Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste
Acties:

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-02 17:51

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

timovd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:51:
@revolution-nl mijn Panasonic 7kW all in one heeft met de koude dagen 2 keer een uur nodig om het SWW vat weer op 50C te zetten. Als je een douche-WTW hebt, kun je wel experimenteren met een lager setpoint.
Overweeg je dan het vat in plaats van de mechanische ventilatie te zetten?
Douche-WTW heb ik als meerwerk opgenomen :)

Ja, klopt. Ik had (over 5 jaar) een Aquarea DHW op zolder bedacht met de aanvoer op de afvoer van de mechanische ventilatie. Alleen nu we alles in 1x kunnen doen vind ik het wel lekker als ik de boiler niet in huis hoeft te hebben omwille van ruimte en geluid.

Wat voor woning moet de 7KW Pana bij jou bedienen en wat zijn je ervaringen?

revolution-nl wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:12 (5%)

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:04
@revolution-nl
Zou de buitenunit niet op het dak zetten of aan de muur van de garage bevestigen. Zou hem los op een betonnen voet op rubberen blokken zetten eventueel met veer dempers. Dit voorkomt trillingen via je woning.
200ltr boiler kan genoeg zijn, mits je niet met z'n vieren achter elkaar gaat douchen.Bij ons duurt het opwarmen ongeveer 20min. Hoe lang het de jouw mogelijke Wp duurt zou ik niet weten.

Bij ons wordt gemiddeld 1 tot 2 keer per dag mijn 180ltr boiler opgewarmd. Dit heeft bij ons geen invloed op de binnen temperatuur.
Succes met je keuze.
O ja, bij mij staat de binnenunit ook in de garage.

Wimhaw wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:01 (4%)

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:37
revolution-nl schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:55:
[...]

Douche-WTW heb ik als meerwerk opgenomen :)

Ja, klopt. Ik had (over 5 jaar) een Aquarea DHW op zolder bedacht met de aanvoer op de afvoer van de mechanische ventilatie. Alleen nu we alles in 1x kunnen doen vind ik het wel lekker als ik de boiler niet in huis hoeft te hebben omwille van ruimte en geluid.

Wat voor woning met de 7KW Pana bij jou bedienen?
De Panasonic WP boiler is wel heel stil, ik heb er een keer 1 geïnstalleerd.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

@revolution-nl Met het maken van SWW met een "echte" WP hoor je binnen geen geluid hoor. De compressor staat immers buiten. Een WP boiler daarentegen kun je wel horen, want daar zit de compressor binnen.

Ik zou nog eens overwegen of je je boilervat zeker weten in een onverwarmde ruimte wil neerzetten. Hoe koud wordt het daar :? Is wel extra veel verlies buiten de thermische schil van de woning, dus in dat geval echt "verloren" energie.

• revolution-nl

revolution-nl

koevlaas2 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:07:
[...]

De Panasonic WP boiler is wel heel stil, ik heb er een keer 1 geïnstalleerd.
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:12:
@revolution-nl Met het maken van SWW met een "echte" WP hoor je binnen geen geluid hoor. De compressor staat immers buiten. Een WP boiler daarentegen kun je wel horen, want daar zit de compressor binnen.

Ik zou nog eens overwegen of je je boilervat zeker weten in een onverwarmde ruimte wil neerzetten. Hoe koud wordt het daar :? Is wel extra veel verlies buiten de thermische schil van de woning, dus in dat geval echt "verloren" energie.
Jullie maken het er niet makkelijker op :D

Ik ga de garage niet actief verwarmen, en de garage is houtskelet so you do the math ;).
Aan de ene kant ook wel prettig dat er met de WP wel iets van warmte in de garage komt.

Had al bedacht dat ik om de binnen-unit best een kast kan maken waarbij ik de wanden isoleer met PIR platen.

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:20

Q-bone

Dusss...

kan iemand mij een indicatie geven van de diameter buis van de warmtepomp naar de vloerverwarmingsverdeler? Betreft 5/6kw model met 20 meter leiding van de wp naar de verdeler.

bla?

• Wimhaw
@revolution-nl
In een niet verwarmde en - geïsoleerde garage staat mijn binnenunit met inbouw180ltr boiler.
Om 10 uur vanochtend was deze weer opgewarmd naar 51°C. Nu ruim 10 uur later is de temperatuur 47°C. Niet gebruikt. Volgens mij valt het thermisch verlies best wel mee.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• koevlaas2
Q-bone schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:26:
kan iemand mij een indicatie geven van de diameter buis van de warmtepomp naar de vloerverwarmingsverdeler? Betreft 5/6kw model met 20 meter leiding van de wp naar de verdeler.
Kunststof 32mm en staal 28mm

Wimhaw schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:30:
@revolution-nl
In een niet verwarmde en - geïsoleerde garage staat mijn binnenunit met inbouw180ltr boiler.
Om 10 uur vanochtend was deze weer opgewarmd naar 51°C. Nu ruim 10 uur later is de temperatuur 47°C. Niet gebruikt. Volgens mij valt het thermisch verlies best wel mee.
Het warmteverlies van een boiler is vrij eenvoudig te berekenen, het gaat namelijk om de dT tussen boiler en de omgevingsruimte.

Ter info, mijn boiler (400 liter, setpoint 45 graden, is na een run 46 graden) staat in de technische ruimte (die in de thermische schil van de woning zit) en het is daar altijd zo'n 23 graden, als ik het vat een dag niet gebruikt heb geeft de sensor nog 44 graden aan.

dT 45-23=22 graden

Stel boiler staat in de garage waar het 5 graden is dan is de dT 40 graden, en dus bijna 100% meer verlies.

Nu zal in een nieuwe woning de garage geen 5 graden zijn, maar stel 15 graden dan is de dT nog 30 graden, dus ruim 30% meer verlies. zijn toch flink wat kWh's op jaarbasis, vooral bij hogere boilertemperaturen die je al snel nodig hebt bij relatief kleine boilers.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:24
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:03:
[...]

Volgens de documentatie kun je een externe warmtemeter koppelen aan je ecodan.

Als je alleen een Kamstrup hebt is deze (volgens mij) niet zo intelligent dat deze weet wanneer er SWW/CV/Koeling gemaakt wordt. Je hydrobox weet dit wel.

Dat ding doet niets anders als thermisch vermogen berekenen en onthouden a.d.h.v. Ta/Tr/flow.

Deze zou aangesloten moeten worden op IN10 TBI.3 5-6
Er staat duidelijk omschreven in de handleiding hoe je dit zou moeten doen, ik heb er zelf alleen geen ervaring mee, maar misschien andere Mitsu gebruikers :?
Twee problemen:
  • De goedkope (minder dure) Kamstrups hebben die pulsuitgang niet
  • Het aantal pulsen is veel te laag voor een fatsoenlijke meting
Dus dit wordt em niet.
Andrehj schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Twee problemen:
  • De goedkope (minder dure) Kamstrups hebben die pulsuitgang niet
  • Het aantal pulsen is veel te laag voor een fatsoenlijke meting
Dus dit wordt em niet.
Daarom zie ik een losse warmemeter bij mij thuis al helemaal niet zitten, omdat ik ook SWW maak met de WP, en die gemiddelde COP getallen zeggen mij al helemaal niet zoveel :P

Gewoon de Mitsu "ff" kalibreren met een leeg SWW vat van 400 liter, en je zit aardig in de buurt 8)

• Wimhaw
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:06:
[...]

Het warmteverlies van een boiler is vrij eenvoudig te berekenen, het gaat namelijk om de dT tussen boiler en de omgevingsruimte.

Ter info, mijn boiler (400 liter, setpoint 45 graden, is na een run 46 graden) staat in de technische ruimte (die in de thermische schil van de woning zit) en het is daar altijd zo'n 23 graden, als ik het vat een dag niet gebruikt heb geeft de sensor nog 44 graden aan.

dT 45-23=22 graden

Stel boiler staat in de garage waar het 5 graden is dan is de dT 40 graden, en dus bijna 100% meer verlies.

Nu zal in een nieuwe woning de garage geen 5 graden zijn, maar stel 15 graden dan is de dT nog 30 graden, dus ruim 30% meer verlies. zijn toch flink wat kWh's op jaarbasis, vooral bij hogere boilertemperaturen die je al snel nodig hebt bij relatief kleine boilers.
Begrijp ik volledig, met mijn procestechnische achtergrond. :)
Ik wilde met mijn gemeten verlies alleen aangeven hoeveel warmte temperatuur je ongeveer verliest in een niet geïsoleerde garage met een vergelijkbare boiler grote. Zelf vind ik het niet te veel, maar acceptabel.
Tuurlijk is het altijd energie zuiniger als je het in de thermische schil installeerd. Voor ons was dit geen optie om dat te doen.

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:56
@Chris_82 / @sgsdebruijn Ik heb hier Evohome (opentherm) met zoneregeling hangen en ik denk dat ik wel weet waarom deze niet gebruikt kan worden voor de "ruimte invloed". Het probleem is namelijk dat de Evohome meerdere ruimtes meet en er dus geen enkele ruimtetemperatuur door te geven is.

Toevallig sinds een week een OTGW er tussen hangen en die laat ook zien dat de Evohome gewoon constant 20 opgeeft:

Setpoint wat wordt doorgegeven lijkt het maximum van alle zones te volgen.

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:27
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:06:
[...]

dT 45-23=22 graden

In de specs van mijn 120 liter Panasonic Aquarea WP boiler staat gewoon dat het verlies 27W is. Dat zijn dan wel elektrische Watts. En dat telt over een jaar best nog wel aan (236 kWh).
Helaas staat er niet bij, bij welke dT (water-omgeving) dat geldt.

Zwerius Kriegsman

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:00

timovd

Voorsprong door techniek

@revolution-nl mijn ervaring met de 7kW tijdens opwarmen SWW is toch wel dat ik een dip voel in het CV systeem. Wellicht ga ik nog eens experimenteren met CV-only overdag en in de nacht mag SWW er bij.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16:07
Bij mij soms ook een kleine dip bij SWW bijwerken. Meestal valt die dip binnen de normale fluctuaties van 0.5 graad die door af- en aanslaan van de verwarming via de kamerthermostaat komen. Mede omdat ik weinig massa heb is dat normaal. In een heel enkel geval (= erg lage buitentemperaturen) wordt het te gortig en dan schakelt hij het elektrische element bij, is me wel eens opgevallen. Maar dat element heeft in ruim 5 jaar in totaal nog niet meer dan 60 kWh verbruikt, dus dat is heel erg zelden.

Jan Treur wijzigde deze reactie 07-02-2019 04:25 (10%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

timovd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:29:
@revolution-nl mijn ervaring met de 7kW tijdens opwarmen SWW is toch wel dat ik een dip voel in het CV systeem. Wellicht ga ik nog eens experimenteren met CV-only overdag en in de nacht mag SWW er bij.
Esanico wp boiler een idee?
Dan heb je EN-EN ipv OF-OF

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 04:26 (3%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

pheppy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:47:
We willen een warmtepomp in ons redelijk geïsoleerde jaren 50 rijtjeshuis. We hebben geen vloerverwarming maar gewone radiatoren en in de woonkamer oa een grote convectie-radiator met ventilatoren voor meer efficiëntie. Als het koud wordt doen we meestal de houtkachel in de woonkamer aan. De waterpomp moet ook het Tapwater verwarmen (ook iets met anti-legionella programma) in een losse Boiler van ongeveer 300L. Op dit moment kan ik alleen Alpha Innotec Alira LWDV en Fujitsu Waterstage vinden die voldoende warmte leveren aan onze traditionele radiatoren. Ik ben me bewust van de hoge kosten van beide systemen, vooral die Alira LWDV is vrij kostbaar.

Echter ik wil (zeker ivm de kachel) ook zoneregeling in het hele huis. En het liefst wil ik de vrijheid om de verwarming van mijn huis wat meer smart te maken (bijv Google Home/Nest). En ook mijn 300L tapwater vooral op te laten warmen als mijn zonnepanelen (overdag) energie opwekken.

Beide merken hebben zoneregeling. Echter bij Fujitsu zou ik nieuwe radiatoren moeten kopen omdat hun systeem geen losse radiatorknoppen kent. Omdat Fujitsu (volgens mij) geen opentherm ondersteund kan ik ook geen EvoHome (Honeywell) gebruiken voor de zoneregeling. Alpha home heeft dat wel, maar ik zie nergens genoemd dat hun product met Google Home/Nest (of iets dergelijks) kan samenwerken.

Heeft iemand ervaring met het zoneregeling en slim aansturen van Alpha Innotec Allira LWDW of Fujitsu Waterstage. Een beetje knutselen vind ik geen probleem, maar ik moet wel rekening houden met de WAF.
Heeft iemand nog een alternatief voor deze twee warmtepompen met hogere temperatuur rekening houdend met de wensen voor zoneregeling en slimme aansturing.

EDIT- Ik zag inmiddels dat Hitachi Yutaki S80 ook hoge temperatuur kan leveren en dat @zw7 al een EvoHome aangesloten heeft op zijn Yutaki. Is dat een goed alternatief?
Volgens mij haal jij een aantal zaken door elkaar.

Als de zoneregeling via de WP geregeld wordt gaat het over meerdere zone's met verschillende Ta's.
Bijvoorbeeld hogere Ta voor radiatoren en lagere Ta voor vloerverwarming. Voor de meeste WP's zijn hier kitjes voor te koop. De WP maakt dan de temperatuur welke gevraagd wordt door de warmste zone, en de koudere zone wordt teruggemengd naar een koudere Ta temperatuur.

Wat jij wil is volgens mij zoneregeling aan de afgiftekant, dus allemaal dezelfde Ta, maar zones (ruimtes) die onafhankelijk van elkaar verwarmd kunnen worden en/of een eigen ruimtetemperatuur hebben.

Om te beginnen werken volgens mij zover ik weet alle WP's met aan/uit contacten, en ondersteunen ze geen open therm.

Je kunt gewoon diverse systemen hiervoor kopen, denk aan Watts ( https://www.watts-klimaatregeling.nl/ ) / Honeywell https://homecomfort.resid...olution=Zoneregeling+Y-VC ) of Danfoss ( https://homecomfort.resid...olution=Zoneregeling+Y-VC ).

Zelf gebruik ik het Danfoss CF2+ systeem naar volle tevredenheid met in totaal 9 zones/ruimtes.

De regelaar van "het systeem" geeft een warmtevraag commando naar de WP of naar de secundaire pomp, wat jij wil.

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:58
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:12:

Ik heb zelf de Panasonic 200l boiler in mijn garage staan buiten mijn verwarmde schil en dit gaat heel goed. De isolatie van de boiler is erg dik dus het verlies is voor mijn gevoel minimaal.

De boiler maakt wel wat geluid (denk aan wasdroger) maar dit komt omdat ik nog geen geluidsdempers heb geplaatst. Zodra ik dit heb gedaan zal hij naar alle waarschijnlijkheid wel een heel stuk stiller zijn.
rjd22 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:32:
[...]

Ik heb zelf de Panasonic 200l boiler in mijn garage staan buiten mijn verwarmde schil en dit gaat heel goed. De isolatie van de boiler is erg dik dus het verlies is voor mijn gevoel minimaal.
Maar als de boiler in een warmere ruimte stond was het verlies nog minimaler :P Dat probeer ik aan te geven.
De boiler maakt wel wat geluid (denk aan wasdroger) maar dit komt omdat ik nog geen geluidsdempers heb geplaatst. Zodra ik dit heb gedaan zal hij naar alle waarschijnlijkheid wel een heel stuk stiller zijn.
Ik heb wel eens WP boilers gehoord, en ik zou zo'n apparaat niet naast mijn slaapkamer willen hebben. In de garage heb je er wellicht helemaal geen last van, mijn wasmachine en droger zou ik ook niet naast mijn slaapkamer willen hebben, dus die staan ook in de garage bij ons.

• Boeie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14-02 20:31
revolution-nl schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:18:
[...]

[...]

Jullie maken het er niet makkelijker op :D

Ik ga de garage niet actief verwarmen, en de garage is houtskelet so you do the math ;).
Aan de ene kant ook wel prettig dat er met de WP wel iets van warmte in de garage komt.

Had al bedacht dat ik om de binnen-unit best een kast kan maken waarbij ik de wanden isoleer met PIR platen.
Ik heb de garage hier in huis ook niet verwarmd (groepen dichtgedraaid) maar als je verdeler er zit en een behoorlijk aantal leidingen naar de rest van het huis lopen, verwarmd hij vanzelf mee.

Ook HSB, maar maakt onderdeel uit van de totale constructie vd woning (inpandig) dus wel goed geisoleerd.

All electric, LTV, Loria 6008 Duo 2-zone, 7200WP zuid, Brink WTW Renovent Excellent 400

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:29

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:53:
[...]

Maar als de boiler in een warmere ruimte stond was het verlies nog minimaler :P Dat probeer ik aan te geven.

[...]

Ik heb wel eens WP boilers gehoord, en ik zou zo'n apparaat niet naast mijn slaapkamer willen hebben. In de garage heb je er wellicht helemaal geen last van, mijn wasmachine en droger zou ik ook niet naast mijn slaapkamer willen hebben, dus die staan ook in de garage bij ons.
Er zit een timer op de meeste boilers... _/-\o_
slapen boiler uit.
werken, zonnestroom, boiler aan..
werkt als een zonnetje

Alleen als je de ruimte hebt beter een iets grotere wp boiler nemen.

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• wervisser
  • Laatst online: 16-02 00:08
Om even mijn eigen vraag te beantwoorden.

Ondanks eerdere ervaring lijkt het externe boilerelement niet in te schakelen bij het activeren van de boost functie (via thermostaat of via de WP). Tenzij er toch nog iets defect is natuurlijk |:(

Het kost de Loria overigens bijna 1,5 uur om van 45 graden naar 55 graden te gaan met de huidige buitentemperatuur van 9 graden. Grappig is wel om te zien dat de boventemperatuur drastisch afneemt bij het verwarmen vanaf de onderzijde. Het gelaagdheid verhaal was mij al wel duidelijk, maar nu zie je het ook plaatsvinden.

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 18:45
wervisser schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:19:
Om even mijn eigen vraag te beantwoorden.

Ondanks eerdere ervaring lijkt het externe boilerelement niet in te schakelen bij het activeren van de boost functie (via thermostaat of via de WP). Tenzij er toch nog iets defect is natuurlijk |:(

Het kost de Loria overigens bijna 1,5 uur om van 45 graden naar 55 graden te gaan met de huidige buitentemperatuur van 9 graden. Grappig is wel om te zien dat de boventemperatuur drastisch afneemt bij het verwarmen vanaf de onderzijde. Het gelaagdheid verhaal was mij al wel duidelijk, maar nu zie je het ook plaatsvinden.

[Afbeelding]
Had jij een duo of een los boilervat? Zou denken aan een los vat gezien je 2de tempsensor, klopt dat?
Overzicht Loria 6008DUO, staat op zolder waar het ongeveer 16-18 graden is.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• wervisser
@sgsdebruijn
Ja, klopt. Een los vrijstaand vat van zo'n 300L. Die 180L van jou is trouwens wel snel op temperatuur ! Van 25 naar 55 in 30 minuten. Met element erbij of enkel de WP ?

• sgsdebruijn
wervisser schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:24:
@sgsdebruijn
Ja, klopt. Een los vrijstaand vat van zo'n 300L. Die 180L van jou is trouwens wel snel op temperatuur ! Van 25 naar 55 in 30 minuten. Met element erbij of enkel de WP ?
Enkel WP zelf, geen element.

• wervisser
@sgsdebruijn Dan is die van jou toch wel een flink stukje sneller. Het verschil in tijd zie ik niet direct terug in het extra volume wat ik heb, maar daar zal vast een goede rekenformule voor zijn.

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:20
wervisser schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:19:
@sgsdebruijn Dan is die van jou toch wel een flink stukje sneller. Het verschil in tijd zie ik niet direct terug in het extra volume wat ik heb, maar daar zal vast een goede rekenformule voor zijn.
Heeft dat misschien te maken met de oppervlakte van de spiraal? Ook het wp vermogen speelt hier een rol. Ik ben wel nieuwsgierig. Mijn 1,8 m2 is volgens mij krap voor de 7 kw.

• LangeFries
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19:09
wervisser schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:19:
...

[Afbeelding]
Dan gaat het met mijn Nibe wel een stuk mooier:

Twee maal een WW run en op het eind de legionella run, eerst met de compressor en het laatste met 5kW aan elementen. Dit is ongeveer 24 uur (gisteren) op de horizontale as (en tiende graden vertikaal) en je ziet dat de 180l boiler in de koele garage toch wel behoorlijk warmte (ongeveer 100W) verliest. 's Zomers is dit iets beter.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-02 23:55
LangeFries schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:11:
[...]

Dan gaat het met mijn Nibe wel een stuk mooier:
[Afbeelding]

Twee maal een WW run en op het eind de legionella run, eerst met de compressor en het laatste met 5kW aan elementen. Dit is ongeveer 24 uur (gisteren) op de horizontale as (en tiende graden vertikaal) en je ziet dat de 180l boiler in de koele garage toch wel behoorlijk warmte (ongeveer 100W) verliest. 's Zomers is dit iets beter.
Ja maar dan is je gelaagheid nog steeds niet best
Fut41 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:03:
[...]

Heeft dat misschien te maken met de oppervlakte van de spiraal? Ook het wp vermogen speelt hier een rol. Ik ben wel nieuwsgierig. Mijn 1,8 m2 is volgens mij krap voor de 7 kw.
Het afgegeven vermogen is ook afhankelijk van de Ta.

Je kunt volgens mij altijd 7KW kwijt in 1,8m2 spiraal, als je de Ta maar hoog genoeg maakt :P

Zelf heb ik 4,2m2 aan spiraal, en kan het vermogen (11,2KW) goed kwijt met een niet veel te hoge Ta.
Ligt ook aan de regeling van de warmtepomp wat hij toestaat. Zo heeft Mitsubishi de "ECO" modus, en volgens mij houdt deze modus de Ta wat aan de lagere kant waardoor afgegeven vermogen minder wordt, maar wel beter voor de COP.

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:37

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Hebben jullie ook een mail ontvangen van Radar met een uitgebreide vragenlijst over warmtepompen?
Leuk dat ze dit nu wat uitgebreider oppakken.
Ik kon alleen niet invullen dat mijn energierekening een negatief bedrag was. :X

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• JopieE
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:36

JopieE

4004 Wp + WP + WPB

Al een ruim 2 jaar een WP (WH-MDC05F3E5) draaien. Deze draait alleen voor de verwarming, vloerverwarming beneden en in de badkamer en verder radiatoren. Dit wordt aangestuurd door een Honywell CMT907A sterkstroom klokthermostaat. Deze is op de WP instellingen gezet:

-max. 3x per uur aanschakelen (kan niet minder)
-min 5min draaien per keer (kan niet langer)

Resultaat soms erg veel schakelingen per dag (rode lijn), waarbij veelal de draaitijd maar 5 minuten is:

Aantal schakelingen moest minder kunnen vond ik (beter voor de WP), dus wat aan het tweaken geslagen. Omstreeks 10 uur de verandering er tussen gezet. Duidelijk zichtbaar in het plaatje:

Resultaat valt niet tegen, hieronder een aantal dagen van afgelopen week met als 'slechtste' bovenaan.

Ben niet ontevreden, even kijken op langer termijn hoe het zich houdt of dat er nog wat aan de instelling gedaan moet worden.

Wat ik gedaan heb is deze ter tussen geschakeld:
https://www.conrad.nl/p/c...x-1x-wisselcontact-506666

In de 'vertraagd afvallen' stand blijft de WP nu 20 minuten nadraaien. Bij opnieuw schakelen gaat de nadraai tijd opnieuw in. Deze tijd heb ik gekozen vanwege de instelling op de thermostaat van 3x schakelen per uur.

Dus niet ontevreden over de eerste resultaten. :*)

Gasloos

• Wimhaw
Net van het TV programma Radar een enquête ingevuld nadat ik me een paar weken geleden had aangemeld voor de WP discussie.
Wat we opviel is dat er alleen vragen gesteld zonder waarde oordelen. Dat soort vragen werden echt niet gesteld. Ben benieuwd wat de uitkomst is.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:48

thido

Tilburg

JopieE schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:43:
Al een ruim 2 jaar een WP (WH-MDC05F3E5) draaien. Deze draait alleen voor de verwarming, vloerverwarming beneden en in de badkamer en verder radiatoren. Dit wordt aangestuurd door een Honywell CMT907A sterkstroom klokthermostaat. Deze is op de WP instellingen gezet:

-max. 3x per uur aanschakelen (kan niet minder)
-min 5min draaien per keer (kan niet langer)

Wat ik gedaan heb is deze ter tussen geschakeld:
https://www.conrad.nl/p/c...x-1x-wisselcontact-506666

In de 'vertraagd afvallen' stand blijft de WP nu 20 minuten nadraaien. Bij opnieuw schakelen gaat de nadraai tijd opnieuw in. Deze tijd heb ik gekozen vanwege de instelling op de thermostaat van 3x schakelen per uur.

Dus niet ontevreden over de eerste resultaten. :*)
Ik heb ook zo'n pana op ook zo'n thermostaat draaien, alleen dan niet de 230V uitvoering.
Het grootste probleem van die thermostaat is dat hij allerlei schakelingen gaat hanteren wanneer je in de buurt van het setpoint komt. Stamt uit de CV tijd om overshoot te voorkomen. Ook als hij aan de onderkant denkt dat de temperatuur te veel gaat zaken begint hij te schakelen om te voorkomen dat je eronder komt.
Voor een WP helemaal niet bruikbaar dus. Wat ik heb gedaan is de setpoint op 23c gezet en de uit stand op 18c. Zo weet ik zeker dat hij er aan beide uiteinden niet in de buurt komt en tadaa, de thermostaat laat de pomp gewoon netjes draaien en die volgt gewoon zijn stooklijn :-)
Ik gebruik hem dus ook enkel voor het klokprogramma, want verder is er niet veel mee aan te vangen ;-)

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• koevlaas2
mightym schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:42:
Hebben jullie ook een mail ontvangen van Radar met een uitgebreide vragenlijst over warmtepompen?
Ik kon alleen niet invullen dat mijn energierekening een negatief bedrag was. :X
Nee, niks gekregen.
Edit: post de lijst eens svp ?

koevlaas2 wijzigde deze reactie 07-02-2019 21:43 (4%)

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:53
iemand al 's potentiaalvrij geschakeld dmv Homewizard en een AMU-500

https://www.klikaanklikui...siwyg/manuals/70109_1.pdf

bv een ELGA op pin 28/29 verwarmingblokkeren. Dus bv snachts of bij heel vroeg opstart alleen Ketel ff laten draaien

amarkest wijzigde deze reactie 07-02-2019 21:52 (70%)

• Daannn1987
  • Nu online
Jhup hier ook

ELGA Toshiba Standalone

• koevlaas2
Ik heb 'm trouwens wel ontvangen, is gewoon een testpanel enquete stelt niet zoveel voor.
Heb wel mijn nummer opgegeven, ik ben benieuwd.

• JopieE
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:36

JopieE

4004 Wp + WP + WPB

thido schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:40:
[...]

Ik heb ook zo'n pana op ook zo'n thermostaat draaien, alleen dan niet de 230V uitvoering.
Het grootste probleem van die thermostaat is dat hij allerlei schakelingen gaat hanteren wanneer je in de buurt van het setpoint komt. Stamt uit de CV tijd om overshoot te voorkomen. Ook als hij aan de onderkant denkt dat de temperatuur te veel gaat zaken begint hij te schakelen om te voorkomen dat je eronder komt.
Voor een WP helemaal niet bruikbaar dus. Wat ik heb gedaan is de setpoint op 23c gezet en de uit stand op 18c. Zo weet ik zeker dat hij er aan beide uiteinden niet in de buurt komt en tadaa, de thermostaat laat de pomp gewoon netjes draaien en die volgt gewoon zijn stooklijn :-)
Ik gebruik hem dus ook enkel voor het klokprogramma, want verder is er niet veel mee aan te vangen ;-)
Ik schakel juist op kamer temperatuur. Ik wil niet dat als de zon lekker naar binnen schijnt dat het hier een sauna wordt omdat de WP lekker door pruttelt.

Alleen een klok programma was ook in de afstandbediening van de WP beschikbaar, daar is geen kamerthermostaat voor nodig.

Gasloos

• thido
  • Laatst online: 19:48

thido

Tilburg

JopieE schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:02:
[...]

Ik schakel juist op kamer temperatuur. Ik wil niet dat als de zon lekker naar binnen schijnt dat het hier een sauna wordt omdat de WP lekker door pruttelt.

Alleen een klok programma was ook in de afstandbediening van de WP beschikbaar, daar is geen kamerthermostaat voor nodig.
De afstandsbediening ligt hier in de meterkast.
Ik schakel de wp 's nachts uit bij Tb5 of hoger.
Handig om in de huiskamer de thermostaat daarvoor te gebruiken ipv steeds de meterkast in te duiken. De bedoeling was overigens ook op temperatuur te regelen maar dat ging dus voor geen meter met die thermostaat, vandaar deze oplossing die eigenlijk heel goed bevalt.

Edit: dat omschakelen van continu bedrijf naar klokprogramma ('s nachts uit) is dus gewoon het schuifje van auto naar manual zetten.
De stooklijn zelf zorgt er overigens voor dat het geen sauna word bij veel zoninstraling, dan gaat de wp vanzelf uit doordat hij zijn warmte niet meer kwijt kan, voordat de thermostaat dat doet.

thido wijzigde deze reactie 07-02-2019 22:09 (17%)

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• Zwerius
  • Laatst online: 14:27
Zelfde probleem had ik ook ;)

Zwerius Kriegsman

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:37

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

koevlaas2 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Nee, niks gekregen.
Edit: post de lijst eens svp ?
Het is een persoonlijke enquete volgens mij. Het linkje dat ik heb zal niet algemeen toegankelijk zijn vermoed ik.

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17:51
Check, ingevuld, nummer opgegeven :)

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:36

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Ja, en ze hebben ook geen rekening gehouden met mensen die van stadsverwarming afkomen en een alternatieve warmwatervoorziening gebruiken :p

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• wauske

wauske

Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:42:
[...]

#prutser

Van links naar rechts bezig, halve dag bezig aan een afvoertje en nog geen stankafsluiters.
Ik hoop dat die vrouw hele dikke truien heeft, huis uit 73 met een waterkoker van 2kW warm houden. 8)7
#update

Stroomverbruik in januari: 1800kwh+ :+ :o
In de omschrijving van de video heeft hij het nog steeds over een besparing 8)7

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

wauske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:42:
[...]

#update

Tov een aanpassing van 30000 euro is ie goed bezig. Een wp had ook 600/700 kWh verbruikt dus voor 150 euro extra die maand heeft hij verder geen aanpassingen hoeven doen.
En dan zie ik die 150 euro als verloren winst omdat hij anders zijn stroom had verkocht. Als je enkel naar installatie kosten PV kijkt zonder winst oogmerk dan scheelt het hem maar 75 euro denk.

reneeke1970 wijzigde deze reactie 09-02-2019 10:03 (18%)

• Andrehj
[...]
#update
Idd. 1835 kWh. Maal 21 ct is € 385.35
Ter vergelijking: In mijn matig geïsoleerde twee-onder-een-kap van 1971 heb ik in mijn CV-ketel in januari 303m3 gas verstookt, à € 0.75 is € 227.
Lekker bezig met zo'n elektrische CV-ketel 8)7

Nog zo'n "fantastisch" verhaal las ik hier over iemand met een bodemwarmtepomp:
Naast een elektriciteitsrekening van € 60 (mooi dus) betaalt ie elke maand € 124 (!) aan huur voor zijn warmtepomp. Sinds 2011 dus al bijna € 12.000 en die teller loopt elke maand verder op. Met een gewone CV-ketel (of L/W warmtepomp) was hij elke maand minimaal 60 euro goedkoper uit geweest, wat hem tot nu toe al 6000 euro zou hebben opgeleverd...

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
En hij had m voor 15k kunnen kopen, dus over dik 2 jaar had ‘ie m afbetaald.... benieuwd hoelang dat contract doorloopt en of de wp dan ook automatisch eigendom is...

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:45

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:00:
[...]

Tov een aanpassing van 30000 euro is ie goed bezig. Een wp had ook 600/700 kWh verbruikt dus voor 150 euro extra die maand heeft hij verder geen aanpassingen hoeven doen.
En dan zie ik die 150 euro als verloren winst omdat hij anders zijn stroom had verkocht. Als je enkel naar installatie kosten PV kijkt zonder winst oogmerk dan scheelt het hem maar 75 euro denk.
Euhh, 103,- of 413,- , reken ik 450kWh voor de wp (cop 4) en de 1800 van hem. Dus 310,- verschil voor die ene maand.
Doe dat nog 5x en je zit in 1 jaar al op 1500,- + de kosten van die waterkoker en je gaat al ver voorbij de prijs van een 9 kW warmtepomp met sub. En nu eens over 10 jaar rekenen.
Hahahaha

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

#update

Ik had onderaan nog gereageerd in de video, hij heeft 1x antwoord gegeven.

• wauske

wauske

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:00:
[...]

De elektrische CV staat op 3,7kw dus voor 5k heb je een vergelijkbare WP. Dus totale BS dat een warmtepomp in hun situatie 30k zou hebben gekost, als ze het af kunnen met een 3,7kw elektrische verwarming.

Als hun verbruik 1800kwh totaal was dan was mijn verbruik 600kwh in januari (totaal, incl. COP=1 SWW), nogal een verschil! Hun verbruik is ook gestegen van 2500kwh naar 6000kwh met maar 3 maanden elektrische verwarming in 2018.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:53
Moguh,

Net ff mn chinese vingertjes laten wapperen en de kabel op de ELGA printplaat geplugged.

B6 en B7 op off

contact 30/31 ff kortgesloten

WP gaat uit (Rode Led knippert) en HRketel gaat aan.

werkt perfect!!! dus 's nachts en 's morgens vroeg bij snelle opstart geen ELGA-gebrom in mn oor meer

Nu nog ff een https://www.klikaanklikui...siwyg/manuals/70109_1.pdf scoren en programmeren op de Homewizard en ELGA kan ook weer op WAR.

Zijn er ook draadloze buitentemp voelers voor WP's?

amarkest wijzigde deze reactie 09-02-2019 10:45 (7%)

wauske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:40:
[...]

De elektrische CV staat op 3,7kw dus voor 5k heb je een vergelijkbare WP. Dus totale BS dat een warmtepomp in hun situatie 30k zou hebben gekost, als ze het af kunnen met een 3,7kw elektrische verwarming.

Als hun verbruik 1800kwh totaal was dan was mijn verbruik 600kwh in januari (totaal, incl. COP=1 SWW), nogal een verschil! Hun verbruik is ook gestegen van 2500kwh naar 6000kwh met maar 3 maanden elektrische verwarming in 2018.
Ja precies, 1200 kWh extra tegen 0.13 cent verkoop waarde. Kijk je alleen naar de installatie kosten van alle benodigde PV om het stroom verbruik te dekken is het nog goedkoper. Misschien 75 euro per maand extra. En de verwarming draait maar zes maanden op jaar dus als hij nu halverwege is dan is het echt zo stom nog niet.
Die CV van hem is zelfs nog veel te duur, als ik voor 100 euro elementen in mijn buffer stop ben ik klaar. Of van die kleine radiator elementen als je geen buffer hebt?
Het is niet moeilijk om gas loos te worden....

• wauske

wauske

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:00:
[...]

Ja precies, 1200 kWh extra tegen 0.13 cent verkoop waarde. Kijk je alleen naar de installatie kosten van alle benodigde PV om het stroom verbruik te dekken is het nog goedkoper. Misschien 75 euro per maand extra. En de verwarming draait maar zes maanden op jaar dus als hij nu halverwege is dan is het echt zo stom nog niet.
Die CV van hem is zelfs nog veel te duur, als ik voor 100 euro elementen in mijn buffer stop ben ik klaar. Of van die kleine radiator elementen als je geen buffer hebt?
Het is niet moeilijk om gas loos te worden....
Totdat de salderingsregeling er af gaat werkt dat wellicht wel ja. Er vanuit gaande dat hij 10.000kwh per jaar nodig heeft, dan heb je 45 panelen nodig ongeveer. Knappe tussenwoning die zoveel panelen kwijt kan.

wauske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:06:
[...]

Totdat de salderingsregeling er af gaat werkt dat wellicht wel ja. Er vanuit gaande dat hij 10.000kwh per jaar nodig heeft, dan heb je 45 panelen nodig ongeveer. Knappe tussenwoning die zoveel panelen kwijt kan.
Dat kan iedere woning opwekken als je maar wilt....
En salderen is inderdaad een kwetsbaar punt

• wauske

wauske

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:11:
[...]

Dat kan iedere woning opwekken als je maar wilt....
En salderen is inderdaad een kwetsbaar punt
Ik weet niet of je weet hoe groot een gemiddelde woning is maar als ik m'n hele dak, tuin en gevel vol gooi kom ik nog niet aan 45 panelen.

• Andrehj
wauske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Dat is zeker te kort door de bocht. Deze woning wordt nog gewoon met HT radiatoren verwarmd. Zomaar een WP aansluiten gaat dus niet en vereist eerst een (voor een niet-Tweaker zeker kostbare) aanpassing van het afgiftesysteem.
Het was voor de alleenstaande eigenaresse (op leeftijd) van de woning was verreweg het best en het goedkoopst geweest om een gewone CV-ketel op gas te laten installeren.

Andrehj wijzigde deze reactie 09-02-2019 11:27 (3%)

• wauske

wauske

Andrehj schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Dat is zeker te kort door de bocht. Deze woning wordt nog gewoon met HT radiatoren verwarmd. Zomaar een WP aansluiten gaat dus niet en vereist eerst een (voor een niet-Tweaker zeker kostbare) aanpassing van het afgiftesysteem.
Het was voor de alleenstaande eigenaresse (op leeftijd) van de woning was verreweg het best en het goedkoopst geweest om een gewone CV-ketel op gas te laten installeren.
Als je het huis met een 3,7kw elektrische ketel warm krijgt, dan moet een WP ook kunnen. Ht radiatoren hoeven geen excuus te zijn, want die heb ik ook nog. Dat kan je vooraf testen door de CV temperatuur te verlagen i.p.v. een Wp meteen afschieten als onmogelijk.

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Je kan ook verwarmen met een warmtepomp en ht naverwarmen met een element, er moet dan alleen een boiler staan. Kan je ook gelijk je aanvoer voor de sww boiler uit onttrekken. ;)

• Andrehj
wauske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:36:
[...]

Als je het huis met een 3,7kw elektrische ketel warm krijgt, dan moet een WP ook kunnen. Ht radiatoren hoeven geen excuus te zijn, want die heb ik ook nog. Dat kan je vooraf testen door de CV temperatuur te verlagen i.p.v. een Wp meteen afschieten als onmogelijk.
Hoe weet jij nou met welke watertemperatuur er gewerkt wordt? Gezien het energieverbruik denk ik dat het een tussenwoning betreft. De bewoonster is alleenstaand, dus ik denk dat er alleen wat radiatoren in de woonkamer en de badkamer open staan. Dan kun je met 3.7 kW al een behoorlijke watertemperatuur halen.
Om die paar radiatoren dat vermogen te laten afgeven, is de watertemperatuur waarschijnlijk al 45 graden, misschien nog wel hoger. Dat vind een warmtepomp al niet meer leuk.
Verder is mevrouw zelf duidelijk geen Tweaker en moet ze de WP laten installeren. Heb jij al eens een offerte voor een WP opgevraagd bij een installateur?
Het bedrag wat onderaan die offerte gaat staan, gaat mevrouw nooit en te nimmer meer terugverdienen.
Deze mevrouw had echt verreweg het beste gewoon een nieuwe CV-ketel kunnen kopen.
Rol-Co schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:42:
[...]
Je kan ook verwarmen met een warmtepomp en ht naverwarmen met een element, er moet dan alleen een boiler staan. Kan je ook gelijk je aanvoer voor de sww boiler uit onttrekken. ;)
Leuk voor een hobbyprojectje van een Tweaker, maar in dit geval totaal niet relevant.

Andrehj wijzigde deze reactie 09-02-2019 11:47 (14%)

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Hoe weet jij nou met welke watertemperatuur er gewerkt wordt? Gezien het energieverbruik denk ik dat het een tussenwoning betreft. De bewoonster is alleenstaand, dus ik denk dat er alleen wat radiatoren in de woonkamer en de badkamer open staan. Dan kun je met 3.7 kW al een behoorlijke watertemperatuur halen.
Om die paar radiatoren dat vermogen te laten afgeven, is de watertemperatuur waarschijnlijk al 45 graden, misschien nog wel hoger. Dat vind een warmtepomp al niet meer leuk.
Verder is mevrouw zelf duidelijk geen Tweaker en moet ze de WP laten installeren. Heb jij al eens een offerte voor een WP opgevraagd bij een installateur?
Het bedrag wat onderaan die offerte gaat staan, gaat mevrouw nooit en te nimmer meer terugverdienen.
Deze mevrouw had echt verreweg het beste gewoon een nieuwe CV-ketel kunnen kopen.

[...]

Leuk voor een hobbyprojectje van een Tweaker, maar in dit geval totaal niet relevant.
Goed punt, maar die oude vrouw had wel het idee om van het gas af te willen, dus toch een beetje tweaker? Of luisterd ze heel erg naar den haag?

• Erik Pino
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-02 14:29
Ik heb
slechte ervaringen met het Danfoss CF2+ systeem. Heb vloerverwarming en -koeling icm stadsverwarming. Na installatie enkele jaren goed gegaan; nu al meer aan reparaties en voorrijkosten uitgegeven dan aan plaatsing. De motorventielen zijn kwetsbaar. Bijkomend probleem: als er een bedrijf langskomt kent de monteur het systeem niet. Zitten lang met Danfoss aan de telefoon. Geldt ook voor bedrijven die Danfoss zelf had gesuggereerd. :( :O

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:06
Welke mensen hebben hun monoblock op het platte dak staan?

Ik wil een Daikin 5kW monoblock plaatsen op de 1e etage bij onze tussenwoning, tevens onze hoogste etage.
Eventueel moet ik met wat zonnepanelen schuiven en rekening houden met de buren (west) die over een gedeelte van ons platte dak een extra etage hebben.

Ik zit met een aantal praktische vragen, nadat ik de Daikin installatiehandleiding heb gelezen en welke het belangrijkst zijn om rekening mee te houden i.v.m. levensduur en prestatie.

- Beste plaats monoblock is aan de noordkant (in schaduw) van het huis. Dan staat hij niet in de zon en heb je officieel geen extra externe temperatuursensor nodig die je in de schaduw plaatst op noord.
- Uit de directe wind houden i.v.m. Schade aan ventilator door windstoten.
- Indien bovenstaand niet mogelijk is dan is een stootplaat het advies.
- Houd rekening met de maximale sneeuwhoogte (dus hoger op voetjes plaatsen op platte dak) plaats monoblock minimaal 100mm boven max. sneeuwhoogte.
- (Voornamelijk van toepassing bij koudere landen) Houd rekening met sneeuw, plaats een afdakje.
- Het beste is om de uitlaat van het monoblock richting een muur te richten zolang dit niet te dicht op de muur is (i.v.m. Minder belasting van wind)

Het eerst waar ik aan moest denken is: Zo’n climleon omkasting lost de bovenstaande problemen al (deels) op.. Helaas is dat best prijzig en m.b.t. geluid waarschijnlijk overbodig.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Vandaag de laatste hand gelegd aan "afdakje voor WP inclusief houthok".

Dakgoot zit eraan, en het hout is ingepakt.
Ook verlichting en een aantal stopcontacten voorzien.

http://i67.tinypic.com/15z1e89.jpg

Nu als het voorjaar wordt nog ff m'n grasmaairobot basisstation in het hokje zien te krijgen, maar dat doen we als het mooier weer is.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:45:
Vandaag de laatste hand gelegd aan "afdakje voor WP inclusief houthok".

Dakgoot zit eraan, en het hout is ingepakt.
Ook verlichting en een aantal stopcontacten voorzien.

[Afbeelding]

Nu als het voorjaar wordt nog ff m'n grasmaairobot basisstation in het hokje zien te krijgen, maar dat doen we als het mooier weer is.
He bah! Een dak zonder zonnepanelen...... :+

Strak hoor! Jaloers op de ruimte die je hebt.

Rol-Co schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:55:
[...]

He bah! Een dak zonder zonnepanelen...... :+

Strak hoor! Jaloers op de ruimte die je hebt.
Dit afdak staat onder de bomen en voor 90% in de schaduw, dus net echt een PV vriendelijk dak :P

Ruimte is inderdaad erg prettig, alleen jammer dat je er zoveel werk mee hebt :+

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Grolsch schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:05:
...............
Ruimte is inderdaad erg prettig, alleen jammer dat je er zoveel werk mee hebt :+
Hoezo, zoveel werk?
Je hebt notabene een robot maaier, die het werk doet.
Ik moet het allemaal zelf doen op mijn zitmaaier, 1 uur werk per week!

Maar, mooi "afdakje" :9

Naalroc wijzigde deze reactie 09-02-2019 16:14 (3%)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Naalroc schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:13:
[...]
Hoezo, zoveel werk?
Je hebt notabene een robot maaier, die het werk doet.
Ik moet het allemaal zelf doen op mijn zitmaaier, 1 uur werk per week!
Het scheelt dat ik nog zo'n andere hobby heb (werk) waar zo'n 60 uur in de week in gaat zitten :+ daar heb jij weer geen last van ;)

• Naalroc
Ik weet dat nog goed, ligt nog vers in mijn geheugen, zulke tijden...

• koevlaas2
Stef87 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:52:

- Het beste is om de uitlaat van het monoblock richting een muur te richten zolang dit niet te dicht op de muur is (i.v.m. Minder belasting van wind)
Geen goed plan want dan blaas je de muur ijskoud.

• revolution-nl

revolution-nl

[...]

#update

1835kWh - 270kWh (zie voorgaande jaar) = 1565kWh voor de verwarming. 8)7

Ik snap zijn bezwaren tegen de warmtepomp ook niet zo goed ?
Over wat voor duur onderhoud heeft hij het.

Verder is zo'n elektrische CV ketel natuurlijk wel helemaal KISS (keep it simple stupid) daarnaast ook rete duur in gebruik :+

/edit: link voor diegene die niet weer waar het over gaat
YouTube: Duurzame energie #2

Ik ben benieuwd wat de reactie van de bewoners is als ze de eindafrekening krijgen O-)

revolution-nl wijzigde deze reactie 09-02-2019 17:53 (23%)

• wauske

wauske

revolution-nl schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:48:
[...]

1800kWh !? 8)7

Verder is zo'n elektrische CV ketel natuurlijk wel helemaal KISS (keep it simple stupid) daarnaast ook rete duur in gebruik :+
Volgens mij moet een WP jaarlijks nagekeken en gecontroleerd worden maar dat is met een CV ketel niet anders.

Ik heb voor thuis eens uitgerekend wat het verschil is tussen elektrisch of warmtepomp. Ik meen dat je na 7 jaar goedkoper uit bent met de warmtepomp, en gezien dat elektra verbruik denk ik zelfs eerder.

• revolution-nl

revolution-nl

wauske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:56:
[...]

Volgens mij moet een WP jaarlijks nagekeken en gecontroleerd worden maar dat is met een CV ketel niet anders.

Ik heb voor thuis eens uitgerekend wat het verschil is tussen elektrisch of warmtepomp. Ik meen dat je na 7 jaar goedkoper uit bent met de warmtepomp, en gezien dat elektra verbruik denk ik zelfs eerder.
Ik heb het even nagekeken, volgens mij kan je als tweaker heel veel van het onderhoud zelf doen en is het voornamelijk een visuele controle en controle van systeem parameters.
Onderhoud en inspectie: lucht/water warmtepomp

Het verdient aanbeveling om jaarlijks het volgende te doen bij een lucht/water warmtepomp met minder dan 3kg koudemiddel (voor een woning).

Controleren van de waterdruk in het afgiftesysteem
Controleren van de expansie mogelijkheid (expansievaten)
Inspectie van de bedrading: zit alle bedrading goed vast, is deze nergens beschadigd
Inspectie van leidingen: is er nergens een lekkage / of spoor van lekkage
Inspectie van onderdelen: zitten kleppen, compressor, pompen, isolatie, enz. nog goed bevestigd
Het laten draaien van de ventilator en kijken of de goed in balans loopt.
Bij een ventilatielucht warmtepomp de filters vervangen.
Doorlopen van het 'warmtepomp menu': staan er geen vreemde instellingen in, geven alle temperatuur sensors de juiste waarde weer
Noteren van het aantal draaiuren: door deze te vergelijken met voorgaande jaren heeft u een indruk of er geen vreemde afwijkingen zijn.
Als een aan/uit warmtepomp goed is afgestemd op de ‘transmissie’ en bijvoorbeeld is ingezet met een Bétafactor van .8 heeft u ongeveer 2000 draaiuren per jaar voor verwarming en bijvoorbeeld 500 uur voor tapwater.
Maar let op! Bij een modulerende warmtepomp kunt u dus veel meer draaiuren hebben. Immers om bijvoorbeeld met halve kracht te verwarmen is 2 x zoveel tijd nodig. Maar noteer ook dan jaarlijks de uren, zodat later een afwijking makkelijk zichtbaar wordt.
Noteren van het aantal starts en stops van de compressor (en indien er aanleiding toe is analyseren)
Het uitlezen van recente storingen en, indien deze er zijn, analyseren
Het toestel testen op aanwezige functies: verwarming / tapwater verwarming / koeling / draaien van pompen / omlopen van kleppen (Zet tijdens deze test een eventueel andere aanwezige geluidsbron (radio) uit en luister of alles normaal klinkt / niets aanloopt)
Meten en noteren van elektrische stroom per fase: te veel stroomverbruik kan bijvoorbeeld duiden op slijtage.
Meten en noteren van het temperatuurverschil (delta T) van de verdamper en condensor.
Visuele inspectie van compressor en koudemiddel-leidingen

https://warmtepomp-weetje...p/onderhoud-en-inspectie/

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:35
I.p.v. zo'n dure elektrische cv van een paar kW te laten installeren kun voor veel minder geld ook van die in Frankrijk veel gebruikte elektrische kacheltjes aan de muur schroeven.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• revolution-nl

revolution-nl

PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:08:
I.p.v. zo'n dure elektrische cv van een paar kW te laten installeren kun voor veel minder geld ook van die in Frankrijk veel gebruikte elektrische kacheltjes aan de muur schroeven.
Ik heb jaren in de tussenseizoenen de woonkamer warm gehouden met een elektrisch kacheltje van de action a 19 euro...

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:06
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Geen goed plan want dan blaas je de muur ijskoud.
Van de buurman zijn ongebruikte 2e etage (grenzend aan zijn hok cv ketel e.d.) Dat is de buurman die gratis een geisoleerd stuk spouwmuur van ons krijgt.

(Zo weinig spouwmuur dat wij zelf onder minimaal aantal m2 kwamen, dus minimumprijs)

Stef87 wijzigde deze reactie 09-02-2019 19:06 (12%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• wauske

wauske

PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:08:
Dan moet je alle radiatoren ook vervangen. Met een dure CV van circa 1000 euro kan je de bestaande radiatoren laten hangen incl. eventueel aanwezige zone regeling dmv thermostaatknoppen e.d.

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
Andrehj schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:07:
[...]

Nog zo'n "fantastisch" verhaal las ik hier over iemand met een bodemwarmtepomp:
Naast een elektriciteitsrekening van € 60 (mooi dus) betaalt ie elke maand € 124 (!) aan huur voor zijn warmtepomp. Sinds 2011 dus al bijna € 12.000 en die teller loopt elke maand verder op. Met een gewone CV-ketel (of L/W warmtepomp) was hij elke maand minimaal 60 euro goedkoper uit geweest, wat hem tot nu toe al 6000 euro zou hebben opgeleverd...
Maar dan zit hij er zomers wel koel bij..... :+

Zonder gekheid dat is toch met elke vorm van huur die maar loopt?
KPN Vast verhuurde vroeger vaste telefoontoestellen. In mijn kpn tijd zaten er rustig mensen bij die al 10 jaar lang 8 euro in de maand betaalde voor een simpel vastelijn toestel.
In mijn oude appartement betaalde ik aan de verhuurder 27 in de maand huur voor de ventilatieunitding, kreeg ik wel elk jaar 2 filters lol (elke 3 maanden vervangen.... Kom je er 6 tekort). Ik weet zeker dat de huurder die er nu 9 jaar later woont dit nog steeds betaald zat gewoon verstopt in de servicekosten.

Draag vraag is WIE GAAT ER DAN OOK HUREN 8)7 Postorder taferelen, en ondertussen betaal je je apparaat 3x.

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:48:
[...]

1835kWh - 270kWh (zie voorgaande jaar) = 1565kWh voor de verwarming. 8)7

/edit: link voor diegene die niet weer waar het over gaat
YouTube: Duurzame energie #2

Ik ben benieuwd wat de reactie van de bewoners is als ze de eindafrekening krijgen O-)
Leuke vergelijking

In 2 maanden ruim de opbrengst van de panelen weggestookt.
In diezelfde 1 maand mijn jaarlijks warmtepomp verbruik weg.

Wat kost een 3,7 e-cv

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-02 23:55
[...]

Stel je van die controle niet veel voor, moeten ze het zelf eerst goed begrijpen, bij mij komt er geen installateur in, ben er zelf al achter voordat hij gaat bellen voor hulp

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:07:
[...]

Stel je van die controle niet veel voor, moeten ze het zelf eerst goed begrijpen, bij mij komt er geen installateur in, ben er zelf al achter voordat hij gaat bellen voor hulp
[...]

Controle is verplicht voor de grotere systeem inhouden, heb je zelfs meer dan 80Kg in je warmtepomp moet het 2x per jaar :+
Particuliere units hebben geen verplichting voor controle, al kan dat met veel warmtepompen in het veld en strengere eisen op koelgas nog wel eens komen.

Normaal gesproken is een goede blik in en om de buitenunit naar vreemde dingen zoals zwart geblakerde relais, gecorrodeerde aansluitingen en lekkage van olie voldoende.
Ventilator check en de verdamper even goed uitspoelen met de tuinslang en klaar ben je wel, het mooie is dat je daar de hele zomer de tijd voor hebt.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:32:
[...]
Particuliere units hebben geen verplichting voor controle, al kan dat met veel warmtepompen in het veld en strengere eisen op koelgas nog wel eens komen.
Waarom niet, is iets dat ik nog niet weet dan.
Boven de 5 ton aan co2 equivalent verplichte jaarlijkse controle voor iedereen dus ook particulier.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Waarom niet, is iets dat ik nog niet weet dan.
Boven de 5 ton aan co2 equivalent verplichte jaarlijkse controle voor iedereen dus ook particulier.
Meeste units zit geen 2,4kg in ;)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:02:
[...]

Meeste units zit geen 2,4kg in ;)
Bij mijn bescheiden unit 3.2 kG.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:15:
[...]

Bij mijn bescheiden unit 3.2 kG.
3,2 kg in een 7,5? Er zit hier in mijn 7kW slechts 1,75kg >:)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:21:
[...]

3,2 kg in een 7,5? Er zit hier in mijn 7kW slechts 1,75kg >:)
Ik heb geen idee waarom het zoveel is.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Vanmiddag maar eens voor de eerste keer het waterfilter van de Mitsu getrokken. In standje drie was de flow aardig minder geworden teruggezakt naar 21 L/min. Visueel een klein beetje vuil aanwezig, echter alles op een punt, zeg 2 cm2. Even schoon gespoeld, en weer teruggezet en ontlucht. Gelijk de flow opgevraagd en een verrassende 26 l/min. Had ik niet verwacht. De pomp afgetoerd van 3 naar standje 2 en is dan nog steeds een respectabele 23 l/min. De afsluiter aan de perszijde van de pomp zat wel een beetje vast, even de waterpomptang er op om los te trekken. Kortom, zodra de flow ietsje instort, het filter trekken. Klusje van 10 minuten. :) Blijkt erg gevoelig voor maar een beetje vuil.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Naalroc
Daar is die van @Grolsch ook erg gevoelig voor, terwijl het bij mij, met een oude installatie weinig uit lijkt te maken; maar ik zal er toch weer eens naar kijken en de flow opmeten; stond op 26 L in stand 4 èn stand 5, dus op 4 gezet.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

In welk menu lees je de flow uit eigenlijk?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:19:
In welk menu lees je de flow uit eigenlijk?
Service menu, informatie werking en dan code 540 ingeven.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:34:
[...]

Service menu, informatie werking en dan code 540 ingeven.
Bedankt! Zal morgen eens kijken :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

@BlueTooth76 Toch wel handig ,de bedien unit uit de binnenunit aan de muur in de huiskamer, via de oude thermostaat draden. Na wat fine tuning en in-leren door adaptief werking bevalt dat prima. Eenmaal rondom setpoint draait hij de gewenste watertemperatuur. In de morgen tijdens de start bedrijf trekt de regeling de registers open, maar geleidelijk minder vermogen tot rondom setpoint.

Onderstaand de start vanmorgen 07.00h, Tb 7 graden Ta 34 C Tr 20 C. DCOP gisteren 4,2

Gasschuif wijzigde deze reactie 10-02-2019 10:09 (31%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• stamppot
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:55
sgsdebruijn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:57:
[...]

Had jij een duo of een los boilervat? Zou denken aan een los vat gezien je 2de tempsensor, klopt dat?
Overzicht Loria 6008DUO, staat op zolder waar het ongeveer 16-18 graden is.
Mag ik vragen hoe en met welke sensor je die temperatuur uitleest? Heb nog niet echt een manier gevonden om dit bij mijn Loria uit te lezen. Voornamelijk het waar....

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:18:
@BlueTooth76 Toch wel handig ,de bedien unit uit de binnenunit aan de muur in de huiskamer, via de oude thermostaat draden. Na wat fine tuning en in-leren door adaptief werking bevalt dat prima. Eenmaal rondom setpoint draait hij de gewenste watertemperatuur. In de morgen tijdens de start bedrijf trekt de regeling de registers open, maar geleidelijk minder vermogen tot rondom setpoint.
[Afbeelding]

Onderstaand de start vanmorgen 07.00h, Tb 7 graden Ta 34 C Tr 20 C. DCOP gisteren 4,2
[Afbeelding]
DCOP was gisteren 4,67 met Ta 33 Tr29 , iets lager dan de dag ervoor, misschien invloed van de wind.

• sgsdebruijn
stamppot schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:07:
[...]

Mag ik vragen hoe en met welke sensor je die temperatuur uitleest? Heb nog niet echt een manier gevonden om dit bij mijn Loria uit te lezen. Voornamelijk het waar....
Ik lees de Loria via OTGW uit via de aansluitingen voor de thermostaat van de 2de zone. Daarmee komen ook de waardes van de sensor in het boilervat van mijn DUO mee.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gasschuif schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat hier wat lastig, binnen-unit hangt in vrijstaande garage ;)

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:22:
[...]

Gaat hier wat lastig, binnen-unit hangt in vrijstaande garage ;)
Kwestie van een langer draadje en wat meer gaten.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:57:
[...]

Kwestie van een langer draadje en wat meer gaten.
Pijp en wat graven denk ik ! Of wil je gelijk een waslijn maken? >:)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:11:
[...]

Pijp en wat graven denk ik ! Of wil je gelijk een waslijn maken? >:)
Pijpje kan ook langs de muur.

Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True