[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.127 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

phYzar schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:38:

Naar aanleiding hiervan heb ik nog rondgezocht naar een soort gereedschapskluis, maar eigenlijk niets kunnen vinden met voldoende volume voor een behapbare prijs, dus hij heeft nu ook alle nieuw gekochte spullen in huis liggen (want ze weten nu natuurlijk dat elk slachtoffer over een tijdje een nieuwe collectie heeft liggen voor een tweede ronde). Iemand hier die een oplossing heeft om gereedschap veilig weg te bergen?
Je zou kunnen kijken of iemand in je omgeving wat kan lassen?

met hoeklijn en reststukken betongaas/wapening een kooi maken?

Of als je plek hebt zo'n half formaatje zeecontainer, de eigenaar van de loods waar ik de camper heb staan zet daar al zijn dure spul in als hij (langer) weg is.

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 30-03-2020 16:28 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mooi excuus om een lasapparaat te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

einz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Maar deze hebben ze dus niet aan het dak verankerd?
nee alleen aan de muur.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Dit weekend een onbenut hoekje op de zolder maar eens nuttig gemaakt voor een plekje wat de komende tijd veel word gebruikt voor werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fqFLzyCQw6r3v81tZHEbRy0v9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eraYpXwua0emDKynisGCZ14C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/637_W1db9EW18GTKbh7C4m99cEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Cue08RRDYvF4tc4e7OpZfOX.jpg?f=fotoalbum_large

Let vooral niet op de rommel nog qua bekabeling, stopcontacten zijn nog niet binnen dus de bekabeling moet nog een keer netjes worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Mooi blad, is dat een aanrechtblad? @HB__

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Laatst online: 06-10-2024
Het is inderdaad een werkblad, echter wel met een losse eiken lat (10cm) welke het blad 1,8cm dikker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
jacco5555 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:02:
[...]Na de eerste stap is het nu tijd voor stap twee. Oude aanbouw waar de keuken inzit gaat eraf en er komt over de volledige breedte een nieuwe aanbouw terug incl. bovenverdieping en een bijkeuken aan de zijkant van het huis. Beneden komt er een nieuwe (woon) keuken en dus een bijkeuken en boven en extra slaapkamer en nieuwe badkamer. Veel werk maar nu toch alle tijd..
Oude keuken eruit

fundering uitgraven

Zal afentoe een foto update geven :)
Mooi klusje, leuk om te volgen wij gaan binnenkort ook uitbouwen. Wat voor fundering & vloer ga je maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
HB__ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:16:
Het is inderdaad een werkblad, echter wel met een losse eiken lat (10cm) welke het blad 1,8cm dikker maakt.
Leuk gedaan zo, kun ook mooi de bevestiging van die poot maskeren :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik heb een ontwerp gemaakt voor mijn eigen buitenkeuken. Afgelopen weekend het hout etc besteld dus komende weken ben ik weer mooi zoet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ9P8h0TNEZhiAp5-wH66V_YptI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QiGxCwY5PimZNfv4lbDf850.png?f=fotoalbum_large

Als blad wil ik chinees hardsteen gebruiken. Eerst wilde ik het middenstuk van hout maken, maar dat vlekt enorm met vetresten. En een stenen geheel is denk ik ook strakker. Grootste reden waarom ik chinees hardsteen wil doen is de prijs. De standaard keukenblad leveranciers rekenen bizarre prijzen als je ook een ronding voor Kamdo wil. Ik heb drie prijsopgaves opgevraagd maar die gaan al snel richting de 1400-1600 euro. Ik heb nu een offerte liggen voor drie chinees hardsteen delen. Twee voor de delen aan de zijkant (112cm bij 81cm). Het derde deel is 68 cm breed en krijgt de sparing voor de kamado. Prijs voor elk deel is 85 euro incl btw. Dat valt me reuze mee in verhouding met die standaard bladen makers.

Twee vragen:
  1. Hardsteen is ook wel gevoelig voor vlekken, maar ik lees dat je het kan behandelen met een soort olie waardoor je veel ellende voorkomt. Zouden jullie dit aandurven?
  2. Het gat voor de kamdo vind ik best lastig inschatten. De diameter op zijn dikst is 54cm. Echter komt de kamado altijd iets boven de rand te staan. Ik schat dat de diameter waar de kamado door het blad gaat rond de 52-53 cm is. Omdat het wel handig is om iets speling te hebben zit ik eraan te denken om een rond gat te bestellen van 54cm. Hebben jullie nog andere ideeën om meer gevoel bij het te creëren gat te krijgen?

Het gaat om een Patton Kamado Large 21 inch Kamado.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Hpy6H9WSqOdkbQBy7h5cXviLXA=/f/image/WQV8b0IHiIuAo8jEkHz1oOa8.png

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
Wij hebben voor de vensterbanken ook chinees hardsteen gebruikt. Vijverranden. 3-4 cm dik, breedte tot ik geloof 40 cm. Afijn, zo breed hebben we ze niet.
Maar idd, wel 1/10 van de prijs als ik een hardstenen had geocht bij een vensterbankenleverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:26
GAEvakYD schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:10:
Ik heb een ontwerp gemaakt voor mijn eigen buitenkeuken. Afgelopen weekend het hout etc besteld dus komende weken ben ik weer mooi zoet.
[Afbeelding]

Als blad wil ik chinees hardsteen gebruiken. Eerst wilde ik het middenstuk van hout maken, maar dat vlekt enorm met vetresten. En een stenen geheel is denk ik ook strakker. Grootste reden waarom ik chinees hardsteen wil doen is de prijs. De standaard keukenblad leveranciers rekenen bizarre prijzen als je ook een ronding voor Kamdo wil. Ik heb drie prijsopgaves opgevraagd maar die gaan al snel richting de 1400-1600 euro. Ik heb nu een offerte liggen voor drie chinees hardsteen delen. Twee voor de delen aan de zijkant (112cm bij 81cm). Het derde deel is 68 cm breed en krijgt de sparing voor de kamado. Prijs voor elk deel is 85 euro incl btw. Dat valt me reuze mee in verhouding met die standaard bladen makers.

Twee vragen:
  1. Hardsteen is ook wel gevoelig voor vlekken, maar ik lees dat je het kan behandelen met een soort olie waardoor je veel ellende voorkomt. Zouden jullie dit aandurven?
  2. Het gat voor de kamdo vind ik best lastig inschatten. De diameter op zijn dikst is 54cm. Echter komt de kamado altijd iets boven de rand te staan. Ik schat dat de diameter waar de kamado door het blad gaat rond de 52-53 cm is. Omdat het wel handig is om iets speling te hebben zit ik eraan te denken om een rond gat te bestellen van 54cm. Hebben jullie nog andere ideeën om meer gevoel bij het te creëren gat te krijgen?

Het gaat om een Patton Kamado Large 21 inch Kamado.
    [Afbeelding]
Omtrek nemen van de kamado op de juiste hoogte en die omrekenen naar diameter. Zou zeker 2cm extra rekenen per kant, dus 4cm totaal puur om te voorkomen dat de steen gaat breken door de hitte of het uitzetten van de kamado. Maar dat zeg ik puur op gevoel. Heb hem zelf in hout zitten en minder last. Voorderest ziet het er wel gaaf uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
RevellNL schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:31:
Iemand hier ervaring met Ditra matten voor tegelen? Ik vraag me af of ik zo'n mat kan vastleggen met Majolicol op een houten ondervloer, of dat ik iets anders moet gebruiken daarvoor.
Niemand hier ervaring mee?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 12:23
Bakema schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Mooi klusje, leuk om te volgen wij gaan binnenkort ook uitbouwen. Wat voor fundering & vloer ga je maken?
Hoe de fundering precies heet weet ik niet. Maar ziet er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzY5EtQP4pb1uWT9-3cKBYw_2AQ=/f/image/2o6FbtEXg9ygVX0CRJxxkFZ8.png

Hierop komt dan weer de cement dekvloer met vloerverwarming en eroverheen natuursteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Gister mijn terrastegels eruit gehaald. En precies in het midden van 1 van die lelijke tegelcirkels stak dit uit. Ik dacht eerst een parasol- of wasmolenhouder. Het lijkt op metaal en is aan de bovenkant dicht geslagen.
Heb een 60cm uitgegraven, maar dat ding zit flink diep in de grond. Ik kan het een paar mm op en neer bewegen. Diameter is ongeveer een 6cm en onder zit een soort verdikking...en verloopstuk oid.

Staat echt in de qua diepte halverwege de achter tuin en een meter van de zijkant. (Rijtjes)huis (binnen ring van de stad) stamt uit de jaren '50. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Q_utAeBfzRmtQQcqaJxcObESc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmIlLghCvBNkCkkyOi4Zkdm7.jpg?f=fotoalbum_medium

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:32

Sharky

Skamn Dippy!

Tusk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:43:
Gister mijn terrastegels eruit gehaald. En precies in het midden van 1 van die lelijke tegelcirkels stak dit uit. Ik dacht eerst een parasol- of wasmolenhouder. Het lijkt op metaal en is aan de bovenkant dicht geslagen.
Heb een 60cm uitgegraven, maar dat ding zit flink diep in de grond. Ik kan het een paar mm op en neer bewegen. Diameter is ongeveer een 6cm en onder zit een soort verdikking...en verloopstuk oid.

Staat echt in de qua diepte halverwege de achter tuin en een meter van de zijkant. (Rijtjes)huis (binnen ring van de stad) stamt uit de jaren '50. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[Afbeelding]
Woon je op de noord- of zuidpool? Dan heb ik een vermoeden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
DoeEensGek schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Omtrek nemen van de kamado op de juiste hoogte en die omrekenen naar diameter. Zou zeker 2cm extra rekenen per kant, dus 4cm totaal puur om te voorkomen dat de steen gaat breken door de hitte of het uitzetten van de kamado. Maar dat zeg ik puur op gevoel. Heb hem zelf in hout zitten en minder last. Voorderest ziet het er wel gaaf uit!
Beetje domme vraag, maar hoe krijg ik de omtrek berekenen op de hoogte hoogte? Ik heb al geprobeerd een rolmaat straks om de kamado te trekken maar dat werkt niet echt met de stugge rolmaat die ik heb. Misschien heb ik zelf mijn antwoord hier gerubberduckt (vast fout gespeld :) ) en moet ik een soepel meetlint zien te scoren.

Heb jij de kamado kwa diepte wel precies in het midden of heb je hem iets naar voren gezet? Kastdiepte is dus 80 bij mij. De kamado heeft vanaf de achterrand van de kamado 13 cm nodig als ik hem helemaal open heb staan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50

MJV

GAEvakYD schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Beetje domme vraag, maar hoe krijg ik de omtrek berekenen op de hoogte hoogte? Ik heb al geprobeerd een rolmaat straks om de kamado te trekken maar dat werkt niet echt met de stugge rolmaat die ik heb. Misschien heb ik zelf mijn antwoord hier gerubberduckt (vast fout gespeld :) ) en moet ik een soepel meetlint zien te scoren.

Heb jij de kamado kwa diepte wel precies in het midden of heb je hem iets naar voren gezet? Kastdiepte is dus 80 bij mij. De kamado heeft vanaf de achterrand van de kamado 13 cm nodig als ik hem helemaal open heb staan.
Touwtje eromheen, afknippen, touwtje meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
[...]

Wat @MJV al zegt, iets flexibel er omheen en dat dan langs een meetlint houden. Eventueel met zijn tweeën even doen.

Ik heb een kleiner model kamado en die precies in het midden gedaan toen. Had wel een beetje angst dat door de deksel open te doen het hele zooitje zou omkiepen, maar die angst was ongegrond.
Waarom wil je eigenlijk een steen rondom kamado? Waarom niet de links en rechtse groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:21

M0i

[Afbeelding]
Een puntstuk / ram filter zou het kunnen zijn, en als het dat is dan kan het zo maar een meter of 8 diep zitten. Deze werden in het verleden nogal eens geslagen om grondwater op te pompen. Dit zijn meestal stukken van 1.5 tot 2 meter lang met een sok aan elkaar geschroefd. Je zou dus kunnen proberen om met een flinke tang het bovenste deel los te draaien of de slijptol er op.

[ Voor 4% gewijzigd door M0i op 30-03-2020 22:10 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
DoeEensGek schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:30:
[...]

Wat @MJV al zegt, iets flexibel er omheen en dat dan langs een meetlint houden. Eventueel met zijn tweeën even doen.

Ik heb een kleiner model kamado en die precies in het midden gedaan toen. Had wel een beetje angst dat door de deksel open te doen het hele zooitje zou omkiepen, maar die angst was ongegrond.
Waarom wil je eigenlijk een steen rondom kamado? Waarom niet de links en rechtse groter.
Thanks voor meedenken beide. Ik ga morgen even met een touwtje aan de slag. En houd dan zo'n 1.5-2 cm per kant ruimte over.

Waarom steen wil rondom de kamado is vanwege angst voor vlekken en rotzooi. Zo'n gladde steen kun je makkelijk afnemen, mits je hem wel vooral behandeld met een beschermingslaag.

De lading met schroeven voor de keuken en kliko ombouw zijn ook gearriveerd, nu nog ff wachten op het hout en ik kan aan de bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXjmf5QSJgZMm_X-YR4ymp32VB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4h5tMG8UVdsGWq9giNmiXXk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Sharky schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Woon je op de noord- of zuidpool? Dan heb ik een vermoeden.
I see what you did there :)

Afbeeldingslocatie: https://www.toychamp.be/media/catalog/product/0/1/01325577_002.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

[Afbeelding]
Geen idee hoe diep je achtertuin is.

Ik gok ontluchting beerput.
Graaf en u zult vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
nokiaan958GB schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Geen idee hoe diep je achtertuin is.

Ik gok ontluchting beerput.
Graaf en u zult vinden :+
Of hij zit nu op een oliebron. :+

@Tusk Buren al gevraagd? Soms willen die wat meer weten over wat er vroeger allemaal heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Een beerput werd vroeger vaak met de buren gedeeld. Dan moet hij net als hier dicht bij de erfafscheiding liggen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Het kan zijn dat u de (probleem)eigenaar bent van een ondergrondse huisbrandolie-tank (HBO tank)

Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar het is een optie die je even verder zou moeten onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19

[Afbeelding]
Fraggert schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Het kan zijn dat u de (probleem)eigenaar bent van een ondergrondse huisbrandolie-tank (HBO tank)

Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar het is een optie die je even verder zou moeten onderzoeken.
https://www.rijksoverheid...lietank-in-mijn-tuin-vind

[ Voor 14% gewijzigd door B-lex op 31-03-2020 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 11:36

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:10:
Twee vragen:
Chinees hardsteen is heel poreus. Door het te behandelen verhelp je dit wel een beetje, maar het blijft gevoelig. Ik zou het niet doen. Zowel chinees hardsteen als hout zijn niet onderhoudsvrij.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05

[Afbeelding]
Als ik die link hierboven bekijk zou de tank op een meter diep moeten zitten.
Ik zou even doorgraven en kijken of je dan inderdaad een tank tegen komt.

Dan eventueel een gat erin slijpen om te kijken hoe groot hij is en aan de hand daarvan kijken of je hem laat verwijderen, het zelf doet, of hem vult met zand beton of pur of iets dergelijs.

Als je het goed wil doen moet je het laten doen natuurlijk.
Tank kan lek zijn of lekken tijdens het weghalen en zo de bodem verontreinigen.
Mogelijk is bodemonderzoek nodig en eventueel saneren.
Maar dan zou ik toch wel hopen dat je het ergens op kunt verhalen.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 31-03-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
-DarkShadow- schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:36:
[...]

Chinees hardsteen is heel poreus. Door het te behandelen verhelp je dit wel een beetje, maar het blijft gevoelig. Ik zou het niet doen. Zowel chinees hardsteen als hout zijn niet onderhoudsvrij.
Oeii nu twijfel ik toch wel weer. Andere betaalbare steen varianten die wel goed tegen vet etc kunnen? Ik had ook al gekeken naar tuin tegels van 80x80 diep. Zo kwam ik ook op chinees hardsteen. Helaas is een normaal keukenblad van +/- 1500 voor een buitenkeuken iets te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:01
Ik heb wat Douglas hout over en ben van plan daar 2 plantenbakken van te maken, gebaseerd op dit voorbeeld:

https://www.eigenhuisentu...iy-verrijdbare-plantenbak

Zij gebruiken hardhout en aan de binnenkant anti worteldoek. Hoewel ik het het douglas hout ga oliën ben ik bang dat het snel gaat rotten als ik geen waterdichte folie aan de binnenkant maak. Welke folie zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken?

Ik zit te denken aan bijvoorbeeld zoiets:
https://www.hornbach.nl/s...25-m/7049793/artikel.html

Ik heb ook zitten kijken naar vijverfolie, maar dat zit meteen weer op een grote rol en is prijzig

Maar geen idee of dat "dik" genoeg is?

Bakken staan overigens alleen in de zomer buiten, in de winter gaan ze leeg en naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 21-09 11:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

GAEvakYD schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Oeii nu twijfel ik toch wel weer. Andere betaalbare steen varianten die wel goed tegen vet etc kunnen? Ik had ook al gekeken naar tuin tegels van 80x80 diep. Zo kwam ik ook op chinees hardsteen. Helaas is een normaal keukenblad van +/- 1500 voor een buitenkeuken iets te gek.
Grote (gerectificeerde) vloertegels? Of beton en dat sealen met een pu of exopylak?

Als je in de buurt van Rotterdam woont, ik heb nog een pak van deze tegels staan die je mee mag nemen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ethnocentrix op 31-03-2020 12:35 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
GAEvakYD schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Ook al tegen Koffie gezegd, maar ik heb nog een aantal van de stenen die ik gebruikt heb over. Ik heb er nooit iets over gedaan en qua vlekken nooit last gehad.

Als je in de buurt van Alkmaar woont kun je ze zo ophalen en meenemen.

Hier zie er 1 onder de grill guru

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5YsBgOtvYst3lRiuaiwP2wumn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbrXdLKvJ6IvQvDImaW1Bbbn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door KillaZ op 31-03-2020 12:33 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
exponential schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:08:
Ik heb wat Douglas hout over en ben van plan daar 2 plantenbakken van te maken, gebaseerd op dit voorbeeld:

https://www.eigenhuisentu...iy-verrijdbare-plantenbak

Zij gebruiken hardhout en aan de binnenkant anti worteldoek. Hoewel ik het het douglas hout ga oliën ben ik bang dat het snel gaat rotten als ik geen waterdichte folie aan de binnenkant maak. Welke folie zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken?

Ik zit te denken aan bijvoorbeeld zoiets:
https://www.hornbach.nl/s...25-m/7049793/artikel.html

Ik heb ook zitten kijken naar vijverfolie, maar dat zit meteen weer op een grote rol en is prijzig

Maar geen idee of dat "dik" genoeg is?

Bakken staan overigens alleen in de zomer buiten, in de winter gaan ze leeg en naar binnen.
vijverfolie kun je toch per meter krijgen (bij de hornbach, heb het daar ook gescoord voor mijn verrijdbare kas.) en dan hoeft het niet duur te zijn.
een meter hier van is mischien al genoeg (moet je zelf even uit rekenen) voor 2 bakken?
https://www.hornbach.nl/s...-rol/3813733/artikel.html

bedenk wel, afwatering!
niet te veel maar ook niet te weinig.
of je wil mischien vijverplanten houden. ;)

hardhout rot niet als het in het water licht, en rot niet als het droog licht.
maar daar tussen in rot het wel. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 31-03-2020 12:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
Diameter is ongeveer een 6cm en onder zit een soort verdikking...en verloopstuk oid.
diameter zou een waslijnpaal kunnen zijn, vanwege de verdikking (koppeling/sok?) ben ik eerder ook bang voor olietank idd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ethnocentrix schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:31:
[...]

Grote (gerectificeerde) vloertegels? Of beton en dat sealen met een pu of exopylak?

Als je in de buurt van Rotterdam woont, ik heb nog een pak van deze tegels staan die je mee mag nemen :)
Ja zoiets inderdaad. Ik weet alleen niet of die tegels net zo erg ruw zijn en vet aantrekken zoals chinees hardsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
KillaZ schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Ook al tegen Koffie gezegd, maar ik heb nog een aantal van de stenen die ik gebruikt heb over. Ik heb er nooit iets over gedaan en qua vlekken nooit last gehad.

Als je in de buurt van Alkmaar woont kun je ze zo ophalen en meenemen.

Hier zie er 1 onder de grill guru

[Afbeelding]
Enig idee wat voor stenen dit zijn? Dit is wel een mooie afmeting voor onder de Kamado inderdaad. Als dit chinees hardsteen is ben ik weer iets positiever over mijn oorspronkelijke idee. Een blad (laten) maken uit drie delen van 2m92 bij 81 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Ons balkon lijkt lek, bij heftige regenbuien ontstaan er aan de onderzijde donkere vlekken. Heeft iemand ervaring met coaten of iets dergelijks van balkons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
cverkooyen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:24:
Ons balkon lijkt lek, bij heftige regenbuien ontstaan er aan de onderzijde donkere vlekken. Heeft iemand ervaring met coaten of iets dergelijks van balkons?
Heb je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Zeker, ik zie aan de bovenzijde geen scheuren etc. Maar er ontstaan dus vlekken tijdens hevige regenval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ApjjT0V3w25yNMZuyFwTRl_uDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMaKIculYLVlp4IKHj0LofjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e7o0TCnZtd_xrjNvrFVYxG8gfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVYWYDbr1AnWYpIAphDtgYMh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door cverkooyen op 31-03-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:01

Wish

ingwell

Eigenlijk zou afgelopen 6 maart een kleine kudde Polen bij mij beginnen om de bovenverdieping te renoveren:
- strippen
- omhoog trekken muren (de huidige muren houden spontaan op bij 2.40 m - ook die met de buren links :X )
- vervangen van 1 en maken nieuwe dakkapel
- plaatsen zoldering en vlizo op de overloop
- vervangen stalen balk die nu een deel van het dak draagt op een andere manier (met slapers en zut)
- isoleren
- afwerken / stucken.

Alleen tja, Corona he.. Dus de Polen blijven even in quarantaine in het thuisland. En ik zit ook thuis. Qua opbouw ben ik niet handig genoeg, maar slopen en puin wegrijden naar de stort: Yes I Can! Dus de grootste kamer alvast leeggeruimd voor zover mogelijk. Dat scheelt dan zo dadelijk ook weer in de kosten, want dat scheelt uren werk voor mijn gewaardeerde werkers als ze weer vrij in Nederland mogen ademen.

Maar leuk joh, wat je allemaal tegenkomt. Het huis is rond 1890/1900 gebouwd, het stadsarchief is daar niet helemaal eenduidig in. Destijds met houten scheidingswanden tussen mijn buren links. De wanden met de rechterburen zijn gelukkig wel steense muren.

In 1947 is er een verbouwing geweest waarbij ze muren hebben opgetrokken binnen rondom mijn kamers (dat was voorheen ook hout) en als scheidingswand bij de buren. Tot 2.40 hoog dan, vlak daaronder is er een plafond geplaatst onder het mom van: wat niet weet wat niet deert. Waar ik nog niet achter ben is hoe de woningscheidende wand is opgebouwd, dat kan ik niet zien. Ik hoop dat het een steense muur is, maar zou ook zomaar een plaat hout waar een laag stucksel tegen aan is gekwakt. Wel ben ik er zeker van dat het niet voldoet aan de wat modernere woningbouwbesluiten/normen.

In 1992 heeft de toenmalige huurbaas (Mitros - woningcoöperatie) alles gerenoveerd en geïsoleerd op deze verdieping. Nou ja, voor zover mogelijk dan. In de praktijk hebben ze her en der een fladdertje glaswol neergelegd op de gipsplaten, maar zeker niet overal en al helemaal niet strak tegen het dakbeschot aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0stxQE8PDFMYiMc93IrB0qqx9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvUkfUtOOO8T4yGXqjhexgM2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kuyv5w04j7ATBTPLA6qiwSsk9CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nRKhZNf3svZxH37Ebm60Sft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP6i2DvNUe9HugcXZ-1GyObh_i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FztKQ6XIi1TcHsZyLbVfMnXv.jpg?f=fotoalbum_large

Ja joh, gewoon nog een zoldering erin. Leuk bedacht, maar why?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PMbcvVZcXg04EudqgGD-Pw1rmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijRMyCUF3S7qENK9ZXkawvhG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDGwQgP7ZIGkGBG7q1AomyUVthM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QeRbSDT3Q9WlJpNqMOqh8hE.jpg?f=fotoalbum_large

De hoeveelheid ruimte wordt wel fors meer he :) . Volgens mij wordt het wel mooi, zeker als we (dat is het plan) die grote balken wel in het zicht kunnen houden.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

@Wish, Hier vorige jaar ook op de overloop van de zolder het verlaagde plafond er uit gehaald en de dikke balken weet in het zicht (met een hoop isolatie daar tussen). Je krijgt er niet meer oppervlakte voor terug, maar het geeft zo'n fijn gevoel. Ik snap niet dat mensen dat ooit gedaan hebben.
Succes met de rest van de klus!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
cverkooyen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Zeker, ik zie aan de bovenzijde geen scheuren etc. Maar er ontstaan dus vlekken tijdens hevige regenval.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat dit gewoon komt doordat je beton poreus is en daardoor alsnog water doorlaat. Wat je zou kunnen doen is wat EPDM doen op je balkon. Om het dan een beetje mooi te maken kan je dit bedekken met wat houten vlonders: https://www.ikea.com/nl/n...bruin-gelazuurd-90234226/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Alsjemenou schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Ik vermoed dat dit gewoon komt doordat je beton poreus is en daardoor alsnog water doorlaat. Wat je zou kunnen doen is wat EPDM doen op je balkon. Om het dan een beetje mooi te maken kan je dit bedekken met wat houten vlonders: https://www.ikea.com/nl/n...bruin-gelazuurd-90234226/
Je bedoelt dat EPDM folie? We gebruiken het balkon verder niet dus het hoeft niet perse de schoonheidsprijs te winnen. Ik had gehoopt dat er een goede coating bestaat die je over het beton zou kunnen smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
GAEvakYD schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Ja zoiets inderdaad. Ik weet alleen niet of die tegels net zo erg ruw zijn en vet aantrekken zoals chinees hardsteen.
Geen idee, sorry :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
cverkooyen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Je bedoelt dat EPDM folie? We gebruiken het balkon verder niet dus het hoeft niet perse de schoonheidsprijs te winnen. Ik had gehoopt dat er een goede coating bestaat die je over het beton zou kunnen smeren.
Je kan er uiteraard altijd een 2-componenten coating overheen doen: https://www.verfmenger.co...onverf-2-componenten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Alsjemenou schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Je kan er uiteraard altijd een 2-componenten coating overheen doen: https://www.verfmenger.co...onverf-2-componenten.html
Bedoel je over het huidige beton of over de epdm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 16:04
'vers gezaagd douglas' uit de zagerij.
Moet ik dit nog drogen? Of kan ik dit gewoon verwerken zonder dat het trekt.
Betreft balken van 150x250 L=7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
barry86 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:55:
'vers gezaagd douglas' uit de zagerij.

Moet ik dit nog drogen? Of kan ik dit gewoon verwerken zonder dat het trekt.
Betreft balken van 150x250 L=7000
Moet je zelf weten of je het eerst nog droogt. maar werken gaat het toch weer doen, zowel droog als nat.
Het heeft natuurlijk zn charme, en afhankelijk wat je er mee wilt doen mag je niet verwachten dat deze balk kaarsrecht blijft...

Ik heb een balk zo'n beetje naast de poer staan ;) das 200x200 op een lengte van 1700 ofzo,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 21:56
cverkooyen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Bedoel je over het huidige beton of over de epdm?
Breng dit aan over het huidige beton.
Reinig het beton eerst goed, en laat het drogen. Breng evt. een hechtprimer aan en tenslotte de 2 componenten coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

GAEvakYD schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:21:
[...]

De meeste vloertegels zijn geglazuurd waardoor er geen vet in kan trekken. Natuursteen is vaak poreus waardoor dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
petervandenberg schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Breng dit aan over het huidige beton.
Reinig het beton eerst goed, en laat het drogen. Breng evt. een hechtprimer aan en tenslotte de 2 componenten coating.
Top, prijs valt ook mee. Afvoerputje maar afplakken tegen vollopen denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 21:56
cverkooyen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:34:
[...]

Top, prijs valt ook mee. Afvoerputje maar afplakken tegen vollopen denk ik?
Lijkt me wel verstandig. Let er wel op dat je een neemt met buitenduurzaamheid, ivm UV licht ed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
Crosspost vanuit tuintopic..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfRcZgYpyFixNZ17hyPQ47bizsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/noYaaXefHp3aelEsbDWxGUAs.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels zit de schutting ook in de pergola, is een stuk steviger geworden. Met flink eraan rukken en duwen zit er wel iets beweging in, maar hier gaat niets mee gebeuren.

Volgende stap voor het dichtmaken aan de achterkant is het plaatsen van verlichting in de hoge muur. Ik wil eigenlijk één of twee lichtpunten, aangestuurd met Philips Hue. Echter is de keuze van Hue lampen erg beperkt. Nu kan ik natuurlijk gewoon een GU10 lamp kopen en daar een Hue spotje in stoppen, maar ik vroeg mij af of er nog andere opties zijn? Je hebt best wel mooie design lampen, maar die zijn allemaal met ingebouwde ledverlichting. Kan ik ergens een schakelaar tussen plaatsen, bijvoorbeeld in zo'n waterdichte lasdoos (https://www.gamma.nl/asso...-3-wartels-ip65/p/B410376)? Ik zie dat bijvoorbeeld Robbshop zo'n Zigbee inbouwding heeft wat wellicht kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nu we toch met de tuin bezig zijn ..

IK zou graag een soort van "serre' maken in de tuin, 2 staanders en "dak' .. (2,5m x 3m) ..

Nu ja het is niet echt een serre, meer 4 balkjes + 1 dwarsbalk .. maar hoe bevestig ik dit "mooi" aan de stenen muur ? de balk direct op de muur lijkt me in verband met "water" niet de meest handige zet.. ook zit ik met een schoorsteen dus kan 1 balk niet aan beide kanten vastmaken ..

pergola kit (raveel drager gaat niet) @Jelte,89 jij een tip ? hoe ik dit netjes doe ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 13:27
TheJVH schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:45:
Crosspost vanuit tuintopic..

[Afbeelding]

Inmiddels zit de schutting ook in de pergola, is een stuk steviger geworden. Met flink eraan rukken en duwen zit er wel iets beweging in, maar hier gaat niets mee gebeuren.

Volgende stap voor het dichtmaken aan de achterkant is het plaatsen van verlichting in de hoge muur. Ik wil eigenlijk één of twee lichtpunten, aangestuurd met Philips Hue. Echter is de keuze van Hue lampen erg beperkt. Nu kan ik natuurlijk gewoon een GU10 lamp kopen en daar een Hue spotje in stoppen, maar ik vroeg mij af of er nog andere opties zijn? Je hebt best wel mooie design lampen, maar die zijn allemaal met ingebouwde ledverlichting. Kan ik ergens een schakelaar tussen plaatsen, bijvoorbeeld in zo'n waterdichte lasdoos (https://www.gamma.nl/asso...-3-wartels-ip65/p/B410376)? Ik zie dat bijvoorbeeld Robbshop zo'n Zigbee inbouwding heeft wat wellicht kan werken.
Simpele oplossing is een hue stekker en daar de lampen op aan sluiten voor een aan/uit schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand welke kant van Miofol 125av waar hoort?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGnWqaVqImo-Ibnbbr8yKEI0Udg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAqnZrUA93oQnQ5iW78dVQLw.jpg?f=fotoalbum_medium
De website van Miofol zegt met de letters naar je toe, maar 125av heeft geen bedrukking. 8)7

Mijn gok zou zijn met de meest reflecterende kant naar mij toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Iemand een idee of dit beton is? Boorhamer of klopboor om hierin te boren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JdRBk9lLt5JjcM47q6Ma6FP05Q=/f/image/Bq4oijBtpMynIvxTCeLr86UC.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36
Lastig te zien op de foto maar lijkt dat er tegels met cementspecie tegen een muur geplakt hebben gezeten? In dat geval is Het dus afhankelijk van wat er achter zit, maar dat gaat naar alle waarschijnlijkheid niet zo hard zijn dat je perse een boorhamer nodig hebt.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnym
  • Laatst online: 19:14
cverkooyen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Dan zou ik eens kijken naar de producten van Triflex.

Wordt ontzettend veel gebruikt op galerijen en balkons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
rockerpoet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:16:

[Afbeelding]
Ik zou het er allemaal af tikken.
Dit is specie waar de tegels mee geplakt zaten.
Mijn ervaring is dat het erg makkelijk eraf gaat.
In de muur erachter kun je boren, of dat beton of kalkzandsteen is is niet te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Toch even hier mijn vraag plaatsen want ik kom er niet meer uit.

Schilder ik de kit tussen raam en kozijn nu wel of niet mee? Als ik het mee schilder, dan het gemakkelijk schoon te houden, maar gaat de flexibiliteit van de kit verloren. Als ik het niet schilder, dan komt er vuil in de kit, maar blijft hij wel flexibel. Nu staat er vaak op kit dat het overschilderbaar is, dus dan zou ik verwachten dat ik het dus mee moet schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:39:
nu we toch met de tuin bezig zijn ..

IK zou graag een soort van "serre' maken in de tuin, 2 staanders en "dak' .. (2,5m x 3m) ..

Nu ja het is niet echt een serre, meer 4 balkjes + 1 dwarsbalk .. maar hoe bevestig ik dit "mooi" aan de stenen muur ? de balk direct op de muur lijkt me in verband met "water" niet de meest handige zet.. ook zit ik met een schoorsteen dus kan 1 balk niet aan beide kanten vastmaken ..

pergola kit (raveel drager gaat niet) @Jelte,89 jij een tip ? hoe ik dit netjes doe ?
Ik snap het niet helemaal, Ligt aan mij, wil je een platdak of een hellend dak tegen het huis aan? anders gewoon met lood in je voeg.
Ethnocentrix schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:11:
Weet iemand welke kant van Miofol 125av waar hoort?
[Afbeelding]
De website van Miofol zegt met de letters naar je toe, maar 125av heeft geen bedrukking. 8)7

Mijn gok zou zijn met de meest reflecterende kant naar mij toe?
Klopt, de linkerkant gezien op de foto, waar ga je deze toepassen? badkamer gezien de hoge mate van dampremming? Sd van 1200m?
Eppo © schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:19:
Toch even hier mijn vraag plaatsen want ik kom er niet meer uit.

Schilder ik de kit tussen raam en kozijn nu wel of niet mee? Als ik het mee schilder, dan het gemakkelijk schoon te houden, maar gaat de flexibiliteit van de kit verloren. Als ik het niet schilder, dan komt er vuil in de kit, maar blijft hij wel flexibel. Nu staat er vaak op kit dat het overschilderbaar is, dus dan zou ik verwachten dat ik het dus mee moet schilderen.
Ja, dat is bij kit maar marginaal, en je verf werkt wel mee, meeschilderen dus...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
Ik moet een Velux dakraam gaan vervangen. Het betreft een GGL4 en aan de product code valt te concluderen dat deze voor 1991 gemaakt is.

Ik wil natuurlijk weer een dakraam dat het 30 jaar volhoudt

Nu kan ik vervangen met wederom een Velux (Sk06). Dat is prijzig maar wel goede kwaliteit

Hebben jullie nog ervaringen met goede (goedkopere?) alternatieven die goed passen als vervanging voor een Velux?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Fakro ramen zijn van dezelfde kwaliteit.
Hornbach verkoopt een aantal maten dakramen onder een eigen merk, maar dit zijn ook gewoon Fakro ramen. In de brochure staat er soms zelfs nog Fakro op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
Ethnocentrix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:45:
Fakro ramen zijn van dezelfde kwaliteit.
Hornbach verkoopt een aantal maten dakramen onder een eigen merk, maar dit zijn ook gewoon Fakro ramen. In de brochure staat er soms zelfs nog Fakro op :+
Dank je
Ik ben op de site van Hornbach aan het kijken. zo te zien verkopen ze daar de merken Fakro & Aron.
Is Aron dan hun eigen merk? Maar eigenlijk ook Fakro?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
Als je tevreden bent over Velux dan neem je toch gewoon weer Velux? Dan ben je er weer voor minstens 30 jaar vanaf, en Velux is al zo lang de defacto standaard dat wanneer je ooit eens naar horren/zonwering etc zoekt je ook alles netjes kunt vinden in de juiste maten en bevestiging. Ik heb onlangs een Velux raam uit '89 vervangen voor een nieuwe in dezelfde maat (oude heeft 30 jaar onbehandeld in een badkamer gezeten dus was nogal slecht geworden), en het is fijn om te constateren dat het qua maatgeving een drop-in-replacement is en qua kwaliteit (isolatie, afwerking) modern.

Qua DIY is het juist fijn dat je niet hoeft te betalen voor het uurloon van een prof dus ook niet hoeft te beknibbelen op materiaalkosten, en de handleiding is van IKEA-niveau, dus kind kan de was doen (nouja, met triple glas was dat ding zo zwaar (~55kg) dat je wel met z'n tweeën moet zijn om hem erin te tillen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
phYzar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:52:
Als je tevreden bent over Velux dan neem je toch gewoon weer Velux? Dan ben je er weer voor minstens 30 jaar vanaf, en Velux is al zo lang de defacto standaard dat wanneer je ooit eens naar horren/zonwering etc zoekt je ook alles netjes kunt vinden in de juiste maten en bevestiging. Ik heb onlangs een Velux raam uit '89 vervangen voor een nieuwe in dezelfde maat (oude heeft 30 jaar onbehandeld in een badkamer gezeten dus was nogal slecht geworden), en het is fijn om te constateren dat het qua maatgeving een drop-in-replacement is en qua kwaliteit (isolatie, afwerking) modern.

Qua DIY is het juist fijn dat je niet hoeft te betalen voor het uurloon van een prof dus ook niet hoeft te beknibbelen op materiaalkosten, en de handleiding is van IKEA-niveau, dus kind kan de was doen (nouja, met triple glas was dat ding zo zwaar (~55kg) dat je wel met z'n tweeën moet zijn om hem erin te tillen :P )
Nog een voordeel voor Velux over triple glas gesproken, je kunt bij Velux nu dubbel glas nemen en later (retrofit) er triple glas in (laten) zetten. (wanneer de rest van het huis ook een vergelijkbare isolatie heeft en triple glas goedkoper is geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Ik zou graag het deurbeslag willen vervangen maar het probleem is dat de maten niet geheel standaard lijken;
Afbeeldingslocatie: https://uploader.gamergun.com/files/1/20200401_102320_thumb.jpg

Met name de schroefafstand is in deze maar 9,5 ~9,7cm.
Het schild zelf is 16,5cm.
De afstand bij het wc-slot e.d. is 6,5cm (hart klink - hart slot)

Een kleiner schild lijkt niet echt de oplossing omdat je een afdruk ziet in de deur van dit schild.
Boren is niet toegestaan (huurwoning).
Als het gewoon gelakte deuren waren had ik me daar niet zo'n zorgen om gemaakt maar het zijn ontzettend dure geplastificeerde deuren...

Heeft er iemand tips / suggesties? Deze zijn her en der beschadigd en zien er vrij ouderwets/simpel uit dus het zou vooral mooi zijn als ik ze kan vervangen door iets dat net wat netter is (eventueel met blind schild maar is geen vereiste).

EDIT; anders blijft het toch hetzelfde... https://www.quofi.nl/prod...thoekig-schild-birmingham

EDIT2; deze besteld, zijn ze iig weer nieuw (en met mooiere kruk) https://www.opmaatzagen.n...-birmingham-1117-202kp-f1

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 01-04-2020 12:34 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 16:02
rockerpoet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:16:

[Afbeelding]
Dit is een soort cementspecie waar vroeger tegels in werden gezet.

Vanwaar de vraag? Waarom zou je erin willen boren? Of wil je het verwijderen?

Je kunt er wel in boren. Erachter zal kalkzandsteen, beton, metselwerk o.i.d. zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:50:
[...]

Ik snap het niet helemaal, Ligt aan mij, wil je een platdak of een hellend dak tegen het huis aan? anders gewoon met lood in je voeg.
nee gewoon stenen muur waar hij tegenaan zou komen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Krijnemans schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:14:
[...]

Dit is een soort cementspecie waar vroeger tegels in werden gezet.

Vanwaar de vraag? Waarom zou je erin willen boren? Of wil je het verwijderen?

Je kunt er wel in boren. Erachter zal kalkzandsteen, beton, metselwerk o.i.d. zitten.
Ik wil er in boren ivm plaatsing draadeinden toiletreservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Laatst online: 23:27
Dan is het wellicht handig om even uit te zoeken wat er precies achter zit om te kijken of je daarmee genoeg draagkracht kunt krijgen.

---

k wil in de bijkeuken een gecombineerde afvoer maken voor spoelbak+wasmachine+vaatwasser en nog een vloerputje. Nu loopt daar recht onder een rioolbuis 110. Daar heb ik 75 van afgetakt en die buis steek nu uit de vloer.

Ik had in mn hoofd om daar een sifon/stankslot op te zetten en dan te splitsen naar 3x 50 of 40mm. (de vloerput is al onder de vloer aangesloten uiteraard), maar nu lijken er geen sifons 75 te bestaan.. Iemand tips?

Of zou 50 genoeg zijn voor deze afvoeren samen? dan kan ik nu gewoon een verloopring pakken en verder met 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Dringende vraag voor de gyproc kenners..

Ik sta op t punt een buitenhoek te maken, hier komt een corner bead hoekprofiel op. Weet iemand echter of die corner bead of de afgeschuinde kanten kan, of moet ik de platen afsnijden aan de afgeschuinde kant ?

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

Even een vraag over de HOH afstand van vloerverwarming als hoofdverwarming.

Ik heb een offerte opgevraagd bij een aannemer en aangegeven dat het om hoofdverwarming gaat voor een benedenverdieping van ongeveer 75m2.

Nu geeft die aan dat het bij infrezen 14cm HoH wordt omdat kleiner frezen niet kan en dat als we 10cm willen de hele dekvloer eruit moet en het een ander kostenplaatje wordt.
  • Ik lees overal dat vvw als hoofdverwarming 10cm hart op hart moet zijn, dus 14cm lijkt me niet acceptabel of vergis ik me daarin?
  • En kan frezen echt niet op 10cm h.o.h. of zouden er redenen zijn waarom dan niet kan?
    ik kom bij een korte zoektocht op internet gewoon frezen icm 10hoh tegen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 13:51
@Vliegvlug hier afgelopen jaar ook vloerverwarming laten frezen in cementdekvloer als hoofdverwarming. Hierbij is gewoon 10cm HoH aangehouden. Dit zou m.i. geen probleem moeten zijn. Is ook uitgevoerd door een bedrijf welke gespecialiseerd is in vloerverwarming.

Ging hierbij om een oppervlakte van ongeveer 42m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vliegvlug schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:39:
Ik heb een offerte opgevraagd bij een aannemer en aangegeven dat het om hoofdverwarming gaat voor een benedenverdieping van ongeveer 75m2.
Ik neem aan dat je meerdere offertes aan gaat vragen? Dan hoor je wel wat de andere opnemen in hun offerte..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44
Even een vraag over de HOH afstand van vloerverwarming als hoofdverwarming.

Nu geeft die aan dat het bij infrezen 14cm HoH wordt omdat kleiner frezen niet kan en dat als we 10cm willen de hele dekvloer eruit moet en het een ander kostenplaatje wordt.
  • Ik lees overal dat vvw als hoofdverwarming 10cm hart op hart moet zijn, dus 14cm lijkt me niet acceptabel of vergis ik me daarin?
  • En kan frezen echt niet op 10cm h.o.h. of zouden er redenen zijn waarom dan niet kan?
    ik kom bij een korte zoektocht op internet gewoon frezen icm 10hoh tegen :?
Hoofdverwarming is hoh 10 cm - bijverwarming is hoh 15 cm.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHHPgvFq3ZhzKNrcZaejhXd0CXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZiuqagGizU6WinVjFIYqPC9.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo het cilinderslot van mijn poort deur is afgebroken. Vanaf de andere zijde draait het slot door. Heeft iemand een tip hoe ik het kapotte deel van de cilinder kan verwijderen?

Betreft een lips cilinder en de deur zit nu opslot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

J-Rey schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:42:
@Vliegvlug hier afgelopen jaar ook vloerverwarming laten frezen in cementdekvloer als hoofdverwarming. Hierbij is gewoon 10cm HoH aangehouden. Dit zou m.i. geen probleem moeten zijn. Is ook uitgevoerd door een bedrijf welke gespecialiseerd is in vloerverwarming.

Ging hierbij om een oppervlakte van ongeveer 42m2.
Goed te horen dat het dus wel kan.
Deze aannemer geeft net aan dat zijn freesmachine de bochten niet zo krap kan nemen.
Wat ik wel een merkwaardig verhaal vind want als ik het goed begrepen heb wordt vloerverwarming in groepen met een slakkenhuis patroon gelegd dus dan maakt zo’n machine niets anders dan bochten.

Of wordt vvw ook wel heen en weer gelegd zoals bij een grasmat maaien?

Als we 10 hoh willen gaat hij de dekvloer eruit halen, “cement dekvloeren gaas” neerleggen met daarin de buizen en daarna een nieuwe dekvloer er weer in.
Ik heb nu bij die aannemer de vraag uitstaan wat dat gaat kosten
Vrees de extra kosten wel :|
Question Mark schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:47:
[...]

Ik neem aan dat je meerdere offertes aan gaat vragen? Dan hoor je wel wat de andere opnemen in hun offerte..
Klopt, ik heb ook al een andere offerte liggen, daar stond in dat de dekvloer er helemaal uit gaat en dan tackerplaten en vervolgens een nieuwe dekvloer.
Bij die aannemer heb ik al de vraag liggen of hij niet kan frezen vanwege de kosten ;)
Maar misschien dat hij ook wel zo’n freesmachine heeft die geen krappe bochten kan. Ik wacht zijn antwoord af.
Freubel schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:48:
[...]

Hoofdverwarming is hoh 10 cm - bijverwarming is hoh 15 cm.
Dank voor de bevestiging, 14cm gaan we dan niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 23:18
matthewk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:34:
Dringende vraag voor de gyproc kenners..

Ik sta op t punt een buitenhoek te maken, hier komt een corner bead hoekprofiel op. Weet iemand echter of die corner bead of de afgeschuinde kanten kan, of moet ik de platen afsnijden aan de afgeschuinde kant ?
Kan beiden als er vervolgens overheen gestuct wordt.
Als je enkel de naden dichtmaakt, heeft het de voorkeur de afgeschuinde kant te gebruiken omdat je dan minder hoogteverschil hoeft weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

groggy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:10:
[Afbeelding]

Hallo het cilinderslot van mijn poort deur is afgebroken. Vanaf de andere zijde draait het slot door. Heeft iemand een tip hoe ik het kapotte deel van de cilinder kan verwijderen?

Slotenmaker bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

En niet de bovenste resultaten op Google want dan krijg je waarschijnlijk een dikke rekening gepresenteerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:41

_Ernst_

Mark It Zero!

Dan is het geen DIY meer natuurlijk ;)

Aangezet de kern er al uit getrokken lijkt te zijn: met een beetje geluk zou je met een schroevendraaier het slot gewoon open moeten kunnen draaien, het proberen waard.

Anders het schildje verwijderen (eventueel met 2 man om het schroefje aan de andere kant tegen te houden), een grote bahco op het uiteinde van de cilinder zetten en op en neer bewegen zodat hij doormidden breekt. Vervolgens cilinder eruit trekken en met een bouwsleutel het slot open draaien.

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
[Afbeelding]

Zit ie op slot of enkel de dagschoot?
In het laatste geval kun je proberen de dagschoot te flippen/terug te duwen en de schroef die de cilinder mee vast zit gewoon los te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
wmeester schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:17:
[...]

Zit ie op slot of enkel de dagschoot?
In het laatste geval kun je proberen de dagschoot te flippen/terug te duwen en de schroef die de cilinder mee vast zit gewoon los te draaien.
Hij zit op slot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52

Rmg

Je zult wat overgebleven is van de cylinder moeten draaien. Met een schroevendraaier of de korte kant van een inbussleutel of iets anders met hoek er in.

Waarschijnlijk gaat dat niet zo makkelijk want het is de inbrekers die hebben lopen kerntrekken ook niet gelukt

[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 01-04-2020 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Kun je net zo goed zelf het kapot boren, want dat is het enige wat die gasten doen. Flipperen of kapot boren en dan een rekening van 200,- neerleggen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
[...]
[...]
Zoals iemand anders al aangaf zou ik nog een aantal offertes opvragen. Het is zonde om de slangen meer dan 10cm uit elkaar te laten leggen als je het nu nieuw gaat aanleggen. Grotere afstand = minder slanglengte = minder capaciteit. Zeker als je (ooit) van plan bent een warmtepomp te nemen dan wil je juist een kleine HOH-afstand zodat je lekker veel capaciteit hebt.

Ik zou dan ook niet met deze partij in zee gaan, klinkt niet alsof men er echt ervaren mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
BlueMotion schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:50:
Dan is het wellicht handig om even uit te zoeken wat er precies achter zit om te kijken of je daarmee genoeg draagkracht kunt krijgen.

---

k wil in de bijkeuken een gecombineerde afvoer maken voor spoelbak+wasmachine+vaatwasser en nog een vloerputje. Nu loopt daar recht onder een rioolbuis 110. Daar heb ik 75 van afgetakt en die buis steek nu uit de vloer.

Ik had in mn hoofd om daar een sifon/stankslot op te zetten en dan te splitsen naar 3x 50 of 40mm. (de vloerput is al onder de vloer aangesloten uiteraard), maar nu lijken er geen sifons 75 te bestaan.. Iemand tips?

Of zou 50 genoeg zijn voor deze afvoeren samen? dan kan ik nu gewoon een verloopring pakken en verder met 50.
T-stuk of y-stuk- en twee verlopen 75-50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 23:36
Waar er volgens de tekening 8cm XPS onder de woonkamervloer had moeten liggen is dit in werkelijkheid maar 5cm EPS. Voel me toch wel een beetje genomen door de verkopers (die het huis gebouwd hebben) want nu moet de vloer er zeker uit voor er vloerverwarming op komt :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVS2NGsV16_2My5wrKA8tK0uumk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQQ4BnaRBN3lDYsdqMdSvTxi.jpg?f=fotoalbum_large

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:48
Vliegvlug schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:39:
[...]

Goed te horen dat het dus wel kan.
Deze aannemer geeft net aan dat zijn freesmachine de bochten niet zo krap kan nemen.
Wat ik wel een merkwaardig verhaal vind want als ik het goed begrepen heb wordt vloerverwarming in groepen met een slakkenhuis patroon gelegd dus dan maakt zo’n machine niets anders dan bochten.

Of wordt vvw ook wel heen en weer gelegd zoals bij een grasmat maaien?

Als we 10 hoh willen gaat hij de dekvloer eruit halen, “cement dekvloeren gaas” neerleggen met daarin de buizen en daarna een nieuwe dekvloer er weer in.
Ik heb nu bij die aannemer de vraag uitstaan wat dat gaat kosten
Vrees de extra kosten wel :|

[...]

Klopt, ik heb ook al een andere offerte liggen, daar stond in dat de dekvloer er helemaal uit gaat en dan tackerplaten en vervolgens een nieuwe dekvloer.
Bij die aannemer heb ik al de vraag liggen of hij niet kan frezen vanwege de kosten ;)
Maar misschien dat hij ook wel zo’n freesmachine heeft die geen krappe bochten kan. Ik wacht zijn antwoord af.

[...]

Dank voor de bevestiging, 14cm gaan we dan niet doen.
De hart-op-hart-afstand moet je bepalen op basis van de afgifte die je benodigd bent. Om nu simpelweg te zeggen 10 cm is hoofdverwarming en 15 is bijverwarming is te kort door de bocht.
De hart-op-hart-afstand bepaal je op basis van wat je aan vermogen nodig bent.
Wat je zou kunnen doen is kijken wat voor afgifte je radiatoren nu hebben (ervan uitgaande dat je radiatoren hebt), dan weet je ook wat de vloerverwarming moet doen.

Wellicht weet je niet wat voor merk en type radiatoren je hebt, dan kun je daar bijvoorbeeld de omrekensoftware (Excel-bestand) van Brugman voor gebruiken. Even temperaturen invullen, kijken welk type overeenkomt en je hebt voor alle maten een redelijke indicatie want tussen de wat oudere merken radiatoren zit niet zoveel verschil is mijn ervaring.
Vaak zijn je radiatoren trouwens wel overgedimensioneerd omdat je ze over de volledige breedte van het raam wil in verband met koudeval, maar dit geeft toch wel een goede indicatie.

Als je het vermogen weet kun je aan de hand van de tabel van de vloerverwarming bepalen wat de afstand moet worden. Zie bijvoorbeeld die van WTH.

Kan ook in de kosten schelen dus zeker de moeite waard om even uit te zoeken.

Als je trouwens op bijvoorbeeld 15 cm uitkomt zou ik de randzone (de eerste 1,5 meter langs ramen) iets dichter bij elkaar leggen, dus op 10 cm. Door ze hier wat dichter bij elkaar te leggen kun je de koudeval van het glas opvangen (ervan uitgaande dat je niet triple glas hebt maar "standaard HR++").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

decipherer schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:41:
Waar er volgens de tekening 8cm XPS onder de woonkamervloer had moeten liggen is dit in werkelijkheid maar 5cm EPS. Voel me toch wel een beetje genomen door de verkopers (die het huis gebouwd hebben) want nu moet de vloer er zeker uit voor er vloerverwarming op komt :(

[Afbeelding]
Samengedrukt misschien? Maar dan nog, is die 3cm het waard om alles eruit te slopen? Of ben je van plan om waanzinnig te isoleren?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:48
BlueMotion schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:50:

---

Officieel moet je dat inderdaad op een 75 mm aansluiten. Maar een sifon kun je zelf simpel maken van meerdere 90 graden bochten. Eventueel plaats je een schroefdeksel als ontstoppingsmogelijkheid. Wel goed opletten op de lengtes tussen de bochten want je moet natuurlijk wel voldoende hoogteverschil hebben voor een waterslot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Paul Hewson schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:57:
[...]

Officieel moet je dat inderdaad op een 75 mm aansluiten. Maar een sifon kun je zelf simpel maken van meerdere 90 graden bochten.
Ik zou 45 graden bochten gebruiken. Dat geeft een betere doorstroming en minder kans op verstoppingen.
Jelte,89 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:50:
[...]
Klopt, de linkerkant gezien op de foto, waar ga je deze toepassen? badkamer gezien de hoge mate van dampremming? Sd van 1200m?
[...]
Mooi, dan heb ik het goed gedaan :P
Ik ben het dak van mijn zolder aan het na-isoleren. Omdat er aan de buitenkant van het dakbeschot 5cm PUR zit en er aan de binnekant 84mm Resolplaat komt wil ik het zo dicht mogelijk afwerken om vochtproblemen te voorkomen.
Sd van > 1000 is misschien wat overkill maar de meerplijs is niet heel veel hoger. Het is een stuk duurder om over 5 jaar erachter komen dat het hele dak aan het wegrotten is...

[ Voor 20% gewijzigd door Ethnocentrix op 02-04-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 14:08
Goudvis schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Daar hoef je niet bang voor te zijn in mijn ervaring. Gipsplaten zijn behoorlijk buigslap (maw: stijf).
Voor de volledigheid van mijn vraag: Heb bij knauf nog wat info gevonden, en blijkbaar kan het toch zijn dat de platen gaan doorhangen.
Na het monteren van de platen moet direct met het pleisteren worden begonnen, omdat niet bepleisterde Knauf Stuc-platen na een poosje gaan doorhangen
Zie https://www.knauf.nl/medi...tstructie)_-_feb_2002.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Beetje domme vraag, maar hoe krijg ik de omtrek berekenen op de hoogte hoogte?
Omtrek is pi*diameter. De diameter kun je meten met een schuifmaat of op andere ingenieuze wijzes, de omtrek kun je dan best wel eenvoudig berekenen.

Met een rolmaat of meetlint kun je niks berekenen, alleen maar meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een aantal buitenkranen waar ik een tuinslang koppelstuk op wil schroeven. Ik kan echter niet uit aan de maatvoering die gehanteerd wordt. Sommige webshops hanteren een Engelse maat (1/2 inch, 3/4 inch of 1 inch) terwijl bij andere een maat in millimeters staat (21mm, 26,5mm of 33mm). Op de Gardena website komt 33mm dan overeen met 1" wat ik niet snap aangezien één inch ongeveer 25mm is :?

Als ik mijn kraan meet dan lijkt de doorsnede ongeveer 2,5cm te zijn dus kom ik dan uit op een 1" koppelstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:11

Kun je de scharnieren niet loshalen?
Als die los kunnen dan kan je de deur er waarschijnlijk wel uitkrijgen.
Op de kopse kant van de deur kun je dan het slot verwijderen en er een nieuwe in doen.
Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.