Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:15:
[...]

Cruciaal verschil, het is niet zijn vrouw maar vriendin. Relaties gaan uit, het is bizar om van een vriendje te verwachten dat hij haar gaat voorzien in haar levensonderhoud. Wat als de relatie uit gaat, hoe moet ze dan voor haarzelf zorgen?

Vriend heeft 100% gelijk. Verder denk ik dat als we de rollen omdraaien dat een hoop tweakers er anders naar gaan kijken. Kortom zou jij het accepteren als je dochter haar vriend het levensonderhoud zou voorzien?

50/50 is meest eerlijk(Voordat je getrouwd bent en geen kinderen hebt), naar verhouding van inkomsten is in de meeste gevallen krom.
Maar het is nu geen 50/50. Zij betaald daadwerkelijk meer omdat haar loon in natura wel gewoon voor de helft door hem ingepikt word.

Daarnaast maakt zij veel extra kosten omdat hij graag duurer wilde wonen en meer op vakantie e.d. Dus dan is het niet meer dan logisch dat hij voor die extra kosten betaald. Zeker als zij door zijn hogere salaris ook zaken als huursubsidie misloopt waar zij met haar salaris wel recht op zou hebben.

Ook als de rollen omgedraaid waren zouden veel hier hetzelfde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:07

Bejit

Svenska Faderland

Wormaap schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:18:
[...]

Zoals al meerdere keren aangegeven: 50/50 is eerlijk als je dan ook naar de middelen van de minst draagkrachtige leeft. Een student de helft van een 'grotemensenwoning' laten betalen is niet realistisch.
Dan wordt het tijd dat ze verhuist, niet het probleem van die vriend.

Als die vriend dat ze bij hem blijft wonen dan mag hij extra lasten gaan dragen, maar niet eerder.

Het is haar probleem, zij kiest ervoor samen te wonen.
Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:20:
[...]

Maar het is nu geen 50/50. Zij betaald daadwerkelijk meer omdat haar loon in natura wel gewoon voor de helft door hem ingepikt word.

Daarnaast maakt zij veel extra kosten omdat hij graag duurer wilde wonen en meer op vakantie e.d. Dus dan is het niet meer dan logisch dat hij voor die extra kosten betaald. Zeker als zij door zijn hogere salaris ook zaken als huursubsidie misloopt waar zij met haar salaris wel recht op zou hebben.

Ook als de rollen omgedraaid waren zouden veel hier hetzelfde zeggen.
Huursubsidie 8)7 ja even.

Voor haar ""natura" zou ze compensatie kunnen vragen, maar dat is echt minimaal. Verder maakt ze zelf de beslissing om door te gaan en had ze afspraken voor af moeten maken. Achteraf gaan klagen dat je niet kan betalen is wel heel dom :F

[ Voor 44% gewijzigd door Bejit op 07-12-2018 12:23 ]

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Cruciaal verschil, het is niet zijn vrouw maar vriendin. Relaties gaan uit, het is bizar om van een vriendje te verwachten dat hij haar gaat voorzien in haar levensonderhoud. Wat als de relatie uit gaat, hoe moet ze dan voor haarzelf zorgen?

Vriend heeft 100% gelijk. Verder denk ik dat als we de rollen omdraaien dat een hoop tweakers er anders naar gaan kijken. Kortom zou jij het accepteren als je dochter haar vriend het levensonderhoud zou voorzien?

50/50 is meest eerlijk(Voordat je getrouwd bent en geen kinderen hebt), naar verhouding van inkomsten is in de meeste gevallen krom.
Huwelijken gaan ook over. Je zou een punt hebben als die vriend dan ook zijn 50% betaalt voor de vergoedingen die zij voor haar werk krijgt (vakanties, huurauto e.d.). Dat zijn geen gratis voordeeltjes, ze moet er immers voor werken (sowieso denken dat dingen gratis zijn :F).
En dan een rekening opmaken voor je vakantie, :ik ga jullie studente niet onderhouden" ... you what?!
Die gast moet wel een gouden pik hebben, anders snap ik niet wat een vrouw in zo'n figuur ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wormaap schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:18:
[...]

Zoals al meerdere keren aangegeven: 50/50 is eerlijk als je dan ook naar de middelen van de minst draagkrachtige leeft. Een student de helft van een 'grotemensenwoning' laten betalen is niet realistisch.
mwoah, als je voor 800 euro per maand kunt wonen mag je in je handjes knijpen toch?

Sparen komt wel na de studie. Meeste studenten lenen tegenwoordig ook om wat meer luxe te hebben, maar dat is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram.K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:32
Ik heb het misschien gemist, maar uw dochter is student, 22 jaar, verdient 800 euro per maand met een baantje. Hoe zit het dan precies met een studielening? wat is er op tegen om de komende tijd het benodigde bedrag te lenen ipv van je ouders te krijgen? zelf ben ik student en ik zou in mijn handen knijpen als ik mijn studie kan volgen en daarnaast 800 netto krijg + overige wat nodig is bijlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 10:14
[...]

Als je gelijk verdient ja. In dit scenario is er gekozen om (gezamenlijk) duurder te leven, waarbij de één 0 overhoudt voor persoonlijke uitgave e.d. Totaal kansloos.

De vriend zal beduidend meer moeten inleggen of op zichzelf gaan wonen (wat hij kan betalen) dat hij dan minder overhoudt... TJA. meer dan zijn huidige vriendin.... |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:51

BoGu5

hmmmz

Piemol schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:02:
[...]

En zo zal een notaris het ook voorstellen als je een samenlevingscontract op gaat stellen. Blijft altijd eigen keuze natuurlijk, maar is een indicatie hoe het in de praktijk gaat.
(in dit geval zat ik bij de notaris, ben dus zelf géén notaris :) )
Een goede notaris zal dit helemaal niet voorstellen. Een notaris bespreekt wat de wens van de samenwoners gaat zijn, en geeft misschien advies of overwegingen mee.

Er is geen goed of fout in het verdelen van de inkomsten/uitgaven. Wat belangrijk is, is dat als je samen verder wilt, je hier samen overeenkomst over moet hebben, wat de rest van de wereld ook vindt.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:21:
[...]

Huwelijken gaan ook over. Je zou een punt hebben als die vriend dan ook zijn 50% betaalt voor de vergoedingen die zij voor haar werk krijgt (vakanties, huurauto e.d.). Dat zijn geen gratis voordeeltjes, ze moet er immers voor werken (sowieso denken dat dingen gratis zijn :F).
En dan een rekening opmaken voor je vakantie, :ik ga jullie studente niet onderhouden" ... you what?!
Die gast moet wel een gouden pik hebben, anders snap ik niet wat een vrouw in zo'n figuur ziet.
Los van de voordeeltjes die zijn heeft, waar hij een vergoeding voor kan betalen, heeft hij gelijk. Ouders stoppen geld toe zodat ze kan studeren en samenwonen. Nu willen ze spontaan terugtrekken. Koekoek. |:(

En over huwelijken, dat is waarom je ook kan trouwen zonder in gemeenschap van goederen. Daar is een hele goede reden voor. Ik vind nogal naief hoe de meeste mensen denken in dit topic.
tweakict schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:21:
[...]

Als je gelijk verdient ja. In dit scenario is er gekozen om (gezamenlijk) duurder te leven, waarbij de één 0 overhoudt voor persoonlijke uitgave e.d. Totaal kansloos.

De vriend zal beduidend meer moeten inleggen of op zichzelf gaan wonen (wat hij kan betalen) dat hij dan minder overhoudt... TJA. meer dan zijn huidige vriendin.... |:( 8)7
En zij had nee kunnen zeggen of voorwaarden kunnen stellen(jij betaald 70% huur anders gaat het feestje niet door).

Heeft ze niet gedaan en achteraf dit nog gaan aanpassen omdat de ouders in 1 keer niet meer willen betalen is niet het probleem van die vriend.

[ Voor 26% gewijzigd door Bejit op 07-12-2018 12:29 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:20:
[...]

Huursubsidie 8)7 ja even.

Voor haar ""natura" zou ze compensatie kunnen vragen, maar dat is echt minimaal. Verder maakt ze zelf de beslissing om door te gaan en had ze afspraken voor af moeten maken. Achteraf gaan klagen dat je niet kan betalen is wel heel dom :F
Hoezo geen huursubisidie? met maar 800 per maand inkomsten heb je daar gewoon recht op. Als zij alleen zou wonen of met nog iemand die maar 800 verdiend zouden ze dat gewoon krijgen. Dat loopt zij nu dus door hem mis.

Hoezo minimaal? Als ze voor €500 aan auto besparen mag hij toch lekker 250 betalen? Hij verwacht toch ook dat zij de helft betaald van gezamelijke reisjes?

En hoezo mag je niet achteraf klagen? Zij gaf aan het niet eerlijk te vinden dat de bespaarde kosten (haar loon in natura) niet als haar inbreng telde maar hij hield gewoon ijn poot stijf. lijkt mij een hele goede reden om achteraf te klagen.

maar het gaat ook niet om met terugwerkende kracht klagen maar over hoe de toekomst verder gaat samen. Als zij vanaf volgende maand niet langer zo veel wil bijdragen dan mag ze dat gewoon aangeven. En dan kan er naar gekeken worden of de bijdragen hetzelfde blijven of dat ze eventueel uit elkaar gaan/ niet meer samenwonen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik kan in de toekomst kijken.

Deze relatie gaat op de klippen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:27:
[...]

Hoezo geen huursubisidie? met maar 800 per maand inkomsten heb je daar gewoon recht op. Als zij alleen zou wonen of met nog iemand die maar 800 verdiend zouden ze dat gewoon krijgen. Dat loopt zij nu dus door hem mis.

Hoezo minimaal? Als ze voor €500 aan auto besparen mag hij toch lekker 250 betalen? Hij verwacht toch ook dat zij de helft betaald van gezamelijke reisjes?

En hoezo mag je niet achteraf klagen? Zij gaf aan het niet eerlijk te vinden dat de bespaarde kosten (haar loon in natura) niet als haar inbreng telde maar hij hield gewoon ijn poot stijf. lijkt mij een hele goede reden om achteraf te klagen.

maar het gaat ook niet om met terugwerkende kracht klagen maar over hoe de toekomst verder gaat samen. Als zij vanaf volgende maand niet langer zo veel wil bijdragen dan mag ze dat gewoon aangeven. En dan kan er naar gekeken worden of de bijdragen hetzelfde blijven of dat ze eventueel uit elkaar gaan/ niet meer samenwonen.
Huursubsidie is geen inkomsten bron die je mee kan rekenen. Zo ken ik er ook wel een paar. Wat als die vriend niet had gekozen voor samenwonen? Had hij misschien ook wel goedkoper kunnen wonen. Wat een kul argument.

Als zij wil sparen voor een auto, hoeft hij geen cent mee te betalen, het is HAAR auto. Of wil je de auto door midden zagen als het uit gaat? Gaat hij er gebruik van maken, dan is het een ander verhaal, maar blijft haar bezit.

Daarnaast is haar loon in natura discutabel, maar een deel verrekenen zou redelijk van zijn kant zijn.

En laatste punt ben ik met je eens, maar ik geen enkele zin heeft die vriend een morele verplichting. De vriendin heeft een rekenfout gemaakt en dat wel te kunnen behappen. Kennelijk dus niet.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
@Verwijderd Uit jouw berichten volgt een beeld van een vrij bijzondere partner die een bepaald idee over geld en bijdragen etc. heeft. Het advies is al vaak gegeven maar toch:

- bemoei je absoluut niet met wat de vriend en je dochter verdelen/qua geld doen etc. Jij bent NIET verantwoordelijk voor je dochter en al helemaal niet voor wat de vriend doet.

Je kunt dit bespreken met je dochter en nadenken of je haar nog geld wil geven of niet, in essentie is dat het enige waar je controle over hebt. Je kunt niks zeggen over waar/hoe zij het uitgeeft want ze is volwassen.

Ja die vriend lijkt echt een moeilijke partner en erg ongeschikt, maar als je hier tegenaan bemoeit wordt misschien juist de relatie tussen je dochter en jou slechter (om van de relatie tussen jullie en mogelijke schoonzoon maar te zwijgen).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Ben ik blij dat ik niet een relatie heb met een van de Tweakers hier :+

Als ik dan (tijdelijk) werkeloos zou worden, zou ik bij sommige mensen hier gewoon in de schulden raken. En de deurwaarder er waarschijnlijk achteraan krijgen vanwege wanbetaling van een etentje :X

Heb het idee dat de mensen die roepen: "Ze moet voor haarzelf zorgen, dat ze 0 euro overhoud en hij 1100 is haar eigen probleem" ook de mensen zijn die geen (lange) relatie hebben O-) . Of nog nooit hebben gehad dat eentje het tijdelijk fincancieel minder heeft dan de ander. Want dan zou je die redenatie niet maken volgens mij :X

Heb zelf eerst altijd naar rato gewerkt (vriendin werkt korter, en verdient minder) waardoor zij ~600 en ik zo'n 1400 euro overhield. Ook betaalde ik voor grote aankopen ook meer dan haar natuurlijk... want naar rato gaat 2 kanten op (zowel inkomsten als uitgaven). Maar uiteindelijk betaalde ik gewoon vaak de etentjes, een vakantie hier en daar. Puur omdat ik meer geld kon sparen en overhield.

Aangezien dat toch een scheve verhouding geeft, en er een kleine kwam, gezegd dat we allebei evenveel overhouden. Dus nu houden we allebei 1000 euro over. Ik betaal dus meer, en werk ook meer. Is dat zakelijk gezien slim? nope. Is het eerlijk? vast niet.

Voelt het als een eerlijke, gelijkwaardige relatie met wederzijds respect? absoluut 8)

En dat mis ik juist in dit verhaal. Ik begrijp prima, zeker als je jong bent en het pril is, dat je niet alles gaat betalen. No problem. Wat ik mis is de welwillendheid om tot elkaar te komen en een gezonde relatie (financieel) te hebben.

Een relatie aangaan is een risico nemen. En als ik veel Tweakers hier lees, wil men wel alle voordelen van een relatie, maar niet de risico's lopen. Er zijn maar weinig relaties waarbij dat goed gaat, en nog minder relaties welke ook gezond zijn op zo'n manier. En ik ken mensen die 4 jaar hebben samengewoond, eentje studeren en de ander het huis betalen, waarbij na de studie de dame in kwestie er met "een ander vandoor ging". Maar dat is het risico dat je loopt. En dat is vaak ook echt niet omdat men lekker kon profiteren (dat kan je bij je ouders namelijk ook prima) maar om allerlei andere redenen.

Voor TS:
  1. Uitleggen aan je dochter dat je het financieel een ongezonde relatie vind, en dat je niet van plan bent mee te betalen aan een gezamelijk huishouden dat prima zonder financiële hulp kan. Als het financieel niet meer uit kan samen ben je best bereid te helpen (haar alleen, of samen) maar dat je niet gaat meebetalen wanneer dat strikt gezien niet nodig is.
  2. De discussie niet meer met de vriend voeren. Het is jouw zaak niet, maar dat van je dochter. Je kan haar raad geven wanneer ze daar om vraagt, maar that's it. Zo houd je de relatie met je dochter hoe die moet zijn.
  3. Een veilige haven zijn wanneer nodig voor je dochter.
Volgens mij is dat alles wat je kan doen. 3 simpele stappen. Niet simpel om te doen natuurlijk, want zakelijk gezien is het simpel maar voor je gevoel is dat toch absoluut anders....

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:27:
[...]

Los van de voordeeltjes die zijn heeft, waar hij een vergoeding voor kan betalen, heeft hij gelijk. Ouders stoppen geld toe zodat ze kan studeren en samenwonen. Nu willen ze spontaan terugtrekken. Koekoek. |:(

En over huwelijken, dat is waarom je ook kan trouwen zonder in gemeenschap van goederen. Daar is een hele goede reden voor. Ik vind nogal naief hoe de meeste mensen denken in dit topic.

[...]

En zij had nee kunnen zeggen of voorwaarden kunnen stellen(jij betaald 70% huur anders gaat het feestje niet door).

Heeft ze niet gedaan en achteraf dit nog gaan aanpassen omdat de ouders in 1 keer niet meer willen betalen is niet het probleem van die vriend.
Nee, want die "vriend" wil alleen spelregels die hij bedenkt. Als hij nou eens eerst met terugwerkende kracht die "gratis" vakanties e.d. gaat terugbetalen, dan kun je eens kijken wat voor alle partijen redelijke afspraken voor de toekomst zijn. Maar gezien het beeld dat ik hier van die gast krijg, gaat dat niet gebeuren. Want zo consequent 50/50 wil 'ie het dus allemaal niet. Gewoon een hypocriete hork imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:42:
[...]

Ja dat heb ik ook tegen haar gezegd maar hij argumenteert dan dat ze zelf daarvoor niets moet betalen en hij dus niet inziet waarom hij dat wel zou moeten doen. Het is immers niet zo zegt hij, dat ze geld moet geven om zijn deel te betalen.... Eindeloze discussie...
Zo heeft zij ooit 3 weken een huur auto gekregen dankzij haar werk (waarde 1000 euro als ze dat zelf hadden moeten betalen dus ieder 500 euro). Wel hij heeft nooit 500 euro aan haar gegeven. Motief : je krijgt het toch 'gratis'. Hij vergeet wel dat ze daarvoor iets moet doen en werken. En dat hij zonder haar wel die 500 euro had moeten betalen. Hij vindt normaal dat hij van alle extra's profiteert maar als ze dan samen (betalend) een weekendje weggaan, verdeelt hij dat mooi in 2 en moet zij de helft betalen. Nooit zou hij zeggen van, ik ben al 5 keer dit jaar gratis op weekend geweest dankzij haar, nu mag ik in return eens een weekend betalen en haar laten profiteren.
Dan zou het interessant zijn als je dochter dit de eerstvolgende keer wèl tegen hem zegt. Niets is gratis...als hij bijv een leaseauto heeft, is dat onderdeel van zijn arbeidscontract en dus een vorm van beloning in natura. Datzelfde geldt ook voor haar vakantie(s)/uitjes. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Ik vermoed alleen dat 'schoonzoon' (Dagobert Duck? :) ) erg op z'n centjes zit...en dat kan naar mijn mening nooit lang goed gaan en een keer klappen.

En als hij niet inziet dat zij dit als beloning voor haar werk krijgt, dan moet zij zeggen 'mijn verdienste, niet jouw verdienste. Wil je mee, dan betaal je maar mee, want blijkbaar vind je dat dat andersom ook altijd zo moet werken'. Wil hij niet mee betalen, dan moet ze sterk zijn en alsnog alleen gaan (of met een vriendin). Laat 't hem dan maar voelen dat liefde van 2 kanten moet komen.
Hij heeft na de vakantie de rekening gemaakt en aan mijn dochter gegeven. Ze vond het behoorlijk veel en vroeg mij om advies. Toen zag ik dat hij de 500 euro niet had afgetrokken. Toen ik het tegen haar zei, heeft ze mij dus zijn argumentatie uitgelegd. Ze heeft zelf met hem daarover gesproken en gezegd dat ze het niet fair vond. Hij blijft op zijn positie. Een paar keer opnieuw met hem gesproken maar zonder resultaat. En ja, uiteindelijk geeft ze het dan op om de vrede te bewaren... Misschien is het inderdaad niet goed dat ze het dan opgeeft maar wat kan ze doen als hij het blijft negeren?
Hard antwoord: een kerel vinden die van haar houdt en niet op elke cent zit te letten. Zó hoort een relatie te zijn, niet zoals dit nu gaat. Als hij van haar houdt, zal hij voor haar kiezen als ze hem voor de keuze stelt : van haar houden of van zijn geld houden.
De discussies die dan ontstaan en zijn keuze zegt dan genoeg. En ze kan beter er nu achter komen hoe de vork in de steel zit, dan over 5, 10, 15 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Tallguy op 07-12-2018 12:48 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:40:
[...]

Nee, want die "vriend" wil alleen spelregels die hij bedenkt. Als hij nou eens eerst met terugwerkende kracht die "gratis" vakanties e.d. gaat terugbetalen, dan kun je eens kijken wat voor alle partijen redelijke afspraken voor de toekomst zijn. Maar gezien het beeld dat ik hier van die gast krijg, gaat dat niet gebeuren. Want zo consequent 50/50 wil 'ie het dus allemaal niet. Gewoon een hypocriete hork imho.
Nope, had ze van te voren moet zeggen. Achteraf heb je dikke pech.

Je kan vanaf dit moment zeggen. Achteraf is een koe in de kont kijken.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
[...]

Als je er voor kiest op samen te gaan wonen zie ik geen verschil met trouwen (behalve wat wettelijke zaken). Dat doe je toch omdat je permanent bij elkaar wilt zijn?

Als mijn dochter een werkeloze nietsnut zou onderhouden dan zou ik dat niet leuk vinden. Maar dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Lastige situatie, uit eindelijk zal zij moeten kiezen wat ze wilt gaan doen.

Enigzins kan ik de gedachte begrijpen, ale je allebei evenveel in brengt in de relatie sta je gelijk en als het uit gaat dan heb je de verdeel probleem niet.

Maar een relatie gaat eenmaal om geven en nemen, je bent een relatie aan gegaan en daarbij zitten ook verantwoordelijkheden bij. Zij heeft de keuze om haar vriend mee te nemen op vakantie en andere profijten, van zijn kant mag er ook wel wat goed wils komen om zijn waardering aan haar te laten zien ( ook al is het gratis wat ze krijgt )

Wat nou als meneer zijn baan verliest en maanden geen werkt kan vinden, wie moet dat dan op vangen? Want hij kan mogelijk zijn deel niet betalen. Het is een scenario en zo zijn er meer verschillende en blijft het een wat als.

De besluit komt neer op, blijven door gaan met de relatie en maar zijn gedachte accepteren.

Vast leggen wat nu zijn bezit is en mogelijk daarbij de verdeel kosten als het uit gaat ( als het om een koop huis gaat ) en dan gewoon geld in de pot gooien waar beide van kunnen genieten.

Of einde maken aan de relatie, kijken hoe belangrijk hij het daad werkelijk vind.

De relatie blijft niet houdbaar zo, want dit gaat groeien en erger worden over tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
We kunnen hier met ons allen wel van vinden, inclusief de TS, maar het verhaal is vrij duidelijk.

Het is HAAR vriend. Zij is degene die dit wel of niet accepteert.

Alles wat de TS erover zegt of doet veroorzaakt alleen wrijving en stress. Relatie gaat vanzelf wel uit (of niet) en dan word het vanzelf een wijze les voor de dochter.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:42:
[...]

Nope, had ze van te voren moet zeggen. Achteraf heb je dikke pech.

Je kan vanaf dit moment zeggen. Achteraf is een koe in de kont kijken.
Wat een onzin, er zijn tig voorbeelden waar achteraf bleek dat een overeenkomst herzien moest worden. Als 'ie zo van de regeltjes is, snapt 'ie dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:19:
[...]

Vriend heeft gelijk? Sorry daar ben ik niet mee eens. Vriend vindt het normaal om gratis op vakantie te gaan, gratis te gaan eten maar vertik het om zelf eens te betalen voor haar en deelt alles mooi in 2? Als was het maar een kleinigheid als dank of waardering voor wat hij wel krijgt van haar!
Yep hij heeft gelijk, dan had ze daar afspraken over moeten maken.

Voor toekomstige etentjes en vakanties kan ze dat wel stellen ja, dan geef je hem een bewuste keuze. Met alle respect, maar je heb dochter hierin niet goed opgevoed.

Sowieso geld toe stoppen was een dom idee, zeker als ze gaan samenwonen. Dan had ze langere thuis moeten blijven, meer werken of een lening aan gaan. Je hebt een slechte keuze gemaakt en je probeert het op de vriend af te wenden, het is redelijk doorzichtig.
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:42:
[...]

Als je er voor kiest op samen te gaan wonen zie ik geen verschil met trouwen (behalve wat wettelijke zaken). Dat doe je toch omdat je permanent bij elkaar wilt zijn?

Als mijn dochter een werkeloze nietsnut zou onderhouden dan zou ik dat niet leuk vinden. Maar dat is hier niet het geval.
Je geeft zelf als antwoord op de vraag. Wettelijk is het een wereld van verschil. Wat als je met je beste vriend gaat samenwonen, dan doe je wel alles 50/50, maar zodra je partner is niet? 8)7
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:47:
[...]

Wat een onzin, er zijn tig voorbeelden waar achteraf bleek dat een overeenkomst herzien moest worden. Als 'ie zo van de regeltjes is, snapt 'ie dat ook wel.
Zo werkt de wereld niet, achteraf heb je dikke vette pech.

[ Voor 35% gewijzigd door Bejit op 07-12-2018 12:50 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:47:
[...]

Voor toekomstige etentjes en vakanties kan ze dat wel stellen ja, dan geef je hem een bewuste keuze. Met alle respect, maar je heb dochter hierin niet goed opgevoed.

Sowieso geld toe stoppen was een dom idee, zeker als ze gaan samenwonen. Dan had ze langere thuis moeten blijven, meer werken of een lening aan gaan. Je hebt een slechte keuze gemaakt en je probeert het op de vriend af te wenden, het is redelijk doorzichtig.
Huh?
Dat heet "voortschrijdend inzicht", niets mis mee.
[...]
Je geeft zelf als antwoord op de vraag. Wettelijk is het een wereld van verschil. Wat als je met je beste vriend gaat samenwonen, dan doe je wel alles 50/50, maar zodra je partner is niet? 8)7
Inderdaad.

Dat zijn 2 compleet onvergelijkbare situaties.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:35
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:50:
Ze hebben geen gezamenlijke rekening. Alles wat hij overhoudt is voor hem
In grote lijnen ben jij nu onrechtstreeks zijn spaarboekje aan het vullen. EN je eigen dochter niks.
Ik zou dit toch wel eens samen bespreken.

Nu zit die gast echt op jou kosten te sparen. Hopelijk kan je dat duidelijk maken voor je dochter. Zij gaat later (of nu al na 5 jaar) de dupe van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:51:
[...]

Huh?
Dat heet "voortschrijdend inzicht", niets mis mee.
True, maar dan maak je afspraken voor de TOEKOMST. Even gaan verrekenen de afgelopen maanden terwijl er niks over afgesproken is, is bezopen.

De vriendin kan duidelijk zeggen, dit kan ik niet meer betalen, als je wilt blijven samenwonen zal je meer moeten betalen. Anders doei ;w

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Sorry maar mijn dochter is heel goed opgevoed hoor! En wat betreft afspraken. Ze heeft eergisteren de rekening gepresenteerd gekregen. Het was in haar ogen zo vanzelfsprekend dat hij zijn deel van de auto ging betalen dat ze idd niet op voorhand iets over gezegd heeft. Hij is altijd heel zo precies in alles in 2 te verdelen en zij betaalt altijd netjes haar deel dat ze in de veronderstelling was dat hij dat andersom ook ging doen. Noem haar dan naïef of veel te goed gelovig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]

[...]

[...]

Dus jullie maken voor elke vakantie/etentje etc harde afspraken op papier?
Het lijkt mij logisch dat als je samen op vakantie gaat, je allebei de helft betaald tenzij anders afgesproken. Niet dat de één de volledige vakantie betaald (zeker als dat de minst verdienende is) en vervolgens de rest wel 50/50 moet betalen. Dat is gewoon krom.

50/50 is trouwens een prima optie in een relatie. Dat kan best.....
Totdat dat betekend dat ééntje 0 euro overhoud na alléén de vaste lasten. En de ander 1100 euro overhoud. Op dat moment is het geen realistisch huishouden meer.

Tenzij je het prima vind dat je vriendin niets kan kopen aan kleding, niet leuke dingen met je kan doen en niet op vakantie met je kan. Dan is het een prima optie. Maar ik neem aan dat ook jij dan vind dat er weinig liefde in de relatie zit O-)

als ik trouwens met mijn beste vriend zou samenwonen, en die heeft het financieel even lastiger, zou ik er geen issue mee hebben om meer te betalen. Zeker niet als dat betekend dat die later beter gaat verdienen en dus ook eventueel hetzelfde voor mij zou kunnen doen. Investeren in een relatie/vriendschap is dat.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel

[...]
Dit heeft niks met "wettelijk" te maken. Dit gaat om liefde. Als je dat niet begrijpt, dan vermoed ik dat jij nooit een relatie gaat krijgen of behouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik vind de reacties in dit topic nogal hard, ik zou graag willen weten voor een beter beeld hoe het samenwonen tot stand is gekomen. Is zij bij haar ingetrokken of hebben ze dit stulpje samen uitkozen?

Als er samen gekozen is voor het huis en is er in het begin afgesproken de kosten te delen dan kan je bij de ander niet zomaar aankloppen om te vragen voor een hogere bijdrage. Dit omdat de relatie nog pril is en de ander niet het risico wilt lopen te betalen voor een relatie waar de ander geen heil inziet.

Als zij bij hem is ingetrokken dan kan je wel praten over de verdeling want hij is in dit geval de verplichting met de verhuurder alleen aangegaan. Uw dochter is in dit geval een handige om mee te betalen in de kosten.

Voor luxe zaken zoals vakanties en weekendjes weg is een verdeling van 50% prima, het siert de persoon die meer verdient uiteraard wel om hier meer aan mee te betalen. De gratis extraatjes die uw dochter krijgt via haar weg kan je niet aan hem door belasten want als hij de werkelijke kosten zou moeten betalen, zou hij het dan nog wel willen? Als iets gratis is heb je een lager eisenpakket dan wanneer je voor de volledige kosten zou opdraaien.

Ik zou tegen u dochter zeggen dat ze kan zoeken naar goedkopere woningen (studio met huurtoeslag, netto all in +- 350eu in de maand) omdat dit boven haar stand is en papa en mama stoppen per $insert termijn$ met betalen.

Als haar vriend niet wilt dat ze weggaat dan kan hij ervoor zorgen dat het wonen wel betaalbaar wordt voor uw dochter.

Let op dit bovenstaande enkel als zij bij hem is ingetrokken anders wachten tot de huur van het huidige opgezegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:35:
[...]

Huursubsidie is geen inkomsten bron die je mee kan rekenen. Zo ken ik er ook wel een paar. Wat als die vriend niet had gekozen voor samenwonen? Had hij misschien ook wel goedkoper kunnen wonen. Wat een kul argument.
Zie het zo. Ze verdienen allebij bedrag X waarbij ze recht hebben op huursubsidie, daarmee blijven de vaste kosten lekker laag. Persoon A gaat meer verdienen waardoor die subsidie wegvalt en de vaste kosten omhoog gaan. Moet deze toename in vaste kosten dan 50/50 of betaald worden door degene die er voor kiest (door meer te verdienen) om die vaste kosten te laten stijgen?
Als zij wil sparen voor een auto, hoeft hij geen cent mee te betalen, het is HAAR auto. Of wil je de auto door midden zagen als het uit gaat? Gaat hij er gebruik van maken, dan is het een ander verhaal, maar blijft haar bezit.
het ging over een huurauto op vakantie die zij gratis kreeg en ze dus letterlijk geen €500 aan hoefden te betalen. Neem op zijn minst de moeite om het topic door te lezen.
Daarnaast is haar loon in natura discutabel, maar een deel verrekenen zou redelijk van zijn kant zijn.
hoezo discutabel? Staat gewoon in de wet vastgelegd dat lease auto etc. als loon gezien moet worden. Waarom zouden de dingen die zij krijgt niet als loon gezien moeten worden?
En laatste punt ben ik met je eens, maar ik geen enkele zin heeft die vriend een morele verplichting. De vriendin heeft een rekenfout gemaakt en dat wel te kunnen behappen. Kennelijk dus niet.
Wie heeft het hier over morele verplichting? Die zou eventueel alleen voortkomen uit het feit dat het zijn beslissing was om duurder te gaan wonen. Dat zij zich daarbij neerlegt maakt niet dat het haar beslissing was.
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:53:
[...]

True, maar dan maak je afspraken voor de TOEKOMST. Even gaan verrekenen de afgelopen maanden terwijl er niks over afgesproken is, is bezopen.
Maar hij kwam pas achteraf met de rekening waar ineens op stond dat hij imder dan 50% wilde betalen (namelijjk loon in natura niet meetellen). Daar kan je dus prima achteraf (we hebben het over een dag of 2) over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:42:
[...]

Ook dan is het haar keuze en een keuze waarin ze heel gelukkig kan zijn.

Misschien is die "werklozen nietsnut" wel een begaafd kunstenaar, of heel erg sociaal betrokken en geeft hij haar alles waar ze naar verlangt.

Geld is maar geld, in the end gaat het er om dat je gelukkig bent in je leven en met een eventuele partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:54:
[...]

Sorry maar mijn dochter is heel goed opgevoed hoor! En wat betreft afspraken. Ze heeft eergisteren de rekening gepresenteerd gekregen. Het was in haar ogen zo vanzelfsprekend dat hij zijn deel van de auto ging betalen dat ze idd niet op voorhand iets over gezegd heeft. Hij is altijd heel zo precies in alles in 2 te verdelen en zij betaalt altijd netjes haar deel dat ze in de veronderstelling was dat hij dat andersom ook ging doen. Noem haar dan naïef of veel te goed gelovig...
Waarom reageer je zo selectief op de reacties? Heel tactisch niet op de reacties die aangeven dat het niet jouw probleem is, maar van je dochter, en dat het zichzelf gaat oplossen als jij de geldstroom stopt. Gezien zij hierin een keuze moet maken en jij daar verder weinig mee van doen hebt...

Je dochter is wellicht goed opgevoed, maar ze mist toch een flink deel in voor zichzelf opkomen en de zelfstandigheid om haar eigen keuzes te maken. Laat haar dat dan ook doen en bemoei je er verder niet mee. Geen geld meer toestoppen. Het is dan haar keuze of ze met 0 euro achterblijft om de lieve vrede te bewaren, of met hem in gesprek gaat en het wel aan gaat passen, of de relatie op de klippen loopt omdat haar vriend inderdaad een hork is die z'n poot stijf houdt zoals zovelen in dit topic insinueren. Wat er ook gebeurt, het is aan je dochter. Niet aan jou. Door haar geld toe te stoppen ontneem je haar de kans hierin te groeien en te leren haar eigen boontjes te doppen. Dus stoppen met geld geven en afwachten. Gaat ze je om advies vragen? Prima, dan kan je daarmee helpen. Maar ga haar problemen niet voor haar oplossen. Dat moet ze zelf leren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Dan snap je minder van de wereld dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:54:
[...]

Sorry, dat heeft niks met naief te maken, maar niet weten hoe je afspraken maakt. Verwachten dat iemand mee betaald voor zo'n hoge kostenpost is kortzichtig.
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:54:
[...]

Dit heeft niks met "wettelijk" te maken. Dit gaat om liefde. Als je dat niet begrijpt, dan vermoed ik dat jij nooit een relatie gaat krijgen of behouden.
Als jij dit niet begrijpt, moet je niet gek opkijken dat jij berooid achter blijft als je gaat scheiden.
Waah schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:54:
[...]

Dus jullie maken voor elke vakantie/etentje etc harde afspraken op papier?
Het lijkt mij logisch dat als je samen op vakantie gaat, je allebei de helft betaald tenzij anders afgesproken. Niet dat de één de volledige vakantie betaald (zeker als dat de minst verdienende is) en vervolgens de rest wel 50/50 moet betalen. Dat is gewoon krom.

50/50 is trouwens een prima optie in een relatie. Dat kan best.....
Totdat dat betekend dat ééntje 0 euro overhoud na alléén de vaste lasten. En de ander 1100 euro overhoud. Op dat moment is het geen realistisch huishouden meer.

Tenzij je het prima vind dat je vriendin niets kan kopen aan kleding, niet leuke dingen met je kan doen en niet op vakantie met je kan. Dan is het een prima optie. Maar ik neem aan dat ook jij dan vind dat er weinig liefde in de relatie zit O-)

als ik trouwens met mijn beste vriend zou samenwonen, en die heeft het financieel even lastiger, zou ik er geen issue mee hebben om meer te betalen. Zeker niet als dat betekend dat die later beter gaat verdienen en dus ook eventueel hetzelfde voor mij zou kunnen doen. Investeren in een relatie/vriendschap is dat.
Als zij 0 euro overhoudt en die vriend wil leuke dingen met haat gaan doen, dan kan die vriend zijn portemonee trekken. Haar in levensonderhoud gaan voorzien zodat zij haar geld kan gebruiken om te gaan shoppen is werkelijk waar bezopen.

En ja, zo ben ik opgevoed en mijn ouders zijn al bijna 50 jaar getrouwd *; . Als je dit soort dingen niet eerlijk verdeeld ga je een scheve relatie krijgen, maar dat willen veel tweakers hier niet in zien.

Voor je laatste alinea, eens maar dat is tijdelijk en niet structureel. Dat wil je niet langer dan een half jaar doen.
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:01:
[...]

Dan snap je minder van de wereld dan je denkt.
Wikipedia: Legaliteitsbeginsel

:Z :w
Philip Ross schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:58:
[...]

Zie het zo. Ze verdienen allebij bedrag X waarbij ze recht hebben op huursubsidie, daarmee blijven de vaste kosten lekker laag. Persoon A gaat meer verdienen waardoor die subsidie wegvalt en de vaste kosten omhoog gaan. Moet deze toename in vaste kosten dan 50/50 of betaald worden door degene die er voor kiest (door meer te verdienen) om die vaste kosten te laten stijgen?

[...]

het ging over een huurauto op vakantie die zij gratis kreeg en ze dus letterlijk geen €500 aan hoefden te betalen. Neem op zijn minst de moeite om het topic door te lezen.

[...]

hoezo discutabel? Staat gewoon in de wet vastgelegd dat lease auto etc. als loon gezien moet worden. Waarom zouden de dingen die zij krijgt niet als loon gezien moeten worden?

[...]

Wie heeft het hier over morele verplichting? Die zou eventueel alleen voortkomen uit het feit dat het zijn beslissing was om duurder te gaan wonen. Dat zij zich daarbij neerlegt maakt niet dat het haar beslissing was.

[...]

Maar hij kwam pas achteraf met de rekening waar ineens op stond dat hij imder dan 50% wilde betalen (namelijjk loon in natura niet meetellen). Daar kan je dus prima achteraf (we hebben het over een dag of 2) over klagen.
Onzin, hou aub met je huursubsidie geneuzel. Dat hetzelfde als een voetbalanalist gaat praten over een spits die zou hebben gescoord als die zou zijn opgesteld. De vriend had ook veel goedkoper kunnen wonen als ze niet zouden samenwonen.

Als ze geen gratis huurauto hadden, hadden ze andere keuzes gemaakt. Daarnaast was het aan haar om dit vooraf te zeggen, niet achteraf. Wat je niet snapt is dat je niet achter kan vragen om een bijdragen, als je dingen gratis krijgt.

Verder, wie zwijgt stemt toe. Ze had gewoon nee moeten zeggen of voorwaarden stellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bejit op 07-12-2018 13:08 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:59:
[...]

Waarom reageer je zo selectief op de reacties? Heel tactisch niet op de reacties die aangeven dat het niet jouw probleem is, maar van je dochter, en dat het zichzelf gaat oplossen als jij de geldstroom stopt. Gezien zij hierin een keuze moet maken en jij daar verder weinig mee van doen hebt...

Je dochter is wellicht goed opgevoed, maar ze mist toch een flink deel in voor zichzelf opkomen en de zelfstandigheid om haar eigen keuzes te maken. Laat haar dat dan ook doen en bemoei je er verder niet mee. Geen geld meer toestoppen. Het is dan haar keuze of ze met 0 euro achterblijft om de lieve vrede te bewaren, of met hem in gesprek gaat en het wel aan gaat passen, of de relatie op de klippen loopt omdat haar vriend inderdaad een hork is die z'n poot stijf houdt zoals zovelen in dit topic insinueren. Wat er ook gebeurt, het is aan je dochter. Niet aan jou. Door haar geld toe te stoppen ontneem je haar de kans hierin te groeien en te leren haar eigen boontjes te doppen. Dus stoppen met geld geven en afwachten. Gaat ze je om advies vragen? Prima, dan kan je daarmee helpen. Maar ga haar problemen niet voor haar oplossen. Dat moet ze zelf leren.
Voor alle duidelijkheid, ze wonen al anderhalf jaar samen en nooit hebben wij ons hiermee bemoeid. Het is pas toen ze een paar dagen geleden de rekening kreeg en zag dat hij zijn deel van auto, hotels enzovoort niet had afgetrokken dat zij ons om advies heeft gevraagd en dat wij dan opeens gezien hebben dat de situatie niet helemaal eerlijk verloopt. Als je dochter zelf om advies vraagt, ga je dat als ouders toch ook niet negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:02:
Als zij 0 euro overhoudt en die vriend wil leuke dingen met haat gaan doen, dan kan die vriend zijn portemonee trekken. Haar in levensonderhoud gaan voorzien zodat zij haar geld kan gebruiken om te gaan shoppen is werkelijk waar bezopen.

En ja, zo ben ik opgevoed en mijn ouders zijn al bijna 50 jaar getrouwd *; . Als je dit soort dingen niet eerlijk verdeeld ga je een scheve relatie krijgen, maar dat willen veel tweakers hier niet in zien.

Voor je laatste alinea, eens maar dat is tijdelijk en niet structureel. Dat wil je niet langer dan een half jaar doen.
Ze houd 0 euro over hè? 0 euro. Dus dat betekend ook geen kleding, niet naar de kapper etc. Het is niet enkel "leuke dingen". Shoppen is gewoon een noodzaak, niet enkel voor de leuk....

Juist dit is een scheve relatie. Eentje waarbij de vriend wel profiteert van alle "gratis" extraatjes, maar verder alles wel 50/50 wil doen. Ook al betekend dat 0 euro onder de streep.

Top dat je ouders al bijna 50 jaar samen zijn. Maar N=1. Daarbij: Waarschijnlijk werken ze dan allebei, en is hun loon niet heel verschillend. Niet vergelijkbaar bij dit verhaal.

Tuurlijk is 50/50 helemaal geen gek idee in veel relaties. Maar in extreme situaties (zoals 1 studeren, de ander werken maar wel samen willen wonen) zul je gewoon andere afspraken moeten maken.

Sowieso: Als de vriend bepaald wat, wanneer en hoe die leuke dingen gaat doen met zijn vriendin. Is het dan nog een gelijkwaardige relatie? is dat een gezonde relatie? of eentje waarbij de machtsverhouding enorm scheef ligt?

Maar dat is een andere discussie. Uiteindelijk gaat het hier om de vraag van @Verwijderd .
Is het fair? tja daar kan je over discussieren. Je kan je mening geven als ouder. Maar meer niet. Zij moet zelf bepalen of ze de strijd met haar vriend aangaat over dit geld. En wat voor conclusie ze daar aan verbind. Je kan enkel je mening geven. Nothing more, nothing less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
@Bejit

Dus haar loon in natura, wellicht het feit dat ze meer in het huishouden doet of misschien wel het feit dat ze een hele belangrijke sociale bijdrage heeft in zijn leven zijn allemaal niks waard?

Niet alles in terug te rekenen naar euro's en dat lijkt meneer de vriend ook niet te doen.

Voor mij is geld in de relatie echt van ondergeschikt belang. Ik heb mijn wensen waar ik geld voor nodig heb en ik wil een gevulde spaarrekening als veilige buffer. Voor de rest gun ik mijzelf net zo veel als mijn vriendin. Dat ze nu student is en weinig geld inbrengt maakt met echt geen ene moer uit. Ze brengt wel heel veel andere positieve dingen mee in de relatie die me veel meer geld waard zijn.

Plus daarbij, ze is student. Investeren in de toekomst heet dat. Als je niet wil investeren in je partner is dat helemaal je eigen keus, maar dan zal ik nooit je partner worden

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Sorry, dat heeft niks met naief te maken, maar niet weten hoe je afspraken maakt. Verwachten dat iemand mee betaald voor zo'n hoge kostenpost is kortzichtig.

[...]

Als jij dit niet begrijpt, moet je niet gek opkijken dat jij berooid achter blijft als je gaat scheiden.

[...]

[...]

Wikipedia: Legaliteitsbeginsel

:Z :w
Je hebt denk ik niet alles goed gelezen. Ze vraagt geen geld om te gaan shoppen? Ze vraagt nooit iets aan hem. Waar haal je dat? Ze vraagt gewoon een eerlijke verdeling. Die auto hadden ze toch moeten huren. Met andere woorden zijn reis had hem 500 euro meer moeten kosten. Nu spaart hij dus 500 euro op haar kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Joh, en wie is in deze situatie de "wetgever"? Het gaat helemaal niet over wetgeving, maar knap dat je een ongerelateerde wiki pagina kan vinden. Op zijn best is dit een mondelinge overeenkomst. Wat voorbeelden waar achteraf een overeenkomst toch aangepast werd: 'gratis' telefoons, woekerpolissen, salarisverhogingen met terugwerkende kracht. En sowieso, alles in je leven zien als een contract 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:39
Kortom zou jij het accepteren als je dochter haar vriend het levensonderhoud zou voorzien?
Ik vind het überhaupt bizar dat er sprake is van dat er iemand 'levensonderhoud' moet regelen voor een 21-jarige. De enige die dat moet doen, is die persoon zelf.
Dat je meehelpt met studiekosten ofzoiets, oke. Dat je maandelijks een vast bedrag geeft, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar is het dan echt levensonderhoud?

Daarnaast vind ik het ook heel gek dat omdat ze nu samen zijn, dat hij het daarom moet betalen :P Vind dat een beetje een gekke gevolgstelling.

Waar is haar eigen verantwoordelijkheid in het hele verhaal?

Maar desalniettemin, ja, ik zou dat accepteren. Ik doe dat nu ook met mijn vriendin :P

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 07-12-2018 13:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Onzin, hou aub met je huursubsidie geneuzel. Dat hetzelfde als een voetbalanalist gaat praten over een spits die zou hebben gescoord als die zou zijn opgesteld. De vriend had ook veel goedkoper kunnen wonen als ze niet zouden samenwonen.
Maar daar heb je het over een andere situatie. Ik heb het over dezelfde situatie maar met andere salarisinbreng, want dat is het enige verschil tussen die 2.

Als je geen zin hebt om fatsoenlijk te reageren en alles afdoet als geneuzel als je het er niet meer eens betn ga dan lekker argens anders heen want je voegt hier niets toe.
Als ze geen gratis huurauto hadden, hadden ze andere keuzes gemaakt. Daarnaast was het aan haar om dit vooraf te zeggen, niet achteraf. Wat je niet snapt is dat je niet achter kan vragen om een bijdragen, als je dingen gratis krijgt.

Verder, wie zwijgt stemt toe. Ze had gewoon nee moeten zeggen of voorwaarden stellen.
Ja, ze hadden misschien andere keuzes gemaakt. Maar hij heeft niet van tevoren aangegeven NIET mee te willen betalen aan die gratis zaken. Dus waarom zou de default van GEEN AFSPRAAK gelijk moeten staan aan zijn verwachtingen en niet aan die van haar?

Ze gaan op haar kosten (want zij heeft recht op zaken of ze daar nou voor betaal dof niet en hij krijgt dat van haar) dingen doen, dan is de standaard dat hij daar voor betaald voor zijn deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
heb dit door gelezen en ja ik ben van de oude stempel maar toen ik ging samen wonen ging alles in een gezamenlijke pot maar goed dat werkt tegenwoordig niet meer zo zo te zien haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

s0ulmaster schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:09:
Plus daarbij, ze is student. Investeren in de toekomst heet dat. Als je niet wil investeren in je partner is dat helemaal je eigen keus, maar dan zal ik nooit je partner worden
Dat investeren blijft. Als mijn vrouw het minder naar haar zin heeft op haar werk, of minder wil gaan werken, hebben we daarover overleg maar uiteraard passen we daar een mouw aan, ook als dat betekend dat ik minder te besteden heb.

De hele crux van onze rato verdeling is dat 'ie continu aangepast kan worden. Zodra er een financiële wijziging is of verwacht word, pakken we de calculator er bij en kijken we wat de gevolgen zijn, of we daarmee kunnen leven (als we invloed hebben op die gevolgen) en komt er een nieuw getal uit.

Zoals de dochter van TS het heeft, zou ik het niet willen hebben. Zowel niet als ik de dochter zou zijn, of haar vriendje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:04:
[...]

Voor alle duidelijkheid, ze wonen al anderhalf jaar samen en nooit hebben wij ons hiermee bemoeid. Het is pas toen ze een paar dagen geleden de rekening kreeg en zag dat hij zijn deel van auto, hotels enzovoort niet had afgetrokken dat zij ons om advies heeft gevraagd en dat wij dan opeens gezien hebben dat de situatie niet helemaal eerlijk verloopt. Als je dochter zelf om advies vraagt, ga je dat als ouders toch ook niet negeren?
Dus ze wonen al 1,5 jaar samen, je dochter is in de 20 en je stopt haar nog steeds geld toe? Met welke reden is dat ooit begonnen dan?

Ik zou dat als ouder zeker niet negeren, maar in eerste instantie zou ik ook niet in deze situatie komen gezien ik vind dat mijn kinderen die samenwonen zelf verantwoordelijk zijn voor hun financiele situatie. Maargoed, dat is dan een ander verhaal wat voor jou duidelijk niet opgaat.

Ze vraagt jou nu om advies. Wat geef je haar dan voor advies nu? Wat mij betreft dat ze haar rug moet rechten en bij die vriend van haar moet gaan praten. Als hij weigert te betalen voor zijn deel, tja.. dan kan zij of dat pikken en op een houtje gaan bijten, of zich heel erg moeten gaan afvragen of deze meneer wel de juiste persoon voor haar is. Want ze kan niet op het geld van haar ouders blijven teren om aan meneer zijn levensstandaard te voldoen. Die is simpelweg niet passend bij haar inkomen als student. De huidige situatie is alleen nog maar werkbaar zolang zij geld van jullie als ouders krijgt. Dit is dus geen gezonde financiele situatie voor haar. Dus of hij houdt genoeg van haar om zijn starre houding weg te werken, of einde verhaal en zij zoekt een goedkopere plek om zonder hem verder te gaan met haar studentenleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

[...]
Haha, dat blijf je altijd na een scheiding. Daarom is het de bedoeling ook dat je dat niet doet. Maar dat heeft niets te maken met delen tijdens de relatie. Dat doe je omdat je van elkaar houdt en je elkaar een fijn leven gunt.
Als jij je partner 0 euro gunt, terwijl je zelf 1200 euro te besteden hebt (buiten de vaste lasten), dan ben je een hork en vind je jezelf belangrijker dan je partner. Lijkt me een slechte basis voor een relatie.
unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:58:
[...]

Ook dan is het haar keuze en een keuze waarin ze heel gelukkig kan zijn.

Misschien is die "werklozen nietsnut" wel een begaafd kunstenaar, of heel erg sociaal betrokken en geeft hij haar alles waar ze naar verlangt.

Geld is maar geld, in the end gaat het er om dat je gelukkig bent in je leven en met een eventuele partner.
Dan ben je dus ook geen nietsnut in mijn ogen.

[ Voor 27% gewijzigd door barrymossel op 07-12-2018 13:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:15:
[...]

Dat investeren blijft. Als mijn vrouw het minder naar haar zin heeft op haar werk, of minder wil gaan werken, hebben we daarover overleg maar uiteraard passen we daar een mouw aan, ook als dat betekend dat ik minder te besteden heb.

De hele crux van onze rato verdeling is dat 'ie continu aangepast kan worden. Zodra er een financiële wijziging is of verwacht word, pakken we de calculator er bij en kijken we wat de gevolgen zijn, of we daarmee kunnen leven (als we invloed hebben op die gevolgen) en komt er een nieuw getal uit.

Zoals de dochter van TS het heeft, zou ik het niet willen hebben. Zowel niet als ik de dochter zou zijn, of haar vriendje.
Helemaal eens. Iedereen heeft daar zo zijn verdeling in. Ik gooi alles op de grote hoop en hebben een rekening voor de spaar. Wij overleggen gewoon elke grotere aankoop samen en dat gaat altijd goed.
Ik ben allang blij dat wij onszelf riant kunnen onderhouden O+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:15:
[...]

Dus ze wonen al 1,5 jaar samen, je dochter is in de 20 en je stopt haar nog steeds geld toe? Met welke reden is dat ooit begonnen dan?

Ik zou dat als ouder zeker niet negeren, maar in eerste instantie zou ik ook niet in deze situatie komen gezien ik vind dat mijn kinderen die samenwonen zelf verantwoordelijk zijn voor hun financiele situatie. Maargoed, dat is dan een ander verhaal wat voor jou duidelijk niet opgaat.

Ze vraagt jou nu om advies. Wat geef je haar dan voor advies nu? Wat mij betreft dat ze haar rug moet rechten en bij die vriend van haar moet gaan praten. Als hij weigert te betalen voor zijn deel, tja.. dan kan zij of dat pikken en op een houtje gaan bijten, of zich heel erg moeten gaan afvragen of deze meneer wel de juiste persoon voor haar is. Want ze kan niet op het geld van haar ouders blijven teren om aan meneer zijn levensstandaard te voldoen. Die is simpelweg niet passend bij haar inkomen als student. De huidige situatie is alleen nog maar werkbaar zolang zij geld van jullie als ouders krijgt. Dit is dus geen gezonde financiele situatie voor haar. Dus of hij houdt genoeg van haar om zijn starre houding weg te werken, of einde verhaal en zij zoekt een goedkopere plek om zonder hem verder te gaan met haar studentenleven.
Wij hebben een deel betaald omdat ze nog studeerde. Het is toch maar normaal dat je de studies van je kinderen betaalt, in mijn ogen dan toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

s0ulmaster schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:19:
[...]
Helemaal eens. Iedereen heeft daar zo zijn verdeling in. Ik gooi alles op de grote hoop en hebben een rekening voor de spaar. Wij overleggen gewoon elke grotere aankoop samen en dat gaat altijd goed.
Ik ben allang blij dat wij onszelf riant kunnen onderhouden O+
Wij vinden beiden onze autonomie heel belangrijk.

Daarom dus een huis dat (met moeite) op 1 inkomen te dragen is, maar ook 3 betaalrekeningen, meer dan 3 spaarrekeningen en over belangrijke zaken afspraken.

Nu zijn we daarin wel flexibel. We kopen cadeautjes voor elkaar, of soms noodzakelijkheden. Ik heb wel eens een laptop voor haar gekocht omdat ik het niet meer kon aan zien dat haar laptop 2x per dag vast liep en zij op dat moment er geen geld voor over had. "Schat, prima, maar we gaan NU een laptop voor je uitzoeken."

Dus hoewel we wel zaken goed hebben afgesproken, zijn we ook vrijgevig naar elkaar.

Voor ons werkt dat goed. We zijn ruim 12 jaar bij elkaar waarvan 2 jaar getrouwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Om niet iedereen weer te citeren. Het is aan aan de vriend, ze heeft niks te eisen.

Dat je in een relatie meer wilt betalen voor je partner is niks mis mee. Maar dat soort afspraken maak je vooraf.

Daarnaast wat Richh zegt.
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:10:
[...]

Joh, en wie is in deze situatie de "wetgever"? Het gaat helemaal niet over wetgeving, maar knap dat je een ongerelateerde wiki pagina kan vinden. Op zijn best is dit een mondelinge overeenkomst. Wat voorbeelden waar achteraf een overeenkomst toch aangepast werd: 'gratis' telefoons, woekerpolissen, salarisverhogingen met terugwerkende kracht. En sowieso, alles in je leven zien als een contract 8)7
Voor jou maak ik een uitzondering, want je wilt het niet snappen. Ten eerste zijn je voorbeeld van terug werkende kracht compleet niet van toepassing, je hebt geen idee waar over je het hebt.

Ten tweede, je gaat een contract aan als je samen woont, een mondeling overeenkomst is net zo rechtsgeldig. Dit zou voor iedereen een les moeten zijn om vooraf goede afspraken te maken als je gaat samenwonen.

Ten derde. Doe maar of het gek is dat je het als een contract moet zien, maar wat denk je dat trouwen is? Ja je doet het uit liefde, maar je gaat met elkaar een wettelijk overeenkomst aan.
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:18:
[...]

Haha, dat blijf je altijd na een scheiding. Daarom is het de bedoeling ook dat je dat niet doet. Maar dat heeft niets te maken met delen tijdens de relatie. Dat doe je omdat je van elkaar houdt en je elkaar een fijn leven gunt.
Als jij je partner 0 euro gunt, terwijl je zelf 1200 euro te besteden hebt (buiten de vaste lasten), dan ben je een hork en vind je jezelf belangrijker dan je partner. Lijkt me een slechte basis voor een relatie.

[...]

Dan ben je dus ook geen nietsnut in mijn ogen.
Scheiden is zeker duur, zeker als je geen afspraken maakt :P

Wat is het alternatief? Dat hij zijn vriendin elke maand 200 euro toe stopt?

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:22:
Om niet iedereen weer te citeren. Het is aan aan de vriend, ze heeft niks te eisen.
Sure, maar ze kan ook tegen haar vriend zeggen "ik ben hier niet gelukkig mee, als het niet veranderd ben ik weg".

Nee, een eerlijke rato verdeling.
Dat is in dit geval denk ik een betere oplossing, zij verdient óók geld, hij pikt het alleen allemaal in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Wat een topic weer. Lees ook dat TS roept, we hebben ons nooit ergens mee bemoeit. Nou dat heb je van dag 1 dus blijkbaar al gedaan door haar levensonderhoud te betalen.

Ik denk dat dochterlief en vent je misbruiken en hopen dat je gewoon dat geld blijft doneren. (Is toch weer extra geld! )
Anders is je dochter niet goed wijs om hier mee in te stemmen.

Dat is i.i.g. mijn mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
@Bejit Ik stop mijn vriendin maandelijks 300 euro toe. En ze werkt ook nog eens minder. Daardoor houd ze meer geld over voor zichzelf, en ik ook nog genoeg over voor mijzelf.

Wat is daar mis mee? en dat terwijl mijn vriendin, zonder mijn geld, ook prima nog leuke dingen kan doen.

Laat staan als iemand 0 euro overhoud elke maand.

zoals al gezegd: als jij het prima vind dat je partner 0 euro overhoud elke maand, en dus niet eens haar eigen kleding kan kopen terwijlje zelf 1200 euro overhoud... Geen probleem. Maar kijk niet raar op als iemand je een hork vind, waarschijnlijk je partner inclusief O-)

[ Voor 29% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
Toen ik samen ging wonen met m'n vriendin hield ik ook geen stuiver over. Ik was nog aan het studeren en werkte als zzp'er bij in de horeca. Ik verdomde het om niet 50/50 de kosten te verdelen. Maar ik ging dan ook zelden op vakantie/weekend en wilde ook geen auto, want dat slaat nergens op als je nog studeert.

Zoals ik het lees is dit een tijdelijke situatie. Zodra je dochter afstudeert gaat ze veel meer verdienen en is het klaar. Maar op dit moment leeft ze gewoon boven d'r stand. En dan is het niet eerlijk om maar van d'r vriend te verwachten dat die het gaat betalen. Ik zou het zelf wel doen en het feit dat dit nu niet gebeurt zegt misschien ook iets over die gozer, maar nogmaals het is niet eerlijk om die jongen te laten opdraaien voor het boven je stand leven van je dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

[...]

Ja? Of vaste lasten naar rato betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:56:
Ik vind de reacties in dit topic nogal hard, ik zou graag willen weten voor een beter beeld hoe het samenwonen tot stand is gekomen. Is zij bij haar ingetrokken of hebben ze dit stulpje samen uitkozen?

Als er samen gekozen is voor het huis en is er in het begin afgesproken de kosten te delen dan kan je bij de ander niet zomaar aankloppen om te vragen voor een hogere bijdrage. Dit omdat de relatie nog pril is en de ander niet het risico wilt lopen te betalen voor een relatie waar de ander geen heil inziet.

Als zij bij hem is ingetrokken dan kan je wel praten over de verdeling want hij is in dit geval de verplichting met de verhuurder alleen aangegaan. Uw dochter is in dit geval een handige om mee te betalen in de kosten.

Voor luxe zaken zoals vakanties en weekendjes weg is een verdeling van 50% prima, het siert de persoon die meer verdient uiteraard wel om hier meer aan mee te betalen. De gratis extraatjes die uw dochter krijgt via haar weg kan je niet aan hem door belasten want als hij de werkelijke kosten zou moeten betalen, zou hij het dan nog wel willen? Als iets gratis is heb je een lager eisenpakket dan wanneer je voor de volledige kosten zou opdraaien.

Ik zou tegen u dochter zeggen dat ze kan zoeken naar goedkopere woningen (studio met huurtoeslag, netto all in +- 350eu in de maand) omdat dit boven haar stand is en papa en mama stoppen per $insert termijn$ met betalen.

Als haar vriend niet wilt dat ze weggaat dan kan hij ervoor zorgen dat het wonen wel betaalbaar wordt voor uw dochter.

Let op dit bovenstaande enkel als zij bij hem is ingetrokken anders wachten tot de huur van het huidige opgezegd kan worden.
Ik kan mij wel vinden in dit. Het is nooit zwart/wit, van 1 persoon die alles betaald tot een 50/50 verdeling, of iets daar tussenin (naar rato meebetalen). Daarbij is de startsituatie ook van belang en welke besluiten hebben ze gaandeweg genomen. Hebben ze er beiden voor gekozen om een duur(der) huis/appartement te nemen, met de afspraak "dan betalen we beiden de helft", dan is daar niets mis mee. Maar zoals in het begin van het topic ook al ruimschoots aan bod kwam: als dit voor de dochter in dit geval niet echt te betalen is, moet ZIJ hierover nadenken en conclusies aan verbinden.

Mijn vriendin en ik hebben besloten dat we naar rato betalen. In deze situatie ben ik degene met een (zeer) goed salaris en is zij nog in de afrondende fase van haar studie, dus mijn inkomen is vele malen hoger. Ik wilde graag een bepaald soort huis, iets wat ik mij kon veroorloven. Mochten we ooit uit elkaar gaan, kan ik die lasten ook nog prima alleen dragen. Echter, als zij een vaste baan krijgt zal zij ook haar steentje bijdragen. Ik zou zelf absoluut niet willen dat wij een 50/50 verdeling zouden krijgen vanaf de start, dat zou (mogelijk) betekenen dat zij van haar eerste salaris totaal niets overhoudt. Dat zou ik toch echt niet over mijn hart krijgen. Maar goed, dat is mijn mening en ik ben in een situatie dat ik in mijn eentje ook datzelfde huis wel had gekocht en die kosten ook wel kon dragen.

Nu heb ik wel zoiets van dat wanneer een van beiden iets puur voor zichzelf koopt, die kosten voor eigen rekening zijn. Als ik een nieuwe gaming pc zou gaan samenstellen, zou ik die van alleen mijn eigen geld kopen. Mochten we ooit beslissen om te gaan trouwen en kinderen krijgen, dan kan die situatie veranderen. Maar ook hier geldt: dat bespreken we gewoon samen.

Aan @Verwijderd: zoals ik hierboven schrijf is niet 1 situatie goed of slecht, het ligt aan de afspraken die je hebt gemaakt. Wellicht is het voor uw dochter (en haar vriend) verstandig om helder te krijgen of die 50/50 betaling alleen is voor de dingen die ze gezamelijk delen (levensonderhoud etc), of dat het ook geldt voor persoonlijke en luxe goederen? Als het ook voor dat laatste geldt (volgens hen), dan moeten ze zich er beiden van bewust zijn dat ze het samen eens moeten worden of dingen uit die categorie een goede aankoop zijn, of het nodig is, of het nu wel financieel mogelijk is etc.

Een 50/50 verdeling kan prima zijn, maar als elke partij gelijk veel inlegt heeft elke partij ook evenveel recht om hiermee in te stemmen (of niet). Als uw dochter iets te makkelijk met dingen instemt, oke, dan moet ze de consequenties ervaren. Kan of wil ze dat niet, dan moet zij voor zichzelf opkomen en tegen haar vriend zeggen: sorry, maar dit kan ik op dit moment niet betalen. Als hij het dan alsnog graag wil, dan moet hij het maar betalen (en vice versa), of ze moeten samen tot een beter (goedkoper) alternatief komen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:25:
@Bejit Ik stop mijn vriendin maandelijks 300 euro toe. En ze werkt ook nog eens minder. Daardoor houd ze meer geld over voor zichzelf, en ik ook nog genoeg over voor mijzelf.

Wat is daar mis mee? en dat terwijl mijn vriendin, zonder mijn geld, ook prima nog leuke dingen kan doen.

zoals al gezegd: als jij het prima vind dat je partner 0 euro overhoud elke maand, en dus niet eens haar eigen kleding kan kopen terwijlje zelf 1200 euro overhoud... Geen probleem. Maar kijk niet raar op als iemand je een hork vind, waarschijnlijk je partner inclusief O-)
Als je allebei werkt klopt dat.

De vriendin is echter student. Studenten kunnen niet alles doen wat ze willen. 800 euro per maand qua inkomen is al best fors qua inkomsten. Qua uitgaven valt dat best mee. Lenen is toch ook een schande om daar dan wat extra's van te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:25:
[...]

Sure, maar ze kan ook tegen haar vriend zeggen "ik ben hier niet gelukkig mee, als het niet veranderd ben ik weg".

Nee, een eerlijke rato verdeling.
Dat is in dit geval denk ik een betere oplossing, zij verdient óók geld, hij pikt het alleen allemaal in.
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:31:
[...]

Ja? Of vaste lasten naar rato betalen.
Eerste eens, tweede is een semantische discussie. Of ze betaald minder huur, of je geeft haar geld. Dat is om het even.
Waah schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:25:

Eerlijk gezegd vind ik dat geen gezonde constructie als je nog niet zolang samen bent. Heb je kinderen of langer bij elkaar dan is het een ander verhaal.

Je creeert een afhankelijkheid die niet wenselijk als je nog niet zolang samen bent. Relaties gaan uit daarnaast betaal je vriendin 3600 euro per jaar om samen te zijn. Dat klinkt heel zakelijk, maar komt wel op neer. Als je geen kinderen hebt of getrouwd bent vind ik dat vreemd ja.

[ Voor 33% gewijzigd door Bejit op 07-12-2018 13:39 ]

Systeempje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
bie100 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:15:
heb dit door gelezen en ja ik ben van de oude stempel maar toen ik ging samen wonen ging alles in een gezamenlijke pot maar goed dat werkt tegenwoordig niet meer zo zo te zien haha
Ik ben 27 en doe dat ook met mijn vriendin. Ik verdien netto een paar 100 euro meer maar alles gaat op 1 hoop. Daar betalen we de lasten van en wat over blijft blijft over en leven we van. (Shoppen,sparen,vakantie etc)

Samen uit samen thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 07-12-2018 13:34 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:32:
[...]

Als je allebei werkt klopt dat.

De vriendin is echter student. Studenten kunnen niet alles doen wat ze willen. 800 euro per maand qua inkomen is al best fors qua inkomsten. Qua uitgaven valt dat best mee. Lenen is toch ook een schande om daar dan wat extra's van te kunnen doen.
Mijn vriendin had ook gewoon een betere baan kunnen nemen, of meer kunnen werken :+

Wie zegt trouwens dat ze niet werkt? genoeg studenten die er naast ook nog werken. O-) Volgens mij had ze iets van een eigen bedrijfje ernaast?

Maar het is inderdaad een tijdelijke situatie. En vriend hoeft niet mee te betalen. Het is aan haar vriend om te kiezen of hij extra betaald aan de kosten. Daar zit het probleem ook niet volgens mij. 50/50 kan prima.

Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat zij extra kosten maakt voor vakanties, waar hij vervolgens niet voor wil betalen. Dat is natuurlijk krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:22:
[...]

Wij hebben een deel betaald omdat ze nog studeerde. Het is toch maar normaal dat je de studies van je kinderen betaalt, in mijn ogen dan toch
Nee, niet eens een beetje. Het is een ontzettend luxe positie voor de student(e). In mijn ervaring (oud klasgenoten) leidt het wel tot verwende mensjes die niet zo goed met geld om kunnen gaan ;) Ze zijn dan ook geen van allen fatsoenlijk terecht gekomen. Tot groot vermaak van mij en andere ex-klasgenoten. Bij elke reünie is het weer lachen geblazen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:32:
[...]

Eerste eens, tweede is een semantische discussie. Of ze betaald minder huur, of je geeft haar geld. Dat is om het even.

[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat geen gezonde constructie als je nog niet zolang samen bent. Heb je kinderen of langer bij elkaar dan is het een ander verhaal.

Je creeert een afhankelijkheid die niet wenselijk als je nog niet zolang samen bent. Relaties gaan uit daarnaast betaal je vriendin 3600 euro per jaar om samen te zijn. Dat klinkt heel zakelijk, maar komt wel op neer. Als je geen kinderen hebt of getrouwd bent vind ik dat vreemd ja.
Als je er zakelijk naar kijkt heb je gelijk. Dan betaal ik haar 3600 euro per jaar om bij mij te zijn. Wat een hoer! :+

Maar een relatie IS NIET zakelijk. Thank god. Natuurlijk kunnen we ook alles 50/50 doen. Maar ik mag graag 2x per jaar op wintersport. En dat kan zij niet betalen als we alles 50/50 zouden doen. Dan kan ik wel voor haar betalen, maar heeft zij geen zeggenschap over wat er dus met dat geld gebeurd. Ik bepaal dat we daarvoor op wintersport gaat.

Door haar minder te laten betalen (naar rato) heeft ze zelf zeggenschap over wat ze met het geld doet O-) . Dus eigenlijk is ze juist minder afhankelijk als ik haar geld "geef" dan wanneer ik dingen voor haar betaal O-). Nu gaat ze gelukkig vrijwillig mee op wintersport, maar ze kan ook zeggen: Ik ga met vriendinnen naar Spanje. Meer vrijheid dus dan wanneer iemand afhankelijk is van de gratie van een ander.

En wanneer is een relatie lang? Volgens mij is een relatie serieus als je gaat samenwonen... en dat doen ze al anderhalf jaar. Dus pril kunnen we de relatie niet noemen volgens mij :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

In jouw ogen inderdaad, toevallig niet in de ogen van mijn ouders. Die hadden het geld niet, maar wilden graag dat ik toch studeerde. Dus dit heb ik zelf gedaan. Ik heb hiernaast gewerkt om geen leningen te hoeven afsluiten en bewust gekozen niet op kamers te gaan omdat ik dan wel had moeten lenen. Dit alles was mijn eigen keuze. Mijn zuster heeft dit anders aangepakt, die is op kamers gegaan, vol gaan lenen en geen bijbaan ernaast. Eveneens, haar keuze. Waardoor zij vervolgens wat langer bezig was d'r schuld af te betalen, maar nu na een aantal jaar zitten we allebei schuldenvrij met ons papiertje en kunnen we onze eigen boontjes doppen. Onze ouders zijn niet bijgesprongen om haar wel te helpen, want ze moet huur betalen en alles en dit is niet eerlijk. Nee, het is haar keuze geweest uit huis te gaan, dikke prima, maar dan mag ze ook zelf regelen dat dit allemaal gaat.

De crux hierin is, de keuzes die je maakt ben je zelf verantwoordelijk voor. Zij heeft er dus voor gekozen om bij hem te gaan wonen, terwijl ze dit eigenlijk niet kan betalen. Effectief betaal je niet voor haar studie, maar om haar in deze situatie te houden. Terwijl de situatie in de eerste plaats al onwerkbaar is. Dat dit komt door haar (IMO) onredelijke vriend is niet jullie probleem maar hetgeen zij keuzes in moet maken. Dus of op d'r strepen staan en het geld eerlijker verdelen zonder jullie bijdrage, of die vent de deur wijzen en goedkoper te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:36:
[...]

Nee, niet eens een beetje. Het is een ontzettend luxe positie voor de student(e). In mijn ervaring (oud klasgenoten) leidt het wel tot verwende mensjes die niet zo goed met geld om kunnen gaan ;) Ze zijn dan ook geen van allen fatsoenlijk terecht gekomen. Tot groot vermaak van mij en andere ex-klasgenoten. Bij elke reünie is het weer lachen geblazen.
Volgens mij zijn dat twee verschillende zaken.Ik zie niet in waarom het een probleem is dat ouders hun kinderen financiëel ondersteunen bij hun studie. Het gaat mis als kinderen niet geleerd hebben hoe ze met geld om moeten gaan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Waah schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:38:
[...]

Als je er zakelijk naar kijkt heb je gelijk. Dan betaal ik haar 3600 euro per jaar om bij mij te zijn. Wat een hoer! :+

Maar een relatie IS NIET zakelijk. Thank god. Natuurlijk kunnen we ook alles 50/50 doen. Maar ik mag graag 2x per jaar op wintersport. En dat kan zij niet betalen als we alles 50/50 zouden doen. Dan kan ik wel voor haar betalen, maar heeft zij geen zeggenschap over wat er dus met dat geld gebeurd. Ik bepaal dat we daarvoor op wintersport gaat.

Door haar minder te laten betalen (naar rato) heeft ze zelf zeggenschap over wat ze met het geld doet O-) . Dus eigenlijk is ze juist minder afhankelijk als ik haar geld "geef" dan wanneer ik dingen voor haar betaal O-)

En wanneer is een relatie lang? Volgens mij is een relatie serieus als je gaat samenwonen... en dat doen ze al anderhalf jaar. Dus pril kunnen we de relatie niet noemen volgens mij :*)
Laat je vriendin het niet lezen :D

Relatie zit helaas zakelijke aspecten aan. Of het nou gaat om een samenlevingscontract, trouwen, testament etc. er zit een zakelijke kant aan. Dat willen veel mensen niet erkennen wat dat zou liefdeloos zijn......

Zeker wanneer je een eigen bedrijf hebt met werknemers etc. komt er simpelweg meer bij kijken. Dit wijkt wel te ver af van de huidige discussie, maar een relatie is niet alleen liefde.

300 euro per maand je partner toestoppen zou ik never nooit doen en ben gelukkig ook zo niet opgevoed. Ben opgegroeid met 2 ouders die beide altijd werkte als gelijken. Slechts toen mijn broer en ik geboren werden heeft mijn moeder tijdelijk minder gewerkt.

Ondanks dat ze getrouwd zijn hebben ze altijd gescheiden rekening behouden en ja proberen ze zoveel mogelijk 50/50 te doen, los van de grote uitgaven zoals een huis. Dat vind ik gezond.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:44:
[...]

Volgens mij zijn dat twee verschillende zaken.Ik zie niet in waarom het een probleem is dat ouders hun kinderen financiëel ondersteunen bij hun studie. Het gaat mis als kinderen niet geleerd hebben hoe ze met geld om moeten gaan.
Vandaar dat ik er even expliciet in mijn ervaring bij heb gezet, zal ongetwijfeld bij sommige wel goed gaan. Ik ken ze alleen niet.

Mijn ouders hadden ook van alles willen betalen, maar ik ben ontzettend blij dat ik mijzelf daar destijds (een tikkeltje recalcitrant) tegen af heb gezet. 17 jaar; op kamers en zelf de eindjes aan elkaar knopen, dat zijn levenservaringen waar ik 14 jaar later nog profijt van heb.

Overigens zie ik veel opmerkingen dat het maar normaal is dat de partner die meer verdient ook meer inlegt. Wat een onzin. Dit is ten eerste altijd een keuze (en imo alleen oké als je carrierewijs niet gelijkwaardig door het leven gaat.). God wat zou ik mezelf schamen als mijn vriendin meer zou betalen dan ik omdat ze zichzelf zo heeft op weten te werken dat ze +-40% meer verdient. Dan zou ik mezelf als een rasechte profiteur zien.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
[...]

Dat hangt totaal af wat je als ouders verdient en wat voor studie de kinderen volgen.
Als het om 1 kind gaat en je verdient allebei hartstikke goed oke netjes.
Maar voor elke ouder en kind is de situatie anders.

Je wilt je dochter steunen dat is begrijpelijk dat wil elke ouder, maar op bepaalde dingen zou er een keuze komen waar ze zelf voor kiest. Bij deze is dat ze wilt samen wonen met haar vriend, en dat brengt kosten mee. Omdat je financieel haar ging helpen zodat ze "zelfstandig" ging wonen haalde je een keuze weg.

Ik zie studie als studie kosten voor school en materialen, ze kon makkelijk bij jullie blijven wonen voor niks neem ik aan. Alles daar buiten is voor haar, want ze kiest er zelf voor om buiten het huis te gaan wonen, les daarbij is dat ze financiele beslissingen moet nemen dan of het wel verstandig is of niet. Als ze niet werd ondersteunt door jullie zou ze waarschijnlijk ook niet gaan samen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even buiten de adviezen om is het belangrijk te stellen dat de dochter in dit geval het probleem moet oplossen. Zodra je ook maar denkt dat je het probleem kunt aanpakken heb je het mis. Uiteraard is er invloed (financiele steun en advies) maar moet je beseffen dat zij dit moet oplossen.

Wat ze op tafel kan leggen:
Als ze niets betaalt, dan moet hij daar alleen wonen en leven en zullen zijn kosten omhoog gaan en houdt hij maar 400 euro in de maand over. (iets meer omdat de vaste lasten zullen dalen.)
Ze kan aangeven dat een relatie geen zakelijke overeenkomst is. In bijna alle relaties is er financiele ongelijkheid die je samen oplost.
Ze draagt ook op andere manieren bij aan het huishouden; je bent een team.

Zelf heb ik altijd meer verdiend dan mijn vrouw, maar dat gaat op 1 grote hoop. Dat houdt in dat we beiden net zoveel te besteden hebben. We doen dit samen en we hebben samen kosten en leuke uitgave. Ik ben het duidelijk niet met @Bejit eens wat dat punt betreft.
50/50 ben ik het wel mee eens, maar dan doel ik op de totale bijdrage aan het huishouden, gemeten in inspanningen. Beide werken hard, als er 1 minder werkt, dan doet die wat meer thuis (koken etc..)
Persoonlijk vind ik financieel gescheiden leven vrij vreemd. Op mij komt dat over als voorbereiding op het verlaten van de relatie. Bepaalde situaties zoals eigen bedrijven zijn daar wel uitzondering op.
Dit is voor deze situatie echter in mijn ogen niet echt geschikt.

Op basis van ratio lijkt mij het eerlijkst, of op basis van hoeveel geld te besteden na kosten (dus voor de persoonlijke uitgave) wat betekent dat ze ieder 600 euro te besteden houden. Dan kun je daarna alles splitten.

Of een optie daar tussenin.
De dochter moet het sowieso aanpakken en hoe directer je stuurt, hoe minder je misschien gedaan krijgt. Haar intrinsiek motiveren. Dat is waar het grootste probleem nu ligt; niet bij de oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 07-12-2018 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:45:
[...]

Relatie zit helaas zakelijke aspecten aan. Of het nou gaat om een samenlevingscontract, trouwen, testament etc. er zit een zakelijke kant aan. Dat willen veel mensen niet erkennen wat dat zou liefdeloos zijn......

Zeker wanneer je een eigen bedrijf hebt met werknemers etc. komt er simpelweg meer bij kijken. Dit wijkt wel te ver af van de huidige discussie, maar een relatie is niet alleen liefde.

300 euro per maand je partner toestoppen zou ik never nooit doen en ben gelukkig ook zo niet opgevoed. Ben opgegroeid met 2 ouders die beide altijd werkte als gelijken. Slechts toen mijn broer en ik geboren werden heeft mijn moeder tijdelijk minder gewerkt.

Ondanks dat ze getrouwd zijn hebben ze altijd gescheiden rekening behouden en ja proberen ze zoveel mogelijk 50/50 te doen, los van de grote uitgaven zoals een huis. Dat vind ik gezond.
Wij werken niet als 2 gelijken, wij leven als 2 gelijken :+
En we hebben ook gescheiden rekeningen, en gescheiden spaarrekeningen.

Maar ik vind het gewoon niet fair dat ik voor een simpele kantoorbaan, welke 40 uur makkelijk te doen zijn, meer verdien dan iemand die toevallig wat minder kan leren en ook nog eens veel zwaarder werk heeft, wat je niet eens 40 uur per week KAN doen.

Nee dan heb ik liever dat we een gezamelijk huishouden voeren O-) waarin we allebei evenveel geld overhouden elke maand. Zeker omdat "werken" niet ophoud op kantoor. Een huishouden, koken etc is ook gewoon werk. En dat doen we ook allebei.

Het is een andere kijk en opvoeding inderdaad. Verschil is alleen dat ik het wel anders doe dan mijn ouders. En niet klakkeloos datgene doe wat mijn ouders gedaan hebben.

Over het zakelijke aspect: Ja een relatie heeft zakelijke aspecten/afspraken die je goed moet afdekken. Bijvoorbeeld met een samenlevingscontract of anders. Maar dat betekend niet dat alles maar 50/50 moet. Dat moet je samen bespreken. Zakelijk is niet hetzelfde als harteloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Volgens mij is het probleem niet aan jou om dit op te lossen @Verwijderd. Ik denk dat je dochter eens héél goed moet nadenken of ze wel met deze profiteur haar hele leven wil delen. Geld blijven toestoppen omdat hij het "afpakt" zal op lange termijn niet de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

[...]

[...]

Waarom is die "afhankelijkheid" niet wenselijk? Als ze niet voor zichzelf kan zorgen nadat het uit gaat is dat haar probleem. En die 3600 euro is niet zozeer een betaling om samen te zijn, maar om samen gelukkig te zijn.
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:45:
[...]

Ik heb gestudeerd. Ik heb bepaalde skills. Daardoor ben ik staat veel meer te verdienen dan mijn vrouw. Ook als zij fulltime zou werken. Maar ik gun mijn vrouw ook leuke dingen die ze kan doen of kopen. Dat vind ik gezond.

Maar goed, jij gunt je partner niet hetzelfde als jezelf. Dat kan. Nog steeds lijkt mij dat geen goede basis voor een relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Waah schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:49:
[...]

Wij werken niet als 2 gelijken, wij leven als 2 gelijken :+
En we hebben ook gescheiden rekeningen, en gescheiden spaarrekeningen.

Maar ik vind het gewoon niet fair dat ik voor een simpele kantoorbaan, welke 40 uur makkelijk te doen zijn, meer verdien dan iemand die toevallig wat minder kan leren en ook nog eens veel zwaarder werk heeft, wat je niet eens 40 uur per week KAN doen.

Nee dan heb ik liever dat we een gezamelijk huishouden voeren O-) waarin we allebei evenveel geld overhouden elke maand. Zeker omdat "werken" niet ophoud op kantoor. Een huishouden, koken etc is ook gewoon werk. En dat doen we ook allebei.

Het is een andere kijk en opvoeding inderdaad. Verschil is alleen dat ik het wel anders doe dan mijn ouders. En niet klakkeloos datgene doe wat mijn ouders gedaan hebben.

Over het zakelijke aspect: Ja een relatie heeft zakelijke aspecten/afspraken die je goed moet afdekken. Bijvoorbeeld met een samenlevingscontract of anders. Maar dat betekend niet dat alles maar 50/50 moet. Dat moet je samen bespreken. Zakelijk is niet hetzelfde als harteloos.
Wie zegt dat ik klakkeloos overneem wat mijn ouders doen ;) , ik geef ze als voorbeeld hoe het kan en zou prefereren indien het mogelijk is.

Je relatie zou maar uit gaan, dan heeft je vriendin een financieel probleem. Daar zit een risico. Het gaat verder dan leven als gelijken. Feit in het leven is dat de meeste relaties helaas geen stand houden.
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:57:
[...]

Waarom is die "afhankelijkheid" niet wenselijk? Als ze niet voor zichzelf kan zorgen nadat het uit gaat is dat haar probleem. En die 3600 euro is niet zozeer een betaling om samen te zijn, maar om samen gelukkig te zijn.
In de crisis bleven veel stellen samenwonen omdat ze het anders niet op kunnen brengen. Als je vrouw niet voor zichzelf kan zorgen moet je afvragen als ze ongelukkig met je is of ze bij je blijft vanwege het geld.

Het lijkt mij gezonder dat beide zichzelf kunnen voorzien.
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:57:
[...]
Ik heb gestudeerd. Ik heb bepaalde skills. Daardoor ben ik staat veel meer te verdienen dan mijn vrouw. Ook als zij fulltime zou werken. Maar ik gun mijn vrouw ook leuke dingen die ze kan doen of kopen. Dat vind ik gezond.

Maar goed, jij gunt je partner niet hetzelfde als jezelf. Dat kan. Nog steeds lijkt mij dat geen goede basis voor een relatie.
Je doet een aanname. Ik gun mijn partner meer dan mij zelf. Gek dat jij daar een bedrag aanhangt. Geld toestoppen lijkt mij zeer ongezonde basis van een relatie, het is namelijk geen relatie meer van gelijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Bejit op 07-12-2018 14:08 ]

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wat wij doen werkt ook.. Geen sprake van toestoppen of wat dan ook.

Salarissen komen op de grote hoop binnen, en daarvan wordt alles betaald (telefoon, zorg, abonnementen, boodschappen, uit eten, uitjes etc). Zelf krijgen we een budget per maand wat we naar de persoonlijke rekening storten. Daar mag diegene alles van doen wat ie wil, geen verantwoording er over af te leggen. Voor kleding, cadeautjes, hebbedingen, avonden met vrienden.

Zijn het grote dingen of gezamenlijke dingen dan gaat het in overleg.

Mijn salaris is netto ruim 700 euro hoger maar ik geef er niks om dat ik dat niet terugzie in mijn persoonlijke rekening. Ik heb gewoon mazzel met mijn goede baan. En dat mag mijn gezin ook merken. Hierdoor voelen we ons ook gelijkwaardig in de inbreng in het huishouden. Nooit gezever over geld of uitgaven, terwijl de broekriem even is aangetrokken ivm nieuwbouwwoning.

Vroeger maakte ik er wel een probleem van. Maar toen was ik ook van zowat bankroet en nieteens eten kunnen kopen naar normaal leven gegaan door heel erg op het geld te letten. Toen moest ik er niks van hebben als iemand anders mijn geld wilde uitgeven omdat ik er zo hard voor geknokt had en die ander er niks voor hoefde te doen of laten.
Dat was ook een proces ;) toen er trouwplannen kwamen is dat sterk veranderd en nu we een gezin (en een spaarrekening) hebben maakt het allemaal niks meer uit.

Misschien dat er bij die vriend van dochter ook zoiets speelt? (hoewel ik dit wel extreem vind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Ik zie veel voorbij komen dat je dochter 500 euro van hem moet krijgen/eisen etc. En ook alle andere 'gratis' zaken die zij ontvangt door 2 delen en dat hij dat zou moeten betalen, of in mindering moeten brengen. Maar ook dat is niet helemaal eerlijk.
Als ze een huurauto kregen ter waarde van 1000 euro, acht ik de kans klein dat ze die ook gekozen hadden als je er zelf voor zou moeten betalen.
Of de vakantie/reis, hadden ze dat ook gedaan als ze het zelf moesten betalen (beide)? Nee? Of goedkoper? Daarom is het handig om dit vooraf te bespreken. Achteraf komen met een rekening naar je partner is ook niet eerlijk.
Dus bij alle 'gratis' spullen, dingen, etc. moet je eigenlijk kijken wat had gedaan als je dat niet had gekregen. Bijv. bij de auto, had je wellicht een goedkoop klein autootje gekozen. Of niet eens een auto en alles met het OV.
Als je dochter van alle gratis gekregen zaken de waarde gaat optellen en daar de helft van bij haar vriend gaat opeisen is dat namelijk ook niet eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:00:
[...]

Wie zegt dat ik klakkeloos overneem wat mijn ouders doen ;) , ik geef ze als voorbeeld hoe het kan en zou prefereren indien het mogelijk is.

Je relatie zou maar uit gaan, dan heeft je vriendin een financieel probleem. Daar zit een risico. Het gaat verder dan leven als gelijken. Feit in het leven is dat de meeste relaties helaas geen stand houden.
Hoezo heeft ze dan een financieel probleem? ze houd dan minder over. Maar dat doet ze sowieso als we uit elkaar gaan. Want dan woon je ook niet samen in één huis. Het is niet alsof ze opeens niet meer kan rondkomen... Je maakt haar in je hoofd afhankelijk, omdat ze minder verdiend. Maar ze is niet afhankelijk van mij. Het is een extraatje. Al zien wij dat niet zo. want we gooien alles "op 1 hoop". Of eigenlijk, we houden allebei hetzelfde bedrag over.

Het feit is dat 38,8% van de huwelijken/geregistreerd partnerschappen eindigt in een scheiding. Dus dat is niet de meerderheid.

Maar stel: mijn vriendin en ik gaan uit elkaar.. en dan? dan heb ik jaren lang meer betaald. en dan?
Who cares?

Anyway, back on topic :-P

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 08:06
Als je geen kinderen hebt of getrouwd bent vind ik dat vreemd ja.
Wat is nu juist exact het verschil als je getrouwd bent en/of kinderen hebt? Ik zie niet in waarom dit een noodzakelijke voorwaarde moet zijn om anders met je geld om te gaan. Volgens mij is het eerder een kwestie van geloof en vertrouwen in een relatie. Mijn partner en ik hebben momenteel geen kinderwens en geen noodzaak om te trouwen, wel beiden de intentie om een langdurige relatie uit te bouwen. Is het dan ook vreemd dat onze beroepsinkomsten gewoon op 1 rekening komen?

Als je een relatie op een zakelijke manier bekijkt, is het altijd een slecht idee. Op het einde van de rit ga je altijd geld hebben uitgegeven dat je nog zou hebben indien je nooit een relatie was aangegaan.

Maar nu even terug op de vraag van de TS. Als je toekomstperspectief wil opbouwen in een relatie, is het noodzakelijk dat beide partners open staan voor een dialoog. Niet kunnen praten over de financiele toestand lijkt me dan ook geen gezonde situatie. Een goed gesprek tussen jou en jouw dochter en tussen jouw dochter en haar partner is hier noodzakelijk om vervolgens verder te kunnen kijken wat de mogelijke opties zijn. Dit kan gaan van een andere verdeling van de vaste lasten, andere afspraken omtrent inkomsten in natura of kiezen voor een andere samenwoningsvorm.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Dit topic begint op Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato? te lijken ipv specifiek het probleem van TS.

Het is heel simpel. Financieën regel je samen binnen je relatie, en je moet er dan ook samen gelukkig mee zijn. Er is geen juiste manier die voor iedereen geldt - dat verschilt per persoon en per situatie. Als je niet gelukkig bent met je huidige situatie moet je er dan ook samen uitkomen dat je allebei gelukkig bent.

Anderen kunnen over de verdeling een mening hebben, maar daar blijft het dan bij. Uiteindelijk moet je het samen oplossen. Ik heb genoeg vrienden die het op een manier doen die ik ronduit oneerlijk vindt, maar dat is dan hun zaak. Zolang zij er samen gelukkig mee zijn. Pas als ze komen vragen/klagen geef ik mijn mening, en daar kunnen ze dan zelf mee doen wat ze willen.

Dat is dan ook direct mijn advies voor TS. Laat je dochter het oplossen.
Hou op met geldkraan voor onderhoud, en leg ook uit waarom (IMO: ze is uit huis, dus oud genoeg om eigen boontjes te doppen). Als je als ouder wilt investeren in je dochter zou ik het in haar ontwikkeling doen: hooguit in haar eigen onderneming en/of haar studie - daar spullen voor kopen i.p.v. een zak geld voor het huishouden.

Edit: toevoeging.

[ Voor 32% gewijzigd door Nat-Water op 07-12-2018 14:41 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Nat-Water schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:09:
Dit topic begint op Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato? te lijken ipv specifiek het probleem van TS.

Het is heel simpel. Financieën regel je samen binnen je relatie, en je moet er dan ook samen gelukkig mee zijn. Er is geen juiste manier die voor iedereen geldt - dat verschilt per persoon en per situatie. Als je niet gelukkig bent met je huidige situatie moet je er dan ook samen uitkomen dat je allebei gelukkig bent.

Dat is dan ook direct mijn advies voor TS. Laat je dochter het oplossen.
Hou op met geldkraan voor onderhoud, en leg ook uit waarom. Als je als ouder wilt investeren in je dochter zou ik het hooguit in haar eigen onderneming doen - daar spullen voor kopen i.p.v. een zak geld voor het huishouden.
Dit dus,ondersteunen kan best, maar vooral dan voor opleiding etc,wat echt aan haar kant zit,maar vooral,laat haar merken hoe het met haar geld zit en laat haar zelf keuzes maken,heb ik vroeger ook gewoon moeten doen.Het is een beetje de gouden middenweg vinden.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:57

Clush

Do as I say...

SmurfLink schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:43:
en bewust gekozen niet op kamers te gaan omdat ik dan wel had moeten lenen.
Jou tijdens je studie thuis laten wonen is toch evengoed ondersteuning van je ouders? Zeggen dat het zo raar is dat ouders meebetalen aan studerende kinderen terwijl jezelf je hele studententijd bij hotel mama hebt gezeten komt op mij wat vreemd over. Moet je eens uitrekenen hoeveel geld en, niet te vergeten, tijd ze je daarmee bespaard hebben, en kom dan nog eens langs over hoe je alles zelf hebt gedaan.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

@Verwijderd De vragen die volgens mij terug blijven komen en essentieel zijn om deze zaak te kunnen beoordelen:

- Hebben ze samen voor huidige woning gekozen? (naar mijn mening boven stand van dochter)
- Wat is er toen afgesproken over het betalen van de vaste lasten? (er moet toch een gesprek geweest zijn daarover??)
- Heeft ze studiefinanciering of de mogelijkheid daartoe?

Of was dochter 'gewend' aan jullie aanvulling en ontstaat het probleem pas echt als jullie aankondigen de stekker er uit te trekken? In dat geval hadden jullie misschien duidelijker kunnen zijn dat de toelage niet onvoorwaardelijk is?

Is het niet zo dat vriendlief de 50/50 hanteert zolang jullie blijven bijleggen? Daar kom je pas achter als je daar definitief mee stopt. Tot die tijd is het een spel tussen jullie en vriendlief. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit vriendlief rauw op zijn dak valt maar... alles valt of staat met de voorgeschiedenis.

Excuses als ik iets noem dat al aangegeven is.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bejit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:00:
[...]

[...]

In de crisis bleven veel stellen samenwonen omdat ze het anders niet op kunnen brengen. Als je vrouw niet voor zichzelf kan zorgen moet je afvragen als ze ongelukkig met je is of ze bij je blijft vanwege het geld.

Het lijkt mij gezonder dat beide zichzelf kunnen voorzien.
Mijn vrouw kan best voor zichzelf voorzien hoor. Maar het gaat hier niet om mij en mijn vrouw. Het ging over een "korte" relatie van een niet-getrouwd stel. Als één van de twee ongelukkig is, zal de relatie verslechteren en de "rijke" van de twee alsnog de relatie beëindigen.
[...]

Je doet een aanname. Ik gun mijn partner meer dan mij zelf. Gek dat jij daar een bedrag aanhangt. Geld toestoppen lijkt mij zeer ongezonde basis van een relatie, het is namelijk geen relatie meer van gelijken.
Huh? Delen ongezond? Dus. Hier komen we niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Clush schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:13:
[...]

Jou tijdens je studie thuis laten wonen is toch evengoed ondersteuning van je ouders? Zeggen dat het zo raar is dat ouders meebetalen aan studerende kinderen terwijl jezelf je hele studententijd bij hotel mama hebt gezeten komt op mij wat vreemd over. Moet je eens uitrekenen hoeveel geld en, niet te vergeten, tijd ze je daarmee bespaard hebben, en kom dan nog eens langs over hoe je alles zelf hebt gedaan.
Waar haal je vandaan dat ik bij Hotel Mama heb geslapen?

Ik heb gewoon kostgeld betaald voor mijn kamer en verbruik GWL/internet/eten en in het huishouden meegeholpen. En met helpen daarmee de helft voor mijn rekening nam en mijn moeder de andere helft, gezien pa daar niet aan meewerkte..
En waar zeg ik dat het raar is? De TS stelt dat het normaal is. Ik zeg simpelweg dat dit niet voor iedereen normaal is.

Misschien iets minder aannames doen de volgende keer dat je reageert...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 15:52
@Verwijderd
Ik heb een heleboel reacties in dit topic gelezen, waarin vooral heel vaak dezelfde adviezen worden gegeven.
Ik zal je een herhaling van die adviezen besparen, ik denk dat je genoeg input het gehad om mee vooruit te kunnen.

Wil ik je tot slot nog wel meegeven dat je overduidelijk veel geeft om je dochter (ook genoeg om haar wat 'in het diepe' te gooien), dat ik de indruk krijg dat je de juiste vragen durft te stellen. (aan ons, aan je dochter, en aan haar 'lief') Dat het inderdaad logisch is dat je bijdraagt aan de studie, en dat de opstelling van schoonzoon onredelijk is.

Ik wens je veel wijsheid toe en ik hoop dat je in de toekomst nog eens dit topic uit de diepte van het archief laat herrijzen om ons te laten weten hoe het gaat/ gegaan is. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
Heb even de reacties van TS doorgelezen weer en volgens mij komt het op het volgende neer:

Financieel:
- Hij werkt en verdiend 2000 netto (40 uur?), zij verdiend 800 netto (35 uur) en studeert
- totale kosten van het huishouden zijn 1600 euro (geen idee wat daar allemaal onder valt)
- Haar ouders (TS) betaald mee in de kosten voor leuke dingen/studie (geen idee welk bedrag)

Relatie:
- Ze zijn 5 jaar samen
- Ze wonen anderhalf jaar samen
- Zij heeft ingestemd om in een duurder appartement te gaan wonen.

Financiele afspraken:
- Ze betalen beide 50% van de huishoudkosten (800 per persoon)
- Zij "krijgt" vakanties via haar werk (?)

Dit zijn volgens mij de feiten hoe het er nu voor staat en hoe het zover gekomen is.

Als ouders verwachten jullie dat de vriend nu de kosten gaat betalen. Echter hoef haar vriend dat niet te doen. In principe kan ze gewoon rondkomen met de 800 euro die ze nu heeft. Daar mag je wat van vinden, maar als zij het zo verdelen is dat hun keuze. Die keuze is aan je dochter. Ze heeft er ook zelf mee ingestemd om in een duurder appartement te gaan wonen. Eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid.

De gratis vakanties: ook daar moeten ze zelf afspreken hoe ze dat financieel oplossen. Achteraf kan je lastig eisen. Los van het feit dat 1000 euro voor autohuur erg prijzig is voor 3 weken. Dus of dat een realistische prijs is, is lastig te bepalen. Maar ook dan: vooraf dat soort dingen afspreken! Een goede les denk ik.

De enige "invloed" die jij hebt, is het bedrag dat je geeft aan je dochter. Betaal je haar studie? prima! betaal dan dat bedrag. Wil je dat ze leuke dingen kan doen? betaal extra. Maar zolang ze binnen de relatie de afspraak hebben de financiën zo te regelen, ga je daar niks aan veranderen.

Wel verwacht ik, dat als jullie enkel haar studie betalen of niets meer betalen, en niet meer de leuke dingen, dat er dan vanzelf andere afspraken komen. En zo niet, komt er wel ruzie. Er zal in ieder geval IETS gebeuren. Als je doorgaat zoals het nu gaat veranderd er niets. Daar is niets mis mee, tenzij je dat zelf een probleem vind.

Of het eerlijk is? dat is een mening. En zoals je leest vind een deel het eerlijk, en een deel het niet eerlijk. Je kan enkel aan je dochter meegeven wat jij er van vind. Wat ze daar mee doet moet ze zelf weten. Want ze vraagt het vast ook aan anderen (vrienden/vriendinnen) en kan zelf dan haar conclusies wel trekken. Ga in ieder geval niet in discussie met de vriend. Want het is iets tussen je dochter en de vriend. Niet tussen jou en de vriend.

In ieder geval succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Voor jou maak ik een uitzondering, want je wilt het niet snappen. Ten eerste zijn je voorbeeld van terug werkende kracht compleet niet van toepassing, je hebt geen idee waar over je het hebt.

Ten tweede, je gaat een contract aan als je samen woont, een mondeling overeenkomst is net zo rechtsgeldig. Dit zou voor iedereen een les moeten zijn om vooraf goede afspraken te maken als je gaat samenwonen.

Ten derde. Doe maar of het gek is dat je het als een contract moet zien, maar wat denk je dat trouwen is? Ja je doet het uit liefde, maar je gaat met elkaar een wettelijk overeenkomst aan.
Jij snapt het dus niet, want je begrijpt niet eens het verschil tussen wetgevende macht en een (mondelinge) overeenkomst tussen 2 (particuliere) partijen. Dus denk nog maar een keer na voordat je alwetend uit de hoek wil komen.
Uiteraard is het verstandig afspraken te maken als je samen gaat wonen. Zoals bij alle afspraken kun je die herzien, en eventueel met terugwerkende kracht in laten gaan. Ik vind het trouwens helemaal niet raar dat sommige aspecten van een relatie als een contract zijn, dat maak jij er van. Maar je legt niet alles in je relatie vast in een contract. Of maak jij ook vooraf afspraken over het aantal keer sex per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
[...]

klopt alleen is het in dit verhaal 1 richtingverkeer
Vriend wil overal 50% voor bij uitgaven
Vriendin heeft een keer betaling in natura (auto) maar vriend legt niets bij (want het zijn geen harde euro's dus het telt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Beste oplossing, zoals ik ook al in andere topics vermeld heb (omdat ik de discussie, wie betaald wat onder welk percentage met diverse bijkomende andere verplichtingen, zinloos vind) :

Gooi al het geld op 1 hoop en doe daar alles van.

Dit voorkomt discussies, voor zolang je eerlijk bent tegen elkaar.
Het voorkomt in ieder geval de discussie over geld verdelen en wiens deel van wie is, of wie er voor welke kosten op horen te draaien.

Zinloze discussie.....

En voor TS : als je kind moet opdraaien voor kosten dan kiest ze daar zelf voor. Ze heeft zelf de afspraken gemaakt met haar vriend. Het word pas anders op het moment dat er harde eisen aan gesteld gaan worden.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rdfeij schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:28:
[...]
maar vriend legt niets bij (want het zijn geen harde euro's dus het telt niet)
Lijkt mij niet zo vreemd. ze 'krijgt' iets dus dat is niet een gezamenlijke keuze geweest. Die huurauto is bijvoorbeeld belachelijk duur. Vriend zou dan beter alternief voorstel kunnen doen: huurauto van 600 euro, en dan mag zij dus weer 300 euro dokken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KatirZan schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:32:
Beste oplossing, zoals ik ook al in andere topics vermeld heb (omdat ik de discussie, wie betaald wat onder welk percentage met diverse bijkomende andere verplichtingen, zinloos vind) :

Gooi al het geld op 1 hoop en doe daar alles van.

Dit voorkomt discussies, voor zolang je eerlijk bent tegen elkaar.
Het voorkomt in ieder geval de discussie over geld verdelen en wiens deel van wie is, of wie er voor welke kosten op horen te draaien.

Zinloze discussie.....

En voor TS : als je kind moet opdraaien voor kosten dan kiest ze daar zelf voor. Ze heeft zelf de afspraken gemaakt met haar vriend. Het word pas anders op het moment dat er harde eisen aan gesteld gaan worden.
Dat is een keiharde mening, geen feit. Er zijn zoveel manieren om een verdeling te maken en daar moet je het samen over eens worden. Niet jouw mening opleggen aan anderen.

Ik vind jouw voorstel namelijk zeer oneerlijk en het geeft juist discussie in andere relaties. Maargoed daar gaat het andere topic (over verdeling naar rato) dus over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:57

Clush

Do as I say...

SmurfLink schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:24:
Ik heb gewoon kostgeld betaald voor mijn kamer en verbruik GWL/internet/eten en in het huishouden meegeholpen. En met helpen daarmee de helft voor mijn rekening nam en mijn moeder de andere helft, gezien pa daar niet aan meewerkte..
Dan nog is dat geen vergelijk met de kosten wanneer je uit huis was gegaan. En heb je doordat ze dit simpelweg hebben toegestaan al met al flink wat ondersteuning vanuit je ouders gehad.

'Hotel mama' was niet zo respectvol dus dat neem ik terug.
Jij verheft de situatie bij jullie vroeger tot het principe dat je zelf betaalt voor je eigen keuzes, terwijl je zelf zonder steun van je ouders de keuzes die je hebt gemaakt helemaal niet zou kunnen hebben maken. Onderaan de streep is jouw situatie helemaal niet zo verschillend van iemand die maandelijks een bedrag krijgt om elders te wonen.

En laten we niet vergeten dat het studentenleven zoals jij en ik dat kennen de laatste jaren best wel op de schop is gegaan, lettende op stufi, kamerprijzen, bsa's, huizenmarkt voor na de studie, etc.

... not as I do.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Ik vind dat de schoonzoon in kwestie onnodig in een kwaad daglicht gezet wordt. Zijn basisstandpunt (kosten 50/50 verdelen) is natuurlijk niet zo heel gek, heel veel mensen doen dit zo zonder problemen. Ook vind ik het argument dat het niet zijn taak is om een "studente te onderhouden" in beginsel niet zo heel vreemd (het is vrij gebruikelijk dat de ouders de studie en bijbehorende kosten financieren).

Waar het misgaat is dat deze standpunten tot een ongelijke verhouding binnen de relatie leiden. Mijns inziens ligt de oorzaak van het probleem volledig bij de dochter van TS die niet de controle over haar eigen leven neemt door in een appartement te gaan wonen wat ze niet kan betalen, door vakanties te boeken waar ze eigenlijk geen geld voor heeft en door de verantwoordelijkheid van financiering bij anderen neer te leggen (vriend en ouders).

Als je 22 jaar bent, dan ben je volwassen. Het wordt tijd dat de dochter van TS zich ook zo gaat gedragen en verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen leven.

[ Voor 25% gewijzigd door MarcoC op 07-12-2018 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:36:
[...]

Dat is een keiharde mening, geen feit. Er zijn zoveel manieren om een verdeling te maken en daar moet je het samen over eens worden. Niet jouw mening opleggen aan anderen.

Ik vind jouw voorstel namelijk zeer oneerlijk en het geeft juist discussie in andere relaties. Maargoed daar gaat het andere topic (over verdeling naar rato) dus over.
Het is absoluut mijn (uitgesproken) mening over dit soort (geld)zaken. In de situatie van de dochter van TS is 50/50 verdelen misschien wel eerlijk, maar als je daardoor financieel niet meer rond kan komen dan is dit automatisch oneerlijk.
Mijn versie van de oplossing voor dit probleem zorgt ervoor dat beide inzittende van het huishouden een gelijke basis creëren door alles op 1 hoop te gooien.

Geld is makkelijk, maar niet belangrijk ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:47:
Ik vind dat de schoonzoon in kwestie onnodig in een kwaad daglicht gezet wordt. Zijn basisstandpunt (kosten 50/50 verdelen) is natuurlijk niet zo heel gek, heel veel mensen doen dit zo zonder problemen. Ook vind ik het argument dat het niet zijn taak is om een "studente te onderhouden" in beginsel niet zo heel vreemd (het is vrij gebruikelijk dat de ouders de studie en bijbehorende kosten financieren).
Maar hij kiest er toch voor om samen te gaan wonen met een studente?
Het is niet dat het als een volslagen verrassing kwam dat ze nog studeerde toen ze gingen samenwonen.

Ik vind bij een grote inkomensongelijkheid, 50/50 verschrikkelijk onredelijk. In dit geval houd hij honderden € per maand over voor zichzelf en zijn niets.

En ja, als je er voor kiest om met zo'n meisje samen te zijn, kies je er ook voor om haar te onderhouden. Je voert immers samen een huishouding, ik vind het juist onredelijk om te verwachten dat pa en ma bij blijven springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
KatirZan schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:50:
[...]

Het is absoluut mijn (uitgesproken) mening over dit soort (geld)zaken. In de situatie van de dochter van TS is 50/50 verdelen misschien wel eerlijk, maar als je daardoor financieel niet meer rond kan komen dan is dit automatisch oneerlijk.
Mijn versie van de oplossing voor dit probleem zorgt ervoor dat beide inzittende van het huishouden een gelijke basis creëren door alles op 1 hoop te gooien.

Geld is makkelijk, maar niet belangrijk ;)
Al het geld op één hopen gooien en geen verdere afspraken maken is de weg van de minste weerstand. Het lost niks van de onderliggende problemen op en hiermee schuif je verantwoordelijkheden onder het tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:50:
[...]

Maar hij kiest er toch voor om samen te gaan wonen met een studente?
Het is niet dat het als een volslagen verrassing kwam dat ze nog studeerde toen ze gingen samenwonen.

Ik vind bij een grote inkomensongelijkheid, 50/50 verschrikkelijk onredelijk. In dit geval houd hij honderden € per maand over voor zichzelf en zijn niets.

En ja, als je er voor kiest om met zo'n meisje samen te zijn, kies je er ook voor om haar te onderhouden. Je voert immers samen een huishouding, ik vind het juist onredelijk om te verwachten dat pa en ma bij blijven springen.
Er zijn allerlei oplossingen mogelijk, het enige wat ik probeer aan te kaarten is dat de schoonzoon geen absurde opvattingen heeft. Waar het misgaat is dat deze opvattingen wegens grote inkomensongelijkheid tot problemen leiden die niet adequaat worden opgelost. En daar heeft de dochter van TS een grote verantwoordelijkheid in. Haar leven, haar geld, haar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15
MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:54:
[...]

Er zijn allerlei oplossingen mogelijk, het enige wat ik probeer aan te kaarten is dat de schoonzoon geen absurde opvattingen heeft. Waar het misgaat is dat deze opvattingen wegens grote inkomensongelijkheid tot problemen leiden die niet adequaat worden opgelost. En daar heeft de dochter van TS een grote verantwoordelijkheid in. Haar leven, haar geld, haar problemen.
Hij zal dan echter ook bereid moeten zijn om zijn levensstandaard te verlagen tot een niveau die beiden kunnen betalen.

Zelf had ik daar geen trek in, dus ben ook voor de grote hoop gegaan. Geen zin om met een studentenbudget op vakantie te gaan; die tijd had ik wel gehad. Geen spijt van achteraf, maar misschien dat het helpt dat we nog steeds bij elkaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MarcoC schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:54:
[...]

En daarnaast, hoeveel studenten zijn niet 'blut' aan het einde van de maand. Zij ook, maar ze woont dan ook riant en heeft m.i. niets te kort.
Er is ook niets mis met 200 of 300 euro per maand lenen voor wat nieuwe kleertjes of andere luxe-artikelen, net als andere studenten.

Ik zie het als een prille relatie (vanwege korte samenwoontijd) en dan is er niets op tegen om financieen nog gescheiden te houden en/of er zakelijk mee om te gaan, juist als er grote verschillen zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Amras schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:58:
[...]

Hij zal dan echter ook bereid moeten zijn om zijn levensstandaard te verlagen tot een niveau die beiden kunnen betalen.
Ik zie geen aanwijzingen dat deze bereidheid er niet zou zijn.
Zelf had ik daar geen trek in, dus ben ook voor de grote hoop gegaan. Geen zin om met een studentenbudget op vakantie te gaan; die tijd had ik wel gehad. Geen spijt van achteraf, maar misschien dat het helpt dat we nog steeds bij elkaar zijn.
Dat is dan een bewuste keuze geweest. Helemaal prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:33:
[...]

Lijkt mij niet zo vreemd. ze 'krijgt' iets dus dat is niet een gezamenlijke keuze geweest. Die huurauto is bijvoorbeeld belachelijk duur. Vriend zou dan beter alternief voorstel kunnen doen: huurauto van 600 euro, en dan mag zij dus weer 300 euro dokken...
Het was geen huurauto, het was een auto die zij schijnbaar te "leen" heeft. Ik vermoed dat zij als werk iets van vakantieoorden beoordelen doet. Gratis vakanties en auto dus...
Vriend gaat wel mee en betaald niets (omdat vriendin dit voor haar werk doet)
Vriend vraagt wel 50% als hij de vakantie moet boeken.
Dus alles waar beiden van profiteren door vriendin hoeft vriend niet aan bij te dragen en als het andersom is moet vriendin wel de volle mep (50%) meebetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
rdfeij schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:09:
[...]

Het was geen huurauto, het was een auto die zij schijnbaar te "leen" heeft. Ik vermoed dat zij als werk iets van vakantieoorden beoordelen doet. Gratis vakanties en auto dus...
Dus alles waar beiden van profiteren door vriendin hoeft vriend niet aan bij te dragen en als het andersom is moet vriendin wel de volle mep (50%) meebetalen...
Is er ooit een alternatief voorstel geweest dat is afgewezen door schoonzoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rdfeij schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:09:
[...]

Nogmaals. Dat is toch compleet terecht? Ze krijgt het. Het zou een ander verhaal zijn als het tenkoste van haar salaris zou gaan.
Als ik voor werk naar het buitenland reis en mijn vriendin kan op kosten van de zaak mee, dan ga ik daar toch geen geld voor vragen...
Als ik een lease-auto zou hebben (zonder dat ik zelf iets betaal) dan hoeft mijn vriendin mij geen geld te betalen.

En dan bij je baas de factuur opvragen en die even forwarden naar je vriendin :D . Zeg mijn werkgever heeft kosten gemaakt voor die vakantie. Nu mag jij mij betalen. Das gewoon dubbel declareren.

benzinekosten en andere kosten die baas niet betaald is een ander verhaal natuurlijk, daar zou 50/50 wel gepast zijn, aangezien hij besluit mee te gaan.

Het andere scenario dat je noemt is samen een vakantie boeken (als ik het goed begrepen heb) en ja dan deel je de kosten. Beslissing die je samen maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:45

servies

Veni Vidi Servici

de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:13:
[...]

Nogmaals. Dat is toch compleet terecht? Ze krijgt het. Het zou een ander verhaal zijn als het tenkoste van haar salaris zou gaan.
Wat begrijp je niet aan salaris in natura...
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste