Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.269 views

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:14

timovd

Voorsprong door techniek

Niet wat de WP toevoegt, maar hoeveel het vermenigvuldigt (en levert) t.o.v. hoeveel de WP gebruikt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 08:14
dunklefaser schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:25:
@SkyFlyer Interessante definitie van de COP (hier voor COP = 1):

"COP van 1 betekent dat hij (de warmtepomp) 1 kWh toevoegd aan warmte aan elke 1 kWh dat de warmtepomp levert."
Dat is een compleet andere definitie dan wat ik stelde:
COP van 4 betekent dat hij 4 kWh toevoegd aan warmte aan elke 1 kWh dat de warmtepomp gebruikt.
COP van 1 betekent dat hij 1 kWh toevoegd aan warmte aan elke 1 kWh dat de warmtepomp gebruikt.

Toevoegen aan de totale (Warmte) energie (een warmtepomp hoeft niet alleen te draaien)
Gebruikt aan electrische energie.

Zelfs bij een COP van 1 voegt de WP warmte energie toe aan het systeem en gebruikt daarvoor electrische energie....

8)7

Zullen we nu weer verder gaan met inhoudelijk reageren?

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:59:
[...]

Dat betekent dat deze sensor een soort gemiddelde van meerdere ruimtes neemt. Als je nu met z'n tweeën in één slaapkamer flinkt CO2 produceert en de rest van het huis leeg is, loop je het risico dat er te weinig wordt geventileerd voor schone lucht.

[...]

Stoomverbruik van de ventilatoren valt (bij niet te dunne leidingen) mee. Waar een systeem C afzuigventilator in zijn eentje de lucht moet aanvoeren en afvoeren, doen in een WTW twee ventilatoren dat samen. Er is alleen iets meer weerstand in het leidingwerk dan bij systeem C. Als ik moest schatten zou ik schatten dat het elektriciteitsverbruik van de ventilatoren ca 50% hoger ligt als bij systeem C.
Daarbij komt nog wel het verbruik van het verwarmingselement wat bij strenge vorst moet voorkomen dat de warmtewisselaar dichtvriest door condensatie.
Dat verbruik hangt heel erg van de intelligentie van de unit af. Domme units schakelen dat element gewoon in bij een bepaalde temperatuur. Slimmere units (als de Zehnder Q serie) berekenen de benodigde hoeveelheid warmte en sturen dat element dan met een PWM-regeling aan. Zo kun je veel stroom besparen.
Ik heb berekeningen van Zehnder waarin de COP van een WTW-unit wordt berekend. In het stookseizoen zit die rond de 19, en over het gehele jaar gemiddeld rond de 11.
Dit in tegenstelling tot een systeem C ventilator, die ook stroom verbruikt, maar totaal geen energie terugwint.
Zoals ik in huis heel veel apparatuur achter een eigen kWh-meter heb hangen (zie: https://geen-energiereken...uitwisseling-met-net.html), heb ik ook een aparte meter voor mijn WTW-systeem en zelfs een aparte voor het verwarmingselement dat moet zorgen dat de afvoerkant niet dichtvriest (het element zit trouwens in de toevoer; dus buitenlucht voordat het de WTW in gaat).
Het verbruik van ons ventilatiesysteem met WTW is 126 kWh/jaar en het verwarmingselement slechts 0,9 kWh/jaar. Dit zijn gemiddeldes over de laatste 4 jaar.
Wij hebben overigens geen CO2- of vocht-regeling op het systeem zitten. Gewoon rechttoe, rechtaan.
Overdag ventileren we ca 120 m3/uur en 's nachts 80 m3/uur. Wij bewonen het huis (580 m3 excl. serre) met 2 personen.

Voor details over onze oude en nieuwe installatie, zie: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html

Nog een opm. mbt @Grolsch zijn opmerking over het reinigen van kanalen: Dat moet je natuurlijk ook doen met alleen maar een afzuiginstallatie (alleen ca. de helft van het aantal meters kanaal).
Ik heb het bij ons dit jaar voor het eerst gedaan, nadat we inmiddels 32 jaar in dit huis wonen (moet ik tot mijn schande bekennen). Conclusie: de afvoerkanalen waren inderdaad redelijk vervuild. De toevoerkanalen waren vrijwel schoon!
Ik maak overigens wel maandelijks de filters in de ventilatiekast schoon (met de stofzuiger). Elke paar maanden even een keer in een zeepsopje. Ik heb nu sinds enkele maanden een papieren (zig-zag) fijnfilter in de toevoer zitten. Die zal ik denk ik eens per jaar moeten vervangen.

Zwerius Kriegsman

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Even wat WiP foto's voor de leuk.

Gisteren is mijn F-gassen hulp komen helpen voor de koelleidingen, Was even leuk met de harde wind en regen, maar we konden mooi tussen de buien door werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QYTapovKu01p8DxL0UDji3AM/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LGu68kYiIqrhr6l2jm1BhmIK/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hI4Rf5RejAZu0aVIBXvY4g0P/medium.jpg

Vandaag begonnen met het prefab werk voor de tanken. Dit komt op de achterkant en kan ik dus niet terplekke allemaal persen. Dus vaten even waterpas en uitlijnen, en aan de arbeid. Leuk werk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w9jJ9SUXcEbkbC4tVyryzZEo/medium.jpg

• SkyFlyer
@TriLithium

Zijn dat buffers, of SWW boilers?

• TriLithium

TriLithium

Van beide 1

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
@TriLithium Welke demp-veren heb je gebruikt?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• TriLithium

TriLithium

• SkyFlyer
Ik ga weer wat meer leren: Hoe stuur je of je SWW wil verwarmen of niet? En hoe krijg je een andere temperatuur in je buffer dan in je SWW?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Zwerius schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:05:
[...]

Zoals ik in huis heel veel apparatuur achter een eigen kWh-meter heb hangen (zie: https://geen-energiereken...uitwisseling-met-net.html), heb ik ook een aparte meter voor mijn WTW-systeem en zelfs een aparte voor het verwarmingselement dat moet zorgen dat de afvoerkant niet dichtvriest (het element zit trouwens in de toevoer; dus buitenlucht voordat het de WTW in gaat).
Het verbruik van ons ventilatiesysteem met WTW is 126 kWh/jaar en het verwarmingselement slechts 0,9 kWh/jaar. Dit zijn gemiddeldes over de laatste 4 jaar.
Wij hebben overigens geen CO2- of vocht-regeling op het systeem zitten. Gewoon rechttoe, rechtaan.
Overdag ventileren we ca 120 m3/uur en 's nachts 80 m3/uur. Wij bewonen het huis (580 m3 excl. serre) met 2 personen.
Jij bent goed bezig! In mijn meterkast heb ik ook een verbruiksmeter voor de WTW gereserveerd, maar niet eentje apart voor het verwarmingselement.
Bijzonder dat je verwarmingselement zo weinig inschakelt. Ik had het verbruik wel wat hoger ingeschat. Of heb je een WTW met enthalpiewisselaar? Want dan doet het verwarmingselement idd veel minder.
80 m3/uur ventileren is wel erg weinig, dat gaat eigenlijk alleen goed als je erin slaagt om minimaal de helft in je eigen slaapkamer toe te voeren, want voor je slaapkamer heb je voor 2 personen minimaal 40 m3/h verse buitenlucht nodig om onder de 1000 ppmv CO2 te blijven.
Heb je de CO2 waardes in je woon- en slaapkamer wel eens gemeten?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 09-06-2019 20:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TriLithium

TriLithium

SkyFlyer schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:03:
[...]

Ik ga weer wat meer leren: Hoe stuur je of je SWW wil verwarmen of niet? En hoe krijg je een andere temperatuur in je buffer dan in je SWW?
3 weg klep aangestuurd door de binnenunit van de WP. Net als een gasketel.

• Zwerius
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:05:
[...]

Jij bent goed bezig! In mijn meterkast heb ik ook een verbruiksmeter voor de WTW gereserveerd, maar niet eentje apart voor het verwarmingselement.
Bijzonder dat je verwarmingselement zo weinig inschakelt. Ik had het verbruik wel wat hoger ingeschat. Of heb je een WTW met enthalpiewisselaar? Want dan doet het verwarmingselement idd veel minder.
80 m3/uur ventileren is wel erg weinig, dat gaat eigenlijk alleen goed als je erin slaagt om minimaal de helft in je eigen slaapkamer toe te voeren, want voor je slaapkamer heb je voor 2 personen minimaal 40 m3/h verse buitenlucht nodig om onder de 1000 ppmv CO2 te blijven.
Heb je de CO2 waardes in je woon- en slaapkamer wel eens gemeten?
Nee, we hebben geen enthalpie wisselaar. Zoals je op onze site kunt zien, gaat het om een Brink Renovent Excellent 180.
Ik heb eigenlijk nooit CO2 gemeten en het zou inderdaad wel eens kunnen dat we de slaapkamer 's nachts eigenlijk te weinig ventileren. ('s zomers staat ook gewoon het raam open dus dan zal het wel meevallen).
Verder denk ik dat we er misschien geen last van hebben omdat de slaapkamer vrij groot is (30m2), dus het duurt langer dat de CO2 concentratie oploopt.
Anderzijds heb ik inderdaad wel eens zitten denken aan het toevoegen van een aantal kleppen om daarmee overdag en 's nachts de lucht naar andere vertrekken te kunnen sturen.
Nog een tip voor een betaalbare CO2-logger?

Zwerius Kriegsman

• SkyFlyer
Zwerius schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:40:
[...]
Netatmo weather station

• Andrehj
Zwerius schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:40:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit CO2 gemeten en het zou inderdaad wel eens kunnen dat we de slaapkamer 's nachts eigenlijk te weinig ventileren. ('s zomers staat ook gewoon het raam open dus dan zal het wel meevallen).
Verder denk ik dat we er misschien geen last van hebben omdat de slaapkamer vrij groot is (30m2), dus het duurt langer dat de CO2 concentratie oploopt.
Anderzijds heb ik inderdaad wel eens zitten denken aan het toevoegen van een aantal kleppen om daarmee overdag en 's nachts de lucht naar andere vertrekken te kunnen sturen.
Ik heb deze voor 84 euro. Logt niet, maar geeft slechts de CO2 waarde weer op een display.
Als je echt iets moois wilt, zou ik een Air Mentor kopen, die logt, een verbinding met je mobiel heeft en ook nog luchtvochtigheid, -temperatuur en luchtvervuiling (PM) meet.

Over je slaapkamerwaardes: Volgens mijn calculatiesheet (op basis van 400 ppm CO2 in de buitenlucht, 75m3 inhoud, 11 L/s (40 m3/h) luchtverversing en een slapende man en vrouw) levert dit een steady-state waarde van 1011 ppm CO2 op. Deze wordt echter pas na 11 uur bereikt. Dan ben je vast al weer wakker. Maar na 7 zit de waarde al op 1000 ppm. Dit is een mooie waarde, maar dan heb je dus wel die 40 m3/h nodig.

Edit: Dit begint wel erg off-topic te worden. Misschien moeten we dit gesprek in dit topic voortzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 09-06-2019 21:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Zwerius
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:57:
[...]

Edit: Dit begint wel erg off-topic te worden. Misschien moeten we dit gesprek in dit topic voortzetten.
Je hebt gelijk. Het is erg off-topic geworden. Maar je weet hoe dat gaat, het gesprek gaat langzaam een bepaalde kant op en na enige tijd past het eigenlijk niet meer binnen het oorspronkelijke topic.

Zwerius Kriegsman

• Appie Heijn
  • Laatst online: 19-11 00:12
TriLithium schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:08:
Even wat WiP foto's voor de leuk.

Gisteren is mijn F-gassen hulp komen helpen voor de koelleidingen, Was even leuk met de harde wind en regen, maar we konden mooi tussen de buien door werken.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Vandaag begonnen met het prefab werk voor de tanken. Dit komt op de achterkant en kan ik dus niet terplekke allemaal persen. Dus vaten even waterpas en uitlijnen, en aan de arbeid. Leuk werk!

[Afbeelding]
Mooi werk! Maar heb je de drieweg in je aanvoer zitten?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• TriLithium

TriLithium

Appie Heijn schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:52:
[...]

Mooi werk! Maar heb je de drieweg in je aanvoer zitten?
Yup

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:49
Dat is ook het beste en liefst een beetje in de buurt van de boiler anders krijg je een lange leiding met warmte. De 3wegklep blokkeert de warmte namelijk goed.
Maar niet tegen de ingang van de boiler plaatsen want dan warmt de klep weer teveel op.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:22:
[...]

Dat is ook het beste en liefst een beetje in de buurt van de boiler anders krijg je een lange leiding met warmte. De 3wegklep blokkeert de warmte namelijk goed.
Maar niet tegen de ingang van de boiler plaatsen want dan warmt de klep weer teveel op.
Gezien de ruimte waar ik het kwijt moet had ik dit als enige optie, vindt het wel prima zo. SWW gaat de leiding naar beneden, geen thermo siphon idee. En CV bedrijf gaat naar de "kleine" buffer, blijft mooi lopen en dus geen thermo siphon door aanvoer via die kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TQhOaYYI5Xm9vIAqZMj4sALO/thumb.png

AutoCAD gekrabbel voor hoe moet passen :D

• koevlaas2
TriLithium schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:30:
[...]

Gezien de ruimte waar ik het kwijt moet had ik dit als enige optie, vindt het wel prima zo. SWW gaat de leiding naar beneden, geen thermo siphon idee. En CV bedrijf gaat naar de "kleine" buffer, blijft mooi lopen en dus geen thermo siphon door aanvoer via die kant.

[Afbeelding]

AutoCAD gekrabbel voor hoe moet passen :D
In rust en bij verwarming staat de klep voor SWW dicht, dan heb je alleen transmissiewarmte in de aanvoerleiding, geen sifon effect want de boel is geblokkeerd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• SkyFlyer
Na een paar dagen googlen, specs kijken, installatie handleidingen doorspitten, kan ik nergens een boiler vinden die geschikt is voor warmtepomp en geplaatst kan worden met een plafond hoogte van 180 cm.

Er zijn wel een aantal die lager zijn, maar die zijn dan weer emaille en hebben de anode bovenin zitten. De kortste anode is dan weer titanium/42cm en past het weer niet.... 8)7

2x 150L boiler serieel ook overwogen, maar daar kan ik ook geen geschikte voor vinden. Alle boilers met >1m2 verwarming oppervlakte per 100L, beginnen bij 200L....

Blijft over de Joule 250L boiler, of de Boiler plaatsen in de wasruimte, daar kan ik via de kruipruimte onder de keuken en door lavethok (jaren 60 woning) komen, maar is een extra 8-10 meter warm water leiding.

Daar heb ik geen hoogte probleem, ongeveer 80 cm breedt, en zo'n 60-70 diep, afhankelijk van hoeveel ik de wasmachine en droger naar voren haal. (Hier komen ze dan achter te staan).

Via dezelfde route kan ook een extra stroom groep aangelegd worden natuurlijk...

Is dat een reële optie?

Wat zouden jullie aanraden?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:28
SkyFlyer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:31:
Na een paar dagen googlen, specs kijken, installatie handleidingen doorspitten, kan ik nergens een boiler vinden die geschikt is voor warmtepomp en geplaatst kan worden met een plafond hoogte van 180 cm.

Er zijn wel een aantal die lager zijn, maar die zijn dan weer emaille en hebben de anode bovenin zitten. De kortste anode is dan weer titanium/42cm en past het weer niet.... 8)7

2x 150L boiler serieel ook overwogen, maar daar kan ik ook geen geschikte voor vinden. Alle boilers met >1m2 verwarming oppervlakte per 100L, beginnen bij 200L....

Blijft over de Joule 250L boiler, of de Boiler plaatsen in de wasruimte, daar kan ik via de kruipruimte onder de keuken en door lavethok (jaren 60 woning) komen, maar is een extra 8-10 meter warm water leiding.

Daar heb ik geen hoogte probleem, ongeveer 80 cm breedt, en zo'n 60-70 diep, afhankelijk van hoeveel ik de wasmachine en droger naar voren haal. (Hier komen ze dan achter te staan).

Via dezelfde route kan ook een extra stroom groep aangelegd worden natuurlijk...

Is dat een reële optie?

Als de anode een probleem is kun je het ook omdraaien en een hygiëne boiler nemen. Dan heb je iets minder liters warm water maar als je er dan doorstroom verwarmer achter plaatst voor backup dan kan die tijdens douche verhogen van 35 naar 45,dat kost niet veel vermogen.

1 PVoutput . Dongen NB

• SkyFlyer
reneeke1970 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Als de anode een probleem is kun je het ook omdraaien en een hygiëne boiler nemen. Dan heb je iets minder liters warm water maar als je er dan doorstroom verwarmer achter plaatst voor backup dan kan die tijdens douche verhogen van 35 naar 45,dat kost niet veel vermogen.
Heb ik ook over zitten twijfelen, maar die geven toch Max 9 liter/min?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SkyFlyer
Ik heb destijds een DJG RVS van 450 ltr met 3 spiralen gevonden, die was maar 154 hoog.
Worden niet meer gemaakt.

200 ltr kan nog wel
https://www.groene-energi...r-rvs-200l-1ww-grijs.html

Het RVS vat staat hier ook op zijn kop met een wijas doorstroomverwarmer van 11 kW (13,5 kW/ 15 kW)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2019 14:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:22
SkyFlyer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:08:
[...]

Heb ik ook over zitten twijfelen, maar die geven toch Max 9 liter/min?
Ik heb zo'n setup, waarbij ik de doorstroombegrenzer uit de inlaatkant van doorstroomverwarmer heb gehaald.
Heb ooit eens gemeten wat er uit de douche kwam: zo,n 10l/min; meer dan zat hier. Bij vullen van het bad nog wat meer. Geen verschil in tijd met de gasketel voordien.

En dat werkt prima! Op jaarbasis kost het hier misschien 100kWh extra. Meeste warmte komt hier uit de zonnecollector.

Het kost in de meeste gevallen niet veel vermogen, maar zodra je kraan open zet komt er even kouder water (zit nog in de leiding) in de doorstromer; daardoor gaat hij wel dan naar 11kW voor een seconde of 15. (Afh. van de lengte van de leiding tussen boiler en doorstromer).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• koevlaas2

Is dat een reële optie?

2x 200L in serie ?
Dakkapel op je technische ruimte.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:46
Fullpower schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:34:
[...]
Het kost in de meeste gevallen niet veel vermogen, maar zodra je kraan open zet komt er even kouder water (zit nog in de leiding) in de doorstromer; daardoor gaat hij wel dan naar 11kW voor een seconde of 15. (Afh. van de lengte van de leiding tussen boiler en doorstromer).
Zou het helpen de branderblokkeer optie van de zonneboiler voor CV te gebruiken op een relais wat je doorstromer blokkeert? Misschien heeft die zelf een contact daarvoor. Of zou de relais stroom meer kosten dan je nu kwijt bent.

Relais ABB 3,5W voor de coil.
15 sec 11kW = 45Wh x 4 Aantal/dag x 365 = 66 kWh op jaarbasis
Coil 3,5W 9 mnd aangetrokken = 22kWh op jaarbasis, financieel lijkt het niet aantrekkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Dapdodo op 10-06-2019 20:41 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zit met het volgende, ik wil een monoblock installeren voor mijn nieuwbouwwoning. Na onderzoek denk ik dat mij dit zelf wel aardig lukt, Ik zie alleen dat je voor de subsidieaanvraag een factuur van een erkend installateur, en voor de duurzaamheidslening een verklaring Aannemer/Installateur nodig is.

Volstaat het als ik de installatie zelf installeer, maar het inregelen /opleveren van de installatie door een installateur kan laten doen.

(De warmtepomp haal ik zelf uit Duitsland).
Bedankt :)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2019 19:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• koevlaas2
revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:51:
Ik zit met het volgende, ik wil een monoblock installeren voor mijn nieuwbouwwoning. Na onderzoek denk ik dat mij dit zelf wel aardig lukt, Ik zie alleen dat je voor de subsidieaanvraag een factuur van een erkend installateur, en voor de duurzaamheidslening een verklaring Aannemer/Installateur nodig is.

Volstaat het als ik de installatie zelf installeer, maar het inregelen /opleveren van de installatie door een installateur kan laten doen.

(De warmtepomp haal ik zelf uit Duitsland).
Bedankt :)
Ja dat is geen probleem.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:22
Dapdodo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:20:
[...]

Zou het helpen de branderblokkeer optie van de zonneboiler voor CV te gebruiken op een relais wat je doorstromer blokkeert? Misschien heeft die zelf een contact daarvoor. Of zou de relais stroom meer kosten dan je nu kwijt bent.

Relais ABB 3,5W voor de coil.
15 sec 11kW = 45Wh x 4 Aantal/dag x 365 = 66 kWh op jaarbasis
Coil 3,5W 9 mnd aangetrokken = 22kWh op jaarbasis, financieel lijkt het niet aantrekkelijk.
Het eenvoudigste is om de automaat in de groepenkast 's zomers uit te zetten. Ik had aan het 'verlies' wel een getal gehangen; veel is het niet. Het is natuurlijk niet echt verlies, want er komt eerder warm water uit de kraan.

Een 3-fasen relais ertussen kan ook, die wordt vrijgegeven als de boiler onder een bepaalde temperatuur komt. Dat is wel te bouwen, maar ik denk dat ik die kosten niet terug verdien.

Ik heb de boiler via de WP op 44c staan. Laatste run voor SWW van de WP is voor dit jaar al weer even geleden. De doorstroomverwarmer staat standaard op 47c.

Als de zon de boiler niet heeft opgewarmd tot 60c, zet ik de doorstromer eens in de week op 60c (legionella preventie). 'S zomers is er sowieso geen probleem.

