Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:52:
[...]

Al het geld op één hopen gooien en geen verdere afspraken maken is de weg van de minste weerstand. Het lost niks van de onderliggende problemen op en hiermee schuif je verantwoordelijkheden onder het tapijt.
Welk onderliggend probleem? :+

Maar alle gekheid op een stokje, want het onderliggende probleem word juist veroorzaakt door de afspraak die er nu tussen de dochter van TS en haar vriend is...

Mijn mening is heel simpel : Kan de 1 het niet betalen, dan zal de ander daar zorg voor moeten dragen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

servies schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:16:
[...]

Wat begrijp je niet aan salaris in natura...
Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet erg mee bekend ben (zoals bleek). Maar dan nog klopt het niet. Hij krijgt het opgelegd.
als er ipv hem een vriendinnetje mee zou gaan, vraag ik me af of dat doorgerekend zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:28
KatirZan schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:19:
[...]
Mijn mening is heel simpel : Kan de 1 het niet betalen, dan zal de ander daar zorg voor moeten dragen.
Ik denk niet dat de verantwoordelijkheid daarvoor volledig bij hem ligt. Niets weerhoudt haar om d'r mond open te doen. Hij zal dan echter bereid moeten zijn z'n welvaartsniveau wat bij te stellen als zij haar kosten wil drukken.

Persoonlijk zou ik haar die vakantie lekker cadeau doen, maar ik ben naïef en ga relaties aan met het idee ze niet te verbreken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Amras schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:27:
[...]

Ik denk niet dat de verantwoordelijkheid daarvoor volledig bij hem ligt. Niets weerhoudt haar om d'r mond open te doen. Hij zal dan echter bereid moeten zijn z'n welvaartsniveau wat bij te stellen als zij haar kosten wil drukken.

Persoonlijk zou ik haar die vakantie lekker cadeau doen, maar ik ben naïef en ga relaties aan met het idee ze niet te verbreken. :+
Ik quote je voornamelijk vanwege je laatste alinea. Zo heerlijk naïef ben ik dus ook, maarja, mijn vrouw en ik zijn al 18 jaar bij elkaar (waarvan 6 getrouwd)

De verantwoordelijkheid ligt verder ook niet bij "hem", maar de verantwoordelijkheid voor het welzijn van zijn vriendin ligt wel bij hem. Ik kan er zelf gewoon niet bij dat je iemands volledige inkomen opeist en dan vervolgens "gaat eisen de familie in te schakelen voor andere te maken kosten".

Dan ben je in mijn ogen gewoon een laml*l :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
servies schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:16:
[...]

Wat begrijp je niet aan salaris in natura...
De firma die de auto heeft 'geschonken' tegen werk, het komt niet zomaa uit de lucht gevallen, had evengoed die 1000 euro op haar rekening kunnen storten en zeggen dat ze daarmee die auto moest betalen... Had hij dan het recht gehad om 500 euro van die salaris op te eisen?
Had zij dat niet gekregen, hadden ze die kost ook moeten doen en hij had al naar de prijzen gekeken en kwam zelf op dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:20:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet erg mee bekend ben (zoals bleek). Maar dan nog klopt het niet. Hij krijgt het opgelegd.
als er ipv hem een vriendinnetje mee zou gaan, vraag ik me af of dat doorgerekend zou worden.
Hij krijgt het helemaal niet opgelegd?
Ze moesten sowieso een auto hebben tijdens de reis.
De firma die de auto heeft 'geschonken' tegen werk, het komt niet zomaa uit de lucht gevallen, had evengoed die 1000 euro op haar rekening kunnen storten en zeggen dat ze daarmee die auto moest betalen... Had hij dan het recht gehad om 500 euro van die salaris op te eisen?
Had zij dat niet gekregen, hadden ze die kost ook moeten doen en hij had al naar de prijzen gekeken en kwam zelf op dit bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:07:
[...]

Hij krijgt het helemaal niet opgelegd?
Ze moesten sowieso een auto hebben tijdens de reis.
Had zij dat niet gekregen, hadden ze die kost ook moeten doen en hij had al naar de prijzen gekeken en kwam zelf op dit bedrag
Ik volg het niet meer. Het ging er toch om dat hij niet meebetaalt aan een gratis (natura betaling) reisje en niet dat hij iets opeist?

Die 1000 euro verdwijnt in de auto en hij rijdt gratis mee. Er valt niets op te eisen want er is niets.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
@Verwijderd Dit is -jouw- mening over het geheel, en jij bent natuurlijk ook niet geheel objectief. De emotie spat van de tekst, zeg maar ;)

Hoe denkt je dochter er zelf over? Als zij het niet eerlijk vindt, waarom trekt ze dan niet bij hem aan de bel?

(Of heb ik in 17 pagina’s dit gemist?)

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 07-12-2018 17:17 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:02
[...]

Welk onderliggend probleem? :+

Maar alle gekheid op een stokje, want het onderliggende probleem word juist veroorzaakt door de afspraak die er nu tussen de dochter van TS en haar vriend is...

Dat is nogal simplistisch gedacht, want hoe definieer je "de één kan het niet betalen"? Stel dat TS een studieschuld heeft van €20k en vriendin, geldt dit dan nog steeds? Dan krijg je een situatie dat schoonzoon de studie van vriendin financiert zodat zij geen studieschuld opbouwt maar tegelijkertijd zijn eigen studieschuld niet kan aflossen.

Goede afspraken maken betekent mijns inziens dat je alle mogelijke scenario's in detail doorneemt, en niet vage afspraken maakt als "alles op 1 hoop gooien" of wat jij hierboven als voorstel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:20:
[...]

Zij rekent nooit gratis eten of gratis vakantie aan hem door. Als ze eens met een vriendin gaat dan is ze zo blij dat ze haar de week erop bv een etentje betaalt. Hij doet zoiets niet. Hij is dit jaar al 5 keer gratis mee op weekend en vakantie geweest en heeft 0 euro betaald. Een keer zijn ze zelf op weekend geweest dus zelf moeten betalen en dan deelt hij alles door 2. Zou het zoveel gevraagd zijn dat hij bv zegt ik ben al 5 keer gratis meegeweest nu neem ik jou eens mee en moet je niet betalen?

Wat betreft auto, het was dus een privé reis betaald door hun 2. Mijn dochter heeft voor haar werk op reis een salaris gekregen ter waarde van 1000 euro om de auto te bekostigen in ruil voor werk! Nogmaals had de firma 1000 euro op haar rekening gestort dan zou toch niemand normaal vinden dat hij de helft opeist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dit bedoel ik dus met boven haar stand leven.
Kon het niet beter verwoorden!

Wil hij deze dingen doen (ruimer wonen, uit eten, duurdere leuke dingen doen) zal hij voor dat deel dat boven een gemiddelde student ligt bij moeten springen. Hij heeft een relatie met een student en kan niet dezelfde uitgave patronen verwachten als hijzelf op kan brengen.

Ik vind het al netjes als ouders dat bijdragen wat voor het levensonderhoud van een uitwonende studerend kind staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:18:
[...]

Zij rekent nooit gratis eten of gratis vakantie aan hem door. Als ze eens met een vriendin gaat dan is ze zo blij dat ze haar de week erop bv een etentje betaalt. Hij doet zoiets niet. Hij is dit jaar al 5 keer gratis mee op weekend en vakantie geweest en heeft 0 euro betaald. Een keer zijn ze zelf op weekend geweest dus zelf moeten betalen en dan deelt hij alles door 2. Zou het zoveel gevraagd zijn dat hij bv zegt ik ben al 5 keer gratis meegeweest nu neem ik jou eens mee en moet je niet betalen?

Wat betreft auto, het was dus een privé reis betaald door hun 2. Mijn dochter heeft voor haar werk op reis een salaris gekregen ter waarde van 1000 euro om de auto te bekostigen in ruil voor werk! Nogmaals had de firma 1000 euro op haar rekening gestort dan zou toch niemand normaal vinden dat hij de helft opeist?
Maar even serieus nu, het probleem is toch niet dat hij niet een keer eenmalig een vakantie betaalt? Het probleem is toch veel structureler dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:12:
[...]

Ik volg het niet meer. Het ging er toch om dat hij niet meebetaalt aan een gratis (natura betaling) reisje en niet dat hij iets opeist?

Die 1000 euro verdwijnt in de auto en hij rijdt gratis mee. Er valt niets op te eisen want er is niets.
Had mijn dochter dit werk niet gehad dan had hij wel zijn deel van de auto moeten betalen namelijk 500 euro. Want ze konden daar niet zonder auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Michielgb schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:21:
[...]

Maar even serieus nu, het probleem is toch niet dat hij niet een keer eenmalig een vakantie betaalt? Het probleem is toch veel structureler dan dat?
Ja maar het zou al helpen moest hij af en toe zijn goede wil tonen. Nu krijgt hij alles gedaan en geeft nooit iets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ten eerste: niet mee bemoeien!
Ten tweede: niet mee bemoeien!
Ten derde: Laat je dochter tegen hem zeggen dat zij zélf kiest waar ze haar geld aan uit geeft. Als zij de huur moet betalen voor de helft, heeft ze geen geld meer over voor leuke dingen. Dus dan kan hij kiezen: óf hij betaalt, of ze gaan niet. Dan weet ze heel snel wat voor vlees ze in de kuip heeft. Oh, en uiteraard niet mee bemoeien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Je redeneert wel heel erg naar je dochter toe. Je vindt het vreemd dat schoonzoon alles door tweeën deelt, en vervolgens jij een fictief rekensommetje maken over de waarde van een auto waar schoonzoon dan maar aan moet meebetalen? Tevens klopt van het bedrag geen kanten. Geen enkel bedrijf keert netto €1000 uit in plaats van een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
TS, Zullen we ons alsjeblieft beperken tot de feiten, en de ‘wat als’ en de ‘had het bedrijf dit gedaan’ thuislaten? Zo is het namelijk niet gebeurd, en zo staan de zaken er dus ook niet voor. Het is al lastig zat met de huidige feiten, laten we dus parallelle universums thuislaten.

