Hmmm, klinkt goed! Dat opgenomen vermogen voor de verwarming alleen (zonder CV of boiler element) heb ik hier ook nog nooit gezien. En hier komt in de ochtend het CV element ook kwistig bij. Om eerlijk te zijn vraag ik me ook af of mijn systeem wel helemaal goed draait....wervisser schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:32:
Nog niet alle ins and outs ontvangen, maar de unit was lek. dT is in plaats van 1-2 graden opeens opgelopen naar zo'n 6 graden. Opgenomen kWh vermogen was vanmorgen 3kW... nog nooit eerder gezien
Even een vraagje aan de Panasonic Aquarea bezitters.
Klopt het dat bij het Aquarea split systeem tijdens de warmwater aanmaak ook het
cv gedeelte blijft functioneren? Hoe werkt dat.
Kan iemand de nederlandse uitvoeringen van de installatie / instructie / service manuel aanleveren
van de Panasonic Aquarea H. WH-SDC07H3E5-1 - WH-UD07HE5-1
Klopt het dat bij het Aquarea split systeem tijdens de warmwater aanmaak ook het
Kan iemand de nederlandse uitvoeringen van de installatie / instructie / service manuel aanleveren
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Heb nog een kWh meter van Youless over, 15€ had ik gekocht maar doe alles met Eastron SDM120modbus
[ Voor 37% gewijzigd door sgsdebruijn op 30-01-2019 22:02 ]
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Dat probleem met veel te weinig pulsen betrof de 3-fasen meters van Finder. En nu heb ik dus meters van ABB, waarvan het aantal pulsen instelbaar is (kan ik mooi mee spelen) en die bovendien een Modbus-uitgang hebben (als ik die ooit uitgelezen krijg vanuit Domoticz, nog geen tijd voor gehad), waarmee veel meer info uit te lezen is (o.a. verbruik per fase, blind verbruik etc).Naalroc schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:05:
Maar gaven die meters dan niet veel te weinig pulsen per kWh? Daar hebben we heel recentelijk over gehad, maar jij gaf geen voorkeur aan een no-name teller van de Youless?
Of was dat een ander model?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
https://www.dropbox.com/s...5-1%20inst%20man.pdf?dl=0Chip2710 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:31:
https://www.dropbox.com/s..._09H3E5-1%20oper.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s...E5-1%20ser%20man.pdf?dl=0
Service manual is helaas alleen in het Engels
De linkerzijde van de grafiek met een lekkende WP, de rechterzijde een draaiende WP met voldoende vulling. De instellingen zijn ongewijzigd.
Zie maar 1 aanvoer en retour.. ?
wervisser schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:58:
De linkerzijde van de grafiek met een lekkende WP, de rechterzijde een draaiende WP met voldoende vulling. De instellingen zijn ongewijzigd.
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Moet je eigenlijk het vermogen er ook bij zetten. Valt het je ook op dat je persleiding relatief koud blijft? Dat zit net boven je Ta.wervisser schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:58:
[Afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Thx!Catzjes schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:41:
[...]
https://www.dropbox.com/s...5-1%20inst%20man.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._09H3E5-1%20oper.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s...E5-1%20ser%20man.pdf?dl=0
Service manual is helaas alleen in het Engels
Hier stopt de CV voor drie kwartier wanneer SWW wordt opgewarmd; gaat hier iig niet tegelijk.Chip2710 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:31:
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Jij hebt toch de mono?Fullpower schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 06:38:
[...]
Hier stopt de CV voor drie kwartier wanneer SWW wordt opgewarmd; gaat hier iig niet tegelijk.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ja, de Loria heeft voor geen meetmogelijkheden. De enige DS18 sensoren die ik heb geplaatst zitten bij de aanvoer en retour van de WP. Ik zal nog eens moeten uitzoeken hoe ik meer sensoren zou kunnen plaatsen en kan uitlezen.
Ik zal even moeten kijken of ik dit in 1 overzicht kan krijgen. Separaat kan namelijk wel. Zie onderstaande. Wat bedoel je met de persleiding ? Er zit aan de rechterzijde van de grafiek (de verhoging) toch een betere verdeling voor dT. De linkerzijde was inderdaad een probleem waarbij er onvoldoende vulling in het systeem zat.Rol-Co schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 00:28:
[...]
Moet je eigenlijk het vermogen er ook bij zetten. Valt het je ook op dat je persleiding relatief koud blijft? Dat zit net boven je Ta.
Heren Jumo regelaar bezitters, welke type gebruiken jullie?
Vraag dit om wat support vragen op een later tijdstip mogelijk te houden.
Vraag dit om wat support vragen op een later tijdstip mogelijk te houden.
Dit probleem hebben elga's wel vaker.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ICM te kort koudemiddel wel ja..
Denk dat alle WP's zonder backup element hier gevaar voor lopen wanneer er te weinig koudemiddel in zit..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Mijn HR stond vanochtend op 57graden. Dat ging prima, iets langzamer. Maar de thermostaat was er ook nog niet op ingesteld.Murkmans schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:16:
[...]
Nibe warmtepompen zijn vaak ook goed gedimensioneerd voor aanvoer van 55 graden. Hiervan gaan ze ook uit in het energielabel.
Zie laatste pagina voor geleverd vermogen en cop cijfers.
https://www.nibe.eu/assets/documents/18992/F2120-12.pdf
Kan zo'n Nibe ook Tapwater verwarmen op vastgestelde tijden (bijv 's nachts op eco-stand en overdag met zonnepanelen naar lekker warm). En is hij op evohome oid aan te sluiten ivn zoneregeling met radiatorthermostaatknoppen?
Ik heb mijn Nibe niet gekoppeld aan de evohome. De Nibe stookt via de stooklijn en de Evohome doet eigenlijk alleen de thermostaatkranen van de kamers open en dicht (en alles ertussenin).
Er zit wel een ketelrelais in de technische ruimte, maar dat is omdat dat moet van Evohome, die heeft nu verder geen functie.
Ik heb wel een hydraulisch gescheiden buffervat, dus ik wil misschien ooit de CV-pomp laten schakelen door dat relais, maar het loopt nu ook lekker
Moet er wel bij zetten: wij stoken de kamers practisch constant op een vaste temperatuur, maar elke kamer heeft zijn eigen ingestelde temperatuur.
Qua warm water: ik heb de warmwaterfunctie geblokkeerd tussen 17:00 en 13:00 (ofzo), zodat hij dus alleen tussen 13:00 en 17:00 mag verwarmen. In de praktijk is dat dus starten om 13:00. Wel de prioriteit op 100% warmwater gezet, anders doet de Nibe 50/50% warmwater/sww tijd per uur.
Je kan per functie een uitzonderingsstand instellen (dus, standaard normaal, maar tussen tijd x en y een andere stand) voor zover ik weet. Nibe heeft de handleidingen gewoon online staan, dus kijk daar eens in
Systeem: Nibe F2040-8, SMO 20, Evohome, 50L buffervat, Grundfoss Alpha1 CV-pomp. Normale radiatoren.
Er zit wel een ketelrelais in de technische ruimte, maar dat is omdat dat moet van Evohome, die heeft nu verder geen functie.
Ik heb wel een hydraulisch gescheiden buffervat, dus ik wil misschien ooit de CV-pomp laten schakelen door dat relais, maar het loopt nu ook lekker
Moet er wel bij zetten: wij stoken de kamers practisch constant op een vaste temperatuur, maar elke kamer heeft zijn eigen ingestelde temperatuur.
Qua warm water: ik heb de warmwaterfunctie geblokkeerd tussen 17:00 en 13:00 (ofzo), zodat hij dus alleen tussen 13:00 en 17:00 mag verwarmen. In de praktijk is dat dus starten om 13:00. Wel de prioriteit op 100% warmwater gezet, anders doet de Nibe 50/50% warmwater/sww tijd per uur.
Je kan per functie een uitzonderingsstand instellen (dus, standaard normaal, maar tussen tijd x en y een andere stand) voor zover ik weet. Nibe heeft de handleidingen gewoon online staan, dus kijk daar eens in
Systeem: Nibe F2040-8, SMO 20, Evohome, 50L buffervat, Grundfoss Alpha1 CV-pomp. Normale radiatoren.
Okay, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de unit deze time off voor de cv zou kunnenFullpower schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 06:38:
[...]
Hier stopt de CV voor drie kwartier wanneer SWW wordt opgewarmd; gaat hier iig niet tegelijk.
regelen....
Zie net een berichtje van Xiphalon, zo iets bedoel ik:
[ Voor 34% gewijzigd door Chip2710 op 31-01-2019 10:07 ]
Omdat SWW hele andere aanvoertemperaturen vraagt als CV, en omdat het 2 hydraulische circuits zijn die met een 3-weg-klep worden bediend kan ik me niet voorstellen dat er tegelijkertijd CV + SWW gemaakt kan worden. Tenminste, ik heb er geen beeld bij, en heb het in de praktijk ook nog nooit gezien.
Zelfs een CV ketel kan maar 1 ding tegelijkertijd (OF SWW, OF CV), en die doet dat ook met een 3-weg-klep.
Ik denk dat @Xiphalon bedoelt dat hij dan in dat uur voor de helft CV doet, en de andere helft SWW, maar niet tegelijkertijd.
Zelfs een CV ketel kan maar 1 ding tegelijkertijd (OF SWW, OF CV), en die doet dat ook met een 3-weg-klep.
Ik denk dat @Xiphalon bedoelt dat hij dan in dat uur voor de helft CV doet, en de andere helft SWW, maar niet tegelijkertijd.
Mijn split heeft een 2 zone systeem die beide zones tegelijk kan voeden met verschillende Ta's. Als je een boiler hebt die middels spiraal vanuit de WP z'n warmte krijgt zou het dus wel kunnen. Je moet wel de advanced print hebben en een sensor voor de tank.Chip2710 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:31:
Er staat in de handleiding ook een voorbehoud in maar kennelijk is deze oplossing ook geschikt om een zwembad mee te verwarmen
Zone 1 should always set with higher water temperature than zone 2. If not set correctly, water temperature fl ow into zone 1 water circuit
may higher than the set temperature.
• Please adjust fl ow rate of zone 1 and zone 2 to be in balance by setting zone 1 only and zone 2 only water fl ow to equivalent water fl ow.
If it is not adjusted correctly, it may affects the performance. (eg. If zone 2 pump fl ow rate is high, there is possibility that no hot water
fl owing to zone 1.
Als voorbereiding op de aanschaf van een warmtepomp heb ik de maximale uitblaastemperatuur van mijn heteluchtketel (Brink SWB B-10 HRD) alvast teruggezet naar 45 graden, in plaats van 65 graden waarop ik begonnen ben en tegelijkertijd de minimale snelheid van de ventilatie teruggebracht naar 10% ipv 20%, aangezien hij nog koude lucht van buiten aanzuigt, wat erg veel warmteverlies oplevert.
Het verlagen van de minimale ventilatie scheelt al enorm in de afkoeling van de woonkamer, met daarmee ook behoorlijk minder gasgebruik. Het verlagen van de maximale uitblaastemperatuur zie je wel terug in de tijd waarop de ventilator op hogere snelheid draait.
Als deze test goed gaat dan ga ik een 10 kW indirect gestookte luchtverwarmingsketel plaatsen, met een 7 kW Panasonic Monoblock.
Het verlagen van de minimale ventilatie scheelt al enorm in de afkoeling van de woonkamer, met daarmee ook behoorlijk minder gasgebruik. Het verlagen van de maximale uitblaastemperatuur zie je wel terug in de tijd waarop de ventilator op hogere snelheid draait.
Als deze test goed gaat dan ga ik een 10 kW indirect gestookte luchtverwarmingsketel plaatsen, met een 7 kW Panasonic Monoblock.
Hou je dan wel je luchtvochtigheid in de gaten? Als die te hoog oploopt is dat een indicatie van te weinig verse lucht. Buiten dat een hoge vochtigheidsgraad je meer moeite gaat kosten om te verwarmen is het ook een broedplaats voor schimmel.Ep Woody schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:35:
Je zou beter nog je ventilatie.kunnen vervangen door een decentrale WTW waardoor je warmtevraag kleiner wordt
De decentrale WTW is al besteld en zal een deze dagen geleverd worden. Nadeel is dat de ventilatie in de luchtketel niet uit kan, dus hij zal lucht rond blijven pompen. Maar dat is straks lucht die in de buurt van de kamertemperatuur is, in plaats van 12-13 graden zoals gisteravond. De ketel was niet aan het verwarmen omdat de houtkachel aan stond.Felicia schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:45:
[...]
Hou je dan wel je luchtvochtigheid in de gaten? Als die te hoog oploopt is dat een indicatie van te weinig verse lucht. Buiten dat een hoge vochtigheidsgraad je meer moeite gaat kosten om te verwarmen is het ook een broedplaats voor schimmel.
Je zou beter nog je ventilatie.kunnen vervangen door een decentrale WTW waardoor je warmtevraag kleiner wordt
Volgens de Xiaomi Aqara Thermometer blijft de luchtvochtigheid rond de 40% hangen. Zeker niet te hoog dus.
Om deze voorzet nog eens naar boven te halen, wat mij nuttig lijkt om toe te voegen aan het overzicht zijn met name de zaken die de prestaties van de warmtepomp beïnvloeden:Tomexergie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:22:
Oproep ideeën aanvulling monitoring:
De monitoring januari staat weer voor de deur. We hadden afgesproken dat we eventueel de monitoring zouden aanvullen. Dit om meerwaarde kunnen geven voor de effiency verbetering en informatie voor bezoeker/forumleden die en WP willen aanschaffen.
We monitoren nu:
De monitoring systeemgrens is (strak)om de warmtepomp heen getrokken . Wat gaat de WP in- en uit.
Merk /type WP mono/split
Vermogen bij 35/7
Type warmtemeter ; extern gecertificeerd of intern WP
Niveau afgifte systeem Ta bij Tb 2C
P- elektrisch inclusief hulp energie (Gemeten) per maand
P-warmte (exclusief bijstook gas of elektrisch(Gemeten) per maand)
Gemeten:
MCOP
SCOP
SSW en CV gesplitst opgegeven
DHW met aparte WP boiler
Wat kunnen we er mee?
Je eigen systeem vergelijken met anderen en verbeteren.
Overzicht over performance bij aanschaf WP systeem
Mogelijke aanvullingen waaraan te voldoen:
Eenvoudig aan te leveren
Niet specifiek voor één (individueel)systeem
Eenmalige gegevens kort en niet teveel
Maandelijkse gegevens beperkt
Moet zinvolle bijdrage zijn voor geïnteresseerden
Eigenschappen WP
Betere omschrijving, type nummer enz
Maximale aanvoer temperatuur vooral voor DHW
COP(35/2) volgens specs
Hybride met HR ketel of full elektrisch
Opentherm of aan/uit het HR ketel
Weersafhankelijke regeling of ruimte regeling
Afschakel temp WP bij hybride uitvoering
Aardgas bijstook m3/jaar
l/min water circulatie
dT bij vol vermogen
Geluid: dB op 2 meter zij/voor/boven bij vollast en 0C
F-gas : R290, R32 , R410A ,R134A
Type compressor: Scroll,Rotary, Swing compressor
Bij split afstand tot binnenunit
Flash injectie?
Combi met boiler inhoud liters
Beta factor= ( Pwp (7/35)/Pwoning (-10)
Investering zonder en met installatie
Eigenschappen CV systeem:
Combi met DHW
Bijstook in serie of parallel
vloerverwarming (%)
radiatoren (%)
radiatoren geboost met ventilatoren?
Specifieke warmte afgifte W/C. (b.v. 300 W/C dan bij -10 P=30*300=9000W
Buffer
Glycol scheiding bij monoWP
Eigenschappen woning:
Label A++, A+,A,B,C
EPC
Bouwjaar
Oorspronkelijke gasverbruik (voor de WP toepassing)
Benodigde vermogen bij -10C
M2 woonoppervlakte
Specifiek energieverbruik W/C b.v. 200. Dan bij -10C P=30*200=6000W
kWh/M2 woonoppervlakte per jaar
Het is maar een opsomming van alles wat.
Met een discussie op dit forum kunnen we een keuze maken, aanvullingen zijn welkom.
Het moet geen Poolse landdag of Brexit worden, een beetje gestructureerd mag wel!
Ik stel voor om de discussie te beginnen met de WP zelf en daarna CV systeem en woning.
Als iemand , na discussie , een doordacht, vast omlijnd en realiseerbaar idee heeft graag via PM doorgeven dan zal ik ze verzamelen.
- WAR/RAR/WAR+RT
- ontkoppelbuffervat ja/nee
- flow
- afstand binnen-buitenunit (ook voor monoblocks, afstand tot aansluit/verdeelpunt CV)
- bouwjaar woning
- woonoppervlak woning
- welke provincie voor klimaatomstandigheden (graaddagen)
Verdere details voegen niet veel toe:
Specificaties van de WP zijn makkelijk op te zoeken.
Ta bij 2 graden geeft voldoende inzicht in het CV-afgiftesysteem.
Aan de hand van BJ en opp. woning is het oorspronkelijke energielabel en verbruik in te schatten.
De werkelijke kWh_th/m2 zal eenvoudig laten zien of er effectief nageisoleerd is, en hoe haalbaar het dus is om een warmtepomp toe te passen.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Mooi lijstje, ik zou alleen geen woonoppervlak woning nemen maar aantal m3 verwarmde inhoud. Dat lijkt mij een betere graadmeter als m2's.Chris_82 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:56:
[...]
Om deze voorzet nog eens naar boven te halen, wat mij nuttig lijkt om toe te voegen aan het overzicht zijn met name de zaken die de prestaties van de warmtepomp beïnvloeden:
- WAR/RAR/WAR+RT
- flow
- afstand binnen-buitenunit (ook voor monoblocks, afstand tot aansluit/verdeelpunt CV)
- bouwjaar woning
- woonoppervlak woning
Aan de hand van BJ en opp. woning is het oorspronkelijke energielabel en verbruik in te schatten.
De werkelijke kWh_th/m2 zal eenvoudig laten zien of er effectief nageisoleerd is, en hoe haalbaar het dus is om een warmtepomp toe te passen.
En ik zou graag de boiler gegevens zien, zie setpoint boiler + boilerinhoud, vrij eenvoudig vast te leggen a's in "400L@45".
Wat betreft oppervlakte in m2 versus inhoud in m3 daar heb ik pas nog een discussie over gehad.Grolsch schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:21:
[...]
Mooi lijstje, ik zou alleen geen woonoppervlak woning nemen maar aantal m3 verwarmde inhoud. Dat lijkt mij een betere graadmeter als m2's.
En ik zou graag de boiler gegevens zien, zie setpoint boiler + boilerinhoud, vrij eenvoudig vast te leggen a's in "400L@45".
- Traditioneel wordt er voor gasketels en radiatoren bij voorkeur gerekend met vermogen per m3 inhoud (70-93 W/m3 plus correctiefactoren);
- Voor warmtepompen staat er op wp-w-nl juist een tabel met vermogen per m2 oppervlak (25-95 W/m2, afhankelijk van BJ en ventilatietype).
De verschillende tabellen voor vermogens zijn moeilijk vergelijkbaar vanwege de veel hogere bedrijfsuren van een warmtepomp tov een gasketel.
Dat terwijl omrekenen van m2 woonoppervlak naar m3 wooninhoud vrij simpel is, vermenigvuldigen met de gemiddelde hoogte van 2.5-2.7 meter...
[ Voor 3% gewijzigd door Chris_82 op 31-01-2019 12:54 ]
Welk type indirect gestookte luchtverwarmingsketel ga je plaatsen?Ep Woody schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:35:
Als voorbereiding op de aanschaf van een warmtepomp heb ik de maximale uitblaastemperatuur van mijn heteluchtketel (Brink SWB B-10 HRD) alvast teruggezet naar 45 graden, in plaats van 65 graden waarop ik begonnen ben en tegelijkertijd de minimale snelheid van de ventilatie teruggebracht naar 10% ipv 20%, aangezien hij nog koude lucht van buiten aanzuigt, wat erg veel warmteverlies oplevert.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
@Roosjezhu Na het activeren van het installateursmenu kun je onder A.5.2 de evenwichtstemperatuur van het gebouw instellen. Normaal staat die op 5 graden (= onder de 5 graden mag de gasketel meewerken wat ik heb begrepen). Je kunt kijken wat er gebeurt als je die verlaagt. Ik heb die zelf naar -5 gezet, maar dat is meer omdat ik qua gasverbruik onder de 500m3 wil blijven i.v.m. lager capaciteitstarief. In de praktijk heb ik daardoor slechts 30m3 gas verbruikt voor verwarming in januari. Voornamelijk doordat de Daikin alsnog de gasketel gebruikt om de Ta op temperatuur te houden tijdens de (zeer vaak voorkomend) defrosts. Een en ander hangt af of je economisch of ecologisch wilt verwarmen.Roosjezhu schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:38:
Wij hebben een Daikin Hybride warmtepomp 8kw in huis(nieuwbouw 2 onder 1 kap). Nu hebben we de eerste overzichten binnen gekregen vanuit de energieleverancier:
December: 615 kwh 126 m3 gas
November: 592 kwh 133 m3 gas ( buren alles nog op gas 200 kwh 230 m3 gas)
Aan de hand hiervan begonnen de slimme meter uit te lezen om te bekijken wat de warmtepomp voor stook gedrag toont, iemand nog tips voor de optimale afstelling?
[Afbeelding]
https://ibb.co/Chz7vHm voor het grote plaatje
beneden verdieping en badkamer vloerverwarming 3 slaapkamers nog met radiatoren.
aanvoertemperatuur momenteel 30 graden
Op 15 Feb.2017 in bedrijf genomen en nu op 31-1-19 al een ‘ernstige’ storing met de buitenunit!papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:50:
Ik mag mij sinds vandaag ook een trotse bezitter van een L/W warmtepomp noemen...
Het is een Nefit Enviline 9kw geworden,in principe is het een all electr. systeem,maar aangezien ik nog niet van het gas af wil trek ik wbt de sww dit nog uit mijn Nefit Topline.
Ik wil het eerst een twee/drie tal jaartjes op deze manier uittesten om daarna,als het goed draait wellicht het gas vaarwel te gaan zeggen en dan een grote boiler/buffervat er bij te gaan zetten om dan echt op all elektr over te gaan.
Ik kan ook nog wanneer de wp in storing zou gaan of evt defect is met een paar simpele kranen open te draaien de gasketel voor de vv er bij kunnen gebruiken.
Sinds vanmorgen draait het systeem voorbeeldig,aangezien de buitentemperaturen >12c zijn is het te begrijpen dat ik op dit moment een COP van 5,2 haal...,normaal gesproken ben ik niet zo van de kou,maar nu mag het van mij wel een paar graadjes gaan vriezen om te kijken hoe het systeem daar mee omgaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kreeg gisteren een foutmelding (H01-5670/5671) in mijn display,blijkt dat de ventilator niets meer doet!?
Zojuist een monteur van Nefit/Bosch langs geweest en die vermoed dat er een draad van de motor is afgebroken,want een collega van hem had kort geleden precies hetzelfde meegemaakt.
Deze Nefit heeft slechts 1,5 winter gedraaid...en nu al panne
Nu zoek ik gelijk de ‘logica/waardoor’ achter een probleem maar hij kon mij daar geen zinnig antwoord op geven waardoor de draad zomaar kon en kan afbreken...
Ik denk zelf door trilliningen/resonanties...
Er is nu een nieuwe ventilatormotor besteld en deze word zsm vervangen...blijft bij toch de vraag hangen...,tja wat nou als dit een fabrieksfout is,en ik over 1 a 2 jaar weer opgezadeld word met dit euvel?!
En ‘gelukkig’ nog de Nefit Topline gasketel als backup hangen dus kan daar verder mee verwarmen...
Als of ik destijds een voorgevoel had...van eerst ‘n jaartje of 3 uitproberen daarna zie ik wel of ik definitief van het gas afgaat...
Iemand evt bekend met dit euvel?
[ Voor 5% gewijzigd door papaleo op 31-01-2019 15:20 ]
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Afhankelijk van wat ik kan vinden/krijgen/kopen een Brink Elan 10.Gasschuif schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:53:
[...]
Welk type indirect gestookte luchtverwarmingsketel ga je plaatsen?
@papaleo Een kennis van mij heeft sinds september jongstleden een Nibe draaien... tot afgelopen donderdag, toen viel alles stil.Vrijdag was het nog 18* in de woonkamer.
De installateur is er al een aantal dagen bij geweest, en heeft nog niet kunnen vinden/oplossen, anders dan vrijdag een paar electrische en propaan heaters te hebben bezorgd.
Gisteren zou er iemand van Nibe komen, ik weet niet hoe de stand van zaken nu is, maar de eigenaar is niet blij!
De installateur is er al een aantal dagen bij geweest, en heeft nog niet kunnen vinden/oplossen, anders dan vrijdag een paar electrische en propaan heaters te hebben bezorgd.
Gisteren zou er iemand van Nibe komen, ik weet niet hoe de stand van zaken nu is, maar de eigenaar is niet blij!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is er iemand aanwezig die begonnen is om met enkel zijn oude “HT” radiatoren te gebruiken voor zijn L/W warmtepomp? ( B, al bedankt!)
Ik hoop wat meer informatie te kunnen delen straks. (Evt via PB)
Ik wil beginnen met enkel verwarmen via de oude radiatoren met de WAR, later testen met een thermostaat (app Daikin) en eerst zonder een buffervat.
Inhoud in liters v aanwezige radiatoren is lastig te bepalen maar het zijn vnl “1973 stijl” radiatoren die in een grijs verleden het huis zonder isolatie en enkel glas ook warm konden stoken.
**EDIT**
Ik ben al gasloos d.m.v. een L/L multisplit en een WP-Boiler (en binnenkort een IR-spiegel)
Ik wil beginnen met enkel verwarmen via de oude radiatoren met de WAR, later testen met een thermostaat (app Daikin) en eerst zonder een buffervat.
Inhoud in liters v aanwezige radiatoren is lastig te bepalen maar het zijn vnl “1973 stijl” radiatoren die in een grijs verleden het huis zonder isolatie en enkel glas ook warm konden stoken.
**EDIT**
Ik ben al gasloos d.m.v. een L/L multisplit en een WP-Boiler (en binnenkort een IR-spiegel)
[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 31-01-2019 15:36 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik bedoel de leiding van het koelmiddel bij de binnen unit, met lage vulling was die bij mij 60 graden bij laaglast, nu net boven Ta.wervisser schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:11:
[...]
Ja, de Loria heeft voor geen meetmogelijkheden. De enige DS18 sensoren die ik heb geplaatst zitten bij de aanvoer en retour van de WP. Ik zal nog eens moeten uitzoeken hoe ik meer sensoren zou kunnen plaatsen en kan uitlezen.
[...]
Ik zal even moeten kijken of ik dit in 1 overzicht kan krijgen. Separaat kan namelijk wel. Zie onderstaande. Wat bedoel je met de persleiding ? Er zit aan de rechterzijde van de grafiek (de verhoging) toch een betere verdeling voor dT. De linkerzijde was inderdaad een probleem waarbij er onvoldoende vulling in het systeem zat.
[Afbeelding]
Je grafiek zegt alleen je Ta Tr en dT , je ziet wel verschil maar waarschijnlijk was het verbruik in het lage deel het zelfde of hoger denk ik.
Dat zie je nu niet daar in.
Ik heb 8 radiatoren en geen vloerverwarming incl. een 50 liter buffervat. Wel allen met lamellen (dus T11 of T21/22).Stef87 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:01:
Is er iemand aanwezig die begonnen is om met enkel zijn oude “HT” radiatoren te gebruiken voor zijn L/W warmtepomp? ( B, al bedankt!)
Als je een WP wil simuleren zou ik allereerst je CV ketel eens op 40 graden laten draaien zonder nachtverlaging en kijken of je de kiet daarmee warm houd.
Okay, wat betreft die advanced print, is dit een optie die je later er bij kunt plaatsen of meteenFelicia schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:32:
[...]
Mijn split heeft een 2 zone systeem die beide zones tegelijk kan voeden met verschillende Ta's. Als je een boiler hebt die middels spiraal vanuit de WP z'n warmte krijgt zou het dus wel kunnen. Je moet wel de advanced print hebben en een sensor voor de tank.
Er staat in de handleiding ook een voorbehoud in maar kennelijk is deze oplossing ook geschikt om een zwembad mee te verwarmen
[...]
bij een nieuwe wp. Bij de nieuwe H gen. is dit niet standaard.
De tanksensor is nu al aanwezig en ik neem aan dat geschakeld moet moeten met de 3-wegklep?
De nw H gen. heeft standaard nog geen Melcloud?
Het lijkt me dat je de print achteraf kan toevoegen. De tanksensor is niet standaard aanwezig, hij meet zelf wel de in- en uitgaande watertemperatuur maar de tanksensor meet in de tank. Leuk als de Wp 60 graden aanvoert en 58 terugkrijgt terwijl de tank bijvoorbeeld maar 35 graden is.Chip2710 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:23:
[...]
Okay, wat betreft die advanced print, is dit een optie die je later er bij kunt plaatsen of meteen
bij een nieuwe wp. Bij de nieuwe H gen. is dit niet standaard.
De tanksensor is nu al aanwezig en ik neem aan dat geschakeld moet moeten met de 3-wegklep?
De nw H gen. heeft standaard nog geen Melcloud?
Over de driewegklep kan ik je niets vertellen, ik heb zelf geen SWW via de WP.
De mijne heeft wel servicecloud/smartcloud maar dat was meen ik een aparte module (de wifi module).
Melcloud is een Mitsubishi optie, die van Panasonic zal wel anders heten.
En als een WP 2 zone temperatuur regeling heeft betekent het toch dat de Ta van de koudste zone wordt teruggeregeld dmv een mengventiel
Lijkt mij "COP-technisch" niet echt interessant.
En als een WP 2 zone temperatuur regeling heeft betekent het toch dat de Ta van de koudste zone wordt teruggeregeld dmv een mengventiel
Wat zijn de settings die voor jouw goed werken?Cyber. schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:14:
[...]
@Roosjezhu Na het activeren van het installateursmenu kun je onder A.5.2 de evenwichtstemperatuur van het gebouw instellen. Normaal staat die op 5 graden (= onder de 5 graden mag de gasketel meewerken wat ik heb begrepen). Je kunt kijken wat er gebeurt als je die verlaagt. Ik heb die zelf naar -5 gezet, maar dat is meer omdat ik qua gasverbruik onder de 500m3 wil blijven i.v.m. lager capaciteitstarief. In de praktijk heb ik daardoor slechts 30m3 gas verbruikt voor verwarming in januari. Voornamelijk doordat de Daikin alsnog de gasketel gebruikt om de Ta op temperatuur te houden tijdens de (zeer vaak voorkomend) defrosts. Een en ander hangt af of je economisch of ecologisch wilt verwarmen.
Ja, het werkt vaak prima, als je radiatoren zijn afgestemd op een ongeisoleerde woning die inmiddels is verbeterd en waardoor ze dus eigenlijk overgedimensioneerd zijn. Bij mij ook, ook zonder buffer. Je zal vaak wel op hogere Ta's uitkomen dan met vloerverwarming om aan voldoende afgifte te komen. Beetje jammer van je COP, maar het vergt weinig investering.
Felicia schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:09:
[...]
Ik heb 8 radiatoren en geen vloerverwarming incl. een 50 liter buffervat. Wel allen met lamellen (dus T11 of T21/22).
Als je een WP wil simuleren zou ik allereerst je CV ketel eens op 40 graden laten draaien zonder nachtverlaging en kijken of je de kiet daarmee warm houd.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ah ja, die leidingen meet ik niet. Had ik dat wel gedaan was ik misschien zelf achter de lekkage gekomen.Rol-Co schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:04:
[...]
Ik bedoel de leiding van het koelmiddel bij de binnen unit, met lage vulling was die bij mij 60 graden bij laaglast, nu net boven Ta.
Je grafiek zegt alleen je Ta Tr en dT , je ziet wel verschil maar waarschijnlijk was het verbruik in het lage deel het zelfde of hoger denk ik.
Wellicht, maar in het geval met 2 zones die verschillende afgifte systemen hebben is het een oplossing. Daarnaast kan je beide zones op een eigen thermostaat laten draaien. Handig als je bijvoorbeeld een bijgebouw hebt waar een lagere Ta volstaat.Grolsch schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:00:
En als een WP 2 zone temperatuur regeling heeft betekent het toch dat de Ta van de koudste zone wordt teruggeregeld dmv een mengventielLijkt mij "COP-technisch" niet echt interessant.
In dit geval met SWW zou je maar een uur of 2 per dag de hogere Ta moeten draaien zonder dat je verwarming stopt. Met een voldoende sterke WP daarvoor ben je waarschijnlijk wel flink overgedimensioneer
@blauwemac, achteraf is er niet geïsoleerd. De radiatoren zijn echter afgestemd op stadsverwarming en die kon geen 70 graden garanderen dus waarschijnlijk daarop gedimensioneerd.
Mijn woning is niet echt te vergelijken met de jouwe. Ik heb een twee-onder-een-kap dijkwoning met 3 verdiepingen en een zolder uit 1952. Waarvan de eerste 2 verdiepingen (100 m2 +/-) 'af' zijn en verwarmd worden op 19c. Overal vloerverwarming, spouwisolatie en HR++ glas, maar nog niet kierdicht en een enkelglas voordeur.Roosjezhu schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:02:
[...]
Wat zijn de settings die voor jouw goed werken?
Ik draai nu op -10 Ta 34 en 15 Ta 24. Dan houdt hij het met dit weer (0 graden buiten, Ta 30, Tr 26, 17l/m debiet) eenvoudig op 19 graden binnen met ongeveer 1200 W verbruik.
De hogere Ta maakt mij niet zo uit. Ik heb tevens nog een L/L systeem die ik i.s.m. of voor/na seizoen zou kunnen gebruiken. Tevens is de vloer straks ook goed geïsoleerd om ooit vloerverwarming aan te leggen.blauwemac schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:03:
Ja, het werkt vaak prima, als je radiatoren zijn afgestemd op een ongeisoleerde woning die inmiddels is verbeterd en waardoor ze dus eigenlijk overgedimensioneerd zijn. Bij mij ook, ook zonder buffer. Je zal vaak wel op hogere Ta's uitkomen dan met vloerverwarming om aan voldoende afgifte te komen. Beetje jammer van je COP, maar het vergt weinig investering.
[...]
Vloerisolatie over twee weken: Van ongeisoleerd naar isolatiemateriaal met Rd 6.xx
Glas en kozijnen: HR++ (U=1)
Voor+achtegevel: Rd 2.9 (+/-) en een klein deel heeft Rd 1.89 (6-8cm spouw 2cm bestaande eps+navullen)
Platte dak: originele isolatie 1973 met minimaal 30cm beton.
Met XPS wil ik onze hal en platte dak nog zelf extra isoleren, volgens het omgekeerd dak principe.
@Felicia
Ik heb al geen gas meer (4.4kW Daikin multisplit, met binnenkort een IR-spiegel in de badkamer) de radiatoren zijn op het moment nutteloos. C.V. ketel heb ik aan de Enexis monteur verkocht
Kunnen jullie een voorbeeld geven van jullie WAR regeling?
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik zal dit aan de lijst toevoegen. Ik krijg weinig respose dus de monitoring januari gaat op de oude voet door.Chris_82 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:56:
[...]
Om deze voorzet nog eens naar boven te halen, wat mij nuttig lijkt om toe te voegen aan het overzicht zijn met name de zaken die de prestaties van de warmtepomp beïnvloeden:
- WAR/RAR/WAR+RT
- flow
- bouwjaar woning
- woonoppervlak woning
Is hier iemand op het forum die de Elga gebruikt in hybride opstelling met een Nefit-CV-ketel?
Die hydraulisch gekoppeld zijn, dus geen buffervat voor de warmteoverdracht.
Ik heb in de situatie dat de Elga de CV vraagt om bij te springen, het probleem dat de CV-ketel veel in storing 2F/271 valt. Volgens mij op het moment dat de Elga een defrost uitvoert, dan vindt er een grote sprong plaats in Ta en Tr en dat vindt de Nefit-CV niet leuk en valt in storing.
Ik heb in de situatie dat de Elga de CV vraagt om bij te springen, het probleem dat de CV-ketel veel in storing 2F/271 valt. Volgens mij op het moment dat de Elga een defrost uitvoert, dan vindt er een grote sprong plaats in Ta en Tr en dat vindt de Nefit-CV niet leuk en valt in storing.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Ik heb ELGA met Remeha calenta en om de calenta en elga tegelijk te laten werken, incl. succesvol opstarten en stoppen heb ik de pompsnelheden moeten aanpassen.aartw99 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:05:
Is hier iemand op het forum die de Elga gebruikt in hybride opstelling met een Nefit-CV-ketel?
eerst de ELGA zo hoog mogelijk gezet (zonder ruisgeluid in de leidingen) en vervolgens de pompsnelheid van de cv aangepast, die moest bij mij naar 80% min / 100% max.
anders drukt het ene apparaat het andere eruit
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik wil an sich wel bijdragen, maar zonder warmtemeter kan ik weinig informatie toevoegen ben ik bang.Tomexergie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:03:
[...]
Ik zal dit aan de lijst toevoegen. Ik krijg weinig respose dus de monitoring januari gaat op de oude voet door.
Klopt, ik draai 2-zone (beneden/boven) en de 2e zone wordt bijgemengd met de 1e zone temp. Boven staat hij op 18, beneden op 20,5.Grolsch schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:00:
En als een WP 2 zone temperatuur regeling heeft betekent het toch dat de Ta van de koudste zone wordt teruggeregeld dmv een mengventielLijkt mij "COP-technisch" niet echt interessant.
Heb de WAR hier van 50% (std) naar 45% gezet voor beide zones, zie sinds toepassing (vanochtend 8u) een iets lager verbruik/piek vd WP terwijl de temp in huis voldoende WAF heeft. Volgende stap is dit weer met 5% te verlagen.
Gister ook de groepen vd 2e zone verder ingeregeld aangezien de flow van zone 1 nu netjes overal op 1.5 staat (volgens mij goed?)
De Flow van de pomp is nu ook stabiel rond de 14.6L/min volgens de Loria. Nog geen storing gehad zoals eerder.
Wat kun je concluderen uit de temperatuur van de koudemiddel leiding naar de binnenunit?Rol-Co schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:04:
[...]
Ik bedoel de leiding van het koelmiddel bij de binnen unit, met lage vulling was die bij mij 60 graden bij laaglast, nu net boven Ta.
Zegt dat iets over het functioneren van de buiten unit?
Dat werkt toch als volgt? Voorbeeld:Felicia schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:32:
[...]
Mijn split heeft een 2 zone systeem die beide zones tegelijk kan voeden met verschillende Ta's. Als je een boiler hebt die middels spiraal vanuit de WP z'n warmte krijgt zou het dus wel kunnen. Je moet wel de advanced print hebben en een sensor voor de tank.
[...]
Vraag zone 1: 45gr
Vraag zone 2: 30gr
De WP gaat 45gr maken, in zone 2 wordt dmv een 3weg klep de 45 teruggemengd naar 30gr.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Daar een hoge temperatuur in op laaglast kan duiden op koelmiddel tekort, bij het tekort hier afgelopen oktober was die leiding zo maar 60 graden bij laaglast, en met een beetje gas geven over de 100, dan is het niet goed.CJG schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:41:
[...]
Wat kun je concluderen uit de temperatuur van de koudemiddel leiding naar de binnenunit?
Zegt dat iets over het functioneren van de buiten unit?
Bij laaglast is hij net boven Ta temperatuur nu, en met een beetje snelheid 4-50 graden.
Dus je kan er wel iets uit halen mocht je problemen hebben.
@Rol-Co
Die heb ik, en of het een WP probleem is of een afgifte probleem, of beide, daar zijn we naar op zoek ( sinds eind oktober).
Moet de temp van de koudemiddel leiding ook boven de 70 kunnen komen?
Bij mij niet hoger dan 65 bij max vraag.
Die heb ik, en of het een WP probleem is of een afgifte probleem, of beide, daar zijn we naar op zoek ( sinds eind oktober).
@Naalroc
Nee,ik was en ben ook niet blij...
Maar jij heb het over Nibe,ik heb een WP van het merk Nefit/Bosch ik weet niet of er enige relatie is tussen deze twee merken?
Maar jij heb het over Nibe,ik heb een WP van het merk Nefit/Bosch ik weet niet of er enige relatie is tussen deze twee merken?
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Hieronder mijn weersafhankelijke instellingen voor onze 7 KW Daikin MonoblocStef87 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:48:
[...]
De hogere Ta maakt mij niet zo uit. Ik heb tevens nog een L/L systeem die ik i.s.m. of voor/na seizoen zou
Kunnen jullie een voorbeeld geven van jullie WAR regeling?
38 gr bij -7,
30gr. bij 16
.[img]https://
Vind het allemaal wel zinnig, en ging er eigenlijk vanuit dat we het voorstel van Tom gingen implementeren. Mijn verwachting is, dat Tom morgen wel ziet wat er kwam en dan een soort gemiddelde daaruit bepaald. Dan kunnen we het daarna (volgende maand?) definitief maken?Tomexergie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:03:
[...]
Ik zal dit aan de lijst toevoegen. Ik krijg weinig respose dus de monitoring januari gaat op de oude voet door.
Het lijstje van Chris lijkt me overigens ook wel een mooie samenvatting. En met het type WP erbij is het allemaal inderdaad wel terug te vinden.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ja kan hij wel maar is niet nodig, die 65 lijkt mij prima eerlijkgezegt.CJG schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:32:
@Rol-Co
Oeeps, da's een blunder van mij.papaleo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:48:
@Naalroc
Heb net goed opgelet, en Nefit en Nibe met elkaar verward; hoef nu dus ook het bericht over de bedrading niet meer door te geven..
Dank voor je commentaar.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Zie mijn onderschrift😉
Ik heb een split, met een 3-weg klep: of SWW of CV. Hij is hier vaak eens per 2 dagen 3 kwartier druk met SWW; merkt je nog niet echt in huis. Hij mag dat doen tussen 16u en 17u.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Die heb ik weg ge-adblocktFullpower schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:43:
[...]
Zie mijn onderschrift😉
Ik heb een split, met een 3-weg klep: of SWW of CV. Hij is hier vaak eens per 2 dagen 3 kwartier druk met SWW; merkt je nog niet echt in huis. Hij mag dat doen tussen 16u en 17u.
Maar duidelijk, thanks
Ik toch het typenummer willen zien, enkel ecodan of zubadan geeft nog niet aan welk model het is.Tomexergie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:03:
[...]
Ook handig voor mensen die aan het shoppen zijn om zo'n ding in het echt te bekijken
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Elke situatie is anders, dus bij anderen werkt het wel met standaard radiatoren. (@Felicia ).Stef87 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:01:
**EDIT**
In eerste instantie wilde ik ook de standaard 'HT' radiatoren laten hangen. Maar een testje met de CV ketel gaf aan deze radiatoren vanuit de bouw in 2002 erg krapjes waren berekend. Omdat ik de WP eerder had dan de ombouw van de rest van CV, kon ik een test doen met een Ta van 50 graden: de WP pendelde aan één stuk. Een bevestiging van wat ik al wist: hier gaat het niet werken.
Daarom alles rigoureus aangepast: 8 radiatoren vervangen door Jaga's met zelfbouw DBE, een standaard T20 vervangen door een T33 (hal) en een standaard T11 naar T22.
Meeste Jaga's komen van marktplaats. Door alles qua ombouw zelf te doen heb ik flink wat geld kunnen besparen.
Ondanks dat alles toch nog een Ta nodig van 37 graden rond vriespunt voor 5,5kW afgifte. Bij -7c had ik bij een Ta van 41c een afgifte van 6,5kW, als het huis eenmaal warm is. Bij opwarmen 's ochtends heb ik zoveel afgifte dat de Ta niet wordt bereikt.😁
Zo kan ik wel werken met nachtverlaging, dat gaat prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 31-01-2019 20:09 ]
Grolsch schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:00:
Nou, dat complete typenummer hoeft voor mij ook weer niet, de opgegeven capaciteit is ruim voldoende, maar als @Tomexergie toch nog wat uitbreidingen/veranderingen wil maken, dan had ik graag gezien, dat er een "M." vóór de modelnaam van de Mitsubishi wordt gezet, dan wordt het sorteren van de tabel opens veel eenvoudiger, want alle Mitsu's komen dan bij elkaar te staan.roelzadh schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:49:
[...]
Ik toch het typenummer willen zien, enkel ecodan of zubadan geeft nog niet aan welk model het is.
Ook handig voor mensen die aan het shoppen zijn om zo'n ding in het echt te bekijken
Nóg beter zou het zijn als alle merken gewoon op alfabetische volgorde worden ingevoerd; ik wet niet wat nu de logica is, maar heb deze nog niet kunnen ontdekken in de volgorde van opsomming.
Tenslotte bevestig ik hierbij de wens van @Grolsch om de boiler cap. en temp. te listen als 200@45 (200L op 45 graden)
My 2 cents
Heb jij hier ervaring mee?Appie Heijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:51:
[...]
Dat werkt toch als volgt? Voorbeeld:
Vraag zone 1: 45gr
Vraag zone 2: 30gr
De WP gaat 45gr maken, in zone 2 wordt dmv een 3weg klep de 45 teruggemengd naar 30gr.
De 3-weg schakelt toch alleen tussen CV en SWW, hoe moet ik die menging zien?
Een SHW112YAA, SHW112YHA, SW100YAA en SHW112YHA hebben allemaal hetzelfde vermogen bij tb7@ta35. Toch zijn het wel hele andere units, zelfde geld voor de 75/80 serie en ik geloof ook wel bij de Panasonic's. In iedergeval ontbreekt de consistentie nu in de benamingen.Naalroc schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:11:
[...]
Nou, dat complete typenummer hoeft voor mij ook weer niet, de opgegeven capaciteit is ruim voldoende, maar als @Tomexergie toch nog wat uitbreidingen/veranderingen wil maken, dan had ik graag gezien, dat er een "M." vóór de modelnaam van de Mitsubishi wordt gezet, dan wordt het sorteren van de tabel opens veel eenvoudiger, want alle Mitsu's komen dan bij elkaar te staan.
Nóg beter zou het zijn als alle merken gewoon op alfabetische volgorde worden ingevoerd; ik wet niet wat nu de logica is, maar heb deze nog niet kunnen ontdekken in de volgorde van opsomming.
Tenslotte bevestig ik hierbij de wens van @Grolsch om de boiler cap. en temp. te listen als 200@45 (200L op 45 graden)
My 2 cents
Ik sluit me ook aan bij de boiler temperatuur
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
True, maar hou er wel rekening mee dat ik dus wel al T11 en T22 radiatoren heb i.p.v. de gietijzeren uit de jaren 60/70Fullpower schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:03:
[...]
Elke situatie is anders, dus bij anderen werkt het wel met standaard radiatoren. (@Felicia ).
Overigens zijn mijn 8 radiatoren nauwelijks genoeg om bij Ta40 3kW af te geven
@Boeie Ik zie dat jij ook je verbruik monitort in Enelogic. Heb jij een premium account, omdat je ook de temperatuur kunt plotten? Ik heb de gratis variant, maar kan bijv. gd niet aanvinken.
4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019
Ik heb wel de betaalde variant, vooral vanwege de eeuwige historie
Ik ook, sinds vandaag.....Grolsch schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:42:
Grolsch schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:42:

(vriendjespolitiek)
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 31-01-2019 23:17 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Eeuwige historie, maar wèl elk jaar een nieuw abo......
Monitoring Januari 2019 !!!!!!!!!.
OPGEVEN S.V.P.
Een echte koude wintermaand, testcase voor onze WPtjes.
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Nieuwe deelnemers met vooral nog ontbrekende WP's zijn erg welkom.
Opgave via PM s.v.p.
OPGEVEN S.V.P.
Een echte koude wintermaand, testcase voor onze WPtjes.
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Nieuwe deelnemers met vooral nog ontbrekende WP's zijn erg welkom.
Opgave via PM s.v.p.
Waarom heb je gekozen voor een vvm320 en geen vvm310? Wat is praktisch het verschil. En is die 180lt wel genoeg voor een 3 of 4 personen. In de brochure staat dat:jschoorl2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:57:
Gekozen voor een nibe f2120-8 en een vvm320
De uitgebreide instellingsmogelijkheden bevallen mij trouwens wel. Nog meer als de salderingsregeling straks versobert. Een goede manier om de zoneregeling (per kamer) te doen zie ik alleen nog niet, alhoewel Opentherm... de VVM 310 voorzien is van een buffervat met geschei-
den bufferzones voor de cv-installatie en de warmtepomp. Hierdoor is de
flow van het cv-water niet afhankelijk van de flow over de warmtepomp. Bij
de VVM 320 is het buffervat niet inwendig gescheiden, waardoor de cv-flow
en de flow over de warmtepomp in principe hetzelfde moeten zijn.
vvm310 vvm320 Type WWV doorstroomspiraal ingebouwde spiraal boiler Inhoud Boiler bij 15 l/min, 240 l van 40 °C 180 Inhoud vat 270 n.v.t.
Hier heb ik een pana Tcap 12kw draaien met de extra print en 2 zones. Het geheel ben ik nog mee aan het spelen als het gaat om stooklijnen. Beide zones hebben een eigen stooklijn.
Zone 1 zijn de (nu nog) traditionele radiatoren op de 1e verdieping, bijkeuken, garage en 1 proef vasco ventilo convector op de slaapkamer.
Zone 2 is de nieuwe vloerverwarming in de keuken, woonkamer, toilet en hal
Voor zone 2 zit er een 3weg mengklep tussen die aangestuurd wordt door de pana. De klep mengt retour bij tot de gewenste Ta van de zone.
Iedere zone heeft ook een eigen pomp welke ook via de extra print van de pana aangestuurd wordt.
Deze opzet bewust gekozen om 2 redenen:
1) tijdens de wintersituatie de radiatoren van een wat hogere Ta te kunnen voorzien als de vloerverwarming
2) tijdens de zomersituatie te kunnen koelen met 2 verschillende Ta, waarbij de vasco koeling met condensatie kan toepassen en de vloer wel iets gekoeld wordt, maar niet dusdanig dat condensatie optreed.
Uiteindelijk doel is ook in de woonkamer vasco's te voorzien en zo zowel actieve als passieve koeling toe te kunnen passen op hetzelfde moment met 1 WP.
Zone 1 zijn de (nu nog) traditionele radiatoren op de 1e verdieping, bijkeuken, garage en 1 proef vasco ventilo convector op de slaapkamer.
Zone 2 is de nieuwe vloerverwarming in de keuken, woonkamer, toilet en hal
Voor zone 2 zit er een 3weg mengklep tussen die aangestuurd wordt door de pana. De klep mengt retour bij tot de gewenste Ta van de zone.
Iedere zone heeft ook een eigen pomp welke ook via de extra print van de pana aangestuurd wordt.
Deze opzet bewust gekozen om 2 redenen:
1) tijdens de wintersituatie de radiatoren van een wat hogere Ta te kunnen voorzien als de vloerverwarming
2) tijdens de zomersituatie te kunnen koelen met 2 verschillende Ta, waarbij de vasco koeling met condensatie kan toepassen en de vloer wel iets gekoeld wordt, maar niet dusdanig dat condensatie optreed.
Uiteindelijk doel is ook in de woonkamer vasco's te voorzien en zo zowel actieve als passieve koeling toe te kunnen passen op hetzelfde moment met 1 WP.
[ Voor 6% gewijzigd door pokkie78 op 01-02-2019 08:22 ]
7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos
Deze zomer er een voor 180 eur monteren? Je weet niet of WPtje je bankrekening aan het pluderen is.wervisser schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:09:
[...]
Ik wil an sich wel bijdragen, maar zonder warmtemeter kan ik weinig informatie toevoegen ben ik bang.
Staat nu min of meer gesorteerd op de duur van deelname. Sorteren op merknaam kan natuurlijk, maar b.v ook op Mse en Mhp. Met Excel kunnen we heel gemakkelijk sorteren, u vraagt wij draaien.Naalroc schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:11:
[...]
Nou, dat complete typenummer hoeft voor mij ook weer niet, de opgegeven capaciteit is ruim voldoende, maar als @Tomexergie toch nog wat uitbreidingen/veranderingen wil maken, dan had ik graag gezien, dat er een "M." vóór de modelnaam van de Mitsubishi wordt gezet, dan wordt het sorteren van de tabel opens veel eenvoudiger, want alle Mitsu's komen dan bij elkaar te staan.
My 2 cents
Ik heb doelbewust 2017, 2018 op dezelfde regels gehouden. Nog wel en puntje: bij wegvallen van deelnemers ontstaan opengaten of je moet ze in de volle breedte schrappen.
welke installateur doet het voor die prijs incl materieel?Tomexergie schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:13:
[...]
Deze zomer er een voor 180 eur monteren? Je weet niet of WPtje je bankrekening aan het pluderen is.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Even een vraag voor de experts:
Ik ben aan het kijken naar de Danfoss Dynamic Valve om mijn radiatoren in te regelen.
Op een paar radiatoren / convectoren zit geen voetventiel en een heel oud type Herz thermostaatknop waar niks mee kan.
Het voordeel zou ook zijn dat er een dynamische inregeling plaats vindt.
http://heating.danfoss.nl...micvalve/dynamic-valve/#/
Nu zegt Danfoss dat voor gebruik met een wp een beperking zou kunnen zijn dat de maximale volumestroom 135 liter per uur is.
Ik heb geen idee of wat er nu door mijn radiatoren gaat, maar het voetventiel moest voor 90 % dicht gedraaid worden om een dT van 4-5 graden te krijgen.
Is 135 l/uur een probleem ?
Ik ben aan het kijken naar de Danfoss Dynamic Valve om mijn radiatoren in te regelen.
Op een paar radiatoren / convectoren zit geen voetventiel en een heel oud type Herz thermostaatknop waar niks mee kan.
Nu zegt Danfoss dat voor gebruik met een wp een beperking zou kunnen zijn dat de maximale volumestroom 135 liter per uur is.
Ik heb geen idee of wat er nu door mijn radiatoren gaat, maar het voetventiel moest voor 90 % dicht gedraaid worden om een dT van 4-5 graden te krijgen.
135 L/h met een dT van 5 is ca 0.8 kW.CJG schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:57:
Even een vraag voor de experts:
Dat lijkt me wat laag, of misschien op de grens voor een radiator?
Hoeveel kW verwacht je uit de radiatoren te krijgen?
@Chris_82
geen idee , het zijn 2 grote convectoren van 300 cm in een put, waar Jaga DBE op zit, 2 kleinere convectoren, verder 2 handdoek radiatoren op de badkamer van 170cm hoog.
Dus dat zal wel > 0,8 kW zijn vzv ik dat nu kan googelen.
Dus dit systeem is niet geschikt voor LTV ?
geen idee , het zijn 2 grote convectoren van 300 cm in een put, waar Jaga DBE op zit, 2 kleinere convectoren, verder 2 handdoek radiatoren op de badkamer van 170cm hoog.
Dus dat zal wel > 0,8 kW zijn vzv ik dat nu kan googelen.
Dus dit systeem is niet geschikt voor LTV ?
[ Voor 22% gewijzigd door CJG op 01-02-2019 10:52 ]
Ik denk dat het monteren nog lastiger gaat worden dan het voor die prijs voor elkaar te krijgen. Het is een nogal compacte installatie geworden.Tomexergie schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:13:
[...]
Deze zomer er een voor 180 eur monteren? Je weet niet of WPtje je bankrekening aan het pluderen is.
Ik doe het zelf. Heel leerzaam. Materiaalkosten 20 eur.kmf schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:31:
[...]
welke installateur doet het voor die prijs incl materieel?
Wel lastig om deze hier ergens tussen te monteren.
[ Voor 26% gewijzigd door wervisser op 01-02-2019 13:13 . Reden: geen plaatje ]
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een l/w warmtepomp Binnen.
Maar dat ding veel geluid? En hoe groot gaan de gaten worden in de muur.
Gezien mijn gasverbruik over de laatste 10 jaar met een standaard ketel (geen hr) verwacht ik dat ik een 6KW systeem nodig ga hebben.
Gezien mijn gasverbruik over de laatste 10 jaar met een standaard ketel (geen hr) verwacht ik dat ik een 6KW systeem nodig ga hebben.
Bedoel je de buitenunit binnen plaatsenZ80 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:58:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een l/w warmtepomp Binnen.
Januari 24% zuiniger dan vorig jaar nu de spouw is geïsoleerd, gecorrigeerd naar graaddagen
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
jaein. Er zijn monoblocken die speciaal gemaakt zijn om binnen te plaatsen. Dus met luchtkokers door het dak/muur.
Een monoblock buiten plaatsen betekend veel te lange verwarmingsleidingen buiten in de grond.
Splitunit kan zou wel kunnen. Maar die mag ik niet zelf plaatsen. Tenzij CO2 als koudemiddel.
Wordt in Duitsland veel meer gedaan. (Im Keller)
Uiteraard wel met luchtkanalen van en naar buiten.
[ Voor 10% gewijzigd door Zwerius op 01-02-2019 14:20 ]
Zwerius Kriegsman
Ik woon in Duitsland. En de huidige ketel staat ook in de kelder. Waar ook genoeg ruimte is om een warmtepomp en buffervat te plaatsen.Zwerius schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:19:
[...]
Wordt in Duitsland veel meer gedaan. (Im Keller)
Uiteraard wel met luchtkanalen van en naar buiten.
Een warmwatervoorziening heb ik niet nodig. Het is enkel en alleen voor het verwarmen van het huis.
De 10 kW vermogen haalt een Elan 10 pas bij 70/50 graden aanvoer/retour. Bij 50/35 is daar grofweg de helft van over. Om met een 7 kW WP goed het vermogen kwijt te kunnen bij een lage aanvoertemperatuur zou ik minstens een model zwaarder nemen.Ep Woody schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:35:
[...]
Afhankelijk van wat ik kan vinden/krijgen/kopen een Brink Elan 10.
Aankomend jaar ga ik een Brink B-40 HR vervangen voor een 12 kW WP met ook een indirecte luchtverwarmer. Ik zit te denken aan een Thermo Air HSU-32
Voor de rest heb ik online alleen de modellen van Brink en van Multicalor kunnen vinden. Van beiden overigens geen prijzen online, dat voorspelt niet veel goeds..
@Skipper-93 Bedankt voor je feedback. Dat bij 50/35 graden er ongeveer de helft van het vermogen wat afgegeven kan worden overblijft is mij bekend. Het dilemma waar je echter mee zit is, pak ik een kleinere unit welke een beter rendement haalt bij warmere temperaturen, of een die ook bij koudere temperaturen voldoende vermogen heeft.
Volgens mij heb ik nu met de 10 kW direct gestookte ketel, meer dan voldoende vermogen, dus een stapje kleiner moet wel kunnen, ik verwarm nu met een maximale temperatuur van 40 graden en een maximale ventilatorsnelheid van 60%.
De Brink ketels koop je vaak in een combinatiepakket. De andere fabrikanten ga ik ook eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Volgens mij heb ik nu met de 10 kW direct gestookte ketel, meer dan voldoende vermogen, dus een stapje kleiner moet wel kunnen, ik verwarm nu met een maximale temperatuur van 40 graden en een maximale ventilatorsnelheid van 60%.
De Brink ketels koop je vaak in een combinatiepakket. De andere fabrikanten ga ik ook eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Hier ongeveer 150 liter (heimeier eclips), bij ta 32 en ook delta t 5 met ventilatoren. Grotere hoeveelheden water door de radiator zullen geen zin hebben? Er draaid hier iemand met delta t 1 graad? Over radiatoren @Felicia ? Het effect van meer water lijkt mij klein.Chris_82 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:19:
[...]
135 L/h met een dT van 5 is ca 0.8 kW.
Dat lijkt me wat laag, of misschien op de grens voor een radiator?
Hoeveel kW verwacht je uit de radiatoren te krijgen?
Ik heb ook delta van één over radiators, eentje ervan staat dus ook gewoon in serie met de vloer verwarming.Fut41 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:50:
[...]
Hier ongeveer 150 liter (heimeier eclips), bij ta 32 en ook delta t 5 met ventilatoren. Grotere hoeveelheden water door de radiator zullen geen zin hebben? Er draaid hier iemand met delta t 1 graad? Over radiatoren @Felicia ? Het effect van meer water lijkt mij klein.
1 PVoutput . Dongen NB
Alleen de designradiator in de badkamer, en die heeft geen voetventiel dus wordt "geknepen" met de thermostaatknop.Fut41 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:50:
[...]
Hier ongeveer 150 liter (heimeier eclips), bij ta 32 en ook delta t 5 met ventilatoren. Grotere hoeveelheden water door de radiator zullen geen zin hebben? Er draaid hier iemand met delta t 1 graad? Over radiatoren @Felicia ? Het effect van meer water lijkt mij klein.
De rest is ongeveer dT 5, maar wel met een relatief lage stroomsnelheid. dT 1 is ook niet erg als je er maar genoeg doorheen pompt bij die dT.
@Felicia @reneeke1970 @Chris_82 @Fut41
Ingewikkelde materie.
Maar denken jullie dat het wel kan ?
De rekenvoorbeelden van Danfoss gaan uit van een minimale dT van 10.
Ingewikkelde materie.
Maar denken jullie dat het wel kan ?
De rekenvoorbeelden van Danfoss gaan uit van een minimale dT van 10.
Dit topic is gesloten.
![]()