AndredB schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:26:
Onderwerp: LTradiator en VV eerst in serie en daarna parallel schakelen. En/of: COPverhoging door extra afkoelen van je circuitwater.
(De drie vragen staan verderop onderstreept geformuleerd)
In mijn toekomstige woonsituatie zal mijn huis nooit echt goed geisoleerd zijn en om die reden zal het aantrekkelijk zijn om nachtverlaging toe te passen. Het belangrijkste te verwarmen gebied is woonkamer + (halfopen) keuken en daar wil je het ’s ochtends zo snel mogelijk weer op temperatuur hebben. De woonkamer/keuken zal voorzien zijn van zo veel als mogelijk LVT: vloerverwarming in combinatie met 1 of 2 grote (Jaga DBE) LT-radiatoren, stel even 1 radiator. Er van uitgaande dat vloerverwarming (VV) en LT-radiator (LTR) in een steady state situatie (dus na lange opwarming) hetzelfde afgevend vermogen hebben, zal de radiator zelf bij de ochtendstart relatief snel opgewarmd kunnen worden en de vloerverwarming zelf relatief traag opgewarmd kunnen worden door hun grote verschil in warmtecapaciteit (=warmtemassa) . Gaat de WP het na de ochtendstart eenmaal warm water leveren (eerst 15 graden, opwarmend naar 45 graden), dan wil je dat water het liefst met voorrang naar de LTradiator sturen: die is zelf sneller opgewarmd en geeft het daardoor sneller af. Zou je het meteen naar én radiator én vloerverwarming sturen, dan zorgt de warmtemassa van de vloer ervoor dat de algehele watertemperatuur veel trager oploopt en daardoor de warmte pas traag in de (lucht van de) woning komt: er gaat eerst een hoop warmte in de vloer zitten en gedurende die tijd doet de radiator heel veel minder. Nu dacht ik aan twee varianten:
A: het water eerst alleen maar naar de radiator sturen en de vloerverwarming dicht hebben. Pas als de radiator constant met 45 graden kan worden voorzien, langzaam maar zeker ook de vloerverwarming gaan voeden (zoals hierboven al beschreven/gesuggereerd). Vloerverwarming en radiator zijn dus de hele tijd parallel geschakeld t.o.v. de warmtepomp. Eerst gaat alles alleen naar de radiotorlus, later gaat alles naar radiatorlus én vloerlus.
B: wild idee: radiotorlus en vloerlus kunnen naar keuze (schakelbaar) in serie of parallel t.o.v. de warmtepomp worden geschakeld. En je begint bij de ochtendstart in serie, waarbij water eerst door de radiator en daarna (afgekoeld tot bijvoorbeeld 35 graden) door de vloer gaat en daar verder afkoelt tot bijvoorbeeld 28 graden. Als er eenmaal serieuze opwarming is ga je over naar parallelschakeling, waarbij beide lussen, los van elkaar een 45/35 systeem zijn. Maar de vloerverwarming is dan al een stuk opgewarmd met ‘afvalwater’ van 35 graden uit de radiator.
De achterliggende gedachten (“stellingen”) van het in serie geschakeld zijn bij de ochtendstart zijn de volgende: (en ik maak alleen maar kwalitatieve gedachten, geen kwantitatieve gedachten)
1: de vloer moet opgewarmd worden. Het onderste deel van dit opwarmingstraject doe je liever met lauw warmtepompwater dan warm warmtepompwater. Want…
2: de COP van een warmtepomp neemt toe, naarmate hij aan de warme kant kouder gehouden wordt (Carnot-rendement).
3: zoals hierboven al beschreven: (3a) de radiator is een snelle opwarmer (ik bedoel/= : heeft zelf geringe warmtecapaciteit en (3b) de vloerverwarming is een trage opwarmer (ik bedoel/= : heeft zelf een grote warmtecapaciteit).
Mooi bedacht – vond ik zelf-, ik had het hier vanavond met mijn zwager (= installateur) nog over. Het vraagt natuurlijk wel e.e.a. aan regeltechniek, ventielkleppen, sensoren, etc, etc.
VRAAG 1: Maar werkt het ook? Is dit een gek idee?
Sowieso vraag ik me af wat er met (het rendement van / de opbrengst van) een warmtepomp gebeurt, als je uitgaande van een bepaalde situatie het warmteafgevend vermogen vergroot. Voorbeeld: een 10kW(th) warmtepomp heeft een COP van 4 en vraagt dus 2,5kW elektrisch vermogen. Gesteld dat ‘ie dat voor elkaar krijgt door x liter water/min rond te pompen dat hij heen stuurt met 45 graden en terug krijgt met 35 graden. Het gaat bijvoorbeeld één (zeer grote) LTradiator in. Nu ga je in serie er zoveel radioatoren achter zetten (bijvoorbeeld: 2 extra) dat het water van oorspronkelijk 45 graden dóórafkoelt tot 25 graden. Er is dus 2x zoveel energie afgegeven.
VRAAG 2: Wat gebeurt er thermisch, uitgaande van nog steeds 2,5kW elektrisch vermogen? Ik zie een paar varianten: (a) COP wordt 8. (b) de 45 graden wordt niet meer gehaald en de COP = 8 ook niet meer. Maar wat wordt dan aanvoer/retourtemperatuur bij welke COP? Hoe wordt dat berekend? Ik zou dit sowieso graag (zo mogelijk kwantitatief) willen weten, want ik heb voor mezelf de brandende , algemenere ...
VRAAG 3: Is het slim om het retourwater nog even door de wat koudere gebieden in je huis te laten lopen (die tegen de warme kamers aan zitten, bijvoorbeeld de hal), ‘om daar de ergste kou uit te halen”. Achterliggende gedachte: stelling (2) hierboven beschreven: een Joule warmte uit een warmtepomp wordt bij 25 graden makkelijker 'gemaakt' dan dat 'ie bij 45 graden zou worden gemaakt (Carnot-rendement).
Wie kan mij (aanzetten tot) antwoorden van deze drie vragen geven? Zou geweldig zijn! Met duurzame groet - André