Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 121 Laatste
Acties:
  • 577.684 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:56
De pomp van de vloerverwarming zelf? Of de pomp naar de vloerverwarming toe?
De eerste heb ik juist zachter gezet zodat er makkelijker warm water bij kan worden geduwd door de pomp naar de vvw toe.
De pomp naar de vvw toe staat al. Maximaal 4m3 per uur

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Baapje327 Ik ga er van uit dat de systeemscheiding tussen vvw en de rest via een plaatwarmtewisselaar gebeurd. Dit is hopelijk niet meer de oude uit cv-ketel tijden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:20
Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:29:
De pomp van de vloerverwarming zelf? Of de pomp naar de vloerverwarming toe?
De eerste heb ik juist zachter gezet zodat er makkelijker warm water bij kan worden geduwd door de pomp naar de vvw toe.
De pomp naar de vvw toe staat al. Maximaal 4m3 per uur
Van de vloer zelf, die propt het tenslotte in de vloer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:
nou de dt 1 test was niet echt succesvol. COP ging niet omhoog maar omlaag, en dt werd ook niet gehaald. vrij zeker zat ie al op maximale flow, en kreeg ie inderdaad zn warmte niet weg. gewoon teruggezet naar dt 3.

nu nog even de VVW tweaken. vvw pomp zelf staat laag, en de pomp ernaartoe hoog. toch wordt de vloer niet echt warm en warmt de ruimte zeer langzaam op. de retour temp is 24 graden. ta 30, maar nu iets hoger gezet naar 34. hoopte eigenlijk op lage temperatuur te verwarmen, maar wordt toch snel hoger dan 30 wil t warm blijven. het is overigens een oude vloerverwarming met tyleenslangen.
iemand nog tips?
Heb je een platenwisselaar bij de vloerverwarming?
En is je systeem al eens gespoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:16
dunklefaser schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:31:
@Baapje327 Ik ga er van uit dat de systeemscheiding tussen vvw en de rest via een plaatwarmtewisselaar gebeurd. Dit is hopelijk niet meer de oude uit cv-ketel tijden.
Geldt het garantieprobleem ook voor warmtepompen? In vrijwel alle garantievoorwaarden van CV ketels (bv Nefit) staat dat je garantie vervalt als de vloerverwarming niet diffusie dicht is. Er moest dan een warmtewisselaar tussen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
Newbie hier :) Ik laat een huis bouwen dat voorzien zal worden van een LWWP. De bouwer stelt een Nefit Enviline Split 9.0 E-S voor, met een 50 liter buffervat en een 200 liter boiler. Een 300 liter boiler kan ook, dat is maar 100 euro duurder.

Mijn huis heeft twee badkamers, waarvan eentje met douche & ligbad, en de andere met alleen een douche. Verder is er vloerverwarming op de begane grond en de verdieping. Mijn huishouden bestaat uit 2 personen en - tegen die tijd - een baby van een paar maanden. Het bad gebruiken we nu nauwelijks, maar met een klein kind zal dat wellicht wat meer zijn.

De vragen die ik heb:

Zou een tower-uitvoering van de Enviline een alternatief kunnen zijn? De Split 9.0 T-S is ±250 euro duurder dan de combinatie van de E-S + en 300 liter boiler en neemt binnen minder ruimte in beslag. Daar staat tegenover dat de ingebouwde boiler van de tower ±190 liter is. Dat lijkt mij weinig, maar ik kan moeilijk inschatten hoe ver je daarmee komt.

Nog een andere optie is de Monoblock-uitvoering, die ±350 euro duurder is dan de Split in niet-tower-uitvoering. De buitenunit komt bij mij aan de gevel te staan, direct aan de muur van de bijkeuken waar de binnenunit wordt geplaatst. Wat is het voordeel van een monoblock anders dan een lager geluidsniveau? Wat zijn de nadelen? Ik lees over issues met lange leidingen bij koud weer maar dat zou bij mij niet aan de orde zijn denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 27-01-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pietje555, @CJG Als ik het goed interpreteer wat @Baapje327 schrijft is er nog gewoon een HT-verdeler met eigen pomp, eigenlijk dubbel slecht a) zuurstof door het hele systeem en b) onzinnige terugmenging met als gevolg te lage aanvoertemperatuur vvw.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
reneeke1970 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Pomp harder zetten, ik heb 31 in en 28 uit op twee groepen 125 meter
@Baapje327 Kan ook zijn dat er niet genoeg lauw water naar je verdeler aangevoerd word, kan zijn dat er nog een voetventiel en maximaal thermostaat opzit die meer flow tegenhouden dan doorlaten.
Post anders eens een foto van de verdeler+toebehoren er omheen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dunklefaser schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:45:
@Pietje555, @CJG Als ik het goed interpreteer wat @Baapje327 schrijft is er nog gewoon een HT-verdeler met eigen pomp, eigenlijk dubbel slecht a) zuurstof door het hele systeem en b) onzinnige terugmenging met als gevolg te lage aanvoertemperatuur vvw.
Just my 2 cts
Ik heb ook die onzinnige menging, nou daar heb ik de afglopen week niets van gemerkt, met 27 of 28c aanvoer deed ik het beter dan sommigen met hun LT verdelers.
Voordeel van een HT verdeler is dat het debiet in de vloer soms hoger kan omdat je een extra pomp hebt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Ik heb ook die onzinnige menging, nou daar heb ik de afglopen week niets van gemerkt, met 27 of 28c aanvoer deed ik het beter dan sommigen met hun LT verdelers.
Voordeel van een HT verdeler is dat het debiet in de vloer soms hoger kan omdat je een extra pomp hebt.
Hier idem, zelfs nog met voet ventiel en 15mm aansluiting. Werkt prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Hier idem, zelfs nog met voet ventiel en 15mm aansluiting. Werkt prima
15mm had ik eerst ook maar was geen succes, 22mm erop zonder ventielen en de delta T is 3 a 4c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:
nou de dt 1 test was niet echt succesvol. COP ging niet omhoog maar omlaag, en dt werd ook niet gehaald. vrij zeker zat ie al op maximale flow, en kreeg ie inderdaad zn warmte niet weg. gewoon teruggezet naar dt 3.

nu nog even de VVW tweaken. vvw pomp zelf staat laag, en de pomp ernaartoe hoog. toch wordt de vloer niet echt warm en warmt de ruimte zeer langzaam op. de retour temp is 24 graden. ta 30, maar nu iets hoger gezet naar 34. hoopte eigenlijk op lage temperatuur te verwarmen, maar wordt toch snel hoger dan 30 wil t warm blijven. het is overigens een oude vloerverwarming met tyleenslangen.
iemand nog tips?
Welke instelling heb je aangepast? De dT die je kunt instellen is niet de dT van Ta en Tr, maar de dT tussen in- en uitschakelen. De dT van de Ta en Tr kun je wel beïnvloeden, maar dat regelt de Pana zelf (als ik het goed heb).

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Na bijna een jaar heb ik nog steeds de Elga niet onder controle. Vrouwlief klaagt regelmatig dat het te koud is en dat kunnen we niet hebben....
Via de Honeywell thermostaat Weersafhankelijke regeling ingesteld stooklijn 12 (vloerverwarming), ruimtetemperatuur-terugkoppeling = 1.
Ta = 32, Tr = 27, pompinstelling bijna 3. Tgevraagd = 36. Actueel vermogen 'slechts' 90% (+- 880 W)
(Dit alles uit het menu van de thermostaat).

Actuele temperatuur in de kamer 19,8 (lees ik uit de servicetool, de thermostaat in de kamer geeft 20C).

Dus ondanks dat de temperatuur te laag is toert de Elga niet op naar Ta = 36.

Iemand een tip/idee?

[ Voor 0% gewijzigd door aartw99 op 27-01-2019 16:14 . Reden: toegevoegd +-880W ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Ik heb even naar de summiere documentatie van de Tado gekeken, maar zie niet echt nog grote verschillen met de EVOhome. De evohome doet ook aan TPI control:
https://ensupport.getconn...QA0&field=File_1__Body__s

Doet de NEST dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nee het is slecht :P

een oude HT verdeler en die zit direct op het vat. de WP ook. gaat dus zelfde water doorheen. slecht I know. daarom ben ik er ook mee bezig :) ik leer elke dag weer bij hier!

zie foto. aan de bovenkant komt warm water erbij. er zit wel een knop tussen (je ziet t stokje waar je de zwarte knop erachter op kunt zetten) maar die staat helemaal open en het is volgens mij gewoon open/dicht. geen ventiel of iets slims met temperatuur.

de temperatuurmeter die erop zit, is de retourtemperatuur. (althans, zo lijkt het mij, want dit is dezelfde temperatuur als onderin het vat waar de retour zit). (zou ook nog de temp van de vloer kunnen zijn, maar is wel altijd iets van 10 graden kouder dan de aanvoer).
voor zover zit er verder niks in waar je aan kan draaien, behalve de 2 knoppen (aanvoer en retour open/dicht voor zover ik kan beoordelen).

VVW verdeler 3

VVW verdeler 1

Het systeem is voor zover ik weet nooit gespoeld, en zit er al 40 jaar in (vanaf de bouw)

Als ik het zo opsom, dan hoor ik dit:
1. zet er een platenwisselaar tussen, (incl expansievat dan toch)
2. laat het systeem doorspoelen.
hoe zwaar moet de platenwisselaar zijn? de max van de WP? of liever meer? zoja, hoeveel meer?

als ik de systemen ga scheiden, moet ik dan nog iets anders ertussen zetten? en dan moeten die kranen er eigenlijk ook tussenuit toch? dan wordt het een verdeler met een pomp die dat rondpompt langs een warmtewisselaar. niks meer, niks minder. toch?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
tomtommetje schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Welke instelling heb je aangepast? De dT die je kunt instellen is niet de dT van Ta en Tr, maar de dT tussen in- en uitschakelen. De dT van de Ta en Tr kun je wel beïnvloeden, maar dat regelt de Pana zelf (als ik het goed heb).
ik heb de enige dT instelling die ik ken aangepast. in het menu 'verwarmen' --> 'aanvoer/retour temperatuur'.
ik was onder de indruk dat dit de 'maximale dT is die de pana zou moeten bereiken' de rest doet ie zelf.

de dT waarop ie aangaat zou dan de dt van doel ta en huidige tr zijn toch?
volgens mij regelt de pana dat laatste dus juist zelf, en kan je met de eerste spelen/instellen. maar dat is wat ik van dit forum heb opgepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:28:
[...]

Ja, niet opwarmen maar warm houden, 30Ta en zo continue mogelijk.
Ik heb mijn roomsensor op de retour van de vvw zitten en staat op 27 graden, dus hij warmt tot de retour 29 graden is (2 graden boven setpoint) en stopt, pomp uit na x sec. Ta gaat met warme dagen richting 33, met sub zero 29-30, dus omgekeerde stooklijn en automatisch. (y)
deze begrijp ik niet zo. als je een omgekeerde stooklijn hebt, dan ga je toch kouder water door de vloer pompen als het buiten kouder wordt? hoe komt er dan meer warmte in de vloer? er vanuit gaande dat je meer warmte nodig hebt omdat het buiten koud wordt natuurlijk.

Waarom wil je een omgekeerde stooklijn? ik weet niet of ik dat begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:57:
[...]

deze begrijp ik niet zo. als je een omgekeerde stooklijn hebt, dan ga je toch kouder water door de vloer pompen als het buiten kouder wordt? hoe komt er dan meer warmte in de vloer? er vanuit gaande dat je meer warmte nodig hebt omdat het buiten koud wordt natuurlijk.

Waarom wil je een omgekeerde stooklijn? ik weet niet of ik dat begrijp.
Blijft de wp laag draaien maar wel langer, dus meer warmte.

Ta 32 en een graad of 6 buiten
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Ta 29-30 met een graad of 0
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20190121&gs=3&m=1

Temp kamer beide gelijk 21,5

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:48:
[...]

ik heb de enige dT instelling die ik ken aangepast. in het menu 'verwarmen' --> 'aanvoer/retour temperatuur'.
ik was onder de indruk dat dit de 'maximale dT is die de pana zou moeten bereiken' de rest doet ie zelf.

de dT waarop ie aangaat zou dan de dt van doel ta en huidige tr zijn toch?
volgens mij regelt de pana dat laatste dus juist zelf, en kan je met de eerste spelen/instellen. maar dat is wat ik van dit forum heb opgepikt.
Stel hem maar eens in op 7 of 8, dan zul je geen verandering in dT zien tussen Ta en Tr, alleen dat hij later aan zal gaan. Bij een ruim bemeten WP icm een buffervat, deze niet te laag zetten. Ik heb de dT op 8 staan en zie bij dit weer dat hij af en toe uit gaat en dan na een uur weer opstart. De dT van Ta en Tr is nu 4.

Heb de stille modus weer op 3 staan, dan gaat het opstarten lekker rustig. Bij stand 1 gaat hij te snel in mijn huidige situatie.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
tomtommetje schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Stel hem maar eens in op 7 of 8, dan zul je geen verandering in dT zien tussen Ta en Tr, alleen dat hij later aan zal gaan. Bij een ruim bemeten WP icm een buffervat, deze niet te laag zetten. Ik heb de dT op 8 staan en zie bij dit weer dat hij af en toe uit gaat en dan na een uur weer opstart. De dT van Ta en Tr is nu 4.

Heb de stille modus weer op 3 staan, dan gaat het opstarten lekker rustig. Bij stand 1 gaat hij te snel in mijn huidige situatie.
hm interessant. staat bij mij permanent op stille stand 3. ik ga dt=8 eens proberen dan. hier ook een ruim bemeten WP en flink buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Blijft de wp laag draaien maar wel langer, dus meer warmte.

Ta 32 en een graad of 6 buiten
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Ta 29-30 met een graad of 0
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20190121&gs=3&m=1

Temp kamer beide gelijk 21,5
op, die begrijp ik wel. ga ik eens mee testen als de vvw zo werkt dat ik daadwerkelijk mn huis warmer kan stoken als ik de thermostaat opdraai, ipv ik de ta hoger moet zetten. (zoals nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:40
aartw99 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:40:
Na bijna een jaar heb ik nog steeds de Elga niet onder controle. Vrouwlief klaagt regelmatig dat het te koud is en dat kunnen we niet hebben....
Via de Honeywell thermostaat Weersafhankelijke regeling ingesteld stooklijn 12 (vloerverwarming), ruimtetemperatuur-terugkoppeling = 1.
Ta = 32, Tr = 27, pompinstelling bijna 3. Tgevraagd = 36. Actueel vermogen 'slechts' 90%.
(Dit alles uit het menu van de thermostaat).

Actuele temperatuur in de kamer 19,8 (lees ik uit de servicetool, de thermostaat in de kamer geeft 20C).

Dus ondanks dat de temperatuur te laag is toert de Elga niet op naar Ta = 36.

Iemand een tip/idee?
Dit herken ik wel... is je opgenomen vermogen ±960watt?
Bij een bepaalde TA / TR wordt het volle opgenomen vermogen pas vrij gegeven. Bij mij ligt dit meestal rond ta31 (dan toert hij door naar 1060watt).

Ik kan het zelf wel manipuleren door de VVW tijdelijk uit te zetten dan jankt hij zo door naar 1060watt overgenomen omdat alles dan over de JAGA's loopt

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
Wat is de reden dat een Elga dat doet? Defrosts voorkomen?
Mij lijkt het juist de bedoeling om vol gas te geven tot de Ta (of Tr) is behaald en daarna te gaan moduleren en proberen dT en/of Ta vast te houden. Geen vol gas geven terwijl de Ta (of Tr) nog lange na niet in zicht is gaat natuurlijk onherroepelijk tot klachten leiden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG

CJG

@Baapje327

Hier een rekenmodel voor de grootte van de platenwisselaar.

https://www.econo.nl/berekening-warmtewisselaar-oppervlakte

Ik heb een wisselaar van 0,96 m2, dat werkt goed bij mij.

Zie ook dit topic

Vermogen platenwisselaar vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Jim423 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:18:
Wat is de reden dat een Elga dat doet? Defrosts voorkomen?
Mij lijkt het juist de bedoeling om vol gas te geven tot de Ta (of Tr) is behaald en daarna te gaan moduleren en proberen dT en/of Ta vast te houden. Geen vol gas geven terwijl de Ta (of Tr) nog lange na niet in zicht is gaat natuurlijk onherroepelijk tot klachten leiden.
Hij lijkt bepaalde compressor frequenties pas vrij te geven bij een bepaalde TA / TR.. Ik denk dat dit onderdeel is van de regelstrategie.
Je ziet dit bij andere WP's ook in bepaalde vormen (panasonic geeft bijv meer vermogen vrij onder een bepaalde Tbuiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Hij lijkt bepaalde compressor frequenties pas vrij te geven bij een bepaalde TA / TR.. Ik denk dat dit onderdeel is van de regelstrategie.
Je ziet dit bij andere WP's ook in bepaalde vormen (panasonic geeft bijv meer vermogen vrij onder een bepaalde Tbuiten)
En de delta t moet bij pana onder 6 graden blijven. Doet elga dat misschien ook?? Dan is je oorzaak een te koude retour van je vloer. Misschien bypass proberen te installeren om hem beetje te foppen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
CJG schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:51:
@Baapje327

Hier een rekenmodel voor de grootte van de platenwisselaar.

https://www.econo.nl/berekening-warmtewisselaar-oppervlakte

Ik heb een wisselaar van 0,96 m2, dat werkt goed bij mij.

Zie ook dit topic

Vermogen platenwisselaar vloerverwarming
euh, als ik naar onderstaande link kijk, zijn de warmtewisselaars obv KW. en daarnaast een oppervlakte.
als ik kijk naar 0,96 m2, dan moet je een behoorlijk forse unit kopen. opzich levert de WP nooit meer dan 12 KW, dus is dan een 22KW niet ok? het lijkt voor mij alsof er gemeten wordt met 2 maten (KW en m2). de calculator helpt mij ook niet echt om eerlijk te zijn. eigenlijk wil ik gewoon permanent 30 graden water aanleveren, en dan eigenlijk ook 30 graden wat door naar de VVW, snap dat er iets verschil in zit, maar kan nooit veel zijn toch?

https://www.halvewerk.nl/huis-en-tuin/warmtewisselaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
Waar komen die rare 20 minuten ELGA pauzes toch vandaan? Tijden niet gezien en nu zomaar een paar keer de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:34:
[...]

En de delta t moet bij pana onder 6 graden blijven. Doet elga dat misschien ook?? Dan is je oorzaak een te koude retour van je vloer. Misschien bypass proberen te installeren om hem beetje te foppen?
Dat zou idd werken... Of het de afgifte en rendement ten goede komt valt te betwijfelen
amarkest schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:26:
Waar komen die rare 20 minuten ELGA pauzes toch vandaan? Tijden niet gezien en nu zomaar een paar keer de afgelopen dagen.
Mij niet bekend? Laat eens een screenshot zien?

[ Voor 25% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2019 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Vandaag de trillingsdempers onder de ELGA gemonteerd . Even een full pull gesimuleerd en lijkt toch wel een enorm stuk stiller

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lxvucz.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:10:
[...]

euh, als ik naar onderstaande link kijk, zijn de warmtewisselaars obv KW. en daarnaast een oppervlakte.
als ik kijk naar 0,96 m2, dan moet je een behoorlijk forse unit kopen. opzich levert de WP nooit meer dan 12 KW, dus is dan een 22KW niet ok? het lijkt voor mij alsof er gemeten wordt met 2 maten (KW en m2). de calculator helpt mij ook niet echt om eerlijk te zijn. eigenlijk wil ik gewoon permanent 30 graden water aanleveren, en dan eigenlijk ook 30 graden wat door naar de VVW, snap dat er iets verschil in zit, maar kan nooit veel zijn toch?

https://www.halvewerk.nl/huis-en-tuin/warmtewisselaars
Ik zou advies vragen aan @Chris_82.
Die is expert op dit gebied.
Maar het kost geld om je installatie om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
CJG schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:39:
[...]

Ik zou advies vragen aan @Chris_82.
Die is expert op dit gebied.
Maar het kost geld om je installatie om te bouwen.
Zou top zijn!
geld is niet zo erg. het zo laten betekent dat de hele installatie een keer doorroest. kost ook geld, dus beter gewoon netjes inrichten.
@Chris_82 kan ik je een DM sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:31:
[...]

Dat zou idd werken... Of het de afgifte en rendement ten goede komt valt te betwijfelen

[...]

Mij niet bekend? Laat eens een screenshot zien?
ELGA TOOL zegt U3 is FALSE = WP warmtevraag valt weg.
Dt = 3,2 Ta= 40,2 roomtemp=20,3c roomsetpoint=20,5c bij roomtemp=20,2c gaat ELGA verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Daannn1987 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:38:
Vandaag de trillingsdempers onder de ELGA gemonteerd . Even een full pull gesimuleerd en lijkt toch wel een enorm stuk stiller

[Afbeelding]
Mooi :)
Welke dempers zijn dit? AM25?
Hoe hoog zijn deze dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:38:
[Afbeelding]
Op de foto lijkt het alsof de veren helemaal platgedrukt zijn. Dan werken de dempers niet zo best meer. Maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn, toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
JvdW schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:51:
[...]

Zijn de am15. De buiten unit weegt 33 kilo dus 25 leek mij te stevig.
Andrehj schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:23:
[...]

Op de foto lijkt het alsof de veren helemaal platgedrukt zijn. Dan werken de dempers niet zo best meer. Maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn, toch?
Optisch bedrog die 33kg doet weinig met de dempers.

[ Voor 38% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Die lange pauzes van 20-30 minuten heb ik soms ook. Met het koude weer toen de Elga de hele dag door draaide twee keer een half uur dat hij opeens stil stond. Draai weersafhankelijk en kan me niet voorstellen dat er iets aan de vraagzijde veranderde.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Beatman schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:48:
Die lange pauzes van 20-30 minuten heb ik soms ook. Met het koude weer toen de Elga de hele dag door draaide twee keer een half uur dat hij opeens stil stond. Draai weersafhankelijk en kan me niet voorstellen dat er iets aan de vraagzijde veranderde.
het is volgens mij ook eerder bij andere tweakers gebeurd, kan alleen niet terugvinden bij wie dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:31
zw7 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Ik heb even naar de summiere documentatie van de Tado gekeken, maar zie niet echt nog grote verschillen met de EVOhome. De evohome doet ook aan TPI control:
https://ensupport.getconn...QA0&field=File_1__Body__s

Doet de NEST dit anders?
De Tado heeft geen gedwongen schakelingen en verder is een en ander
klantspecifiek aan te passen door de Tado service

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:23:
[...]

ELGA TOOL zegt U3 is FALSE = WP warmtevraag valt weg.
Dt = 3,2 Ta= 40,2 roomtemp=20,3c roomsetpoint=20,5c bij roomtemp=20,2c gaat ELGA verder.
Ik heb dat wel eens gehad ja maar dan loop ik zelf met de thermostaat te rommelen.
Dit gebeurd bij jou wanneer de thermostaat gewoon permanent op 1 stand staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
JvdW schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:51:
[...]

Had de hoogte vraag niet gezien;
https://www.wasco.nl/arti...-veervo-et-am-15/99MI1398

60mm volgens de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Ik heb dat wel eens gehad ja maar dan loop ik zelf met de thermostaat te rommelen.
Ja idd, maar het lijkt op te treden na overschakeling van WAR/RAR naar full WAR.

Nog ff aankijken en dan weer terug naar WAR/RAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 23:07
@Baapje327
Heb even een stukje zitten teruglezen om een beter beeld van de situatie te krijgen.

De verdeler die je hebt voor de vloerverwarming (met 13 groepen(!)) is niet om te bouwen naar een ideale LT-verdeler. Deze WTH-verdelers sturen namelijk het water vanuit de aanvoerbalk retour naar de CV. En CV-aanvoer wordt altijd gemengd met VVW-retour.

Om het zo goed mogelijk te doen, zijn nieuwe aanvoer en retourbalken aan te bevelen. De pomp kun je wel hergebruiken. Vanwege de vele groepen valt het niet goedkoop uit (~300 euro via bijv. pumpendiscounter).

Voor het scheiden van de groepen met een WP heb je een hele grote warmtewisselaar nodig. Enerzijds vanwege een gewenste lage dT over je vloerverwarming en anderzijds vanwege een lage dT over de warmtewisselaar tussen warm-in (van CV) en warm-uit (naar VVW). Het vermogen van een warmtewisselaar valt daarom 10-20x lager uit dan waarmee geadverteerd wordt.

Voor je 12kW WP, dT = 5 over VVW en WP, dT = 1 tussen aanvoer CV en VVW kom je uit op minimaal 0.6 m2. Een nog grotere warmtewisselaar geeft je nog kleinere dT en nog betere COP (lager stroomverbruik). Let dus vooral op het oppervlakte van de warmtewisselaar, en natuurlijk de afmetingen (of het past?).

Voor de totale ombouw (warmtewisselaar, verdeler, expansievat, vuilafscheider, verder klein materiaal en arbeidsloon) gaan de kosten aardig oplopen.

In de toekomst geen plannen om een nieuwe vloer + vloerverwarming aan te gaan leggen toevallig?

Iemand anders een idee hoe snel het kan gaan met de vervuiling en corrosie van de warmtewisselaar in de WP, met extra vuilafscheider en eventueel fernox protector? })
(draait hier bij de buren ook al 40jr zonder wijzigingen, 2e gasketel pas, >15jr)

DM is prima, om niet teveel off-topic te gaan...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Chris_82 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:47:
@Baapje327
Heb even een stukje zitten teruglezen om een beter beeld van de situatie te krijgen.

De verdeler die je hebt voor de vloerverwarming (met 13 groepen(!)) is niet om te bouwen naar een ideale LT-verdeler. Deze WTH-verdelers sturen namelijk het water vanuit de aanvoerbalk retour naar de CV. En CV-aanvoer wordt altijd gemengd met VVW-retour.

Om het zo goed mogelijk te doen, zijn nieuwe aanvoer en retourbalken aan te bevelen. De pomp kun je wel hergebruiken. Vanwege de vele groepen valt het niet goedkoop uit (~300 euro via bijv. pumpendiscounter).

Voor het scheiden van de groepen met een WP heb je een hele grote warmtewisselaar nodig. Enerzijds vanwege een gewenste lage dT over je vloerverwarming en anderzijds vanwege een lage dT over de warmtewisselaar tussen warm-in (van CV) en warm-uit (naar VVW). Het vermogen van een warmtewisselaar valt daarom 10-20x lager uit dan waarmee geadverteerd wordt.

Voor je 12kW WP, dT = 5 over VVW en WP, dT = 1 tussen aanvoer CV en VVW kom je uit op minimaal 0.6 m2. Een nog grotere warmtewisselaar geeft je nog kleinere dT en nog betere COP (lager stroomverbruik). Let dus vooral op het oppervlakte van de warmtewisselaar, en natuurlijk de afmetingen (of het past?).

Voor de totale ombouw (warmtewisselaar, verdeler, expansievat, vuilafscheider, verder klein materiaal en arbeidsloon) gaan de kosten aardig oplopen.

In de toekomst geen plannen om een nieuwe vloer + vloerverwarming aan te gaan leggen toevallig?

Iemand anders een idee hoe snel het kan gaan met de vervuiling en corrosie van de warmtewisselaar in de WP, met extra vuilafscheider en eventueel fernox protector? })
(draait hier bij de buren ook al 40jr zonder wijzigingen, 2e gasketel pas, >15jr)

Ik zie dat je exact dezelfde verdeler hebt als ik (WTH). Die van mij heb ik enkele weken omgebouwd naar hydraulisch actief om het water niet alleen over de vloer te pompen, maar ook over de platenwisselaar. Dit kun je doen, zonder de pomp te verplaatsen, door:
1) Aanvoer CV af te doppen
2) Retour CV is nu retour vloer (naar platenwisselaar)
3) Afdoppen vloeraansluitingen achterste balk (bij bij slechts 2 groepen!)
4) Vloeraansluitingen achterste balk aansluiten aan aanvoerleiding (vanaf platenwisselaar)
Ik heb een wisselaar van 0,6 m2 gebruikt. Met jouw vermogen kun je dat met een dT (aanvoer WP; aanvoer vloer) van ca. 5 grC werken.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Baapje327

Ik heb de verdeler vervangen voor een rvs van pumpendiscounter en de vvw slangen in de zomer goed gespoeld met een tuinslang.
Fernox filter en protector er in voor toekomstige vervuiling plus dat de wp op zolder hangt is de kans klein dat je daar nog veel vervuiling krijgt.
Onlangs nog een keer boven water afgetapt maar het is nog steeds mooi schoon, moet ik er wel bij zeggen dat ik geen ijzer meer in mijn systeem heb en alle radiatoren verwijderd heb waar waarschijnlijk ook een laag rommel in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:49
LittleTycoon schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Ja die gebruik ik. Ik doe factor 3, volgens Nibe (te) agressief maar werkt voor mij.

De rest moet je idd proefondervinderlijk doen, maar niet via de dot, dan moet je stooklijn instellen en via andere setting de toegestane afwijking van compressor t.o.v stooklijn aanpassen, dan ga je na hogere Ta, wat je misschien wil als bovenstaande zo lees. Je zou ook pompsnelheid van automatisch naar manueel kunnen zetten, heeft ook impact op je dT of de compressorcurve handmatig instellen.

Je kan niet meer spelen dan de capaciteit van jouw WP. Dus als jouw WP bij 45% pompsnelheid en dT 5 maximale capaciteit afgeeft ben je klaar met spelen.

P.s. pompsnelheid zegt niet zoveel, bij mij doet ie bij 50% 25l/min en bij 100% 33. Heb je een flowmeter in jouw setup?
Heb even gekeken in de history. 100% pompsnelheid is 19 l/min. 40% pompsnelheid is 9 l/min. Niet geheel lineair, maar ook niet heel raar. Had van de week per ongeluk de instelling op enkel "radiator" gezet ipv "vloerverwarming en radiator". Nu die echt op "vloerverwarming en radiator" staat, ben ik wel content met het gedrag van de warmtepomp. De compressorcurve is nog iets waar ik naar kan kijken in de toekomst. Aan de pompsnelheid direct(icm manueel) wil ik niet zitten. Vind wel fijn dat die op dT stuurt.

Vannacht draaide de warmtepomp met een buitentemp van 5 graden een COP van 5. Ben ik best wel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
IBoat schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:55:
[...]

Ik zie dat je exact dezelfde verdeler hebt als ik (WTH). Die van mij heb ik enkele weken omgebouwd naar hydraulisch actief om het water niet alleen over de vloer te pompen, maar ook over de platenwisselaar. Dit kun je doen, zonder de pomp te verplaatsen, door:
1) Aanvoer CV af te doppen
2) Retour CV is nu retour vloer (naar platenwisselaar)
3) Afdoppen vloeraansluitingen achterste balk (bij bij slechts 2 groepen!)
4) Vloeraansluitingen achterste balk aansluiten aan aanvoerleiding (vanaf platenwisselaar)
Ik heb een wisselaar van 0,6 m2 gebruikt. Met jouw vermogen kun je dat met een dT (aanvoer WP; aanvoer vloer) van ca. 5 grC werken.
Klopt, als je het 'geluk' hebt van slechts 2 groepen dan is deze ombouw wel te doen. Eigenlijk heb jij ook een nieuwe aanvoerbalk gemaakt. Met 13 groepen wordt dat een hele klus, lastig om netjes te maken en waarschijnlijk is een nieuwe verdeler nog voordeliger ook dan alle koppelstukken en het handwerk wat erbij komt.

Nieuwe verdelers hebben ook van die mooie flowmetertjes erop, handig voor het inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
dank voor de 3 goede adviezen. ik ga even bij mezelf te rade of ik alles vervang, of er alleen een vuilvanger & warmtewisselaar er tussen zet.
opzich zit er roestbaars in het systeem, alleen de verdeler zelf en die doet t al 40 jaar zo, en scheelt een hoop gekloot met leidingen omkatten naar de nieuwe verdeler. (zitten onder elkaar ipv achter elkaar). worst case moet ik de verdeler zelf later nog eens vervangen.
aan de andere kant, wat chris zegt zit ook wel wat in. lastig om dit allemaal af te sluiten.

@Chris_82 is het niet te doen om de aanvoer en afvoer van de verdeler nu naar de platenwisselaar te lussen. (en de knoppen ertussenuit).dat zou relatief makkelijk zijn natuurlijk.

geen plannen voor een nieuwe vloer, ligt echt prachtig PVC in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 15:26
Andrehj schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:13:
[...]

Bij dezen dan. In het Duitse Planungshandbuch Ecodan 2018 vond ik op pagina 171 en 172 de CNDM functie in combinatie met dipswitch 7.1 compleet uitgelegd:
[Afbeelding: p171]
[Afbeelding: p172]
Samengevat staat er over de CNDM connector:

Dipswitch 7-1 en 9-1 op uit (= Stille modus activeren mogelijk):
  • Door een schakelaar tussen pin 1 en pin 2 kun je de stille modus activeren.
Dipswitch 7-1 op aan (= Vermogenssturing mogelijk):
  • Schakelen tussen 0-50-75-100% is mogelijk.
  • Opvallend: er staat met nadruk dat het vermogen op die waardes vastgezet wordt, dus niet dat het begrensd wordt! Op bijvoorbeeld stand 75% zou de compressor dus alleen (ongeveer) op dat vermogen draaien, en niet meer langzamer gaan draaien als dat kan.
Vragen die nog even open blijven (maar eigenlijk niet meer zo relevant zijn):
  • Voor welke buitenunits geldt dit eigenlijk?
  • Wat doet precies dipswitch 9-1, want die wordt alleen bij de stille modus genoemd, en niet bij de "Leistungssteuerung".
Dipswitch 9-1 heb ik nog nooit iets over gehoord of gelezen (nu voor het eerst dus :)). Bij de handleidingen die ik heb staat telkens dat 9-1 'no function' heeft.

Verder vind ik het opvallend dat wordt geschreven dat het moduleren wordt gedeactiveerd wanneer je de vermogenssturing activeert. Zo ervaar ik het namelijk niet hoewel hij op zich wel héél vaak op precies 1100W elektrisch draait moet ik zeggen. Ik had echter het idee dat dat was omdat ik in mijn afgiftesysteem altijd meer warmte vraag dan de wp op dat moment kan leveren en dat hij dus in de praktijk altijd op 75% van het maximale vermogen draait. Ik zal nog eens kijken als ik de Ta omlaag zet of hij dan wel onder die 1100W duikt of dan gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Baapje327 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:59:
dank voor de 3 goede adviezen. ik ga even bij mezelf te rade of ik alles vervang, of er alleen een vuilvanger & warmtewisselaar er tussen zet.
opzich zit er roestbaars in het systeem, alleen de verdeler zelf en die doet t al 40 jaar zo, en scheelt een hoop gekloot met leidingen omkatten naar de nieuwe verdeler. (zitten onder elkaar ipv achter elkaar). worst case moet ik de verdeler zelf later nog eens vervangen.
aan de andere kant, wat chris zegt zit ook wel wat in. lastig om dit allemaal af te sluiten.

@Chris_82 is het niet te doen om de aanvoer en afvoer van de verdeler nu naar de platenwisselaar te lussen. (en de knoppen ertussenuit).dat zou relatief makkelijk zijn natuurlijk.

geen plannen voor een nieuwe vloer, ligt echt prachtig PVC in.
Logisch dat je de vloerverwarming niet wilt vervangen als er net mooi PVC ligt, maar anders had het een mooie win-win kunnen opleveren.

Er zijn meerdere smaken en soorten LTV-verdelers te koop. RVS, kunststof, achter elkaar, onder elkaar. Hoeft niet het probleem te zijn.

Er zijn wel een paar nog creatievere oplossingen te bedenken, maar vanwege de locatie van de pomp blijft het wel een open verdeler, in semi-LTV-uitvoering. Ik ga er vanuit dat de pomp krachtig genoeg is om een groot deel van het water over de warmtewisselaar te laten gaan:
- sowieso moet dan op 1 van de balken de aanvoer of retour afgedopt worden.
- op de andere balk komt dan beide aanvoer en retour aansluitingen naar de warmtewisselaar
- 1 aansluiting heb je, de ander moet gemaakt worden:
optie 1 = 1 of 2 groepen die nu dicht staan losmaken en niet meer aansluiten. Op 1 balk afdoppen, op de andere balk gebruik je deze aansluitingen om de warmtewisselaar op aan te sluiten. Het beste de buitenste aansluitingen nemen voor de warmtewisselaar om zo min mogelijk menging van aanvoer en retour te krijgen.
optie 2 = op het andere uiteinde van de balk een nieuw inwendige schroefdraad maken dmv draadtappen.
Hoe realistisch dit laatste is laat ik aan jou of je installateur over.

Plan A met nieuwe verdeler heeft meer voordelen dan dit plan B, maar is ietsje duurder. De grootste kosten zitten in de warmtewisselaar, vuilafscheider en evt arbeidsloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Als je vloerverwarming 40 jaar oud is, dan is het wel ongeveer afgeschreven, zeker als hij niet diffuus dicht is.

Ik zou er in ieder geval nooit iets nieuws op aansluiten, geen ketel, geen warmtepomp.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 19:18
Voor het plaatsen van een buitenunit kan een omgevingsvergunning bouwen nodig zijn. Zie
https://www.omgevingsweb....eb+nieuwsbrief+28-01-2019 voor meer uitleg.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 20:59
Iemand een idee / zoekrichting hoe ik onderstaande grafiek wat meer kan laten afvlakken ? De woonkamer is prima op temperatuur en de VVW is hierbij aanzienlijk geknepen. Ik hoopte dan langere runs te maken waardoor er meer warmte door de rest van het circuit blijft stromen. Ik zie echter dat de runs ongeveer 30 minuten duren en vervolgens weer afslaat. Defrosts kunnen het met deze temperatuur niet zijn, dus de WP denkt dat hij klaar is.

Ik heb de stooklijn van de Loria verlaagd van 0.7 naar 0.5 (parameter 30) en de helling verhoogd van 0 naar 2.0 (parameter 31).

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/qfpos4o.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:35:
[...]

weer een paar van die rare stops gehad.

dus weer terug gezet op WAR/RAR en zoeken naar een 200L buffer met hygienespiraal en 2 warmtewisselaars. 1 vd ELGA en 1 vd Remeha-Calenta (vooralsnog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Als je vloerverwarming 40 jaar oud is, dan is het wel ongeveer afgeschreven, zeker als hij niet diffuus dicht is.

Ik zou er in ieder geval nooit iets nieuws op aansluiten, geen ketel, geen warmtepomp.
De vloer die er op ligt vaak niet, anders was het simpeler, nieuw er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:41
@wervisser Afgifte vergroten, zet de Ta maar eens 2 graden omhoog dan wordt het verhaal aardig vlakker verwacht ik.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@wervisser Wat is eigenlijk je bijbehorend stroomverbruik, gemeten met de youless?
Kijken we naar 500 W of 1500 W?

Welke flow geeft je Loria nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:18:
@wervisser Afgifte vergroten, zet de Ta maar eens 2 graden omhoog dan wordt het verhaal aardig vlakker verwacht ik.
Zal eens kijken hoe ik dit exact kan instellen. Logischerwijs moet ik hiervoor parameter 30 weer omhoog zetten of de helling verder omhoog brengen.
Chris_82 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:25:
@wervisser Wat is eigenlijk je bijbehorend stroomverbruik, gemeten met de youless?
Kijken we naar 500 W of 1500 W?

Welke flow geeft je Loria nu aan?
Plaatje zegt meer denk ik. Flow staat op 28 geloof ik, pomp stand 4.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/LgXQNSO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
wervisser schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Zal eens kijken hoe ik dit exact kan instellen. Logischerwijs moet ik hiervoor parameter 30 weer omhoog zetten of de helling verder omhoog brengen.
Ik weet niet hoe je dit bij een Loria doet, maar mijn WP vertoont ook zulk gedrag bij Ta <30.

Het verhogen van de Ta werkt 2 kanten positief op, namelijk WP kan meestal verder terugmoduleren bij een hogere Ta en het afgegeven vermogen wordt hoger bij een hogere Ta.

Qua COP lever je wel iets in, maar als ik jouw grafieken zo zie kan ik me niet voorstellen dat zulk gedrag een goede COP oplevert :P

Dus als je stookt met stooklijn dan het voetpunt (wat nu op 27 graden staat :?) eens 1 / 2 of 3 graden omhoog zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 28-01-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
[...]
[Afbeelding]
Aangezien je eerder, met kouder weer, je aanvoertemperatuur al nauwelijks omhoog wist te krijgen, vermoed ik eigenlijk dat het afgiftesysteem nog steeds niet helemaal goed waterzijdig ingeregeld is. Je vloerverwarming wordt niet optimaal benut, 1 of meerdere radiatoren die (relatief) teveel flow pakken tov afgiftevermogen.
Een rondje retourtemperaturen opmeten of extra DS18B20 sensoren toevoegen geeft hopelijk snel duidelijkheid.

Voor een 8kW WP is een flow van 28 L/min een beetje overkill, de huidige dT van 1.5-2 graden laat dat ook zien. Flow tussen de 15-20 L/min moet voldoende zijn zonder noemenswaardig effect op de COP.

Lagere flow en hogere dT maakt inregelen ook eenvoudiger. Later kun je de flow weer omhoog zetten ter verbetering COP, de verdeling van flow als gevolg van de stromingsweerstanden blijft ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Als men verwacht dat een WPboiler van 200 liter niet toereikend zal zijn (4 man, stortdouche en bad), wat is dan verstandig om te doen; een extra wp boiler, een (kleine) e boiler of een doorstroomverwarmer? Er wordt gebruikgemaakt van een wtw-installatie, waardoor een tweede wpboiler wellicht niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Flotzie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:20:
Als men verwacht dat een WPboiler van 200 liter niet toereikend zal zijn (4 man, stortdouche en bad), wat is dan verstandig om te doen; een extra wp boiler, een (kleine) e boiler of een doorstroomverwarmer? Er wordt gebruikgemaakt van een wtw-installatie, waardoor een tweede wpboiler wellicht niet mogelijk is?
er is een 270 liter versie O-) O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
Dylantje2 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:28:
[...]

er is een 270 liter versie O-) O-)
Er wordt standaard (nieuwbouw) een Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW50VKA voorgesteld. Daar zit een ingebouwde 200 liter boiler bij inbegrepen. Als uit de transmissieberekening blijkt dat deze WP mogelijk onder gedimensioneerd is, dan zal ik kiezen voor een grotere Mistubishi (SW75VAA/SW75YAA of SW80 Zubadan).

Maar ik ben nu op zoek naar een oplossing voor meer SWW. Keuzes keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 15:21
Wij hebben nu een maand ervaring met de Atlantic Explorer 270 liter op 500 (minimum). Nog nooit koud water problemen gehad. Zwaarste use case was een vol bad, gevolgd door normale douchebeurt, volgende ochtend nog een korte douche. Aan het einde van die douchebeurt werd het water minder warm (maar nog niet koud). 's Nachts staat de verwarming van de wpb uit. Mocht die aanstaan op continu dan was het helemaal geen issue. Of als de temperatuur hoger stond (bijv. 550) ook niet). Nu scheelt het 70 liter, maar een hogere temperatuur kan dit opvangen.

Situatie:
2 volwassenen + 2 kinderen (relatief klein bad, stortdouche) bij normaal gebruik.

Kortom: hoe vaak komt het voor in jouw gezin dat je allemaal achter elkaar doucht(en hoe lang)/een bad pakt. En hoeveel tijd zit er tussen om het weer te verwarmen? Erg persoonlijk.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Dus zo voelt het als een droom uiteen spat :(

De analyse verstuurd naar Techneco heeft de monteur niet bereikt. Deze heeft dus alle instellingen, die ik zelf had gecontroleerd, nog eens gedaan en is onverrichter zaken weer vertrokken. Een mogelijk probleem in de buitenunit is als probleem aangemerkt, nadat ik heb aangegeven dat deze afgelopen zomer is bijgevuld na een lekkage. Het feit dat hij het sindsdien prima heeft gedaan zegt niet over een mogelijke nieuwe lekkage.
Nieuwe afspraak gemaakt met de installateur om de buitenunit te legen en opnieuw te vullen.

Dus, nog nauwelijks SWW warmte, maar de CV doet het nog.

Voor de Loria bezitters onder ons. Willen jullie de SWW boost eens inschakelen ? Via de thermostaat of parameter 55 (firmware 26). Naar mijn bescheiden mening komt dan binnen enkele minuten het element bij, zichtbaar via het display. De fabrikant beweert bij hoog en laag dat dit niet het geval is, terwijl ik het eerder op deze manier heb gebruikt. Dus, wie is hier de gek 8)7

Parameter 55 herstellen naar 0 zorgt ervoor dat de boost weer wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
[...]

[...]

[Afbeelding]
Flow 28l/min? Ik kom met mijn 6008duo niet boven de 17l/min op pompstand 4

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
sgsdebruijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:31:
[...]

Ok, net even gekeken en hij staat op 26.9L/min. Informatie menu optie 6 Debietmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Flotzie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Er wordt standaard (nieuwbouw) een Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW50VKA voorgesteld. Daar zit een ingebouwde 200 liter boiler bij inbegrepen. Als uit de transmissieberekening blijkt dat deze WP mogelijk onder gedimensioneerd is, dan zal ik kiezen voor een grotere Mistubishi (SW75VAA/SW75YAA of SW80 Zubadan).

Maar ik ben nu op zoek naar een oplossing voor meer SWW. Keuzes keuzes..
De 50kva zou ik maar overslaan, dat is een herrieschopper.
Ga dan voor de 75VAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:00
Oproep ideeën aanvulling monitoring:
De monitoring januari staat weer voor de deur. We hadden afgesproken dat we eventueel de monitoring zouden aanvullen. Dit om meerwaarde kunnen geven voor de effiency verbetering en informatie voor bezoeker/forumleden die en WP willen aanschaffen.

We monitoren nu:
De monitoring systeemgrens is (strak)om de warmtepomp heen getrokken . Wat gaat de WP in- en uit.
Merk /type WP mono/split
Vermogen bij 35/7
Type warmtemeter ; extern gecertificeerd of intern WP
Niveau afgifte systeem Ta bij Tb 2C
P- elektrisch inclusief hulp energie (Gemeten) per maand
P-warmte (exclusief bijstook gas of elektrisch(Gemeten) per maand)
Gemeten:
MCOP
SCOP
SSW en CV gesplitst opgegeven
DHW met aparte WP boiler
Wat kunnen we er mee?
Je eigen systeem vergelijken met anderen en verbeteren.
Overzicht over performance bij aanschaf WP systeem

Mogelijke aanvullingen waaraan te voldoen:

Eenvoudig aan te leveren
Niet specifiek voor één (individueel)systeem
Eenmalige gegevens kort en niet teveel
Maandelijkse gegevens beperkt
Moet zinvolle bijdrage zijn voor geïnteresseerden

Eigenschappen WP
Betere omschrijving, type nummer enz
Maximale aanvoer temperatuur vooral voor DHW
COP(35/2) volgens specs
Hybride met HR ketel of full elektrisch
Opentherm of aan/uit het HR ketel
Weersafhankelijke regeling of ruimte regeling
Afschakel temp WP bij hybride uitvoering
Aardgas bijstook m3/jaar
l/min water circulatie
dT bij vol vermogen
Geluid: dB op 2 meter zij/voor/boven bij vollast en 0C
F-gas : R290, R32 , R410A ,R134A
Type compressor: Scroll,Rotary, Swing compressor
Bij split afstand tot binnenunit
Flash injectie?
Combi met boiler inhoud liters
Beta factor= ( Pwp (7/35)/Pwoning (-10)
Investering zonder en met installatie

Eigenschappen CV systeem:
Combi met DHW
Bijstook in serie of parallel
vloerverwarming (%)
radiatoren (%)
radiatoren geboost met ventilatoren?
Specifieke warmte afgifte W/C. (b.v. 300 W/C dan bij -10 P=30*300=9000W
Buffer
Glycol scheiding bij monoWP

Eigenschappen woning:
Label A++, A+,A,B,C
EPC
Bouwjaar
Oorspronkelijke gasverbruik (voor de WP toepassing)
Benodigde vermogen bij -10C
M2 woonoppervlakte
Specifiek energieverbruik W/C b.v. 200. Dan bij -10C P=30*200=6000W
kWh/M2 woonoppervlakte per jaar

Het is maar een opsomming van alles wat.
Met een discussie op dit forum kunnen we een keuze maken, aanvullingen zijn welkom.
Het moet geen Poolse landdag of Brexit worden, een beetje gestructureerd mag wel!
Ik stel voor om de discussie te beginnen met de WP zelf en daarna CV systeem en woning.
Als iemand , na discussie , een doordacht, vast omlijnd en realiseerbaar idee heeft graag via PM doorgeven dan zal ik ze verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:05
Een 200l warmtepomp boiler is misschien niet toereikend, maar als je met een warmtepomp de boiler verwarmt dan gaat dit veel sneller. Wellicht kom je niet met 1 run per dag uit, maar meerdere keren verwarmen kan ook :)

Wij hebben een 288l op 45 graden waar we meestal met 1x verwarmen per dag uit kunnen. Alleen met een vol bad + douchen verwarmen we hem in de avond nog een keer.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:05:
[...]

De 50kva zou ik maar overslaan, dat is een herrieschopper.
Ga dan voor de 75VAA
50VKA een herrieschopper? Is mij nooit opgevallen.
Samen met de 75VHA pasgeleden nog een aantal gezet, maar ik vond ze beide behoorlijk stil.
We durfden ze zelfs op een betonnen plat dak te plaatsen en dat was heel lang geleden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
roelzadh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:25:
Een 200l warmtepomp boiler is misschien niet toereikend, maar als je met een warmtepomp de boiler verwarmt dan gaat dit veel sneller. Wellicht kom je niet met 1 run per dag uit, maar meerdere keren verwarmen kan ook :)

Wij hebben een 288l op 45 graden waar we meestal met 1x verwarmen per dag uit kunnen. Alleen met een vol bad + douchen verwarmen we hem in de avond nog een keer.

[...]
Enig idee hoe snel een lege boiler (van 200 liter) verwarmd wordt met behulp van een ecodan sw50vka? Ik lees hier en daar dat dat toch snel een kleine 6 uur kan duren. Is dat een realistische inschatting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
@Flotzie, mooi rekentooltje:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

Hier is 288l met een 10kw warmtepomp meestal in een uurtje gedaan.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
roelzadh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:02:
@Flotzie, mooi rekentooltje:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

Hier is 288l met een 10kw warmtepomp meestal in een uurtje gedaan.
Dan is die 288L nog niet echt koud geweest.
Want volgens dat tooltje is er 15kWh voor nodig.... (dT45c)

@Flotzie 6 uur....nee gelukkig niet. Uurtje of 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 28-01-2019 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
@Oxellaar ik stop bij 45c, dus dt35 maximaal :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
wervisser schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:30:
Dus zo voelt het als een droom uiteen spat :(

De analyse verstuurd naar Techneco heeft de monteur niet bereikt. Deze heeft dus alle instellingen, die ik zelf had gecontroleerd, nog eens gedaan en is onverrichter zaken weer vertrokken. Een mogelijk probleem in de buitenunit is als probleem aangemerkt, nadat ik heb aangegeven dat deze afgelopen zomer is bijgevuld na een lekkage. Het feit dat hij het sindsdien prima heeft gedaan zegt niet over een mogelijke nieuwe lekkage.
Nieuwe afspraak gemaakt met de installateur om de buitenunit te legen en opnieuw te vullen.

Dus, nog nauwelijks SWW warmte, maar de CV doet het nog.

Voor de Loria bezitters onder ons. Willen jullie de SWW boost eens inschakelen ? Via de thermostaat of parameter 55 (firmware 26). Naar mijn bescheiden mening komt dan binnen enkele minuten het element bij, zichtbaar via het display. De fabrikant beweert bij hoog en laag dat dit niet het geval is, terwijl ik het eerder op deze manier heb gebruikt. Dus, wie is hier de gek 8)7

Parameter 55 herstellen naar 0 zorgt ervoor dat de boost weer wordt uitgeschakeld.
Beter is er iemand snel weer ter plaatse voor wat behulpzamere activiteiten...

Kan me nog herinneren dat de interne aanvoer/retourtemperaturen bij jou ook niet logisch waren, dat is destijds wel verholpen en komt nu overeen met je eigen DS18B20's?

Met SWW-boost hier geen element. Met LPP wel, dan gaat de boiler naar 55 met de WP, houdt die een tijd vast (half uur?) en dan gaat het SWW-element aan om de boiler verder omhoog in temperatuur te brengen. Gelijktijdig schakelt de WP weer terug op CV-bedrijf.
Welk element gaat er bij jou aan? De 2kW in de boiler, of de 3kW in het CV-deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
roelzadh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:25:

[...]
Wij hebben met 4 prs een 180ltr inbouw boiler die voldoende SWW maakt. Geen kleine kinderen. Ieder heeft zijn eigen douche ritme. Bad wordt sporadisch gebruikt.
Voor keuken hebben we een quooker.
Komt nagenoeg nooit voor dat de boiler leeg is. En als deze leeg is is het snel weer op temperatuur. Binnen een half uur.
Dus wel goed mogelijk om met een relatief kleine boiler voldoende SWW te hebben.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Wimhaw schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Wij hebben met 4 prs een 180ltr inbouw boiler die voldoende SWW maakt. Geen kleine kinderen. Ieder heeft zijn eigen douche ritme. Bad wordt sporadisch gebruikt.
Voor keuken hebben we een quooker.
Komt nagenoeg nooit voor dat de boiler leeg is. En als deze leeg is is het snel weer op temperatuur. Binnen een half uur.
Dus wel goed mogelijk om met een relatief kleine boiler voldoende SWW te hebben.
Wat voor boiler is dat? Hoeveel graden is de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hier boiler van 400 liter @45 graden, en als deze echt leeg is (komt niet voor maar wel eens getest) duurt het 80 minuten.

In de praktijk maximaal 70 minuten meegemaakt.

WP van 11,2KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01-2024
sgsdebruijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:31:
[...]

Same here, stand 3 en stand 4 komen beide niet hoger dan 23.6 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01-2024
wervisser schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:30:

Ja, zo zie ik het ook gebeuren. Ik kan het in mijn metingen ook zien. Moet er nog steeds naar kijken, want dat element zou op zijn eigen, aparte groep en fase moeten zitten, maar de kWh meter ziet het vermogen er wel bijkomen. Vermoed een aansluit foutje van de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:50
De boost nog nooit getest met de Loria. Ik heb zelf de electra voorbereid en de Loria heeft 1 aansluiting voor het buitendeel (20A) en 2 aansluitingen (16A) voor het binnendeel. In de meterkast verdeeld over 3 fases.

Je zou even bij je binnendeel kunnen kijken of er 2 kabels zijn. Of de kap even los en bij de aansluitklemmen kijken of er wat door gelust is.

[ Voor 34% gewijzigd door Erwin_83 op 29-01-2019 08:35 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Erwin_83 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:28:
De boost nog nooit getest met de Loria. Ik heb zelf de electra voorbereid en de Loria heeft 1 aansluiting voor het buitendeel (20A) en 2 aansluitingen (16A) voor het binnendeel. In de meterkast verdeeld over 3 fases.

Je zou even bij je binnendeel kunnen kijken of er 2 kabels zijn. Of de kap even los en bij de aansluitklemmen kijken of er wat door gelust is.
Klemmen checken, kan ook een 5 aderige kabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Bij mij heeft de Loria 3 groepen. De eerste gaat naar de buitenunit en van hieruit ook naar de binnenunit. De tweede is voor het SWW element wat in de boiler zit gemonteerd. De derde is voor het CV element in de WP.
Chris_82 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Beter is er iemand snel weer ter plaatse voor wat behulpzamere activiteiten...

Kan me nog herinneren dat de interne aanvoer/retourtemperaturen bij jou ook niet logisch waren, dat is destijds wel verholpen en komt nu overeen met je eigen DS18B20's?

Met SWW-boost hier geen element. Met LPP wel, dan gaat de boiler naar 55 met de WP, houdt die een tijd vast (half uur?) en dan gaat het SWW-element aan om de boiler verder omhoog in temperatuur te brengen. Gelijktijdig schakelt de WP weer terug op CV-bedrijf.
Welk element gaat er bij jou aan? De 2kW in de boiler, of de 3kW in het CV-deel?
De aanvoer en retour temperaturen komen volgens het display / mijn DS18B20's redelijk in de buurt. Ik heb een afwijking van ongeveer -1 graad in mijn monitoring.

We kunnen denk ik wel concluderen dat bij 'boost modus' het element behoort te schakelen.

Normaliter kon mijn WP de temperatuur van het SWW ook verwarmen, maar dit gaat nu maar met 1 graad per uur. Dit kan dus logischerwijze best aan de buitenunit liggen. Die komen ze morgen opnieuw op basis van gewicht vullen. Het niet inschakelen van het element kan ik nog niet verklaren, helaas de monteur ook niet. Mocht het probleem na de werkzaamheden aan de buitenunit nog niet zijn verholpen willen ze wel de printplaat vervangen.

Ik heb voor nu in elk geval het CV element via parameter 7 geblokkeerd. Om een hogere Ta te halen heb ik parameter 30 verhoogd naar 0.9 en parameter 31 teruggezet op 0. Even afwachten wat dit voor gedrag brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
sgsdebruijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:40:
[...]

Klemmen checken, kan ook een 5 aderige kabel zijn.
En dan een zogenaamde kookgroep gebruiken ?(dus een brug op de groepen in de geoepenkast) 2 groepen door 1 kabel lijkt me niet zomaar de bedoeling.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 17:05
@wervisser
Succes met de installateur.. inmiddels heb ik hun rechtstreeks moeten koppelen aan m'n rechtsbijstand. Omdat ze geen inzicht meer geven in wat ze allemaal gedaan hebben de afgelopen 2 jaar om het Techneco product fatsoenlijk werkend te krijgen. Waardoor ik er geen vertrouwen meer in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Erwin_83 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:06:
[...]
En dan een zogenaamde kookgroep gebruiken ?(dus een brug op de groepen in de geoepenkast) 2 groepen door 1 kabel lijkt me niet zomaar de bedoeling.
2x fase 2x nul 1x aarde, (bruin/blauw/grijs/zwart/geel-groen)
2 aparte 16A groepen
koperdikte 2.5mm2

Was simpelweg geen ruimte om het anders op te lossen. booster voor boiler staat overigens uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
amarkest schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Wat voor boiler is dat? Hoeveel graden is de temperatuur?
Het is mijn WP deze heeft een geïntegreerde boiler. Temperatuur max 51 min 43 gr C.
1x per 2 weken op legionella 61grC
Werkt prima bij ons zelfs met 2 tieners dames in huis. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Wimhaw op 29-01-2019 11:20 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
sgsdebruijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:46:
[...]

2x fase 2x nul 1x aarde, (bruin/blauw/grijs/zwart/geel-groen)
2 aparte 16A groepen
koperdikte 2.5mm2

Was simpelweg geen ruimte om het anders op te lossen. booster voor boiler staat overigens uit.
Wel een brugje om de groepen te koppelen ? Nu zou het kunnen zijn dat iemand denkt de kabel spanningsloos te maken door 1 groep uit te zetten en dan staat er toch nog spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Noord27 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:38:
@wervisser
Succes met de installateur.. inmiddels heb ik hun rechtstreeks moeten koppelen aan m'n rechtsbijstand. Omdat ze geen inzicht meer geven in wat ze allemaal gedaan hebben de afgelopen 2 jaar om het Techneco product fatsoenlijk werkend te krijgen. Waardoor ik er geen vertrouwen meer in heb.
Pff, dat loopt nu echt al jaren. Zou toch wel fijn zijn als dat een keer wordt afgerond, uiteindelijk had het wel moeten kunnen werken (zoals beoogd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Noord27 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:38:
@wervisser
Staat die van jou nu weer in storing dan?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Erwin_83 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:30:
[...]

Wel een brugje om de groepen te koppelen ? Nu zou het kunnen zijn dat iemand denkt de kabel spanningsloos te maken door 1 groep uit te zetten en dan staat er toch nog spanning op.
Gaan ieder naar een WCD die met groepsnr genummerd is (gaat worden, moet de boel nog netjes plaatsen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Felicia schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Staat die van jou nu weer in storing dan?
Nee draait nu goed. Maar wettelijk gezien heb je recht op 2 jaar garantie op de zaken die vervangen/gerepareerd zijn. Alleen willen ze niet aangeven wat ze nu vervangen op gerepareerd hebben. Krijg geen werkbon meer te zien. Enigste reactie die ik nog kreeg was dat de garantie nu verlopen is. 8)7

Dus heb ik het maar uitbesteed om dat te achterhalen. Kan mijn tijd beter gebruiken in andere noodzakelijke dingen (kantonrechter, notaris,.. :| ).

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 29-01-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:08

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Marktgids warmtepompen 2019. Weet niet of er nuttige info in staat. Voor Tweekers die aan het oriënteren zijn. Je moet hem wel aanvragen. Dus helaas geen klikbare link.

https://www.vakbladwarmte...ratis-beschikbaar-1014231

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 29-01-2019 12:10 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Noord27 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:04:
[...]

Nee draait nu goed. Maar wettelijk gezien heb je recht op 2 jaar garantie op de zaken die vervangen/gerepareerd zijn. Alleen willen ze niet aangeven wat ze nu vervangen op gerepareerd hebben. Krijg geen werkbon meer te zien. Enigste reactie die ik nog kreeg was dat de garantie nu verlopen is. 8)7

Dus heb ik het maar uitbesteed om dat te achterhalen. Kan mijn tijd beter gebruiken in andere noodzakelijke dingen (kantonrechter, notaris,.. :| ).
Ik krijg tot op heden de werkbon per mail verstuurd, nadat de monteur deze heeft ingevuld. Als jij hem dus niet krijgt, hebben ze toch echt iets aangepast lijkt mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
wervisser schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Ik krijg tot op heden de werkbon per mail verstuurd, nadat de monteur deze heeft ingevuld. Als jij hem dus niet krijgt, hebben ze toch echt iets aangepast lijkt mij :?
Ik heb geloof ik 2 keer een werkbon per mail door gestuurd gekregen in 2 jaar tijd. En ze zijn veel vaker als 2 maal geweest. Techneco zelf stuurt nooit een werkbon (die zijn al 4x geweest in 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:23
@wervisser Hier ook een hogere flow dan 26 bij stand 4. Heb zone 1 niet geknepen (wel 2 groepen uit), zone 2 is wel geknepen.

Youless gister geïnstalleerd. Zal vanavond even wat data delen. Opvallend is dat hij een vast patroon aanhoudt van (lijkt het) defrosts. 2per uur.

Ik kan het sww verhaal ook wel even voor je testen. Had de afgelopen dagen het cv element wel ingeschakeld (voor het weekend), en die sprong regelmatig bij terwijl het voor mijn gevoel echt niet nodig was. Ook geen WAF klachten dat het koud is in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Boeie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:54:
@wervisser Hier ook een hogere flow dan 26 bij stand 4. Heb zone 1 niet geknepen (wel 2 groepen uit), zone 2 is wel geknepen.

Youless gister geïnstalleerd. Zal vanavond even wat data delen. Opvallend is dat hij een vast patroon aanhoudt van (lijkt het) defrosts. 2per uur.

Ik kan het sww verhaal ook wel even voor je testen. Had de afgelopen dagen het cv element wel ingeschakeld (voor het weekend), en die sprong regelmatig bij terwijl het voor mijn gevoel echt niet nodig was. Ook geen WAF klachten dat het koud is in huis...
Wat is de buitentemp/luchtvochtigheid bij je? En gevraagde binnentemp? Hier geen defrosts gehad bij vraag 19graden en buitentemp tussen 1 en 5 graden 70/80%% luchtvochtigheid vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:23
sgsdebruijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Wat is de buitentemp/luchtvochtigheid bij je? En gevraagde binnentemp? Hier geen defrosts gehad bij vraag 19graden en buitentemp tussen 1 en 5 graden 70/80%% luchtvochtigheid vandaag.
Huidig verbruik

Luchtvochtigheid weet ik niet. Buitenunit staat op het westen, achter een schuur, op de grond. Voeler hangt aan de noordzijde van deze schuur. Ik heb geen weerstation hangen dus kan het niet exact zien. Enelogic maakt gebruik van het meetstation Rotterdam, woon zelf in de Hoekse waard.

Gevraagde binnentemp, zone 1 (beneden, hoofd) staat op 20,5, zone 2 (boven) op 18. In Zone 1 staat de Thermostaat aan de zuidzijde van de kamer, niet direct in de zon. Zone 2 staat de thermostaat in een kamer aan de noord/west kant op 18c, waar de groep vol open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:01:
[...]

weer een paar van die rare stops gehad.

dus weer terug gezet op WAR/RAR en zoeken naar een 200L buffer met hygienespiraal en 2 warmtewisselaars. 1 vd ELGA en 1 vd Remeha-Calenta (vooralsnog).
@Daannn1987 Na terugzetten van FullWar naar WAR/RAR geen rare stops meer gehad.

waarom zou de controlesensor van de Toshiba altijd op 20 moeten staan? (zie Handleiding servicetool ELGA)

die van mij staat regelmatig op 21
Pagina: 1 ... 34 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.