Altijd opwarmen naar 60c kost in totaal aanmerkelijk meer kWh in de doorstromer, en is niet nodig voor het douchen. Die 60c is alleen nodig voor vullen van het bad.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• SkyFlyer

Is dat een reële optie?

Inmiddels toch een WP gevonden die past! :9

Dit is de Mitsubishi Heavy serie ( https://www.bvtpartneri.l...on%20Brochure%20Final.pdf )

Heeft iemand hier ervaringen mee?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Enig hoe het dan zit met de aanvraag van de energiebespaarlening, ik zie dat bij de aanvraag van de lening al een offerte nodig is.

Als ik zelf de installatie voorbereid en de WP regel en de installateur hoeft de boel alleen maar in te regelen dan kan ik mij voorstellen dat je niet in het hokje past en ze de aanvraag afkeuren?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Enig hoe het dan zit met de aanvraag van de energiebespaarlening, ik zie dat bij de aanvraag van de lening al een offerte nodig is.

Als ik zelf de installatie voorbereid en de WP regel en de installateur hoeft de boel alleen maar in te regelen dan kan ik mij voorstellen dat je niet in het hokje past en ze de aanvraag afkeuren?
Nee hoor, ze zijn redelijk meedenkend. Gaat ze niet om hoeveel iemand doet maar dat er een installateur iets heeft gedaan. Je kan ze een mail sturen dan krijg je uitgebreid antwoord.

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Dankjewel! Dat betekent dat ik nog meer over heb als dat ik al dacht. Komt goed uit, want die warmtepomp moet ook nog een grote nagenoeg vrijstaande maar wel goed geïsoleerde garage warm houden en uiteraard voor het SWW zorgen.
Ventilatieverliezen zijn bij gebruik van een goed systeem D nagenoeg verwaarloosbaar. Met een bezetting van 2 ouders en 2 kinderen heb ik in de winter genoeg aan 250 m3/h aan ventilatie voor gezonde binnenlucht. Bij een rendement van 95% van de warmteterugwinning heb ik dan nog maar 140 Watt aan verlies. Niets om wakker van te liggen dus.

Overigens vind ik die 4750 Watt ventilatieverlies van jou wel erg hoog. Dat komt neer op een 432 m3/h. Zoveel ventileert niemand, zeker niet bij strenge vorst met systeem C, want dan waait de vorst gewoon door de woonkamer.

Wat verder bijna niemand weet is dat een WTW intern ook nog een verwarmingselement heeft om te voorkomen dat bij strenge vorst condens uit de binnenlucht in de warmtewisselaar bevriest.
Bij een goede WTW wordt dat element weliswaar modulerend aangestuurd, zodat er precies genoeg wordt verwarmd om bevriezing te voorkomen, maar dat verwarmingsvermogen (helaas met COP = 1) komt wel ten goede aan de woning.

Mijn conclusie is dat ik met de Mitsu PUHZ-75YAA de juiste keuze ga maken. Ik hoop alleen dat er binnen een half jaar nog een R32 versie van op de markt komt, maar vrees van niet.

Edit: Over die warmtebehoefte per jaar: Bij mij staat die op 27643 MJ. Maar dat mag je niet zomaar delen door een COP, dat klopt qua eenheden totaal niet. Je zou hier hooguit een (gecorrigeerde) koevlaasformule op los kunnen laten, maar dat wordt nooit zo nauwkeurig als een berekening op basis van het transmissieverlies.
Overigens heeft onze woning volgens mijn eigen warmteverliesberekening excl garage en transmissieverliezen (maar de woning wordt luchtdicht Qv 0.15 dus dat verwaarloos ik even) een verlies van 4800 Watt. Dat betekent dat ook bij mij de EPC-berekening 37% hoger zit.
Komt aardig overeen met jouw situatie dus.
terzake:
Ik hoop alleen dat er binnen een half jaar nog een R32 versie van op de markt komt, maar vrees van niet.
Die zijn er inmiddels wel: bv. de PUZ-ZM100YKA
Mr. Slim+ series. Zoeken naar:
Mr__Slim__R32__Power__Inverter__Brochure1, of
Mitsubishi-CAT_NL_ATA-2018-LL.pdf, of
Mitsubishi-CAT_NL_020-PAC_MrSlim1
Mitsubishi-P_series-Databook

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:28
colvano schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:08:
[...]

Nee hoor, ze zijn redelijk meedenkend. Gaat ze niet om hoeveel iemand doet maar dat er een installateur iets heeft gedaan. Je kan ze een mail sturen dan krijg je uitgebreid antwoord.
Banken meedenkend, ja ja.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:04
SkyFlyer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:51:
[...]

Inmiddels toch een WP gevonden die past! :9

Dit is de Mitsubishi Heavy serie ( https://www.bvtpartneri.l...on%20Brochure%20Final.pdf )

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Wel met het merk , zou er niet aan beginnen.
Je kan het echt niet vergelijken met Electric

• SkyFlyer
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 07:52:
[...]

Wel met het merk , zou er niet aan beginnen.
Je kan het echt niet vergelijken met Electric
Op welk punt? Op buitenlandse sites worden ze gelijkwaardig of beter omschreven?

• Ramon_1984
SkyFlyer schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:04:
[...]

Op welk punt? Op buitenlandse sites worden ze gelijkwaardig of beter omschreven?
Kwaliteit, bij ons in de fabriek komen ze er niet meer in.

• Andrehj
pidewegw schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:19:
[...]
terzake:
Ik hoop alleen dat er binnen een half jaar nog een R32 versie van op de markt komt, maar vrees van niet.
Dankjewel, maar dat is geen warmtepomp voor in een woning, en daar heb ik dus niets aan.

• Ramon_1984
Andrehj schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:33:
[...]

Dankjewel, maar dat is geen warmtepomp voor in een woning, en daar heb ik dus niets aan.
Wat is het grote voordeel van R32 ten opzichte van R410A ?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

R32 is in ieder geval minder belastend voor het milieu dan R410A

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ramon_1984
timovd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:10:
R32 is in ieder geval minder belastend voor het milieu dan R410A
En wat zullen de technische voordelen / nadelen zijn?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05
Google is je grootste vriend

https://www.airflow.nl/koudemiddel-info-r32-vs-r410a/

Om de afbraak van de ozonlaag tegen te gaan wordt sinds eind jaren ’90 van de vorige eeuw het koudemiddel R410A veel gebruikt. R410A bestaat uit een combinatie van R125 en R32. Dit koudemiddel zorgt echter wel voor CO2-uitstoot, waardoor R410A een relatief grote impact heeft op de opwarming van de aarde. R410A heeft een Global Warming Potential (GWP) van 2.090. R32 brengt net als R410A geen schade toe aan de ozonlaag, maar stoot fors minder CO2 uit. R32 heeft namelijk een GWP van 675. Naar verwachting wordt er op grote schaal overgestapt op R32 als koudemiddel.

Voordelen
Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen:

R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090).
R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
R32 is makkelijker in gebruik voor installateurs en onderhoudsmonteurs dan R410A. Het koudemiddel kan zowel als vloeistof als gas worden gevuld.
De werkdruk van R32 is vrijwel gelijk aan die van R410A.

