Hier ook de hele dag bezig geweest in de garage. Niet de klusjes in huis gedaan maar dit wilde ik ook doen deze vakantie.
Eerst m'n MFT style werkblad gemaakt. De linkerrij is helaas niet in hetzelfde patroon (gaatjesboard wat ik heb gebruikt versprong daar), maar die zijn vooral om later een eventuele bankschroef te ondersteunen dmv bench dogs.
Nu kan ik eenvoudig dingen overal op het werkblad vastklemmen. Veritas Bench Dogs zijn onderweg voor de invalzaag

.
Achteraf zou ik wel een aantal dingen anders hebben gedaan:
- Betere kwaliteit MDF kopen. Ik heb nu het meest simpele gekocht van de Hornbach, als ik die zou verprutsen dan kost het mij maar 20 piek. Maar je merkt dat het eigenlijk troep is, breekt ontzettend snel uit aan de onderkant met boren, is moeilijk echt netjes af te werken. Had het kunnen weten, want op de site van Hornbach krijgt hij 1/5. Achja, als ik hem echt heel veel ga gebruiken dan maak ik wel een nieuwe.Misschien de volgende keer gewoon multiplex gebruiken...
- Boren met de bovenfrees ipv accuboor. Ik heb nu een DIY jig in elkaar gehacked voor de accuboor en dat werkt opzich wel, maar het is niet echt heel precies. De waardeloze kwaliteit van het MDF zorgt er ook voor dat elke boor heel snel volloopt. Freesbitjes van 20mm die zijn geschikt om mee te boren zijn echter wel prijzig en lastig te vinden.
- Een jig gebruiken. Je hebt die UJK Parf Guide system, maar 150 euro voor een jig vind ik iets teveel van het goede. Echter zijn er ook alternatieven van een euro of 60. Het boren van die gaten is een behoorlijk kutwerk en m'n tijd is veel waard, dus de volgende keer gaat het op een andere manier

. Een andere optie is hem te laten CNCen, maar dan betaal je wel elke keer als je er 1 wilt.
- Een standaard maat plaat gebruiken. M'n werkbank is nu 150x70, vooral gebaseerd op de ruimte waarin hij komt te staan (en de breedte van de deur naar buiten), maar achteraf had ik beter kunnen kijken naar de maten plaatmateriaal beschikbaar. Voor 120x60 kan je namelijk een kleine plaat kopen wat scheelt in vervoer / kosten.
Verder wel blij dat het is gelukt, volgens mij is hij prima haaks / recht maar dat kan ik pas echt testen als ik de bench dogs heb.