Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.942 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:13
Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:03:
@LangeFries

Bij mij is het niet alleen op water temperatuur, ook op de ruimte sensor. Dan is het veel hoor met 4-5 graden.
Op de water temp is het ook niet handig omdat hij 2 graden door loopt boven setpoint, 3 er onder weer aan gaat, dat afkoelen van een vloer duurt lang, het opwarmen ook dus krijg je een rare grote schommeling in vloertemperatuur.
Hij meet dan toch de watertemperatuur in de warmtepomp? Die koelt relatief snel af om dat die buiten staat. De vloer koelt dan ook niet snel af, zou ik verwachten.

Pana H heeft de volgende keuzes

1 = vaste Ta ( directe stooklijn)
2 = Compensatiecurve (WAR) met ruimtesensor/thermostaat
3 = Compensatiecurve (WAR) met watertemperatuur

Ik twijfel tussen 2 of 3.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
pleio65 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:18:
[...]

Hij meet dan toch de watertemperatuur in de warmtepomp? Die koelt relatief snel af om dat die buiten staat. De vloer koelt dan ook niet snel af, zou ik verwachten.

Bij 3 loopt de waterpomp in ieder geval continu, dus ook als de WP is gestopt vanwege te weinig afgifte blijft je vloer dus warm en circuleert water tussen je pomp en de afgifte. Als de watertemperatuur ver genoeg gezakt is zal de WP weer aanspringen.
Als je een thermistor/thermostaat hebt zal de Ta van de stooklijn verschuiven waardoor het sneller/minder snel verwarmd. Dit vereist wel dat je de temperatuur curve goed instelt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

LangeFries schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:08:
@Rol-Co Als je de Tr gebruikt om op te regelen, dan is het inderdaad erg langzaam, maar normaalgesproken wordt toch op Ta geregeld en die gaat toch vrij eenvoudig 5 graden op en neer.
Als jou Ta vrij makkelijk 5 graden oploopt heb je een relatief lage flow, net als hier overigens maar toch duurt het even voordat het water en vloer 5 graden afgekoeld is en weer gaat beginnen, daar zaten uren tussen soms, en dat is teveel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Bij veel glas in huis 3, geen zon in huis kan je 2 proberen.

Hier gaat er geen water naar buiten, maar op water temperatuur stopt hij op ta en laat hij elk kwartier de pomp even lopen om de temperatuur te "meten" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[...]

Als 3 je lukt is het meest voordelig

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PANA H users, kijk aub even:

https://gathering.tweaker...message/57489160#57489160

Thanks

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:00:
[...]

Bij veel glas in huis 3, geen zon in huis kan je 2 proberen.

Hier gaat er geen water naar buiten, maar op water temperatuur stopt hij op ta en laat hij elk kwartier de pomp even lopen om de temperatuur te "meten" .
Bij mij klopt dat niet. Bij 2 en de temperatuur bereikt gaat de WP gewoon uit totdat de thermostaat weer aan signaal geeft. Hij meet wel de watertemperatuur maar hij springt er niet mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Tomexergie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:15:

Ik heb het frame van de ventilatoren ook horizontaal geplaatst:
Deze:
https://www.reichelt.nl/a...153221.html?&trstct=pol_2
Nog even terug komen op de keuze voor deze fan: wilde je per se een PWM fan en stuur je die dan ook ? Hetzelfde kan toch ook bereikt worden met een standaard fan en een instelbare adapter?
Als je in de lijst van Reichelt kijkt bij de 120 mm fans, dan is datzelfde type ook als std. 12V fan beschikbaar:
https://www.reichelt.nl/a...109061.html?&trstct=pol_3

Dezelfde spec's zoals snelheid 1350 RPM 0,25 V bij 12 VDC en een € goedkoper, wat scheelt als je er een groot aantal nodig hebt..

Overigens, de test van mijn Chineesje is : niet acceptabel, hij blaast als een dolle, maar maakt veel te veel geluid, bij 3000 toeren; ook op 8 V nog te veel lawaai; was wèl kogelgelagerd ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:05:
[...]

Bij mij klopt dat niet. Bij 2 en de temperatuur bereikt gaat de WP gewoon uit totdat de thermostaat weer aan signaal geeft. Hij meet wel de watertemperatuur maar hij springt er niet mee aan.
Ja klopt, met ruimtesensor of thermostaat word dat overuled, lijkt me normaal.

Ik heb het helemaal anders, ik stuur op retour van de vloer, ideaal als het boven nul is, onder 0 moet ie op WAR omdat de regeling jammergenoeg bij de start zo snel mogelijk naar setpoint wil, gevolg is dat hij vol gas gaat beginnen wat eerder invriezen als gevolg heeft. Op war doet hij dat gewoon op Ta en is eerder bereikt dus sneller laag lopen.
Het terug toeren gaat hier op temperatuur en tijd, duurt het lang gaat hij optoeren, is het binnen xx tijd een graad meer gaat hij aftoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Loterij 8) 8)

Wat doet mijn WP hier:
Raar

Zonder een wijziging hier in huis.
Niemadn thuis
Hij draait op war al 24 uur zelfde lijn..
Plotseling rond half 9 en daarna 21.30.. terwijl er in Tbuiten niet echt wat veranderd was.

Hij schakelt naar een hogere versnelling verbruik gaat van de hele dag rond de 410W naar uiteindelijk 637W rond 23:00 zonder dat de binnenT verandert. De Ta gaat van 31,8C de hele dag naar 34,5C dat is nog al een verhoging en geen binnenT verhoging.

Dus... we verloten de eeuwige roem,!!

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 23-12-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:14:
Loterij 8) 8)

Wat doet mijn WP hier:
[Afbeelding: Raar]

Zonder een wijziging hier in huis.
Niemadn thuis
Hij draait op war al 24 uur zelfde lijn..
Plotseling rond half 9 en daarna 21.30.. terwijl er in Tbuiten niet echt wat veranderd was.

Hij schakelt naar een hogere versnelling verbruik gaat van de hele dag rond de 410W naar uiteindelijk 637W rond 23:00 zonder dat de binnenT verandert. De Ta gaat van 31,8C de hele dag naar 34,5C dat is nog al een verhoging en geen binnenT verhoging.

Dus... we verloten de eeuwige roem,!!
WAR
Buiten kouder dus een stapje hogere Ta
Bij mij is dat in stappen van 5-10 graden, dus bij 10 graden, 5 graden, 0 graden en -5
Stooklijn vlak zetten lost dat op, hoe? , geen idee bij een pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:17:
[...]

WAR
Buiten kouder dus een stapje hogere Ta
Bij mij is dat in stappen van 5-10 graden, dus bij 10 graden, 5 graden, 0 graden en -5
Stooklijn vlak zetten lost dat op, hoe? , geen idee bij een pana.
MMM
Maar dan nog 1 graad verschil 100w in de WP

En 21.30 ?
En als ik om 23.00 kijk blijft hij op voller vermogen...
Terwijl Tbinnen niet echt is gestegen, of stijgt.
https://snapshot.raintank...LIj56ap1D6afnPoZu5bExwlGI
ff inzoemen Tbuiten sensor kuurt af en toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Naalroc schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:08:
[...]

Nog even terug komen op de keuze voor deze fan: wilde je per se een PWM fan en stuur je die dan ook ? Hetzelfde kan toch ook bereikt worden met een standaard fan en een instelbare adapter?
Als je in de lijst van Reichelt kijkt bij de 120 mm fans, dan is datzelfde type ook als std. 12V fan beschikbaar:
https://www.reichelt.nl/a...109061.html?&trstct=pol_3

Dezelfde spec's zoals snelheid 1350 RPM 0,25 V bij 12 VDC en een € goedkoper, wat scheelt als je er een groot aantal nodig hebt..

Overigens, de test van mijn Chineesje is : niet acceptabel, hij blaast als een dolle, maar maakt veel te veel geluid, bij 3000 toeren; ook op 8 V nog te veel lawaai; was wèl kogelgelagerd ;)
Inmiddels heb ik ze draaien op 12V. PWM behoeft niet te worden aangesloten. Ik wist niet wat PWM betekende en heb ze in een vloek en zucht besteld. Achteraf een goede keuze want deze ventilatoren zijn volgens mij niet regelbaar met en lagere voedingsspanning. Op een voeding van 9V doen ze niets. Je moet dus de PWM gebruiken. De 1350 omw/min hoor je wel een beetje, de P9 zijn compleet geruisloos maar 40m3/h. Pas als er echt klachten komen zoek ik een PWM regeling. Oppassen, ze zijn gevoelig voor +/- en hebben blijkbaar geen diode beveiliging.
Verder goede ventilatoren voor boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:20:
[...]

MMM
Maar dan nog 1 graad verschil 100w in de WP

En 21.30 ?
En als ik om 23.00 kijk blijft hij op voller vermogen...
Terwijl Tbinnen niet echt is gestegen, of stijgt.
https://snapshot.raintank...LIj56ap1D6afnPoZu5bExwlGI
ff inzoemen Tbuiten sensor kuurt af en toe
1 graad kan verschil maken ja als het van 10 naar 9 gaat of van 5 naar 4 buiten (warmtepomp sensor) binnen word niet direct warmer met 100W extra, dat duurt wel even. WAR kijkt ook niet naar "binnen"
21:30 lijkt Ta bereikt dus gaat ie aftoeren, flow wat laag misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:26:
[...]

1 graad kan verschil maken ja als het van 10 naar 9 gaat of van 5 naar 4 buiten (warmtepomp sensor) binnen word niet direct warmer met 100W extra, dat duurt wel even. WAR kijkt ook niet naar "binnen"
21:30 lijkt Ta bereikt dus gaat ie aftoeren, flow wat laag misschien?
Wat zou de flow dan moeten zijn volgens jou? [ ik kan liters/minuut instellen ]

niet direct met 100 ww, maar het is zelfs wel meer. en in de uren daarna gaat het ook echt niet omhoog.
Terwijl T buiten ook relatief gelijk blijft.

maar eigenlijk zeg dat je dat er een soort setpoint is qua onder waarde? Als die bereit is gaat hij minmaal daarop lopen?
Of hoe bedoel je jouw uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:30:
[...]

Wat zou de flow dan moeten zijn volgens jou? [ ik kan liters/minuut instellen ]

niet direct met 100 ww, maar het is zelfs wel meer. en in de uren daarna gaat het ook echt niet omhoog.
Terwijl T buiten ook relatief gelijk blijft.

maar eigenlijk zeg dat je dat er een soort setpoint is qua onder waarde? Als die bereit is gaat hij minmaal daarop lopen?
Of hoe bedoel je jouw uitleg?
WAR is een Ta regeling adh van een stooklijn, of die stooklijn met de binnentemperatuur klopt moet je zelf naar kijken. Bijv met 5-10 graden buiten 35 graden Ta, heeft hij die 35 bereikt gaat hij aftoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:36:
[...]

WAR is een Ta regeling adh van een stooklijn, of die stooklijn met de binnentemperatuur klopt moet je zelf naar kijken. Bijv met 5-10 graden buiten 35 graden Ta, heeft hij die 35 bereikt gaat hij aftoeren.
En dat is juist het vreemde van het hele verhaal.

In de stooklijn zou hij niets moeten doen. [ meer als 24 uur mooi rustig gelopen ]
En als dan een heel klein beetje, maar deze was extreem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:42
koevlaas2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:51:
[...]

We moeten met een clubje daar maar eens gaan kijken, maar iig zo'n hoge COP als wij halen haalt hij never nooit.
Ik heb gister de moeite genomen om er een mail naar toe te sturen met een aantal vragen en berekeningen om aan te tonen dat wat hij heeft niet kan werken en/of niet wenselijk is. Hij verbruikt 16000kWh stroom voor de verwarming, dat klopt wel redelijk met de 2000m3 (ofzo) wat hij aan gas verbruikte. Heb hem gevraagd of hij dat niet belachelijk hoog vond?

Verder heeft hij 3kW ofzo aan vermogen (een boiler). Zijn huis heeft bij 0 graden zo maar een verlies van 6kW: geen isolatie, geen dubbel glas, niks niet. Ik vroeg hem hoe dat zit?

Hij geeft het af op doorstroom CV verwarmers en warmtepompen. Maar zijn installatie is maar bruikbaar tot een bepaald warmteverlies vermogen. Als je dat systeem gaat opschalen heb je dezelfde vermogens als een doorstomer. Ik vroeg hem hoe hij daar over dacht?

De reactie kwam via of van zijn vrouw: 'ze kennen de berekeningen', 'daar klopt niks van: de praktijk is anders', 'warmtepompen zijn geen oplossing', 'de geleerden hebben het fout'... En er werd niet ingegaan op vragen. Deze man is een mooie prutser, die denkt dat hij natuurkundige wetten kan omzeilen.

Oh ja: de vrouw zei ook nog dat ze er van overtuigd zijn dat ze de komende jaren niets meer kwijt zijn aan energie... Ik antwoorde nog: ook als het salderen verdwijnd? Hoeveel zonnepanelen moet je wel niet hebben om 16000kWh op te wekken: dat hebben ze niet. Wel 'los van het gas', maar zeker niet minder CO2 uitstoot. Maar tot dusver geen reactie meer!

Nee, ik heb zelden zulk een dwaasheid gezien...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:37:
[...]

In de stooklijn zou hij niets moeten doen. [ meer als 24 uur mooi rustig gelopen ]
Kunnen maar 2 dingen zijn.

1) buitentemperatuur veranderd dus gaat hij een hogere temperatuur maken en optoeren.
2) Ta of Tr zakte in die tijd waardoor hij een stapje op doet.

Het is met een wp niet altijd logisch, zoveel variabelen dat als je denkt dat je het door hebt of snapt het weer anders word waardoor je er weer niets van snapt >:) wel leuk tweakers dingetjes, dat wel.
Ik heb mijn settings na 2 jaar nu beperkt op 2 standen, boven 0 sensor, onder 0 war. Dat is al heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Foutje..

[ Voor 99% gewijzigd door Fullpower op 23-12-2018 12:53 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Fullpower

Zijn gas was 4200 m3 , ik riep dat als hij een defecte gasmeter had die dubbel aan gaf dat het zou kloppen, 4000 is mega veel natuurlijk voor zo'n huis, ook al is het slecht geïsoleerd.

Dan heeft hij nu een boiler voor de douche, eerst cv dus ook daar zal een groot stuk vermindering uit komen.

Geen energie rekening klopt natuurlijk niet met 16000kWh en die paar panelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:37:
[...]

Volgens mij niets vreemds aan. Bij mij vanaf dinsdag nauwelijks iets gewijzigd in de opgenomen kWh. Maar gisterenavond en vannacht is er een beetje opgeschakeld. Het is echt kouder geworden! Afgelopen week bleef de nachttemperatuur rond de 9 tot 10 hangen, vannacht ineens weer 6 tot 7. Ik ben van 220 naar 310 kWh gegaan. Ta van 27 naar 28

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2018 13:38 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:35:
[...]

Volgens mij niets vreemds aan. Bij mij vanaf dinsdag nauwelijks iets gewijzigd in de opgenomen kWh. Maar gisterenavond en vannacht is er een beetje opgeschakeld. Het is echt kouder geworden! Afgelopen week bleef de nachttemperatuur rond de 9 tot 10 hangen, vannacht ineens weer 6 tot 7. Ik ben van 220 naar 310 kWh gegaan. Ta van 27 naar 28
maar dat verloop boem omhoog, en dan boem naar beneden...
Dan 21.30 verder naar beneden en dan stabiel wel een stuk hoger maar weer 1 lijn.

Waarom niet mooi traploos [ zoals wel vaker WEL gebeurd ] als de pana zo mooi en goed met nieuwe mogelijkheden traploos zou kunnen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:10:
[...]

mmm
Hoe lees je deze waardes uit, welke Hardware enz.

Wat ik erg vreemd vind is dat jouw Tr vaak hoger ligt dan Ta?
Met de cloud unit (cz-taw1) van panasonic. Die data komt in de Panasonic service cloud en die lees ik uit met node-red naar domoticz en grafana voor de grafieken.

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:27:
@Fullpower

Zijn gas was 4200 m3 , ik riep dat als hij een defecte gasmeter had die dubbel aan gaf dat het zou kloppen, 4000 is mega veel natuurlijk voor zo'n huis, ook al is het slecht geïsoleerd.

Dan heeft hij nu een boiler voor de douche, eerst cv dus ook daar zal een groot stuk vermindering uit komen.

Geen energie rekening klopt natuurlijk niet met 16000kWh en die paar panelen. :)
Hij heeft ook een schuur met een aparte ketel. Dus daat is ook een flink deel in gaan zitten. Misschien was het rendement van zijn gasketel ook niet helemaal top. Dus die 16000kWh kan in de buurt komen bij zijn gasverbruik.. Maar het echt heel veel! 😀

Ik las ook dat de schuur op het systeem is aangesloten. Zag op de site een foto van een extra boiler voor de schuur. Die boilers (12kW totaal?) kunnen natuurlijk niet in 1x aan... Dus doet hij het op toerbeurt. Lijkt heel slim: hij denkt dat wat een doorstroom CV in lengte doet, hij in de breedte doet; kort veel vermogen versus lang een lager vermogen. Dat is natuurlijk ook te bereiken met een doorstromer, dan kan ook terug moduleren (mijn Clage doet dat ook).

Uiteindelijk maakt het allemaal niks uit, is de netbelasting hetzelfde bij extreme kou en het rendement even beroerd!😀

Wat mij een beetje steekt is dat hij doet alsof het heel gemakkelijk is om zonder gas alles te doen. Hij wil een soort van hoop geven dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn. Was het maar zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Lurge schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:12:
[...]

Met de cloud unit (cz-taw1) van panasonic. Die data komt in de Panasonic service cloud en die lees ik uit met node-red naar domoticz en grafana voor de grafieken.
Oke Maar vind je neit gek Tr boven Ta zit?
Heb je geijkte sensoren?
En alles wel eens naast elkaar gezet voor een check?
pana/clous/ node-red / domoticz / grafana
Misschien ergens een foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:17:
[...]

Wat mij een beetje steekt is dat hij doet alsof het heel gemakkelijk is om zonder gas alles te doen. Hij wil een soort van hoop geven dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn. Was het maar zo simpel.
Also hij zo'n voorstander is van een elektrische CV, waarom dan zo'n gedrocht en niet een elektrische CV (van Masterwatt ofzo). Die kan ook 6kw (of 26kw, afhankelijk van je keuze) continu leveren en 16000 kWh per jaar gebruiken...

En als hij zo slim is, waarom dan niet zijn rekening eens vergelijken met van de gas periode? Hoef je ook geen wiskunde of boekhouding voor te hebben gestudeerd... Enige voordeel voor hem is dat boven de 10.000kwh (maar de eerste 10.000kwh is toch 2000,- euro) de tarieven omlaag gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:35:
[...]

Also hij zo'n voorstander is van een elektrische CV, waarom dan zo'n gedrocht en niet een elektrische CV (van Masterwatt ofzo). Die kan ook 6kw (of 26kw, afhankelijk van je keuze) continu leveren en 16000 kWh per jaar gebruiken...

En als hij zo slim is, waarom dan niet zijn rekening eens vergelijken met van de gas periode? Hoef je ook geen wiskunde of boekhouding voor te hebben gestudeerd... Enige voordeel voor hem is dat boven de 10.000kwh (maar de eerste 10.000kwh is toch 2000,- euro) de tarieven omlaag gaan ;)
Hij stelt dat alle doorstromers krachtstroom nodig hebben en dat de meeste huizen dat niet hebben. Dat klopt natuurlijk ook wel. Maar met 3kW op 1 fase begin je niet zoveel in een slecht geisoleerd huis met COP 1. Dus heb je dan gewoon tóch krachtstroom nodig. (meer dan 3kW kun je eigenlijk niet hebben voor CV, omdat je ook nog andere apparaten hebt, zoals kookplaat)

Hij denkt gewoon werkelijk dat je met een vermogen van een waterkoker een slecht geisoleerd huis bij langdurige kou kan warmhouden. Bij nieuwe woning gaat dat wel, maar hij mikt juist op de het grootste aandeel woning in Nederland.

Ach, ik laat hem verder maar in die waan; maar volgens heeft nu al een dikke energie rekening, laat staan als het salderen wordt afgeschaft.😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:20:
[...]

Oke Maar vind je neit gek Tr boven Ta zit?
Heb je geijkte sensoren?
En alles wel eens naast elkaar gezet voor een check?
pana/clous/ node-red / domoticz / grafana
Misschien ergens een foutje?
Nee, geen foutje in mijn ogen. Service cloud waarden en grafana zijn 1 op 1. Als de compressor aan staat dan is Ta altijd boven Tr. Ik kan twee verklaringen bedenken:
- Er is mogelijk een kleine afwijking doordat de sensoren niet geijkt zijn en het op hele graden weergegeven wordt.
- Als de waterpomp langzaam draait en de compressor niet (wat hier het geval was) dan is het retour water warmer dan het aanvoer water omdat de retour het warme water uit de cv installatie krijgt. Het aanvoer water heeft daarmee iets meer tijd om af te koelen.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fullpower schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:17:
[...]

Hij heeft ook een schuur met een aparte ketel. Dus daat is ook een flink deel in gaan zitten. Misschien was het rendement van zijn gasketel ook niet helemaal top. Dus die 16000kWh kan in de buurt komen bij zijn gasverbruik.. Maar het echt heel veel! 😀

Ik las ook dat de schuur op het systeem is aangesloten. Zag op de site een foto van een extra boiler voor de schuur. Die boilers (12kW totaal?) kunnen natuurlijk niet in 1x aan... Dus doet hij het op toerbeurt. Lijkt heel slim: hij denkt dat wat een doorstroom CV in lengte doet, hij in de breedte doet; kort veel vermogen versus lang een lager vermogen. Dat is natuurlijk ook te bereiken met een doorstromer, dan kan ook terug moduleren (mijn Clage doet dat ook).

Uiteindelijk maakt het allemaal niks uit, is de netbelasting hetzelfde bij extreme kou en het rendement even beroerd!😀

Als je het in geld rekent is er zelfs niet veel veranderd voor hem.

16000 kWh x 0,21= 280,- per maand
4200 m3 gas x 0,62= 217,- per maand

Die laatste moet zijn 4000 kWh stroom nog bij, die eerste er eigenlijk af, plus dat het boven de 10.000 zit dus is eigenlijk wat minder zelfs. Gas net en levering gaat er weer af.

Het zijn 4 boilers b.t.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Lurge schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:08:
[...]

Nee, geen foutje in mijn ogen. Service cloud waarden en grafana zijn 1 op 1. Als de compressor aan staat dan is Ta altijd boven Tr. Ik kan twee verklaringen bedenken:
- Er is mogelijk een kleine afwijking doordat de sensoren niet geijkt zijn en het op hele graden weergegeven wordt.
- Als de waterpomp langzaam draait en de compressor niet (wat hier het geval was) dan is het retour water warmer dan het aanvoer water omdat de retour het warme water uit de cv installatie krijgt. Het aanvoer water heeft daarmee iets meer tijd om af te koelen.
Maar het is niet af en toe..
Er zit een regelmaat in die vreemd is.
Kijk je ook naar graaddagen? COP?
Heb je kamstrupp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:25
Fullpower schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:48:
[...]

Ik heb gister de moeite genomen om er een mail naar toe te sturen met een aantal vragen en berekeningen om aan te tonen dat wat hij heeft niet kan werken en/of niet wenselijk is. Hij verbruikt 16000kWh stroom voor de verwarming, dat klopt wel redelijk met de 2000m3 (ofzo) wat hij aan gas verbruikte. Heb hem gevraagd of hij dat niet belachelijk hoog vond?

Verder heeft hij 3kW ofzo aan vermogen (een boiler). Zijn huis heeft bij 0 graden zo maar een verlies van 6kW: geen isolatie, geen dubbel glas, niks niet. Ik vroeg hem hoe dat zit?

Hij geeft het af op doorstroom CV verwarmers en warmtepompen. Maar zijn installatie is maar bruikbaar tot een bepaald warmteverlies vermogen. Als je dat systeem gaat opschalen heb je dezelfde vermogens als een doorstomer. Ik vroeg hem hoe hij daar over dacht?

De reactie kwam via of van zijn vrouw: 'ze kennen de berekeningen', 'daar klopt niks van: de praktijk is anders', 'warmtepompen zijn geen oplossing', 'de geleerden hebben het fout'... En er werd niet ingegaan op vragen. Deze man is een mooie prutser, die denkt dat hij natuurkundige wetten kan omzeilen.

Oh ja: de vrouw zei ook nog dat ze er van overtuigd zijn dat ze de komende jaren niets meer kwijt zijn aan energie... Ik antwoorde nog: ook als het salderen verdwijnd? Hoeveel zonnepanelen moet je wel niet hebben om 16000kWh op te wekken: dat hebben ze niet. Wel 'los van het gas', maar zeker niet minder CO2 uitstoot. Maar tot dusver geen reactie meer!

Nee, ik heb zelden zulk een dwaasheid gezien...
Dwaasheid vind ik toch iets te ver gaan. Hij heeft wel een hele goedkope installatie en geen isolatie gezeur.
Het salderen is wel een dingetje inderdaad.
Maar als ik een zwaar element in mijn buffer stop heb ik feitelijk hetzelde. Alleen omdat ik met 30 graden afkan doe ik het met warmtepomp. Maar stel dat je minimaal 45 nodig hebt....
De 10000 kWh extra die heb ik wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:51:
[...]

Hij stelt dat alle doorstromers krachtstroom nodig hebben en dat de meeste huizen dat niet hebben. Dat klopt natuurlijk ook wel. Maar met 3kW op 1 fase begin je niet zoveel in een slecht geisoleerd huis met COP 1. Dus heb je dan gewoon tóch krachtstroom nodig. (meer dan 3kW kun je eigenlijk niet hebben voor CV, omdat je ook nog andere apparaten hebt, zoals kookplaat)
Dan heeft ie z'n huiswerk niet goed gedaan want je kan de 8kw variant op 1 fase aansluiten. Daarnaast adviseert Masterwatt een prioriteit schakelaar te gebruiken zodat bij een te hoge elektravraag door een ander apparaat de CV wordt uitgeschakeld (wat ook kan en mag van de fabrikant).

Maar wat je zegt, hij betaalt zelf de rekening voor zijn stupiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:02:
[...]

maar dat verloop boem omhoog, en dan boem naar beneden...
Dan 21.30 verder naar beneden en dan stabiel wel een stuk hoger maar weer 1 lijn.

Waarom niet mooi traploos [ zoals wel vaker WEL gebeurd ] als de pana zo mooi en goed met nieuwe mogelijkheden traploos zou kunnen werken..
Met WAR watertemperatuur, geeuw te saai om naar te kijken.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GEurmno3uo1dvkNhiuuQFSKs/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:39:
[...]

[Afbeelding]
Zou je zeggen.
Maar als je die van mij ziet.. Is het plotseling na 2 dagen 1 relatieve rechte lijn wel ff anders..
Zit er toch wel degelijk leesvoer/ technische in/output aan vast?

Zelfde Tbuiten maar wel een verbruik van ongeveer 640W en de ander ongeveer 450W.
1 https://drive.google.com/...6oATd9GI/view?usp=sharing

2 https://drive.google.com/...qdPHVkA_/view?usp=sharing

Rara hoe kan dat verschil van 42% in verbruik ontstaan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:45:
[...]

Zou je zeggen.
Maar als je die van mij ziet.. Is het plotseling na 2 dagen 1 relatieve rechte lijn wel ff anders..

Zelfde Tbuiten maar wel een verbruik van ongeveer 640W en de ander ongeveer 450W.

Je zoekt een speld.

Hier zijn ook alle dagen anders in verbruik en cop. Waarom? Geen idee, gewoon teveel variabelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

Warmtepomp doet vandaag: 2 uren aan, 1,5 uur uit. Ik vind het prima, beter dan dat gependel om de 15 minuten :P

Alle veranderingen, zoals hogere Ta en de Grundfos pomp vastzetten op PP2 (ipv auto adapt) lijkt ook bij deze "hoge" buitentemperaturen z'n vruchten af te werpen :)

dT is 4 graden Celsius, dat lijkt me ook geen probleem.

[ Voor 53% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-12-2018 16:07 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
BlueTooth76 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:04:
Warmtepomp doet vandaag: 2 uren aan, 1,5 uur uit. Ik vind het prima, beter dan dat gependel om de 15 minuten :P

Alle veranderingen, zoals hogere Ta en de Grundfos pomp vastzetten op PP2 (ipv auto adapt) lijkt ook bij deze "hoge" buitentemperaturen z'n vruchten af te werpen :)

dT is 4 graden Celsius, dat lijkt me ook geen probleem.
Staat de Grundfos in serie met de warmtepomp?

Ik hem momenteel serie parallel staan (nog). Eerst op de auto adapt. Nu constant II. Werkt veel beter. De auto adapt stand remde de flow van de warmtepomp en verplaatste zich door het buffervat.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

pleio65 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:13:
[...]

Staat de Grundfos in serie met de warmtepomp?

Ik hem momenteel serie parallel staan (nog). Eerst op de auto adapt. Nu constant II. Werkt veel beter. De auto adapt stand remde de flow van de warmtepomp en verplaatste zich door het buffervat.
Ja, in serie ná het buffervat. Kan me voorstellen dat als de interne pomp sneller pompt dat er dan inderdaad een hoop stroming in het buffervat is waar je niet zoveel aan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ruGMjJ.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-12-2018 16:19 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
BlueTooth76 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:16:
[...]

Ja, in serie ná het buffervat. Kan me voorstellen dat als de interne pomp sneller pompt dat er dan inderdaad een hoop stroming in het buffervat is waar je niet zoveel aan hebt.
Dat is voor mijn opstelling juist de reden van het buffervat: flow kwijt kunnen die je niet in je afgifte kwijt kan. De warmtepomp doet 20 tot 40 liter per minuut (afhankelijk van wat die nodig heeft) met een dT van 2 á 3. De radiatoren doen tussen de 8 en 10 liter per minuut met een dT van 10 (en op de autoadapt stand bijna 20 liter per minuut maar dan suist ie zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Felicia schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:21:
[...]

Dat is voor mijn opstelling juist de reden van het buffervat: flow kwijt kunnen die je niet in je afgifte kwijt kan. De warmtepomp doet 20 tot 40 liter per minuut (afhankelijk van wat die nodig heeft) met een dT van 2 á 3. De radiatoren doen tussen de 8 en 10 liter per minuut met een dT van 10 (en op de autoadapt stand bijna 20 liter per minuut maar dan suist ie zo).
Uiteindelijk is dat hier ook zo, de buizen komen in de bijkeuken uit (gaan ondergronds van vrijstaande garage naar woning) en daar zit dan weer een bypass die alles terugstuurt wat hij niet de CV-leidingen in krijgt.

Heb de bypass nu op 250mbar staan, dan is het suizen in de leidingen ook prima te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-12-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
BlueTooth76 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben van plan de om de waterpomp van de WP het gehele CV circuit te laten voeden. Het buffervat komt daar als “overloop buffer” parallel aan.
De grundfos die draait als de houtkachel aan en de WP uit is, krijgt dan een apart circuit zo dat die niet de WP flow in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:21:
[...]

Deze opstelling komt van de bekende site.

Buf2

Buf1

Omdat ik een buffervat met meerdere aanslutingen heb ga ik het deels anders doen, zodat de grundfos niet in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
pleio65 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:27:
[...]

Netjes. Dan kan die zijn warmte kwijt. Vrijwel zeker dat de 9H hier dat soms niet kan. Draait nu 450 Watt. 20 Hz. Lager kan niet. Deel van de radiatoren zijn uitgegaan. Pana straks ook vermoed ik.

Ik vraag mij af of de pana op de War bij watertemperatuur wel eens uit gaat?
Ik heb ook een 9H
Ik moet er hier echt nog eens een meter achter hangen...
Hier geeft de controller op actuele waarde bijna de hele dag 0.4kW aan
Compressor schommelt tussen de 19Hz en 20Hz (zal niet lager kunnen gok ik)

Kijk ik echter bij de historische dagwaarde dan geeft ie gewoon 0,6kW aan als laagst mogelijke waarde.
Maar ook dat klopt niet want ik lees de 'slimme' meter uit en de fase waar de wp op zit geeft in de nacht een verbruik van 545W / 585W aan als verbruik op die fase....

Nadeel van de controller is gewoon dat deze erg onnauwkeurig is en niet alles weer kan geven/geeft.
Geen halve graden, vermogen per 0.2kW etc... 0.5kW zul je bijv niet zien.

[ Voor 8% gewijzigd door JvdW op 23-12-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
JvdW schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook een 9H
Ik moet er hier echt nog eens een meter achter hangen...
Hier geeft de controller op actuele waarde bijna de hele dag 0.4kW aan
Compressor schommelt tussen de 19Hz en 20Hz (zal niet lager kunnen gok ik)

Kijk ik echter bij de historische dagwaarde dan geeft ie gewoon 0,6kW aan als laagst mogelijke waarde.
Maar ook dat klopt niet want ik lees de 'slimme' meter uit en de fase waar de wp op zit geeft in de nacht een verbruik van 545W / 585W aan als verbruik op die fase....

Nadeel van de controller is gewoon dat deze erg onnauwkeurig is en niet alles weer kan geven/geeft.
Geen halve graden, vermogen per 0.2kW etc... 0.5kW zul je bijv niet zien.
Meestal draait die ook 545/585 op de S0 meter. De controller geeft ook hier 0.4KW aan. 585 Watt is iets van 23Hz. Vannacht draaide die een tijdje op 450 Watt.
Sinds vanmorgen 10:00 geschakeld op watertemperatuur met war. Lijkt iets meer te verbruiken, maar dat kan ook zijn omdat ik het water van de vloerverwarming 2 graden verhoogd heb

2312

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
reneeke1970 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:20:
[...]

Dwaasheid vind ik toch iets te ver gaan. Hij heeft wel een hele goedkope installatie en geen isolatie gezeur.
Het salderen is wel een dingetje inderdaad.
Maar als ik een zwaar element in mijn buffer stop heb ik feitelijk hetzelde. Alleen omdat ik met 30 graden afkan doe ik het met warmtepomp. Maar stel dat je minimaal 45 nodig hebt....
De 10000 kWh extra die heb ik wel.
Die dwaasheid sloeg wat mij betreft op zijn reactie dat 'de geleerden' het allemaal fout hebben, en dat hij in z'n eentje (okay er zijn er meer: in Goirle en Hardenberg zitten ze ook) het beter weet.

Edit: Hij zegt dat 'de geleerden' die een conversiefactor van 1m3 gas = 9,7kWh elektrisch aanhouden niet klopt. Okay, dat is misschien een beetje optimisch, maar 8 of 8,8kWh is toch realistisch.
Hij houdt een factor 2,7 aan. Geen idee waar hij die vandaan haalt, maar het kan niet kloppen. Ik heb een warmtemeter, en omgerekend naar graaddagen komt dit best mooi overeen met de energie die ik met gas in het huis stopte: natuurlijk, er is verder aan het huis niets veranderd, dus waarom zou er ineens veel minder energie nodig zijn? Hij heeft ook niets aan zijn huis veranderd. Daarom is zijn bewering in mijn ogen ook dwaas.

Het idee van een goedkope installatie op 1 fase bruikbaar voor iedereen snap ik helemaal. Maar je komt er niet mee weg als je een flink wamteverlies hebt. Alhoewel goedkoop, ik dacht dag ik een schatting van 4500,- euro.. Wat de toegevoegde waarde tov een doorstroom CV is weet ik niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Fullpower op 23-12-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:49:
[...]

Die dwaasheid sloeg wat mij betreft op zijn reactie dat 'de geleerden' het allemaal fout hebben, en dat hij in z'n eentje (okay er zijn er meer: in Goirle en Hardenberg zitten ze ook) het beter weet.

Het idee van een goedkope installatie op 1 fase bruikbaar voor iedereen snap ik helemaal. Maar je komt er niet mee weg als je een flink wamteverlies hebt. Alhoewel goedkoop, ik dacht dag ik een schatting van 4500,- euro.. Wat de toegevoegde waarde tov een doorstroom CV is weet ik niet.
Drie fase is wel een vereiste ja.

Misschien bedoelt hij met die geleerde dat er overal geroepen word isoleren en nog eens isoleren en dan een wp, mits ltv aanwezig.
En daar heeft hij gelijk in, das allemaal lulkoek

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad, :O
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/nffkfq.jpg
:)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:58:
[...]

Je zoekt een speld.

