#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Zelf gebruik ik een kunstof verdeler met een 1inch aansluiting, enige wat je misschien zou kunnen overwegen is om een uitvoering te nemen met dynamische instelbare constante flow regelaars.sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:05:
[...]
klopt maar m'n idee is inmiddels veranderd.
en bij mijn verdeler op de boven verdieping heb ik een microbellen ontluchter geplaats.
Ga je boven ook verwarmen? Mijn ouders hebben 900m3 uit 2017, ventilatie C, verwarmen alleen beneden en hebben het in februari ook warm gehouden met 8kw.
Iemand ervaring met zo'n ding?Ramon_1984 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:17:
dynamische instelbare constante flow regelaars.
Is dit het geld echt waard?
Is dit vergelijkbaar met robot achtig ssysteem?
En wat zijn nu de echte verschillen met een ouderwetse verdeler?
https://proxy.duckduckgo....2Fcv%2520verdeler.jpg&f=1
Uhm ik snap dat deze ouder en anders is.
En dat je er minder in kunt regelen en dat de oude geen "control" heeft.
Maar als de oude heb ingeregeld En ontlucht enz enz
Wat is de kern van het verschil?
Het werkt nu ook en in mijn ogen best goed.
Ik heb alles redelijk in 1 lijn. enz enz
Dus als ik van het voorjaar paar kleine wijzigingen doorvoor.
Is het een aanrader of zonde geld..[ als het nu ook mooi werkt ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
deze ontlucht ook automatisch.Ramon_1984 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:17:
[...]
Zelf gebruik ik een kunstof verdeler met een 1inch aansluiting, enige wat je misschien zou kunnen overwegen is om een uitvoering te nemen met dynamische instelbare constante flow regelaars.
en bij mijn verdeler op de boven verdieping heb ik een microbellen ontluchter geplaats.
Deze had ik ook als optie, die heeft wel regelbare flowmeters
https://www.warmteservice...t-debietmeters/p/33700215
Maar wat is het verschil tussen regelbare flowmeters en thermostatisch gestuurd, lijkt me dat dan toch ook met de flow gespeeld zal worden?!
YouTube: Waterzijdig inregelen: statisch en dynamischDylantje2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:27:
[...]
Iemand ervaring met zo'n ding?
Is dit het geld echt waard?
Is dit vergelijkbaar met robot achtig ssysteem?
En wat zijn nu de echte verschillen met een ouderwetse verdeler?
https://proxy.duckduckgo....2Fcv%2520verdeler.jpg&f=1
Uhm ik snap dat deze ouder en anders is.
En dat je er minder in kunt regelen en dat de oude geen "control" heeft.
Maar als de oude heb ingeregeld En ontlucht enz enz
Wat is de kern van het verschil?
Het werkt nu ook en in mijn ogen best goed.
Ik heb alles redelijk in 1 lijn. enz enz
Dus als ik van het voorjaar paar kleine wijzigingen doorvoor.
Is het een aanrader of zonde geld..[ als het nu ook mooi werkt ]
Zie hier uitleg met filmpje
En nog een filmpje
YouTube: Constant Flow
[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 21-12-2018 21:40 ]
https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653105sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:27:
[...]
deze ontlucht ook automatisch.
Deze had ik ook als optie, die heeft wel regelbare flowmeters
https://www.warmteservice...t-debietmeters/p/33700215
Maar wat is het verschil tussen regelbare flowmeters en thermostatisch gestuurd, lijkt me dat dan toch ook met de flow gespeeld zal worden?!
De dT meet ik met temp metertjes van Aliexpres die ik op de leidingen heb geplakt, op 2 plaatsen : bij de WP, en in de buurt van de vloerverwarming, op beide plaatsen ongeveer 2 graden.LangeFries schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:08:
[...]
Ah, dat is wat anders. Ik had de 57kWh in de grafiek afgelezen als 37 en daarna ook nog verkeerd onthouden.
Waar ik mee zit is, dat als ik 1.5 graad dT heb en de flow op 40l/m zou zitten, wat al dubbel zoveel is als mijn max, maar voor die van jou misschien zou kunnen, dan krijg ik maar 40*1.5*4.2/60 = 4.2kW die WP uit. Weet je zeker dat je temperatuursensoren kloppen? Gezien de defrosts moet er minstens 8kW gemaakt worden en waarschijnlijk tegen de 11 als hij zijn specs haalt gegeven de input en dan moet de dT dus 4 zijn. Dat moet je makkelijk met je hand kunnen voelen of het klopt.
Als die dT inderdaad weinig is, blijven er maar een paar dingen over. Of hij maakt het niet, maar dan komt er ook geen koudere lucht uit (paar graden verchil) en ook geen ijs erop als het vochtig weer is met 2 graden. Of je leiding tusssen binnen en buitenunit is te slecht geisoleerd (natte isolatie doet ook heel weinig).
Als mijn WP volgens de stooklijn een Ta van 28 maakt staat dat in het display, maar de Ta die ik meet is ongeveer 2 * hoger dus 30*.
Ik zal er morgen een fotootje van maken.
De WP is dit najaar aangelegd dus nu zo'n beetje voor het eerst in gebruik.
Dus de isolatie is ook nieuw.
Maar bedankt voor het meedenken ; met zo'n lage dT moet de flow dus gigantisch zijn, dat is hij niet, dus er iets aan de hand met de WP zelf.
Helder maar mijn vraag blijft bestaanRamon_1984 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:35:
[...]
YouTube: Waterzijdig inregelen: statisch en dynamisch
Zie hier uitleg met filmpje
En nog een filmpje
YouTube: Constant Flow
Ik zie hier bij beiden een extra pomp die ik niet heb/wil.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Maakt denk ik niet uit of de pomp op de verdeler, WP of elders is aangebracht.Dylantje2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:52:
[...]
Helder maar mijn vraag blijft bestaan
Thanks @Ramon_1984 Ben een stuk wijzer geworden
[ Voor 8% gewijzigd door sgsdebruijn op 21-12-2018 21:55 ]
Maar je hebt wel een toeren geregelde pomp.Dylantje2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:52:
[...]
Helder maar mijn vraag blijft bestaan
mmm ja maar wat en wie reglt die tov van een WP..Ramon_1984 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:55:
[...]
Maar je hebt wel een toeren geregelde pomp.
Lijkt meer een Plofketel dingetje
Met mijn zelfbouw oplossing (wat volgens mij redelijk op dezelfde manier werkt) ben ik grofweg 150,- euro kwijt. Omdat voor elkaar te krijgen heb ik de volgende onderdelen gebruikt (voor het geval iemand inspiratie wilt hebben):
Temperatuur gestuurd relais 12V - W1209: Euro: 3,95
Tansparant frame voor het W1209 Euro: 2,50
PWM controller 6V-28V 3A Euro: 4,95
Mean Well GST36E12-P1J adapter - 12V 3A Euro: 15,95
DC Plug female 5,5mm x 2,1mm naar kroonsteen Euro: 2,50
PC ventilator Thermaltake Pure 20 Zwart (b x h x d) 200 x 200 x 30 mm Euro: 12,99 (ik heb er uiteindelijk 9 nodig voor een beetje gelijk matige verdeling, ik test nu met vier, even kijken of het effect heeft).
LET OP: De fans die ik hier gebruik zijn geen ballbearing fans, deze zijn dus onderhevig aan extra slijtage bij horizontale montage. Hier was ik mij niet bewust van maar @Naalroc attendeerde hier mij op. Ik blijf ze gebruiken alleen al om te kijken hoe snel ze dan slijten ( ik draai ze op een veel lager vermogen dus dat kan wel een tijd goed gaan verwacht ik ).
De fans draaien standaard op 12V met 800 omw/min, na wat testen kon dit helemaal terug gebracht worden tot 3V waardoor het aantal omwentelingen nog maar +/- 200 is. Boven de 500 zijn deze fans een heel klein beetje hoorbaar als je er direct naast staat en je oor bij de kachel houd, misschien als ik alle 12 de fans geïnstalleerd heb dat bij een iets lager toerental het ook hoorbaar zal zijn. Maar op de 5V waar ik op draai hoor je helemaal niets, ook al houd je de fans naast je oor.
Voeding is 12 volt 3 Ampere, is wat aan de zware kant, moet uiteindelijk wanneer alles goed afgesteld is (voltage, en geluid niveau bij 9 fans) nogmaals het verbruik meten, dan kan ik de adapter waarschijnlijk vervangen voor een lichter exemplaar.
De PWM controller geeft mij het voordeel dat ik kan bepalen hoe hard de fans draaien. De temperatuur gestuurde relais is instelbaar met de volgende parameters:
P0: Trigger onder of boven een bepaalde temperatuur (Cooling / Heating)
P1: Vertraging 0,1s 15s
P2: Maximum temperatuur
P3: Minimum temperatuur
P4: Temperatuur correctie / calibratie
P5: Startvertraging 0 - 10 minuten
Ik heb hem nu ingesteld op 25 graden (erboven gaan de fans aan, eronder gaan de fans uit).
