Heb even de reacties van TS doorgelezen weer en volgens mij komt het op het volgende neer:
Financieel:
- Hij werkt en verdiend 2000 netto (40 uur?), zij verdiend 800 netto (35 uur) en studeert
- totale kosten van het huishouden zijn 1600 euro (geen idee wat daar allemaal onder valt)
- Haar ouders (TS) betaald mee in de kosten voor leuke dingen/studie (geen idee welk bedrag)
Relatie:
- Ze zijn 5 jaar samen
- Ze wonen anderhalf jaar samen
- Zij heeft ingestemd om in een duurder appartement te gaan wonen.
Financiele afspraken:
- Ze betalen beide 50% van de huishoudkosten (800 per persoon)
- Zij "krijgt" vakanties via haar werk (?)
Dit zijn volgens mij de feiten hoe het er nu voor staat en hoe het zover gekomen is.
Als ouders verwachten jullie dat de vriend nu de kosten gaat betalen. Echter hoef haar vriend dat niet te doen. In principe kan ze gewoon rondkomen met de 800 euro die ze nu heeft. Daar mag je wat van vinden, maar als zij het zo verdelen is dat hun keuze. Die keuze is aan je dochter. Ze heeft er ook zelf mee ingestemd om in een duurder appartement te gaan wonen. Eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid.
De gratis vakanties: ook daar moeten ze zelf afspreken hoe ze dat financieel oplossen. Achteraf kan je lastig eisen. Los van het feit dat 1000 euro voor autohuur erg prijzig is voor 3 weken. Dus of dat een realistische prijs is, is lastig te bepalen. Maar ook dan: vooraf dat soort dingen afspreken! Een goede les denk ik.
De enige "invloed" die jij hebt, is het bedrag dat je geeft aan je dochter. Betaal je haar studie? prima! betaal dan dat bedrag. Wil je dat ze leuke dingen kan doen? betaal extra. Maar zolang ze binnen de relatie de afspraak hebben de financiën zo te regelen, ga je daar niks aan veranderen.
Wel verwacht ik, dat als jullie enkel haar studie betalen of niets meer betalen, en niet meer de leuke dingen, dat er dan vanzelf andere afspraken komen. En zo niet, komt er wel ruzie. Er zal in ieder geval IETS gebeuren. Als je doorgaat zoals het nu gaat veranderd er niets. Daar is niets mis mee, tenzij je dat zelf een probleem vind.
Of het eerlijk is? dat is een mening. En zoals je leest vind een deel het eerlijk, en een deel het niet eerlijk. Je kan enkel aan je dochter meegeven wat jij er van vind. Wat ze daar mee doet moet ze zelf weten. Want ze vraagt het vast ook aan anderen (vrienden/vriendinnen) en kan zelf dan haar conclusies wel trekken. Ga in ieder geval niet in discussie met de vriend. Want het is iets tussen je dochter en de vriend. Niet tussen jou en de vriend.
In ieder geval succes!
[
Voor 3% gewijzigd door
Waah op 07-12-2018 14:39
]