden hier.
Vandaag tijdens de SWW run is de Ecodan 2 keer gestopt en nu viel mij iets nieuws op:

Als hij stopt gaat de 3-weg klep naar de CV stand, schakelt hij de vloerverwarmingspompen in en die blijven dan een minuut of 10 aan. Zonder dat de buitenunit draait.
Na 10 minuten schakelt hij weer terug naar CV bedrijf en gaat vrolijk weer verder.
Wel maf, want CV verwarming staat geblokkeerd op de controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mightym schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:00:
Vandaag tijdens de SWW run is de Ecodan 2 keer gestopt en nu viel mij iets nieuws op:

Als hij stopt gaat de 3-weg klep naar de CV stand, schakelt hij de vloerverwarmingspompen in en die blijven dan een minuut of 10 aan. Zonder dat de buitenunit draait.
Na 10 minuten schakelt hij weer terug naar CV bedrijf en gaat vrolijk weer verder.
Gek verhaal, en ik herken het niet.
Ben benieuwd wat alklima zegt nav je sd kaart.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:00:

Na mijn SWW run gaat ie altijd warmte lozen in het CV gedeelte, dat is normaal.
Stoppen tijdens SWW is niet normaal, ben wel benieuwd wat er uit de SDcard komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

koevlaas2 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:34:
[...]

Stoppen tijdens SWW is niet normaal, ben wel benieuwd wat er uit de SDcard komt.
Dit kan ik beamen in mijn 5 dagen ervaring.
Viel me direct op na de eerste SWW run. Klep ging om pomp ging aan en de buitenunit was stil. Vond het al zo vreemd, maar de beredenering van @koevlaas2 had ik ook al bedacht. Nu dus bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:34:
[...]

Dat lozen van warmte heb ik ook gevonden in de handleiding. Waarom hij dat tussendoor doet.. geen idee.
Vandaag wel een flow error gehad.. ik vertrouw de flow sensor niet helemaal meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mightym schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:22:
[...]

Dat lozen van warmte heb ik ook gevonden in de handleiding. Waarom hij dat tussendoor doet.. geen idee.
Vandaag wel een flow error gehad.. ik vertrouw de flow sensor niet helemaal meer...
Zou het kunnen dat dat het te maken heeft met de een de keer per dag (24 h) pomptest van de CV, om vastlopen te voorkomen. Die tijd is te manipuleren door een start verwarming, zodanig dat de pomptest in de nacht plaats vindt. De teller begint (meestal) te lopen na de CV pomp laatste stop.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Werkt de drieweg klep wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Wat is je flow (code 540)?

Heb je het interne filter al een keer schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
@Grolsch
De flow is bij Sww bedrijf 18 liter per minuut, tijdens CV bedrijf 20 liter per minuut.
Het interne filter is recent schoongemaakt, maar moet ik nog checken.

@Ramon_1984
Volgens mij wel, de juiste leidingen worden warm, de andere leidingen blijven koud..

@Gasschuif
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar uitsluiten kan ik het niet :)
Gisteren heb ik de pomp eerder gestart en toen gebeurde het ook, zelfs 2 keer..

Pagina: 1 ... 81 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.