Alle bedrading aangesloten (verwijst zich vanzelf, op de bordjes staat netjes waar je wat op moet aansluiten), krimp kousje bij de voeding aansluiting, alle draden in groepjes aan elkaar gebonden voor wat meer stevigheid.

De fans passen precies tussen de twee platen, ze liggen nu gewoon op de convector, weet niet of dit handig is maar het maakt in ieder geval geen geluid (en is voor nu even makkelijk ).

Afstellen van de thermometer, doe ik nu a.h.v. verschillende water temperaturen en een gevoelige thermometer (instelbaar via optie P4 op de W1209)

[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 22-12-2018 09:39 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik heb ook een Fujitsu Waterstage, buitenunit is echt niet luidruchtig. Nooit harder dan een tafelventilator. En als ie dat doet is het in de winter als het buiten stervenskoud is en dan is er niemand in de buurt die er last van heeft. De binnenunit is ook stil hooguit dat je de pomp wat hoort maar ik neem aan dat die unit niet in de woonkamer komt te staan. Ik heb CV ketels meer herrie horen maken.R Kuipers schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:25:
In februari/maar start de bouw van mijn huis, en ik zit momenteel in de installatiekeuze fase. Ben me aan alle kanten aan het inlezen nu. Van mijn installateur heb ik een Fujitsu Waterstage WSYG140DG6 / WOYG112LCTA met WAH300SH buffervat aangeboden gekregen. Ik vind op internet nergens informatie over het geluidsnivo van de binnenunit en afwijkende informatie over het geluidsnivo van de buitenunit.
Ik heb de w-installateur meegegeven dat ik belangrijk aan een warmtepomp vind: 1. prijs (een eerder aangeboden Stiebel Eltron gaat hem jammer genoeg niet worden, scheelde >5000 euro excl) - 2. geluidsnivo - 3. COP.
Op deze pagina https://www.klimate.nl/fu...rmtepomp-singlesplit.html staat dat de geluidsdruk van de buitenunit 54 dB is.
Maar hier https://www.fujitsu-gener...yg140dg6-woyg112lcta.html staat dat de geluidsdruk van de buitenunit 68 dB is. Dat is een enorm groot verschil, en 68 bD klinkt me enorm luid. Wat is op dit moment een prima haalbaar geluidsnivo van een buitenunit?
Verder lees ik hier: https://www.mijnduurzaamr...epomp-ht-3fase-wh11f.html dat je boven de 7 kW beter 3-fasen kunt aanhouden. Klopt dit? De 3 fasen variant van deze warmtepomp is namelijk ook nog eens 3 dB stiller.
Verder heb ik ook ergens gelezen dat moduleren erg belangrijk is, en dat een 1 fase zich beter laat moduleren dan een 3 fasen warmtepomp. Is moduleren alleen belangrijk om het aantal starts te verminderen, of draagt dit ook positief bij aan een stillere buitenunit?
En tenslotte een open vraag... welke warmtepomp in deze prijsklasse zou in jullie ogen een interessant alternatief zijn voor mij?
7kW is altijd 3 fase, dat is teveel vermogen voor een enkele fase.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
https://www.badkamerwinke...3-groeps-kunststof-w50003sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:54:
[...]
Maakt denk ik niet uit of de pomp op de verdeler, WP of elders is aangebracht.
Thanks @Ramon_1984 Ben een stuk wijzer geworden
De Magnum heeft flowinstelling van 0 tot 5l/min
Maarja welke is dan slimmer
Magnu heeft auto ontluchting, scheelt weer centen
[ Voor 27% gewijzigd door sgsdebruijn op 21-12-2018 22:13 ]
Ja, sowieso de badkamer, maar ook op de slaapkamers van de kids zal er af en toe verwarmd moeten worden.Murkmans schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:24:
[...]
Ga je boven ook verwarmen? Mijn ouders hebben 900m3 uit 2017, ventilatie C, verwarmen alleen beneden en hebben het in februari ook warm gehouden met 8kw.
Ik zit nu ook te kijken naar de Zubudan. Klopt het dat je deze niet zomaar op Nederlands webshops tegen komt? Ik probeer in te schatten wat hij kost (incl 300 liter buffervat), of hij wel binnen budget blijft. Ik kan hem zelf niet plaatsen, en mijn installateur zal denk ik niet een installatie uit het buitenland kiezen.
Welke type heb jij?No Hands schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:03:
[...]
Ik heb ook een Fujitsu Waterstage, buitenunit is echt niet luidruchtig. Nooit harder dan een tafelventilator. En als ie dat doet is het in de winter als het buiten stervenskoud is en dan is er niemand in de buurt die er last van heeft. De binnenunit is ook stil hooguit dat je de pomp wat hoort maar ik neem aan dat die unit niet in de woonkamer komt te staan. Ik heb CV ketels meer herrie horen maken.
7kW is altijd 3 fase, dat is teveel vermogen voor een enkele fase.
Mijn ervaring met wandverwarming is toch om een microbellen ontluchter te plaatsen in de aanvoer.sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:05:
[...]
https://www.badkamerwinke...3-groeps-kunststof-w50003
De Magnum heeft flowinstelling van 0 tot 5l/min
Maarja welke is dan slimmer
[...]
Magnu heeft auto ontluchting, scheelt weer centen
Die automatische ontluchters is leuk, maar werken niet 100%.
Je wilt met wand /vloerverwarming een stabiel debiet over de groepen, zo krijg je een constante flow en dus een stabiele afgifte.
Met een toeregengeregelde pomp komt je al heel ver, maar in combinatie met dynamische flow ventielen ben je in mijn beleving goed bezig.
https://www.havepe.nl/fr/...zubadan_ecodan_monovalentR Kuipers schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:16:
[...]
Ja, sowieso de badkamer, maar ook op de slaapkamers van de kids zal er af en toe verwarmd moeten worden.
Ik zit nu ook te kijken naar de Zubudan. Klopt het dat je deze niet zomaar op Nederlands webshops tegen komt? Ik probeer in te schatten wat hij kost (incl 300 liter buffervat), of hij wel binnen budget blijft. Ik kan hem zelf niet plaatsen, en mijn installateur zal denk ik niet een installatie uit het buitenland kiezen.
[...]
Welke type heb jij?
https://www.comfortklimaa...tsubishi-zubadan-380-volt
Komt dan alleen nog buffervat bij.
heb jij je leidingen horizontaal laten lopen met de langste lengtes of verticaal?Ramon_1984 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:26:
[...]
Mijn ervaring met wandverwarming is toch om een microbellen ontluchter te plaatsen in de aanvoer.
Die automatische ontluchters is leuk, maar werken niet 100%.
Je wilt met wand /vloerverwarming een stabiel debiet over de groepen, zo krijg je een constante flow en dus een stabiele afgifte.
Met een toeregengeregelde pomp komt je al heel ver, maar in combinatie met dynamische flow ventielen ben je in mijn beleving goed bezig.
aanvoer boven retour beneden of maakt dat weinig uit?
heb dat niet terug kunnen lezen en lijkt me een zinvolle vraag voor de volgende die hier over nadenkt
De term:"thermostatisch groeps afsluiters" is een beetje misleidend, maar je hebt al wel in de gaten dat je het feitelijke thermostatische deel er nog bij moet hebben. Je kunt ook een standaard motortje gebruiken met een standaard thermostaat aan/uit en een 24V stekkervoeding. Of rechtsteeks op 230 V, met een passende thermostaat voor die spanningsgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:54:
.........
Nu wil een 3-groeps verdeler plaatsen waarbij ik de slaapkamer nog wel wil kunnen regelen.
Ik zat aan deze verdeler te denken,
https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721502
Nu zitten hier volgens mij thermostatische kranen op, zou ik daar met z'n remote voeler met draad toch de slaapkamer mee kunnen regelen (ik weet dat het LT is en dus traag gat reageren op inregelen met het handje).
https://www.badkamerwinke...vrupElh3HZKBoCjHgQAvD_BwE
Of zijn er mensen met slimmere oplossingen
https://www.warmteservice...sloten%29-230V/p/37654605
Let op dat de "draad"in je voorbeeld niet een draad is maar een capillaire buis met beperkte lengte,bij deze 2 meter dus dat limiteert je afstand naar de slaapkamer.
Ook weet ik zo niet hoe je met dat ding wilt koelen, dan moet hij nl omschakelen, en dat kan je voorbeeld niet, die kan alleen een variabel open/dicht bediening geven, en zal altijd opengaan bij lage temperatuur, en bij koel bedrijf moet dat andersom.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb 1 x zoiets aangesloten, en de leidingen in de Fermacell platen zijn bedoeld voor verticale montage. dat geeft geen enkel probleem, als je de eerste keer alleen 1 groep open hebt en verder niets, dan blaast de pomp het water er prima doorheen. Het systeem draait nu een paar jaar en ik heb nooit van problemen gehoord bij de gebruiker.sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:39:
[...]
heb jij je leidingen horizontaal laten lopen met de langste lengtes of verticaal?
heb dat niet terug kunnen lezen en lijkt me een zinvolle vraag voor de volgende die hier over nadenkt
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik weet wel iemand die interesse heeft in 14 kW omruilen voor een 11.2.BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:02:
Ik had de Koevlaas formule ook moeten kennen vóór ik de WP kocht.
