Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.134 views

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:31:
[...]

Des te meer redenen om met graaddagen te rekenen
Totale verbruik omrekenen naar gas.
En dan vergelijken met waar je stond
Geen vergelijking mogelijk, heb in totaal 5 dagen een HR ketel gehad en die is niet aan geweest :+

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Proton_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:15:
Hoeveel winst zou er te halen zijn met een expansieturbine in plaats van een expansieventiel?
De warmtepomp werkt volgens het Rankine principe, een omgekeerde stoommachine. Er wordt geexpandeerd in de vloeistoffase en daar valt weinig energie uit te halen. P=volumestroom *dP. Het volume van vloeistof is zeer klein t.o.v. gas. Het voordeel van het Rankine proces is dat het energieverlies door de drukval over het expansieventiel klein is (Weinig entropiestijging)

Je zou volledig gasvormig kunnen werken met een expansieturbine. Dan wordt een WP veel groter en zwaarder. De warmtewisselaar worden groter omdat de warmteoverdracht via gas meer dan 50 keer slechter is dan bij condenseren en verdampen.

Probeer maar een nieuw proces uit te vinden, dan krijg je de Nobelprijs.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan kom je bij een stirlingcycle uit.
Een doorbraak daar is onwaarschijnlijk maar niet uitgesloten, er wordt nog steeds een hoop onderzoek naar gedaan :)
Maar goed, over hoeveel volume en druk hebben we het? Tien watt bij een 5 kW monoblock zou al de moeite waard zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tomexergie
Proton_ schreef op maandag 11 maart 2019 @ 07:24:
Dan kom je bij een stirlingcycle uit.
Een doorbraak daar is onwaarschijnlijk maar niet uitgesloten, er wordt nog steeds een hoop onderzoek naar gedaan :)
Maar goed, over hoeveel volume en druk hebben we het? Tien watt bij een 5 kW monoblock zou al de moeite waard zijn.
Voor 10W op 5000W dat is 0,2% doe ik het niet, dat is een Rutten fooi.
Het LNp-h diagram van R410A geeft alle informatie. De drukken en de enthalpie per kg
Bij 5000W=5000J/s weet je dan hoeveel kg/s werkmiddel er moet stromen. Je kunt er een nieuwe WP mee ontwerpen(dimensioneren).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Natuurlijk, dankjewel :)
Het zijn overigens wel mechanische watts.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 20:33
Ik heb uit de tabel van @Tomexergie de gegevens van januari voor de panasonic monoblocks en de ecodans bekeken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PILRTmKl4zh1P6BLBXVSp7Pc/full.png

In januari gedragen de pana's zich logischer dan de ecodans...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
mightym schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:08:
Ik heb uit de tabel van @Tomexergie de gegevens van januari voor de panasonic monoblocks en de ecodans bekeken..

[Afbeelding]

Ik zou de y-as schaal even gelijk trekken, die vertekend het beeld ook enigszins.

Daarnaast zijn er een aantal panasonic gebruikers die radiatoren gebruiken waaronder ik en Fullpower. Dan is de Ta toch een stukkie hoger en de COP wat lager. Maar volgens mij zie ik mijn Panasonic er niet tussen, Ta 38 en COP 3,5 :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• mightym
Felicia schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:18:
[...]

Ik zou de y-as schaal even gelijk trekken, die vertekend het beeld ook enigszins.

Daarnaast zijn er een aantal panasonic gebruikers die radiatoren gebruiken waaronder ik en Fullpower. Dan is de Ta toch een stukkie hoger en de COP wat lager. Maar volgens mij zie ik mijn Panasonic er niet tussen, Ta 38 en COP 3,5 :+
Klopt, ik heb de T-cap buiten beschouwing gelaten.
Waar het mij vooral om gaat is dat de pana's een beeld laten zien wat je verwacht. Hogere temperatuur, lagere COP.
Bij de Ecodans is er helemaal geen duidelijk verband te vinden.

Als je de hoogste en laagste 2 er af haalt krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kmumrlf1bTLsGs2nkI7bhiHZ/full.png

Dan zou de COP onafhankelijk zijn van de aanvoertemperatuur.. ook bijzonder..

[ Voor 14% gewijzigd door mightym op 11-03-2019 08:33 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Ik heb de WP alweer een tijdje (week of 2/3) op 50% draaien, en aangezien het gisteren zondag was, en pet weer (dus alle zones vragend zo ongeveer) was het een mooie dag om de boel eens goed in de gaten te houden.

50% betekent bij mijn Zubadan ook echt 50% van het vermogen (zo'n 5,6KW thermisch).

Mijn klokprogramma start om 10.00 en dan heeft de Zubadan toch een uur of 10 nodig om setpoint Ta te halen. Ta begint op zo'n 27 graden en loopt gestaag op in de loop van de dag richting setpoint (gistermiddag 32) als de Tr begint te stijgen.

Zo'n dag als gisteren is toch een beetje het kantelpunt voor mijn installatie om te schakelen richting 100%.

M.b.t. de ruimtetemperatuur alles mooi stabiel, zaten tussen de 21,0 en 21,5 graden eind van de middag, dus wat dat betreft geen problemen, maar eigenlijk ging de keuken iets te langzaam, die had ook 21,5 moeten zijn, maar vanwege de achterblijvende Ta is dat dus niet helemaal gelukt :P

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2019 08:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Felicia
  • Nu online
mightym schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:28:
[...]

Klopt, ik heb de T-cap buiten beschouwing gelaten.
Waar het mij vooral om gaat is dat de pana's een beeld laten zien wat je verwacht. Hogere temperatuur, lagere COP.
Bij de Ecodans is er helemaal geen duidelijk verband te vinden.

Als je de hoogste en laagste 2 er af haalt krijg je dit:

[Afbeelding]

Dan zou de COP onafhankelijk zijn van de aanvoertemperatuur.. ook bijzonder..
Als je de hoogste en laagste 2 eraf haalt zit je op temperaturen die alleen met vloerverwarming haalbaar zijn... Ik denk dat daar vooral je verschil te vinden is. Die lijst van Panasonic gaat door tot Ta39.

Waarom overigens geen T-Cap? De zwaardere Mitsubishis hebben de zelfde techniek aan boord, kijk naar die van @Grolsch.

• Grolsch
Felicia schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:55:
[...]

Als je de hoogste en laagste 2 eraf haalt zit je op temperaturen die alleen met vloerverwarming haalbaar zijn... Ik denk dat daar vooral je verschil te vinden is. Die lijst van Panasonic gaat door tot Ta39.

Waarom overigens geen T-Cap? De zwaardere Mitsubishis hebben de zelfde techniek aan boord, kijk naar die van @Grolsch.
Volgens mij neemt hij in zijn grafiekje mijn WP ook niet mee, ik zie tenminste geen "dot" in de Ta 32 range :P

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
Hij heeft de Zubadans er ook uit gelaten....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 22:33
Tomexergie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 07:40:
[...]

Voor 10W op 5000W dat is 0,2% doe ik het niet, dat is een Rutten fooi.
Het LNp-h diagram van R410A geeft alle informatie. De drukken en de enthalpie per kg
Bij 5000W=5000J/s weet je dan hoeveel kg/s werkmiddel er moet stromen. Je kunt er een nieuwe WP mee ontwerpen(dimensioneren).
Ik heb eens even naar een echt getallenvoorbeeld gekeken. Zie eerst het diagram van R410A met daarin getekend het WP proces, uitgaande van een condensatietemperatuur van ca. 35°C en een verdampingstemperatuur van -15°C. Deze temperaturen zijn koelmiddelzijdig. Zie onderstaand diagram.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bwB2d1Gd/diagram-R410-A.jpg
Je ziet de verdamping van 1->3 bij ca. 4,8 bar en de condensatie van 4->6 bij ca. 22 bar. (ik heb oververhitting en ondekoeling even niet apart genoemd)
In de condensor wordt een hoeveelheid warmte afgegeven van ca. 475-242=233 kJ/kg.
Stel dat je een 11 kW WP hebt, dan circuleert er aan koelmedium dus 11 kJ/s / 233 kJ/kg = 0,047 kg/s.
R410A heeft (als vloeistof bij 35°C) een dichtheid van ca. 1030 kg/m3.
Er moet dus ca. 0,047 kg/sec / 1030 kg/m3 = 4,6E-5 m3/s circuleren.
Drukverschil is 22-4,8=17,2 bar = 17,2E5 N/m2.
Vermogen in een vloeistofturbine is dan dus 17,5E5N/m2*4,6E-5m3/s=80 Nm/s=80 Watt.
Let wel, dit is het theoretisch vermogen uit het koelmiddel. Daar gaan de turbineverliezen nog af, voordat je mechanisch vermogen hebt.
Dan heb ik ook nog niet gesproken over allerlei praktische problemen die je krijgt, doordat misschien toch al een deel van het koelmiddel uitflasht in de turbine.
Stel dat je een turbine zou hebben met een rendement van 75% dan hou je dus (op vollast van de WP) ongeveer 60 Watt mechanisch over.
Asl je 11 kW WP zou werken met een COP van 4, dan zou die dus een vermogen opnemen van ca. 2,75 kW (elektrisch). Aangenomen dat dit ca. 2,5 kW mechanisch zou zijn, dan zou je dus met je 60W terugwinning op ca 2,4% zitten.
Los van allerlei praktische problemen, zou je WP theoretisch dus ongeveer 2,5% zuiniger worden.
Maar daarvoor zou je een hele hoop complexiteit (en kosten) toevoegen.
Dat maakt meteen duidelijk waarom het nergens wordt toegepast.

Zwerius Kriegsman

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dankjewel, komt overeen met mijn vermoeden en sommetje.
De COP van 4 wordt dan dus 4.1 :)
Als het gaat om systematische verliezen, dan is dit wel een duidelijk aanwijsbare plek waar je meer dan 3% kwijt raakt.
Hier wat aan doen is inderdaad een flinke uitdaging waar generaties ingenieurs hun tanden op stuk kunnen bijten (ik pretendeer ook niet het antwoord te hebben ofzo ;)).
@Tomexergie
Thermoacoustics blijft zich ontwikkelen met daadwerkelijk een commerciëel product:
https://www.forbes.com/si...-the-planet/#3c2800c56744
Het heeft nog een lange weg te gaan, maar is in ieder geval onderweg.

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2019 10:52 ]

• Tomexergie
Zwerius schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:18:
[...]

Ik heb eens even naar een echt getallenvoorbeeld gekeken. Zie eerst het diagram van R410A met daarin getekend het WP proces, uitgaande van een condensatietemperatuur van ca. 35°C en een verdampingstemperatuur van -15°C. Deze temperaturen zijn koelmiddelzijdig. Zie onderstaand diagram.
[Afbeelding]
Je ziet de verdamping van 1->3 bij ca. 4,8 bar en de condensatie van 4->6 bij ca. 22 bar. (ik heb oververhitting en ondekoeling even niet apart genoemd)
In de condensor wordt een hoeveelheid warmte afgegeven van ca. 475-242=233 kJ/kg.
Stel dat je een 11 kW WP hebt, dan circuleert er aan koelmedium dus 11 kJ/s / 233 kJ/kg = 0,047 kg/s.
R410A heeft (als vloeistof bij 35°C) een dichtheid van ca. 1030 kg/m3.
Er moet dus ca. 0,047 kg/sec / 1030 kg/m3 = 4,6E-5 m3/s circuleren.
Drukverschil is 22-4,8=17,2 bar = 17,2E5 N/m2.
Vermogen in een vloeistofturbine is dan dus 17,5E5N/m2*4,6E-5m3/s=80 Nm/s=80 Watt.
Let wel, dit is het theoretisch vermogen uit het koelmiddel. Daar gaan de turbineverliezen nog af, voordat je mechanisch vermogen hebt.
Dan heb ik ook nog niet gesproken over allerlei praktische problemen die je krijgt, doordat misschien toch al een deel van het koelmiddel uitflasht in de turbine.
Stel dat je een turbine zou hebben met een rendement van 75% dan hou je dus (op vollast van de WP) ongeveer 60 Watt mechanisch over.
Asl je 11 kW WP zou werken met een COP van 4, dan zou die dus een vermogen opnemen van ca. 2,75 kW (elektrisch). Aangenomen dat dit ca. 2,5 kW mechanisch zou zijn, dan zou je dus met je 60W terugwinning op ca 2,4% zitten.
Los van allerlei praktische problemen, zou je WP theoretisch dus ongeveer 2,5% zuiniger worden.
Maar daarvoor zou je een hele hoop complexiteit (en kosten) toevoegen.
Dat maakt meteen duidelijk waarom het nergens wordt toegepast.
Mooi gekwantificeerd. Vandaar dat de vloeistofleiding uit de condensor heel kleine diameter heeft. Het proces is redelijk optimaal. Een kleine verbetering met tussenkoeling via een flashtank is mogelijk. Het zal moeilijk zijn om een alternatief proces te vinden dat beter is. Er zijn verliezen in de dampleiding waar een hoge snelheid zorgt voor drukverlies dat uiteindelijk de compressor weer moet opbrengen. Daarom snap ik die dunne leidingen niet. Dus de mono units zouden beter moeten zijn dan de split.

• Zwerius
Tomexergie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:46:
[...]

Mooi gekwantificeerd. Vandaar dat de vloeistofleiding uit de condensor heel kleine diameter heeft. Het proces is redelijk optimaal. Een kleine verbetering met tussenkoeling via een flashtank is mogelijk. Het zal moeilijk zijn om een alternatief proces te vinden dat beter is. Er zijn verliezen in de dampleiding waar een hoge snelheid zorgt voor drukverlies dat uiteindelijk de compressor weer moet opbrengen. Daarom snap ik die dunne leidingen niet. Dus de mono units zouden beter moeten zijn dan de split.
Als je naar de specs kijkt, zijn monoblocs vaak ook net iets beter dan de split-units.

Zwerius Kriegsman

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:12
Met natuurlijk de vraag hoeveel energie verloren gaat in het stuk cv leiding van binnenin het huis naar de monoblock buiten....
.. oftewel is de koelgas leiding beter geisoleerd dan de cv leiding?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mightym
Felicia schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:55:
[...]

Het doel van mijn actie was juist zo min mogelijk appels en peren te vergelijken. Bij de panasonics leverde dat meteen een beeld op wat overeen kwam met de verwachting, voor de mitsubishi's juist niet...

Wat nog zou kunnen is dat de ecodans bij deze lage temperaturen aan het pendelen zijn. Ik merk aan mijn eigen pomp dat hij stabieler draait als ik de aanvoertemperatuur ophoog. Een constant vermogen bij een ta van 32 graden kan wel eens net zo efficient zijn als pendelen op 28 graden..

• Tomexergie
BarryH schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:06:
Met natuurlijk de vraag hoeveel energie verloren gaat in het stuk cv leiding van binnenin het huis naar de monoblock buiten....
.. oftewel is de koelgas leiding beter geisoleerd dan de cv leiding?
Goedgeisoleerde CV leidingen hebben weinig warmte verlies. De extra weerstand kun je beperken door een ruime diameter te kiezen. Ik denk dat bij een split de drukverliezen in de gasleiding een factor hoger zijn. Je hoort het stromen > 20m/s.
Isolatie van boilers kan ook veel beter. Ook de aanvoer en toevoerleidingen goed isoleren, dat zijn warmtevinnen. Nog een aantal lagen isolerende noppenfolie eromheen, er een thermosfles van maken.
Mooi is het niet, maar wel effectief.

• Grolsch
mightym schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:42:
[...]

Het doel van mijn actie was juist zo min mogelijk appels en peren te vergelijken. Bij de panasonics leverde dat meteen een beeld op wat overeen kwam met de verwachting, voor de mitsubishi's juist niet...

Wat nog zou kunnen is dat de ecodans bij deze lage temperaturen aan het pendelen zijn. Ik merk aan mijn eigen pomp dat hij stabieler draait als ik de aanvoertemperatuur ophoog. Een constant vermogen bij een ta van 32 graden kan wel eens net zo efficient zijn als pendelen op 28 graden..
Deze ervaring heb ik ook met mijn Zubadan, vanaf Ta 30 gaat het eigenlijk pas goed.
Bij Ta's onder de 30 graden wordt het minimale vermogen van de WP zo hoog dat dit gegarandeerd "pendelgedrag" vertoond.

Volgens de specs zou de nieuwe serie Zubadans (V/YAA) hier aanzienlijk beter mee om moeten gaan.

• mightym
Grolsch schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:52:
[...]

Deze ervaring heb ik ook met mijn Zubadan, vanaf Ta 30 gaat het eigenlijk pas goed.
Bij Ta's onder de 30 graden wordt het minimale vermogen van de WP zo hoog dat dit gegarandeerd "pendelgedrag" vertoond.

Volgens de specs zou de nieuwe serie Zubadans (V/YAA) hier aanzienlijk beter mee om moeten gaan.
Hoe laag kun je hem knijpen met dat externe contact ? Dat zou pendelgedrag ook kunnen voorkomen. Nu werkt de warmtepomp dit met zijn eigen regeling in de hand.

• Grolsch
mightym schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:58:
[...]

Hoe laag kun je hem knijpen met dat externe contact ? Dat zou pendelgedrag ook kunnen voorkomen. Nu werkt de warmtepomp dit met zijn eigen regeling in de hand.
50% is het minimale (Ja, 0% kan ook, maar daar hebben we niet zoveel aan).

De 50% begrenzing is echt een begrenzing op MAX vermogen, en doet dus niets, noppes, nada met het minimale vermogen.

Even theoretisch volgens de boekjes, Ta 35, Tbuiten = +12 graden.

Max vermogen = 17,11KW
Min vermogen = 4,39KW

Met het kabeltje op 50% doet hij het volgende
Max vermogen = 5,6KW
Min vermogen = 4,39KW

Dus kort samengevat, het kabeltje helpt je niet om het minimale vermogen te beperken, wel kun je (waar ik gisteren dus "last" van had) door het beperken van maximaal vermogen forceren dat de run langer duurt.

Op vol vermogen zou normaal gesproken binnen een half uur Ta gehaald zijn, zoals gisteren duurde dit dus bij mij een uur of 8 voor hij zover was :)

Maar normaal gesproken is dat eigenlijk ook niet wenselijk, je wilt een bepaalde Ta, niet meer en niet minder.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:52:
[...]

Het draait hier nu sinds vanmorgen 07.00h op de laagste frequentie mogelijk, 20 hz met een graadje of 32
het vat in. Flow uit de WP is 23 l/min. dT 1 a 2 graden (aflezing op display Mitsu slechts op 1 graad helaas.)
Buiten vanmorgen 5 graden, nu 7,5 C. Onder de c.a.30 krijg ik afgifte problemen en pendelen met mijn radiatoren.
Het laagste vermogen wat ik ooit gezien heb bij 20 Hz is 680 W maar bij een iets lagere Ta natuurlijk.
Wat die rare maar regelmatige mini naaldjes zijn? Geen idee. Ze verschijnen om het uur.

Had ik vloerverwarming gehad, dan had ik nog een lagere Ta kunnen draaien, met 20 Hz en minder koppel gaat de compressor wellicht terug naar een 640 W of zo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ipozIdh.png

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 11-03-2019 15:25 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Grolsch
Dit is mijn run van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5t14vhr3.jpg

Die lange periode rond de 1400Watt tot de SWW run 14.00 is dus 100% op 50% als je snapt wat ik bedoel ;)
Ta werd niet gehaald, en hij liep gewoon op z'n max frequentie wat hij mocht van het vermogensbeperkende kabeltje :P

Pas rond 19.00 was de gewenste Ta gehaald.

Ik laat express de Tbuiten van Enelogic niet zien, want die klopt van geen kan voor gisteren.
Volgens het weerstation van mijn buurman was de hoogste temperatuur gisteren 4,3 graden rond 10.00 en dat zakte redelijk lineair naar rond het 0 punt tegen 19.00 's avonds.

Dus ja, 3 defrosts te zien in bovenstaande grafiek :P

Verwijderd

mightym schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:08:

[Afbeelding]

Zou het al dan niet in meerdere of mindere mate continu stoken, de Panasonics zijn veelal 5kW, t.o.v. de Ecodans een mogelijke verklaring kunnen zijn ? Als je gemiddeld verbruik per soort, Pana/Ecodan, bekijkt lijken de Pana's gemiddeld meer vollasturen, output/nominaal vermogen, te draaien.
De Pana's draaien gemiddeld 309 t.o.v. de Ecodans 239 vollasturen, bijna 30% meer. Dit a.d.h.v. de januari cijfers, @Tomexergie 's februari bestand nog niet downloadable op dit moment.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2019 17:24 . Reden: vollasturen concreet gemaakt. ]

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:44:
Dit is mijn run van gisteren:

[Afbeelding]

Die lange periode rond de 1400Watt tot de SWW run 14.00 is dus 100% op 50% als je snapt wat ik bedoel ;)
Ta werd niet gehaald, en hij liep gewoon op z'n max frequentie wat hij mocht van het vermogensbeperkende kabeltje :P

Pas rond 19.00 was de gewenste Ta gehaald.

Ik laat express de Tbuiten van Enelogic niet zien, want die klopt van geen kan voor gisteren.
Volgens het weerstation van mijn buurman was de hoogste temperatuur gisteren 4,3 graden rond 10.00 en dat zakte redelijk lineair naar rond het 0 punt tegen 19.00 's avonds.

Dus ja, 3 defrosts te zien in bovenstaande grafiek :P
Je schreef gisteren dat je al weer op de 50% regeling zit; ik was gisteren grotendeels niet thuis, maar heb iets vreemds geregistreerd. Helaas is de grafiek niet compleet vanwege een internet storing die tot vanmorgen vroeg half 7 duurde, maar om 12 uur vannacht heb ik wèl de 50% regeling aangezet bij mij; hieronder de grafiek van zondag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JmNmo1FSvHg6qwXh9JOyNCW1/full.jpg
Een korte verklaring hierbij: Rond 7 en 12 uur sww run, en in de middag 9 groepen open; van 15:00 tot 19:00 uur, daarna denk ik alleen de badkamer

Vanochtend draaide de pomp dus op 50%, en dat gaf een totaal ander beeld dan gistermiddag/vroeg in de avond, voor dezelfde groepen als gistermiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9P5MwAk2LExSI92JBayUhsE0/full.jpg
Om ca 7 uur de sww run, vanaf half 10 tot 13:20 weer de woonkamer met 9 groepen en daarna geen vraag meer; de Ta heeft nooit setpoint (35*) bereikt, maar wèl de kamerthermstaat setting van 20,5*
vanaf 16:30 alleen de badkamer vraag.

Ik weet nu niet zeker of de pomp gisteren op 100% en een koude middag aan het defrosten is geweest, maar op halve capaciteit vandaag in elk gevel niet (meer)
Wat denk je? Was die gistermiddag aan het defrosten? Hoge wp capaciteit, en lage Tb?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:44:
[...]

Je schreef gisteren dat je al weer op de 50% regeling zit; ik was gisteren grotendeels niet thuis, maar heb iets vreemds geregistreerd. Helaas is de grafiek niet compleet vanwege een internet storing die tot vanmorgen vroeg half 7 duurde, maar om 12 uur vannacht heb ik wèl de 50% regeling aangezet bij mij; hieronder de grafiek van zondag:
[Afbeelding]
Een korte verklaring hierbij: Rond 7 en 12 uur sww run, en in de middag 9 groepen open; van 15:00 tot 19:00 uur, daarna denk ik alleen de badkamer

Vanochtend draaide de pomp dus op 50%, en dat gaf een totaal ander beeld dan gistermiddag/vroeg in de avond, voor dezelfde groepen als gistermiddag.
[Afbeelding]
Om ca 7 uur de sww run, vanaf half 10 tot 13:20 weer de woonkamer met 9 groepen en daarna geen vraag meer; de Ta heeft nooit setpoint (35*) bereikt, maar wèl de kamerthermstaat setting van 20,5*
vanaf 16:30 alleen de badkamer vraag.

Ik weet nu niet zeker of de pomp gisteren op 100% en een koude middag aan het defrosten is geweest, maar op halve capaciteit vandaag in elk gevel niet (meer)
Wat denk je? Was die gistermiddag aan het defrosten? Hoge wp capaciteit, en lage Tb?
Zoals ik het kan zien lijken het defrosts gistermiddag.
Aangezien jij ook net zoals ik in het oosten woont verwacht ik dat het bij jou ook vochtig was :?
Het draaien op 100% zorgt er natuurlijk wel voor dat je eerder defrosts hebt.

Kun je eens inzoomen op de periode 1500 tot 1900 :? Ik denk dat het defrosts waren, en die hebben niet persé met 100% te maken, ik had er op 50% ook mee te maken in het oosten.

Ik kwam zojuist thuis en zag dat Ta nog niet gehaald was (schommelde rond de 30,5 terwijl het 32 zou moeten zijn.

Temperatuur in de keuken was 21,4, maar wel een klein beetje zon gehad dus die heeft wss geholpen, normaal is de keuken de koudste ruimte in ons huis.

De woonkamer was "maar" 21 graden, dus die mistte wel degelijk een halve graad.

3 x raden hoe laat ik de schakelaar op 100% heb gezet :+ (14.00 tot 14.30 is SWW)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7nk2dfqlyh.jpg

Met dit weer (Tbuiten 5 graden) is 50% van 11,2KW dit te krap voor onze woning.

Ik denk dat ik als "stelregel" maar in ga voeren "Tbuiten +10 graden, dan schakelaar op 50%" :P

Voor degene die nog wil weten hoe het is afgelopen met dat huis in Goes wat in de uitzending van Radar was geweest: Het vakblad Warmtepompen is bij het betreffende huis langs geweest en heeft hierover een artikel op haar website geplaatst.
Belangrijkste oorzaak van de problemen was zoals hier al lang duidelijk was het afgiftessysteem, wat totaal niet geschikt is voor een WP.
Maar ook het zeer grote vermogen (22 kW) van de geinstalleerde WP valt op, terwijl de expert aan de hand van het gasverbruik berekende dat 12.7 kW bij -10 genoeg zou moeten zijn, waarbij je je nog kunt afvragen of je in Goes, zuidelijk en aan de kust gelegen niet van het vermogen bij -7 uit mag gaan.
En de WP was gekocht bij een (inmiddels failliete) installateur, via de leverancier van de zonnepanelen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
Grolsch schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Aangezien jij ook net zoals ik in het oosten woont verwacht ik dat het bij jou ook vochtig was :?

Kun je eens inzoomen op de periode 1500 tot 1900 :? Ik denk dat het defrosts waren, en die hebben niet persé met 100% te maken, ik had er op 50% ook mee te maken in het oosten.

Ik kwam zojuist thuis en zag dat Ta nog niet gehaald was (schommelde rond de 30,5 terwijl het 32 zou moeten zijn.

Temperatuur in de keuken was 21,4, maar wel een klein beetje zon gehad dus die heeft wss geholpen, normaal is de keuken de koudste ruimte in ons huis.

De woonkamer was "maar" 21 graden, dus die mistte wel degelijk een halve graad.

3 x raden hoe laat ik de schakelaar op 100% heb gezet :+ (14.00 tot 14.30 is SWW)

[Afbeelding]

Met dit weer (Tbuiten 5 graden) is 50% van 11,2KW dit te krap voor onze woning.

Ik denk dat ik als "stelregel" maar in ga voeren "Tbuiten +10 graden, dan schakelaar op 50%" :P
Of je draait eens een nachtje door. Je trekt per jaar fractie meer uit het net dan ik met mijn 6 kW, dus je halve vermogen moet voldoende zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

Misschien wel de belangrijkste les uit de speurtocht naar de haperende warmtepomp in Goes is de vraag of het bestaande afgiftesysteem geschikt is voor laagtemperatuurwarmte van de warmtepomp. Een vraag die altijd moet worden gesteld, vindt Van der Ree, en eigenlijk belangrijker is dan de vraag hoe goed een woning is geïsoleerd.
Daar waren we hier ook al achter :)

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:34:
[...]

Of je draait eens een nachtje door. Je trekt per jaar fractie meer uit het net dan ik met mijn 6 kW, dus je halve vermogen moet voldoende zijn.
Ik wil geen 24*7 verwarmen, vandaar dat ik een wat grotere WP heb die de helft van de dag uit staat :P

Ik heb al een dag gehad van ruim 70kWh op 1 dag (28-02-2018), dat had een 6KW niet getrokken :P

Ik las gisteren ergens dat we de laatste 6 jaar al geen strenge winters hebben gehad, maar ooit komen die wel weer, en dan heb ik (als het goed is) geen hulpmiddelen nodig :P

Ik ben het met je eens dat 95% van de tijd 11,2KW "overkill" is, maar juist voor die 5% heb ik de 11,2KW gekozen.

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:09:

Voilà

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HK3CLu5eKWC4JdnmnrwOmiMr/full.jpg

En van het nabije weerstation:
Summary
March 10, 2019
....... . ..... ...... . High....... Low......... Average
Temperature 7.1 °C..... 1.2 °C..... 4.2 °C
Dew Point..... 4.6 °C..... 0.3 °C..... 3 °C
Humidity........... 95%...... 81% ..... 90%
Precipitation 17.3 mm..... -- --

• Grolsch
Zijn stuk voor stuk defrosts.

• Naalroc
Dacht ik ook, gezien de Tb, maar vanmorgen , op 50% liep hij prachtig, toch?
Tb wel een paar graden hoger, maar een constante run tot de thermostaat afschakelde.
Zoals ik al zei (geloof ik :X ) was de Ta nog lang niet de ingestelde waarde van 35*, die ik nodig heb om geen gependel te krijgen op de enkele badkamer lus, maar die ik lang niet nodig heb voor de 9 lusssen in de kamer, dan voldoet 30* prima.
Eigenlijk zou ik een mogelijkheid willen hebben, om die Tset op de wp kast variabel te maken, bv door 'ergens' een thermistor te beïnvloeden.
Wie biedt???

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:40
Andrehj schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:26:
Voor degene die nog wil weten hoe het is afgelopen met dat huis in Goes wat in de uitzending van Radar was geweest: Het vakblad Warmtepompen is bij het betreffende huis langs geweest en heeft hierover een artikel op haar website geplaatst.
Belangrijkste oorzaak van de problemen was zoals hier al lang duidelijk was het afgiftessysteem, wat totaal niet geschikt is voor een WP.
Maar ook het zeer grote vermogen (22 kW) van de geinstalleerde WP valt op, terwijl de expert aan de hand van het gasverbruik berekende dat 12.7 kW bij -10 genoeg zou moeten zijn, waarbij je je nog kunt afvragen of je in Goes, zuidelijk en aan de kust gelegen niet van het vermogen bij -7 uit mag gaan.
En de WP was gekocht bij een (inmiddels failliete) installateur, via de leverancier van de zonnepanelen...
Nee de installateur is er nog die is gevraagd en meldt niet betrokken te zijn geweest bij het adviestraject. De leverancier was wel failliet.

Aangeraden oplossing; open verdeler in de vorm van een buffer tank, zodat het ding langer zijn warmte kwijt kan i het toegenomen watervolume.

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:39:
Dacht ik ook, gezien de Tb, maar vanmorgen , op 50% liep hij prachtig, toch?
Tb wel een paar graden hoger, maar een constante run tot de thermostaat afschakelde.
Zoals ik al zei (geloof ik :X ) was de Ta nog lang niet de ingestelde waarde van 35*, die ik nodig heb om geen gependel te krijgen op de enkele badkamer lus, maar die ik lang niet nodig heb voor de 9 lusssen in de kamer, dan voldoet 30* prima.
Eigenlijk zou ik een mogelijkheid willen hebben, om die Tset op de wp kast variabel te maken, bv door 'ergens' een thermistor te beïnvloeden.
Wie biedt???
Ik denk dat je de run van 10-03-2019 in de periode 03.30 ~ 05.15 op 100% kunt vergelijken met de run van 11-03-2019 09.45~13.00 op 50%

Je ziet dat de run op 100% start op een hoger vermogen (bijna 4KW), tot Ta is gehaald en hij moduleert terug naar 1400Watt

Op 50% piekt hij ff naar 1600Watt en blijft daarna pruttelen op 1400Watt terwijl Ta niet gehaald wordt.

Dat je gistermiddag last had van defrosts is mijns inziens "toevallig" omdat de weersomstandigheden er naar waren. Die omstandigheden had je vanochtend niet.

Ik had op 50% gistermiddag ook defrosts.

Op 100% zal je thermostaat eerder ingrijpen, omdat je in een kortere periode meer warmte in je woning brengt.

Maar op 50% loopt de boel inderdaad wat rustiger, het is een soort "kunstmatige" Ta verlaging :P

Als je een thermistor wilt beïnvloeden die iets met je stooklijn doet moet dat de T buiten thermistor zijn, maar welke gevolgen dit verder heeft voor de regeling kan ik niet overzien. En ik zou eigenlijk ook niet weten hoe je die kunt "faken", maar er zullen ongetwijfeld slimme Tweakers zijn die hier wel een idee voor hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2019 21:35 ]

• BarryH
donaldk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:18:
[...]

Nee de installateur is er nog die is gevraagd en meldt niet betrokken te zijn geweest bij het adviestraject. De leverancier was wel failliet.

Aangeraden oplossing; open verdeler in de vorm van een buffer tank, zodat het ding langer zijn warmte kwijt kan i het toegenomen watervolume.
stap 1 lijkt me goede climatebooster/ dbe

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• donaldk
Ventilatoren was inderdaad tip 2.

[ Voor 17% gewijzigd door donaldk op 11-03-2019 21:53 ]

• BarryH
o ja, en de wp cv pomp op standje hoog

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Grolsch schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:37:
Ik heb de WP alweer een tijdje (week of 2/3) op 50% draaien, en aangezien het gisteren zondag was, en pet weer (dus alle zones vragend zo ongeveer) was het een mooie dag om de boel eens goed in de gaten te houden.

50% betekent bij mijn Zubadan ook echt 50% van het vermogen (zo'n 5,6KW thermisch).

Mijn klokprogramma start om 10.00 en dan heeft de Zubadan toch een uur of 10 nodig om setpoint Ta te halen. Ta begint op zo'n 27 graden en loopt gestaag op in de loop van de dag richting setpoint (gistermiddag 32) als de Tr begint te stijgen.

Zo'n dag als gisteren is toch een beetje het kantelpunt voor mijn installatie om te schakelen richting 100%.

M.b.t. de ruimtetemperatuur alles mooi stabiel, zaten tussen de 21,0 en 21,5 graden eind van de middag, dus wat dat betreft geen problemen, maar eigenlijk ging de keuken iets te langzaam, die had ook 21,5 moeten zijn, maar vanwege de achterblijvende Ta is dat dus niet helemaal gelukt :P
Waarom niet op 75% ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
BarryH schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:46:
[...]

stap 1 lijkt me goede climatebooster/ dbe
Die zijn stiller dan de DBE's van Jaga, maar wel minder luchtverplaatsing.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
Naar aanleiding van een post in het gas bespaar topic ( Domosapiens in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" ) vroeg ik mij af "Stel je voor dat de 3-weg-klep het begeeft.

Dan gaat volgens mij de WP vol gas lopen over het CV circuit, of zie ik dit verkeerd :?

Het zal wel een kleine kans zijn, maar "Vroeger" toen ik nog een CV ketel had heb ik eens een defecte 3-weg-klep gehad waardoor we geen warm water hadden, en een heeeel warm huis (Radiatoren gelukkig).

Of zit hier ergens een beveiliging voor ingebouwd :?

Het zou vrij eenvoudig af te vangen moeten zijn in de software, iets in de trend van "IF modus = SWW modus & Temperatuur boiler stijgt niet in een periode van 15 minuten THEN stop" :+

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 12-03-2019 07:40 ]

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:38:
Naar aanleiding van een post in het gas bespaar topic ( Domosapiens in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" ) vroeg ik mij af "Stel je voor dat de 3-weg-klep het begeeft.

Dan gaat volgens mij de WP vol gas lopen over het CV circuit, of zie ik dit verkeerd :?

Het zal wel een kleine kans zijn, maar "Vroeger" toen ik nog een CV ketel had heb ik eens een defecte 3-weg-klep gehad waardoor we geen warm water hadden, en een heeeel warm huis (Radiatoren gelukkig).

Of zit hier ergens een beveiliging voor ingebouwd :?

Het zou vrij eenvoudig af te vangen moeten zijn in de software, iets in de trend van "IF modus = SWW modus & Temperatuur boiler stijgt niet in een periode van 15 minuten THEN stop" :+
Het antwoord word daar al gegeven, door middel van een maximaal voeler de wp uit laten schakelen, of alleen je secundaire pomp....
Gelukkig is bij mij alles ht ,laat hem maar op hol slaan hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Sinds de spouwmuurisolatie heb ik (naar mijn mening) vrij korte runs. Allemaal van 1-1,5 uur. Hiervoor is een run meestal het dubbele. En dan gaat ie een uur op "hoog vermogen" om vervolgens een uur of anderhalf te pruttelen op minimaal vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lsaIZxr.png

Ik zit te twijfelen of ik de hysterese van de thermostaat moet verhogen. Van 0,2 naar 0,5. Want de afgifte is goed, maar de vloer zelf wordt niet genoeg verwarmd waardoor er dus relatief snel weer een nieuwe run komt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:20:
[...]

Het antwoord word daar al gegeven, door middel van een maximaal voeler de wp uit laten schakelen, of alleen je secundaire pomp....
Gelukkig is bij mij alles ht ,laat hem maar op hol slaan hoor
Ik ken persoonlijk niemand met een WP en alleen vloerverwarming en gesloten v.v. verdelers (dus zonder thermostaat begrenzing) die hier iets voor geregeld heeft volgens mij.

Zal er in de regeling van de WP niet iets zitten die dit afvangt. Ik kan me herinneren dat ik een keer probeerde een boilertemperatuur van 60 graden te halen op 50% vermogen zonder e-element wat niet lukte waardoor de WP uit ging.
kmf schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:32:
Sinds de spouwmuurisolatie heb ik (naar mijn mening) vrij korte runs. Allemaal van 1-1,5 uur. Hiervoor is een run meestal het dubbele. En dan gaat ie een uur op "hoog vermogen" om vervolgens een uur of anderhalf te pruttelen op minimaal vermogen.

[Afbeelding]

Ik zit te twijfelen of ik de hysterese van de thermostaat moet verhogen. Van 0,2 naar 0,5. Want de afgifte is goed, maar de vloer zelf wordt niet genoeg verwarmd waardoor er dus relatief snel weer een nieuwe run komt.
Dat kun je proberen, of je afgifte verminderen (minder flow, of lagere Ta) waardoor de runs langer lopen en het langer duurt voor je kamer temperatuur bereikt wordt.

Het mooiste zou zijn 1 lange run en dat de kamer temperatuur constant 0,1 graad tegen setpoint aan loopt te hikken. Deze situatie heb ik nu redelijk bereikt :P

Gezien het opgenomen vermogen heb jij geen kleine WP, dus wellicht dat je de ingestelde Ta en flow nodig hebt om pendelgedrag te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-03-2019 09:52 ]

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-11 10:52
Onze wp Elga met afgifte naar alleen radiatoren draait sinds januari 2017. Ik laat de wp dmv ketelparameterinstalling P63 standalone draaien zonder hr-cv ondersteuning. Wat mij opvalt is dat ondanks voldoende warmtevraag het vermogen wat de wp levert zeer langzaam naar 95 % gaat . Dit kan wel meer dan 1 -2 uur duren. Het volle vermogen (af te lezen op installateursparameter 21) wordt aleen bereikt vanaf Ta=40 C en Tr =35 C (en deze Ta haal ik zelden enwel bij slechts enkele radiatoren opengedraaid en bij voldoend hoge Tbuiten).
is dit voor elga bezitters met alleen radiatoren als afgiftesysteem herkenbaar?

• Grolsch
Ron6363 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:56:
Onze wp Elga met afgifte naar alleen radiatoren draait sinds januari 2017. Ik laat de wp dmv ketelparameterinstalling P63 standalone draaien zonder hr-cv ondersteuning. Wat mij opvalt is dat ondanks voldoende warmtevraag het vermogen wat de wp levert zeer langzaam naar 95 % gaat . Dit kan wel meer dan 1 -2 uur duren. Het volle vermogen (af te lezen op installateursparameter 21) wordt aleen bereikt vanaf Ta=40 C en Tr =35 C (en deze Ta haal ik zelden enwel bij slechts enkele radiatoren opengedraaid en bij voldoend hoge Tbuiten).
Hoe meet jij, of kom je tot de conclusie dat het vermogen heel langzaam naar 95% gaat ? Meet je met een warmtemeter ?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:58:
[...]

Hoe meet jij, of kom je tot de conclusie dat het vermogen heel langzaam naar 95% gaat ? Meet je met een warmtemeter ?
Compressor vermogen is af te lezen op de thermostaat... En bij een gezonde installatie is compressor vermogen +/- thermisch vermogen

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ron6363
Bedankt Oxellaar en Grolsch,

Ik begrijp dat bij een gezonde installatie compressor vermogen +- het thermisch vermogen is en is af te lezen op mijn honeywell chronotherm modulation thermostaat (hetgeen ik dus regelmatig doe).
Blijft mijn vraag in hoeverre het “normaal” is voor onze Elga wp set-up dat het relatief lang duurt voor al eer het volle vermogen wordt aangestuurd.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Ron6363 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:56:
Herken het wel (hier ook ELGA).
Theoretisch kan de ELGA op ±1080 watt opgenomen vermogen draaien.
Dit zie ik in mijn situatie normaal gesproken alleen nooit gebeuren.

Het lijkt erop dat er bij bepaalde TA meer vermogen wordt vrijgegeven.
Hier stagneert de ELGA meestal op 960watt opgenomen vermogen bij TA < 30
Klimt de TA boven de 30 dan toert hij verder op en zie ik ook wel eens 1000+

De TA klimt alleen boven de 30 als ik de afgifte beperk door bijv de VVW dicht te zetten zodat alleen de JAGA's op de bovenverdieping dienst doen.
Of bij een Tbuiten van 10+ kan ik hetzelfde bereiken.. Maar dan creeer ik een sauna :+

Kortom ik heb sterk het vermoeden dat het opgenomen vermogen gerelateerd is aan de TA

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• mightym
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:20:
[...]

Herken het wel (hier ook ELGA).
Theoretisch kan de ELGA op ±1080 watt opgenomen vermogen draaien.
Dit zie ik in mijn situatie normaal gesproken alleen nooit gebeuren.

Het lijkt erop dat er bij bepaalde TA meer vermogen wordt vrijgegeven.
Hier stagneert de ELGA meestal op 960watt opgenomen vermogen bij TA < 30
Klimt de TA boven de 30 dan toert hij verder op en zie ik ook wel eens 1000+

De TA klimt alleen boven de 30 als ik de afgifte beperk door bijv de VVW dicht te zetten zodat alleen de JAGA's op de bovenverdieping dienst doen.
Of bij een Tbuiten van 10+ kan ik hetzelfde bereiken.. Maar dan creeer ik een sauna :+

Kortom ik heb sterk het vermoeden dat het opgenomen vermogen gerelateerd is aan de TA
Hogere TA = hogere druk.
Druk x flow is volgens mij bepalend voor het vermogen..

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Ik ken persoonlijk niemand met een WP en alleen vloerverwarming en gesloten v.v. verdelers (dus zonder thermostaat begrenzing) die hier iets voor geregeld heeft volgens mij.

Zal er in de regeling van de WP niet iets zitten die dit afvangt. Ik kan me herinneren dat ik een keer probeerde een boilertemperatuur van 60 graden te halen op 50% vermogen zonder e-element wat niet lukte waardoor de WP uit ging.
Een Ecodan heeft een maximale runtime voor SWW en de frequentie aaneengesloten is ook gelimiteerd, in de parameters in te stellen.

• Grolsch
@Oxellaar / @Ron6363 / @Daannn1987 / @mightym

Wat ik met mijn vraag bedoelde is het volgende.

Het valt mij ook op (vooral toen mijn WP op 50% draaide) dat pas bij bepaalde Ta's meer vermogen vrijgegeven wordt (niet zozeer via een vermogensknopje, maar volgens mij is het zo dat er pas een hogere frequentie wordt toegepast als er een bepaalde Ta gehaald is).

Ik zie in mijn grafieken dat op een gegeven moment het opgenomen stijgt, en dit staat in verhouding met de Ta.

Zo bleef hij heel lang rond de 1300Watt "pruttelen", en toen de Ta vanwege stijgende Tr 1 graad omhoog ging steeg het opgenomen vermogen ook. Dit zal ook met de slechter wordende COP te maken hebben.

Ik weet niet voor hoeveel KW de Elga in de boeken staat, maar wat @Daannn1987 zie (960Watt) kon wel eens gewoon maximaal vermogen zijn. Als Ta hoger wordt, dan zakt de COP iets, en dan kun je goed op 1000+ uitkomen.

Pana's geven toch ook bepaalde frequenties pas vrij bij koudere temperaturen ?

Het kan dus goed zijn dat hij langzaam lijkt op te toeren, maar dat hij in werkelijkheid gewoon constant op zijn max (thermisch) vermogen loopt terwijl gewenste Ta niet gehaald wordt, om dat te meten zul je toch een warmtemeter moeten hebben om dat goed te kunnen constateren.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 12-03-2019 19:16 ]

• Daannn1987
@Grolsch zou inderdaad ook nog het max vermogen kunnen zijn...
Hij staat te boek voor 4,9kw (wat een beetje vreemd is dat haalt hij alleen bij a12/w35)

Bij a2/w35 doet hij alleen nog maar 3,2kw.

https://techneco.nl/wp-co...g-Elga-Techneco-V16.3.pdf
pagina 5 staan de specs

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 12-03-2019 19:17 ]

• Grolsch
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:16:
@Grolsch zou inderdaad ook nog het max vermogen kunnen zijn...
Hij staat te boek voor 4,9kw (wat een beetje vreemd is dat haalt hij alleen bij a12/w35)

Bij a2/w35 doet hij alleen nog maar 3,2kw.

https://techneco.nl/wp-co...g-Elga-Techneco-V16.3.pdf
pagina 5 staan de specs
En stel je Ta blijft "steken" op 28 omdat je vermogen te kort komt, dan kon de COP zo maar eens 20% hoger zijn als bij Ta 35, dan lijkt het alsof hij pas "langzaam" op vol vermogen komt, maar eigenlijk zit je constant al op vol (thermisch) vermogen, alleen de E-vermogen grafiek klimt langzaam omdat de Ta stijgt en de COP slechter wordt.

Dat is tenminste wat ik bij mij herken op 50%

• Ron6363
Hoewel ik bij Tb>7C tevreden ben over de relatieve prestaties van de Elga wp (hij kan dan ons huis van 680m3 op een acceptabele T houden van ongeveer 21C bij > 90 % vermogen met een Ta van 38C en Tr van 33 C ) is het bij Tbuiten <7C nodig voor extra energie-inzet in de vorm van bijvoorbeeld de pelletkachel ;deze verwarmt dan de beneden etage en Elga zorgt dan voor de verwarming van de ruimten op de bovenverdieping respectievelijk trappenhuis.
Achteraf bezien , met een initieel gasverbruik van 3000m3 , hadden we gekozen voor een wp met een groter vermogen echter dit is toepassing van voortschrijdend inzicht....

• Grolsch
Als je van 3000m3 gas afkomt en kiest voor een elga had je optie 1 geen kennis van de koevlaas formule of optie 2 de 1 voor de 4 vergeten te zetten ;) 14KW was meer op zijn plaats geweest ;)

• Daannn1987
Ron6363 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:38:
Hoewel ik bij Tb>7C tevreden ben over de relatieve prestaties van de Elga wp (hij kan dan ons huis van 680m3 op een acceptabele T houden van ongeveer 21C bij > 90 % vermogen met een Ta van 38C en Tr van 33 C ) is het bij Tbuiten <7C nodig voor extra energie-inzet in de vorm van bijvoorbeeld de pelletkachel ;deze verwarmt dan de beneden etage en Elga zorgt dan voor de verwarming van de ruimten op de bovenverdieping respectievelijk trappenhuis.
Achteraf bezien , met een initieel gasverbruik van 3000m3 , hadden we gekozen voor een wp met een groter vermogen echter dit is toepassing van voortschrijdend inzicht....
Ligt eraan wat je doel was :)
Als het doel was; gas besparen dan is de ELGA een prima keuze.
Als het doel was; gasloos raken, dan is de ELGA niet zo'n goede keuze ;)

Hoeveel m3 verbruik je nu sinds de ELGA?
En meet je ook het verbruik van de ELGA?

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:53
Koevlaas2 schreef:
Een Ecodan heeft een maximale runtime voor SWW en de frequentie aaneengesloten is ook gelimiteerd, in de parameters in te stellen.
Die waarden stel je zodanig in dat het SWW voldoende snel en economisch wordt opgewarmd: bijvoorbeeld THW% op 55 graden en duur maximaal 2 uur.
Dat is geeft echter geen bescherming tegen een vastzittende driewegklep waarbij heet water de onbeschermde verdeler van de vloerverwarming in gaat.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• koevlaas2
Remco45 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:03:
[...]
Dat is geeft echter geen bescherming tegen een vastzittende driewegklep waarbij heet water de onbeschermde verdeler van de vloerverwarming in gaat.
Nou heet, dan warmt de Ta misschien iets meer op in mijn situatie, maar een gesmolten vloer zal wel meevallen.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:01:
[...]

Een Ecodan heeft een maximale runtime voor SWW
Die maximale runtime wordt alleen gebruikt als er CV vraag is.
Stel de 3-weg-klep zit vast in de CV stand, WP probeert op z'n volle vermogen het boilervat te verwarmen, dus gaat de Ta zo ver omhoog als er vermogen aanwezig is, resultaat ruimtetemperatuur stijgt, CV vraagt valt weg (bij gebruik thermostaat) dus de max runtime instelling biedt geen oplossing in deze
en de frequentie aaneengesloten is ook gelimiteerd, in de parameters in te stellen.
Waar kun je dat instellen dan :? Ik begrijp ff niet wat je bedoelt denk ik.

• Ron6363
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:54:
[...]

Ligt eraan wat je doel was :)
Als het doel was; gas besparen dan is de ELGA een prima keuze.
Als het doel was; gasloos raken, dan is de ELGA niet zo'n goede keuze ;)

Hoeveel m3 verbruik je nu sinds de ELGA?
En meet je ook het verbruik van de ELGA?
Aanvankelijk doel was gas besparen en dat is ook gelukt: van 3000 m3 gas naar 478 m3 per jaar inclusief sww (gasverbruik hiervoor 300m3). De elektriciteit voor de wp wordt geleverd door de pv installatie (24 panelen met een opbrengst van 5000 kWh) waarvan 2200 kWh door Elga zijn verbruikt.
Inmiddels zijn we dus nul op de elektriciteitsmeter en nog slechts een klein gasverbruik voornamelijk voor sww.

• Ron6363
Grolsch schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:51:
Als je van 3000m3 gas afkomt en kiest voor een elga had je optie 1 geen kennis van de koevlaas formule of optie 2 de 1 voor de 4 vergeten te zetten ;) 14KW was meer op zijn plaats geweest ;)
Wanneer de hr-ketel aan vervanging toe is dan weet ik inmiddels welke aspecten er zoal een rol spelen voor een adequaat wp systeem inclusief sww bereiding. Niet in de laatste plaats door dit zeer informatieve forum wat ik nauwgezet volg.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Ron6363 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:01:
[...]

Aanvankelijk doel was gas besparen en dat is ook gelukt: van 3000 m3 gas naar 478 m3 per jaar inclusief sww (gasverbruik hiervoor 300m3). De elektriciteit voor de wp wordt geleverd door de pv installatie (24 panelen met een opbrengst van 5000 kWh) waarvan 2200 kWh door Elga zijn verbruikt.
Inmiddels zijn we dus nul op de elektriciteitsmeter en nog slechts een klein gasverbruik voornamelijk voor sww.
Dus je hebt 2500 m3 gas vervangen voor 2200 kWh stroom? Dan is óf de Elga een heilige die je zou moeten aanbidden, óf de oude installatie was verre van optimaal. Wel een mooi resultaat trouwens (y)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Grolsch
@Ron6363 , wat @hesselbeertje al aangeeft eigenlijk kan het niet wat jij zegt.

2500m3 gas is 22500KW thermische energie (gerekend met 9KW/m3) / 2200kWh stroom zou een sCOP van 10,23 zijn.

Er staan in ons overzicht al wat twijfelachtige COP getallen, maar jij springt helemaal uit de ban :P

Ik vermoed dat er ook een aantal pallets met pellets in de pelletkachel gegaan zijn :P schrijf ik het zo goed @Rol-Co ? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2019 10:51 ]

• Felicia
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:50:
Ik vermoed dat er ook een aantal pallets met pellets in de pelletkachel gegaan zijn :P schrijf ik het zo goed @Rol-Co ? :+
Worden die ook geleverd met de pelletwagen :+

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
LOL _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Megalodon_67 op 13-03-2019 12:03 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:23

timovd

Voorsprong door techniek

@Megalodon_67, prima plek voor de buitenunit, alleen kan ik niet goed zien hoe het condenswater afgevoerd wordt. Door de plaatsing in de hoek zonder akoestische maatregelen te nemen kan het geluid worden verdubbeld. Ik lees nergens hoe die 37dB is gemeten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Felicia
  • Nu online
Hmm, een collega corporatie in Tilburg. Ziet er uit als een test opstelling, gezien de foto's in de lege woning.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
Na mijn opmerkingen/vragen van eerder, de groepen in de 2e zone toch maar zover mogelijk open gedraaid (een paar dicht, en degenen die warmte moeten krijgen, helemaal open). Het pendelen is hiermee weg.

Wat op dagen zoals deze opvalt nu is dat hij 's nachts heel rustig loopt om de temperatuur op peil te houden. Echter als we de ochtend ingaan en de begane grond warmte nodig heeft krijg je het volgende plaatje (vanaf 8.10). Ik stoor mij toch wel aan die defrosts, die mij met dit weer niet nodig lijken te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NQMzw6Cwj77OKYPEi6dFUNgz/full.jpg

Het liefst zou ik hier ook een gelijkmatige lijn zien, waarbij als er iets meer warmte gevraagd wordt, de WP op een iets hoger vermogen moet gaan draaien. Overigens is de Truimte gewoon netjes op peil nu. Of is dit een utopie bij een Loria? Of heb ik toch een buffervat nodig?

Schema:
23.00 - 11.00 19,5c
11.00 - 17.00 20,0c
17.00 - 22.00 20,5c
22.00 - 23.00 19.0c

[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 13-03-2019 13:23 ]

• Ron6363
hesselbeertje schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Dus je hebt 2500 m3 gas vervangen voor 2200 kWh stroom? Dan is óf de Elga een heilige die je zou moeten aanbidden, óf de oude installatie was verre van optimaal. Wel een mooi resultaat trouwens (y)
In mijn vorige reacties heb ik aangegeven dat ik bij T buiten < 7C de pelletkachel inzet om de benedenverdieping te verwarmen en de bovenverdieping met de wp: het watercircuit is zodoende kleiner en daardoor kan de elga wp een Ta bereiken die voldoende hoog is om met behulp van radiatoren de boel boven te verwarmen.
Vandaag met een koude westenwind in West-Brabant Roosendaal brandt dus de pelletkachel en draait Elga met een Ta van 39C en Tr van 34-35C op 95% vermogen.
Het gehele huis is zodoende op een comfortabele 22 Celsius.

Naast de 2200kWh aan stroom heb ik ook circa 2400 kg aan pellets verstookt om de 2500m3 gas te vervangen.

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 08-01 02:44
Boeie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:17:
Na mijn opmerkingen/vragen van eerder, de groepen in de 2e zone toch maar zover mogelijk open gedraaid (een paar dicht, en degenen die warmte moeten krijgen, helemaal open). Het pendelen is hiermee weg.

Wat op dagen zoals deze opvalt nu is dat hij 's nachts heel rustig loopt om de temperatuur op peil te houden. Echter als we de ochtend ingaan en de begane grond warmte nodig heeft krijg je het volgende plaatje (vanaf 8.10). Ik stoor mij toch wel aan die defrosts, die mij met dit weer niet nodig lijken te zijn.

[Afbeelding]

Het liefst zou ik hier ook een gelijkmatige lijn zien, waarbij als er iets meer warmte gevraagd wordt, de WP op een iets hoger vermogen moet gaan draaien. Overigens is de Truimte gewoon netjes op peil nu. Of is dit een utopie bij een Loria? Of heb ik toch een buffervat nodig?

Schema:
23.00 - 11.00 19,5c
11.00 - 17.00 20,0c
17.00 - 22.00 20,5c
22.00 - 23.00 19.0c
Mijn Loria 6008DUO met Ta32 houdt de boel op vergelijkbare temp zonder defrosts en dat op 10 a 15km afstand van de jouwe.
Mijn Tado pendelprobleem lijkt sinds eind vorige week opgelost. Moduleerd nu ook tot onder de 350 a 400 watt

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Boeie
sgsdebruijn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:07:
[...]

Mijn Loria 6008DUO met Ta32 houdt de boel op vergelijkbare temp zonder defrosts en dat op 10 a 15km afstand van de jouwe.
Mijn Tado pendelprobleem lijkt sinds eind vorige week opgelost. Moduleerd nu ook tot onder de 350 a 400 watt
Ik kan mijn Ta verhogen (staat nu volgens mij op 28 of 29 voor zone 1). Locatie van de BU maakt denk ik ook wat uit, want hij staat bij mij redelijk dichtbij water aan de westzijde van de woning, op de grond.

• reneeke1970
Boeie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Ik kan mijn Ta verhogen (staat nu volgens mij op 28 of 29 voor zone 1). Locatie van de BU maakt denk ik ook wat uit, want hij staat bij mij redelijk dichtbij water aan de westzijde van de woning, op de grond.
Een defrost heb ik al drie weken niet meer gezien. Wel vreemd dat hij het doet vanaf verhoging. S'nachts is het toch ook koud geweest?

1 PVoutput . Dongen NB

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Ron6363 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:22:
[...]

In mijn vorige reacties heb ik aangegeven dat ik bij T buiten < 7C de pelletkachel inzet om de benedenverdieping te verwarmen en de bovenverdieping met de wp: het watercircuit is zodoende kleiner en daardoor kan de elga wp een Ta bereiken die voldoende hoog is om met behulp van radiatoren de boel boven te verwarmen.
Vandaag met een koude westenwind in West-Brabant Roosendaal brandt dus de pelletkachel en draait Elga met een Ta van 39C en Tr van 34-35C op 95% vermogen.
Het gehele huis is zodoende op een comfortabele 22 Celsius.

Naast de 2200kWh aan stroom heb ik ook circa 2400 kg aan pellets verstookt om de 2500m3 gas te vervangen.
Ah, dat had ik inderdaad gemist. Nog steeds een mooi resultaat trouwens!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Felicia
  • Nu online
timovd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:19:
@Megalodon_67, prima plek voor de buitenunit, alleen kan ik niet goed zien hoe het condenswater afgevoerd wordt. Door de plaatsing in de hoek zonder akoestische maatregelen te nemen kan het geluid worden verdubbeld. Ik lees nergens hoe die 37dB is gemeten.
Even een update, het betreft deze: https://www.installatie.n...-in-bestaand-appartement/
In de pilot moest zoveel vanuit de bestaande situatie worden gewerkt.
Dit betekent dat de CV-ketel wordt ingeruild voor het alternatieve verwarmingssysteem. De radiatoren, leidingwerk en ventilatie blijven daarbij intact. Het doel van dit project is om te onderzoeken welke oplossingen er nog meer zijn dan rigoureus een woning aan te pakken.
Toch wel weer heel typisch dat ze er bij GS een mooi en sprankelend verhaal van maken in de categorie fake-news :P
Het is een CO2 warmtepomp, die heeft heel andere characteristieken qua geluidsoverlast waarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Felicia op 13-03-2019 14:35 ]

• Boeie
reneeke1970 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:26:
[...]

Een defrost heb ik al drie weken niet meer gezien. Wel vreemd dat hij het doet vanaf verhoging. S'nachts is het toch ook koud geweest?
Klopt. Onze woning houdt de warmte vrij goed vast. De run van de nacht is dat hij puur de gewenste ruimtes boven op 18c houdt.

Ik begrijp het daarom ook niet helemaal. Morgen ben ik thuis en zal ik hem in de gaten houden qua verbruik en kijken of het daadwerkelijk een defrost is of dat hij afslaat en weer aanslaat. Ik kan die dips niet verklaren.

• Grolsch
@Boeie het lijkt mij eerder op pendelen als op defrosts.

Een "normaal" defrost patroon denk ik te zien tussen 06.00 en 07.00, namelijk opgenomen vermogen zakt, en NA een defrost ff een piekje om Ta weer te halen.

Dit zie ik bij mijn defrosts (Mitsu), en ook bij de grafieken van @Dylantje2 (Panasonic) zie je dit terugkomen.

Een start>stop vanwege te weinig afgifte vermogen ziet er bij mij zo uit als bij jou tussen 09.00 en 13.00.
Vermogen loopt op en op en op (Ta stijgt omdat hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan), en stop WP gaat uit om na een korte periode weer aan te gaan.

Wat wel "gek" is, dat is dat jou WP blijkbaar wel ver terug kan moduleren, zie bijvoorbeeld die lange run in de nacht rond de +-400Watt.

• donaldk
Gaat iemand nog naar duurzaam verwarmd volgende week?

• Boeie
@Grolsch Dat zou dan weer bevestigen dat ik toch een buffervat nodig heb om dit pendelen te voorkomen. Wat ik nog kan proberen is beneden de groepen die warmte nodig hebben, verder open te draaien want die heb ik ook geknepen om een betere deltaT te halen. In het begin stonden ze allemaal vol open.

• Zwerius
donaldk schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:37:
Gaat iemand nog naar duurzaam verwarmd volgende week?
Ik heb wel kaartjes voor de Solar Beurs. Daarmee kun je toch ook naar Duurzaam Verwarmd dacht ik?

Zwerius Kriegsman

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:23
Ik heb me nog verder lopen verdiepen in ons SSW. Ik denk dat ik het makkelijk ga redden met een 300 liter vat met daarbij een DWTW.
Berekening:
300x0.9= 270 (effectief gebruik vat)
270x (55-10)= 12150 (verwarming vat)
12150÷ (40-20) = 607.5 (aantal liter met koud water menging met DWTW)
607.8÷8= 76 minuten douche tijd met 8l/m

Zit ik met deze berekening goed?
De DWTW heeft een rendement van 62% dan kom je op 26 graden retour. Berekend met 20 graden retour.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 20:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Boutersewalter schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:45:
Ik heb me nog verder lopen verdiepen in ons SSW. Ik denk dat ik het makkelijk ga redden met een 300 liter vat met daarbij een DWTW.
Berekening:

De DWTW heeft een rendement van 62% dan kom je op 26 graden retour. Berekend met 20 graden retour.
En een warmtepomp zit ook niet stil ;) Als het water x graden in temperatuur zakt, kan hij gelijk aan het werk gezet worden om het op te warmen. Dat duurt hier gemiddeld zo'n 45 minuten om het weer op 50 graden Celsius te krijgen. Dus tenzij er in een uur 4 mensen onder de douche moeten, zou je het met een kleiner vat ook wel redden wss.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 16:50 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Boutersewalter
Dat is mijn probleem dan ook. 3 kinderen en ik a 10 minuten en een vrouw a 15. Zijn ong 55 minuten ssw.
De vrouw en ik douchen wel meestal wat later.

Daarbij worden de kinderen ook groter en staan ze wat langer onder de douche. Dus met dit denk wel aardig safe te zitten.

[ Voor 46% gewijzigd door Boutersewalter op 13-03-2019 16:57 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Felicia
  • Nu online
Berekening:

Klopt volgens mij niet helemaal. Het water wat uit de kraan komt is hier tussen de 5 en 10 graden. Als je douchewater met 30 graden het putje in gaat zal het nog wat afkoelen voor het bij de WTW is (afhankelijk van je lay-out natuurlijk).

Je gelaagdheid zal er voor zorgen dat het water van 55 graden als eerste gebruikt wordt, het is dus niet zo dat je temperatuur in het gehele vat langzaam aan zakt. Daarna zal de temperatuur vrij vlug en spontaan zakken richting een veel lagere temperatuur. Althans, dat is wat er met mijn 120l eboiler gebeurde.

• Boutersewalter
De DWTW komt bijna direct onder het douch putje. Er zijn al mensen die de retour temp hebben gemeten. Deze kwam toen op 26 graden. Daarom ben ik nog voorzichtig met 20 graden retour.

De gelaagdheid heb ik berekend met de x0. 9 dat je 270 effectief heb.

• Boutersewalter
https://www.installatie.nl/nieuws/buitenunit-naar-binnen/

Wel intessant staat alleen geen verder specs bij. En 70cm lucht uitlaat is best groot.

• sgsdebruijn
Boeie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Toch lijkt me dat sterk dat het water dat effect geeft, op mijn garagedak staat ook water en het is behoorlijk nat en vochtig geweest de afgelopen dagen. Effect van het water waar je buitenunit vlakbij staat is daarmee dan ook minimaal.

Ik verwacht dat verhogen van de Ta niet minder defrosts zal geven indien het defrosts zijn, hogere Ta=harder werken en dus meer ijsaangroei.

• sgsdebruijn
@Boeie @Grolsch
Hier een run op 15km afstand van @Boeie zijn wp, die van mij is iets kleiner en het huis is minder goed geïsoleerd.

Vermogen ongeveer tussen de 340 en 670 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dhIpobgQ31rFbw4LmBmPiKEB/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door sgsdebruijn op 13-03-2019 19:20 ]

• Felicia
  • Nu online
sgsdebruijn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:03:
[...]

Toch lijkt me dat sterk dat het water dat effect geeft, op mijn garagedak staat ook water en het is behoorlijk nat en vochtig geweest de afgelopen dagen. Effect van het water waar je buitenunit vlakbij staat is daarmee dan ook minimaal.

Ik verwacht dat verhogen van de Ta niet minder defrosts zal geven indien het defrosts zijn, hogere Ta=harder werken en dus meer ijsaangroei.
Als de buitentemperatuur daalt is het normaal dat er bij gras en water mist omhoog komt. Daarmee koelt het water onder meer af.

Praktische vraag richting @Boeie zou dan ook zijn of je daadwerkelijk ijs op de buitenunit hebt gezien? Want als je bij 7 graden buiten nog ijs ziet zou ik eerder denken dat er iets anders niet klopt. Tekort aan koelmiddel?

• Grolsch
Berekening:

Volgens mij klopt je berekening redelijk goed met een Tboiler van 55 graden.

Gerekend met Tboiler 55 graden, 10% verlies en een aanvoertemperatuur van 10 graden koud water
Dan heb je 433 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 54 minuten douchen.

Gerekend met Tboiler 55 graden, 10% verlies een een aanvoertemperatuur 24 graden (DWTW)
Dan heb je 598 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 74,75 minuten douchen.

Kort samengevat een DWTW geeft je in dit geval 38% meer douchetijd.

Maar Tboiler van 55 graden is niet echt ideaal voor een WP. Lager is "beter" voor de COP en een hogere Tboiler zorgt voor (aanzienlijk) meer stilstandsverliezen.

Stel je wilt een Tboiler van 45 graden hanteren.

Gerekend met Tboiler 45 graden, 10% verlies en een aanvoertemperatuur van 10 graden koud water
Dan heb je 338 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 42,25 minuten douchen.

Gerekend met Tboiler 45 graden, 10% verlies een een aanvoertemperatuur 24 graden (DWTW)
Dan heb je 405 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 50,63 minuten douchen.

Kort samengevat een DWTW geeft je in dit geval 19,8% meer douchetijd.

Dus lekker "tegenstrijdig" :P Wil je meer rendement van je DWTW dan moet je een hogere Tboiler hanteren terwijl dat weer slechter is voor je COP :)

Of je moet de DWTW weer aansluiten op de koud water aanvoer van je boiler, dat scheelt ook energie, maar dat verlengt je douchetijd weer niet :P

In werkelijkheid zal de DWTW ook niet direct bij de eerste liters het koud water op 24 graden krijgen, dit zal wel "ff" duren denk ik :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2019 19:31 ]

• Felicia
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Of je moet de DWTW weer aansluiten op de koud water aanvoer van je boiler, dat scheelt ook energie, maar dat verlengt je douchetijd weer niet :P
Ah, kijk. Dus de koudwateraanvoer aanvoer van de kraan wordt verwarmd i.p.v. de koudwateraanvoer naar de boiler. Dat verklaart inderdaad dat er veel meer liters warm water uitkomen als ik zou verwachten.

In mijn geval met doorstroomverwarmer zou dat wel effectief zijn. Vooral omdat de afvoer in cement gegoten zit zou de mijne vlak langs de aanvoerbuis van koudwater richt de Clage komen. Maar dan zit er al wel 150cm cement.op te warmen voordat de DWTW aan de beurt is :p

• Daannn1987
@Bram-Bos .. weet niet waarom ik aan jou moest denken ;)
https://www.gawalo.nl/ene...446-1575600528.1552502446

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik zou het ook echt niet weten :P
Maar wel een echt leuk en kansrijk idee!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• LangeFries
  • Laatst online: 13-11 21:19
Boeie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:46:
@Grolsch Dat zou dan weer bevestigen dat ik toch een buffervat nodig heb om dit pendelen te voorkomen. Wat ik nog kan proberen is beneden de groepen die warmte nodig hebben, verder open te draaien want die heb ik ook geknepen om een betere deltaT te halen. In het begin stonden ze allemaal vol open.
Dat zou ik toch geen pendelen noemen hoor. Ik ben jalours op zulke lange runs. De mijne heeft 1869 starts in 3165h. Dat is volstrekt in orde. Nu moet ik toegeven dat ik gisteren de langste run in lange tijd heb langs zien komen: ongeveer 12h, van 's middags tot middernacht. Mijn nachtverlaging loopt van 12-12, dus dat helpt mee, maar meestal vind hij het toch wel af en toe ergens een half uurtje genoeg geweest. Ook 's nachts zorgt hij ervoor dat de vloer niet steenkoud wordt en loopt hij af en toe eens een half uur, drie kwartier. Dat vind ik ook prettig, want anders had ik die nachtverlaging ook wel iets anders gedaan denk ik.
Bram-Bos schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:49:
[...]

Ik zou het ook echt niet weten :P
Maar wel een echt leuk en kansrijk idee!
Moeten ze niet met hybride WP's erbij beginnen, want dan blijven ze een groot deel van het jaar met hun gas zitten. Lijkt me toch 's zomers ook wel een probleem. Eigenlijk zie ik niet waarom ze niet all-electric zouden kunnen, behalve dat ik vermoed dat het geluid van een hele wijk vol WP's mischien wel een ding wordt. Qua capaciteit lijkt me dit nog geen issue. Hoe slechter de isolatie hoe hoger de COP, want WW met de WP drukt de COP bij minder CV steeds verder. Het lijkt me sowieo het beste met isolatie te beginnen. Heeft een veel betere TVT.

[ Voor 26% gewijzigd door LangeFries op 13-03-2019 19:57 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Grolsch
Felicia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Ah, kijk. Dus de koudwateraanvoer aanvoer van de kraan wordt verwarmd i.p.v. de koudwateraanvoer naar de boiler. Dat verklaart inderdaad dat er veel meer liters warm water uitkomen als ik zou verwachten.
De DWTW aansluiten op de koudwateraanvoer van zijn boiler verlengt zijn douchetijd met exact 0 minuten, dus daar heeft hij niet mee gerekend als ik hem goed volg.
In mijn geval met doorstroomverwarmer zou dat wel effectief zijn. Vooral omdat de afvoer in cement gegoten zit zou de mijne vlak langs de aanvoerbuis van koudwater richt de Clage komen. Maar dan zit er al wel 150cm cement.op te warmen voordat de DWTW aan de beurt is :p
Dat scheelt inderdaad nog veel meer, dan bespaar je 50%.

Dus hoe "slechter" je warmwatervoorziening, hoe "beter" het rendement van een DWTW.

@LangeFries ik noem het ook zeker geen pendelen, maar probeer te achterhalen waarom zijn WP die stop maakt. Naar mijn idee geen defrost.

Al valt me wel op dat die Loria's wel meer dingen anders doen als mijn Mitsu.

Als ik naar die SWW run kijk van @sgsdebruijn is die qua vermogensopbouw ook precies andersom als bij mij.

Zijn SWW run begint hoog en eindigt laag, die van mij begint laag en eindigt hoog.
Heeft iemand daar een verklaring voor :? De verklaring die ik bij de Mitsu heb is dat het opgenomen vermogen stijgt omdat gedurende de run de Ta stijgt.

• sgsdebruijn
@Boeie om echt inzicht te krijgen in wat er 'echt aan de hand is' is inzicht hebben in je ruimtetemperatuur en de gevraagde temp vanuit de Lyric. Zit de 2de Lyric nog steeds op de 2de zonde van de wp?

• Boutersewalter
Felicia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Ik bedoelde idd dat je de DWTW op de meng kraan van de douche aansluit. Anders heb je hier idd weinig winst van.

• sgsdebruijn
@Grolsch

Tboiler vs WP_kWh overigens wel de boilermaxtemp naar 55gr gezet nadat vrouwlief begon te piepen dat d'r sopje niet warm genoeg was :)

Iets andere weergave tov Enelogic, de kWh gegevens komen uit de Youless/SO

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d7WxqiXXPy8Y6mcsWr1fDEub/full.jpg

• LangeFries
  • Laatst online: 13-11 21:19
Je zult maar net onder de regendouche zijn gaan staan. Brrrr. Ik merk er nooit iets van wanneer ik onder de douche sta, terwijl hij toch af en toe bedenkt dat er dan wat bij moet. Ik kan het helaas niet testen, want heb maar een simpele spaardouche, maar toch. Halverwege het vat kan ik nog net zien dat de temperatuur een minuutje een paar graden inzakt. Daarna wordt alles weer netjes opgewarmt.

[ Voor 11% gewijzigd door LangeFries op 13-03-2019 20:49 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Pagina: 1 ... 52 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.