Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.044 views

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:25
Chris_82 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:03:
@Boeie Met de flows die je nu hebt van 28 L/min kan het weinig kwaad om je garage (en andere lage-temperatuur ruimtes) gedeeltelijk of helemaal dicht te draaien. Zolang je maar boven de 10L/min blijft.
Wel bijzonder om te zien op je tekeningen dat er een meander is gebruikt in plaats van een slakkenhuis, dat is toch wat ouderwets?

Volgende stap wordt dan het waterzijdig inregelen ;)
Oftewel met een (IR-)thermometer aan de slag om de retourtemperaturen van iedere groep per verdeler ongeveer gelijk te hebben. Daar is het nu prima weer voor.
Die met de grootste dT (laagste retour T) volledig open houden en die met de kleinste dT (hoogste retour T) met kleine stapjes gaan dichtdraaien.
Geen idee waarom er meander is gekozen ipv slakkenhuis, hoor dit nu voor het eerst.

Garage draai ik vanavond dan weer helemaal dicht, die warmt al genoeg op van de aan/afvoer van de andere groepen.

Pomp naar stand 1 ook een optie? (staat nu dus op 2).

IR thermometer heb ik (alleen waar O-) ), dus dat gaan we de komende dagen eens stap voor stap doen.

@Chris_82 Wat ik mij nog wel afvroeg mbt parameter 'Verplaatsing van de verwarmingscurve' (31/51), deze heb ik ingesteld op 0,5 aangezien het bereik -4.5... 4,5°C is. Klopt dit? Jij had aangegeven 5.

[ Voor 10% gewijzigd door Boeie op 22-01-2019 10:08 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Boeie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:05:
[...]
Geen idee waarom er meander is gekozen ipv slakkenhuis, hoor dit nu voor het eerst.
Waarschijnlijk omdat de verdeler niet centraal ligt en je een paar grote raampartijen hebt in de woonruimtes.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Boeie
kmf schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:13:
[...]

Waarschijnlijk omdat de verdeler niet centraal ligt en je een paar grote raampartijen hebt in de woonruimtes.
Klopt, alle ramen op de BG zijn van boven tot onder, op de VD aan de voorzijde een groot raam en de achterzijde ook. Had mij al bedacht dat ik de groepen die het dichtst bij deze vensters liggen, zoveel mogelijk warmte moet geven ivm koudeval.

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:15:
[...]

Klopt, alle ramen op de BG zijn van boven tot onder, op de VD aan de voorzijde een groot raam en de achterzijde ook. Had mij al bedacht dat ik de groepen die het dichtst bij deze vensters liggen, zoveel mogelijk warmte moet geven ivm koudeval.
Het was verstandiger geweest om een korte slakkenhuisgroep daar te zetten. Of tenminste de rest van de woning in slakkenhuispatroon te doen.
Maar ach..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-11 20:58
Boeie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Garage draai ik vanavond dan weer helemaal dicht, die warmt al genoeg op van de aan/afvoer van de andere groepen.

Pomp naar stand 1 ook een optie? (staat nu dus op 2).

IR thermometer heb ik (alleen waar O-) ), dus dat gaan we de komende dagen eens stap voor stap doen.

@Chris_82 Wat ik mij nog wel afvroeg mbt parameter 'Verplaatsing van de verwarmingscurve' (31/51), deze heb ik ingesteld op 0,5 aangezien het bereik -4.5... 4,5°C is. Klopt dit? Jij had aangegeven 5.
Hoe is het geluid binnenshuis nu? Is er verbetering geweest met pompstand 4 --> 3 --> 2? Gezien de kleine verschillen in flow met de verschillende pompstanden is stand 1 zeker een optie.
Dan is de dT ook ietsje groter (makkelijker voor het inregelen). Hogere dT geeft iets slechtere COP, maar dat is misschien iets voor later om te optimaliseren (binnengeluid tov ietsje minder stroomverbruik).

Verplaatsing van de verwarmingscurve, daar is het bereik echt niet beperkt tot +/-4.5. Staat bij mij op +7 (wel Loria v26). De waarde van +5.0 is gebaseerd op de ervaringen hier dat je wel wilt voelen dat de vloerverwarming aan staat (comfort), en om in het voor- en najaar een goede minimumafgifte te behalen ivm aan/uit-gedrag.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:38
Oxellaar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:25:
@Dylantje2 silent mode regelt netjes? Een beperking opleggen aan de standaard regeling... Die in veel gevallen een minder rendement heeft, is dat netjes? Een stille modus wil je eigenlijk nooit gebruiken.

@Ramon_1984 32c is idd vrij laag. En buffer bypass tijdens een defrost? Klopt dat?
@Oxellaar weer uitgevallen tijdens defrosten…..
Zal zo eens de melding bekijken, gelukkig is de ruimte nog wel op temperatuur >:)

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 21:00
Daannn1987 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:35:
[...]

Top heb de veervoeten en nog wat matjes ook besteld ben benieuwd :)
Heb je er wel rekening mee gehouden dat de veren eigenlijk voor verschillende gewichten uitgelegd moeten zijn?
De kant waar de compressor zit is zwaarder dan de andere kant.

In het verre verleden heb ik van Alklima een keer een paar rubber trillingsdempers gehad voor mijn Zubadan.
Ik meen dat de twee die bedoeld waren voor de compessorkant elk een ontwerp draagvermogen hadden van 50 kg en de twee aan de andere kant elk 25 kg.

Je kunt ze natuurlijk ook allemaal in de zware uitvoering nemen, maar dan worden aan de niet-compressorkant mogelijk iets te veel trillingen doorgegeven. (iets te stug).
Als je ze allemaal in de lichte uitvoering neemt, zakt de buitenunit waarschijnlijk iets scheef. Compressorkant zakt iets verder in.

Zwerius Kriegsman

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
Zwerius schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:00:
[...]

Heb je er wel rekening mee gehouden dat de veren eigenlijk voor verschillende gewichten uitgelegd moeten zijn?
De kant waar de compressor zit is zwaarder dan de andere kant.

In het verre verleden heb ik van Alklima een keer een paar rubber trillingsdempers gehad voor mijn Zubadan.
Ik meen dat de twee die bedoeld waren voor de compessorkant elk een ontwerp draagvermogen hadden van 50 kg en de twee aan de andere kant elk 25 kg.

Je kunt ze natuurlijk ook allemaal in de zware uitvoering nemen, maar dan worden aan de niet-compressorkant mogelijk iets te veel trillingen doorgegeven. (iets te stug).
Als je ze allemaal in de lichte uitvoering neemt, zakt de buitenunit waarschijnlijk iets scheef. Compressorkant zakt iets verder in.
Wel goed punt, de ELGA buitenunit is 33kg.
Heb de lichtste besteld welke tot 15kg zijn (lichter is er dus niet).
Met 33KG verwacht ik dat het allemaal wel mee gaat vallen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij mij is de hoh-afstand gevarieerd aan de hand van koudeval/raampartijen.
vloerverwarming

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• kmf
  • Niet online

kmf

amarkest schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:05:
EI van columbus???

buffertank in de wand of vloer????

https://www.sunnytank.nl/
Hoezo ei van columbus? Lijkt me niet fijn in de zomer om een warme muur of vloer te hebben.

En 2000 liter opwarmen met zonnecollectoren ben je of heel lang mee bezig, of je hebt heel veel collectoren nodig.

Dan is een geisoleerde bufferzak in de kruipruimte nog een betere optie vind ik. https://www.solarfreezer.nl/
Proton_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:21:
Bij mij is de hoh-afstand gevarieerd aan de hand van koudeval/raampartijen.
[Afbeelding: vloerverwarming]
jammer dat ik niet van die sexy schema's had gehad... heb blijkbaar ook budgetVVW installateur gehad. Maar ja, als het aanleg en materiaal maar top is. :)

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 22-01-2019 11:33 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:57
handig bij nieuwbouw/uitbouw, MITS: je geen electra leidingen in je muur wil EN je een wat extra warme muur in de zomer geen punt vind :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Ik ben benieuwd, soms zoek je te moeilijk maar is het iets simpels.
Valt nu elk uur uit met de dezelfde melding.

" Circuit a low saturated suction temperature"

Instalateur mag het verder oplossen,

• Boeie
Chris_82 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Hoe is het geluid binnenshuis nu? Is er verbetering geweest met pompstand 4 --> 3 --> 2? Gezien de kleine verschillen in flow met de verschillende pompstanden is stand 1 zeker een optie.
Dan is de dT ook ietsje groter (makkelijker voor het inregelen). Hogere dT geeft iets slechtere COP, maar dat is misschien iets voor later om te optimaliseren (binnengeluid tov ietsje minder stroomverbruik).

Verplaatsing van de verwarmingscurve, daar is het bereik echt niet beperkt tot +/-4.5. Staat bij mij op +7 (wel Loria v26). De waarde van +5.0 is gebaseerd op de ervaringen hier dat je wel wilt voelen dat de vloerverwarming aan staat (comfort), en om in het voor- en najaar een goede minimumafgifte te behalen ivm aan/uit-gedrag.
Kan nog niet echt zeggen of ik veel verschil merk qua geluid, daar heb ik ook nog geen tijd voor gehad. Nu heb ik gister ook niet op de bank gezeten, waar je het beste het geluid hoort.

Die parameters moet ik dan nog wel even aanpassen naar +5 ipv +0.5, vond het vanochtend een beetje kil maar niet koud, dit zou het wellicht kunnen oplossen. WAF was ook nog voldoende (had het niet koud). Ik heb software versie 27.33, weet dus niet of dat uitmaakt.

Net even remote op mijn thermostaat gekeken, in de woonkamer staat deze nu op 19.5 en is aan het verwarmen. Het lijkt dus wel dat hij niet de gewenste 20,5 meer haalt op dit moment, maar dat kan eraan liggen dat ik de garage groepen weer heb opengedraaid, of dat de curve etc is aangepast.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:48
LangeFries schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Hij is wel stil maar zo heel stil is hij dus nu ook weer niet. (NIBE)
Bedankt voor je reactie. Moeilijk te vergelijken, maar de Toshiba gaat bij TB<0C staan ronken, je hoort de compressor al op 20m afstand. Ik zet hem tussen 23.00 en 7.00 uit. Bij Tb=5C heb ik hem behoorlijk geruisloos weten te krijgen maar bij matige vorst gaat het helemaal mis.

Met "stil" bedoel ik een acceptabel geluid, niet storend in de nacht. De dB die je bij de Nibe meet zijn redelijk laag, zeker bij vorst.
Ik wil deze zomer de Elga gaan vervangen voor iets beters en dus ben ik mij aan het orienteren. De Nibe heeft (EVI) vapour injection in de scroll compressor waardoor de einddruk minder hoog wordt maar ook hogere temperturen kunnen worden bereikt met R410A voor DHW.

Ik wil mijn mening over de Elga wat relativeren. Toen ik samen met andere forumleden drie jaar geleden een keuze moest maken was er weinig op het gebied van hybride WP's. Elga kan met alle bestaande HR ketels in hybride werken.

Wat is de ideale WP? Scoll compressor met EVI en R290(propaan) of R32 en eventueel opentherm communicatie met HR ketel.

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 08-01 02:44
Boeie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Kan nog niet echt zeggen of ik veel verschil merk qua geluid, daar heb ik ook nog geen tijd voor gehad. Nu heb ik gister ook niet op de bank gezeten, waar je het beste het geluid hoort.

Die parameters moet ik dan nog wel even aanpassen naar +5 ipv +0.5, vond het vanochtend een beetje kil maar niet koud, dit zou het wellicht kunnen oplossen. WAF was ook nog voldoende (had het niet koud). Ik heb software versie 27.33, weet dus niet of dat uitmaakt.

Net even remote op mijn thermostaat gekeken, in de woonkamer staat deze nu op 19.5 en is aan het verwarmen. Het lijkt dus wel dat hij niet de gewenste 20,5 meer haalt op dit moment, maar dat kan eraan liggen dat ik de garage groepen weer heb opengedraaid, of dat de curve etc is aangepast.
Die van mij probeert ook uit alle macht 20.5 te halen maar komt niet verder dan net aan 19/19.5. Staat continue flink wat watt's te verstoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FjSqC8ySgLNqAxvPMgjWLBRe/full.jpg

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:44
Wp draait hier lekker constant. Sinds 6 uur (toen de nachtverlaging eraf ging) van 19,5 tot 20,2 sinds 10 uur en blijft daar een beetje hangen wat we prima vinden.

Ta is met de huidige stooklijn op Tb -1 en -2 40. Opwekking volgens de Panasonic is tussen de 3 en 3,8 (tegen 1kw in). Volgens mij is mijn 9kw iets oversized :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Die van mij probeert ook uit alle macht 20.5 te halen maar komt niet verder dan net aan 19/19.5. Staat continue flink wat watt's te verstoken.

[Afbeelding]
Welke aanvoer temperatuur probeert je WP te halen ? Ik zie best veel defrosts, je kan eens proberen de Ta wat te verlagen. Bij lage Ta draait de unit langer zonder defrost en krijg je dus netto meer warmte.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Onze Mitsubishi met ingebouwd warmwatervat (PUHZ-SHW112YAA + EHST20C-VM2C) lijkt de tweewekelijkse legionella-run volledig op het electrische element van 2Kw te doen. Dat kan zo maar een paar duur duren. Alsof dat nog niet erg genoeg is, schakelt hij ook de warmtepomp gedurende die periode af, waardoor het huis afkoelt, zeker bij deze buitentemperaturen. Is dat normaal Mitsu gedrag? Of is dat ergens een instelling die ik anders zou kunnen zetten?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• koevlaas2
blauwemac schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:37:
Onze Mitsubishi met ingebouwd warmwatervat (PUHZ-SHW112YAA + EHST20C-VM2C) lijkt de tweewekelijkse legionella-run volledig op het electrische element van 2Kw te doen. Dat kan zo maar een paar duur duren. Alsof dat nog niet erg genoeg is, schakelt hij ook de warmtepomp gedurende die periode af, waardoor het huis afkoelt, zeker bij deze buitentemperaturen. Is dat normaal Mitsu gedrag? Of is dat ergens een instelling die ik anders zou kunnen zetten?
Helaas normaal gedrag, sowieso is het om 3 uur in de nacht (default) dan merk je het pas de volgende morgen.
Je kan ervoor kiezen de LPP 1x per maand te draaien, dan heb je er niet zoveel last van.
Of je laat via melcloud weektimer het water vlak voor de LPP run opwarmen tot 58c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Welke aanvoer temperatuur probeert je WP te halen ? Ik zie best veel defrosts, je kan eens proberen de Ta wat te verlagen. Bij lage Ta draait de unit langer zonder defrost en krijg je dus netto meer warmte.
36 graden aanvoer, komt met 35 bij de vvw verdeler en komt er dan met een verschil tussen de 2 a 3graden uit.

Wat stel je voor voor temp? @koevlaas2 pompstand is nu 4, ook verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x7OyMKdxLAbEOIakGiQPVsDa/full.jpg

• blauwemac
Dank!
Dat laatste heb ik vandaag geprobeerd handmatig te doen door op "heat now" te drukken. Hoewel Melcloud de opdracht bevestigde, is hij dat helaas toch niet gaan doen. Hij zat toen al op 51 graden, misschien lag het daar aan. Ik zal eens kijken hoe ik dat in Melcloud via weektimer zou kunnen doen. Kan je die ook alleen voor SWW instellen?
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Helaas normaal gedrag, sowieso is het om 3 uur in de nacht (default) dan merk je het pas de volgende morgen.
Je kan ervoor kiezen de LPP 1x per maand te draaien, dan heb je er niet zoveel last van.
Of je laat via melcloud weektimer het water vlak voor de LPP run opwarmen tot 58c.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik laat m'n Mitsu nu om 0:00 warm water maken en om 2:30 met de legionella run beginnen.
Het water is dan 50 graden (bovenin iets warmer) als hij aan de legionella run begint, dat scheelt al voor de benodigde tijdsduur.

En tussen warm water maken en legionella run in, verwarmt hij dan nog even.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat je kan doen is je legionella run inplannen op een fixed tijdstip en je SWW run inplannen op een fixed tijdstip, dan kan de SWW run eerst normaal draaien en de boel verwarmen en daar achteraan komt de legionella run.

Veel mensen draaien hun SWW run om 14:00 's middags, als je dan bijvoorbeeld je legionella run om 17:00 inplant dan is het SWW vat in iedergeval al voor een deel op temperatuur gebracht.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

ronaldmathies schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Wat je kan doen is je legionella run inplannen op een fixed tijdstip en je SWW run inplannen op een fixed tijdstip, dan kan de SWW run eerst normaal draaien en de boel verwarmen en daar achteraan komt de legionella run.

Veel mensen draaien hun SWW run om 14:00 's middags, als je dan bijvoorbeeld je legionella run om 17:00 inplant dan is het SWW vat in iedergeval al voor een deel op temperatuur gebracht.
Haha, we hebben ongeveer hetzelfde idee, op hetzelfde moment gepost :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• blauwemac
Maar, ik weet niet of dat bij mij makkelijk kan. We hebben slechts een 200 liter tank, dus die gaat altijd verwarmen als het onderste set-point is bereikt, niet slechts 1x per dag. Kan je dan toch op een bepaald tijdstip een gedwongen run doen?

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:42:
[...]

36 graden aanvoer, komt met 35 bij de vvw verdeler en komt er dan met een verschil tussen de 2 a 3graden uit.

[Afbeelding]
35 is voor een vloer best veel, dat lukt hier ook niet (of het word een defrostcircus).
Mijn unit draait normaliter op 30c en ik heb de boel nu op 28 staan, dat heeft 2 voordelen bij dit weer:

1: Minder defrosts
2: Met de thermostaat een halve graad hoger dan normaal blijft de unit 24x7 verwarmen wat een fantastisch lekker warm huis geeft maar de doel temperatuur word momenteel niet gehaald. Temperatuur is in de morgen 20.4 en in de middag zo'n beetje 21c

Met jou installatie stel ik voor de aanvoertemp eens te verlagen naar 30c en laat 'm zo eens een dag draaien.

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:50:
[...]

35 is voor een vloer best veel, dat lukt hier ook niet (of het word een defrostcircus).
Mijn unit draait normaliter op 30c en ik heb de boel nu op 28 staan, dat heeft 2 voordelen bij dit weer:

1: Minder defrosts
2: Met de thermostaat een halve graad hoger dan normaal blijft de unit 24x7 verwarmen wat een fantastisch lekker warm huis geeft maar de doel temperatuur word momenteel niet gehaald. Temperatuur is in de morgen 20.4 en in de middag zo'n beetje 21c

Met jou installatie stel ik voor de aanvoertemp eens te verlagen naar 30c en laat 'm zo eens een dag draaien.
Ok, gaan we proberen, flow/pompstand hetzelfde houden?

• koevlaas2
blauwemac schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:46:
Dank!
Dat laatste heb ik vandaag geprobeerd handmatig te doen door op "heat now" te drukken. Hoewel Melcloud de opdracht bevestigde, is hij dat helaas toch niet gaan doen. Hij zat toen al op 51 graden, misschien lag het daar aan. Ik zal eens kijken hoe ik dat in Melcloud via weektimer zou kunnen doen. Kan je die ook alleen voor SWW instellen?

[...]
Heat now is sww verwarmen naar de normale temperatuur van 50c, met een boiler van 51c slaat ie dan niet aan als het goed is.
Je zal via melcloud een SWW run met hogere temperatuur moeten configureren, ik heb het nooit gedaan maar het kan dus wel.
Ik draai 1x per maand LPP en dan via het boiler element, de 17 kWh die dat kost neem ik voor lief.

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Ok, gaan we proberen, flow/pompstand hetzelfde houden?
Ja, hou die maar hetzelfde is toch niet zo een hoge flow die je hebt ?
De mijne staat op 21 L per minuut

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:55:
[...]

Ja, hou die maar hetzelfde is toch niet zo een hoge flow die je hebt ?
De mijne staat op 21 L per minuut
Tussen de 12 en 16l/min

• koevlaas2
Is je flow dynamisch dan ? Dan liever 16 continue.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-11 15:38
wervisser schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:28:
Ik denk persoonlijk dat de negatieve verhalen over de warmtepomp vooral onwetendheid van de massa is. De manier van verwarmen is simpelweg anders. De gedachte om even tegen de kachel aan te kruipen als je 'ziek-zwak-misselijk' bent is er gewoon niet bij. Even de kachel omhoog schroeven en verwachten dat het warmer wordt, werkt ook gewoon niet. We zijn met z'n allen natuurlijk verwend met deze ervaringen.
Maar laten we wel wezen, de reguliere eindgebruiker ziet gewoon een investering van 10k-15k wat zich niet zo snel terug verdient.
Bij mn hybride ELGA is dat geen probleem. even de thermostaat een graadje omhoog en de HRketel wordt bijgeschakeld.

investering 3200,-- incl installatie

die absurd hoge bedragen zijn helemaal niet nodig.

Met een Hybride bespaar je zomaar 75% gas of meer.

• sgsdebruijn
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]
@koevlaas2 check hier mijn flow, kan zelfs teruglopen naar 700.

Heb de Autoadapt pomp van de vvw op II gezet ipv auto adaptstand, zou deze verdeler van Robot liever ombouwen, kan dat? liever dat de WP de flow zelf in de hand heeft.

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:07:
[...]

@koevlaas2 check hier mijn flow, kan zelfs teruglopen naar 700.

Heb de Autoadapt pomp van de vvw op II gezet ipv auto adaptstand, zou deze verdeler van Robot liever ombouwen, kan dat? liever dat de WP de flow zelf in de hand heeft.
O in de vloer, ik dacht van je WP zelf.
In de vloer kies ik altijd voor de gulden middenweg, dus stand II of een mooi wattage (25W ), in geen geval volgas.
Je VVV moet worden ontdaan van voetventiel en maximaal thermostaat indien van toepassing en met 22mm aan/afvoer pijpen worden uitgerust.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:40
Dat je wp stilstaat als je element de legionella run doet, komt natuurlijk doordat de wisselklep op sww staat, dus kàn het water niet naar de vloer.

Kan je niet een element in het boilervat zetten?
In mijn boiler kan dat nl wèl, en dan gaat die legionella run buiten je wp systeem om.
Bovendien kan je er een wat sterker element inzetten, bv 3 kW, geschakeld via een tijdklok, dan gaat het ook wat sneller...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Helemaal mee eens, met 20% van de inspanning, 80% van het resultaat !
amarkest schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Bij mn hybride ELGA is dat geen probleem. even de thermostaat een graadje omhoog en de HRketel wordt bijgeschakeld.

investering 3200,-- incl installatie

die absurd hoge bedragen zijn helemaal niet nodig.

Met een Hybride bespaar je zomaar 75% gas of meer.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• Boeie
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb helaas (nog) geen live gegevens. Youless is besteld. Maar wel de gegevens van zondag en gister, waarbij te zien is dat ik de aanpassingen tussen 20.00 en 21.00 heb doorgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZFEqgTAUAXgrs3w4kOf8tew/full.jpg

• Ramon_1984
@Oxellaar ontdooi cyclus op 1 compressor minder levert een hoge druk op van 37 bar, dit vind de carrier niet leuk en geeft een hoge druk fout.

Kijken waar ze nu mee gaan komen. :)

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Nou, vanmiddag samen met de installateur met Techneco gesproken. Conclusie is dat niemand snapt wat er fout gaat en dat ze zelf maar komen kijken. Misschien kunnen ze gelijk de firmware updaten, dan kan ik de warmteafgifte ook uitlezen (vanaf het display).

De buitenunit werkt in elk geval weer na hem lang spanningsloos te maken, maar het SWW element blijft nog steeds stil.

Volgens Techneco moet de Loria 6008 ook met de huidige buitentemperaturen 55 graden SWW kunnen maken zonder element. Dit is bij mij echter nog niet voorgekomen...

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:10:
[...]

O in de vloer, ik dacht van je WP zelf.
In de vloer kies ik altijd voor de gulden middenweg, dus stand II of een mooi wattage (25W ), in geen geval volgas.
Je VVV moet worden ontdaan van voetventiel en maximaal thermostaat indien van toepassing en met 22mm aan/afvoer pijpen worden uitgerust.
Voor de duidelijkheid,
WP aanvoer CV water terug naar 32 graden zetten?
Vloerverwarmingsthermostaat staat max open
Voetventiel staat max open
Pompstand Loria kan niet hoger, staat op 4.
Pompstand VVW autoadaptpomp staat op II

WP staat op WAR met 50% meetellen binnentemp

• wervisser
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Voor de duidelijkheid,

Je kunt toch enkel de maximale waarde instellen voor aanvoer met parameter 32 ? Welke firmware draai je ?

• Chris_82
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Ik kan me niet herinneren waar deze mythe ontstaan is. @Grolsch een idee?
Volgens mij gaat dit tegen de natuurwetten in.

Ja, door een lagere aanvoer T zul je minder vaak defrosts hebben, maar door de lagere aanvoer heb je ook minder afgifte. Het verlies aan afgifte zal niet voldoende gecompenseerd kunnen worden door de langere runs, en dus koelt je huis af! (ok, langzaam, maar toch).
Alleen als je nog niet 24/7 verwarmt kun je het verlies aan afgifte compenseren door langer door te stoken en de nachtverlaging over te slaan.

Een voorbeeld om dit duidelijk te maken:
aannames/gegeven:
- dT over buitenunit is constant, lucht koelt 7 graden af.
- lucht 3 graden, 5.7g water/m3 (95%LV)
- lucht -4 graden, 3.5g water/m3 (100%LV)
- defrost duurt 5 minuten
- evenveel aangroei ijs bij start defrost
- dichtheid lucht 1.3kg/m3, warmtecapaciteit 1.0 kJ/kg/K

Dan komt daar het volgende uit:
defrost_calc

Netto kun je volgens mij niet meer warmte uit je WP krijgen met een lagere aanvoer T.

Al het werk om een bepaalde aanvoer T te behalen wordt gedaan door de compressor nadat het koelmiddel verdampt is, de temperatuur van het koelmiddel in de warmtewisselaar buiten lijkt mij puur een functie van de buitentemperatuur?
Trouwens, of je nu constante dT over de lucht, of een constante luchtflow neemt, het resultaat blijft hetzelfde...

[ Voor 4% gewijzigd door Chris_82 op 22-01-2019 16:07 ]

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
Speciaal voor @Dylantje2, met mij geloof ik de enige die denkt dat de pana H5 op stil 1 een mooiere defrost heeft als op de standaard instelling. De plaatjes komen van de slimme meter. Het verbruik buiten de pana is ongeveer 150W. Plaatje 1 is standaard, plaatje twee is met stil 1, met ongewijzigde omstandigheden dankzij het sneeuwen twee defrosts met maar een uur er tussen. Tb 0 Ta 31 Tr 27. Tussen de defrosts draait de WP vrij constant een gemeten verbruik van 850W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6UJo8RmOKQqo0DXYmLgWQySr/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p0vBlVPhMlw1ZpMSQWzGIWiU/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Voor de duidelijkheid,

Zet maar vast(zonder WAR) op 32c en in het voorjaar sloop je de thermostaat en voetventiel ertussen uit, dan draai je volgend seizoen ook op 30c.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:20
t.oswald schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:43:
Speciaal voor @Dylantje2, met mij geloof ik de enige die denkt dat de pana H5 op stil 1 een mooiere defrost heeft als op de standaard instelling. De plaatjes komen van de slimme meter. Het verbruik buiten de pana is ongeveer 150W. Plaatje 1 is standaard, plaatje twee is met stil 1, met ongewijzigde omstandigheden dankzij het sneeuwen twee defrosts met maar een uur er tussen. Tb 0 Ta 31 Tr 27. Tussen de defrosts draait de WP vrij constant een gemeten verbruik van 850W.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wederom, wat is de definitie van een mooie defrost :?

Ik zie geen Ta temperaturen in bovenstaande grafieken dus ik heb geen mening over bovenstaande defrost :P

Wat wil je, in zo snel mogelijk tijd Ta weer op peil. Easy as that, desnoods met een piek in de grafiek als het resulteert in het sneller bereiken van de Ta.

@Dylantje2 het wordt er niet warmer op bij jou in huis :'(

Gisteren nog en eergisteren nog geholpen door de zon eind van de dag, maar nu net 20 graden en een WP die vol gas loopt (de hele dag al).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-11 21:28

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
uhm denken of..... _/-\o_ _/-\o_

Alleen het klopt ook wel dat het vermogens beperking is. [ en dat is bij dus op, onder 0 ]
Maar het is raar dat een sillent mooier verloopt dat een normale..
Dat zou een foutje moeten zijn, toch?
Als je hierdoor een mooiere cop/rendement kunt halen zou pana er beroemd mee worden..

Hoe dan ook..
Iemand de sillent setpoints werkend heeft in Domoticz? [ Of een script? ]

@Grolsch
Mwha 20+ dus ken net...
Maar het is aan het randje..:-)
Alleen heb ik een soort van , bewegings-/aanwezigheidsregeling op de WP zitten. De binnenT loopt pas op als er mensen aanwezig zijn. Onlangs speciaal ontwikkeld.
Aangezien ik geen balansventilatie heb is er hier in huis weinig beweging...

Ik ga eens kijken wat mijn pomp nog kan met een shift +1 :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 22-01-2019 16:40 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
Chris_82 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:40:
[...]

Ik kan me niet herinneren waar deze mythe ontstaan is. @Grolsch een idee?
Volgens mij gaat dit tegen de natuurwetten in.

Ja, door een lagere aanvoer T zul je minder vaak defrosts hebben, maar door de lagere aanvoer heb je ook minder afgifte. Het verlies aan afgifte zal niet voldoende gecompenseerd kunnen worden door de langere runs, en dus koelt je huis af! (ok, langzaam, maar toch).
Alleen als je nog niet 24/7 verwarmt kun je het verlies aan afgifte compenseren door langer door te stoken en de nachtverlaging over te slaan.

Een voorbeeld om dit duidelijk te maken:
aannames/gegeven:
- dT over buitenunit is constant, lucht koelt 7 graden af.
- lucht 3 graden, 5.7g water/m3 (95%LV)
- lucht -4 graden, 3.5g water/m3 (100%LV)
- defrost duurt 5 minuten
- evenveel aangroei ijs bij start defrost
- dichtheid lucht 1.3kg/m3, warmtecapaciteit 1.0 kJ/kg/K

Dan komt daar het volgende uit:
[Afbeelding: defrost_calc]

Netto kun je volgens mij niet meer warmte uit je WP krijgen met een lagere aanvoer T.

Al het werk om een bepaalde aanvoer T te behalen wordt gedaan door de compressor nadat het koelmiddel verdampt is, de temperatuur van het koelmiddel in de warmtewisselaar buiten lijkt mij puur een functie van de buitentemperatuur?
Trouwens, of je nu constante dT over de lucht, of een constante luchtflow neemt, het resultaat blijft hetzelfde...
Volgens mij klopt er niet veel van je berekening, alles wijzigt behalve de constanten/soortelijke massa en dat betekend een heel andere uitkomst van de som.
Misschien dat @Jan Treur er iets over kan zeggen, die is het hoogst opgeleid van ons allemaal 8)

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:44
Dylantje2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:57:
[...]

Dat zou een foutje moeten zijn, toch?
Als je hierdoor een mooiere cop/rendement kunt halen zou pana er beroemd mee worden..

...

Ik ga eens kijken wat mijn pomp nog kan met een shift +1 :-)
Waarom zou dat een foutje zijn? Het is best logisch dat je wp de Ta zo snel mogelijk weer op niveau wil hebben. Als dat niet zo was had je namelijk een lagere Ta ingesteld met het zelfde gedrag als gevolg. Na een file geven mensen ook een dot gas om de gemiste tijd in te halen, dat doet je Wp feitelijk ook.
Of het gewenst is, dat is natuurlijk anders.

En shift +1 als de Ta al niet gehaald wordt zal weinig effect hebben. Als je Ta nu bijvoorbeeld 3 graden te laag is en je past een +5 toe dan voldoe je aan de 8 graden waar @reneeke1970 over praat zodat je element gaat meehelpen ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Chris_82
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:25:
[...]

Volgens mij klopt er niet veel van je berekening, alles wijzigt behalve de constanten/soortelijke massa en dat betekend een heel andere uitkomst van de som.
Misschien dat @Jan Treur er iets over kan zeggen, die is het hoogst opgeleid van ons allemaal 8)
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar eventueel inhoudelijk commentaar van mijn 'peers'.
Wellicht heeft @Tomexergie ook wel eens een vergelijkbaar sommetje gemaakt om het verder te verduidelijken.

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:56
Voor een woning uit 1978 ben ik op zoek naar een deskundige installateur die ook nog een beetje wil meedenken. Onze nieuwe woning is matig geïsoleerd; wordt volledig gestript en nageisoleerd (vloer/dak en HR++ beglazing; spouw is waarschijnlijk niet na te isoleren). Daarnaast wordt op de 1e en 2e etage overal h.o.h. 10 CM vloerverwarming aangebracht.

Voor deze situatie wil ik eigenlijk een aantal scenario's een keer laten doorrekenen:
1. Scenario CV
2. Scenario bodem-water warmtepomp
3. Scenario lucht-water warmtepomp.

Het valt echter niet mee om door de waas van marketing, goede bedoelde informatiewebsites en andere stromen een installateur te vinden.

Hebben jullie een suggestie voor een installateur in regio Kennemerland die mee kan rekenen en mij een deskundig advies kan geven? Mag ook in een PB.

• sgsdebruijn
Chris_82 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:36:
[...]

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar eventueel inhoudelijk commentaar van mijn 'peers'.
Wellicht heeft @Tomexergie ook wel eens een vergelijkbaar sommetje gemaakt om het verder te verduidelijken.
@koevlaas2 @Chris_82

Ik heb wat voer om mee te experimenteren, ff kijken hoe ik WAR uitzet

• t.oswald
Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:48:
[...]

Wederom, wat is de definitie van een mooie defrost :?

Ik zie geen Ta temperaturen in bovenstaande grafieken dus ik heb geen mening over bovenstaande defrost :P

Wat wil je, in zo snel mogelijk tijd Ta weer op peil. Easy as that, desnoods met een piek in de grafiek als het resulteert in het sneller bereiken van de Ta.

@Dylantje2 het wordt er niet warmer op bij jou in huis :'(

Gisteren nog en eergisteren nog geholpen door de zon eind van de dag, maar nu net 20 graden en een WP die vol gas loopt (de hele dag al).
Bij aanvang van de defrost gaat de Ta van 31 in stapjes naar Ta 23 en begint dan weer op te lopen. Aan het einde van de defrost is de Ta 32. Dit was een silent 1. Bij normaal zie ik hetzelfde verloop. De heater levert de meeste energie voor de defrost, er wordt nauwelijks warmte aan het systeem onttrokken. Dat kan eigenlijk ook niet omdat ik alleen een vloerverwarming van 90m2 verwarm met de WP, ook geen buffervat.
16.34 Ta 28
16.35 Ta 27 heater gaat aan
16.39 Ta 23
16.41 Ta 30
16.43 Ta 32, heater gaat uit, verbruik WP 1100W
16.50 Ta 31verbruik weer op niveau van voor de defrost 840W
Dus twee minuten korter, iets lager max verbruik en eerder terug op normaal verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wma6V6sAynnpras7RcgiqrLc/thumb.png

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 22-01-2019 17:07 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:51:
[...]

@koevlaas2 @Chris_82

Ik heb wat voer om mee te experimenteren, ff kijken hoe ik WAR uitzet
Experimenteer er maar op los, hopelijk is een lagere Ta voor jou ook gunstig.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 11:05
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap niet waarom hij zo veel stroom verbruikt tijdens een defrost. Hij gebruikt volgens mij het element . Bij mij zakt hij juist in en er komt daarna een piek van 2kw voor het weer halen van de ta.

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:55:
@Oxellaar ontdooi cyclus op 1 compressor minder levert een hoge druk op van 37 bar, dit vind de carrier niet leuk en geeft een hoge druk fout.

Kijken waar ze nu mee gaan komen. :)
37 bar tijdens een defrost.... Dan is hij al lang ijsvrij, tenminste dat moet wel.
37 bar + oververhitting is dik 60c
De defrost eind temperatuur moet gewoon flink omlaag. De meeste units stoppen rond de 40c

Controleer eens welke temperatuur er in de condensor buiten gemeten wordt tijdens een defrost. Condensor uittrede temperatuur word eigenlijk altijd gemeten. Misschien heeft deze sensor een meetfout tov de heersende druk.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 22-01-2019 17:50 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:47:
[...]

37 bar tijdens een defrost.... Dan is hij al lang ijsvrij, tenminste dat moet wel.
37 bar + oververhitting is dik 60c
De defrost eind temperatuur moet gewoon flink omlaag. De meeste units stoppen rond de 40c

Controleer eens welke temperatuur er in de condensor buiten gemeten wordt tijdens een defrost. Condensor uittrede temperatuur word eigenlijk altijd gemeten. Misschien heeft deze sensor een meetfout tov de heersende druk.
@Oxellaar
Ik zal morgen eens gaan kijken wat er tijdens een defrost gebeurt.
Het vreemde is wel dat bij 3 compressors de installatie na 15 seconden in storing valt.

Het vreemde was dat tijdens het ontdooien met 2 compressors de fans niet gingen draaien, die staan ingesteld om bij 30 bar aan te gaan.
Maar bij de volgende defrost gebeurde dit wel netjes.
En werd de unit keurig ontdooid en ging weer netjes verder met verwarmen.

Nu draait de machine op 2 compressors en is uittredende water temperatuur bij verwarmen op 40 graden gezet iplv 32.
Morgen maar kijken wat er gebeurt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 23-01-2019 07:50 ]

• t.oswald
jeroenvervuren schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:36:
[...]

Ik snap niet waarom hij zo veel stroom verbruikt tijdens een defrost. Hij gebruikt volgens mij het element . Bij mij zakt hij juist in en er komt daarna een piek van 2kw voor het weer halen van de ta.
Dat valt toch wel mee? Deze defrost komt op ongeveer 350 Wh extra, heater plus stopcontact WP. Hij doet dat inderdaad hoofdzakelijk op de heater, de laatste 3 minuten doet het “stopcontact” ongeveer voor 1000W van de 2800W mee. Door de heater te gebruiken wordt er nauwelijks energie uit de vloer onttrokken en blijft de Ta op niveau. Ik denk overigens dat de vloer in zo korte tijd de voor de defrost benodigde energie helemaal niet kan leveren, maar dat kan ik niet uitrekenen.
Hoe lang duurt die piek van 2 kW dan bij jouw?

• wervisser
Toevallig een antwoord gevonden op mijn 'wens' om de firmware van de Loria te (laten) updaten.

Kan ik een firmware update krijgen voor mijn Loria?

Het is niet mogelijk om een firmware update uit te voeren. Hiervoor moet de gehele printplaat worden vervangen.

't Is geen Elga, zeg maar 8)7

• Grolsch
The soap continues :P

@Dylantje2 Wat is er toch aan de hand bij jou thuis :?

Gedurende de dag draait je WP constant vol gas, Ta wordt net wel/net niet gehaald, temperatuur zakt weg tot zo'n 20.1 graden en toen rond 1700 gebeurde er iets wat je niet logt :P

Afgegeven vermogen van de WP wordt steeds minder door defrosts, waardoor ook Ta flink inkakt ondanks dat de Tbuiten zakt. Maar jouw ruimtetemperatuur schiet als een speer omhoog tot 21.9.
CO2 waardes zijn ook gevaarlijk hoog (ruim 2400ppm).

Ik schets 2 scenarios
1 = Palletkachel staat aan en de logging werkt niet
2 = Je vrouw heeft een kampvuur in de woonkamer gemaakt :P

Het is wel vreselijk vies weer op het moment. De elektriciteitsmeter tolt in de meterkast en ruimtetemperaturen blijven zelfs bij mij hangen op 20,8 á 20,9 graden waar dit met die extreme vorst nog 21,3 á 21,4 was. Ik zou natuurlijk ff +2 kunnen doen, maar ik zit zo lekker op de bank en het vloertje is lekker warm ik denk dat ik de houtkachel maar ff aanslinger :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fr5pni5v95.jpg

Capaciteit van de warmtepomp juist bepalen doe je voor dagen als vandaag.

• t.oswald
Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:49:

Gedurende de dag draait je WP constant vol gas, Ta wordt net wel/net niet gehaald, temperatuur zakt weg tot zo'n 20.1 graden en toen rond 1700 gebeurde er iets wat je niet logt :P

Afgegeven vermogen van de WP wordt steeds minder door defrosts, waardoor ook Ta flink inkakt ondanks dat de Tbuiten zakt. Maar jouw ruimtetemperatuur schiet als een speer omhoog tot 21.9.

Ik schets 2 scenarios

Het is wel vreselijk vies weer op het moment. De elektriciteitsmeter tolt in de meterkast en ruimtetemperaturen blijven zelfs bij mij hangen op 20,8 á 20,9 graden waar dit met die extreme vorst nog 21,3 á 21,4 was. Ik zou natuurlijk ff +2 kunnen doen, maar ik zit zo lekker op de bank en het vloertje is lekker warm ik denk dat ik de houtkachel maar ff aanslinger :P

[Afbeelding]

@Grolsch Bij mij doet de heater het meeste werk bij defrosts, wat volgens diverse forumleden niet standaard zou zijn voor de H5. Komen we niet helemaal uit, maar als bij @Dylantje2 door de defrosts de Ta inzakt, dan staat bij hem die heater waarschijnlijk toch uit? Of snap ik je verhaal niet goed? Met de 3 kW van de heater zou toch de Ta niet inzakken omdat er dan nauwelijks energie aan het water in het systeem wordt onttrokken?
Ik houd het overigens op het kampvuur. _/-\o_

• Daannn1987
Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:49:

Ik schets 2 scenarios

[Afbeelding]

Z'n vrienden kunnen het niet zijn...
Ander feestje? Die PPM is wel bizar hoog.. dat zie ik alleen met de bio ethanol haard ±3 uur aan.

Or.. the roof is on fire

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-11 22:51
Ik denk gewoon de woonkamer vol bezoek, enige verklaring voor zowel de ppm als de temperatuur stijging :-) gourmet stel aan toevallig?

[ Voor 11% gewijzigd door roelzadh op 22-01-2019 20:15 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:23
t.oswald schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:07:
[...]

@Grolsch Bij mij doet de heater het meeste werk bij defrosts, wat volgens diverse forumleden niet standaard zou zijn voor de H5. Komen we niet helemaal uit, maar als bij @Dylantje2 door de defrosts de Ta inzakt, dan staat bij hem die heater waarschijnlijk toch uit? Of snap ik je verhaal niet goed? Met de 3 kW van de heater zou toch de Ta niet inzakken omdat er dan nauwelijks energie aan het water in het systeem wordt onttrokken?
Dat het element met ontdooien alleen inschakelt bij lage tr temperaturen is juist wel standaard.
Bij @Dylantje2 zit er genoeg energie in zijn water van 35 graden dus gaat element niet aan.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
[...]

Zelf heb ik zo'n vermoeden dat het element zo af en toe wel wordt ingeschakeld bij @Dylantje2 maar aangezien hij dit niet logt weet ik het niet zeker.

Zo is zijn Ta na een defrost wel vrij snel weer op 32 graden terwijl zijn WP dan niet zoveel vermogen levert. Maar of dit normaal is kan ik niet beoordelen.

Bijvoorbeeld 17.35 + 18.35 zie ik zijn Ta zakken, daarna weer stijgen terwijl er aan zijn opgenomen vermogen praktisch niets veranderd. Toch een element wat helpt :?

Nu wordt de soap nog spannender, zijn WP staat uit...... @Dylantje2 verlos ons uit deze nieuwsgierigheid, het is 20.21, tijd voor de cliffhanger van onze eigen GTST soap 8)
roelzadh schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:14:
Ik denk gewoon de woonkamer vol bezoek, enige verklaring voor zowel de ppm als de temperatuur stijging :-) gourmet stel aan toevallig?
Had gekund, maar aangezien @Dylantje2 geen vrienden heeft volgens hem zelf kan dat ook niet.... Misschien een in de brand gevlogen fibaro stekker >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2019 20:23 ]

• Daannn1987
Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:22:
[...]

Zelf heb ik zo'n vermoeden dat het element zo af en toe wel wordt ingeschakeld bij @Dylantje2 maar aangezien hij dit niet logt weet ik het niet zeker.

Zo is zijn Ta na een defrost wel vrij snel weer op 32 graden terwijl zijn WP dan niet zoveel vermogen levert. Maar of dit normaal is kan ik niet beoordelen.

Bijvoorbeeld 17.35 + 18.35 zie ik zijn Ta zakken, daarna weer stijgen terwijl er aan zijn opgenomen vermogen praktisch niets veranderd. Toch een element wat helpt :?

Nu wordt de soap nog spannender, zijn WP staat uit...... @Dylantje2 verlos ons uit deze nieuwsgierigheid, het is 20.21, tijd voor de cliffhanger van onze eigen GTST soap 8)

[...]

Had gekund, maar aangezien @Dylantje2 geen vrienden heeft volgens hem zelf kan dat ook niet.... Misschien een in de brand gevlogen fibaro stekker >:)
Lijkt wel een mislukte defrost nu.. :/
Spannend 8)

Overigens zoals je al aangaf.. echt rotweer voor de WP :+ ELGA zit al hele dag lekker in de defrostmania

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Dat de WP dan uit gaat is omdat het elektrisch element in de WP zit.... En je kunt het warme water maar één kant tegelijk oppompen. Dat is voor mij mede de reden om dat element uit te (gaan) schakelen en een verwarmingselement in het SWW-vat te willen (wat mij door de boilerfabrikanten niet makkelijk wordt gemaakt, zie de discussie van een paar maanden geleden). Ik hoop alleen dat de software van Mitsu slim genoeg is om in het geval van legionellarun met in het SWW-vat ingebouwd verwarmingselement wel gewoon de WP aan te laten en gewoon tegelijkertijd het huis te verwarmen.
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:54:
[...]
Ik draai 1x per maand LPP en dan via het boiler element, de 17 kWh die dat kost neem ik voor lief.
Zie bovenstaande vraag, wellicht dat jij die kunt beantwoorden:
Wordt die LPP bestuurd vanuit de WP, en gaat de WP dan tijdens die LPP gewoon je huis verwarmen?

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 22-01-2019 20:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pleio65
  • Laatst online: 12:33
[...]

DF bij Tb tussen ongeveer 0 +5 merk ik dat de heater vaak werkt. Onder nul (ongeveer) , zoals de afgelopen dagen is die zo ver ik na kon gaan niet 1 keer aan geweest. Of de Tb van invloed is vraag ik mij af. Door de WAR stijgt ook de Tr. En juist die heb je nodig om te kunnen ontdooien.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 16:56
[...]

@Grolsch Bij mij doet de heater het meeste werk bij defrosts, wat volgens diverse forumleden niet standaard zou zijn voor de H5. Komen we niet helemaal uit...
Hier doet de heater van de 5H ook het meeste werk:

defrostsVandaag

Vandaag 3 defrosts gehad. WAF vond het te warm vandaag, dus bij thuiskomst (17:30) de kamertemperatuur een graadje verlaagd. Gelijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Ta te verlagen naar 29.

Gasloos sinds 2018.

• Grolsch
Stephanoff schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding: defrostsVandaag]

Vandaag 3 defrosts gehad. WAF vond het te warm vandaag, dus bij thuiskomst (17:30) de kamertemperatuur een graadje verlaagd. Gelijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Ta te verlagen naar 29.
Dit noem ik nou nog eens een mooie defrost _/-\o_ _/-\o_

@Andrehj / @blauwemac

Het LPP van de Mitsu heb ik ook niet altijd begrepen, maar volgens mij werkt deze als volgt.

WP gaat op eigen kracht naar Setpoint T-boiler en gaat daarna verder op element.
Als je setpoint T-boiler 45 graden is gaat hij dus met element van 45 naar ruim 60 graden wat bakken met energie kosten, en ook nog eens erg lang duurt met het ingebouwde 2KW element.

Wat de WP met CV bedrijf doet als je via een element in de boiler werkt weet ik eigenlijk niet.

Logischer was wat mij betreft geweest dat de WP op eigen kracht (Ta 55~60 graden) het vat verwarmd, en de laatste 5 á 10 graden met element doet.

Zelf niet veel ervaring mee, ik doe al 1,5 jaar niet aan LPP, en iedereen leeft hier nog (N=4).

The soap continues, WP is weer gereanimeerd, Ta staat nu wel op een 8-0 achterstand, dat wordt ff buffelen (tot de volgende defrost) >:)

• Tomexergie
Chris_82 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:36:
[...]

Ik weet niet precies waar de diskussie begonnen is, maar ik denk dat de WP's niet zo diepzinnig geprogrammeerd zijn. Ze meten de RV en Tb weten en het vermogen dat de verdamper moet leveren via Pel. Op basis daarvan kunnen ze een schatting maken over het aantal defrots.( Via lab tests bepaald)

Niet de Ta maar vooral het vermogen dat de verdamper moet leveren(uit de buitenlucht) zal bepalend zijn voor de dT. Het kan zijn dat bij lage Ta er toch veel warmte uit de buitenlucht moet worden onttrokken om de woning te kunnen verwarmen Pverd+Pel=Pcv. Op deellast zullen er minder defrosts zijn dan vollast omdat het verdamper vermogen lager is en daarmee een kleinere dT dus minder aangroei van ijs.

Een ander invloedsfactor is het koeloppervlakte van de condensor. B.v. opgefolkte van 5 naar 8 kW Daikin's zullen een ander defrosts gedrag vertonen. Hoe groter de dT hoe meer aangroei hoe lager de COP.
De aanvriezing begint bij het laatste deel van de verdamper (Bij Elga onder)

Best een ingewikkeld plaatje.

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

mmm Wat zijn je sttings van die heater?
Vanaf welke temperatuur doet hij mee bij jou in het menu?
Welke setting bij het install menu, auto of handmatig?

Ik heb de s0 er even tussen.
Als ik hem test zie ik geen verbruik, maar ik heb ook geen error?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:22:
[...]

[...]

Wat een eer.
een cliffhanger....

Maar ja sommige dingen zijn voor mij een weet... _/-\o_ _/-\o_ ..

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:42:
[...]

Wat een eer.
een cliffhanger....

Maar ja sommige dingen zijn voor mij een weet... _/-\o_ _/-\o_ ..
Vertel, vertel >:) :>

En wel loggen hé die S0, we zijn razend nieuwsgierig. De 1 zegt Tr onder de 24, de ander zegt dat het weer niet zo is :P Ik ben zo langzamerhand ook de draad kwijt bij de nieuwe Pana H.

Wat dat betreft is de Mitsu daar duidelijker in.

Je geeft aan of het element moet helpen in CV bedrijf ja of nee en hoe lang het element moet wachten.

• Stephanoff
Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Dit noem ik nou nog eens een mooie defrost _/-\o_ _/-\o_
Thanks! Heb ik weinig voor hoeven doen 8)7 .
Dylantje2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:40:
[...]

mmm Wat zijn je sttings van die heater?
Vanaf welke temperatuur doet hij mee bij jou in het menu?
Welke setting bij het install menu, auto of handmatig?
Volgens het menu mag hij vanaf -5 meedoen (heeft ie overigens niet gedaan toen het -6 was aangezien ie dat met gemak deed). 'Force heater' staat op handmatig.

O en hij staat in silent mode 3... Althans, ik ben er nog niet achter hoe ik dit weet/goed instel. Voor mijn gevoel kun je alleen maar een begintijd aangeven. En dat heb ik 1x gedaan. Hoe weet je of hij ook in die stand werkt?

Gasloos sinds 2018.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:47:
[...]

Vertel, vertel >:) :>

En wel loggen hé die S0, we zijn razend nieuwsgierig. De 1 zegt Tr onder de 24, de ander zegt dat het weer niet zo is :P Ik ben zo langzamerhand ook de draad kwijt bij de nieuwe Pana H.

Wat dat betreft is de Mitsu daar duidelijker in.

Je geeft aan of het element moet helpen in CV bedrijf ja of nee en hoe lang het element moet wachten.
Nee
Ik kan handmatig of auto doen. [ stond op auto? ]
En ik aangeven vanaf wanneer hij mee mag doen, stond op +5 dus zou allang meegedaan moeten hebben
Maar in mijn display geen uur gedraaid..

Als je goed gekeken gehad.. ;)

• Zwerius
Tomexergie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Ik weet niet precies waar de diskussie begonnen is, maar ik denk dat de WP's niet zo diepzinnig geprogrammeerd zijn. Ze meten de RV en Tb weten en het vermogen dat de verdamper moet leveren via Pel. Op basis daarvan kunnen ze een schatting maken over het aantal defrots.( Via lab tests bepaald)
Ik heb nog niet eerder gehoord dat een WP ook de RV meet.
Ik dacht dat gewoon de Tb werd gemeten en de temperatuur van het koelmiddel aan het eind van de verdamper.
Als dat verschil te groot wordt (gerelateerd aan het vermogen waar die op dat moment op draait), is er kennelijk teveel rijp aangroei waardoor de warmteoverdracht van lucht naar koelmiddel wordt bemoeilijkt en er dus een defrost nodig is.

Zwerius Kriegsman

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
@godfriedd Nog even gespeurd naar de functie van de CNDM connector op een een 75YAA en dit gevonden in een erg oude Service Manual (uit 2017), waar de 75YAA dus net in genoemd wordt):
CNDM 75YAA
Volgens deze manual dus slechts 1 silent mode mogelijk.

Máár:

Tijdens dezelfde zoektocht vond ik ook deze service manual van de 75VHA uit 2012, en daarin dit plaatje (op pagina 45):
75VHA CNDM
Precies dezelfde tekst erbij! En dat terwijl volgens mij o.a. jij al hebt ervaren dat met deze connector wel degelijk de vier vermogenstanden (0, 50, 75 en 100%) kunnen worden geselecteerd. (Dat klopt toch?).

Ik heb dus goede hoop dat hetzelfde bij de 75YAA ook kan.

Zo. Ik heb mijn zoekwerk gedaan. Nu aan jou de mooie taak om dit te verifiëren ;) (en vergeet niet even de connector pitch te meten, dan kan ik een goedkoop kabeltje zoeken) :*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dylantje2

Dylantje2

Stephanoff schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:48:
[...]

[...]

Volgens het menu mag hij vanaf -5 meedoen (heeft ie overigens niet gedaan toen het -6 was aangezien ie dat met gemak deed). 'Force heater' staat op handmatig.

O en hij staat in silent mode 3... Althans, ik ben er nog niet achter hoe ik dit weet/goed instel. Voor mijn gevoel kun je alleen maar een begintijd aangeven. En dat heb ik 1x gedaan. Hoe weet je of hij ook in die stand werkt?
sillent kun je zien op je display.. of je stelt een timer in..
Ik weet niet of hij mee doet.. vandaar mijn S0 die ik er nu tussen heb.
Je weet zeker dat je hem op handmatig heb staan?
wat is het verschil?

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:33:
[...]
Zie bovenstaande vraag, wellicht dat jij die kunt beantwoorden:
Wordt die LPP bestuurd vanuit de WP, en gaat de WP dan tijdens die LPP gewoon je huis verwarmen?
Ik stop gewoon de stekker van het immersion element in het stopcontact en dan kan de wp gewoon doorgaan met verwarmen.
Ik zal het eens via de wp aansluiten en dan voor je testen want in theorie moet dit makkelijk kunnen.

• t.oswald
[...]

Mooi om deze grafiek te zien! Ik kan dit niet loggen, maar heb vandaag gewoon nauwkeurig met de defrosts meegekeken. Jouw verloop is exact zoals bij mij, zowel de heater als de WP. Mijn verbruik was wel wat hoger, zo rond de 850 W.

• Tomexergie
Zwerius schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:50:
[...]

Ik heb nog niet eerder gehoord dat een WP ook de RV meet.
Ik dacht dat gewoon de Tb werd gemeten en de temperatuur van het koelmiddel aan het eind van de verdamper.
Als dat verschil te groot wordt (gerelateerd aan het vermogen waar die op dat moment op draait), is er kennelijk teveel rijp aangroei waardoor de warmteoverdracht van lucht naar koelmiddel wordt bemoeilijkt en er dus een defrost nodig is.
Inderdaad krijg je dat de dT stijgt door slechte warmteoverdracht. Ik dacht dat de Toshiba aan de achterzijde een sensor heeft , maar het kan zijn alleen voor temperatuur. RV meten is zeer eenvoudig tegenwoordig.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

[...]

Als je wp verder op 500W draait is het best zonde om je heater bij te zetten tijdens een defrost, dat kan hij met de wp ook makkelijk inhalen toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• t.oswald
[...]

[...]

Dat vergat ik nog te vragen of je silent mode draait. Het verloop van de defrost vond ik al zoals bij de silent modus! Bij mij silent 1.Silent uit geeft bij mij een ander patroon.
Ik blijf van mening dat het inschakelen van de heater voor defrosts bij de H5 niet is te sturen als je de WP alleen een vloerverwarming laat bedienen. Kan jij exact bepalen hoeveel Wh er in de defrost gaat zitten? Ik kom bij benadering op 350 Wh voor vandaag per defrost.

• t.oswald
Rol-Co schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Als je wp verder op 500W draait is het best zonde om je heater bij te zetten tijdens een defrost, dat kan hij met de wp ook makkelijk inhalen toch?
Hij zet de heater niet bij, die gaat gewoon "hoeft hij weinig voor te doen".

• reneeke1970
[...]

Helaas heeft pana lak aan die gedachte en regelt hij dat zelf. De gebruiker heeft daar niks over te zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Zwerius
Tomexergie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:03:
[...]
Inderdaad krijg je dat de dT stijgt door slechte warmteoverdracht. Ik dacht dat de Toshiba aan de achterzijde een sensor heeft , maar het kan zijn alleen voor temperatuur. RV meten is zeer eenvoudig tegenwoordig.
Theoretisch is er nog een andere manier om te constateren dat een defrost nodig is:
Als de verdamper langzaam dicht vriest, neemt bij een bepaald toerental van de ventilator(en) langzaam de luchtflow af. Immers de luchtzijdige weerstand over de verdamper neemt toe. Dat betekent dat de opgenomen stroom van de ventilatormotor langzaam afneemt. In principe zou dat ook nog een signaal kunnen zijn voor defrosten.
Maar zoals al eerder gezegd, de dT tussen Tb en Tuitlaat verdamper (koelmiddelzijdig) lijkt me de betrouwbaarste om als signaal te gebruiken.

Zwerius Kriegsman

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:11:
[...]

Helaas heeft pana lak aan die gedachte en regelt hij dat zelf. De gebruiker heeft daar niks over te zeggen.
Dat probeer ik hier al een paar dagen tussen de oren te krijgen, maar het wordt betwist door de niet H5 eigenaren. Je moet er zelfs echt goed verstand van hebben om de heater voor defrosts uit te schakelen. Dat lukt niet via het installateursmenu.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@t.oswald @reneeke1970

Huh? Nog niet eerder gelezen maar die kan niet uit begrijp ik?
Nou dan ging bij mij toch echt het stekkertje er af, easy as that, als het nou krap bemeten was, maar 500W dan kan hij nog wel een beetje gas bij geven om dat in te halen. Zonde van de cop1.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Stephanoff
[...]

Dat denk ik ook, genoeg vermogen over. Maar hoe dwing je dit af bij de 5H? Zoals @t.oswald aangeeft doet ie bij mij ook alleen de vloerverwarming, geen buffervat, geen SWW.
Dylantje2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:52:
[...]

sillent kun je zien op je display.. of je stelt een timer in..
Ik weet niet of hij mee doet.. vandaar mijn S0 die ik er nu tussen heb.
Je weet zeker dat je hem op handmatig heb staan?
wat is het verschil?
Hmm, op het display zie ik geen 'silent' icoon. In het menu staat bij mij nu 1 regel: 8.00 uur silent mode 3.
Handmatig in het installermenu, jazeker. Welk verschil bedoel je?
t.oswald schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Dat vergat ik nog te vragen of je silent mode draait. Het verloop van de defrost vond ik al zoals bij de silent modus! Bij mij silent 1.Silent uit geeft bij mij een ander patroon.
Ik blijf van mening dat het inschakelen van de heater voor defrosts bij de H5 niet is te sturen als je de WP alleen een vloerverwarming laat bedienen. Kan jij exact bepalen hoeveel Wh er in de defrost gaat zitten? Ik kom bij benadering op 350 Wh voor vandaag per defrost.
Silent 3 dus, maar twijfel daar aan. Ik ben (nog) geen Grafana hero, dus weet niet hoe je eenvoudig het oppervlakte onder een grafiek kan berekenen. Zou in theorie eenvoudig moeten zijn en dan heb je exact het verbruik. Iemand?

Gasloos sinds 2018.

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:15:
[...]

Dat probeer ik hier al een paar dagen tussen de oren te krijgen, maar het wordt betwist door de niet H5 eigenaren. Je moet er zelfs echt goed verstand van hebben om de heater voor defrosts uit te schakelen. Dat lukt niet via het installateursmenu.
klopt een ander menu :-)

Alleen ik hoop dat je die settings aan mij wilt geven.
Aangezien ik zoek naar een manier om hem aan te slingeren.

Hij stond op factory, maar ik zie hem niets doen.
Nu een S0 er tussen.

Dus auto of handmatig?
En vanaf welke temp mag hij bij je mee doen?
_/-\o_ _/-\o_

• wervisser
Aangezien het nu toch over het bijschakelen van de heater gaat; hoe zit dat bij Loria gebruikers ?

Mijn heater staat bijna vol continue aan.

Parameter 30 : 0.7
Parameter 31 : 0
Ta : 32
Tr : 29

Volgens het display probeert hij Ta 40 te halen. Unit draait WAR met 30% invloed van de thermostaat.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:18:
@t.oswald @reneeke1970

Nou dan ging bij mij toch echt het stekkertje er af, easy as that, als het nou krap bemeten was, maar 500W dan kan hij nog wel een beetje gas bij geven om dat in te halen. Zonde van de cop1.
Dat is inderdaad de enige oplossing, de stekker van de print af trekken.
Maar dan geen vorst beveiliging meer....
En hoe lang zou een defrost wel niet gaan duren met koud water in de pijpen??

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Stephanoff schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:20:
[...]

Dat denk ik ook, genoeg vermogen over. Maar hoe dwing je dit af bij de 5H? Zoals @t.oswald aangeeft doet ie bij mij ook alleen de vloerverwarming, geen buffervat, geen SWW.

[...]

Hmm, op het display zie ik geen 'silent' icoon. In het menu staat bij mij nu 1 regel: 8.00 uur silent mode 3.
Handmatig in het installermenu, jazeker. Welk verschil bedoel je?

[...]

Silent 3 dus, maar twijfel daar aan. Ik ben (nog) geen Grafana hero, dus weet niet hoe je eenvoudig het oppervlakte onder een grafiek kan berekenen. Zou in theorie eenvoudig moeten zijn en dan heb je exact het verbruik. Iemand?
Op het display staat een fluiterend koppie met ene vinger voor zijn mond.
Daarbij staat 1 2 of 3 of een timer. zet je hem op timer moet je ook tijden instellen.

Verschil, weet je misschien het verschil tussen handmatig in de backupheater of de auto setting?

• reneeke1970
wervisser schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:20:
Aangezien het nu toch over het bijschakelen van de heater gaat; hoe zit dat bij Loria gebruikers ?

Volgens het display probeert hij Ta 40 te halen. Unit draait WAR met 30% invloed van de thermostaat.
Als loria hetzelfde denkt als de pana dan is het eenvoudig, hij wil 40,hij haalt maar 32,dat is 8 graden verschil en dat is één voorwaarde die in ieder geval gehaald moet worden. Als je als test je gewenste temp op 35 zet gaat het element misschien weer uit omdat verschil dan slechts drie graden is.

1 PVoutput . Dongen NB

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:37
wervisser schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:20:

Hier een Loria duo 10kw. Kan ik zien dat het elektrisch element helpt in de instellingen?

Ik meet alleen het totale stroom verbruik van de 3 aansluitingen van de wp. Voor vandaag 15 kWh (ongeveer 17 uur verwarming en een sww run na het douchen)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Chris_82
@Tomexergie @Zwerius
Jullie berichten sluiten goed aan bij wat ik me voor ogen heb.
Hoeveel vermogen moet de WP leveren, hoeveel lucht is daarvoor nodig, en hoe ver moet die lucht daarvoor afgekoeld worden. Hiermee kun je een goede schatting maken hoeveel water er condenseert en aanvriest.
Het oppervlak en volume van de WP-verdamper(condensor) bepaalt hoeveel ijs er kan aangroeien voordat er niet meer genoeg lucht doorheen gezorgen wordt.
Op een gegeven moment kan de ventilator niet meer harder, wordt het gas te ver oververhit om Ta te bereiken en is het tijd voor een defrost. (of dT over de verdamper/condensor)

Oftewel, de verhouding van verdamper(condensor) tov het gevraagde vermogen bepalen hoe lang het duurt voordat de condities bereikt zijn voor een defrost.

Minder vermogen vragen, betekent Ta verlagen van je CV.
De warmtevraag van de woning verandert helaas niet veel. Stel bij 20 graden binnen, 0 graden buiten heb je op 1 dag 80kWh nodig, dan zijn dit bij 19.5 graden binnen, 0 graden buiten nog steeds 78kWh nodig.
Die 80kWh kun je in 16h opwekken met 5kW gemiddeld vermogen (en nachtverlaging)
of 78kWh in 23h op 3.4kW gemiddeld vermogen (geen nachtverlaging, 1h voor SWW)
Het aanvriezen gaat langzamer, maar je moet ook veel langer verwarmen om het niet te koud te krijgen.

Zijn er verder nog effecten die er voor kunnen zorgen dat er minder water aanvriest per kWh geleverd vermogen bij verder gelijkblijvende condities? Anders heb je namelijk vrijwel evenveel defrosts nodig op 1 dag, alleen niet evenveel per uur.

• Stephanoff
t.oswald schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:05:
[...]
Kan jij exact bepalen hoeveel Wh er in de defrost gaat zitten? Ik kom bij benadering op 350 Wh voor vandaag per defrost.
Het is mij gelukt om het gemiddelde te bepalen van de WP en de heater van begin tot eind van de defrost cyclus, 21 minuten in onderstaand geval (dit was de eerste defrost van vandaag).
WP opgenomen vermogen van 280watt, heater 597watt. Totaal 877watt voor onderstaand grafiekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZcWw1dyCnbu9mG6cYAcDxCQw/full.png

Maar geen 100% zekerheid dat dit ook klopt...

Gasloos sinds 2018.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
@Felicia @Fullpower
Jullie hebben volgens mij beide een Pana 9kW split, nu zit ik met het volgende:

Volgens mij bepaald je het type huisaansluiting al de keuze die je moet maken voor een 1ph of 3ph uitvoering van de 9kW pomp.
De 1ph heeft een aansluitwaarde van ~28A, dat gaat dus niet op een 3x25 huisaansluiting, maar wel op een 1x35.
Op een 3x25 huisaansluiting kan dus alleen een 3Ph 9kW Pana.

Klopt dit met jullie situatie? of zijn er anderen die een 9kw hebben draaien op een 25A zekering.... ?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het elektrische element (power supply 2) van de Panasonic WH-MDC05F3E5 kan je voeden met een lagere spanning waardoor deze zuiniger wordt. Een spanning vanaf 40 Volt is voldoende. Dat is een stuk zuiniger dan 230 Volt. Onder 40 Volt denkt ie dat PS2 niet aangesloten is. De spanning verlagen kan met een variac.

Een andere optie is 2 seconden per 60 seconden PS2 onder spanning zetten met een (elektronisch) relais, daar is de Panasonic ook tevreden mee. Zodra er 60 seconden geen stroom loopt naar het element valt de Pana in storing.

@Geronimoos
Pana 5 kW is de afgelopen 2 jaar nooit boven de 8 Ampère geweest, met notabene hoge temperatuur verwarming. Het element zou ik wel op een aparte fase aansluiten.

Hoeveel meer de 9 kW verbruikt weet ik niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 22-01-2019 21:50 ]

• t.oswald
Rol-Co schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:18:
@t.oswald @reneeke1970

Stekkertje eraf? Maak je dan maar op voor foutmeldingen...

Pagina: 1 ... 29 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.