Mijn hal is geheel open naar zonder, met 2 lange rechte trappen achter elkaar. Lijkt mij dat de atlantic meer kabaal maakt dan de binnenunit van Mitsubishi? Het "gat" onder de trap is nu nog open maar zou ik mooi dicht kunnen maken met daarvoor nog een verwijderbare kast. Die muur van de trap is wel waar de buren zitten, meer er zit hopelijk een spouw tussen.AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:29:
@Guido7619
Ik heb een mitsubishi binnenunit (split) in de trapkast hangen.
Geluid is aanwezig daarvan. Brommend geluid van de pomp en de koelgas leidingen zijn hoorbaar.
Als ik de trapkast dicht doe valt het mee.
Maar wat ik wil zeggen is, dat een stille panasonic monobloc, dan een betere keuze is.
Tesamen met een warmtepomp boiler, atlantic explorer of calypso op zolder. Heb je mechanische ventilatie?
Dan heb je tapwater en CV bedrijf gescheiden en kan je beide tegelijk doen. (en dus niet of-of)
Tapwater kan je dan ook mooi sturen als de PV panelen overdag stroom leveren.
Hoewel ik ook zou kunnen douchen op mijn douche wtw en 11 kW Wijas doorstroomverwarmer alleen al.
Dus zonder boiler of buffervat... Voor de keuken heb ik een grohe red boiler/kokend waterkraan
Vanwege het KISS principe heb ik liever een monoblock, maar wil ook geen gezeik bij vorst als ik niet thuis ben. Glycol erin doen vindt ik dan ook weer niet zo.
Hoe snel bevriest de leiding als er maar 30 cm tussen compressor en huis zit, superdik ingepakt in isolatie?
Oei.Baapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:35:
Hoi ,
Van de zomer een WH-MXC12G9E8 T-CAP laten plaatsen op een 1000L buffervat waar ook de zonnecollectoren op zitten. Beiden op een warmtewisselaar spiraal en gevuld met glycol. het vat staat achterin de garage, en de WP net erachter aan de buitenkant. (30 cm leiding naar buiten)
Nu is het stookseizoen al wat maandjes begonnen (huis uit 1978) en ik had in de kerstvakantie eens tijd om te kijken of er een COP bereken functie zit op de console. Zat er op (jeej!), echter schrok ik wat van de waarden. de COP is minder dan 1.0 de afgelopen maanden.
even een (globaal) overzicht: maand/verbruik/opbrengst/COP
Oktober/400/320/0.8
november/820/750/0.9
december/850/550/0.6
Even voor de hulpvraag de huidige opstelling. het idee is dat het buffervat de warmteopslag is, met 2 bronnen (zonnecollectoren en de WP). Beide staan redelijk 'dom' ingesteld. De collectoren gaan draaien als de collector temperatuur 5 graden hoger is dan de onderkant van het vat, en de WP gaat draaien als de temperatuur van het vat lager wordt dan ingesteld (35 graden)
De verwarming is vloerverwarming en draaien op een losse thermostaat die in de woonkamer hangt. die is zelflerend en heeft inmiddels door wanneer ie aan moet springen. verwarmen duurt behoorlijk lang, maar blijft ook lang hangen (ongeveer 25 kuub beton aan buffer die warm moet worden, maar dan ook warm is).
De WP staat ingesteld op de functie: Verwarmen/direct/35 graden Celsius. De (enige) instelling die op deze simpele opzet past, is de 1e in het boekje. (inregeling direct op de vloerverwarming) Dit is natuurlijk niet helemaal de realiteit, maar de WP meet de watertemperatuur(aanvoer/retour) en stookt bij als deze lager wordt dan de ingestelde temperatuur (35 graden).
Ik weet niet precies hoevaak de WP aanslaat, maar de Compressor (in het menu) geeft aan dat de compressor 6300x aan/uit heeft gedaan, en hij in totaal 1000 uur heeft gedraaid. Dit is vanaf september tot nu, dus zeg 4 maanden.grofweg 1/3e van de tijd. lijkt me best wat, maar zou opzich best kunnen.
Nu de hulpvraag:
De COP moet omhoog. gezien de temperaturen zou het toch wel richting de COP 4 moeten kunnen. Ik verwarm maar tot 35 graden, en geen SWW, dus geen pieken en volgens mij zou een WP juist heel goed/efficient moeten zijn in constant laag vermogen afgeven (wat ik prima kan bufferen in het buffervat).
Ik kan prima de menuutjes besturen etc, dus kan best wat tweaken, maar ik kan niet zo heel veel instellen heb ik het idee.
als iemand een idee heeft wat hier misgaat, en hoe ik het kan oplossen, dan ben je mijn held![]()
super bedankt alvast, sjoerd
1. Zet hem eens op watertemperatuur icm met stooklijn i.p.v. op direct verwarmen.
2. Lees dit eens door Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help.
3. Door het glycol heb je minder rendement.
4. Interne temperatuur sensoren (voornamelijk de Ta) van de pana H serie geven niet de juiste temperatuur aan. Bij de pana H kan je deze ijken. Dat tot een COP verbetering kan leiden.
5. Bekijk deze site eens. Gaat over bufferen en naar mijn mening, bij de juiste opstelling ook meer rendement. https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat
Ik heb het buffervat een tijdje op direct verwarmen verwarmd. Draaide op zich als een tierelier (geen gependel), maar met de stooklijn (war) steeg de COP.
Ik vermoed dat het verwarmen door een spiraal ivm glycol de COP geen goed doet.
De capaciteit van het spiraal is waarschijnlijk onvoldoende om de warmte aan het water over te dragen. Daarnaast is de warmteoverdracht van het glycol minder dan water. Omdat die op direct verwarmen staat levert de warmtepomp een fors vermogen. De som van deze drie is pendelen.
[ Voor 3% gewijzigd door pleio65 op 30-12-2018 14:43 ]
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Die atlantic of calypso draait hooguit een uurtje of 1,5 per dag. Dat is een zacht stofzuigergeluid.
Dat kan je gewoon overdag doen.
De binnenunit van mijn warmtepomp draait 12 hr per dag.
Ik zet hem snachts uit, de vloer koelt dan langzaam af, maar temperatuur in huis is voldoende voor de volgende ochtend.
Mijn ecodan binnenunit:

30 cm is geen enkel probleem. Enige kans op bevriezing is bij langdurige stroomstoring.
De panasonic laat zelf de pomp regelmatig lopen onder de 4 graden als vorstbeveiliging als deze stil staat.
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2018 14:27 ]
Je kunt gewoon haaks buigen met 5/8, de radius weet ik niet precies, maar vergelijk het met een bocht in 22mm koper. En zo'n rol kun je vrij makkelijk uitrollen, het is uitgegloeid koper, dus buigt vrij makkelijk.Andrehj schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:57:
[...]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me nog afvraag: Die koelleiding wordt toch op rol geleverd? Dat ziet er toch ongeveer zo uit?
[Afbeelding]
Dat is al een behoorlijk kleine radius.
Als ik zo'n rol eerst af zou rollen (hoe rol je zo'n stugge buis eigenlijk af? recht walsen?), dan zou je dat toch door een PVC-buis moeten kunnen trekken? Dan is alleen het einde nog een uitdaging, eens kijken hoe ik daar een (zo flauw mogelijke) bocht aan kan maken.
Wie heeft er hier ervaring met het trekken van koelleiding door een (PVC) buis?
Dit zal toch ook wel gedaan worden bij een in de tuin opgestelde buitenunit?
Een recht stuk kun je met wat moeite nog achteraf trekken, maar zodra er wat bochten in zitten loop je vast. Als je het toch probeert, gaat sowieso de isolatie kapot en grote kans op knikken.
Buiten in de grond gebruiken wij nooit een pvc buis, maar een flexibele mantelbuis.

Deze is glad van binnen en zit je niet te tobben met verbindingen om de paar meter.
Bovengronds trek je de leiding door de rechte mantel, daarna buig je mantel met leiding in de flauwe bochten van de sleuf in de grond. Wel is het aan te raden de set leidingen volledig te omwikkelen met pvc tape, dat geeft minder kans op schade aan de isolatie bij het trekken.
Koppelingen gebruik je zo min mogelijk, zeker niet op onbereikbare plekken.
Op later onbereikbare plekken soldeer je, of pers je, al heb ik met persen geen ervaring.
Het zou betrouwbaar moeten zijn, al blijf ik een voorstander van solderen.
En het allerbelangrijkste, afpersen! Voordat je alles afwerkt, instort, of wat dan ook, altijd afpersen
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Dat is idd een erg slechte COP; zo slecht dat je het bijna niet geloofd.Baapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:35:
Hoi ,
Van de zomer een WH-MXC12G9E8 T-CAP laten plaatsen op een 1000L buffervat waar ook de zonnecollectoren op zitten. Beiden op een warmtewisselaar spiraal en gevuld met glycol. het vat staat achterin de garage, en de WP net erachter aan de buitenkant. (30 cm leiding naar buiten)
Nu is het stookseizoen al wat maandjes begonnen (huis uit 1978) en ik had in de kerstvakantie eens tijd om te kijken of er een COP bereken functie zit op de console. Zat er op (jeej!), echter schrok ik wat van de waarden. de COP is minder dan 1.0 de afgelopen maanden.
