Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.950 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Fut41 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:49:
[...]

Mooi resultaat wat je in korte tijd bereikt hebt. Hoeveel kw extra vermogen zit er in de nieuwe radiator %? De verhouding vindt ik interessant. Ikzelf zit op het randje van het vermogen van de radiatoren, bij stevig defrost weer komt de kamer op een graad niet op temperatuur. Ta verhogen helpt dan ook niet positief bij. Of als er veel wind is werkt de schoorsteen van de houtkachel volgens mij ook negatief, koudeval. Ik heb ventilatoren in bestelling en hoop dat die oplossing toereikend is.
Het extra vermogen is natuurlijk de hamvraag, en ik heb dat niet precies gemeten. Dan moet ik een radiator vermogen gaan meten voor en na, dat is niet zo simpel. Het is een grove schatting iets tussen 70 a 100 % meer, moet ik gelijk aan toevoegen dat een T11 (oud) t.o.v. een T 22 in de nieuwe situatie al een forse verbetering gaf, de booster heeft daarna dat effect nog behoorlijk verder vergroot.

Als je de Ta kunt verlagen is dat inherent aan meer vermogen binnen, de COP neemt immers toe. Tevens ietsje minder defrosts, deze zijn killing voor de COP.

Een schoorsteen (die niet in gebruik is door de kachel) moet je voorzien van een rookgas smoorklep.
Daar verdwijnt enorm veel warme stijgende lucht door naar buiten, met als vervanging koude buitenlucht.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:48:
[...]

Als iemand die weet :=) _/-\o_

Edit:
Unit uitzetten
Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . ff vast houden
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/55hzk79xr.jpg

En daar gaatie weer ;)

Doe je zelf een plezier en gebruik die Fibaro dingen om je waterkoker / koffiezetapparaat te monitoren, maar schaf voor je WP "fatsoenlijke" verbruiksmeters aan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]

En daar gaatie weer ;)

Doe je zelf een plezier en gebruik die Fibaro dingen om je waterkoker / koffiezetapparaat te monitoren, maar schaf voor je WP "fatsoenlijke" verbruiksmeters aan.
Wat ik zeg een fatsoenlijke?
Ik meet met €60 [ alle keuringen ]er zijn er hier die meten met een sonoff van 5 uit china..
En tsja meteen 3KWh dat doet een waterkoker oid niet eens.. hij start en dan ,,,

Maar oke aldoende leert men

Vertel wat ik moet kopen...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:12:
[...]

Ik meet met €60 [ alle keuringen ]er zijn er hier die meten met een sonoff van 5 uit china..
En tsja meteen 3KWh dat doet een waterkoker oid niet eens.. hij start en dan ,,,

Een element is gelijk 3000W , geen aanloop als je dat bedoeld. Kan je dat fibaro ding er niet even tussenuit halen dan en nog eens hetzelfde doen? Is @Grolsch ook wat geruster en kan hij gewoon slapen. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:12:
[...]

Als je een apparaat van 3KW wilt monitoren koop dan iets wat hiervoor geschikt is. Het lijk wel of jij er hobby van maakt om alles net te klein te kopen ;)

Zelf gebruik ik een Youless i.c.m. een 3-fasen meter, zo'n 1 fase model kost 21.90 zie ik, maar zal via ali-express vast en zeker goedkoper kunnen.

http://youless.nl/winkel.html

Besef je wel welk gigantisch risico je hier neemt :? Je spendeert pagina's aan posts over Glycol en verzekeringen, maar bij een "ondeskundige installatie" (want daar valt dit onder) vang je overal bot.

Stel dat -10 was, je ligt lekker bij je vrouw in bed, opgenomen vermogen van je Pana gaat naar 2700Watt, WP gaat uit, element komt niet bij en alles bevriest.

Je verzekeringsexpert komt erbij, vraagt om factuur van de installateur, heb je niet.
Komt een expert bij, en die ziet van die Fibaro meters die gewoon NIET geschikt zijn voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:16:
[...]

Als je een apparaat van 3KW wilt monitoren koop dan iets wat hiervoor geschikt is. Het lijk wel of jij er hobby van maakt om alles net te klein te kopen ;)

Zelf gebruik ik een Youless i.c.m. een 3-fasen meter, zo'n 1 fase model kost 21.90 zie ik, maar zal via ali-express vast en zeker goedkoper kunnen.

http://youless.nl/winkel.html

Besef je wel welk gigantisch risico je hier neemt :? Je spendeert pagina's aan posts over Glycol en verzekeringen, maar bij een "ondeskundige installatie" (want daar valt dit onder) vang je overal bot.

Stel dat -10 was, je ligt lekker bij je vrouw in bed, opgenomen vermogen van je Pana gaat naar 2700Watt, WP gaat uit, element komt niet bij en alles bevriest.

Je verzekeringsexpert komt erbij, vraagt om factuur van de installateur, heb je niet.
Komt een expert bij, en die ziet van die Fibaro meters die gewoon NIET geschikt zijn voor dit doel.
Uhm

Hij stond bij mijn eerste setup uit..... O-) O-)
Maar op advies van de WPfluisteraar pas aangezet.... _/-\o_
Om eea te testen..

Direct aan ipv oplopend/traploos aan als ik dat in de manual had kunnen lezen...

Ga hem nu doorverbinden..

S0 meter.... is een optie..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:21:
[...]

Uhm

Hij stond bij mijn eerste setup uit..... O-) O-)
Maar op advies van de WPfluisteraar pas aangezet.... _/-\o_
Om eea te testen..

Direct aan ipv oplopend/traploos aan als ik dat in de manual had kunnen lezen...

Ga hem nu doorverbinden..

S0 meter.... is een optie..
Je hebt al een vrij krap bemeten WP, vannacht heeft hij constant vol gas gelopen met de nodige defrosts (en dus veel tijd verloren waar energie in de woning gestopt had kunnen worden).

Ik zou het element lekker mee laten helpen met defrosts, des te eerder is je gewenste Ta weer bereikt.

Vannacht had je elke 1,5 uur een defrost, en per defrost duurde het ruim een half uur voordat je weer de gewenste Ta had (+37 graden).

Een 7KW pana had in mijn beleving veel mooier en rustiger gelopen.

Dus laat lekker je element helpen voor die paar dagen per jaar dat het dit weer is.

En een E-element komt altijd in 1 x volle bak in, dat is niet traploos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:57:
[...]

Dat zeg ik, kijk eens in je eigen grafana grafieken ;)

[Afbeelding]

Is maar een meting van 1 seconde, maar voor mij genoeg om aan te tonen dat je Fibaro ding de veroorzaker is.

Om volgende problemen voor te zijn, je 5KW WP kan bij -10 ook 3000Watt elektrisch gaan trekken. Misschien alvast over na gaan denken hoe je dat gaat oplossen, want als bij -10 de WP uitgaat, en je element niet werkt dan moet je wel naar buiten omdat je pasgeleden je glycol van het systeem hebt afgehaald ;)

Ik hoop voor jou dat je het hele elekrische aansluiten niet altijd met zo'n grote korrel zout neemt. Je zou op zijn minst toch moeten weten welke verbruikers je achter zo'n fibaro ding knoopt :?
Haha de meterkast is gekeurd voor de verzekering, maar die tussen stekkers zitten vast buiten de kast.....
Het blijft niet bij 3000 watt, compressor doet mee en de waterpomp full speed komt totaal op 4200 watt bij mij, soms 4400 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:39:
[...]

Je hebt al een vrij krap bemeten WP, vannacht heeft hij constant vol gas gelopen met de nodige defrosts (en dus veel tijd verloren waar energie in de woning gestopt had kunnen worden).

Ik zou het element lekker mee laten helpen met defrosts, des te eerder is je gewenste Ta weer bereikt.

Vannacht had je elke 1,5 uur een defrost, en per defrost duurde het ruim een half uur voordat je weer de gewenste Ta had (+37 graden).

Een 7KW pana had in mijn beleving veel mooier en rustiger gelopen.

Dus laat lekker je element helpen voor die paar dagen per jaar dat het dit weer is.

En een E-element komt altijd in 1 x volle bak in, dat is niet traploos.
Het is zoals het nu is... 5 Kw
En een schil die volgens velen niet geschikt is voor een WP.. [ dus eigenwijs ja.. ]
Maar nog steeds 22 graden in huis, mss dat dat ook iets verklaard aan mijn verbruik en defrost en hardlopen. maar dit zijn dagen om te testen toch? En blij dat het nu gebeurt..

Ik ga de discussie niet aan over veiligheid van een Zwave met allerlei uitschakellingen en alarm bij overbelasting enz enz
mee eens 2.5. = geen 3kw. En die piek heeft de heater nodig wss. aangezien mijn testen na het doorverbinden wel oke zijn..
Dus weer iets geleerd, want in de manual staat niet dat hij meteen fullspeed nodig heeft.

S0 zal het gaan worden..

@reneeke1970

Je hebt gelijk met de zwave buiten de MK, maar wat is daarvan het probleem?
Hij werkte toch niet?

En dan ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met 4kwh? _/-\o_
Aangezien ik niet DE slimste ben....
Maar wel volhoudend... O-) O-)

En ja oke
Leergeld.
Maar hobby mag wat kosten
Ik heb geen vrienden dus biertje in de kroeg of sportclub spaar ik uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Elektrisch element van Panasonic kan worden ingesteld op 1, 2 of 3 kW. Heb handleiding niet bij de hand.

Het Aliexpress zwave stekkertje wat ik gebruik schakelt automatisch af bij overstroom, dus dat kan de korte piek verklaren. Maar H70 fout door te lage Ta is volgens mij bij minimaal een half uur onder de 18 graden.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AquaPlanning schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:30:
Elektrisch element van Panasonic kan worden ingesteld op 1, 2 of 3 kW. Heb handleiding niet bij de hand.

Het Aliexpress zwave stekkertje wat ik gebruik schakelt automatisch af bij overstroom, dus dat kan de korte piek verklaren. Maar H70 fout door te lage Ta is volgens mij bij minimaal een half uur onder de 18 graden.
Die instelling kan ik niet vinden..
Ik zie een 3Kw in het install menu staan, en kan er niets mee.
Dus als dat waar is..

MMM zwave hier whe come again..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 23:08
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:07:
[...]

Die instelling kan ik niet vinden..
Ik zie een 3Kw in het install menu staan, en kan er niets mee.
Dus als dat waar is..

MMM zwave hier whe come again..:-)
Had ook zo'n Fibaro stekker om het opladen van onze PHEV te meten, maar zelfs 2200watt continu voor 4 uur vinden die stekkers niet leuk!

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

roelzadh schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:11:
[...]

Had ook zo'n Fibaro stekker om het opladen van onze PHEV te meten, maar zelfs 2200watt continu voor 4 uur vinden die stekkers niet leuk!
Het is geen stekker.
maar een inbouwschakelaar.
Tussenstekkers kom er bij niet tussen bij een beetje vermogen:
https://drive.google.com/...R3ZwRkpF/view?usp=sharing
En die heeft minder dan een paar pieken van 400w 2x daags te verduren gehad. en daarna een verbruik van 100w oid.
2 jaar... En fibaro doet er niet aan..

Het gaat iets anders worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AquaPlanning schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:30:

Zoals ik de documentatie lees heeft de H70 fout niets te maken met lage Ta of iets met een half uur.

Uit de PDF

Malfunction Decision Conditions:
During operation of indoor backup heater, when no power supplies to indoor backup heater or OLP open circuit.
Malfunction Caused:
1. Faulty power supply connector connection.
2. Faulty connector connection.
3. Faulty indoor backup heater overload protector (OLP).
4. Faulty indoor unit PCB (main).
Abnormality Judgment:
Continue for 60 seconds

Dus die melding krijg je als je het element nodig hebt (Ta onder 25 bij defrost) en er geen spanning staat op de backup heater.

Precies wat er bij @Dylantje2 gebeurt.

@Dylantje2 het kan nog zo'n mooi ding zijn, en al kost het ding 800 €, hij is niet gemaakt voor zulke vermogens. En er komt een dag dat je WP ook boven de 2500Watt elektrisch gaat verbruiken, en dan is het buiten geen 20 graden >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2018 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:12:
[...]

Niet? _O-
Zolang het dan maar wel vriendinnen zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:36:
[...]

Niet? _O-
Zolang het dan maar wel vriendinnen zijn. :+
Je moest eens weten... 8) 8)
Ik dans me kapot..... O-) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 22:23
Even iets anders: Bijzonder slechte indruk van “Energieinhuis” (te Amsterdam) na orienterend, telefonisch gesprek

Dag

Nu alles bij mij wat meer uitkristalliseert (vermogen warmtepomp, type warmtepomp, afgiftesysteem, opslag voor warm water, etc) moet nu de stap maar eens komen naar offertes. Ik werd getriggerd door https://www.warmtepomp-info.nl/offerte-aanvraag/, waar je een aantal kentallen in kan vullen en je wordt voorgehouden dat je zes offertes krijgt. Gister (donderdagavond) ingevuld, vandaag (vrijdagmiddag) een eerste reactie. Per telefoon.

Deze was dermate erbarmelijk slecht dat ik ‘m jullie niet wil onthouden. Het was het telefoonnummer 020-3330425 en het bedrijf “Energieinhuis” in Amsterdam. Nu heb ik van mijn werk cursussen gehad om adviesgesprekken degelijk en deugdelijk te voeren, zonder (eerste) oordeel, waarbij het vooral gaat om uitvragen, samenvatten, open vragen stellen en dergelijke, om van de andere kant zoveel mogelijk te horen en zelf niet te oordelen. Het was een gesprek van bijna 25 minuten, ik kan het niet geheel hieronder weergeven maar het begon met de vraag wat ik precies wilde. Een warmtepomp- was mijn antwoord en na veel doorvragen en complimentjes (hoe oud is uw huis (was al opgegeven) , weet u hoe aantrekkelijk een WP is, u bent al goed bezig met LVTradiatoren, triple glas, vloerverwarming, lees ik) bleek dat meneer me een hybride systeem wilde adviseren. Dat ik all-electric wil had ik niet in de vrije tekst opgegeven (gewoonweg vergeten) en toen was meneer stil. Ik wil van het gas af, noemde ik maar dat was heel nobel, maar ook moeilijk. Nou, zei ik,, ik heb met energiebalans berekeningen en eigen metingen mijn warmtevraag aardig in kaart en met 9 a 10 kW thermisch moet ik het bij -6 graden goed op temperatuur kunnen houden en ik heb ook een houtkacheltje om eventueel piekvraag op te kunnen vangen en…. . Toen volgde meteen het dieptepunt van het gesprek. Hij onderbrak me. Ehh, meneer, 9 a 10kW thermisch, wat bedoelt u daarmee? Ik was flabbergasted, maar kon me toch serieus houden en legde uit dat je bij 3 kW elektrisch en een COP van drie, 9 kW thermisch binnenkrijgt. Op mijn tegenvraag of hij het begrip kW thermisch kende, antwoorde hij “nee”.
Het ging zo nog een tijdje door en toen noemde hij: ja maar uw huis is van 1960 en u wilt all-electric hebben? Nee, maar dat kan niet, zei hij. En daarom doen wij dat niet. All electric doen we alleen bij huizen vanaf 2004. Mijn herhaling dat ik weet en meet dat ik met 9 of 10kW genoeg heb, dat ik een houtkachelbackup heb en dat de isolatie(maatregelen) in de loop van de tijd alleen maar meer zullen worden, bleven beantwoord met: nee dat kan niet. Hij heeft het zelfs op mijn verzoek zijn baas gevraagd en na een paar minuten kwam hij terug: 10kWwarmtevraag in een huis van 2004 of later leveren kan hun systeem wel, maar 10kW in een (goed geisoleerd) huis van 1960 kan hun systeem niet leveren. Het zou anders werken en hij wist niet waarom. Maar, zei hij, misschien is het ook maar beter dat u geen warmtepomp neemt, want het heeft ook wel nadelen. Waarschijnlijk is uw meterkast niet goed en moet deze helemaal gerenoveerd worden. Uw meterkast kan dat helemaal niet aan (hoezo dingen over mijn meterkast weten terwijl ik daar helemaal niets over gezegd heb?). Nou, antwoordde ik, deze is toevallig bij de keukenrenovatie geheel vernieuwd en naast twee volstrekt vrije groepen heb ik nu ook nog een krachtstroomgroep over waar de verwijderde sauna op zat, welke 6kW vermogen had en voor de warmtepomp gereserveerd is. Maar meneer twijfelde of daar dan wel een warmtepomp op kan, ‘want een warmtepomp is toch héél wat anders dan een saunakachel’.

We hebben het gesprek beeindigd. Hij noemde dat hij helaas niets voor ons kon betekenen. Nee, zei ik, dat denk ik ook niet en ik denk dat jullie er goed aan doen jezelf eerst te gaan scholen voordat je je op dit terrein begeeft.’ (helaas, ik kon mezelf niet meer helemaal inhouden en gaf tóch een subjectief oordeel….) Daar heb ik een notitie over gemaakt, was zijn antwoord en dat was ongeveer het einde van het gesprek.

Je hoort wel eens dat er een tekort is aan kundige warmtepompen installateurs, maar dat het niveau zo extreem laag kon zijn, had ik niet verwacht. “Energieinhuis” komt er bij mij niet in….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:36:
[...]

Zoals ik de documentatie lees heeft de H70 fout niets te maken met lage Ta of iets met een half uur.

Uit de PDF

During operation of indoor backup heater, when no power supplies to indoor backup heater or OLP open circuit.
Malfunction Caused:
Abnormality Judgment:
Continue for 60 seconds

Dus die melding krijg je als je het element nodig hebt (Ta onder 25 bij defrost) en er geen spanning staat op de backup heater.

@Dylantje2 het kan nog zo'n mooi ding zijn, en al kost het ding 800 €, hij is niet gemaakt voor zulke vermogens. En er komt een dag dat je WP ook boven de 2500Watt elektrisch gaat verbruiken, en dan is het buiten geen 20 graden >:)
Worden dan 2x s0... ;) ;)

Maar toch hoeveel meten er hier met een sonoff of een stekker device?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 28-12-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:12:
[...]

Het is zoals het nu is... 5 Kw
En een schil die volgens velen niet geschikt is voor een WP.. [ dus eigenwijs ja.. ]
Maar nog steeds 22 graden in huis, mss dat dat ook iets verklaard aan mijn verbruik en defrost en hardlopen. maar dit zijn dagen om te testen toch? En blij dat het nu gebeurt..

Ik ga de discussie niet aan over veiligheid van een Zwave met allerlei uitschakellingen en alarm bij overbelasting enz enz
mee eens 2.5. = geen 3kw. En die piek heeft de heater nodig wss. aangezien mijn testen na het doorverbinden wel oke zijn..
Dus weer iets geleerd, want in de manual staat niet dat hij meteen fullspeed nodig heeft.

S0 zal het gaan worden..

@reneeke1970

Je hebt gelijk met de zwave buiten de MK, maar wat is daarvan het probleem?
Hij werkte toch niet?

En dan ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met 4kwh? _/-\o_
Aangezien ik niet DE slimste ben....
Maar wel volhoudend... O-) O-)

En ja oke
Leergeld.
Maar hobby mag wat kosten
Met de 4 kWh bedoel ik precies wat ik zeg, 3000 van element plus 150 van waterpomp en een dikke 1000 ook nog van compressor maakt ruim 4200 watt totaal. Piek die ik gezien heb is 4470 ,maar ik kijk niet vaak live naar verbruik, het log van 5 min is er te onduidelijk voor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WP Koelleiding ca 8 meter door breedplaatvloer: Buismaat?

Ik ben bezig met het leidingwerk voor onze toekomstige woning. Daarvoor moet ik ook de buis voor de koelleiding van de warmtepomp bepalen.
Eisen:
  • Leiding loopt ca 8 meter door de breedplaatvloer (1e verdiepingsvloer) en gaat daarna (verborgen) langs de gevel naar beneden.
  • Om warmteverlies te voorkomen wil ik de koelleidingen liefst extra isoleren. (standaard maar 10 mm?)
  • Maximale buismaat 90mm (voor 110 moet ik eerst weer langs de constructeur)
  • Maat koelleiding is 5/8 x 3/8 (15.88x9.52)
Dat levert gelijk een berg vragen op:
  1. Is zo'n koelleiding door een PVC buis eigenlijk wel gebruikelijk (is er een alternatief?)
  2. Hoe groot moet de buis zijn?
  3. Is het aan te bevelen om de leidingen extra te isoleren? (Ik vind de standaard isolatie van 9 à 11 mm zo mager.)
  4. Is het misschien handig om twee kleinere buizen te gebruiken? (En dus aanvoer en retour te splitsen?)
  5. Wat is de minimale buigradius van koelleiding (en hoe buig je dat eigenlijk zonder knik?)
  6. Onder de binnenunit komt de buis met een bocht uit de vloer. Is een enkele 45°bocht daar voldoende, of beter 2x 22° achter elkaar om de bocht wat flauwer te maken?
Ik hoop dat de ervaringsdeskundigen (@Oxellaar en @koevlaas2 ) hier iets van weten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:40:
[...]

Met de 4 kWh bedoel ik precies wat ik zeg, 3000 van element plus 150 van waterpomp en een dikke 1000 ook nog van compressor maakt ruim 4200 watt totaal. Piek die ik gezien heb is 4470 ,maar ik kijk niet vaak live naar verbruik, het log van 5 min is er te onduidelijk voor.
op 1 groep?

16 x 220 = 3520 Watt

Wat heb je voor iets dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:42:
[...]

op 1 groep?

16 x 220 = 3520 Watt

2 groepen lieverd, 1 voor element en 1 voor de compressor.
Ik snap dat het al laat is, maar wel blijven opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

op 1 groep?

16 x 220 = 3520 Watt

Overdag heb ik 232 volt hi, joh dat is twee min, daar springt die zekering niet door hoor. Mijn boiler van 500 watt zit er ook nog bij...... Oke moet er eigenlijk wel af, je heb gelijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:51:
[...]

Overdag heb ik 232 volt hi, joh dat is twee min, daar springt die zekering niet door hoor. Mijn boiler van 500 watt zit er ook nog bij...... Oke moet er eigenlijk wel af, je heb gelijk.
@Ramon_1984

Ik let wel een beetje op...

Maar als ik hem goed snap zit je dus echt aan de max van je hele groep te werken?

232x16 = 3.71
Dus nog steeds geen 4 of ruim 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:40:
[...]

Staan op twee groepen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:53:
[...]

@Ramon_1984

Ik let wel een beetje op...

Maar als ik hem goed snap zit je dus echt aan de max van je hele groep te werken?

232x16 = 3.71
Dus nog steeds geen 4 of ruim 4
Ik beschrijf de hele enkele keer dat bij de ontdooiing heel soms het element in komt als er toevallig net koud retour water voorbij komt....
Onder normale omstandigheden blijft alles ruim onder 2000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:02:
[...]

Ik beschrijf de hele enkele keer dat bij de ontdooiing heel soms het element in komt als er toevallig net koud retour water voorbij komt....
Onder normale omstandigheden blijft alles ruim onder 2000
Even voor de helderheid.
Heb je alles op 1 of 2 groepen.
want ik denk namelijk dat je allse op 1 hebt.
En er zijn anderen die beweren dat je op 2 staat?

Als je op 2 sta sorry..
IMO ging het over 1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:26:
[...]

Best een goed begin denk ik ;) en heb je nu ook voordeel van je buffertank? Is hij "passend" voor je systeem? Of had hij een andere maat moeten hebben?

Gisteren ook een record aan warmte gemaakt voor hier, 71kWh aan warmte met een dcop van 3.75 dus prima, echter wel ietsjes warmer dan 19 graden, boven zijn de kamers al 19,5-19,7.

[Afbeelding]
Ik heb meer geleken wat er nog past, klein stookhok hier, vandaar. Zeer oude propaantank van 92 L inhoud, komt op 11 L/kW Warmtepomp weetjes adviseert meer, maar ik heb hier in de woonkamer een 4 plaats radiator van 6 meter met heel veel liters, in de rest van het huis ook grote radiatoren, een voordeel van een jaren 70 huis. Heb ik het nog niet over de staal hoeveelheid, ouderwetse gelaste installatie. :) Al met al veel massa. Vandaag 2 lange runs.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:42:
WP Koelleiding ca 8 meter door breedplaatvloer: Buismaat?

Ik ben bezig met het leidingwerk voor onze toekomstige woning. Daarvoor moet ik ook de buis voor de koelleiding van de warmtepomp bepalen.
Eisen:
  • Leiding loopt ca 8 meter door de breedplaatvloer (1e verdiepingsvloer) en gaat daarna (verborgen) langs de gevel naar beneden.
  • Om warmteverlies te voorkomen wil ik de koelleidingen liefst extra isoleren. (standaard maar 10 mm?)
  • Maximale buismaat 90mm (voor 110 moet ik eerst weer langs de constructeur)
  • Maat koelleiding is 5/8 x 3/8 (15.88x9.52)
Dat levert gelijk een berg vragen op:
  1. Is zo'n koelleiding door een PVC buis eigenlijk wel gebruikelijk (is er een alternatief?)
  2. Hoe groot moet de buis zijn?
  3. Is het aan te bevelen om de leidingen extra te isoleren? (Ik vind de standaard isolatie van 9 à 11 mm zo mager.)
  4. Is het misschien handig om twee kleinere buizen te gebruiken? (En dus aanvoer en retour te splitsen?)
  5. Wat is de minimale buigradius van koelleiding (en hoe buig je dat eigenlijk zonder knik?)
  6. Onder de binnenunit komt de buis met een bocht uit de vloer. Is een enkele 45°bocht daar voldoende, of beter 2x 22° achter elkaar om de bocht wat flauwer te maken?
Ik hoop dat de ervaringsdeskundigen (@Oxellaar en @koevlaas2 ) hier iets van weten?
Die maat koelleiding moet je vooraf aanleggen, dus voor het beton storten.
Achteraf krijg je het er niet zonder knikken doorheen.

Wij leggen de leidingen in Dyka Air kanalen 235x80mm. Dat is ovaal en kun je mooie ruime bochten mee maken.
Ik leg het zelf nooit aan, dus hoe ze het precies doen weet ik niet.

3/8 en 5/8 buig je met een buigijzer en knikt dus niet, ook niet bij een bocht van meer dan 90 graden. Wel maak je zo min mogelijk haakse bochten, al is een paar haakse bochten niet erg, zeker op 8 meter leiding niet.

Extra isolatie is echt niet nodig. Zelfs op extreme lengtes van 100m is er amper een verlies van 10K op persgasT.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:06:
[...]

Even voor de helderheid.
Heb je alles op 1 of 2 groepen.
want ik denk namelijk dat je allse op 1 hebt.
En er zijn anderen die beweren dat je op 2 staat?

Als je op 2 sta sorry..
IMO ging het over 1..
Het hoort inderdaad op twee maar ik heb alles op 1 klopt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:11:
[...]

Het hoort inderdaad op twee maar ik heb alles op 1 klopt
Bewust ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Mijn run van gisteren. Heel stabiel denk ik zo op 27-28 tA zonder defrosts. Minder blij met het verbruik...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XZ2fw56/Screenshot-2018-12-29-12-00-35.png

December is bijna voorbij. Volgens de graaddagengemiddelden zullen januari en februari minstens evenveel verbruik betekenen. Eind januari worden de spouwmuren geïsoleerd, dus ik kan dan nog goed zien wat het invloed zal zijn. (voelt wel een beetje als valsspelen.)

[ Voor 37% gewijzigd door kmf op 29-12-2018 12:10 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
[...]

op 1 groep?

16 x 220 = 3520 Watt

Psssst, het is al sinds een jaar of 20 230 (blijft moeilijk in dagelijks spraakgebruik).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

assje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:11:
[...]

Psssst, het is al sinds een jaar of 230 (blijft moeilijk in dagelijks spraakgebruik).
pfff bedankt voor je feedback tweaker, het spijt me..:
230*16=3.68
Echt een wereld van verschil..
Maar 220 of 230 volt...
Ik vrees als ik 230 had gezegd er ook wel "tweakers" waren die gevraagd hadden waarom 230
Maar het ging om het idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn Pana 5 kW zit hier gewoon op 1×16A voor Powersupply 1 en 2. Samen met de woonkamer en een gedeelte van de keuken op 1 groep.

De 3 kW heater heeft bij mij wel eens bijna 3 minuten lang aangestaan tijdens en na een ontdooi cyclus. Ongewenst gedrag, maar de Panasonic heeft zijn eigen wil.
Zie hier: Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Een belasting van circa 24 Ampère zou gedurende 3 minuten goed moeten gaan door een 16 Ampère installatieautomaat. Een zware waterkoker aan en stofzuigen gaat niet samen met 3 minuten lang Heater+compressor.

Dit hoort eigenlijk over 4 groepen verdeelt te worden, maar zit bij mij op 1. Tot op heden is het licht nog niet uitgevallen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:22:
Mijn Pana 5 kW zit hier gewoon op 1×16A voor Powersupply 1 en 2. Samen met de woonkamer en een gedeelte van de keuken op 1 groep.

De 3 kW heater heeft bij mij wel eens bijna 3 minuten lang aangestaan tijdens en na een ontdooi cyclus. Ongewenst gedrag, maar de Panasonic heeft zijn eigen wil.
Zie hier: Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Een belasting van circa 24 Ampère zou gedurende 3 minuten goed moeten gaan door een 16 Ampère installatieautomaat. Een zware waterkoker aan en stofzuigen gaat niet samen met 3 minuten lang Heater+compressor.

Dit hoort eigenlijk over 4 groepen verdeelt te worden, maar zit bij mij op 1. Tot op heden is het licht nog niet uitgevallen....
Goed Bezig..
Trots op je. _/-\o_ _/-\o_
https://elektrohonk.info/...ies-in-woningen/#more-530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Laatst online: 01-09-2023
Welk elektrisch verwarmingselement word er veel gebruikt in een SWW vat?
En zijn er nog redenen om voor een specifiek merk, vermogen of wat voor andere reden dan ook te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:55
rjd22 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:53:
[...]

Eigenlijk stuurt de Panasonic(7kw) deze door de flow aan te sturen. Ik heb nu een flow van 6*1.2liter per minuut. De Panasonic verhoogd deze naar 2.5liter per minuut bij koude start.

De dT is tussen de 3 en 5 graden. En de Panasonic maakt hele lange runs aan 1 stuk door onder 10 graden Tb.

Ook zitten hier nog boven radiatoren bij die geknepen zijn zodat de kamers boven netjes 20 graden blijven.

Ik heb sinds een maand nu het systeem helemaal ingeregeld gekregen en hoef er eigenlijk niets meer aan te doen.

Ik gebruik geen nachtverlaging omdat het systeem niet heel snel reageert en de vloerverwarming geen hele grote buffer is(droogbouw). De Panasonic stopt ook vanzelf als het warm genoeg is en laat het dan 0.5 graden zakken voordat hij weer begint.
Net zoals bij mij, eigenlijk totaal geen omkijken aan het systeem maar ik hou het boven bij lange na geen 20 graden, ik kan het namelijk beneden heel goed op temperatuur houden met 32@-10 en 25@15, door deze lage temperatuur hebben de radiatoren boven gewoon zo weinig capaciteit over dat ze de ruimte amper verwarmen. Ik zie ook het verbruik van de panasonic van 500W naar 850-950W gaan als ik de radiatoren erbij schakel maar warmer worden doet het niet. Daarom heb ik sinds een dag of 3 nu de kogelkranen naar de bovenverdieping maar dicht gezet en verwarm ik boven maar met de LLWP en doe met de panasonic alleen beneden. De LLWP verbruikt minder dan dat de LWWP extra verbruikt als ik de kranen open laat staan dus vind het prima zo.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55
Maikie18 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:40:
[...]

Net zoals bij mij, eigenlijk totaal geen omkijken aan het systeem maar ik hou het boven bij lange na geen 20 graden, ik kan het namelijk beneden heel goed op temperatuur houden met 32@-10 en 25@15, door deze lage temperatuur hebben de radiatoren boven gewoon zo weinig capaciteit over dat ze de ruimte amper verwarmen. Ik zie ook het verbruik van de panasonic van 500W naar 850-950W gaan als ik de radiatoren erbij schakel maar warmer worden doet het niet. Daarom heb ik sinds een dag of 3 nu de kogelkranen naar de bovenverdieping maar dicht gezet en verwarm ik boven maar met de LLWP en doe met de panasonic alleen beneden. De LLWP verbruikt minder dan dat de LWWP extra verbruikt als ik de kranen open laat staan dus vind het prima zo.
Je zou ook de radiatoren op een 2e zone kunnen aansluiten en die een eigen temperatuur meegeven toch?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
@Felicia: ben het volledig eens met de oplossing van @Naikie18, heb zelf ook een (R32) LLWP aangeschaft om het huis zomers te koelen, wat blijkt, die dingen kunnen ook verwarmen dat het een lust is, met de helft van het elektriciteit verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
@zandstraat
met de helft van het elektriciteit verbruik.
Met de helft van wat: een elektrisch element, of doet hij het tegen de helft van de kosten van een lw pomp, dat is dan COP 7-8....?

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 29-12-2018 17:20 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja want ik gebruik element niet en ook geen externe warmtebron die via wp geschakeld word. Dus ik heb beide door gelust maar wel 5 kwadraat kabel dus ik kan automaat verzwaren indien nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

kmf schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:04:
Mijn run van gisteren. Heel stabiel denk ik zo op 27-28 tA zonder defrosts. Minder blij met het verbruik...

[Afbeelding]
Niet blij met je verbruik ?
Ach, dat is betrekkelijk .....
Mijn verbruik gisteren een nieuw record, 70,5 kWh.
Dit is na inregelen van de radiatoren ......
Om een Ta van 32 volgens de stooklijn te halen blijft de WP op max vermogen draaien, maar hoger dan 29* komt de Ta niet.
Ik ga maar eens met de installateur in gesprek.
Tenzij iemand hier nog een briljant idee heeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/db0lgpkvjgx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wel blij met mijn verbruik gisteren. O-) Er was verschil in buitentemperatuur tussen Noord en Zuid NL.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/119nn00.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CJG
Je hebt een 8 kW warmtepomp, die max 2000 watt elektrisch opneemt
2k x 24 hr = 48 kWh
Waar is die 70,5 - 48 = 22,5 kWh gebleven?
Staat er een e-element bij aan?

Ik was gister 9,8 kWh kwijt... (maar zal wel iets kleiner wonen dan denk ik)
https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20181229&gs=0&m=0

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2018 17:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
@Naaldroc:
Tijdens de vorstperiode was het elektriciteit verbruik, voor het verwarmen van de slaapkamers boven, met onze LLWP meer dan aanmerkelijk lager, dan het verwarmen van de radiatoren op de slaapkamers met de LWWP.
De LLWP is een recent type Daikin uitgevoerd met R32 koelmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

@AUijtdehaag
Het max opgenomen vermogen is 3024 W.
De WP vraagt steeds om auxiliary heating, die staat uitgeschakeld.
In het begin was door de installateur een vaste Ta ingesteld, ik geloof 35*, die werd ook nooit gehaald
Ik weet het niet meer.
Lekkage koudemiddel?
Zegt de temperatuur van de koudemiddel / gas leiding naar de binnenunit iets over de prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CJG
Ik laat het aan @Grolsch over... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Felicia schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:16:
[...]

Je zou ook de radiatoren op een 2e zone kunnen aansluiten en die een eigen temperatuur meegeven toch?
Ik zie zo even niet hoe ik dat kan doen, de WP zal dan als eerste sowieso hoger ingesteld moeten worden, en dus nog meer verbruiken dan dat ik nu al zag dus het heeft denk ik helemaal geen zin.

Wel grappig om ook het verschil in opgenomen vermogen tussen de 2 pompen te zien. (tussen 15.30 en 16.30 was ik alles in de meterkast aan het reorganiseren dus toen was er geen meting vandaar de vreemde lijn)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7GeESwu.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TJn1tjx.png

[ Voor 27% gewijzigd door Maikie18 op 29-12-2018 18:41 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@CJG / @AUijtdehaag 3000 watt met een 8kw WP betekent COP van 2,66 met een Tb van 7 is niet normaal.

Ik ben geen f gassen expert, maar hier lijkt iets goed verkeerd te zitten.

Kwestie van drukken en temperaturen meten denk ik, maar @Oxellaar heeft hier meer verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:44:
@CJG / @AUijtdehaag 3000 watt met een 8kw WP betekent COP van 2,66 met een Tb van 7 is niet normaal.

Kwestie van drukken en temperaturen meten denk ik, maar @Oxellaar heeft hier meer verstand van.
Zo kan je de COP toch niet berekenen? Ik heb een 6kW en verbruik 504W dan zou ik een COP hebben van bijna 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Volgensmij zie ik ook 4 en zelfs 5000W in zijn grafiek.

Misschien bij zo'n dag eens testen met het element om te defrosten, scheelt wat gebrul en warmteverlies.

Ik blijf er bij dat je bij lagere tb een lagere flow nodig hebt waardoor hij eerder laag gaat lopen, minder defrost, rustiger beeld, warmer in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Maikie18 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:06:
[...]

Zo kan je de COP toch niet berekenen? Ik heb een 6kW en verbruik 504W dan zou ik een COP hebben van bijna 12
Ik mag toch hopen dat zijn WP vol gas draait gezien 3000 watt en Ta wordt niet gehaald. Linksom of rechtsom, iets klopt hier niet, en ik zou een stek figuur wat controles laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
CJG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:28:
[...]

Niet blij met je verbruik ?
Ach, dat is betrekkelijk .....
Mijn verbruik gisteren een nieuw record, 70,5 kWh.
Dit is na inregelen van de radiatoren ......
Om een Ta van 32 volgens de stooklijn te halen blijft de WP op max vermogen draaien, maar hoger dan 29* komt de Ta niet.
Ik ga maar eens met de installateur in gesprek.
Tenzij iemand hier nog een briljant idee heeft.

[Afbeelding]
Ik "denk" dat jij de verkeerde grafiek hebt aan staan, want hij geeft aan normaal en laag gebruik; en dat doet hij alleen maar bij de hoofd meter; als je een Youless gekoppeld hebt dan moet je de S0 uitlezen: ga naar "meters", links boven de grafiek, en stel daar de juiste meter in
Want de grafiek die je hier toont is je totale gebruik
Denk ik.... 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 19-09 21:40

Dat ding kan wel meer dan 8kW. Doet hij bij -10. Nominaal is hij ruim 11kW. En dus zal hij dat nu ook wel kunnen leveren. Het lijkt alleen niet in het huis van @CJG aan te komen. Dus hij raakt het onderweg kwijt, of de druk van het koudemiddel klopt niet. Ik denk zo langzamerhand het laatste, maar @Oxellaar weet daar meer van. Ik heb ook geen idee of er logging van temperaturen is. Het is geen alledaagse machine.
Naalroc schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:12:
@zandstraat
[...]

Met de helft van wat: een elektrisch element, of doet hij het tegen de helft van de kosten van een lw pomp, dat is dan COP 7-8....?
Zo'n R32 LLWP heeft mogelijk een iets kortere verwachte levensduur gezien de hoge drukken die ze moeten maken, maar ze zijn wel erg zuinig. Naar schatting zo'n 20% zuiniger. Verder verwarm je lucht en geen massa, wat ook heel zuinig kan zijn. Doe je hem uit, dan is het meteen ook weer koud, dat i.t.t. een vloerverwarming met flink wat massa. Met nachtverlaging e.d. erbij kan het heel zuinig zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door LangeFries op 29-12-2018 20:18 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

@Naalroc
Ja dit is het totaal verbruik.
Maar zonder WP is het verbruik tussen 00.00 en 07.00 rond 200 tot 300 W.
De hoge pieken boven 4000 W zijn bij gebruik van vaatwasser o.i.d.
Ik zie ook overdag op YouLess wat er verandert bij en na een defrost of wanneer de thermostaat de WP uitschakelt, dus het verbruik van de WP is tussen 2500 en 3000 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@CJG
Maar laat nu eens een grafiekje zien van de s0, dus alleen de wp, die geeft dan ook het werkelijk opgenomen vermogen weer.
En dat over de gehele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@CJG monitort volgens mij niet WP only. Dat zou wel een goed begin zijn ivm troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

@Naalroc
Dat kan ik denk ik niet.
Mijn YouLess is gekoppeld aan de slimme meter. s0 kan ik niet selecteren.
Maar ik heb er geen enkele twijfel aan dat de WP buitensporig veel verbruikt.
Op een dag in september waarop de zonnepanelen niets geproduceerd hebben was het verbruik 5 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:09:
[...]
Die maat koelleiding moet je vooraf aanleggen, dus voor het beton storten.
Achteraf krijg je het er niet zonder knikken doorheen.
Wij leggen de leidingen in Dyka Air kanalen 235x80mm. Dat is ovaal en kun je mooie ruime bochten mee maken.
Ik leg het zelf nooit aan, dus hoe ze het precies doen weet ik niet.
3/8 en 5/8 buig je met een buigijzer en knikt dus niet, ook niet bij een bocht van meer dan 90 graden. Wel maak je zo min mogelijk haakse bochten, al is een paar haakse bochten niet erg, zeker op 8 meter leiding niet.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me nog afvraag: Die koelleiding wordt toch op rol geleverd? Dat ziet er toch ongeveer zo uit?
Afbeeldingslocatie: https://www.climasense.nl/img/p/2/4/2/242-large_default.jpg
Dat is al een behoorlijk kleine radius.
Als ik zo'n rol eerst af zou rollen (hoe rol je zo'n stugge buis eigenlijk af? recht walsen?), dan zou je dat toch door een PVC-buis moeten kunnen trekken? Dan is alleen het einde nog een uitdaging, eens kijken hoe ik daar een (zo flauw mogelijke) bocht aan kan maken.
Wie heeft er hier ervaring met het trekken van koelleiding door een (PVC) buis?
Dit zal toch ook wel gedaan worden bij een in de tuin opgestelde buitenunit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Grolsch schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:43:
@CJG monitort volgens mij niet WP only. Dat zou wel een goed begin zijn ivm troubleshooting.
Dat zou inderdaad beter zijn, ik ben er nog niet achter hoe dat moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Andrehj schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:57:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me nog afvraag: Die koelleiding wordt toch op rol geleverd? Dat ziet er toch ongeveer zo uit?
[Afbeelding]
Als ik zo'n rol eerst af zou rollen (hoe rol je zo'n stugge buis eigenlijk af? recht walsen?), dan zou je dat toch door een PVC-buis moeten kunnen trekken? Dan is alleen het einde nog een uitdaging, eens kijken hoe ik daar een (zo flauw mogelijke) bocht aan kan maken.
Ik heb ervaring met het trekken van koelleidingen door mantelbuizen en kan hier het volgende over zeggen:

3/8 lukt nog wel door 45 graden bochten te krijgen, echter 5/8 dan moet je de 45 graden bochten loshalen en omdraaien dan kan de leiding erdoor getrokken worden. Vervolgens buig je eea een beetje met de hand en draai je de bocht weer op zijn plaats.
Even in een ingestorte buis een stuk 5/8 trekken is vrij lastig cq onmogelijk, dus meestal moet dit voor het ingraven/instorten gedaan worden.
En dan svp wel de uiteinden van de koelleiding eerst ontbramen want ontbramen terwijl de boel omhoog steekt is ook erg lastig dan valt er altijd een hoop kopertroep in de buis.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:07:
[...]

@koevlaas2 @Ramon_1984 @Daannn1987

Aan het sleutelen want hij ZAL ,, :-)
Spanning oke
Zwave mmm Maar die blijft er wel in, en geeft geen error oid:
https://en.robbshop.nl/fi...switch-1-2-5-kw-zwaveplus.
Zou ik dan de enige zijn ?
Pomp bijna los liggen dus nu wil dat ding zien ook en eens resetten..:-)

Want het vreemde is dat grafana iets meet.
En de Zwave eigenlijk totaal niets.
Dus zou de zwave dan zo beschermt zijn dat hij op 1 sec. meteen weet dat er 3kw door gaat en daarom uit schakelt?
Je zou toch eens verwachten dat er iets gemeten werd?

@Grolsch

Lees nu je andere bericht ook...
He je paypal, ik ben allang blij met alle hulp hier.
Pana reageert echt nergens op..

Ga hem zo eerst maar eens resetten en dan kijken..
Daarna direct doorverbinden zonder Zwave..
Het lijkt dat jullie gewonnen hebben van de H70...
Hij zit nog steeds zonder foutmelding...

Enige verandering tov de andere keren.....
Nog geen defrost gehad vandaag :-)

Dus ik juich nog niet te hard,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:47:
[...]

Het lijkt dat jullie gewonnen hebben van de H70...
Hij zit nog steeds zonder foutmelding...

Enige verandering tov de andere keren.....
Nog geen defrost gehad vandaag :-)

Dus ik juich nog niet te hard,,
Dus toch user error ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zal die zwave zijn en dus YEP..
Mijn leercurve..
waarvoor sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:57:
[...]

Zal die zwave zijn en dus YEP..
Mijn leercurve..
waarvoor sorry
Ach, je leert ervan.... Leergeld word nu ook betaald dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
CJG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:59:
[...]

Dat zou inderdaad beter zijn, ik ben er nog niet achter hoe dat moet.
Maar heb je dan geen stekkertje in de Youless voor de S0; en heb je al eens geklickt op de "Meters"in de linkerbovenhoek, zoals ik eerder zei?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BTAxNI5oR6tYOEQQomRqlq5J/full.jpg

Edit:
Of heb je helemaal geen aparte energie meter om de afname van je wp te monitoren: die aparte meter geeft het S0 signaal aan de Youless, en dan kan je het verbruik van de wp aflezen zoals hierboven getoond.

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 29-12-2018 22:50 . Reden: Extra info/vraag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Naalroc ga ff je mond spoelen, zie ik daar een gas :/ :| }:| ;( :F meter staan :? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 29-12-2018 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:57:
[...]

[Afbeelding]
Mijne was 8 meter kant en klaar en heb hem eerst uitgerold (ja is stug) en met 3 man door een muur in de badkamer, 90 graden omhoog door een gat in de zoldervloer en weer plat over de vloer naar de wp getrokken, een hoop gepiel kan ik je vast melden, en ik heb dezelfde maten leiding.
@Gasschuif heeft hem in een pvc buis liggen, zoek maar eens in deel 6, staan foto's zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die van mij ligt ook in een pvc buis, of dat makkelijk ging kan ik je niet vertellen, was een probleem van de installateur. Geen klachten gehoord....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:55:
@Naalroc ga ff je mond spoelen, zie ik daar een gas :/ :| }:| ;( :F meter staan :? :+
Maar ik zie wat jij niet ziet, maar vooruit, je mag mee kijken in de maand december

Helaas, die meter zit er nog, en is gekoppeld aan de elektriciteits (slimme) meter, dus ik kan hem helaas niet uitzetten.

En als je september, oktober en november ook wilt zien, geef maar een gil >:)

Maar het is in process, ik heb net een boze brief van Rendo gekregen waarom ik geen leverancier (meer) heb; het @Bram-Bos verhaal gaat verder lopen de volgende maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gd4Yrq5H5xqMbcYDduQkKpM4/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 29-12-2018 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55
Grolsch schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:55:
Youless ls120 geeft in Enelogic bij mij ook gas aan. Dus gasmeter verwijderd, heel de youless weg :'( Gelukkig maar korte historie kwijt :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:36:
[...]

Uit de PDF

Malfunction Caused:
Abnormality Judgment:
Continue for 60 seconds

Mijn backup heater is niet aangesloten,als de Ta te laag blijft en de regeling wil de heater inschakelen dan krijg ik daardoor een foutmelding H70. Is inderdaad andere situatie dan die van Dylantje2 waar de heater mogelijk wel is aangesloten.

Heater element instellen op 1, 2 of 3 kW (3, 6, 9 bij de grotere WP's): Operating Instructions voor WH-MDC05F3E5, blz 76, Menu optie 2: selectie van reserverwarming. Erg handige functie, dan blijf je onder de 16A voor WP én backupheater samen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:37

thido

Tilburg

AquaPlanning schreef op zondag 30 december 2018 @ 07:39:
[...]

Mijn backup heater is niet aangesloten,als de Ta te laag blijft en de regeling wil de heater inschakelen dan krijg ik daardoor een foutmelding H70. Is inderdaad andere situatie dan die van Dylantje2 waar de heater mogelijk wel is aangesloten.

Heater element instellen op 1, 2 of 3 kW (3, 6, 9 bij de grotere WP's): Operating Instructions voor WH-MDC05F3E5, blz 76, Menu optie 2: selectie van reserverwarming. Erg handige functie, dan blijf je onder de 16A voor WP én backupheater samen.
Ik heb een F, en kan alleen 3 kiezen (geen andere mogelijkheden). Wellicht bij de H wel instelbaar?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 15:31
thido schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:26:
[...]

Ik heb een F, en kan alleen 3 kiezen (geen andere mogelijkheden). Wellicht bij de H wel instelbaar?
Ook bij de Pana H 9Kw is die niet instelbaar. Staat standaard op 3.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:31:
[...]
Ik heb ervaring met het trekken van koelleidingen door mantelbuizen en kan hier het volgende over zeggen:
3/8 lukt nog wel door 45 graden bochten te krijgen, echter 5/8 dan moet je de 45 graden bochten loshalen en omdraaien dan kan de leiding erdoor getrokken worden. Vervolgens buig je eea een beetje met de hand en draai je de bocht weer op zijn plaats.
Even in een ingestorte buis een stuk 5/8 trekken is vrij lastig cq onmogelijk, dus meestal moet dit voor het ingraven/instorten gedaan worden.
En dan svp wel de uiteinden van de koelleiding eerst ontbramen want ontbramen terwijl de boel omhoog steekt is ook erg lastig dan valt er altijd een hoop kopertroep in de buis.
Thanks (ook @Rol-Co en @Grolsch ) Helemaal duidelijk. Dus trekken door een rechte buis gaat goed, maar geen bochten. Ik zit er nu over te denken om die rechte buis precies onder de binnenunit (in mijn technische ruimte) in een soort doos (van 25 bij 25 cm of zo) uit te laten komen. Deze doos zou dan naar boven toe open moeten blijven, zodat we in die doos een haakse flare-koppeling kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@koevlaas2 doet dat met perskoppelingen, veel handiger en ik denk ook beter lekvrij te maken.
Flares in zo'n gat in de grond is altijd wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:41
Ik ben zelf ook wel geïnteresseerd in een warmtepomp. Nu twijfel ik tussen een compleet systeem of 2 gescheiden system, waarbij SWW dan via een ventilatie warmtepomp boiler gaat.

Het is een beetje een probleem om een grote binnenunit ergens kwijt te kunnen. Deze zou dan op de 1e verdieping moeten komen waar nu de CV ketel hangt. Echter is deze ruime maar 90 cm breed en 50cm diep. De badkamer moet dan verbouwd worden om 1 meter diepte te krijgen. De zolder heeft een heel schuin dak(lessenaarsdak) dus kwa hoogte ben ik daar ook beperkt.

Verder ljikt mij er behoorlijk wat techniek en electronica op elkaar gepakt te zitten en wanneer er een defect optreedt je en geen verwarming en geen SWW meer hebt. Zo'n binnenunit met SWW weegt dan ook nog eens 200 kilo dus hoe krijg je dan ooit de trap op?

Ik zou de compressor op het dak van de garage kwijt kunnen en redelijk eenvoudig met de leidingen naar binnen kunnen, maar toch nog wel een meter of 9. Dag garage is van hout en osb, ook niet prettig dus aan de muur? Precies aan de andere kant zit mijn slaapkamer.

Een andere optie is de compressor aan de voorkant van het huis. Aan de voorkant zit een overkapping van 1.30 meter en een ventilatiegat voor de kruipruimte. Geen overburen dus eventueel geluid zou bijna niemand last van hebben. Via de kruipruimte aankoppelen aan de verwarmingsbuizen. Daar loopt nu ook al de 22mm leidingen naar mijn vv verdeler.

Het stukje van buiten naar binnen bedraagt dan maar 30-40 centimter.

Een ander dingetje is dat ik voor werk veel van huis ben. Vaak weken achter elkaar. Nu met gas CV gaat de verwarming geheel uit, huis koelt af naar een graad of 10 en 1 dag voordat ik weer naar huis ga zet ik de verwarming aan. Stook 10-12 kuub gas en huis is weer warm. Dit doe ik als ik voor meerdere weken weg ben, is het voor een paar dagen gaat de kachel op 17.

Maar met een warmtepomp je huis vanaf 10 graden opstoken, gaat dat een beetje? Eventueel 3 dagen van te voren aanzetten?

Ik heb 55 vierkante meter vloerverwarming van 7 groepen met LTV verdeler, boven radiatoren en sinds kort nog een 8KW pelletkachel. En nog 750 Kw overschot van pv.

Omdat ik veel van huis ben is het moeilijk te zeggen hoeveel gas ik precies verbruik, maar ik gok rond de 800 kuub. Hoekwoning uit 2002. Er zit nu een nefit ketel in van 2016. Ja, toen midden in de verbouwing had ik gelijk een warmtepomp moeten nemen ipv overhaast een nieuwe CV ketel.

Heb niet zo veel vertrouwen in installateurs en zie door de bomen het bos niet meer. Ben redelijk handig en als scheepswerktuigkundige ook wel thuis in elektra, pompjes en leidingwerk, maar geen verstand van arduino of raspberry en dat soort spul.

Maar is het in de basics echt zo simpel als een warmtepomp neerzetten, leidingsysteem van je cv erop aan koppelen en draaien?

Het doel is natuurlijk om van het gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Guido7619 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:14:
Ik ben zelf ook wel geïnteresseerd in een warmtepomp. Nu twijfel ik tussen een compleet systeem of 2 gescheiden system, waarbij SWW dan via een ventilatie warmtepomp boiler gaat.

Het is een beetje een probleem om een grote binnenunit ergens kwijt te kunnen. Deze zou dan op de 1e verdieping moeten komen waar nu de CV ketel hangt. Echter is deze ruime maar 90 cm breed en 50cm diep. De badkamer moet dan verbouwd worden om 1 meter diepte te krijgen. De zolder heeft een heel schuin dak(lessenaarsdak) dus kwa hoogte ben ik daar ook beperkt.

Verder ljikt mij er behoorlijk wat techniek en electronica op elkaar gepakt te zitten en wanneer er een defect optreedt je en geen verwarming en geen SWW meer hebt. Zo'n binnenunit met SWW weegt dan ook nog eens 200 kilo dus hoe krijg je dan ooit de trap op?

Ik zou de compressor op het dak van de garage kwijt kunnen en redelijk eenvoudig met de leidingen naar binnen kunnen, maar toch nog wel een meter of 9. Dag garage is van hout en osb, ook niet prettig dus aan de muur? Precies aan de andere kant zit mijn slaapkamer.

Een andere optie is de compressor aan de voorkant van het huis. Aan de voorkant zit een overkapping van 1.30 meter en een ventilatiegat voor de kruipruimte. Geen overburen dus eventueel geluid zou bijna niemand last van hebben. Via de kruipruimte aankoppelen aan de verwarmingsbuizen. Daar loopt nu ook al de 22mm leidingen naar mijn vv verdeler.

Het stukje van buiten naar binnen bedraagt dan maar 30-40 centimter.

Een ander dingetje is dat ik voor werk veel van huis ben. Vaak weken achter elkaar. Nu met gas CV gaat de verwarming geheel uit, huis koelt af naar een graad of 10 en 1 dag voordat ik weer naar huis ga zet ik de verwarming aan. Stook 10-12 kuub gas en huis is weer warm. Dit doe ik als ik voor meerdere weken weg ben, is het voor een paar dagen gaat de kachel op 17.

Maar met een warmtepomp je huis vanaf 10 graden opstoken, gaat dat een beetje? Eventueel 3 dagen van te voren aanzetten?

Ik heb 55 vierkante meter vloerverwarming van 7 groepen met LTV verdeler, boven radiatoren en sinds kort nog een 8KW pelletkachel. En nog 750 Kw overschot van pv.

Omdat ik veel van huis ben is het moeilijk te zeggen hoeveel gas ik precies verbruik, maar ik gok rond de 800 kuub. Hoekwoning uit 2002. Er zit nu een nefit ketel in van 2016. Ja, toen midden in de verbouwing had ik gelijk een warmtepomp moeten nemen ipv overhaast een nieuwe CV ketel.

Heb niet zo veel vertrouwen in installateurs en zie door de bomen het bos niet meer. Ben redelijk handig en als scheepswerktuigkundige ook wel thuis in elektra, pompjes en leidingwerk, maar geen verstand van arduino of raspberry en dat soort spul.

Maar is het in de basics echt zo simpel als een warmtepomp neerzetten, leidingsysteem van je cv erop aan koppelen en draaien?

Het doel is natuurlijk om van het gas af te gaan.
Bij een monoblock is het zo simpel. Wel natuurlijk ook voor elektra zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido7619
Inderdaad. Monobloc en atlantic 3 (of calypso)
Stephanoff in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Er komt geen f-gassen monteur aan te pas, dus kan je zelf.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2018 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
ja, heb al die topics doorgelezen. Sinds mijn pelletkachel is geinstalleerd ben ik ineens helemaal geobsedeerd door het begrip warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido7619
Welkom bij de club...

Hier kan je hem misschien op afstand mee schakelen
http://www.pmcoppack.com/...by=&limit=10&page=1&term=

En er zit ook een .api op (voor de pi programmeurs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:19:
@Guido7619
Inderdaad. Monobloc en atlantic 3 (of calypso)
Stephanoff in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Er komt geen f-gassen monteur aan te pas, dus kan je zelf.
De F-gassen monteur is het probleem niet. Het is meer dat ik geen 10 meter freonleidingen door mijn huis wil hebben. Dat is puur gevoelsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido7619
Zo kun je ook denken over gasleiding. Echter als die lek is, loopt het gewoon door. Een koelmiddel leiding niet...
(foei freon mag niet gebruikt worden tegenwoordig)

Maar geen ruimte voor binnenunit? Dan een monobloc Panasonic.
(binnenunit hangt bij mij in de trapkast beneden, by the way)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:24:
@Guido7619
Welkom bij de club...

Hier kan je hem misschien op afstand mee schakelen
http://www.pmcoppack.com/...by=&limit=10&page=1&term=

En er zit ook een .api op (voor de pi programmeurs)
Ja Wifi bediening moet er zeker op zitten. Maar .api zegt mij weer helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:26:
@Guido7619
Zo kun je ook denken over gasleiding. Echter als die lek is, loopt het gewoon door. Een koelmiddel leiding niet...
(foei freon mag niet gebruikt worden tegenwoordig)

Maar geen ruimte voor binnenunit? Dan een monobloc Panasonic.
(binnenunit hangt bij mij in de trapkast beneden, by the way)
Met binnenunit bedoel ik die grote binnenunits met geintegreerde SWW van 190 liter.

Een kleinere binnenunit zou eventueel op de begane grond kunnen, onder de trap. Is zo'n binnenunit ongeveer even groot als een CV ketel?

Toch zie ik wel heil in een monoblock. Meer simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:08:
@koevlaas2 doet dat met perskoppelingen, veel handiger en ik denk ook beter lekvrij te maken.
Klopt @Andrehj flares staan bekend om hun lekken dus ik gebruik persbochten van maxipro.
Hebben als nadeel dat 5/8 € 12,- per strekkend bochtje kosten, maar het werkt wel veel sneller en handiger dan solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Guido7619 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:24:
[...]

De F-gassen monteur is het probleem niet. Het is meer dat ik geen 10 meter freonleidingen door mijn huis wil hebben. Dat is puur gevoelsmatig.
Als die 10 meter door je garage lopen is het geen probleem, maar langs slaapkamers oid dan ga je de leidingen horen. Tijdens bedrijf suist eea altijd in meer of mindere mate.
Waterleidingen van een monoblock (mits goed ontbraamt en luchtarm) zijn doodstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Die persfittingen van maxipro is dat gewoon met een rems pers?
Welke bek? En kan dat op zachte koperen (koel) leiding?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:08:
De bedoeling is uiteraard om de flare al voor het invoeren van de leiding in de buis aan de buis te maken. Dan hoef ik in de box (gat rond 250mm in de breedplaatvloer) alleen nog maar het moertje van de koppeling aan te draaien.
AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:01:
@koevlaas2
Die persfittingen van maxipro is dat gewoon met een rems pers?
Welke bek? En kan dat op zachte koperen (koel) leiding?
Ik vond hier een datasheet van dat systeem van Maxipro. Ziet er goed uit, maar het is volgens die datasheet geschikt voor harde en half-harde koperen buis. En volgens de veelgestelde vragen nr 3 (hoofdstuk 14 van bovengenoemde PDF) ook geschikt voor zachte koperen buis.

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2018 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:04:
[...]

De bedoeling is uiteraard om de flare al voor het invoeren van de leiding in de buis aan de buis te maken. Dan hoef ik in de box (gat rond 250mm in de breedplaatvloer) alleen nog maar het moertje van de koppeling aan te draaien.
Forget that, flares wil je zo min mogelijk.
Koevlaas komt 't wel persen :)

@AUijtdehaag Ik heb hier een speciaal systeem voor, een Rothenberger twin turbo perstang met persbekken 1/4 t/m 1 1/8
Kost 2 ruggen in de BTW.
https://www.aircovent.nl/...ct-tt-set-incl-persbekken

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 30-12-2018 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dan kan je beter de tang hier komen lenen @AUijtdehaag , beetje duur voor bij jou op de plank.
Je kan gewoon de standaard koelleiding gebruiken, als je het niet vertrouwd kunnen we het afpersen op desnoods 100 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:17:
Forget that, flares wil je zo min mogelijk.
Koevlaas komt 't wel persen :)
Dat lijkt mij een prima plan. Huidige planning is installatie WP ergens in de eerste helft van 2020. Gaat jouw agenda zo ver vooruit? ;)
Van die prijs van 12 euro per bochtje lig ik trouwens niet zo wakker. Ik heb maar een paar bochtjes nodig, en een deel zal ongetwijfeld weer door een besparing op de uren weer worden terugverdiend.
Lever jij trouwens zelf ook de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA? Want die is sinds een tijdje van de site van Topaircon.eu verdwenen, en nu (voor zover ik heb kunnen vinden) bij geen enkele NL webshop meer te bestellen...

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2018 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:27:
[...]

Dat lijkt mij een prima plan. Huidige planning is installatie WP ergens in de eerste helft van 2020. Gaat jouw agenda zo ver vooruit? ;)
Van die prijs van 12 euro per bochtje lig ik trouwens niet zo wakker. Ik heb maar een paar bochtjes nodig, en een deel zal ongetwijfeld weer door een besparing op de uren weer worden terugverdiend.
Lever jij trouwens zelf ook de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA? Want die is sinds een tijdje van de site van Topaircon.eu verdwenen, en nu (voor zover ik heb kunnen vinden) bij geen enkele NL webshop meer te bestellen...
@yourservice https://www.topaircon.eu/...n/mitsubishi-warmtepompen

Perskoppeling ingestort zijn sowieso beter, knellen doe je niet ingestort.
Ik buig nog waar het kan, maar lange lengtes bouw ik op uit meerdere stukken, zeker bij maat 5/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
[...]

Klopt @Andrehj flares staan bekend om hun lekken dus ik gebruik persbochten van maxipro.
Hebben als nadeel dat 5/8 € 12,- per strekkend bochtje kosten, maar het werkt wel veel sneller en handiger dan solderen.
Hebben ze niet de aansluit koppelingen aan de unit? Parker zoomlock heeft die ook namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
koevlaas2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:56:
[...]

Als die 10 meter door je garage lopen is het geen probleem, maar langs slaapkamers oid dan ga je de leidingen horen. Tijdens bedrijf suist eea altijd in meer of mindere mate.
Waterleidingen van een monoblock (mits goed ontbraamt en luchtarm) zijn doodstil.
De 10 meter zou dan eerst 3 meter buitenlangs het huis omhoog moeten. Daarna kom ik op de zolder.

Maar zit net te kijken, zo'n binnenunit zou ik denk ik nog wel onder de trap kwijt kunnen. Direct naast de verdeler van de vloerverwarming.

In dat geval zou ik de compressor voor het huis zetten, dan via ventilatiegat kruipruimte naar binnen en ongeveer 5 meter verderop onder de trap weer naar boven en ben ik er.

Is een binnennunit aan te bevelen boven een monoblock kwa rendement/betrouwbaarheid/regelbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ohhh nee, ik zie Glycol aankomen; de metselaar heeft nog wat over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido7619
Ik heb een mitsubishi binnenunit (split) in de trapkast hangen.
Geluid is aanwezig daarvan. Brommend geluid van de pomp en de koelgas leidingen zijn hoorbaar.
Als ik de trapkast dicht doe valt het mee.

Maar wat ik wil zeggen is, dat een stille panasonic monobloc, dan een betere keuze is.
Tesamen met een warmtepomp boiler, atlantic explorer of calypso op zolder. Heb je mechanische ventilatie?

Dan heb je tapwater en CV bedrijf gescheiden en kan je beide tegelijk doen. (en dus niet of-of)

Tapwater kan je dan ook mooi sturen als de PV panelen overdag stroom leveren.
Hoewel ik ook zou kunnen douchen op mijn douche wtw en 11 kW Wijas doorstroomverwarmer alleen al.
Dus zonder boiler of buffervat... Voor de keuken heb ik een grohe red boiler/kokend waterkraan

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Hoi ,

Van de zomer een WH-MXC12G9E8 T-CAP laten plaatsen op een 1000L buffervat waar ook de zonnecollectoren op zitten. Beiden op een warmtewisselaar spiraal en gevuld met glycol. het vat staat achterin de garage, en de WP net erachter aan de buitenkant. (30 cm leiding naar buiten)
Nu is het stookseizoen al wat maandjes begonnen (huis uit 1978) en ik had in de kerstvakantie eens tijd om te kijken of er een COP bereken functie zit op de console. Zat er op (jeej!), echter schrok ik wat van de waarden. de COP is minder dan 1.0 de afgelopen maanden.
even een (globaal) overzicht: maand/verbruik/opbrengst/COP
Oktober/400/320/0.8
november/820/750/0.9
december/850/550/0.6

Even voor de hulpvraag de huidige opstelling. het idee is dat het buffervat de warmteopslag is, met 2 bronnen (zonnecollectoren en de WP). Beide staan redelijk 'dom' ingesteld. De collectoren gaan draaien als de collector temperatuur 5 graden hoger is dan de onderkant van het vat, en de WP gaat draaien als de temperatuur van het vat lager wordt dan ingesteld (35 graden)
De verwarming is vloerverwarming en draaien op een losse thermostaat die in de woonkamer hangt. die is zelflerend en heeft inmiddels door wanneer ie aan moet springen. verwarmen duurt behoorlijk lang, maar blijft ook lang hangen (ongeveer 25 kuub beton aan buffer die warm moet worden, maar dan ook warm is).

De WP staat ingesteld op de functie: Verwarmen/direct/35 graden Celsius. De (enige) instelling die op deze simpele opzet past, is de 1e in het boekje. (inregeling direct op de vloerverwarming) Dit is natuurlijk niet helemaal de realiteit, maar de WP meet de watertemperatuur(aanvoer/retour) en stookt bij als deze lager wordt dan de ingestelde temperatuur (35 graden).
Ik weet niet precies hoevaak de WP aanslaat, maar de Compressor (in het menu) geeft aan dat de compressor 6300x aan/uit heeft gedaan, en hij in totaal 1000 uur heeft gedraaid. Dit is vanaf september tot nu, dus zeg 4 maanden.grofweg 1/3e van de tijd. lijkt me best wat, maar zou opzich best kunnen.

Nu de hulpvraag:
De COP moet omhoog. gezien de temperaturen zou het toch wel richting de COP 4 moeten kunnen. Ik verwarm maar tot 35 graden, en geen SWW, dus geen pieken en volgens mij zou een WP juist heel goed/efficient moeten zijn in constant laag vermogen afgeven (wat ik prima kan bufferen in het buffervat).
Ik kan prima de menuutjes besturen etc, dus kan best wat tweaken, maar ik kan niet zo heel veel instellen heb ik het idee.
als iemand een idee heeft wat hier misgaat, en hoe ik het kan oplossen, dan ben je mijn held _/-\o_

super bedankt alvast, sjoerd

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:29:
@Guido7619
Ik heb een mitsubishi binnenunit (split) in de trapkast hangen.
Geluid is aanwezig daarvan. Brommend geluid van de pomp en de koelgas leidingen zijn hoorbaar.
Als ik de trapkast dicht doe valt het mee.

Maar wat ik wil zeggen is, dat een stille panasonic monobloc, dan een betere keuze is.
Tesamen met een warmtepomp boiler, atlantic explorer of calypso op zolder. Heb je mechanische ventilatie?

Dan heb je tapwater en CV bedrijf gescheiden en kan je beide tegelijk doen. (en dus niet of-of)

Tapwater kan je dan ook mooi sturen als de PV panelen overdag stroom leveren.
Hoewel ik ook zou kunnen douchen op mijn douche wtw en 11 kW Wijas doorstroomverwarmer alleen al.
Dus zonder boiler of buffervat... Voor de keuken heb ik een grohe red boiler/kokend waterkraan
En het geluid van de atlantic op zolder? Ik heb daar een slaapkamer plus de muur met de buren...

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Pagina: 1 ... 12 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.