Hier zijn ook alle dagen anders in verbruik en cop. Waarom? Geen idee, gewoon teveel variabelen.
mwhaaaa
42% een speld??

Te veel variabelen?
op een WAR?
Waarom zit mijn Ta nu van de stooklijn af?
Dagen 2 mooie parallel lopende lijnen.
Iest omhoog iets omlaag allemaal te snappen.

Maar die 2 punten 20.xx en 21.xx zouden toch echt een reden moeten hebben.
En daarna alles hetzelfde maar wel 40% meer verbruik...
Een speld of details?
Als jullie systeem plots 40% meer verbruikt, zoek je dan niet?
Ik vrees dat er mensen zich hier druk maken voor mindere zaken?
https://snapshot.raintank...FF9HbUFY7Kh9vlxdfJNbkwuoH

Of zou het er mee te maken hebben dat ik geen buffertank of Kamstrupp ertussen heb zitten? O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:13
Wanneer ELGA de Hrketel bijschakelt, wil ik een notificatie in mn homewizard krijgen, zodat ik vandaaruit een paar acties kan uitvoeren.

Bv een aantal elektrische radiatoren ff aanzetten. Ik heb er nog geen mooie oplossing voor gezien.

Als de homewizard kamer tempmeter snachts temperatuur meet <18,5c worden een paar elektrische radiatoren aangezet. Dit zou ook moeten gebeuren als Elga de CV bijschakelt.

NB
Ivm nachtelijk geruis van cv- en Elga- leidingen heb ik snachts elektrische verwarming ingezet.

Iemand een suggestie?

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 27-12-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:39:
[...]

mwhaaaa
42% een speld??

Te veel variabelen?
op een WAR?

Een speld of details?

Of zou het er mee te maken hebben dat ik geen buffertank of Kamstrupp ertussen heb zitten? O-) O-)
Hoe staat je stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02
[...]

Zou je zeggen.

Wind, zon, regen, interne bronnen, afkoeling van de inhoud van de woning

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:13
JanHybride schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:32:
[...]

Ik gebruik op mijn jaga strada type 21 de fans van noctua (NF P14s redux-900 - Noctua). 4 per meter. Passen exact. Effect is zeer positief. Mijn Elga is van 64% besparing gas gegaan naar 84% besparing en dat ook bij meer comfort omdat het warmer aanvoelt bij gelijke temperatuursetting thermostaat. Je hoort ze alleen als ze uitgaan _/-\o_ .
Welke controller gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:11:
[...]
Wind, zon, regen, interne bronnen, afkoeling van de inhoud van de woning
Buitentemperatuur daalt, en de panasonic her berekend de stooklijn.
En gaat weer door op een nieuwe aanvoer temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:13:
[...]

Ohja WAR.. :+

Maar wat ik eerder noemde is bij mij vaak van toepassing..
Geen touw aan vast te knopen wat het verbruik is bij welk weer .

Als WAF een cake bak verbruik ik op dagen zoals vandaag 50% minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

mwhaaaa
42% een speld??

Te veel variabelen?
op een WAR?

Een speld of details?

Hoe vaak lees je de sensoren uit? Ik zie met regelmaat in de Smart Cloud dat er grote pieken of dalen zijn en die registreert maar om de 5 minuten. Kijk ik dan in de datalog (die logt om de 10 seconde, in de meest gedetaileerde modus) en dan zie ik plots veel meer, bijvoorbeeld dat de stooklijn met 2 graden naar boven werd bijgesteld omdat de buitentemperatuur 1 graad zakte en tegelijk de thermostaat aan ging. Of dat de compressor ging optoeren omdat de Ta wat aan het zakken was om 1 minuut later weer terug te toeren omdat de Tr ook was gezakt.

Resolutie van je logging is heel belangrijk als je jezelf er zo druk over maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:23:
[...]

Ohja WAR.. :+

Maar wat ik eerder noemde is bij mij vaak van toepassing..
Geen touw aan vast te knopen wat het verbruik is bij welk weer .

Als WAF een cake bak verbruik ik op dagen zoals vandaag 50% minder..
Maar wat is je stooklijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Heb ik niet, veel te weinig warmtevraag voor WAR..
Gewoon met thermostaat dus

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2018 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:28:
[...]

Heb ik niet, veel te weinig warmtevraag voor WAR..
Gewoon met thermostaat dus
Owja, zit even niet op te letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:13:
[...]

@Daannn1987

WAR is toch rekenhoudend met dit..
maar BuitenT is niet veranderd... Alleen de Pomp jaagt zich op en gaat meer verbruiken EN de BinnenT gaat niet noemenswaardig omhoog..?

Stooklijn:
-6 - 42
15 - 27
http://vscope.at/heizkurv...7&sollWert_2=&atCheck_2=0

Is de pana dan ZO dynamisch dat hij zelf een stooklijn bepaalt?
Als dat zo is waarom stel ik dan een stooklijn in?

En tsja wat ik al eerder zeg...
Er is niets veranderd. [ we waren niet thuis ] voor 20.30 en na 21.45..
Zelfde Buiten T binnen niets veranderd en een eigen wil van dePomp?

https://snapshot.raintank...YQqxCKfnLo9z8LOLaj5LHEM19

En ja die Cake snap ik, evenals een buitendeur die open staat

@Felicia
Mijn resolutie van logging zit hem erin dat als een waarde veranderd, veranderd mijn logging .
Dus ik denk sneller dan jouw systeem die om de x doet.
Mijne stel ik beiden zo in, zwave als waarde verander, en domoticz to Grafana, als waarde veranderd.

druk maken of willen snappen?
Ik vrees dat mijn COP deze maand stukken beter is dan vorige... De vraag gaat dan worden waarom_/-\o_
Een + verbruik van 42%

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 23-12-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:36:
[...]

@Daannn1987

WAR is toch rekenhoudend met dit..
maar BuitenT is niet veranderd... Alleen de Pomp jaagt zich op en gaat meer verbruiken EN de BinnenT gaat niet noemenswaardig omhoog..?

Stooklijn:
-6 - 42
15 - 27
http://vscope.at/heizkurv...7&sollWert_2=&atCheck_2=0

Is de pana dan ZO dynamisch dat hij zelf een stooklijn bepaalt?
Als dat zo is waarom stel ik dan een stooklijn in?

En tsja wat ik al eerder zeg...
Er is niets veranderd. [ we waren niet thuis ] voor 20.30 en na 21.45..
Zelfde Buiten T binnen niets veranderd en een eigen wil van dePomp?

https://snapshot.raintank...YQqxCKfnLo9z8LOLaj5LHEM19

En ja die Cake snap ik, evenals een buitendeur die open staat

@Felicia
Mijn resolutie van logging zit hem erin dat als een waarde veranderd, veranderd mijn logging .
Dus ik denk sneller dan jouw systeem die om de x doet.
Mijne stel ik beiden zo in, zwave als waarde verander, en domoticz to Grafana, als waarde veranderd.

druk maken of willen snappen?
Ik vrees dat mijn COP deze maand stukken beter is dan vorige... De vraag gaat dan worden waarom_/-\o_
Een + verbruik van 42%
Bij een graad daling van buitentemperatuur gaat je aanvoer 0,71Celsius omhoog.

En dan vind je het raar dat je zulke schommelingen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:46:
[...]

Bij een graad daling van buitentemperatuur gaat je aanvoer 0,71Celsius omhoog.

En dan vind je het raar dat je zulke schommelingen krijgt?
ja..

1 graad naar beneden zou dan toch nooit een verschil mogen maken van meer dan 100 watt?
Cq de aparte verandering in verbruik [ voor 20.30 en 21.30 ] terwijl Tbuiten gelijk is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

mwhaaaa
42% een speld??

Te veel variabelen?
op een WAR?

Een speld of details?

Doe even normaal, misschien zit je wel mis met je 42% en moet je beter kijken.

Hier draai je de hele dag net boven de 400W , tikt even op en af en eindigt net boven de 600W
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181223&gs=3&m=0

Die 600W blijft de nacht door tot de volgende morgen 8:30, waarschijnlijk gewoon omdat het kouder werd buiten en je huis wat meer af koelt. 13:30 loopt ie weer netjes laag.
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181222&gs=3&m=1

Vanavond herhaalt dit weer, dat heet moduleren, niks mis mee, het is echt geen zaak om 1 rechte streep te trekken hoor, geeft soms zelfs een wat mindere cop ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:50:
[...]

ja..

1 graad naar beneden zou dan toch nooit een verschil mogen maken van meer dan 100 watt?
Cq de aparte verandering in verbruik [ voor 20.30 en 21.30 ] terwijl Tbuiten gelijk is
Ja waarom niet?
Dat gebeurt hier soms ook, niks vreemd aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
[...]

Zou je zeggen.

Temeratuur is misschien hetzelfde, maar wind en regen niet. Althans niet hier in het Westen.
Gisteren woei het behoorlijk en vandaag regent het bijna continu. Misschien verklaard dat je verschil.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:59:
[...]

Ja waarom niet?
Dat gebeurt hier soms ook, niks vreemd aan
Repeat of niet :-)
https://gathering.tweaker...message/57489508#57489508

Zeg mij wat hij hier rond half 10 doet:
https://tweakers.net/ext/f/HhvsmHOFowN8haT1fy6NXA94/full.jpg

Tbuiten staat er boven.[ paarse lijn ]

En tsja de eigen wijze van mij..
Misschien dit en misschien dat
Er zijn veel variabelen
En bij mij doet hij dat ook
Wat zegt mij dat

De hamvraag is Waarom toch?

Hij stuitert 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:52:
[...]

Doe even normaal, misschien zit je wel mis met je 42% en moet je beter kijken.

Hier draai je de hele dag net boven de 400W , tikt even op en af en eindigt net boven de 600W
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181223&gs=3&m=0

Die 600W blijft de nacht door tot de volgende morgen 8:30, waarschijnlijk gewoon omdat het kouder werd buiten en je huis wat meer af koelt. 13:30 loopt ie weer netjes laag.
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181222&gs=3&m=1

Vanavond herhaalt dit weer, dat heet moduleren, niks mis mee, het is echt geen zaak om 1 rechte streep te trekken hoor, geeft soms zelfs een wat mindere cop ook.
Wat je zegt...
Moduleren.

Maar het kan volgens de stooklijn ook niet kloppen... Is de pana zo eigenwijs dat hij gewoon de WAR/stooklijn negeert?

En intern en extern zijn niet DE afwijkingen te zien waardoor dit gedrag te verklaren is.

Ik monitor nu al ff om te weten dat er zo nu en dan modulerende afwijkingen in zitten.
Maar een piek een daling, een dal, en een piek en dat met een paar tiende afwijking in Tbinnen en T buiten daardoor een hele nacht op ruim 100w meer doorhalen?

Een setpoint X waarbij altijd op x vermogen zou lopen lijkt me een optie.
maar die zie ik niet bij andere momenten, dan moduleert hij wel terug naar veel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Je weet dat de COP slechter wordt bij lagere Tb dus opgenomen vermogen hoger :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
amarkest schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:12:
[...]

Welke controller gebruik je ?
Ik gebruik een zwave "QUBINO THERMOSTAAT INBOUW AAN-UIT" met rules in de Vera Edge zwave controller (aan bij 26 graden TA en uit bij 24 graden TA). Deze zet de fans aan of uit. Via associatie/rules gaan ook de fans van de andere jaga's in de kamer aan dmv simpele zwave aan/uit schakelaars. Door aanpassingen van de rules kan ik deze ook voor koeling gebruiken (denk ik). Je kan de rules zo complex maken als je wilt. Andere kamers zijn bv te sturen icm zwave temperatuur sensors. NB: ik heb ook nog zwave danfos thermostatische kranen. Op dit moment gebruik ik die nog niet.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon_1984
Zijn baas stuitert ook, niet geheel vreemd dus.
Rond half 11 is de buitentemperatuur weer stabiel en de panasonic ook weer.
Prima toch

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon_1984 op 23-12-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:20:
[...]

Wat je zegt...
Moduleren.

Maar het kan volgens de stooklijn ook niet kloppen... Is de pana zo eigenwijs dat hij gewoon de WAR/stooklijn negeert?

En intern en extern zijn niet DE afwijkingen te zien waardoor dit gedrag te verklaren is.

Ik monitor nu al ff om te weten dat er zo nu en dan modulerende afwijkingen in zitten.
Maar een piek een daling, een dal, en een piek en dat met een paar tiende afwijking in Tbinnen en T buiten daardoor een hele nacht op ruim 100w meer doorhalen?

Een setpoint X waarbij altijd op x vermogen zou lopen lijkt me een optie.
maar die zie ik niet bij andere momenten, dan moduleert hij wel terug naar veel lager.
Waar hebben we het over ????

Ik probeer er achter te komen waarom mijn WP steeds 2 kW nodig heeft bij deze zachte Tb om een Ta van 30* te bereiken .....
Een energie verbruik van een heel andere orde .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CJG schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:03:
[...]

Ik probeer er achter te komen waarom mijn WP steeds 2 kW nodig heeft bij deze zachte Tb om een Ta van 30* te bereiken .....
Een energie verbruik van een heel andere orde .........
Tsja een onverklaarbaar iets, bij wat eigenlijk verklaarbaar had moeten of kunnen zijn:-)

Monitor je systeem..!
Maar waterzijdig ingeregeld?
Dat was mijn eerste fout |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
sgsdebruijn schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:03:
[...]

Bedankt voor je reactie maar wat mij betreft niet specifiek genoeg. Hoe groot was dat wandje, dat is wel erg bepalend!
WARP geeft wel max groeplengtes aan, ik zou mijn grotere wand nog op kunnen delen.
Maandag zal ik WARP ff contacten voor de zekerheid, bedankt
Wandje stelde niet veel voor, de groepen waren dan ook niet lang.
Succes met het Pools praten bij Warp*

* Ze praten daar vast beter Pools dan dat ze verstand van een warmtepomp hebben :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:58
[...]

[Afbeelding]
Is de combi WAR op water temperatuur (ipv buitenlucht temp) nieuw voor de -H versie ?
Of ook mogelijk bij de -F versie ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
hannibal2206 schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:52:
[...]

Is de combi WAR op water temperatuur (ipv buitenlucht temp) nieuw voor de -H versie ?
Bij watertemperatuur wordt de buitentemperatuur gebruikt voor het bepalen van de watertemperatuur a.d.h. van de ingestelde stooklijn op mijn h-versie. Dit is dus gewoon WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op maandag 24 december 2018 @ 06:51:
[...]

Bij watertemperatuur wordt de buitentemperatuur gebruikt voor het bepalen van de watertemperatuur a.d.h. van de ingestelde stooklijn op mijn h-versie. Dit is dus gewoon WAR.
Alleen een constante watertemperatuur kan ook toch? Geen WAR of sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

[Afbeelding]
Saai? Ik zou het wel spannend vinden als mijn warmtepomp 2-300 kWh per uur zou verbruiken met een ruime 6000 kWh per dag.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:20:
[...]

Zou een beetje raar zijn toch? Tenzij je een groot buffervat continu warm houdt en je afgifte volledig onafhankelijk laat regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:10:
[...]

Zou een beetje raar zijn toch? Tenzij je een groot buffervat continu warm houdt en je afgifte volledig onafhankelijk laat regelen.
Ja bijv, of als je een houtkachel hebt en je wilt je vloer niet onder de 24-25 graden laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:16:
[...]

Wandje stelde niet veel voor, de groepen waren dan ook niet lang.
Succes met het Pools praten bij Warp*

* Ze praten daar vast beter Pools dan dat ze verstand van een warmtepomp hebben :+
Waar doel je op?
Mijn ervaring is juist precies andersom.

Ze hebben wel degelijk verstand van een warmtepomp, anders adviseer je niet om korte groepen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:20:
[...]

Ja hoor, met directe stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:07:
[...]

Repeat of niet :-)
https://gathering.tweaker...message/57489508#57489508

Zeg mij wat hij hier rond half 10 doet:
https://tweakers.net/ext/f/HhvsmHOFowN8haT1fy6NXA94/full.jpg

Tbuiten staat er boven.[ paarse lijn ]

En tsja de eigen wijze van mij..
Misschien dit en misschien dat
Er zijn veel variabelen
En bij mij doet hij dat ook
Wat zegt mij dat

De hamvraag is Waarom toch?

Hij stuitert 8)7 8)7 8)7
En waar haal jij de t buiten vandaan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Ik heb mijn elga nu wel naar tevredenheid ingesteld. Ik wil ook eens WAR proberen. Kan dat ook zonder de extra buitentemperatuurvoeler? Zoja wat zijn dan de juiste instellingen?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@JanHybride Je moet de Techneco buitenvoeler aansluiten om WA met de Elga te kunnen draaien.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:53:
[...]

En waar haal jij de t buiten vandaan?
Mijn 433Mhz buitensensor, die relatief gelijk loopt met de WP sensor. [ verschil in meetmomenten, is een beetje lastig ]
En de Openweathermap als vergelijk/backup/controle

https://snapshot.raintank...A48OMzofSix1OgAFSSxHeNMJp

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 24-12-2018 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:57:
[...]

Mijn 433Mhz buitensensor, die relatief gelijk loopt met de WP sensor. [ verschil in meetmomenten, is een beetje lastig ]

Je geeft het antwoord zelf al, loopt niet gelijk met wp sensor.
Dus je hebt niks aan je logging als je zo wilt mieren neuken.
Mijn sensor wijkt tussen de twee en soms wel vijf graden af.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:57:
[...]

Wat is de waarde van de Openweathermap? Als ik 5 km van mijn woning de hei op loop kan het in de winter zo maar een paar graden kouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pleio65 schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:40:
[...]

Wat is de waarde van de Openweathermap? Als ik 5 km van mijn woning de hei op loop kan het in de winter zo maar een paar graden kouder zijn.
Openweathermap is op GPS...
https://snapshot.raintank...HwKn3RAWqUSzZuuHQb2hFZVzO
Dus ik kan op langer termijn kijken of mijn sensor een beetje gelijk loopt.
Daarnaast kost het me niet alles om OWM erbij te zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:55
Oxellaar schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:22:
@JanHybride Je moet de Techneco buitenvoeler aansluiten om WA met de Elga te kunnen draaien.
Nee hoor, kan ook met sensor in buiteunit. Misschien niet zo precies maar om te proberen prima. @JanHybride

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:47:
[...]

Nee hoor, kan ook met sensor in buiteunit. Misschien niet zo precies maar om te proberen prima. @JanHybride
Jup zolang de ELGA maar niet in cold standby komt werkt het.. anders wordt de Buitenvoeler uitgeschakeld en wordt de ELGA niet meer wakker totdat je deze reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Andere manier om warmte uit de buitenlucht te halen dmv je p.v.
https://www.installatie.n...t-dak-als-warmtepompbron/

Lijk mij perfect geen unit op dak of gevel en veel minder geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 24-12-2018 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SpikeHome schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:58:
Andere manier om warmte uit de buitenlucht te halen dmv je p.v.
https://www.installatie.n...t-dak-als-warmtepompbron/

Lijk mij perfect geen unit op dak of gevel en veel minder geluid.
mwah Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Bij mij gebeurt er totaal niets als ik wa inschakel zonder buitenvoeler.

Wat doe jij voor handelingen om wa in te schakelen?

@SpikeHome Vergeet niet dat de compressor dan binnen komt te staan. Koelen is eigenlijk altijd onmogelijk.
En...het systeem buiten bevat glycol en dat is uit den boze :+

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 24-12-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
@Oxellaar Koelen vind ik niet belangrijk en ja de compressor staat binnen maar die is niet groter dan je c.v. en natuurlijk een buffervat zou erbij moeten.

We wachten de techniek nog even af een jaartjes.
Ik hoef nog maar 200m3 gas te compenseren dus heb niet veel meer nodig.
De ecolution blijft ernaast gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@SpikeHome De techniek is niet nieuw, maar al jaren oud, zeker een jaar of 5.
Ik heb het gezien achter pv, aluminium gevelpanelen, afrastering/schuttingdelen waar het water doorheen stroomt. Allemaal creatieve ideeën met hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
hannibal2206 schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:52:
[...]

WAR is altijd met buitentemperatuur, het gaat om de compensatie op de stooklijn middels watertemperatuur of thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:24:
[...]

Saai? Ik zou het wel spannend vinden als mijn warmtepomp 2-300 kWh per uur zou verbruiken met een ruime 6000 kWh per dag.
;)
Gaat uiteraard om Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Die moet je bij de pana natuurlijk ook weer ijken. Bij mij klopte de Tb exact. Volgens mij is dit heel wezenlijk, de sensoren moeten kloppen. Bij mij was de Ta 1,5 te laag. Gevolg was wel dat er van de dT dus niets klopte en daarmee de hele regeling door de Wp niet netjes verliep! Denken dat de dT 1,5 is terwijl de werkelijkheid 3 is maakt nogal wat uit. De Wp werkt tenslotte met de eigen meetgegevens en niet met wat al die losse metertjes van ons t.b.v. mooie grafiekjes laten zien. Zou een installateur standaard moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:13
Nog iemand geïnteresseerd in een buffervat?http://link.marktplaats.nl/m1357220955

[ Voor 38% gewijzigd door Maikie18 op 24-12-2018 12:54 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Ben aan een renovatieproject bezig en heb voorbereidingen getroffen voor een warmtepomp. Vooralsnog ben ik van plan om de gasketel uit 2007 te gebruiken, toch ben ik benieuwd wat de investering nog zou zijn voor een warmtepomp.
Alles wordt voorzien van vloerverwarming, zowel op de BG (10 cm hoh) als op de 1e verdieping (15 cm hoh). Leidingwerk voor de warmtepomp (monoblock?) ligt er al (2 x 25mm geisoleerde leidingen en wachtbuis voor elektra etc.). Iemand die mij op weg kan helpen wat ik nog nodig heb en hoeveel het zou kosten? Ik wordt namelijk niet echt wijs uit die subsidieregeling en waar alles aan moet voldoen.
Pagina: 1 ... 9 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.