Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.066 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48
CJG schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:38:
@Felicia @reneeke1970 @Chris_82 @Fut41
Ingewikkelde materie.
Maar denken jullie dat het wel kan ?
De rekenvoorbeelden van Danfoss gaan uit van een minimale dT van 10.
dT is afhankelijk van de stroomsnelheid, Ta en afgifte. Hogere dT kan je bereiken door minder stroomsnelheid of hogere Ta. Maar wat probeer je eigenlijk te bereiken? Ik kan de bron post niet vinden?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Zie vanochtend 9.57 uur

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
In overleg met de installateur afgesproken dat ik de Lyric T6r inruil voor de Evohome ATP951M3118 unit, dit is de opentherm versie
Deze komt in de huiskamer en via de RF module communiceert deze met de Loria 6008DUO.
Op de vloerverwarmingsvereler komt een Honeywell Evohome radiatorregelaar HR92, dit is een tijdelijk oplossing, uiteindelijk ga ik naar een pomploze verdeler met debietmeting en een 2-weg klep aangesloten op Evohome.
In de badkamer komt een Honeywell Round Wireless T87RF2025 op de radiator.

Dit moet er op een simpele (nog niet optimale) manier voor zorgen dat ik de badkamer/boven kan verwarmen als de houtkachel in de huiskamer aan staat.

Later als ik de radiator in de badkamer heb vervangen door wand en vloerverwarming icm wandverarming in de slaapkamer ernaast komt ook hier een pomploze verdeler en breiden we het Evohome systeem uit.

Iemand nog op of aanmerkingen op deze setup dan graag?!

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Felicia
Oh, ok. Ik ken de techniek niet maar mijn HMG thermostaatknoppen die werken alleen op temperatuur. 1 radiator zit tussen de 100 en 200 liter per uur en doet dan dT 5, mede afhankelijk van hoe groot de radiator is en of het een T11, T21 of T21 variant is.

Om de T22/21 of een convectorput meer afgifte te geven kan je een booster plaatsen (ik ben zelf fan van Climatebooster, maar @Tomexergie heeft ook tips gepost voor zelfbouw).

Of 135 liter per uur een probleem is, in mijn opstelling wel maar dat is omdat alle radiatoren bij elkaar 0,4 t/m 0,7m3 per uur doen bij dT 5 (afhankelijk van de thermostaatknoppen boven) en daarmee minder warmte kwijtraken als de WP levert bij hogere buitentemperaturen. Als je er genoeg hebt of een WP die voldoende terug kan moduleren dan lijkt me dit geen probleem.
Mijn radiatoren zijn voor 70/50 dus dt20 gemaakt maar ze doen het ook met dt5 :P

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 08-01 02:44
Zo we komen ergens, Grafana vult ook al, nog wel een hoop te doen maar nu ik het een beetje door heb erg leuk om te doen.
Binnenkort ook de belasting per fase erin.
Badkamertemp.
En wil loggen wanneer de WP SWW, CV en Koelen doet.
Zal vast nog wel meer komen.

Iemand nog op of aanmerkingen, tips&tricks?!
https://snapshot.raintank...hBLkjFydT3s0N6U3jH32d8YRy

[ Voor 8% gewijzigd door sgsdebruijn op 01-02-2019 22:44 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Chip2710 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Heb jij hier ervaring mee?
De 3-weg schakelt toch alleen tussen CV en SWW, hoe moet ik die menging zien?
Je hebt 1 compressor(ok ok er zijn er met 2 maar die werken samen) even uitgaande van huis tuin en keuken spul.
De kan OF warmwater maken OF CV bedrijf doen.
Bij CV bedrijf kan je bij best veel warmtepompen 2 circuits aansturen. De hoogste vraag temp is bepalend voor wat de WP uiteindelijk "maakt" de laagste temp wordt dmv een 3-weg welke variabel open gaat (dus niet alleen links of alleen rechts), hiermee regelt hij de temperatuur in de 2e zone, net zoals een vloerverwarmingsverdeler doet (die doet het met een thermostatische ventiel) maar idee is wel hetzelfde.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
Felicia schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:21:
[...]

Oh, ok. Ik ken de techniek niet maar mijn HMG thermostaatknoppen die werken alleen op temperatuur. 1 radiator zit tussen de 100 en 200 liter per uur en doet dan dT 5, mede afhankelijk van hoe groot de radiator is en of het een T11, T21 of T21 variant is.

Om de T22/21 of een convectorput meer afgifte te geven kan je een booster plaatsen (ik ben zelf fan van Climatebooster, maar @Tomexergie heeft ook tips gepost voor zelfbouw).

Of 135 liter per uur een probleem is, in mijn opstelling wel maar dat is omdat alle radiatoren bij elkaar 0,4 t/m 0,7m3 per uur doen bij dT 5 (afhankelijk van de thermostaatknoppen boven) en daarmee minder warmte kwijtraken als de WP levert bij hogere buitentemperaturen. Als je er genoeg hebt of een WP die voldoende terug kan moduleren dan lijkt me dit geen probleem.
Mijn radiatoren zijn voor 70/50 dus dt20 gemaakt maar ze doen het ook met dt5 :P
Je raakt het tere punt van boosten. Om het vermogen bij lagere Ta te kunnen afgeven heb je wel een grotere flow nodig. Een dT van 20C is te veel voor boosten met een maximale Ta van 40C. Mijn Elga heb ik dan ook op 1200 l/h staan en doet een dT van maximaal 3C. In een goed geisoleerd huis kun je ruimten die niet bewoond worden dicht draaien. Dan krijgen de overige radiatoren en convectorputten meer flow voor het boosten. Gelukking hebben woningen uit c.a. 1970 CV leidingen met grote diameter gebaseerd op slechte isolatie (Enkelglas enz). Dus juist de oudere woningen zijn goed te boosten.

Door na- isolatie>minder vermogen nodig>kleinere dT water>lagere Ta nodig>nog lagere Ta door boosten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

Na het lezen twee jaar geleden over de mogelijk en onmogelijkheden van het gebruik van een warmtepomp in combinatie met radiatoren heb ik als try out een 5Kw Monoblok Panasonic aangeschaft omdat de investering maar enkele honderden euro's bedroeg door de toenmalige hoge subsidie. Inmiddels draait het dus alweer 2 jaar naar volle tevredenheid bij een 24/7 kamertemperatuur van 20.5 graden. ( Vrijstaande grote villa 1998 met 6 radiatoren, 1 Jaga en 1 kickspace geen buffer en bivalent met een Nefit Trendline CV ketel. ) Gasverbruik per jaar eerst totaal 2000 m3 na installatie 300m3 en 3500 Kwh stroom ) Tot -3 bij windstil weer gaat het prima bij een Ta van 36 en TR 32 graden. De unit is geplaatst op NO naast een weiland. Echter bij 0 graden en veel vocht zoals afgelopen week in combinatie met vol gas draaien gaat het wel mis. De unit bevriest binnen een half uur volledig en de defrosts zijn dan legio waardoor de temperatuur steeds verder terug loopt. Niet onlogisch want de 5 kw Pana is voor dit huis veel te klein. Ik overweeg daarom de unit te verkopen en te vervangen voor een 9 Kw versie. Omdat deze versie nagenoeg gelijk is aan de 5 Kw op de compressor na vraag ik mij echter af of het probleem van het veelvuldig bevriezen hierdoor wel wordt opgelost. De condensor heeft volgens mij dezelfde capaciteit. Een andere optie is om een nieuwe 7 Kw erbij te plaatsen voor uitsluitend de b.g.g. Of eventueel een 11 Kw Yutaki. Heeft iemand hier al goede ervaringen mee op het forum? Graag jullie meningen. @Rol-Co @thido @koevlaas2 @Appie Heijn

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

boeren tweakers het nou zo goed, of klopt het beeld dat warmtepompeigenaren goed vermogend zijn? zie allemaal posts met villa's of woningen van 700 kuub of meer..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

kmf schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:54:
boeren tweakers het nou zo goed, of klopt het beeld dat warmtepompeigenaren goed vermogend zijn? zie allemaal posts met villa's of woningen van 700 kuub of meer..
Dat komt omdat ze en zuinig zijn en milieubewust :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Z80
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-10 15:25

Z80

Hier de gewone man. Woont echter wel in Duitsland met een eigen hut.
Als ik kijk wat de vervanging van de huidige ketel door een HR versie kost. En wat een warmtepomp kost dan loopt dat niet heel veel uit elkaar. Daarbij de extra kosten voor een warmtepomp verdienen zich zelf terug van wegen geen gas aansluiting meer.

En ik denk dat de meeste hier die aan een warmtepomp beginnen niet de pensioenleeftijd reeds bereikt hebben. Waardoor de investering vooral voor de toekomst is.
En we zijn Tweakers. Houden van techniek en veel van ons kunnen zelf het nodige aan de installatie aanpassen en monitoren.

• Felicia
Carboy54 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:49:
Na het lezen twee jaar geleden over de mogelijk en onmogelijkheden van het gebruik van een warmtepomp in combinatie met radiatoren heb ik als try out een 5Kw Monoblok Panasonic aangeschaft omdat de investering maar enkele honderden euro's bedroeg door de toenmalige hoge subsidie. Inmiddels draait het dus alweer 2 jaar naar volle tevredenheid bij een 24/7 kamertemperatuur van 20.5 graden. ( Vrijstaande grote villa 1998 met 6 radiatoren, 1 Jaga en 1 kickspace geen buffer en bivalent met een Nefit Trendline CV ketel. ) Gasverbruik per jaar eerst totaal 2000 m3 na installatie 300m3 en 3500 Kwh stroom ) Tot -3 bij windstil weer gaat het prima bij een Ta van 36 en TR 32 graden. De unit is geplaatst op NO naast een weiland. Echter bij 0 graden en veel vocht zoals afgelopen week in combinatie met vol gas draaien gaat het wel mis. De unit bevriest binnen een half uur volledig en de defrosts zijn dan legio waardoor de temperatuur steeds verder terug loopt. Niet onlogisch want de 5 kw Pana is voor dit huis veel te klein. Ik overweeg daarom de unit te verkopen en te vervangen voor een 9 Kw versie. Omdat deze versie nagenoeg gelijk is aan de 5 Kw op de compressor na vraag ik mij echter af of het probleem van het veelvuldig bevriezen hierdoor wel wordt opgelost. De condensor heeft volgens mij dezelfde capaciteit. Een andere optie is om een nieuwe 7 Kw erbij te plaatsen voor uitsluitend de b.g.g. Of eventueel een 11 Kw Yutaki. Heeft iemand hier al goede ervaringen mee op het forum? Graag jullie meningen. @Rol-Co @thido @koevlaas2 @Appie Heijn
Ik heb de 9kw T-Cap en die defrost bijna net zo vaak. Voordeel is wel dat de buitenunit een stuk groter is en daardoor minder snel dichtvriest (en waarschijnlijk ook omdat ik relatief weinig warmte vraag).

Voordeel van de 9kw is dan wel weer dat deze veel sneller op temperatuur is na een defrost, omdat deze gewoon veel meer power er tegenaan kan gooien.

@kmf, hoekwoning in Tilburg Noord. Maar ondanks dat ben ik wel ietwat vermogend ja, met een extra hypotheek om de WP te betalen ;)

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Als je niet van plan bent om SWW met de pomp te gaan verzorgen zou ik voor een 9kW gaan.
Anders inderdaad wat groters nog. Ik ben zelf geen fan van twee apparaten, teveel gedoe naar mijn zin.
Overigens zal die 9kW'er niet net zo snel dichtvriezen als de 5kW, die hoeft simpelweg niet altijd op zijn tenen te lopen. En na en defrost is die ook rap weer op het goede pad zoals die vermogende Tilburger @Felicia ook al aangeeft ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11 22:52
Heb beide modellen 5 en 7 kw afgelopen week in mijn handen gehad, valt mij op dat de 7 toch duidelijk meer power genereert. Toch zou ik gezien de grootte van het huis een 9 installeren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Z80

Z80

@koevlaas2 Heb jij ervaring met een CO2 warmtepomp? Splitunit.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:20
Z80 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:18:
[...]

jaein. Er zijn monoblocken die speciaal gemaakt zijn om binnen te plaatsen. Dus met luchtkokers door het dak/muur.
Een monoblock buiten plaatsen betekend veel te lange verwarmingsleidingen buiten in de grond.
Splitunit kan zou wel kunnen. Maar die mag ik niet zelf plaatsen. Tenzij CO2 als koudemiddel.
Een monoblok in principe ook niet. Als je garantie voorwaarden van bv Nefit/Bosch bekijkt staat daar dat garantie uitgesloten wordt als de installatie niet door een deskundig installateur wordt aangelegd.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Z80

Z80

Pietje555 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:17:
[...]

Een monoblok in principe ook niet. Als je garantie voorwaarden van bv Nefit/Bosch bekijkt staat daar dat garantie uitgesloten wordt als de installatie niet door een deskundig installateur wordt aangelegd.
Ze kunnen neerzetten wat ze willen. Maar de wet gaat boven de zelf verzonnen regels.
Als de unit stuk gaat is het toch echt garantie werk. Tenzij ik IN de unit heb zitten klooien.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:59
Vanmorgen deze twee onder de Zubadan gezet.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c5581f6668c1/5c5581f6271d1-IMG_4810.thumb.jpg

Wat scheelt dat een geluid zeg :D Resonantie binnenhuis niet meer te merken.

Nu eens kijken of we het binnenshuis nog stiller kunnen maken, er zit een ruis in de leidingen van de binnenunit. Ik weet nog niet of dat van de koelmiddelleidingen is of CV-waterleidingen richting buffervat. Geluid gaat niet weg als ik de CV pomp (na buffervat naar de rest van de woning) uitzet, dus dat kan het niet zijn.

[ Voor 99% gewijzigd door Vincm op 02-02-2019 12:45 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dit is een beetje dubbel natuurlijk, je wilt je vermogen vergroten maar je afgifte blijft het zelfde en op dezelfde temperatuur.
Krijg je straks last dat hij zijn vermogen niet goed kwijt kan vanwege te weinig afgifte van warmte.

Is het niet slimmer om je afgifte te vergroten/veranderen zodat je met een lagere temperatuur af kan? Dan misschien met wat isolatie de komende jaren ga je het redden met die 5.
Het is vast meer werk dan een 9 switchen, maar ik voorzie andere problemen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wellicht ook de denkwijze van de Tweakers. Hier gewoon een tussen woning (koop). Met de lage rente en subsidie is een warmtepomp bereikbaar voor een deel van de mensen.

1,5 jaar geleden verhuisd en verbouwd en gasloos gaan wonen. Het zijn lange termijn investeringen en zolang we de loterij niet winnen is de intentie om hier te blijven wonen. Dus ik verbouw naar me eigen zin en hou geen rekening met wat interessant is voor verkoop. (Al is het meeste dat toevallig wel)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:09
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Heb beide modellen 5 en 7 kw afgelopen week in mijn handen gehad, valt mij op dat de 7 toch duidelijk meer power genereert. Toch zou ik gezien de grootte van het huis een 9 installeren.
Ik heb ook gekeken naar die 9kW, maar die valt bij kou best tegen. Op papier bij A7 heeft hij meer vermogen dan de 7kW, maar bij kou ontlopen ze elkaar niet veel, ik dacht dat er 4,6kW overbleef bij -15c.
Ook voor de subsidie telt de 9kW als 7kW, dat zegt ook al wel wat.

Daarom heb ik een 9kW 3-fasen. Een T-cap is ook mooi, maar omdat ik geen 60 graden Ta nodig dacht te hebben en omdat ik niet echt 9kW nodig dacht te hebben is het de 'gewone' geworden.

Een serieus nadeel (of in ieder geval iets om wel rekening mee te houden) van deze unit in vergelijking met de 1-fase 9kW unit is het hoge minimum vermogen. De compressor doet minimaal 1kW. Dus het minimum vermogen bij A7 is 4,5kW en bij nog hogere Tb kan het zo oplopen naar 5,5kW.

Edit: hier ook niet vermogend, maar wel een techneut die veel zelff heeft geinstalleerd en de boel zelf inregeld😀

[ Voor 5% gewijzigd door Fullpower op 02-02-2019 13:27 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Z80 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:22:
[...]

Ze kunnen neerzetten wat ze willen. Maar de wet gaat boven de zelf verzonnen regels.
Als de unit stuk gaat is het toch echt garantie werk. Tenzij ik IN de unit heb zitten klooien.
Leuk gedacht, maar die vlieger gaat niet op.
Als duidelijk zichtbaar is dat teun de beun de boel heeft lopen verzieken, of de eigenaar dacht dat hij zelf overal verstand van had, dan krijg je nooit garantie. Geen wet die dat kan verplichten.
Sowieso moet je garantie via een installateur of verkoper regelen.....

En CO2 split.... Dat zal niet meevallen om die te vinden.
Hoe wilde jij die zelf gaan vullen?

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 02-02-2019 13:48 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:19
Je kunt WP eigenaren indelen in 2 categoriën.

1 = Echte Tweakers die alles zelf willen doen, de boel zelf importeren en daarom voor een knaak en een bos wortels WP eigenaar zijn. Deze Tweakers hebben niet per definitie een grote woning en zijn veelvuldig in dit topic te vinden :P

2 = "Nep" Tweakers die willen investeren in de toekomst. Dit zijn meestal de Tweakers die niet elke euro om hoeven te draaien, en inderdaad aardig wat te besteden hebben, waardoor ze waarschijnlijk in "bovenmodaal" grotere woningen wonen.

"normale" mensen met een modaal inkomen en een gezinnetje die in een huurwoning of kleine 1-gezins-woning wonen zullen niet snel een WP aanschaffen. Ze hebben al moeite een paar 100 euro per maand te sparen, laat staan een investering van 5 á 10K te doen voor een WP terwijl ze voor 1K een nieuwe CV ketel hebben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:26
MMmmmm misschien ook een 11/2 categorie?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Naalroc schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:55:
MMmmmm misschien ook een 11/2 categorie?
Nee, jij valt in 1 maar hebt toevallig een grote woning en veel geld ;)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:26
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:56:

Nee, jij valt in 1 maar hebt toevallig een grote woning en veel geld ;)
Ik had het niet over mijzelf..... :X
En ik heb idd een wat grotere woning.....(uit 1807)en veel geld>tijd

[ Voor 59% gewijzigd door Naalroc op 02-02-2019 14:20 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Tijd is geld zegt de baas altijd :+

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:50:
[...]

1 = Echte Tweakers die alles zelf willen doen, de boel zelf importeren en daarom voor een knaak en een bos wortels WP eigenaar zijn. Deze Tweakers hebben niet per definitie een grote woning en zijn veelvuldig in dit topic te vinden :P

2 = "Nep" Tweakers die willen investeren in de toekomst. Dit zijn meestal de Tweakers die niet elke euro om hoeven te draaien, en inderdaad aardig wat te besteden hebben, waardoor ze waarschijnlijk in "bovenmodaal" grotere woningen wonen.

"normale" mensen met een modaal inkomen en een gezinnetje die in een huurwoning of kleine 1-gezins-woning wonen zullen niet snel een WP aanschaffen. Ze hebben al moeite een paar 100 euro per maand te sparen, laat staan een investering van 5 á 10K te doen voor een WP terwijl ze voor 1K een nieuwe CV ketel hebben.
En wanneer valt het onder "grote woning" ? En is het dan grote woning in geld of in ruimte? Voor de prijs van een honden hok in A'dam koop je een woonboerderij in friesland. 8)

ik schaal mezelf in 1 >:)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rol-Co schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:56:
[...]

Dit is een beetje dubbel natuurlijk, je wilt je vermogen vergroten maar je afgifte blijft het zelfde en op dezelfde temperatuur.
Krijg je straks last dat hij zijn vermogen niet goed kwijt kan vanwege te weinig afgifte van warmte.

Is het niet slimmer om je afgifte te vergroten/veranderen zodat je met een lagere temperatuur af kan? Dan misschien met wat isolatie de komende jaren ga je het redden met die 5.
Het is vast meer werk dan een 9 switchen, maar ik voorzie andere problemen.
Zoals ik al beschreven heb heb ik niet zozeer een afgifteprobleem maar meer een capaciteitsprobleem waardoor bij ongunstige omstandigheden en dus vol gas ( vochtig weer ) de Ta temperatuur daalt door overmatige bevriezing van de condensor. Met 850 kuub inhoud ga ik het nooit redden met 5 Kw. Extra isolatie is mogelijk maar zeer ingrijpend en gezien mijn huidige verwarmingskosten niet rendabel. Pendelen doet mijn 5 Kw uitsluitend boven de 10 graden. Omdat ik twee verdelers heb 1 boven en 1 beneden overweeg ik eventueel voor de benedenverdieping een 7 Kw bij te plaatsen en waterzijdig van elkaar te scheiden met 2 kranen. Ik maakt dan gebruik van de maximale mogelijkheid om terug te moduleren door no 1 uitsluitend erbij in te schakelen indien de temperatuur ( rond de 2 graden ) daarom vraagt en heb ik twee maximaal thermostaten 1 voor beneden en 1 voor boven. ook altijd handig.

• Rol-Co

Rol-Co

@Carboy54
Maar dat vol gas draaien komt door je hoge Ta. ;) en nu heb je geen afgifte probleem maar met de 9kW kan dat wel gebeuren, dat wil ik ermee zeggen.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 15:41
Carboy54 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:24:
[...]

Zoals ik al beschreven heb heb ik niet zozeer een afgifteprobleem maar meer een capaciteitsprobleem waardoor bij ongunstige omstandigheden en dus vol gas ( vochtig weer ) de Ta temperatuur daalt door overmatige bevriezing van de condensor. Met 850 kuub inhoud ga ik het nooit redden met 5 Kw. Extra isolatie is mogelijk maar zeer ingrijpend en gezien mijn huidige verwarmingskosten niet rendabel. Pendelen doet mijn 5 Kw uitsluitend boven de 10 graden. Omdat ik twee verdelers heb 1 boven en 1 beneden overweeg ik eventueel voor de benedenverdieping een 7 Kw bij te plaatsen en waterzijdig van elkaar te scheiden met 2 kranen. Ik maakt dan gebruik van de maximale mogelijkheid om terug te moduleren door no 1 uitsluitend erbij in te schakelen indien de temperatuur ( rond de 2 graden ) daarom vraagt en heb ik twee maximaal thermostaten 1 voor beneden en 1 voor boven. ook altijd handig.
Ik verbaas me nog even over het invriezen van de unit. Ik had verwacht dat hij dan eerst geruime tijd de Ta niet zou halen. Heb je al vaker gehad dat de unit was ingevroren?
Defrost jij met of zonder hulp van het element? Als je nu zonder hulp defrost, kun je nog proberen of het met element beter gaat.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Felicia
[...]

Ik denk dat mensen gek zijn als ze in hun huurwoning een WP plaatsen, dat moet de verhuurder doen! Maar, een ZAV (zelf aangebrachte voorziening) levert soms wel een bijdrage van de verhuurder op als je de woning verlaat; een warmtepomp is echter heel andere koek als een aanbouw of dakkapel.

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
[...]

Als het mag zou ik nog een categorie willen toevoegen: "OUWE TECHNEUTEN"
Ouwe techneuten, die hun jaren 70 of jaren 80 kot, al of niet vrijstaand, afbetaald hebben en vrolijk fluitend zonder hypotheek trachten bij te blijven in de huidige technologische ontwikkelingen.

In mijn geval is het allemaal begonnen met een paar zonnepanelen, daarna nog een paar en dan uiteindelijk het ultieme, de warmtepomp.
Na 2 jaar begin ik het principe te begrijpen en mede dankzij dit fijne forum, heeft het mij behoed tegen dementeren. ;)

• Zwerius
  • Laatst online: 11-11 20:03
Even voor het geval er mensen zijn die het niet wisten:

Je kunt een warmtepomp eventueel financieren met een goedkope energiebespaar-lening.

Zie: https://www.energiebespaarlening.nl/

Ik wil niemand aansporen om geld te lenen, ik zeg alleen dat het kan.

Max. € 25.000,- en de rente is een beetje afhankelijk van woonplaats en/of provincie, maar ligt om en nabij de 1,6%. Bovendien is dat ook (nog) aftrekbaar net als hypotheekrente.

Zwerius Kriegsman

• Felicia
Zwerius schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:34:

Je kunt een warmtepomp eventueel financieren met een goedkope energiebespaar-lening.

Max. € 25.000,- en de rente is een beetje afhankelijk van woonplaats en/of provincie, maar ligt om en nabij de 1,6%. Bovendien is dat ook (nog) aftrekbaar net als hypotheekrente.
Mjah, ik heb gewoon de hypotheek verhoogd tegen 1,65%. De site die je noemt biedt een 10-jarige lening tegen 1,9% terwijl mijn hypotheek 30 jaar loopt, scheelt nogal in de maandlasten als je daar om verlegen zit.

• Zwerius
Felicia schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:39:
[...]

Mjah, ik heb gewoon de hypotheek verhoogd tegen 1,65%. De site die je noemt biedt een 10-jarige lening tegen 1,9% terwijl mijn hypotheek 30 jaar loopt, scheelt nogal in de maandlasten als je daar om verlegen zit.
Als je 1,9% betaalt voor 30 jaar vast, is dat wel heel gunstig.
Ik gaf al aan, dat ik niemand wilde aansporen, maar het alleen wilde vertellen voor de mensen die het niet wisten.

Zwerius Kriegsman

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:26
Ik heb een vraag, Ik kan de keuze hebben om volgende jaar een nieuwbouw woning te komen die gasloos is en verwarmt word met lucht/water split wp.
Details heb ik nog niet, het is een sociale huurwoning met zadeldak met binnenmaat van 8.8m * 5.7m boven zal het ongeveer 6.8m * 5.7m zijn totaal ongeveer 90m²

Wat zou ik aan verwarming aan stroomverbruik kunnen verwachten?
Ik had zelf de volgende berekening: (getallen van https://warmtepomp-weetje...ergie-verbruik-berekenen/)
Oppervlakte 90 m² x 40 Watt/m² = 3,6 KW
1200 uur x 3,6 kW = 4320 kWh
een COP van 4?
4320 kWh / 4 = 1080 watt?

Dat is wel een erg laag verbruik?
Hoeveel verbruikt komt er nog bij van de wp zelf? zoals de pomp, fan en defrost etc?

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• koevlaas2
Super Cow schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:12:
Ik heb een vraag, Ik kan de keuze hebben om volgende jaar een nieuwbouw woning te komen die gasloos is en verwarmt word met lucht/water split wp.
Details heb ik nog niet, het is een sociale huurwoning met zadeldak met binnenmaat van 8.8m * 5.7m boven zal het ongeveer 6.8m * 5.7m zijn totaal ongeveer 90m²

Wat zou ik aan verwarming aan stroomverbruik kunnen verwachten?
Ik had zelf de volgende berekening: (getallen van https://warmtepomp-weetje...ergie-verbruik-berekenen/)
Oppervlakte 90 m² x 40 Watt/m² = 3,6 KW
1200 uur x 3,6 kW = 4320 kWh
een COP van 4?
4320 kWh / 4 = 1080 watt?

Dat is wel een erg laag verbruik?
Hoeveel verbruikt komt er nog bij van de wp zelf? zoals de pomp, fan en defrost etc?
4320 kW = ongeveer 500m3 gas m3 gas x2 = wp verbruik zou dus best kunnen 1080 kWh per jaar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:34:

Nou ik moest echt wel lenen voor mijn warmtepomp van 400,- ;)

Maar een mono met subsidie er af hoeft je toch ook niet voor te lenen zeker? Uberhaupt voor een lucht/water toch niet zeker?

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-11 21:28

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Rol-Co schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:47:
[...]

Nou ik moest echt wel lenen voor mijn warmtepomp van 400,- ;)

Maar een mono met subsidie er af hoeft je toch ook niet voor te lenen zeker? Uberhaupt voor een lucht/water toch niet zeker?
voorschieten is voor sommige al onmogelijk.. :'(

Maar geld lenen kost toch geld...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jaari schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Ik verbaas me nog even over het invriezen van de unit. Ik had verwacht dat hij dan eerst geruime tijd de Ta niet zou halen. Heb je al vaker gehad dat de unit was ingevroren?
Defrost jij met of zonder hulp van het element? Als je nu zonder hulp defrost, kun je nog proberen of het met element beter gaat.
Hij zakt van 36 naar 32 Ta en ik defrost met 3 kw element en dat werkt ook enkele minuten
zie ik op de slimme meter

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rol-Co schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:28:
@Carboy54
Maar dat vol gas draaien komt door je hoge Ta. ;) en nu heb je geen afgifte probleem maar met de 9kW kan dat wel gebeuren, dat wil ik ermee zeggen.
als ik 75% van de radiatoren dichtzet loopt hij continu op 500 watt zonder pendelen. Dus voorzie ik weinig afgifteproblemen met 9 Kw

• Rol-Co

Rol-Co

Carboy54 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:06:
[...]

als ik 75% van de radiatoren dichtzet loopt hij continu op 500 watt zonder pendelen. Dus voorzie ik weinig afgifteproblemen met 9 Kw
Jij bedoeld afgifte t.o.v je warmtepomp, ik t.o.v je huis :)
Als je een 9 kW er aan plakt zal hij iets meer vermogen hebben mits zelfde temperatuur en je defrosts blijven ook gelijk met weer als dit, dus met een paar graden kouder heb je weer het zelfde probleem.

Afgifte verbeteren, Ta omlaag zet meer zoden aan de dijk.....

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 15:41
Carboy54 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:00:
[...]

Hij zakt van 36 naar 32 Ta en ik defrost met 3 kw element en dat werkt ook enkele minuten
zie ik op de slimme meter
Vreemd. Zeker als het element is ingeschakeld, zou dit niet mogen gebeuren.
Bij mij staat het record op 26 defrosts per dag, maar ik heb nooit de indruk gehad dat hij dreigde in te vriezen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• kmf
  • Niet online

kmf

Iemand enig idee waar ik de graaddagen (per dag in het verleden) kan ophalen om er tegen te rekenen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• koevlaas2
kmf schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:00:
Iemand enig idee waar ik de graaddagen (per dag in het verleden) kan ophalen om er tegen te rekenen?
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Deze is wellicht iets meer "programmeerbaar" :)

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:06
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Ik gebruik deze altijd.
Echter om het per dag te berekenen lijkt mij zinloos.
De warmteverlies van je woning is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur(wind en zoninstraling).
Ik heb dit ook een tijdje per dag bekeken en mijn verbruik lijkt een dag achter de buitentemperatuur aan telopen. Dit komt omdat ik een traag (veel beton) huis heb.
Over een periode van een maand gerekend lijkt mijn beter.

Pijnacker Oost/West

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:36
[...]

Er is nog een categorie die moet. Ik hoef niet perse een warmtepomp. Ik heb geen tijd om te importeren (zou niet weten waar ik moet beginnen terwijl ik een huis bouw) en heb niet veel te besteden. Ik moet.. klinkt dramatisch, maar ben blij dat ik moet. Want anders had ik traditionele CV gekocht.

• kmf
  • Niet online

kmf

Als graaddagen een delta is ten opzichte van een gemeten buitentemperatuur, kan ik dan niet ook de waardes van mijn eigen metingen gebruiken?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:06
kmf schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:48:
Als graaddagen een delta is ten opzichte van een gemeten buitentemperatuur, kan ik dan niet ook de waardes van mijn eigen metingen gebruiken?
Ja, dat kan natuurlijk ook.
Lees hier even hoe te rekenen.
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

Pijnacker Oost/West

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:20:
[...]

Er is nog een categorie die moet. Ik hoef niet perse een warmtepomp. Ik heb geen tijd om te importeren (zou niet weten waar ik moet beginnen terwijl ik een huis bouw) en heb niet veel te besteden. Ik moet.. klinkt dramatisch, maar ben blij dat ik moet. Want anders had ik traditionele CV gekocht.
Dus je hebt niet veel te besteden, maar besteed wel (te) veel?
Tenminste, kan uit je verhaal niet opmaken waar je hem nu sourced.

• Zwerius
Ik gebruik altijd de gegevens van het KNMI: http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgi
Daar kan ik de gemiddelde dagtemperaturen downloaden voor mijn regio. Desnoods ook nog van 20 februari 1960 om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen.

Maar dus ook telkens bijv. van de afgelopen maand.

Je downloadt een csv-file, die je in EXCEL kunt openen.
Daaruit kun je de graaddagen uitrekenen.

Maar je kunt nog veel meer gegevens vinden:
FG Etmaalgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s)
FHX Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s)
FHXH Uurvak waarin FHX is gemeten
FHN Laagste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s)
FHNH Uurvak waarin FHN is gemeten
FXX Hoogste windstoot (in 0.1 m/s)
FXXH Uurvak waarin FXX is gemeten
TG Etmaalgemiddelde temperatuur (in 0.1 graden Celsius)
TN Minimum temperatuur (in 0.1 graden Celsius)
TNH Uurvak waarin TN is gemeten
TX Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius)
TXH Uurvak waarin TX is gemeten
T10N Minimum temperatuur op 10 cm hoogte (in 0.1 graden Celsius)
T10NH 6-uurs tijdvak waarin T10N is gemeten
SQ Zonneschijnduur (in 0.1 uur) berekend uit de globale straling (-1 voor <0.05 uur)
SP Percentage van de langst mogelijke zonneschijnduur
Q Globale straling (in J/cm2)
DR Duur van de neerslag (in 0.1 uur)
RH Etmaalsom van de neerslag (in 0.1 mm) (-1 voor <0.05 mm)
RHX Hoogste uursom van de neerslag (in 0.1 mm) (-1 voor <0.05 mm)
RHXH Uurvak waarin RHX is gemeten
PG Etmaalgemiddelde luchtdruk herleid tot zeeniveau (in 0.1 hPa) berekend uit 24 uurwaarden
PX Hoogste uurwaarde van de luchtdruk herleid tot zeeniveau (in 0.1 hPa)
PXH Uurvak waarin PX is gemeten
PN Laagste uurwaarde van de luchtdruk herleid tot zeeniveau (in 0.1 hPa)
PNH Uurvak waarin PN is gemeten
VVN Minimum opgetreden zicht
VVNH Uurvak waarin VVN is gemeten
VVX Maximum opgetreden zicht
VVXH Uurvak waarin VVX is gemeten

Ik gebruik dat uiteraard niet allemaal.

Wel handig is Q (Globale straling in J/cm2).
Daarmee kun je controleren of je zonnepanelen nog goed blijven werken.
Immers je opbrengst in een maand zegt niet zo veel, maar wel als je weet hoeveel zonnestraling er in die maand op je panelen is gevallen.

Op die manier probeer ik de degradatie van mijn panelen een beetje te monitoren. Zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html
Conclusie: Na 15 jaar gebruik is bij mijn panelen (Kyocera) nog geen degradatie waar te nemen.

Zwerius Kriegsman

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:36
bbbrumbrum schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Dus je hebt niet veel te besteden, maar besteed wel (te) veel?
Tenminste, kan uit je verhaal niet opmaken waar je hem nu sourced.
Veel is een gevoel. 5 euro voor een biertje is voor mij veel, maar tis maar 5 euro. Iets wat ik prima kan uitgeven. Veel is een term dat je ergens opplakt wanneer de kosten niet opwegen tegen de meerwaarde.

Kort gezegd; ik hoef niet perse een warmtepomp, geen tijd om hem te importeren en kan hem wel prima betalen. Als je een huis bouwt kun je geld maar 1x uitgeven. Had liever een goedkope CV gehad en een iets luxere keuken.

De gimmick van een warmtepomp is eraf. Net zoals het logisch is dat je een wc in huis hebt is het nu “logisch” om een warmtepomp te nemen en is het niet alleen weggelegd voor tweakers.

• Rol-Co

Rol-Co

Is tox zijn lijst al voorbij gekomen?

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
In ons nieuwe huis komt een 7kw wp met boilervat van 180 liter met een effectief gebruik van iets meer dan 150 liter. Dat is 28 minuten douchen volgens wat online bronnen. -O- Lijkt me wat weinig met ons gezin als je ook nog wast en 'vaatwast'.

Hoeveel minuten komen daar bij zou ik een verticale wtw douchepijp plaatsen? Een groter vat is geen optie in de krappe trapkast.

Mocht de wtw douchepijp niet voldoende helpen zijn er dan nog andere niet al te dure opties?

En hoelang duurt het voordat je weer 28 minuten kunt douchen als het vat 'leeg' is?

Bvd

[ Voor 3% gewijzigd door power_user op 03-02-2019 20:55 ]

PSN: Oldzkoel

• Rol-Co

Rol-Co

power_user schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:53:
In ons nieuwe huis komt een 7kw wp met boilervat van 180 liter met een effectief gebruik van iets meer dan 150 liter. Dat is 28 minuten douchen volgens wat online bronnen. -O- Lijkt me wat weinig met ons gezin. Hoeveel minuten komen daar bij zou ik een verticale wtw douchepijp plaatsen? Een groter vat is geen optie in de krappe trapkast.

Mocht de wtw douchepijp niet voldoende helpen zijn er dan nog andere niet al te dure opties?

En hoelang duurt het voordat je weer 28 minuten kunt douchen als het vat leeg is?

Bvd
Elektrisch doorwarmen naar een hogere temperatuur? Of zit er geen element in? Dan akn je er zo 300 liter van maken.
Douchekop aanpassen, een niebla 5 liter bijv

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Douchewtw en deze raakt ook nooit leeg.
Quooker of Grohe red in de keuken. Vaatwasser niet op de boiler, die verbruiken tegenwoordig weinig water en is alleen maar verlies van warmte onderweg.

Edit: en deze is bijna gratis na aftrek subsidie. Hang hem in serie.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2019 21:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• power_user
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:57:
[...]

Elektrisch doorwarmen naar een hogere temperatuur? Of zit er geen element in? Dan akn je er zo 300 liter van maken.
Douchekop aanpassen, een niebla 5 liter bijv
Geen idee, ben er niet zo in thuis. Het is een Alpha InnoTec ( Nathan ) LWD 70 A / RX + WWS 202. Zat bij de koop van het nieuwbouwhuis in.

Wat je dus bedoeld is dat je het water constant op 80 graden hebt ipv 60? Dat moet nogal wat doen met je verbruik lijkt me?

We hebben ook overal vloerverwarming. Geen idee of dat nog effect heeft op wat wel en niet kan.

• power_user
AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:59:
Douchewtw en deze raakt ook nooit leeg.
Quooker of Grohe red in de keuken. Vaatwasser niet op de boiler, die verbruiken tegenwoordig weinig water en is alleen maar verlies van warmte onderweg.
Thanks! Wordt deze dan pas aangesproken als het vat leeg is?

En vaatwasser aansluiten op het Grohe Red reservoir?

[ Voor 5% gewijzigd door power_user op 03-02-2019 21:05 ]

• Rol-Co

Rol-Co

power_user schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:01:
[...]

Geen idee, ben er niet zo in thuis. Het is een Alpha InnoTec ( Nathan ) LWD 70 A / RX + WWS 202. Zat bij de koop van het nieuwbouwhuis in.

Wat je dus bedoeld is dat je het water constant op 80 graden hebt ipv 60? Dat moet nogal wat doen met je verbruik lijkt me?
Ja bijv, dus tot 55 met de wp en verder met een element, dat geeft je meer water voor sww, al is 28 min douchen ook niet niks natuurlijk.
Ik doe het hier alleen met e-boilers, ja wat is verbruik.
We hebben ook overal vloerverwarming. Geen idee of dat nog effect heeft op wat wel en niet kan.
Nee niet echt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@power_user
Je kan een temperatuur instellen op de doorstromer.
Bij mij staat hij op 45 graden.
Wordt de temperatuur voor de doorstromer lager, dan springt hij bij.
Ik zou wel een temp. begrenzing instellen (mixer) voor de doorstromer.
En een stortdouche kan je vergeten (ik zeg het alvast maar)
Ik heb een 450 ltr hygieneboiler van 29 graden ervoor staan. (ontkoppelbuffer cv circuit/L/W wp)

Vaatwasser heeft zijn eigen element. Onzin om dat via een ander verwarmingselement te laten lopen.
(als in: levert geen besparing op)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2019 21:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• power_user
AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:08:
@power_user
Je kan een temperatuur instellen op de doorstromer.
Bij mij staat hij op 45 graden.
Wordt de temperatuur voor de doorstromer lager, dan springt hij bij.
Ik zou wel een temp. begrenzing instellen (mixer) voor de doorstromer.
En een stortdouche kan je vergeten (ik zeg het alvast maar)
Ik heb een 450 ltr hygieneboiler van 29 graden ervoor staan. (ontkoppelbuffer cv circuit/L/W wp)

Vaatwasser heeft zijn eigen element. Onzin om dat via een ander verwarmingselement te laten lopen.
Stortdouche hoeft ook zeker niet hoor maar ik denk dat na jaren onbeperkt warm water ik wel even zal moeten kijken of we ons kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. Goed om te weten dat er vrij goedkope opties zijn om het wat te verbeteren.

Bedankt zover beide :)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:18:
Is tox zijn lijst al voorbij gekomen?
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Volgens mij nog niet.

• Felicia
power_user schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Stortdouche hoeft ook zeker niet hoor maar ik denk dat na jaren onbeperkt warm water ik wel even zal moeten kijken of we ons kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. Goed om te weten dat er vrij goedkope opties zijn om het wat te verbeteren.

Bedankt zover beide :)
Wij draaien hier 100% op een doorstroomverwarmer. Dus nu gaat er 8 graden water in en komt er 50+ graden uit tegen 13kw aan stroom. Volume water is minder als een boiler met deze opstelling maar prima te doen, als je een voorverwarmde boiler hebt kan je de doorstroomrestrictie eraf halen. Enige nadeel is dan wel dat je meer water kan trekken als de doorstromer kan opwarmen als de boiler echt helemaal leeg is (dus zal je de waterstroom wat moeten inperken als dat het geval is).

Voorbeeld: 13,5kw kan zo'n 6 liter per minuut tapwater temperatuur (8-10 graden in de winter) naar 45 graden brengen.
Als je de boiler ervoor hebt en de aanvoer beperking eraf haalt zou je 10-15 liter per minuut kunnen verstouwen. Bij aanvoertemperatuur 40 en doeltemperatuur 50 is dat niet zo'n probleem maar naar mate de boiler leger raakt, zal ook de aanvoer temperatuur voor de doorstromer opwarmen.

Mijn vrouw zet dan de kraan verder open om meer warm water te krijgen terwijl je juist het omgekeerde moet doen. Minder water stroming = hogere uitstroomtemperatuur. 8) Met een besparende douchekop is dat geen probleem, wij merken hier althans geen verschil tussen de boiler en de doorstroomverwarmer.

• power_user
Felicia schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:11:
[...]

Wij draaien hier 100% op een doorstroomverwarmer.
Helder verhaal, dankje! Ook nog een mooie optie! Waar moet dit ding hangen? Toch niet in de badkamer?

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 22:16
power_user schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:53:
In ons nieuwe huis komt een 7kw wp met boilervat van 180 liter met een effectief gebruik van iets meer dan 150 liter. Dat is 28 minuten douchen volgens wat online bronnen. -O- Lijkt me wat weinig met ons gezin als je ook nog wast en 'vaatwast'.

Hoeveel minuten komen daar bij zou ik een verticale wtw douchepijp plaatsen? Een groter vat is geen optie in de krappe trapkast.

En hoelang duurt het voordat je weer 28 minuten kunt douchen als het vat 'leeg' is?

Bvd
Ik heb zelf een nibe vvm320 met 180 ltr boiler, water wordt verwarmd tot circa46 graden en we zijn met een gezin van 4, waarvan 2 pubers. Nu een maand de wp actief en tot nu toe geen probleem dat het te weinig is. In de praktijk douchen er max 3 na elkaar maar als het nodig is heeft de wp dan al bijverwarmd. Staat nu op interval van 20 min verwarmen, douche, koelen. Ik had al wel een close in boiler van 20 ltr in de keuken.

Heb een regendouche van 7 ltr/min. Ook een bad maar die wordt niet/nauwelijks gebruikt. Heb wel de mogelijkheid om het systeem (tijdelijk) in luxe te zetten waardoor warm water voorrang krijgt en tot een hogere temp wordt verwarmd.

Zou persoonlijk het eerst eens proberen maar bij de aanleg van de douche ervoor zorgen dat je er eenvoudig nog een wtw tussen kunt zetten (gescheiden afvoer en aanvoer warmwater)

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

power_user schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:17:
[...]

Helder verhaal, dankje! Ook nog een mooie optie! Waar moet dit ding hangen? Toch niet in de badkamer?
Dit kost ook kWh natuurlijk, vergeet dat niet, 20 minuutjes op 13000W , als het niet stopt staan we nog langer. ;)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:32:
[...]

Dit kost ook kWh natuurlijk, vergeet dat niet, 20 minuutjes op 13000W , als het niet stopt staan we nog langer. ;)
Bij mij heeft de CLage een standby verbruik van 12 W, iets om ook mee te rekenen.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:42:
[...]

Bij mij heeft de CLage een standby verbruik van 12 W, iets om ook mee te rekenen.
0,3kWh
Mijn 2 e-boilers doen daar 1 kWh meer per 24h.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:48:
[...]

0,3kWh
Mijn 2 e-boilers doen daar 1 kWh meer per 24h.
Hier hangt ie als backup voor de WP en is momenteel dus niet aangesloten.

• kmf
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:08:

Met een vaatwasser is de zuinigheid meer een probleem. Die verbruiken tegenwoordig zo weinig water. Tegen de tijd dat warm water bij de vaatwasser is, stopt ie al met toevoer.
Is natuurlijk ander verhaal als die naast de boilervat zit.

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Wat heb je me aangesmeerd... :'( :+

12w is wel een goede prijs voor warm waterzekerheid. Zelfs in de zomer kan ik niet altijd gratis douchen...

• koevlaas2
kmf schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:14:
[...]

Met een vaatwasser is de zuinigheid meer een probleem. Die verbruiken tegenwoordig zo weinig water. Tegen de tijd dat warm water bij de vaatwasser is, stopt ie al met toevoer.
Is natuurlijk ander verhaal als die naast de boilervat zit.
Klopt, het is nauwelijks lauw in mijn vaatwasser, maar het helpt wel want koud water is momenteel ijskoud.

• Felicia
power_user schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:17:
[...]

Die van ons hangt op zolder omdat daar de eboiler hing. Hij is van formaat schoenendoos dus als je wil kan je hem zo ergens kwijt.

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Hier hangt ook een Clage achter de warmtepomp boiler van 200l. En hij doet daadwerkelijk wel eens wat. Vooral de dagen dat de vrouw haar haren wast (moet ook altijd twee keer om de een of andere reden). Ik ben blij dat hij er zit, in ieder geval nooit gezeur :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Een vriend van mij heeft een jaren 30 huis gekocht, helft van dubbel, 850 kuub inhoud. G-label. Het wordt de komende tijd helemaal opgeknapt. Hij wil er zonnepanelen op en eventueel zonneboiler. Heeft een warmtepomp hier zin? Hij heeft best oren naar duurzame zaken, maar het moet ook wel haalbaar zijn. Zo'n huis blijft, ook met isolatiemaatregelen natuurlijk behoorlijk wat verwarming vergen. Ik zal hem vragen of er van de vorige bewoners iets bekend is over de hoeveelheid gas die ze verbruikten.

Import van EVs

• Grolsch
Luiaard schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:30:
Een vriend van mij heeft een jaren 30 huis gekocht, helft van dubbel, 850 kuub inhoud. G-label. Het wordt de komende tijd helemaal opgeknapt. Hij wil er zonnepanelen op en eventueel zonneboiler. Heeft een warmtepomp hier zin? Hij heeft best oren naar duurzame zaken, maar het moet ook wel haalbaar zijn. Zo'n huis blijft, ook met isolatiemaatregelen natuurlijk behoorlijk wat verwarming vergen. Ik zal hem vragen of er van de vorige bewoners iets bekend is over de hoeveelheid gas die ze verbruikten.
Als het afgiftesysteem WP vriendelijk is (Lees vloerverwarming, LTV radiatoren of oversized classic radiatoren) moet het lukken. Hij zou dan eens moeten testen of hij met een max Ta van 40 het huis warm kan houden bij kou. 45 graden wil ook nog met een WP, maar veel heter wil je het water niet hebben met een WP.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
@Grolsch
Is het met een temperatuur van 40, of zelf 45 wel interessant om een WP te gebruiken. Ik heb het hier met een Loria wel eens gehad na een verkeerde aanpassing van de stooklijn. Als ik dan zie wat een kWh er verslonden worden, voorzie ik toch wel een serieuze energierekening aankomen. Een eventueel zonnepaneelpark buiten beschouwing gelaten.

• Grolsch
wervisser schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:03:
@Grolsch
Is het met een temperatuur van 40, of zelf 45 wel interessant om een WP te gebruiken. Ik heb het hier met een Loria wel eens gehad na een verkeerde aanpassing van de stooklijn. Als ik dan zie wat een kWh er verslonden worden, voorzie ik toch wel een serieuze energierekening aankomen. Een eventueel zonnepaneelpark buiten beschouwing gelaten.
Dan wordt het wel minder interessant.

Bij Ta 45 is de COP op nominaal vermogen bij Tb+2 nog 2,7 volgens mijn tabel.

Stel 1m3 gas doet 9kWh en je verbruikt 1500m3 per jaar, dus 13500kWh thermisch

1500*0,70=1050 per jaar aan kosten (Gas)
13500/2.7=5000*0.21=1050 per jaar aan kosten (Stroom)

Goh, dat is toevallig, dat is dus het kantelpunt :P een COP van 2,7 :+ Wist ik niet toen ik begon te tellen :P

Nu is natuurlijk de vraag welke SCOP je haalt met Ta 45, maar beter is een lagere Ta!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
Concept monitoring jan 2019

Nog maar een keer plaatsen, de vorige is verdwenen???

S.v.p. controleren op invoer!!

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4896/46976400561_615cb498a1_b.jpg

• power_user
[...]

Heb je een link naar het specifieke model?

Is het deze?

En als ik het goed begrijp slaat hij pas echt aan als de temperatuur vanuit het boilervat lager wordt dan de gevraagde aanvoer?

[ Voor 47% gewijzigd door power_user op 04-02-2019 10:18 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Luiaard
Isolatie is belangrijk voor comfort.
Voor toepassing van een warmtepomp is het afgiftesysteem belangrijker. Zoals je intussen duidelijk zal zijn is hoog vermogen op lage temperatuur het beste, dus dat betekent dat vloer, wand en/of plafondverwarming optimaal zijn. Convectoren, al dan niet met ventilators, en jaren '70 oversized radiatoren werken ook prima.

Isolatie kan helpen met het omlaag brengen van de verwarmingstemperatuur, maar staat er min of meer los van. Sterker, als je een warmtepomp snel wil terugverdienen, dan werkt isolatie alleen maar tegen je ;)
Het glas vervangen door HR++ of triple glas is relatief makkelijk en voorspelbaar en is alleen door de comfortwinst al een goed idee. De spouw (indien aanwezig) volblazen is ook overzichtelijk.
Als er nog een werkende schoorsteen is, dan is een pelletketel (geen raampje, aanschaf gratis) of pelletkachel (wel vlammen te zien, ook veel subsidie) een effectieve manier om de warmtepomp kleiner en goedkoper te houden.

Over het algemeen zijn zonneboilers veel duurder en levert een PV-paneel met warmtepomp meer warmte voor minder geld op hetzelfde dakoppervlak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

power_user schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:09:
[...]

Heb je een link naar het specifieke model?

Is het deze?

En als ik het goed begrijp slaat hij pas echt aan als de temperatuur vanuit het boilervat lager wordt dan de gevraagde aanvoer?
Nee, je moet wel een beetje power hebben ;-)
Het is deze: https://www.installatieva...bxd-300x230x136mm-1426233

Beetje Googlen levert je wel een stuk betere prijs op overigens.
Inderdaad, hij gaat mee doen wanneer de temperatuur van het aangevoerde water onder een zelf ingestelde waarde komt. Hij verwarmt dan tot de waarde die je ook in kunt stellen (maximaal 60c dacht ik).
Ik zie hier de doorstromer even naar 11kW gaan als ik de kraan open draai in de douche maar vrij snel weer terug zakken tot niks. Dat komt door het stukje leiding tussen de boiler en de doorstromer, deze krijgt dus eerst koud water aangevoerd waardoor hij meteen aan gaat. Zou je kunnen indammen door de kraan zachtjes aan te zetten i.p.v. meteen vol open maar ik heb berekend dat het misschien 50kWh op jaarbasis is wat zo verstookt wordt dus maakt mij niet zoveel uit. Ik heb de begrenzer er overigens ook uitgehaald.

• power_user
thido schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:31:
[...]

Nee, je moet wel een beetje power hebben ;-)
Het is deze: https://www.installatieva...bxd-300x230x136mm-1426233

Beetje Googlen levert je wel een stuk betere prijs op overigens.
Inderdaad, hij gaat mee doen wanneer de temperatuur van het aangevoerde water onder een zelf ingestelde waarde komt. Hij verwarmt dan tot de waarde die je ook in kunt stellen (maximaal 60c dacht ik).
Ik zie hier de doorstromer even naar 11kW gaan als ik de kraan open draai in de douche maar vrij snel weer terug zakken tot niks. Dat komt door het stukje leiding tussen de boiler en de doorstromer, deze krijgt dus eerst koud water aangevoerd waardoor hij meteen aan gaat. Zou je kunnen indammen door de kraan zachtjes aan te zetten i.p.v. meteen vol open maar ik heb berekend dat het misschien 50kWh op jaarbasis is wat zo verstookt wordt dus maakt mij niet zoveel uit. Ik heb de begrenzer er overigens ook uitgehaald.
Top! Dankjewel! Ik zal eens googlen naar een goedkopere shop. Of was dit juist de goedkoopste?

En waarom de begrenzer er uit?

• Grolsch
Tomexergie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:55:

[Afbeelding]
Ik had er een typefoutje in zitten O-) O-)

Opgewekte energie CV moet zijn 2398kWh, en de COP voor CV is dus 3.93.

In bovenstaand overzicht heb ik staan opgewekte energie CV 2599, maar dat was totaal opgewekt incl. SWW en dus niet juist.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:39
Grolsch schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:39:
[...]

Ik had er een typefoutje in zitten O-) O-)

Opgewekte energie CV moet zijn 2398kWh, en de COP voor CV is dus 3.93.

In bovenstaand overzicht heb ik staan opgewekte energie CV 2599, maar dat was totaal opgewekt incl. SWW en dus niet juist.
En ik vond het al zo interessant dat onze Mitsubishi's, ondanks een volledig verschillende setup en ander model zo extreem dicht tegen elkaar aan zaten qua COP (scheelde 2 honderdste). Maar niet dus...;)

• Grolsch
godfriedd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:06:
[...]

En ik vond het al zo interessant dat onze Mitsubishi's, ondanks een volledig verschillende setup en ander model zo extreem dicht tegen elkaar aan zaten qua COP (scheelde 2 honderdste). Maar niet dus...;)
Dat zou inderdaad niet mogen kunnen. Jouw model heeft iets betere COP getallen, je Ta ligt aanzienlijk lager, en je woont waarschijnlijk niet in het "koude Oosten", dus normaal gesproken zou mijn COP iets slechter moeten zijn :P Dat klopt dan wel weer 8) :+

Wat doe jij toch met je SWW, 470kWh E-VERBRUIK in 1 maand :? Heb je een heel weeshuis thuis ofzo :? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 04-02-2019 12:23 ]

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:19:
[...]

Dat zou inderdaad niet mogen kunnen. Jouw model heeft iets betere COP getallen, je Ta ligt aanzienlijk lager, en je woont waarschijnlijk niet in het "koude Oosten", dus normaal gesproken zou mijn COP iets slechter moeten zijn :P Dat klopt dan wel weer 8) :+

Wat doe jij toch met je SWW, 470kWh E-VERBRUIK in 1 maand :? Heb je een heel weeshuis thuis ofzo :? >:)
En ik heb geen buffer. Ik denk inderdaad dat Utrecht centrum iets gunstiger uitpakt dan jouw huisje midden in het weiland ;)

Overigens heb ik wel 30m koelmiddelleidingen in mijn tuin liggen (met alleen de standaard isolatie eromheen) waarvan ik altijd bang was dat het de prestaties zou beïnvloeden maar dat doet dus nauwelijks wat.

Daarom is mijn advies tegenwoordig ook altijd: plaats je buitenunit van een splitunit nou niet tegen de achtergevel van je huis (tenzij je geen andere opties hebt). Achter in de tuin of achter een schuurtje oid is qua geluid en het niet hoeven ervaren van een onprettig koude wind vrijwel altijd de betere optie.

Overigens klopt die waarde van SWW-verbruik niet. Dat is het totaal van CV+SWW maar is nog niet helemaal goed verwerkt. Heb ik Tom van op de hoogte gesteld!

[ Voor 6% gewijzigd door godfriedd op 04-02-2019 12:41 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:57
Luiaard schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:30:
Jahoor gaat hier ook prima :)

• Felicia
power_user schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:36:
[...]

Top! Dankjewel! Ik zal eens googlen naar een goedkopere shop. Of was dit juist de goedkoopste?

En waarom de begrenzer er uit?
De begrenzer zorgt ervoor dat je maar 6 liter per minuut kan doorvoeren. Is wel handig als je meer wil, dat je ook meer kan :+
Tomexergie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:55:

[Afbeelding]
Ta bij 2 graden is inmiddels 38 graden :)

• Gasschuif

Gasschuif

godfriedd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:34:
[...]

En ik heb geen buffer. Ik denk inderdaad dat Utrecht centrum iets gunstiger uitpakt dan jouw huisje midden in het weiland ;)

Overigens heb ik wel 30m koelmiddelleidingen in mijn tuin liggen (met alleen de standaard isolatie eromheen) waarvan ik altijd bang was dat het de prestaties zou beïnvloeden maar dat doet dus nauwelijks wat.

Daarom is mijn advies tegenwoordig ook altijd: plaats je buitenunit van een splitunit nou niet tegen de achtergevel van je huis (tenzij je geen andere opties hebt). Achter in de tuin of achter een schuurtje oid is qua geluid en het niet hoeven ervaren van een onprettig koude wind vrijwel altijd de betere optie.

Overigens klopt die waarde van SWW-verbruik niet. Dat is het totaal van CV+SWW maar is nog niet helemaal goed verwerkt. Heb ik Tom van op de hoogte gesteld!
De drukverliezen vallen wel mee inderdaad. Zie onderstaande tabel.
De thermische verliezen zijn geheel afhankelijk van de isolatiegraad natuurlijk. Hier 125 mm pijp vol met PUR schuim. Lengte ca. 11 meter. Met een start op vol vermogen hoor je de fan toch wel wat lawaai maken. De compressor is zo goed als onhoorbaar. Ben bij dat ik hem niet dicht bij het huis heb geplaatst. (Zubadan 8 kW)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vaKHugMh.png

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 04-02-2019 12:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• godfriedd
Gasschuif schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:51:
[...]

De drukverliezen vallen wel mee inderdaad. Zie onderstaande tabel.
De thermische verliezen zijn geheel afhankelijk van de isolatiegraad natuurlijk. Hier 125 mm pijp vol met PUR schuim. Lengte ca. 11 meter.
[Afbeelding]
Los van het feit dat het op zich niet zo gek veel kwaad kan is zo'n buis vol met PUR dus voor een split helemaal niet zo strikt noodzakelijk. Voor een mono daarentegen is het wel een must om de leidingen goed te isoleren. De grote bulk energieafgifte zit natuurlijk in het condenseren van het koelmiddel dus enorm veel winst valt er niet te halen door flink te isoleren. Tenzij je koelmiddel al zou condenseren voordat het de binnenunit bereikt maar dan lijkt me dat er iets niet goed zit...

Die grafiek over de capaciteitsafname bij bepaalde lengtes leidingen ken ik ook uit mijn installatiehandleiding maar op zich zegt dat volgens mij niet zo veel over energieverlies of zou je het wel zo moeten lezen als: 30m leiding is 98% capaciteit = 2% energieverlies???

• Gasschuif

Gasschuif

godfriedd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:58:
[...]

Los van het feit dat het op zich niet zo gek veel kwaad kan is zo'n buis vol met PUR dus voor een split helemaal niet zo strikt noodzakelijk. Voor een mono daarentegen is het wel een must om de leidingen goed te isoleren. De grote bulk energieafgifte zit natuurlijk in het condenseren van het koelmiddel dus enorm veel winst valt er niet te halen door flink te isoleren. Tenzij je koelmiddel al zou condenseren voordat het de binnenunit bereikt maar dan lijkt me dat er iets niet goed zit...

Die grafiek over de capaciteitsafname bij bepaalde lengtes leidingen ken ik ook uit mijn installatiehandleiding maar op zich zegt dat volgens mij niet zo veel over energieverlies of zou je het wel zo moeten lezen als: 30m leiding is 98% capaciteit = 2% energieverlies???
De genoemde 2 % is correct, en zijn mijns inziens de drukverliezen over de totale lengte van gas en vloeistof leiding die de compressor extra moet draaien t.o.v. een zeer korte leiding die die drukverliezen niet heeft.

Overigens ga ik van de zomer de omkasting van de rechterzijde wel wat modificeren aan de binnenzijde met Armaflex plaat van 10 mm dik. Ik raak daar wel wat kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9WGAPlsh.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UCuBroIh.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 04-02-2019 13:19 ]

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:15
Felicia schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:43:
[...]

De begrenzer zorgt ervoor dat je maar 6 liter per minuut kan doorvoeren. Is wel handig als je meer wil, dat je ook meer kan :+
Heeft het verwijderen van de begrenzer geen invloed op de temp van het water en de benodigde energie?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Grolsch
Buffervat kost wel "iets" energie, maar dat komt vooral door de secundaire pomp die jij niet hebt.
Verder heb ik een klein buffervaatje (120 liter) en met een Ta van zo'n 30 graden in een ruimte van 25 graden die in de thermische schil van de woning staat zijn de extra verliezen verwaarloosbaar.
Ik denk inderdaad dat Utrecht centrum iets gunstiger uitpakt dan jouw huisje midden in het weiland ;)
Dat weet ik wel zeker >:) In Twente is het over het algemeen altijd kouder als in het westen / Utrecht.
Is ook mijn ervaring, ik heb zo'n 24 meter koelleidingen, maar kheb niet het idee dat dit veel doet met de COP
Ben ik ook met je eens, ik zou hem indien mogelijk zo ver mogelijk weg willen hebben.
Zo'n vermoeden had ik al :P

• Rol-Co

Rol-Co

groot verschil tussen oxellaar en mkleinman. Ik neem aan dezelfde unit toch?

• Zwerius
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:49:
groot verschil tussen oxellaar en mkleinman. Ik neem aan dezelfde unit toch?
Zelfde unit maar ander huis.
Bovendien, Kleinman heeft een eigenbouw warmtemeter. Is die geijkt?
Ik vind altijd al, dat hij onwaarschijnlijk hoge COP's haalt bij de aangegeven watertemperaturen.
Als het waar is, is het heel mooi. Maar ik heb er toch enige twijfels bij.

Zwerius Kriegsman

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 20:51
IBoat schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:08:
@Boeie Ik zie dat jij ook je verbruik monitort in Enelogic. Heb jij een premium account, omdat je ook de temperatuur kunt plotten? Ik heb de gratis variant, maar kan bijv. gd niet aanvinken.
Klopt, ik heb een premium account.

• Z80

Z80

Gasschuif schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:06:
[...]

De genoemde 2 % is correct, en zijn mijns inziens de drukverliezen over de totale lengte van gas en vloeistof leiding die de compressor extra moet draaien t.o.v. een zeer korte leiding die die drukverliezen niet heeft.

Overigens ga ik van de zomer de omkasting van de rechterzijde wel wat modificeren aan de binnenzijde met Armaflex plaat van 10 mm dik. Ik raak daar wel wat kwijt.

[Afbeelding] [Afbeelding]
De lengte van de gasleidingen in de tabel. Is dat aan+afvoer? Of per leiding?
Dit maakt nog al wat uit. Als ik de buitenunit in een hoek wil plaatsen en de binnen unit op de plek van de oude ketel zit er maar zo 30 meter tussen de units. Heen en terug dus 60 meter.
Pagina: 1 ... 37 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.