Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.142 views

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:23
Grolsch schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Volgens mij klopt je berekening redelijk goed met een Tboiler van 55 graden.

Gerekend met Tboiler 55 graden, 10% verlies en een aanvoertemperatuur van 10 graden koud water
Dan heb je 433 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 54 minuten douchen.

Gerekend met Tboiler 55 graden, 10% verlies een een aanvoertemperatuur 24 graden (DWTW)
Dan heb je 598 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 74,75 minuten douchen.

Kort samengevat een DWTW geeft je in dit geval 38% meer douchetijd.

Maar Tboiler van 55 graden is niet echt ideaal voor een WP. Lager is "beter" voor de COP en een hogere Tboiler zorgt voor (aanzienlijk) meer stilstandsverliezen.

Stel je wilt een Tboiler van 45 graden hanteren.

Gerekend met Tboiler 45 graden, 10% verlies en een aanvoertemperatuur van 10 graden koud water
Dan heb je 338 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 42,25 minuten douchen.

Gerekend met Tboiler 45 graden, 10% verlies een een aanvoertemperatuur 24 graden (DWTW)
Dan heb je 405 liter water van 38 graden tot je beschikking en kun je 50,63 minuten douchen.

Kort samengevat een DWTW geeft je in dit geval 19,8% meer douchetijd.

Dus lekker "tegenstrijdig" :P Wil je meer rendement van je DWTW dan moet je een hogere Tboiler hanteren terwijl dat weer slechter is voor je COP :)

Of je moet de DWTW weer aansluiten op de koud water aanvoer van je boiler, dat scheelt ook energie, maar dat verlengt je douchetijd weer niet :P

In werkelijkheid zal de DWTW ook niet direct bij de eerste liters het koud water op 24 graden krijgen, dit zal wel "ff" duren denk ik :?
Zal dan op de 50 graden ongeveer uitkomen aangezien bij een maximale douchetijd hier ongeveer op 1 uur zit. Dus dan zit je met 45 graden net wat te krap.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
LangeFries schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:49:
Je zult maar net onder de regendouche zijn gaan staan. Brrrr. Ik merk er nooit iets van wanneer ik onder de douche sta, terwijl hij toch af en toe bedenkt dat er dan wat bij moet. Ik kan het helaas niet testen, want heb maar een simpele spaardouche, maar toch. Halverwege het vat kan ik nog net zien dat de temperatuur een minuutje een paar graden inzakt. Daarna wordt alles weer netjes opgewarmt.
Mijn schoonzus had zo'n moment toen ze flink verkouden was en een warm bad wilde pakken. Water wat eruit kwam was ongeveer 40 graden dus die zakt lekker in bad, zakt de boilertemperatuur in 2 minuten naar 25 graden (ja, bad vullen met 20 liter per minuut :)) en heeft ze opeens een heel snel afkoelend bad. Welliswaar eboiler die gewoon leeg was maar desondanks werd me dat niet in dank afgenomen.

Had m'n vrouw toen al 5x uitgelegd hoe ze de boiler handmatig kon aanzwengelen en dat ze 2 uur moest wachten. Ze dacht dat aanzwengelen genoeg was maar toen ging de boiler dus van zo'n 50 graden rap richting de aanvoertemperatuur van het leidingwater :+ Na 2 uur uiteindelijk toch een warm bad gemaakt voor de schoonzus >:) (was ook 1 van de redenen dat de boiler is vervangen door een doorstromer :P)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
donaldk schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:37:
Gaat iemand nog naar duurzaam verwarmd volgende week?
Yep. Ikke. Maar ik ga vooral voor het Solar-deel. Het WP-deel zal ik wat sneller doornemen denk ik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Ik rij elke dag langs die wijk in Wierden, maar wist niet dat ze daar zo innovatief bezig waren :P

Ze "rammen" daar wel in zeer korte termijn een hele woonwijk uit de grond.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mooi concept. en zeer zeker innovatief. d:)b

Kan niet zo snel vinden of de dakunit luchtzijdig upfow of down flow is, denk het laatste.
De koude lucht zakt dan verder omlaag naar de panelen. De binnenste 2 huizen staan vlak naast elkaar.
https://www.eplucon.nl/files/afbeeldingen/flyer_enrgyair.pdf

[ Voor 56% gewijzigd door Gasschuif op 14-03-2019 10:17 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:49
Grolsch schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:13:
[...]
Al valt me wel op dat die Loria's wel meer dingen anders doen als mijn Mitsu.

Als ik naar die SWW run kijk van @sgsdebruijn is die qua vermogensopbouw ook precies andersom als bij mij.

Zijn SWW run begint hoog en eindigt laag, die van mij begint laag en eindigt hoog.
Heeft iemand daar een verklaring voor :? De verklaring die ik bij de Mitsu heb is dat het opgenomen vermogen stijgt omdat gedurende de run de Ta stijgt.
Zo heeft ieder merk warmtepompen wel weer zijn eigenaardigheden en kleine verschillen in de regelingen.

De Loria gaat met SWW vol gas totdat de doeltemperatuur is bereikt (Ta een graad of vijf boven SWW setpoint). Als dT begint terug te lopen omdat het vat bijna op temperatuur is neemt vermogen langzaam af.
Voordeel: snellere opwarming SWW met Loria tov Mitsu. Nadeel: hoger verbruik. Op basis van eigen metingen kom ik uit op een COP van ca. 2.

Mitsu houdt een vaste dT aan tijdens SWW run? Ta stijgt langzaam met als gevolg een oplopend elektrisch vermogen tijdens de SWW-run. In de monitoringtabel staan COPs vermeld van wel 3-4.

Eenzelfde soort gedrag zie ik met een Loria ook na een defrost of lange periode uit, zo snel mogelijk Ta bereiken en dan langzaam terug moduleren omdat de Tr oploopt.
Geen idee of de Tr verder een functie heeft in de regeling of waarom die überhaupt gemeten wordt :?
Misschien gaan ze daar voor v29 nog eens iets mee doen, tegelijk met een actief modulerende circulatiepomp en dT regeling.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Grolsch
Chris_82 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:04:
[...]

Zo heeft ieder merk warmtepompen wel weer zijn eigenaardigheden en kleine verschillen in de regelingen.

De Loria gaat met SWW vol gas totdat de doeltemperatuur is bereikt (Ta een graad of vijf boven SWW setpoint). Als dT begint terug te lopen omdat het vat bijna op temperatuur is neemt vermogen langzaam af.
Voordeel: snellere opwarming SWW met Loria tov Mitsu. Nadeel: hoger verbruik. Op basis van eigen metingen kom ik uit op een COP van ca. 2.

Mitsu houdt een vaste dT aan tijdens SWW run? Ta stijgt langzaam met als gevolg een oplopend elektrisch vermogen tijdens de SWW-run. In de monitoringtabel staan COPs vermeld van wel 3-4.

Eenzelfde soort gedrag zie ik met een Loria ook na een defrost of lange periode uit, zo snel mogelijk Ta bereiken en dan langzaam terug moduleren omdat de Tr oploopt.
Geen idee of de Tr verder een functie heeft in de regeling of waarom die überhaupt gemeten wordt :?
Misschien gaan ze daar voor v29 nog eens iets mee doen, tegelijk met een actief modulerende circulatiepomp en dT regeling.
Volgens mij geeft mijn Mitsubishi ook meteen vol gas, maar wat jij zegt (Ta 5 graden boven SWW setpoint) kan toch alleen maar als de flow fors verlaagd wordt :?

SWW doet bij mij 21 ltr/minuut, dus met 11,2KW kan de dT maximaal 7,6 graden zijn tussen Ta en Tr.
Als de boilertemperatuur 20 graden is, kan de Ta dus nooit en te nimmer 50 graden zijn, zoveel vermogen heeft de WP niet. Dit zou wel kunnen, dan moet de flow verlaagt worden naar 5 liter per minuut, en dan gaat mijn WP in storing. Los daarvan houdt de WP ook niet van een dT van 30 graden.

Dus volgens mijn beredenering begint mijn WP ook vol gas, maar wordt het opgenomen vermogen hoger omdat de COP slechter wordt omdat de Ta hoger wordt.

Zie onderstaande run van gisteren, SWW vat was redelijk leeg.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9s5m8x0m3q184.jpg

De run begint met een boilertemperatuur van zo'n 25 graden, dus Ta zal zo'n 30 graden zijn, opgenomen vermogen 2600Watt dus een COP van 4,3.

Volgens tabel bij nominaal vermogen is bij Ta 35 de COP 4,46 bij Tbuiten 7 graad.

Op het einde van de run zal de Ta zo'n 55 graden zijn, opgenomen vermogen 4500Watt, dus een COP van 2,48.

Volgens tabel bij nominaal vermogen is bij Ta 55 de COP 2,67 bij Tbuiten 7 graad.

Dus het klopt aardig met de COP tabellen allemaal.

Dus ik snap nog niet hoe de Loria het voor elkaar krijgt aan het begin van de run zo'n hoge piek te krijgen welke dan afloopt naar beneden.

• Chris_82
Half jaar geleden al eens aangeboden gezien in een nieuwbouwproject van een kennis. Afgeraden. Ik wil eerst eens de technische specs zien en sCOP in de praktijk voordat ik hier positief over kan zijn.
Als het rendement al redelijk is, dan vooral vanwege de terugwinning van ventilatiewarmte (integratie systeem-C). Wat als in de toekomst comfortventilatie verplicht wordt (sys-D)?
Ziet er mooi uit en ook potentieel weinig geluid.
Prijs is vergelijkbaar met een water/water-WP :')

Heeft er iemand al ervaring mee, of aanvullende info gevonden?

• Chris_82
Grolsch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:15:
[...]

Volgens mij geeft mijn Mitsubishi ook meteen vol gas, maar wat jij zegt (Ta 5 graden boven SWW setpoint) kan toch alleen maar als de flow fors verlaagd wordt :?

SWW doet bij mij 21 ltr/minuut, dus met 11,2KW kan de dT maximaal 7,6 graden zijn tussen Ta en Tr.
Als de boilertemperatuur 20 graden is, kan de Ta dus nooit en te nimmer 50 graden zijn, zoveel vermogen heeft de WP niet. Dit zou wel kunnen, dan moet de flow verlaagt worden naar 5 liter per minuut, en dan gaat mijn WP in storing. Los daarvan houdt de WP ook niet van een dT van 30 graden.

Dus volgens mijn beredenering begint mijn WP ook vol gas, maar wordt het opgenomen vermogen hoger omdat de COP slechter wordt omdat de Ta hoger wordt.

Zie onderstaande run van gisteren, SWW vat was redelijk leeg.

[Afbeelding]

De run begint met een boilertemperatuur van zo'n 25 graden, dus Ta zal zo'n 30 graden zijn, opgenomen vermogen 2600Watt dus een COP van 4,3.

Volgens tabel bij nominaal vermogen is bij Ta 35 de COP 4,46 bij Tbuiten 7 graad.

Op het einde van de run zal de Ta zo'n 55 graden zijn, opgenomen vermogen 4500Watt, dus een COP van 2,48.

Volgens tabel bij nominaal vermogen is bij Ta 55 de COP 2,67 bij Tbuiten 7 graad.

Dus het klopt aardig met de COP tabellen allemaal.

Dus ik snap nog niet hoe de Loria het voor elkaar krijgt aan het begin van de run zo'n hoge piek te krijgen welke dan afloopt naar beneden.
In dit voorbeeld hetzelfde, redelijk 'leeg', goed voor de efficiency!
Er zit altijd wat vertraging tussen de temperatuurmetingen (op de leidingen) en de stroommeting, weinig aan te doen. Op basis van mijn berekeningen komt het bijna op de max output (10 kW) van mijn Loria. Flow ca 19L/min tijdens SWW.
Door de DWTW komt de temperatuur in het vat maar net onder de 20 graden, dit voorbeeld is al vrij uitzonderlijk want meestal blijft het zelfs op 23-25 graden steken.

Het plaatje ter verduidelijking:
SWW run Loria

• Grolsch
Het lijkt inderdaad wel of hij op vol vermogen begint en steeds "rustiger" begint te lopen (dT wordt steeds kleiner). Ondanks de dalende COP krijg je dan inderdaad een grafiek die elektrisch van hoog naar laag gaat.

Toch leuk om te zien dat verschillende fabrikanten dit anders aanpakken.

Je T-boiler staat dus ingesteld op 45 graden als ik het goed zie :?

Welke COP haal jij over een heel jaar gezien :? Over een heel jaar zit ik op 3,46 gemiddeld.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11 17:40
Zwerius schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:32:
[...]

Ik heb wel kaartjes voor de Solar Beurs. Daarmee kun je toch ook naar Duurzaam Verwarmd dacht ik?
Zover ik weet is het praktisch een beurs en heb je met een kaartje voor de een ook recht op toegang tot de andere twee beurzen. Ik kreeg inderdaad ook nog een mailtje van de solarbeurs, maar ik had mij al aangemeld via duurzaamverwarmd.

Ik zie nu ook een mailtje in mijn inbox Het aftellen is begonnen. van Solar Solutions Int. 2019.

• Chris_82
@Grolsch
De boiler staat op 47 graden ingesteld.
Over het afgelopen jaar precies 600kWh stroomverbruik voor SWW.
COP gemiddeld 2.25, op basis van eigen -hopelijk pessimistische- warmteberekeningen (geen kamstrup oid).

• Joedmo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11 16:58
Goede morgen, Bij het opstarten van dikt topic Lucht/Waterpomp blijkt dat het niets weergeeft is dat bekend !

John van Landschoot

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11 11:53
Goedemorgen, wel op mijn PC en mijn tablet. Wellicht browser instellingen aanpassen?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Remco45
@Grolsch
Mij lijkt de Mitsu-methode beter: zo blijft de delta-T met het op te warmen water zo groot mogelijk.

Langzamerhand komen wat spullen binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vi0xts6pFyr4Tk1hOKRRgCVQ/full.jpg

Sorry: vergeten uit te zoomen B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLYe5qNKsFzKFXiHwQHS5hKD/full.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Remco45 op 15-03-2019 09:26 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:13:
[...]

De DWTW aansluiten op de koudwateraanvoer van zijn boiler verlengt zijn douchetijd met exact 0 minuten, dus daar heeft hij niet mee gerekend als ik hem goed volg.

[...]

Dat scheelt inderdaad nog veel meer, dan bespaar je 50%.

Dus hoe "slechter" je warmwatervoorziening, hoe "beter" het rendement van een DWTW.

@LangeFries ik noem het ook zeker geen pendelen, maar probeer te achterhalen waarom zijn WP die stop maakt. Naar mijn idee geen defrost.

Al valt me wel op dat die Loria's wel meer dingen anders doen als mijn Mitsu.

Als ik naar die SWW run kijk van @sgsdebruijn is die qua vermogensopbouw ook precies andersom als bij mij.

Zijn SWW run begint hoog en eindigt laag, die van mij begint laag en eindigt hoog.
Heeft iemand daar een verklaring voor :? De verklaring die ik bij de Mitsu heb is dat het opgenomen vermogen stijgt omdat gedurende de run de Ta stijgt.
Bij mij geeft hij ook vol gas aan het begin, 2.2 kW trekt hij dan elektrisch, hij toert dan qua Ta ook snel op naar iets boven de gewenste boilertemperatuur. Delta t iets van 5 graden. Daarna toert hij af, meestal na een minuut of 5, naar 1.6 kW. Fabrikant geeft aan dat dit is om oververhitting van de compressor te voorkomen

• Grolsch
Goed bezig @Remco45 !! Het blijft een prachtunit om te zien met dat zwarte <3 <3
jerh schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:12:
[...]

Bij mij geeft hij ook vol gas aan het begin, 2.2 kW trekt hij dan elektrisch, hij toert dan qua Ta ook snel op naar iets boven de gewenste boilertemperatuur. Delta t iets van 5 graden. Daarna toert hij af, meestal na een minuut of 5, naar 1.6 kW. Fabrikant geeft aan dat dit is om oververhitting van de compressor te voorkomen
Ik neem toch aan dat de compressor is berekend en dat deze vol gas mag draaien, maar zo te horen pakt elke fabrikant het anders aan.

Zelf draai ik op de ECO stand, dus volgens mij draait hij niet helemaal vol gas.
Wat precies de ECO stand inhoudt is mij nog niet bekend, ik heb het "gevoel" dat hij de dT tussen Ta en Tboiler wat beperkt, maar zeker weten doe ik dit niet, en zover ik weet staat het ook niet beschreven in de technische documenten.

@Joedmo hier werkt alles goed. Misschien een tijdelijke hik-up :? Groeten hoeft trouwens niet in dit topic ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 15-03-2019 10:15 ]

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-11 09:41
Goedemorgen Allen,

Ik lees al een paar weken dit topic met veel interesse, omdat ik aan het nadenken ben om voor een WP te gaan. Nu precies 5 jaar geleden het ATAG Alec systeem laten monteren, wat bestaat uit:

ATAG EC264E cv ketel
opslagvat RVS 200L met 2 spiralen (voor zonneboiler en voor CV)
5m2 collectorset
Gasverbruik nu rond 1300m2 voor een hoekhuis uit 2006. Beneden vorig voorjaar vloerverwarming aangebracht (ca. 50m2), boven nog normale radiatoren, maar zouden convectoren kunnen worden i.c.m. de WP. Samengesteld gezin, gemiddeld 4 personen

Na het lezen hier en 'warmtepomp weetjes' ben ik inmiddels al flink wat wijzer. Wat ik wel opvallend vind is dat er (nog) geen site is waar je direct de in NL leverbare WP kunt vergelijken op o.a. prestaties. Zijn er naast het Energielabel en de sCOP nog andere zaken waar ik op moet letten (behalve de prijs natuurlijk)?

Zou ik de boiler kunnen behouden of kan ik beter een nieuwe kopen met een elektrische (na)verwarmer erin (dat heb ik nu niet en deze boiler heeft geen aansluiting hiervoor).

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• Grolsch
@FrancD Welkom in dit topic

Hoeveel m2 oppervlakte heeft je spiraal die je nu voor CV gebruikt :? Afhankelijk daarvan zou je dit misschien kunnen gebruiken voor je WP. +- 2m2 zou wel wenselijk zijn.

Vuistregel voor 1300m3 gas = * 8 / 1650 = 6,3KW WP nodig.
Gangbaar is 7 tot 8KW modellen, dus goed te doen.

Waar je goed op moet letten bij het kiezen van een WP is hoeveel vermogen deze nog levert bij -10, en dit is lang niet altijd duidelijk.

In dit topic heeft de hoofdmoot Mitsubishi of Panasonic, omdat deze goedkoop te importeren zijn uit het buitenland.

De COP getallen kun je in het maandelijkse overzicht van @Tomexergie redelijk bekijken, maar neem de waarden wel met een grote korrel zout, ze verschillen nogal, en ook de meetmethodiek is niet eenduidig.

Voor SWW zou je ook nog kunnen overwegen om een WP boiler (met veel subsidie) te kopen. Deze kun je ook krijgen met een spiraal waar je dan weer je collectoren op aan zou kunnen sluiten.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
sgsdebruijn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:03:
[...]
Toch lijkt me dat sterk dat het water dat effect geeft, op mijn garagedak staat ook water en het is behoorlijk nat en vochtig geweest de afgelopen dagen. Effect van het water waar je buitenunit vlakbij staat is daarmee dan ook minimaal.

Ik verwacht dat verhogen van de Ta niet minder defrosts zal geven indien het defrosts zijn, hogere Ta=harder werken en dus meer ijsaangroei.
Ik probeer dat ook niet te beweren maar ben op zoek naar verklaringen. Je zou het in jouw situatie moeten vergelijken dat de buitenunit achterin je tuin staat (zelfde situatie ongeveer), dichtbij het water.
Felicia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Als de buitentemperatuur daalt is het normaal dat er bij gras en water mist omhoog komt. Daarmee koelt het water onder meer af.

Praktische vraag richting @Boeie zou dan ook zijn of je daadwerkelijk ijs op de buitenunit hebt gezien? Want als je bij 7 graden buiten nog ijs ziet zou ik eerder denken dat er iets anders niet klopt. Tekort aan koelmiddel?
Ik heb gister geen ijs gezien. Tekort aan koelmiddel kan interessant zijn, aangezien mijn leidingen verlengd zijn. Totale lengte van de leiding is denk ik zo'n 26 meter.
LangeFries schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:49:
[...]

Dat zou ik toch geen pendelen noemen hoor. Ik ben jalours op zulke lange runs. De mijne heeft 1869 starts in 3165h. Dat is volstrekt in orde. Nu moet ik toegeven dat ik gisteren de langste run in lange tijd heb langs zien komen: ongeveer 12h, van 's middags tot middernacht. Mijn nachtverlaging loopt van 12-12, dus dat helpt mee, maar meestal vind hij het toch wel af en toe ergens een half uurtje genoeg geweest. Ook 's nachts zorgt hij ervoor dat de vloer niet steenkoud wordt en loopt hij af en toe eens een half uur, drie kwartier. Dat vind ik ook prettig, want anders had ik die nachtverlaging ook wel iets anders gedaan denk ik.
Weet niet wat normaal is, maar de 2e zone speelt bij mij ook een rol. Het meest ideale zou zijn dat hij overdag alleen de 1e zone verwarmd en met de restwarmte dan de 2e zone op peil kan houden in de nacht.
sgsdebruijn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:31:
@Boeie om echt inzicht te krijgen in wat er 'echt aan de hand is' is inzicht hebben in je ruimtetemperatuur en de gevraagde temp vanuit de Lyric. Zit de 2de Lyric nog steeds op de 2de zonde van de wp?
Beide Lyric's T6R staan nog. Helaas krijg ik die 2e (van de 2e zone) niet goed aangemeld op wifi en in de Honeywell app. Hier moet ik even mee aan de slag, maarja, tijd he... Er zijn nog zoveel andere klussen die moeten gebeuren in het huis ;)

Hier even de complete runs van woensdag en gister, ik heb de groepen die open staan in de 2e zone helemaal open gedraaid maar dat is gezien het pendelen niet voldoende.
Op donderdag, de hoge pieken zijn SWW, de periodes 0 tussen 4.00/10.00 is dat de temp bereikt is, 13.15 tot 17.15 is het warm genoeg in beide zones, om 22.00 beide zones geforceerd uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z39y5mnNtLJZwcSyH61vM14O/full.jpg

En vandaag is het helemaal érg met pendelen. Het rare is dus dat hij heel rustig loopt maar dan vanaf 4u gaat het niet goed. Zou het misschien komen omdat ik de SWW comfort tijd heb aangepast naar 5.00/8.00? Dit zal ik vanavond eens weghalen/aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P5UfnDEG681XnaEyOSQOxv7W/full.jpg

Verwijderd

mijn Ecodan 7,5Kw heeft nogal een nerveus regelgedrag, 2017/2018 draaide het geheel rechtstreeks aangesloten op de bestaande CV, het werkte prima maar het regelgedrag van de compressor frequentie was nerveus.
sinds oktober vorig jaar een open verdeler met 50 liter inhoud ertussen gezet en een VV verdeler zonder pomp gemonteerd, op alle radiatoren Heimeier Eclipse gemonteerd en alles ingeregeld.
Toch blijft de Ecodan nerveus, ik zie de pieken ook terug in de aanvoer, hij regelt naar de gevraagde Ta en zakt dan weer in, om vervolgens weer omhoog te regelen.
er zijn ook dagen dat ik wel een rustiger beeld zie.
flow primair is 21L pm en secundair 16L pm, thermostaatkranen staan vol open.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZY7K1cYwYuS1O08xgc5CJkWf/thumb.jpgenergieverbruik 14 maartenergieverbruik 10 maart

ik kan er nog geen vinger op liggen. :|

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2019 18:05 ]

• FrancD
@Grolsch Dank voor je reply.

Gegevens spiralen: CV en collector: doorsnede 22x0,8mm en een lengte van 1,5m

Ik kijk inderdaad ook naar een 7kW (Monoblock)
Wat is de maximale aan te raden afstand buiten van de WP naar de buitenmuur van het huis?

Een WP boiler binnen op de overloop van de zolder vind ik minder i.v.m. geluid (slaapkamer ernaast). Wat is een goede aanvulling als ik deze boiler zou houden? Een doorstroomapparaat erachter? Of kan de elektrische back-up van de WP het SWW verwarmen tot 59gr?

• Grolsch
FrancD schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:26:
@Grolsch Dank voor je reply.

Gegevens spiralen: CV en collector: doorsnede 22x0,8mm en een lengte van 1,5m
Voor de snelle rekenaars onder ons, hoeveel is dit :? Lijkt mij 1m2 ofzo :? Niet erg veel voor een WP, en volgens mij onvoldoende om 7KW kwijt te kunnen met een fatsoenlijk dT
Ik kijk inderdaad ook naar een 7kW (Monoblock)
Wat is de maximale aan te raden afstand buiten van de WP naar de buitenmuur van het huis?
Zo kort mogelijk :P Maar mits goed geïsoleerd kun je er best een afstand tussen hebben, maar hoe korter hoe beter
Een WP boiler binnen op de overloop van de zolder vind ik minder i.v.m. geluid (slaapkamer ernaast). Wat is een goede aanvulling als ik deze boiler zou houden? Een doorstroomapparaat erachter? Of kan de elektrische back-up van de WP het SWW verwarmen tot 59gr?
Dat is een kwestie van smaak, ik zou het niet met het backup element van de WP doen, dan zit er weer een wisselaar tussen.

• FrancD
Inderdaad slechts 1m2...Dus die boiler kan dan het veld ruimen...

Ik kan de WP plaatsen op het dak van de bijkeuken. Echter bestaat deze uit een houten balklaag. Ik ben bang voor geluidsoverlast door resonanties. Of ik kan hem aan de buitenmuur hangen op een console? Mooiste zou zijn achter in de tuin, maar dan moet er ca. 10 meter in de grond overbrugt worden en ca. 6 meter in de kruipruimte naar de lepe hoek in de trap.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
In plaats van hem op een console te zetten zou ik zeker de pomp op de grond zetten, vlak tegen de gevel.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51

thido

Tilburg

Zo, update van T11 naar T22 is voltooid :-)
Er zijn er drie vervangen (tweemaal 60x100 en eenmaal 60x140)
Ben er blij mee, de komende dagen eens kijken of het verschil maakt.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/radiator_nieuw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/radiator_nieuw2.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• FrancD
Dat is netjes gedaan zo!

• FrancD
Naalroc schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:33:
In plaats van hem op een console te zetten zou ik zeker de pomp op de grond zetten, vlak tegen de gevel.
Niet hangend aan de gevel dus?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
@thido Nu nog ff een andere radiator knop erop :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• thido

thido

Tilburg

Possible schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:20:
@thido Nu nog ff een andere radiator knop erop :P
Ik zat er op te wachten ja ;-)
Nee, zijn slaapkamers dus kan wel zo.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 12:06
@thido ook het eerste wat ik dacht. Doe er even nieuwe knopjes op, maar dat is uiteraard je eigen keus.

• thido

thido

Tilburg

martijnr17 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:06:
@thido ook het eerste wat ik dacht. Doe er even nieuwe knopjes op, maar dat is uiteraard je eigen keus.
Ik heb ze ook nog nieuw liggen.
Het is niet dat ze nou zo vergeeld zijn.
De verwarmingen zijn nu een andere kleur (spierwit) en dat valt nou eenmaal op ja ;-)

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:17
thido schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Ik zat er op te wachten ja ;-)
Nee, zijn slaapkamers dus kan wel zo.
Als je nou thermostaatkranen neemt met automatische debietregeling (Heimeier Eclipse) is het gelijk waterzijdig ingeregeld, moet je wel je andere radiatoren ook doen natuurlijk.

Goed man!

• Naalroc
FrancD schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:09:

Inderdaad: dan krijg je zeker geen trillingen(= geluid) daardoor in je huis; bovendien is het stabieler.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:40
thido schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:33:
Zo, update van T11 naar T22 is voltooid :-)
Er zijn er drie vervangen (tweemaal 60x100 en eenmaal 60x140)
Ben er blij mee, de komende dagen eens kijken of het verschil maakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig! Ik heb ook een T11 naar een T22 omgezet met de precies dezelfde constructie!😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• thido

thido

Tilburg

De oude koppeling op het rechte onderblok was een stuk kleiner gaat dat wat er nu op zit trouwens (de plugjes in de leiding).

Net even gechecked op lekken. Zelfs bij 27.5c (gemeten met ir op het metaal) voel je wat convevtie. Dat was met de t11 echt niet zo.

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
FrancD schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:09:
[...]

Hier hangt de pomp aan de gevel, met de juiste dempers bij ons geen probleem

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• jerh
Grolsch schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:14:
Goed bezig @Remco45 !! Het blijft een prachtunit om te zien met dat zwarte <3 <3

[...]

Ik neem toch aan dat de compressor is berekend en dat deze vol gas mag draaien, maar zo te horen pakt elke fabrikant het anders aan.

Zelf draai ik op de ECO stand, dus volgens mij draait hij niet helemaal vol gas.
Wat precies de ECO stand inhoudt is mij nog niet bekend, ik heb het "gevoel" dat hij de dT tussen Ta en Tboiler wat beperkt, maar zeker weten doe ik dit niet, en zover ik weet staat het ook niet beschreven in de technische documenten.

@Joedmo hier werkt alles goed. Misschien een tijdelijke hik-up :? Groeten hoeft trouwens niet in dit topic ;)
Nog even opgezocht in mijn aantekening. Was bovenstaande en verkomen van overschoot wat dan weer verspilde energie zou zijn. Lijkt mij een prima aanpak. Tevens als voordeel dat de hoogste piek in tijd te overzien is. Wordt tijd dat 3x35a hetzelfde gaat kosten als 3x 25. En voor de auto nog fijner 3x 50 of 63.

Verwijderd

Hallo allemaal,

Afgelopen jaar hebben wij (2 personen) onze eerste volledige jaar onze nieuwbouwwoning met L/W WP bewoond. Hierbij wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen.

Onze woning is opgebouwd uit een stalen frame met een schil van Kingspan sandwichpanelen. De woning heeft een eerste verdiepingsvloer van beton en een zoldervloer van hout. De inhoud is 170m2 en een bruto inhoud van 560m3 (excl garage).

Qua energievoorziening staat er het volgende:

- Daikin Altherma LT 6KW 160L
- ERLQ-CV3 buitenunit
- EHVH08S18C3V buitenunit
- 28x 290 Wp zonnepanelen
- Solar Edge omvormer incl optimizers
- Begane grond vloerverwarming
- Eerste en tweede verdieping geen verwarming
- Werkkamer op eerste verdieping af en toe bijverwarmd met een Stadler Form Anna BIG heater

Aanvankelijk vond ik het best spannend of de plannen in de praktijk ook gunstig zouden uitwerken. Inmiddels kunnen we de balans voor 2018 opmaken. We hebben in totaal 9,19 MWh opgewekt en 6,15 MWh verbruikt. Per saldo dus 3,04 MWh teruggeleverd aan het net. Al met al levert de woning dus meer op dan wij verbruiken. Super tevreden dus!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 19:16

Exigence

dnkroz

robkds schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:38:
[...]

Als je nou thermostaatkranen neemt met automatische debietregeling (Heimeier Eclipse) is het gelijk waterzijdig ingeregeld, moet je wel je andere radiatoren ook doen natuurlijk.
Doe maar niet. Normale afsluiters kunnen een veel hoger debiet aan. De Heimeiers gaan maar tot 150 l/uur en de Danfoss RA-DV's zelfs maar tot 135 l/u. Met de komst van een warmtepomp heb ik ze er tussenuit gehaald om een hogere flow te krijgen.

• Boutersewalter
Bij welke site uit het buitenland bestellen jullie de WP? Vooral de Mitsubishi kan ik nog niet veel goedkoper vinden dan in NL.

Wat ik heb gezien en het goedkoopst is
https://www.topaircon.eu/...5vaa-ersd-vm2c-mitsubishi

[ Voor 40% gewijzigd door Boutersewalter op 16-03-2019 08:41 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Boutersewalter
Die in de openingspost is niet meer goedkoper?
Het is een afweging uiteraard. Garantie claimen in buitenland zal lastiger gaan.

Mijn spaanse mitsu draait echter al een paar jaar prima.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2019 08:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 20:33
Boutersewalter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:33:
Bij welke site uit het buitenland bestellen jullie de WP? Vooral de Mitsubishi kan ik nog niet veel goedkoper vinden dan in NL.

Wat ik heb gezien en het goedkoopst is
https://www.topaircon.eu/...5vaa-ersd-vm2c-mitsubishi
Is topaircon een nederlandse firma, of is dit ook gewoon grijze import?

Ik zie dat het verschil tussen deze 'nederlandse' firma en bijvoorbeeld Spanje wel kleiner is geworden dan 3 jaar geleden.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:16:
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar hebben wij (2 personen) onze eerste volledige jaar onze nieuwbouwwoning met L/W WP bewoond. Hierbij wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen.

Onze woning is opgebouwd uit een stalen frame met een schil van Kingspan sandwichpanelen. De woning heeft een eerste verdiepingsvloer van beton en een zoldervloer van hout. De inhoud is 170m2 en een bruto inhoud van 560m3 (excl garage).

Qua energievoorziening staat er het volgende:

- Daikin Altherma LT 6KW 160L
- ERLQ-CV3 buitenunit
- EHVH08S18C3V buitenunit
- 28x 290 Wp zonnepanelen
- Solar Edge omvormer incl optimizers
- Begane grond vloerverwarming
- Eerste en tweede verdieping geen verwarming
- Werkkamer op eerste verdieping af en toe bijverwarmd met een Stadler Form Anna BIG heater

Aanvankelijk vond ik het best spannend of de plannen in de praktijk ook gunstig zouden uitwerken. Inmiddels kunnen we de balans voor 2018 opmaken. We hebben in totaal 9,19 MWh opgewekt en 6,15 MWh verbruikt. Per saldo dus 3,04 MWh teruggeleverd aan het net. Al met al levert de woning dus meer op dan wij verbruiken. Super tevreden dus!
Je hebt dus nog ruimte, maar afgelopen jaar was wel een gunstig pv jaar, het kan dus nog wat kleiner worden.
En wat wordt het plan? Een extra radiator op de werkkamer? Of vvw op de 1e ? Kamer wat warmer nog?
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Exigence schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:21:
[...]

Doe maar niet. Normale afsluiters kunnen een veel hoger debiet aan. De Heimeiers gaan maar tot 150 l/uur en de Danfoss RA-DV's zelfs maar tot 135 l/u. Met de komst van een warmtepomp heb ik ze er tussenuit gehaald om een hogere flow te krijgen.
Hoe groot zijn jouw radiatoren? Echt grote radiatoren raken bij een groot debiet hun warmte kwijt er zal ergens een keerpunt zijn. T33 40 hoog en 210 lang 4K verschil over bij 32 graden aanvoer bij 150 liter per uur, het is net een huis, voor iedere toepassing is er een geschikte oplossing.

• Boutersewalter
mightym schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Ik zie dat het verschil tussen deze 'nederlandse' firma en bijvoorbeeld Spanje wel kleiner is geworden dan 3 jaar geleden.
Is NLD.
https://www.topaircon.eu/index.php?route=information/contact

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Je hebt dus nog ruimte, maar afgelopen jaar was wel een gunstig pv jaar, het kan dus nog wat kleiner worden.
En wat wordt het plan? Een extra radiator op de werkkamer? Of vvw op de 1e ? Kamer wat warmer nog?
:)
Tja,op de eerste en tweede verdieping is eigenlijk geen verwarming nodig, enkel als je er stil zit te werken. Voorlopig zo maar eens laten denk ik. De opbrengst zal dit jaar idd ook wel lager uitvallen.

• Remco45
@Boutersewalter

Tijdens mijn zoektocht heb ik zowel rechtstreeks als via een goede Spaanstalige kennis contact gehad met de twee in de startpost genoemde Spaanse leveranciers. Mede vanwege eerdere ervaringen door andere tweakers heb ik besloten om daar niet te bestellen.

Uiteindelijk kwam ik deze tegen: https://www.ecoclimagroup.com

Dat is een wat grotere leverancier met goede recensies. De contactpersoon spreekt wel basis Engels, maar i.v.m. gedetailleerde vragen heb ik dat via mijn Spaantalige kennis laten verlopen en dat ging perfect.
Ook zij heeft een goede indruk van dit bedrijf.

Mijn buitenunit was niet op voorraad en ik kreeg keurig op de eerder toegezegde leveringsdag een bericht dat de unit binnen was.

Transport heb ik via een Nederlands bedrijf laten lopen dat een eigen kantoor in de buurt heeft.
Tip: transporteurs zijn verzekerd tot € 10,=/kg dus bij schade of total loss kom je flink tekort.
Je kan dan overwegen om een all-risk verzekering af te sluiten: kost 127,50.

Uiteindelijk was ik bijna 1300,= goedkoper uit.

De unit is puntgaaf aangekomen maar heb ik nog niet kunnen testen omdat de overgang naar 3-fasen wat is vertraagd, maar ik ga er van uit dat dit ook goed gaat.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

• Naalroc
Dank voor de link, maar let wel de prijzen zijn "sin IVA" dus exclusief BTW.
En het gratis transport geldt uitsluitend in Spanje / Portugal; desondanks lijken het hele competitive prijzen!

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 16-03-2019 11:07 ]

• mightym
Ze zullen best een contactpersoon hier in NLD hebben, maar op welke wijze importeren ze hun apparatuur? Via Alklima of niet...

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
mightym schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Het betreft grijze import. Ik heb daar mijn Panasonic vandaan, die kwam uit het Oostblok.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• Copitano
  • Laatst online: 01:00

Copitano

Hoorn NH

Toshiba buitenunit van de Elga heeft hier flink last van de wind. Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/eZVrLFC.jpg
Ta en Tr vandaag vanaf 00:00 Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/raMBbBi.jpg
Ta en Tr laatste uurAfbeeldingslocatie: https://imgur.com/xq2bmuo.jpg
Wat me de laatste week al eerder is opgevallen: Buitenunit vertoont dit gedrag alleen bij een windrichting van exact 225 graden
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/I12Xnbb.jpg
en alleen bij windsnelheden boven 40 km/h

Zijn er mensen met de zelfde ervaring die dit probleem hebben opgelost?
Hoe? :/

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Zorgen voor beschutting voor de buitenunit met bijv. schuttingpanelen o.i.d. denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-11 10:52
Lijkt erop dat je temp.sensor in de buitenunit bij deze windrichting/kracht hierop reageert. je zou kunnen overwegen die in de buitenunit te verplaatsen als dit gedrag storend voor je is.

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:08:
Toshiba buitenunit van de Elga heeft hier flink last van de wind. [Afbeelding]
Ta en Tr vandaag vanaf 00:00 [Afbeelding]
Ta en Tr laatste uur[Afbeelding]
Wat me de laatste week al eerder is opgevallen: Buitenunit vertoont dit gedrag alleen bij een windrichting van exact 225 graden
[Afbeelding]
en alleen bij windsnelheden boven 40 km/h

Zijn er mensen met de zelfde ervaring die dit probleem hebben opgelost?
Hoe? :/
Staat de wind dan recht in de ventilator ? Mitsubishi heeft daar dan roosters voor die je ervoor kan schroeven.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:31:
[...]

Staat de wind dan recht in de ventilator ? Mitsubishi heeft daar dan roosters voor die je ervoor kan schroeven.
Nee wind staat er schuin langs. De hoek waaronder de wind invalt zal 30 à 40 graden zijn. Gekke is dat de ventilator met de wind mee draait en dus niet tegen de wind in hoeft te boxen wat ik eerst veronderstelde.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:44:
[...]

Nee wind staat er schuin langs. De hoek waaronder de wind invalt zal 30 à 40 graden zijn. Gekke is dat de ventilator met de wind mee draait en dus niet tegen de wind in hoeft te boxen wat ik eerst veronderstelde.
Ja precies, dat dacht ik dus ook, maar hij krijgt hulp van de wind zeg maar ? En kan je dat niet afschermen tegen de wind.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Jim423 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:20:
Zorgen voor beschutting voor de buitenunit met bijv. schuttingpanelen o.i.d. denk ik.
Schutting gaat niet. Hij staat op het dak en ik kan daar lastig ergens een stabiele constructie aan vast maken.
Ron6363 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:24:
Lijkt erop dat je temp.sensor in de buitenunit bij deze windrichting/kracht hierop reageert. je zou kunnen overwegen die in de buitenunit te verplaatsen als dit gedrag storend voor je is.
Temperatuursensor zit aan de van de wind afgekeerde kant van de unit. Heb al wel eens overwogen om die sensor naar buiten te verplaatsen in een pvc buisje ofzo. Maar ben een beetje bang de unit dan niet op tijd een defrost aanstuurt.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:50:
[...]

Ja precies, dat dacht ik dus ook, maar hij krijgt hulp van de wind zeg maar ? En kan je dat niet afschermen tegen de wind.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/BoatmBz.jpg
Ja zou het beste zijn. Maar moet wel stevig en stabiel zijn. Tis hier nu windkracht 9. Komt normaal niet zo heel veel voor, maar nu net de laatste weken wel regelmatig en precies uit die hoek. Draait de wind 10 graden de andere kant op, dan is het over en draait de unit normaal. Dacht misschien een soort spoiler ofzo aan de unit zelf plakken. Maar hoe bepaal je dan de juiste vorm en kom hij dan niet van zijn plaats door extra windvang :?

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 16-03-2019 16:49 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Copitano schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Schutting gaat niet. Hij staat op het dak en ik kan daar lastig ergens een stabiele constructie aan vast maken.

[...]

Temperatuursensor zit aan de van de wind afgekeerde kant van de unit. Heb al wel eens overwogen om die sensor naar buiten te verplaatsen in een pvc buisje ofzo. Maar ben een beetje bang de unit dan niet op tijd een defrost aanstuurt.
Die sensor heeft geen enkele invloed op een defrost.

Verder zijn er wel schermen die aan de buitenunit gemonteerd kunnen worden.
Zoiets kun je ook zelf maken.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Oxellaar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:01:
[...]

Die sensor heeft geen enkele invloed op een defrost.

Verder zijn er wel schermen die aan de buitenunit gemonteerd kunnen worden.
Zoiets kun je ook zelf maken.
Ahhhh, ga ik eens googlen op die schermen.

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:01:
[...]

[Afbeelding]
Ja zou het beste zijn. Maar moet wel stevig en stabiel zijn. Tis hier nu windkracht 9. Komt normaal niet zo heel veel voor, maar nu net de laatste weken wel regelmatig en precies uit die hoek. Draait de wind 10 graden de andere kant op, dan is het over en draait de unit normaal. Dacht misschien een soort spoiler ofzo aan de unit zelf plakken. Maar hoe bepaal je dan de juiste vorm en kom hij dan niet van zijn plaats door extra windvang :?
Of iets als een soort cone op het dak die de wind eromheen stuurt, alleen lastig om te zien of dat dan ook gebeurd, dan heb je bijna rook nodig om te zien of de baan anders is.
Makkelijker is een lamellenrooster er voor monteren zoals mitsu heeft.

• Oxellaar
  • Niet online
Copitano schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:11:
[...]

Ahhhh, ga ik eens googlen op die schermen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YqB88rScuFPAW82ZIMRu881N/full.jpg
Hier rechts zie je een buitendeel wat last had van de koude oosten wind. Koelen werd dan lastig en gaf storingen.
Hier zit een zinken plaat met aluminium frame aan de unit bevestigd.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Oxellaar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:22:
[...]

[Afbeelding]
Hier rechts zie je een buitendeel wat last had van de koude oosten wind. Koelen werd dan lastig en gaf storingen.
Hier zit een zinken plaat met aluminium frame aan de unit bevestigd.
Dit geeft inspiratie voor het vinden van een oplossing. Omdat het in mijn situatie de uitblaas kant van de unit is moet ik minimaal 30 cm vrij houden voor de unit. Zal dan toch een soort spoilerachtige oplossing moeten worden. Maar een aluminium frame voor de stevigheid is wel een idee d:)b
De temperatuursensor ga ik verplaatsen zodra het weer dat weer even toelaat. Daar heb ik al goede oplossingen voor gezien op dit forum.

[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 17-03-2019 02:03 ]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:15:
[...]

Of iets als een soort cone op het dak die de wind eromheen stuurt, alleen lastig om te zien of dat dan ook gebeurd, dan heb je bijna rook nodig om te zien of de baan anders is.
Makkelijker is een lamellenrooster er voor monteren zoals mitsu heeft.
Kun je eens een foto posten van hoe zo'n rooster er uit ziet. Kan op google zo een twee drie niets bruikbaars vinden.

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Dag mensen ,ik lees al een tijd mee en heb veel geleerd hier.
Mijn hulp vraag gaat over het volgende :
-op 12-1-2019 heb ik een 5 kw Panasonic monobloc besteld en (helaas) ook meteen betaald.
-Comfortmarket zond mij meteen een factuur en een mail dat het 10 a 14 dagen zou duren.
-Daarna werd dat steeds op de lange baan geschoven met als resultaat nu nog geen levering.
-De reden die opgegeven word is ,,problemen met de transporteur. Ook werd verteld dat als er maandag niet geleverd zou kunnen worden ik mijn geld retour zou krijgen...dat was dus half februari..
-Ondanks een aantal berichten van mij aan Comfort market krijg ik geen contact meer ,ik heb een aantal keer gebeld op 0033 388002387 maar krijg alleen een ingesproken bericht met een tekst die ik niet begrijp,mijn frans is belabberd.

De reden dat ik zomaar naïef geld overmaakte is dat de leverancier in de openingspost is genoemd en een kennis een paar huizen verderop er een 7 kw pana heeft gekocht zonder problemen.

Wat te doen?

Heeft een van jullie wel eens contact gehad met die lui of weet iets meer?

Ik ben gepensioneerd en altijd werkzaam geweest in de bouw.Heb mijn eigen huis gebouwd en nu dus verduurzaamd door dhz zelfbouw wandverwarming etc .Alles werkt op 28 graden aanvoer en 40 watt per meter,na het testen de ketel en het gas eruit sinds januari. Ik volg nauwgezet dit ook: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? in tweakers.

Ik zit niet in de kou met twee luchtlucht aircos maar waf wil warme vloeren etc.

Als jullie meer weten over CFM hoor ik graag tips,hoop dat dit niet teveel off topic is.

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zondag 17 maart 2019 @ 02:13:
[...]

Kun je eens een foto posten van hoe zo'n rooster er uit ziet. Kan op google zo een twee drie niets bruikbaars vinden.
Ik zat meer met een rooster in mijn hoofd dat ik gezien heb maar lijkt meer op een plaat ervoor op steeltjes, vrij simpel zelf te maken met draadeindjes.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/535844/fQn52erO.jpeg

https://planetaklimata.co...tric_Ecodan_Data_Book.pdf
Pag 103-105
https://www.mitsubishi-le...s/201803_ATW_DATABOOK.pdf

Ik zal nog eens zoeken hier op het forum, ik heb de pdf link hier geplaatst waar die optionele parts in stonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 17-03-2019 08:52 ]

• mightym
Bokno schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:28:
Dag mensen ,ik lees al een tijd mee en heb veel geleerd hier.
Mijn hulp vraag gaat over het volgende :
-op 12-1-2019 heb ik een 5 kw Panasonic monobloc besteld en (helaas) ook meteen betaald.
-Comfortmarket zond mij meteen een factuur en een mail dat het 10 a 14 dagen zou duren.
-Daarna werd dat steeds op de lange baan geschoven met als resultaat nu nog geen levering.
-De reden die opgegeven word is ,,problemen met de transporteur. Ook werd verteld dat als er maandag niet geleverd zou kunnen worden ik mijn geld retour zou krijgen...dat was dus half februari..
-Ondanks een aantal berichten van mij aan Comfort market krijg ik geen contact meer ,ik heb een aantal keer gebeld op 0033 388002387 maar krijg alleen een ingesproken bericht met een tekst die ik niet begrijp,mijn frans is belabberd.

De reden dat ik zomaar naïef geld overmaakte is dat de leverancier in de openingspost is genoemd en een kennis een paar huizen verderop er een 7 kw pana heeft gekocht zonder problemen.

Wat te doen?

Heeft een van jullie wel eens contact gehad met die lui of weet iets meer?

Ik ben gepensioneerd en altijd werkzaam geweest in de bouw.Heb mijn eigen huis gebouwd en nu dus verduurzaamd door dhz zelfbouw wandverwarming etc .Alles werkt op 28 graden aanvoer en 40 watt per meter,na het testen de ketel en het gas eruit sinds januari. Ik volg nauwgezet dit ook: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? in tweakers.

Ik zit niet in de kou met twee luchtlucht aircos maar waf wil warme vloeren etc.

Als jullie meer weten over CFM hoor ik graag tips,hoop dat dit niet teveel off topic is.
Ik heb bij confort market ook wel eens maanden (net nagezocht, 30-06 besteld, 22-08 geleverd) moeten wachten op een levering, maar uiteindelijk kwam dat goed, dus houdt nog even moed. Het contact met confort-market was ook niet optimaal in die tijd ;)

Jij koopt er niets voor, maar ik zou altijd adviseren om met creditcard of paypal te betalen, dan kun je nog iets doen als de levering uitblijft.. Oke het kost weer extra geld, maar dat is mij mijn nachtrust wel waard.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
mightym schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:41:
[...]

Jij koopt er niets voor, maar ik zou altijd adviseren om met creditcard of paypal te betalen, dan kun je nog iets doen als de levering uitblijft.. Oke het kost weer extra geld, maar dat is mij mijn nachtrust wel waard.
Toen ik mijn Pana daar bestelde vond hij het maar vreemd dat ik met mijn creditcard meer wilde betalen terwijl het zonder goedkoper was. Nou, precies hierom.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:29:
[...]

Ik zat meer met een rooster in mijn hoofd dat ik gezien heb maar lijkt meer op een plaat ervoor op steeltjes, vrij simpel zelf te maken met draadeindjes.

[Afbeelding]

Pag 103-105

Ik zal nog eens zoeken hier op het forum, ik heb de pdf link hier geplaatst waar die optionele parts in stonden.
@Oxellaar Super! Dank voor het meedenken. Hier kan ik wel wat mee :)

• Zwerius
  • Laatst online: 21:27
Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:29:
[...]

[Afbeelding]

Pag 103-105

Hou er met een dergelijke deflector-plate wel rekening mee, dat de kans op recirculatie toeneemt.
Dus een deel van de uitgeblazen lucht (naar de zijkant) wordt mogelijk ook weer aan de zijkant van de unit aangezogen, waardoor je COP iets omlaag kan gaan.

Zwerius Kriegsman

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Hou er met een dergelijke deflector-plate wel rekening mee, dat de kans op recirculatie toeneemt.
Dus een deel van de uitgeblazen lucht (naar de zijkant) wordt mogelijk ook weer aan de zijkant van de unit aangezogen, waardoor je COP iets omlaag kan gaan.
Ja dat denk ik ook wel, maar de cop zal met de wind er op ook geen topper zijn.

• Zwerius
Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Ja dat denk ik ook wel, maar de cop zal met de wind er op ook geen topper zijn.
Maar ik bedoel: die plaat zit er ook als het niet hard waait.
Dus ook dan zul je last hebben van enige recirculatie.
Of misschien juist nog wel meer, dan wanneer het hard waait......

Zwerius Kriegsman

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:24:
[...]

Maar ik bedoel: die plaat zit er ook als het niet hard waait.
Dus ook dan zul je last hebben van enige recirculatie.
Of misschien juist nog wel meer, dan wanneer het hard waait......
Ja inderdaad, maar hij zal toch iets moeten, en misschien valt dat recirculeren mee. Maar misschien is de wp een stuk draaien een betere optie.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zwerius schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:39:
[...]

DCOP valt nog alles mee 4,56 gister. Maar er komt dan gewoon onvoldoende vermogen uit om de boel op temperatuur te houden. Heel veel start-stops.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/pYxXHLn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/xQGggOC.jpg

Lijkt mij ook niet echt lekker voor de levensduur. Zuidwest is hier veruit de overheersende windrichting. Eigenlijk denk ik dat de buitenunit gewoon 180 graden gedraaid zou moeten staan. Dat haal ik tenminste uit de instructie van de mitsu uit de post van @Rol-Co hiervoor. Noordwester wind komt veel minder vaak voor en is dan gemiddeld in kracht ook nog een stuk minder.Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/IAriyKd.jpg

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
@Jaari heeft in februari een zeer hoge (hoogste) COP behaald. Interessant is om uit te zoeken wat de oorzaak is. Misschien kunnen wij er wat van leren om te verbeteren. Volgens @Jaari gaat de COP omhoog door nachtverlaging in combinatie met een WAR regeling waardoor de Ta bij opwarmen niet doorschiet waardoor de COP winst verloren gaat. Ook in februari waren de temperatuurverschillen dag(10) nacht (2) groot en daarvan maak je gebruik door de WP s ‘nachts uit te schakelen. Hij gebruikt de energiebuffer van binnenmuren en vloer om energie overdag op te slaan.

Om meer te weten te komen of dit ook in theorie een besparing oplevert heb ik een modelgemaakt met energiebuffers. Buitenmuren, binnenmuren, lucht, vloerverwarming. Best veel werk, maar als je eenmaal zo'n model hebt kun je ook de regeling van de WP simuleren en zo instellen dat het aan/uit gedrag modulerend wordt waardoor meer deellast en dus hogere COP.
Resultaat: (0ver 4 dagen laten uitdempen; de laatste dag telt)

1) Constante binnen temperatuur:
COP=5,25 met precieze (WAR) weersafhankelijke regeling.
2) WP uit tussen 22 en 7 uur:
COP=4,8 De WAR moest 3C worden verhoogd om de binnen temperatuur van 20C om 18.00 te behalen.
Conclusie: Het model leverde geen betere zelfs slechtere COP op. Ik kon een verbetering er niet uit persen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7857/46664524804_cf462d17f8_b.jpg

Je ziet dat s'nachts de wanden de woning opwarmen en overdag als de ruimte temperatuur hoger is dan de wanden er warmteoverdracht omgekeerd plaats vindt.. De (zwaare) woning is een prachtige energiebuffer met een tijdconstante van ongeveer 24 uur.

Extra verlies krijg je door het inschakelen om 7 uur waarbij de buitentemperatuur nog laag is en met een 3C hogere WAR. Ga je de WP veel later inschakelen dan krijg je de woning niet meer warm om 18.00. Met WAR+5C warm je de woning sneller op maar ook weer ten koste van de COP. Een WP heeft een beperkt vermogen en warmte veel trager op dan b.v. een CV ketel.
Gewoon de WP 24 uur door laten pruttelen.

Alle moeite niet voor niets geweest, ik heb een mooi model om de regeltechnische parameters in te stellen. Maar @Jaari adviseer ik om verdere onderzoek te doen. Temperatuur sensoren warmtemeter??? enz.
In een apart item wil ik wel meer over het model vertellen voor geïnteresseerden. Het kan nog steeds zo zijn dat mijn model niet klopt en Jaari toch gelijk heeft.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Tomexergie Als je besluit zo'n item te openen ga ik dat zeker volgen. MS Excel neem ik aan?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-11 20:41
Tomexergie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:14:
@Jaari heeft in februari een zeer hoge (hoogste) COP behaald. Interessant is om uit te zoeken wat de oorzaak is. Misschien kunnen wij er wat van leren om te verbeteren. Volgens @Jaari gaat de COP omhoog door nachtverlaging in combinatie met een WAR regeling waardoor de Ta bij opwarmen niet doorschiet waardoor de COP winst verloren gaat. Ook in februari waren de temperatuurverschillen dag(10) nacht (2) groot en daarvan maak je gebruik door de WP s ‘nachts uit te schakelen. Hij gebruikt de energiebuffer van binnenmuren en vloer om energie overdag op te slaan.

Om meer te weten te komen of dit ook in theorie een besparing oplevert heb ik een modelgemaakt met energiebuffers. Buitenmuren, binnenmuren, lucht, vloerverwarming. Best veel werk, maar als je eenmaal zo'n model hebt kun je ook de regeling van de WP simuleren en zo instellen dat het aan/uit gedrag modulerend wordt waardoor meer deellast en dus hogere COP.

COP=4,8 De WAR moest 3C worden verhoogd om de binnen temperatuur van 20C om 18.00 te behalen.
Conclusie: Het model leverde geen betere zelfs slechtere COP op. Ik kon een verbetering er niet uit persen.

[Afbeelding]

Je ziet dat s'nachts de wanden de woning opwarmen en overdag als de ruimte temperatuur hoger is dan de wanden er warmteoverdracht omgekeerd plaats vindt.. De (zwaare) woning is een prachtige energiebuffer met een tijdconstante van ongeveer 24 uur.

Extra verlies krijg je door het inschakelen om 7 uur waarbij de buitentemperatuur nog laag is en met een 3C hogere WAR. Ga je de WP veel later inschakelen dan krijg je de woning niet meer warm om 18.00. Met WAR+5C warm je de woning sneller op maar ook weer ten koste van de COP. Een WP heeft een beperkt vermogen en warmte veel trager op dan b.v. een CV ketel.

Alle moeite niet voor niets geweest, ik heb een mooi model om de regeltechnische parameters in te stellen. Maar @Jaari adviseer ik om verdere onderzoek te doen. Temperatuur sensoren warmtemeter??? enz.
In een apart item wil ik wel meer over het model vertellen voor geïnteresseerden. Het kan nog steeds zo zijn dat mijn model niet klopt en Jaari toch gelijk heeft.
Dank je voor de bevestiging van mijn gedachte, ik wist voor mezelf al dat 24/7 het beste resultaat geeft. Opstarten en de wp een inhaalslag laten maken is funest.
Zelfs de woonkamer smiddags graad te warm laten worden is beter dan uit laten gaan op thermostaat.

Ik vermoed dat het bij @jaari zo goed gaat omdat zijn war een kleine spreiding heeft waardoor zijn wp niet echt moet inhalen. Ikzelf heb grote spreiding en bij snelle daling buiten temp moet wp dan ook tandje bij zetten om ta te laten stijgen, maar daar kan ik helaas niks tegen doen, dat ligt aan afgifte.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

[Afbeelding]

Zover ik weet heeft jaari een hoge flow en een dt lager dan 3 waardoor er meetverschillen op de wm ontstaan, ook kan een defrost wat meetverschil geven waardoor het wat hoger uitpakt.
Snachts uit van 01:00-11:00 geeft ook maar een heel klein beetje hogere cop hier, wel een veel lager verbruik maar daar koelt het ook door af. De gemiddelde temperatuur is wat lager.

• Fullpower

[Afbeelding]

Mooie analyse!

Ik maak ook gebruik van de tweede optie. Meer omdat ik 's nachts niet wil draaien. Mijn WP heeft een veels te hoog minimum vermogen om boven Tb 4c continue te kunnen draaien, maar daaronder zou het wel kunnen.

Ik heb mijn Ta nu zo afgesteld dat onder de 7c de WP continue draait tussen 8:00u en 21:30u op een WAR achtige manier. Bij hogere Tb draait de WP korter, dus niet de hele dag, omdat hij uitschakelt op de kamerthermostaat. Maar 's avonds is het altijd wel 22c in de kamer.

Natuurlijk loop ik ook met de gedachte wat continue stoken aan (rendement) voordeel zou brengen. Ik verwacht dat de Ta dan een paar graden omlaag kan. Maar of dit een COP winst van 0,4 gaat uitmaken weet ik niet? Het zal ook sterk afhangen bij welke Tb. Ik verlies met mn Rc 3 muren/dak toch nog best wat warmte, dus lagere gemiddelde temp. in huis door de nachtverlaging. Waar ben jij van uit gedaan in je simulatie? Want ik denk dat ik daarmee wat benodigde thermische energie uitspaar... (En die hoef ik er niet in te stoppen met elektrische energie).

Maar uiteindelijk is COP voor mij niet alles. Maar okay: wat mij wel een beetje dwars zit is dat ik nog nooit de momentane COP bij A7W35 uit het boekje hier heb gezien; dat zou 4,84 moeten zijn. Maar ik heb telkens 4,2. Dat is ook al meer dan een half COP punt😉

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Zwerius

[Afbeelding]

@Tom: In werkelijkheid heb je overdag natuurlijk ook nog te maken met zoninstraling. In de wintermaanden weliswaar meestal nog niet zo veel, maar dat begint in februari toch al wel mee te tellen.
Ik weet niet of het mogelijk is dat nog in het model te verwerken, maar dat zou mogelijk model en realiteit al iets dichter bij elkaar kunnen brengen?
Ben overigens ook wel in het model geïnteresseerd.

Zwerius Kriegsman

• Bokno
[quote]mightym schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:41:
[...]

Ik heb bij confort market ook wel eens maanden (net nagezocht, 30-06 besteld, 22-08 geleverd) moeten wachten op een levering, maar uiteindelijk kwam dat goed, dus houdt nog even moed. Het contact met confort-market was ook niet optimaal in die tijd ;)

Dank voor je reactie,ik wacht nog maar een tijdje af.

Duur leergeld ,live and learn...

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Zwerius schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:21:
[...]

@Tom: In werkelijkheid heb je overdag natuurlijk ook nog te maken met zoninstraling. In de wintermaanden weliswaar meestal nog niet zo veel, maar dat begint in februari toch al wel mee te tellen.
Ik weet niet of het mogelijk is dat nog in het model te verwerken, maar dat zou mogelijk model en realiteit al iets dichter bij elkaar kunnen brengen?
Ben overigens ook wel in het model geïnteresseerd.
Dat geldt ook voor de interne warmte. Nog even weggelaten, maar kan er simpel bij omdat het model uitgaat van energiestromen per knooppunt.
Het verschil is dermate groot dat ik er geen echte verbetering van verwacht.

• Fullpower
Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:47:
[...]

Zover ik weet heeft jaari een hoge flow en een dt lager dan 3 waardoor er meetverschillen op de wm ontstaan, ook kan een defrost wat meetverschil geven waardoor het wat hoger uitpakt.
Snachts uit van 01:00-11:00 geeft ook maar een heel klein beetje hogere cop hier, wel een veel lager verbruik maar daar koelt het ook door af. De gemiddelde temperatuur is wat lager.
Ik verwacht dat ik dat hier ook ga zien. De COP zal gelijk zijn of misschien zelfs een fractie lager zijn, maar dan nog, maar ik hoef geen COP af te rekenen bij de energie leverancier. Uiteindelijk gaat het om de kWh's elektrisch die ik in het systeem moet stoppen.😀 (uiteraard mag het comfort er niet teveel onder lijden).

• Rol-Co

Rol-Co

Fullpower schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:28:
[...]

Ik verwacht dat ik dat hier ook ga zien. De COP zal gelijk zijn of misschien zelfs een fractie lager zijn, maar dan nog, maar ik hoef geen COP af te rekenen bij de energie leverancier. Uiteindelijk gaat het om de kWh's elektrisch die ik in het systeem moet stoppen.😀 (uiteraard mag het comfort er niet teveel onder lijden).
Dat maakt hier nu nog niet echt uit, ik hoef niets af te rekenen bij de energieleverancier maar krijg hoogstens iets minder. :)
Daarom staat comfort op 1 in huize Rol-Co >:) maar experimenteren is wel leuk om te doen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Volgens mij kan je zó'n tijdschema verder optimaliseren:
1. het wordt pas echt kouder vanaf 02:00 -> dus doorstoken tot dan
2. Om 0700 's morgens is zo'n beetje het koudste moment. Als je naar je werk gaat kan je ook naar 1100 met het aan - moment.
Met deze twee wijzigingen scheelt het wellicht wel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Lekker bezig zo in het weekend.
Ik heb je model niet helemaal geanalyseerd (gaat ook niet op basis van alleen een grafiek), maar heb toch het vermoeden dat er iets fout gaat. Want uiteindelijk is het toch logisch dat je COP verbetert als je er in slaagt om alleen op de warmste uren van de dag de warmte je huis in te pompen? Volgens mij doet @LangeFries ook zoiets, en met succes.
De clou is volgens mij gewoon om, zoals @jaari al doet, te zorgen dat je met niet te warm water je huis kunt verwarmen, en dan erg lange runs op laag vermogen kunt doen, op de warmste uren van de dag. Zeker in zo'n maand als februari, met veel koude nachten en relatief warme dagen, is dat erg gunstig. Bovendien maak je op die zonnige dagen ook nog eens maximaal gebruik van je eigen zonnestroom.
In onze nieuw te bouwen woning ben ik ook zoiets van plan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
mightym schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:41:
[...]

Om je een beetje moed in te praten, heb hetzelfde gehad, warmtepomp zou voor de kerst komen en werd eind januari...

• Bokno
Goed om te horen,heb zelf geen creditcard,dat had wel uitgemaakt denk ik.

Ik zou er wel een op willen halen in Duitsland, maar dan is het mogelijk dat ik er zo twee heb, en een cascade opstelling is overkill denk ik. Test weer is nu ook wel een beetje over helaas.

Ik wantrouw ,omdat er geen contact meer is zowel telefoon als email...

• Grolsch
Laat dan ff iemand bellen die Frans verstaat. Als het bandje zegt "sorry we zijn failliet" dan weet je genoeg .

@COP kampioenschap, ik verwarm ook in blokken van 10.00 tot 22.00 en in onze woning werkt dat perfect. Voor het COP kampioenschap was 24x7 @26Ta beter geweest, maar 3 problemen, 1= ta26 voelt niet comfortabel, 2= ik wil snachts geen geluid, 3= mijn wp draait niet lekker op ta 26 ;)

Qua COP cijfers zit ik ook lekker modaal ik heb geen gas en betaal nog geen 10 euro in de maand aan energie kosten.

Who gives a COP :+

• mightym
Bokno schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:37:
Goed om te horen,heb zelf geen creditcard,dat had wel uitgemaakt denk ik.

Ik zou er wel een op willen halen in Duitsland, maar dan is het mogelijk dat ik er zo twee heb, en een cascade opstelling is overkill denk ik. Test weer is nu ook wel een beetje over helaas.

Ik wantrouw ,omdat er geen contact meer is zowel telefoon als email...
Het niet opnemen van de telefoon en niet reageren op de mail ken ik.. ik weet niet precies hoe dat werkt bij CM, ik had de indruk dat de levering direct van de importeur via een transporteur naar NL ging.
Ik had zelf het idee dat dit soort strubbelingen door CM een beetje genegeerd werden.. kop in het zand zeg maar.
Als je de bestelling hebt geplaatst, de betaling is binnen, dan regelt hij de levering en dan is het voor hem fire and forget.. als er dan iets tegenzit stopt hij er het liefst zo min mogelijk tijd en energie in..

CM zal voor die paar duizend euro echt de boel niet bedotten, vroeg of laat gaan ze wel reageren.
Als ik het mij goed herinner dan zit er een chat functie op de site, daar reageerde hij toen wel wat beter.

• LangeFries
  • Laatst online: 20:53

[Afbeelding]

Ten aanzien van het model zie ik toch nog wel wat mogelijkheden ter verbetering. De Tr en dus ook de Ta als de WP uitgezet wordt daalt met een e-macht naar de kamertemperatuur.
Zoals @Andrehj al aangaf doe ik ook zoiets.
Door de massa van de vloerverwarming is die tijdconstante zo 4-5 uur. In die tijd koelt de kamer wel af, maar slechts ongeveer 0.5 graad. Wanneer je dan nog eens de rest van de nacht doorgaat, gaat er nog eens een paar tiende vanaf. En zoals @Zwerius al aangeeft doet de zon in de loop van de ochtend ook nog weer behoorlijk wat (ook ongeveer 0.5 graad van de vloer(!) bij mij en daarmee de kamertemperatuur. De WP kan de resterende 0.4 graad wel weer terug krijgen gedurende de middag. Meer moet het inderdaad niet worden. Die 0.4 graden geven bij mij 1.2 graad verhoging van de Ta setpoint. Ik speel wat met de setpoint voor de Ta 's nachts. Die probeer ik zo uit te puzzelen, dat 's ik middags nog ongeveer 0.5 graad op de kamertemperatuur in te halen heb. Dat betekent dat hij 's nachts af en toe loopt. In de winter zonder zon is dat ongeveer 1 graad nachtverlaging op het Ta setpoint van 12-12. Bij diepvrieskou doe ik maar 0.5 graad. Dan loopt hij 's nachts ongeveer even hard als overdag, want anders past het vermogen niet.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Verwijderd

@Tomexergie Wat voor uitkomst geeft het model wanneer je je afgiftesysteem in het model zodanig veel groter maakt zo dat de Ta waardes overeenkomen met die van @jaari ? Verder 'snelheid' van opwarmen gewenste binnenT wordt wel/niet bereikt op tijdstip X, wordt ook bepaald door de verhouding te compenseren warmteverlies in relatie tot de capaciteit v.d. warmtepomp naar ik aanneem. Jouw aantal vollasturen in februari zijn van een iets andere orde dan die van @jaari als ik het me goed herinner.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49
@Copitano
Als je nog 3 buiten temperatuur sensors er bij koopt.
Kan je ze op 4 verschillende plekken neer hangen.
Zodat eventuele verkeerde koude lucht de meting niet zo hard beïnvloed.
2 stuks parallel. En dan deze 2 in serie.
Dan heb je dezelfde electrisch eigeschappen als een sensor... alleen je heb nu een gemiddelde buiten temperatuur.
Waardoor je minder reactie krijgt van verkeerde koude lucht en je een redelijke Ta kan krijgen zonder verlies van COP.

Maar eigenlijk functioneer de lucht stroom niet correct ( hij zuigt dus uitgeblazen koude lucht aan .. met als gevolg NU al zeker slechte COP bij verkeerde wind.)
..Tenzij de wind dwars door de radiator word geblazen door de wind en dus de fan niet sterk genoeg is(ca de wind sterker)...dan dus 4 temp sensors plaatsen.

Ik zou zeggen lucht uitgang verder weg van de ingang.
Of lucht uitgang 90 graden omhoog draaien en dan 50 cm omhoog. Dan gaat COP beter worden

@Tomexergie
In het model zit daar ook de defrost in verwerkt ?? 0 overdag en bv 4 in de nacht als voorbeeld...exacte aantal weet ik niet.

Hoe zit het bij @jaari met de lucht verplaatsing .. nooit last van retour lucht ?
Of zit daar een ouderwetse uitgang van een CV op gas vlak naast..

[ Voor 6% gewijzigd door X21r op 17-03-2019 22:05 ]

• Bokno
[quote]mightym schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:33:
[...]

Het niet opnemen van de telefoon en niet reageren op de mail ken ik.. ik weet niet precies hoe dat werkt bij CM, ik had de indruk dat de levering direct van de importeur via een transporteur naar NL ging.
Ik had zelf het idee dat dit soort strubbelingen door CM een beetje genegeerd werden.. kop in het zand zeg maar.

Dank voor je reactie , ik heb eigenlijk dezelfde indruk, Inderdaad vertelde hij mij dat het van de ,,transporteur,, afhangt. Communicatie is niet hun sterkste punt zou ik zeggen. NaTwee maanden wachten is wel de rek eruit.

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:53:
Volgens mij kan je zó'n tijdschema verder optimaliseren:
1. het wordt pas echt kouder vanaf 02:00 -> dus doorstoken tot dan
2. Om 0700 's morgens is zo'n beetje het koudste moment. Als je naar je werk gaat kan je ook naar 1100 met het aan - moment.
Met deze twee wijzigingen scheelt het wellicht wel
Zo heb ik het ook, 01:00 uit, 11:00 start, en dat is nog vroeg zat voor een wp op de noord kant.
Ik meet de temperatuur bij de warmtepomp dus kan zo zien wanneer het rendabel is of niet, erg groot voordeel haal je er ook niet uit hoor, geen halve punt in cop vermoed ik.

Ik meet elke dag de 24h dcop en heb best grote verschillen, niet te achterhalen waarom die er zijn en soms zelfs bij gelijke Tb.

• jerh
Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:34:
[...]

Zo heb ik het ook, 01:00 uit, 11:00 start, en dat is nog vroeg zat voor een wp op de noord kant.
Ik meet de temperatuur bij de warmtepomp dus kan zo zien wanneer het rendabel is of niet, erg groot voordeel haal je er ook niet uit hoor, geen halve punt in cop vermoed ik.

Ik meet elke dag de 24h dcop en heb best grote verschillen, niet te achterhalen waarom die er zijn en soms zelfs bij gelijke Tb.
Wind, zon, vochtigheids graad. Van alles te bedenken waardoor het komt. Hier w/w wp, dus gewoon altijd aan, scheelt te weinig om echt iets aan te doen. En een vrouw die comfort aan temperatuur in huis koppelt

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:34:
[...]

Daar heeft iedereen wel een beetje last van denk ik. Zie onder mijn staatje van maart tot nu toe. Is nog niet gecorrigeerd voor defrosts (meet ik apart met de Kam602) maar dat is op maandbasis marginaal (bij mij 1 à 1,5% per maand). In de kolom COP zit een formule die van GJ kWh's maakt en deelt door kWhel. GJ is de tellerstand dus productie is Dag-(Dag-1). ;)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/VQf8VGt.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 17-03-2019 23:38 ]

• Oxellaar
  • Niet online
X21r schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:35:
@Copitano
Als je nog 3 buiten temperatuur sensors er bij koopt.
Kan je ze op 4 verschillende plekken neer hangen.
Zodat eventuele verkeerde koude lucht de meting niet zo hard beïnvloed.
2 stuks parallel. En dan deze 2 in serie.
Dan heb je dezelfde electrisch eigeschappen als een sensor... alleen je heb nu een gemiddelde buiten temperatuur.
Waardoor je minder reactie krijgt van verkeerde koude lucht en je een redelijke Ta kan krijgen zonder verlies van COP.
Waarom zoveel moeite? De meting van de buitentemperatuur heeft geen echte invloed op de werking.
Maar eigenlijk functioneer de lucht stroom niet correct ( hij zuigt dus uitgeblazen koude lucht aan .. met als gevolg NU al zeker slechte COP bij verkeerde wind.)
..Tenzij de wind dwars door de radiator word geblazen door de wind en dus de fan niet sterk genoeg is(ca de wind sterker)...dan dus 4 temp sensors plaatsen.

Ik zou zeggen lucht uitgang verder weg van de ingang.
Of lucht uitgang 90 graden omhoog draaien en dan 50 cm omhoog. Dan gaat COP beter worden

@Tomexergie
In het model zit daar ook de defrost in verwerkt ?? 0 overdag en bv 4 in de nacht als voorbeeld...exacte aantal weet ik niet.

Hoe zit het bij @jaari met de lucht verplaatsing .. nooit last van retour lucht ?
Of zit daar een ouderwetse uitgang van een CV op gas vlak naast..
Als een unit goed geplaatst is, dan gaat bij storm, dus wind uit zuidwest, de wind dwars langs de unit.
Dus niet erdoor, maar zeker niet er tegenin.
Zo heb je nagenoeg geen last van wind.

Pagina: 1 ... 53 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.