Er zullen vast en zeker ook wel nadelen aan kleven, anders waren alle WP fabrikanten al lang over gestapt lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 11-06-2019 09:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:30:
Google is je grootste vriend

https://www.airflow.nl/koudemiddel-info-r32-vs-r410a/

Om de afbraak van de ozonlaag tegen te gaan wordt sinds eind jaren ’90 van de vorige eeuw het koudemiddel R410A veel gebruikt. R410A bestaat uit een combinatie van R125 en R32. Dit koudemiddel zorgt echter wel voor CO2-uitstoot, waardoor R410A een relatief grote impact heeft op de opwarming van de aarde. R410A heeft een Global Warming Potential (GWP) van 2.090. R32 brengt net als R410A geen schade toe aan de ozonlaag, maar stoot fors minder CO2 uit. R32 heeft namelijk een GWP van 675. Naar verwachting wordt er op grote schaal overgestapt op R32 als koudemiddel.

Voordelen
Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen:

R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090).
R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
R32 is makkelijker in gebruik voor installateurs en onderhoudsmonteurs dan R410A. Het koudemiddel kan zowel als vloeistof als gas worden gevuld.
De werkdruk van R32 is vrijwel gelijk aan die van R410A.

Er zullen vast en zeker ook wel nadelen aan kleven, anders waren alle WP fabrikanten al lang over gestapt lijkt mij.
https://www.havepe.nl/nl/...w-adc09je5-r32/2748/2770/

Vermogen zakt bijj de Panasonic nog steeds in 8)

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Over R32:
Van @Oxellaar begreep ik dat R32 geen ideale vervanger is.
Het is brandbaar en daarom is de toegestane hoeveelheid beperkt.
De efficiency-verbeteringen zitten 'm niet alleen in het koudemiddel maar ook in verbeterde systemen: met name de compressor want ook nieuwe R410A systemen zijn verbeterd.
Het duurt nog even totdat het in 2030 niet meer mag worden bijgevuld, maar ja...als het systeem goed werkt😁

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch @Remco45 in kleine splitjes zit vaak al R32, maar daar zit vaak 500 tot 800gram koudemiddel in.

De grotere zullen waarschijnlijk langzaam maar zeker volgen, mits het niet om tientallen kgs vulling gaat.

Het goeie nieuws voor de R410a gebruikers is, dat je in 99.9 van de 100 gevallen een 410 machine, zonder problemen met R32 kunt vullen.

Officieel zal geen enkele fabrikant het goedkeuren, puur omdat nooit getest is.
Maar off the record zeggen ze dat het technisch gezien geen probleem moet zijn.
Prijstechnisch gezien is R32 veel goedkoper dan R410a.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Oxellaar, dus het bijvullen kun je dan met R32 doen? Afvoeren van R410A heeft zo te lezen geen toegevoegde waarde (alleen maar nadelen voor het milieu).

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-11 10:35

Helhond

Grunn

Wat mij zowiezo op valt bij de Panasonic monoblokken: (H generatie)

Verwarmingscapaciteit bij -7 °C:
- De 5 kW WP: 4,50 kW
- De 7 kW WP: 5,15 kW
- De 9 kW WP: 7,70 kW

Bij -7 heeft ons huis een verlies van 5,3 kW dan moet ik al haast aan de 9 kW gaan denken.
Maar aan 9 kW heb ik helemaal niks bij +2 graden buitentemperatuur. 8)7

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:12:
@Oxellaar, dus het bijvullen kun je dan met R32 doen? Afvoeren van R410A heeft zo te lezen geen toegevoegde waarde (alleen maar nadelen voor het milieu).
R410a afvoeren via de officiële kanalen is juist wel beter, dan zal het niet in het milieu terechtgekomen.

En aangezien bijvullen, zonder eerst af te pompen en huidige inhoud te wegen, sowieso geen juiste manier van werken is, is het 410 mengen met 32 in principe niet nodig.
Technisch gezien kan het wel, alleen is bijvullen, zonder afwegen gokken en dat hoor je dus niet te doen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ramon_1984
Helhond schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Wat mij zowiezo op valt bij de Panasonic monoblokken:

Bij -7 heeft ons huis een verlies van 5,3 kW dan moet ik al haast aan de 9 kW gaan denken.
En zoek voor de grap eens op LG therma V, de oude R410A modellen hadden het zelfde probleem als de Panasonic modellen, maar de nieuwe R32 modellen hebben bij -7 nog steeds het volledige vermogen.

• Helhond

Helhond

Grunn

Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:27:
[...]

En zoek voor de grap eens op LG therma V, de oude R410A modellen hadden het zelfde probleem als de Panasonic modellen, maar de nieuwe R32 modellen hebben bij -7 nog steeds het volledige vermogen.
Thx, ik zal eens kijken.
Hopelijk komen ook gauw de Panasonic J generatie monoblokken op de markt.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Grolsch
Helhond schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Wat mij zowiezo op valt bij de Panasonic monoblokken: (H generatie)

Klopt als een zwerende vinger, omdat fabrikanten er zo maar een sticker opdrukken en de consument denkt dat hij ze zou kunnen vergelijken.

De 7KW Pana doet bij -7 nog "maar" 5,15KW terwijl de 7,5KW Mitsu nog ruim 8KW levert bij -7 (Ta40).
De 5KW Mitsu levert bij -7 dus net zoveel vermogen (5,1) als de 7KW Panasonic.

Zoals al vaker aangehaald, als je verschillende merken wilt vergelijken probeer dan dezelfde getallen (Thermisch vermogen bij een bepaalde Tbuiten en een bepaalde Taanvoer) te vergelijken, want wat er op de doos staat kun je dus niet klakkeloos vergelijken.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Helhond schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Thx, ik zal eens kijken.
Hopelijk komen ook gauw de Panasonic J generatie monoblokken op de markt.
September op z'n vroegst volgens de aankondigingen. De kans is dan groot dat ie niet eerder dan januari 2020 op de subsidielijst komt.

• Helhond

Helhond

Grunn

Op zich is de LG ook een leuk alternatief, al zijn de specs wisselend in het voordeel tussen de twee.
In mijn geval zou de 7 kW van LG net iets beter zijn dan de Panasonic, puur op basis van onderstaande specs.

Tervergelijking:

Panasonic:
- De 5 kW WP: 4,50 kW (COP 2.98)
- De 7 kW WP: 5,15 kW (COP 2.68)
- De 9 kW WP: 7,70 kW (COP 2.12)

LG: (Edit: kleine note dit betreft nog niet de R32 variant, hier kan ik niet de (juiste) data van vinden... :-( )
- De 5 kW WP: 4,07 kW (COP 2.75)
- De 7 kW WP: 5,71 kW (COP 2.69)
- De 9 kW WP: 7,34 kW (COP 2.69)

LG: (Update met R32 model)
- De 5 kW WP: 5,50 kW (COP 2.99)
- De 7 kW WP: 7,00 kW (COP 2.95)
- De 9 kW WP: 9,00 kW (COP 2.90)

Helaas ook weinig mensen met een LG in dit topic, althans er staat er maar één in de lijst van eigenaren.

[ Voor 16% gewijzigd door Helhond op 11-06-2019 13:12 ]

• Ramon_1984
Helhond schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:09:
Op zich is de LG ook een leuk alternatief, al zijn de specs wisselend in het voordeel tussen de twee.
In mijn geval zou de 7 kW van LG net iets beter zijn dan de Panasonic, puur op basis van onderstaande specs.

Tervergelijking:

Panasonic:
- De 5 kW WP: 4,50 kW (COP 2.98)
- De 7 kW WP: 5,15 kW (COP 2.68)
- De 9 kW WP: 7,70 kW (COP 2.12)

LG: (Edit: kleine note dit betreft nog niet de R32 variant, hier kan ik niet de (juiste) data van vinden... :-( )
- De 5 kW WP: 4,07 kW (COP 2.75)
- De 7 kW WP: 5,71 kW (COP 2.69)
- De 9 kW WP: 7,34 kW (COP 2.69)

Helaas ook weinig mensen met een LG in dit topic, althans er staat er maar één in de lijst van eigenaren.
Ik heb een pdf tabel voor je :)
Waar mag ik die heen mailen?

Edit:
Tabel toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fZf9qXBokL6HJGDoZlowzuGJ/thumb.jpg

Voor de liefhebber:
https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon_1984 op 11-06-2019 12:29 ]

• Helhond

Helhond

Grunn

Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:14:
[...]

Ik heb een pdf tabel voor je :)
Waar mag ik die heen mailen?

Edit:
Tabel toegevoegd.
[Afbeelding]

Voor de liefhebber:
https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf
De nieuwe modellen lijken daar een vaste begrensde afgifte te behouden tot -7.
Bbest wel goede specs hebben ze, moet ik zeggen.

Maar is dat ook in praktijk zo? :P

Iemand ervaring met zowel LG als een Pana?

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 11-06-2019 13:15 ]

• Ramon_1984
Helhond schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:14:
[...]

De nieuwe modellen lijken daar een vaste begrensde afgifte te behouden tot -7.
Bbest wel goede specs hebben ze, moet ik zeggen.

Maar is dat ook in praktijk zo? :P

Iemand ervaring met zowel LG als een Pana?
Daar ga ik wel vanuit :)

• koevlaas2
revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Als je dat formulier ziet fronsen je wenkbrauwen al, een warmtepomp staat er niet eens op.
Het enige dat ik doe is het formulier ondertekenen, buiten het minimale bedrag zijn er niet veel beperkende voorwaarden.
Als je wil kan ik zo'n formulier voor je ondertekenen en dan doe ik de inbedrijfstelling :*)

• koevlaas2
pidewegw schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:19:
[...]

terzake:
Mr. Slim+ series. Zoeken naar:
Mr__Slim__R32__Power__Inverter__Brochure1, of
Mitsubishi-CAT_NL_ATA-2018-LL.pdf, of
Mitsubishi-CAT_NL_020-PAC_MrSlim1
Mitsubishi-P_series-Databook
Ik zie bij de Panasonic's J serie het voordeel van R32 (behalve GWP) niet, de stickerCOP is niks beter.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Vraagje:

Mijn Ecodan doet sinds een dag of 5 iets wat hij voorheen nooit deed:
Tijdens een SWW-run had de ecodan de gewoonte om in 1 ruk van 20 naar 55 graden te verwarmen.
De laatste dagen neemt hij na ongeveer een uurtje even een rustpauze, om vervolgens weer vrolijk verder te gaan.
Ik zie aan het opgenomen vermogen niet veel bijzonders, hooguit is de persgas temperatuur aan het einde van zijn run iets hoger dan normaal...en het zou kunnen dat hij een iets lagere COP heeft gekregen..

Iemand een idee waar ik deze gedragsverandering moet zoeken?? Zou hij koudemiddel kwijt zijn oid?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
mightym schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:41:
Vraagje:

Mijn Ecodan doet sinds een dag of 5 iets wat hij voorheen nooit deed:
Tijdens een SWW-run had de ecodan de gewoonte om in 1 ruk van 20 naar 55 graden te verwarmen.
De laatste dagen neemt hij na ongeveer een uurtje even een rustpauze, om vervolgens weer vrolijk verder te gaan.
Ik zie aan het opgenomen vermogen niet veel bijzonders, hooguit is de persgas temperatuur aan het einde van zijn run iets hoger dan normaal...en het zou kunnen dat hij een iets lagere COP heeft gekregen..

Iemand een idee waar ik deze gedragsverandering moet zoeken?? Zou hij koudemiddel kwijt zijn oid?
Een uur max SWW dat is een instelling in het menu.

• Grolsch
Ik neem aan dat @mightym geen CV behoefte heeft dus dan doet die setting niets.

@mightym draai je op 50%?

Wil je eens de vermogensgrafiek laten zien?

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 11-06-2019 18:29 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:27:

Hoe weet je dat zo zeker ? Het boekje zegt iets anders, er zijn 2 settings die ermee te maken hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ruxwg42ij5.jpg

• Grolsch
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:12:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker ? Het boekje zegt iets anders, er zijn 2 settings die ermee te maken hebben.

[Afbeelding]
Bij mij doet deze setting alleen maar iets als er CV vraag is.
Deze setting is er namelijk voor bedoeld dat je woning niet teveel afkoelt tijdens SWW bedrijf.

Als er geen CV vraag is loopt SWW doodleuk 2 uur terwijl die waarde bij mij op 90 minuten staat.

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:13:
[...]

Bij mij doet deze setting alleen maar iets als er CV vraag is.
Deze setting is er namelijk voor bedoeld dat je woning niet teveel afkoelt tijdens SWW bedrijf.

Als er geen CV vraag is loopt SWW doodleuk 2 uur terwijl die waarde bij mij op 90 minuten staat.
Jouw 12 kW WP doet er toch geen 2 uur over om 400L op te warmen ?

En waarom dan niet op 75% (heb ik al 2x gevraagd maar nooit antwoord gekregen) ?

• Ramon_1984
@koevlaas2 hoelang doet een 7,5 kw om een vat van 300 liter op te warmen?

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:24:
uurtje

• Grolsch
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:19:
[...]

Jouw 12 kW WP doet er toch geen 2 uur over om 400L op te warmen ?

En waarom dan niet op 75% (heb ik al 2x gevraagd maar nooit antwoord gekregen) ?
Op 50% wel, ik heb geen behoefte aan 75% :)
Ga je niet Redden om 300 liter van 15 graden naar 55 graden te brengen binnen 1 uur met 7,5KW ;)

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:29:
[...]

Op 50% wel, ik heb geen behoefte aan 75% :)

[...]

Ga je niet Redden om 300 liter van 15 graden naar 55 graden te brengen binnen 1 uur met 7,5KW ;)
45 graden dat lukt wel.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:10
Ik wed om een krat Grolsch dat ook dat niet lukt O-) (tenminste niet met 7,5 kW)

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 11-06-2019 19:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• koevlaas2
dunklefaser schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:37:
[...]

Ik wed om een krat Grolsch dat ook dat niet lukt O-) (tenminste niet met 7,5 kW)
Zal niet veel schelen, 300L is bruto netto warm je behoorlijk minder op bovendien is er gelaagdheid.

• pidewegw
Andrehj schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:33:
[...]

Heb ik niets aan?

Niet voor een woning? ?? ???
Zie deze pagina:
NIET?? voor een woning: Mitsubishi-ME_PL_2018_MrSlim_NL_RZ_web-p9

• koevlaas2
De 3.5 kW misschien, de anderen zijn voor de meeste huizen al veel te veel qua minimaal vermogen.

• SkyFlyer
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:24:
Is (grofweg) simpel uit te rekenen:

1kg water =~ 1 L water
1kg water 1 graad verhogen = 1 kcal

45 graden - 15 graden = 30 graden opwarming (gunstigste geval)

300 L water * 30 = 9000 kcal

1 kcal = 4184 Joules

9000 kcal * 4184 Joules = 37,656 MJ

1 kWatt = 1000 Joule per seconde
7,5 kW = 7500 J/s

37,656 MJ / 7,5kJ = 5021 seconden

5021 seconden / 60 = 83,68 minuten
86,68 minuten = 1 uur 24 minuten

Dit is de ideale situatie, waarbij je genoegen neemt met 45 graden en begint met 15 graden. Daarnaast houdt het geen rekening met afkoeling in de opwarmtijd (stilstand verliezen) en geen rekening met het veranderende gewicht van 1L water bij verschillende temperaturen, maar het geeft een goede indicatie.

Ga dus uit van 1,5 tot 2 uur.

• koevlaas2
SkyFlyer schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:10:
[...]

Is (grofweg) simpel uit te rekenen:

1kg water =~ 1 L water
1kg water 1 graad verhogen = 1 kcal

45 graden - 15 graden = 30 graden opwarming (gunstigste geval)

300 L water * 30 = 9000 kcal

1 kcal = 4184 Joules

9000 kcal * 4184 Joules = 37,656 MJ

1 kWatt = 1000 Joule per seconde
7,5 kW = 7500 J/s

37,656 MJ / 7,5kJ = 5021 seconden

5021 seconden / 60 = 83,68 minuten
86,68 minuten = 1 uur 24 minuten

Dit is de ideale situatie, waarbij je genoegen neemt met 45 graden en begint met 15 graden. Daarnaast houdt het geen rekening met afkoeling in de opwarmtijd (stilstand verliezen) en geen rekening met het veranderende gewicht van 1L water bij verschillende temperaturen, maar het geeft een goede indicatie.

Ga dus uit van 1,5 tot 2 uur.
Mijn Joule vat warmt dus geen 300L op maar veel minder, ik schat ongeveer 220

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:48:
[...]

Ik heb hiervoor 2 grote 18" bahco's ooit gekocht bij Zamro.nl
Tip van de buurman die in de vrachtwagens zit, iets groots draai je los of vast met een lijmklem.
"Kleine" opmerkingen tussendoor:

Hij is echt heel fijn, en groot 8)

Mooi stuk gereedschap.

• SkyFlyer
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Mijn Joule vat warmt dus geen 300L op maar veel minder, ik schat ongeveer 220
Zal het ook niet meetellen dat het vermogen van de Ecodan gemiddeld hoger is dan 7,5 kW, omdat de buitentemperatuur over het algemeen vrij hoog is in Nederland? (vergeleken met de -7 )

[ Voor 3% gewijzigd door SkyFlyer op 11-06-2019 20:16 ]

• koevlaas2
SkyFlyer schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Zal het ook niet meetellen dat het vermogen van de Ecodan gemiddeld hoger is dan 7,5 kW, omdat de buitentemperatuur over het algemeen vrij hoog is in Nederland? (vergeleken met de -7 )
Verwarm je vat eens met het 3 kW ingebouwde element en verbaas je erover hoe lang het duurt en hoe verschrikkelijk veel kWh-en het kost.

• koevlaas2
TriLithium schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:15:
[...]

"Kleine" opmerkingen tussendoor:

Hij is echt heel fijn, en groot 8)

Mooi stuk gereedschap.
Grutte Pier ;)

• pidewegw
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:32:
[...]

Als je dat formulier ziet fronsen je wenkbrauwen al, een warmtepomp staat er niet eens op.
Het enige dat ik doe is het formulier ondertekenen, buiten het minimale bedrag zijn er niet veel beperkende voorwaarden.
Als je wil kan ik zo'n formulier voor je ondertekenen en dan doe ik de inbedrijfstelling :*)
Vraagje,
ik heb gezien dat je in Ilpendam woont.
En behoort tot de kleine groep ingewijden in de -wp- materie.
Hoever ben je bereid te rijden voor een installatie.
Ik/wij wonen bij de duitse grens. (7107AT)
Een zomerhuis zou kunnen worden geregeld. 1 dag zal wel wat kort zijn.
En als je in de gelegenheid bent, dan is onze woonomgeving zeer de moeite waard om er een paar dagen te vertoeven.
Vr.gr. Peter tB

• koevlaas2
pidewegw schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Vraagje,
En als je in de gelegenheid bent, dan is onze woonomgeving zeer de moeite waard om er een paar dagen te vertoeven.
Vr.gr. Peter tB
Ik kom door het hele land, 171 km is te doen en een mooi zomerhuis sla ik niet af.

• Andrehj
Dat is een lucht/lucht warmtepomp. Dan zit je in het verkeerde topic. Daarmee een hele woning + garage verwarmen is niet zo praktisch en bovendien kun je er geen SWW mee maken.

• pidewegw
Andrehj schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:08:
[...]

Dat is een lucht/lucht warmtepomp. Dan zit je in het verkeerde topic. Daarmee een hele woning + garage verwarmen is niet zo praktisch en bovendien kun je er geen SWW mee maken.
Thanx voor je correctie
en sorry, m.b.t. het topic.
Niet opgemerkt. Is ook niet wat ik beoog en zoek.

• mightym
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:27:

@koevlaas2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rO3vEcR1wQ3ZhrGcGeMuyCbN/full.png

Hierbij een grafiekje, ik zit net nog eens te kijken, maar er is wel iets aan de hand met het vermogen.. ik post er zo nog ff eentje van een andere dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bec1dvEtWHEf8PazB24YW8v3/full.jpg

Een elektrisch vermogen van 4300Watt lijkt me wat fors..
Dat de 16A zekering er dan niet uit vliegt...

NB een 300 liter Joule vat opwarmen van 15-55 graden kost wel iets van 2 uur hoor.
Als je de onderste spiraal in serie hebt staan met de bovenste spiraal dan warm je het vat helemaal op.

Hmm er gaat echt iets niet goed, voorheen gebruikte ik zo'n 3kWh om het vat te op te warmen.. nu zit dat al op 5kWh..

Persgastemperaturen lopen verder op dan voorheen...

Okay.. het is al een beetje donker buiten, maar heb hem toch nog even open geschroefd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u18PU8W2pMkuAprsbsAY3zyp/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wbFPsqXdo8FL7oaw9lQdysA6/medium.jpg

Het stinkt een beetje daarbinnen...
Ziet er uit als een lekkage volgens mij...

Ik heb de stekker er maar even uitgehaald.. morgen maar eens verwarmen met het elektrisch element en een STEK monteur uitnodigen..

[ Voor 58% gewijzigd door mightym op 11-06-2019 22:36 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 06:07
Bale. Denk wel dat je net op tijd bent voor een oliegebrek.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• koevlaas2
mightym schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:58:
[...]

@koevlaas2

[Afbeelding]

Hierbij een grafiekje, ik zit net nog eens te kijken, maar er is wel iets aan de hand met het vermogen.. ik post er zo nog ff eentje van een andere dag:

[Afbeelding]

Een elektrisch vermogen van 4300Watt lijkt me wat fors..
Dat de 16A zekering er dan niet uit vliegt...

NB een 300 liter Joule vat opwarmen van 15-55 graden kost wel iets van 2 uur hoor.
Als je de onderste spiraal in serie hebt staan met de bovenste spiraal dan warm je het vat helemaal op.

Hmm er gaat echt iets niet goed, voorheen gebruikte ik zo'n 3kWh om het vat te op te warmen.. nu zit dat al op 5kWh..

Persgastemperaturen lopen verder op dan voorheen...

Okay.. het is al een beetje donker buiten, maar heb hem toch nog even open geschroefd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het stinkt een beetje daarbinnen...
Ziet er uit als een lekkage volgens mij...

Ik heb de stekker er maar even uitgehaald.. morgen maar eens verwarmen met het elektrisch element en een STEK monteur uitnodigen..
Dat ziet er niet goed uit idd.

• mightym
Wat mij wel verbaast is dat de warmtepomp nog niet 1 gek geluid, alarm of foutmelding heeft gegeven..
Hoe beveiligen ze die dingen eigenlijk..
Het is dat ik afgelopen weekend in de tuin zat toen hij met een SWW run bezig was en hem hoorde stoppen en doorgaan.. Nu in retrospectief zie ik wel een toegenomen opgenomen elektisch vermogen en energie, maar dat gaat zo geleidelijk dat het niet direct opvalt..
Ik hoop dat ik op tijd ben inderdaad.. Ik wil er niet aan denken hoeveel CO2 equivalent aan R-410a er is ontsnapt.. lekker groen bezig zullen we maar zeggen...

• Grolsch
En daarom heeft men de verplichte jaarlijkse inspectie in het leven geroepen voor grotere WP's denk ik ;)

Maar succes met de reparatie, ik ben wel benieuwd hoeveel r410a je kwijt bent geraakt :(

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-06-2019 07:32 ]

• mightym
Grolsch schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:22:
En daarom heeft men de verplichte jaarlijkse inspectie in het leven geroepen voor grotere WP's denk ik ;)

Maar succes met de reparatie, ik ben wel benieuwd hoeveel r410a je kwijt bent geraakt :(
Haha, toch heb ik het vermoeden dat dit nog niet zo lang speelt.. een jaarlijkse inspectie gaat dan ook niet helpen..

• Grolsch
mightym schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:09:
[...]

Haha, toch heb ik het vermoeden dat dit nog niet zo lang speelt.. een jaarlijkse inspectie gaat dan ook niet helpen..
Zeker niet, maar nu letten wij in dit topic aardig op, maar als zo'n WP bij een bedrijf op het dak staat, of bij een particulier die niets in de gaten heeft draait zo'n unit net zo lang door totdat deze het echt niet meer doet.

De meeste gebruikers hebben geen kWh meter om het gedrag van hun WP in de gaten te houden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 12-06-2019 08:16 ]

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
pidewegw schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Vraagje,
Vr.gr. Peter tB
Kan dat huisje ook een weekend gehuurd worden ;) Dan kan hij ook even langs Ulft.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:12:
[...]

Zeker niet, maar nu letten wij in dit topic aardig op, maar als zo'n WP bij een bedrijf op het dak staat, of bij een particulier die niets in de gaten heeft draait zo'n unit net zo lang door totdat deze het echt niet meer doet.

De meeste gebruikers hebben geen kWh meter om het gedrag van hun WP in de gaten te houden :P
Ik heb een Ecodan 7.5 (nieuw type) stuk staan in Vroomshoop, al het koudemiddel is weg en bovenop de compressor is het zwarte plastic kapje kapot gesprongen. Deze WP geeft overgens foutcode U2
Het gekke is dat de boel volgens mijn metingen niet lek is 8)7
Er gaat door Alklima naar gekeken worden, want het kan zomaar een garantiegeval zijn.

• koevlaas2
Nickkie55 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Kan dat huisje ook een weekend gehuurd worden ;) Dan kan hij ook even langs Ulft.
Wat moet ik bij je doen ?

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Ik heb een Ecodan 7.5 (nieuw type) stuk staan in Vroomshoop, al het koudemiddel is weg en bovenop de compressor is het zwarte plastic kapje kapot gesprongen. Deze WP geeft overgens foutcode U2
Er gaat door Alklima naar gekeken worden, want het kan zomaar een garantiegeval zijn.
Storingscode: U2
Probleem
Abnormale persgastemperatuur.

Unit
Detecterende unit Buitendeel
Te controleren
Controleer de vulling van het systeem. Controleer de afsluiters van het buitendeel en controleer het regelventiel (LEV).

Hoe meet jij dan :? en hoe kom je tot de conclussie dat al het koudemiddel weg is :? Want dat heb je dan toch gemeten ?

Lijkt mij logisch dat de persgastemperatuur te hoog wordt als je te weinig koudemiddel hebt, dit zag @mightym ook al.

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:27:
[...]

Storingscode: U2
Probleem
Abnormale persgastemperatuur.

Unit
Detecterende unit Buitendeel
Te controleren
Controleer de vulling van het systeem. Controleer de afsluiters van het buitendeel en controleer het regelventiel (LEV).

Hoe meet jij dan :? en hoe kom je tot de conclussie dat al het koudemiddel weg is :? Want dat heb je dan toch gemeten ?

Lijkt mij logisch dat de persgastemperatuur te hoog wordt als je te weinig koudemiddel hebt, dit zag @mightym ook al.
Ik heb de druk van het koudemiddel gemeten, deze was 6 bar waar deze 12 zou moeten zijn.
Daarna heb ik 'm leeg gepompt en kwam er nog geen 300 gram uit, dus ruim 2.7 kilo weg.
Edit: Bij @mightym is waarschijnlijk ook al flink wat koudemiddel weg want voordat je problemen gaat krijgen is alles al bijna weg.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 12-06-2019 09:40 ]

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:33:
[...]

Ik heb de druk van het koudemiddel gemeten, deze was 6 bar waar deze 12 zou moeten zijn.
Daarna heb ik 'm leeg gepompt en kwam er nog geen 300 gram uit, dus ruim 2.7 kilo weg.
Edit: Bij @mightym is waarschijnlijk ook al flink wat koudemiddel weg want voordat je problemen gaat krijgen is alles al bijna weg.
Dat kan ik dan niet matchen met:
koevlaas2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Volgens mij geven jouw metingen duidelijk aan dat de boel lek is 8)

• SkyFlyer
Gokje: bij gasleidingen (aardgas) pers je de leiding af en kijk je naar druk verlies om lekken op te sporen. Ik gok dat je dat met koudengassen ook doet een @koevlaas2 daar geen Lek bij detecteert?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mightym schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:09:
[...]

Op de foto zie ik bij de rechter wartel ( de dikste gasleiding) een aantal gangen schroefdraad Dit zie je bij de linker koppeling niet. Het is bijna niet voor te stellen maar het lijkt er op dat de wartelmoer los zit ?? Ik verwacht een vrijwel drukloos systeem als dit zo is.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 17:53
SkyFlyer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:42:
Gokje: bij gasleidingen (aardgas) pers je de leiding af en kijk je naar druk verlies om lekken op te sporen. Ik gok dat je dat met koudengassen ook doet een @koevlaas2 daar geen Lek bij detecteert?
Bij f-gassen vacumeer je de leidingen en kijk je of het vacuüm blijft behouden.

• Assioso
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2024
edit in het verkeerde topic gepost

[ Voor 89% gewijzigd door Assioso op 12-06-2019 14:50 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.