Elga buiten unit ontdooit niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBrrrrrrr
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-09 09:46
Mijn Elga buiten unit loopt vast. Even op het dak gekeken, maar het bleek dat de unit zo ver was bevroren dat de ventilator tegen de ijslaag binnenin vast loopt

De elga draait op software v16.6
Ik heb helaas onvoldoende karma op een plaatje bij het bericht te plaatsen, dus maar even via imgur
https://imgur.com/a/GClmkv9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur maar eerst alle ijs eraf en dan verder troubleshooten waarom 'ie wel/niet wil werken? Denk niet dat firmware v16.6 opgewassen is tegen zoveel vrieskou.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Om het ijs eraf te halen zou ik gewoon wat water er tegen aan gooien en niet mechanisch proberen het ijs te verwijderen, anders beschadig je waarschijnlijk de lamellen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
Zou een fohn gebruiken of verfbrander van gepaste afstand... deze is wel erg dichtgevroren zeg..

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gewoon warm water tot hij schoon is, of zet hem even op koelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:42:
Gewoon warm water tot hij schoon is, of zet hem even op koelen.
Ventilator draait niet dus koelen doet 't niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:43:
[...]

Ventilator draait niet dus koelen doet 't niet :/
Heb je de eerste 10 min ook niet nodig :) er komt immers nog lang geen warmte af om weg te werken.
Maar je maakt wel de condensor van binnenuit warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:45:
[...]

Heb je de eerste 10 min ook niet nodig :) er komt immers nog lang geen warmte af om weg te werken.
Maar je maakt wel de condensor van binnenuit warm.
Valide punt... maar lijkt mij wel schadelijk want hij zal toch proberen hem rond te draaien?
Al heeft hij dat wss al een heel tijdje gedaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:48:
[...]

Valide punt... maar lijkt mij wel schadelijk want hij zal toch proberen hem rond te draaien?
Al heeft hij dat wss al een heel tijdje gedaan..
Ja klopt, dus misschien eerst de fan even vrij spoelen met water. Met een feuhn oid duurt uren, met koelen is het zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:16
Is dit normaal gedrag voor een warmtepomp of wat kan de oorzaak zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wel een dingetje wat mij momenteel toch nog een beetje huiverig maakt om de hele verwarming op warmtepompen te laten werken. In de winter kunnen ze dus dichtvriezen en dan heb je, op het moment dat je 'm het hardst nodig hebt, geen verwarming.

Zou het helpen als je die buitenunit onder een afdak hangt? Een auto vriest ook niet dicht onder een carport. Of genereert dat ding zoveel vocht, dat dat niets uitmaakt?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2019 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
@Verwijderd Normaal gesproken zorgt de WP er zelf voor dat hij niet dicht vriest (defrost).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Tot nu toe heb ik dit alleen gezien bij een ELGA met een lekkage van het koudemiddel (r410 ).

Hierdoor haalt de ELGA de gevraagde temperatuur niet maar gaat dit wel volgas proberen te doen.
Gevolg is dat hij continue dichtvriest en zichzelf moet ontdooien met zijn eigen opgewekte warmte (er zit tenslotte geen elektrisch element in de hybdride WP).

Ontdooien duurt altijd ±6 minuten en dan gaat hij weer minimaal 23 minuten verwarmen.
Er is eigenlijk geen check die kijkt of hij daadwerkelijk ontdooit is, na die 6 minuten gaat hij gewoon weer verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

StecaGrid schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 06:42:
Is dit normaal gedrag voor een warmtepomp of wat kan de oorzaak zijn?
Nee, maar de elga is ook gemaakt voor 4 graden plus, er onder is hij normaal uit.
Waarschijnlijk iets aan de hand hier met de buitensensor.

Ik kan bij mij zelf instellen wanneer hij gaat defrosten.
Maar bij normaal bedrijf is er geen probleem met defrosten hoor, heb je geen omkijken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:03:
Dit is wel een dingetje wat mij momenteel toch nog een beetje huiverig maakt om de hele verwarming op warmtepompen te laten werken. In de winter kunnen ze dus dichtvriezen en dan heb je, op het moment dat je 'm het hardst nodig hebt, geen verwarming.

Zou het helpen als je die buitenunit onder een afdak hangt? Een auto vriest ook niet dicht onder een carport. Of genereert dat ding zoveel vocht, dat dat niets uitmaakt?
Dat is net alsof je bang bent dat het gas het ineens niet doet of de stroom uitvalt of... of.... ;)

Warmtepompen bepalen prima zelf wanneer er een defrost moet plaatsvinden en dat is al lang voordat het er uit ziet zoals bij de TS. Dus nee; dit is verre van standaard, maar eerder een fout in een instelling of gewoon een defect aan het een of ander.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:03:
[...]
Hij bevriest omdat de condensor erg koud is, het vocht in de lucht vriest er dan op vast.
Een buitenunit van een airco verplaatst honderden m3's aan lucht. Gaat dus niet echt verschil maken.

Zoals anderen ook aangeven is dit vrij ongebruikelijk, normaal zorgt de unit zelf voor het defrosten.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 16:24
Je zou inderdaad denken dat in elk geval de dipswitch B8, naar ik meen, op uit staat, dus dat de Elga beneden de 4 graden nog steeds werkt, die zou je om kunnen zetten.Ik heb mijn Elga ook aan staan onder de 4 graden en ook ik krijg lichte bevriezing, maar dat dooit ook steeds weer weg.

Om jouw grote klomp te ontdooien zou ik'm gewoon een dag uitzetten en alleen de CV-ketel het werk laten doen en verder niet aan rommelen om op een andere wijze te ontdooien. Ik heb hetzelfde ook al eens bij de hand gehad en mijn installateur kwam met de volgende tip.
Een extra expansievat (25 l) installeren. Volgens de installateurs handleiding, die ik nu niet bij de hand heb, is dit onder bepaalde omstandigheden noodzakelijk. Als alternatief gaf hij aan één radiator ergens in huis helemaal open zetten en open laten staan. Ik heb op mijn overloop een kleinere radiator met thermostaatknop en die heb ik nu continue op 22 graden staan waardoor hij eigenlijk altijd open staat en dat werkt prima. Sindsdien werkt gaat het weer prima op de lichte bevriezing na. Met sneeuwachtig weer en regen rond vriestemperaturen buiten heb je sowieso wat meer bevriezing is mijn ervaring.

Hoop dat het lukt voor je.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:00

Theo

moederbord

Wellicht een open deur, maar kan Techneco je hierbij geen advies geven als de fabrikant van de unit? Schijnt dat zij toch best was support geven op de Elga.

@Verwijderd Dat een warmtepomp dichtvriest is normaal in de winter; daarom detecteren deze ook altijd dat ze redelijk dichtgevroren zijn om dan automatisch een defrost te doen. Ik heb een andere warmtepomp staan en zie hetzelfde; om het uur (ongeveer) dan gaat het defrostprogramma aan en komt er in een paar minuten tijd liters aan condenswater uit de unit stromen.
Bij een gasketel komt ook condens vrij. Enig verschil is dat de CV ketel binnen hangt en het dus niet bevriest, maar direct in het riool druppelt.

Maar huiverig hoef je niet te zijn voor een warmtepomp; ook een CV ketel kan soms de raarste problemen geven. En ook een CV ketel gaat stuk wanneer je 'm het hardst nodig hebt :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBrrrrrrr
wfveennl schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:15:
Je zou inderdaad denken dat in elk geval de dipswitch B8, naar ik meen, op uit staat, dus dat de Elga beneden de 4 graden nog steeds werkt, die zou je om kunnen zetten.Ik heb mijn Elga ook aan staan onder de 4 graden en ook ik krijg lichte bevriezing, maar dat dooit ook steeds weer weg.

Om jouw grote klomp te ontdooien zou ik'm gewoon een dag uitzetten en alleen de CV-ketel het werk laten doen en verder niet aan rommelen om op een andere wijze te ontdooien. Ik heb hetzelfde ook al eens bij de hand gehad en mijn installateur kwam met de volgende tip.
Een extra expansievat (25 l) installeren. Volgens de installateurs handleiding, die ik nu niet bij de hand heb, is dit onder bepaalde omstandigheden noodzakelijk. Als alternatief gaf hij aan één radiator ergens in huis helemaal open zetten en open laten staan. Ik heb op mijn overloop een kleinere radiator met thermostaatknop en die heb ik nu continue op 22 graden staan waardoor hij eigenlijk altijd open staat en dat werkt prima. Sindsdien werkt gaat het weer prima op de lichte bevriezing na. Met sneeuwachtig weer en regen rond vriestemperaturen buiten heb je sowieso wat meer bevriezing is mijn ervaring.

Hoop dat het lukt voor je.
Dank voor de vele reacties;
ik heb overigens even gekeken naar de druk van het koelmiddel, volgens de elga is dat (nog steeds) 6.0 bar

de situatie dat dit is ontstaan; gisteren sneeuwde het nogal met een temperatuur rond de 0/-1 graden; mogelijk dat dat een oorzaak kan zijn. Tevens hogeluchtvochtigheid door mist vandaag. vandaag en gisteren de elga maar even uit gezet.

qua dipswitch/instellingen
Duo inzet mogelijk
de ketel mag bijgeschakeld worden vanaf 6 graden (standaard is van 40 graden 8)7 )
de elga mag verwarmen tot -4 graden
de elga schakelt na 30 minuten continue bedrijf de CV bij (mist bovenstaande temperatuur grenzen gelden)

Dit heb ik overigens nog niet gehad; maar dat komt omdat ik pas dit stookseizoen met v16.6 draai; hiervoor kon ik niet instellen (oude versie was 15.5 oid).

ik heb nu geen buffervat, maar de groep van de badkamer vol open; nadeel hiervan is wel dat wanneer de vloerverwarming beneden aangaat dat de badkamer ineens koud wordt...

Ik ga, denk ik, maar eerst met warm water de boel ontdooien en ff een mailtje wagen aan de servicedesk van Techneco. de installateur had alleen veel ervaring met aansluiten van CV's en airco's maar het inregelen van een Warmptepomp blijkt toch lastiger :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:24:
Wellicht een open deur, maar kan Techneco je hierbij geen advies geven als de fabrikant van de unit? Schijnt dat zij toch best was support geven op de Elga.

@Verwijderd Dat een warmtepomp dichtvriest is normaal in de winter; daarom detecteren deze ook altijd dat ze redelijk dichtgevroren zijn om dan automatisch een defrost te doen. Ik heb een andere warmtepomp staan en zie hetzelfde; om het uur (ongeveer) dan gaat het defrostprogramma aan en komt er in een paar minuten tijd liters aan condenswater uit de unit stromen.
Bij een gasketel komt ook condens vrij. Enig verschil is dat de CV ketel binnen hangt en het dus niet bevriest, maar direct in het riool druppelt.

Maar huiverig hoef je niet te zijn voor een warmtepomp; ook een CV ketel kan soms de raarste problemen geven. En ook een CV ketel gaat stuk wanneer je 'm het hardst nodig hebt :P
Ik begrijp dus dat dit bij normaal bedrijf (ook al is het hartje winter, -10 buiten) geen issue is, tenzij er iets mis is. Dat maakt het al een heel ander verhaal natuurlijk.

Een storing aan mijn CV-ketel is doorgaans binnen 24 uur verholpen. Vrieskou kan wat langer aanhouden. :) Het wordt vaak gebracht als "een warmtepomp doet het niet goed als het heel erg koud is buiten" en dat gaf mij toch een "WTF" momentje. Dat is nou juist het moment waarop hij het hardst moet werken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:11:
[...]

Ik begrijp dus dat dit bij normaal bedrijf (ook al is het hartje winter, -10 buiten) geen issue is, tenzij er iets mis is. Dat maakt het al een heel ander verhaal natuurlijk.

Een storing aan mijn CV-ketel is doorgaans binnen 24 uur verholpen. Vrieskou kan wat langer aanhouden. :) Het wordt vaak gebracht als "een warmtepomp doet het niet goed als het heel erg koud is buiten" en dat gaf mij toch een "WTF" momentje. Dat is nou juist het moment waarop hij het hardst moet werken namelijk.
Kom eens gezellig meelezen ;)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Met de juist geschaalde warmtepomp gaat het ook tot -10 prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:00

Theo

moederbord

@Verwijderd Het is inderdaad volkomen normaal dat een WP dichtvriest. Net zo normaal dat je autoruit dat ook doet na een stevige nachtvorst :P

Een storing aan een CV is vaak binnen no-time opgelost. Maar als je een irritant probleem hebt dan kun je er best weken last van hebben. Bijv dat de CV afslaat na een paar uur, maar weer net niet als de monteur er is, en hij kan niks vinden.

Met een WP kun je ook een storing hebben, en deze valt ook vaak snel op te lossen, al ben ik het wel eens dat het vaak langer kan duren voordat een WP weer operationeel is. Maar dat komt ook omdat een CV ketel geregeld onderhouden moet worden, en er periodiek onderdelen moeten worden vervangen. Bij een WP is dit niet het geval; dat draait zonder service en zonder het periodiek vervangen van componenten.

Dus de kans dat een WP echt in de fout gaat is kleiner dan de een CV ketel. Maar als het fout gaat dan is de kans wel weer groter dat de impact groter is. Ofwel; het is het spreekwoordelijke lood om oud ijzer.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBrrrrrrr
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:30:
Maar dat komt ook omdat een CV ketel geregeld onderhouden moet worden, en er periodiek onderdelen moeten worden vervangen. Bij een WP is dit niet het geval; dat draait zonder service en zonder het periodiek vervangen van componenten.
Niet helemaal; ik ben bezig met een service contract dat de WP periodiek wordt onderhouden. Wat periodiek is is nog niet helemaal duidelijk; Techneco geeft op de website aan 1x per 2 jaar, en in de installateurshandleiding jaarlijks 8)7

Overigens is de installatie nu 17 maanden oud

[ Voor 4% gewijzigd door TBrrrrrrr op 31-01-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

De monteur van techneco gaf mij als tip om bij teveel bevriezen de koel functie aan te zetten. Dat liet hij zien en werkte inderdaad goed. De linkse knop op de elga of anders handmatig via de software aanzetten voor 15 minuten. Of deze klomp nog kan ontdooien zo vraag ik mij wel af ;)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisEv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-12-2022
Hallo,

Onze elga is 3 jaar oud. Bij ond zit er ook een ijsklomp op de buitenunit. Ik weet niet welke firmware we hebben. Waar kan ik dat vinden. Begrijp ik het goed dat ik dr boel kan ontdooien door de koelfunctie aan te zetten. Onze elga stond ingesteld tot -5 elga daarna elga + cv.
Is het mogelijk zelf de fimware te wijzigen.

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
In Lapland heb ik afgelopen winter ook warmtepompen gezien.

Toen vroeg ik of ze ook last hadden van bevriezing.
Maar ze hebben daar verwarming in de lekbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9RLumNa-qMnNi_GzWS-7P84tfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dQCiYSq3F0FwKdUA4yDIk3e8.jpg?f=user_large

Mogelijk helpt dat ijsvorming te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je een bak ijs krijgt onderin komt het doorgaans omdat het niet kan wegstromen. dus een vuile bak of niet genoeg vrije ruimte onder de unit waardoor het ijs omhoogwerkt vanaf de grond doordat het water geen druppels kan vormen tijdens het vallen.

dus MINSTENS 20cm vrije ruimte onder de unit en de lekbak schoon hebben.

koemodus moet je NIET gebruiken aangezien dit ook de fan aanzet en tot storingen leid. gewoon met (warm) water of de fohn uit de badkamer pakken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Vliegvlug

Flight Simple

Koemodus! }:O
Pagina: 1