Maar ik geef de schuld niet aan m'n installateur, ik wilde zelf graag een Zubadan
En eerlijk is eerlijk, hij draait nu een stuk beter met hogere TA.
Als ik de Grundfos ook nog even getemd krijg dan denk ik dat het nog best aardig gaat draaien
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Even een opmerking over dit type fan: het heeft glijlagers, en het lijkt mij dat glijlagers niet bepaald geschikt zijn voor horizontale montage. Ik ben ook met zoiets bezig, en had , ook bij Conrad, 3 fans besteld met kogellagers. Toen die hier kwamen stond er duidelijk op, dat het glijlagers waren, dus terug gestuurd; de omschrijving bij Conrad was dus fout. Kreeg credit voor 1 stuks, en heb hemel en aarde moeten bewegen tot ik credit kreeg voor de andere 2ronaldmathies schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:00:
Vandaag mijn zelfbouw DBE in gebruik genomen,
PC ventilator Thermaltake Pure 20 Zwart (b x h x d) 200 x 200 x 30 mm Euro: 12,99 (ik heb er uiteindelijk 9 nodig voor een beetje gelijk matige verdeling, ik test nu met vier, even kijken of het effect heeft).
................
Heb nu een kogelgelagerd exemplaar uit ?China, nog niet getest....
FWIW
Een 3 groeps verdeler met warp haalt 6 L per minuut, weet je zeker dat je dit wil ?sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:54:
Inmiddels m'n WARP-system Speetile onderdelen binnen om wandverwarming te gaan plaatsen.
Nu ben ik nog opzoek naar een juiste verdeler.
Situatie als volgt, wanden gaat met WARP, de vloer weet ik nog niet zeker,
Slaapkamer
- 1 wand verwarmen en koelen 100x270cm
Badkamer
- 1 wand verwarmen en koelen 230x240cm
- Vloer verwarmen en koelen 240x320cm
Nu wil een 3-groeps verdeler plaatsen waarbij ik de slaapkamer nog wel wil kunnen regelen.
Ik zat aan deze verdeler te denken,
https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721502
Nu zitten hier volgens mij thermostatische kranen op, zou ik daar met z'n remote voeler met draad toch de slaapkamer mee kunnen regelen (ik weet dat het LT is en dus traag gat reageren op inregelen met het handje).
https://www.badkamerwinke...vrupElh3HZKBoCjHgQAvD_BwE
Of zijn er mensen met slimmere oplossingen
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Volgens mij kan ik wat meer uitleg gebruiken, kan je een toelichting geven?koevlaas2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:28:
[...]
Een 3 groeps verdeler met warp haalt 6 L per minuut, weet je zeker dat je dit wil ?
Ik heb eens een demo warmtepomp aangesloten op een wandje met Warp, de 3 groepjes haalden amper 6 L per minuut en de warmtepomp vloog in storing.sgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:32:
[...]
Volgens mij kan ik wat meer uitleg gebruiken, kan je een toelichting geven?
Uiteindelijk hebben we de ingebouwde (niet gebruikte) boiler als buffer gebruikt en de boel draait nu.
Moraal van het verhaal, ga dan liever voor wat meer groepen.
Toch blij dat ik een ontkoppelbuffer ertussen heb staan. Nu heel flexibel in flow voor warmtepomp en voor vloer.
Het heeft stiekum toch wel wat weerstand, ondanks de korte groepjes van 25 mtr
Dit merk kan ver terugmoduleren, in mijn geval tot 16%. Binneneenheid hoor je niet anders dan circuleren van het water van het CV systeem. Buiteneenheid hoor je alleen wat meer bij SWW bereiding (hooguit 20 minuten per etmaal) en wanneer het vriest buiten; anders niets of alleen maar licht ruisen van de luchtstroom als je buiten staat. Je kunt een keer komen luisteren als dat niet al te ver weg is (bij Alkmaar). Ik heb de General Waterstage HT lucht-water warmtepomp type WH16 / WOH14RIYF.R Kuipers schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:25:
In februari/maar start de bouw van mijn huis, en ik zit momenteel in de installatiekeuze fase. Ben me aan alle kanten aan het inlezen nu. Van mijn installateur heb ik een Fujitsu Waterstage WSYG140DG6 / WOYG112LCTA met WAH300SH buffervat aangeboden gekregen. Ik vind op internet nergens informatie over het geluidsnivo van de binnenunit en afwijkende informatie over het geluidsnivo van de buitenunit.
Ik heb de w-installateur meegegeven dat ik belangrijk aan een warmtepomp vind: 1. prijs (een eerder aangeboden Stiebel Eltron gaat hem jammer genoeg niet worden, scheelde >5000 euro excl) - 2. geluidsnivo - 3. COP.
Op deze pagina https://www.klimate.nl/fu...rmtepomp-singlesplit.html staat dat de geluidsdruk van de buitenunit 54 dB is.
Maar hier https://www.fujitsu-gener...yg140dg6-woyg112lcta.html staat dat de geluidsdruk van de buitenunit 68 dB is. Dat is een enorm groot verschil, en 68 bD klinkt me enorm luid. Wat is op dit moment een prima haalbaar geluidsnivo van een buitenunit?
Verder lees ik hier: https://www.mijnduurzaamr...epomp-ht-3fase-wh11f.html dat je boven de 7 kW beter 3-fasen kunt aanhouden. Klopt dit? De 3 fasen variant van deze warmtepomp is namelijk ook nog eens 3 dB stiller.
Verder heb ik ook ergens gelezen dat moduleren erg belangrijk is, en dat een 1 fase zich beter laat moduleren dan een 3 fasen warmtepomp. Is moduleren alleen belangrijk om het aantal starts te verminderen, of draagt dit ook positief bij aan een stillere buitenunit?
En tenslotte een open vraag... welke warmtepomp in deze prijsklasse zou in jullie ogen een interessant alternatief zijn voor mij?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Als je hem dan toch zelf aanschaft, wat maakt het voor jouw installateur dan uit waar hij vandaan komt? Afweging die je zelf zult moeten maken, is je aanspraak op garantie mocht er iets mis zijn/gaan. Dat is bij een NL shop wellicht makkelijker communiceren.R Kuipers schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:16:
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
zowel Horizontaal als verticaalsgsdebruijn schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:39:
[...]
heb jij je leidingen horizontaal laten lopen met de langste lengtes of verticaal?
Volgens mij is de formule van het vermogen je nog niet helemaal duidelijk.CJG schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:49:
@LangeFries
Ik wil een eitje koken.
Ta is 100 *.
Ik doe water uit de quooker in het pannetje, dT is ongeveer 5*, de inductiekookplaat kan op stand 4 staan.
Wanneer ik water uit de kraan neem, is de dT 75*, en moet de inductiekookplaat op stand 10.
Wat is nu goedkoper, afgezien van de kosten van de quooker ?
Mijn probleem is denk ik niet dat mijn WP zijn warmte niet kwijt kan, maar 2000 W nodig heeft om water 1 of 2 * te verwarmen.
Kan de oorzaak niet in de WP zelf zitten, bv te weinig koudemiddel ?
@Grolsch Ik heb gisteren de circulatiepomp op een lage stand gezet, maar geen duidelijk verschil, dT blijft rond de 1,5 tot 2 graden.
Wel moduleert de pomp nu terug naar de lage compressor stand en is het opgenomen vermogen nu rond de 900 W, maar het zijn bijna lente-achtige temperaturen.
Vermogen = L/s * 4.2 * dT = kW
Het gaat dus niet alleen om de dT maar ook om de flow.
Dat er bij jou iets niet klopt lijkt mij wel duidelijk, en ik zou beginnen met waterzijdig inregelen.
Ergens later las ik dat je huis 850m3 wordt, dus vergelijkbaar met onze (nieuwe) woning.R Kuipers schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:25:
Welk ventilatiesysteem krijg je en welk glas krijgt je woning
Afhankelijk hiervan verwacht ik dat je een WP nodig zult hebben tussen de 7 en de 10KW.
Zelf heb ik een Mitsubishi Zubadan en ben hier erg tevreden over. Het is van essentieel belang dat je de WP JUIST dimensioneerd. Heb je al een warmteverliesberekening van de te bouwen woning ?
Bedankt voor je reactie maar wat mij betreft niet specifiek genoeg. Hoe groot was dat wandje, dat is wel erg bepalend!koevlaas2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 00:43:
[...]