Oktober/400/320/0.8
november/820/750/0.9
december/850/550/0.6
Even voor de hulpvraag de huidige opstelling. het idee is dat het buffervat de warmteopslag is, met 2 bronnen (zonnecollectoren en de WP). Beide staan redelijk 'dom' ingesteld. De collectoren gaan draaien als de collector temperatuur 5 graden hoger is dan de onderkant van het vat, en de WP gaat draaien als de temperatuur van het vat lager wordt dan ingesteld (35 graden)
De verwarming is vloerverwarming en draaien op een losse thermostaat die in de woonkamer hangt. die is zelflerend en heeft inmiddels door wanneer ie aan moet springen. verwarmen duurt behoorlijk lang, maar blijft ook lang hangen (ongeveer 25 kuub beton aan buffer die warm moet worden, maar dan ook warm is).
De WP staat ingesteld op de functie: Verwarmen/direct/35 graden Celsius. De (enige) instelling die op deze simpele opzet past, is de 1e in het boekje. (inregeling direct op de vloerverwarming) Dit is natuurlijk niet helemaal de realiteit, maar de WP meet de watertemperatuur(aanvoer/retour) en stookt bij als deze lager wordt dan de ingestelde temperatuur (35 graden).
Ik weet niet precies hoevaak de WP aanslaat, maar de Compressor (in het menu) geeft aan dat de compressor 6300x aan/uit heeft gedaan, en hij in totaal 1000 uur heeft gedraaid. Dit is vanaf september tot nu, dus zeg 4 maanden.grofweg 1/3e van de tijd. lijkt me best wat, maar zou opzich best kunnen.
Nu de hulpvraag:
De COP moet omhoog. gezien de temperaturen zou het toch wel richting de COP 4 moeten kunnen. Ik verwarm maar tot 35 graden, en geen SWW, dus geen pieken en volgens mij zou een WP juist heel goed/efficient moeten zijn in constant laag vermogen afgeven (wat ik prima kan bufferen in het buffervat).
Ik kan prima de menuutjes besturen etc, dus kan best wat tweaken, maar ik kan niet zo heel veel instellen heb ik het idee.
als iemand een idee heeft wat hier misgaat, en hoe ik het kan oplossen, dan ben je mijn held![]()
Het aantal keer schakelen van de compressor is enorm veel en raar: 6300x vanaf september! Ik heb een vrij ruim bemeten WP met een klein buffer; ik kom nu vanaf juni op 800x inschakelen.
Heb je al eens naast gezeten om te zien wat hij doet? Water temperaturen opgeschreven? Flow gecontroleerd? Het lijkt erop dat de WP ondanks het grote buffer constant staat te pendelen o.i.d.
De monitoring van de Pana moet je moet een korreltje zout nemen, maar is wel een indicatie dat er iets niet klopt.
Ik zal als ik jou was eerst eens kijken of die aanvoer en retour sensoren wel kloppen. Ook de flow kun je checken vanuit het service menu. Staat de backup heater niet constant er bij aan?
Je hebt wel (veel) minder warmtevraag dan ik: hier zo'n 1500kWh aan warmte in december. Daarbij ging er 400kWh aan elektrisch in (alles invl. SWW).
Ik heb een minimum stooklijn van 34 graden (nu). Daarbij ligt nu de COP boven de 4.
Als dit allemaal verder klopt.. dan zijn hier vast mensen die er koeltechnisch meer van af weten.😀
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
ok top, dank voor je reactie.pleio65 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:21:
[...]
Oei.
1. Zet hem eens op watertemperatuur icm met stooklijn i.p.v. op direct verwarmen.
2. Lees dit eens door Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help.
3. Door het glycol heb je minder rendement.
4. Interne temperatuur sensoren (voornamelijk de Ta) van de pana H serie geven niet de juiste temperatuur aan. Bij de pana H kan je deze ijken. Dat tot een COP verbetering kan leiden.
5. Bekijk deze site eens. Gaat over bufferen en naar mijn mening, bij de juiste opstelling ook meer rendement. https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat
Ik heb het buffervat een tijdje op direct verwarmen verwarmd. Draaide op zich als een tierelier (geen gependel), maar met de stooklijn (war) steeg de COP.
Ik vermoed dat het verwarmen door een spiraal ivm glycol de COP geen goed doet.
De capaciteit van het spiraal is waarschijnlijk onvoldoende om de warmte aan het water over te dragen. Daarnaast is de warmteoverdracht van het glycol minder dan water. Omdat die op direct verwarmen staat levert de warmtepomp een fors vermogen. De som van deze drie is pendelen.
1. gedaan, van 30 - 40 gezet. wat betekent dit? dat de WP aangaat als ie onder de 30 graden komt, en dan doorverwarmd tot 40?
2. al behoorlijk wat gelezen, en dezelfde post geplaatst, maar werd doorverwezen naar deze topic. rete interessant overigens, maar vind mijn probleem niet terug. Ik weet niet zeker wat het probleem uberhaupt is. is het pendelen? dan zijn we iig een stapje verder.
3. ok. was op aanraden van de installateur ivm bevriezing in de winter. had hem ook liever direct op t vat gehad en met water, ipv spiraal, maar ok. dat was zijn advies.
4. ik heb een pana T-cap, is daar hetzelfde probleem? en waar kan ik de sensoren ijken? en waarmee? thermometertje?
5. interessant, maar de opstelling aanpassen is voor mij echt de laatste optie. dan moet er weer een monteur komen namelijk.
ah, het probleem is dus wel pendelen. moduleert de WP dan niet met de functie direct verwarmen?
glycol kan ik er zelf niet uit halen, moet een monteur voor komen. je bedoelt niet de functie in de WP van glycol naar water zetten toch? ik bedoel de functie waarin je aangeeft wat er door de pomp gaat.
super bedankt iig, ik ben nu aan het testen met WAR dus. zal wat laten weten als ik terug ben van de winkel, dan kan ie ff draaien.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
[...]
ok top, dank voor je reactie.
1. gedaan, van 30 - 40 gezet. wat betekent dit? dat de WP aangaat als ie onder de 30 graden komt, en dan doorverwarmd tot 40?
2. al behoorlijk wat gelezen, en dezelfde post geplaatst, maar werd doorverwezen naar deze topic. rete interessant overigens, maar vind mijn probleem niet terug. Ik weet niet zeker wat het probleem uberhaupt is. is het pendelen? dan zijn we iig een stapje verder.
3. ok. was op aanraden van de installateur ivm bevriezing in de winter. had hem ook liever direct op t vat gehad en met water, ipv spiraal, maar ok. dat was zijn advies.
4. ik heb een pana T-cap, is daar hetzelfde probleem? en waar kan ik de sensoren ijken? en waarmee? thermometertje?
5. interessant, maar de opstelling aanpassen is voor mij echt de laatste optie. dan moet er weer een monteur komen namelijk.
ah, het probleem is dus wel pendelen. moduleert de WP dan niet met de functie direct verwarmen?
glycol kan ik er zelf niet uit halen, moet een monteur voor komen. je bedoelt niet de functie in de WP van glycol naar water zetten toch? ik bedoel de functie waarin je aangeeft wat er door de pomp gaat.
super bedankt iig, ik ben nu aan het testen met WAR dus. zal wat laten weten als ik terug ben van de winkel, dan kan ie ff draaien.
[/quote
Direct verwarmen stond op 35 toch? Bij instellingen kan je delta t instellen. Bij pana H staat die op 5. Hij verwarmt dan tot 40 graden. Als je die temperatuur niet nodig hebt moet je hem lager instellen. Op de WAR laten draaien gaat tot verbetering leiden. Wacht de analyse van andere Tweakers af.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
hoi,Fullpower schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:51:
[...]
Dat is idd een erg slechte COP; zo slecht dat je het bijna niet geloofd.
Het aantal keer schakelen van de compressor is enorm veel en raar: 6300x vanaf september! Ik heb een vrij ruim bemeten WP met een klein buffer; ik kom nu vanaf juni op 800x inschakelen.
Heb je al eens naast gezeten om te zien wat hij doet? Water temperaturen opgeschreven? Flow gecontroleerd? Het lijkt erop dat de WP ondanks het grote buffer constant staat te pendelen o.i.d.
De monitoring van de Pana moet je moet een korreltje zout nemen, maar is wel een indicatie dat er iets niet klopt.
Ik zal als ik jou was eerst eens kijken of die aanvoer en retour sensoren wel kloppen. Ook de flow kun je checken vanuit het service menu. Staat de backup heater niet constant er bij aan?
Je hebt wel (veel) minder warmtevraag dan ik: hier zo'n 1500kWh aan warmte in december. Daarbij ging er 400kWh aan elektrisch in (alles invl. SWW).
Ik heb een minimum stooklijn van 34 graden (nu). Daarbij ligt nu de COP boven de 4.
Als dit allemaal verder klopt.. dan zijn hier vast mensen die er koeltechnisch meer van af weten.😀
zie ook de andere reactie. als die 6300x pendelen is, en de 'direct verwarmen' functie veel vermogen geeft, dan verklaart dat opzich wel de situatie. de watertemperaturen liggen steeds behoorlijk gelijk, maar dat vind ik niet zo vreemd aangezien er weinig leiding is(spiraal en zeg 1m leiding van vat naar WP). als glycol idd niet zo goed warmte overbrengt, en de spiraal dat ook nog verminderd, dan telt dit wel bij elkaar op als niet zo efficient.
de flow kan ik alleen aanzetten als je hem uitzet (zit in het installatiemenu). dat is 33L per minuut. met max flow 0x96 (weet niet wat dat betekent).
de verwarmer heeft nog 0 uur gedraaid overigens. die heb ik uitgezet (wel vorstbeveiliging)
opzich is de buffer groot, maar als de WP zijn warmte niet kwijt kan door de glycol/spiraal combi, dan heeft de WP natuurlijk eigenlijk helemaal geen buffer. (alleen de inhoud van de leiding - het vermogen wat ie door de spiraal verliest).
qua werking, ik kan de blaadjes van een struik zien wapperen als de WP aanslaat, als ik op de bank zit, maar dit is niet echt in vergelijking met de 6300x in 4 maanden, mogelijk slaat de ventilator enkel aan als ie wat langer draait (wat ie dus niet doet).
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
top thanks.pleio65 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:05:
Direct verwarmen stond op 35 toch? Bij instellingen kan je delta t instellen. Bij pana H staat die op 5. Hij verwarmt dan tot 40 graden. Als je die temperatuur niet nodig hebt moet je hem lager instellen. Op de WAR laten draaien gaat tot verbetering leiden. Wacht de analyse van andere Tweakers af.
ja direct verwarmen stond op 35, delta t zal wel 5 zijn dan idd.(niet gewijzigd).
klopt mijn aannamee van de WAR?
"
"
Hoeveel ruimte heb je aan de onderkant nog nodig? Ik wil de binnenunit dan naast de vloerverwarming plaatsen, meer het puntje in. Waar die van jou hangt is nu mijn kapstok.AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:23:
@Guido7619
Die atlantic of calypso draait hooguit een uurtje of 1,5 per dag. Dat is een zacht stofzuigergeluid.
Ik zet hem snachts uit, de vloer koelt dan langzaam af, maar temperatuur in huis is voldoende voor de volgende ochtend.
Mijn ecodan binnenunit:
[Afbeelding]
30 cm is geen enkel probleem. Enige kans op bevriezing is bij langdurige stroomstoring.
De panasonic laat zelf de pomp regelmatig lopen onder de 4 graden als vorstbeveiliging als deze stil staat.
Ja, als je alles van te voren weet....dan had ik perfect een complete binnennunit met boilervat kwijt gekunt onder de trap. Maar lukt niet meer wat daar staat nu de VV verdeler, terwijl die juist perfect in het kleine puntje onder de trap had gepast.
Hoeveel vrije ruimte heeft die Panasonic compressor nodig? Ik zie dat die 130 breed zijn. Hij zou dan aan de achterkant en zijkant behoorlijk dicht tegen de muur komen. Ik dacht dat de mitsubishi compressors een stuk minder breed waren?
Verwarm je de buffer met een spiraal?Baapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:07:
[...]
hoi,
zie ook de andere reactie. als die 6300x pendelen is, en de 'direct verwarmen' functie veel vermogen geeft, dan verklaart dat opzich wel de situatie. de watertemperaturen liggen steeds behoorlijk gelijk, maar dat vind ik niet zo vreemd aangezien er weinig leiding is(spiraal en zeg 1m leiding van vat naar WP). als glycol idd niet zo goed warmte overbrengt, en de spiraal dat ook nog verminderd, dan telt dit wel bij elkaar op als niet zo efficient.
de flow kan ik alleen aanzetten als je hem uitzet (zit in het installatiemenu). dat is 33L per minuut. met max flow 0x96 (weet niet wat dat betekent).
de verwarmer heeft nog 0 uur gedraaid overigens. die heb ik uitgezet (wel vorstbeveiliging)
opzich is de buffer groot, maar als de WP zijn warmte niet kwijt kan door de glycol/spiraal combi, dan heeft de WP natuurlijk eigenlijk helemaal geen buffer. (alleen de inhoud van de leiding - het vermogen wat ie door de spiraal verliest).
qua werking, ik kan de blaadjes van een struik zien wapperen als de WP aanslaat, als ik op de bank zit, maar dit is niet echt in vergelijking met de 6300x in 4 maanden, mogelijk slaat de ventilator enkel aan als ie wat langer draait (wat ie dus niet doet).
Dat gaat vast niet goed! In eerste instantie is hier de SWW boiler zo aangesloten dat de 9kW WP het water via een spiraal van 1m2 opwarmde. Hij kon zijn warmte niet kwijt. De WP moest constant water van 60c maken terwijl de boiler 30 graden was. Totaal geen warmte overdracht. Ook een beroerde COP. Het was zo triest dat aan het einde van de het elektrisch element bij kwam omdat de compressor het niet kon...
Flow lijkt okay.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Je hebt twee keuzes. 1 direct verwarmen 2. Stooklijn.Baapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:09:
[...]
top thanks.
ja direct verwarmen stond op 35, delta t zal wel 5 zijn dan idd.(niet gewijzigd).
"
"
Als je op stooklijn gaat verwarmen dan moet je die eerst instellen. Even googelen of op dit forum lezen hoe te doen.
Delta T verwarmd niet door naar 40 als de Ta op 35 staat. Ik heb dT op 10 staan en Ta op 40 maar bij 42 stopt ie toch echt.pleio65 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:05:
\Dirext verwarmen stond op 35 toch? Bij instellingen kan je delta t instellen. Bij pana H staat die op 5. Hij verwarmt dan tot 40 graden. Als je die temperatuur niet nodig hebt moet je hem lager instellen. Op de WAR laten draaien gaat tot verbetering leiden. Wacht de analyse van andere Tweakers af.
@Baapje327 hij moduleert wel bij directe temperatuur maar als je systeem z'n warmte niet kwijt kan dan krijg je nog steeds pendelgedrag. Hier ook, buffervat met 33 graden verwarmen hield het huis keurig warm bij buitentemperatuur van 8 maar vanwege pendelen ging de compressor wel 70x per dag aan en uit.
Het lijkt erop dat jou setup ondanks z'n 1000 liter buffer niet genoeg warmte kwijt kan. Hoe groot is die spiraal?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Er zijn niet soldeerbare stekkoppelingen die je dmv een sok kan persen.Rol-Co schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:52:
[...]
Hebben ze niet de aansluit koppelingen aan de unit? Parker zoomlock heeft die ook namelijk.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De delta t die ik bedoel is temperatuurs daling/verhoging in het buffervat . Bij direct verwarmen is de standaard waarde op 35 graden ingesteld. De delta t 5 graden. Hij verwarmt dan tot 35+5. Komt de temperatuur onder de 35 graden dan brengt de warmtepomp een deel van het water in het buffervat weer tot 40. Afhankelijk waar de temperatuursensor zich in buffervat bevind natuurlijk. Ik heb een tijdje met deze instelling gedraaid. Bij het verwarmen draaide die op ongeveer 75% van zijn vermogen. Binnen no time was de buffer op temperatuur. Fun. De pomp van Baapje327 gaat op een spiraal en heeft veel meer vermogen en als die ook op 75% draait kan die het vermogen niet kwijt lijkt het. Als die op de war draait gaat het waarschijnlijk beter.Felicia schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:21:
[...]
Delta T verwarmd niet door naar 40 als de Ta op 35 staat. Ik heb dT op 10 staan en Ta op 40 maar bij 42 stopt ie toch echt.
@Baapje327 hij moduleert wel bij directe temperatuur maar als je systeem z'n warmte niet kwijt kan dan krijg je nog steeds pendelgedrag. Hier ook, buffervat met 33 graden verwarmen hield het huis keurig warm bij buitentemperatuur van 8 maar vanwege pendelen ging de compressor wel 70x per dag aan en uit.
Het lijkt erop dat jou setup ondanks z'n 1000 liter buffer niet genoeg warmte kwijt kan. Hoe groot is die spiraal?
Misschien als je een optionele print en tanksensor gebruikt maar niet op direct of stooklijn i.c.m. kamerthermostaat. dT is volgens mij bedoeld als temperatuur die maximaal tussen Ta en Tr mag zitten tijdens opwarmen. Lager is meer stroomsnelheid water, hoger minder.pleio65 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:51:
[...]
De delta t die ik bedoel is temperatuurs daling/verhoging in het buffervat . Bij direct verwarmen is de standaard waarde op 35 graden ingesteld. De delta t 5 graden. Hij verwarmt dan tot 35+5. Komt de temperatuur onder de 35 graden dan brengt de warmtepomp een deel van het water in het buffervat weer tot 40. Afhankelijk waar de temperatuursensor zich in buffervat bevind natuurlijk. Ik heb een tijdje met deze instelling gedraaid. Bij het verwarmen draaide die op ongeveer 75% van zijn vermogen. Binnen no time was de buffer op temperatuur. Fun. De pomp van Baapje327 gaat op een spiraal en heeft veel meer vermogen en als die ook op 75% draait kan die het vermogen niet kwijt lijkt het. Als die op de war draait gaat het waarschijnlijk beter.
Dat was inderdaad met de optionele print, tanksensor en directe stooklijn. In het optionele print menu wordt die 5 graden ook delta t genoemd. Dat is niet delta t tussen Ta en Tr die jij bedoeld. Vandaar de verwarring.Felicia schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:54:
[...]
Misschien als je een optionele print en tanksensor gebruikt maar niet op direct of stooklijn i.c.m. kamerthermostaat. dT is volgens mij bedoeld als temperatuur die maximaal tussen Ta en Tr mag zitten tijdens opwarmen. Lager is meer stroomsnelheid water, hoger minder.
ik geloof dat ik de antwoorden wel heb denk ik zo. de spiraal is 2.4 m2. maar het lijkt me niet meer dan verstandig om de WP op het vat te zetten met water ipv glycol op spiraal. als t eens goed koud wordt, dan krijg ik anders miss mn huis niet meer warm. (of de WP gaat stuk door t pendelen).Felicia schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:21:
[...]
Delta T verwarmd niet door naar 40 als de Ta op 35 staat. Ik heb dT op 10 staan en Ta op 40 maar bij 42 stopt ie toch echt.
nu maar eens spelen met de WAR en over wat dagen kijken hoe de COP dan is. is een stooklijn van 30-55 graden op een schaal van 15 tot -15 raar?
Voorbeeld van een stooklijn. Je geeft bijvoorbeeld de watertemperatuur aan die je bij 15 graden wilt hebben en de watertemperatuur die je bij -5 wilt hebben. In het plaatje 33 graden bij -5 en 24 graden bij 15, de blauwe lijn.En daarmee ga je experimenteren. Geef hem wel steeds een paar dagen de tijd om zich goed in te stellen. Je bent opzoek naar de stooklijn die je ruimtetemperatuur op het gewenste niveau brengt en houdtBaapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:09:
[...]
top thanks.
"
"
Tooltje: http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0
Je kunt ook de hele stooklijn verschuiven van -3 tot +3 correctie vanuit de afstandsbediening, althans bij de H5. De rode lijn in het plaatje correctie +1

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 30-12-2018 17:25 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik betaalde 600 (+/- 1000m3) euro aan gas, nu 500 (2500KWh) euro voor de warmtepomp.reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:37:
[...]
Waarom is je besparing zo laag dan? Verbruikte je voorheen zo weinig gas?
Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel ik gebruikte, heb al een aantal jaar een elektrische boiler welke nu door de warmtepomp verwarmd word.
Dus echt goed vergelijken kan niet, ik neem gewoon het aantal geleverde KWh's en deel dat door 8.
Hooguit een uurtje of anderhalf per dag?AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:23:
@Guido7619
Mijn ecodan binnenunit:
[Afbeelding]
Dan verbruik je bijzonder weinig warm water.
Dat zal voor de meeste situaties niet op gaan.
Eerder tussen de 3 en 4 uur.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ja oke..... Maar nu zou die gas je bijna 800 kosten, met vast recht erbij over de 1000 als je nu gasloos bent dus winst is al wat groter dan je denkt.flippo765 schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:29:
[...]
Ik betaalde 600 (+/- 1000m3) euro aan gas, nu 500 (2500KWh) euro voor de warmtepomp.
Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel ik gebruikte, heb al een aantal jaar een elektrische boiler welke nu door de warmtepomp verwarmd word.
Dus echt goed vergelijken kan niet, ik neem gewoon het aantal geleverde KWh's en deel dat door 8.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is niet zo dat hij daardoor ineens exorbitant veel meer gaat verbruiken of heel veel langer gaat draaien. Valt me reuze mee in ieder geval.AUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:37:
@thido
Niet iedereen zuigt enkel buitenlucht aan...
Maar inderdaad, verbruik is weinig (daar)
Wel ga ik een t-stuk in de aanvoer ertussen zetten zodat ik binnenlucht bij kan mengen bij een Tb beneden 5c.
Alleen nog even de hardware uitzoeken, met een klep die afsluit wanneer de pomp niet draait (anders een directe verbinding met buiten).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Is die 1000m3 inclusief koken? Zo niet, dan heb je toch een prima besparing gekregen?flippo765 schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:29:
[...]
Ik betaalde 600 (+/- 1000m3) euro aan gas, nu 500 (2500KWh) euro voor de warmtepomp.
Je schreef zelf:
Verbruik:
- Totaal 2553KWh
- SWW 995KWh
- Verwarming 1698KWh
Gemiddeld gaat men uit van m3 x 2 = kWh. Dan had je dus 2000kWh voor verwarming moeten rekenen. En je hebt nu nog geen 1700kWh. En jouw oude elektrische boiler heb je nu ook buitenspel gezet met iets dat 4x goedkoper kan verwarmen.
Prima prestatie lijkt me zo.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wellicht dat de SWW modus uitkomst biedt, dan word je buffer verwarmt tot 40c en als deze gedaald is naar 34c oid (instelbaar) gaat de WP de buffer weer verwarmen. Dat zal je heel veel starts en stops schelen.Baapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:35:
Hoi ,
Oktober/400/320/0.8
november/820/750/0.9
december/850/550/0.6
Nu de hulpvraag:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C installatie volgend voorjaar.
Ik kan als particulier niet het inlog deel van de site komen. Alvast bedankt
Parker Zoomlock kost nog meer dan het maxipro systeem als ik zo 123 even vergelijk.Rol-Co schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:52:
[...]
Hebben ze niet de aansluit koppelingen aan de unit? Parker zoomlock heeft die ook namelijk.
Edit: Slik, 37 eurie voor een 5/8 bocht.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 30-12-2018 23:26 ]
https://www.oeg.net/nl/dr...ewisselaar-516008175.htmlTriLithium schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:47:
Kan iemand mij ook helpen met wat extra info/manuals van de OEG-nr.: 516008223 Verswaterboiler 400 liter en OEG-nr.: 516008175 buffervat 200 liter.
Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C installatie volgend voorjaar.
Ik kan als particulier niet het inlog deel van de site komen. Alvast bedankt
https://www.oeg.net/nl/dr...ewisselaar-516008223.html
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Als het aan mij ligt de SWW boilerinhoud en de boilertemperatuur.Tomexergie schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:41:
@Grolsch en @Oxellaar
Wat zouden we nog aan de monitoringlijst toevoegen. Of doen we dat vanaf 1 jan?
Kan wat mij betref in 1 kolom, zoals "400L@45" in mijn geval.
Vanaf 1 januari (dus gegevens van december) lijkt mij goed.
Op 1 januari (als @Tomexergie een beetje fit is na de jaarwisselingjeroenvervuren schreef op maandag 31 december 2018 @ 07:07:
Ik wil ook graag op de monitor lijst. Heb een panasonic monobloc h 7kw meet met een kamstrup en mid kWh meter
Voor alle duidelijkheid:Grolsch schreef op maandag 31 december 2018 @ 07:36:
[...]
Als het aan mij ligt de SWW boilerinhoud en de boilertemperatuur.
Kan wat mij betref in 1 kolom, zoals "400L@45" in mijn geval.
Vanaf 1 januari (dus gegevens van december) lijkt mij goed.
[...]
Op 1 januari (als @Tomexergie een beetje fit is na de jaarwisseling) plaatst hij in dit topic een verzoek tot het doorgeven van de cijfers van december 2018, dan kun je hem een PM sturen met je gegevens.
Ik bedoel met 1 januari dat dan de nieuwe metingen beginnen. We hebben dan het kalenderjaar 2018 afgerond en kunnen de jaarresultaten (SCOP's)vergelijken. Dus aan 2018 niets meer veranderen.
De eerste nieuwe opgave is voor januari 2019.
We hebben dan nog een maand de tijd om op het forum de aanpassingen te bespreken.
Volgens mij hoeft er aan de data zelf niets te veranderen, alleen 1 kolom toevoegen om e.e.a. wat duidelijker te maken, net zoals de kolom Ta bij Tb 2 graden.Tomexergie schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:20:
[...]
Voor alle duidelijkheid:
Ik bedoel met 1 januari dat dan de nieuwe metingen beginnen. We hebben dan het kalenderjaar 2018 afgerond en kunnen de jaarresultaten (SCOP's)vergelijken. Dus aan 2018 niets meer veranderen.
De eerste nieuwe opgave is voor januari 2019.
We hebben dan nog een maand de tijd om op het forum de aanpassingen te bespreken.
Maar mag ook in het nieuwe jaar hoor, geen halszaak.
Hier met 4 personen ook maar 1,5 - 2 uur per dag hoor.thido schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:23:
[...]
Hooguit een uurtje of anderhalf per dag?
Dan verbruik je bijzonder weinig warm water.
Dat zal voor de meeste situaties niet op gaan.
Eerder tussen de 3 en 4 uur.
Ik nog steeds binnen/binnenAUijtdehaag schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:37:
@thido
Niet iedereen zuigt enkel buitenlucht aan...
Maar inderdaad, verbruik is weinig (daar)
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik dacht dat er forumleden waren met nog meer ideeen hoe aan te passen. B.V.Grolsch schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:24:
[...]
Volgens mij hoeft er aan de data zelf niets te veranderen, alleen 1 kolom toevoegen om e.e.a. wat duidelijker te maken, net zoals de kolom Ta bij Tb 2 graden.
Maar mag ook in het nieuwe jaar hoor, geen halszaak.
Hybride / full electric/ extra verwarming met b.v. elektriciteit of aardgas/ afschakelbuiten temperatuur WP
Kijken wat te doen is.
Misschien dat het typenummer iets toevoegt? De ecodan YHA en YAA 7.5/8/10/11.2kw zijn hele andere buitenunits. Dat kan ik nu niet uit de tabel halen.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Onder tabblad downloads staan 4 documenten met alle gegevens van de Verswaterboilers.TriLithium schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:42:
Ja deze snap ik, maar er is ook nog een document beschikbaar als je ingelogd bent. Deze kan ik niet krijgen als particulier helaas.
[...]
Welk document mis je dan nog?
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
@koevlaas2 heb jij daar ervaring mee, of iemand anders.
Welke temperatuur gaat er door de spiraal dan? Denk dat er weinig van boiler verwarmen terecht komt met de WP temperaturenDre schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:41:
De Atlantic explorer 3 270FS heeft een spiraal met een oppervlakte van 1,2m2. Is deze spiraal groot genoeg op de boiler te verwarmen met een 7 kW warmtepomp. Het liefst moet de deltaT tussen het water in de boiler en het water van de warmtepomp zo klein mogelijk zijn. Maar is 1,2m2 dan voldoende?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Deze zomer had ik de WP voor SWW draaien op een spiraal van 1m2. En dat was veeeeeels te klein om 9kW over te dragen. 7kW is natuurlijk minder, maar ik had zo een dt tussen boiler en Ta van 25 graden. De WP moest/ging water maken van 60 graden terwijl de boiler nog maar 35 graden was. Op het laatst werd het elektrisch element erbij gepakt: het één compleet COP drama😀Dre schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:41:
De Atlantic explorer 3 270FS heeft een spiraal met een oppervlakte van 1,2m2. Is deze spiraal groot genoeg op de boiler te verwarmen met een 7 kW warmtepomp. Het liefst moet de deltaT tussen het water in de boiler en het water van de warmtepomp zo klein mogelijk zijn. Maar is 1,2m2 dan voldoende?
Nee, zo'n warmtepomp heeft eigenlijk zo'n beetje 3 m² nodig. Maar die Atlantic Explorer heeft een ingebouwde warmtepomp (voor ventilatielucht). Waarom wil je aan die spiraal (bedoeld voor een zonnecollector) nog een warmtepomp knopen?Dre schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:41:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Dre
Is dit wat voor de spiraal?
https://elektrischeboiler...Elektrische-CV-ketel-4-kw
Kan (bij jou) gewoon op hetzelfde stopkontakt.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2018 11:20 ]
Een 5 kW warmtepomp kan ook voor de centrale verwarming, maar ik wou juist 7 kW om de boiler een beetje snel op te warmen.
Atlantic beweert dat de warmteoverdracht 15,5 kW is bij "primary 60°C" en "1000L/uur". Dan hoopte ik dat 7 kW met een lagere temperatuur wel zou kunnen op een spiraal van 1,2m2. Maar de ervaring is tot nu toe anders begrijp ik.
De warmtepomp van Atlantic maakt geluid binnenshuis, zuigt je huis vacuüm, en duurt lang om op te warmen. Een hygiëneboiler zou dus eigenlijk de oplossing zijn, maar die kan niet koelen in de zomer en is duurder in aanschaf.
@AUijtdehaag
Dat is een dure elektrische weerstand, qua aanschaf en qua gebruik is ie niet te betalen
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 31-12-2018 16:46 ]
thanks voor je reactie,koevlaas2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:25:
[...]
Wellicht dat de SWW modus uitkomst biedt, dan word je buffer verwarmt tot 40c en als deze gedaald is naar 34c oid (instelbaar) gaat de WP de buffer weer verwarmen. Dat zal je heel veel starts en stops schelen.
waar vind ik deze functie? nog niet tegengekomen namelijk.
En is dit niet hetzelfde als de direct verwarmen optie?
Misschien je installateur eens aan z’n vestje trekken? Anders tijd voor naming and shaming?Baapje327 schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:40:
[...]
thanks voor je reactie,
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
installateur had weinig ervaring met de WP, meer een zonneboiler man. kennis van het desbetreffende apparaat viel tegen, dus ben er zelf maar ingedoken. (stiekem ook niet zo heel moeilijk allemaal, al is de handleiding behoorlijk beperkt).t.oswald schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:48:
[...]
Misschien je installateur eens aan z’n vestje trekken? Anders tijd voor naming and shaming?
geen onwelwillende man hoor, maar woont op 1.5u rijden, dus hier in de buurt maar ff iemand gebeld. vermoed binnen 1 of 2 weken dat het omgelegd is, dus direct op t vat ipv via spiraal.
Dat is inderdaad enige optie, sww mode moet je niet doen, hij moduleerd dan niet meer en geeft vervolgens vol gas naar 55 graden. Heel even maar want dan begint pendelen weer, overdracht blijft hetzelfde dus.....Baapje327 schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:51:
[...]
installateur had weinig ervaring met de WP, meer een zonneboiler man. kennis van het desbetreffende apparaat viel tegen, dus ben er zelf maar ingedoken. (stiekem ook niet zo heel moeilijk allemaal, al is de handleiding behoorlijk beperkt).
geen onwelwillende man hoor, maar woont op 1.5u rijden, dus hier in de buurt maar ff iemand gebeld. vermoed binnen 1 of 2 weken dat het omgelegd is, dus direct op t vat ipv via spiraal.
1 PVoutput . Dongen NB
Vaste TA van 53 of WAR? Of wil je hem voor het opwarmen van de boiler op 53 gaan laten draaien? En wat is lang op om te warmen? Staat bij mij max 2 uur per dag om het water op 49 te houdenDre schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:30:
De warmtepomp maakt 53°C water en het boilerwater moet naar 45°C.
Een 5 kW warmtepomp kan ook voor de centrale verwarming, maar ik wou juist 7 kW om de boiler een beetje snel op te warmen.
Atlantic beweert dat de warmteoverdracht 15,5 kW is bij "primary 60°C" en "1000L/uur". Dan hoopte ik dat 7 kW met een lagere temperatuur wel zou kunnen op een spiraal van 1,2m2. Maar de ervaring is tot nu toe anders begrijp ik.
De warmtepomp van Atlantic maakt geluid binnenshuis, zuigt je huis vacuüm, en duurt lang om op te warmen. Een hygiëneboiler zou dus eigenlijk de oplossing zijn, maar die kan niet koelen in de zomer en is duurder in aanschaf.
@AUijtdehaag
Dat is een dure elektrische weerstand, qua aanschaf en qua gebruik is ie duur
Monoblock -----> vloerverwarmingsverdeler op BG
Hier heb ik ongeveer 6 meter per leiding nodig. Ongeveer 3 meter tegen de binnenwand van de garage en 3 meter door kruipruimte. Beste optie lijkt mij 28 mm maar soms is deze in bepaalde merken/systemen niet beschikbaar.
Vloerverwarmingsverdeler -----> naar vloerverwarmingsverdeler Verdieping 1
Ook hier ongeveer 6 meter per leiding nodig en lijkt mij de beste optie 25mm.
De vraag is nu meer voor welk systeem ik kies:
stalen cv pijp
Uponor
Rehau rautitan
Nadeel van de laatste 2 is dat deze veelal alleen in grote rollen van 50 meter worden verkocht. Een optie zou nog kunnen zijn dat ik alles 28mm doe. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
ik heb 32mm hoofdleidingen die elk weer gesplitst worden naar 22mm leiding naar de verdelers hier schemaB152 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:25:
Wat zijn eigenlijk de beste opties voor leidingen vanaf (pana) monoblock op het garagedak. Het eerste deel (dakdoorvoer) zal ik doen met rvs flex.
Monoblock -----> vloerverwarmingsverdeler op BG
Hier heb ik ongeveer 6 meter per leiding nodig. Ongeveer 3 meter tegen de binnenwand van de garage en 3 meter door kruipruimte. Beste optie lijkt mij 28 mm maar soms is deze in bepaalde merken/systemen niet beschikbaar.
Vloerverwarmingsverdeler -----> naar vloerverwarmingsverdeler Verdieping 1
Ook hier ongeveer 6 meter per leiding nodig en lijkt mij de beste optie 25mm.
De vraag is nu meer voor welk systeem ik kies:
stalen cv pijp
Uponor
Rehau rautitan
Nadeel van de laatste 2 is dat deze veelal alleen in grote rollen van 50 meter worden verkocht. Een optie zou nog kunnen zijn dat ik alles 28mm doe. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Viega profipress 28 mm (prestabo kan ook)
2x flex + vuilfilter + ontluchter (+ terugslagklep ivm cv ketel) + 2 kogelkranen
Na vuilfilter/ontluchter richting cv splitst het zich in 2en naar 22 mm standaard cv buis 22 mm
Het spul is niet heel goedkoop allemaal en je hebt een perstang nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2018 13:44 ]
Met een warmtetechnische berekening kun je het VO van de spiraal bepalen. Dit is al eerder aan de orde geweest dacht ik. Je moet zeker aan 4m2 denken. Beter is het om een platenwarmtewisselaar toe te passen zoals bij een combi CV ketel.Fullpower schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:59:
[...]
Deze zomer had ik de WP voor SWW draaien op een spiraal van 1m2. En dat was veeeeeels te klein om 9kW over te dragen. 7kW is natuurlijk minder, maar ik had zo een dt tussen boiler en Ta van 25 graden. De WP moest/ging water maken van 60 graden terwijl de boiler nog maar 35 graden was. Op het laatst werd het elektrisch element erbij gepakt: het één compleet COP drama😀
Meerdere partijen. Kan het niet zelf doen, want ik heb materieel niet.B152 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:58:
@kmf en @AUijtdehaag Bedankt voor jullie antwoord. Heftige verbouwing ook kmf, ziet er goed uit. Ik neem aan dat het leidingwerk bij jullie door de installateur gedaan is? Ik wil het graag zelf doen om kosten laag te houden
De hoofdleidingen en vertakkingen naar de verdelers zijn door de aannemer gedaan. Logisch, onderdeel van de verbouwing.
Verdelers en vvw-leidingen door de VVW-boer.
De leidingen van warmtepomp naar buffervat door @koevlaas2
En de zonneboiler door de zonneboilerinstallateur.
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 31-12-2018 14:09 ]
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.
We beperken ons tot de WP energie. Bijstoken met gas of elektra wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Dat zelfde geld voor weersafhankelijke of ruimte regeling.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meen 00000000000doen met de monitoring en later opgeven.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Nieuwe deelnemers met vooral nog ontbrekende WP's zijn erg welkom.
Opgave via PM s.v.p. om forum te ontlasten
Helaas hebben de buren van mijn vakantiehuis er een tegen de gevel gezet (heb er niet aan gedacht een foto van het typenummer te maken en na een halve dag rijden toch vergeten...). Afgelopen week vroeg me vriendin wat is dat brommen toch de hele nacht. In gedachte gaf ik de schuld aan het elektra huisje dat op 200m afstand in het bos staat.
Toen ik smorgens wakker werd was de dader gelijk gespot. De Pana unit staan op een meter of 50 van onze gevel. Maar wat maakt die compressor een herrie. Mijn 11kw hitachi is beduidende stiller en ik vermoed dat het hier om een 5 of 7kw unit gaat. Eerlijk, het valt misschien iets meer op als in NL omdat het daar buiten gewoon echt stil is en je niets hoort, herstel: hoorde. Met het raam dicht hoorde je de unit, en met het raam open slapen (wat de meeste daar doen, lekker verse boslucht binnen

Ik snap nu opeens wel waar al die vragen en kanttekeningen over geluidseisen vandaan komen. Dit zal wel een wordt vervolgt verhaal gaan worden. Gelukkig zijn die Duitse gemeentes altijd streng en erg gevoelig wanneer het op zaken aankomt die het leefcomfort aantasten. En als ik het goed heb hebben ze in Duitsland ook nog ergens geluidseisen op de erfgrens. Van de week maar eens even in verdiepen...
van de specs?thefox154 schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:51:
Waar komt die mythe hier op de site vandaan dat de panasonic units zo stil zouden zijn?
Alles wat niet goed geïnstalleerd is kan flink lawaai maken. Als de pana van je buren aan het brommen is, dan kan het de leidingen zijn die aan het trillen zijn. Die moeten dan ook goed met dempers vastgemaakt zijn. Mijn buitenunit is geluidloos. maar de leidingen hoor ik wel brommen in mijn ketelruimte.Helaas hebben de buren van mijn vakantiehuis er een tegen de gevel gezet (heb er niet aan gedacht een foto van het typenummer te maken en na een halve dag rijden toch vergeten...). Afgelopen week vroeg me vriendin wat is dat brommen toch de hele nacht. In gedachte gaf ik de schuld aan het elektra huisje dat op 200m afstand in het bos staat.
Toen ik smorgens wakker werd was de dader gelijk gespot. De Pana unit staan op een meter of 50 van onze gevel. Maar wat maakt die compressor een herrie. Mijn 11kw hitachi is beduidende stiller en ik vermoed dat het hier om een 5 of 7kw unit gaat. Eerlijk, het valt misschien iets meer op als in NL omdat het daar buiten gewoon echt stil is en je niets hoort, herstel: hoorde. Met het raam dicht hoorde je de unit, en met het raam open slapen (wat de meeste daar doen, lekker verse boslucht binnen) is nu een nogo geworden. Mensen aan de andere kant liepen ook gelukkig ook te klagen. Hun buren aan de voorkant voor waren er niet, dus helaas niet gesproken. Maar daar staat de unit pal tegenover.
Ik snap nu opeens wel waar al die vragen en kanttekeningen over geluidseisen vandaan komen. Dit zal wel een wordt vervolgt verhaal gaan worden. Gelukkig zijn die Duitse gemeentes altijd streng en erg gevoelig wanneer het op zaken aankomt die het leefcomfort aantasten. En als ik het goed heb hebben ze in Duitsland ook nog ergens geluidseisen op de erfgrens. Van de week maar eens even in verdiepen...
(en zeker weten dat het een LW warmtepomp is? En niet een airco? Voor een vakantiehuisje lijkt me een airco logischer. Heb je tenminste direct warmte)
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 31-12-2018 15:11 ]
Chapeau voor je blog, man man wat een werk zit daar in, ik dacht dat bram veel werk had met zijn oude huis maar in een jaren 80 huis kan dat ook dus.kmf schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:30:
[...]
ik heb 32mm hoofdleidingen die elk weer gesplitst worden naar 22mm leiding naar de verdelers hier schema
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb een Panasonic WCO9F3E5 ofwel een bi met binnen WH-SDCO9F3E5.Hierop heb ik een boiler NIBE Pu125-12/BEYL die heeft een spiraal waardoor hij met de Wp op 53 wordt gebracht.Nu wil ik sterilisatie tot 60 graden en dat denk ik te doen door de Wp en zijn interne element want in de boiler zit geen boost element welke ik op de Wp zou kunnen aansluiten. Nu heb ik dat al in het menu ingesteld op een dag en tijd maar dit wordt niet uitgevoerd, waarschijnlijk omdat dit volgens de Wp via het element van de boiler zou moeten. Hoe kan ik dit met het interne element voor elkaar krijgen ? Moet ik dat dan met de Heat knop doen, er staat in de handleiding dat die beter niet gebruik wordt als de tank mode is geselecteerd.
Bij voorbaat hartelijk dank voor het antwoord.
De Panasonic warmtepompen stoken de Ta op naar 53°C als je de "TANK" gaat verwarmen.Maikie18 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:29:
[...]
Vaste TA van 53 of WAR? Of wil je hem voor het opwarmen van de boiler op 53 gaan laten draaien? En wat is lang op om te warmen? Staat bij mij max 2 uur per dag om het water op 49 te houden
De Atlantic Explorer 270 liter doet er wel iets van 10 uur over om een koud vat op te warmen. Met een 7 kW warmtepomp zou het in een uur of 2 moeten lukken.
Maar ik heb nog wat zitten rekenen aan het 1,2m2 spiraal. Volgens mijn berekening zou ik tot een vat temperatuur van 29°C de 7 kW kunnen toevoegen door het spiraal. Op dat moment bereikt de Ta van de warmtepomp 53°C en gaat terugmoduleren. Gezien de hoge Ta kan de warmtepomp nauwelijks terug moduleren en gaat de warmtepomp pendelen.
Een 5 kW warmtepomp lijkt me een betere keuze, alhoewel een spiraal van 1,2m2 gewoon erg weinig is. Een groot gedeelte van het vat moet je opwarmen met een hoge Ta en slechte COP.
Berekening is gebaseerd op 60°C water en 1500L/h = 16 kW. Conform datasheet. Ik neem aan dat dit grotendeels geleiding is en daarmee lineair om te rekenen is naar 7 kW. Met als aanname dat Tvat=5°C en de deltaT dus 60-5=55°C.
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 31-12-2018 16:48 ]
Ik heb met de WP eens met mijn eigen boiler getest op een 1.2m2 spiraal, dat lukt prima mits de spiraal redelijk onderin zit. Is lang geleden dat ik het getest heb dus delta t e.d staat mij niet meer helemaal voor de geest.Dre schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:17:
[...]
De Panasonic warmtepompen stoken de Ta op naar 53°C als je de "TANK" gaat verwarmen.
De Atlantic Explorer 270 liter doet er wel iets van 10 uur over om een koud vat op te warmen. Met een 7 kW warmtepomp zou het in een uur of 2 moeten lukken.
Maar ik heb nog wat zitten rekenen aan het 1,2m2 spiraal. Volgens mijn berekening zou ik tot een vat temperatuur van 29°C de 7 kW kunnen toevoegen door het spiraal. Op dat moment bereikt de Ta van de warmtepomp 53°C en gaat terugmoduleren. Gezien de hoge Ta kan de warmtepomp nauwelijks terug moduleren en gaat de warmtepomp pendelen.
Een 5 kW warmtepomp lijkt me een betere keuze alhoewel een spiraal van 1,2 meter gewoon erg weinig is. Een groot gedeelte van het vat moet je opwarmen met een hoge Ta en slechte COP.
edit:
Berekening is gebaseerd op 60°C water en 1500L/h = 16 kW. Conform datasheet. Ik neem aan dat dit grotendeels geleiding is en daarmee lineair om te rekenen is naar 7 kW. Met als aanname dat Tvat=5°C en de deltaT dus 60-5=55°C.
De optie 'tank' aanzetten in het installateursmenu, ook een tanksensor installeren anders weet de WP niet welke temperatuur de buffer heeft.Baapje327 schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:40:
[...]
thanks voor je reactie,
Direct verwarmen wil zeggen dat de temperatuur van het water continue hetzelfde gehouden word, bij een verzadigd buffervat zorgt dit voor enorm gependel blijkbaar.
Het is niet alleen de spiraal oppervlakte dat van invloed is. Denk ook het water/glycol dat soms met een grote snelheid door de waterpomp door het spiraal wordt gedrukt. Het water of glycol in het spiraal moet wel de tijd krijgen om de warmte fatsoenlijk aan de inhoud van het bufftevat over te dragen. Het spiraal heet niet voor niets een warmtewisselaar. En bij glycol gaat dat wat langzamer.Fullpower schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:59:
[...]
Deze zomer had ik de WP voor SWW draaien op een spiraal van 1m2. En dat was veeeeeels te klein om 9kW over te dragen. 7kW is natuurlijk minder, maar ik had zo een dt tussen boiler en Ta van 25 graden. De WP moest/ging water maken van 60 graden terwijl de boiler nog maar 35 graden was. Op het laatst werd het elektrisch element erbij gepakt: het één compleet COP drama😀
Herrie maakt een WP alleen als de delta T enorm groot is, zie je kans eens bij het apparaat en met name de controller te komen om dit uit te lezen ?thefox154 schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:51:
Waar komt die mythe hier op de site vandaan dat de panasonic units zo stil zouden zijn?
Helaas hebben de buren van mijn vakantiehuis er een tegen de gevel gezet (heb er niet aan gedacht een foto van het typenummer te maken en na een halve dag rijden toch vergeten...). Afgelopen week vroeg me vriendin wat is dat brommen toch de hele nacht. In gedachte gaf ik de schuld aan het elektra huisje dat op 200m afstand in het bos staat.
Toen ik smorgens wakker werd was de dader gelijk gespot. De Pana unit staan op een meter of 50 van onze gevel. Maar wat maakt die compressor een herrie. Mijn 11kw hitachi is beduidende stiller en ik vermoed dat het hier om een 5 of 7kw unit gaat. Eerlijk, het valt misschien iets meer op als in NL omdat het daar buiten gewoon echt stil is en je niets hoort, herstel: hoorde. Met het raam dicht hoorde je de unit, en met het raam open slapen (wat de meeste daar doen, lekker verse boslucht binnen) is nu een nogo geworden. Mensen aan de andere kant liepen ook gelukkig ook te klagen. Hun buren aan de voorkant voor waren er niet, dus helaas niet gesproken. Maar daar staat de unit pal tegenover.
Ik hoop niet dat je denkt dat de Atlantic te gebruiken is om te koelen in de zomer, dat is echt een illusie.Dre schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:30:
Hier heb ik dus geen ervaring mee, maar waarom zou het niet werken vraag ik me dan af. Er komt koude lucht uit was mijn gedachte.Wolly schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:39:
[...]
Ik hoop niet dat je denkt dat de Atlantic te gebruiken is om te koelen in de zomer, dat is echt een illusie.
Zet je toch nog een 5kW panasonic mono in huisDre schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:26:
[...]
Hier heb ik dus geen ervaring mee, maar waarom zou het niet werken vraag ik me dan af. Er komt koude lucht uit was mijn gedachte.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Misschien zou het handig zijn, om aan te geven of de WP een elektrisch bijverwarmingselement heeft of niet (dan bijv. flash injectie). Natuurlijk is dat bekend van uit merk en type, maar niet iedereen heeft dat allemaal zo in z'n hoofd zitten.Tomexergie schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:42:
[...]
Ik dacht dat er forumleden waren met nog meer ideeen hoe aan te passen. B.V.
Hybride / full electric/ extra verwarming met b.v. elektriciteit of aardgas/ afschakelbuiten temperatuur WP
Kijken wat te doen is.
Ben wel benieuwd hoeveel betere SCOP de WP's met flashinjectie hebben tov de machines met bijverwarmingselement.
Zwerius Kriegsman
mm nieuw woord voor me flashinjectie??Zwerius schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:08:
[...]
Misschien zou het handig zijn, om aan te geven of de WP een elektrisch bijverwarmingselement heeft of niet (dan bijv. flash injectie). Natuurlijk is dat bekend van uit merk en type, maar niet iedereen heeft dat allemaal zo in z'n hoofd zitten.
Ben wel benieuwd hoeveel betere SCOP de WP's met flashinjectie hebben tov de machines met bijverwarmingselement.
Was ik er net aan gewend dat er een backupelement ingeschakeld wordt als de pana het wil...
Ook er achter dat sommige 2 aparte groepen op 1 hebben zitten en die monitoren als verbruik.
Dus een flashinjectie is?
Dan zou je ook moeten zeggen hoe eea aangesloten is?
En ik blijf de metingen van een pana toch wel discutabel vinden....
Even als er niet bekent is welk systeem wat meet en welke weer iets anders meet...
Misschien ook een verdeling maken in kamstrup en interne enz
En die ook zo weergeven??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Volgens mij heeft flash injectie juist een lagere COP als gevolg bij de mildere buitentemperaturen omdat de compressor zwaarder is. Mijn compressor doet in ieder geval min. 1kw waar die van een andere 9kw (niet T-Cap, @Fullpower toch?) rond de 400w kan.Zwerius schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:08:
[...]
Misschien zou het handig zijn, om aan te geven of de WP een elektrisch bijverwarmingselement heeft of niet (dan bijv. flash injectie). Natuurlijk is dat bekend van uit merk en type, maar niet iedereen heeft dat allemaal zo in z'n hoofd zitten.
[Edit]
@Dylantje2, als ik het goed heb gelezen kan flash injectie koude middel bij de compressor deels bypassen (de injectie) om op die manier gegarandeerd een x-aantal kW te kunnen leveren.
Verschil met jouw WP is dat die bij -5 en -10 lagere vermogens dan de 5kW zou kunnen leveren waar mijn T-Cap dankzij flash injectie gegarandeerd 9kW kan.
[ Voor 19% gewijzigd door Felicia op 31-12-2018 19:39 ]
Of geleid de uponor nog te veel geluid/trilling?
Cop is meer functie van technologische vooruitgang (nieuwe modellen) dan zwaardere compressor. Ik haal met mijn WP met flash injectie een hogere COP dan vergelijkkbare WP zonder, gewoon omdat hrt een nieuwer model is.Felicia schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:35:
[...]
Volgens mij heeft flash injectie juist een lagere COP als gevolg bij de mildere buitentemperaturen omdat de compressor zwaarder is. Mijn compressor doet in ieder geval min. 1kw waar die van een andere 9kw (niet T-Cap,
Let op met de CAVA rond middernacht ik heb vernomen dat hij via Flash-injection veredeld werd.
Ik wil niet dat jij na het nieuwjaar van je steiger wordt geblazen.
Mogelijk dat de link hieronder je even tot rust brengt.
Fijne dagen toegewenst, denk aan je bloeddruk.
https://www.google.nl/sea...0i22i30j33i21.CXv8Boed9UA
[ Voor 30% gewijzigd door zandstraat op 31-12-2018 20:54 ]
Linky doetniezandstraat schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:26:
@Dylantje2
Let op met de CAVA rond middernacht ik heb vernomen dat hij via Fash-injection veredeld werd.
Ik wil niet dat jij na het nieuwjaar van je steiger wordt geblazen.![]()
Mogelijk dat de link hieronder je even tot rust brengt.![]()
Fijne dagen toegewenst, denk aan je bloeddruk.
https://koreauniv.pure.el...on-on-a-heat-pump-system-
http://www.heatingandvent...mance-at-low-temperatures
This unique new system optimises refrigerant flow in low ambient conditions by bypassing some of the refrigerant to the compressor through a flash injection circuit to maximise the heating efficiency and increase the heating range,' added Ord.
Zoeken op flash....Felicia schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:40:
[...]
Linky doetnie
http://www.heatingandvent...mance-at-low-temperatures
[...]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Kon hij maar tot 400 watt terug! Die ik heb kan ook min 1000 watt. Misschien 800watt, maar dat heb ik slechts 1x gezien. Waarschijnlijk omdat mijn Ta altijd wel boven de 30 graden ligt.Felicia schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:35:
[...]
Volgens mij heeft flash injectie juist een lagere COP als gevolg bij de mildere buitentemperaturen omdat de compressor zwaarder is. Mijn compressor doet in ieder geval min. 1kw waar die van een andere 9kw (niet T-Cap, @Fullpower toch?) rond de 400w kan.
[Edit]
@Dylantje2, als ik het goed heb gelezen kan flash injectie koude middel bij de compressor deels bypassen (de injectie) om op die manier gegarandeerd een x-aantal kW te kunnen leveren.
Verschil met jouw WP is dat die bij -5 en -10 lagere vermogens dan de 5kW zou kunnen leveren waar mijn T-Cap dankzij flash injectie gegarandeerd 9kW kan.
Het type dat ik heb heeft waarschijnlijk geen flash injectie, want hij behoort tot een serie 9, 12 en 16kWatt. Die 16kW zakt behoorlijk in bij extreme kou. Die van mij heeft daar wat minder last van (8kW), omdat het een apparaat uit onderkant van de range is. Ik wilde persé krachtstroom.
Zelfde geval als met de 7 en 9 kW uit de 1 fase serie: die 9kW zakt bijna in tot hetzelfde niveau als de 7kW bij extreme kou (4,5kW of zo).
Edit: tijdens een defrost zie ik hem 550W opnemen, dus hij kán wel lager dan 1000W. Wat voor een freq hij dan draait heb ik nog niet kunnen zien. Normaal is 19Hz wel minimum wat ik zie (ca. 1kW)
[ Voor 6% gewijzigd door Fullpower op 01-01-2019 09:14 ]
En als je nou de instelling van de atlantic aanpast naar permanent ventileren?corsat schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:31:
Dre, de atlantic draait max 2 uur met een lucht uitgangstemp van 7 graden en dat levert weinig op aan koeling. Ik zit zelf aan een Nibe f130 te denken met een 300l vat die continue ventileert en koude lucht uitblaast.
Overigens is de nibe is een heel ander type product niet te vergelijken met.
Iets met appels en peren.
Ik heb 28mm HEP2O (Wavin) gebruikt. Dat is volgens mij goed vergelijkbaar met uponor. Die HEP2O zit gelijk op de WP zonder RVS flex. HEP2O kun je in lengtes van 6 meter krijgen.B152 schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:38:
Nog even over het de leidingen naar een monoblock. Is het een optie om de uponor leiding zelf door het dak te en aan te sluiten op de WP in plaats van RVS Flex leiding?
Of geleid de uponor nog te veel geluid/trilling?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Welke model WP heb je precies?Fullpower schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 08:44:
[...]
Kon hij maar tot 400 watt terug! Die ik heb kan ook min 1000 watt. Misschien 800watt, maar dat heb ik slechts 1x gezien. Waarschijnlijk omdat mijn Ta altijd wel boven de 30 graden ligt.
Het type dat ik heb heeft waarschijnlijk geen flash injectie, want hij behoort tot een serie 9, 12 en 16kWatt. Die 16kW zakt behoorlijk in bij extreme kou. Die van mij heeft daar wat minder last van (8kW), omdat het een apparaat uit onderkant van de range is. Ik wilde persé krachtstroom.
Zelfde geval als met de 7 en 9 kW uit de 1 fase serie: die 9kW zakt bijna in tot hetzelfde niveau als de 7kW bij extreme kou (4,5kW of zo).
Edit: tijdens een defrost zie ik hem 550W opnemen, dus hij kán wel lager dan 1000W. Wat voor een freq hij dan draait heb ik nog niet kunnen zien. Normaal is 19Hz wel minimum wat ik zie (ca. 1kW)
Bij een 9KW H 1 fase mono is 405Watt, S0 meter gemeten, het minimum. Zie plaatje van nu. Ta28, 19Hz.

Ja die H serie lijkt verder terug te kunnen moduleren als de vorige versie's.pleio65 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 10:59:
[...]
Welke model WP heb je precies?
Bij een 9KW H 1 fase mono is 405Watt, S0 meter gemeten, het minimum. Zie plaatje van nu. Ta28, 19Hz.
[Afbeelding: 405]
De 5kW gaat zelfs naar de 200W
Is er iemand die wat meer dan gewoonlijk van Panasonic split Wp's af weet ?
k heb een Panasonic WCO9F3E5 ofwel een split met binnen WH-SDCO9F3E5.Hierop heb ik een boiler NIBE Pu125-12/BEYL die heeft een spiraal waardoor hij met de Wp op 53 wordt gebracht.Nu wil ik sterilisatie tot 60 graden en dat denk ik te doen door de Wp en zijn interne element want in de boiler zit geen boost element welke ik op de Wp zou kunnen aansluiten. Nu heb ik dat al in het menu ingesteld op een dag en tijd maar dit wordt niet uitgevoerd, waarschijnlijk omdat dit volgens de Wp via het element van de boiler zou moeten. Hoe kan ik dit met het interne element voor elkaar krijgen ? Moet ik dat dan met de Heat knop doen, er staat in de handleiding dat die beter niet gebruik wordt als de tank mode is geselecteerd.
In de tank zit ook maar een klein opp spiraal iets van 1,2 of 1,8 en hij wordt zonder problemen snel op temperatuur gebracht.
Mijn Wp maakt totaal geen geluid, als je er naast staat dan voel je hem wel blazen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor het antwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris Jasper op 01-01-2019 11:15 ]
Als je voornemens bent om WP te kopen kan het interessant zijn om naar het gemiddelde vermogen te kijken waarop de WP draait. Een 5 KW gebruikt bij lage compressor Hz de helft minder dan de 9KW. En met de Tb temperaturen van de afgelopen weken, zijn dat aardig wat KWh in een paar weken tijd. Reken maar eens uit.Rol-Co schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:07:
[...]
Ja die H serie lijkt verder terug te kunnen moduleren als de vorige versie's.
De 5kW gaat zelfs naar de 200W
Klopt, al kan je hem ook gewoon dagdelen uit schakelen he, dat scheelt je die zelfde kWh weer, maar met -8 buiten begint ie net lekker constant te draaien op low, dan heeft het weer voordeel.pleio65 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:22:
[...]
Als je voornemens bent om WP te kopen kan het interessant zijn om naar het gemiddelde vermogen te kijken waarop de WP draait. Een 5 KW gebruikt bij lage compressor Hz de helft minder dan de 9KW. En met de Tb temperaturen van de afgelopen weken, zijn dat aardig wat KWh in een paar weken tijd. Reken maar eens uit.
Een 5kW die op zijn achterste benen loopt verbruikt ook zat, zie de 30 kWh per dag bij dylantje2.
Split systeem:pleio65 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 10:59:
[...]
Welke model WP heb je precies?
[Afbeelding: 405]
Binnenunit: WH-SDC09H3E8
Buitendeel: WH-UD09HE8
thefox154 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 09:38:
[...]
En als je nou de instelling van de atlantic aanpast naar permanent ventileren?![]()
Overigens is de nibe is een heel ander type product niet te vergelijken met.
Iets met appels en peren.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Echt koud is het nog niet geweest. Maar ik wel gemerkt dat de 9KW bij -2 een beetje op gang komt. De WAF gerustheidstoestand ‘komt het wel goed met dat ding’ blijft daardoor positiefRol-Co schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:38:
[...]
Klopt, al kan je hem ook gewoon dagdelen uit schakelen he, dat scheelt je die zelfde kWh weer, maar met -8 buiten begint ie net lekker constant te draaien op low, dan heeft het weer voordeel.
Een 5kW die op zijn achterste benen loopt verbruikt ook zat, zie de 30 kWh per dag bij dylantje2.
Klopt..Rol-Co schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:38:
[...]
Klopt, al kan je hem ook gewoon dagdelen uit schakelen he, dat scheelt je die zelfde kWh weer, maar met -8 buiten begint ie net lekker constant te draaien op low, dan heeft het weer voordeel.
Wel FF kijken naar Tbinnen...
Tijdens die koudere dagen: 22C in huis.... :-)
ik vrees met 1 graadje lager dat ik "iets" minder had verbruikt...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Bij een hygiene boiler maak je gewoon een bypass voor koelen, heb ik ook hier. Je hebt toch geen buffervat nodig om te koelen.Dre schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:30:
De warmtepomp maakt 53°C water en het boilerwater moet naar 45°C.
@AUijtdehaag
Dat is een dure elektrische weerstand, qua aanschaf en qua gebruik is ie niet te betalen
Mwah, hier doet ie 't ook prima alleen boven de 2 graden is ie echt aan-uit aan het schakelen. Dus half uurtje lopen, thermostaat zegt: ga maar weer uit want het is warm genoeg. We hebben wel even WAR+ stooklijn en alleen stooklijn geprobeerd maar met 70 starts per dag...pleio65 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:51:
[...]
Echt koud is het nog niet geweest. Maar ik wel gemerkt dat de 9KW bij -2 een beetje op gang komt. De WAF gerustheidstoestand ‘komt het wel goed met dat ding’ blijft daardoor positief
Kamers boven zijn ook warm genoeg, mooi geregeld op de thermostaten. Alleen de zolder is een tikkeltje frist maar die heeft ook maar een 60cm T22 radiator
Stroomverbruik gisteren, 4,5kWh
Als ik de specs vergelijk heeft de 3 fase KIT-WC09H3E8 in grote lijnen meer opbrengst dan de 1 fase WH-MDC09H3E5. Dat verklaart misschien dat die niet lager dan 1 Kw kan.Fullpower schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:44:
[...]
Split systeem:
Binnenunit: WH-SDC09H3E8
Buitendeel: WH-UD09HE8
Dan nogDylantje2 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:58:
[...]
Klopt..
Wel FF kijken naar Tbinnen...
Tijdens die koudere dagen: 22C in huis.... :-)
ik vrees met 1 graadje lager dat ik "iets" minder had verbruikt...
Ik heb ze even naast elkaar gezet voor december

Beide jaren 80 woning 400 m3 met standaard isolatie toch? Er zal ook best wat verschil zijn en ook vvw t.o.v radiatoren maar de verschillen zijn soms erg groot. Ondanks jou pelletkachel

24/7 hier

Ik heb de KIT-WXC09H3E8, en die gaat ook niet ver onder de 1kw. De logging geeft 800W aan maar de Youless op dat moment wel 1200W (op de meter, niet de WP zelf maar ook om 6 uur 's nachts wanneer er niets anders draait).pleio65 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:20:
[...]
Als ik de specs vergelijk heeft de 3 fase KIT-WC09H3E8 in grote lijnen meer opbrengst dan de 1 fase WH-MDC09H3E5. Dat verklaart misschien dat die niet lager dan 1 Kw kan.
Dit topic is gesloten.