Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.164 views

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
Andrehj schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:03:
[...]

Wat heb jij aan zonwering? Wij zijn momenteel bezig om raffstores in te tekenen (achter een bakstenen muur, dus met wat dieper liggende kozijnen), om te veel opwarmen te voorkomen.
Voordeel van koelen is trouwens dat je tijdens koelen veel meer VVW-zones open kan zetten. Ik plan om bij verwarmen alleen de BGG + de badkamers te gebruiken, en bij koelen alles behalve de badkamers. Dat scheelt flink in het oppervlak dat ik kan gebruiken. In mijn geval betekent het dat ik voor koelen maar 30 W/m² afgifte nodig heb, en dan tel ik de verdiepingsvloeren maar enkel mee, want eigenlijk hebben die een dubbel oppervlak, want de onderzijde telt ook mee.
Ik denk dus dat ik met onze goed geisoleerde woning (Rc rondom ca 6.5, tripple glas en WTW) uit kan met vvw HoH 15cm, behalve in de badkamers.
Wij krijgen ook overal raffstores. RC is 8,9 en 10 voor vloer, gevel en dak. Triple glas met 0,5ug.
Op alle kanten raffstores voorzien (Warema ProVisio). Dat scheelde aanzienlijk in de nZEB berekening. Frequentie temperatuur overschrijding is slechts 0,1 procent. Dat betekent 8 uurtjes per jaar een temp>25c in huis zonder actieve koeling.

@Grolsch @jerh @mux
Het idee van een passiefhuis is inderdaad dat je geen verwarming nodig hebt. Onze warmtevraag is dus 16w per m2. Dan is het maken van SWW een veel grotere energieslurper. Een COP1 oplossing vindt ik dan niet elegant en heb het liefst ook geen lawaai (WP boiler) of allerlei losse systemen in huis, fan coils of airco’s. Het moet onzichtbaar en onhoorbaar zijn. Een warmtepomp is dan de beste oplossing. Een Panasonic 3kW is de hoofdprijs niet en als je daarmee ook nog een beetje kunt koeling ben ik helemaal tevreden. Dan kan de stroom van de 60m2 panelen zoveel mogelijk in de elektrische auto. Gratis rijden 8)

Maar we wijken wel een beetje af van het topic, namelijk de warmtepomp ;)

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-11 20:40

mux

99% efficient!

Wacht, ik volg je post dan niet helemaal. Je wil geen WP boiler of losse systemen, maar gaat dan wel voor een 3kW pana. Die kan toch niet verwarmen en SWW doen? Da's een losse L/W WP puur voor LTV. Wat doe je dan voor je SWW?

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
@mux pana all in one met 180liter boiler. Mooi compacte kast. Douche WTW erbij. Klaar.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
@Vantage92 zo zou je het inderdaad ook op kunnen lossen.
Als je er maar rekening mee houdt dat een 3KW WP met 180 liter ruim 3 uur bezig is om deze op te warmen naar een graad of 45 á 50 als het gehele vat koud is.

En kijk ff goed na hoe die Panasonic presteert bij -10, kan hij dan nog een fatsoenlijke (SWW waardige) Ta temperatuur halen :? (eventueel met heater als backup)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2019 12:12 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:22
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:40:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je niet HoH 10CM gaat leggen :? Kosten besparing?

Of je nu veel, of weinig warmtebehoefte hebt, feit blijft dat hoe dichter de buizen op elkaar liggen, hoe meer afgifte je per m2 hebt, dus hoe lager je Ta kan zijn, dus hoe beter je COP zal zijn.
Je moet je natuurlijk wel goed realiseren dat als je een jaarverbruik voor je WP hebt van 4000 kWh, dan scheelt een verschil in 0,5 COP-punt nog wel wat.
Maar als je jaarverbruik voor de WP meer in de ordegrootte van 400 kWh ligt, dan maakt die halve COP-punt ook niet meer zo heel veel uit.....

Zwerius Kriegsman

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Vantage92 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:51:
@mux pana all in one met 180liter boiler. Mooi compacte kast. Douche WTW erbij. Klaar.
of zoals hier een doorstroomverwarmer er ook achter. Heb je altijd warm water en minder last van opwarm tijden van je boiler. Als het water kouder is, neemt de doorstromer het over.

• Grolsch
Zwerius schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:11:
[...]

Je moet je natuurlijk wel goed realiseren dat als je een jaarverbruik voor je WP hebt van 4000 kWh, dan scheelt een verschil in 0,5 COP-punt nog wel wat.
Maar als je jaarverbruik voor de WP meer in de ordegrootte van 400 kWh ligt, dan maakt die halve COP-punt ook niet meer zo heel veel uit.....
Dat klopt, maar ik vraag me altijd af waarom mensen dan kapitalen uitgeven aan HR+++ tripple glas, isolatiewaardes van boven de 10, avonden en dagen alle naden luchtdicht maken, en dan voor die laatste paar 100 euro (want veel meer kost het niet) de v.v. niet HoH 10CM leggen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:33:
[...]

Dat klopt, maar ik vraag me altijd af waarom mensen dan kapitalen uitgeven aan HR+++ tripple glas, isolatiewaardes van boven de 10, avonden en dagen alle naden luchtdicht maken, en dan voor die laatste paar 100 euro (want veel meer kost het niet) de v.v. niet HoH 10CM leggen.
Precies, later kan het nooit meer

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Hier HOH 15 (had 3,5 jaar terug geen flauw benul van WP's en alles er omheen).

HOH 10 is niet in alle situaties goed..
Je kan potentieel bij een bestaande woning de afgifte wel uit balans trekken als je de rest van de woning niet aanpakt.

Nu krijgen de radiatoren boven ook nog wat warmte, wat bij HOH 10 een stuk minder had geweest (door lagere TA).

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Grolsch
Daannn1987 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:40:
Hier HOH 15 (had 3,5 jaar terug geen flauw benul van WP's en alles er omheen).

HOH 10 is niet in alle situaties goed..
Je kan potentieel bij een bestaande woning de afgifte wel uit balans trekken als je de rest van de woning niet aanpakt.

Nu krijgen de radiatoren boven ook nog wat warmte, wat bij HOH 10 een stuk minder had geweest (door lagere TA).
En als je het nu opnieuw moest doen met de kennis die je nu had, wat had je dan gedaan?

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:21:
[...]

En als je het nu opnieuw moest doen met de kennis die je nu had, wat had je dan gedaan?
Goede vraag

Ik denk gewoon HOH 15 eerlijk gezegd.
Mijn TA komt niet boven de 30/31 uit in de winter.. Als dit nog lager zou zijn, zou ik nagenoeg geen afgifte in de badkamer hebben en ook niet in de babykamer die binnenkort in gebruik genomen gaat worden :+

Maar dan met een open verdeler en goede debietregelaars.
Ook had ik het sowieso weer ingefreest (snellere warmte, en minder potentieel verlies omlaag).

Ik heb gewoon "geluk" gehad dat het zo is gelopen denk ik

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 16-04-2019 18:31 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
HiBe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:18:
[...]
de SMO 20 staat nu ingesteld op "smart control", hierbij hoort hij te leren van de week ervoor en het vat op basis daarvan op de juiste temperatuur te houden. wat is een goede temperatuur om te starten met verwarmen? ik zie dan in een uur tijd er ongeveer 17 graden bij verwarmd kan worden door de WP.

[...]

Alleen ben ik bang dat de temperatuur dan te ver oploopt (hebben we al eens meegemaakt). Zou dit te doen zijn met een lagere Ta en lagere stooklijn + lagere max aanvoer temperatuur?

Als ik de max aanvoertemp op 35 graden heb staan dan kunnen we allemaal het hele jaar door in een korte broek in huis rondlopen... dus die zou dan naar beneden moeten toch?
[...]

dat gaan we bekijken... eerst de zooi die ervoor staat naar buiten (tuinmeubelen e.d.)

[...]

ik heb inmiddels de samenvatting van de WVB binnen, komt uit op 9167W op basis van ISSO 51: 2017
maar als ik daar de bergruimtes van aftrek dan kom ik uit op 7689W, dan zou een F2120-12 weer heel goed passen...
Je gaat ervan uit dat het smart control algoritme goed functioneert. Uit jouw grafiek zag ik dat je meerdere SWW runs hebt per dag met een 500 liter sww vat/boiler. Dus of SWW verbruik is giga of het smart control algoritme is niet bjjster goed. Ik doe SWW start 35 graden, stop 50 graden, waarbij de start sensor net onder midden zit van mijn 500 liter vat. Werkt voor mij prima, alleen lauw water als mijn 450 liter bad bijna vol is, maar zul je voor jezelf moeten testen.

Max temp is een beveiiliging die haalt ie nooit in een zo goed geisoleerd nieuwbouwhuis. Dus stooklijn verwarmen gewoon lager instellen. Als je niet met een advanced setting compressor stap verschil hebt aangepast regelt de WP primair op delta T niet de aanvoertemp in de stooklijn. Koelen is een apatte stooklijn, ook apart in te stellen. Die moet juist extra laag worden ingesteld om pendelen te voorkomen, specifieke koelinstellingen te vinden op website nibe onder faq/tips en tricks voor installateur.

Jouw BT25 locatie lijkt grootste ding. Als je tuinmeubelen moet weghalen, zit de BT25 buiten de geisloeerde schil? of garage zonder verwarming? zou snelle afkoeling ta in bt25 grafiek verklaren.

Bt25 moet na 3-wegklep (dus ta 50 bij SWW run in jouw bt25 grafiek kan dan niet) en na buffervat verwarmen, binnen de geisoleerde schil van de woning. Zo staat het in ieder hydraulisch principeschema van Nibe zelf (en logisch gezien functie BT 25 sensor).

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:33:
[...]

Omdat niet iedereen een @jerh scenario wil, waarbij Ta=25c al teveel is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:34:
[...]

Daarom is een thermostaat ook noodzakelijk ;)

Als ik 24 x 7 zou verwarmen had ik dat "probleem" ook.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 11:42
In ons nieuwbouwhuis (2017) ligt Hoh 10 en 15 cm door elkaar waarbij Hoh 10 cm aan de gevelzijden en in 't midden 4 groepen van de woonkamer Hoh 15cm.
Isolatiewaarden;
EPC eis : 0,400 standaard (3xPV en WTW)
Rc gevel = 4,72
Rc vloer = 4,0
Rc dak = 6,0
Beglazing alles HR++
Max. aanvoer vloer is afgesteld rond de 33 graden op de koudste dagen. Op de bovenverdieping jaga's en dat gaat echt prima, waarbij we de kamertemp beneden altijd op 21 graden hebben. In 2018 totaal 950m3 gas verbruikt (2 onder 1 kap).
Geeft een beetje beeld dat Hoh 15 cm ook heel goed gaat. De keuze van onze bouwer om bij de gevelzijden Hoh 10 cm te kiezen kan ik dan nog wel enigzins inkomen. Ik denk deel mijn ervaring ook maar, misschien draagt het iets bij als je voor deze keuze staat...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart_Denon schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:49:
In ons nieuwbouwhuis (2017) ligt Hoh 10 en 15 cm door elkaar waarbij Hoh 10 cm aan de gevelzijden en in 't midden 4 groepen van de woonkamer Hoh 15cm.
Isolatiewaarden;
EPC eis : 0,400 standaard (3xPV en WTW)
Rc gevel = 4,72
Rc vloer = 4,0
Rc dak = 6,0
Beglazing alles HR++
Max. aanvoer vloer is afgesteld rond de 33 graden op de koudste dagen. Op de bovenverdieping jaga's en dat gaat echt prima, waarbij we de kamertemp beneden altijd op 21 graden hebben. In 2018 totaal 950m3 gas verbruikt (2 onder 1 kap).
Geeft een beetje beeld dat Hoh 15 cm ook heel goed gaat. De keuze van onze bouwer om bij de gevelzijden Hoh 10 cm te kiezen kan ik dan nog wel enigzins inkomen. Ik denk deel mijn ervaring ook maar, misschien draagt het iets bij als je voor deze keuze staat...
In mijn huis van "89 ligt ook 15 hoh in slak vorm en gaat prima maar als de tegelvloer er een keer uit gaat duw ik er wel 10 cm hoh straight in met 5 cm bij de schuifpui :)
Jaga boven gaat prima inderdaad, zelfs te prima (te warm)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In mijn huis van 1980 ligt overal 10hoh en max 80meter lange groepen. De afgelopen winter heb ik flink geexperimenteerd en heb nu de tA vastgelegd op 27. Lager werkt ook goed, maar de vloer voelt dan net "niet warm" aan.
Een hogere tA is een snellere opwarming in huis, maar niets schokkkend. De thermostaat zal dan ook sneller afslaan.

Een langere run op een lagere tA betekent een betere opwarming van de vloer en dus een betere buffering.

Verschillende groepen zijn anders geknepen in de flow (niet alle groepen worden dus even warm)
Komend siezoen moet ik weer gaan tweaken, vanwege extra isolatie die ik heb aangebracht. De koudste kamer is nu de warmste geworden...

Als je HoH 10 neemt, dan kan je altijd nog de flow knijpen om het niet te snel warm te krijgen. Als je maar genoeg groepen/afgifte hebt, hoef je ook geen last te hebben van pendelen.

HoH15 heb je veel grotere kans op pendelen en daar kan je vervolgens ook weinig tegen doen behalve een buffervat neerzetten...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:40:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je niet HoH 10CM gaat leggen :? Kosten besparing?
Yep. De grens van mijn budget begint aardig in zicht te komen, en dan wordt je wat kritischer. Als ik 15 cm HoH leg, heb ik maar 2/3 van de hoeveelheid slang, zones en uren nodig voor de VVW. Dat scheelt aanzienlijk. Bovendien heb ik het niet nodig, zie onder.
Of je nu veel, of weinig warmtebehoefte hebt, feit blijft dat hoe dichter de buizen op elkaar liggen, hoe meer afgifte je per m2 hebt, dus hoe lager je Ta kan zijn, dus hoe beter je COP zal zijn.
Dat klopt, maar het verschil is bij een energiezuinige woning maar erg klein. Wanneer ik met alleen de woonvertrekken+badkamers bij -10 het huis warm wil stoken, heb ik nog steeds maar 46 W/m² aan vermogen nodig. Daarvoor is bij 15 cm HoH een gemiddelde watertemperatuur nodig van 31 graden. Als ik naar 10 cm HoH zou gaan, wordt die watertemperatuur 30 graden. Dat scheelt dus maar 1 graad.
En dat zijn dan de cijfers bij -10. Gemiddeld is het in het stookseizoen lang zo koud niet, dan is het eerder rond de 5 graden. Dan is het verschil tussen 10 en 15 cm nog maar een halve graad in de aanvoertemperatuur. Dat is de moeite niet.
Ook met koelen werkt HoH 10CM aanzienlijk beter als HoH 15CM.
Het werkt "iets" beter, zo'n 15% meer warmteopname. Check maar bij
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening en
https://vloerverwarming.n...e-tabel-18-x-2.0-V1.1.pdf
Met koelen heb ik ook alles open staan (behalve de badkamer) in totaal 270m2 en met een Ta van 16 graden kan mijn WP niet ver genoeg terugmoduleren om continu te draaien. Ik koel dan ook in 2 blokken van 3 uur (10.00~13:00 en 16:00 ~ 19:00) om enigszins gependel te voorkomen.
Jij hebt de pech dat je nog het oude type Ecodan hebt, die bij 25 graden minimaal 5.7 kW aan vermogen afgeeft. De door mij geselecteerde 75YAA doet dat met 3.5 kW aanzienlijk beter.
(oppervlak bij koeling is met 272 m² nagenoeg gelijk).
Met koelen via de vloer kun je nu eenmaal niet zoveel energie kwijt.
Dat klopt, maar met 3.5 kW / 272 m² hoef ik maar 12.9 W/m² aan warmte uit de woning op te nemen. Dat lukt met 15 cm HoH volgens de tabellen makkelijk, en dan houden die nog niet eens rekening met het feit dat de VVW op de 1e en 2e verdieping ook nog vanaf de onder gelegen verdieping warmte opneemt. Dat
zou volgens deze rekentool nog eens goed zijn voor 11 W/m². Dat alleen al is bij mij goed voor 1.35 kW aan vermogen.

Kortom, ik verwacht met 15 cm HoH (in combinatie met een paar stukken 10 cm HoH langs de hoge ramen en in de badkamers) geen enkel probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Voor de liefhebbers (en geïnteresseerden) van Mitsubishi Ecodan:

Het nieuwe Ecodan Databook 2019 is hier te downloaden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-11 10:35

Helhond

Grunn

Een aansluitende vraag op het nieuwe Databook.

Er zijn alweer het een en ander aan duurzaamheidsbeurzen geweest, is het bekend welke merken met nieuwe modellen/generaties warmtepompen voor 2019 op de markt komen? Daar lees ik helaas verrassend weinig over terug.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Andrehj
Ik weet dat Panasonic in 2019 bezig is om over te stappen op R32, en hoop dat Mitsubishi dat ook gaat doen, maar zie daar nog erg weinig van terug. Jammer, want dat betekent dat ik waarschijnlijk nog een R410A model moet gaan kopen.

• Grolsch
Andrehj schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:42:
[...]

Yep. De grens van mijn budget begint aardig in zicht te komen, en dan wordt je wat kritischer. Als ik 15 cm HoH leg, heb ik maar 2/3 van de hoeveelheid slang, zones en uren nodig voor de VVW. Dat scheelt aanzienlijk. Bovendien heb ik het niet nodig, zie onder.

[...]

Dat klopt, maar het verschil is bij een energiezuinige woning maar erg klein. Wanneer ik met alleen de woonvertrekken+badkamers bij -10 het huis warm wil stoken, heb ik nog steeds maar 46 W/m² aan vermogen nodig. Daarvoor is bij 15 cm HoH een gemiddelde watertemperatuur nodig van 31 graden. Als ik naar 10 cm HoH zou gaan, wordt die watertemperatuur 30 graden. Dat scheelt dus maar 1 graad.
En dat zijn dan de cijfers bij -10. Gemiddeld is het in het stookseizoen lang zo koud niet, dan is het eerder rond de 5 graden. Dan is het verschil tussen 10 en 15 cm nog maar een halve graad in de aanvoertemperatuur. Dat is de moeite niet.

[...]

Het werkt "iets" beter, zo'n 15% meer warmteopname. Check maar bij
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening en
https://vloerverwarming.n...e-tabel-18-x-2.0-V1.1.pdf

[...]

Jij hebt de pech dat je nog het oude type Ecodan hebt, die bij 25 graden minimaal 5.7 kW aan vermogen afgeeft. De door mij geselecteerde 75YAA doet dat met 3.5 kW aanzienlijk beter.
(oppervlak bij koeling is met 272 m² nagenoeg gelijk).

[...]

Dat klopt, maar met 3.5 kW / 272 m² hoef ik maar 12.9 W/m² aan warmte uit de woning op te nemen. Dat lukt met 15 cm HoH volgens de tabellen makkelijk, en dan houden die nog niet eens rekening met het feit dat de VVW op de 1e en 2e verdieping ook nog vanaf de onder gelegen verdieping warmte opneemt. Dat
zou volgens deze rekentool nog eens goed zijn voor 11 W/m². Dat alleen al is bij mij goed voor 1.35 kW aan vermogen.

Kortom, ik verwacht met 15 cm HoH (in combinatie met een paar stukken 10 cm HoH langs de hoge ramen en in de badkamers) geen enkel probleem.
Je hebt er goed over nagedacht, en ik kan niet anders als je gelijk geven _/-\o_ _/-\o_

Nu bestellen dat ding, en aansluiten >:)

Wanneer ga je bouwen, of wat is de status :?

@Remco45 ben jij al "up & running" :? Is je STEK man al terug van vakantie ?

• Andrehj
Grolsch schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:55:
[...]
Je hebt er goed over nagedacht, en ik kan niet anders als je gelijk geven _/-\o_ _/-\o_
Nu bestellen dat ding, en aansluiten >:)
Wanneer ga je bouwen, of wat is de status :?
We hopen er binnenkort met een aannemer uit te komen en dan na de zomervakantie te gaan bouwen.
Aansluiten WP zal dan wel ergens begin 2020 worden.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:35
Andrehj schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:51:
Daar ben ik het mee eens, er zijn systemen die met een simpel verwarmingselement (COP =1) in de WTW-toevoer het hele huis kunnen verwarmen. Veel WTW's hebben dat toch al om bij vorst bevriezen van de warmtewisselaar te voorkomen. Als je die een tandje harder laat werken, kun je daar je hele woning mee verwarmen.
Maar als je toch een WP wilt installeren omdat je het echt zeker weten niet koud wilt hebben (WAF), dan is HoH 10cm bij zo'n woning echt overdreven. Als je er aan gaat rekenen kan 25cm of nog meer denk ik ook makkelijk.
Ik zag op twitter iemand zeggen; 'nee geen phase shifting materials, want ik zit al op aanvoer van 22 graden en retour van 20-21 graden, dus die werken dan niet meer'. Dan draait je WP heel efficient.

Het heet niet voor niets passivhaus geen aktieve verwarming en aktieve koeling vereist. In de praktijk kan het iets minder zijn, garanties via ventilatie of een kacheltje.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
https://www.ad.nl/wonen/r...mp-maakt-lawaai~ab90d5b3/

Lekker nieuws weer...
,,We zijn op een vakantiepark geweest waar alle woningen een warmtepomp hebben’’, licht parkmanager Kees Buijs toe. ,,Die hoor je goed als je buiten zit. Ik vind dat geen goed alternatief.’’ En ruimte om elders zonnepanelen aan te leggen kent het bosrijke park niet volgens Buijs. ,,Mogelijk een paar op het dak van het zwembad, maar dat is niet voldoende.’’

Bang dat de particuliere eigenaren later alsnog flinke kosten moeten maken voor een alternatief is Buijs niet. ,,Voor waterstof kun je het bestaande gasnet gebruiken. En de huizen zijn duurzaam gebouwd, mochten ze toch nog volledig elektrisch worden.’’

[ Voor 74% gewijzigd door Boeie op 17-04-2019 16:10 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:07
Gaat waarschijnlijk om de SWW runs. Ja dat hoor je wel als je er een paar meter vanaf zit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jerh
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:34:
[...]

Ik ben er tevreden mee......
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:40:
[...]

Daarom is een thermostaat ook noodzakelijk ;)

Als ik 24 x 7 zou verwarmen had ik dat "probleem" ook.
Dank u de koekoek. 24x7 draait het hier echt niet. De wp wordt gestuurd op vermogen middels de thermostaat. Langste run die ik heb gezien was iets van 15 uur (bij min 10).

• Grolsch
jerh schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:46:
[...]

Ik ben er tevreden mee......

[...]

Dank u de koekoek. 24x7 draait het hier echt niet. De wp wordt gestuurd op vermogen middels de thermostaat. Langste run die ik heb gezien was iets van 15 uur (bij min 10).
Dat bedoel ik toch ook? Juist in goed geïsoleerde woningen is een thermostaat nodig, omdat invloeden van buitenaf zorgen voor opwarming vd woning. Zonder thermostaat en WAR only was jouw woning ook een sauna denk ik?

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:03:
[...]

Dat bedoel ik toch ook? Juist in goed geïsoleerde woningen is een thermostaat nodig, omdat invloeden van buitenaf zorgen voor opwarming vd woning. Zonder thermostaat en WAR only was jouw woning ook een sauna denk ik?
Dat hangt ervan af, hier staat de thermostaat laag en de WP verwarmt al dagen niet meer.
Toch 21c binnen momenteel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 17:15
koevlaas2 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:34:
[...]

Dat hangt ervan af, hier staat de thermostaat laag en de WP verwarmt al dagen niet meer.
Toch 21c binnen momenteel.
Hier zelfde verhaal. Thermostaat laag. Alleen dan nog zonder de warmtepomp :P Als bij ons het zonnetje er even een paar dagen op staat en het huis warm is, dan koelt het ook niet heel snel af. Ik heb gisteren José gemaild, alleen hebben ze deze week vakantie....

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Grolsch
@koevlaas2 Dit geldt uiteraard ook voor oudere woningen, op dagen als vandaag gaat de WP op de stand "WAR ONLY zonder thermostaat" 's nachts / 's avonds verwarmen omdat de Tbuiten dan zakt, maar als het overdag +20 graden is en volle bak zon, is 's nachts verwarmen volgens mij bij elke woning weggegooide energie/geld.

Zie bijvoorbeeld de grafiek van Dylantje, zijn WP heeft gisteravond vanaf 21.15 t/m vanochtend 09.00 op WAR only lopen te draaien en zo'n 5kWh verbruikt terwijl dit qua ruimtetemperatuur geen nut heeft gehad. Hoog 's nachts zijn huis 0,1 tot 0,2 graad warmer.

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Nog even een vraag voor dat dit topic in de zomerstand gaat:
om je radiatoren in te regelen zijn er afsluiters met geintegreerde debietregelaar zoals de Heimeier Eclipse en de Danfoss RA DV.
Hiermee kan dynamisch ingeregeld worden, wat volgens de training die ik gevolgd heb duidelijke voordelen heeft.
Het nadeel is dat de maximale flow ongeveer 150 l / uur is.
Voor een CV systeem is dit prima maar in combinatie meet een WP lijkt me dit te weinig .
Gebruikt een van jullie deze afsluiters bij een WP ?
Ik heb een hybride systeem dus als het rond 0 graden wordt schakel ik over op de CV.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:13

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:56:
@koevlaas2 Dit geldt uiteraard ook voor oudere woningen, op dagen als vandaag gaat de WP op de stand "WAR ONLY zonder thermostaat" 's nachts / 's avonds verwarmen omdat de Tbuiten dan zakt, maar als het overdag +20 graden is en volle bak zon, is 's nachts verwarmen volgens mij bij elke woning weggegooide energie/geld.

Zie bijvoorbeeld de grafiek van Dylantje, zijn WP heeft gisteravond vanaf 21.15 t/m vanochtend 09.00 op WAR only lopen te draaien en zo'n 5kWh verbruikt terwijl dit qua ruimtetemperatuur geen nut heeft gehad. Hoog 's nachts zijn huis 0,1 tot 0,2 graad warmer.
mmm 5Kwh??
Geen zin??
Toch 21 graden...
https://gathering.tweaker...message/58568186#58568186

Hij gaat hier netjes naar Standby als er geen warmte "vraag"is...
Als ik weer tijd ga ik hem dan via zwave uitschakelen, als Wp standy dan zwave of, als temp =X dan zwave weer in, moet ff zoeken maar zal ergns rondt die 12C zitten :-)]
Want ja de standby killer mist de Pana:-)
En zijn toch weer wat kwh

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
Totaalverbruik van gisteren en vandaag tot nu toe
Dat was het ook geweest als hij niet gedraaid had, hooguit 0,1 tot 0,2 graad warmer midden in de nacht misschien
Hij gaat hier netjes naar Standby als er geen warmte "vraag"is...
Nee, zo werkt WAR-only niet, maar dat hebben we je al ongeveer 948x proberen uit te leggen :P
Je hebt nog het "geluk" dat er een max Tbuiten parameter is die bij jou ingrijpt, anders liep de WP zelfs met Tbuiten 20 graden nog te verwarmen :P
Als ik weer tijd ga ik hem dan via zwave uitschakelen, als Wp standy dan zwave of, als temp =X dan zwave weer in, moet ff zoeken maar zal ergns rondt die 12C zitten :-)]
Want ja de standby killer mist de Pana:-)
En zijn toch weer wat kwh
Standbykiller heeft de Mitsu (helaas) ook niet :P

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:12:

Nee, zo werkt WAR-only niet, maar dat hebben we je al ongeveer 948x proberen uit te leggen :P
Je hebt nog het "geluk" dat er een max Tbuiten parameter is die bij jou ingrijpt, anders liep de WP zelfs met Tbuiten 20 graden nog te verwarmen :P
Maar dan de dombo vraag bij uitstek... en sorry voor de 949ste x

Waarom gaat hij dan naar de standby als hij op WAR draait?

Dus werkt WAR only bij de Pana dan toch wel zo?

Of ben ik gek..
Hij staat op WAR
Hij kan zijn warmte niet kwijt of de parameter 12 graden doet iets.
Hij moduleert terug tot soort van standy?
Ik doe niets dus gaat vanzelf?
Wat mis ik?

Hoe kan hij bij 20C dan nog verwarmen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Verwijderd

Ik gebruik op elke radiator Heimeier dit gaat prima over elke radiator heb ik een dT van 5 gr of minder,
Bij Heimeier kan je overigens een app downloaden om het juiste debiet en instelling van de afsluiter te berekenen.
Op mijn VVW verdeler zitten ook Heimeier Eclipse afsluiters en deze gaan tot 300L pm, hierdoor balanceert de verdeler zichzelf en hoef ik alleen het debiet per groep in te stellen.
Met 1 sucandaire pomp voor zowel radiatoren als VVW loopt alles prima gebalanceerd.
CJG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:56:
Nog even een vraag voor dat dit topic in de zomerstand gaat:
om je radiatoren in te regelen zijn er afsluiters met geintegreerde debietregelaar zoals de Heimeier Eclipse en de Danfoss RA DV.
Hiermee kan dynamisch ingeregeld worden, wat volgens de training die ik gevolgd heb duidelijke voordelen heeft.
Het nadeel is dat de maximale flow ongeveer 150 l / uur is.
Voor een CV systeem is dit prima maar in combinatie meet een WP lijkt me dit te weinig .
Gebruikt een van jullie deze afsluiters bij een WP ?
Ik heb een hybride systeem dus als het rond 0 graden wordt schakel ik over op de CV.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Dylantje2 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:17:
[...]

...
Omdat je in het installateursmenu -> bedrijfsinstellingen kan instellen bij welke buitentemperatuur de warmtepomp stopt met verwarmen. Waarschijnlijk staat die bij jou op 12 graden, waardoor hij bij 12 graden standby gaat totdat het buiten onder de 12 graden wordt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mv0o1dKopmS1B5Q7bIHJBGp8/thumb.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:17:
[...]

Waarom gaat hij dan naar de standby als hij op WAR draait?

Dus werkt WAR only bij de Pana dan toch wel zo?

Of ben ik gek..
Hij staat op WAR
Hij kan zijn warmte niet kwijt of de parameter 12 graden doet iets.
Hij moduleert terug tot soort van standy?
Ik doe niets dus gaat vanzelf?
Wat mis ik?

Zoals ik eerder aangaf heb jij een parameter T buiten waarop de WP stopt met verwarmen. Maar dit heeft niets met WAR te maken, is een extra parameter net zoals een thermostaat dat ook is. Jouw WP stop wordt getriggered door T buiten, die van mij door T binnen.

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:56:

Ik heb jou gedachte eens getest, mede vanwege paar dagen van huis. Maar is regelrechte catastrofe hoor. Smorgens koud en helft meer energie verbruik. @Dylantje2 zijn wijze, en ook de mijne, is echt de zuinigste met tevens constante binnen temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:40:
[...]

Ik heb jou gedachte eens getest, mede vanwege paar dagen van huis. Maar is regelrechte catastrofe hoor. Smorgens koud en helft meer energie verbruik. @Dylantje2 zijn wijze, en ook de mijne, is echt de zuinigste met tevens constante binnen temperatuur.
Ligt aan het huis. Ik heb mijn thermostaat van 20 naar 19,5 gezet en de afgelopen week is ie pas 3x aangeweest. Meestal s morgens als die om 7 uur van de nacht naar dag instelling gaat (19 graden versus 19,5). Zelfs zonder rechtstreeks zon inval liep de temperatuur gisteren op van 19,5 naar 19,8 tussen 8 en 10.

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:40:
[...]

Hoeveel zuiniger stook jij dan als 0kWh :? Want dat is namelijk mijn verbruik de laatste dagen. (veroorzaakt door de thermostaat).

En ja, mijn temperatuur zakt 's nachts tot 21 graden in mijn woning. Ik heb er niet wakker van gelegen, en 's avonds als ik thuis kom van m'n werk is het tot een uur of 2200 +- 22 graden in huis (door de gratis zon).

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2019 12:55 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 20:00
@Grolsch volgens mij hebben zowel @reneeke1970 als @Dylantje2 een iets minder goed geisoleerd huis als jij. Dat is het verschil denk ik ;)

Overigens hoef ik in m'n eveneens iets minder goed geïsoleerde huis ook niet te stoken omdat ik het prima vind als het 's ochtends ff iets minder warm is.

Als ik in de toekomst een WP heb, wil ik gaan proberen om aan het einde van de middag ff wat warmte de vloer in te duwen (als het een frisse nacht gaat worden), zodat het 's ochtends niet te kil is en de zon het daarna over kan nemen.
Ik kan mooi (een deel van) de energie van m'n zonnepanelen gebruiken en ik vanwege de gunstige Tbuiten is de COP ook goed.

• Grolsch
Cranberry schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:14:
@Grolsch volgens mij hebben zowel @reneeke1970 als @Dylantje2 een iets minder goed geisoleerd huis als jij. Dat is het verschil denk ik ;)

Overigens hoef ik in m'n eveneens iets minder goed geïsoleerde huis ook niet te stoken omdat ik het prima vind als het 's ochtends ff iets minder warm is.
@koevlaas2 heeft ook geen goed geïsoleerd huis en heeft de WP ook al dagen uit staan.
Het is maar net hoe je het regelt, als je persé 's nachts om 02.00 het 22 graden in je woonkamer wil hebben, dan zul je moeten stoken. Ik vind het zonde van de energie, want ik lig 's nachts in bed.
Als ik in de toekomst een WP heb, wil ik gaan proberen om aan het einde van de middag ff wat warmte de vloer in te duwen (als het een frisse nacht gaat worden), zodat het 's ochtends niet te kil is en de zon het daarna over kan nemen.
Ik kan mooi (een deel van) de energie van m'n zonnepanelen gebruiken en ik vanwege de gunstige Tbuiten is de COP ook goed.
Precies zoals ik het nu doe vanaf 10.00 tot 22.00, maar ik vind het dan ook helemaal niet erg als mijn huis 's nachts 0,5 graad afkoelt.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2019 13:45 ]

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:44:
[...]

@koevlaas2 heeft ook geen goed geïsoleerd huis en heeft de WP ook al dagen uit staan.
Het is maar net hoe je het regelt, als je persé 's nachts om 02.00 het 22 graden in je woonkamer wil hebben, dan zul je moeten stoken. Ik vind het zonde van de energie, want ik lig 's nachts in bed.

[...]

Precies zoals ik het nu doe vanaf 10.00 tot 22.00, maar ik vind het dan ook helemaal niet erg als mijn huis 's nachts 0,5 graad afkoelt.
Misschien moet je die koe vla eens niet op zijn mooie woordjes geloven. Wat is slecht en wat is goed geïsoleerd?
Ik koel gewoon af naar 18.5/19 graden s'nachts. Met zon komt het dan tot net boven twintig eind dag. Maarja zon garantie bestaat niet dus met shift +3 temp weer omhoog trekken na bewolkte dag en slechts 20 graden binnen. Met als gevolg dertig procent meer energie verbruik tov continu war verwarmen.
En nog schommelende koude temperaturen ook.
Er is niks zo zuinig dan continu op temp houden. Opwarmen kost bergen energie voor wp. Ben blij dat ik wp op maat heb haha, nooit geen pendelen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:24:
[...]

Misschien moet je die koe vla eens niet op zijn mooie woordjes geloven. Wat is slecht en wat is goed geïsoleerd?
Ik koel gewoon af naar 18.5/19 graden s'nachts. Met zon komt het dan tot net boven twintig eind dag. Maarja zon garantie bestaat niet dus met shift +3 temp weer omhoog trekken na bewolkte dag en slechts 20 graden binnen. Met als gevolg dertig procent meer energie verbruik tov continu war verwarmen.
En nog schommelende koude temperaturen ook.
Er is niks zo zuinig dan continu op temp houden. Opwarmen kost bergen energie voor wp. Ben blij dat ik wp op maat heb haha, nooit geen pendelen.
Ik kijk zelf naar de feiten, en dat zijn er 2, namelijk mijn eigen huis, want die neem ik waar, en de grafieken van Dylantje, die liegen er namelijk ook niet om.

@Dylantje2 ben jij bereid (voor de test) vanavond je WP eens uit te zetten om het verschil te kunnen bekijken :?
Dan kun je morgen het verschil zien, ik verwacht dat in het geval van @Dylantje2 dat gestook 's nachts weggegooide energie is.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

's Ochtends is het bij ons zo'n 18-19 graden in ons hoekhuis uit 1979. De WP staat uit en overdag wordt het huis voldoende opgewarmd. Vorige week deed ik alleen in de ochtend de WP voor een paar uur aan voor warme voeten. De zon deed de rest.
's Nachts verwarmen is wat mij betreft onzin en had zelfs kans op defrosts, omdat het toen ook nog wel een onder 0 kon zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• reneeke1970
timovd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:38:
's Ochtends is het bij ons zo'n 18-19 graden in ons hoekhuis uit 1979. De WP staat uit en overdag wordt het huis voldoende opgewarmd. Vorige week deed ik alleen in de ochtend de WP voor een paar uur aan voor warme voeten. De zon deed de rest.
's Nachts verwarmen is wat mij betreft onzin en had zelfs kans op defrosts, omdat het toen ook nog wel een onder 0 kon zijn.
Dat was mijn gedachte ook maar mooi niet waar. Bij mij zelfs bevriezen met +4 graden. Dus die paar uur kostte meer dan hele nacht pruttelen.
@Grolsch dat hoeft hij niet te doen, ik heb het al gedaan met @Dylantje2 zijn verbruik als referentie. +30 procent extra verbruik is resultaat.
Zelfs een tien min defrost met element gehad omdat water slechts 27 graden was. Dat was tien min 4100 watt. Kan ik anderhalf uur van in deel last draaien

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 18-04-2019 15:45 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

@reneeke1970, Ik weet vrij zeker dat dat niet in mijn geval was. De WP draaide al heel snel tegen het minimale vermogen, dus die paar uurtjes in de ochtend kan niet opwegen tegen de hele nacht doorpruttelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• kmf
  • Niet online

kmf

Het is dan ook heel erg afhankelijk van wat jouw buffer is en hoeveel deze is gezakt in temperatuur.

In de winter, waarbij de vloer al weken en/of maanden op temperatuur is gekomen, dan zakt mijn WP ook snel weer in opgenomen vermogen bij het starten na een nachtmodus. Meestal is dat na een half uur.

Vorige donderdag heb ik de WP even eerder aangezwengeld omdat het wat frisjes aanvoelde in de woonkamer. Deze heeft een maand eigenlijk niks gedaan.
Toen bleef ie wel een hele lange tijd op hoger vermogen draaien. Simpelweg omdat de dT veel hoger was omdat de vloer koud is geworden. 19-20C was de retour. Tegenover 22-24C in de winter.

Resultaat was dat de kamertemperatuur was bereikt alvorens de WP terug kon moduleren. Oftewel, hij was 2,5 uur op hoog vermogen (2kW) aan het draaien (ipv 2 uur 1,4kW in de winter)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Felicia
kmf schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:00:
Het is dan ook heel erg afhankelijk van wat jouw buffer is en hoeveel deze is gezakt in temperatuur.
En hoeveel vermogen je nodig hebt t.o.v. het vermogen van je afgifte en warmtepomp. @reneeke1970 draait volgens mij op radiatoren en vloerverwarming dus redelijk wat afgifte maar ook een relatief lage Ta denk ik dan.

Als ik hier kijk: veel vermogen, weinig warmteverlies en relatief weinig afgifte met een relatief hoge Ta (36 bij Tb 10) dan is het dus niet zo moeilijk 's morgens even een uurtje te draaien en de boel weer op temperatuur te hebben.

Voorbeeld: Vanmorgen heeft hij tussen 7:00 en 7:45 gedraaid. Ta was gezakt naar 20 (want 2 dagen niet aan geweest) en was na 20 minuten alweer op temperatuur. Daarna heeft ie doorgelopen tot 6:45 waarna hij stopte omdat de Tr te hoog was en 5 minuten later ging heel de WP uit omdat het binnen 19,6 graden was en de thermostaat het goed vond.

• reneeke1970
kmf schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:00:

In de winter, waarbij de vloer al weken en/of maanden op temperatuur is gekomen, dan zakt mijn WP ook snel weer in opgenomen vermogen bij het starten na een nachtmodus. Meestal is dat na een half uur.

Vorige donderdag heb ik de WP even eerder aangezwengeld omdat het wat frisjes aanvoelde in de woonkamer. Deze heeft een maand eigenlijk niks gedaan.
Toen bleef ie wel een hele lange tijd op hoger vermogen draaien. Simpelweg omdat de dT veel hoger was omdat de vloer koud is geworden. 19-20C was de retour. Tegenover 22-24C in de winter.

Resultaat was dat de kamertemperatuur was bereikt alvorens de WP terug kon moduleren. Oftewel, hij was 2,5 uur op hoog vermogen (2kW) aan het draaien (ipv 2 uur 1,4kW in de winter)
Precies wat hier ook gebeurde. Eerste dag viel wel mee, maar bij de vierde vijfde dag ging het fout omdat vloer niet meer warm bleef. Dus toen ging ik het heel duidelijk zien dat het nlet werkt. Nacht verlaging no go bij mij.

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:29:
[...]

Precies wat hier ook gebeurde. Eerste dag viel wel mee, maar bij de vierde vijfde dag ging het fout omdat vloer niet meer warm bleef. Dus toen ging ik het heel duidelijk zien dat het nlet werkt. Nacht verlaging no go bij mij.
Je kan dan ook 2 soorten nachtverlaging doen. Nachtverlaging middels thermostaat, of middels WAR.

Ik had dat ook toegepast. Met de controller van de WP heb ik ingesteld dat ie snachts maar shift-2 moet doen, met een thermostaatnachtverlaging van shift-1.

Tevens heb ik de VVW-groepen per ruimte ingesteld. En niet langer per verdieping. De koudste kamers hebben hoogste tA.

Dit allemaal gecombineerd was het zuinigste voor mij.

• reneeke1970
kmf schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:37:
[...]

Je kan dan ook 2 soorten nachtverlaging doen. Nachtverlaging middels thermostaat, of middels WAR.

Ik had dat ook toegepast. Met de controller van de WP heb ik ingesteld dat ie snachts maar shift-2 moet doen, met een thermostaatnachtverlaging van shift-1.

Tevens heb ik de VVW-groepen per ruimte ingesteld. En niet langer per verdieping. De koudste kamers hebben hoogste tA.

Dit allemaal gecombineerd was het zuinigste voor mij.
De timer functie is inderdaad ook nog een optie om te proberen. Al zie ik daar niet echt besparing in maar wie weet...

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:40:
[...]

De timer functie is inderdaad ook nog een optie om te proberen. Al zie ik daar niet echt besparing in maar wie weet...
Het scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid defrosts. Bij mij scheelt het ook nog eens zo'n 20-30% aan opgenomen vermogen.

(normaal is dus tA 27 graden. In de nacht is dat dus 25graden.)

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 18-04-2019 16:46 ]

• reneeke1970
kmf schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:45:
[...]

Het scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid defrosts. Bij mij scheelt het ook nog eens zo'n 20-30% aan opgenomen vermogen.

(normaal is dus tA 27 graden. In de nacht is dat dus 25graden.)
Even vooruit denken, je draait op 27,dan komt timer in voor 25,de wp gaat dus uit op over shoot, en komt pas weer in bij 22 ?? Vanwege de -3

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:50:
[...]

Even vooruit denken, je draait op 27,dan komt timer in voor 25,de wp gaat dus uit op over shoot, en komt pas weer in bij 22 ?? Vanwege de -3
Ehm? nee. Ik heb van 10:00-23:00 een constante stooklijn van 27graden (overshoot 28graden).
Van 23:00-10:00 is deze shift -2. Dus 25graden (overshoot 26).

Daarnaast staat de thermostaat ingesteld op -3 uur voor aanwezigheid t/m 23:00 op 20C Daarbuiten 19C.
Meestal is dat van 15:00 t/m 23:00. De buitenT is dan ook het gunstigst, waardoor de eerst half uur aan piekvermogen vrij laag is.

In de winter betekent dit dat ik in een warm huis thuis komt a 19,5-20C. (opwarming van huis is 0,5-1C per uur)

Dat houdt in dat als de WP in de nacht moet bij verwarmen, hij deze op een lager vermogen doet. Wederom, piekvermogen lager dan nodig.

De vloer blijft zo wel redelijk op temperatuur. Huis verliest zo'n 0,5-1C tijdens de nachtverlaging. Hysterese van thermostaat heb ik ingesteld op 0,2C. Dus in praktijk gaat ie vaak in de ochtend aan om naar 19C te stoken.
Koudste is dus 18,5C in de koudste slaapkamer waar de thermostaat staat. De benedenverdieping heeft gestorte VVW. Dus die blijft heel lang op temperatuur.
Andere verdiepingen hebben gefreesde VVW. Dus die worden sneller warm.

Er zijn dus periodes waarbij de WP kortere runs maakt a 1-2 uurtjes. Maar er zijn dus ook dagen waarbij die constant aan het draaien is (a 55kWh op een dag). Dat wordt dus adhv het weer automatisch bepaald.

80% van de winterperiode is er een dagelijks verbruik van onder de 30kWh. Er waren maar een paar dagen waarbij 24-uurs runs geweest a 55kWh.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HVbFTj0/Screenshot-2019-04-18-17-12-56.png

[ Voor 32% gewijzigd door kmf op 18-04-2019 17:13 ]

• reneeke1970
kmf schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:58:
[...]

Ehm? nee. Ik heb van 10:00-23:00 een constante stooklijn van 27graden (overshoot 28graden).
Van 23:00-10:00 is deze shift -2. Dus 25graden (overshoot 26).

Daarnaast staat de thermostaat ingesteld op -3 uur voor aanwezigheid t/m 23:00 op 20C Daarbuiten 19C.
Meestal is dat van 15:00 t/m 23:00. De buitenT is dan ook het gunstigst, waardoor de eerst half uur aan piekvermogen vrij laag is.

In de winter betekent dit dat ik in een warm huis thuis komt a 19,5-20C. (opwarming van huis is 0,5-1C per uur)

Dat houdt in dat als de WP in de nacht moet bij verwarmen, hij deze op een lager vermogen doet. Wederom, piekvermogen lager dan nodig.

De vloer blijft zo wel redelijk op temperatuur. Huis verliest zo'n 0,5-1C tijdens de nachtverlaging. Hysterese van thermostaat heb ik ingesteld op 0,2C. Dus in praktijk gaat ie vaak in de ochtend aan om naar 19C te stoken.
Koudste is dus 18,5C in de koudste slaapkamer waar de thermostaat staat. De benedenverdieping heeft gestorte VVW. Dus die blijft heel lang op temperatuur.
Andere verdiepingen hebben gefreesde VVW. Dus die worden sneller warm.

Er zijn dus periodes waarbij de WP kortere runs maakt a 1-2 uurtjes. Maar er zijn dus ook dagen waarbij die constant aan het draaien is (a 55kWh op een dag). Dat wordt dus adhv het weer automatisch bepaald.

80% van de winterperiode is er een dagelijks verbruik van onder de 30kWh. Er waren maar een paar dagen waarbij 24-uurs runs geweest a 55kWh.

[Afbeelding]
Als mijn ta 28 is en ik ga ineens terug naar 25 dan is dat gelijk over shoot van +3 ,en aangezien hij bij +2 uit gaat en bij -3 weer aan, gaat hij dus gelijk uit, en bij 22 pas weer aan

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:42:
[...]

Dat was mijn gedachte ook maar mooi niet waar. Bij mij zelfs bevriezen met +4 graden. Dus die paar uur kostte meer dan hele nacht pruttelen.
@Grolsch dat hoeft hij niet te doen, ik heb het al gedaan met @Dylantje2 zijn verbruik als referentie. +30 procent extra verbruik is resultaat.
Zelfs een tien min defrost met element gehad omdat water slechts 27 graden was. Dat was tien min 4100 watt. Kan ik anderhalf uur van in deel last draaien
Ik zie graag de cijfers dat jouw WP energie terug levert, want 30% minder als 0 is in mijn beleving terugleveren.

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:30:
[...]

Ik zie graag de cijfers dat jouw WP energie terug levert, want 30% minder als 0 is in mijn beleving terugleveren.
Hebbn we het over jou wp dan?
Ga jij hem maar fijn op koelen zetten

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:54:
[...]

Hebbn we het over jou wp dan?
Ga jij hem maar fijn op koelen zetten
Hebben we het over jou dan :? Volgens mij stelde ik @Dylantje2 een vraag, en reageerde jij daarop dat jij het zgn antwoord al wist. Volgens mij is @Dylantje2 oud en wijs genoeg om zelf antwoord te geven op vragen die aan hem gesteld worden.

Wil jij mij de datum doorgeven in zijn Grafana grafiek waarin hij de zogenoemde test onder deze omstandigheden heeft uitgevoerd :?

Dat het bij jou niet werkt weten we nu wel, en dat het bij mij thuis wel werkt weten we ook wel, het ging mij om de situatie bij @Dylantje2, vandaar dat ik de vraag ook aan hem stelde, en hem getagged heb.

En ik ga nog lang niet koelen :P Niet nodig als ik niet onnodig verwarm, en als het wat warmer wordt gaan de screens dicht op de raampartijen :P Dit hou ik nog wel ff vol zonder te koelen :>

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2019 20:02 ]

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-11 10:52
Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:00:
[...]

Hebben we het over jou dan :? Volgens mij stelde ik @Dylantje2 een vraag, en reageerde jij daarop dat jij het zgn antwoord al wist. Volgens mij is @Dylantje2 oud en wijs genoeg om zelf antwoord te geven op vragen die aan hem gesteld worden.

Wil jij mij de datum doorgeven in zijn Grafana grafiek waarin hij de zogenoemde test onder deze omstandigheden heeft uitgevoerd :?

Dat het bij jou niet werkt weten we nu wel, en dat het bij mij thuis wel werkt weten we ook wel, het ging mij om de situatie bij @Dylantje2, vandaar dat ik de vraag ook aan hem stelde, en hem getagged heb.

En ik ga nog lang niet koelen :P Niet nodig als ik niet onnodig verwarm, en als het wat warmer wordt gaan de screens dicht op de raampartijen :P Dit hou ik nog wel ff vol zonder te koelen :>
Ik waardeer deze terechte interventie opdat discussie helder en zuiver blijft.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:28:
[...]

Ik kijk zelf naar de feiten, en dat zijn er 2, namelijk mijn eigen huis, want die neem ik waar, en de grafieken van Dylantje, die liegen er namelijk ook niet om.

@Dylantje2 ben jij bereid (voor de test) vanavond je WP eens uit te zetten om het verschil te kunnen bekijken :?
Dan kun je morgen het verschil zien, ik verwacht dat in het geval van @Dylantje2 dat gestook 's nachts weggegooide energie is.
Uhm Ik ben hier wel een beetje credits aan iedereen verschuldigd..
Als ik maar ff niet hoef te rekenen [ ben eindelijk ff vrij ]

Dus roep maar..

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:13:
[...]

Uhm Ik ben hier wel een beetje credits aan iedereen verschuldigd..
Als ik maar ff niet hoef te rekenen [ ben eindelijk ff vrij ]

Dus roep maar..
Zet je WP ff uit en morgen eind van de dag zullen we de resultaten zien :>

Ps wel je grafana en sensoren aan laten :+

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2019 20:20 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Als ik thuis ben over poosje

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:19:
[...]

Zet je WP ff uit en morgen eind van de dag zullen we de resultaten zien :>

Ps wel je grafana en sensoren aan laten :+
Uit...
Maar weet je al wanneer hij aan moet?
Want ik zie meteen alle dm hier op dat oude forum systeem waar geen mail notificatie mogelijk is

• Grolsch
Hij hoeft niet meer aan dit jaar, ik verwacht dat dat de conclusie is ;)

We gaan het meemaken, mocht je vrouw moeilijk doen stuur me een DM, dan maak ik haar ff warm :+

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:42:
Hij hoeft niet meer aan dit jaar, ik verwacht dat dat de conclusie is ;)

We gaan het meemaken, mocht je vrouw moeilijk doen stuur me een DM, dan maak ik haar ff warm :+
WSS is eerst afwachten ...
Wat is de minimale Tbinnen?

En mijn H$ks warm houden, de lusten
Maar ook de vele male grotere lasten _/-\o_ _/-\o_
En misschien wel geld bij.. ;) ;)

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:00:
[...]

Zet 'm maar in de koelstand, dan telt je standby niet mee bij verwarmen en kost het je geen MCOP.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:29:
[...]

Zet 'm maar in de koelstand, dan telt je standby niet mee bij verwarmen en kost het je geen MCOP.
De automaat in de meterkast omzetten ook niet, en je bespaart nog wat. ;)

• Felicia
Rol-Co schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:34:
[...]

Behalve dat z'n SWW dan ook niet meer warm wordt :P

• Grolsch
En dat is weer niet goed voor de WAF factor :+

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:56:
[...]

WSS is eerst afwachten ...
Wat is de minimale Tbinnen?

En mijn H$ks warm houden, de lusten
Maar ook de vele male grotere lasten _/-\o_ _/-\o_
En misschien wel geld bij.. ;) ;)
Ik zei nog zo, niet de rest uitzetten !!!! Je ruimte temperaturen geven allemaal NA weer?

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:13:
[...]

Ik zei nog zo, niet de rest uitzetten !!!! Je ruimte temperaturen geven allemaal NA weer?
mm
Je bent te snel...

Rest staat gewoon aan.

Alleen het zaakje staat zo ingesteld dat Domoticz pas een signaal push doet als er in de tempsensor een wijziging is.
En als je net na 00.00 uur kijk, kan het zijn dat er x tijd voor 00.00 uur niets veranderd is.

En helaas zit er weer zo'n grote piek tussen ..
dus ZOOOOOMEN ..

Wat me opvalt..
Is dat er nu een dT is bij de aan en retour.

Terwijl als hij uit gaat op de war er geen dT is...

Zou hij nu toch water blijven pompen?

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11 11:53
[quote
@Remco45 ben jij al "up & running" :? Is je STEK man al terug van vakantie ?
[/quote]

Die is vandaag weer terug, maar ik vermoed dat zijn vakantie naadloos overgaat in het paasweekend ;)
Daarom de afgelopen 2 dagen maar vast een begin gemaakt met extra PV voor WP :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l1DGi0NTPolHBq7Eej3L8MMu/thumb.jpg

De laatste 4 panelen moeten nog even wachten totdat de WP in bedrijf is gesteld, want pas dan ga ik de CV-ketel verwijderen...vandaar die CV-pijp.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 21:41
Heeft iemand enig idee hoe warm 't water je vvw in mag met oude tyleen slangen?

T buffervat wordt lekker warm met de collectoren en twijfel of ik m'n verwarming helemaal uitzet (uit voorzorg) zodat ie helemaal niet meer aan kan slaan. Nu slaat ie alleen niet aan omdat 't niet nodig is qua ruimte T.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Oxellaar
  • Niet online
Baapje327 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:31:
Heeft iemand enig idee hoe warm 't water je vvw in mag met oude tyleen slangen?

T buffervat wordt lekker warm met de collectoren en twijfel of ik m'n verwarming helemaal uitzet (uit voorzorg) zodat ie helemaal niet meer aan kan slaan. Nu slaat ie alleen niet aan omdat 't niet nodig is qua ruimte T.
Tyleen mag tot max 70c.
Maar je vloer maximaal 55c en eigenlijk is dat al veel te hoog.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:24:
[...]

mm
Je bent te snel...

Rest staat gewoon aan.

Alleen het zaakje staat zo ingesteld dat Domoticz pas een signaal push doet als er in de tempsensor een wijziging is.
En als je net na 00.00 uur kijk, kan het zijn dat er x tijd voor 00.00 uur niets veranderd is.

dus ZOOOOOMEN ..

Wat me opvalt..

En wat is het resultaat van de WP uitzetten voor je kamertemperatuur :? ;)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:51:
[...]

En wat is het resultaat van de WP uitzetten voor je kamertemperatuur :? ;)
Staat nu op 22.8 zonlicht.... Maar dat weet je.. mijn Wp was ook vanmorgen in standby gegaan bij 12C ergens..
Dus de nacht koelde eea af.. wat nu weer opwarmt..
maar WAR is pas na x uur zichtbaar dus nog een nachtje wachten??

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 08:23
Dylantje2 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:24:
[...]

mm
Je bent te snel...

Rest staat gewoon aan.

dus ZOOOOOMEN ..

Wat me opvalt..

Ik denk dat de dT komt door maar de sensor niet juist meten.....

• Felicia
jeroenvervuren schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:30:
[...]

Ik denk dat de dT komt door maar de sensor niet juist meten.....
Nee, als ie op 12c moet uitschakelen stopt de waterpomp ook. Tijdens pendelen bij gebrek aan warmteverlies blijft de pomp wel lopen.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:34:
[...]

Uitzetten via de meterkast raad ik niet aan.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:06:
[...]

Uitzetten via de meterkast raad ik niet aan.
Want?

• Rol-Co

Rol-Co

In de zomer geen grote ramp maar het is bij vochtig weer beter dat het onder spanning blijft, dan heb je minder kans op corrosie dmv condens enz omdat de print(en) iets warm blijven.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:32:
[...]

In de zomer geen grote ramp maar het is bij vochtig weer beter dat het onder spanning blijft, dan heb je minder kans op corrosie dmv condens enz omdat de print(en) iets warm blijven.
Ook, maar van steeds uit/aan word het ook niet beter.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:13:
[...]

Ook, maar van steeds uit/aan word het ook niet beter.
Beide 1x per jaar is geen probleem, moet het tegen kunnen, condens of vocht in het algemeen niet.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:21:
[...]

Beide 1x per jaar is geen probleem, moet het tegen kunnen, condens of vocht in het algemeen niet.
Precies, en slechts 8 watt besparen is voor mieren neukers....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:01:
[...]

Precies, en slechts 8 watt besparen is voor mieren neukers....
13 in mijn geval, 10kWh per maand, tja, voor jou en mij niet maar als je slechts 100W opwekt is de 10W weer veel.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:04:
[...]

13 in mijn geval, 10kWh per maand, tja, voor jou en mij niet maar als je slechts 100W opwekt is de 10W weer veel.
Al moest ik het betalen, twee euro voor behoud van buiten elektronica heb ik er wel voor over. En wat dacht je van vorst bescherming, zal de eerste keer niet zijn dat het onverwacht....

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Met een beetje pech zal ik morgen al moeten koelen, een record wat betreft het jaargetijde.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb vandaag al gekoeld. haha
450 ltr op 15,5 graden

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2019 19:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Felicia
Wat voor binnentemperaturen hebben jullie dan? Hier vandaag 22 graden dus het screen maar omlaag gedaan.

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:42:
Wat voor binnentemperaturen hebben jullie dan? Hier vandaag 22 graden dus het screen maar omlaag gedaan.
22c in de woonkamer en 24c op zolder. Koelen zullen we dan ook op zolder doen.

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:31:
Ik heb vandaag al gekoeld. haha
450 ltr op 15,5 graden
Succes met douchen :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
21 C in de woonkamer. (wel gekoeld vandaag)

@koevlaas2
lol. Dat is gewoon 11 kW voluit dan he? (3-weg koel klep vat nog elektrisch aansluiten)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2019 19:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:46:

@koevlaas2
lol. Dat is gewoon 11 kW voluit dan he? (3-weg koel klep vat nog elektrisch aansluiten)
Die van mij staat op 13.5 kW en zit op een 3x16A zekering, dat gaat goed.
Maar staat nu niet aan, we 'doen' het op de boiler.

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:03:
[...]

Die van mij staat op 13.5 kW en zit op een 3x16A zekering, dat gaat goed.
Maar staat nu niet aan, we 'doen' het op de boiler.
Oeh, mr. dangerous...

• Simply_jeroen
Gisteren en vandaag bezig geweest met de ombouw voor de Panasonic warmtepomp.
Zeer tevreden mee

Het frame :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tP2UU00.jpg

Afgetimmerd :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZEF9fTE.jpg

Roostertje gemaakt (half dag mee bezig geweest..)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JqN5Czl.jpg

Eindresultaat :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7VhKlyY.jpg

Is gemaakt van douglas hout .
Is na voren te klappen voor evt werkzaamheden aan de pomp .
En het belangrijkste , is voetballende kinderen proef

[ Voor 59% gewijzigd door Simply_jeroen op 20-04-2019 20:40 ]

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:33
jeroenvervuren schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:35:
Gisteren en vandaag bezig geweest met de ombouw voor de Panasonic warmtepomp.
Zeer tevreden mee

Het frame :
[Afbeelding]

Afgetimmerd :
[Afbeelding]

Roostertje gemaakt (half dag mee bezig geweest..)
[Afbeelding]

Eindresultaat :
[Afbeelding]

Is gemaakt van douglas hout .
Is na voren te klappen voor evt werkzaamheden aan de pomp .
En het belangrijkste , is voetballende kinderen proef
Ziet er strak uit, maar ik heb zo'n mijn vraagtekens bij de uitvoering aan de zijkanten en bovenkant. In mijn beschrijving staat vermeld dat ik lucht aanzuiging moet hebben van de zijkanten en bovenkant. Als ik de foto goed zie is je bovenkant volledig gesloten en de zijkanten waarschijnlijk ook. Waar haalt je buitenunit zijn lucht vandaan?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Simply_jeroen
Wimhaw schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:02:
[...]

Ziet er strak uit, maar ik heb zo'n mijn vraagtekens bij de uitvoering aan de zijkanten en bovenkant. In mijn beschrijving staat vermeld dat ik lucht aanzuiging moet hebben van de zijkanten en bovenkant. Als ik de foto goed zie is je bovenkant volledig gesloten en de zijkanten waarschijnlijk ook. Waar haalt je buitenunit zijn lucht vandaan?
De linkerkant is open.
De onderkAnt loop niet door en er zit ruimte tussen de planken. Moet wel goed komen

• jerh
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:31:
Met een beetje pech zal ik morgen al moeten koelen, een record wat betreft het jaargetijde.
Hier vandaag de screens dichtgedaan, eerste keer dit jaar, temperatuur bgg nu 23.6, koeling morgen idd maar aanzetten.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:46:

@koevlaas2
en dan heb je een bypass? Wellicht nog een extra klep bijzetten. Er komt heel koud water langs, dus je hebt wel snel kans op koude doorslag.
Pagina: 1 ... 64 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.