Wij krijgen ook overal raffstores. RC is 8,9 en 10 voor vloer, gevel en dak. Triple glas met 0,5ug.Andrehj schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:03:
[...]
Wat heb jij aan zonwering? Wij zijn momenteel bezig om raffstores in te tekenen (achter een bakstenen muur, dus met wat dieper liggende kozijnen), om te veel opwarmen te voorkomen.
Voordeel van koelen is trouwens dat je tijdens koelen veel meer VVW-zones open kan zetten. Ik plan om bij verwarmen alleen de BGG + de badkamers te gebruiken, en bij koelen alles behalve de badkamers. Dat scheelt flink in het oppervlak dat ik kan gebruiken. In mijn geval betekent het dat ik voor koelen maar 30 W/m² afgifte nodig heb, en dan tel ik de verdiepingsvloeren maar enkel mee, want eigenlijk hebben die een dubbel oppervlak, want de onderzijde telt ook mee.
Ik denk dus dat ik met onze goed geisoleerde woning (Rc rondom ca 6.5, tripple glas en WTW) uit kan met vvw HoH 15cm, behalve in de badkamers.
Op alle kanten raffstores voorzien (Warema ProVisio). Dat scheelde aanzienlijk in de nZEB berekening. Frequentie temperatuur overschrijding is slechts 0,1 procent. Dat betekent 8 uurtjes per jaar een temp>25c in huis zonder actieve koeling.
@Grolsch @jerh @mux
Het idee van een passiefhuis is inderdaad dat je geen verwarming nodig hebt. Onze warmtevraag is dus 16w per m2. Dan is het maken van SWW een veel grotere energieslurper. Een COP1 oplossing vindt ik dan niet elegant en heb het liefst ook geen lawaai (WP boiler) of allerlei losse systemen in huis, fan coils of airco’s. Het moet onzichtbaar en onhoorbaar zijn. Een warmtepomp is dan de beste oplossing. Een Panasonic 3kW is de hoofdprijs niet en als je daarmee ook nog een beetje kunt koeling ben ik helemaal tevreden. Dan kan de stroom van de 60m2 panelen zoveel mogelijk in de elektrische auto. Gratis rijden
Maar we wijken wel een beetje af van het topic, namelijk de warmtepomp
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen