Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.810 views

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-12 20:20
Chris_82 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:17:
[...]

Mij zijn geen verdere limieten bekend in de normale instellingen menu's behalve de 65 graden max voor SWW. Waarschijnlijk kan een monteur met een servicetool wel meer instellingen benaderen (max. temperatuur koelmiddel, of max duur van SWW modus?).

Het lijkt erop dat je eerdere problemen met SWW van januari dit jaar nog niet volledig zijn opgelost en hier mogelijk mee samenhangen? Heeft de installateur en/of Techneco er nog eens naar gekeken?

Voor een eenmalige LPP-run zou je handmatig het element in kunnen schakelen (p96 -->5 (of p48 voor v26)) en dan met je eigen temperatuursensor bekijken wanneer deze weer uit moet om het water niet te heet te laten worden.
De installateur heeft indertijd Techneco laten langskomen. Die heeft een lekkage onder de binnenunit geconstateerd, wat weer is verholpen door de installateur. Deze heeft het systeem opnieuw gevuld.
Ik neig ernaar dat er wellicht opnieuw een lekkage aanwezig is, maar heb dit zelf nog niet geconstateerd. Het valt mij enkel op dat 55 graden niet kan worden gehaald met de buitenunit, iets wat ik wel verwacht.
Toch maar weer eens de installateur aanschrijven. Ik heb een paar keer met Techneco wat instellingen doorgenomen, maar een log wordt niet gegenereerd binnen zo'n unit.
Het, op advies van Techneco, uitschakelen van het element heeft ervoor gezorgd dat het LPP niet meer loopt (logisch |:( ), maar ook dat het SWW niet boven de 50 graden komt.

Qua instellingen valt er echter bar weinig in te stellen, dus ik ben bang voor een 3e lekkage...

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-12 21:57
@wervisser
Als je nog een paar extra temperatuursensoren hebt liggen, zou je de koelmiddeltemperaturen ook kunnen loggen in Domoticz. Bij een SWW-run voor 55 graden loopt de persgas temperatuur bij mij wel op tot bijna 75 graden (en retour vloeistof 58 graden).
Opnieuw een lekkage zou wel vervelend zijn, hopelijk ligt er iets anders ten oorzaak.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• wervisser
Chris_82 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:33:
@wervisser
Als je nog een paar extra temperatuursensoren hebt liggen, zou je de koelmiddeltemperaturen ook kunnen loggen in Domoticz. Bij een SWW-run voor 55 graden loopt de persgas temperatuur bij mij wel op tot bijna 75 graden (en retour vloeistof 58 graden).
Opnieuw een lekkage zou wel vervelend zijn, hopelijk ligt er iets anders ten oorzaak.
Ha, die heb ik :D

Zal even kijken of ik iets tussen de isolatie kan drukken.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30
wervisser schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:25:
[...]

De installateur heeft indertijd Techneco laten langskomen. Die heeft een lekkage onder de binnenunit geconstateerd, wat weer is verholpen door de installateur. Deze heeft het systeem opnieuw gevuld.
Ik neig ernaar dat er wellicht opnieuw een lekkage aanwezig is, maar heb dit zelf nog niet geconstateerd. Het valt mij enkel op dat 55 graden niet kan worden gehaald met de buitenunit, iets wat ik wel verwacht.
Toch maar weer eens de installateur aanschrijven. Ik heb een paar keer met Techneco wat instellingen doorgenomen, maar een log wordt niet gegenereerd binnen zo'n unit.
Het, op advies van Techneco, uitschakelen van het element heeft ervoor gezorgd dat het LPP niet meer loopt (logisch |:( ), maar ook dat het SWW niet boven de 50 graden komt.

Qua instellingen valt er echter bar weinig in te stellen, dus ik ben bang voor een 3e lekkage...
Ik ken de buitenunits van Techneco niet, maar bij de Mitsu's kun je dmv een Dipswitch de maximale Ta temperatuur beperken (SW1-2), misschien dat de Techneco ook zo'n Dipswitch heeft :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
wervisser schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:25:
[...]

Beetje zeepsop met een kwastje aanbrengen op de van lekkage verdachte koppelingen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• wervisser
koevlaas2 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:51:
[...]

Beetje zeepsop met een kwastje aanbrengen op de van lekkage verdachte koppelingen.
Ga ik zeker even proberen. Lekkages heb ik al buiten en binnen gehad, dus beide zal ik even controleren.

• Grolsch
@wervisser Monitor jij dan niet je E-verbruik :?

Bij een gebrek aan koudemiddel zou de efficiency ook in moeten kakken, en dat zou je terug moeten zien in je E-verbruik tijdens een SWW run.

• wervisser
Grolsch schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:32:
@wervisser Monitor jij dan niet je E-verbruik :?

Bij een gebrek aan koudemiddel zou de efficiency ook in moeten kakken, en dat zou je terug moeten zien in je E-verbruik tijdens een SWW run.
Please explain, de reden dat ik kan zien dat de laatste 5 graden met het element gebeurt komt vanwege mijn monitoring op het energieverbruik.
Bedoel je dat het verbruik bij het bereiken van de 50 graden moet dalen?

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
Heb net een Panasonic J serie 5kw split laten plaatsen. Opzich prima ding, alleen de installateur heeft door een kabel geboord waardoor 1 elektra kabel niet kon worden aangesloten (die van het back up element).

Geen ramp, maar de unit staat nu in beton drogen modus maar de compressor draait niet. Doet hij beton drogen op het element?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• koevlaas2
Vantage92 schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:29:
Heb net een Panasonic J serie 5kw split laten plaatsen. Opzich prima ding, alleen de installateur heeft door een kabel geboord waardoor 1 elektra kabel niet kon worden aangesloten (die van het back up element).

Geen ramp, maar de unit staat nu in beton drogen modus maar de compressor draait niet. Doet hij beton drogen op het element?
Element moet zijn aangesloten op 230V anders krijg je een storing, althans bij de h serie wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
wervisser schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:43:
[...]

Please explain, de reden dat ik kan zien dat de laatste 5 graden met het element gebeurt komt vanwege mijn monitoring op het energieverbruik.
Bedoel je dat het verbruik bij het bereiken van de 50 graden moet dalen?
Het E-verbruik wat ik op mijn Youless zie komt akelig nauwkeurig overeen met de COP tabel.

Stel dat je WP bij Tbuiten 12 graden, Ta 50 graden thermisch 6KW met een COP van 3 levert dan is dat dus zo'n 2000Watt elektrisch.

Volgens mij is het zo dat de COP drastisch slechter wordt mocht je te weinig koudemiddel hebben, als je dus ipv 2000Watt ineens waarden ziet van 3000 á 4000 Watt zou ik me zorgen gaan maken.
Kun jij bij jou niet zo'n trend zien :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 23-09-2019 22:02 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04
Grolsch schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:53:
[...]

Ik ben niet negatief, maar zonder goede onderbouwde cijfers geloof ik niet zomaar alles :)

Maar onbekend maakt onbemind, ik vraag me dan altijd af waarom niet heel veel mensen zo'n WP hebben als deze WP echt significant beter presteert als andere WP's.
Er waren nauwelijks installateurs die het merk voerde. Dat zie je wel bij meer, Ecoforst etc. Prima warmtepompen alleen aan een afzetkanaal ontbreekt/ontbrak het. Mitsu, Pana etc die hebben van origine in NL veel meer een voet tussen de de deur bij de installateurs. Ik zie steeds maar Hitachi in de markt langskomen, ze zijn in opkomst :+

Even een heel andere vraag:
Iemand hier die een vermogenscruve heeft van een Daikin Altherma 3 8kw?
Ik kan niets vinden bij Daikin, en ik krijg altijd een onderbuikgevoel als een fabrikant cijfers wegstopt of verzwijgt. Kan ook zijn dat ik niet goed zoek :9

• Grolsch
Volgens mij is Panasonic helemaal niet een door veel installateurs gebruikt merk.
De Pana heeft 2 dikke pluspunten, 1 = de prijs in het buitenland, 2 = de bewezen goede COP.

Bovengenoemde punten hebben er naar mijn mening voor gezorgd dat er zoveel Panasonic gebruikers zijn in dit topic.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:03:
Volgens mij is Panasonic helemaal niet een door veel installateurs gebruikt merk.
De Pana heeft 2 dikke pluspunten, 1 = de prijs in het buitenland, 2 = de bewezen goede COP.

Bovengenoemde punten hebben er naar mijn mening voor gezorgd dat er zoveel Panasonic gebruikers zijn in dit topic.
Voor mij was de stille werking de belangrijkste punt

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• koevlaas2

Installatievriendelijkheid, vergelijk maar eens met een Nibe oid.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04

Als je het zo interpreteer dan heb je gelijk. Ik doel er meer op dat gezien de vele panasonic airco's die overal in nederland hangen ze bij de installateur dus al een goede ingang hebben. De installatiebranche is in mijn opinie erg standvastig en wat de boer niet kent.. Voor nieuwkomers in de markt een erg lastige branche om in binnen te komen.

Je ziet hier ook veel panasonic omdat vele in dit topic in de lage vermogens zitten (kleinere of nieuwere woningen?). ik verval in herhaling, vorig jaar deze conclusie ook al eens getrokken. De hitachi die je noemde die begint pas van een kw of 9 a 11 echt interessant te worden. Waar Panasonic zijn rendement dan heel hard onderuit gaat heeft bijv een Hitachi en erg mooi rendement wat pana bij 5kw schrijft. Zo heeft ieder zijn sterke en zwakke punten. Mijn onderbuik zegt ook dat de meeste mensen die 11kw nodig hebben in een keet van 400.000 misschien wel 500.000+ euro wonen. Bijbehorende inkomsten etc die zullen ook minder snel gaan hobby-en met dit soort zaken, uitzonderingen daar gelaten. Andere doelgroep om het zo maar te noemen.

Verwijderd

Goed bericht voor de warmtepomp bezitters als gevolg van de maatregelen welke op Prinsjesdag gepresenteerd zijn volgens https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting De standaard "Vermindering energiebelasting / Heffingskorting" gaat nl. met 215,55 omhoog. Belasting op elektra slechts 0.001 omlaag.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:10:
Goed bericht voor de warmtepomp bezitters als gevolg van de maatregelen welke op Prinsjesdag gepresenteerd zijn volgens https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting De standaard "Vermindering energiebelasting / Heffingskorting" gaat nl. met 215,55 omhoog. Belasting op elektra slechts 0.001 omlaag.
En dan gelijk dit: https://www.telegraaf.nl/...e-energiebelasting-minder

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

@kmf Ik benoemde de warmtepomp bezitters, niet de gemiddelde Nederlander met een 'normaal' gasverbruik. Mijn situatie, geen gas, levert per saldo een voordeel op van 197,40. Rekentool zit er bij om het voor jouw situatie te berekenen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2019 14:49 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:46:
@kmf Ik benoemde de warmtepomp bezitters, niet de gemiddelde Nederlander met een 'normaal' gasverbruik.
Je schreef dat belasting voor elektriciteit met 0.001omleeggaat, maar in dat telegraafartikel staat dat die juist met 0.9 cent wordt verhoogd
Het kabinet verhoogt de belasting op gas met 7,9 cent per kuub en de belasting op stroom met 0,9 cent per kWh.

Verwijderd

@kmf Lees aub even de aangegeven pagina.
Het Telegraaf artikel vermeldt ook: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nf3oh911q.52.58.png

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2019 15:01 ]

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:06
thefox154 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:00:
[...]

Even een heel andere vraag:
Iemand hier die een vermogenscruve heeft van een Daikin Altherma 3 8kw?
Ik kan niets vinden bij Daikin, en ik krijg altijd een onderbuikgevoel als een fabrikant cijfers wegstopt of verzwijgt. Kan ook zijn dat ik niet goed zoek :9
Ik ben ook zeer benieuwd hiernaar, deze heb ik namelijk ook aangeboden gekregen.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:51:
@kmf Lees aub even de aangegeven pagina.
Het Telegraaf artikel vermeldt ook: [Afbeelding]
Ja, ik begrijp dat de heffingskorting verschilt per huishouden, maar ik viel over jouw opmerking
Belasting op elektra slechts 0.001 omlaag.
De belasting gaat niet omlaag, maar juist omhoog. Ik vind dat een beetje zoals de mediamarkt BTW vrije dagen.
Je krijgt korting, maar we gooien eerst de prijs omhoog.

Verwijderd

@kmf Volgens mij niet, althans volgens dit overzicht op pag https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting gaat de belasting in totaal op elektra 0.001 omlaag, of ik heb een vlekje op mijn oog kan natuurlijk ook. Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/civ4bw8ibg.23.41.png

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:10:
Je kunt beter zeggen voor de pv bezitters die terug leveren. Prijs is onbelangrijk want ze leveren terug. Maar die 215 extra korting is kassa

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:26:
@kmf Volgens mij niet, althans volgens dit overzicht op pag https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting gaat de belasting in totaal op elektra 0.001 omlaag, of ik heb een vlekje op mijn oog kan natuurlijk ook. [Afbeelding]
Even bij de bron zelf gekeken. Conclusie, telegraaf stelt niet teleur. Ze hebben het fout opgeschreven.

Ik ga even een biertje opentrekken om m'n koopkrachtstijging te vieren.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27
kmf schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:31:
[...]

Even bij de bron zelf gekeken. Conclusie, telegraaf stelt niet teleur. Ze hebben het fout opgeschreven.

Ik ga even een biertje opentrekken om m'n koopkrachtstijging te vieren.
Beiden hebben gelijk, maar het addertje zit in alle formuleringen.

Het klopt dat er 0,09 eurocent per kwh minder energiebelasting betaald moet worden. Echter de ODE gaat omhoog met 0,84 eurocent per kwh.

Tel dat bij elkaar op -0,09 minder energiebelasting en 0,84 eurocent hogere ODE en je komt op 0,75 eurocent per extra belasting over energie. Dan heb je nog niet de 0,9 cent van de Telegraaf, maar je betaalt over deze belastingen ook (net als met accijns) ook nog eens BTW. 0,75 x 1,21 voor de BTW levert 0,9075 eurocent extra aan totale belasting per kwh.

En laten we eerlijk zijn ODE is gewoon extra energiebelasting die misschien aan de achterkant iets anders verdeeld wordt, maar als afnemer maakt het natuurlijk niks uit.

Verwijderd

@llevering Inderdaad bij 10.000kWh verbruik is er nog ongeveer 58% van de oorspronkelijke 215,55 verhoging van de aftrek over.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-12 20:35
Heeft iemand anders ook een mail gehad van RVO voor een onderzoek naar verbruik van je warmtepomp? Je moet je aanmelden op installatirmonitor.nl....

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• koevlaas2
Baapje327 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:41:
Heeft iemand anders ook een mail gehad van RVO voor een onderzoek naar verbruik van je warmtepomp? Je moet je aanmelden op installatirmonitor.nl....
Dumpen we daar de sheet van @Tomexergie :)

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Baapje327 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:41:
Hier ook, ze analyseren het verbruik via de slimme meter. Om dat te mogen vraagt RVO jouw toestemming. Zoals @koevlaas2 aangeeft maar dan anders.

• koevlaas2
Fut41 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:48:
[...]

Hier ook, ze analyseren het verbruik via de slimme meter. Om dat te mogen vraagt RVO jouw toestemming. Zoals @koevlaas2 aangeeft maar dan anders.
Ik doe het niet, ik beroep mij op de privacywetgeving.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-12 09:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Fut41 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:48:
[...]

via de p1....

Bizar wat een d.m volk..
Wat kun je daar nu uithalen qua verbruik van een Wp?

Lijkt me toch echt wel iets meer nodig te zijn.....
En op deze gaat de overheid het toekomst plan vast stellen...

Wij denken dat er meer geld te verdienen valt om de misgelopen gasbaten te compenseren bij WP bezitters door een heffing op te leggen en bla bla die bla die bla...

Ik zou weigeren....Niet eens om privacy want als je een slimme meter heb indirect al toestemming gegeven.
Mijn slimme meter staat uit, en eens in de 2 jaar komt er een meteropnemer, en die vraagt zich af waarom:-)
Mijn meter staat op stom, maar dat snap hij niet mwhaaaa..

Ziet iemand wel een voordeel om mee te werken?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:49
Het belang van de netbeheerder lijkt mij toch vrij duidelijk, beter inzicht krijgen in de veranderde belasting. Kennis van klanten zonder warmtepomp is er meer dan genoeg, als ze daar een groep tegenover kunnen zetten met warmtepomp dan kunnen ze daar inzichten voor de toekomst uithalen. Daarbij is niet interessant of je warmtepomp nu 550 of 600 Watt trekt, maar het gemiddelde gedrag. Deze karakteristieken van de 2 groepen kunnen ze naast elkaar leggen.

Verwijderd

RVO wil misschien achterhalen hoeveel 100,00 subsidie per jaar dat een WP draait, 1700 in bijv.17 jaar, nou jaarlijks aan CO2 bespaart. Wellicht om de subsidie in de toekomst te verhogen/-lagen of af te schaffen.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:11:
RVO wil misschien achterhalen hoeveel 100,00 subsidie per jaar dat een WP draait, 1700 in bijv.17 jaar, nou jaarlijks aan CO2 bespaart. Wellicht om de subsidie in de toekomst te verhogen/-lagen of af te schaffen.
Ik heb ook dat verzoek gekregen, ze weten je te vinden vanwege registratie rvo en slimme meter. Maar het onderzoek is niet van rvo

1 PVoutput . Dongen NB

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 20:17

hrt

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:46:
@kmf Ik benoemde de warmtepomp bezitters, niet de gemiddelde Nederlander met een 'normaal' gasverbruik. Mijn situatie, geen gas, levert per saldo een voordeel op van 197,40. Rekentool zit er bij om het voor jouw situatie te berekenen.
Rekentool, waar?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-11 12:25
De Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C staat inmiddels op zijn plek nu nog de boel aansluiten.
Nog tips over de juiste componenten? Dacht zelf aan de Fernox TF1 magneet filter, driewegklep nog geen idee. Vanaf de ERSC-VM2C gaan de leidingen weg met een G1 moer welk diameter kan ik hier beste op aansluiten en de rest van de installatie uitvoeren? Dacht zelf aan om alles in 28mm te doen. Verder ben ik nog op zoek naar temperatuur sensoren. De bedoeling is om een buffervat en een SWW vat te plaatsen. Tevens zou ik graag de bestaande CV ketel nog als backup voor CV willen gebruiken.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• koevlaas2
webje1982 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:36:
De Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C staat inmiddels op zijn plek nu nog de boel aansluiten.
Nog tips over de juiste componenten? Dacht zelf aan de Fernox TF1 magneet filter, driewegklep nog geen idee. Vanaf de ERSC-VM2C gaan de leidingen weg met een G1 moer welk diameter kan ik hier beste op aansluiten en de rest van de installatie uitvoeren? Dacht zelf aan om alles in 28mm te doen. Verder ben ik nog op zoek naar temperatuur sensoren. De bedoeling is om een buffervat en een SWW vat te plaatsen. Tevens zou ik graag de bestaande CV ketel nog als backup voor CV willen gebruiken.
Je hebt maar 1 temperatuur sensor nodig, die voor het SWW vat.
De buffer kan zonder sensor.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WP monitoring

Datum: xx-xx-2019

Onderwerp: Onderzoek praktijkprestaties warmtepompen

Geachte mevrouw/mijnheer,

U heeft een subsidie ontvangen voor de aanschaf van een warmtepomp. Daarmee heeft u geïnvesteerd in een

duurzaam warmtesysteem voor uw woning. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) start een

onderzoek naar praktijkprestaties van warmtepompen in Nederland. Uw deelname is belangrijk en wij stellen

het zeer op prijs als u hieraan wilt meewerken.

Doel

Doel van het onderzoek is achterhalen hoe warmtepompsystemen in de praktijk presteren. Bijvoorbeeld: hoeveel

gas besparen we met een warmtepomp ten opzichte van een HR-ketel? Hoeveel (extra) elektriciteit verbruiken

we? Voor welke woningen zijn warmtepompen het meest geschikt? Deze informatie is van belang om beleid

rondom CO₂-uitstoot te kunnen maken en aan te passen.

Slimme meter

Er wordt gebruikgemaakt van de slimme meter in uw meterkast. Via deze meter worden meterstanden voor

elektriciteit en aardgas uitgelezen. Ook vragen we u enige informatie over uw woning en samenstelling van het

huishouden met ons te delen. Aan de hand van deze gegevens kunnen analyses gemaakt worden van de

prestaties van warmtepompen.

U kunt zich aanmelden via www.installatiemonitor.nl. Daarbij heeft u de volgende gegevens nodig: Meldcode warmtepomp: xxxxx, Installatiedatum warmtepomp: x-xx-20xx.

Privacy

Bij aanmelding geeft u ons expliciet toestemming de verbruiksgegevens van uw slimme meter te mogen

gebruiken. Alle gegevens worden beveiligd en anoniem opgeslagen. Bij het verzamelen en opslaan van

verbruiksgegevens koppelen we deze los van uw adres en EAN-code van uw energiemeter. De meetgegevens en

resultaten zijn dus nooit te herleiden tot uw woonadres.

Initiatiefnemers

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is initiatiefnemer van dit onderzoek. Het monitoringstraject wordt

gecoördineerd door Business Development Holland (BDH) in samenwerking met een aantal netbeheerders en

branchevereniging Techniek Nederland.

Meer informatie

Hartelijk dank voor uw interesse! Kijk voor uitgebreide informatie over het onderzoek en de meestgestelde

vragen op www.installatiemonitor.nl. Of bel 088-0427853.

Met vriendelijke groet,

ing. FEF (Felix) Lacroix,

programma adviseur duurzame warmte en koude

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen.

Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u
niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden,
wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te
verwijderen.
De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard
ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch
verzenden van berichten.

This message may contain information that is not intended for you. If you
are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you
are requested to inform the sender and delete the message.
The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the
risks inherent in the electronic transmission of messages.
Sorry voor de lap tekst, maar ze gebruiken nogal wat enters in de e-mail :P

Hier dus ook een e-mail gekregen over de warmtepompen. Ik vind het goed dat de ze controleren of de subsidie nu de beoogde CO2 reductie kunnen behalen. Geld kan je maar 1 keer uitgeven. De subsidie helpt sowieso behoorlijk in de kennismaking van warmtepompen bij het Nederlandse publiek. Aangezien ik met de ferrarismeter mijn eigen standen mag opgeven en er veel gewijzigd is acht ik mijn woning niet geschikt voor dit onderzoek.

Eigenlijk zouden ze meer van dit soort dingen moeten onderzoeken. Bijvoorbeeld de milieuprestaties van auto's op de testbank versus in de praktijk ;)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Werkt alleen onder de 10.000,zo merkte ik al eerder.
Gaslicht is niet ingericht opeen verbruik > 10.000 kWh,
Maar ja, daarom heten zo ook GASLICHT en niet gas en licht...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• AUijtdehaag
  • Niet online
webje1982 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:36:
Kamstrup met MBus adapter? ;)
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gunstig voor de netbeheerders, vaste kosten worden betaald dus geen moeite meer nodig om de aansluiting te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2orcz0du8g8.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Naalroc schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:02:
Werkt alleen onder de 10.000,zo merkte ik al eerder.
Gaslicht is niet ingericht opeen verbruik > 10.000 kWh,
Maar ja, daarom heten zo ook GASLICHT en niet gas en licht...
Tot en met 10.000 ben je een particulier, daarboven een bedrijf/grootverbruiker.

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:32:
[...]

Gunstig voor de netbeheerders, vaste kosten worden betaald dus geen moeite meer nodig om de aansluiting te verwijderen.

[Afbeelding]
Ook al gebruik je per saldo 0kWh, door het salderen, betaal je toch 225,45 voor de 'batterij-functie' van de infrastructuur.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7haa428ypf4ck.51.30.png
Stel 6000kWh opwek en 6000kWh verbruik, en 70% daarvan wordt heen en weer 'geschoven' betaal je 0.027 per kWh, zowel voor heen als terug.
hesselbeertje schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:54:
[...]

Trek je ook even de heffingskorting eraf? Wel zo eerlijk.
Dat is een inkomstenbelastingmaatregel uitgevoerd door de energiemaatschappijen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 18:57 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:52:
[...]

Ook al gebruik je per saldo 0kWh, door het salderen, betaal je toch 225,45 voor de 'batterij-functie' van de infrastructuur.
[Afbeelding]
Trek je ook even de heffingskorting eraf? Wel zo eerlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 25-09-2019 18:55 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:52:
[...]

Dat is een inkomstenbelastingmaatregel uitgevoerd door de energiemaatschappijen.
Ja? En? Dus is het geen geld? Je krijgt gewoon geld toe bij een verbruik van 0 kWh.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

@hesselbeertje Ik reageerde op @Rol-Co die het had over het effect voor netbeheerders. Ik probeer het relevante deel van de netbeheerder te laten zien.

• Naalroc
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:47:
[...]

Tot en met 10.000 ben je een particulier, daarboven een bedrijf/grootverbruiker.
Onzin, ik ben particulier en verbruik 11.500 kWh, en bespaar nog ook omdat ik geen gas meer gebruik!
Alle andere vergelijkingssites gaan er prima mee om, alleen GASLICHT niet.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Da's een best verbruik @Naalroc , heb je soms groene vingers in die Drentse boerderij :+

Verwijderd

Naalroc schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:01:
[...]

Onzin, ik ben particulier en verbruik 11.500 kWh, en bespaar nog ook omdat ik geen gas meer gebruik!
Alle andere vergelijkingssites gaan er prima mee om, alleen GASLICHT niet.
OK, ik heb geen andere dan Gaslicht.com gebruikt, ik veronderstelde kennelijk onterecht dat particulieren 'verplicht' in dat 'vakje' hoorden.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:00:
@hesselbeertje Ik reageerde op @Rol-Co die het had over het effect voor netbeheerders. Ik probeer het relevante deel van de netbeheerder zien.
Ja dus ik betaal 225,- netbeheerderskosten voor alleen elektra en krijg 527,- heffingskorting, dan houd ik genoeg over om de gasaansluiting onaangeroerd te laten zitten en nog een kratje bier te kopen.

Wie gaat hem dan nog laten verwijderen? Dus netbeheerders varen er straks wel bij, erg fout om die heffingskorting omhoog te doen.

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:04:
Da's een best verbruik @Naalroc , heb je soms groene vingers in die Drentse boerderij :+
Er zijn er hier vast veel meer die zoveel verstoken, maar zien dat niet vanwege de saldering van hun PV, en die kan ik helaas niet plaatsen.
En mijn vissies nemen ook nogal wat warmte met COP=1
Maar het geeft niet hoor, want ik heb afgelopen jaar ruim €600 bespaard, (ja, ik weet het, 't was een zachte winter)

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 25-09-2019 19:10 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rol-Co schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:06:
[...]

Ja dus ik betaal 225,- netbeheerderskosten voor alleen elektra en krijg 527,- heffingskorting, dan houd ik genoeg over om de gasaansluiting onaangeroerd te laten zitten en nog een kratje bier te kopen.

Wie gaat hem dan nog laten verwijderen? Dus netbeheerders varen er straks wel bij, erg fout om die heffingskorting omhoog te doen.
Als ik het goed heb begrepen krijg je de heffingskorting zolang je een elektra aansluiting hebt. Als je je gas dus kan laten afsluiten hou je nog meer over omdat je minder vastrecht hebt, nietwaar?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:06:
[...]

Voor degenen die 121,51 de moeite van het verwijderen te veel is.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hkyrvn1.13.50.png

• martijnr17
  • Laatst online: 06-12 16:23
Bij liander hier ( Hoofddorp ) zit ik volgens mij op 160 ofzo.
Na controle blijkt dit zelfs 180 euro te zijn en dat is dan ook nog het lage tarief <500m3

[ Voor 42% gewijzigd door martijnr17 op 25-09-2019 19:55 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:15:
[...]

Voor degenen die 121,51 de moeite van het verwijderen te veel is.
[Afbeelding]
Het kost gelukkig ook geen moeite. ;) :(

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Verwijderd

martijnr17 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:42:
Bij liander hier ( Hoofddorp ) zit ik volgens mij op 160 ofzo.
Na controle blijkt dit zelfs 180 euro te zijn en dat is dan ook nog het lage tarief <500m3
Stedin en minder dan 500m3 per jaar, dan gaat he tarief iets omlaag.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Condenswaterafvoer buitenunit.

Zaterdag is er een graafmachine op mijn bouw aanwezig, dus als ik nog iets voor de warmtepomp wil voorbereiden moet ik erbij zijn..

Volgens het "Planungshandbuch Ecodan 2018" kan ik het condenswater het riool in laten lopen of in een kiezelbed onder de vorstgrens:
Condenswaterafvoer Ecodan volgens Planungshandbuch
Vraag 1: Welke raden jullie aan en waarom?

Echter, volgens datzelfde Planungshandbuch heeft de SW75xAA maar liefst 5 afvoeropeningen aan de onderzijde:
SW75YAA afvoeren
Dat zou betekenen dat ik om die vijf afvoeren te verbinden een heel afvoersysteem eronder moet gaan aanleggen. Een systeem wat dan bij strenge vorst natuurlijk gaat bevriezen, tenzij ik vijf buizen recht naar beneden tot onder de vorstgrens ga aanleggen... :? .
Over dit probleem heb ik hier nog niemand gehoord, dus er moet een eenvoudiger oplossing zijn. Hoe hebben de ervaringsdeskundigen (@koevlaas2 , @godfriedd , @TriLithium , etc) dit opgelost?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-12 20:35
Dit staat er in de mail :
"
Initiatiefnemers

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is initiatiefnemer van dit onderzoek. Het monitoringstraject wordt gecoördineerd door Business Development Holland (BDH) in samenwerking met een aantal netbeheerders en branchevereniging Techniek Nederland
"

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• webrazor
  • Laatst online: 01-09-2023
@koevlaas2 @AUijtdehaag

Hoe zit het betreft leiding diktes?
Is dit een goede opstelling zoals die in de installatiehandleiding staat? Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3DJDTg.png
Nog tips betreft driewegklep?
Waar dient die Kamstrup tussen de komen op de warmwater uitvoer van de hydrobox?

• Naalroc
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:27:

Zaterdag is er een graafmachine op mijn bouw aanwezig, dus als ik nog iets voor de warmtepomp wil voorbereiden moet ik erbij zijn..

Volgens het "Planungshandbuch Ecodan 2018" kan ik het condenswater het riool in laten lopen of in een kiezelbed onder de vorstgrens:
[Afbeelding: Condenswaterafvoer Ecodan volgens Planungshandbuch]

Echter, volgens datzelfde Planungshandbuch heeft de SW75xAA maar liefst 5 afvoeropeningen aan de onderzijde:
[Afbeelding: SW75YAA afvoeren]
Dat zou betekenen dat ik om die vijf afvoeren te verbinden een heel afvoersysteem eronder moet gaan aanleggen. Een systeem wat dan bij strenge vorst natuurlijk gaat bevriezen, tenzij ik vijf buizen recht naar beneden tot onder de vorstgrens ga aanleggen... :? .
Over dit probleem heb ik hier nog niemand gehoord, dus er moet een eenvoudiger oplossing zijn. Hoe hebben de ervaringsdeskundigen (@koevlaas2 , @godfriedd , @TriLithium , etc) dit opgelost?
Mijn 14kWh unit staat op 2 betonbanden in een grindbak,waar onderin een drainagebuis ligt. De afstand tussen de onderkant van de WP en bovenkant grind is ca 10 cm.De afgelopen winter heeft dat geen enkel probleem opgeleverd.

Die grindbak met drainage had ik al, omdat ik een rieten dak heb en dus geen goot.

Ik heb meerdere plaatjes hier geplaatst, maar zal even een paar nieuwe zoeken voor je.
Vergeet die 5 openingen, dat lekt gewoon op het grind!

Edit: foto's toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0wXijiPssyehIWKHei5Mhkdd/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w0clExU4Ne3U2Jbk7ra7kTrn/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 25-09-2019 21:22 . Reden: foto's ]

• Naalroc
webrazor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:54:
@koevlaas2 @AUijtdehaag

Hoe zit het betreft leiding diktes?
Is dit een goede opstelling zoals die in de installatiehandleiding staat? [Afbeelding]
Nog tips betreft driewegklep?
Waar dient die Kamstrup tussen de komen op de warmwater uitvoer van de hydrobox?
Ik heb een Evenes 3-weg klep met 28 mm knel aansluiting; werkt nu een jaar feilloos, en is direct aan te sluiten op de Mitsu.
Kostte minder dan de helft van de 'gangbare' kleppen die je hier langs ziet komen; als je geïnteresseerd bent stuur me even een PB dan geef ik je gegevens van mijn leverancier .

En die Kamstrup? Ik zou denken in de buurt van kogelkranen #22 24 natuurlijk

[ Voor 1% gewijzigd door Naalroc op 25-09-2019 22:04 . Reden: foutje.... ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33

Volgens mij kun je een setje doppen kopen, die de afvoergaten afdichten, zodat er maar één overblijft, die je dan daadwerkelijk als afvoer gebruikt. Ik heb zelf een gootje onder de gaten doorlopen (op afschot natuurlijk), die uiteindelijk via een pijpje dieper de grond in gaat en daar ergens aan een regenwaterafvoer gekoppeld is.

Zwerius Kriegsman

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:42
webrazor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:54:

De Kamstrup moet in de retour waterleiding naar de Hydrobox; daarnaast moet er een tweede sensor in de warm water leiding vanuit de Hydrobox worden geplaatst. De Duitse leverancier heeft complete aansluitsets met kogelkranen waar ook de temperatuursensor in kan. Je kan het display losmaken en ergens anders ophangen: er zit een redelijk lange kabel aan.

Let op: omdat het een gekalibreerde meter is welke voor betaling van energiekosten mag worden gebruikt, mag er vrijwel geen water doorheen zijn gelopen voordat je de setup instellingen hebt gedaan. Zodra er 10 liter water doorheen is gegaan kan je niet meer in het Setup menu...(tenminste dat is bij de 302 zo).

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
Remco45 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:07:
[...]

De Kamstrup moet in de retour waterleiding naar de Hydrobox; daarnaast moet er een tweede sensor in de warm water leiding vanuit de Hydrobox worden geplaatst. De Duitse leverancier heeft complete aansluitsets met kogelkranen waar ook de temperatuursensor in kan. Je kan het display losmaken en ergens anders ophangen: er zit een redelijk lange kabel aan.

Let op: omdat het een gekalibreerde meter is welke voor betaling van energiekosten mag worden gebruikt, mag er vrijwel geen water doorheen zijn gelopen voordat je de setup instellingen hebt gedaan. Zodra er 10 liter water doorheen is gegaan kan je niet meer in het Setup menu...(tenminste dat is bij de 302 zo).
Aan de achterzijde zit een sticker. Onder die sticker zitten 2 soldeereilandjes op de printplaat. Als je die doorverbindt (weet niet meer hoe lang precies) door er een draad (2,5mm2 oid) in te prikken, kun je wel weer in het setup menu.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Andrehj
Naalroc schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:58:
[...]
Mijn 14kWh unit staat op 2 betonbanden in een grindbak,waar onderin een drainagebuis ligt. De afstand tussen de onderkant van de WP en bovenkant grind is ca 10 cm.De afgelopen winter heeft dat geen enkel probleem opgeleverd.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar deze winter was natuurlijk erg zacht, zonder lange vorstperiodes. Want dooiwater van de unit loopt bij dooiweer natuurlijk probleemloos zo'n grindbak in. Maar als het flink vriest bevriest dat water onder de unit, waardoor zich daar een ijsplaat gaat vormen. En daar zit ik niet op te wachten....
Zwerius schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:43:
[...]
Volgens mij kun je een setje doppen kopen, die de afvoergaten afdichten, zodat er maar één overblijft, die je dan daadwerkelijk als afvoer gebruikt. Ik heb zelf een gootje onder de gaten doorlopen (op afschot natuurlijk), die uiteindelijk via een pijpje dieper de grond in gaat en daar ergens aan een regenwaterafvoer gekoppeld is.
Hé, dankjewel. Dat van die doppen wist ik niet. Goeie tip. Nu nog een bestelnummer vinden, maar wellicht goedkoper bij Essentra te bestellen. Maar hoe zorg je er voor dat je dat gootje en de afvoer in de zomer vrij houdt van blaadjes en troep, zodat het tegen de tijd dat er weer gedefrost moet worden nog werkt?

Ben benieuwd hoe @koevlaas2 dit over het algemeen oplost. En ook ervaringsdeskundige @Grolsch : Zit de afvoer bij jou in een grindbak, het riool, of op de hemelwaterafvoer?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
Ik heb een beetje hetzelfde idee als @Naalroc
De WP staat op 2 gestorte betonbanden, daaronder een grindbak, en onder in de grindbak een afvoer richting riool.

Ik heb nu 2 winters meegemaakt (en ook -10 gezien op de temperatuurmeter), en nog nooit een ijsplaat waargenomen.

Jammer genoeg is Tinypic offline gegaan waardoor al mijn foto's pleite zijn :( :(

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 26-09-2019 08:50 ]

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 15:40

Ik heb zelf, net als @Grolsch en @Naalroc geen vaste aansluiting naar het riool. Wel zorgen dat de wp met de onderkant vrij is van de grond. Hij staat bij mij op een plek (achter in de tuin) waar ik het niet erg vind dat er water weg lekt. Ik heb er zelfs geen grind onder, hij staat op 2 betonnen banden van 15cm hoog dus van de onderkant van de wp tot waar de daadwerkelijke behuizing van de wp begint is ca 20cm. Ik heb er overigens ook nog nooit aangroei van ijs onder gezien, wel eens wat water. En afgelopen winter was het sowieso geen uitdaging maar de winter ervoor was wel redelijk koud en toen was het ook geen enkel probleem.

• Naalroc
Andrehj schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:05:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar deze winter was natuurlijk erg zacht, zonder lange vorstperiodes. Want dooiwater van de unit loopt bij dooiweer natuurlijk probleemloos zo'n grindbak in. Maar als het flink vriest bevriest dat water onder de unit, waardoor zich daar een ijsplaat gaat vormen. En daar zit ik niet op te wachten....
Ik weet het niet zeker hoor, maar als het erg hard vriest, dan is de lucht toch veel droger, en heb je geen defrosts, en dus geen dooiwater.
En als het maar een paar graden vriest,dan is het bewezen, geen probleem te zijn.
?

• Remco45
Klopt: weerscondities voor aanvriezen zijn een temperatuurbereik van ca nul tot 7 graden gecombineerd met hoge luchtvochtigheid.
Dus b.v. 3 graden en mist of motregen leidt tot veelvuldig aanvriezen.

Vroeger werden de benodigde defrosts alleen geregeld middels een temperatuursensor waardoor er veel te vaak onnodig een defrost werd uitgevoerd. De meeste moderne WPén hebben een microprocessor die daar wat slimmer mee omgaat. Als het goed vriest en de WP lange runs maakt, kan een WP dagenlang zonder defrost.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33

Hé, dankjewel. Dat van die doppen wist ik niet. Goeie tip. Nu nog een bestelnummer vinden, maar wellicht goedkoper bij Essentra te bestellen. Maar hoe zorg je er voor dat je dat gootje en de afvoer in de zomer vrij houdt van blaadjes en troep, zodat het tegen de tijd dat er weer gedefrost moet worden nog werkt?
Ter info: hier vind je de drain socket set: https://planetaklimata.co...STALLATION_MANUAL_Eng.pdf
Het zijn 5 dichte doppen en eentje met een gat tbv een leidingaansluiting.
In het algemeen zal dit wel functioneren, doordat er bij ontdooien vrij veel water vrij komt.
Mocht je toch het water onder in de Mitsu aanvriezen, dan kun je er een verwarmingslint in leggen, dat ingeschakeld wordt dmv het ontdooisignaal vanuit de besturing (bij mij heb ik daar een setje potentiaalvrije contacten voor) en bijv. dmv een timertje na een paar minuten weer uitschakelt.
Wat betreft het verwijderen van bladeren, dat is denk ik het normale onderhoud. In de zomer schroef ik de voorkant van de kast even open (ventilatorroosters) en zuig dan de binnenkant even uit met de stofzuiger. Dat doe ik overigens ook aan de achterkant precies het randje onder langs de verdamper.

Zwerius Kriegsman

• Grolsch
Remco45 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:49:
Klopt: weerscondities voor aanvriezen zijn een temperatuurbereik van ca nul tot 7 graden gecombineerd met hoge luchtvochtigheid.
Dus b.v. 3 graden en mist of motregen leidt tot veelvuldig aanvriezen.

Vroeger werden de benodigde defrosts alleen geregeld middels een temperatuursensor waardoor er veel te vaak onnodig een defrost werd uitgevoerd. De meeste moderne WPén hebben een microprocessor die daar wat slimmer mee omgaat. Als het goed vriest en de WP lange runs maakt, kan een WP dagenlang zonder defrost.
Dat zou je denken van wel, maar in de praktijk werkt dat niet zo hoor, ook niet met de Mitsu.

Het aantal defrosts is wel aanzienlijk minder bij vorst, maar toch defrost hij, en het "fenomeen" "Droge Defrost" heb ik toch regelmatig de revue zien passeren hier.

Zelf ook wel eens gezien bij mijn Mitsu.

[edit] Plaatje ter verduidelijking incl. Tbuiten. Die dalletjes zijn dus defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7a3v0s.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 26-09-2019 12:20 ]

• Naalroc
@Grolsch En bij die "droge defrosts" komt er dan water vrij, dat onder uit de unit loopt?
Zo niet, dan kan dat ook niet bevriezen....

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 26-09-2019 12:34 ]

• janchtw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-08 13:34
Wij hebben interesse in een appartement in een kleinschalig appartementengebouw. Het wordt geheel duurzaam gebouwd, dus geen gas meer. De warmtepompen worden op het dak gezet en nu ik daar wat langer over nadenk vraag ik mij af wat er gebeurt als zo'n pomp storing heeft.

Stel het is in de winter en de noordoostenwind blaast met -10 graden over het dak. Zou er dan nog een monteur bereid zijn om de reparatie te verrichten? Nog even afgezien van de vraag of hij daar sowieso met ijskoude vingers of met dikke handschoenen aan toe in staat is. Of zit er niets anders op dan onder een wollen deken lijdzaam af te wachten tot het flink gaat dooien?

Ik ben benieuwd naar ervaringen met reparaties in de winter van een warmtepomp die buiten staat.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
Als je buren lekker door stoken, zal het in een goed geïsoleerd nieuwbouw appartement niet zo snel koud worden.

Bij echt een langdurig probleem kan je altijd nog een elektrische kachel nemen als het te koud wordt.

En zo groot is de kans ook weer niet van uitval bij een warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 26-09-2019 12:52 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Grolsch
Naalroc schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:34:
@Grolsch En bij die "droge defrosts" komt er dan water vrij, dat onder uit de unit loopt?
Zo niet, dan kan dat ook niet bevriezen....
Nee, zoals eerder aangegeven is de RV bij vorst erg laag, dus weinig tot geen ijsopbouw op de WP, dus nagenoeg geen smeltwater, dus geen probleem O-) _/-\o_

• AUijtdehaag
  • Niet online
@janchtw
Tenzij het een plug en play monoblock is, bestaat de kans dat ze aan de koeltechnische kant niet kunnen repareren als het vriest. Vacumeren kan alleen boven 0.
E-kacheltje en doorstroomverwarmer als nood aanschaffen dus.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Remco45
hesselbeertje schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:08:
Klopt. Maar voor minder dan een tientje haal je in Duitsland een overstortventiel voor drinkwater, 4 bar. Die zet je dan gewoon achter de bestaande inlaatcombinatie. Het zal duidelijk zijn welke van de 2 het eerst gaat lekken.
Met dank aan @hesselbeertje heeft de bevriende loodgieter vanochtend een 4bar overdrukventiel aangebracht (geen plaats voor een 35 liter SWW Expansievat). Scheelt ook fors in de prijs _/-\o_

Safety valve 4 bar

Het vat moest leeg, dus een uur geleden begonnen aan een lange SWW run waarbij dit ventiel keurig de overdruk weg druppelt en de 6 bar inlaatcombinatie uiteraard droog blijft.

Hopelijk is mijn Joule vat nu voldoende beschermd: de WAF is wel van -O- naar *O* gestegen.

• koevlaas2
Remco45 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:43:
[...]

Met dank aan @hesselbeertje heeft de bevriende loodgieter vanochtend een 4bar overdrukventiel aangebracht (geen plaats voor een 35 liter SWW Expansievat). Scheelt ook fors in de prijs _/-\o_

[Afbeelding: Safety valve 4 bar]

Het vat moest leeg, dus een uur geleden begonnen aan een lange SWW run waarbij dit ventiel keurig de overdruk weg druppelt en de 6 bar inlaatcombinatie uiteraard droog blijft.

Hopelijk is mijn Joule vat nu voldoende beschermd: de WAF is wel van -O- naar *O* gestegen.
Ik heb afgelopen weekend mijn SWW expansievat op 2.5 bar voordruk gezet, wellicht dat er nog 0,2 Bar bij moet maar zo op het eerste gevoel gaat het goed.

• Remco45
Lijkt mij ook beter dan de standaard 4bar voordruk.

• reneeke1970
Remco45 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:27:
Lijkt mij ook beter dan de standaard 4bar voordruk.
Vind ik toch vreemd, waterleiding is tenslotte al 4 bar.
Als je hem op 2.5 zet is ie gelijk plat

1 PVoutput . Dongen NB

• Naalroc
Volgens mij is die dan ongeveer half vol, want de voordruk loopt op met de systeem druk, totdat beide gelijk zijn.
Toch?
En als je de voordruk op 4 bar laat staan , dan komt er net geen druppel in de accumulator, bij 4 bar waterleiding druk.

[ Voor 32% gewijzigd door Naalroc op 26-09-2019 19:32 ]

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:52:
[...]

Vind ik toch vreemd, waterleiding is tenslotte al 4 bar.
Als je hem op 2.5 zet is ie gelijk plat
Nee hoor, hier is deze 2.4 bar oid, vul je cv maar eens door totdat de druk niet meer stijgt.
Dan blijf je op max. 2.5 Bar hangen, soms in Amsterdam kom ik amper aan de 1.5 Bar.

• koevlaas2
[...]

Ben benieuwd hoe @koevlaas2 dit over het algemeen oplost. En ook ervaringsdeskundige @Grolsch : Zit de afvoer bij jou in een grindbak, het riool, of op de hemelwaterafvoer?
Loopt lekker op de stenen of in de aarde weg (afhankelijk waar de unit staat) ik doe er eigenlijk niets aan.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51
koevlaas2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:42:
[...]

Nee hoor, hier is deze 2.4 bar oid, vul je cv maar eens door totdat de druk niet meer stijgt.
Dan blijf je op max. 2.5 Bar hangen, soms in Amsterdam kom ik amper aan de 1.5 Bar.
Hier ook rond 2,5 bar.
Het wisselt nogal, je kunt precies zien wanneer men in de straat tegelijk gaat douchen of de tuin gaat sproeien.
Het zit tussen de 2,2 en bijna 4 bar ( 's nachts).

Het is zelfs wel zo laag geweest dat het storend laag was in de badkamer op de verdieping.

Ik ga er ook maar eentje tussen zetten (25 liter/ 4 bar) voor de joule 300 liter.
Maakt het nog uit hoe? Dacht dat ie in de doorstromende leiding moest maar ik maak liever een aftakking met een t stuk in de bestaande leiding zodat dit vat boven de boiler kan hangen, anders wordt zo'n raar gezicht met de waterleiding, 1,5 omhoog door het vat en weer 1,5 meter leiding omlaag naar de boiler.

[ Voor 25% gewijzigd door JvdW op 26-09-2019 20:00 ]

• koevlaas2
JvdW schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:56:
[...]

Hier ook rond 2,5 bar.
Het wisselt nogal, je kunt precies zien wanneer men in de straat tegelijk gaat douchen of de tuin gaat sproeien.
Het zit tussen de 2,2 en bijna 4 bar ( 's nachts).

Het is zelfs wel zo laag geweest dat het storend laag was in de badkamer op de verdieping.

Ik ga er ook maar eentje tussen zetten (25 liter/ 4 bar) voor de joule 300 liter.
Maakt het nog uit hoe? Dacht dat ie in de doorstromende leiding moest maar ik maak liever een aftakking met een t stuk in de bestaande leiding zodat dit vat boven de boiler kan hangen, anders wordt zo'n raar gezicht met de waterleiding, 1,5 omhoog door het vat en weer 1,5 meter leiding omlaag naar de boiler.
Mag niet met een T-stuk, moet doorstroom in de koude aanvoer worden aangesloten tussen de inlaatcombinatie en de boiler.

* Het vat zelf sluit je wel met een T-stuk aan maar mag dus geen leiding tussen T-stuk en Expansie hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 26-09-2019 20:20 ]

• Andrehj
@koevlaas2, @Grolsch, @Naalroc, @godfriedd en vooral @Zwerius (voor de tip naar de afdopset), hartelijk bedankt voor jullie tips over de condenswaterafvoer. _/-\o_ Ik ben er wel zo'n beetje uit: Ik monteer die doppenset en zorg dat het dooiwater door het overblijvende gat recht naar beneden in de hemelwaterafvoer (halve meter onder het maaiveld) loopt.
Voordeel van het gebruik van de hemelwaterafvoer is ook nog dat ik geen sifon hoef te gebruiken, want die buis eindigt een meter of 10 verderop in de sloot.
Mocht dit allemaal niet als gepland werken, dan kan ik het altijd nog uit alle gaten weg laten lopen de tuin in.

Volgende uitdaging zijn de montagebalken. Mogelijkheden zijnWelke zou het moeten worden bij een warmtepomp geplaatst in de tuin?

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:43:
@koevlaas2, @Grolsch, @Naalroc, @godfriedd en vooral @Zwerius (voor de tip naar de afdopset), hartelijk bedankt voor jullie tips over de condenswaterafvoer. _/-\o_ Ik ben er wel zo'n beetje uit: Ik monteer die doppenset en zorg dat het dooiwater door het overblijvende gat recht naar beneden in de hemelwaterafvoer (halve meter onder het maaiveld) loopt.
Voordeel van het gebruik van de hemelwaterafvoer is ook nog dat ik geen sifon hoef te gebruiken, want die buis eindigt een meter of 10 verderop in de sloot.
Mocht dit allemaal niet als gepland werken, dan kan ik het altijd nog uit alle gaten weg laten lopen de tuin in.

Volgende uitdaging zijn de montagebalken. Mogelijkheden zijnWelke zou het moeten worden bij een warmtepomp geplaatst in de tuin?
Bigfoot 60cm, bij een meter in de tuin struikel je erover, eventueel vast geschroeft (via Bigfoot) aan een ondergrond.

• Andrehj
koevlaas2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:57:
[...]
Bigfoot 60cm, bij een meter in de tuin struikel je erover, eventueel vast geschroeft (via Bigfoot) aan een ondergrond.
Thanks. Zo'n bigfoot 600mm is eigenlijk ook zo'n Sumo. Te lang is idd ook niet goed. Neem ik mee.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-12 17:37

DJT

Ik ga een Fibaro Smart Implant gebruiken om wat temperatuur sensoren op aan te sluiten welke op hun beurt verwarming en SWW temperaturen gaan meten en in Fibaro zichtbaar gaan maken.

Voor de Smart Implant heb ik 9-30V DC nodig, kan ik die ergens van de print van van mijn Mitsu binnenunit halen of is een losse voeding aan te bevelen?

[ Voor 4% gewijzigd door DJT op 26-09-2019 22:09 ]

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:04:
[...]

Thanks. Zo'n bigfoot 600mm is eigenlijk ook zo'n Sumo. Te lang is idd ook niet goed. Neem ik mee.
Maar.... geen WP met dubbele fan oid hierop zetten, dan heb je ze wel van een meter nodig.
Die van 60cm kan je vastbouten mocht je een F5 verwachten.

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-12 21:13
Heey @Grolsch heb jij enig idee hoeveel warmte je vandaag hebt gemaakt met je WP? En hoeveel elektrisch vermogen je nodig had?

Ik ben me wp aan het opstarten en hij heeft vandaag +/- 13kwh verstookt en volgens de interne COP berekening 26 kWh geleverd en das niet best...

[ Voor 36% gewijzigd door Nickkie55 op 26-09-2019 23:44 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Remco45
Nickkie55 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:42:
Heey @Grolsch heb jij enig idee hoeveel warmte je vandaag hebt gemaakt met je WP? En hoeveel elektrisch vermogen je nodig had?

Ik ben me wp aan het opstarten en hij heeft vandaag +/- 13kwh verstookt en volgens de interne COP berekening 26 kWh geleverd en das niet best...
Ga er maar van uit dat dit niet klopt, zie ook mijn eerdere posting over fors afwijkende waarden. Vandaag mijn 400 ltr vat opgewarmd van 15 naar 48 in het midden. COP 5,08 oOo

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12 09:38

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Andrehj

Hier staat de WP in de tuin op een stenen opstelplaats gemaakt van 4 tuintegels en 10X10 tjes
Afgelopenwinter nog nooit iets van ijs onder de unit kunnen waarnemen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MEnqhArl.jpg

Op het platte dak van het huis een 3,5 kW mitsu L/L in identieke opstelling. Gedurende 5 jaar heb ik
daar wel ijsvorming onder de unit echter gezien, echter nooit problematisch, in die zin gaf het problemen gaf met de buitenunit.
Locatie nabij Rotterdam. Defrosts worden veroorzaakt door het aantal gr/kg vocht in de lucht. Lees absoluut vocht. Naarmate de temperatuur daalt is de vochtinhoud steeds lager bij lagere BL temperaturen. Google ff op psychometrisch diagram

[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 27-09-2019 00:15 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:42:
[...]

Regelmatig een spuitende 3 bar gehad dus....
1.5 bar is 15 meter water kolom, dus een flat van dertig meter krijgt dan geen water boven....

@Naalroc hij moet de schokken boven 4 bar opvangen, dat lukt beter als de ballon nog de volledige inhoud heeft, niet als hij al half plat is. Kijk maar naar de demping van een autoband als hij 40 of 70 mm hoog is, ook al is de druk gelijk....

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 05:05:
[...]

Regelmatig een spuitende 3 bar gehad dus....
1.5 bar is 15 meter water kolom, dus een flat van dertig meter krijgt dan geen water boven....
Hoogbouw heeft altijd een eigen drukverhoger staan

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:10
Remco45 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 00:00:
[...]

Ga er maar van uit dat dit niet klopt, zie ook mijn eerdere posting over fors afwijkende waarden. Vandaag mijn 400 ltr vat opgewarmd van 15 naar 48 in het midden. COP 5,08 oOo
Dat lijkt me knap.. hoeveel kWh heb je hier voor nodig gehad?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Pagina: 1 ... 107 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.