Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 82 Laatste
Acties:

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:57

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Ik vermoed gas en vloeistof samen, de grafiek text in de grafiek is piping meervoud dus.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:29
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:49:
groot verschil tussen oxellaar en mkleinman. Ik neem aan dezelfde unit toch?
Niet helemaal :) @mkleinman heeft een Carrier buiten unit en @Oxellaar een Toshiba.
De Carrier Unit is naar mijn weten iets beter gesized dan de toshiba.
Neemt niet weg dat ik ook lichte twijfels heb zoals @Zwerius eerder ook al aangaf..

ELGA Toshiba Standalone

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:44

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Zwerius schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Zelfde unit maar ander huis.
Bovendien, Kleinman heeft een eigenbouw warmtemeter. Is die geijkt?
Ik vind altijd al, dat hij onwaarschijnlijk hoge COP's haalt bij de aangegeven watertemperaturen.
Als het waar is, is het heel mooi. Maar ik heb er toch enige twijfels bij.
Is inderdaad een eigenbouw warmtemeter. Ik heb intussen de input in W uitgesloten en de temperaturen van aanvoer en retour. ( meerdere sensoren getest ).

Blijft alleen de flow zelf over waar het verschil vandaan kan komen. Alleen daar kan ik ook geen gat in schieten tenzij de VFS40 niet doet wat aangegeven staat in de specsheet. Ik meet voltage X tussen flowpin en de GND. Datzelfde getal lees ik terug na A/D conversie bij de Arduino.

Volgens de specsheet van Techneco / Carrier haal ik de COP waarde die hoort bij tBuiten en tAanvoer. tAanvoer ligt bij mij op een dag als vandaag tussen de 32,0 en 33,5 graad.

Waar volgens mij hoofdzakelijk op dit moment over getwist wordt is mijn hoge COPwaarden bij laaglast. En aangezien mijn systeem redelijk veel bij laaglast draait heeft dat een enorme invloed op de totale COP voor een maand.

mkleinman wijzigde deze reactie 04-02-2019 15:02 (5%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• power_user
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 14:29
AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:59:
Douchewtw en deze raakt ook nooit leeg.
Quooker of Grohe red in de keuken. Vaatwasser niet op de boiler, die verbruiken tegenwoordig weinig water en is alleen maar verlies van warmte onderweg.

Edit: en deze is bijna gratis na aftrek subsidie. Hang hem in serie.
Bijna gratis?

PSN: Oldzkoel

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:01:
[...]

Is inderdaad een eigenbouw warmtemeter. Ik heb intussen de input in W uitgesloten en de temperaturen van aanvoer en retour. ( meerdere sensoren getest ).

Blijft alleen de flow zelf over waar het verschil vandaan kan komen. Alleen daar kan ik ook geen gat in schieten tenzij de VFS40 niet doet wat aangegeven staat in de specsheet. Ik meet voltage X tussen flowpin en de GND. Datzelfde getal lees ik terug na A/D conversie bij de Arduino.

Volgens de specsheet van Techneco / Carrier haal ik de COP waarde die hoort bij tBuiten en tAanvoer. tAanvoer ligt bij mij op een dag als vandaag tussen de 32,0 en 33,5 graad.

Waar volgens mij hoofdzakelijk op dit moment over getwist wordt is mijn hoge COPwaarden bij laaglast. En aangezien mijn systeem redelijk veel bij laaglast draait heeft dat een enorme invloed op de totale COP voor een maand.
Tja, mijn unit loopt altijd op laaglast :) lager kan ie niet.
Maar wat meet je bij defrosts, telt dat ook op.
Je gebruikt nog cv? Heeft dat geen invloed?
Sww met de cv? Geeft namelijk ook warmte aan het cv water af.
Er kunnen nog zat dingen invloed hebben denk ik.
Ik vind het eigenlijk ook moeilijk te geloven dat een elga het beter doet dan een 5kW pana.
Zeker met deze temperaturen buiten.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Nu online
mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:01:
[...]

Ik lig met mijn Elga-Toshiba aardig in de buurt van jou qua COP (4,47 in jan, jij 4,71), en bij mij heeft-ie vermoedelijk vaker stilgestaan én is mijn flow 'ruk' (nog geen 500 l/uur). Alleen de Ta is een stuk lager bij mij (24-26 ipv 35 bij jou volgens het schema (maar in de praktijk vaak lager dacht ik).

Het zou mooi zijn om zeker te weten dat je flowmeting correct is, maar helemaal out-of-the-ballpark is je COP-meting niet, denk ik. Elga rules... _/-\o_ _/-\o_ (boven 0 graden...)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:47

Exigence

dnkroz

De 100L versie kost € 1241,31 en heeft € 1250,- subsidie. Netto gratis dus.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 24-06 21:28
@BarryH

op de ELGA zijn er aan de achterzijde ook aansluitingen om op afstand de warmtepomp (en/of koelingsfunctie) aan of uit te zetten (pin 30/31 en 28/29)

Heeft iemand hier ervaring mee?

ik denk dat ik die ga gebruiken om als de CV bijspringt, via een relais en de externe pomp aansluiting op de CV de ELGA verwarm functie te blokkeren

Ben je hier nog verder mee gekomen?

Ik zou ELGA nl snachts willen blokkeren, zodat de HRketel inspringt, zonder dat ELGA eerst 10 graadminuten gaat brommen.

Alle instellingen en tijdschema's al geprobeerd, maar dit lijkt me de beste oplossing.

• power_user
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 14:29
Exigence schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:18:
[...]

De 100L versie kost € 1241,31 en heeft € 1250,- subsidie. Netto gratis dus.
Waar kan ik de voorwaarden even lezen?

En zou dit product in mijn situatie goed zijn?

Ik heb al een WP 7kw met 180 liter vat. Moet ik dit product zien als een extra vat? Want daar heb ik geen ruimte meer voor in de trapkast. Mijn oorspronkelijke vraag ging over het vinden van een oplossing voor het uitbreiden van de douchecapaciteit. Doorstroomverwarmer en douche wtw waren al aangedragen.

power_user wijzigde deze reactie 04-02-2019 16:45 (44%)

PSN: Oldzkoel

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:47

Exigence

dnkroz

power_user schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:41:
[...]

Waar kan ik de voorwaarden even lezen?
Op de website van RVO:
https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen

Daar is ook de apparatenlijst te vinden met bijbehorende subsidies.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:43
amarkest schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:39:
@BarryH

op de ELGA zijn er aan de achterzijde ook aansluitingen om op afstand de warmtepomp (en/of koelingsfunctie) aan of uit te zetten (pin 30/31 en 28/29)

Heeft iemand hier ervaring mee?

ik denk dat ik die ga gebruiken om als de CV bijspringt, via een relais en de externe pomp aansluiting op de CV de ELGA verwarm functie te blokkeren

Ben je hier nog verder mee gekomen?

Ik zou ELGA nl snachts willen blokkeren, zodat de HRketel inspringt, zonder dat ELGA eerst 10 graadminuten gaat brommen.

Alle instellingen en tijdschema's al geprobeerd, maar dit lijkt me de beste oplossing.
Ja, werkt prima. Op een elga-carrier.
Bij mij is de logica:
Als de CV pomp aangestuurd wordt EN de elga pomp intern draait niet DAN blokkeer de elga verwarm functie.

Hiervoor gebruikt: 2 relais, 2 elga kabeltjes (externe pomp en voor blokkeren verwarmfunctie), wat draad en een kastje

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• amarkest
BarryH schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:09:
[...]

Ja, werkt prima. Op een elga-carrier.
OK.

Zou dat niet werken op een Toshiba? ELGA's Binnenunit stuurt de buitenunit toch aan?

• Baapje327
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:31
wauske schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:43:
[...]

De begrenzer zorgt ervoor dat je maar 6 liter per minuut kan doorvoeren. Is wel handig als je meer wil, dat je ook meer kan :+
Dat is mooi! Ik heb de wijas multi (18kw), enig idee of daar ook een begrenzer op zit die je eraf kan halen?

@power_user ik heb de multi achter een hygienebuffervat staan. De wijas multi checkt of het door te stromen water aan de ingestelde temperatuur voldoet, zo niet, dan verwarmt ie bij tot die temperatuur. Volgens de specs dacht ik dat ie elke 10 of 5 seconden meet en bijstelt. En het duurt even voor ie aanslaat, dacht ook 10 sec oid. Het hygienebuffetvat is altijd 35 graden door de wp, en als de zon een beetje schijnt wordt ie hoger door de collectoren. Ik heb hem op 50 graden staan, dus hij verwarmt max 15 graden, en als 't vat dus warm is, verwarmt ie helemaal niet meer.
Echt top oplossing, kan weinig kapot aan, en levert dus onbeperkt warm water.

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

• amarkest
amarkest schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:23:
[...]

@BarryH
OK.

Zou dat niet werken op een Toshiba? ELGA's Binnenunit stuurt de buitenunit toch aan?
De Hrketelaansturing vanuit de ELGA blijft wel intact?
Baapje327 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Dat is mooi! Ik heb de wijas multi (18kw), enig idee of daar ook een begrenzer op zit die je eraf kan halen?

@power_user ik heb de multi achter een hygienebuffervat staan. De wijas multi checkt of het door te stromen water aan de ingestelde temperatuur voldoet, zo niet, dan verwarmt ie bij tot die temperatuur. Volgens de specs dacht ik dat ie elke 10 of 5 seconden meet en bijstelt. En het duurt even voor ie aanslaat, dacht ook 10 sec oid. Het hygienebuffetvat is altijd 35 graden door de wp, en als de zon een beetje schijnt wordt ie hoger door de collectoren. Ik heb hem op 50 graden staan, dus hij verwarmt max 15 graden, en als 't vat dus warm is, verwarmt ie helemaal niet meer.
Echt top oplossing, kan weinig kapot aan, en levert dus onbeperkt warm water.
Heb jij 3x 35 A in je stoppenkast dan :?

POW-Multi 18,21,24 LCD
Benodigde spanning: 380Vac / 50Hz
Opgenomen vermogen: 18kW / 21kW / 24kW
Stroom: 29/31/35.5 Ampere

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Skipper-93 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:57:
[...]
Voor de rest heb ik online alleen de modellen van Brink en van Multicalor kunnen vinden. Van beiden overigens geen prijzen online, dat voorspelt niet veel goeds..
De prijzen van de Brink units vallen me niet tegen. Kom online een prijs tegen van 1400 voor de Elan 10.

Ik ga zoals het er nu naar uit ziet voor een 5kW, vanwege de lagere opstartdrempel. Mocht het te weinig blijken bij erg lage temperaturen, zet ik of de houtkachel aan, of eventueel een los electrisch kacheltje, ondanks de COP 1. Ik hoop dat de lagere opstartdrempel voldoende besparing oplevert om de enkele echt koude te overbruggen.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:25
kmf schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:48:
Als graaddagen een delta is ten opzichte van een gemeten buitentemperatuur, kan ik dan niet ook de waardes van mijn eigen metingen gebruiken?
Hier vindt je wat mij betreft de ultieme bron m.b.t. graaddagen: https://www.degreedays.net/

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:09

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Baapje327 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Lees de handleiding eens, daar stond het bij de mijne in :p

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• wauske

wauske

AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:59:
Edit: en deze is bijna gratis na aftrek subsidie. Hang hem in serie.
Heeft iemand deze Atlantic Calypso draaien in de buurt van Tilburg? Ik wil hem wel eens horen voordat ik hem bestel...

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• Baapje327
AUijtdehaag schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:57:
[...]

Heb jij 3x 35 A in je stoppenkast dan :?

POW-Multi 18,21,24 LCD
Benodigde spanning: 380Vac / 50Hz
Opgenomen vermogen: 18kW / 21kW / 24kW
Stroom: 29/31/35.5 Ampere
nee 3x25. volgens mij stroomdude kon dat met 18KW. trekt ie overigens nooit, want er komt nooit koud water doorheen. als ik nu douche, en het vat is nu 30/35 graden, dan trekt ie iets van 4-7 KW. beetje afhankelijk hoe heet je doucht. Als de zon toeneemt, nemen de collectoren 't over, dus dit is worst case.

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

Baapje327 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:14:
[...]

nee 3x25. volgens mij stroomdude kon dat met 18KW. trekt ie overigens nooit, want er komt nooit koud water doorheen. als ik nu douche, en het vat is nu 30/35 graden, dan trekt ie iets van 4-7 KW. beetje afhankelijk hoe heet je doucht. Als de zon toeneemt, nemen de collectoren 't over, dus dit is worst case.
Èn je leest ook je slimme meter uit met p1 kabeltje? Daar kan je het vermogen per fase zien nu, met domoticz.

PS. ik dacht ik zal eens kijken op "boost" en de 1-fase inductiekookplaat van 7,4 kW :P
https://tweakers.net/ext/f/ambnojHOrWedBpWggofsLIar/thumb.jpg

• amarkest
amarkest schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:50:
[...]

De Hrketelaansturing vanuit de ELGA blijft wel intact?
@BarryH

ik zie het al : B6-> Als via een extern contact verwarmen geblokkeerd is zal de CV-ketel wel inschakelen

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:21
power_user schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:09:
[...]

Heb je een link naar het specifieke model?

Is het deze?

En als ik het goed begrijp slaat hij pas echt aan als de temperatuur vanuit het boilervat lager wordt dan de gevraagde aanvoer?
Techniek zal hetzelfde zijn, maar ik heb een cex-u.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Tja, mijn unit loopt altijd op laaglast :) lager kan ie niet.
Maar wat meet je bij defrosts, telt dat ook op.
Je gebruikt nog cv? Heeft dat geen invloed?
Sww met de cv? Geeft namelijk ook warmte aan het cv water af.
Er kunnen nog zat dingen invloed hebben denk ik.
Ik vind het eigenlijk ook moeilijk te geloven dat een elga het beter doet dan een 5kW pana.
Zeker met deze temperaturen buiten.
Ik meet het defrostverbruik apart en die wordt ook meegeteld in de totale COP verbruik. CV heeft geen invloed voor zover ik weet dat de meetcijfers onbetrouwbaar worden.

Zodra de CV gaat draaien ontstaan er twee kringen waardoor de weerstand toeneemt en de flow van de ELGA (gemeten) afneemt. Dat heeft wel invloed op de COP in negatieve zin.

Ik draai nu met een Ta van 30 tot 33 graden maximaal.

Ik heb er ook geen verklaring voor op dit moment. Enige om het volledig uit te sluiten is om een andere meetmethode te gaan toepassen ( warmtemeter ). Alleen die zijn prijzig en dan moet mijn systeem weer leeg om die er tussen te plaatsen.
Bram-Bos schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:17:
[...]

Ik lig met mijn Elga-Toshiba aardig in de buurt van jou qua COP (4,47 in jan, jij 4,71), en bij mij heeft-ie vermoedelijk vaker stilgestaan én is mijn flow 'ruk' (nog geen 500 l/uur). Alleen de Ta is een stuk lager bij mij (24-26 ipv 35 bij jou volgens het schema (maar in de praktijk vaak lager dacht ik).

Het zou mooi zijn om zeker te weten dat je flowmeting correct is, maar helemaal out-of-the-ballpark is je COP-meting niet, denk ik. Elga rules... _/-\o_ _/-\o_ (boven 0 graden...)
Laaglast is in mijn geval de sleutel. Dan wordt het echt leuk met de ELGA. mijn flow is inderdaad wel hoger. Ik zit op een kleine 700liter/uur. ( 11,5 liter / minuut )

mkleinman wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:29 (25%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:43
AUijtdehaag schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:31:
[...]

Èn je leest ook je slimme meter uit met p1 kabeltje? Daar kan je het vermogen per fase zien nu, met domoticz.
Hmm, hoe dan? Ik zie alleen totaal verbruik. En volgens domoticz (op Pi) zijn er geen updates beschikbaar. Ben er wel nieuwsgierig naar!

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

Stephanoff schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Hmm, hoe dan? Ik zie alleen totaal verbruik. En volgens domoticz (op Pi) zijn er geen updates beschikbaar. Ben er wel nieuwsgierig naar!
Domoticz beta, maakt 6 apparaten aan (3x delivery en 3x usage) bij 3-fase en p1 kabeltje

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20-06 23:40
Monitoring januari 2019

Via onderstaande grafiek kunt u zien hoever de COP van jouw eigen WP afwijkt van de trendlijn.

U kunt de Excel file over 2 dagen downloaden via:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• tingbrouwer
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 21:43
Heeft iemand misschien voor mij de juiste COP-tabel van:
Daikin hybride 8kW (EVLQ08CV3 + EHYHBX08AV3 + EHYHBX08AV3)
thx.

• Baapje327
AUijtdehaag schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:31:
[...]

PS. ik dacht ik zal eens kijken op "boost" en de 1-fase inductiekookplaat van 7,4 kW :P
[Afbeelding]
Nee, gewoon totaal verbruik op de meter als m'n vrouw eronder staat. Zat zonnepanelen dus zolang als de salderings regeling er is, heb ik even andere prioriteiten dan alles super zuinig te maken (en dus heel goed te meten) komt vast wel een keer, maar er zijn grotere winsten te behalen.

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:06
Mijn vriendin en ik zijn een oude boerderij aan het renoveren. Alles is gestript en de boerderij wordt van binnen opnieuw opgebouwd en goed geisoleerd.

Binnenkort gaan we beginnen met de vloerverwarming die zal worden verwarmd met een warmtepomp. Over het leggen van de vloerverwarming heb ik nu wat onenigheid en wat vragen.

Door de leverancier van de onderdelen is een legplan gemaakt, daarin wordt voor de gehele woning hoh 10 cm aangehouden en groepen met een maximale lengte van 98 meter. Ik zou wellicht liever wat kortere groepen zien en bijv in de woonkamer naar een hoh willen van ongeveer 7 cm, in de hoop dat we op deze manier de Ta zo laag mogelijk kunnen houden en ook de delta T niet te groot wordt.

Is mijn redenering juist, of is een hoh van 10 cm gewoon prima? En wat wordt zoal aangehuden als maximale lengte van de groepen?

Hartelijk dank voor jullie mening.

• koevlaas2
tingbrouwer schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:48:
Heeft iemand misschien voor mij de juiste COP-tabel van:
Daikin hybride 8kW (EVLQ08CV3 + EHYHBX08AV3 + EHYHBX08AV3)
thx.
Ik hoor van diverse partijen dat dergelijke hybride snel de handdoek in de ring gooit en overschakelt op gas, de besparingen vallen tegen.
Kan je beter 2 losse apparaten kopen en die eventueel hybride aansluiten, is er een keiharde keuze namelijk.

• koevlaas2
joost.schoon88 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:30:
Mijn vriendin en ik zijn een oude boerderij aan het renoveren. Alles is gestript en de boerderij wordt van binnen opnieuw opgebouwd en goed geisoleerd.

Binnenkort gaan we beginnen met de vloerverwarming die zal worden verwarmd met een warmtepomp. Over het leggen van de vloerverwarming heb ik nu wat onenigheid en wat vragen.

Door de leverancier van de onderdelen is een legplan gemaakt, daarin wordt voor de gehele woning hoh 10 cm aangehouden en groepen met een maximale lengte van 98 meter. Ik zou wellicht liever wat kortere groepen zien en bijv in de woonkamer naar een hoh willen van ongeveer 7 cm, in de hoop dat we op deze manier de Ta zo laag mogelijk kunnen houden en ook de delta T niet te groot wordt.

Is mijn redenering juist, of is een hoh van 10 cm gewoon prima? En wat wordt zoal aangehuden als maximale lengte van de groepen?

10 c mhoh is prima, mits 16x2 buis. Met een kleinere afstand word waarschijnlijk ook dunnere buis gebruikt (= slechter).

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:25:
[...]

Ik meet het defrostverbruik apart en die wordt ook meegeteld in de totale COP verbruik. CV heeft geen invloed voor zover ik weet dat de meetcijfers onbetrouwbaar worden.

Zodra de CV gaat draaien ontstaan er twee kringen waardoor de weerstand toeneemt en de flow van de ELGA (gemeten) afneemt. Dat heeft wel invloed op de COP in negatieve zin.

Ik draai nu met een Ta van 30 tot 33 graden maximaal.

Ik heb er ook geen verklaring voor op dit moment. Enige om het volledig uit te sluiten is om een andere meetmethode te gaan toepassen ( warmtemeter ). Alleen die zijn prijzig en dan moet mijn systeem weer leeg om die er tussen te plaatsen.
Wat ik nog het meest vreemd vind is dat je op 10kWh het zelfde verbruik hebt in januari als ik hier, je hebt 250 kWh aan warmte meer gemaakt (door de Cop wat logisch gevolg is)
Echter als ik je blog lees is het maar nauwelijks 19,5 graad in huis en heeft de elga er moeite mee om het op die temperatuur te houden.
A) is het dan wel laaglast? Ik neem aan dat hij op toert toch?
B ) mijn huis is met zijn isolatie af bouw zeker slechter geisoleerd dan de jouwe met die aanpassingen zoals 23cm eps onder de vloer, extra dak en muur isolatie en heb met minder warmte de benedenverdieping 24/7 op 21,5 graden en boven alles op 19,5-20 gehad.
De grootte van het huis zit ook niet ver uit elkaar als ik het zo zie, heb je dan een mega lek? Alle ramen open? Het lijkt me zo laag in temperatuur voor de hoeveelheid warmte, daarmee zou ik ruim 22 hebben op de benedenverdieping.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:44
Proton_ schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:17:
@Luiaard
Als er nog een werkende schoorsteen is, dan is een pelletketel (geen raampje, aanschaf gratis) of pelletkachel (wel vlammen te zien, ook veel subsidie) een effectieve manier om de warmtepomp kleiner en goedkoper te houden.
Zet er dan ook even bij dat beide pelletkachelvarianten een verschrikkelijk smerig alternatief zijn voor een ontzettend schoon verbrandende CV-ketel. Bovendien is een CV-ketel veel handiger, het gas stroomt er vanzelf naar toe.
Iemand die ook maar een seconde aan het milieu of zijn buren denkt, koopt die rommel niet.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:40:
[...]

Wat ik nog het meest vreemd vind is dat je op 10kWh het zelfde verbruik hebt in januari als ik hier, je hebt 250 kWh aan warmte meer gemaakt (door de Cop wat logisch gevolg is)
Echter als ik je blog lees is het maar nauwelijks 19,5 graad in huis en heeft de elga er moeite mee om het op die temperatuur te houden.
B ) mijn huis is met zijn isolatie af bouw zeker slechter geisoleerd dan de jouwe met die aanpassingen zoals 23cm eps onder de vloer, extra dak en muur isolatie en heb met minder warmte de benedenverdieping 24/7 op 21,5 graden en boven alles op 19,5-20 gehad.
De grootte van het huis zit ook niet ver uit elkaar als ik het zo zie, heb je dan een mega lek? Alle ramen open? Het lijkt me zo laag in temperatuur voor de hoeveelheid warmte, daarmee zou ik ruim 22 hebben op de benedenverdieping.

[Afbeelding]
Misschien heeft hij meer m2 en m3 ?

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

[...]

[Afbeelding]
@koevlaas2
Misschien wel minder ;)
Maar zijn isolatie is zeker veel beter, zijn vvw ook, ik heb 240 meter liggen op 11 bij 5,5m, gewoon dubbel glas (thermopane), standaard spouw en dak iso.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:04:
[...]

@koevlaas2
Misschien wel minder ;)
Maar zijn isolatie is zeker veel beter, zijn vvw ook, ik heb 240 meter liggen op 11 bij 5,5m, gewoon dubbel glas (thermopane), standaard spouw en dak iso.
Maar zijn Ta is hoger, tja wat zal het verschil tussen jullie zijn ?
Wachten tot @mkleinman reageert.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Ik stook gemiddeld continu op 20,0 graden. Alleen met de kou ( -1 en lager ) schakel ik de ketel aan.

ELGA gaat nu ook net weer naar laaglast, 337W in 2519W warmte uit, COP 7,6.

Ik weet en snap het ook niet, ik kan alleen geen gaten schieten in het opgenomen vermogen, de gemeten temperaturen en de flow. Tenzij dus de grafiek van de VFS40 niet klopt met flow vs voltage.

Mijn ta = 32 graden.

• tingbrouwer
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 21:43
Je kan de buitentemperatuur instellen waaronder de CV-ketel mag bijschakelen, heb ik op -5°C staan.
(+/- € m3-gas = € kWh-E)
koevlaas2 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Ik hoor van diverse partijen dat dergelijke hybride snel de handdoek in de ring gooit en overschakelt op gas, de besparingen vallen tegen.
Kan je beter 2 losse apparaten kopen en die eventueel hybride aansluiten, is er een keiharde keuze namelijk.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Volgens "mijn" beredeneerde COP sheet. Kom ik met Ta = 32, tBuiten = 3 graden op een COP van 4,56 uit.

Als ik dat op zoek vanavond in mijn statistieken dan kom ik op: Ta = 32, tBuiten = 3 op een COP van 4,75 uit. Dat ligt dus iets hoger dan de theorie maar het was hier vanavond mistig met veel vocht in de lucht. Mogelijk dat dat de verklaring is voor de hogere COP vanavond.

Dit is dan n=1, ik kan wel eens proberen of ik de formule voor de beredeneerde COP kwijt kan in mijn domotica software. Dan kan ik voor elke COP meting bepalen of die gelijk, boven of onder de gemeten COP zit.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:16:
[...]

Ik stook gemiddeld continu op 20,0 graden. Alleen met de kou ( -1 en lager ) schakel ik de ketel aan.

Ik weet en snap het ook niet, ik kan alleen geen gaten schieten in het opgenomen vermogen, de gemeten temperaturen en de flow. Tenzij dus de grafiek van de VFS40 niet klopt met flow vs voltage.

Mijn ta = 32 graden.
Martin ! (Mag ik martin zeggen? :) ) momentane cop van 7,6 met 3 graden buiten ! Sorry, maar als een elga dat kan had techneco het van de daken geschreeuwd toch zeker?

@koevlaas2
Ta hoger? En dat is nu ineens beter? Plus gaat dat verschil maken?
Maar ook dat niet hoor, klik eens op V7 ;)
https://pvoutput.org/intr...038&sid=48485&dt=20190126

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:27:
[...]

Martin ! (Mag ik martin zeggen? :) ) momentane cop van 7,6 met 3 graden buiten ! Sorry, maar als een elga dat kan had techneco het van de daken geschreeuwd toch zeker?
Ja hoor :). Verder kloppen alle cijfers. Opgenomen vermogen, 339W, Ta = 26,6 Tr = 23,3 ( dT = 3,3 graden ). Flow = 11,4liter/minuut

Output = 2600W

Temperaturen kloppen wederom over alle sensoren, flow is nagenoeg ongewijzigd, Ta = erg laag, dT = klein. de gastemperatuur die binnenkomt bij de warmtewisselaar is slechts 33,6 graden. Dus de ELGA verzet oprecht weinig werk.

Maar met die dT en die flow is de output 3,3 * 4,186 * ( 11,4 / 60 ) *1000 = 2624W

Dus wederom de discussie, waarom kan bij een terugtoerende ELGA de COP niet zo hoog zijn, de ELGA pruttelt en reutelt wat.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:32:
[...]

Ja hoor :). Verder kloppen alle cijfers. Opgenomen vermogen, 339W, Ta = 26,6 Tr = 23,3 ( dT = 3,3 graden ). Flow = 11,4liter/minuut

Output = 2600W

Temperaturen kloppen wederom over alle sensoren, flow is nagenoeg ongewijzigd, Ta = erg laag, dT = klein. de gastemperatuur die binnenkomt bij de warmtewisselaar is slechts 33,6 graden. Dus de ELGA verzet oprecht weinig werk.
Ja jouw cijfers :)
Die van bram ook denk ik, en ook met dezelfde lage temp
Maar met die dT en die flow is de output 3,3 * 4,186 * ( 11,4 / 60 ) *1000 = 2624W
Geen idee hoe een warmtemeter dat berekend maar het lijkt me hoog voor 339Wac
Dus wederom de discussie, waarom kan bij een terugtoerende ELGA de COP niet zo hoog zijn, de ELGA pruttelt en reutelt wat.
Terug toerende of terug getoerde? Als hij net terug toert van 6,4kW naar zijn laagst doet hij hier ook even 5,5 kW met 740W maar is niet realistisch en slechts seconden, dat schroeft de maand niet op.

Tja waarom? Er is verder geen elga die dit doet, zelfs @jaari niet met zijn pana, ik ben ook van mening dat er een meetfout in zit of cv meegemeten word en geeft dus voor een leek een verkeerd beeld als je op zoek bent naar een warmtepomp en de lijst bekijkt. Daar lijkt de elga wel een super warmtepomp, behalve als je bij @Oxellaar kijkt, maar die heeft er natuurlijk ook geen verstand van. ;) :+

• Tomexergie
mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:16:
[...]

Mijn ta = 32 graden.
COP 7,6 bij T3? Het lijkt wel een perpetuum mobilee. Gratis energie.
Houd je ook rekening met de dynamica, opwarmen en afkoelen. COP moet je toch over langere periode meten.

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:01:
[...]

[...]

[...]

Terug toerende of terug getoerde? Als hij net terug toert van 6,4kW naar zijn laagst doet hij hier ook even 5,5 kW met 740W maar is niet realistisch en slechts seconden, dat schroeft de maand niet op.

Tja waarom? Er is verder geen elga die dit doet, zelfs @jaari niet met zijn pana, ik ben ook van mening dat er een meetfout in zit of cv meegemeten word en geeft dus voor een leek een verkeerd beeld als je op zoek bent naar een warmtepomp en de lijst bekijkt. Daar lijkt de elga wel een super warmtepomp, behalve als je bij @Oxellaar kijkt, maar die heeft er natuurlijk ook geen verstand van. ;) :+
Verstand? Nee dat is het niet, ik ben gewoon eerlijk, meer niet :+

Mijn Elga presteert ongeveer volgens opgave van Techneco, hij doet het dus prima

Oxellaar wijzigde deze reactie 05-02-2019 07:15 (4%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:43
amarkest schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:23:
[...]

OK.

verwacht wel dat het werkt, alleen ik heb er geen ervaring mee/niet de handleiding van die versie gelezen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Tomexergie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 00:47:
[...]

COP 7,6 bij T3? Het lijkt wel een perpetuum mobilee. Gratis energie.
Houd je ook rekening met de dynamica, opwarmen en afkoelen. COP moet je toch over langere periode meten.
Yes een COP van 7.6 bij buiten 3 graden maar ELGA terug getoerd naar 1/3e vermogen ( over langere tijd ). Ik meet die hoge COP over langere periodes als de ELGA terug toert.

Wat ik niet snap. Als onder vollast de ELGA een COP van 4 haalt waarom kan dan bij 1/3e last de COP niet veel hoger zijn? De compressor hoeft minder hard te werken, dat blijkt ook wel over de gas/vloeistoftemperatuur in die binnen komt bij de warmtewisselaar.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

mkleinman schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:10:
[...]
dat blijkt ook wel over de gas/vloeistoftemperatuur in die binnen komt bij de warmtewisselaar.
Dat heeft niet met elkaar te maken, die leiding temperatuur is voor het meeste COP1 , het. Condenseren geeft de warmte af.
Toen ik een lage vulling had was die leiding 60 graden bij de binnenunit op het laagste wat de compressor kan draaien, ik heb nog nooit zo'n slechte COP gehad. (Oktober 2018)

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:28
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:01:
[...]

[...]

[...]

Als vergelijking mijn dagelijkse meterstandenopname gisteravond rond 22:30

Tb=4oC, Tkamer=20,5oC
Van de Kamstrup: Ta=27.33, Tr=24.88, Flow=1150 l/h, Pthermisch 3,3 kW (nagerekend 1150/3600*4.2*(27.33-24.88)=3.29 kW.
Van de Youless: opgenomen vermogen 610W.
Momentane COP=5.4 (bij compressorfrequentie van 25 Hz)
Ik weet: 't is maar een Pana.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
[...]

Yes een COP van 7.6 bij buiten 3 graden maar ELGA terug getoerd naar 1/3e vermogen ( over langere tijd ). Ik meet die hoge COP over langere periodes als de ELGA terug toert.

Wat ik niet snap. Als onder vollast de ELGA een COP van 4 haalt waarom kan dan bij 1/3e last de COP niet veel hoger zijn? De compressor hoeft minder hard te werken, dat blijkt ook wel over de gas/vloeistoftemperatuur in die binnen komt bij de warmtewisselaar.
Bij A2/W35 levert een Elga max 3.2kW.
Dus @1000W input.... Haal je nooit een cop van 4.
Zeker niet met een defrost om de 30 minuten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Tomexergie
[...]

De meting:
Bij 1/3 van het vermogen is de dT waterflow ook 1/3. De kans op meetfouten is daardoor veel groter (P = evenredig aan dT). Bij mij zou dat 1/3*4=1,3C zijn. De plaats en diepte van de meet sensoren gaat dan een grote rol spelen.

De COP:
Bij deellast is de COP hoger i.v.m. minder verliezen in verdamper en condensor (De dT's zijn kleiner door minder vermogen) Maar dat kan hooguit 20% verbetering geven. Dus 4 COP=4,8 i.p.v. 4 .Kijk maar in de tabel van Carrier.

• cville
  • Registratie: juni 2012
En wat wordt zoal aangehuden als maximale lengte van de groepen?

Ik zou de groepen wat korter houden, b.v. maximale lengte van 80m bij een HoH van 10cm. Minstens zo belangrijk is het verschil tussen de groepen. Probeer b.v. alle groepen tussen de 70 en 80m te krijgen voor een soepele waterzijdige inregeling.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jaari Voor de duidelijkheid: Het is 3,3 kW (thermisch vermogen)
en niet 3,3 kWh (thermische energie).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

10CM h.o.h. is gewoon dikke prima, mits een fatsoenlijke buis wordt gebruikt (minimaal Ø16, maar Ø18 zou nog "mooier" / "beter" zijn).

Groeplengte van 98 is aan de lange kant, maar als je een fatsoenlijke verdeler hebt met flowmeter / regeling per kring gewoon goed in te regelen.

Bij ons thuis H.O.H. 10CM, buis Ø18.

De meeste groepen zitten tussen de 80 en 90 meter lengte, er zijn een aantal uitschieters bij omdat het niet anders kan. Maar omdat ik bij onze verdeler het debiet per kring kan uitlezen en aanpassen is dit helemaal geen probleem. Langere kringen een wat hoger debiet, kortere kringen wat minder, en de dT is overal gelijk.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19:02

Neem kortere groepen.
Maximaal 80 meter met 16x2 en maak ze allemaal als het kan even lang.

Heeft de boerderij nog steensmuren?
kijk dan eens op https://warmbouwen.nl op de website van @Bram-Bos https://www.polderhuis.org/

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:59
Ramon_1984 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Neem kortere groepen.
Maximaal 80 meter met 16x2 en maak ze allemaal als het kan even lang.

Heeft de boerderij nog steensmuren?
kijk dan eens op https://warmbouwen.nl op de website van @Bram-Bos https://www.polderhuis.org/
@joost.schoon88 Mocht je inderdaad nog steens muren hebben dan is het isoleren ervan wel iets waar je aandacht aan moet besteden. Overigens is het goed te doen en ook wel op een iets hoogwaardigere manier (vind ik) dan wat ze op die warmbouwen-site doen (die ik overigens niet kende).

Ik heb zelf gekozen voor een enigszins gelijkend principe waarbij bij alle vlakken waar warmte verloren gaat ook warmte wordt aangevoerd met vloer- en wandverwarming. Alleen het dak voldoet niet aan dat principe. De steens muren zijn helemaal damp-open geïsoleerd met houtvezelplaten die met kalkcement tegen de bestaande muren aan gezet zijn. Vervolgens met Leem en wandverwarmingsbuizen afgesmeerd (ca 3-4cm). Al met al is er zo'n 12-13cm aan de binnenkant van de muur bijgekomen maar het resultaat is ontzettend goed. Ik verwarmd nu met een Ta die varieert van 26-30 graden en het is eigenlijk altijd behaaglijk. Zelfs ondanks dat er nog wat oude (monumentale) enkelglas stalramen in zitten. En dat in een monument uit 1857 zonder gasaansluiting.

Voor het isoleren van monumenten zonder spouwmuur de beste optie vind ik.

Overigens is 16mm buis prima. Dat heb ik ook overal met hoh 10cm. Wel zijn bij mij alle groepen 80-90m max.

godfriedd wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:38 (3%)

• godfriedd
edit: dubbelpost

godfriedd wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:37 (98%)

• Ramon_1984
godfriedd schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:36:
[...]

@joost.schoon88 Mocht je inderdaad nog steens muren hebben dan is het isoleren ervan wel iets waar je aandacht aan moet besteden. Overigens is het goed te doen en ook wel op een iets hoogwaardigere manier (vind ik) dan wat ze op die warmbouwen-site doen (die ik overigens niet kende).

Ik heb zelf gekozen voor een enigszins gelijkend principe waarbij bij alle vlakken waar warmte verloren gaat ook warmte wordt aangevoerd met vloer- en wandverwarming. Alleen het dak voldoet niet aan dat principe. De steens muren zijn helemaal damp-open geïsoleerd met houtvezelplaten die met kalkcement tegen de bestaande muren aan gezet zijn. Vervolgens met Leem en wandverwarmingsbuizen afgesmeerd (ca 3-4cm). Al met al is er zo'n 12-13cm aan de binnenkant van de muur bijgekomen maar het resultaat is ontzettend goed. Ik verwarmd nu met een Ta die varieert van 26-30 graden en het is eigenlijk altijd behaaglijk. Zelfs ondanks dat er nog wat oude (monumentale) enkelglas stalramen in zitten. En dat in een monument uit 1857 zonder gasaansluiting.

Voor het isoleren van monumenten zonder spouwmuur de beste optie vind ik.

Overigens is 16mm buis prima. Dat heb ik ook overal met hoh 10cm. Wel zijn bij mij alle groepen 80-90m max.
Zo heb ik ook gedaan _/-\o_

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Nu online
@godfriedd, @Ramon_1984, dat zijn dan drie voorbeelden met dezelfde opbouw. Ik noem het wandtemperatie (naar het Duitse Wandtemperierung), maar het principe is hetzelfde. Beetje off-topic hier, maar ik merk dat er veel belangstelling voor bestaat, maar ook veel aarzeling om het toe te passen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:14
Ik heb even wat hulp nodig met Evohome icm de wp, ik heb de volgende opstelling,

Beneden Evohome wifi aan/uit met rf-module op de WP.
Op de VVW-verdeler een HR92
Op de Badkamer een Round Wireless

Evohomeunit is de voeler voor in de huiskamer, als de hk op temperatuur is schakelt de HR92 de VVW-verdeler dicht.
De voeler in de badkamer zorgt ook voor warmtevraag ongeacht of de klep beneden open of dicht staat.

De Loria 6008DUO geeft nu code 68 aan, dat betekend dat deze geen ruimtevoeler 'ziet' maar dat is toch de Evohomeunit?

Is het ook nog mogelijk om de HR92 deels dicht te zetten? Iemand een volledige handleiding voor handen, gene idee wat raamtijd en lichthoogte inhouden

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:00
sgsdebruijn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:06:
Ik heb even wat hulp nodig met Evohome icm de wp, ik heb de volgende opstelling,

Evohomeunit is de voeler voor in de huiskamer, als de hk op temperatuur is schakelt de HR92 de VVW-verdeler dicht.
De voeler in de badkamer zorgt ook voor warmtevraag ongeacht of de klep beneden open of dicht staat.

De Loria 6008DUO geeft nu code 68 aan, dat betekend dat deze geen ruimtevoeler 'ziet' maar dat is toch de Evohomeunit?

Is het ook nog mogelijk om de HR92 deels dicht te zetten? Iemand een volledige handleiding voor handen, gene idee wat raamtijd en lichthoogte inhouden
Je zal toch een OpenTherm Evohome moeten nemen :?
Aan deze aan/uit heb je niks met een Loria WP. Die wil namelijk via Opentherm de kamertemperatuur en setpointtemperatuur weten voor de stooklijncorrectie.

Misschien een kleine kans dat het werkt als je de thermostaatinvloed op 0% zet, dat het dan aan/uit accepteert?

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• sgsdebruijn
Chris_82 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:12:
[...]
Aan deze aan/uit heb je niks met een Loria WP. Die wil namelijk via Opentherm de kamertemperatuur en setpointtemperatuur weten voor de stooklijncorrectie.

Misschien een kleine kans dat het werkt als je de thermostaatinvloed op 0% zet, dat het dan aan/uit accepteert?
Das dan goed balen zeg, dacht me goed ingelezen te hebben en ben dan op het verkeerde spoor gezet door de aan/uit opentherm discussie icm zonekleppen.

Moet dan kijken hoe ik dat op ga lossen, wil een zoneklep in de aanvoer van de vvw plaatsen van de zomer.

sgsdebruijn wijzigde deze reactie 05-02-2019 20:58 (8%)

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:38:
@godfriedd, @Ramon_1984, dat zijn dan drie voorbeelden met dezelfde opbouw. Ik noem het wandtemperatie (naar het Duitse Wandtemperierung), maar het principe is hetzelfde. Beetje off-topic hier, maar ik merk dat er veel belangstelling voor bestaat, maar ook veel aarzeling om het toe te passen.
Ik merk het ook :)

Voorzet wanden plaatsen bij een steens muur is vragen om problemen.....

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Ramon_1984 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:01:

Voorzet wanden plaatsen bij een steens muur is vragen om problemen.....
Hoezo dat? ik heb dat 10 jaar geleden gedaan, en het werkt prima voor mij!
Alleen bij de voorgevel, die origineel en 200 jaar oud is,alle andere muren zijn vervangen door spouwmuren.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:19
sgsdebruijn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:06:

Raamtijd is voor de open-raam-detectie, als de temp te snel daalt gaat hij ervanuit dat het raam open staat en gaat de setpoint een stuk naar beneden voor (raamtijd)-tijd.

Lichthoogte is de sterkte van het backlight in de thermostaatkraan.

Ik zie niet in waarom je de HR92 zou willen vervangen door een zoneklep, maar mocht je het nodig hebben, ik heb nog een evohome opentherm rf ontvanger liggen (vervangen voor relais, want daarmee kan ik evohome 'foppen' dat er een ketel is :+ ) die je kan krijgen tegen verzendkosten :)

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:06
Hartelijk dank allemaal.

We zijn vanmiddag begonnen met het leggen van de vvw. Hoh 10 cm en groepen tussen de 80 en 90 meter. We hebben een composietverdeler hangen van Robot met flowmeters voor alle groepen, dus naregelen lijkt me goed te doen.

Op plekken waar we meer kouval verwachten zoals bijv voor een grote glazen pui hebben we de leidingen hoh 5 cm liggen de eerste halve meter van de pui. Zo ook aan de voorzijde van de woning.

Qua isolatie hebben we een broodjesvloer met RC 3,5 gemaakt en de hele kruipruimte gevuld met isolatiechips. Voor zowel het vocht (we zitten op veengrond) en ook extra isolatie. De wanden zullen RC 4,5 worden dmv voorzetwanden (er zit een kleine spouw in de voorgevel en de zijgevel wordt opnieuw opgetrokken met spouw ook). De plafonds zal ik komend najaar naisoleren van bovenaf met een RC van 5. Alles is op de begane grond en erboven zit nog de oude schuur.

We krijgen een mono warmtepomp van Vaillant met 100 liter buffer voor de verdeler en 400 liter boilervat. Het binnenwerk van de pomp van Vaillant is geloof ik van Mitsubishi. Als alles werkt zou het mooi zijn om de pomp toe te voegen aan de lijst, er staat nog geen vaillant pomp in.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:01
mkleinman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:32:
[...]

Output = 2600W

Als je jouw resultaten ziet, vraag ik me af waarom ze de Elga standaard begrenzen. Dat zou dan helemaal niet nodig zijn. Dit triggert bij mij in ieder geval de gedachte dat er iets fouts in jouw meting moet zitten. Ik heb het al eerder geschreven, de metingen bij jouw geven een resultaat wat consequent aan de hoge kant is.

Daar moet dan haast iets mis mee zijn, of jij hebt een topmodel gekregen, wat uiteraard ook zou kunnen. Klopt de m3/kWh omrekening met je cop resultaten. Daarmee zou je dan in ieder geval op jaarbasis kunnen terugrekenen.

• Tomexergie
joost.schoon88 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:04:
Hartelijk dank allemaal.

We krijgen een mono warmtepomp van Vaillant met 100 liter buffer voor de verdeler en 400 liter boilervat. Het binnenwerk van de pomp van Vaillant is geloof ik van Mitsubishi. Als alles werkt zou het mooi zijn om de pomp toe te voegen aan de lijst, er staat nog geen vaillant pomp in.
Advies: laat gelijk een externe warmtemeter, b.v. Kamstrup 302(los 180 euro) , monteren. Deze zo monteren dat hij op het CV circuit staat.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:44
@Tomexergie : Ik wil een Mitsubishi Ecodan (split) kopen met een externe boiler en daar ook een Kamstrup installeren. Maar monteer ik die nu vóór of achter de driewegklep? En hoe maak jij in jouw cijfers onderscheid tussen koel- en verwarmingsvermogen?
Want idealiter zou je drie verschillende COP's in je overzicht willen hebben:
- COP voor verwarming
- COP voor koeling
- COP voor SWW
Vraag is hoe ik in mijn metingen het best onderscheid tussen die drie kan maken.
Andrehj schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:49:
@Tomexergie : Ik wil een Mitsubishi Ecodan (split) kopen met een externe boiler en daar ook een Kamstrup installeren. Maar monteer ik die nu vóór of achter de driewegklep? En hoe maak jij in jouw cijfers onderscheid tussen koel- en verwarmingsvermogen?
- COP voor verwarming
- COP voor koeling
- COP voor SWW
Vraag is hoe ik in mijn metingen het best onderscheid tussen die drie kan maken.
Volgens de documentatie kun je een externe warmtemeter koppelen aan je ecodan.

Als je alleen een Kamstrup hebt is deze (volgens mij) niet zo intelligent dat deze weet wanneer er SWW/CV/Koeling gemaakt wordt. Je hydrobox weet dit wel.

Dat ding doet niets anders als thermisch vermogen berekenen en onthouden a.d.h.v. Ta/Tr/flow.

Deze zou aangesloten moeten worden op IN10 TBI.3 5-6
Er staat duidelijk omschreven in de handleiding hoe je dit zou moeten doen, ik heb er zelf alleen geen ervaring mee, maar misschien andere Mitsu gebruikers :?

• godfriedd
Naalroc schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:34:
[...]

Hoezo dat? ik heb dat 10 jaar geleden gedaan, en het werkt prima voor mij!
Alleen bij de voorgevel, die origineel en 200 jaar oud is,alle andere muren zijn vervangen door spouwmuren.
Het kan goed gaan maar het kan ook goed fout gaan. Alles is afhankelijk van de hoeveelheid vocht ter plaatse. Probleem is dat het risico groot is dat je vocht opsluit als je een voorzetwand plaatst. Over het algemeen zijn voorzetwanden geen dampopen constructies. Het is dan ook afhankelijk of de spouw die je creëert kan ventileren vanuit bijvoorbeeld een kruipruimte. Als dat zo is kan het wel goed gaan. Ik heb geen kruipruimte want alles staat gewoon op het zand. Als ik dan een voorzetwand met ongeventileerde spouw zou maken zou het waarschijnlijk volledig mis gaan aangezien vocht dat daarin ophoopt nooit zal verdwijnen en op den duur rotting geeft. Het algemene principe om isolatie droog te houden is dat het douwpunt ín de isolatie moet liggen en dat er geen vocht mag zijn op die plaats óf dat de hele constructie open is voor het transport van vocht van binnen naar buiten.

Overigens komen veel problemen pas aan het licht als de constructie wordt opengemaakt. En dan blijkt ineens dat het al jaren heeft zitten rotten achter de wand (en in sommige gevallen is het een veklaring voor stank die al jaren ervaren werd maar nooit gelokaliseerd kon worden).

Maar nogmaals. Het kan natuurlijk ook gewoon toevallig goed gaan :)

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:35
godfriedd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:23:
Het kan goed gaan maar het kan ook goed fout gaan. Alles is afhankelijk van de hoeveelheid vocht ter plaatse....................

Maar nogmaals. Het kan natuurlijk ook gewoon toevallig goed gaan :)
Wel een beetje off topic, maar goed:
Mijn voorgevel ziet er van buiten naar binnen zo uit:
18 cm oude steen, nieuw gevoegd
luchtspouw ca 5 cm
9 cm PIR platen met alu. foil beide zijden.
7 cm gasbeton blokken, de PIR platen liggen daar strak tegen aan.
1 cm stuc.

De blokken staan op de betonplaat, die op EPS in het zand ligt.

Aan de bovenzijde is de spouw open en komt uit binnen onder de kap.
Werkt prima, en ik dacht dat dit niet "toevallig" is. 8)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:38
- COP voor verwarming
- COP voor koeling
- COP voor SWW
Ik heb die van mij vóór de driewegklep, maar dat houdt inderdaad wel in dat ik maar 1 COP heb, en dat is de gecombineerde van CV en SWW. Mij persoonlijk maakt dat niet uit, ik kan in ieder geval naar andere mensen toe aantonen dat een wp, ook in woning uit 1984, best kan en in gebruik goedkoper is dan een ketel...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• Chris_82
Al komt het niet sterk naar voren in de maandelijkse monitoring van @Tomexergie, als ik mijn dagelijkse COP uitzet met de gemiddelde buitentemperatuur, dan zie ik in de trendlijn een sterke verbetering met dit stookseizoen tov vorig stookseizoen. De spreiding is vrij groot van dag tot dag, wat het vergelijken van wijzigingen niet eenvoudig maakt.

Wijzigingen tov vorig jaar:
- nachtverlaging van 1 graad (gebruik maken van de hogere buitentemperaturen en zoninstraling)
- stooklijn flink omhoog verschoven, met kleinere helling, zodat altijd minimum afgifte behaald kan worden
- andere thermostaat (tado ipv atlantic ruimtemodule)
- verwarming boven iets open, geeft gemiddeld 15% hoger verbruik

Zelf heb ik het idee dan vooral de nachtverlaging een bijdrage levert in de verbetering van de COP. Van de andere wijzigingen zou ik in theorie een negatief of neutraal effect verwachten.

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 21:39
@Chris_82

Wat voor stooklijn / helling draai je nu dan ten opzicht van vorig jaar ?

• Chris_82
@wervisser
Sinds de installatie is dat verschillende keren gewijzigd.
Grootste deel van vorig seizoen met +3 / 0.5 / 40%
Sinds afgelopen herfst staat het op +7 / 0.3 / 40%

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 21:39
@Chris_82
Wat is dan je gewenste Ta ? 35-36 ?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik mis eigenlijk nog het verbruik vs COP.

Eigenlijk staat de vraag nog steeds open: als je met een lagere COP en lager verbruik je huis kan verwarmen, wat voor nut heeft het dan om een hogere verbruik een hogere COP te krijgen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Chris_82
@wervisser
Met mijn mix van oude vloerverwarming plus radiatoren en convectorput heb ik minimaal 29-30 graden nodig, anders pendelgedrag.

Bij Tb = 2 en Tsp = 20 wordt het dan 20+(20-2=18)*0.3+7 = 32.4 graden
met Tsp = 20 en Tkamer = 19.7 komt daar een stooklijn correctie van ca. 1.5-2 graden bij en zit ik op Ta van ~34 graden.
Er zit nog een kleine kromming in de stooklijn, maar bij benadering klopt bovenstaande berekening aardig.
kmf schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:26:

Eigenlijk staat de vraag nog steeds open: als je met een lagere COP en lager verbruik je huis kan verwarmen, wat voor nut heeft het dan om een hogere verbruik een hogere COP te krijgen?
Deel 2 van je bericht is hier niet van toepassing dacht ik zo... zie plaatjes.
daarnaast zijn hoger verbruik met hogere COP eerder tegengesteld aan elkaar?

Chris_82 wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:10 (63%)

• sgsdebruijn
Chris_82 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:12:
[...]

Beetje zitten rondspeuren maar het lijkt erop dat ik met de Opentherm ketelmodule R8810A1018 mijn probleem op kan lossen, ik zie wat betreft de centrale unit tot nu toe geen verschil in typenr's tussen aan/uit en OT. Ik heb de ATC928G3000 die zie in opentherm pakketten ook toegepast.

Iemand nog op/aanmerkingen?

• Chris_82
@sgsdebruijn
Dat is ook mijn verwachting. Deze had @Xiphalon je al aangeboden?

• sgsdebruijn
Chris_82 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:56:
@sgsdebruijn
Bedankt voor het antwoord, kom de laatste maanden nogal wat nieuwe onderwerpen tegen :) merk dat het soms lastig is om alle informatie bij elkaar te krijgen hier en op het internet dus ben blij met alle hulp.
Als dit is geregeld moet ik de temperaturen van de diverse Evohome zones nog in Domoticz krijgen en nog COP-meting van de WP.

• Chris_82
sgsdebruijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:04:
[...]
Bedankt voor het antwoord, kom de laatste maanden nogal wat nieuwe onderwerpen tegen :) merk dat het soms lastig is om alle informatie bij elkaar te krijgen hier en op het internet dus ben blij met alle hulp.
Als dit is geregeld moet ik de temperaturen van de diverse Evohome zones nog in Domoticz krijgen en nog COP-meting van de WP.
Slecht nieuws. Ik keek net nog eens in de compatibiliteitslijst van de Elga en vond de volgende opmerking:
De EvoHome kan gebruikt worden als thermostaat, maar dan gaat de zoneregeling verloren. De zoneregeling kan behouden worden in combinatie met de on/off bridge en weersafhankelijke ingestelde ELGA. Zie de installateurhandleiding.
Wat jij precies wilt lijkt dus niet mogelijk te zijn met Evohome? En daarom had je ook de aan/uit genomen...
Het eerdere idee van thermostaatinvloed op 0% nog geprobeerd?
Anders lijkt tado het enige alternatief...
Of een 2-zone kit :? (of zelfs alleen een NTC aansluiten om een 2e zone te simuleren? :X )

Chris_82 wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:19 (6%)

• sgsdebruijn
Chris_82 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:15:
[...]
Slecht nieuws. Ik keek net nog eens in de compatibiliteitslijst van de Elga en vond de volgende opmerking:
[...]
Wat jij precies wilt lijkt dus niet mogelijk te zijn met Evohome? En daarom had je ook de aan/uit genomen...
Het eerdere idee van thermostaatinvloed op 0% nog geprobeerd?
Anders lijkt tado het enige alternatief...
Of een 2-zone kit :? (of zelfs alleen een NTC aansluiten om een 2e zone te simuleren? :X )
Ik vond dit verhaal nog, weliswaar Elga, ik heb LoriaDUO v27.33, misschien ook Techneco maar eens bellen
https://www.facebook.com/...079535291/?type=1&theater

Ik heb nog geen tijd gehad om dat te proberen, vandaag kijkoperatie gehad. Zal van het weekend worden.
Ik ga toch proberen om wat te organiseren met de module van @Xiphalon

• sgsdebruijn
Hier nog een pdf van een training over Loria, daar staat toch in dat met koelkit en 2-zonekit het mogelijk is om met Evohome te werken.
Een 2de zone op de Loria heeft een voeler en een 3wegklep nodig, misschien dat het al voldoende is om zoals jij al aangaf alleen de voeler te plaatsen en kijken wat dan de mogelijkheden of juist problemen zijn.

Koelkit had ik al + laatste firmware, WP is van december 2018. Nog eens inlezen wat nu precies de bedoeling is van zomer en wintercontact

https://tweakers.net/ext/f/u7KfmN9NC3LC3VmGphww8Hef/thumb.jpg
Chris_82 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:56:
@sgsdebruijn
Bevestigd door Honeywell dat dat moet werken

sgsdebruijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:06 (16%)

• wauske

wauske

kmf schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:26:

Volgens mij is de bedoeling dat je in exact gelijke situatie bij dezelfde warmtevraag juist minder verbruik hebt als de COP hoger is. De COP is namelijk geleverde warmte gedeeld door verbruik. Als je meer gaat verbruiken tegen hogere COP heb je dus ook diezelfde factor meer warmte afgenomen.

Voorbeeld: warmtevraag is 5000kwh
Bij COP 5 is dit 1000kwh aan stroom
Bij COP 4 is dit 1250kwh aan stroom

De lijst van Tomexergie is echter appels met Lego vergelijken. Mensen met dezelfde unit kunnen verschillende huizen, isolatie, verwarmings behoefte, stookinstellingen en afgifte systemen hebben.

• Zwerius
  • Laatst online: 23-06 17:44
wauske schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:21:
[...]

De lijst van Tomexergie is echter appels met Lego vergelijken. Mensen met dezelfde unit kunnen verschillende huizen, isolatie, verwarmings behoefte, stookinstellingen en afgifte systemen hebben.
Het lijkt me ook meer bedoeld om te laten zien, wat je met een bepaald merk en type kunt bereiken als je je huis goed op orde hebt.
In die zin kan het denk ik zeker als aansporing werken, om nog eens verder te kijken dan alleen maar leuke "besturings-speeltjes" aan je WP ;)
Ik vind het daarvoor in elk geval wel de moeite waard!

Zwerius Kriegsman

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:41
Het doel van Tomexergie's lijst is dan ook om aan te tonen met metingen (!) dat in de meest uiteenlopende omstandigheden (bouwjaar, isolatiegraad, afgiftesysteem) een warmtepomp 1. economisch zinvol is en 2. CO2-uitstoot vermindert.
Dit als tegenhanger van anekdotes (!) dat het 'onzinnig' zou zijn.

Secundair doel is dat trends zichtbaar worden, dus een teruggang van performance bij deelnemers kan opgemerkt worden.
Ook zie je dat een discussie ontstaat om verschillen te verklaren.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Chris_82
sgsdebruijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:59:
Hier nog een pdf van een training over Loria, daar staat toch in dat met koelkit en 2-zonekit het mogelijk is om met Evohome te werken.
Een 2de zone op de Loria heeft een voeler en een 3wegklep nodig, misschien dat het al voldoende is om zoals jij al aangaf alleen de voeler te plaatsen en kijken wat dan de mogelijkheden of juist problemen zijn.

Koelkit had ik al + laatste firmware, WP is van december 2018. Nog eens inlezen wat nu precies de bedoeling is van zomer en wintercontact

[Afbeelding]

[...]

Bevestigd door Honeywell dat dat moet werken
Wat ik er van begrijp:
WP-regelingthermostaat op WPEvohometype
WAR + ruimte invloedJazonder zoneregelingopentherm
WARNeemet zoneregelingaan/uit op naregeling

Als dit allebei niet is wat je wilt, probeer dan de alternatieven die ik eerder aan gaf.

• Tomexergie
- COP voor verwarming
- COP voor koeling
- COP voor SWW
Tja dat opsplitsen is vaak moeilijk. Je moet eerst vaststellen wat je wilt weten.
Het DHW verbruik is veel lager dan dat voor CV maar omdat de COP veel hoger is krijg je bij een totaal meting geen goed beeld (Vooral als je 4 dochters hebt die vaak douche nemen...).
Om de performace van de WP vast te stellen kun je het beste de CV monitoren dus na de 3 weg klep een warmtemeter. De kWh(e) moet je ook apart meten .Ik weet niet of jouw WP dat opslitst.
Laat een paar extra kogelkranen ( 8eur) monteren zodat je bij verwissel enz niet de hele CV behoeft af te tappen.

• Tomexergie
- COP voor verwarming
- COP voor koeling
- COP voor SWW
Zie @Grolsch
Wij doen alleen verwarmen bij de monitoring. Het gaat er om om de performance van de WP's te vergelijken. Voor verwarming moet de externe warmtemeter dus in het CV circuit staan. De geintergreerde warmtemeting van de WP kan meestal koeling, SWW en verwarmen apart meten. Het is de vraag hoe betrouwbaar dat is.
Tomexergie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:58:
[...]

Zie @Grolsch
Wij doen alleen verwarmen bij de monitoring. Het gaat er om om de performance van de WP's te vergelijken. Voor verwarming moet de externe warmtemeter dus in het CV circuit staan. De geintergreerde warmtemeting van de WP kan meestal koeling, SWW en verwarmen apart meten. Het is de vraag hoe betrouwbaar dat is.
Bij de Mitsu kun je dus een externe warmtemeter aansluiten (betrouwbaarder blijkbaar als de interne warmtemeter) en de intelligentie van de hydrobox gebruiken om SWW/CV/Koeling te onderscheiden.

Dat is anders haast niet te doen als je alles extern wil doen, of je komt aan het knutselen.

Alleen CV meten is ook niet echt betrouwbaar, want dan moet je elektrisch het SWW / Koelverbruik weer zien te scheiden.

• Zwerius
  • Laatst online: 23-06 17:44
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:30:
[...]

Bij de Mitsu kun je dus een externe warmtemeter aansluiten (betrouwbaarder blijkbaar als de interne warmtemeter) en de intelligentie van de hydrobox gebruiken om SWW/CV/Koeling te onderscheiden.

Dat is anders haast niet te doen als je alles extern wil doen, of je komt aan het knutselen.

Alleen CV meten is ook niet echt betrouwbaar, want dan moet je elektrisch het SWW / Koelverbruik weer zien te scheiden.
Ik heb in het verleden, mijn Kamstrup Multical 601 + ultraflow toch zodanig gebruikt dat ik apart de warmtehoeveelheden voor verwarming en warm tapwater kon meten. Mijn Kamstrup heeft namelijk een pulsuitgang, die per kWh (thermisch) een pulsje geeft. Als je die pulsen telt, als de driewegklep in de tapwaterstand staat, weet je dus ook de warmteproductie tbv tapwater. Ik had zelfs nog weer een aparte print in de Kamstrup zitten die deze pulsjes ook weer telde, waardoor ze ook op het display van de Kamstrup werden weergegeven. Zelfs de pulsen van de elektrische kWh-meter werden naar nog weer een aparte ingang op die Kamstrup print gestuurd (alleen tijdens warm tapwaterproductie) en daar ook geteld en op het display weergegeven.
Werkte goed. Echter één groot nadeel: De minimale warmtehoeveelheid die de Kamstrup kan aangeven per puls is 1 kWh. Dus het kan heel goed zijn, dat in verwarmingsbedrijf de Kamstrup bijna weer toe is aan een volle kWh en dus bijna weer een puls gaat geven, maar dat dan juist naar warm tapwaterbereiding wordt omgeschakeld. Gevolg is dan, dat er meteen na de start van de warm tapwaterproductie al een kWh puls komt, maar die hoorde natuurlijk voor het grootste deel nog bij de verwarming.
Aan het eind van de tapwaterproductie kun je bij de overgang naar verwarming weer hetzelfde (maar dan omgekeerd) krijgen.
Gevolg: onnauwkeurige meting.
Op den lange duur zullen de fouten elkaar echter wel uitmiddelen.
Ik heb er wel eens met iemand van Kamstrup over gesproken dat hun meters eigenlijk ook pulsen zouden moeten kunnen geven bij kleinere warmtehoeveelheden dan 1 kWh.
Maar kreeg dan als reactie dat de meters eigenlijk bedoeld waren voor afreken doeleinden en dat je dan die kleine hoeveelheden niet nodig had om te meten.
Klopt natuurlijk, alleen ze zouden met een kleine moeite hun meters breder toepasbaar kunnen maken, als je ze naar keuze ook zo kon instellen dat ze bijv. een puls per 100 Wh zouden geven.

Zwerius Kriegsman

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:23
pheppy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:47:
We willen een warmtepomp in ons redelijk geïsoleerde jaren 50 rijtjeshuis. We hebben geen vloerverwarming maar gewone radiatoren en in de woonkamer oa een grote convectie-radiator met ventilatoren voor meer efficiëntie. Als het koud wordt doen we meestal de houtkachel in de woonkamer aan. De waterpomp moet ook het Tapwater verwarmen (ook iets met anti-legionella programma) in een losse Boiler van ongeveer 300L. Op dit moment kan ik alleen Alpha Innotec Alira LWDV en Fujitsu Waterstage vinden die voldoende warmte leveren aan onze traditionele radiatoren. Ik ben me bewust van de hoge kosten van beide systemen, vooral die Alira LWDV is vrij kostbaar.

Echter ik wil (zeker ivm de kachel) ook zoneregeling in het hele huis. En het liefst wil ik de vrijheid om de verwarming van mijn huis wat meer smart te maken (bijv Google Home/Nest). En ook mijn 300L tapwater vooral op te laten warmen als mijn zonnepanelen (overdag) energie opwekken.

Beide merken hebben zoneregeling. Echter bij Fujitsu zou ik nieuwe radiatoren moeten kopen omdat hun systeem geen losse radiatorknoppen kent. Omdat Fujitsu (volgens mij) geen opentherm ondersteund kan ik ook geen EvoHome (Honeywell) gebruiken voor de zoneregeling. Alpha home heeft dat wel, maar ik zie nergens genoemd dat hun product met Google Home/Nest (of iets dergelijks) kan samenwerken.

Heeft iemand ervaring met het zoneregeling en slim aansturen van Alpha Innotec Allira LWDW of Fujitsu Waterstage. Een beetje knutselen vind ik geen probleem, maar ik moet wel rekening houden met de WAF.
Heeft iemand nog een alternatief voor deze twee warmtepompen met hogere temperatuur rekening houdend met de wensen voor zoneregeling en slimme aansturing.

EDIT- Ik zag inmiddels dat Hitachi Yutaki S80 ook hoge temperatuur kan leveren en dat @zw7 al een EvoHome aangesloten heeft op zijn Yutaki. Is dat een goed alternatief?
De Hitachi Yutaki serie is niet via opentherm aan te sturen, maar er zitten wel allerlei andere handige contacten op zodat je het apparaat precies kan laten doen wat je wil. Mits je een beetje van het klussen/hobbyen bent.

De evohome is aan te sluiten via de aan/uit modus. Dus dan bepaalt de evohome wanneer er wel/geen vraag is voor warmte en de WP gaat dan aan het werk. Je zou het nog mooier met een buffervat kunnen doen. Dan laat je de evhome de pomp van het buffervat sturen als er vraag is. De Yutaki laat je dan sturen op temperatuur in het buffervat, als deze te laag is dan springt ie aan en anders blijft hij uit.

Daarnaast zitten er ook contacten op voor smart grid waarmee je dus kan laten weten dat je veel zelf aan het genereren bent (zonnepanelen bv) en dat hij dus extra bij kan schakelen, of andersom.

Via de modbus aansluiting kan je de andere parameters ook instellen. Dus mogelijkheden te over. Ik draai de 11kW versie zonder vloerverwarming met alleen radiatoren met zelf gemaakte DBE. De Ta is bij mij 37 graden. Lager gaat het systeem pendelen bij Tb boven de 5 graden. Als ik nog wat DBE's op andere radiatoren zet kan er mogelijk nog iets lager gestookt worden.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-06 19:59

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Nieuwe inzichten een nieuw plan. Het lijkt erop dat ik na oplevering van onze woning direct de stadsverwarming kan afsluiten (i.p.v. 5 jaar na oplevering) , iets wat natuurlijk goed nieuws is :).

Nu had ik initieel het idee om de eerste 5 jaar alleen te verwarmen met een mono en na 5 jaar het sww te ontsluiten met een aparte warmtepomp boiler.

Het idee is nu om een panasonic aquarea all-in-one aan te schaffen. Het binnendeel (met 200l boiler) komt dan in de (onverwarmde) garage, het buitendeel op het dak van de garage (of aan de muur)

Voordelen:
- De mono buiten unit is aanzienlijk zwaarder dus een lagere dakbelasting op de garage, daarnaast ook eenvoudiger aan de muur te plaatsen.
- Geen boiler in het huis (ruimte besparing en geen geluid van een compressor)
- Eén systeem, langere draaitijden voor de compressor = langere levensduur?
- 85 liter buffervat
- Minder kans op vorstschade wanneer stroom of unit in de winter uitvalt t.o.v. mono.

Nadelen /vragen:
- Meer subsidie bij 2 units
- STEK monteur nodig bij installatie.
- Mogelijk minder druk op de 1ste en 2e etage voor sww? (op de tweede etage komt op termijn mogelijk een tweede badkamer)
- lagere COP voor sww dan met l/l warmtepomp ( Panasonic Aquarea DHW)
- Mogelijk meer vermogen nodig 7kw i.p.v. 5kw ??
- Mogelijk om de binnenunit in onverwarmde ruimte te plaatsen (evt. met extra geïsoleerde omkasting)

Vooral de sizing vind ik lastig, voor de mono had ik bedacht dat een 5kw (net) genoeg zou zijn. Maar wellicht is een 7kw voor een all-in-one beter. Ik zie dat de COP van een 7kw all in one ook marginaal beter is en de prijs nagenoeg gelijk t.o.v. de 5kw

Gaat om een hoekwoning van +/- 140m2, (enkel BGG verwarmt met vloerverwarming a 60m2)
Met andere woorden mis ik iets en klopt mijn denkrichting een beetje ?

revolution-nl wijzigde deze reactie 06-02-2019 19:29 (9%)

Mission all-electric started

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:16

timovd

Voorsprong door techniek

@revolution-nl als je de ruimte hebt, zou ik voor een aparte, grote (>200L) WPB gaan. Als het buiten echt koud is en er moet SWW aangemaakt worden, kan dit even duren en heb je dus geen CV. Je compressor voor de CV kan dan lekker blijven draaien zonder te hoeven stoppen na een SWW run.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• koevlaas2
timovd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:42:
@revolution-nl als je de ruimte hebt, zou ik voor een aparte, grote (>200L) WPB gaan. Als het buiten echt koud is en er moet SWW aangemaakt worden, kan dit even duren en heb je dus geen CV. Je compressor voor de CV kan dan lekker blijven draaien zonder te hoeven stoppen na een SWW run.
Bij vloerverwarming kan het verwarmen wel even stoppen, dat merk je niet.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-06 19:59

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

timovd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:42:
Ik weet niet hoelang een run duurt om SWW warm te maken, ik heb natuurlijk vloerverwarming dus een behoorlijk buffer en met een temperatuur regiem zonder nachtverlaging moet je dan toch wel wat "outage" kunnen hebben. Ik begreep ook dat de all-one de twee zones (SWW + CV) tegelijk kan bedienen.

Maar inderdaad een andere denkrichting is een Panasonic Aquarea DHW aanschaffen en die ook gewoon in de garage plaatsen. De COP is dan wel lager t.o.v. het op zolder plaatsen op de mechanische ventilatie.

Keuzes keuzes... lastig.

Mission all-electric started

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:16

timovd

Voorsprong door techniek

@revolution-nl mijn Panasonic 7kW all in one heeft met de koude dagen 2 keer een uur nodig om het SWW vat weer op 50C te zetten. Als je een douche-WTW hebt, kun je wel experimenteren met een lager setpoint.
Overweeg je dan het vat in plaats van de mechanische ventilatie te zetten?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

Pagina: 1 ... 38 ... 82 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 KPN

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True