Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:18:
[...]
Zij rekent nooit gratis eten of gratis vakantie aan hem door. Als ze eens met een vriendin gaat dan is ze zo blij dat ze haar de week erop bv een etentje betaalt. Hij doet zoiets niet. Hij is dit jaar al 5 keer gratis mee op weekend en vakantie geweest en heeft 0 euro betaald. Een keer zijn ze zelf op weekend geweest dus zelf moeten betalen en dan deelt hij alles door 2. Zou het zoveel gevraagd zijn dat hij bv zegt ik ben al 5 keer gratis meegeweest nu neem ik jou eens mee en moet je niet betalen?
Wat betreft auto, het was dus een privé reis betaald door hun 2. Mijn dochter heeft voor haar werk op reis een salaris gekregen ter waarde van 1000 euro om de auto te bekostigen in ruil voor werk! Nogmaals had de firma 1000 euro op haar rekening gestort dan zou toch niemand normaal vinden dat hij de helft opeist?
Ik draai het even voor je om:
Ik zit zelf in een relatie van 10 jaar en ben in deze situatie gelijk aan de dochter, dat is: degene die ook 'gratis reisjes' krijgt van de baas. Lees: ik ben regelmatig op dienstreis, waarbij mijn vriendin meekomt en gratis kan verblijven in de hotelkamer die ik van mijn werk betaalt krijg. Overige kosten (zoals haar vliegticket als die niet vergoed is) dragen we op onze gebruikelijke verdeling.
Het komt niet eens in mij op om mijn vriendin hier een 'vergoeding' voor te vragen of te zeggen 'goh, je mag hier in deze hotelkamer zitten van 300 euro per nacht voor een heel weekend, dan mag jij je eigen vliegticket wel betalen hoor. Of mag ik daar een deel van terug door een leuk etentje?'.
Dergelijke non-materiële voordelen komen gewoon binnen in de relatie, ongeacht welke partner deze inbrengt. Ik lees nergens over dit soort zaken van de andere kant: ik neem aan dat je dochter ook gewoon mee mag eten van een eventueel kerstpakket van zijn kant? (of gebruik mag maken van een eventuele lease auto of wat dan ook).
Die huurauto van 1000 euro die je steeds aanhaalt is een beetje flauw, als ze zelf een losse vakantie hadden geboekt, hadden ze dan diezelfde auto gehuurd van 1000 euro? Of was er iets anders gedaan? Wij zouden zelf namelijk bijvoorbeeld nooit mijn eigen hotelkamers van 300 euro per nacht boeken, dus het is flauw dit door te berekenen naar mijn vriendin. We zijn gewoon blij met dit gratis voordeeltje van mijn werk.
Met een 'gewone' vriendin ligt dit anders. Het is niet gebruikelijk om dergelijke perks te delen met buitenstaanders, dus dat haar vriendin hiervoor een etentje geeft als bedankje is (hoewel eigenlijk ook niet nodig) leuk en een waardige bedankt.
Als jij via je werk met korting tickets kan kopen voor een voorstelling, reken je dat prijsverschil dan ook door aan je eigen partner?
Een situatie waarbij de ene partner al wel werkt en de andere nog niet maar er wel een huishouden wordt gedeeld is financieel gewoon lastig. Daarbij heeft je dochter het nog relatief goed met een baantje waarbij er nog een bedrag binnenkomt.
Wanneer is je dochter klaar met studeren? Wat is dan haar verwachte salaris? Heeft ze dan een studieschuld? En haar vriend? Wat als ze volgend jaar 3000 netto verdient en haar vriend nog steeds 2000, is die 50/50 nog steeds een slecht idee?