Ik heb dit topic redelijk doorgelezen en begin een klein beetje te begrijpen wat ik lees. Toch heb ik zeer waarschijnlijk nog heel veel domme vragen. Die had ik ook toen we zonnepanelen aan gingen schaffen, maar daar ben ik met mijn medetweakers net zo goed uitgekomen, dus ik hoop dat jullie me dit vergeven. Vooral de afkortingen maken het allemaal een stuk moeilijker te begrijpen.
Wat mij gisteren prikkelde: informatie op FOK
Ik las dit topic op FOK!:
https://forum.fok.nl/topic/2475172. Daar is iemand die geheel van het gas af wil. Nou is dat voor mij niet direct een droom: ik ben al blij als mijn dertien zonnepanelen eind februari op het dak liggen. Maar verduurzamen vind ik leuk, [b]vooral[/v] als het de portemonnee goed beïnvloedt. Ik was als VVD'er voorstander van een coalitie tussen GroenLinks en de VVD: de rechtsballige centjesmentaliteit van de VVD gecombineerd met de liberale focus op het beter maken van de aardkloot had mooie innovaties op kunnen leveren. Helaas mocht het niet zo zijn.
Wat begrijp ik tot nu toe volgens mij
- Ik las over een "Wp-boiler"/een warmtepompboiler. Dat schijnt een grote 'tank' met water te zijn, een soort opslagtank met warm water voor als je de kraan opendraait, gaat douchen, badderen enzovoort (klopt dit?);
- Waar een CV-ketel volgens mij koud water met gas 'on the fly' verhit, is deze boiler juist bedoeld om een grote hoeveelheid warm water 'klaar te hebben staan' omdat het 'on the fly' verhitten met stroom niet zo evident is (of in ieder geval niet zuinig) (klopt dit?);
- De warmtepompboiler is puur voor het warme water wat je 'beet kan pakken'

: het gaat niet om het water dat door je radiatoren, convectorput enzovoort heen stroomt. Dat is een 'apart systeem' binnenin je CV ketel (klopt dit?);
- De warmtepompboiler is aangesloten op de ventilatie van je huis. Wij hebben een huis uit 2009 en bovenin op zolder zie ik een aantal van die 'grote grijzige zuigbuizen' lopen. Zijn het inderdaad die grote buizen waar de warmtepompboiler op aangesloten wordt;
- De lucht die uit je huis gepompt wordt om te ventileren, loopt door de warmtepompboiler heen via deze grote buizen en verwarmt op die manier dus je water.
Wat begrijp ik niet
- Ik begrijp vooral niet hoe lucht uit het huis van pakweg 20 graden warm het water zou kunnen brengen tot een temperatuur van toch minimaal een graad of 50. Klopt dat wel, of wordt er binnenin de warmtepompboiler een elektrisch element gebruikt om de boel te verwarmen?
- Als dat niet zo is, en het gebeurt dus echt met de lucht uit het huis, betekent dat (buiten de stroom die gebruikt wordt door de afzuiginstallatie) dat je water 'gratis' verwarmd wordt op die manier?
Wat wil ik
Besparen. Als het mogelijk is lijkt het me supergaaf zo'n warmtepompboiler op zolder te zetten: we hebben ruimte te over rondom de CV-ketel. Ik weet wel zeker dat mijn vrouw bij voorbaat een aantal zaken belangrijk zal vinden:
- De verwarming van het huis mag niet slechter gaan werken dan het nu doet. We hebben jarenlang in een tochthol gewoond: onze huidige woning, waar we wonen sinds maart, is heerlijk warm. Ze wordt nerveus als ik spreek over het besparen van energie, want ze wil geen kou meer ervaren in huis. We hebben radiatoren en een convectorput op de drie etages van ons huis;
- Er moet warm water uit de kraan blijven komen

. En dan ook echt warm genoeg om zeer comfortabel in te badderen / onder te douchen / enzovoort.
- Er moet genoeg warm water zijn. Mijn vrouw gaat eigenlijk om de dag in bad, ons kindje ook (en er is een tweede op weg). We zijn met zijn vieren. Ik douche soms meermaals per dag als gevolg van mijn werk. Afwassen doen we eigenlijk nooit (vaatwasser) en we hebben een kokend waterkraan (volgens mij hebben die hun eigen boilertje?).
Vragen
- Bestaat er eigenlijk zoiets als het combineren van een WP-boiler met een CV-ketel? Volgens mij is de CV-ketel sowieso nodig om het huis te blijven verwarmen, tenzij we over zouden gaan op nog een ander apparaat (?) en vloerverwarming op alle verdiepingen (?). Maar, stel dat het water uit de WP-boiler voor douchen enzovoort 'op' is, kan de CV-ketel dan 'doorgaan' met het leveren van warm water? Of kan de WP-boiler niet het water leveren tot een graad of 50 en dat de CV-ketel 'de rest' doet? Is dat überhaupt hoe het hoort te werken?
- Wat verbruikt zo'n WP-boiler nou eigenlijk? We hebben een overschot van ongeveer 1000kWh op jaarbasis aan productie met zonnepanelen.
- Maakt zo'n WP-boiler nou geluid? We hebben al afzuiging in huis, dus als het daarop aangesloten wordt, zou je toch zeggen dat de boel geen extra geluid gaat maken?
- Ik lees steeds over een binnenunit en een buitenunit: heeft zo'n WP-boiler een buitenunit, net als een airco? Waar is die dan weer voor? We hebben toch de schoorsteen vand de afzuiging van het huis op het dak?
Zoals ik al zei, waarschijnlijk heel veel domme vragen, maar het is voor mij oprecht moeilijke materie. Had ik maar twee linkerhanden, dan was ik technisch al verder dan nu