SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Probeer eens de flow van de warmtepomp te verhogen en de ta op 28c te zetten.HaveBlue schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Excuses voor de verwarring: het betreft 50l/h per groep (met een kleine variatie door verschillen in luslengte?). Dus de woonkamer (5 groepen) krijgt ~250l/h, de keuken ~100l/h, speelkamer dito etc.
Na een avond en een nacht met een stooklijn die een lagere Ta vraagt zie ik dat de buitenunit weliswaar minder vaak ontdooit (van belachelijk vaak naar nog steeds niet weinig) en nog steeds naar 100% moduleert. Het debiet heb ik vannacht laag gehouden (zoals gevraagd door de installateur) maar de vloer wordt op deze manier ook niet warm met een ruimtetemperatuur van 18,1°C vanochtend om 07:00.
Situatie voor de aanpassing van de stooklijn:
[Afbeelding]
En na:
[Afbeelding]
Dure dagen op deze manier
Flow van de wp moet ongeveer 16 a 17 liter per minuut zijn.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Help mij eens, heb jij dat al gedaan?Andrehj schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:47:
Ja, een vorstvrije afvoer aanleggen zoals dat ook in de installatiehandleiding van je buitenunit staat vermeld. En je weet nu waarom....
Hoe ziet dat er uit, is dat iets wat standaard is?
Ik hoef voor mij het wiel niet opnieuw uit te vinden.
De climate booster start op het laagste toerental als er een verschil is van 6 graden tov de ruimte temperatuur.Jan Treur schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 06:08:
Klopt het dat de Climatebooster alleen werkt als de onderkant van de radiator boven de 35 graden is? Dat staat in hun documentatie. Dan zal de Ta wel een stukje boven de 35 moeten liggen. Dat is dan niet effectief in tijden dat de watertemperatuur niet zo hoog is. Ik zou er wel een met name voor koelen willen gebruiken. Hoe reageert hij dan op de temperatuur aan de onderkant van de radiator? En hoe op die externe sensor die je er ook bij kan nemen?
https://docs.wixstatic.co...b41278366719af5d754c6.pdfThe required fan speed (revolutions per minute) is determined based on two temperature sensors. The
first sensor measures the incoming ambient air whereby the second sensor measures the water
temperature near the outlet of the radiator. The temperature difference between those sensors
determines the rotational speed of the fans. The ClimateBooster Radiator Pro temperature profile is
optimized in a way that it is suitable for a wide range of radiator configurations.
Ik heb totaal 3 meter lengte over 2 radiatoren en dat bevalt uitstekend. Weinig geluid, ook volgens mevrouw Gasschuif, en die heeft betere oren als ik...
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Enerzijds het proberen waard. Anderzijds: begin van de middag heb ik een overleg met de installateur om tot een oplossing te komen. Vanwege de aanhoudende problemen rondom en onder het vriespunt in de afgelopen winters wil ik een zwaarder systeem.Ramon_1984 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:37:
[...]
Zet de pomp van de badkamer maar eens uit en probeer eerst de wwonkamer op temperatuur te krijgen.
Langste groepen 2,5 / 3 l/pm is meer dan genoeg.
Ik vind me erin verdiepen, experimenteren en 'aan de knoppen draaien' leuk en aan de andere kant vlieg ik de hele wereld over voor mijn werk en wil ik de zekerheid dat mijn gezin probleemloos een warme benedenverdieping én badkamer heeft als ik van huis ben (zoals dat vroeger ook het geval was).
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Die mindere defrosts tussen de verschillende dagen zie ik hier thuis ook, dat is vooral een effect van de lagere luchtvochtigheid en nauwelijks een effect van je lagere Ta. Je vraagt namelijk nog steeds hetzelfde hoge vermogen van de WP.HaveBlue schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Excuses voor de verwarring: het betreft 50l/h per groep (met een kleine variatie door verschillen in luslengte?). Dus de woonkamer (5 groepen) krijgt ~250l/h, de keuken ~100l/h, speelkamer dito etc.
Na een avond en een nacht met een stooklijn die een lagere Ta vraagt zie ik dat de buitenunit weliswaar minder vaak ontdooit (van belachelijk vaak naar nog steeds niet weinig) en nog steeds naar 100% moduleert. Het debiet heb ik vannacht laag gehouden (zoals gevraagd door de installateur) maar de vloer wordt op deze manier ook niet warm met een ruimtetemperatuur van 18,1°C vanochtend om 07:00.
Situatie voor de aanpassing van de stooklijn:
[Afbeelding]
En na:
[Afbeelding]
Dure dagen op deze manier
Ook heb je mooi bewezen dat alleen een lagere Ta niet zorgt voor meer vermogen, juist omdat je al vrijwel continue verwarmt.
De totale warmte per dag is de vermenigvuldiging van verschillende factoren en wordt zo berekend:
kWh [/Dag] = Flow [L/s] * Warmtecapaciteit water [4.2 kJ/kg/K] * dT [K] * uren bedrijf [h]
Oftewel, 3 variabelen om aan te passen voor meer warmte zover de situatie dat toelaat:
- hogere flow (beinvloed vaak ook dT)
- hogere stooklijn voor grotere dT (vaak gaat ook retour T omhoog)
- langer stoken (max 24h per dag, nog minder als je ook SWW moet doen)
Daarnaast spelen nog een paar effecten mee:
- betere efficiency bij lagere Ta, elke graad lager geeft ~1% meer vermogen (zie tabellen van Mitsubishi/Fujitsu)
- In het ergste geval verlies je 15% van de tijd vanwege defrosts (40 min cyclus, minder voor langere cycli)
- vanwege opstarten (begin) en invriezen (eind) verlies je nog eens tot ~10% van het maximale vermogen
- lagere gemiddelde T (Ta/2+Tr/2) geeft minder afgifte voor CV
Daarom is het bijna nooit zo simpel als alleen een lagere Ta instellen, zonder dat je ook (a) de flow verhoogt en (b) het aantal uren in bedrijf verhoogt.
Zit je daarbij al aan de max, dan moet de beurs getrokken worden voor betere afgifte, betere ventilatie/isolatie, grotere WP, etc.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Zwaarder systeem gaat je niet helpen als je je vermogen niet kwijt kan.HaveBlue schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:27:
[...]
Enerzijds het proberen waard. Anderzijds: begin van de middag heb ik een overleg met de installateur om tot een oplossing te komen. Vanwege de aanhoudende problemen rondom en onder het vriespunt in de afgelopen winters wil ik een zwaarder systeem.
Ik vind me erin verdiepen, experimenteren en 'aan de knoppen draaien' leuk en aan de andere kant vlieg ik de hele wereld over voor mijn werk en wil ik de zekerheid dat mijn gezin probleemloos een warme benedenverdieping én badkamer heeft als ik van huis ben (zoals dat vroeger ook het geval was).
Met de door jouw aangegeven flow kan je:
(450l/h : 3600) * 4.2 * dt7 = 3.6kw kwijt. Flow moet omhoog wil je hier de volle 6kw in krijgen.
Met een 16kw krijg je alleen maar last van pendelen.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Ik had gisteren het element uitgeschakeld via parameter 7, omdat deze mijns inziens niet noodzakelijk is.Chris_82 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:51:
[...]
Komt op mij over als WP-only(T omhoog) --> WP+element(T piek) --> defrost --> en repeat ... ...
Wat is er gebeurd na 16:00 dat het 'element' niet meer meedoet?
Zo te zien doet je VVW het zo goed dat de Ta niet gehaald wordt, dan na een tekort van zoveel graadminuten komt het element bij, totdat de defrost timer zegt dat het tijd is.
- Woonkamer is wel warm, rest van het huis wat minder?
Voor een hogere Ta zal de dT omhoog moeten, dus flow omlaag (klopt, niet ideaal voor COP): pompstand lager of je VVW iets knijpen?
- overal wel lekker warm?
Stooklijn omlaag! Die dwingt nu dat het element moet bijkomen, terwijl de warmte prima in de vloer afgegeven wordt.
Bijvoorbeeld helling 0.5 / verplaatsing 0 of helling 0.3 / verplaatsing 4 (geeft beide Ta~30 bij vriespunt).
Bij mij ook iets bijzonders vandaag met de Loria 6010: na SWW run gaat de WP wat inhalen voor de CV met Ta=40 en haalt bij -2 buiten gewoon 10.2kW_thermisch op de Kamstrup!
De hellingshoek stond op 0.7 (parameter 30) en heb ik verlaagd naar 0.5. Ook omdat ik denk dat hij het prima moet kunnen. Ik zal eens proberen of ik de VVW nog iets verder kan knijpen, maar dat werkt bij mij met normale draai kraanknoppen.
Had ook een Kamstrup moeten nemen
Zoals gezegd is de flow nú laag vanwege de installateur die wil kijken wat het effect ervan is maar de pomp heeft vanaf inbedrijfstelling tot een aantal dagen geleden altjid voluit gedraaid. En de pomp in de binnenunit is prima in staat om de flow op zo'n niveau te krijgen dat de debietmeters op alle groepen op de begane grond maximaal uitslaan. Ik zal vanmiddag zien wat het feitelijk debiet dan is. Mocht het volledig debiet ook bij voldoende hoge Ta nog niet voldoende zijn dan hebben we een probleem van een heel andere orde. Hoewel ik me dat niet voor kan stellen omdat de vvw in combinatie met gas altijd uitstekend heeft gewerkt.roelzadh schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:32:
[...]
Met de door jouw aangegeven flow kan je:
(450l/h : 3600) * 4.2 * dt7 = 3.6kw kwijt. Flow moet omhoog wil je hier de volle 6kw in krijgen.
Het gaat om een soortgelijke verdeler als deze maar dan met 12 groepen, wellicht dat iemand anders weet hoe de schaalverdeling op de debietmeter is?
[ Voor 17% gewijzigd door HaveBlue op 25-01-2019 10:57 ]
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Lagere flow is hogere dt, maar ik had al gerekend met een behoorlijk hoge dt van 7.
Bij mij is de dt normaal 3 tot 4, dus dat is opeens nog maar de helft van je afgifte vermogen. Hogere flow en lagere TA/dt vindt een warmtepomp veel leuker.
Nu bij mij bijvoorbeeld:
(18l/m : 60 min) * 4.2 * 4 = 5kw afgifte.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Flow verlagen is vermogen omlaag brengen, de woning is niet warm dus je hebt meer vermogen nodig.HaveBlue schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:39:
[...]
Zoals gezegd is de flow nú laag vanwege de installateur die wil kijken wat het effect ervan is maar de pomp heeft vanaf inbedrijfstelling tot een aantal dagen geleden altjid voluit gedraaid. En de pomp in de binnenunit is prima in staat om de flow op zo'n niveau te krijgen dat de debietmeters op alle groepen op de begane grond maximaal uitslaan. Ik zal vanmiddag zien wat het feitelijk debiet dan is. Mocht het volledig debiet ook bij voldoende hoge Ta nog niet voldoende zijn dan hebben we een probleem van een heel andere orde. Hoewel ik me dat niet voor kan stellen omdat de vvw in combinatie met gas altijd uitstekend heeft gewerkt.
Het gaat om een soortgelijke verdeler als deze maar dan met 12 groepen, wellicht dat iemand anders weet hoe de schaalverdeling op de debietmeter is?
[Afbeelding]
Flow omhoog dus.
Daarnaast geeft een kleine delta t over de vloer de meeste watt p/m.
Alle dopjes uit bodem laten en 15 cm hoog opstellen?Chip2710 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:01:
[...]
Help mij eens, heb jij dat al gedaan?
Hoe ziet dat er uit, is dat iets wat standaard is?
Ik hoef voor mij het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Ik heb hooguit drie cm ijs, en dat is met wat zout in twee uur weg getrokken
1 PVoutput . Dongen NB
@roelzadh Een zwaarder systeem biedt naast wat extra vermogen ook de mogelijkheid om op een aantal plaatsen (wc, hal, kelder) waar vroeger CV-radiatoren zaten lage temperatuur radiatoren te plaatsen. Meer een nice to have dan een harde eis. Maar als er apparatuur gewisseld moet worden wil ik deze optie zeker hebben.
Als je warmtepomp te klein is haal je de gewenste TA niet. Met 12 groepen * 1.5l/m zou je voldoende moeten hebben om 10kw kwijt te kunnen aan vermogen. Mits je voldoende flow kan realiseren
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Gebrek aan ervaringen/kennis met een warmtepomp?HaveBlue schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:11:
@Ramon_1984 Ik volg je uitleg en wat kan dan de overweging zijn (van een professional) om de flow omlaag te brengen? Gebrek aan kennis?
@roelzadh Een zwaarder systeem biedt naast wat extra vermogen ook de mogelijkheid om op een aantal plaatsen (wc, hal, kelder) waar vroeger CV-radiatoren zaten lage temperatuur radiatoren te plaatsen. Meer een nice to have dan een harde eis. Maar als er apparatuur gewisseld moet worden wil ik deze optie zeker hebben.
Wellicht eerste keer?
Waarschijnlijk kennis gebaseerd op gasketel omdat de dT dan groter wordt en de Ta gelijk dus meer afgifte. Echter, als je de Ta al niet haalt en de dT te.groot is zal de Ta verder zakken.Ramon_1984 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:40:
[...]
Gebrek aan ervaringen/kennis met een warmtepomp?
Wellicht eerste keer?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik vind het niet fair om ze hier met naam te noemen maar in Nederland zitten er weinig bedrijven dichter op het Fujitsu/General-vuur dan zij.Ramon_1984 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:40:
[...]
Gebrek aan ervaringen/kennis met een warmtepomp?
Dit is het resultaat van een dag met stooklijn 0.7 en het gevolg van het verlagen van de stooklijn naar 0.5. De buitentemperaturen zijn ongeveer gelijk gebleven. Ik denk wel dat ik inderdaad mijn VVW verder moet knijpen, aangezien hij nog vaak in zakt.
Hij begint links tot 10:00 uur met stooklijn 0.7. Vervolgens volgen er 2 duidelijk zichtbare SWW runs. Na de laatste run draait deze op stooklijn 0.5.
Inmiddels zout er opgegooid, stond te glibberen op de ladder,reneeke1970 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:08:
[...]
Alle dopjes uit bodem laten en 15 cm hoog opstellen?
Ik heb hooguit drie cm ijs, en dat is met wat zout in twee uur weg getrokken
geen voornaam werk, moet een andere oplossing komen.....
Heb jij met die ijsvorming ook last van de verhoogde resonatie van de WP?
Nee ik heb geen resonantie, heb je toch geen ijs groei op de ventilator wat trilling geeft?Chip2710 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:20:
[...]
Inmiddels zout er opgegooid, stond te glibberen op de ladder,
geen voornaam werk, moet een andere oplossing komen.....![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, niet dat ik weet.reneeke1970 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:38:
[...]
Nee ik heb geen resonantie, heb je toch geen ijs groei op de ventilator wat trilling geeft?
Het gebeurt alleen bij vermogen >80%
Kijken of het aanblijft houden als het ijs weg is.
Lagere flow kan tot gevolg hebben dat Ta, Tr en dT stijgen,HaveBlue schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:11:
@Ramon_1984 Ik volg je uitleg en wat kan dan de overweging zijn (van een professional) om de flow omlaag te brengen? Gebrek aan kennis?
(1) hierdoor wordt mogelijk wel de Ta van de stooklijn bereikt
--> geen storing/betere regeling
(2) Als dT sterker stijgt dan de daling van de flow (kW = 4.2 * dT * flow), kan het zo zijn dat je meer afgifte krijgt omdat de gemiddelde T omhoog gaat
--> comfort verbetert
Er zijn helaas ook veel redenen te bedenken waarom een verlaging van de flow niet zal werken. Het is steeds een puzzel om te weten wat in een specifieke situatie het gewenste effect zal hebben.
Daar komt bij dat een WP een traag systeem is, een verandering kan uren nodig hebben voordat het CV-systeem weer stabiel is. Daar gaat een monteur niet op wachten. Goed uitleggen, luisteren, elke dag even kort contact per telefoon werkt mogelijk beter dan een bezoekje van een uur.
Met wat monitoring (verbruik en temperaturen) kun je trends ontdekken en logisch beredeneren wat de juiste verandering moet zijn. Hierdoor kun je sneller de juiste instellingen vinden voor jouw situatie.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
De vorming van ijs tussen dak en valken geeft een meer starre constructie en dus ook meer trilling naar het dak toe. Ik had er ook last van en heb al een aantal jaren geleden trillingdempers tussen balk en unit geplaatst, de unit staat dan ook ietsje hoger. Je kunt kiezen tussen zachte rubber dempers of de iets langere veerdempers. Lost het trillingprobleem wel op.Chip2710 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:20:
[...]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het kan goedkoper en beter:Gasschuif schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:06:
[...]
De climate booster start op het laagste toerental als er een verschil is van 6 graden tov de ruimte temperatuur.
[...]
https://docs.wixstatic.co...b41278366719af5d754c6.pdf
Ik heb totaal 3 meter lengte over 2 radiatoren en dat bevalt uitstekend. Weinig geluid, ook volgens mevrouw Gasschuif, en die heeft betere oren als ik...maak hier tussen de 31 en 37 graden water.
Bij het boosten van radiatoren speelt de hoeveelheid lucht een grote rol bij het vermogen: zie de grafieken. Er komt een omslagpunt van laminair naar turbulent en dan wordt de warmte overdacht een factor 2 beter,
Met goedkope Artic F9 silent ventilatoren (36m3/h) op een aluminium rekje met van 2m met pootjes (Die je onder de radiator schuift) en een regelbare thermostaat op de CV leiding op setpoint 23C heb je een goedkope en effectieve boost. De ruimte tussen de ventilatoren wordt via inductie ook lucht aangezogend dus volgens mijn berekening stroomt er 6*36*1,5= 330 m3/h door de platenradiator. Ik had er nog wel 4 ventilatoren (a 4euro per stuk)bij kunnen zetten blijkt uit onderstaande grafiek. Deze ventilatoren hoor je niet.
Hoeveel lucht verplaatst de Climate boosters voor 2 meter lengte?

[url=https://flic.kr/p/23NnCyg39906185223_e58dee10b1_b.jpg[/img] 13.39.08[/url]

In dit voorbeeld Ta=40C . Hoe lager de luchtuittrede temperatuur hoe meer vermogen er wordt afgegeven.
In mijn geval geeft de radiator door geforceerde convectie c.a 600W af. De voorkant doet ongeveer 90W totaal tegen de 700W.
Als de Ta daalt naar b.v. 25C, dan gaat de warmteproductie evenredig met een factor 4 naar beneden, terwijl bij natuurlijke convectie er nauwelijks nog warmte wordt afgegeven.
Welke trillingsdempers zijn dit (i.v.m. gewicht)? Toevallig deze of deze?Gasschuif schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:02:
[...]
De vorming van ijs tussen dak en valken geeft een meer starre constructie en dus ook meer trilling naar het dak toe. Ik had er ook last van en heb al een aantal jaren geleden trillingdempers tussen balk en unit geplaatst, de unit staat dan ook ietsje hoger. Je kunt kiezen tussen zachte rubber dempers of de iets langere veerdempers. Lost het trillingprobleem wel op.
[Afbeelding]
Ik heb ook een Zubadan 8 kW maar de installateur heeft ze destijds op massieve balken gezet, voor zover ik kan zien zelfs zonder trillingdempers. Vorig jaar hoorde ik al wat resonantie (betonnen plat dak) maar het lijkt dit seizoen storender te worden dus ik laat begin februari iemand langskomen om 'm op Big Foot fix-it's van 1 meter te zetten met het idee dat dat de trilling gaat verhelpen. Maar als die trillingdempers nog meer helpen kan ik dat natuurlijk ook meteen meenemen.
Zijn er mensen met die ervaring hebben met de webwinkel: https://www.topaircon.eu ?
Daarnaast zoek ik ook nog een installateur die bereid is om in Gouda de boel aan te sluiten.
En een winkel die nog wat andere mitsubishi spulletjes kan leveren. Hebben jullie tips voor mij?
Ik ben zojuist gebeld door de redactie van Radar, en ze waren inderdaad vooral op zoek naar de negatieve ervaringen. Ik heb uitgelegd waarom ik 2x nee ingevuld heb en dat dat niet perse negatief hoeft te zijn.Stoofie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:15:
[...]
Ook aangemeld, maar omdat je geen extra toelichting kunt geven heb ik ingevuld dat ik mijn huis niet warm krijg en geen lagere energierekening heb.
Ik denk dat ik dan meer kans heb dat ze contact met mij opnemen en maak ik er dan alsnog een positief verhaal van
Waarbij het dan natuurlijk de vraag is of ze het dan nog wel uit willen zenden, want ja, een warmtepomp en een positief verhaal, dat past niet in het radar-concept
Edit: Overigens lieg ik ook nog niet eens met dit verhaal, de warmtepomp krijgt het met deze temperaturen niet warm, maar dat was met de ketel ook al zo, iets met oude vloerverwarming met te weinig afgiftevermogen. De energierekening is ook niet gedaald, maar min of meer gelijk gebleven, terwijl het 1 á 2 graden warmer is in huis. Dat is dus wel een netto-winst, maar daar vragen ze niet naar...
Tevens heb ik aangegeven dat ik een negatief verhaal over warmtepompen niet passend vind, omdat negatieve ervaringen vaak aan slechte installateurs liggen en dat ze, als ze toch een onderwerp maken, ook positieve verhalen moeten brengen.
En daarvoor ben ik dan natuurlijk altijd beschikbaar
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Daar waren we al bang voorStoofie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:40:
[...]
Ik ben zojuist gebeld door de redactie van Radar, en ze waren inderdaad vooral op zoek naar de negatieve ervaringen. Ik heb uitgelegd waarom ik 2x nee ingevuld heb en dat dat niet perse negatief hoeft te zijn.
Tevens heb ik aangegeven dat ik een negatief verhaal over warmtepompen niet passend vind, omdat negatieve ervaringen vaak aan slechte installateurs liggen en dat ze, als ze toch een onderwerp maken, ook positieve verhalen moeten brengen.
Floep schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:40:
Na lange tijd met veel interesse dit topic te hebben gevolgd, nu de keuze gemaakt om ook aan de warmtepomp te gaan. Omdat ik de boel graag met loxene via modbus wil gaan aansturen is mijn oog gevallen op de systemen van mitsubishi. In het bijzonder de 8kw zubadan: PUHZ-SHW80VAA icm de ERSC-VM2C
Zijn er mensen met die ervaring hebben met de webwinkel: https://www.topaircon.eu ?
Daarnaast zoek ik ook nog een installateur die bereid is om in Gouda de boel aan te sluiten.
En een winkel die nog wat andere mitsubishi spulletjes kan leveren. Hebben jullie tips voor mij?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
De foto is van mijn 3,5 kW L/L Mitsu en weet niet precies meer wat er onder zit.(wel behoorlijk zacht rubber.)Vincm schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:22:
[...]
Welke trillingsdempers zijn dit (i.v.m. gewicht)? Toevallig deze of deze?
Ik heb ook een Zubadan 8 kW maar de installateur heeft ze destijds op massieve balken gezet, voor zover ik kan zien zelfs zonder trillingdempers. Vorig jaar hoorde ik al wat resonantie (betonnen plat dak) maar het lijkt dit seizoen storender te worden dus ik laat begin februari iemand langskomen om 'm op Big Foot fix-it's van 1 meter te zetten met het idee dat dat de trilling gaat verhelpen. Maar als die trillingdempers nog meer helpen kan ik dat natuurlijk ook meteen meenemen.
Mijn Zubadan van 8 kW weegt ongeveer 103 kG als ik mij niet vergis, waarvan schat ik 70% aan compressorzijde, dus een dikke 70 Kg. Wellicht is dit ergens in de manual te vinden?
Dat zou net kunnen met de AG-35 M8 Anders de 35 aan de andere zijde en de 45 aan compressorzijde.
Die Big Foots zijn behoorlijk zwaar en dempen ook al behoorlijk, zijn van geperst granulaat rubber.
Dit houdt momenteel verschillende wp bezitters bezig in dit topic.Andrehj schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:47:
Ja, een vorstvrije afvoer aanleggen zoals dat ook in de installatiehandleiding van je buitenunit staat vermeld. En je weet nu waarom....
Ik heb mijn 14 kW pomp op 2 betonnen banden staan in een grindbak, met ca 10 cm ruimte onder de pompkast.
Daarom ben ik eens gaan inspecteren hoe dat er nu bij mij aan toegaat.
Resultaat: geen ijs te zien,ook niet op het grind of onder aan de kast.
Helemaal niets
Toch is de temperatuur hier al dagenlang niet boven nul geweest, met nacht temperaturen van -6*.
Ik wil hiermee niemand aanmoedigen om de installatie instructies te negeren; maar er staan ook (veel) aanbevelingen in om aansprakelijkheid van de fabrikant op voorhand uit te sluiten.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat het goedkoper kan is buiten kijf...Tomexergie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:17:
[...]
Het kan goedkoper en beter:
Bij het boosten van radiatoren speelt de hoeveelheid lucht een grote rol bij het vermogen: zie de grafieken. Er komt een omslagpunt van laminair naar turbulent en dan wordt de warmte overdacht een factor 2 beter,
Met goedkope Artic F9 silent ventilatoren (36m3/h) op een aluminium rekje met van 2m met pootjes (Die je onder de radiator schuift) en een regelbare thermostaat op de CV leiding op setpoint 23C heb je een goedkope en effectieve boost. De ruimte tussen de ventilatoren wordt via inductie ook lucht aangezogend dus volgens mijn berekening stroomt er 6*36*1,5= 330 m3/h door de platenradiator. Ik had er nog wel 4 ventilatoren (a 4euro per stuk)bij kunnen zetten blijkt uit onderstaande grafiek. Deze ventilatoren hoor je niet.
Hoeveel lucht verplaatst de Climate boosters voor 2 meter lengte?
[Afbeelding]
[url=https://flic.kr/p/23NnCyg39906185223_e58dee10b1_b.jpg[/img] 13.39.08[/url]
[Afbeelding]
In dit voorbeeld Ta=40C . Hoe lager de luchtuittrede temperatuur hoe meer vermogen er wordt afgegeven.
In mijn geval geeft de radiator door geforceerde convectie c.a 600W af. De voorkant doet ongeveer 90W totaal tegen de 700W.
Als de Ta daalt naar b.v. 25C, dan gaat de warmteproductie evenredig met een factor 4 naar beneden, terwijl bij natuurlijke convectie er nauwelijks nog warmte wordt afgegeven.
Die Climate boosters zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs. Ze zitten er wel binnen 1 minuut onder, en dat mag wat kosten naar mijn idee. Ook is er een slim regelconcept met 2 sensoren op basis van dT radiator ruimte.
Tevens heb ik geen vermindering in flow in breedte over de radiator door het inductie effect (doordat alle fans pal naast elkaar zitten gemonteerd) dat geeft altijd een lagere flow gemiddeld over de radiator . Ik kan dat testen en ook meten met mijn zeer oude (maar goede...) mechanische integrerende lucht snelheid meter.

Ik heb een gemeten...snelheid van ca. 25 m/min, met 8 cm en 2m lang geeft dat 240 m3/h gemeten flow. Geen verkeerde waarde dacht ik zo. Fans dan draaien dik 4W AC vermogen met 35 C, op jaarbasis een peanuts verbruik.
Grappig om te zien dat ik dezelfde radiatoren heb als jij. De grootste hier met 4 platen van 5 is meter lang... is nog niet geboost. Wellicht dat ik dat er in de toekomst nog wel een aantal fans van een cm of 12 voor ga aanschaffen op een simpel frame analoog aan jou situatie. Een Climate booster is te klein in breedte.

Vanmorgen wel wat defrosts, maar tot nu toe rustig op 1200 W. Ben blij met de CB's Kan goed het verschil zien voor en na.
Toen ze er nog niet onder hingen toch wel veel starts/stops. April dit jaar gaan er 28...! kozijnen vernieuwd worden, met daarin triple glas. Vanwege de realief grote oppervlakte van alle beglazing gaat dat hier heel veel schelen in verbruik. Ook de boeiboorden worden vernieuwd met dikkere isolatie erachter.
[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 25-01-2019 23:01 ]
PFF Als je dat op een bitumen dak ga doen...
Succes...
Maar ik vrees dat je heel snel een ander heeel groot probleem hebt...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Spoelen ...!!!!Chip2710 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:20:
[...]
kost je je dak...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ben je nog welkom of gaan ze voor sensatie en negativiteit?Stoofie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:40:
[...]
Ik ben zojuist gebeld door de redactie van Radar, en ze waren inderdaad vooral op zoek naar de negatieve ervaringen. Ik heb uitgelegd waarom ik 2x nee ingevuld heb en dat dat niet perse negatief hoeft te zijn.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Bij mij denk ik ook.Chip2710 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:54:
Mijn buitenunit staat op het platdak en staat op van die rubber
blokken. Normaal gesproken is de unit vrijwel niet te horen in huis echter
nu al het defrost water zich verzamelt om de unit en bevriest worden
de resonanties echt veel meer doorgegeven.
Is dit herkenbaar?
Ik ben vanmiddag even op het dak geweest en daar ligt naast het standaard laagje (bevroren) water op het dak redelijk wat sneeuw.
Ik wou de WP 'even' optillen om te kijken hoeveel cm hoger deze kan met de huidige aansluiting, maar geen beweging in te krijgen met rondom 3//4 cm ijs
Ik heb ik de hal zo'n T33 hangen en dat werkt prima. Zonder ventilatoren. Daar komt best een bak warmte vanaf op 35 graden.detim schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 00:05:
Ik heb nu een tijdje een daikin intergas hybride
Bevalt vrij aardig, heb vloerverwarming en stook zo'n beetje tussen de 30 en 45 graden.
Nu wil ik om wat andere vertrekken in huis op te warmen de standaard radiatoren die vrij weinig doen gaan vervangen door radiatoren die wel geschikt zijn voor lage temperaturen.
De lokale verwarmingsman adviseert om standaard radiatoren te nemen maar dan 3x zo dik als nu, t33 dus veel meer vermogen.
Hebben jullie hier ervaring mee? Doet zo een radiator iets als er water van 32 graden doorheen komt? Of kun je beter voor een jaga oid. Gaan? Die zijn wel weer een stuk duurder namelijk.
Kun je bij zo een normale radiator ook een ventilator inbouwen als bij jaga dbe? Of heeft dat daar geen nut?
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk hoeveel vermogen je nodig hebt. Ik heb alles berekend voor 35/30.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Blijf van een bitumen dak af als het vriest...JvdW schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:57:
[...]
Bij mij denk ik ook.
Ik ben vanmiddag even op het dak geweest en daar ligt naast het standaard laagje (bevroren) water op het dak redelijk wat sneeuw.
Ik wou de WP 'even' optillen om te kijken hoeveel cm hoger deze kan met de huidige aansluiting, maar geen beweging in te krijgen met rondom 3//4 cm ijs
Hard asfalt breekt als het koud is..
Leuke site met ervaringen en weetjes over de Techneco Elga.
http://energiepionier.nl/tag/warmtepomp/
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Je kamer temperatuur stijgt weerDylantje2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:55:
[...]
Blijf van een bitumen dak af als het vriest...
Hard asfalt breekt als het koud is..![]()
@Beatman gratis reclame voor je siteavandermeulen schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:08:
energiepionier.nl
Leuke site met ervaringen en weetjes over de Techneco Elga.
http://energiepionier.nl/tag/warmtepomp/
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Geen idee, ze hebben meer mensen gebeld en gaan eerst de reacties verwerken en kijken of er een item gemaakt wordt. Ze hebben wel gevraagd of ik in dat geval mee wil werken, en daartoe ben ik natuurlijk wel bereidErwin_83 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:56:
[...]
Ben je nog welkom of gaan ze voor sensatie en negativiteit?
Ik denk trouwens wel dat ik er dit weekend ook nog een mailtje aan waag, alleen negatieve verhalen vertellen heeft geen zin.
Er staan elke dag duizenden auto's met pech langs de weg, daar leeft de wegenwacht van, dan ga je toch ook geen item maken over de onbetrouwbaarheid van auto's?
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Haha, mooi werk! Dan ga ik de boel daar ook maar bestellen denk ikroelzadh schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:04:
Heb daar m'n puhz-sw100yaa besteld, ze kwamen hem op de afgesproken tijd leveren met een bestelbus zonder laadklep. Samen met de slowaakse chauffeur de warmtepomp in de garage gezet. Verder netjes geleverd zonder beschadigingen![]()
[...]
De 7.5kw en 10kw zijn goedkoper, snap de meerwaarde van een zubadan niet echt in Nederland, behalve echt zeker weten dat je het warm houd bij -25c
Floep schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:58:
[...]
Haha, mooi werk! Dan ga ik de boel daar ook maar bestellen denk ik
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Dat heeft niet zozeer met DoT te maken, in principe regelt Nibe primair op dT ipv op Ta volgens stooklijn zoals de aziatische merken. Je kunt instellen in settings hoeveel werkelijke Ta mag afwijken van berekende Ta, factory setting is volgens mij 10 graden wat in veel gevallen (zowat alle gevallen bij vv) betekent dat Nibe primair op dT stuurt en niet op stooklijn Ta. DoT is binnen die parameters een sub regeling. Hoe hoger de DOT hoe hoger de dT bij lagere temps t.b.v. maximale warmteafgifte (relevantie hiervan neemt toe naarmate je afgiftecapaciteit in buisdiameter of groepslengte kleiner is). Dat jij dT 7 zou hebben bij DOT 15 kan ik niet onderschrijven. Bij DoT 10 heb een ik een dT van 7, dat wil zeggen dat andere, zoals genoemde, parameters ook een rol spelen.desert spider schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:56:
Heeft iemand een idee hoe bij Nibe dT bij DOT werkt? Als ik bij dT bijvoorbeeld 7 invul, en bij DOT -15, dan gaat de pomp volgens mij bij een buitentemperatuur van -15 een dT aanhouden van 7. Enkel, wat ik niet snap. Volgens welke curve/formule verkleint de pomp de dT bij een hogere buitentemperatuur. Wat wordt bijvoorbeeld de dT bij een buitentemperatuur van 0 graden, of bij 10 graden?
DoT -10 is de aanbevolen instelling voor NL, waarom zou je daarvan afwijken, een hogere dT is in prinipe lagere COP, terwijl je die hogere dT in NL klimaat niet perse nodig hebt.
Hoeveel setjes climate boost heb je onder de radiator? Ik gebruik de chinese temperatuur controller (10 europ Ali) met de NTC op de aanvoerleiding geklemd. Deze controller kun je de schakeldifferentie instellen Hij moet op koelen staan( schakelen als het water warm wordt). Tevens geeft hij op de display de temperatuur.Gasschuif schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:01:
[...]
Dat het goedkoper kan is buiten kijf...
Ik heb een gemeten...snelheid van ca. 25 m/min, met 8 cm en 2m lang geeft dat 240 m3/h gemeten flow. Geen verkeerde waarde dacht ik zo. Fans dan draaien dik 4W AC vermogen met 35 C, op jaarbasis een peanuts verbruik.
Grappig om te zien dat ik dezelfde radiatoren heb als jij. De grootste hier met 4 platen van 5 is meter lang... is nog niet geboost. Wellicht dat ik dat er in de toekomst nog wel een aantal fans van een cm of 12 voor ga aanschaffen op een simpel frame analoog aan jou situatie. Een Climate booster is te klein in breedte.
Ik vind 250 m3 wel laag;de stroming blijft laminair. Ik zou voor c.a 500 m3/h gaan; zie de grafiek.
Mijn analyse is gebaseerd op twee vergelijkingen; afgifte van de platen en de convectie stoom van de lucht. Daarnaast de warmteoverdacht factor gebaseerd op Nu, Re, Pr berekeningen voor insiders. Toch wel handig om met en analyse in te schatten wat het effect van boosten is. Luchtzijdig moeilijk te meten, maar waterzijdig zou je met een Kamstrup goed kunnen meten. Zouden Climateboost e.a dat doen? Leuke proefopstelling.
Ik weet niet of ik een dT 7 zou hebben bij een DOT -15. Dit was puur een theoretische exercitie.LittleTycoon schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:17:
[...]
Dat heeft niet zozeer met DoT te maken, in principe regelt Nibe primair op dT ipv op Ta volgens stooklijn zoals de aziatische merken. Je kunt instellen in settings hoeveel werkelijke Ta mag afwijken van berekende Ta, factory setting is volgens mij 10 graden wat in veel gevallen (zowat alle gevallen bij vv) betekent dat Nibe primair op dT stuurt en niet op stooklijn Ta. DoT is binnen die parameters een sub regeling. Hoe hoger de DOT hoe hoger de dT bij lagere temps t.b.v. maximale warmteafgifte (relevantie hiervan neemt toe naarmate je afgiftecapaciteit in buisdiameter of groepslengte kleiner is). Dat jij dT 7 zou hebben bij DOT 15 kan ik niet onderschrijven. Bij DoT 10 heb een ik een dT van 7, dat wil zeggen dat andere, zoals genoemde, parameters ook een rol spelen.
DoT -10 is de aanbevolen instelling voor NL, waarom zou je daarvan afwijken, een hogere dT is in prinipe lagere COP, terwijl je die hogere dT in NL klimaat niet perse nodig hebt.
De reden dat ik uberhoud dit systeem wil begrijpen is omdat ik niet tevreden ben met de standaard instelling van "vloerverwarming" en "vloerverwarming met radiator". Als ik de dT instel voor vloerverwarming, gaat de dT onder de 4 en staat de pomp op 100% te draaien. Bij "vloerverwarming met radiator" is de dT rond de 5 en draait de pomp "maar" op 45%. Zoek daarom naar een middenweg voor de dT, maar weet niet zo goed wat ik moet instellen bij de handmatige instelling, omdat ik het verloop van de dT niet ken tussen buiten 10 graden, of buiten -10 graden. Denk dat ik dit proefondervindelijk moet gaan vaststellen.
Gebruik jij trouwens ruimtethermostaatcompensatie? Zoek daar ook nog naar een optimum.
Allemaal geregeld door de WAR. T binnen was al die tijd comfortabel warm. Benedenverdieping Tmin 21.2 Tmax 21. 8.
WAF heeft niet geklaagd.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Eigenlijk was ik nog een beetje aan het twijfelen tussen beide. Had gelezen in de specificaties dat bij A2W35 de maximale capaciteit en het rendement beter is bij de 80, maar ik weet niet zeker hoe relevant dat eigenlijk is...roelzadh schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:03:
Bewuste keuze voor de 8kw?
De 7.5kw en 10kw zijn goedkoper, snap de meerwaarde van een zubadan niet echt in Nederland, behalve echt zeker weten dat je het warm houd bij -25c
[...]
Ik heb er hier 2, eentje van 1 meter met 10 fans en eentje van 2 meter met 20 fans. Het toerental is een beetje te verstellen door de magneet ietsje hoger of lager te verschuiven. Hoger als c.a. 15 cm van de onderkant kan niet, of je moet de kabel verlengen. Zoals ze nu draaien heeft WAF goedkeuring, ik schat op 50 % van nominaal.Tomexergie schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 01:03:
[...]
Hoeveel setjes climate boost heb je onder de radiator? Ik gebruik de chinese temperatuur controller (10 europ Ali) met de NTC op de aanvoerleiding geklemd. Deze controller kun je de schakeldifferentie instellen Hij moet op koelen staan( schakelen als het water warm wordt). Tevens geeft hij op de display de temperatuur.
Ik vind 250 m3 wel laag;de stroming blijft laminair. Ik zou voor c.a 500 m3/h gaan; zie de grafiek.
Mijn analyse is gebaseerd op twee vergelijkingen; afgifte van de platen en de convectie stoom van de lucht. Daarnaast de warmteoverdacht factor gebaseerd op Nu, Re, Pr berekeningen voor insiders. Toch wel handig om met en analyse in te schatten wat het effect van boosten is. Luchtzijdig moeilijk te meten, maar waterzijdig zou je met een Kamstrup goed kunnen meten. Zouden Climateboost e.a dat doen? Leuke proefopstelling.
Waterzijdig zit in de WP een flowmeter, en ik meet aanvoer en retour temp met 2 digitale thermometertjes. Het mooist is inderdaad de radiator water flow, maar dan moet ik er bv een TA meet afsluiter inbouwen. Met een gelaste installatie is dat nog niet zo simpel gedaan. Ook heb ik geen TA meter meer tot mijn beschikking. Dus ik vind het prima zo. Verwacht de komende winter wel ietsje omlaag te kunnen gaan met de maximum begrenzing van de Ta op de Mitsu door de plaatsing van het triple glas.
Om de afgifte calculator te programmeren zal Climate booster (denk ik) wel een goede test opstelling gemaakt hebben.
Vandaag na de start vanmorgen nu op minimum frequentie 20 Hz. Buiten een graad of 8.
Wordt het nog warmer dan gaat hij aan uit regelen. Ik vind het prima zo..
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 26-01-2019 16:12 ]
Ja die gebruik ik. Ik doe factor 3, volgens Nibe (te) agressief maar werkt voor mij.desert spider schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 08:06:
[...]
Ik weet niet of ik een dT 7 zou hebben bij een DOT -15. Dit was puur een theoretische exercitie.
De reden dat ik uberhoud dit systeem wil begrijpen is omdat ik niet tevreden ben met de standaard instelling van "vloerverwarming" en "vloerverwarming met radiator". Als ik de dT instel voor vloerverwarming, gaat de dT onder de 4 en staat de pomp op 100% te draaien. Bij "vloerverwarming met radiator" is de dT rond de 5 en draait de pomp "maar" op 45%. Zoek daarom naar een middenweg voor de dT, maar weet niet zo goed wat ik moet instellen bij de handmatige instelling, omdat ik het verloop van de dT niet ken tussen buiten 10 graden, of buiten -10 graden. Denk dat ik dit proefondervindelijk moet gaan vaststellen.
Gebruik jij trouwens ruimtethermostaatcompensatie? Zoek daar ook nog naar een optimum.
De rest moet je idd proefondervinderlijk doen, maar niet via de dot, dan moet je stooklijn instellen en via andere setting de toegestane afwijking van compressor t.o.v stooklijn aanpassen, dan ga je na hogere Ta, wat je misschien wil als bovenstaande zo lees. Je zou ook pompsnelheid van automatisch naar manueel kunnen zetten, heeft ook impact op je dT of de compressorcurve handmatig instellen.
Je kan niet meer spelen dan de capaciteit van jouw WP. Dus als jouw WP bij 45% pompsnelheid en dT 5 maximale capaciteit afgeeft ben je klaar met spelen.
P.s. pompsnelheid zegt niet zoveel, bij mij doet ie bij 50% 25l/min en bij 100% 33. Heb je een flowmeter in jouw setup?
Volgens mij zijn @Rol-Co en ik de enige die een negatieve stooklijn hebben, viel mij niet tegen op 27 of 28c ta draaien.Wimhaw schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:56:
dT is weer terug op de nominale instelling van 3. Met een Ta van 27. Met de vorstperiode waren beide waarden hier een stuk hoger Ta lag toen gemiddeld op 31 met een gemiddelde dT van 6.
Allemaal geregeld door de WAR. T binnen was al die tijd comfortabel warm. Benedenverdieping Tmin 21.2 Tmax 21. 8.
WAF heeft niet geklaagd.
Wat wel een beetje tegenviel was dat het sww een beetje teveel afkoelde in de leidingen richting de douche, nu het weer warmer buiten is is de douche direct warmer zonder dat de tanktemperatuur gewijzigd is.
Ga ik nog aan werken.
De basis is goed, nu nog even kijken of je wat verbruik kan afsnoepen zonder dat je er last van hebt. Tenminste, dat probeer ik hier nog steeds.Gasschuif schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:48:
[...]
Ik heb er hier 2, eentje van 1 meter met 10 fans en eentje van 2 meter met 20 fans. Het toerental is een beetje te verstellen door de magneet ietsje hoger of lager te verschuiven. Hoger als c.a. 15 cm van de onderkant kan niet, of je moet de kabel verlengen. Zoals ze nu draaien heeft WAF goedkeuring, ik schat op 50 % van nominaal.
Waterzijdig zit in de WP een flowmeter, en ik meet aanvoer en retour temp met 2 digitale thermometertjes. Het mooist is inderdaad de radiator water flow, maar dan moet ik er bv een TA meet afsluiter inbouwen. Met een gelaste installatie is dat nog niet zo simpel gedaan. Ook heb ik geen TA meter meer tot mijn beschikking. Dus ik vind het prima zo. Verwacht de komende winter wel ietsje omlaag te kunnen gaan met de maximum begrenzing van de Ta op de Mitsu door de plaatsing van het triple glas.
Om de afgifte calculator te programmeren zal Climate booster (denk ik) wel een goede test opstelling gemaakt hebben.
Vandaag na de start vanmorgen nu op minimum frequentie 20 Hz. Buiten een graad of 8.
Wordt het nog warmer dan gaat hij aan uit regelen. Ik vind het prima zo..Hier trouwens RAR regeling, en geen stooklijn. De Mitsu bedienen unit hangt hier aan de muur. T ruimte blijft tussen 0,4 graden rondom setpoint van 19 C.
[Afbeelding]
Met 8 graden is hij hier al aan het aan uiten hoor.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
@koevlaas2
Klopt, nu met 8 graden 31-32 Ta en met -5 slechts 29 Ta, blijft ie lekker laag en door het lange lopen toch prima warm.
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 26-01-2019 11:04 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij dezen dan. In het Duitse Planungshandbuch Ecodan 2018 vond ik op pagina 171 en 172 de CNDM functie in combinatie met dipswitch 7.1 compleet uitgelegd:godfriedd schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:24:
Ik heb overigens naar mijn weten nooit in een 'officiële' handleiding zien staan dat dat kabeltje voor 0%/50%/75%/100% werkt voor de 75VHA of 75VAA.

Samengevat staat er over de CNDM connector:
Dipswitch 7-1 en 9-1 op uit (= Stille modus activeren mogelijk):
- Door een schakelaar tussen pin 1 en pin 2 kun je de stille modus activeren.
- Schakelen tussen 0-50-75-100% is mogelijk.
- Opvallend: er staat met nadruk dat het vermogen op die waardes vastgezet wordt, dus niet dat het begrensd wordt! Op bijvoorbeeld stand 75% zou de compressor dus alleen (ongeveer) op dat vermogen draaien, en niet meer langzamer gaan draaien als dat kan.
- Voor welke buitenunits geldt dit eigenlijk?
- Wat doet precies dipswitch 9-1, want die wordt alleen bij de stille modus genoemd, en niet bij de "Leistungssteuerung".
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2019 11:15 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor je reactie, dat is een goed idee.Gasschuif schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:02:
[...]
De vorming van ijs tussen dak en valken geeft een meer starre constructie en dus ook meer trilling naar het dak toe. Ik had er ook last van en heb al een aantal jaren geleden trillingdempers tussen balk en unit geplaatst, de unit staat dan ook ietsje hoger. Je kunt kiezen tussen zachte rubber dempers of de iets langere veerdempers. Lost het trillingprobleem wel op.
[Afbeelding]
Ga ik ook zo doen!
PS, welk draad is dat, M8?
M8 inderdaad.Chip2710 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:03:
[...]
Bedankt voor je reactie, dat is een goed idee.
Ga ik ook zo doen!
PS, welk draad is dat, M8?
De WP staat op een deltaT van 3 op dit moment (draait netjes), en hij verwarmd enkel een buffervat (500L). de VVW trekt daar warmte uit. Aangezien de WP 500L buffer heeft, zou het voor mij prima zijn om heeel langzaam te verwarmen (deltaT dus laag).
Zou deze situatie nou efficiënter worden als ik de deltaT van 3 verlaag, naar deltaT 1?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Waardes die belangrijk zijn:
- minimum vermogen bij +12
- maximum vermogen bij -10
Bij 2 graden heb je capaciteit genoeg dan :-)
Ik zou de 7.5 nemen, die doet het het mooiste bij hoge temperaturen, of de 10kw als de 7.5 te zwak is. Daarna de 11.2kw zubadan.
Floep schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:40:
[...]
Eigenlijk was ik nog een beetje aan het twijfelen tussen beide. Had gelezen in de specificaties dat bij A2W35 de maximale capaciteit en het rendement beter is bij de 80, maar ik weet niet zeker hoe relevant dat eigenlijk is...
[ Voor 10% gewijzigd door roelzadh op 26-01-2019 13:47 ]
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Het is eigenlijk vrij simpel.Dre schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:40:
Panasonic test specificaties gaan zelfs uit van een deltaT van 8°C bij hogere temperatuur verwarming. Eerlijk gezegd vraag ik mij af of die deltaT nou zo van belang is als sommige beweren.
Stel je hebt een Ta van 35 en Tr van 27. dT=8 dus.
Voor de warmteafgifte is van belang dat de gemiddelde temperatuur 31°C is.
Maar dat kun je ook krijgen met een dT van 4: Dus Ta=33 en Tr=29. Uiteraard moet om dezelfde hoeveelheid warmte te leveren dan wel de waterflow verdubbeld worden.
Maar................
De COP van de WP wordt grotendeels bepaald door de Ta.
En dat scheelt ongeveer 2-2,5% / °C
In het tweede geval (met de lagere dT en dus ook lagere Ta) is je Ta 2°C lager. Dus zal je WP 4-5% efficienter werken. Dus ook 4-5% minder stroom verbruiken. Van dat voordeel moet je dan natuurlijk wel weer het extra verbruik van je circulatiepomp af trekken.
Je moet dus zoeken naar een optimum tussen WP vermogen en circulatiepomp vermogen. Maar vaak telt de WP harder aan, omdat het daar om een groter vermogen gaat.
Zwerius Kriegsman
[ Voor 99% gewijzigd door roelzadh op 26-01-2019 13:44 ]
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
[ Voor 99% gewijzigd door roelzadh op 26-01-2019 13:47 ]
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
De ingebouwde in de Yutaki is wat lastiger in te stellen en gaat pas uit bij een grote overshoot dus als gevolg grote temperatuur variaties in de kamer.
Een aantal zaken vergeten.Zwerius schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:21:
[...]
Het is eigenlijk vrij simpel.
Maar dat kun je ook krijgen met een dT van 4: Dus Ta=33 en Tr=29. Uiteraard moet om dezelfde hoeveelheid warmte te leveren dan wel de waterflow verdubbeld worden.
Maar................
In het tweede geval (met de lagere dT en dus ook lagere Ta) is je Ta 2°C lager. Dus zal je WP 4-5% efficienter werken. Dus ook 4-5% minder stroom verbruiken. Van dat voordeel moet je dan natuurlijk wel weer het extra verbruik van je circulatiepomp af trekken.
Je moet dus zoeken naar een optimum tussen WP vermogen en circulatiepomp vermogen. Maar vaak telt de WP harder aan, omdat het daar om een groter vermogen gaat.
Flow moet haalbaar zijn
Afgifte moet voldoende verwarming geven met de lagere Ta
Een overmaats wp heeft geen baat bij lagere Ta maar gaat pendelen
De COP van de WP wordt grotendeels bepaald door ongeveer (Ta-Tr)/2 en niet door de Ta alleen. De WP moet nu eenmaal ook harder werken als de Tr al hoger is. De dT is dus minder belangrijk dan de meesten denken.Zwerius schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:21:
[...]
Het is eigenlijk vrij simpel.
Maar................
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
1.Uiteraard moet de flow haalbaar zijn. Daarom had ik ook geschreven dat de flow (in dit rekenvoorbeeld) verdubbeld moest worden. Ik had ook met andere getallen kunnen werken, dan was het geen verdubbeling. Het ging alleen even om het voorbeeld.Rol-Co schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:24:
[...]
Een aantal zaken vergeten.
Flow moet haalbaar zijn
Afgifte moet voldoende verwarming geven met de lagere Ta
Een overmaats wp heeft geen baat bij lagere Ta maar gaat pendelen
2. De afgifte wordt niet bepaald door de Ta maar door de Tm (dat is het gemiddelde van Ta en Tr) Als je Ta omlaag gaat en je Tr evenveel omhoog, blijft je Tm hetzelfde. En de warmte afgifte ook.
3.Een overmaats Wp gaat niet pendelen vanwege een lagere Ta, maar omdat die zijn vermogen niet kwijt kan.
Zwerius Kriegsman
Op basis van de instellingen, de behaalde Ta en de vollast modulatie van de buitenunit rond en onder het vriespunt is de conclusie dat de buitenunit in die situatie tekort komt voor de te verwarmen ruimtes i.c.m. het SWW. Maandag is er overleg tussen de installateur en hun leverancier (die destijds hier op locatie de intake heeft gedaan) om tot een definitieve oplossing te komen.
Tado....zw7 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:06:
Vanuit mijn CV tijd heb ik nog een EVO-home systeem aangesloten op de Hitachi WP in de aan/uit stand. Ik ben hier toch niet helemaal blij mee. Als het bijna bij het setpoint is, dan gaat ie de WP meerdere keren per uur aan/uit zetten voor 5 minuten (max 3x per uur). Ipv bijvoorbeeld 45 minuten aan, 15min uit. Is er een thermostaat die dit beter kan?
De ingebouwde in de Yutaki is wat lastiger in te stellen en gaat pas uit bij een grote overshoot dus als gevolg grote temperatuur variaties in de kamer.
Flow is eigenlijk meer afhankelijk van het vermogen waar de wp op loopt, het geeft geen zin om 21 liter per minuut erdoor te jagen als je wp nooit boven de 3,5kW aan afgifte draait. Ik ben van mening dat je moet kijken waar hij de meeste uren maakt en daar op afstellen. Bijkomend voordeel is, dat als de wp dan een keer gas geeft na een defrost bijv hij sneller terug toert omdat de Ta iets oploopt, met een hoge flow duurt dat veel langer.Zwerius schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:58:
[...]
1.Uiteraard moet de flow haalbaar zijn. Daarom had ik ook geschreven dat de flow (in dit rekenvoorbeeld) verdubbeld moest worden. Ik had ook met andere getallen kunnen werken, dan was het geen verdubbeling. Het ging alleen even om het voorbeeld.
Situatie afhankelijk denk ik, een jaga doet niets met 27 graden Ta, 30 kan net. Ta omlaag en Tr omhoog betekent minder dt dus ook minder vermogen, minder vermogen is minder afgifte. (Zie ik ook op de warmtemeter)2. De afgifte wordt niet bepaald door de Ta maar door de Tm (dat is het gemiddelde van Ta en Tr) Als je Ta omlaag gaat en je Tr evenveel omhoog, blijft je Tm hetzelfde. En de warmte afgifte ook.
Nou echt wel, lagere Ta haalt ie makkelijker, zeker met 8 graden buiten, bij 0 graden zou het kunnen maar dan heb je iets warmer nodig, daarom loopt een stooklijn ook op.3.Een overmaats Wp gaat niet pendelen vanwege een lagere Ta, maar omdat die zijn vermogen niet kwijt kan.
De meeste huizen, op nieuwbouw na hebben natuurlijk een onderbemeten afgifte systeem voor 30 graden verwarming of lager, dus ik kijk vanuit dat perspectief.
Al met al, ik denk dat een Dt van 3-5 gewoon goed is, je zet vermogen weg, een Dt van 1 lijkt me alleen goed met een bypass systeem of buffervat waarover je draait. Niet over een vloer of radiator.
Ik neem aan een gratis upgrade naar minimaal 12 kW.HaveBlue schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:06:
Van het bezoek van de installateur gisteren in ieder geval één ding opgestoken: door aan de peilglaasjes van de debietmeters te draaien kun je het debiet per groep instellen![]()
Met het debiet per ruimte beter ingesteld is de verdeling van warmte meer naar wens - helaas nu met een buitentemperatuur waarop de unit met ~40% modulatie, een Ta van 32 en een dT van 4 de ruimtes op temperatuur houdt.
Op basis van de instellingen, de behaalde Ta en de vollast modulatie van de buitenunit rond en onder het vriespunt is de conclusie dat de buitenunit in die situatie tekort komt voor de te verwarmen ruimtes i.c.m. het SWW. Maandag is er overleg tussen de installateur en hun leverancier (die destijds hier op locatie de intake heeft gedaan) om tot een definitieve oplossing te komen.
Ik ga de stille modus uittesten per 1 februari, als dat niet teveel cop kost is dit misschien een optie om permanent te gebruiken.Andrehj schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:13:
[...]
Bij dezen dan. In het Duitse Planungshandbuch Ecodan 2018 vond ik op pagina 171 en 172 de CNDM functie in combinatie met dipswitch 7.1 compleet uitgelegd:
[Afbeelding: p171]
[Afbeelding: p172]
Samengevat staat er over de CNDM connector:
Dipswitch 7-1 en 9-1 op uit (= Stille modus activeren mogelijk):Dipswitch 7-1 op aan (= Vermogenssturing mogelijk):
- Door een schakelaar tussen pin 1 en pin 2 kun je de stille modus activeren.
Vragen die nog even open blijven (maar eigenlijk niet meer zo relevant zijn):
- Schakelen tussen 0-50-75-100% is mogelijk.
- Opvallend: er staat met nadruk dat het vermogen op die waardes vastgezet wordt, dus niet dat het begrensd wordt! Op bijvoorbeeld stand 75% zou de compressor dus alleen (ongeveer) op dat vermogen draaien, en niet meer langzamer gaan draaien als dat kan.
- Voor welke buitenunits geldt dit eigenlijk?
- Wat doet precies dipswitch 9-1, want die wordt alleen bij de stille modus genoemd, en niet bij de "Leistungssteuerung".
mmm Omdat???koevlaas2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:37:
[...]
Ik ga de stille modus uittesten per 1 februari, als dat niet teveel cop kost is dit misschien een optie om permanent te gebruiken.
Mijn oude VHA model best een hoop lawaai maakt als ie start en naar de setpoint draait.
Nu draai ik permanent op 75%
De pagina over het aanpassen van de instellingen van de Elga is al bijna 3000 x bekeken. Ik wist niet eens dat er überhaupt zoveel verkocht zijn.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
:Beatman schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:52:
[...]
De pagina over het aanpassen van de instellingen van de Elga is al bijna 3000 x bekeken. Ik wist niet eens dat er überhaupt zoveel verkocht zijn.
Nice! Toen met de inkoopactie van Qurrent zijn er volgens mij echt veel verkocht:
https://www.qurrent.nl/in...2/inkoopactie-warmtepomp/
1930 aanvragen iig
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik denk dat er wel zo'n 6000 van in NL zijn (natte vingerwerk).Beatman schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:52:
[...]
Hmm dit is interessant, dacht eigenlijk dat een WP niet mogelijk was icm stadsverwarming.Daannn1987 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:54:
[...]
:
Nice! Toen met de inkoopactie van Qurrent zijn er volgens mij echt veel verkocht:
https://www.qurrent.nl/in...2/inkoopactie-warmtepomp/
1930 aanvragen iig
Heeft iemand hier ervaring mee hoe dat dan werkt?
EV6 Plus
Ik ben momenteel bij iemand de hele stadsverwarming eruit aan het werken, kwestie van een WP op het afgiftesysteem aansluiten (en een boileroplossing bedenken voor SWW).swat! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:26:
[...]
Hmm dit is interessant, dacht eigenlijk dat een WP niet mogelijk was icm stadsverwarming.
Dat is wel iets wat ik uiteindelijk ook graag zou willen, maar hoe werkt deze setup dan als je de stadsverwarming in eerste instantie wel behoudt?koevlaas2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:29:
[...]
Ik ben momenteel bij iemand de hele stadsverwarming eruit aan het werken, kwestie van een WP op het afgiftesysteem aansluiten (en een boileroplossing bedenken voor SWW).
EV6 Plus
Dat heb ik ook een keer gedaan, je sluit de WP parallel aan en zet 1 van de stadsverwarming hoofdkranen dicht. De WP heeft dan ook een kraan die dicht kan dus dan kan je switchen.swat! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:32:
[...]
Dat is wel iets wat ik uiteindelijk ook graag zou willen, maar hoe werkt deze setup dan als je de stadsverwarming in eerste instantie wel behoudt?
Maar, als we de zaak in 1x goed uitvoeren gaat de kraan van de SV niet meer open hoor (en kan dus beter meteen worden opgezegd).
Ik stuur je even een dm als je dat niet erg vindt.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:38:
[...]
Dat heb ik ook een keer gedaan, je sluit de WP parallel aan en zet 1 van de stadsverwarming hoofdkranen dicht. De WP heeft dan ook een kraan die dicht kan dus dan kan je switchen.
Maar, als we de zaak in 1x goed uitvoeren gaat de kraan van de SV niet meer open hoor (en kan dus beter meteen worden opgezegd).
EV6 Plus
Geen probleem.swat! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:39:
[...]
Ik stuur je even een dm als je dat niet erg vindt.
Ik kom ook van de stadsverwarming af. Een van de offererende leveranciers wilde eerst een Elga plaatsen en een klep om de stadsverwarming als bivalent aan te sturen. Maar 40 euro per maand vaste kosten was me iets teveel om als backup in stand te houden dus heb ik nu all-electric draaien en geen geneuzel meer met Ennatuurlijk.swat! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:26:
[...]
Hmm dit is interessant, dacht eigenlijk dat een WP niet mogelijk was icm stadsverwarming.
Daarnaast was met mijn verbruik een Elga niet rendabel (de besparing over 15 jaar was kleiner als de installatiekosten
Wel rendabel als je de ELGA solo ingezet zou hebben, maar daarin gaat je installateur nooit mee.Felicia schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:56:
[...]
Daarnaast was met mijn verbruik een Elga niet rendabel (de besparing over 15 jaar was kleiner als de installatiekosten).
Inderdaad, kwam meteen een Loria ter sprake toen ik zei dat de stadsverwarming eruit ging. Irritant was vooral dat die gast in maart zegt dat de offerte tot het eind van het jaar geldig is en z'n secretaresse in mei een mailtje er achteraan stuurt dat ze het niet meer voor die prijs willen doen.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:59:
[...]
Wel rendabel als je de ELGA solo ingezet zou hebben, maar daarin gaat je installateur nooit mee.
Waarom heb je uiteindelijk geen Loria genomen ? Ik heb er 1 geplaatst en die draait probleemloos.Felicia schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:06:
[...]
Inderdaad, kwam meteen een Loria ter sprake toen ik zei dat de stadsverwarming eruit ging. Irritant was vooral dat die gast in maart zegt dat de offerte tot het eind van het jaar geldig is en z'n secretaresse in mei een mailtje er achteraan stuurt dat ze het niet meer voor die prijs willen doen.
Met een beetje geluk draait mijn Loria na Techneco's bezoek maandag ook weer probleemloos. Dat heeft hij sinds de plaatsing in 2017 nog niet gedaan.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:14:
[...]
Waarom heb je uiteindelijk geen Loria genomen ? Ik heb er 1 geplaatst en die draait probleemloos.
Maar de SV is er wel uit
Ik doe geen zaken met bedrijven die offertes uitbrengen met een bepaalde termijn en vervolgens mededelen dat binnen die termijn de prijs veranderd, ondanks dat expliciet is toegezegd dat die prijs vast was.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:14:
[...]
Waarom heb je uiteindelijk geen Loria genomen ? Ik heb er 1 geplaatst en die draait probleemloos.
Daarnaast had ik wat bedenkingen over de techniek (geen buffervat, plaatsing binnenunit in een (te) krappe kast e.d.).
Ik draai over een Buffervat, heeft 't dan dus zin om een dt van 1 te gebruiken? De flow regelt de pana automatisch, en hij pompt sowieso altijd want hij regelt obv watertemperatuur.Rol-Co schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:26:
[...].
Al met al, ik denk dat een Dt van 3-5 gewoon goed is, je zet vermogen weg, een Dt van 1 lijkt me alleen goed met een bypass systeem of buffervat waarover je draait. Niet over een vloer of radiator.
Als er een paar dagen steady temperatuur wordt voorspelt, ga ik het eens proberen. Ben benieuwd wat ie dan doet.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik denk dat je wp vooral heel hard water gaat.pompen, bij de dT 3 instelling pompte de mijne 40lpm tegen pieken van 25 bij dt5 instelling. Daarnaast kan het goed zijn dat je wp z'n minimale vermogen niet goed kwijt kan want om 5kw kwijt te kunnen met dT 1 moet je WP ruim 60lpm verplaatsen. Wat als je 10kw nodig hebt?Baapje327 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:34:
[...]
Ik draai over een Buffervat, heeft 't dan dus zin om een dt van 1 te gebruiken? De flow regelt de pana automatisch, en hij pompt sowieso altijd want hij regelt obv watertemperatuur.
Als er een paar dagen steady temperatuur wordt voorspelt, ga ik het eens proberen. Ben benieuwd wat ie dan doet.
Hmm interessant/goed punt. Maar zou ie efficiënter worden van nog lagere dt? Dat ie dan harder gaat pompen is dan te compenserenFelicia schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:39:
[...]
Ik denk dat je wp vooral heel hard water gaat.pompen, bij de dT 3 instelling pompte de mijne 40lpm tegen pieken van 25 bij dt5 instelling. Daarnaast kan het goed zijn dat je wp z'n minimale vermogen niet goed kwijt kan want om 5kw kwijt te kunnen met dT 1 moet je WP ruim 60lpm verplaatsen. Wat als je 10kw nodig hebt?
Ik test 't morgen ff, als ie gaat pendelen merk ik 't gauw genoeg.
Als voordeel zal je de hoogste efficientie halen, of je alle nadelen zoals geluid, mega hoge flow enz daarvoor wilt is een 2e.Baapje327 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:34:
[...]
Ik draai over een Buffervat, heeft 't dan dus zin om een dt van 1 te gebruiken? De flow regelt de pana automatisch, en hij pompt sowieso altijd want hij regelt obv watertemperatuur.
nu nog even de VVW tweaken. vvw pomp zelf staat laag, en de pomp ernaartoe hoog. toch wordt de vloer niet echt warm en warmt de ruimte zeer langzaam op. de retour temp is 24 graden. ta 30, maar nu iets hoger gezet naar 34. hoopte eigenlijk op lage temperatuur te verwarmen, maar wordt toch snel hoger dan 30 wil t warm blijven. het is overigens een oude vloerverwarming met tyleenslangen.
iemand nog tips?
Pomp harder zetten, ik heb 31 in en 28 uit op twee groepen 125 meterBaapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:
nou de dt 1 test was niet echt succesvol. COP ging niet omhoog maar omlaag, en dt werd ook niet gehaald. vrij zeker zat ie al op maximale flow, en kreeg ie inderdaad zn warmte niet weg. gewoon teruggezet naar dt 3.
nu nog even de VVW tweaken. vvw pomp zelf staat laag, en de pomp ernaartoe hoog. toch wordt de vloer niet echt warm en warmt de ruimte zeer langzaam op. de retour temp is 24 graden. ta 30, maar nu iets hoger gezet naar 34. hoopte eigenlijk op lage temperatuur te verwarmen, maar wordt toch snel hoger dan 30 wil t warm blijven. het is overigens een oude vloerverwarming met tyleenslangen.
iemand nog tips?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, niet opwarmen maar warm houden, 30Ta en zo continue mogelijk.Baapje327 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:
nou de dt 1 test was niet echt succesvol. COP ging niet omhoog maar omlaag, en dt werd ook niet gehaald. vrij zeker zat ie al op maximale flow, en kreeg ie inderdaad zn warmte niet weg. gewoon teruggezet naar dt 3.
iemand nog tips?
Ik heb mijn roomsensor op de retour van de vvw zitten en staat op 27 graden, dus hij warmt tot de retour 29 graden is (2 graden boven setpoint) en stopt, pomp uit na x sec. Ta gaat met warme dagen richting 33, met sub zero 29-30, dus omgekeerde stooklijn en automatisch.
Dit topic is gesloten.
![]()