Eigenlijk zou afgelopen 6 maart een kleine kudde Polen bij mij beginnen om de bovenverdieping te renoveren:
- strippen
- omhoog trekken muren (de huidige muren houden spontaan op bij 2.40 m - ook die met de buren links

)
- vervangen van 1 en maken nieuwe dakkapel
- plaatsen zoldering en vlizo op de overloop
- vervangen stalen balk die nu een deel van het dak draagt op een andere manier (met slapers en zut)
- isoleren
- afwerken / stucken.
Alleen tja, Corona he.. Dus de Polen blijven even in quarantaine in het thuisland. En ik zit ook thuis. Qua opbouw ben ik niet handig genoeg, maar slopen en puin wegrijden naar de stort: Yes I Can! Dus de grootste kamer alvast leeggeruimd voor zover mogelijk. Dat scheelt dan zo dadelijk ook weer in de kosten, want dat scheelt uren werk voor mijn gewaardeerde werkers als ze weer vrij in Nederland mogen ademen.
Maar leuk joh, wat je allemaal tegenkomt. Het huis is rond 1890/1900 gebouwd, het stadsarchief is daar niet helemaal eenduidig in. Destijds met
houten scheidingswanden tussen mijn buren links. De wanden met de rechterburen zijn gelukkig wel steense muren.
In 1947 is er een verbouwing geweest waarbij ze muren hebben opgetrokken binnen rondom mijn kamers (dat was voorheen ook hout) en als scheidingswand bij de buren. Tot 2.40 hoog dan, vlak daaronder is er een plafond geplaatst onder het mom van: wat niet weet wat niet deert. Waar ik nog niet achter ben is hoe de woningscheidende wand is opgebouwd, dat kan ik niet zien. Ik hoop dat het een steense muur is, maar zou ook zomaar een plaat hout waar een laag stucksel tegen aan is gekwakt. Wel ben ik er zeker van dat het niet voldoet aan de wat modernere woningbouwbesluiten/normen.
In 1992 heeft de toenmalige huurbaas (Mitros - woningcoöperatie) alles gerenoveerd en geïsoleerd op deze verdieping. Nou ja, voor zover mogelijk dan. In de praktijk hebben ze her en der een fladdertje glaswol neergelegd op de gipsplaten, maar zeker niet overal en al helemaal niet strak tegen het dakbeschot aan.
Ja joh, gewoon nog een zoldering erin. Leuk bedacht, maar why?
De hoeveelheid ruimte wordt wel fors meer he

. Volgens mij wordt het wel mooi, zeker als we (dat is het plan) die grote balken wel in het zicht kunnen houden.