Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1150187

Topicstarter
Hallo

Graag had ik jullie mening willen weten.
Mijn dochter en haar lief wonen al anderhalf jaar samen. Hij werkt en verdient 2000 euro netto. Mijn dochter studeert nog en werkt daarnaast als zelfstandige en heeft zo een netto inkomen van 800 euro. Ze telt haar uren dus niet en werkt heel hard.

Hun kosten bedragen ongeveer 1600 euro. Haar vriend eist dat ze allebei de helft geven. Wat maakt dat mijn dochter dus 0 euro overhoudt waar hij maandelijks 1200 kan sparen.

Omdat het niet houdbaar is voor haar, betalen wij elke maand haar deel van haar huur en eten. Ze zijn nu 5 jaar samen en wij vinden dat hij het nu eens eindelijk mag overnemen. Toen we met hem daarover spraken om met ratio van inkomsten te werken, was hij het niet mee eens. Zijn antwoord was : ik ga jullie studente niet onderhouden!

Alles wordt daar dus in 2 gedeeld. Gaan ze op reis dan moet mijn dochter de helft betalen ookal moet ze dat van een vroegere spaarrekening halen of aan haar ouders vragen om te helpen. Gaan ze eten of op weekend, ook dan moet ze de helft betalen.

Verder brengt mijn dochter dankzij haar werk ook dingen in natura : eten, restaurant bezoek, weekends en vakantie. Omdat het altijd voor 2 personen bedoelt is, gaat hij lekker overal gratis mee.
Maar als ze eens op hun kosten op weekend gaan, dan vraagt hij telkens 50% van alles.

Deze zomer zijn ze op vakantie geweest en heeft hij alles door 2 gedeeld. Maar dankzij het werk van mijn dochter, hebben ze 1000den euro uitgespaard (3 weken auto huur, hotel overnachting, enzovoort) Hij vindt, omdat zij dat in zijn ogen "gratis" krijgt, dat hij daar gewoon van mag profiteren en niet in rekening moet brengen om haar deel te ontlasten.

Wij weten niet meer hoe we hier verder mee moeten omgaan.

Wat denken jullie? Wat zou eerlijk zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:27
Welke leeftijd gaat het hier om?
Wat zou eerlijk zijn?
In elk geval niet zo door gaan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij is 25 en zij 22

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Geef je wel gelijk, maar zolang je dochter akkoord gaat met zijn denkwijze, zul jij dat moeten accepteren.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +112 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:50
Ik denk dat jullie dochter zelf haar mond moet open trekken. Het gaat hier volgens mij om volwassen mensen. Je hebt niks met die 'lief' te maken. Praat met je dochter. Zij moet het fixen, anders wordt het de schoonouders die zich met hun relatie bemoeien. Dat gaat nooit goed.

(Ben het met je eens dat die 'lief' een schoft is als hij zo met zijn partner omgaat.)

[ Voor 14% gewijzigd door MuddyMagical op 06-12-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Ik zou met je dochter gaan praten. Lijkt me dat zij en niet jullie het moeten oplossen, is tenslotte een volwassen vrouw en verantwoordelijk voor haar daden (en dus vriend).

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 06-12-2018 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Op 22-jarige leeftijd nog structurele steun geven is oud. Ken weinig die dat hadden. In elk geval, strikt genomen heeft ze het niet nodig voor levensonderhoud, en dus zou ik het niet doen. De rest mag ze zelf afhandelen met haar vriend. Ik gok zomaar even dat deze relatie niet het eeuwige leven zal hebben ;)

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Heel simpel. Haar studie is ook in zijn voordeel, want zij gaat daar in de toekomst meer door verdienen. Daar profiteert hij dan ook van. Dus de helft van de studiekosten zijn voor zijn rekening, als hij alles zo rigoureus wil splitsen.

En verder moet ze die pauper natuurlijk rap dumpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart ® op 06-12-2018 15:41 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:24

CeesKees

I rest my Kees

Wat mensen wel doen is bijdragen naar inbreng.

Samen breng je 100% in.

2000 72%
800 28%
--------
2800 100%

Huur is 1600:
Hij 72% van 1600 = 1152
Zij 28% van 1600 = 448

Zou hou je naar verhouding evenveel over.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 19:32
Naar mijn mening is een onderdeel van het probleem hier, dat hij al werkt en je dochter niet, maar dat zij daarmee wel boven haar stand gaat leven. Hij kan en wil dingen samen doen, die in haar situatie niet kunnen. Dat is iets wat zij moet leren of waar jullie haar in moeten supporten / steunen als jullie dat oke vinden.

De rest is tussen je dochter en hem samen (ik zou overigens als ik je dochter was niet blij worden van een dergelijke partner).

Edit: en eens met hierboven met verdeling naar rato. Hij kiest zelf ook voor iemand nog studeert ;)

[ Voor 10% gewijzigd door timwijn op 06-12-2018 15:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MuddyMagical
Bart ® schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:40:
Heel simpel. Haar studie is ook in zijn voordeel, want zij gaat daar in de toekomst meer door verdienen. Daar profiteert hij dan ook van. Dus de helft van de studiekosten zijn voor zijn rekening, als hij alles zo rigoureus wil splitsen.

En verder moet ze die pauper natuurlijk rap dumpen.
Gok dat hij dan een contract wilt dat ze bij elkaar blijven voor de komende 50 jaar of anders terugbetalen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Akkoord dat wij ons daar niet mee moeten bemoeien. Het probleem is dat mijn dochter zelf zegt dat ze geen ruzie wilt en dus alles toelaat. Maar ondertussen heeft ze 0 euro over en moeten wij altijd steunen.
Wat we niet meer willen omdat we inzien dat hij van de situatie profiteert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:07

KhaZ

Alfa Romeo

Mijn vriendin studeerde toen we gingen samenwonen ook nog een aantal jaar terwijl ik al vanaf jong af aan al fulltime werkte, het is vind ik eerlijk om alle vaste lasten naar rato te verdelen. Verdient hij 2000 en zij 800, dan legt hij ongeveer 1100 in en zij 500. Dan heb je er beide evenveel "last" van.

Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld wel de zorgverzekering van je dochter betalen als ze weinig geld verdiend, maar verder niets extra. Dat leert ze ook om met weinig geld om te gaan.

Laat die vriend dit topic maar lezen, zo te zien zijn er veel die hetzelfde denken als ik.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-06 16:07
Er zijn heel wat mogelijkheden, kijk maar eens naar:
Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
De verdeling is nu erg scheef, maar is echt aan je dochter om te bepalen of ze akkoord is met de huidige verdeling. Ik zou zelf niet akkoord gaan, en zeker als ouder niet blijven "sponseren" op deze manier.

[ Voor 26% gewijzigd door Botticelli op 06-12-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:24
Klinkt inderdaad als een lief die even een reality-check nodig heeft dat echt alles in 2 moet gedeeld worden.

Maar als je dochter het accepteert, dan is het niet aan de ouders om hier iets aan te doen imho (zolang men niet begint met schulden maken hiervoor natuurlijk). Dit is ook een gevalletje leergeld aan haar kant.

Juist omdat jullie nu bijstaan met extra geld voelt ze het zo niet aan en kan ze blijven verder doen met het leven dat ze nu heeft => zij ziet er geen probleem in, hij ook niet.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:07

KhaZ

Alfa Romeo

Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:42:
Akkoord dat wij ons daar niet mee moeten bemoeien. Het probleem is dat mijn dochter zelf zegt dat ze geen ruzie wilt en dus alles toelaat. Maar ondertussen heeft ze 0 euro over en moeten wij altijd steunen.
Daarom zou ik ook stoppen met geld geven, dan leert je dochter dat ze voor zichzelf op moet komen.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
Akkoord dat wij ons daar niet mee moeten bemoeien.
Eens.
Het probleem is dat mijn dochter zelf zegt dat ze geen ruzie wilt en dus alles toelaat.
Haar probleem.
Maar ondertussen heeft ze 0 euro over en moeten wij altijd steunen.
Je moet niets. Ook kan ze in eigen levensonderhoud voorzien (dat zou ik als criterium voor steun hanteren).
Mee eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 06-12-2018 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ze eten zeker ook precies evenveel? Weegschaaltje naast de pan en opscheppen maar.

Maar dit is onhoudbaar. Voor jullie als ouders, en voor haar natuurlijk ook. Tuurlijk kun je haar bijstaan (al vind ik 22 al best oud), maar niet omdat haar vriendje alles per se in tweeen wil delen. Dat is onrealistisch en natuurlijk mag hij sparen, maar hij mag ook beseffen dat het verstandig is om haar te ondersteunen als 'ie een langdurige relatie wil.

Of hij gelooft er nu al niet meer in, dan is het verstandig van dochter om haar ogen te openen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• MuddyMagical
Dan is dat toch de oplossing? Stoppen met noodhulp en laat ze het maar regelen. Nu is die noodzaak er niet omdat jullie bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Ik snap beide redenaties wel. Echter betreft de vakanties zou je dochter zich daar wel harder mogen opstellen met de goodies die ze krijgt. Hoelang zal de studie nog doorgaan?

Doet ze iets met youtube met haar werk ofzo?

Sowieso zou ik me als ouders hier niet mee bemoeien. Je kunt haar wel natuurlijk adviseren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-06 13:53
Gezonde basis in de relatie als ze al 5 jaar samen zijn..... Snap dat gescheiden budgetteren sowieso nooit als je samenwoont.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Of allebei evenveel overhouden na aftrek vaste lasten, dus als het totaal inkomen 2800 is, de lasten 1600 = 800/2=beiden 400 over.

Daarbuiten vind ik het huftergedrag. Als hij nu al niks over heeft voor haar en haar "jullie studentje" noemt dan loopt dit vanzelf op de klippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik denk dat alles al ongeveer genoemd is in dit topic. Bij dergelijke inkomensverschillen is het (anno 2018) volgens mij gewoon de norm dat beiden naar rato bijdragen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wij willen inderdaad stoppen met de steun maar als wij daarover begon en ik vroeg hoe ze het gingen doen was zijn antwoord nog altijd alles in 2 delen want ik ga jullie studente niet onderhouden. We vinden het moeilijk om onze dochter in die situatie te laten. Daarom mijn vraag

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 15:53
Stop met steunen. Dan houdt of het gezeik om geld of de relatie op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1150187 Ga eens een praatje met hem maken, dit is niet echt fair verdeeld van die gozer. Spaart hij daadwerkelijk of hebben ze een gezamenlijke rekening ?
mocht er een eind aan komen, heeft zij namelijk niets gespaard en lacht hij zich rot.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Botticelli
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:48:
Wij willen inderdaad stoppen met de steun maar als wij daarover begon en ik vroeg hoe ze het gingen doen was zijn antwoord nog altijd alles in 2 delen want ik ga jullie studente niet onderhouden. We vinden het moeilijk om onze dochter in die situatie te laten. Daarom mijn vraag
"Jullie studente", aparte woordkeuze. Het is toch zeker ook, of wellicht met name, "zijn studente"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ze hebben geen gezamenlijke rekening. Alles wat hij overhoudt is voor hem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar door haar geld te geven zorgen jullie er toch juist voor dat ze in die situatie blijft?
Stoppen met geld geven en dit probleem zich zelf op laten lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39
Ik vraag me even af, wie er in het huishouden het meeste doet ?
en of hij dat ook "eerlijk" 50/50 verdeelt :)

Ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt om zijn "hard" verdiende centen te overhandigen, maar daar ga je een relatie voor aan, dat geld ook financieel,
en inkomsten verdelen naar rato is niet meer dan normaal.

Maar als de vakantie 50/50 verdeeld wordt, en zij dat eigenlijk niet kan betalen, dan moet je ook niet op een dure vakantie gaan, maar een tentje op de burgerlijke camping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem gaat dan niet opgelost worden als hij blijft al haar loon vragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Kijk, ze is 22. De zijwieltjes mogen er weleens af. Als zij dit pikt nadat jij de steun intrekt, dan is het of echt een geweldige vent en het waard, of ze wordt opeens wakker en ziet hem voor wat hij is. Dat is echt een lesje dat ze zelf zal moeten leren. Krentenwegers, om eerlijk te zijn zie ik er in geen enkele relatie plaats voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Klinkt niet heel gezond.
Wat gebeurt er met het gespaarde geld? Is dit om over een paar jaar samen een huis te kunnen kopen, of geeft hij het uit aan drank/games/hobby's?

En wat nu als zij over een paar jaar meer verdient? Vindt hij het dan ook oké om even veel in te leggen?

De kern is natuurlijk dat zij het gesprek moet aangaan als ze het er niet mee eens is. Zo lang ze aan het infuus ligt is dat niet nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
En meteen een mooie leerles voor haar. Opkomen voor zichzelf, grenzen aangeven, met geld omgaan..

Belangrijk is wel dat ze van haar spaargeld afblijft, anders heeft ze straks echt niks meer. Dan maar niet uit eten, geen weekendtrips, geen vakantie, etc. Dan gaat hij het ook merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 12:36
Dat je dochter al aangeeft dat ze geen ruzie wil, zegt denk ik ook genoeg over de relatie tussen die twee en mogelijk ook het niet gelijkwaardig zijn binnen hun relatie.
Net zoals ook hier gezegd is, mag hij dan ook 50% dragen van haar studie kosten, wel zo eerlijk

Maar zoals allen ook voor mij gezegd hebben, dit is iets wat zij moeten bespreken en jullie dochter nu niet doet i.v.m. jullie financiele steun aan haar.

Loslaten is niet makkelijk als het om je kinderen gaat, maar wel het beste voor beide partijen.
En jullie kunnen haar altijd weer emotioneel en financieel opvangen als het toch fout loopt tussen haar en haar vriend (uitelkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Laatst online: 03-06 21:29
Stoppen met betalen als ouders. Hiermee klapt de situatie en zal er door jullie dochter gepraat moeten worden met haar vriend. Zij kan niet anders dan naar RATO inleggen en in deze situatie is dit niet meer dan fair. Zodra zij een vaste baan heeft zal dit natuurlijk middelen naar mogelijk 50/50.

Als vriend hiermee niet akkoord is, zou ik als ouders toch aansturen op een breuk in de relatie. Want simpel gezegd kun je hier niet op bouwen.

Een gezamenlijke rekening klinkt leuk, maar 1 van de twee kan ten alle tijden de rekening plunderen... Ik zie dat hem wel doen imho.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 13:24
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:51:
Probleem gaat dan niet opgelost worden als hij blijft al haar loon vragen?
Je kan het wel sturen...
Stop met ondersteunen... gaan ze vanzelf uit elkaar. ik verwacht niet dat die ei dan lang bij haar blijft. In alle gevallen is ze hem beter kwijt dan rijk. Wat een sukkel, met zijn 'studentje'. Echt bizar. Ik had hem al een dikke poeier verkocht.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 19:12
Je zou ook geld kunnen sparen voor haar zonder het direct te geven. Stel: de relatie loopt op de klippen, dan heeft zij nu niets. Je zou ook alvast een paar duizend euro voor haar kunnen hebben, zodat ze op zijn minst verder kan (borg voor huurhuis, autootje, etc.)

M.i. ben je nu de schoonzoon aan het onderhouden. Daar zou ik sowieso mee stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je bent dus gewoon te laat met de geldkraan dichtknijpen...

Ik zou gewoon niks meer geven en of ze dan
a: geen geld meer heeft of
b: haar mond open trekt is dan aan haar.

Ik vind het trouwens bijzonder kortzichtig van haar vriend, fijn dat hij haar ook support.. :/

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:48

Clush

Do as I say...

Simpel gezegd leeft je dochter nu een beetje boven haar stand.

Samenwonen? Prima, maar dan wel in een huis dat zij ook (iig voor de helft) kan betalen. Luxe vakantie zit er gewoon niet in voor een student.

Ze moet dus zeggen: "lijkt me heel leuk, maar als we dit 50/50 splitten kan ik dat niet betalen en gaat het dus niet door."

Ik vind het overigens helemaal niet raar om een studerend kind van 22 financieel te ondersteunen. Ik ben het niet per se eens met de mensen die zeggen dat je daarmee moet stoppen. Misschien tijdelijk om een punt te maken, maar het is absoluut niet belachelijk om iemand op 22 jarige leeftijd een beetje te helpen in deze tijden.

... not as I do.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilco88nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-02 21:18
Navelstreng door knippen..

Door financieel te steunen blijft het in stand. Ik zal wel adviseren je verder niet te bemoeien met hun relatie.

Loopt wel los, ze dumpt die pauper vast binnen aan aantal jaar.
Daarnaast zullen ze hun lasten kunnen verlagen (1600 is echt best overdreven met een inkomst van 2800 totaal).

Volgens mij is iedereen het hier verder dus wel eens over de aanpak!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CRpt3r55
Hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar om 1600 euro aan 'maandlasten' te hebben? hoe groot is dat huis?
met 1 vast inkomen is dat nogal lastig voor elkaar te krijgen.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-06 13:53
Wat zit er eigenlijk in de vaste lasten? Ook zorgverzekering, mobiel, boodschappen, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:43
is het haar vriendje of haar baasje? want het lijkt heel erg op het laatste IMO.

ik zou met je dochter gaan praten en haar erop wijzen dat het lijkt alsof hij haar nu gewoon gebruikt om bij jullie geld te komen. Ook direct erop wijzen dat je geen Financiele Steun meer gaat bieden, maar zeg ook dat als er iets verandert en ze om wat voor reden dan ook weer terug moet naar jullie dat jullie ervoor openstaan(indien dit het geval is uiteraard) zodat ze nog wel iets van zekerheid heeft en niet in een of andere diepe Depressie raakt waardoor ze niet meer naar haar studie/baan wil of kan

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar als ik het goed begrijpt moet ik dus stilzwijgend zien hoe al het geld van mijn dochter afgenomen wordt en zij dus niets maar dan ook niets kan betalen? Geen kledij, geen extra? Gewoon nul. Ik geef toe dat ik daar best moeite mee heb want ze werkt zo hard. Ik heb nog niet met haar over gesproken daarom dit topic. Ik wil weten hoe ik het best aanpak zonder dat het overkomt als zich bemoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hankie0412 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:58:
Wat zit er eigenlijk in de vaste lasten? Ook zorgverzekering, mobiel, boodschappen, etc?
Huur, boodschappen, verwarming, ekectriciteit, internet, televisie,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:59:
Maar als ik het goed begrijpt moet ik dus stilzwijgend zien hoe al het geld van mijn dochter afgenomen wordt en zij dus niets maar dan ook niets kan betalen? Geen kledij, geen extra? Gewoon nul. Ik geef toe dat ik daar best moeite mee heb want ze werkt zo hard. Ik heb nog niet met haar over gesproken daarom dit topic. Ik wil weten hoe ik het best aanpak zonder dat het overkomt als zich bemoeien
Je bemoeit je er nu toch ook al mee door de situatie te ondersteunen? Ga het gesprek met haar aan (zonder haar partner) en vraag hoe ze over de huidige situatie denkt, en hoe ze denkt dat het zich in de toekomst gaat ontwikkelen als ze wel geld verdient (eventueel meer dan hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Jouw geld zit er ook in. je hebt er dus wel degelijk iets over te zeggen. Je kan een ultimatum stellen, door bijvoorbeeld te zeggen de geldkraan dicht te draaien als het niet tot een normale situatie komt... Dit is gewoon barbaars gedrag van hem. En dat zou je niet moeten steunen.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Botticelli schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:01:
[...]

Je bemoeit je er nu toch ook al mee door de situatie te ondersteunen? Ga het gesprek met haar aan (zonder haar partner) en vraag hoe ze over de huidige situatie denkt, en hoe ze denkt dat het zich in de toekomst gaat ontwikkelen als ze wel geld verdient (eventueel meer dan hem).
Omdat mijn dochter anders gewoon 0 euro heeft.... Wat kan ik anders doen dan haar ondersteunen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 23:24

CeesKees

I rest my Kees

Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:02:
[...]
Omdat mijn dochter anders gewoon 0 euro heeft.... Wat kan ik anders doen dan haar ondersteunen?
haar uit deze situatie redden :X

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
Zal ook niet lastig zijn, maar wat wil je dan? Tot in lengte van dagen blijven sponsoren? Althans, totdat ze meer inkomen genereert en daarmee zelf ook wat overhoud.

Bij beide mag het lichtje wel eens gaan branden dat het zo niet gaat werken. Dat je dochter dan een paar vervelende maanden heeft omdat ze geld tekort komt dan hoop ik dat bij beide, maar in elk geval bij je dochter het licht gaat branden dat het zo niet werkt.
Dan moeten ze wel met elkaar in overleg, lijdt misschien tot ruzie maar dat kan geen kwaad en hopelijk rolt er een oplossing uit die ze zelf hebben bedacht.

Daarnaast mag je dochter zich er ook wel bewust van worden dat als er slechts 800eu binnenkomt, dat je daarvan niet én royaal kunt leven én kleding kunt kopen én op vakantie kunt én leuke dingen kunt doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Misschien gek hoor, maar als je studeert en 800 euro verdient, waarom zou je dan zoveel uit eten moeten en allemaal vakanties moeten gaan?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Maar als ik het goed begrijpt moet ik dus stilzwijgend zien hoe al het geld van mijn dochter afgenomen wordt en zij dus niets maar dan ook niets kan betalen?
Als we aannemen dat directe bemoeienis met de relatie (en dus met meneer) niet aan de orde is, dan blijven er mi 2 opties open: 1) jij blijft haar beschermen of 2) je gooit haar eens in het diepe en ziet of dit werkt als spoedcursus zelfverdediging. Ik denk dat alle andere opties te direct zijn (bemoeienis) en dus niet of averechts zullen werken. Zelfverdediging ga je haar niet aanpraten, dat moet een mens zelf leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47
[...]

Ze moet dit toch ook zelf leren inzien. Leren (opvoeden) doet af en toe pijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 04-06 18:39

mmniet

De beetje weter

door te betalen laat je de situatie in stand...

Je hebt het al tegen meneer gezegd en die is niet voor jouw rede vatbaar, dus daar heb je genoeg in gedaan. Ik bedoel, het is jouw geld dat je geeft, dus mag je ook een mening geven over de financiele situatie.

Dat je dochter bang is voor conflict is ook geen oplossing. Als je geen conflicten wilt kom je echt jezelf een keer tegen. Lijkt me raar dat je niet de confrontatie aan wil gaan over belangrijke zaken. Dan wordt nog wat als er kinderen in het spel komen. Gaat hij dan ook 50% van de tijd er voor zorgen en dat klokken? En hoe ga je het oplossen als je beide voor je kroost een naam bedacht hebt? Doe je dan allebei maar de helft van de naam? Nee, conflicten uit te weg gaan is geen oplossing, dan maar even ruzie, maar dan weet je wel wat je aan elkaar hebt.

Mijn advies is om geen geld te geven. Ze is oud genoeg om er van te leren en als hij haar dan bankroet wil laten gaan is haar probleem. Dan maar op een vervelende manier leren. Als ze dan vervolgens haar spaarrekening plundert is heel vervelend, maar haar keuze. Wel hopen dat ze geen schulden aan gaat. Ik zie in ieder geval geen gezonde relatie en zou hopen dat ze weer haar oude slaapkamer bij je thuis komt bewonen en die knul lekker triest in zijn eentje laat zijn. Ze moet dus van hem af zou ik zeggen.

In de tussentijd spaar jij je maandelijkse toelage op en geef je haar dat als ze alles op een rijtje heeft.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:04:
Misschien gek hoor, maar als je studeert en 800 euro verdient, waarom zou je dan zoveel uit eten moeten en allemaal vakanties moeten gaan?
Ze zijn maar 1 keer op vakantie geweest en 1 keer op weekend. Al de rest wordt door haar werk betaalt en profiteert hij ook van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipInBraadzak
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 14:14
[...]

Hoe goed je bedoeling ook is om haar zo te onderhouden en in haar leven te faciliteren, op de lange termijn gaat ze hier nog veel ellendiger van worden dan wanneer je nu pas op de plaats maakt. Draai de geldkraan dicht en geef heel duidelijk aan waarom. Op basis hiervan kan ze als volwassene heel snel levensbepalende keuzes gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40

Qwerty-273

Meukposter

De meest geziene opties zijn eigenlijk:
- alles op één hoop, en de dingen worden daarvan betaald.
- alles naar rato verdelen.

Wat als zij na haar studie meer gaat verdienen dan hij (ja dat is een breekpunt voor veel relaties) wil hij dan nog steeds 50/50 ? Of dan veranderd zijn standpunt naar rato, of zelfs één grote hoop.

Beide zijn nog jong, en moeten nog wat uitvinden hoe ze dit gaan doen. Maar als ze al behoorlijk lange met elkaar samen zijn, dan is het toch dat ze dat netjes oplossen. Doen ze dat niet - dan doen ze dat vast ook niet met andere dingen en is de toekomst voor de langere termijn van hun relatie bijna wel zeker niet meer samen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 22:58
Maar als ik het goed begrijpt moet ik dus stilzwijgend zien hoe al het geld van mijn dochter afgenomen wordt en zij dus niets maar dan ook niets kan betalen? Geen kledij, geen extra? Gewoon nul. Ik geef toe dat ik daar best moeite mee heb want ze werkt zo hard.
Dat zegt toch niemand? Het gaat er om dat er iets aan de situatie gaat veranderen. Dit is van zijn kant namelijk ronduit schofterig gedrag, maar van haar kant uit ook niet de meest verstandige manier om een relatie / leven te leiden.

Naar mijn mening is de enige juiste oplossing hier "relatie verbreken", mits ze dat niet willen, moeten ze met hen beiden heel goed gaan kijken hoe ze het opnieuw en eerlijker gaan verdelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 06-06 13:52
Wat ik heel erg mis is zijn verhaal.

Laten we eerlijk wezen: Ouders zijn over het algemeen niet heel objectief als het gaat om oordelen over eigen kinderen. We krijgen nu 1 kant van het verhaal te horen waardoor de schoonzoon geen goede beurt maakt.

Maar wat is zijn kant van het verhaal?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:59

servies

Veni Vidi Servici

Ja, dat moet je inderdaad. En dat zal ze niet lang volhouden dus zal ze voor zichzelf moeten opkomen met als resultaat dat er verandering gaat plaatsvinden.
Hoe die verandering zal zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Hij is een hork en zij laat alles toe om maar geen ruzie te krijgen.
Nu zit je nog in de positie om 'passief' in te grijpen (kraan dicht). Over een paar jaar brengt ze zelf geld binnen en ben je niet meer nodig. Als meneer dan nog steeds de baas is, kun je helemaal niets meer doen en moet je toekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
[...]

Praten met je dochter als een ouder? Haar vriend is haar aan het duperen door manipulatie en gebruik te maken van het feit dat zij geen conflict wil. Hoe onmenselijk is dat?

Jouw dochter zal stappen moeten zetten; door te eisen dat zij naar rato gaat betalen. Zou houden ze beide een bedrag per maand over en delen ze samen de pijn van het zelfstandig zonder je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ze kiezen voor elkaar, ze zullen hun hele leven lang samen oplossingen voor een varieteit aan uitdagingen moeten vinden. Ook als jullie er niet zijn. Wat gebeurt er als zij werkeloos wordt? Zet hij haar dan het huis uit?

Het is egoistisch van hem, maar je helpt er zelf aan mee zo. Hoe pijnlijk ook: ze zullen het zelf moeten oplossen.

Als zij dit zelf al niet samen fatsoenlijk kunnen oplossen, hoe gaat dat dan met andere dingen? Of is zij een speeltje voor hem wat niets mag kosten? Zo werkt een relatie niet..
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:09:
Hij is een hork en zij laat alles toe om maar geen ruzie te krijgen.
Nu zit je nog in de positie om 'passief' in te grijpen (kraan dicht). Over een paar jaar brengt ze zelf geld binnen en ben je niet meer nodig. Als meneer dan nog steeds de baas is, kun je helemaal niets meer doen en moet je toekijken.
Tsja exact.. Als hij nu al zo'n hork is, wat over een aantal jaar?

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2018 16:10 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
[...]

Laat het zo zijn dat ze even met 0 euro zit. Daar kiest ze op dat moment zelf voor. Ik betaal al sinds mijn 18e mijn eigen lasten. Wil ik meer uitgeven dan dat ik heb dan heb ik pech en zal ik ervoor moeten sparen.

Financieel onafhankelijk kunnen zijn is belangrijk

[ Voor 5% gewijzigd door Ronker op 06-12-2018 16:11 . Reden: toevoeging ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilco88nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-02 21:18
Je maakt hier een denkfout.. Haar geld wordt niet afgenomen, ze kiest er namelijk zelf voor om boven haar stand te leven. Op de manier zoals het nu gaat leert ze geen prioriteiten stellen.

Het lijkt me goed om met haar alleen te spreken en dan ook te benoemen dat haar lasten te hoog zijn voor haar inkomen. Daar zou ze zelf verantwoording in moeten leren nemen.

Daarnaast mag ze zelf ook wel assertiever worden, dat doe je nou eenmaal niet door haar maar financieel te steunen maar door haar gemeend advies te geven (en haar eens dr hoofd te laten stoten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:08:
Wat ik heel erg mis is zijn verhaal.

Laten we eerlijk wezen: Ouders zijn over het algemeen niet heel objectief als het gaat om oordelen over eigen kinderen. We krijgen nu 1 kant van het verhaal te horen waardoor de schoonzoon geen goede beurt maakt.

Maar wat is zijn kant van het verhaal?
Zijn kant van het verhaal is dat zolang zij studeert en niet genoeg geld opbrengt, wij de kosten moeten betalen. En dat hij altijd de helft gaat vragen ookal verdient ze minder of vindt ze niet direct werk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je je dochter echt wilt helpen dan zal je haar los moeten laten. Ze zal zelf haar eigen gevechten moeten winnen en op eigen benen staan. Vertel haar dat als het klapt dat je er altijd voor haar bent en haar dan ook (kortstondig) financieel kan steunen maar dat ze het vanaf nu echt zelf moet doen.

Ze wordt door haar vriend niet voor vol aangezien en eerlijk gezegd behandel jij haar ook niet als 100% volwassene (hoe goed bedoeld ook).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CRpt3r55
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:10:
[...]

Zijn kant van het verhaal is dat zolang zij studeert en niet genoeg geld opbrengt, wij de kosten moeten betalen. En dat hij altijd de helft gaat vragen ookal verdient ze minder of vindt ze niet direct werk
Sorry hoor maar ik kan dat echt niet begrijpen... wat een pauper.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

timovd

Voorsprong door techniek

CeesKees schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:41:
Wat mensen wel doen is bijdragen naar inbreng.

Samen breng je 100% in.

2000 72%
800 28%
--------
2800 100%

Huur is 1600:
Hij 72% van 1600 = 1152
Zij 28% van 1600 = 448

Zou hou je naar verhouding evenveel over.
Dat is wel heel royaal voor "Hij". Zij bouwt geen pensioen op en vakantiedagen neem ik aan.

Geld is een enorm issue in veel relaties als je dit vooraf niet goed bespreekt en er geen transparantie is (dit laatste is niet van toepassing zo te lezen).

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 06-12-2018 16:15 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Wat overigens ook kan is het bedrag waarvoor je haar nu maandelijks sponsort opzij zetten op een spaarrekening zonder dat je dochter het weet.

Je gooit haar dan in het diepe en laat het haar uitzoeken. Als ze vervolgens de boel op orde heeft kan je er voor kiezen dat bedrag ter beschikking te stellen, bijvoorbeeld wanneer ze (je dochter alleen of samen met haar vriend) een huis willen kopen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:04
Ik zit ongeveer in eenzelfde situatie waarin in werk en mijn vriendin nagenoeg niks verdiend (200 euro per maand ofzo). Ze heeft wel een spaarpot opgebouwd, maar lang niet genoeg om de rest van haar studietijd mee te betalen.

Wat heb ik gedaan. alles op 1 rekening gegooid en we hebben beide toegang tot die rekening en zij beheerd het spaargeld.

Zij is erg goed in sparen ik wat minder en voor de rest boeit het me vrij weinig. Ik zie de spaarrekening groeien en ik kom niks te kort. Ze draagt wel weer wat meer bij als ze klaar is met studeren

Ik vind het ronduit onbeschoft dat iemand deze situatie durft te verdedigen en het stoppen van de financiele steun zet hopelijk dochter aan het denken als ze nieuwe kleding nodig heeft (of nog belangrijkere zaken)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Wat als ze werkeloos wordt? Of nog erger: invalide? Is dit dan ook haar probleem?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
B-Real schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:12:
Wat overigens ook kan is het bedrag waarvoor je haar nu maandelijks sponsort opzij zetten op een spaarrekening zonder dat je dochter het weet.

Je gooit haar dan in het diepe en laat het haar uitzoeken. Als ze vervolgens de boel op orde heeft kan je er voor kiezen dat bedrag ter beschikking te stellen, bijvoorbeeld wanneer ze (je dochter alleen of samen met haar vriend) een huis willen kopen o.i.d.
Dat zijn we inderdaad van plan. Alleen vind ik zijn redenering dat zij nog altijd voor alles de helft moet betalen niet echt eerlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 04-06 18:39

mmniet

De beetje weter

LED-Maniak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:12:
[...]

Wat als ze werkeloos wordt? Of nog erger: invalide? Is dit dan ook haar probleem?
nee, het probleem van de TS, want is dan hun invalide

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:13:
[...]

Dat zijn we inderdaad van plan. Alleen vind ik zijn redenering dat zij nog altijd voor alles de helft moet betalen niet echt eerlijk
Maar je dochter moet dat zélf oplossen. Je kan haar daar op alle manier bij steunen maar niet door het probleem voor haar op te lossen in stand te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door emnich op 06-12-2018 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het wordt haar niet afgenomen.

Zij geeft het vrijwillig op.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
[...]

Ik denk dat je die redenering even aan de kant moet schuiven en het zo moet laten zijn. Zolang je aan dat gevoel vast houdt blijft het moeilijk om de situatie los te laten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Dat is het ook niet en daar komt ze dan vanzelf achter op de harde manier...
Je zult vast en zeker zien dat wanneer zij straks meer dan hem gaat verdienen, dat deze regel dan ineens niet meer geld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
[...]

Jij gaat echter niet over redelijkheid van afspraken tussen die twee, jij gaat over de redelijkheid van de steun, wetende hoe die gebruikt wordt. Ik geloof dat iedereen hier, incl jijzelf, het eens is dat die niet redelijk is. Dus eigen blijft er maar 1 optie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
servies schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:16:
[...]

Dat is het ook niet en daar komt ze dan vanzelf achter op de harde manier...
Je zult vast en zeker zien dat wanneer zij straks meer dan hem gaat verdienen, dat deze regel dan ineens niet meer geld...
Of dat zij zegt 50/50 :P

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frrik
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-06 12:35
Door je dochter financieel bij te staan, blijft er ook meer geld voor hem over. Als ze er beide uitkomen dat ze deze situatie niet lang in stand kunnen houden, worden ze verplicht keuzes te maken. Dat is toch ontwikkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54
[...]

Ik zou haast zeggen zet je plan door.
Stop de steun (tijdelijk) en zet het geld even apart voor haar.
Als je dit op een wat tactisch moment plant lost het probleem zich vanzelf op.

Willen ze binnenkort zelf op vakantie, helaas dat gaat niet want geen geld meer.
Hoe wrang het ook is, jullie dochter zal dan vanzelf het gesprek aangaan met haar vriend.
Ook de uitjes die zij gratis krijg via haar werk zullen dan misschien wel met anderen gespendeert gaan worden omdat ze vanzelf gaat zien dat hij graag wil meeliften op alles dat hem niks kost.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:46
Je kan natuurlijk altijd stellen dat je best wilt ondersteunen en dat het daarom ook absoluut geen probleem is om je dochter tot aan haar afstuderen/werk vinden terug in huis te nemen.
Is ze het grootste gedeelte van haar lasten kwijt en zal hij inzien dat hij niet zonder haar (financiele bijdrage) kan.

Hier gelukkig nog kleine kinderen kleine problemen, maar ik denk dat ik hier snel klaar mee zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Ons plan is om de steun inderdaad te stoppen en proberen mijn dochter zo ver te krijgen om naar een notaris te gaan om alles te regelen. Wie wat en hoeveel moet betalen. Als wij dat voorzichtig voorstelde, vond hij dat 'laf'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Allereerst, vervelende situatie.

Persoonlijk weet ik niet of uw dochter wel in een gezonde relatie zit, als zij niets durft te zeggen. En wanneer dit sowieso ruzie gaat worden, zodra zij iets zegt.
Of misschien is ze nog niet volwassen genoeg voor een vaste relatie, ze is immers nog maar 22?

Maar de keuzes zijn erg makkelijk, en te persoonlijk om voor ons hulp te kunnen bieden bij de keuze.

- Blijven ondersteunen om het leven van uw dochter makkelijk te houden.
- Stoppen met ondersteunen, om het leven van uw dochter moeilijker te maken.

De eerste is een fijne oplossing voor uw dochter, in de toekomst zal ze u hier veel om waarderen. Maar ik vrees dat ze in de nog verdere toekomst een belangrijke levensles heeft gemist.

Het tweede zal enige stress bij haar opleveren en eventueel ruzie tussen u en uw dochter veroorzaken. Daarnaast kan het misschien het einde zijn van een relatie voor haar. Maar ze zal hierdoor wel veel levenservaring mee opdoen.

Wij kunnen niet beslissen wat de beste oplossing is, dit is een te persoonlijke situatie. Alleen u en uw partner kunnen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Anoniem: 1150187 Mijn eerste ingeving is: Dat is iets tussen hen.

Persoonlijk hebben wij dit heel simpel opgelost: Alles naar rato.

Ongeveer zo:

Verdien ik €1000 en zij €1000, legt ieder €500 in om de maandelijke dingen van te betalen
Verdien ik €2000 en zij €1000, betaal ik €1000 en zij €500

Bij iedere verschuiving van netto inkomen (waarbij we rekening houden met eventuele studieschulden) passen we die rato berekening aan, ook bij iedere wijziging van wat we gezamenlijk nodig hebben passen we de berekening aan maar het is *altijd* een percentage van ons inkomen.

Bij gezamenlijke grote uitgaven doen we dat eigenlijk precies zo, behalve bij dingen als de auto. Daar doen we over het algemeen 50/50, omdat zij meer van de auto gebruik maakt dan ik. :)

Fin, het is een idee. Maar zij moet het doen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakict
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:20:
Ons plan is om de steun inderdaad te stoppen en proberen mijn dochter zo ver te krijgen om naar een notaris te gaan om alles te regelen. Wie wat en hoeveel moet betalen. Als wij dat voorzichtig voorstelde, vond hij dat 'laf'
Ok, dan is het vast gelegd bij de notaris.. en nu? Hij blijft de volle 100% van haar inkomen vragen. Jouw dochter gaat dit gewoon geven aan hem, want dat doet ze nu ook.

Het probleem is haar vriend; die niet voor rede vatbaar is en eigenlijk niets geeft om jouw dochter. Dit is het probleem. Een notaris (reken op 400+ euro, waarvan zij ook weer de helft zal moeten betalen. Of eigenlijk jij) gaat dit probleem echt niet verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:20:
Daar zou ik niet voor naar een notaris willen gaan, als ze dat niet gewoon kunnen onderling kunnen afspreken, dan is er geen basis voor een relatie...
Als ik eerlijk moet zijn vermoed ik dat die er eigenlijk ook niet is... Hij gebruikt haar gewoon als extra inkomstenbron...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:34:
Hallo

Graag had ik jullie mening willen weten.
Mijn dochter en haar lief wonen al anderhalf jaar samen. Hij werkt en verdient 2000 euro netto. Mijn dochter studeert nog en werkt daarnaast als zelfstandige en heeft zo een netto inkomen van 800 euro. Ze telt haar uren dus niet en werkt heel hard.
Netjes dat ze hard werkt.
Hun kosten bedragen ongeveer 1600 euro. Haar vriend eist dat ze allebei de helft geven. Wat maakt dat mijn dochter dus 0 euro overhoudt waar hij maandelijks 1200 kan sparen.
Onrelaistisch, ze hebben een relatie en in een relatie geef je en neem je. Geen enkele relatie is 100% gebaseerd op gelijkwaardigheid en daarom kan je nooit van je partner verwachten dat die ook financieel gelijkwaardig behandeld moet worden. Bij deze verdeling van inkomsten kom je al snel op de situatie: Hij huis en vaste lasten, zij boodschappen.
Omdat het niet houdbaar is voor haar, betalen wij elke maand haar deel van haar huur en eten.
Sorry, hebben ze een relatie of woont ze bij hem op kamers?
Ze zijn nu 5 jaar samen en wij vinden dat hij het nu eens eindelijk mag overnemen. Toen we met hem daarover spraken om met ratio van inkomsten te werken, was hij het niet mee eens. Zijn antwoord was : ik ga jullie studente niet onderhouden!
Jouw antwoord had moeten zijn, zoek het maar uit maar van ons geen cent. Laat het maar klappen, met een beetje geluk gaat ze bij hem weg. Om het cru te zeggen, hij ziet haar gewoon als financiele melkkoe en lekker goedgoop ne..ken.... Walgelijk... hier is geen enkele liefde.
Alles wordt daar dus in 2 gedeeld. Gaan ze op reis dan moet mijn dochter de helft betalen ookal moet ze dat van een vroegere spaarrekening halen of aan haar ouders vragen om te helpen. Gaan ze eten of op weekend, ook dan moet ze de helft betalen.
Sorry, geen geld is geen vakantie.
Verder brengt mijn dochter dankzij haar werk ook dingen in natura : eten, restaurant bezoek, weekends en vakantie. Omdat het altijd voor 2 personen bedoelt is, gaat hij lekker overal gratis mee.
Maar als ze eens op hun kosten op weekend gaan, dan vraagt hij telkens 50% van alles.
Ze moet dan gewoon die bezoekjes met vriendinnen doen en niet met hem.
Deze zomer zijn ze op vakantie geweest en heeft hij alles door 2 gedeeld. Maar dankzij het werk van mijn dochter, hebben ze 1000den euro uitgespaard (3 weken auto huur, hotel overnachting, enzovoort) Hij vindt, omdat zij dat in zijn ogen "gratis" krijgt, dat hij daar gewoon van mag profiteren en niet in rekening moet brengen om haar deel te ontlasten.
Begint te lijken op uitbuiting.
Wij weten niet meer hoe we hier verder mee moeten omgaan.
Wat denken jullie? Wat zou eerlijk zijn?
Belangrijkste, stoppen met betalen. Je gooit nu geld in een put zonder einde, straks verdient hij 3000 netto en zij 1600 en dan lap je nog steeds bij. Nee. Dit moet echt ophouden.

Daarnaast "Zijn antwoord was : ik ga jullie studente niet onderhouden!" had al een oogopener moeten zijn en je hebt nu de situatie gecreeerd dat je er heel moeilijk onder uit komt zonder dat je dochter boos op jullie wordt en zal jullie goede bedoelingen als een boomerang terug komen wanneer je stopt. En wanneer je nu stopt zal je dochter jullie altijd aanwijzen als de veroorzaker van een eventuele relatiebreuk.

Je zit gewoon in een foute situatie waar je harde keuzes moet maken. Maar je kan ze gewoon een belangrijk signaal geven. Bijvoorbeeld mededelen ( niet over discussieren) dat per 1-1-2019 het geld stopt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
[...]

Tja, dat is een keuze en moeten ze ook zelf uit zien te komen. Er zijn talloze oplossingen voor te bedenken. Door de helft, naar rato, vast bedrag, alles op een hoop etc

Ik verdien ook het dubbele van mijn vriendin. Het voelt voor mij ook een beetje oneerlijk dat ik veel meer betaal voor hetzelfde, maar so be it (had ik maar een rijkere vriendin op moeten zoeken :P)
Echter werkt ze ook twee dagen minder, ze wil wel graag meer werken maar daarvoor is er bij haar huidige werkgever domweg niet genoeg werk.
In die twee dagen houdt ze het huis wel netjes en doet ze de was, stel dat er straks kinderen komen dan zijn die twee vrije dagen ook wel praktisch. Dit compenseert wellicht niet het hele inkomensverschil en is überhaupt slecht in euro's uit te drukken, maar weegt toch ook zeker mee in het verhaal.

EDIT: hoe hebben jij en je vrouw het zelf eigenlijk geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

tweakict schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:23:
[...]

Ok, dan is het vast gelegd bij de notaris.. en nu? Hij blijft de volle 100% van haar inkomen vragen. Jouw dochter gaat dit gewoon geven aan hem, want dat doet ze nu ook.

Het probleem is haar vriend; die niet voor rede vatbaar is en eigenlijk niets geeft om jouw dochter. Dit is het probleem. Een notaris (reken op 400+ euro, waarvan zij ook weer de helft zal moeten betalen. Of eigenlijk jij) gaat dit probleem echt niet verhelpen.
Het probleem is natuurlijk ook de dochter die niet voldoende voor zich zelf op kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
emnich schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:25:
[...]

Het probleem is natuurlijk ook de dochter die niet voldoende voor zich zelf op kan komen.
Klopt! Maar die is ook pas 22.... Ervaring komt met leeftijd.

@TS; knoop gewoon een gesprek aan met je dochter. Leg het heel simpel uit (voorbeelden zat gegeven) en het zal WIN/WIN worden. Mocht schoonzoon niet akkoord gaan is dit een teken aan de wand voor einde relatie (wat jullie gaan niet meer betalen om zijn bankrekening te spekken)

Ze zal vanzelf een nieuwe partner vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
Wij doen alles 50/50. Altijd gedaan en nooit veranderd. Samen uit samen thuis. Ik verdien meer. Toen en nu nog steeds. Ik werkte volledig en zij was nog student met werken/leren. Dus geen vetpot. Alles op 1 hoop en daar vandaan verder. Geen gezeur en geen scheve ogen. Ze werkt sinds onze dochter er is 2 dagen minder. En wil iig de woensdag uiteindelijk voor lange tijd vrij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

tweakict schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:27:
[...]
Klopt! Maar die is ook pas 22.... Ervaring komt met leeftijd.
Klopt en dat ze al vanaf haar 17e bij dezelfde zit, helpt ook niet mee. Het was ook geen kritiek op de dochter en ze kan dat absoluut gewoon leren maar dan zal je daar wel bij moeten helpen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! We zullen inderdaad de steun stopzetten en hopen dat hij dan inziet dat het niet eerlijk is dat hij 1200 euro voor zichzelf kan overhouden en zij geen geld meer heeft voor haar persoonlijke uitgaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

[...]

Zolang je haar op deze manier ondersteunt, hou jij de status quo in stand. Ondersteun haar als het klapt. Leg dat geld wat je nu steunt apart voor wanneer het klapt, want ze heeft er 1 gekozen hoor. Wat een egoïst.

De enige manier waarop jullie dochter gaat doorgronden dat deze situatie waarin ze verkeerd en dit zelf toelaat, niet een situatie is waar ze nog langer in moet willen blijven (zonder verandering), is door het zelf te laten ervaren. Hoe het is zonder dat jullie de klappen van dit gedrag opvangen.

Haar ondersteunen kan ook wanneer ze het echt nodig heeft. Zachte heelmeester overigens...

[ Voor 21% gewijzigd door Jivebunny op 06-12-2018 16:34 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Is het geen idee dat je met je dochter samen even gaat zitten en even erover hebt? Je hebt dan je mening gezegd en stopt met de steun. Ze weet dan heel goed waar ze dan staat en natuurlijk kan ze altijd terugvallen bij jullie, maar dan op een andere manier dan financieel.

Ik zou het probleem met je dochter bespreekbaar maken en het uiteindelijk aan haar overlaten. Zij moet zich gaan redden in deze wereld.

Het geld dat je dan bespaart, kan je misschien op een spaarrekening zetten voor je dochter mocht het ooit misgaan en zij met lege handen staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:06:
[...]

Ze zijn maar 1 keer op vakantie geweest en 1 keer op weekend. Al de rest wordt door haar werk betaalt en profiteert hij ook van
Wat ik zo zie, is dat als zij eenmaal met haar studie klaar is, ze beduidend meer inkomen gaat krijgen als hij nu met zijn 2200€

Wat gebeurt er dan ?
Gaat hij minder werken .. huisman worden ...

De geldkraan dichtdraaien, en het bedrag wat je nu 'kwijt bent' aan ondersteuning op een spaarrekening zetten.
Klapt de relatie ( want dat doet het toch wel ) kan je haar over 2 / 3 jaar die 10.000 alsnog aanreiken als reddingsboei.

Ik had een collega die ditzelfde uitspookte, zijn vriendin verdiende op een gegeven moment 3x meer dan hij, dus samen afgesproken "ik ga minder werken"
( nu géén werk, en geen vriendin .... te lui om uit zijn bank te komen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frrik
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-06 12:35
Anoniem: 1150187 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:29:
Bedankt voor alle reacties! We zullen inderdaad de steun stopzetten en hopen dat hij dan inziet dat het niet eerlijk is dat hij 1200 euro voor zichzelf kan overhouden en zij geen geld meer heeft voor haar persoonlijke uitgaven
Ik zou er niet vanuit gaan dat hij zo empathisch is. Als hij zo graag de helft van de huur wilt betalen, en je dochter kan het niet, komt ze toch even bij jullie wonen. Hij zal zich gaan bedenken, gezien hij een stuk minder overhoud en je dochter kan even ademen en tijd met je doorbrengen om te laten zien dat jullie het anders doen en dat dat werkt..
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste