nldls schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:43:
Overuren ben ik het mee eens. Werkt bij ons ook. Zij krijgt wel eens een bonus oid en ik ook overuren of toeslagen en die zijn allebei voor onszelf. Gaat echt over het basisinkomen.
Overigens vind ik ook bij een groter inkomensverschil of als de een part time werkt dat dit zo zou kunnen werken. Zij werkt part time (bijvoorbeeld) om voor de kinderen te zorgen. Daar heb je samen voor gekozen en akkoord bevonden. Dan is het raar dat jij netto (€) meer te besteden hebt.
Precies wat ik zeg.
Als een minder werkt om het huishouden te doen en/of voor de kinderen te zorgen, is het denk ik redelijk dat mee te nemen in een eventuele rato berekening. Je zou in dat geval het inkomen van je partner kunnen compenseren en ná compensatie een rato berekening doen.
Dat is precies de nuance die ik probeer aan te geven. Onze rato berekening is gebaseerd op 2 inkomens, waarbij zij 36 uur werkt en ik 38 uur. Daar zit wel enige oneerlijkheid in, ik compenseer haar op dit moment niet voor die 2 gemiste uren terwijl ze met die uren, 4 dagen per week werkt (4x9) en op vrijdag het grootste deel van het huishouden doet.
Het heeft letterlijk niets met wantrouwen te maken. Niet in onze situatie in ieder geval.
Het heeft te maken met wat wij een eerlijke verdeling vinden en ja, we vinden allebei dat diegene die het meest verdient, ook netto het meest over mag houden voor zichzelf.
Kanttekeningen:
- We hebben geen kinderen
- Onze inkomens liggen redelijk dicht bij elkaar
Dat laatste is niet altijd zo geweest, plus dat we rekening houden met zaken als studieschuld. (In principe compenseren we die en trekken die af van het netto inkomen voordat we een rato berekening doen. Heel simpel, dankzij haar studie en studieschuld, heeft zij een hoger inkomen en daar heb ik zelf ook profijt van. Dus trekken we haar studieschuld af van haar netto inkomen. Zo hebben we dat eerder en met meerdere dingen gedaan.)
Toen ik ging samenwonen (en net begon te werken) moest ik mn studentenkamer uit. Ik moet toch ergens wonen dus waarom dan een deel afschuiven op m'n, toen nog studerende, vriendin? Idem voor gas/water/licht - de meeste kosten zitten in vastrecht die ik sowieso had moeten betalen. Als haar 'verbruik' niet de spuigaten uit loopt - waarom dan moeilijk doen over die paar centen.
Enige waarin zij deelde waren de boodschappen - en dan nog - zij had een 'boodschappen' budget als studente, dat droeg ze bij en de rest legde ik bij.
Na 2 jaar heb ik een huis gekocht - vriendin ging 'gewoon' mee. Pas toen zij ging werken ging werken is ze financieel wat gaan bijdragen. Tot die tijd heb ik gewoon 99% betaald, het was toch mijn keuze om met een meisje te gaan dat financieel 'niets' kon inbrengen?
Ik heb eerder een relatie gehad waarbij wél alles op de grote hoop ging. Dat leverde redelijk wat discussie op. Als ik mezelf eens te buiten ging bij deze of gene computershop was dat lang niet altijd prettig. Onder andere daarom wil ik dat niet meer.
Met mijn huidige heb ik vanaf het begin af aan een rato verdeling gemaakt, met een gedeelde spaar- en betaalrekening, maar daarop word naar rato gestort. De rest houden we gescheiden. Formeel is het 1, we zijn getrouwd, informeel hebben wij een verdeling afgesproken en die bevalt ons goed. We hebben zelden onenigheid over geld. Dus voor ons werkt dit systeem.
Wel hebben we allebei een dusdanig inkomen dat excessen soms ook gewoon kunnen. Ik spaar, flink. Als ik dan eens een keer het spaargeld van een paar maanden uit geef aan pak 'm beet een stuk computer of een synthesizer is dat prima. (Meestal denk ik daar lang over na, soms niet. Prima. Mijn geld. Zelfde geld voor haar, als zij nu een paar schoenen wil kopen van een paar honderd € vind ik daar niets van. Nja, wel, ik vind het leuk dat ze een paar mooie schoenen koopt en d'r blij mee is maar daar houd het dan ook op. Ik eet er geen boterham minder van.)
Een van de leukste dingen van dit, los van dat ik echt dingen voor mezelf kan kopen, is dat we elkaar kunnen trakteren. Gaan we een keer uit eten, is er weinig leukers dan naar de kassa lopen, betalen en zeggen "deze is van mij". Op date met je eigen vrouw. Andersom doet zij het net zo goed en pakt zij net zo vaak spontaan de rekening op als ik. (En soms betalen we het van de gezamenlijke rekening.) Elkaar cadeautjes kunnen geven waarbij het cadeautje *echt* door de ander betaald is én de ander niet precies weet wat het heeft gekost vinden wij zo veel leuker dan alles van de grote hoop...
Eenmaal dat ze ging werken hebben we idd ook een rato van de vaste lasten gehad (hypotheekrente voornamelijk, dus niet de aflossing) maar dat was ook geen oplossing. Ik had relatief niets te besteden en zij hield 1000+ per maand over. Toen kwamen we dus in de tegenovergestelde situatie terecht.
We waren toen al 6j samen en toen besloten gewoon alles op 1 hoop te gooien. Vermogen had ik toch niet opgebouwd (hypotheek huis was nagenoeg gelijk aan de waarde). Geen zakgeld, geen 'eigen' geld niets van dat alles - gewoon vertrouwen dat zij (en ik) verantwoord omgaan met ons geld en geen gekke uitgaven doen.
Inmiddels (natuurlijk) getrouwd en is haar bijdrage gezakt naar 0 euro (kinderen) en breng ik alles binnen. Hebben samen 1 rekening, allebei een pinpas en het vertrouwen in elkaar daar verantwoord mee om te gaan. Ik vraag dus niet 'goh ik zie een afschrijving x bij winkel y - wat heb je gekocht?' en andersom ook niet. Grote(re) uitgaven gaan uiteraard altijd in overleg.
Een relatie is gebaseerd op drie V's (vertrouwen, vrijheid en ... ) - het toepassen van allerlei verdeelsleutels van geld geeft bij mij het gevoel van wantrouwen in de toekomst en de ander. Ik (en mijn wederhelft) ben van mening dat als je vooraf hier zo mee bezig bent je je relatie zover ondermijnt dat deze gegarandeerd strand. Geld is maar geld - geld maakt niet gelukkig - je leeft maar 1x, geniet daarvan!
Zie boven.
Het heeft bij ons echt helemaal niets met wantrouwen te maken, maar met én het voorkomen van discussies én pure romantiek.
We vinden het beiden heel fijn en belangrijk om zelfstandig te zijn en blijven. Eigen geld. Eigen inkomen. We zijn allebei financieel onafhankelijk van elkaar, waardoor we ons kunnen richten op wat écht belangrijk is in een relatie: Het leuk hebben samen. Voor ons is juist het zorgen voor een financiële onafhankelijkheid, een teken dat het niet om het geld gaat.
Let wel, in geval van kinderen zou de rekensom op zijn minst opnieuw bekeken worden en waarschijnlijk ingrijpend wijzigen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.