zo, dan nu de officiele update, na de post van
een tijdje terug
zo'n drie maanden geleden ben ik met het briljante idee gekomen om akoestische panelen te installeren in mijn woonkamer.
Natuurlijk ga je die niet kopen, maar zelf maken. Het idee begon met een inspiratie.
De volgende stap was natuurlijk een concept.
Ik heb twee flinke planken douglas fir gekocht, en deze met assistentie van @
s0ulmaster over de tafelzaag en afkortzaag gehaald, om zo een eerste prototype te maken.
Het eerste prototype was succesvol, en nu was het tijd om er genoeg te maken om een muur te vullen. Met de planken die ik had kon ik zo'n 50 stuks maken. Na wat stukken die uit elkaar vielen door de knoesten, had ik genoeg houtjes om 46 driehoekjes te maken.
Deze heb ik verlijmd en dit was meteen een mooi excuus om een spijkerpoepert aan te schaffen.
Netjes alle hoekjes er af gezaagd met de hand, en alle driehoekjes opgeschuurd.
:strip_exif()/f/image/mQCNevI4zCP722P83rq0Onzz.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit moment besefte ik me pas hoe veel werk het eigenlijk was. Een paar planken over de tafelzaag is nog wel zo gedaan, maar alles zagen en opschuren is echt een rotwerk als je het 46 keer moet doen.
De volgende stap was stof uitzoeken en de driehoeken stofferen. Omdat ik een scherpe hoek had, en geen naden wilde zien heb ik een hele rekbare stof gekozen. Na een aantal proefstalen voor stof en kleur gekozen om drie verschillende kleuren te maken.
In eerste instantie wilde ik de stof vastnieten aan de frames. Dit bleek alleen minder makkelijk dan gedacht, en ik had nog een potje textiellijm liggen. Dat ging een stuk beter en uiteindelijk heb ik alles vastgelijmd. Dit heeft me ook een aantal avonden gekost.
Na dat ik ze allemaal heb gestoffeerd heb ik ze gevuld met steenwol. Dit schijn goede akoestische eigenschappen te hebben, is niet heel duur, en redelijk makkelijk te bewerken.
Na vier weken regelmatig 's avonds knippen en plakken was het dan eindelijk gedaan. De achterkanten allemaal dichtgemaakt met een voering-stof, en klittenband bevestigd aan de frames en aan de muur.
En het eindresultaat:
Totale kosten: <80 euro voor 46 panelen.
Hout 33 euro
Steenwol 15 euro
Stof 29 euro
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.