Ik heb eens een demo warmtepomp aangesloten op een wandje met Warp, de 3 groepjes haalden amper 6 L per minuut en de warmtepomp vloog in storing.
Uiteindelijk hebben we de ingebouwde (niet gebruikte) boiler als buffer gebruikt en de boel draait nu.
Moraal van het verhaal, ga dan liever voor wat meer groepen.
WARP geeft wel max groeplengtes aan, ik zou mijn grotere wand nog op kunnen delen.
Maandag zal ik WARP ff contacten voor de zekerheid, bedankt
Volgens mijn geeft de speetile maximale afgifte bij een volume stroom van 75l/h.sgsdebruijn schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:03:
[...]
Bedankt voor je reactie maar wat mij betreft niet specifiek genoeg. Hoe groot was dat wandje, dat is wel erg bepalend!
WARP geeft wel max groeplengtes aan, ik zou mijn grotere wand nog op kunnen delen.
Als je dan de groep niet langer dan 40 meter maakt gaat dat prima.
Wat gebruik je op de begane vloer?
Warp kwam toch op de bovenverdieping?
Hmm, vervelend... voor nu laat ik ze zitten. Qze draaien op een zeer laag toerental en ze draaien niet altijd natuurlijk.Naalroc schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:16:
[...]
Even een opmerking over dit type fan: het heeft glijlagers, en het lijkt mij dat glijlagers niet bepaald geschikt zijn voor horizontale montage. Ik ben ook met zoiets bezig, en had , ook bij Conrad, 3 fans besteld met kogellagers. Toen die hier kwamen stond er duidelijk op, dat het glijlagers waren, dus terug gestuurd; de omschrijving bij Conrad was dus fout. Kreeg credit voor 1 stuks, en heb hemel en aarde moeten bewegen tot ik credit kreeg voor de andere 2
FWIW
Meteen een goede test om te zien hoe lang dit meegaat.
En eerst nog maar eens zien of het wel werkt ( het dbe principe )
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
De glij jagers draaien hier al anderhalf jaar en 24/7ronaldmathies schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:17:
[...]
Hmm, vervelend... voor nu laat ik ze zitten. Qze draaien op een zeer laag toerental en ze draaien niet altijd natuurlijk.
Meteen een goede test om te zien hoe lang dit meegaat.
En eerst nog maar eens zien of het wel werkt ( het dbe principe )
1 PVoutput . Dongen NB
Warmte afgite tabel speetileRamon_1984 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:46:
[...]
Volgens mijn geeft de speetile maximale afgifte bij een volume stroom van 75l/h.
https://www.warp-systems....abel-SpeeTile-10-x-75.pdf
Productblad speetile 10
https://www.warp-systems....lad-SpeeTile-10-V1705.pdf
[ Voor 11% gewijzigd door jschoorl2 op 22-12-2018 10:03 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Puur als prijsvergelijking, maar heb je ook al naar Magnum Slimfit gekeken?sgsdebruijn schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:03:
[...]
Bedankt voor je reactie maar wat mij betreft niet specifiek genoeg. Hoe groot was dat wandje, dat is wel erg bepalend!
Is exact hetzelfde systeem als Warp.
Dan zie je dat de pushfit koppelingen niet zo uniek zijn als Warp aangeeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 22-12-2018 10:07 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
75 l/h inderdaadjschoorl2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:59:
[...]
Warmte afgite tabel sppetile
https://www.warp-systems....abel-SpeeTile-10-x-75.pdf
Ik had dit inderdaad van jou al eens eerder voorbij zien komen.daarom maak ik mij ook niet al te druk.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:43:
[...]
De glij jagers draaien hier al anderhalf jaar en 24/7
Ik ga nog even rekenen met de badkamermuur, eventueel splitsen is een mogelijkheid.Ramon_1984 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:46:
[...]
Volgens mijn geeft de speetile maximale afgifte bij een volume stroom van 75l/h.
In de woonkamer normale vvw met adapt pomp.
Had ik gezien idd, wel mooi die pushfit, daarmee geen plug dus behoud van die 10mmOxellaar schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:01:
[...]
Puur als prijsvergelijking, maar heb je ook al naar Magnum Slimfit gekeken?
Is exact hetzelfde systeem als Warp.
Dan zie je dat de pushfit koppelingen niet zo uniek zijn als Warp aangeeft.
In combinatie met een warmtepomp komt dat helemaal goedsgsdebruijn schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:04:
[...]
Ik ga nog even rekenen met de badkamermuur, eventueel splitsen is een mogelijkheid.
In de woonkamer normale vvw met adapt pomp.
[...]
Had ik gezien idd, wel mooi die pushfit, daarmee geen plug dus behoud van die 10mm
Wel goed lezenkoevlaas2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:42:
@Bram-Bos Je lacht jezelf een slag in de rondte met die 'uitvinder':
https://gasloosvooriedereen.jouwweb.nl/de-cijfers
Check de cijfers maar eens (ruim 16000 kWh verbruiken nog niet het gas volledig vervangen), ik vrees dat Kassa te weinig zendtijd voor ons heeft.
Hij is van het gas, echter van mei tot december 6300kWh.
Die 16500 zou het worden ongeveer, de 1500 cuub was nog van de schuur.
Allemaal hoge gas cijfers, ik zou zeggen dat ie een te hard lopende gasmeter had en dat nu prima elektrisch compenseert.
Hij is wel salderen voor! 100% eigengebruik stroom doormiddel van accu's, oh en natuurlijk een hoog verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik gebruik op mijn 5 Jaga convectoren de Arctic F14 Silent ventilatoren voor het dbe systeem.ronaldmathies schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:04:
[...]
Ik had dit inderdaad van jou al eens eerder voorbij zien komen.daarom maak ik mij ook niet al te druk.
Ik stuur ze uit op 9v met een instelbare adapter.
Deze Arctic zijn goedkoop en super stil, op 9v niet hoorbaar.

Specs.:
https://www.arctic.ac/eu_en/f14silent.html
Lagering, zie onder.
https://www.mupload.nl/img/rqvygb8s4.jpeg
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Heb ik ook naar gekeken maar dat zijn 120mm fans, mijn Jaga is 200mm.Chip2710 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:39:
[...]
Ik gebruik op mijn 5 Jaga convectoren de Arctic F14 Silent ventilatoren voor het dbe systeem.
Ik stuur ze uit op 9v met een instelbare adapter.
Deze Arctic zijn goedkoop en super stil, op 9v niet hoorbaar.![]()
Specs.:
https://www.arctic.ac/eu_en/f14silent.html
Lagering, zie onder.
https://www.mupload.nl/img/rqvygb8s4.jpeg
Ik weet niet of dat veel uitmaakt, 120mm op 200mm jaga.
Deze zijn 140mm. breed.ronaldmathies schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:55:
[...]
Heb ik ook naar gekeken maar dat zijn 120mm fans, mijn Jaga is 200mm.
Lijkt mij geen probleem, 30mm. aan beide zijden.
Zet je de volgende fan ook op 30mm. afstand, mooi symmetrisch.
Bij mij passen de F140 er precies tussen en de afstand tussen de fans
is 60mm.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ja. Essentieel is dat Ta en Tr uit dezelfde InfluxDB measurement komen. Je kunt ze dan in de query van elkaar aftrekken of elke rekenkundige formule erop los laten.Dylantje2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:05:
[...]
Klopt Ta -Tr
maar ik was benieuwd omdat je rekent met Ta en Tr of er dan 2 lijnen zichtbaar zijn/waren met als uitkomst dT.
Maar deze bedoel je dus?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
@Dylantje2 Deze dusjeroenvervuren schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:46:
[...]
Even uit mijn hoofd:
Als je het opstart (of spanning van unit af een dan er op of alleen de controller)
Staat er initialiseren op het display. Op dat moment de 4 pijltjes ingedrukt houden.
Hij komt dan in de fabriekstand

@Dylantje2 Even ook deze service manual ophalen en als pdf opslaan, dan kan je hem makkelijk doorzoeken, in dit geval op EEPROM. Dit is de meest uitgebreide manual voor de 5H pana
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
@Grolsch wellicht is dit pdf iets om toe te voegen aan de startpagina?
[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 22-12-2018 12:55 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ze staan in de DB dat is het probleem niet.cville schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:37:
[...]
Ja. Essentieel is dat Ta en Tr uit dezelfde InfluxDB measurement komen. Je kunt ze dan in de query van elkaar aftrekken of elke rekenkundige formule erop los laten.
De rules heb ik geactiveerd in espeasy
Maar is het stukje script het enige?
Ik neem aan dat ik de gegevens aan moet passen zodat de name van een device exact is aan de name die naar mijn DB gaat.
Of wat is de volgorde.?
Ik heb echt betere info nodig voordat ik je kan helpen. Ik dacht dat je vraag was hoe je 2 temperaturen die je al in InfluxDB hebt zitten, van elkaar af kan trekken om het resultaat in Grafana te laten zien als een dT grafiek. Klopt dit?Dylantje2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:39:
[...]
Ze staan in de DB dat is het probleem niet.
De rules heb ik geactiveerd in espeasy
Maar is het stukje script het enige?
Ik neem aan dat ik de gegevens aan moet passen zodat de name van een device exact is aan de name die naar mijn DB gaat.
Of wat is de volgorde.?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
General Waterstage Duo, 5kW, 200 liter boiler
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb het frame van de ventilatoren ook horizontaal geplaatst:Naalroc schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:16:
[...]
Even een opmerking over dit type fan: het heeft glijlagers, en het lijkt mij dat glijlagers niet bepaald geschikt zijn voor horizontale montage. Ik ben ook met zoiets bezig, en had , ook bij Conrad, 3 fans besteld met kogellagers. Toen die hier kwamen stond er duidelijk op, dat het glijlagers waren, dus terug gestuurd; de omschrijving bij Conrad was dus fout. Kreeg credit voor 1 stuks, en heb hemel en aarde moeten bewegen tot ik credit kreeg voor de andere 2
FWIW
Deze:
https://www.reichelt.nl/a...153221.html?&trstct=pol_2
Ook voor @ronaldmathies
Waar haal je de kennis vandaan dat het beter is om glijlagers horizontaal te plaatsen i.p.v. rechtop dus verticaal? Ik kan nergens in de specificaties iets over de plaatsing lezen.
Er zal altijd een axialekracht optreden in een ventilator lager die meestal groter is dan het gewicht van de schoepen(rotor). (F=massastroom*luchtsnelheid) [N]. Het zou dus niet zoveel uit moeten maken.
Bovendien hebben al onze warmtepompen verticaal staande glijlagers.
Mmmmm klinkt een beetje agressief, maar goed:Waar haal je de kennis vandaan
Een glijlager alleen kan totaal geen axiale krachten opvangen, dat kan alleen in samenwerking met een taats.
De ventilatoren die hier gebruikt worden zijn allemaal case-fans voor een pc behuizing,en die staat (altijd?) verticaal, dus prima voor een horizontale as.
Voor toepassing op een radiator gaat de luchtstroom omhoog, dus dat is op de fan een belasting naar beneden, en laat nu de belasting van de massa van de rotor óók naar beneden gericht zijn...
Dus de belasting op de taats is daardoor hoger dan de ontwerp belasting, die alleen bedoeld is om de belasting door de luchtverplaatsing op te vangen.
Een kogellager is ontworpen om ook axiale belasting op te vangen, en daarom geef ik de voorkeur aan dat type; ik heb nergens gesteld, dat de fans met glijlagers geen lange levensduur zouden hebben in deze toepassing.
Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen.Naalroc schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:39:
[...]
Een glijlager alleen kan totaal geen axiale krachten opvangen, dat kan alleen in samenwerking met een taats.
De assen met de grootste axiaalkrachten die ik ken zijn schroefassen van zeeschepen en de assen van stoomturbines in elektriciteitscentrales. En die hebben dus juist glijlagers als axiaallager....
Ook een PC-fan in verticale opstelling (dus met de as horizontaal) heeft wel degelijk een axiaalkracht op te vangen. Namelijk ter grote van het drukverschil over de fan * het oppervlak van de fan.
Dus ook verticaal opgestelde computerfans zijn gebouwd om een axiaalkracht op te vangen. Natuurlijk wordt de axiaalkracht iets groter bij horizontale opstelling (dus met verticale as). Maar dan alleen met uitblaas naar boven. Als je hem naar beneden laat blazen. wordt de rotor door het drukverschil juist naar boven gedrukt en compenseert daarmee een deel (of de volledige) zwaartekracht op de rotor.
Zover de theorie.
In de praktijk heb ik zelf redelijke ervaringen opgedaan met 200 mm fans in JAGA's.
Hoe groter de fan, hoe lager het toerental kan zijn voor de zelfde luchthoeveelheid en dus hoe lager de geluidsproductie. Als je het dus zo stil mogelijk wilt hebben, dan zo groot mogelijke diameter met laag toerental toepassen.
Uiteindelijk ben ik er (ook om andere redenen) vanaf gestapt. Zie: https://geen-energiereken...-de-jaga-convectoren.html
Zwerius Kriegsman
Thanx. tweede link lijkt een stuk goedkoper. Maar via eerste link kan ik mooi vergelijken. Fujitsu samen met een cover is duurder dan een Mitsubishi Zubadan, dat wou ik weten.Murkmans schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:36:
[...]
https://www.havepe.nl/fr/...zubadan_ecodan_monovalent
https://www.comfortklimaa...tsubishi-zubadan-380-volt
Komt dan alleen nog buffervat bij.
Woon zelf in Boxtel (tussen Eindhoven en DenBosch), dat is iets te ver. Maar bedankt voor het aanbod.Jan Treur schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 06:37:
[...]
Dit merk kan ver terugmoduleren, in mijn geval tot 16%. Je kunt een keer komen luisteren als dat niet al te ver weg is (bij Alkmaar).
Ik zal de warmteverliesberekening eens opvragen, heb hem zelf nog niet.Grolsch schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:47:
[...]
Zelf heb ik een Mitsubishi Zubadan en ben hier erg tevreden over. Het is van essentieel belang dat je de WP JUIST dimensioneerd. Heb je al een warmteverliesberekening van de te bouwen woning ?
Kan de Mitsubishi Zubadan eigenlijk ook terugmoduleren?
En waarom heb je voor de 3-fasen variant gekozen?
Grolsch, als ik zo vrij mag zijn... woon jij toevallig in de buurt opdat ik eens kan/mag komen luisteren en praten?
Klopt, helemaal mee eens, en daar ben ik ook bekend mee; alleen, we hadden het hier over computer fannetjes met glij lagers t.o.v. kogellagers.Zwerius schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:13:
[...]
Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen.
De assen met de grootste axiaalkrachten die ik ken zijn schroefassen van zeeschepen en de assen van stoomturbines in elektriciteitscentrales. En die hebben dus juist glijlagers als axiaallager....
En in die toepassing zijn de glijlagers uitgevoerd als radiaallagers, en op de een of andere manier moet daar een soort van taats in zitten, ws ook glijdend.
Blijf er bij dat een kogellager in een fan een betere keuze is dan een glijlager, in een liggende opstelling.
Maar ik ga hier niet meer verder op in, ik had een opmerking geplaatst om een keuze te kunnen maken, niet om hier een technische discussie over uit te lokken

Ik ben begonnen met waterzijdig inregelen om de dT van mijn systeem groter te maken.
Het kan bij mij alleen via het voetventiel , niet via de oude Herz thermostaatknop. Op 2 badkamer design radiatoren zit helemaal geen voetventiel dus daar kan ik niks mee.
Welke dT over de radiator moet ik aanhouden, 4 of 5* ?
En moet ik de grote convectoren die in een put staan waarop Jaga DBE units zitten ook knijpen ?
Ik heb de Arctic Silent P9 een 3 pins ventilator. c.a. 40 m3/h Met zwart een geel op 12V draaien ze goed.ronaldmathies schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:55:
[...]
Heb ik ook naar gekeken maar dat zijn 120mm fans, mijn Jaga is 200mm.
Nu wil ik de luchtstoom wat opvoeren en heb de Actic F12 PWM gekocht 90 m3/h maar een 4 pins aansluiting
Hoe moet ik deze op een 12V voeding aansluiten? Zwart (0) Geel(12V) Groen(tach) Blauw (PWM)
Tot nu toe heb ik nog niet de goede combinatie gevonden voor rechtstreeks op een 12V voeding.
Dus bij een simpele 12V voeding, de +12v op de gele en de - op de zwarte.
Heb de 12V spanning er nog ff erop gehad en was weer ok, snorren maar...

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 22-12-2018 18:43 ]
Niet agressief bedoeld, maar het kan zijn dat jij ervaring had met levenduur etc.Naalroc schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:39:
[...]
Mmmmm klinkt een beetje agressief, maar goed:
De ventilatoren die hier gebruikt worden zijn allemaal case-fans voor een pc behuizing,en die staat (altijd?) verticaal, dus prima voor een horizontale as.
Voor toepassing op een radiator gaat de luchtstroom omhoog, dus dat is op de fan een belasting naar beneden, en laat nu de belasting van de massa van de rotor óók naar beneden gericht zijn...
Dus de belasting op de taats is daardoor hoger dan de ontwerp belasting, die alleen bedoeld is om de belasting door de luchtverplaatsing op te vangen.
Een kogellager is ontworpen om ook axiale belasting op te vangen, en daarom geef ik de voorkeur aan dat type; ik heb nergens gesteld, dat de fans met glijlagers geen lange levensduur zouden hebben in deze toepassing.
Inderdaad doet mijn F9's het ook goed en die ie 3 draads. De 4 draads F12 PWM doet het niet op geel en zwart. Heeft er iemand ervaring?route99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:40:
Bij mij is ie (de F9) als links onder. De F8-F12 staan in dezelfde folder als PWM's, aansluitingen zullen gelijk zijn.
Dus bij een simpele 12V voeding, de +12v op de gele en de - op de zwarte.
Heb de 12V spanning er nog ff erop gehad en was weer ok, snorren maar...
[Afbeelding]
Control draadje 0 / 5V ?Tomexergie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:02:
[...]
Inderdaad doet mijn F9's het ook goed en die ie 3 draads. De 4 draads F12 PWM doet het niet op geel en zwart. Heeft er iemand ervaring?
Dat is moeilijk met een voeding van 12V . Dan is er een wteede voeding nodig.
???Tomexergie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:02:[...]Inderdaad doet mijn F9's het ook goed en die ie 3 draads. De 4 draads F12 PWM doet het niet op geel en zwart. Heeft er iemand ervaring?
Vreemd...ik heb echt de F9 PMW... uit dezelfde folder...route99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:40:
Bij mij is ie (de F9) als links onder. De F8-F12 staan in dezelfde folder als PWM's, aansluitingen zullen gelijk zijn.
Voor het testen gebruik ik altijd even snel zo'n 6-7.5-9-12V adapter... (gemeten spanningen wijken wel wat af..)
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 22-12-2018 19:24 ]
Mijn F9 doet het ook. Het gaat om de F12PWM 4 draads.route99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:23:
[...]
???
[...]
Vreemd...ik heb echt de F9 PMW... uit dezelfde folder...
Voor het testen gebruik ik altijd even snel zo'n 6-7.5-9-12V adapter... (gemeten spanningen wijken wel wat af..)
Natuurlijk kan de Zubadan dat, alleen wat minder ver als de WP's die minder presteren bij extreme kouR Kuipers schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:18:
[...]
Thanx. tweede link lijkt een stuk goedkoper. Maar via eerste link kan ik mooi vergelijken. Fujitsu samen met een cover is duurder dan een Mitsubishi Zubadan, dat wou ik weten.
[...]
Woon zelf in Boxtel (tussen Eindhoven en DenBosch), dat is iets te ver. Maar bedankt voor het aanbod.
[...]
Ik zal de warmteverliesberekening eens opvragen, heb hem zelf nog niet.
Kan de Mitsubishi Zubadan eigenlijk ook terugmoduleren?
Het is een keuze van het 1 (vermogen bij kou) of het andere (extreem ver terug kunnen moduleren).
De nieuwe Zubadans (YAA) doen het al aanzienlijk beter als die ik heb, en ik heb ook nauwelijks problemen.
Maar als je doelstelling is de beste COP en dus de laagste mogelijke Ta temperaturen, dan moet je geen Zubadan nemen. Die is te "zwaar" daarvoor, maar wel volle bak vermogen bij -15.
Omdat ik thuis alles 3 fasen heb, en dat me zulke vermogens toch wel aan te raden is.En waarom heb je voor de 3-fasen variant gekozen?
In de tijd dat ik voor de keuze stond was (helaas) de YAA uitvoering er nog niet. Ik meende dat de 1 fase variant op 40A afgezekerd moest worden
Zoals mijn naam misschien al doet vermoeden woon ik in Twente. Je mag gerust een keer komen kijken / luisteren maar echt in de buurt is het niet voor jou.Grolsch, als ik zo vrij mag zijn... woon jij toevallig in de buurt opdat ik eens kan/mag komen luisteren en praten?
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 22-12-2018 19:50 ]
Zelf heb ik een vrij klein systeem en komen alle leidingen retour bij de WP. De retour van de JAGA met DBE komt samen met 2 kleine radiatoren. Die 2 heb ik behoorlijk moeten knijpen om de retour temperatuur ongeveer gelijk te krijgen aan de retour van de vloer. De Jaga heb ik niet aan hoeven passen. Ik heb gewone knoppen, geen thermostaatknoppen. Mijn dT wordt door de WP bepaalt door de flow te varieren en zit normaal tussen de 5 en de 8 afhankelijk van het vermogen.Op vol vermogen gaat de dT richting de 10.CJG schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:57:
@LangeFries @Grolsch
Ik ben begonnen met waterzijdig inregelen om de dT van mijn systeem groter te maken.
Het kan bij mij alleen via het voetventiel , niet via de oude Herz thermostaatknop. Op 2 badkamer design radiatoren zit helemaal geen voetventiel dus daar kan ik niks mee.
Welke dT over de radiator moet ik aanhouden, 4 of 5* ?
En moet ik de grote convectoren die in een put staan waarop Jaga DBE units zitten ook knijpen ?
Voor je radiatoren zou ik eerst eens kijken hoe het met 4 graden dT werkt. Meer kan altijd nog.
Je hebt wel al je koelgasleidingen van binnen naar buiten en de isolatie daarvan gecheckt, dat je niet de buitenlucht terug aan het opwarmen bent...
[ Voor 10% gewijzigd door LangeFries op 22-12-2018 20:38 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Jij had de normale 3 draad F9 en nu de 4 draads PWM F12.Tomexergie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:41:[...]Mijn F9 doet het ook. Het gaat om de F12PWM 4 draads.
Die van mij is de iets kleinere maar verder identieke F9 PWM 4-draads.
Info van deze serie: https://cdn-reichelt.de/d...0/AC_FAN_F8_PST_CO_DS.pdf
Mijn perceptie: heb je niet per ongeluk + en min omgedraaid als je de aansluitingen naast elkaar genomen hebt op mijn 1e plaatje over jouw fan?
Ik acht het niet logisch om de bedrading te veranderen in deze serie, ik zeg niet dat het niet onmogelijk is,, maar acht de kans daarop zeer gering.
Edit: als je iets verder kijkt bij de support kom je de pin settings tegen.
https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f12-pwm.html
Dit komt overeen met ik eerder poste.
Imho maak je ergens een vergissing OF.... de fan is defect... of Murphy zit je dwars tijdens het experimenteren.

Mijn perceptie dat de F9 en F12 PWM types wordt hiermee bevestigd... narrow escape....

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 22-12-2018 21:10 ]
Dan zou zwart(-) en geel(+) het bij mij ook moeten doen bij de 4 pins uitvoering.route99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:42:
[...]
Jij had de normale 3 draad F9 en nu de 4 draads PWM F12.
Die van mij is de iets kleinere maar verder identieke F9 PWM 4-draads.
Info van deze serie: https://cdn-reichelt.de/d...0/AC_FAN_F8_PST_CO_DS.pdf
Mijn perceptie: heb je niet per ongeluk + en min omgedraaid als je de aansluitingen naast elkaar genomen hebt op mijn 1e plaatje over jouw fan?
Ik acht het niet logisch om de bedrading te veranderen in deze serie, ik zeg niet dat het niet onmogelijk is,, maar acht de kans daarop zeer gering.
Zou de voedings adapter 12V misschien niet stabiel genoeg zijn? Ik heb een doos met wel 20 adapters. Wat zou het beste zijn?
Mijn oude F9 doet het nu op tafel ook al niet.
Je hebt toch wel gelijk stroom adapter he?Tomexergie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:13:
[...]
Dan zou zwart(-) en geel(+) het bij mij ook moeten doen bij de 4 pins uitvoering.
Zou de voedings adapter 12V misschien niet stabiel genoeg zijn? Ik heb een doos met wel 20 adapters. Wat zou het beste zijn?
Mijn oude F9 doet het nu op tafel ook al niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Dus dit zou handig zijn: Vraag de Kerstman om een simpele universele spanningsmeter.... en als ie niet bij jullie langs komt... gun je zelf dit alsnog als een kado....Tomexergie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:13:
[...]Dan zou zwart(-) en geel(+) het bij mij ook moeten doen bij de 4 pins uitvoering......Mijn oude F9 doet het nu op tafel ook al niet.
Meten is weten....
PS: direct na mijn antwoord hoef je van mij niet te quoten, het staat er pal boven,
Het KAN wel nuttig zijn als je er 1 of 2 puntjes uit selecteren wilt.
[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 22-12-2018 21:44 ]
We moeten met een clubje daar maar eens gaan kijken, maar iig zo'n hoge COP als wij halen haalt hij never nooit.Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:38:
[...]
Wel goed lezen![]()
Hij is van het gas, echter van mei tot december 6300kWh.
Die 16500 zou het worden ongeveer, de 1500 cuub was nog van de schuur.
Allemaal hoge gas cijfers, ik zou zeggen dat ie een te hard lopende gasmeter had en dat nu prima elektrisch compenseert.die gaf een factor 2 teveel aan, dan klopt het met 2000 cuub ook ineens weer.
Hij is wel salderen voor! 100% eigengebruik stroom doormiddel van accu's, oh en natuurlijk een hoog verbruik.
Kamer is op temperatuur 21 gr, ik heb de thermostaat teruggezet naar 20. De kamer koelt langzaam af maar in de tussentijd gaat de warmtepomp af en toe kort aan wanneer de aanvoertemperatuur op 16 graden komt.
Zie hieronder:

Ja gezelligkoevlaas2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:51:
[...]
We moeten met een clubje daar maar eens gaan kijken, maar iig zo'n hoge COP als wij halen haalt hij never nooit.
Nee geen hoge cop, gewoon 1 , maar wel weer 55 graden water, ga jij dat eens maken, wat is je cop dan?koevlaas2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:51:
[...]
We moeten met een clubje daar maar eens gaan kijken, maar iig zo'n hoge COP als wij halen haalt hij never nooit.
Kijken zou best leuk zijn, ik zie wat kleppen of thermostaten, wel benieuwd naar de technische werking.
Regel maar een afspraak

Plantenspuit met zeepsop lukt ook prima hoor, soms zijn lekken zo klein dat deze meter ze ook niet opspoort.Rol-Co schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:23:
Eindelijk binnendat duurde even. Nu kunnen we zelf controleren op lekjes.
[Afbeelding]
Deze wel kan ik je meldenkoevlaas2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:00:
[...]
Plantenspuit met zeepsop lukt ook prima hoor, soms zijn lekken zo klein dat deze meter ze ook niet opspoort.
Yellow Jacket is wel goed spul, maar een lekkage meten met zo'n ding is lastig als deze 1 inieminie belletje per 15 seconden is.Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:05:
[...]
Deze wel kan ik je meldenis geen wabbiebabbie ding.
Regelt die van jou op watertemperatuur of op aan/uit van de thermostaat? Indien het eerste dan zorgt het verzetten van de kamerthermostaat voor een verschuiving van de doeltemperatuur. Als de watertemperatuur dan 3 graden onder die doeltemperatuur komt schakelt die in totdat die er weer boven komt.Lurge schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:52:
Herkent iemand dit gedrag (panasonic monobloc 5kw H-serie)?
Kamer is op temperatuur 21 gr, ik heb de thermostaat teruggezet naar 20. De kamer koelt langzaam af maar in de tussentijd gaat de warmtepomp af en toe kort aan wanneer de aanvoertemperatuur op 16 graden komt.
Zie hieronder:
[Afbeelding]
Indien het 2e dan weet ik het ook niet
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Hoe kom je de drie graden?Felicia schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:11:
[...]
Regelt die van jou op watertemperatuur of op aan/uit van de thermostaat? Indien het eerste dan zorgt het verzetten van de kamerthermostaat voor een verschuiving van de doeltemperatuur. Als de watertemperatuur dan 3 graden onder die doeltemperatuur komt schakelt die in totdat die er weer boven komt.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik regel op aan/uit van de thermostaat (interne sensor van de remote controller)Felicia schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:11:
[...]
Regelt die van jou op watertemperatuur of op aan/uit van de thermostaat? Indien het eerste dan zorgt het verzetten van de kamerthermostaat voor een verschuiving van de doeltemperatuur. Als de watertemperatuur dan 3 graden onder die doeltemperatuur komt schakelt die in totdat die er weer boven komt.
Klopt, maar dan is het met een zeepsopje net zo vervelendkoevlaas2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:10:
[...]
Yellow Jacket is wel goed spul, maar een lekkage meten met zo'n ding is lastig als deze 1 inieminie belletje per 15 seconden is.
Ik gebruik op mijn jaga strada type 21 de fans van noctua (NF P14s redux-900 - Noctua). 4 per meter. Passen exact. Effect is zeer positief. Mijn Elga is van 64% besparing gas gegaan naar 84% besparing en dat ook bij meer comfort omdat het warmer aanvoelt bij gelijke temperatuursetting thermostaat. Je hoort ze alleen als ze uitgaanChip2710 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:25:
[...]
Deze zijn 140mm. breed.
Lijkt mij geen probleem, 30mm. aan beide zijden.
Zet je de volgende fan ook op 30mm. afstand, mooi symmetrisch.![]()
Bij mij passen de F140 er precies tussen en de afstand tussen de fans
is 60mm.
[ Voor 7% gewijzigd door JanAllElectric op 22-12-2018 22:47 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
OPgelost. Je had gelijk , Murphy was duidelijk aanwezig. De plug van de voeding waar mee ik de aansluiting testte was door een of andere onverlaat omgedraait. Uiteraard had ik eerder de voltmeter moeten pakken. Maar wel een waarschuwing: de Arctic F12 is +/- gevoelig en niet beveiligd met een diode. Een keer 12V omdraaien en je kunt hem in de prullenbak gooien. Gelukkig maar 1 fan uitgetest, kost maar 5eur, toch stom. Mijn oude computerventilatoren waren daar niet gevoelig voor.route99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:42:
[...]
Dus dit zou handig zijn: Vraag de Kerstman om een simpele universele spanningsmeter.... en als ie niet bij jullie langs komt... gun je zelf dit alsnog als een kado....
Meten is weten....![]()
PS: direct na mijn antwoord hoef je van mij niet te quoten, het staat er pal boven,
Het KAN wel nuttig zijn als je er 1 of 2 puntjes uit selecteren wilt.
Nu de F12 in mijn convertorput draait moet ik zeggen dat hij een stoot meer lucht geeft maar ook hoorbaar is, niet echt hinderlijk. De F9 hoor je helemaal niet. Ik weet niet of je het toerental kunt verlagen met de voedingsspanning. Uittesten met een voeding van 9V.
ik kom er nog verder op terug.
Eerdere metingen in een ander topic maar dan met de F9 PWM.
Ja, je kunt door spanning te verlagen op pin2 (de + pool) de rpm's verlagen en dan wordt ie stiller.
Als testvoedinkje heb ik daar ff een universele voedings adapter 6-7.7-9-12 Volt voor perfect voor dit soort snelle proefjes. Die kan dit soort belastingen super aan.
De PWM controller moet ik nog binnen krijgen dus maar ff zo.
Wel: lagere RPM's is ook lager lucht debiet.... ik vul nog wel aan ff opzoeken in dat topic.
route99 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:46:
[...]Metingen herhaald. Het achtergrond geluid was ca 10 dB dus ik kon iig nu betere metingen doen en de grafiek is upgedate.
De Arctic is over vrijwel het hele gebied beter, maar onderin duikt de Scythe er net onder.
De Arctic is over een breder gebied stiller in te zetten, dus die wordt het als ik geen ander type tegen kom.
De opgenomen stroom (dus vermogen) daarin ontlopen ze elkaar weinig. Ze zijn beiden zuinig.
Als de PWM controller binnen is nog een keer doen met de Arctic.
En nog eens nadenken hoe ik een vaste opstelling maak voor dit soort metingen dat ik in de toekomst de metingen tussen verschillende datum beter vergelijken kan.

Aanvulling: tja... dan heb je minder RPM's... maar wat gebeurt er met het debiet vd lucht.
Heb geen goede meter dus zelf wat met vaantje en de uitslag door de wind van de fans gedaan.
Heb me gecontreerd op de lagere dB's dus geprobeerd het "meetbereik" van de setup te vergoten, want in die hogee dB gebieden heb ik toch geen interesse om nauwkeurig te willen zijn. Het zijn puur kwalitatieve metingen, gericht op de lagere dB's.
Dat ga ik nog een keer herhalen, maar qua geluid en visuele/gemeten uitslag is mijn perceptie dat de trend wel klopt.
Het verhaal en de metingen
En:
Het voorlopige plaatje. Het is iig duidelijk... de stilste fans geven toch minder debiet.
Er is een overgangszone waarin je nog een andere fan kunt kiezen.
De laagste stand van de zuinigst lijkt te weinig debiet (met de hand gevoeld s het maar weinig wind...).
ik heb net de laatste fan binnen gekregen, morgen meten als het mee zit.
Of morgen alles herhalen of in de loop van de volgende week na de kerst (vrijdag?).
Ik neem nog geen finale stellingname.
En dan als de PWM controller binnen rkijg nog wle ff checken of dat nog uit maakt, immers het wordt dan over de duty cycle gestuurd ipv over de spanning. Geen ervaring of dat uitmaakt.

[ Voor 122% gewijzigd door route99 op 23-12-2018 00:21 . Reden: typo 00.21 uur ]
Dat is waar die van mij ongeveer op inschakelde.
Zou dat een standaard Pana instelling zijn?Felicia schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:39:
[...]
Dat is waar die van mij ongeveer op inschakelde.
Ik heb hem nu op de war en ruimtesensor draaien. Pana pruttelt een beetje door. Als Tr de Ta nadert gaat die uit en duurt het x uur voor dat die weer aangaat. Mij is niet helemaal duidelijk wanneer de pana besluit om weer aan te gaan.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
De 5H draait hier al sinds dinsdag ongelofelijk constant. Ta overdag 26 en in de nacht 27, 24/7 tussen de 0,280 kWh en de 0,212 kWh. Het enige wat af en toe verandert is Hz van de compressor, varieert tussen de 17 en 23 Hz. Op WAR watertemperatuur zonder thermostaat. De Ta is sinds dinsdag geen enkel moment buiten de 26-27 graden geweest. Geen enkele stop. Tr steeds ongeveer 24,5 op enkele tiendenpleio65 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:50:
[...]
Zou dat een standaard Pana instelling zijn?
Ik heb hem nu op de war en ruimtesensor draaien. Pana pruttelt een beetje door. Als Tr de Ta nadert gaat die uit en duurt het x uur voor dat die weer aangaat. Mij is niet helemaal duidelijk wanneer de pana besluit om weer aan te gaan.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Netjes. Dan kan die zijn warmte kwijt. Vrijwel zeker dat de 9H hier dat soms niet kan. Draait nu 450 Watt. 20 Hz. Lager kan niet. Deel van de radiatoren zijn uitgegaan. Pana straks ook vermoed ik.t.oswald schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:12:
[...]
De 5H draait hier al sinds dinsdag ongelofelijk constant. Ta overdag 26 en in de nacht 27, 24/7 tussen de 0,280 kWh en de 0,212 kWh. Het enige wat af en toe verandert is Hz van de compressor, varieert tussen de 17 en 23 Hz. Op WAR watertemperatuur zonder thermostaat. De Tr is sinds dinsdag geen enkel moment buiten de 26-27 graden geweest. Geen enkele stop.
Ik vraag mij af of de pana op de War bij watertemperatuur wel eens uit gaat?
Als de Tb boven de 13 komt stopt het wel. Dan gebeurt er overigens wat je beschrijft bij de WAR met thermostaat, uit is langdurig uit met verlies van bufferwarmte uit de vloer. Ik wacht niet af tot de Wp zelf weer opstart, maar geef even desnoods +3 compensatie aan het einde van de middag, begin van de avond. Voor de ruimtetemperatuur maakt dat niet zoveel uit, maar de vloer voelt dan snel weer prettig aan. Na een half uurtje weer terug naar 0 compensatie en als de Tb dan inmiddels weer wat gedaald is, blijft ie wel weer doorpruttelen. Van mij mag het wel gaan vriezen. Een vloertemperatuur van 28 voelt wel heel aangenaam. Die 24,4 van nu voel je niet als lekker warm aan de voeten.pleio65 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:27:
[...]
Netjes. Dan kan die zijn warmte kwijt. Vrijwel zeker dat de 9H hier dat soms niet kan. Draait nu 450 Watt. 20 Hz. Lager kan niet. Deel van de radiatoren zijn uitgegaan. Pana straks ook vermoed ik.
Ik vraag mij af of de pana op de War bij watertemperatuur wel eens uit gaat?
Ik heb wel een gewone radiator in de badkamer een beetje open staan. Bij de huidige Tb blijft het daar ook nog 19 graden met die Ta van 26. Het IR paneel zorgt daar naar behoefte voor de rest en ik raak net wat meer warmte kwijt.
Ik heb twee weken gelden wel de Ta sensor bijgesteld. Die stond 1,5 graad te laag! Tr en Tb waren correct. Door die ijking werd de dT in eens ook goed en draait alles gladjes.
[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2018 00:42 ]
Ja, volgens mijn handleiding. Met een ruimte thermistor regelt de Panasonic de Ta, dichter bij de gewenste temperatuur dan wordt de ta verlaagd. Als de watertemperatuur dan zakt tot ca 3 graden onder de doeltemperatuur Ta springt ie pas weer aan (dat laatste is mijn ervaring op regeling met watertemperatuur en aan/uit thermostaat)..pleio65 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:50:
[...]
Zou dat een standaard Pana instelling zijn?
Dat doen ze zeker bij alle warmtepompen? Zo'n grote hysterese is toch ruk, hier is dat ook 2 graden boven setpoint stop en 2 soms 3 graden onder setpoint uit. Dat zou gewoon uit op setpoint moeten zijn en aan op 1 graad onder.Felicia schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:22:
[...]
Ja, volgens mijn handleiding. Met een ruimte thermistor regelt de Panasonic de Ta, dichter bij de gewenste temperatuur dan wordt de ta verlaagd. Als de watertemperatuur dan zakt tot ca 3 graden onder de doeltemperatuur Ta springt ie pas weer aan (dat laatste is mijn ervaring op regeling met watertemperatuur en aan/uit thermostaat)..
Het zou instelbaar moeten zijn, imo. Maar daarom kan je regelen op watertemperatuur stooklijn + thermostaat/thermistor OF je doet het op thermostaat + stooklijn. De eerste zou continu moeten lopen als WAR met ruimte compensatie en de 2e als slimme aan/uit regeling.Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:32:
[...]
Dat doen ze zeker bij alle warmtepompen? Zo'n grote hysterese is toch ruk, hier is dat ook 2 graden boven setpoint stop en 2 soms 3 graden onder setpoint uit. Dat zou gewoon uit op setpoint moeten zijn en aan op 1 graad onder.
Bij mij werkt het 2e beter vanwege de overbemeten warmtepomp en radiatoren.
Bij de zubadan is het volledig instelbaar, @Grolsch heeft het wel eens omschreven. Hij gebruikt het alleen niet omdat het niet werkt met zijn thermostaat of zoiets...Felicia schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:52:
[...]
Het zou instelbaar moeten zijn, imo. Maar daarom kan je regelen op watertemperatuur stooklijn + thermostaat/thermistor OF je doet het op thermostaat + stooklijn. De eerste zou continu moeten lopen als WAR met ruimte compensatie en de 2e als slimme aan/uit regeling.
Bij mij werkt het 2e beter vanwege de overbemeten warmtepomp en radiatoren.
1 PVoutput . Dongen NB
Een warmtepomp is langzaam. Bij de WAR regeling van de Pana pas je de eindsituatie met je kamertermostaat aan. Gebruikelijk is om een doel Ta te berekenen en die te vergelijken met de gerealiseerde Ta. De kamertemperatuurverlaging komt dus in de doel Ta terecht. Wanneer de warmtepomp een tijd uit is zakt echter de gerealiseerde Ta onder de nieuwe doel Ta en zal de WP dus aangaan. Dit is niet alleen leuk voor de regeleing, maar dit heb je ook nodig bij vloerverwarming. Wanneer die te lang afkoelt ben je eerst weer lang bezig om die weer op te warmen, terwijl de woonkamer eerst nog verder afkoelt door de verliezen. Die vloer wil je dus warm houden. Ook wanneer je een huis met zoninstraling hebt is dit de beste method om niet eerst na zonsondergang in de kou te zitten.Lurge schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:52:
Zie hieronder:
[Afbeelding]
Na een tijd (paar uur, tot een dag) heb je de nieuwe temperatuur bereikt.
@Rol-Co Waarom maakt het uit dat de watertemperatuur een hysterese van een graad of 5 heeft? Met een gas CV varieert het bij de meeste mensen (ook procentueel) veel meer en is het geen probleem. Een langzaam afgifte systeem (vloerverwarming) zal relatief langzaam in temperatuur zakken, daar is het ook absoluut niet kritisich dat het een half uur duurt en bij radiatoren komt er bijna koud water uit als de flow goed afgeregeld is en zakt de temperatuur juist heel snel terug en gaat de WP wat sneller weer aan.
[ Voor 16% gewijzigd door LangeFries op 23-12-2018 10:48 ]
Dan heb je mij niet helemaal begrepen denk ik.reneeke1970 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:43:
[...]
Bij de zubadan is het volledig instelbaar, @Grolsch heeft het wel eens omschreven. Hij gebruikt het alleen niet omdat het niet werkt met zijn thermostaat of zoiets...
BIj de Mitsu kun je op 3 manieren verwarmen
1 = vaste Ta
2 = Compensatiecurve (beter bekend als WAR)
3 = Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie)
Bij optie 1 en 2 kun je niets regelen m.b.t. aantal graden verhogen/verlagen.
Bij optie 3 kun je wel e.e.a. instellen, maar deze "auto-adaptie" is de grote "toverdoos" van Mitsubishi, hij gaat dan zelf op basis van allerlei zaken Ta's berekenen die niet zijn zoals WAR. Ik heb het liever zelf in de hand en draai dus op optie 2 (WAR) en gebruik naregeling om factoren op te vangen die WAR niet kan regelen.
Bij mij is het niet alleen op water temperatuur, ook op de ruimte sensor. Dan is het veel hoor met 4-5 graden.
Op de water temp is het ook niet handig omdat hij 2 graden door loopt boven setpoint, 3 er onder weer aan gaat, dat afkoelen van een vloer duurt lang, het opwarmen ook dus krijg je een rare grote schommeling in vloertemperatuur.
mmmLurge schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:52:
Zie hieronder:
[Afbeelding]
Hoe lees je deze waardes uit, welke Hardware enz.
Wat ik erg vreemd vind is dat jouw Tr vaak hoger ligt dan Ta?
Dit topic is gesloten.