[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.049 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
PaT schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:44:
[...]

Ahh crap :(

Vandaag bezig geweest de laatste plinten definitief op hun plek te zetten. Het blijft altijd een rotklus met een huis dat schots en scheef is. Zo ben je zomaar 4 uur verder en dan denk je echt, wat heb ik nou eigenlijk allemaal gedaan in die tijd?
Nog een paar plakplintjes morgen en dan hebben we dit klusje nog mooi in 2019 afgerond.
Same hier, inderdaad een rotklus, ookal heb ik een mooie afkortzaag... Heb zwarte genomen, bijkomend voordeel daarvan is dat de 'foutjes' en kiertjes niet te zien zijn, scheelt weer afkitten.

Ik heb trouwens deze keer clips genomen waarmee je ze vast kan zetten ipv montagekit. Werkt erg fijn moet ik zeggen, zeker als je een paar muren tegelijk aftekent en die clips monteert. Dan zit het ook gelijk vast, zeker bij kromme muren is dat fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:28

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TheJVH schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:32:
[...]

Same hier, inderdaad een rotklus, ookal heb ik een mooie afkortzaag... Heb zwarte genomen, bijkomend voordeel daarvan is dat de 'foutjes' en kiertjes niet te zien zijn, scheelt weer afkitten.

Ik heb trouwens deze keer clips genomen waarmee je ze vast kan zetten ipv montagekit. Werkt erg fijn moet ik zeggen, zeker als je een paar muren tegelijk aftekent en die clips monteert. Dan zit het ook gelijk vast, zeker bij kromme muren is dat fijn.
Day belooft veel goeds. ;) Wij hebben in dit huis ongeveer elke meter een hoekje zitten. :( Afkortzaag komt met de post deze week, maar de plinten moeten ook nog geverfd worden.

Plan is nu eerst zagen en dan verven. Verder moeten we de plinten wel plakken.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met het netwerk aanleggen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:34

rickysedai

Whoop whoop

Wel echt herkenbaar zo’n kerst- en dus klusvakantie.

Klussen tot nu toe:
- plafond zolder voegen, schuren en kitten
- plinten herplakken (paar los gegaan)
- Luik van de kruipruimte luchtdicht gemaakt
- raam slaapkamer opnieuw kitten
- nieuwe douchekraan installeren
- lampjes auto vervangen
- radiatorombouw gemaakt woonkamer (2x)
- nieuwe raambekleding slaapkamer
- knieschot gemaakt op zolder

Nog te doen:
- plafond zolder verder afmaken
- lamp ophangen en kast installeren

😅

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha same here, heel veel klusjes afgerond, en met name schilder en kitwerk her en der. Kleine reparaties en van dat soort onzin. Maar uiteindelijk best veel kunnen doen zo. :)

Daarnaast nog een uitgefikt stopcontact gehad van de boiler die ik vervangen heb met een (tijd)schakeling in de meterkast en vaste aansluiting. Kon er nog wel bij allemaal. :+

Nu wachten op de nieuwe gordijnen, huidige zijn een beetje te kort nu ze mooi op de dag gemonteerd hangen ipv op het raam. :P

[ Voor 48% gewijzigd door Joopieboy op 30-12-2019 12:15 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:30

MJV

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 30 december 2019 @ 06:45:
[...]

Day belooft veel goeds. ;) Wij hebben in dit huis ongeveer elke meter een hoekje zitten. :( Afkortzaag komt met de post deze week, maar de plinten moeten ook nog geverfd worden.

Plan is nu eerst zagen en dan verven. Verder moeten we de plinten wel plakken.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met het netwerk aanleggen.
Koop "HIGH TACK" Montagekit (bijvoorbeeld van Den Braven), dat spul plakt heel erg goed. Beste is naar wat ik me heb laten vertellen, pas verven na het op de muur lijmen en afkitten. Dan verf je de kit ook mee, en heeft die minder kans op scheuren/verkleuren naar verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MJV schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:15:
[...]

Koop "HIGH TACK" Montagekit (bijvoorbeeld van Den Braven), dat spul plakt heel erg goed. Beste is naar wat ik me heb laten vertellen, pas verven na het op de muur lijmen en afkitten. Dan verf je de kit ook mee, en heeft die minder kans op scheuren/verkleuren naar verloop van tijd.
Nu was de bedoeling om ze eerst te zagen, dan te verven en daarna te plakken. Scheelt een hoop afplakwerk.

Maar het is inderdaad misschien wel beter om de als laatste pas te verven, dan heb je geen gemiste randjes en kit meer.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Bovendien hou je toch altijd wel naden tussen de plint en de muur. Die kun je dus het beste afkitten en daarna pas schilderen. Tis helaas wel meer werk, maar dat is het vaak toch wel als je het beste resultaat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

hpmkruit schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:26:
Bovendien hou je toch altijd wel naden tussen de plint en de muur. Die kun je dus het beste afkitten en daarna pas schilderen. Tis helaas wel meer werk, maar dat is het vaak toch wel als je het beste resultaat wilt.
Kitten, afplakken, schilderen, hoop werk idd maar wel nodig om het netjes te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Vastkitten en afkitten zijn twee verschillende dingen. Of plakken jullie er zoveel high-tack achter dat er bovenuit komt :?

Ik zou ze eerst schilderen in RAL kleur X, dan tegen de muur plakken met high-tack en daarna desgewenst het randje afkitten met kit in dezelfde RAL X.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 20:00

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Kapstok geklust :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bb0TnOlHrNm12N1AoPnpN2ax/full.jpg

Hier de 'how-to': https://imgur.com/a/2IfYoMU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dreamscape schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:18:
Vastkitten en afkitten zijn twee verschillende dingen. Of plakken jullie er zoveel high-tack achter dat er bovenuit komt :?

Ik zou ze eerst schilderen in RAL kleur X, dan tegen de muur plakken met high-tack en daarna desgewenst het randje afkitten met kit in dezelfde RAL X.
Dat is dan 9016 voor ons. Al hebben we nu net verf kleur wit, want de 9016 leek er erg grijs naast.

Dit was ook ons eerste idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Grappig projectje, wel aan de prijzige kant denk ik met aanschaf van die 24mm boor. :+ Maar een kapstokje klussen is altijd leuk :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3Yw4G6yeNFpc/1k0.jpg

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kapstok klussen is altijd leuk, maar vaak niet sterk zat voor wat motorjassen en ander spul. :+ Ik heb gewoon een open kast staan, veel steviger. :P Plus hangen je jassen niet tegen de muur!
dreamscape schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:18:

Kit in kleur? Dat is nieuw voor mij. :P

En in het geval hier, als je een muur in 9001 of 9010 heb geschilderd en dan de randen heb afgekit met standaard acrylaatkit, die wordt altijd vuil en grijs/grauw plus stoffig. Dus beter kun je kit overschilderen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 30-12-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Ik zou het ook niet doen, maar een snelle google actie levert dit op: https://www.kitcentrum.nl...silicon-218-op-ral-kleur/

30 euro per kitbus is behoorlijk prijzig. En dan maar hopen dat de kleur niet afwijkt van je verf. RAL code is ook geen enkele garantie voor kleurechtheid is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:42
Ik heb eens kit in 9010 gehad. Maar los van dat de kleur niet goed overeen komt blijft stof mij te goed hechten aan kit. Ik neem altijd gewoon wit of transparant en schilder daarna met goed afplakwerk de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier in huis vrij veel afgekit in ral7016 van ottoseal. Prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Nou hier volop klussen, net voor kerst de sleutel gehad van ons nieuwe huis en hebben al aardig wat gedaan!

- laminaatvloeren verwijderd
- vloerbedekking verwijderd (k*tklus!)
- Keuken eruit gesloopt
- alle ruimtes voorzien van aardedraad (geaarde stopcontacten overal nu)
- woonkamer geschilderd
- kamers boven geschilderd

Vandaag is de stuccer geweest die heeft de keuken weer glad gestuct.
Nu wordt het wachten op wat vakmannen, dakkapel komt volgende week, keuken over 3 weken, zolderverbouwing na de dakkapel.
Genoeg te doen dus :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Martinusz schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:44:
Nou hier volop klussen, net voor kerst de sleutel gehad van ons nieuwe huis en hebben al aardig wat gedaan!

- laminaatvloeren verwijderd
- vloerbedekking verwijderd (k*tklus!)
- Keuken eruit gesloopt
- alle ruimtes voorzien van aardedraad (geaarde stopcontacten overal nu)
- woonkamer geschilderd
- kamers boven geschilderd

Vandaag is de stuccer geweest die heeft de keuken weer glad gestuct.
Nu wordt het wachten op wat vakmannen, dakkapel komt volgende week, keuken over 3 weken, zolderverbouwing na de dakkapel.
Genoeg te doen dus :)
Zeg, dit is het DIY Q&A en showcase topic. Die vakmannen zijn geen DIY en over je reeds gedane werk had je weinig Q&A. Dus, showen maar! Je hebt toch wel wat foto'a geschoten van je werk? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
dreamscape schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:02:
[...]

Zeg, dit is het DIY Q&A en showcase topic. Die vakmannen zijn geen DIY en over je reeds gedane werk had je weinig Q&A. Dus, showen maar! Je hebt toch wel wat foto'a geschoten van je werk? ;)
Nou vooruit, paar foto’s:

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yp2zQBQJrFuLdxTb4Wlt9NBI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x2CG5WSXcDPXYRXEjHPMT5c5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NShglnEI8l22GCZgHVqGDdgx/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:34
Ik stond daarstraks toch wel even raar te kijken, toen ik alle randen van het plafond eraf had gehaald, een tikkie tegen een plaat gaf en deze hele zachtboardplaat in 1x naar beneden kwam. En daarna met zijn buurman net zo. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d0b0gQth.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/15bD0pch.jpg

Had daarna wel wat spijkertjes te trekken. :) Anyhow, 3 kamers nu plafonds en plinten eruit. Weg met die rotzooi. En ohja, wat doe je als vorige bewoners als je last hebt van lekkage? Dan leg je gebruikte plastic zakken los over de kabels en centraaldozen heen. :D :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WimdudDh.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Wat die laatste foto betreft: als je de volgende keer een muur verft, haal dan even de kapjes van het schakelmateriaal af. Dan kun je vrij zorgeloos schilderen, want een beetje verf op het metalen frame is niet zo heel erg. Kost minder tijd dan heel precies afplakken.

Ik neem trouwens aan dat er vloerverwarming in de keuken ligt? Die thermostaat (een RTL?) lijkt straks weer in een kastje te belanden. Hoeft geen probleem te zijn, tenzij je daar een keukenboiler of Quooker hebt staan en dat ding net iets warmer wordt dan nodig. Iets om even te overleggen met de mannen die de keuken gaan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
dreamscape schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:13:
[...]

Wat die laatste foto betreft: als je de volgende keer een muur verft, haal dan even de kapjes van het schakelmateriaal af. Dan kun je vrij zorgeloos schilderen, want een beetje verf op het metalen frame is niet zo heel erg. Kost minder tijd dan heel precies afplakken.

Ik neem trouwens aan dat er vloerverwarming in de keuken ligt? Die thermostaat (een RTL?) lijkt straks weer in een kastje te belanden. Hoeft geen probleem te zijn, tenzij je daar een keukenboiler of Quooker hebt staan en dat ding net iets warmer wordt dan nodig. Iets om even te overleggen met de mannen die de keuken gaan plaatsen.
Dat was inderdaad luiigheid, echter er ligt al nieuw schakelmateriaal klaar, sterker nog het zit er inmiddels op :P

Er zit inderdaad vloerverwarming in de (bij)keuken, we hebben geen Quooker dus geen probleem voor in het kastje :)

Keuken gestuct:
Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lKG2BUhpghKnvLxtUc7WlnH4/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7kAmoHmrD27DjoVCOeIFBle2/thumb.jpg

Keuken zoals die moet worden (met portugese tegelvloer):
Forum
Keuken achteraanzichtKeuken vooraanzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g66kS7NyFd5I9bSpz5HjUPmW/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:54
Pizza_Boom schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:18:
Ik stond daarstraks toch wel even raar te kijken, toen ik alle randen van het plafond eraf had gehaald, een tikkie tegen een plaat gaf en deze hele zachtboardplaat in 1x naar beneden kwam. En daarna met zijn buurman net zo. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had daarna wel wat spijkertjes te trekken. :) Anyhow, 3 kamers nu plafonds en plinten eruit. Weg met die rotzooi. En ohja, wat doe je als vorige bewoners als je last hebt van lekkage? Dan leg je gebruikte plastic zakken los over de kabels en centraaldozen heen. :D :D

[Afbeelding]
Ga je de verdiepingsvloer nog isoleren? Ik heb er 10cm steenwol tussen zitten en dat scheelt echt enorm qua geluid. Extra isolatie is natuurlijk ook niet vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:34
bazzzzzz schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:04:
[...]

Ga je de verdiepingsvloer nog isoleren? Ik heb er 10cm steenwol tussen zitten en dat scheelt echt enorm qua geluid. Extra isolatie is natuurlijk ook niet vervelend
Het is de zoldervloer waar we tegenaan kijken, maar de wens is wel om daar op termijn een verhoging op te zetten, zodat er meer loopruimte dan de 30 cm vanaf de nok over blijft en het een volwaardige etage wordt. :+ Deze huizen zijn sowieso erg gehorig, dus alle isolatie is meegenomen. Zo zijn deze dragende balken bijvoorbeeld her en der ook gewoon met metalen strips doorverbonden aan die bij de buren. :X 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Martinusz schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:26:
Dat was inderdaad luiigheid, echter er ligt al nieuw schakelmateriaal klaar, sterker nog het zit er inmiddels op :P
Dan was zelfs afplakken niet nodig. Al snap ik dat dat toch wat raar aanvoelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Buren stonden vandaag vreemd te kijken, ik voerde 3 verwarmingen af .. tja als je ze niet nodig hebt ..
ze staan wel vreemd te kijken dat je je huis op 20 graden houd voor de helft van hun kosten :+ tja oudjes vinden investeren in het huis niet nodig ..

Volgend jaar nog 4 (1ste verdieping) .. en badkamer renovatie op de planning .. en ventilatie retrofit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

vso schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:47:
Buren stonden vandaag vreemd te kijken, ik voerde 3 verwarmingen af .. tja als je ze niet nodig hebt ..
ze staan wel vreemd te kijken dat je je huis op 20 graden houd voor de helft van hun kosten :+ tja oudjes vinden investeren in het huis niet nodig ..

Volgend jaar nog 4 (1ste verdieping) .. en badkamer renovatie op de planning .. en ventilatie retrofit ..
Lekker bezig!

Buren hier verbazen zich er ook over dat ik zoveel tijd en moeite doe om mijn vloerverwarming goed in te regelen en bij te houden, zelfde dat ik nu zoveel moeite doe om bij de leverancier wat vervangen te krijgen om ook aan de aanvoerkant de optimalisatie door te voeren.

Buren boven mij zijn van mening dat die verantwoordelijkheid en kennis en ervaring bij de leverancier moet liggen. Prima, gelukkig verbruik ik de helft van wat zei doen. 8)

Mooiste is dat er toch inmiddels aan aantal hier ook aankloppen voor vragen en bij problemen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

ro3lie schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:43:
[...]

Mijn huidige woning bestaat grotendeels uit korrelbeton. (Al het vermalen puin van Rotterdam -1945 in een mal met beton..)
Gevolg is dat de boor altijd weg schiet. Mijn ervaring is vooral een goed handvat en voorboren. En dan nog kiest de boor voor de weg van de minste weerstand en krijg je soms een sleuf..

Zelf moet ik door de korrels puin ook vaak werken met een chemisch anker. Pluggen pakken niks vast door holle ruimtes
Meestal draai in dat soort materiaal moeiteloos direct een schroef in dus zonder plug. In oude porisostenen lukt dat meestal ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Joopieboy schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:55:
[...]

Lekker bezig!

Buren hier verbazen zich er ook over dat ik zoveel tijd en moeite doe om mijn vloerverwarming goed in te regelen en bij te houden, zelfde dat ik nu zoveel moeite doe om bij de leverancier wat vervangen te krijgen om ook aan de aanvoerkant de optimalisatie door te voeren.

Buren boven mij zijn van mening dat die verantwoordelijkheid en kennis en ervaring bij de leverancier moet liggen. Prima, gelukkig verbruik ik de helft van wat zei doen. 8)

Mooiste is dat er toch inmiddels aan aantal hier ook aankloppen voor vragen en bij problemen. :P
Ach weetje ik doe het voor me gezin, we houden extra euro's over dat investeer ik eerst in me huis..

tja als je een beetje de kat uit de boom kijkt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, same here. :) Ik kom af van 3500 kwh elektro per jaar en 130 euro warmte per maand. Dat wat ik inmiddels bespaar daar kan ik zat leuke dingen van doen. :)

Leuk hoor zo een energiezuinig appartement, maar het komt ook niet vanzelf. ;)

Nu 2300kwh laatste jaar, in januari benieuwd. :) Warmte 90 euro, en ik hoop na de aankomende aanpassing/reparatie naar 70 terug te kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:59
MLLL schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:13:
[...]

Meestal draai in dat soort materiaal moeiteloos direct een schroef in dus zonder plug. In oude porisostenen lukt dat meestal ook.
Een enkel schilderij hangt ook zo :+
Maar een dragende plank of tv beugel vereist wel een aantal gaten op dezelfde hoogte. En dat is en blijft hier altijd lastig.. blij dat ik er zo van af ben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dreamscape schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:29:
[...]

Dan was zelfs afplakken niet nodig. Al snap ik dat dat toch wat raar aanvoelt...
Het was ook niet afgeplakt :p zo gek ben ik niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stroom zit ik op 4000 kwh en daar blijf ik op (keuze) ..gas is van 190 naar 70,- gedaald en ik hoop nog een 50% winst te gaan behalen ..

ps gedeelte ervan is ramen laten zetten,

Maar ik ga ook wat (buiten)muren aan de binnenzijde opdikken met Wediplaat en andere ruimtes isoleren ermee .. ramen mogen wel na 30 a 40 jaar vervangen worden .. scheelt schilderen :)

met de badkamer neem ik gelijk een slaapkamer met dakkapel onder handen, hierdoor krijg ik gelijk "toegang" tot de ventilatie in huis (spirobuis) die ik denk compleet vervang/renoveer met flexibele ventilatie buis oid ..

Dan kan ik gelijk de balans/wtw ventilatie installeren, alleen nog "verzinnen" hoe ik de verse lucht binnen ga trekken.

[ Voor 67% gewijzigd door vso op 31-12-2019 00:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 22:14
Netjes! Geeft toch altijd meer voldoening als je iets van jezelf ziet hangen/staan in huis. Zo heb ik recent deze gemaakt van wat leftover steigerhout:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3LTZ71om.jpg

Aan de muur bevestigd middels een french cleat, ben benieuwd of ie de eerstvolgende verjaardag overleeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vso schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:59:
... hierdoor krijg ik gelijk "toegang" tot de ventilatie in huis (spirobuis) die ik denk compleet vervang/renoveer met flexibele ventilatie buis oid ..

Dan kan ik gelijk de balans/wtw ventilatie installeren, alleen nog "verzinnen" hoe ik de verse lucht binnen ga trekken.
Als je iets niet wil is flexibele buis in je mv. Dat maakt veel meer herrie dan een gladde buis.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
Vinze schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:07:
[...]

Netjes! Geeft toch altijd meer voldoening als je iets van jezelf ziet hangen/staan in huis. Zo heb ik recent deze gemaakt van wat leftover steigerhout:

[Afbeelding]

Aan de muur bevestigd middels een french cleat, ben benieuwd of ie de eerstvolgende verjaardag overleeft :+
Hey, exact dit wilde ik zelf ook gaan maken deze week! Heb je toevallig tekeningen beschikbaar?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 22:14
Hmmbob schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:27:
[...]

Hey, exact dit wilde ik zelf ook gaan maken deze week! Heb je toevallig tekeningen beschikbaar?
Nee ik heb geen tekeningen of iets, paar steigerhouten planken op maat gezaagd en in elkaar geschroefd/gelijmd en de maatvoering gaandeweg bepaald. Maar het is niet zo moeilijk dus ik denk dat je zonder tekeningen dit ook wel in een middagje in elkaar kan zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In de badkamer wil ik een spiegelkastje ophangen boven de wastafel, maar de badkamer is niet tot het plafond aan toe betegeld. Het kastje komt dus half op de muur en half op de tegels te hangen. Hoe los je zoiets op?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:12
aawe mwan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:12:
In de badkamer wil ik een spiegelkastje ophangen boven de wastafel, maar de badkamer is niet tot het plafond aan toe betegeld. Het kastje komt dus half op de muur en half op de tegels te hangen. Hoe los je zoiets op?
De haken waar je het kastje aan hangt niet zo ver de muur in draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:17
Of een klein strookje multiplex van ongeveer de tegeldikte ter hoogte van de bevestigingspunten lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
Vraagje vanuit een beginnende hout klusser. Elektro etc ben ik handig zat mee, maar zelf dingen met hout maken (nog) niet. Afgelopen zomer wel mijn veranda dichtgemaakt en dat vond ik leuk werk.
GAEvakYD in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Nu wil ik in het voorjaar een buitenkeuken gaan maken. Ik heb al diverse bouwtekeningen gevonden, maar ik wil eigenlijk met iets kleins beginnen zoals met een Kliko ombouw. Dan kan ik een beetje inkomen met het maken van kastjes en constructie etc.

Aangezien die kliko natuurlijk altijd in weer en wind staan ben ik bang dat steigerhout niet handig is. Maar hardhout lijkt me ook wel heel erg prijzig voor een ombouw. Wat voor hout raden jullie aan voor zoiets wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft? Zelf kwam ik na wat zoeken op Douglas uit, maar geen idee of er betere keuzes zijn.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
GAEvakYD schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:12:
Vraagje vanuit een beginnende hout klusser. Elektro etc ben ik handig zat mee, maar zelf dingen met hout maken (nog) niet. Afgelopen zomer wel mijn veranda dichtgemaakt en dat vond ik leuk werk.
GAEvakYD in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Nu wil ik in het voorjaar een buitenkeuken gaan maken. Ik heb al diverse bouwtekeningen gevonden, maar ik wil eigenlijk met iets kleins beginnen zoals met een Kliko ombouw. Dan kan ik een beetje inkomen met het maken van kastjes en constructie etc.

Aangezien die kliko natuurlijk altijd in weer en wind staan ben ik bang dat steigerhout niet handig is. Maar hardhout lijkt me ook wel heel erg prijzig voor een ombouw. Wat voor hout raden jullie aan voor zoiets wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft? Zelf kwam ik na wat zoeken op Douglas uit, maar geen idee of er betere keuzes zijn.
Geïmpregneerd grenen/vuren kan je onbehandeld prima gebruiken buiten, wordt voor de meeste schuttingen gebruikt. Douglas daarentegen vind ik persoonlijk een stuk mooier, maar is wel duurder dan grenen. Het is uiteindelijk dus vooral een kostenafweging en hoe mooi het geheel moet worden :)
(edit2: na wat zoeken zie ik dat Douglas balken geen eens echt duurder zijn dan geimpregneerd grenen, had ik het toch verkeerd in mijn hoofd zitten)

Directer alternatief voor Douglas is denk ik Lariks, is wat lichter van kleur. Qua prijs weet ik niet hoe dat zich verhoudt. Zijn qua producteigenschappen etc redelijk gelijkwaardig, dus de prijs zal ook wel redelijk in lijn met elkaar liggen.
(edit: Enigszins verwarrend, er wordt ook vaak geadverteerd met Lariks Douglas, wat dat dan precies is weet ik niet, aangezien het toch echt andere bomen zijn.)

[ Voor 20% gewijzigd door Twijfels op 01-01-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42
Of uitvulblokjes gebruiken zoals deze https://www.ecotools.nl/a...uitvulplaatjes-200-stuks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Twijfels schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:30:
[...]

Geïmpregneerd grenen/vuren kan je onbehandeld prima gebruiken buiten, wordt voor de meeste schuttingen gebruikt. Douglas daarentegen vind ik persoonlijk een stuk mooier, maar is wel duurder dan grenen. Het is uiteindelijk dus vooral een kostenafweging en hoe mooi het geheel moet worden :)
(edit2: na wat zoeken zie ik dat Douglas balken geen eens echt duurder zijn dan geimpregneerd grenen, had ik het toch verkeerd in mijn hoofd zitten)

Directer alternatief voor Douglas is denk ik Lariks, is wat lichter van kleur. Qua prijs weet ik niet hoe dat zich verhoudt. Zijn qua producteigenschappen etc redelijk gelijkwaardig, dus de prijs zal ook wel redelijk in lijn met elkaar liggen.
(edit: Enigszins verwarrend, er wordt ook vaak geadverteerd met Lariks Douglas, wat dat dan precies is weet ik niet, aangezien het toch echt andere bomen zijn.)
Check, het mag best iets meer kosten dan vuren.

Persoonlijk vind ik deze van hardhout ook erg mooi, maar belachelijk duur. Ik denk dat als ik het hout zelf koop dat ik nog steeds veel geld kwijt ben.
http://www.debuitenboel.n...ing-trio-met-deksels.html

Douglas is volgens mij ook wel levendig hout dat niet echt strak ik. Misschien kan ik dan beter geimpregneerd vuren pakken en dat goed schuren en misschien nog een keer extra afwerken met beits/lak?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
GAEvakYD schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:40:
[...]

Check, het mag best iets meer kosten dan vuren.

Persoonlijk vind ik deze van hardhout ook erg mooi, maar belachelijk duur. Ik denk dat als ik het hout zelf koop dat ik nog steeds veel geld kwijt ben.
http://www.debuitenboel.n...ing-trio-met-deksels.html

Douglas is volgens mij ook wel levendig hout dat niet echt strak ik. Misschien kan ik dan beter geimpregneerd vuren pakken en dat goed schuren en misschien nog een keer extra afwerken met beits/lak?
Bankirai is ook nog wel een mooie optie, betaalbaar hardhout. Als ik zo snel reken kom je op een goeie 50meter planken + ruim 20 meter balken uit voor zo'n berging voor 3 kliko's. Precieze maten zou je even na moeten rekenen.

Als je dan deze planken neemt (490cm zelf zagen voor €5,30 per m) met deze regels (335cm á €4,46 per m) kom je snel gerekend op €360 uit. Wat extra zaagverliezen en RVS schroeven, zeg €400. Scheelt toch aanzienlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waarom lijmen? Laat de haak waar het kastje aan komt te hangen door het plankje heen gaan en dan ben je er ook. Het plankje heeft niets te houden.

Maar waarschijnlijk is het antwoord van @B-lex al goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
@GAEvakYD heb hem even in SketchUp uitgetekend, wel mooi model om ook zelf eens in de toekomst te maken :o

Met die planken/balken uit vorige post, en bij de deurtjes/deksels de balken doormidden gezaagd op 30x40 ipv 60x40 kom ik uit op:
- 49,6 meter plank (€262,93)
- 24,0 meter balk (€110,51)
Komen dan alleen nog schroeven en scharnieren bij, los van eventueel te kopen gereedschappen :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BIW6DTS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Twijfels Mooi hoor.
Om in de sfeer te blijven: ik meen dat er ergens op het forum redelijk wat ontwerpen voor tuinspullen bij elkaar stonden maar kan het met 20 minuten zoeken niet meer vinden. Mogelijk in dit topic. Weet iemand nog waar dat was?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onze buren hebben al een jaar of 3 iets dergelijks van stijgerhout staan en dat heeft helemaal niks geleden. Is wel ff een stuk goedkoper qua materiaal als ik dat zo zie....

Hamvraag is denk ik hoe lang je er mee wilt doen. Als je hem niet helemaal tot aan de grond maakt met de planken en wellicht de staanders onderaan insmeert met wat impregneringsmiddel oid dan moet dat toch makkelijk 10 jaar mee kunnen gaan?

Maar als geld een mindere rol speelt, zou ik eerder voor zoiets gaan: https://lounge-set-kopen....rgronds-containersysteem/
Ok, kost je ca 4k maar dan ben je ze ook kwijt ipv een houten blok in de tuin.
En iets zegt me dat je dit ook wel goedkoper zelf moet kunnen doen. Al is dat miet boor beginners (want lassen, metaalbewerking etc). Wel gaaf though :)

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 01-01-2020 14:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

The Eagle schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:59:
Onze buren hebben al een jaar of 3 iets dergelijks van stijgerhout
Dat het dan nog niet opgestegen is :D oOo :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Twijfels schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Bankirai is ook nog wel een mooie optie, betaalbaar hardhout. Als ik zo snel reken kom je op een goeie 50meter planken + ruim 20 meter balken uit voor zo'n berging voor 3 kliko's. Precieze maten zou je even na moeten rekenen.

Als je dan deze planken neemt (490cm zelf zagen voor €5,30 per m) met deze regels (335cm á €4,46 per m) kom je snel gerekend op €360 uit. Wat extra zaagverliezen en RVS schroeven, zeg €400. Scheelt toch aanzienlijk :)
Twijfels schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:41:
@GAEvakYD heb hem even in SketchUp uitgetekend, wel mooi model om ook zelf eens in de toekomst te maken :o

Met die planken/balken uit vorige post, en bij de deurtjes/deksels de balken doormidden gezaagd op 30x40 ipv 60x40 kom ik uit op:
- 49,6 meter plank (€262,93)
- 24,0 meter balk (€110,51)
Komen dan alleen nog schroeven en scharnieren bij, los van eventueel te kopen gereedschappen :9

[Afbeelding]
Wow erg gaaf. Dank voor de vele tijd je erin gestoken hebt. 400 euro voor goede kwaliteit die lang meegaat heb ik er nog wel voor over. Dit is exact wat ik wil maken en hier ben ik enorm mee geholpen.

Zou je mij de SketchUp bestanden kunnen delen? Ik ben zelf aardig daarmee en heb mijn huis ook in SketchUp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:13:
[...]

Als je iets niet wil is flexibele buis in je mv. Dat maakt veel meer herrie dan een gladde buis.
hmm nu ja moet wel met iets gaan vervangen .. zit nog ff te verzinnen welk materiaal, de MV box zelf is al vervangen .. nu heb ik 2x itodaaldrop eco boxen staan (links en rechts v.h huis.)
Met flexibel bedoel ik overgens een PVC met gladde binnenkant, het liefst rond want vierkant krijg je op termijn lastig schoon (denk ik)

We zitten te denken om een balans systeem ofzo in te gaan bouwen (retrofit) omdat het kan, alleen op de 1ste heb ik niet bijzonder veel ruimte .. ook wil ik nog verse lucht ergens vandaan zuigen ..

Belangrijkste "doelen" zijn
- lucht filteren (van binnen en van buiten)
- (verwarmde) warme lucht binnen houden ..

kook-fornuis zit ik nog erg mee te twisten, hercirculatie klinkt mooi maar pff dat vergt "teveel" onderhoud, al dat vet, en nare luchtjes ..

Huidige kanalen schoonmaken, tja 250 tot 450 voor dat bedrag heb ik wellicht nieuwe buizen ? ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35

Tarin

Just plain weird.

Ik wil graag in de badkamer (gipsplatenmuur) iets met een spiegel ophangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6xeUC8RJGrXMncVEOAJ4UuDD/full.jpg

Spiegel, plankjes en lamp heb ik al, maar over het plaatmateriaal erachter twijfel ik nog. Ik denk dat trespa / HPL een aardige keuze is; de donkerbruine rand past bij het zwartbruin van enkele van de meubels. En het is vochtbestendig.

Maar mijn vraag: Wat voor dikte is dan een goed idee? 6mm lijkt vrij algemeen te zijn; bij deze afmetingen (ongeveer 1m²) is elke mm 1,5 kg extra voor aan de muur.. Of zijn er betere / lichtere / betaalbare alternatieven?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tarin schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:58:
Ik wil graag in de badkamer (gipsplatenmuur) iets met een spiegel ophangen:

[Afbeelding]

Spiegel, plankjes en lamp heb ik al, maar over het plaatmateriaal erachter twijfel ik nog. Ik denk dat trespa / HPL een aardige keuze is; de donkerbruine rand past bij het zwartbruin van enkele van de meubels. En het is vochtbestendig.

Maar mijn vraag: Wat voor dikte is dan een goed idee? 6mm lijkt vrij algemeen te zijn; bij deze afmetingen (ongeveer 1m²) is elke mm 1,5 kg extra voor aan de muur.. Of zijn er betere / lichtere / betaalbare alternatieven?
hpl... voor als je de luxe uitstraling zoekt van een formule 1 hotel :+

Waar is de hele plaat voor nodig? hang die plankjes aan de muur en hang die spiegel + lamp aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

twain4me schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:36:
[...]

hpl... voor als je de luxe uitstraling zoekt van een formule 1 hotel :+
Zolang ik niet de complete wastafelunit in HPL optrek valt dat best mee denk ik ;), en ik vind het technisch best interessant materiaal. Maar als je een beter materiaal weet.. de plankjes zijn bamboe, ik heb een strook over van de Tolken-plaat op het kastje aan de andere kant van de badkamer. Ik wilde eerst hetzelfde materiaal, maar bamboe heeft ook een hoge dichtheid en ligt ook niet bij de bouwmarkt.. het contrast met het wit lijkt me wel leuk. Een minder vochtbestendig materiaal wat daarom een nabehandeling nodig heeft wordt uiteindelijk waarschijnlijk net zo duur.
Waar is de hele plaat voor nodig? hang die plankjes aan de muur en hang die spiegel + lamp aan de muur.
Ik heb hetzelfde probleem als @aawe mwan:
De bovenkant van de tegels is te hoog om de spiegel boven te hangen, ik ben 1m96 maar dan heeft mijn vrouw weinig aan de spiegel :P. Dus opvulblokjes ertussen en de plaat-constructie er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
Tarin schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:39:
[...]

Zolang ik niet de complete wastafelunit in HPL optrek valt dat best mee denk ik ;), en ik vind het technisch best interessant materiaal. Maar als je een beter materiaal weet..
Twee wilde ideeën:

Multiplex voor buiten?
Plexiglas?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Bij IKEA-spiegels krijg je afstandshoudertjes meegeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ja, maar dan ik moet voor de ophanging aan de onderkant in de (kneiterharde) tegeltjes boren...
Plexi ga ik eens naar kijken, maar dat trekt zo lekker veel stof aan. Multiplex voor buiten heb ik bij de Obi of Hornbach aan deze kant van de grens nog niet gezien maar is een idee; ga ik ook naar kijken. Heeft waarschijnlijk nog een nabehandelingslaag nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:25
Tarin schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:21:
Ja, maar dan ik moet voor de ophanging aan de onderkant in de (kneiterharde) tegeltjes boren...
Plexi ga ik eens naar kijken, maar dat trekt zo lekker veel stof aan. Multiplex voor buiten heb ik bij de Obi of Hornbach aan deze kant van de grens nog niet gezien maar is een idee; ga ik ook naar kijken. Heeft waarschijnlijk nog een nabehandelingslaag nodig?
Alles ophangen middels 'french cleat", heb je aan de onderkant geen ophanging nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

CappieL schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Alles ophangen middels 'french cleat", heb je aan de onderkant geen ophanging nodig.
Maar een van de helften van de french cleat moet dan aan de spiegel geplakt en ik weet dat dat met de goede lijm en oppervlaktevoorbehandeling hardstikke stevig is, maar ik zie een badkamer vol scherven voor me..
Ik zit momenteel naar Dibond te kijken, dat is zowaar lichter, en daar kan ik beter schroefdraad in tappen vermoed ik, hoewel de kern van polyethyleen.. ik puzzel verder.

[ Voor 18% gewijzigd door Tarin op 02-01-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Ten behoeve van onze nieuwe keuken (L-vorm) moet ik halverwege de kamer een dwars muurtje maken (waar de ‘L’ tegenaan komt). Muurtje wordt 250cm lang en 155cm hoog.

Nu twijfel ik waar ik dit van maak: ytong blokken of met hout. Voordeel van de ytong is dat de muur stevig is. Zeker omdat hij niet tot het plafond loopt ben ik bang dat hij misschien op het uiteinde kan gaan ‘zwabberen’.
Voordeel van hout is dat de electra weer makkelijk te leggen is, en het gelijk strak is (hoeft niet gestuct te worden).

Wat zouden jullie mij aanraden? Of weer een andere oplossing voor zo’n muurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Waarom zou hout niet gestuct hoeven te worden? Omdat je er gipsplaat tegenaan plaatst?

En hoe werk je dan de gipsplaat af?

Wellicht dat metalstud nog een idee is, al zal dat ook misschien gaan 'zwabberen'.

Aan de andere kant: hoeveel electra moet er in dat muurtje komen? Die blokken zijn zo zacht dat die (hooguit) paar sleuven zo gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Qua hout denk ik dan op dezelfde manier als het maken van een strakke ombouw (van bijv balkjes en MDF). Dat stuc ik nooit, gewoon aflakken.
Maar heb geen ervaring met ytong blokken of cellenbeton (is dat hetzelfde?). Mijn idee is dat dit Sterkers zodat het niet gaat zwabberen. Maar geen idee of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik heb een vraagje over mijn te bouwen badkamer meubel. Het wordt een soortgelijk model als deze: https://sanitairkamer.nl/...-natuurstenen-waskom.html

Alleen ik maak de planken van 4 cm dik 40cm diep Cumaru hardhout.

Ik ben op zoek naar fraaie plankdragers of ophangbeugels die passen bij deze dieptemaat. Zoiets als dit vind ik fraai: https://www.max4home.nl/a...no-ophangbeugels-mat.html Een L beugel is ook prima.

Ik kan ze echter niet best vinden in deze diepte maat maar ben dan ook niet zo'n ervaren klusser met goede internetbronnen.

Iemand enig idee waar ik deze (voor een schappelijke prijs) kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Goofyduck384 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:26:
Ten behoeve van onze nieuwe keuken (L-vorm) moet ik halverwege de kamer een dwars muurtje maken (waar de ‘L’ tegenaan komt). Muurtje wordt 250cm lang en 155cm hoog.

Nu twijfel ik waar ik dit van maak: ytong blokken of met hout. Voordeel van de ytong is dat de muur stevig is. Zeker omdat hij niet tot het plafond loopt ben ik bang dat hij misschien op het uiteinde kan gaan ‘zwabberen’.
Voordeel van hout is dat de electra weer makkelijk te leggen is, en het gelijk strak is (hoeft niet gestuct te worden).

Wat zouden jullie mij aanraden? Of weer een andere oplossing voor zo’n muurtje?
Ik zou voor de Ytong blokken gaan (is inderdaad gasbeton/cellenbeton). Dit is relatief makkelijk te maken en geeft een wat massievere indruk. Ik heb dit zelf ook gedaan toen ik een bar bouwde aan de keuken van mijn toenmalige appartement.
Persoonlijk vind ik het wel fijn dat het als muur aanvoelt/klinkt bij zoiets. Elektra is trouwens eenvoudig genoeg (wel dik genoege blokken gebruiken). Je kunt een sleuvenfrees gebruiken of voor een tientje een sleuventrekker kopen.
Wel kom je dan inderdaad op (laten) stucen. Maar zo'n klein stukje kost de wereld niet :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 18-09 22:27
Markprinsen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:26:

Alleen ik maak de planken van 4 cm dik 40cm diep Cumaru hardhout.

Ik kan ze echter niet best vinden in deze diepte maat maar ben dan ook niet zo'n ervaren klusser met goede internetbronnen.
Beter duur dan niet te koop...…….

https://houtmerk.nl/produ...ugelset-quadro-rvs-opbouw

Was 2e hit op (Bing) wastafelbeugel>afbeeldingen>rechthoekige rvs beugel>vergelijkbare afbeeldingen>meer afbeeldingen weergeven(=scrollbaar), zelf even verder zoeken. ;)
Misschien ook een idee om de bladdiepte aan te passen naar een goedkope beugel als dat kan?

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 02-01-2020 23:05 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een vraagje met betrekking tot het leggen van vloerverwarming in een badkamer op een houten vloer. We gaan in ons huis de badkamer verhuizen naar de eerste verdieping, waar nu nog geen badkamer zit. Het huis heeft houten vloeren en balken.

Wat zouden jullie adviseren voor een vloer met vloerverwarming? Droogbouw of nat?

In geval van een nat systeem zijn er volgens mij niet heel veel keuzes. Zwaluwstaartplaten met daarop beton inclusief vloerverwarming en dan de afwerkvloer er op. In geval van droogbouw zie ik allerlei verschillende opties. Iemand goede ervaringen met een bepaald systeem/merk? Het liefst specifiek voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het huis waar we wonen is gebouwd in 1936 en heeft een platdak. Nu heb ik het idee dat het tocht over ons gipsplatenplafond heen. Ik kan namelijk op 1 of 2 plekken boven het plafond kijken en toen ik dat open had gingen alle spinnenwebben op en neer. Nou is het huis bijzonder matig geisoleerd en daar helpt tocht over het plafond niet echt bij. Ik heb het geprobeerd uit te schetsen en ook een paar plaatjes van de buitenkant erbij.

Wat denken jullie kan deze tocht echt zijn? En daarnaast hoe zou ik het het beste oplossen?
- Gaten zoeken aan de buitenkant en die vol purren? -> Moet ik dan bang zijn voor vocht aan de binnenkant?
- De aftimmering aan de buitenkant helemaal weg halen. Isolatie tussen de balken en de buitenmuur plaatsen... -> veel werk en niet iets waar ik op korte termijn aan wil beginnen; pluspunt: er moet toch een keer iets gebeuren met dat hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tQfLunaK14KIJASla1286Dog/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rq5mnzUXnVj3sXc0Sxm9Fmwg/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JeW8IdTdYstqTBWLEyge0LYQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
KappuhH schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:32:
Ik heb een vraagje met betrekking tot het leggen van vloerverwarming in een badkamer op een houten vloer. We gaan in ons huis de badkamer verhuizen naar de eerste verdieping, waar nu nog geen badkamer zit. Het huis heeft houten vloeren en balken.

Wat zouden jullie adviseren voor een vloer met vloerverwarming? Droogbouw of nat?

In geval van een nat systeem zijn er volgens mij niet heel veel keuzes. Zwaluwstaartplaten met daarop beton inclusief vloerverwarming en dan de afwerkvloer er op. In geval van droogbouw zie ik allerlei verschillende opties. Iemand goede ervaringen met een bepaald systeem/merk? Het liefst specifiek voor de badkamer.
Hier ben ik ook in geïnteresseerd.

Zat zelf te denken om op de delen waar je loopt/staat een elektrische verwarmingsmat onder de tegels te leggen. Lekker snel en dan hoeft die alleen aan als je in de badkamer bent (die wil ik dan aan een schakelaar hangen, of meeschakelen met de lampen).
Aangevuld met een handdoeken radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
heintjeput schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:34:
Het huis waar we wonen is gebouwd in 1936 en heeft een platdak. Nu heb ik het idee dat het tocht over ons gipsplatenplafond heen. Ik kan namelijk op 1 of 2 plekken boven het plafond kijken en toen ik dat open had gingen alle spinnenwebben op en neer. Nou is het huis bijzonder matig geisoleerd en daar helpt tocht over het plafond niet echt bij. Ik heb het geprobeerd uit te schetsen en ook een paar plaatjes van de buitenkant erbij.

Wat denken jullie kan deze tocht echt zijn? En daarnaast hoe zou ik het het beste oplossen?
- Gaten zoeken aan de buitenkant en die vol purren? -> Moet ik dan bang zijn voor vocht aan de binnenkant?
- De aftimmering aan de buitenkant helemaal weg halen. Isolatie tussen de balken en de buitenmuur plaatsen... -> veel werk en niet iets waar ik op korte termijn aan wil beginnen; pluspunt: er moet toch een keer iets gebeuren met dat hout.

[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
In deze constructie zorgt je balkenlaag toch voor een enorme koudebrug? Ik zou proberen om minimaal het stuk boven de muur dicht te maken met isolatiemateriaal.
Jelte schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Zat zelf te denken om op de delen waar je loopt/staat een elektrische verwarmingsmat onder de tegels te leggen. Lekker snel en dan hoeft die alleen aan als je in de badkamer bent (die wil ik dan aan een schakelaar hangen, of meeschakelen met de lampen).
Dat was ook eerst mijn plan. Alleen een elektrische vloerverwarming is zo inefficient (COP = 1) tov een vloerverwarming die aangesloten is op de rest van het vloerverwarmingssysteem dat ik toch maar niet voor elektrische vloerverwarming ga. Scheelt ook weer een (lelijke) radiator die ruimte inneemt.

[ Voor 48% gewijzigd door KappuhH op 03-01-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@KappuhH Tja COP=1 of een verwarming die misschien onnodig lang aanstaat.

maargoed, ieder zijn keuze. En ik heb boven geen vloerverwarming (beneden ook niet, maar dat komt nog), dus dan is de keuze snel gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:07:
@KappuhH Tja COP=1 of een verwarming die misschien onnodig lang aanstaat.

maargoed, ieder zijn keuze. En ik heb boven geen vloerverwarming (beneden ook niet, maar dat komt nog), dus dan is de keuze snel gemaakt :)
Ik ga voor de benedenverdieping ook naar vloerverwarming en een warmtepomp. Met een COP van 4 kun je dan best lang stoken om dat te compenseren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@KappuhH 4 keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002

DUX

blijft ook nu voor Oranje

KappuhH schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:32:

[...]

KappuhH schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:05:
[...]

In deze constructie zorgt je balkenlaag toch voor een enorme koudebrug? Ik zou proberen om minimaal het stuk boven de muur dicht te maken met isolatiemateriaal.

[...]

Dat was ook eerst mijn plan. Alleen een elektrische vloerverwarming is zo inefficient (COP = 1) tov een vloerverwarming die aangesloten is op de rest van het vloerverwarmingssysteem dat ik toch maar niet voor elektrische vloerverwarming ga. Scheelt ook weer een (lelijke) radiator die ruimte inneemt.
Wij stonden ook voor de keuzemogelijkheden van vloerverwarming in de badkamer op aanvankelijk houten vloeren. Wij hebben uiteindelijk toch gekozen voor elektrische verwarming met een matje direct onder de tegels op extra gestort cement, omdat dat je deze ook "uit kunt zetten". Raar verhaal misschien maar het bleek ons wel wat waard om de designradiator - waar onze handdoeken op drogen, apart te kunnen schakelen van de vloer. Ons alternatief was om de warmwateraanleverbuis van de radiator zelf extra lang te maken en te laten lopen door het vloeroppervlak van de badkamer. Maar als je dan op warmere dagen je vloerverwarming niet aan hebt, kun je je handdoeken ook lastiger drogen. Elektrische verwarming warmt ook sneller op, is me verteld, en dat sprak me ook wel aan. Hoe lang ben je nou in de badkamer, really?

Word of warning: in de praktijk hebben we de vloerverwarming in de badkamer nauwelijks aan. Er ligt een badmatje voor het wasmeubel, onder het bad wordt niet verwarmd, in de douchecel wil je geen verwarming want dan krijg je sneller kalkaanslag. Je hebt twee seconden koude voetjes waarna het douchewater de vloer al verwarmd.

Volgens mij hebben wij matten van Magnum eronder liggen. We hebben een oudere versie van deze thermostaat aan de muur die wel prettig werkt. Er is ook een z-wave variant.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Ik heb in de badkamer een set van Magnum, werkt prima hoor
Eigenlijk staat de thermostaat bij mij altijd een half uur voordat ik de douche in ga aan, de warmte moet immers wel door de tegels heen kunnen trekken
Wanneer ik dus ga douchen gaat de vloerverwarming uit, maar zit de warmte al in de tegels

Bij mij is het dan ook bij verwarmen in combinatie met een handdoeken radiator, ik heb een hekel aan koude voeten in de badkamer :+

Sidenote : bij mij ligt de mat wel eerst op 20mm Wediplaten, zorgt er mede voor dat de warmte meer naar boven gaat

[ Voor 6% gewijzigd door FabianGTI op 03-01-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik heb een snel klus dilemma. In onze badkamer laat de kitrand bij het bad los. Ik heb deze zojuist verwijderd. De oude kit hechtte niet goed op de sierstuc.

Een deel van de rand betreft een naad tussen tegels/sierstuc (badkamer). Een ander deel is bad (metaal)/sierstuc.

Ik heb de volgende kit gekocht maar twijfel vanwege de vermelding: niet voor poreuze materialen

Ik heb de volgende kit gekocht:

Den braven silicone-no https://www.denbravenonline.nl/product/zwaluw-silicone-no/

Is deze kit geschikt voor alle oppervlakken?

[ Voor 6% gewijzigd door zandpaddo op 03-01-2020 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
zandpaddo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:56:
Ik heb een snel klus dilemma. In onze badkamer laat de kitrand bij het bad los. Ik heb deze zojuist verwijderd. De oude kit hechtte niet goed op de sierstuc.

Een deel van de rand betreft een naad tussen tegels/sierstuc (badkamer). Een ander deel is bad (metaal)/sierstuc.

Ik heb de volgende kit gekocht maar twijfel vanwege de vermelding: niet voor poreuze materialen

Ik heb de volgende kit gekocht:

Den braven silicone-no https://www.denbravenonline.nl/product/zwaluw-silicone-no/

Is deze kit geschikt voor alle oppervlakken?
Op deze site staat Materiaal: Kunststof, glas, metaal. Zal dus wel goed moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Twijfels schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Op deze site staat Materiaal: Kunststof, glas, metaal. Zal dus wel goed moeten gaan :)
Thanks, ik heb het er ondertussen aangebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DUX schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:25:
Word of warning: in de praktijk hebben we de vloerverwarming in de badkamer nauwelijks aan.
Dat is ook meteen het grootste probleem van elektrische vloerverwarming. Het kost toch een hoop geld en in de praktijk gebruik je het zelden. Ik heb wel gewoon vloerverwarming in de badkamer die daar ook de hoofdverwarming is. Heeft net zoveel gekost, maar wel altijd aan dus lekker warme voetjes. Het maakt dan ook niet uit of ik om 08:00 onder de douche sta, of een keertje vroeg weg wil en al om 06:30 sta te douchen.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-OfcfQMY3lpU/VYR_ro4jhtI/AAAAAAAAEH4/Jw1rcP2vnzM/s700/_MG_3631.jpg
Is zwaluwstaart op houten balken en lichtgewicht beton er overheen.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 04-01-2020 10:49 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

zonoskar schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Dat is ook meteen het grootste probleem van elektrische vloerverwarming. Het kost toch een hoop geld en in de praktijk gebruik je het zelden. Ik heb wel gewoon vloerverwarming in de badkamer die daar ook de hoofdverwarming is. Heeft net zoveel gekost, maar wel altijd aan dus lekker warme voetjes. Het maakt dan ook niet uit of ik om 08:00 onder de douche sta, of een keertje vroeg weg wil en al om 06:30 sta te douchen.

[Afbeelding]
Dat valt toch wel mee ? De matje magnum koste ons volgens mij een euro of 300. Wij stonden ook voor de keuze en met een oud huis zijn we heel blij met de keuze voor elektrische vloerverwarming direct onder de tegels en een nette design radiator voor de handdoeken. Als je alleen vloerverwarming hebt, waar laat je dan je handdoeken ? Nu drogen ze bij ons lekker snel over de designradiator en zijn ze verwarmd.

Heb jij alleen vloerverwarming in je badkamer en de rest traditioneel verwarmt dmv cv en radiatoren?

De elektrische vloerverwarming kunnen wij ook apart schakelen met de thermostaat die er bij zat. Zowel op temperatuur als tijd. Echt ideaal. En doordat deze direct onder de tegels ligt is de vloer ook snel warm!

Ik heb ook gekeken naar een ‘vloerverwarming ‘ in de zin van een cv retour (volgens mij noem je dat zo?). Ik bedoel daarmee dat je je cv buizen omlegt in de vloer en een thermostaat knop maakt als alternatief als je geen echte vloerverwarming hebt. Maar dat wordt eigenlijk te heet en is afhankelijk van je thermostaat in de woonkamer. Vond ik niet ideaal. Wellicht hebben jullie al echte vloerverwarming liggen en is dan de keuze anders.

Wij hebben trouwens een jaren dertig huis met houten vloer. Wij hebben lewis platen met beton laten storten in de badkamer. Geen lichtgewicht , was niet nodig met de balkenlaag en de meerprijs was fors. Op deze manier wisten we zeker dat de vloer stug genoeg was voor de tegels (geen scheuren bij de voegen). Onze oude badkamer had geen vloerverwarming en de vloer was dan echt ijskoud. Heel onprettig.

Overigens als ik je nog een tip mag geven zou ik ook altijd voor spiegelverwarming gaan. Was bij ons 150 euro duurder maar ik snap echt niet dat dit nog niet standaard aangebracht wordt. Zo veel gemakkelijker als je na elkaar doucht!

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 04-01-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Waypoint schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:04:
[...]

Dat valt toch wel mee ? De matje magnum koste ons volgens mij een euro of 300. Wij stonden ook voor de keuze en met een oud huis zijn we heel blij met de keuze voor elektrische vloerverwarming direct onder de tegels en een nette design radiator voor de handdoeken. Als je alleen vloerverwarming hebt, waar laat je dan je handdoeken ? Nu drogen ze bij ons lekker snel over de designradiator en zijn ze verwarmd.

De elektrische vloerverwarming kunnen wij ook apart schakelen met de thermostaat die er bij zat. Zowel op temperatuur als tijd. Echt ideaal. En doordat deze direct onder de tegels ligt is de vloer ook snel warm!

Ik heb ook gekeken naar een ‘vloerverwarming ‘ in de zin van een cv retour (volgens mij noem je dat zo?). Ik bedoel daarmee dat je je cv buizen omlegt in de vloer en een thermostaat knop maakt als alternatief als je geen echte vloerverwarming hebt. Maar dat wordt eigenlijk te heet en is afhankelijk van je thermostaat in de woonkamer. Vond ik niet ideaal. Wellicht hebben jullie al echte vloerverwarming liggen en is dan de keuze anders.

Wij hebben trouwens een jaren dertig huis met houten vloer. Wij hebben lewis platen met beton laten storten in de badkamer. Geen lichtgewicht , was niet nodig met de balkenlaag en de meerprijs was fors. Op deze manier wisten we zeker dat de vloer stug genoeg was voor de tegels (geen scheuren bij de voegen)
Dat heb ik gedaan, de retour, de handdoek radiator kronkelend door de vloer. Is inderdaad wel afhankelijk van de beneden etage, maar daar heb ik al vloerverwarming welke eigenlijk constant warm is op een niet al te hoge temperatuur. Goedkoop, maar doelmatig en als je savonds wil douchen zet ik soms de beneden etage even een kwartiertje wat hoger dan is de badkamer zo warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Is dit ook op een houten vloer? Heb je de zwaluwstaartplaten direct op de banken kijken of heb je er nog isolatie tussen? En wat is je opbouwhoogte ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002

DUX

blijft ook nu voor Oranje

[Afbeelding]
Ik zal je eerlijk zeggen dat ook de losse badkamerverwarming eigenlijk heel laag staat, 18 graden of minder (via Tado). Ik vind vloerverwarming in de badkamer sowieso een beetje overbodig, of dat nou elektrisch is of via leidingwerk. Je bent er doorgaans maar heel kort en als je er bent warmt de ruimte zo op door het warme bad of douche. Maar (1) de vloer lag nu eenmaal open dus dit was onze kans, en (2) wij hebben dus gekozen voor elektrisch omdat je die dus ook uit kan zetten los van de handdoekenradiator.

Overigens hebben we ook eenzelfde Magnum-vloerverwarming in het toilet beneden en daar maken we wel veel gebruik van omdat het stervenskoud kan zijn in onze gang plus toilet. Dat heeft natuurlijk alles te maken met isolatie maar zover zijn we nog niet (nieuwe voordeur is best prijzig, bijvoorbeeld).

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DUX schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:04:
[...]
(nieuwe voordeur is best prijzig, bijvoorbeeld).
Hier heb ik mij ook wel over verbaasd. Een beetje knappe voordeur met montage kost je zomaar 1500 a 2000 euro. En dat voor een paar lagen hout, misschien wat glas en het sluitwerk.

Bij ons moet er een metalen garagedeur vervangen worden voor 2 openslaande deuren, moet de voordeur vervangen, omgedraaid (hij draait de verkeerde kant de hal in) en voorzien worden van wat kierdichtende kozijnen en vrouwlief wil graag een 'boerendeur' bij de bijkeuken. Dat gaat denk ik richting de 10.000 euro lopen.
Maar om een deur goed af te hangen gaat ruimschoots boven mijn diy-skills uit.

Wel sinds kort een heus gereedschapsrek in de schuur hangen. Man, dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik heb gereedschap gevonden waarvan ik het bestaan niet meer wist en nu kan je alles zo pakken. Echt fantastisch!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bYNvorn1NWBT8DxXsHg7q6i3/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Met isoleren merk ik dat de "noodzaak" voor verwarming steeds minder word, toch is het aanleggen een uitdaging.

We zitten hard te tobben met bv radiator versus vloerverwarming, in de meeste vertrekken ben je te weinig om het aan te leggen. (slaapkamer/badkamer/zolder) maar als je toch renoveert ..
en de plaatsing van radiator(en) versus vloerverwarming is ook een puntje, omdat bv een gordijn ervoor (gaat) hangen..

@PaT ik heb wat bakken o.a makita gereedschap kisten, sorteerbakken, gereedschapskistetn en meer gescoort, en die gelabelt met wat erin zit. scheelt ook enorm kwa overzicht.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Dilemma:

Ben van plan om de bovenverdieping compleet aan te pakken.
Dus alle slaapkamers en de overloop verzien van nieuwe plafonds, stopcontacten bijmaken en alle muren door een stukadoor netjes af laten werken.
Nu heb ik een vaste trap naar de zolder, en dat trappen gat wil ik dan meteen mee laten pakken plus de overloop van de zolder, muren en plafond.

Heb dit een beetje uitgezocht, en qua kosten weet ik wat ik kan verwachten.

Maar nu komt het dilemma, mijn huis is 40 jaar oud, met nog het eerste pannendak erop. (2 onder 1 kap).
Mijn dak is als volgt geïsoleerd:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQV96LNILLwwa2zy8Nbb0bWYarKcs-JNCfxLz9sW3AID0awwMs8&s
Maar dan zonder de laag dampdoorlatende folie. Spaanplaten dus met een paar centimeter purplaat aan de buitenzijde.

De twijfel slaat nu toe, boven alles aanpakken en later erachter komen dat ik beter eerst het dak had kunnen doen?
Want aan de binnenzijde stucwerk als er buiten platen vanaf moeten zal waarschijnlijk niet goed gaan.
Is zo'n soort dak goed opnieuw te isoleren maar dan meteen toekomst bestendig? Zo ja dan zou ik nu de bovenverdieping aan kunnen pakken en later de pannen eraf, isoleren en nieuw pannendak erop.

Of kan ik beter het complete dak eraf slopen en met nieuwe platen beginnen?
Ik heb werkelijk geen enkel idee van prijzen, en zoeken op internet geeft vooral veel informatie over isoleren van binnenuit.
Wat is beter, isolatie van binnenuit of isolatie van buiten?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

KappuhH schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:56:
[...]

Is dit ook op een houten vloer? Heb je de zwaluwstaartplaten direct op de banken kijken of heb je er nog isolatie tussen? En wat is je opbouwhoogte ongeveer?
Ik heb balken, dan schrootjes (plafond van de beneden verdieping), dan een papierlaag (tegen stof?) dan een laag van 9cm dik met hennepisolatie, in die laag zit ook al het leidingwerk, dan zwaluwstaart platen en dan 5cm lichtgewicht beton met daarin de vloerverwarming en dan tegels. Ik heb volgens mij ook geen vilt ofzo onder de zwaluwstaart platen.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-kE2cjzR__-M/VXn2eL6v-aI/AAAAAAAAEB0/fm3HTCzDqUI/s700/_MG_3577.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 23:12
Franko P. schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:09:
Ik heb werkelijk geen enkel idee van prijzen, en zoeken op internet geeft vooral veel informatie over isoleren van binnenuit.
Qualitatief is aan de buitenkant isoleren altijd beter. Dan zit je dragende constructie aan de binnenkant van de isolatie, en daarmee beter beschermd tegen vocht. Maar dat is over het algemeen alleen interessant als je toch met je dak aan de gang moet (bijvoorbeeld nieuwe pannen). Van binnenuit isoleren is vaak makkelijker voor de doe het zelver. Gezien je dakopbouw moet je met isoleren aan de binnenkant wel uitkijken voor vocht in je constructie. Zie een post van mij een paar weken terug inclusief foto's hoe ik het gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 20:32
[...]

[Afbeelding]
Heb je de vloerverwarming ook onder de natte cel? Dit raden ze naar mijn weten vaak af omdat je dan je sifon ook “droogstookt”.

Bij onze badkamer (vrij klein) heb ik gekozen om voor wandverwarming (water)te gaan. Is vooral om net de kou er af te halen. Heb een leiding ingefreesd in Wedi platen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Franko P. schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:09:
Van buitenaf is veel beter. Damptechnisch zit je meteen goed en met een eventueel lek, blijft dat ook niet jaren rotten in je isolatiemateriaal voordat het zichtbaar en dus aangepakt wordt. Daarnaast kun je damp-veilig PIR platen gebruiken en dus een hogere isolatiewaarde met minder ruimteverlies. Bij isolatie aan de binnenzijde is het toch behelpen met isolatiewol en een dampscherm. Echter de binnenzijde kun je zelf en de materialen kosten een paar duizend Euro. Buitenzijde kun je waarschijnlijk niet veilig zelf en is tevens een giga-project. Het oude dak dient afgevoerd te worden. Nieuw plaatmateriaal plaatsen, meteen maar nieuwe pannen, want het is kostentechnisch zonde om niet te doen. En vergeet niet dat je nieuwe dak 20cm hoger wordt. Dus nieuwe boeidelen laten timmeren en al het loodwerk rond het dak aanpassen. Alleen de boeidelen en het lood vervangen kost op een gemiddeld huis gemakkelijk €6.000. Maargoed, dan is een belangrijk deel van je huis wel compleet vernieuwd en kan er weer 50 jaar tegenaan. Van binnenuit isoleren is meer een lapmiddel en leidt ook tot ruimteverlies (in de hoogte) dat uiteindelijk ook geld kost bij de verkoop van je woning.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

-DarkShadow- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Van buitenaf is veel beter. Damptechnisch zit je meteen goed en met een eventueel lek, blijft dat ook niet jaren rotten in je isolatiemateriaal voordat het zichtbaar en dus aangepakt wordt. Daarnaast kun je damp-veilig PIR platen gebruiken en dus een hogere isolatiewaarde met minder ruimteverlies. Bij isolatie aan de binnenzijde is het toch behelpen met isolatiewol en een dampscherm. Echter de binnenzijde kun je zelf en de materialen kosten een paar duizend Euro. Buitenzijde kun je waarschijnlijk niet veilig zelf en is tevens een giga-project. Het oude dak dient afgevoerd te worden. Nieuw plaatmateriaal plaatsen, meteen maar nieuwe pannen, want het is kostentechnisch zonde om niet te doen. En vergeet niet dat je nieuwe dak 20cm hoger wordt. Dus nieuwe boeidelen laten timmeren en al het loodwerk rond het dak aanpassen. Alleen de boeidelen en het lood vervangen kost op een gemiddeld huis gemakkelijk €6.000. Maargoed, dan is een belangrijk deel van je huis wel compleet vernieuwd en kan er weer 50 jaar tegenaan. Van binnenuit isoleren is meer een lapmiddel en leidt ook tot ruimteverlies (in de hoogte) dat uiteindelijk ook geld kost bij de verkoop van je woning.
Niet helemaal waar: We hebben mijn binnenzijde met glaswol geisoleerd. Die heb ik heb de nokhoogte die met hanenbalken "afgekapt" dus in de nok heb ik een "vliering/vide" en houd ik een 2.30cm hoogte over als "kamer" .. deze ruimte is gelijk de ventilatie voor de dakspanten die ertussen met glaswol zijn geisoleerd en folie aan de binnen kant afgewerkt met gips.

De spaanplaat/isolatie/dakpan constructie heb ik ook. maar je merkt enorm het verschil in de vliering en kamer.
De ruimte die je verliest ligt een beetje aan de ruimte die je pakt voor je isolatie ..schuine delen (knieschot) kan je gebruiken om leidingwerk en elektra achter te verwerken.. (vanaf 1.50cm geld het pas als "ruimte" )

De ruimte die je verliest met bv ragelwerk en gipsplaat is maar 3cm, echter ik zou wel rekening houden met een R-waarde van 4,5 tot 5 en glaswol is dat 14-16 cm geloof ik .. en in mijn geval was de ruimte tussen de spanten redelijk voldoende om dat kwijt te kunnen..

Tevens bij verkoop, als jij geisoleerd hebt en "klaar" bent is je huis wel meer waard als een het huis van de buren.. maar een dakvervanging gaat dat nooit opleveren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Phoe weer paar dagen klussen erop zitten, schilderwerk bijna klaar. Deurkozijnen blijft een kutkarwei zeg, maar het is weer gedaan.
Verder wandtegels in het toilet verwijderd, sommige makkelijk, sommige minuten bezig met 1 tegeltje ;) maar ook dat is gelukt.

Vandaag is de parketvloer verwijdert door een vakman, dan kunnen we langzaam weer gaan “opbouwen”.

Vandaag ook wat coax kabel getrokken, 2 kabels geen probleem, behalve met de coax/utp kabel die naar een slaapkamer loopt.
Ongeveer 10,5 meter moest getrokken worden, ging aardig goed tot 20cm van het einde :( muur en muur vast, niet vooruit of achteruit te krijgen.
Dus toen maar stukje muur weggehakt en wat bleek, verdomde flexibele buis gebruikt man man man, maar goed kabel zit nu op zijn plaats, nu de muur nog renoveren ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Hier ook de hele dag bezig geweest in de garage. Niet de klusjes in huis gedaan maar dit wilde ik ook doen deze vakantie.

Eerst m'n MFT style werkblad gemaakt. De linkerrij is helaas niet in hetzelfde patroon (gaatjesboard wat ik heb gebruikt versprong daar), maar die zijn vooral om later een eventuele bankschroef te ondersteunen dmv bench dogs.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NmIaNbZh.jpg

Nu kan ik eenvoudig dingen overal op het werkblad vastklemmen. Veritas Bench Dogs zijn onderweg voor de invalzaag :) .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JoDGAUMh.jpg

Achteraf zou ik wel een aantal dingen anders hebben gedaan:
- Betere kwaliteit MDF kopen. Ik heb nu het meest simpele gekocht van de Hornbach, als ik die zou verprutsen dan kost het mij maar 20 piek. Maar je merkt dat het eigenlijk troep is, breekt ontzettend snel uit aan de onderkant met boren, is moeilijk echt netjes af te werken. Had het kunnen weten, want op de site van Hornbach krijgt hij 1/5. Achja, als ik hem echt heel veel ga gebruiken dan maak ik wel een nieuwe.Misschien de volgende keer gewoon multiplex gebruiken...
- Boren met de bovenfrees ipv accuboor. Ik heb nu een DIY jig in elkaar gehacked voor de accuboor en dat werkt opzich wel, maar het is niet echt heel precies. De waardeloze kwaliteit van het MDF zorgt er ook voor dat elke boor heel snel volloopt. Freesbitjes van 20mm die zijn geschikt om mee te boren zijn echter wel prijzig en lastig te vinden.
- Een jig gebruiken. Je hebt die UJK Parf Guide system, maar 150 euro voor een jig vind ik iets teveel van het goede. Echter zijn er ook alternatieven van een euro of 60. Het boren van die gaten is een behoorlijk kutwerk en m'n tijd is veel waard, dus de volgende keer gaat het op een andere manier :') . Een andere optie is hem te laten CNCen, maar dan betaal je wel elke keer als je er 1 wilt.
- Een standaard maat plaat gebruiken. M'n werkbank is nu 150x70, vooral gebaseerd op de ruimte waarin hij komt te staan (en de breedte van de deur naar buiten), maar achteraf had ik beter kunnen kijken naar de maten plaatmateriaal beschikbaar. Voor 120x60 kan je namelijk een kleine plaat kopen wat scheelt in vervoer / kosten.

Verder wel blij dat het is gelukt, volgens mij is hij prima haaks / recht maar dat kan ik pas echt testen als ik de bench dogs heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:30
Bij onze badkamer (vrij klein) heb ik gekozen om voor wandverwarming (water)te gaan. Is vooral om net de kou er af te halen. Heb een leiding ingefreesd in Wedi platen. :)
@Onno_Devine Ik ben ons huis grondig aan het renoveren en wil ook wandverwarming en waar vloertegels komen ook vloerverwarming. In de badkamer wil ik ook infrezen in Wedi platen op de vloer. Ik begrijp nu dat ik diezelfde constructie dus ook op de wand kan toepassen. Welke slangen en diameter vloerverwarming heb jij gebruikt? Ik zag dat ik uit kan komen met 20 mm Wedi platen en 16 mm Variotherm slangen. Ik wil verder geen andere verwarming of radiator.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:30

MJV

TheJVH schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:54:

- Boren met de bovenfrees ipv accuboor. Ik heb nu een DIY jig in elkaar gehacked voor de accuboor en dat werkt opzich wel, maar het is niet echt heel precies. De waardeloze kwaliteit van het MDF zorgt er ook voor dat elke boor heel snel volloopt. Freesbitjes van 20mm die zijn geschikt om mee te boren zijn echter wel prijzig en lastig te vinden.
Ziet er netjes uit!

Ik heb deze freesbits o.a. gebruikt om een heel stuk uit mijn eiken vloer te frezen, en dat is er prima mee gelukt. Wel even geduld hebben qua levertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Onno_Devine schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:39:
Heb je de vloerverwarming ook onder de natte cel? Dit raden ze naar mijn weten vaak af omdat je dan je sifon ook “droogstookt”.
Ja, ook onder de natte cel, maar onze sifon zit in de muur, niet in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb thuis een douchekop uit het plafond komen en een losse plaat in de muur met de mengkraan en eenzelfde knop om te schakelen tussen de handdouche en de douchekop. Nu lekt zowel de handdouche als de douchekop alsof de kraan niet helemaal dicht gaat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Het is een soort gelijk als onderstaande link en plaatje. Overigens is de installatie uit 2009.

https://www.sanitairwinke...oofd-en-handdouche-chroom

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/technische-unie/600x600/348b685b83c72a1435945725edd4f75f.jpg/grohe-grohtherm-2000-perfect-shower-set-met-inbouwdouchekraan-thermostatisch-met-power-en-soul-hoofd-en-handdouche-chroom-0102545.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Mystikal op 05-01-2020 16:55 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

PaT schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:24:
[...]

Heb je het huis met een GIW garantie gekocht? Misschien is dit 1 van die zeldzame gevallen waarbij de garantietermijn 10 jaar is?
Helaas, huis is uit 2003. Glas ook zo te zien.
Lees dat de levensduur van dubbel glas is iets van 20 jaar lees ik. Dus wel een beetje aan de vroege kant..
Stomme is dat beide ruiten het hebben (links en rechts van de deur) en alle andere ruiten niet. Zo dus ook een montage iets kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Afgelopen maand heb ik mijn huis gekocht en hierbij zat een nieuwe ketel, een Remeha Quinta Ace 45. Nu heb ik hier twee vragen over.

Ik was in de veronderstelling dat de ketel ook de warmwatervoorziening zou regelen, maar dit blijkt niet zo te zijn. Via de website kun je vinden dat er wel warm water geregeld kan worden icm de Aqua Cella. Is dit een goede keuze?

Is deze ketel niet veel te groot voor mijn huis? Het is rond de 500m3 uit 1959 en ik ben nu bezig met het compleet isoleren van dak(12cm pir) en spouw (8 cm glaswol). Zo zie ik dat deze ketel maar kan terug moduleren tot 9.1kw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mystikal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:22:
Ik heb thuis een douchekop uit het plafond komen en een losse plaat in de muur met de mengkraan en eenzelfde knop om te schakelen tussen de handdouche en de douchekop. Nu lekt zowel de handdouche als de douchekop alsof de kraan niet helemaal dicht gaat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Het is een soort gelijk als onderstaande link en plaatje. Overigens is de installatie uit 2009.

https://www.sanitairwinke...oofd-en-handdouche-chroom

[Afbeelding]
tja zondag avond is niet de beste tijd voor deze vraag .. dus met je fikken er afblijven totdat je een vervangend exemplaar ernaast hebt..

Ga eerst naar de winkel en zoek naar een vervangend exemplaar .. bewaar de bon.
Dan zaterdag/zondag vroeg haal je de kraan eraf en kijk of deze vol met kalk zit ? (ff in de azijn leggen .. )
Eventueel rubbertjes vervangen nu je er toch bij bent en dan weer monteren en kijken of deze nog lekt .. zo niet kan je de nieuwe terug brengen en geld terug vragen anders monteer je de nieuwe ..

Het lek(ken) is wellicht onstaan omdat de kraan niet goed afsluit .. enige manier is de kraan eraf halen en dat doe je niet met volle waterdruk :) je zal niet de eerste zijn die de kraan naar zijn grootje helpt en dat na sluitingstijd of tegen sluitingstijd v.d winkels.
davevogel0 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:23:
Afgelopen maand heb ik mijn huis gekocht en hierbij zat een nieuwe ketel, een Remeha Quinta Ace 45. Nu heb ik hier twee vragen over.

Ik was in de veronderstelling dat de ketel ook de warmwatervoorziening zou regelen, maar dit blijkt niet zo te zijn. Via de website kun je vinden dat er wel warm water geregeld kan worden icm de Aqua Cella. Is dit een goede keuze?

Is deze ketel niet veel te groot voor mijn huis? Het is rond de 500m3 uit 1959 en ik ben nu bezig met het compleet isoleren van dak(12cm pir) en spouw (8 cm glaswol). Zo zie ik dat deze ketel maar kan terug moduleren tot 9.1kw.
Hoe oud is de ketel,. cw4 of ? cw5 ? (cw 4 is voor een 4 persoons gezin zeg maar ..

verkeerde topic --> cv tunings topic en daar ff de vraag stellen btw .. met bovenstaande vragen beantwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 05-01-2020 19:33 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.