Paul Hewson schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:29:
[...]
Ik zou in jouw geval eens schuimbeton overwegen en de hele vloer eruit flikkeren. Voor eventuele toekomstige voorzieningen slim omgaan met loze leidingen. Tenzij je absoluut een kruipruimte wil het overwegen waard. Hoe het kostentechnisch valt geen idee, maar dat is simpel uit te zoeken.
Wat betreft de warmtepomp.Leg de aanvoer- en retourtemperatuur van je vloerverwarming uit op wat je wenst bij een warmtepomp, dan ben je op de toekomst voorbereid. Het bepalen van het vermogen kun je nog steeds op dezelfde manier doen, daar veranderd niks aan.
Als je daar hulp bij wil, geef me dan de afmetingen van de radiatoren op via een DM, dan kan ik je daar wel mee helpen.
De hele vloer eruit lijkt me nogal ingrijpend, dan moeten de binnen muren er ook uit omdat de woonkamer om de hoek loopt en de vvw in de gang wordt doorgetrokken.
Ben bang dat dat een hele dure klus gaat worden.
Wat bedoel je precies met “
Leg de aanvoer- en retourtemperatuur van je vloerverwarming uit op wat je wenst bij een warmtepomp”?
Ik heb bij de aannemers aangegeven dat de vloerverwarming ook geschikt moet zijn voor lage temperatuur vloerverwarming, is dat dan voldoende.
Als ik nog geen warmtepomp direct neem wordt er een bypass geplaatst, naar ik begreep om de temperatuur omlaag te brengen.
Hoe het vermogen berekend wordt heb ik geen idee van, dank voor het aanbod.
Op basis van de foto’s zou ik wel de radiator grootte kunnen inschatten denk, kan je daarmee de hoeveelheid buis en hoh uitrekenen?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het met 10cm hoh en groepen van niet langer dan 80meter voldoende moet zijn, of vergis ik me dan?
Heb ook nog specifiek gevraagd dat ik er in de toekomst ook nog mee zou willen koelen.
Dat maakte verder niet uit gaf de installateur aan want dat veranderde toch niets aan de maximale groep lengte. Hij gaf ook aan dat koelen via vvw bij de meeste mensen toch tegenviel omdat de temp maar heel weinig naar beneden kan en je niet ontvochtigt waardoor het als onprettig wordt ervaren.
Als je echt wilt koelen kan je beter een airco ophangen was het advies.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:10:
[...]
Als je de algehele isolatiewaarde van je vloer wilt verbeteren dan kun je dat beter van onderen doen. Tenminste als je over een kruipruimte beschikt. In 1990 was een R waarde van 1,3 verplicht.
Is je geadviseerd om isolatie onder je cementdekvloer met vloerverwarming te doen? Ik bij renovatie namelijk niemand dat doen.
Als je wilt dat alleen je dekvloer opwarmt dan is 1cm als onderbreking ook wel genoeg.
Er is inderdaad een kruipruimte en gezien het jaartal zal het piepschuim onder de vloer wel 1,3 zijn dan. Met 30mm PiR onder de vvw verdubbeld de isolatie waarde dus dat klinkt op zich niet slecht als de vloer toch al open ligt.
Is niet geadviseerd als zodanig maar ik heb wel een energie advies rapport laten maken en daar stond Tonzon isolatie voor de kruipruimte als advies in, maar dat was nog uitgaande van ingefreesde vloerverwarming.
Nu de dekvloer er toch uit gaat leek me het makkelijker om het dan maar meteen met de vvw mee te nemen.
Waarom is van onderaf isoleren dan beter? vanwege kosten?
Ik zou verwachten dat pir platen leggen onder vvw goedkoper is dan van onderaf in de kruipruimte met platen bezig zijn qua arbeidsloon.
Bovendien kan ik later dan alsnog extra isolatie in de kruipruimte laten leggen, maar onder de dekvloer gaat niet meer lukken als die er weer in ligt

vso schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:54:
[...]
Al
Kruipruimte vloer (na-)isoleren gezien ?
Rc waarde is x + y + z = totaal R waarde ? in ieder geval wil je een R waarde van 4 tot 5 totaal hebben
en . piepschuim of EPS zit verschil in .. grote kans dat je EPS hebt van 10cm is R-waarde 2,55 uit het hoofd gezegd. dus 5 a 10 cm erbij en je zit snor.. PIR heeft andere waardes ff googlen
Dat topic had ik nog niet gezien, ga ik eens goed bekijken, dank voor de tip
Rc 4 of 5 klinkt wel heel hoog, zal waarschijnlijk veel moeite zijn om dat te halen en het moet wel in verhouding staan tot de muren en plafond en die zijn ook nog origineel geïsoleerd vanuit 1990
Of het piepschuim of EPS is weet ik niet, is dat makkelijk te zien?
PIR heeft de beste isolatiewaarde per dikte als ik het goed begreep, maar kan minder goed tegen vocht en is duurder en daarom niet geschikt voor kruipruimtes waar je meestal toch vocht hebt en voldoende ruimte om voor goedkoper maar dikkere materiaal te gaan.