Ik snap dat je vanuit een vaderpositie spreekt en dat het heel oneerlijk voelt, en dat het je eigen dochter is waar het over gaat. Maar je dochter is volwassen, timmert zelf aan de weg en kan dus ook zelf beslissingen maken. Zoals ze ervoor kiest om een bedrijf te starten, maar ook om met die vriend samen te zijn en O de financiën te doen. Respecteer haar keus. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, en je hoeft het niet te faciliteren, maar het is niet jouw vriend. Het is de vriend van je dochter. En als je dus ergens mee zitkan je hooguit je dochter advies of je mening geven. Vanaf daaruit kan ze zelf handelen. Of niet.

[ Voor 64% gewijzigd door Nat-Water op 07-12-2018 17:35 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Delakhan schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:20:
[...]

Dit bedoel ik dus met boven haar stand leven.
Kon het niet beter verwoorden!

Wil hij deze dingen doen (ruimer wonen, uit eten, duurdere leuke dingen doen) zal hij voor dat deel dat boven een gemiddelde student ligt bij moeten springen. Hij heeft een relatie met een student en kan niet dezelfde uitgave patronen verwachten als hijzelf op kan brengen.

Ik vind het al netjes als ouders dat bijdragen wat voor het levensonderhoud van een uitwonende studerend kind staat.
Waarom moet hij dingen doen? Hij kan het toch gewoon betalen? Zij moet aan de bel trekken als er financieel dingen niet kloppen en initiatief nemen. Haar leven, haar geld. Vanuit het oogpunt van de schoonzoon is hun levensstandaard houdbaar en kunnen ze gewoon rondkomen en concludeert hij (terecht) dat er geen enkel probleem is.

Werkelijk waar van de zotte dat er allerlei dingen van de schoonzoon verwacht worden terwijl alle overige partijen (dochter, vader van dochter) er bij staan te kijken en met geen enkel alternatief voorstel komen 8)7 .

Kruip uit die slachtofferrol. Schoonzoon doet niks raars. Er worden in dit topic ontelbaar veel conclusies getrokken op basis van ongevalideerde aannames. Ga er gewoon eens vanuit dat schoonzoon een normale knul is die vatbaar is voor rationele argumenten (ik noem maar iets geks).

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 07-12-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:10
Maar wat ook kan, als je echt van iemand houd, is dat je dan alles voor diegene betaald. Dus dat die vriend de 1600 euro kosten voor zijn rekening neemt, dan kan hij nog 400 euro per maand sparen en dan kan zijn vriendin 800 euro maandelijks voor aflossing van haar studieschuld sparen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Verwijderd je betrokkenheid is niet gek, maar nogmaals, allemaal dingen waar je NIKS mee te maken hebt. Je kunt er ook niks aan doen namelijk.

dus: niet met hun onderlinge verdeling bemoeien en gewoon alleen met je dochter regelen hoe het financieel gaat. Je kunt bijv. afbouwen van steun over komende 3 of 6 maanden doen.

en tot slot: niet mee bemoeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Michielgb schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:21:
[...]

Er is geen probleem, TS wil geld. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:34:
[...]

Er is geen probleem, TS wil geld. Prima.
Serieus? Blijkbaar heb je niet alles gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stormbreaker schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:29:
Maar wat ook kan, als je echt van iemand houd, is dat je dan alles voor diegene betaald.
_O- de beste grap die in dit topic gemaakt is. Nee dit is niet wat houden van betekend, doet mij een beetje aan een "white knight" opmerking denken.

https://www.urbandictiona...e.php?term=White%20Knight

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:36:
[...]

Serieus? Blijkbaar heb je niet alles gelezen.
Het gaat er toch om wie welke kosten betaalt? Jij vindt dat schoonzoon meer moet betalen zodat jij dan minder hoeft te betalen en jij uiteindelijk minder geld kwijt bent. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:40:
[...]
Het gaat er toch om wie welke kosten betaalt? Jij vindt dat schoonzoon meer moet betalen zodat jij dan minder hoeft te betalen en jij uiteindelijk minder geld kwijt bent. Toch?
Het gaat er niet om dat ik minder wil betalen. Mijn vraag, in eerste instantie was, hoe je best verdeeld als er een groot verschil in inkomsten is. Wat is redelijk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:42:
[...]

Het gaat er niet om dat ik minder wil betalen. Mijn vraag, in eerste instantie was, hoe je best verdeeld als er een groot verschil in inkomsten is. Wat is redelijk?
Redelijk is wanneer volwassen mensen hier zonder de bemoeienis van hun ouders uitkomen. Als mijn schoonouders op dergelijke wijze met mijn relatie bezig zouden houden en mijn vriendin zou ze hun plek niet wijzen dan krijgen ze haar meteen weer terug

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Dat moet je aan je dochter vragen. Redelijk is namelijk geen vastliggend iets en verschilt per persoon. Wat vindt zij redelijk?

Maar ik heb al eerder gelinked, pagina 14 ofzo, naar een topic over financiën. Deze krijg je ook nog van me cadeau:

Samenwonen met groot inkomensverschil?

Zo zijn er trouwens meer op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:44:
[...]

Redelijk is wanneer volwassen mensen hier zonder de bemoeienis van hun ouders uitkomen.
dat jij zo perfect direct wist vanaf je weet ik veel hoeveelste betekent niet dat iedereen dat direct ook doet ;(

Wat mij redelijk lijkt is dat je gewoon (indien je dit nog niet gedaan hebt na aanleiding van iedere keer dat het is vermeldt in dit topic) is dat je met je dochter in gesprek gaat hierover, en haar precies uitlegt en laat zien wat er te wachten staat. en dan ook direct uitleggen hoe jij je erbij voelt dat jij telkens moet bijspringen met financien.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:59

Saven

Administrator

[...]

Waarom blijf je in discussie gaan als je toch niet wil luisteren. Als zij contant geld krijgt hoeft ze dat natúúrlijk niet voor de helft af te staan. Als hij gratis een reis aangeboden krijgt zou hij haar neem ik aan ook gewoon kosteloos meenemen, zo werkt dat bij dingen die geen geld kosten.

Die jongen hoef je dochter helemaal niet te sponsoren, waarom zou hij. Zij besluit om lekker te zzp'en en geen normale (bij)baan te nemen. Dat subsidieer je als ouder maar. Overigens is het onzin dat ondernemen in het begin alleen maar geld kost en niks oplevert (zoiets meen ik gelezen te hebben in je eerdere comment). Dan gaat er iets niet goed. En het helpt zeker niet haar zelfstandigheid als je dat met geld direct sponsort.

Ja, een keer een etentje sponsoren als hij zo nodig elke week uit eten moet is wel zo netjes, maar ze kan ook gewoon zeggen dat ze niet uit eten kan omdat ze geen geld heeft.

Ze kan ook op kamers gaan als ze het samenwonen niet kan betalen, maar daar kiest ze niet voor.

Je bent best wel een pannekoek als je tegen hem zegt dat hij maar voor d'r moet zorgen omdat hij werkt en zij niet :') Dan gaat ze toch lekker terug op kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energydrank schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:47:
[...]

dat jij zo perfect direct wist vanaf je weet ik veel hoeveelste betekent niet dat iedereen dat direct ook doet ;(
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld? Zou je jouw zin wellicht wat leesbaarder kunnen maken cq: verduidelijken. Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
@Verwijderd Je hebt een paar antwoorden gekregen (16 pagina x ongeveer 20 antwoorden = 320). Wat ga je nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:21:
[...]

Had mijn dochter dit werk niet gehad dan had hij wel zijn deel van de auto moeten betalen namelijk 500 euro. Want ze konden daar niet zonder auto.
Ik snap je punt nu maar het blijft een opmerkelijk scenario. Dochter doet werk (tijdens?) een reis (vakantie?) waardoor ze een gratis auto hebben. Ik ben het met je eens dat een compensatie vanuit vriend dan wel gepast is. Bedrag bepalen is wel moeilijk echter. 500 euro is veel te veel, de helft daarvan ook nog denk ik. dat bedrijft betaalt haar eigenlijk véél minder aangezien zij een veel lagere kostprijs hebben. Maargoed het ging om het principe natuurlijk.

Als de vork echt zo in de steel zit als je nu schetst, is dat niet netjes van vriend. Maargoed wij (en misschien zelfs jij) weten niet hoe dat onderling besproken of geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:59

Saven

Administrator

[...]

Redelijk is dat je kosten die gemaakt worden gewoon deelt. Uitzondering een keer daargelaten en er van uitgaande dat ze per se wil samenwonen en niet op kamers wil - daar had ze ook voor kunnen kiezen.

Lijkt me niet eens een verkeerde optie als ze eigenlijk helemaal geen huis en lasten kan veroorloven. Zo lang zullen ze nog niet samenwonen met zulke lasten lijkt me gezien ze allebei gestudeerd hebben ah anderhalf jaar al. Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee was te gaan samenwonen terwijl ze geen inkomsten heeft. Getuigt niet van financieel inzicht van alle partijen

[ Voor 11% gewijzigd door Saven op 07-12-2018 17:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 22:22
[...]

Ik draai het even voor je om:
Ik zit zelf in een relatie van 10 jaar en ben in deze situatie gelijk aan de dochter, dat is: degene die ook 'gratis reisjes' krijgt van de baas. Lees: ik ben regelmatig op dienstreis, waarbij mijn vriendin meekomt en gratis kan verblijven in de hotelkamer die ik van mijn werk betaalt krijg. Overige kosten (zoals haar vliegticket als die niet vergoed is) dragen we op onze gebruikelijke verdeling.
Het komt niet eens in mij op om mijn vriendin hier een 'vergoeding' voor te vragen of te zeggen 'goh, je mag hier in deze hotelkamer zitten van 300 euro per nacht voor een heel weekend, dan mag jij je eigen vliegticket wel betalen hoor. Of mag ik daar een deel van terug door een leuk etentje?'.

Dergelijke non-materiële voordelen komen gewoon binnen in de relatie, ongeacht welke partner deze inbrengt. Ik lees nergens over dit soort zaken van de andere kant: ik neem aan dat je dochter ook gewoon mee mag eten van een eventueel kerstpakket van zijn kant? (of gebruik mag maken van een eventuele lease auto of wat dan ook).
Die huurauto van 1000 euro die je steeds aanhaalt is een beetje flauw, als ze zelf een losse vakantie hadden geboekt, hadden ze dan diezelfde auto gehuurd van 1000 euro? Of was er iets anders gedaan? Wij zouden zelf namelijk bijvoorbeeld nooit mijn eigen hotelkamers van 300 euro per nacht boeken, dus het is flauw dit door te berekenen naar mijn vriendin. We zijn gewoon blij met dit gratis voordeeltje van mijn werk.

Met een 'gewone' vriendin ligt dit anders. Het is niet gebruikelijk om dergelijke perks te delen met buitenstaanders, dus dat haar vriendin hiervoor een etentje geeft als bedankje is (hoewel eigenlijk ook niet nodig) leuk en een waardige bedankt.

Als jij via je werk met korting tickets kan kopen voor een voorstelling, reken je dat prijsverschil dan ook door aan je eigen partner?

Een situatie waarbij de ene partner al wel werkt en de andere nog niet maar er wel een huishouden wordt gedeeld is financieel gewoon lastig. Daarbij heeft je dochter het nog relatief goed met een baantje waarbij er nog een bedrag binnenkomt.
Wanneer is je dochter klaar met studeren? Wat is dan haar verwachte salaris? Heeft ze dan een studieschuld? En haar vriend? Wat als ze volgend jaar 3000 netto verdient en haar vriend nog steeds 2000, is die 50/50 nog steeds een slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
matk89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:53:
[...]

Ik draai het even voor je om:
Ik zit zelf in een relatie van 10 jaar en ben in deze situatie gelijk aan de dochter, dat is: degene die ook 'gratis reisjes' krijgt van de baas. Lees: ik ben regelmatig op dienstreis, waarbij mijn vriendin meekomt en gratis kan verblijven in de hotelkamer die ik van mijn werk betaalt krijg. Overige kosten (zoals haar vliegticket als die niet vergoed is) dragen we op onze gebruikelijke verdeling.
Het komt niet eens in mij op om mijn vriendin hier een 'vergoeding' voor te vragen of te zeggen 'goh, je mag hier in deze hotelkamer zitten van 300 euro per nacht voor een heel weekend, dan mag jij je eigen vliegticket wel betalen hoor. Of mag ik daar een deel van terug door een leuk etentje?'.

Dergelijke non-materiële voordelen komen gewoon binnen in de relatie, ongeacht welke partner deze inbrengt. Ik lees nergens over dit soort zaken van de andere kant: ik neem aan dat je dochter ook gewoon mee mag eten van een eventueel kerstpakket van zijn kant? (of gebruik mag maken van een eventuele lease auto of wat dan ook).
Die huurauto van 1000 euro die je steeds aanhaalt is een beetje flauw, als ze zelf een losse vakantie hadden geboekt, hadden ze dan diezelfde auto gehuurd van 1000 euro? Of was er iets anders gedaan? Wij zouden zelf namelijk bijvoorbeeld nooit mijn eigen hotelkamers van 300 euro per nacht boeken, dus het is flauw dit door te berekenen naar mijn vriendin. We zijn gewoon blij met dit gratis voordeeltje van mijn werk.

Met een 'gewone' vriendin ligt dit anders. Het is niet gebruikelijk om dergelijke perks te delen met buitenstaanders, dus dat haar vriendin hiervoor een etentje geeft als bedankje is (hoewel eigenlijk ook niet nodig) leuk en een waardige bedankt.

Als jij via je werk met korting tickets kan kopen voor een voorstelling, reken je dat prijsverschil dan ook door aan je eigen partner?

Een situatie waarbij de ene partner al wel werkt en de andere nog niet maar er wel een huishouden wordt gedeeld is financieel gewoon lastig. Daarbij heeft je dochter het nog relatief goed met een baantje waarbij er nog een bedrag binnenkomt.
Wanneer is je dochter klaar met studeren? Wat is dan haar verwachte salaris? Heeft ze dan een studieschuld? En haar vriend? Wat als ze volgend jaar 3000 netto verdient en haar vriend nog steeds 2000, is die 50/50 nog steeds een slecht idee?
En daar geef ik je ook gelijk in, hij hoeft inderdaad niet te betalen voor gratis reisjes die hij anders niet had geboekt. Compleet mee eens. Het is wel een ander verhaal als die loon in 'natura' voor zorgt dat hij een onkosten uitspaart die hij anders wel had moeten doen. Hij is degene die zegt mijn geld, jouw geld. Waarom mag zij dan niet zeggen mijn voordeel in natura en niet die van jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Dat mag ze toch ook gewoon doen? Dat ze het niet doet is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:01:
Dat mag ze toch ook gewoon doen? Dat ze het niet doet is wat anders.
Dat is net het probleem. Hij aanvaard het niet als 'loon'. Dus vindt hij dat hij 500 euro mag uitsparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:05:
[...]

Dat is net het probleem. Hij aanvaard het niet als 'loon'. Dus vindt hij dat hij 500 euro mag uitsparen
Nou, en wat vindt zij daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:06:
[...]

Nou, en wat vindt zij daarvan?
Ze vindt dat het niet kan maar hij houdt voet bij stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:59:
[...]

En daar geef ik je ook gelijk in, hij hoeft inderdaad niet te betalen voor gratis reisjes die hij anders niet had geboekt. Compleet mee eens. Het is wel een ander verhaal als die loon in 'natura' voor zorgt dat hij een onkosten uitspaart die hij anders wel had moeten doen. Hij is degene die zegt mijn geld, jouw geld. Waarom mag zij dan niet zeggen mijn voordeel in natura en niet die van jou?
Ik had ook je vorige berichten kunnen quoten. Je begeeft je nu in de details. Maar die moet je dochter oplossen en beslissen. Daar ga je het niet mee oplossen. Dat mag zij zeker zeggen. Net als dat ze mag zeggen dat ze het wel eens is met zijn "besluit" om te doen wat hij doet.

Je hoeft mensen hier niet te overtuigen.
De vraag is hoe je je dochter laat inzien dat zij iets moet doen om de situatie te veranderen, omdat het anders voor haar financieel niet haalbaar is om door te gaan.

Je kunt voorstellen presenteren.
je kunt voorstellen een gesprek te houden met jullie 3 of 4. Mijn advies is dan wel dat je het gesprek begeleid en niet zelf de discussie voert. Dit lijkt me een lastige optie.
Ga niet op individuele zake als de auto of vakantie in, maar houd dat als de inkomsten in natura van het werk. Dit lijkt me echter incidenteel en daarom minder relevant voor de structurele oplossing

Als je dochter niet overtuigd is, dan overtuig je je schoonzoon al helemaal niet.

Het lijkt misschien nu net dat ik denk dat het makkelijk is, maar ik begrijp donders goed hoe lastig deze situatie voor je moet zijn!
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:07:
[...]

Correctie: Ze ZEGT dat ze vindt dat het niet kan. Als ze echt overtuigd is, onderneemt ze actie.
(Ze denkt het misschien ook echt wel, maar nog niet overtuigend genoeg om spreekwoordelijk met een vuist op tafel te slaan.)

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 07-12-2018 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Maar dat kan zij toch ook doen? Waarom geeft zij toe? Laat ze maar eens flink ruzie maken erover. Of een goed gesprek, een discussie, hoe je het wilt noemen. Beter dan laten doorsudderen.

Ik weet dat het natuurlijk niet zo simpel is - emoties spelen ook mee enzo - maar ik probeer verder te komen in dit topic

[ Voor 22% gewijzigd door Nat-Water op 07-12-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:59:
[...]

Dat is niet helemaal eerlijk. Want wederom: als je vriendin deze reisjes niet gratis had gekregen, hadden ze die dan zelf wel alsnog gemaakt (en vooral: tegen dezelfde kosten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
matk89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:12:
[...]

Dat is niet helemaal eerlijk. Want wederom: als je vriendin deze reisjes niet gratis had gekregen, hadden ze die dan zelf wel alsnog gemaakt (en vooral: tegen dezelfde kosten?)
Ja die hadden ze zelf ook gemaakt en hadden al gekeken naar de prijzen. En die kwamen overeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:14:
[...]

Ja die hadden ze zelf ook gemaakt en hadden al gekeken naar de prijzen. En die kwamen overeen
Een tikkeltje ongenuanceerd:
Ok, dus je dochter is nog een student met een inkomen van 800 euro per maand maar gaat/wil wel meer dan 5x per jaar op vakantie?
Zouden jullie als ouders dat ook hebben gefinancierd als ze niet gratis reisjes kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:09:
[...]

Ik had ook je vorige berichten kunnen quoten. Je begeeft je nu in de details. Maar die moet je dochter oplossen en beslissen. Daar ga je het niet mee oplossen. Dat mag zij zeker zeggen. Net als dat ze mag zeggen dat ze het wel eens is met zijn "besluit" om te doen wat hij doet.

Je hoeft mensen hier niet te overtuigen.
De vraag is hoe je je dochter laat inzien dat zij iets moet doen om de situatie te veranderen, omdat het anders voor haar financieel niet haalbaar is om door te gaan.

Je kunt voorstellen presenteren.
je kunt voorstellen een gesprek te houden met jullie 3 of 4. Mijn advies is dan wel dat je het gesprek begeleid en niet zelf de discussie voert. Dit lijkt me een lastige optie.
Ga niet op individuele zake als de auto of vakantie in, maar houd dat als de inkomsten in natura van het werk. Dit lijkt me echter incidenteel en daarom minder relevant voor de structurele oplossing

Als je dochter niet overtuigd is, dan overtuig je je schoonzoon al helemaal niet.

Het lijkt misschien nu net dat ik denk dat het makkelijk is, maar ik begrijp donders goed hoe lastig deze situatie voor je moet zijn!

[...]

Correctie: Ze ZEGT dat ze vindt dat het niet kan. Als ze echt overtuigd is, onderneemt ze actie.
(Ze denkt het misschien ook echt wel, maar nog niet overtuigend genoeg om spreekwoordelijk met een vuist op tafel te slaan.)
Ze heeft al een paar keer met hem over gehad, haar standpunt uitgelegd, ruzie gehad daarover maar als hij weigert te betalen en blijft geloven dat zijn visie juist is, ja wat dan. Dan stopt het daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:21:
[...]

Ze heeft al een paar keer met hem over gehad, haar standpunt uitgelegd, ruzie gehad daarover maar als hij weigert te betalen en blijft geloven dat zijn visie juist is, ja wat dan. Dan stopt het daar.
Dan moet ze voor zichzelf kiezen. Voor zichzelf kiezen of ze liever zo doorgaat en met dit gevoel blijft zitten, of dat ze het afkapt. En daarmee bedoel ik het samenwonen, maar dat kan ook de relatie zijn. Again - haar keus. Op dit moment lijkt de balans nog te zitten bij gewoon doorgaan.

Op deze manier suddert het iniedergeval door en is het over een X tijd sowieso raak.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 07-12-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
matk89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:18:
[...]

Een tikkeltje ongenuanceerd:
Ok, dus je dochter is nog een student met een inkomen van 800 euro per maand maar gaat/wil wel meer dan 5x per jaar op vakantie?
Zouden jullie als ouders dat ook hebben gefinancierd als ze niet gratis reisjes kreeg?
Waar lees je dat ze 5 keer op reis wil gaan? Het maakt deel uit van haar werk. Het is niet voor haar plezier.
Ze zijn samen op eigen kosten 1keer op reis geweest. De rest is haar werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 17:49
Noem mij maar ouderwets (...iets met in voor en tegenspoed...) maar deze situatie is op lange termijn niet houdbaar.

Naar rato zou fair zijn echter ben ik van mening als je van elkaar houdt dat je het gewoon op een hoop gooit en eventuele elkaar zakgeld geeft zodat ieder wat kan sparen.

Ik begrijp zijn standpunt maar ik vind dat geen gezonde basis en zeker niet als de ouders moeten mee dokken.

** Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hier gaan mij gewoon de nekharen van overeind staan :( **

[ Voor 11% gewijzigd door powerboat op 07-12-2018 18:27 . Reden: aanvulling (lezen van het topic) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:28

Don Quijote

El Magnifico

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:23:
[...]

Waar lees je dat ze 5 keer op reis wil gaan? Het maakt deel uit van haar werk. Het is niet voor haar plezier.
Dus die arme jongen is zo lief om zijn vriendin op te zoeken wanneer ze voor haar werk weg is, en dan zou hij haar daar nog voor moeten betalen ook?

Ze leeft als studente gewoon boven haar stand en dat kunnen ze doen omdat jij dat subsidieert. Wat prima een bewuste keuze van jou kan zijn. Als je dat niet wil is het makkelijk, subsidiekraan dichtdraaien. Dan zal ze vanzelf de tering naar de nering moeten zetten en gaan leven zoals alle andere studenten.

[ Voor 25% gewijzigd door Don Quijote op 07-12-2018 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DivWhis schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:26:
[...]

Dus die arme jongen is zo lief om zijn vriendin op te zoeken wanneer ze voor haar werk weg is, en dan zou hij haar daar nog voor moeten betalen ook?
Again waar lees je dat? Ze gaan samen op reis voor haar werk en hij moet daar nooit voor betalen? Vraagt ze toch ook niet?
Het gaat over verdelen en wat met vergoeding in natura als de 2de partij daardoor onkosten uitspaart die hij anders had moeten doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:23:
[...]

Jijzelf, om 17:18:
Hij is dit jaar al 5 keer gratis mee op weekend en vakantie geweest en heeft 0 euro betaald.

Vervolgens vraag ik 'als ze dit niet had gekregen, hadden ze die dan zelf alsnog gemaakt?' waarop jij zegt 'ja, tegen dezelfde kosten'.
Of zit je nu enkel gefixeerd op die huurauto van die ene vakantie die ze wel samen hebben gemaakt?

Wederom even de vergelijking naar mijzelf:
Ik krijg 50% korting op vliegtickets, 20% korting op huurauto's en variërende korting bij hotels als ik een prive reis maak. Scheelt mijn vriendin honderden euro's per vakantie die wij gezamenlijk maken. (los van de eerdergenoemde dienstreizen). We zijn allebei blij met de voordelen die ik via mijn werk krijg en we betalen het resterende bedrag volgens onze gebruikelijke verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:23:
[...]

Dan moet ze voor zichzelf kiezen. Voor zichzelf kiezen of ze liever zo doorgaat en met dit gevoel blijft zitten, of dat ze het afkapt. En daarmee bedoel ik het samenwonen, maar dat kan ook de relatie zijn. Again - haar keus. Op dit moment lijkt de balans nog te zitten bij gewoon doorgaan.

Op deze manier suddert het iniedergeval door en is het over een X tijd sowieso raak.
Dat is volgens mij precies de gewenste situatie van de TS. Opzich ook niet onlogisch maar niet aan hem om te beslissen. En daar wringt de schoen waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
matk89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:34:
[...]

Jijzelf, om 17:18:
Hij is dit jaar al 5 keer gratis mee op weekend en vakantie geweest en heeft 0 euro betaald.

Vervolgens vraag ik 'als ze dit niet had gekregen, hadden ze die dan zelf alsnog gemaakt?' waarop jij zegt 'ja, tegen dezelfde kosten'.
Of zit je nu enkel gefixeerd op die huurauto van die ene vakantie die ze wel samen hebben gemaakt?

Wederom even de vergelijking naar mijzelf:
Ik krijg 50% korting op vliegtickets, 20% korting op huurauto's en variërende korting bij hotels als ik een prive reis maak. Scheelt mijn vriendin honderden euro's per vakantie die wij gezamenlijk maken. (los van de eerdergenoemde dienstreizen). We zijn allebei blij met de voordelen die ik via mijn werk krijg en we betalen het resterende bedrag volgens onze gebruikelijke verdeling.
Ja heel goed omdat jullie een verdeling hebben die mss redelijk is voor allebei. Wat hier niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

powerboat schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:24:
Noem mij maar ouderwets (...iets met in voor en tegenspoed...) maar deze situatie is op lange termijn niet houdbaar.

Naar rato zou fair zijn echter ben ik van mening als je van elkaar houdt dat je het gewoon op een hoop gooit en eventuele elkaar zakgeld geeft zodat ieder wat kan sparen.
Wát heeft een zakelijke verdeling van de inkomsten en uitgaven, te maken met wel of niet van elkaar houden? Is het niet juist dat als je van elkaar houd, je een manier vind waar je allebei achter staat en als dat toevallig een rato verdeling is, je dat toe past?

Daarbij, het eerst op een hoop gooien en elkaar daarna zakgeld geven is natuurlijk net zo goed een zakelijke afspraak en weinig anders dan als je af spreekt dat je een bepaald bedrag of een bepaald percentage van je eigen inkomen voor jezelf houd.

Ik en mijn vrouw vinden een rato verdeling eerlijker, diegene die het meest verdient heeft netto het meest te besteden, maar dat is wél een situatie waar we allebei een fulltime baan hebben en geen van beiden thuis of parttime werkt is vanwege kinderen. Zouden die wel in het spel zijn, dan zouden we dat logischerwijs compenseren.

Dus nee, ik vind het veel te kort door de bocht te stellen dat als je van elkaar houd, je het op een grote hoop gooit. Dat staat daar los van.

Wel vind in dit geval de verhouding scheef. ZIj heeft niets, hij heeft enkele honderden € vrij te besteden. Dat klinkt niet fair.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het enige 'redeljke' zou zijn om de kosten evenredig naar inkomen te verdelen. Maar zelfs dan kun je toch niet spreken van een serieus te nemen relatie. Er is vast een betere partner te vinden.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:28:
[...]

Again waar lees je dat? Ze gaan samen op reis voor haar werk en hij moet daar nooit voor betalen? Vraagt ze toch ook niet?
Het gaat over verdelen en wat met vergoeding in natura als de 2de partij daardoor onkosten uitspaart die hij anders had moeten doen
Nee! het gaat helemaal niet over verdelen. Tussen je dochter en haar vriend gaat die discussie, tussen jou en je dochter niet, en tussen jou en schoonzoon al helemaal niet.

Wat denk je op te halen in dit topic wat nog niet gezegd is? Er is een scala aan opties voor verdeling in een relatie, waarvan ze nu aan 1 kant van het exteem/spectrum zitten. Denk je dat iemand hier ineens een oplossing aandraagt die je met je dochter en schoonzoon bespreekt en iedereen nog lang en gelukkig leeft omdat het zoń goed idee is? Dat gaat niet gebeuren natuurlijk. Je dochter heeft ook meer dan genoeg kennis en verantwoordelijkheid om zelf te bepalen wat redelijk is, dat ze dat niet doet is MEGA pijnlijk maar kan jij niet oplossen.

Radicaal idee: zodra je haar het vertrouwen geeft en aangeeft niet verantwoordelijk te zijn voor haar keuzes, gaat zij waarschijnlijk meer autonomie voelen en zelf haar grenzen/waarden bepalen en waar nodig die op scherp zetten met vriendlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 17:49
unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:44:
[...]

Wát heeft een zakelijke verdeling van de inkomsten en uitgaven, te maken met wel of niet van elkaar houden? Is het niet juist dat als je van elkaar houd, je een manier vind waar je allebei achter staat en als dat toevallig een rato verdeling is, je dat toe past?
Ik geef je gelijk m.b.t. tot de verdeling van het geld dat is iets wat onderling is afgesproken.
Maar liefde nu zakelijk te noemen, vind ik wel erg kil klinken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

powerboat schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:57:
[...]
Ik geef je gelijk m.b.t. tot de verdeling van het geld dat is iets wat onderling is afgesproken.
Maar liefde nu zakelijk te noemen, vind ik wel erg kil klinken. ;)
Heh, dat zeg ik dan ook niet. :)

(Maar je hebt wel te maken met zakelijke afspraken. Heck, zoals iemand anders hier al riep, trouwen *is* in de basis een zakelijke overeenkomst, een contract. Zodra je de handtekening zet en de ambtenaar roept dat je man en vrouw, man en man, vrouw en vrouw bent, zit je formeel aan elkaar vast.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:41:
[...]

Ja heel goed omdat jullie een verdeling hebben die mss redelijk is voor allebei. Wat hier niet het geval is.
Dit heb ik volgens mij al eerder aangegeven:
Die verdeling staat volledig los van eventuele perks van een werkgever.

1. Je hebt een gezamenlijk inkomen (2800 in dit geval)
2. Je ontwikkelt een (financieel) gezonde levensstijl die past bij dit gezamenlijke inkomen, dit resulteert in X kosten
3. Je kijkt samen onderling wat een redelijke verdeling is om deze kosten te dragen. (50/50, naar ratio etc).
4. Eventuele perks kunnen naast de bij stap 2 ontwikkelde levensstijl voordeel brengen door deze te veraangenamen. (door bijvoorbeeld 5 tripjes per jaar hieraan toe te voegen)

Als ik het zo hoor is het bij stap 2 en 3 fout gegaan.
Wederom, ik ga er even lekker ongenuanceerd in:
Ik heb 0.0 inzicht in hoe stap 2 is gegaan, maar als jouw dochter hier heeft gezegd "ik wil graag bij jou wonen, maar dan wel volgens een standaard die past bij werkende mensen en niet studenten" en "ik wil 3 weken per jaar op vakantie waarbij we alleen al 1000 euro uit gaan geven aan de huurauto" en "Oja, ik wil eigenlijk geen studieschuld opbouwen tijdens deze periode" dan snap ik volledig dat haar vriend zegt "Is goed, maar dan gaan we de kosten hiervan wel 50/50 dragen".

Zo hebben wij X euro per jaar gebudgetteerd voor vakantie. Daarvan zouden we vakantie Y kunnen boeken. Doordat ik werkvoordelen Z heb kunnen we vakantie Y+Z nemen, heel fijn! We hebben een luxere vakantie dan we ons anders zouden kunnen veroorloven. Misschien moeten je dochter en haar vriend deze stappen even (opnieuw?) doorlopen voor een gezonde financiële situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:41:
[...]

Misschien niet redelijk voor jou en mij en veel andere tweakers. Maar de twee personen die iets aan deze situatie kunnen doen zijn niet op dit forum: je dochter en haar vriend. Dus wat jij redelijk vindt of niet of een beetje is allemaal leuk voor jou, maar niet voor hen van toepassing.

Succes met deze kwestie, lijkt me niet makkelijk (is simpel om van afstand te zeggen dat je haar gewoon vrij moet laten dat weet ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Misschien is hij wel onzeker over de relatie. Voor velen is het natuurlijk doodzonde als je een deel van je vermogen/verdiensten investeert in iets wat niet naar je toekomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Het is overduidelijk dat hij het meeste profiteert in deze situatie. Uiteraard is het voor je dochter lastig om dit te bespreken met hem. Maar de feiten spreken voor zich, ze wonen samen en daarmee delen ze ook veel samen. In dit geval voornamelijk de kosten en niet de opbrengsten wat hem mooi uitkomt. Je dochter zou de feiten moeten aankaarten en aangeven dat zij het op deze manier financieel niet trekt. Zoals sommigen eerder al hebben gezegd, afhankelijk van zijn reactie weet ze ook meteen wat ze aan hem heeft. Des te langer ze wacht des te moeilijker het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Laatst online: 22-02-2022
MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:27:
[...]

Waarom moet hij dingen doen? Hij kan het toch gewoon betalen? Zij moet aan de bel trekken als er financieel dingen niet kloppen en initiatief nemen. Haar leven, haar geld. Vanuit het oogpunt van de schoonzoon is hun levensstandaard houdbaar en kunnen ze gewoon rondkomen en concludeert hij (terecht) dat er geen enkel probleem is.

Werkelijk waar van de zotte dat er allerlei dingen van de schoonzoon verwacht worden terwijl alle overige partijen (dochter, vader van dochter) er bij staan te kijken en met geen enkel alternatief voorstel komen 8)7 .

Kruip uit die slachtofferrol. Schoonzoon doet niks raars. Er worden in dit topic ontelbaar veel conclusies getrokken op basis van ongevalideerde aannames. Ga er gewoon eens vanuit dat schoonzoon een normale knul is die vatbaar is voor rationele argumenten (ik noem maar iets geks).
Zij vindt hem leuk en dat is haar goed recht. Hierdoor zal ze mss verder gaan dan gezond voor haar is. (Liefde en blind daar was iets mee...) Op paps zijn centen. Als hij echt om haar geeft ontlast hij haar ook financieel. En als vader zou ik mijn bijdrage langzaam terugbrengen. Dan moeten ze wel in gesprek. Klapt hierdoor de relatie dan was deze toch al niet gezond. Beter nu dan wanneer er kinders in het spel zijn.

Even anders... Nu 10 jaar verder, hij wordt werkloos of krijgt een ongeluk o.i.d. (wens ik trouwens niemand) en de dochter heeft ondertussen 'x' maal modaal. Mag de dochter dan niet in een luxer vrijstaande woning blijven wonen omdat hij het niet dan op kan brengen. Moet de dochter dan maar onder haar budget gaan wonen? Wordt de Fiat panda dan van hem en de Tesla voor haar... Denk je dat hij bereid is om maandelijks niks over te hebben en dus om maar iets te noemen zijn game PC op moet geven bij een defecte kaart. Zo'n relatie is gewoonweg niet toekomst bestendig.

Gelijkwaardigheid in een relatie is m.i. erg belangrijk. Ik heb altijd een groter deel van de kostenpost op me genomen daar mijn inkomen altijd hoger was. Maar heb bijv idd. nooit hun studie betaald toen ze jong waren. En heb daar nog nooit spijt van gehad.

Tuurlijk zitten er aannames in vaak vanuit eigen levensfeer. Maar mij maak je niet wijs dat dit een gezonde situatie is. Zij zit niet alle dagen te netflixen en hij is geen 18 meer en mag dus best opstaan.

Als ik ver op vakantie wilde en mijn 'meerdere' kan dat niet betalen betaalde ik dat. Ik wou luxer wonen in een veiligere buurt dus ik betaalde dat deel wat voor haar teveel was. Ik wil graag een zelfverzekerde meid naast me hebben staan die er goed verzorgd uitzie. Dus schoof ik weleens wat geld haar kant op voor kapper/shoppen als ik wist dat ze krap zat. Daar hoefde ze echt niet om te vragen. Dat ze zelfstandig blijft en dus bijv. met vriendinnen weg kan zie ik ook graag in een vrouw.

Door haar ook financieel te steunen investeer ik juist in mijn relatie. Wij wilden graag dingen samen delen en ook degene met een hoger inkomen wordt daar ook beter van. Dit is een gelijkwaardige relatie... zeker na 5 jaar!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Dus onder aan de streep; je dochter is een studente die denkt een bijbaantje te hebben als influencer maar die er eigenlijk niet geld aan overhoudt (wellicht wat ervaringen wellicht maar daar kan ze dus zoals dit topic toont geen brood van kopen).

Als je baas je naar het buitenland stuurt om wat te b/vloggen/te schrijven. Wel de kosten betaald van de reis maar geen salaris, dan schiet je er toch als je het als werk ziet gewoon bij in? Dan is het geen werk maar hobby.

Ik zou als vader zeggen: studeer als de sodemieter af en zorg er voor dat je je eigen broek op kan houden. Want ze is nu blijkbaar zo druk met hobbyen dat ze niet door heeft dat haar vriend haar (en zijn schoonouders) aan het uitmelken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
Zoals al veel benoemd. Beste wat je kunt doen is de geldkraan dichtdraaien. Laat je dochter het oplossen, advies tuurlijk daar mag ze voor terugkomen, daar ben je ouder voor notabene.

Ik ben het wel helemaal met je eens dat het geen gezonde situatie is. Echter horen we nu ook maar 1 kant van het verhaal, zoals het vaak is en voorkomt zal de waarheid in het midden liggen.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
Delakhan schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 01:00:
[...]

Zij vindt hem leuk en dat is haar goed recht. Hierdoor zal ze mss verder gaan dan gezond voor haar is. (Liefde en blind daar was iets mee...) Op paps zijn centen. Als hij echt om haar geeft ontlast hij haar ook financieel. En als vader zou ik mijn bijdrage langzaam terugbrengen. Dan moeten ze wel in gesprek. Klapt hierdoor de relatie dan was deze toch al niet gezond. Beter nu dan wanneer er kinders in het spel zijn.

Even anders... Nu 10 jaar verder, hij wordt werkloos of krijgt een ongeluk o.i.d. (wens ik trouwens niemand) en de dochter heeft ondertussen 'x' maal modaal. Mag de dochter dan niet in een luxer vrijstaande woning blijven wonen omdat hij het niet dan op kan brengen. Moet de dochter dan maar onder haar budget gaan wonen? Wordt de Fiat panda dan van hem en de Tesla voor haar... Denk je dat hij bereid is om maandelijks niks over te hebben en dus om maar iets te noemen zijn game PC op moet geven bij een defecte kaart. Zo'n relatie is gewoonweg niet toekomst bestendig.
Wat is dit voor speculatief gebazel? Voegt niets toe aan het topic. Niemand kan deze vraag beantwoorden.
Gelijkwaardigheid in een relatie is m.i. erg belangrijk. Ik heb altijd een groter deel van de kostenpost op me genomen daar mijn inkomen altijd hoger was. Maar heb bijv idd. nooit hun studie betaald toen ze jong waren. En heb daar nog nooit spijt van gehad.

Tuurlijk zitten er aannames in vaak vanuit eigen levensfeer. Maar mij maak je niet wijs dat dit een gezonde situatie is. Zij zit niet alle dagen te netflixen en hij is geen 18 meer en mag dus best opstaan.

Als ik ver op vakantie wilde en mijn 'meerdere' kan dat niet betalen betaalde ik dat. Ik wou luxer wonen in een veiligere buurt dus ik betaalde dat deel wat voor haar teveel was. Ik wil graag een zelfverzekerde meid naast me hebben staan die er goed verzorgd uitzie. Dus schoof ik weleens wat geld haar kant op voor kapper/shoppen als ik wist dat ze krap zat. Daar hoefde ze echt niet om te vragen. Dat ze zelfstandig blijft en dus bijv. met vriendinnen weg kan zie ik ook graag in een vrouw.
Het kan aan mij liggen, maar je vriendin af en toe geld toeschuiven voor de kapper zonder dat ze er om hoeft te vragen is een stereotype niet-gelijkwaardige relatie. Jouw vriendin wordt dan afhankelijk van ongeschreven regels om haar levensstandaard te kunnen volhouden en is daarmee extreem afhankelijk van jou. Dat is het tegenovergestelde van een gelijkwaardige relatie.
Door haar ook financieel te steunen investeer ik juist in mijn relatie. Wij wilden graag dingen samen delen en ook degene met een hoger inkomen wordt daar ook beter van. Dit is een gelijkwaardige relatie... zeker na 5 jaar!
Ik hoop nooit zo'n relatie als jou te hebben. Verschrikkelijk. In mijn relatie kunnen mijn vriendin en ik onze eigen broek ophouden zonder dat we iets van elkaar nodig hebben (ondanks grote inkomensverschillen) omdat we goede afspraken hebben gemaakt over de verdeling van kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is het werk eigenlijk van de dochter? Auto's testen? Hotels testen? Waar werkt ze 35 uur per week voor? Heeft het met haar studie te maken?

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 08-12-2018 05:13 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Verwijderd Ik kan jou, als ouder, alleen adviseren om een DVD van Jeff Lestz cadeau te geven aan je dochter. Een goed voorbeeld van één van zijn lezingen: https://vimeo.com/139357712

Na een seminar van deze man, waar we voor ons zelf de nodige dingen gepikt hebben, hebben we nooit meer enige discussie over geld gehad. Uiteraard wel gesprekken maar géén discussies. Echt een huwelijksreddende seminar was dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:11:
Echt een huwelijksreddende seminar was dat.
Met alle respect.
1. Ik heb na 15 minuten de video uitgezet, omdat het over bijna niks anders gaat dan god of er geen argumentatie wordt gegeven waarin god niet voor komt. Het staat iedereen vrij om daar inspiratie uit te halen, maar het is wel een belangrijke nuance voordat je in deze precaire situaties DVD's gaat geven. Het zou zomaar kunnen dat schoonzoon je hiermee nog harder uitlacht.
2. Het zal niet letterlijk bedoeld zijn, maar huwelijken die met één seminar gered zijn :|
3. Het is al lang en breed aangetoond dat zo nu en dan ruziën en discussiëren een relatie alleen maar sterker maken. Het steevast willen vermijden van ruzie is juist wat problematisch is voor een stabiele relatie en zeker ook de relatie van dochter. In een sterke relatie zorgt een periodieke ruzie en/of discussie voor het eiken van het eigen standpunt aan die van de ander.
https://www.psychologytod...1802/the-benefits-arguing
“But the biggest mistake that couples make is avoidance,” he said. “We feel something but say nothing. At least until we can’t stand it anymore. So we wait until we are certain to discuss it poorly before we bring it up.
[...]
“The biggest unconscious mistake couples make is failing to take emotional responsibility for their feelings,” he said. “We think others are ‘making’ us feel the way we are – and fail to see our role in our own emotions. That’s why when we discuss our concerns with our loved one we are so often filled with blame and provoke defensiveness.”
https://www.theguardian.c...y-together-research-finds
http://www.startribune.co...-stay-together/138166289/

Al moet ik zeggen dat het lastig is om goede artikelen te vinden in alle zelfhulp en relatie therapie artikelen, zonder toegang te hebben tot de vakbladen ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sypie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:11:
Na een seminar van deze man, waar we voor ons zelf de nodige dingen gepikt hebben, hebben we nooit meer enige discussie over geld gehad. Uiteraard wel gesprekken maar géén discussies. Echt een huwelijksreddende seminar was dat.
Zoals @CurlyMo zegt, een relatie zonder enige ruzie lijkt mij heel ongezond. Juist af en toe een flink meningsverschil, of even stoom afblazen, helpt. In alles is een balans, maar mensen die zeggen nooit af en toe even te bekvechten met hun partner liegen, of kroppen alles op.

Lijkt mij dé garantie dat je partner op een dag zonder noemenswaardige emotie op staat van de keukentafel en zegt "Schat, ik heb een ander. Ik vertrek. Nu." en vervolgens zijn of haar koffers in de auto laad en weg is. (Als hij of zij die niet al heeft ingeladen vlak voor die mededeling.)

Zoals eerder gezegd, het lijkt hier bijna of de dochter van TS de confrontatie niet echt aan durft te gaan met haar vriend, mogelijk met de angst dat het escaleert en de relatie klapt. Terwijl zoals TS het voor steld, het me hoe dan ook een heel ongezonde relatie lijkt die juist baat heeft bij een dochter die eens goed op haar strepen gaat staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:42:
Akkoord dat wij ons daar niet mee moeten bemoeien. Het probleem is dat mijn dochter zelf zegt dat ze geen ruzie wilt en dus alles toelaat. Maar ondertussen heeft ze 0 euro over en moeten wij altijd steunen.
Wat we niet meer willen omdat we inzien dat hij van de situatie profiteert.
Als je nou eens stopt met haar geld toe stoppen forceer je haar om eindelijk eens haar mond open te trekken. Het is net zoals met een drugsverslaafde, zolang je die geld blijft geven verandert er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:34:
Hallo

Graag had ik jullie mening willen weten.
Mijn dochter en haar lief wonen al anderhalf jaar samen. Hij werkt en verdient 2000 euro netto. Mijn dochter studeert nog en werkt daarnaast als zelfstandige en heeft zo een netto inkomen van 800 euro. Ze telt haar uren dus niet en werkt heel hard.

Hun kosten bedragen ongeveer 1600 euro. Haar vriend eist dat ze allebei de helft geven. Wat maakt dat mijn dochter dus 0 euro overhoudt waar hij maandelijks 1200 kan sparen.

Omdat het niet houdbaar is voor haar, betalen wij elke maand haar deel van haar huur en eten. Ze zijn nu 5 jaar samen en wij vinden dat hij het nu eens eindelijk mag overnemen. Toen we met hem daarover spraken om met ratio van inkomsten te werken, was hij het niet mee eens. Zijn antwoord was : ik ga jullie studente niet onderhouden!

Alles wordt daar dus in 2 gedeeld. Gaan ze op reis dan moet mijn dochter de helft betalen ookal moet ze dat van een vroegere spaarrekening halen of aan haar ouders vragen om te helpen. Gaan ze eten of op weekend, ook dan moet ze de helft betalen.

Verder brengt mijn dochter dankzij haar werk ook dingen in natura : eten, restaurant bezoek, weekends en vakantie. Omdat het altijd voor 2 personen bedoelt is, gaat hij lekker overal gratis mee.
Maar als ze eens op hun kosten op weekend gaan, dan vraagt hij telkens 50% van alles.

Deze zomer zijn ze op vakantie geweest en heeft hij alles door 2 gedeeld. Maar dankzij het werk van mijn dochter, hebben ze 1000den euro uitgespaard (3 weken auto huur, hotel overnachting, enzovoort) Hij vindt, omdat zij dat in zijn ogen "gratis" krijgt, dat hij daar gewoon van mag profiteren en niet in rekening moet brengen om haar deel te ontlasten.

Wij weten niet meer hoe we hier verder mee moeten omgaan.

Wat denken jullie? Wat zou eerlijk zijn?
Ten eerste denk ik dat dit iets is tussen je dochter en haar vriend. Heb jij problemen of andere ideeën over hoe zij de dingen regelen van moet je dat met je dochter bespreken en niet met haar vriend.

Als hij heeft voorgesteld om samen te gaan wonen met de regeling dat kosten 50/50 worden verdeeld en je dochter is daarmee akkoord gegaan dan is dat haar keuze. Zij had er ook voor kunnen kiezen om niet op het voorstel in te gaan of om iets anders voor te stellen. Partij hierin voor jou is dus je dochter, niet haar vriend.

Ik kan me ook voorstellen dat je als ouder meer de rol hebt om bij te dragen aan de studiekosten van een kind dan de partner rond de leeftijd van 17-23.

Hoeveel hield ze over toen ze op een studio woonde?

Bedenk wel het is haar eigen keuze geweest om te gaan samen wonen en met welke regeling is afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Ik heb niet elke reactie gelezen maar uiteraard jouw post wel.

Ik heb zelf in een dergelijke situatie gezeten met mijn vriendin. Het eerste halfjaar nadat wij zijn gaan samenwonen, zat zij in de afrondende fase van haar opleiding en had geen inkomen.

Wat eerder al aan bod is gekomen is het feit dat haar opleiding voor mij later (of te wel nu) ook profijt oplevert. Ik heb dus de eerste zes maanden alles betaald.

Vaste lasten hebben wij verdeeld op basis van de verhouding van ons inkomen (grofweg dus niet op de euro nauwkeurig). Zij werkt 3-4 dagen, ik 5 dus doet ze meer in het huishouden, wel zo eerlijk.

Vakanties, uitjes, etentjes etc. betalen we eigenlijk altijd 50/50 waarbij ik vaak nog zeg dat ik het wel betaal (50/50 is namelijk niet helemaal eerlijk o.b.v. inkomen). Ik vind dat je hier niet te moeilijk over moet doen, je bent tenminste samen.

Ik zou persoonlijk eens goed gaan praten met je dochter aangezien de situatie niet normaal is. Hij maakt een beetje misbruik van de situatie in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Iedereen heeft eigen normen en waarden. In dit geval is de jongen van mening dat alles 50% gesplitst moet worden. Ik ben het daar persoonlijk zelf niet mee eens. Wat dat betreft mag er best een oordeel geveld worden, maar uiteindelijk blijft het zijn geld en beslist hij wat daar wel of niet mee gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:37

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Ze heeft al een paar keer met hem over gehad, haar standpunt uitgelegd, ruzie gehad daarover maar als hij weigert te betalen en blijft geloven dat zijn visie juist is.
Ik denk dat je hiermee het hele topic goed opsomt, Zij vindt x, hij vind y en ze komen daar samen niet uit.
Wat je kan doen als ouder is eenmalig hierin bemiddelen door gezamenlijk met beide partijen aan tafel te gaan. De situatie van beide kanten te horen en aan te geven dat jullie als ouders niet meer van plan zijn om bij te springen omdat hun als volwassenen in een relatie er samen niet uit komen.

Wat je nu vooral ziet vanuit je posts in het topic is dat er bij jullie (als ouders) vanuit een emotionele rationale redeneren namelijk "wij vinden het unfair, dat dochterlief niks overhoud want hij houd wel 1200 euro per maand over".

Daarvoor worden allerlei redenen aangehaald zoals voordeeltjes die zij via werk heeft en hij daarvan ook profiteert, er is niks wat haar tegenhoud om gewoon te zeggen en nu ga ik met vriendin X lekker een weekje weg naar land y in plaats van met haar partner. Dan merk je snel genoeg of hij werkelijk "profiteert" of dat zij de gene is die hem steeds mee wil.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Als het 50/50 wordt mocht zij goed gaat verdienen, dan piept ie wel anders.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:41
Stephanvr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:53:
Iedereen heeft eigen normen en waarden. In dit geval is de jongen van mening dat alles 50% gesplitst moet worden. Ik ben het daar persoonlijk zelf niet mee eens. Wat dat betreft mag er best een oordeel geveld worden, maar uiteindelijk blijft het zijn geld en beslist hij wat daar wel of niet mee gebeurd.
Leuk en aardig maar hij wil wel van haar gratis (loon in natura) vakanties profiteren. Dus echt 50/50 wil hij ook niet. En hij wilde graag groter wonen en zij niet maar hij wil niet daar zelf meer voor betalen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Philip Ross schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:22:
[...]

Leuk en aardig maar hij wil wel van haar gratis (loon in natura) vakanties profiteren. Dus echt 50/50 wil hij ook niet. En hij wilde graag groter wonen en zij niet maar hij wil niet daar zelf meer voor betalen dan.
Het klinkt allemaal alsof hij 50/50 wilt, zolang het in zijn voordeel is. Zodra dat het geval is, wilt hij een andere verdeling (zoals 0% voor hemzelf) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als ik haar was zou ik hem niet mee nemen als hij niet voor zijn eigen deel betaald.
Zij heeft het gekregen en niet hij. Hij wilt alles eerlijk delen? dan moet hij voor zijn eigen deel betalen net als zij, zij kan er niks aan doen dat het HAAR cadeau was.

Ik heb zelf ook z'n (ex) vriend gehad, alles moest onder een vergroot glas en "eerlijk"gedeeld (50/50) worden.
Mijn ouders zijn toen gestopt met mijn zakgeld en toen had ik snel door dat het niet goed ging. Toen ik het had uitgemaakt kreeg ik weer zakgeld om bij te sparen maar met de opmerking dat als ik weer met z'n vent ging dat ik het zakgeld kon vergeten en niet meer kreeg.

Inmiddels een andere partner en nu delen we alles aan de hand van inkomen en kan ik gewoon sparen zonder hulp van mijn ouders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThomasG schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:29:
[...]
Het klinkt allemaal alsof hij 50/50 wilt, zolang het in zijn voordeel is. Zodra dat het geval is, wilt hij een andere verdeling (zoals 0% voor hemzelf) :')
Hij heeft het best goed voor elkaar eigenlijk ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:59

Pinjataaa

Hit me!

Als zijn antwoord letterlijk "ik ga jullie studente niet onderhouden!" is het echt een gigantische stumpert. Dit is niet echt de instelling bij een relatie van 5 jaar.. bizar.

Edit.. ik loop gigantisch achter zie ik, maar toen ik dit las moest ik hier echt even op reageren :+
Kan trouwens niet begrijpen dat jullie het probleem oplossen die ze zelf niet aan durft te vechten, hier klopt iets niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Pinjataaa op 12-12-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:15:
[...]

Hij heeft het best goed voor elkaar eigenlijk ;)
Hij wel. Eerlijk is het niet, maar het wijst er wel op dat hij dat uit zichzelf niet gaan veranderen. De enige manier om daar verandering in te brengen is als het vanuit haar komt. Bijvoorbeeld dus om als ouder de geldkraan dicht te draaien, waardoor zij geen keuze heeft om er one way or another verandering in te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:29
[...]

Interessant opmerking. Daar heb jij geen last van?
Ik heb een beetje door het topic heen gescrolled en ik moet zeggen dat alle opmerkingen dezelfde strekking hebben. Jij antwoord continu met, ja maar...

De antwoorden zijn je aangereikt ik ben nu meer benieuwd wat de uitkomst is met het gesprek met je dochter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Whitewolf88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 17:28
Ik ben ook zeer benieuwd naar de uitkomst van het gesprek met je dochter.
In mijn ogen lijkt de situatie meer iets weg te hebben van iemand die een geschil heeft met haar huisbaas dan dat het hier een relatie betreft.

Als het mijn dochter was zou ik adviseren 50% van de koffers te pakken, deze in te pakken met 50% van het huishouden en dan hard wegrennen en niet meer achterom kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
Zo snel mogelijk die geldkraan dichtdraaien en je dochter zelf dit probleem laten oplossen. Zo wordt ze nooit volwassen of in staat voor zichzelf op te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:43
Helaas heb ik geen tijd om alle 20 pagina's van dit topic te lezen, maar uitgaande van de TS, dat je dochter al (5!) jaar samen is en een gezamenlijke rekening heeft met die knakker zou moeten betekenen dat je er 'samen' voor gaat. En als die knuppel (sorry voor mijn woordkeuze) alles los wil doen, kan hij beter thuis bij zijn ouders gaan wonen en rustig dagelijks gaan gamen en zijn gewerkte geld allemaal lekker voor zichzelf houden.

Ik weet niet hoe het hier in heel Nederland er aantoe gaat, dat ik misschien raar denk. Maar dit klinkt echt als een idioot die absoluut niks om zijn relatie met jou dochter geeft.

Momenteel ben ik 3 jaar samen met mijn huidige vriendin, ik verdien ruim het dubbele, maar alles is gewoon van elkaar. We hebben losse rekeningen, maar wel een koppeling (bunq). Alle vaste lasten gaan van 1 gekoppelde rekening af. En de rest kan ik of zij gewoon gebruiken (zolang er niet ineens rare dingen mee gedaan word uiteraard). Laatst wou ze een lang weekend weg met vriendinnen, prima, ga je gang, al gebruikt ze alles van de hele maand inkomen, geen problemen mee.

Afin, al met al, je zit samen in het bootje of je zit er niet samen in. Heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Laatst online: 15:48
20 pagina's verder en nog geen oplossing/actie ondernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Jeanke117 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:08:
20 pagina's verder en nog geen oplossing/actie ondernomen?
Dat is aan de man zelf om te delen, hij vraagt advies/meningen en dat heeft hij gekregen.
Hij heeft zijn informatie is die mogelijk aan het verwerken om daarbij zijn keuze te maken en dochter in advies te ondersteunen.

Ene kant wil ik ook wel een uitkomst weten maar andere kant heb ik er niks mee te maken en is het hun leven.
Het laatste is vind ik belangrijker en wens ik ze het beste toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Laatst online: 15:48
Erazher schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:17:
[...]

Dat is aan de man zelf om te delen, hij vraagt advies/meningen en dat heeft hij gekregen.
Hij heeft zijn informatie is die mogelijk aan het verwerken om daarbij zijn keuze te maken en dochter in advies te ondersteunen.

Ene kant wil ik ook wel een uitkomst weten maar andere kant heb ik er niks mee te maken en is het hun leven.
Het laatste is vind ik belangrijker en wens ik ze het beste toe.
Klopt helemaal! Ik vroeg me dit af aangezien er al veel voorstellen zijn gekomen en ik nog geen resultaat heb gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
slijkie schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:06:
Helaas heb ik geen tijd om alle 20 pagina's van dit topic te lezen, maar uitgaande van de TS,
Geen tijd om te lezen maar wel om te schrijven? Juist daardoor hebben we 20 pagina's met posts die op elkaar lijken. ;)
Ik heb trouwens maar 5 pagina's. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-12-2018 16:26 ]

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Ze kunnen ook altijd aan hun maandlasten werken (kleiner gaan wonen) als zij haar 50% niet kan betalen.

Natuurlijk dat die kerel daar niet in meegaat, hij krijgt al 5 jaar zijn zin en elke verandering zal in zijn nadeel zijn. Hij werkt toch ook voor "zijn" geld en op een dag gaat de dochter ook werken en evenveel verdienen en wordt dit vanzelf een non-issue. Je dochter mag ook gewoon alle steun die je haar tot nu toe gegeven hebt terugbetalen eens ze gaat werken. Ze mag al blij zijn met haar renteloze lening die ze van jullie krijgt. Welkom in de echte wereld!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
20 Pagina's. Wow.

Ik vraag me af wat de mensen zouden zeggen als de geslachten waren omgedraaid:

Vrouw (25) verdient 2000 netto.
Man, student (22) verdient 800 netto.

En dan opeens is 50/50 wel oké. Of: Waarom steekt hij zich niet in de schulden, of gaat meer verdienen?

Maargoed. 1600 huur is teveel! Bijvoorbeeld voor hem alleen is dat te hoog. Ze leven beide boven hun stand. Het zou hem sieren als hij ten minste voor 60/40 gaat, al kan je dat niet verplichten. Toen mijn vriendin tijdelijk werkloos was vond ik 0 euro lasten een goed idee - in een relatie waar je elkaar steunt...

Je dochter moest uit zichzelf zien dat 800 euro huur teveel gevraagd was en niet moeten gaan inwonen met deze voorwaarden. Volgens mij is de harde waarheid dat je dochter graag boven haar stand leeft en jij als ouder daarin faciliteert. Ik zou ook niet verwachten dat een studerend kind geld spaart.

Verder deze:
Clush schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:55:
Simpel gezegd leeft je dochter nu een beetje boven haar stand.

Samenwonen? Prima, maar dan wel in een huis dat zij ook (iig voor de helft) kan betalen. Luxe vakantie zit er gewoon niet in voor een student.

Ze moet dus zeggen: "lijkt me heel leuk, maar als we dit 50/50 splitten kan ik dat niet betalen en gaat het dus niet door."

Ik vind het overigens helemaal niet raar om een studerend kind van 22 financieel te ondersteunen. Ik ben het niet per se eens met de mensen die zeggen dat je daarmee moet stoppen. Misschien tijdelijk om een punt te maken, maar het is absoluut niet belachelijk om iemand op 22 jarige leeftijd een beetje te helpen in deze tijden.

Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:20:
Ons plan is om de steun inderdaad te stoppen en proberen mijn dochter zo ver te krijgen om naar een notaris te gaan om alles te regelen. Wie wat en hoeveel moet betalen. Als wij dat voorzichtig voorstelde, vond hij dat 'laf'
Heel goed! Stopzetten die giften, of een laag vast bedrag per maand geven zonder eisen vanuit jou.

Al is een notaris meer voor als hij op zijn naam een huis koopt, zonder haar. Dan is het noodzakelijk. Niet per se voor huur nodig, meer voor koop of bij kinderen.

[ Voor 23% gewijzigd door Harm_H op 13-12-2018 02:39 ]

• unezra

unezra

Harm_H schreef op donderdag 13 december 2018 @ 02:13:
20 Pagina's. Wow.

Ik vraag me af wat de mensen zouden zeggen als de geslachten waren omgedraaid:

Vrouw (25) verdient 2000 netto.
Man, student (22) verdient 800 netto.

En dan opeens is 50/50 wel oké. Of: Waarom steekt hij zich niet in de schulden, of gaat meer verdienen?
Natuurlijk niet. Waarom zou het dan anders zijn?

Serieus, als mijn vrouw 2x zo veel zou verdienen als ik, zouden we zeer waarschijnlijk exact dezelfde verdeling er op na houden. Mogelijk zou ik wel minder gaan werken en meer in het huishoudeng aan doen, domweg omdat mijn huishoud-dag goedkoper is dan die van haar en we dan netto meer over houden.

Dus nee, ik zie echt niet waarom het geslacht van de meest en minder verdienendende er ook maar *iets* toe doet. (Nog even los van dat er ook zat homosexuele relaties bestaan waarbij er net zo hard inkomensverschillen zijn.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Zijn er ook nog mensen die alles op 1 hoop gooien? Ik doe dit inmiddels al 8 jaar met mijn partner...
Persoonlijk vind ik het jammer dat veel mensen alles zo strak verdelen... lijkt mij nooit goed op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:49
Jelmer93 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 06:48:
Zijn er ook nog mensen die alles op 1 hoop gooien? Ik doe dit inmiddels al 8 jaar met mijn partner...
Persoonlijk vind ik het jammer dat veel mensen alles zo strak verdelen... lijkt mij nooit goed op de lange termijn.
dat doe ik al 33 jaar in het begin verdiende ik meer de laatste 15 jaar zij nooit problemen over gehad alles op 1 hoop :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zover zijn wij (nog) niet. Bij ons gaat alles op 1 hoop en krijgen we daaruit allebei een even hoge maandelijkse toelage. Vrij en naar eigen inzicht te besteden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:40

Secsytime

Automagisch

Is dit topic nog steeds in leven??

TS wil geen advies, maar alleen horen hoe ontzettend gelijk hij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Wij hebben dat ook altijd zo gedaan, zelfs toen zij nog studeerde een ik al een goede baan had. Aan het begin stond wel het huis alleen op mijn naam omdat ik die gekocht heb voordat zij bij me ging wonen. Maar in de tussentijd is alles gewoon gelijk getrokken.

Sowieso vind ik het raar om alleen naar inkomen te kijken. Alsof b.v. het huishouden doen niets waard is.

[removed]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Harm_H schreef op donderdag 13 december 2018 @ 02:13:
Al is een notaris meer voor als hij op zijn naam een huis koopt, zonder haar. Dan is het noodzakelijk. Niet per se voor huur nodig, meer voor koop of bij kinderen.
Je kan gewoon een samenlevingscontract bij de notaris laten opstellen. Bij een koophuis is dat niet verplicht, maar meestal wel verstandig. Het grote voordeel als je het bij de notaris laat vastleggen is dat je gedwongen wordt over de lastige en vervelende situaties na te denken en het te bespreken.

Standaard verdeling in een samenlevingscontract is overigens huishoudkosten naar rato van inkomen verdelen, exact zoals door de TS voorgesteld. Hier mag je van afwijken, maar dan zal een goede notaris wel tegen gas gaan geven als er voor één van beide partners een financieel onhoudbare situatie uitrolt.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste