jerh schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:30:
[...]
Interessante materie. Maar als dat alleen aan de buitenkant geldt, wat heeft betere isolatie dan voor zin. Dat zou volgens deze theorie dan niet uitmaken. Ik gebruikte mijn boerenverstand en dat zegt hoe meer beweging hoe meer afkoeling.
In principe geldt, dat warmtetransport via een wand, dak, vloer, raam bestaat uit drie componenten: De overgangsweerstand van de lucht in de woonvertrekken naar het gebouwdeel, dan het warmtetransport door het gebouwdeel en vervolgens de overgangsweerstand van de buitenkant van het gebouwdeel naar de buitenlucht.
Je ziet ook in de berekening dat de overgangsweerstand aan de buitenkant van het gebouw lager is dan aan de binnenkant, omdat er altijd al rekening mee gehouden wordt dat er buiten wel enige luchtbeweging is en aan de binnenkant veel minder.
Het grootste deel van de warmteweerstand wordt echter bepaald door de R-waarde van de constructie zelf.
En dat is weer een optelsom van de R-waardes van de verschillende gebouwdelen (bijv. binnen spouwblad, isolatie, buitenspouwblad).
En van elk van de genoemde delen kun je de R-waarde weer simpel bepalen door uit te rekenen R=d / lambda.
d= dikte [in meters] en lambda= warmtegeleidingscoëfficient [in W/mK]. Die lambda waardes kun je voor allerlei materialen wel vinden in tabelletjes, zoals bijvoorbeeld op de site van Joost de Vree:
http://www.joostdevree.nl...leidingscoefficient.shtml
Maar als je een R-waarde van een gebouwconstructiedeel gemakkelijk wilt uitrekenen, verwijs ik je naar de Duitse website waar mijn plaatjes ook vandaan komen:
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
Daar kun je diktes en soorten van materialen ingeven en dan wordt netjes de R-waarde en U-waarde (=1/R) voor je uitgerekend en grafisch weergegeven. Bovendien kun je dan zien of je ergens in een constructie vochtproblemen kunt verwachten. Je moet wel een password aanmaken, maar de site is voor particulieren gratis te gebruiken.
Je kunt er zelfs een complete warmteverliesberekening maken voor je hele huis. Ook voor Nederlandse klimatologische condities. Dat was ook altijd gratis, maar het lijkt dat je er nu voor moet betalen.
Maar goed, als je de R (of U) waardes weet kun je zelf in EXCEL ook wel zo'n berekening maken.
Uitgaan van de ontwerpconditie buiten (voor mij in Twente is dat -12°C, in een groot deel van het land -10°C en ik dacht aan de kust zelfs maar -8°C?) en de gewenste binnentemperatuur per vertrek en je kunt zo de warmtestroom naar buiten per gebouwdeel uitrekenen:
Q=A*U*dT (Q is warmtestroom [in watt], U= de U waarde (of 1/R) in W/m2K en dT is het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Hier onder laat ik je een stukje zien van de transmissieberekening zoals ik die in EXCEL voor mijn eigen huis heb gemaakt.