You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Hoe krijg ik dit het beste weer dicht?
[ Voor 15% gewijzigd door breinonline op 25-12-2019 07:48 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Anoniem: 93986
Inslagdop?breinonline schreef op woensdag 25 december 2019 @ 07:48:
Of een andere dop die erin past.
Mag ik vragen welke kleur (wit/grijs?) je hier op de muur hebt en ook op de plinten en kozijnen?
Ik worstel met een nog te schilderen muur. Wil hem zo licht mogelijk hebben maar wel donkerder dan de wittere plinten icm een houten vloer.
Het gemakkelijkste en goedkoopste? Zwarte tek7. Of een dopbreinonline schreef op woensdag 25 december 2019 @ 07:48:
Wij hebben gisteren de sleutel van ons nieuwe huis gehad. Nu heeft de vorige eigenaar om een kabel naar zijn schotelantenne te kunnen trekken, een gat in het aluminium kozijn gemaakt
[Afbeelding]
Het duurste? Nieuw kozijn.
Middenweg? Aluminium latje breedte van het kozijn en de hoogte net onder de glaslat.
De Nederbelg !
Alles wat wit is, is verkeerswit.sinasappel schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:20:
[...]
Mag ik vragen welke kleur (wit/grijs?) je hier op de muur hebt en ook op de plinten en kozijnen?
Ik worstel met een nog te schilderen muur. Wil hem zo licht mogelijk hebben maar wel donkerder dan de wittere plinten icm een houten vloer.
Ofwel 9016. Dat is wat blauwer dan de oude 9010. Hierdoor voelt het witter en minder vies aan. Zeker op de plafonds is dit aan te raden. Plafonds zijn altijd donkerder. Door deze kleur te pakken zijn ze meteen frisser. De plinten zijn ook 9016.
Binnenmuur welke grenst aan het groen) is Slaked Lime (Little Greene, zeer mooie collectie hebben die). Een beetje off white beige. Maar niet te. Net genoeg om een beetje warmte toe te voegen.
https://www.littlegreene.nl/slaked-lime
Het groen is Real Tundra van Flexa Colour Lab.
https://www.flexa.nl/nl/kleur-informatie/real-tundra-pure
We hebben de spachtel op deze kleuren laten mengen. Hierdoor vallen ze iets donkerder uit (door de lijm die droogt en de korrel schaduwval). Btw. Spachtel overal omdat we kleine kinderen hebben....... Ehhehehe.
De puien zijn, helaas, nog 9010. Ik ontdekte 9016 pas toen ik de verfkleuren ging bekijken.
Dikke tip. Ga naar een speciaalzaak waar ze bijv. O.a. ook Little Greene hebben. De kwaliteit van deze verven, tov een gamma huismerk is beduidend beter en fijner. Ook de kleureninspiratie/collectie is vaak mooier. Er ging een wereld voor me open. Heb denk ik wel 2 uur in de winkel gestaan om een selectie te maken.
Alles wat niet gespachteld is (boven, trapgat etc) hebben we met Sikkens project tex gedaan, als ik het goed herinner. In elk geval een iets trager drogende verf zodat je minder snel strepen ziet.
Kost wat meer, maar het resultaat is er naar.
PS, het kozijn/de deur vd trapkast was daar nog niet gedaan. Die is nu ook 9016, zijdeglalans waterbasis.
Edit
Foto's van nu/winter.

[ Voor 7% gewijzigd door ixl85 op 25-12-2019 14:32 ]
Ongeveer 10mm? Ik heb nog een goede dop daarvoor!
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Ik sta op het punt een steeksleutel set van Beta te kopen maar dit merk zegt mij niks. Is dit een beetje degelijke kwaliteit?
Beta is een prima italiaans merk.
De een zweert bij hazet, de ander wil facom of gedore.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
We hebben nu stopcontact bovenaan een muur in de keuken, maar die gaat weg ivm overbodig. Hierna moet het nog gestuct worden, maar ik vraag mij dus af moet alles (incl. Inbouwdoos eruit)? Of wellicht opvullen?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Zo loop ik momenteel tegen een probleem aan. In de woonkamer en één van de vier slaapkamers zitten schuifventilatieroosters verwerkt in de kozijnen. Deze zijn van het merk Buvalux. Echter zijn de roosters amper open of dicht te krijgen, ik vermoed een probleem met het mechanisme achter de draai knop en zijn ze daarnaast te vies om aan te raken.
Ik heb gezocht in het rooster naar een bepaald type en gekeken of ik op internet een vervangend exemplaar kan vinden maar ter vergeefs. Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort roosters? Zijn deze makkelijk te vervangen of moeten we dan aan een nieuw kozijn denken?
Let overigens niet op de afschuwelijke kleur kozijnen

Ik heb inmiddels geleerd dat goedkoper niet altijd beter is, soms moet je beter onderzoek doen voordat je dit soort taken onderneemt ..Ethnocentrix schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:02:
[...]
Dat zijn geen wedi platen maar geluidsdempende matten voor onder wedi vloeren. Heb je dus niets aan als je een wand wil isoleren.
De warmteisolatie van steenwol is trouwens ook vrijwel gelijk aan die van Wedi, maar steenwol is wel een stuk goedkoper.
Bijvoorbeeld: voorzetwand lijkt kwa geluids isolatie de beste oplossing maar je verliest veel ruimte voor welke winst .. dat je de buren iets minder hoort ?
de vraag die ik zelf liever beantwoord zie is hoeveel ruimte en geld ben je bereid op te offeren voor een percentage geluidsvermindering. 25 tot 50% is zeker haalbaar maar tegen welke prijs ?
Tja vanalles
Denk als je de schroef uit de knop haalt dat je dan het hele voorrooster er af kan halen.Nemean schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:04:
Ik volg vol bewondering de berichten in dit topic. Zelf recent een huis gekocht van het bouwjaar 1980. Helaas zijn de vorige bewoners erg nalatig geweest in het schoonhouden en het onderhouden van hun woning.
Zo loop ik momenteel tegen een probleem aan. In de woonkamer en één van de vier slaapkamers zitten schuifventilatieroosters verwerkt in de kozijnen. Deze zijn van het merk Buvalux. Echter zijn de roosters amper open of dicht te krijgen, ik vermoed een probleem met het mechanisme achter de draai knop en zijn ze daarnaast te vies om aan te raken.
Ik heb gezocht in het rooster naar een bepaald type en gekeken of ik op internet een vervangend exemplaar kan vinden maar ter vergeefs. Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort roosters? Zijn deze makkelijk te vervangen of moeten we dan aan een nieuw kozijn denken?
Let overigens niet op de afschuwelijke kleur kozijnen![]()
[Afbeelding]
Zelf gips maken en erin smeren werkt prima, heb ik ook gedaan om stopcontacten lager te plaatsen in oude woning. Daarna is er overheen gestuct.Martinusz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:49:
Iemand tip hoe een gat van inbouwdoos op te vullen?
We hebben nu stopcontact bovenaan een muur in de keuken, maar die gaat weg ivm overbodig. Hierna moet het nog gestuct worden, maar ik vraag mij dus af moet alles (incl. Inbouwdoos eruit)? Of wellicht opvullen?
[ Voor 18% gewijzigd door Minaaj op 26-12-2019 00:48 ]
Er zitten drie schroeven aan de onderkant waardoor het paneel los komt. De schroef in die zwarte draaiknop is er alleen om die knop zelf los te maken.Minaaj schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:46:
[...]
Denk als je de schroef uit de knop haalt dat je dan het hele voorrooster er af kan halen.
Probleem is echter dat alles achter het paneel beschadigd is (afgebroken, roest of vies) en dat het mechanisme niet meer correct functioneert. Waardoor ik er naar neig dat deze vervangen moeten worden.
Weet niet in hoeverre het demonteerbaar is maar je kan altijd gok wagen met schoonmaken en WD-40 spray, als het echt kapot is dan wordt het moeilijk, heb je toevallig nog een VVE? Kozijnen onderhoud/reparaties van mij vallen wel daaronder.Nemean schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:51:
[...]
Er zitten drie schroeven aan de onderkant waardoor het paneel los komt. De schroef in die zwarte draaiknop is er alleen om die knop zelf los te maken.
Probleem is echter dat alles achter het paneel beschadigd is (afgebroken, roest of vies) en dat het mechanisme niet meer correct functioneert. Waardoor ik er naar neig dat deze vervangen moeten worden.
Als de inbouwdoos diep genoeg in de muur ligt kan je hem laten zitten, ligt er ook aan hoe dik er gestuct wordt.Martinusz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:49:
Opvullen kan met gips (bijv mp 75). Of met purschuim daar kan ook overheen gestuct worden. Persoonlijk zou ik het met gips doen.
Mijn aannemer had een stukje gipsplaat oid op maat gemaakt en die met pur vastgeplakt in de doos zodat de stucadoor een redelijk vlakke ondergrond had om zijn werk op te doen.Martinusz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:49:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb zelf onlangs wat onderdelen van oude Buva-ventilatieroosters bij de fabrikant besteld. Ik zie dat ze nog steeds (maatwerk)schuifroosters maken. Stuur ze eens een mailtje zou ik zeggenNemean schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:04:
Deze zijn van het merk Buvalux. Echter zijn de roosters amper open of dicht te krijgen, ik vermoed een probleem met het mechanisme achter de draai knop en zijn ze daarnaast te vies om aan te raken.
Ik heb gezocht in het rooster naar een bepaald type en gekeken of ik op internet een vervangend exemplaar kan vinden maar ter vergeefs.
Zelf dit spul gebruikt om dit soort gaten op te vullen, doos kan er gewoon inblijven.Martinusz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:49:
https://www.hornbach.nl/s...oDfVnq2J_KbcaAmemEALw_wcB
Nieuw kozijn zal niet nodig zijn; maar de ruit zal er wel (tijdelijk) uit moeten om het oude rooster er uit te nemen en een nieuwe te kunnen plaatsen.Nemean schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:04:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort roosters? Zijn deze makkelijk te vervangen of moeten we dan aan een nieuw kozijn denken?
Je kan de doos dichtmaken met een deksel met chip. Hoef je minder dicht te smeren. Daarnaast is deze doos later vindbaar mocht je er nog een keer bij moeten zijn.Martinusz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:49:
https://www.klusspullen.n...sel-bouwdeksel-zwart-rond
Interessant. BTW die Slaked Lime op je muur ziet er de website anders uit...ixl85 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:24:
[...]
Alles wat wit is, is verkeerswit.
Ofwel 9016. Dat is wat blauwer dan de oude 9010. Hierdoor voelt het witter en minder vies aan. Zeker op de plafonds is dit aan te raden. Plafonds zijn altijd donkerder. Door deze kleur te pakken zijn ze meteen frisser. De plinten zijn ook 9016.
Binnenmuur welke grenst aan het groen) is Slaked Lime (Little Greene, zeer mooie collectie hebben die). Een beetje off white beige. Maar niet te. Net genoeg om een beetje warmte toe te voegen.
https://www.littlegreene.nl/slaked-lime
Het groen is Real Tundra van Flexa Colour Lab.
https://www.flexa.nl/nl/kleur-informatie/real-tundra-pure
We hebben de spachtel op deze kleuren laten mengen. Hierdoor vallen ze iets donkerder uit (door de lijm die droogt en de korrel schaduwval). Btw. Spachtel overal omdat we kleine kinderen hebben....... Ehhehehe.
De puien zijn, helaas, nog 9010. Ik ontdekte 9016 pas toen ik de verfkleuren ging bekijken.
Dikke tip. Ga naar een speciaalzaak waar ze bijv. O.a. ook Little Greene hebben. De kwaliteit van deze verven, tov een gamma huismerk is beduidend beter en fijner. Ook de kleureninspiratie/collectie is vaak mooier. Er ging een wereld voor me open. Heb denk ik wel 2 uur in de winkel gestaan om een selectie te maken.
Alles wat niet gespachteld is (boven, trapgat etc) hebben we met Sikkens project tex gedaan, als ik het goed herinner. In elk geval een iets trager drogende verf zodat je minder snel strepen ziet.
Kost wat meer, maar het resultaat is er naar.
PS, het kozijn/de deur vd trapkast was daar nog niet gedaan. Die is nu ook 9016, zijdeglalans waterbasis.
Edit
Foto's van nu/winter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zelf wil drie kleuren gaan toepassen (ja inderdaad van VT wonen) namelijk "vol marmer", "midden veen" en "fresh linen" in combinatie met een een lichte "white wash" eikenhouten vloer.
https://www.flexa.nl/nl/k...mer-mengkleuren-collectie
https://www.flexa.nl/nl/k...een-mengkleuren-collectie
https://www.flexa.nl/nl/k...tie/fresh-linen-creations
Ik twijfel alleen over de kleur van het houtwerk tussen de traditionele 9010 en de nieuwe 9003 en 9016. Bij de eerste twee kleuren moet het denk ik niet een al te blauwe tint in het wit zitten maar bij de fresh linen wil ik wel dat die iets donkerder is dan de witte kleur de plinten en kozijnen/raamwerk.
Zojuist een mal gemaakt om de houtjes per 15 op maat te zagen. En zo toch snel 600 houtjes op de juiste lengte gekregen.
Tof, mijn eerste mal. En dat werkte boven verwachting goed.
Uiteraard begint het met de plekken mooi af te tekenen. Dat komt wel in orde. Ik heb echter al wel gemerkt dat bij het beginnen boren de boor een klein beetje wandelt waardoor het gaatje toch net iets hoger of lager zit dan je bedoelde.
Ik gebruik een steenboor van 5mm in een bepleisterde muur van snelbouwsteen. Dit zijn een soort van holle bakstenen.
Wat zijn de tips? Voorboren met een heel klein boortje? Of alvast een klein gaatje maken met een kleine boor?
Ik zou een multicut boortje gebruiken, dan hoef je niet te kloppen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik vind een tegelboor altijd fijn om het eerste stukje op de juiste plek te borenAdmiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
Ik heb thuis een eenvoudig klusje dat ik wel goed wil doen. Er moeten 15 fotokaders opgehangen worden maar aangezien sommige op dezelfde hoogte moeten hangen is het belangrijk dat de boorgaten op exact de goede plek zitten.
Uiteraard begint het met de plekken mooi af te tekenen. Dat komt wel in orde. Ik heb echter al wel gemerkt dat bij het beginnen boren de boor een klein beetje wandelt waardoor het gaatje toch net iets hoger of lager zit dan je bedoelde.
Ik gebruik een steenboor van 5mm in een bepleisterde muur van snelbouwsteen. Dit zijn een soort van holle bakstenen.
Wat zijn de tips? Voorboren met een heel klein boortje? Of alvast een klein gaatje maken met een kleine boor?
XXXVI
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja en nee. Spijkertje voelt toch altijd wat minder stevig aan dan gewoon een gaatje met plug en schroef. Ik wil dan graag de spijker in een hoek erin slaan voor de stevigheid waardoor je toch weer wat hoogteverschil krijgt.The Eagle schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:37:
Is het niet veel makkelijker om met een spijker een gat op het juiste plekje te maken?
Ik denk dat @The Eagle bedoelt dat je je spijker als centerpen gebruikt, niet dat je de spijker gaat gebruiken om de boel aan op te hangen.Admiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:00:
[...]
Ja en nee. Spijkertje voelt toch altijd wat minder stevig aan dan gewoon een gaatje met plug en schroef. Ik wil dan graag de spijker in een hoek erin slaan voor de stevigheid waardoor je toch weer wat hoogteverschil krijgt.
Mijn huidige woning bestaat grotendeels uit korrelbeton. (Al het vermalen puin van Rotterdam -1945 in een mal met beton..)Admiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
Ik heb thuis een eenvoudig klusje dat ik wel goed wil doen. Er moeten 15 fotokaders opgehangen worden maar aangezien sommige op dezelfde hoogte moeten hangen is het belangrijk dat de boorgaten op exact de goede plek zitten.
Gevolg is dat de boor altijd weg schiet. Mijn ervaring is vooral een goed handvat en voorboren. En dan nog kiest de boor voor de weg van de minste weerstand en krijg je soms een sleuf..
Zelf moet ik door de korrels puin ook vaak werken met een chemisch anker. Pluggen pakken niks vast door holle ruimtes
Met een stucdeksel https://www.elektrototaal...2Otwa7EAQYAiABEgJRV_D_BwEMartinusz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:49:
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
^^^ dat idd. En als je een beetje dikke spijker gebruikt, gaat je gat ook vast wel rechtPaT schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:03:
[...]
Ik denk dat @The Eagle bedoelt dat je je spijker als centerpen gebruikt, niet dat je de spijker gaat gebruiken om de boel aan op te hangen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Neem een schilderijrails, krijg je geen spijt van.Admiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
Zou ik ook doen, ook makkelijk als je later wat anders wil. Stas heeft goeie, en die van de IKEA zijn ook prima en iets gunstiger geprijsd.D.deJong schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:08:
[...]
Neem een schilderijrails, krijg je geen spijt van.
Wat ook vaak helpt is om het eerste stukje zonder de klop/hamer stand te doen.Admiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
Dan zie je zo'n "doorzichtige" kabel lopen vanaf een rail naar beneden, toch?
Of heb je tegenwoordig ook andere rails?
Een schilderij ophangen met plug en schroef kost meer moeite maar daarna is het wel mooier weggewerkt.
(Mijn persoonlijke mening dan)
14mm...EJonk schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:34:
[...]
Ongeveer 10mm? Ik heb nog een goede dop daarvoor!
Ik ga op zoek naar een dop als korte termijn oplossing. Als de rest van de verbouwing klaar is ga ik dan wel achter een stukje aluminum aan. Dank voor alle adviezen.Jellabie schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:32:
[...]
Het gemakkelijkste en goedkoopste? Zwarte tek7. Of een dop
Het duurste? Nieuw kozijn.
Middenweg? Aluminium latje breedte van het kozijn en de hoogte net onder de glaslat.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik had geen zin om mijn glad gestucte en behangen muren te veranderen in gatenkaas en daarna als de schilderijen/foto’s vervangen worden met onherstelbare schade te blijven zitten dus je ziet inderdaad een visdraadje.streamnl schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:14:
schilderijrails?
Dan zie je zo'n "doorzichtige" kabel lopen vanaf een rail naar beneden, toch?
Of heb je tegenwoordig ook andere rails?
Een schilderij ophangen met plug en schroef kost meer moeite maar daarna is het wel mooier weggewerkt.
(Mijn persoonlijke mening dan)
Sometimes you need to plan for coincidence
Yep,_Arthur schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:58:
[...]
Nieuw kozijn zal niet nodig zijn; maar de ruit zal er wel (tijdelijk) uit moeten om het oude rooster er uit te nemen en een nieuwe te kunnen plaatsen.
maar gezien de leeftijd van de roosters en de kwaliteit van deze roosters als het gaat om isolatie en dat het meeste werk (kosten) zitten in het eruit en inzetten van de ruit, zou ik kijken of je wellicht het kunt vervangen door HR++ glas (waar wellicht subsidie voor is).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Tesa klevende spijkers?Admiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
https://www.bol.com/nl/p/...2-stuks/9200000074505471/
Even overwogen maar ik denk dat de draden snel gaan blinken door de stand van de zon in huis hier. Bovendien wil de vrouw des huizes een soort collectie van 15 kaders en dan krijg je ook 15 draden op een klein oppervlak. Liever gaatjes boren danD.deJong schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:08:
Neem een schilderijrails, krijg je geen spijt van.
Sowieso. Boren in een snelbouwsteen gaat prima zonder de klopstand. Grootste gevaar is dat je ineens in een holte schiet en te ver doorschiet met je boor.Skidmarks schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:06:
Wat ook vaak helpt is om het eerste stukje zonder de klop/hamer stand te doen.
Ook naar gekeken maar erg duur en er moet dus nog geschilderd worden ooit. Dan haal ik liever even de kaders van de muur dan rond deze dingen te schilderen. Bovendien vertrouw ik het ook niet 100%
Ik heb, mede dankzij de problemen met exact ophangen, gekozen om de lijstjes met Pattex Removable strips op te hangen. Werken makkelijk en je kunt alle strak ophangen:Admiral Freebee schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:

Let niet op de troep, het is kerst
Dat zou ik net zeggen. Als je ruiten evenoud zijn als de roosters dan wordt het tijd om deze te vervangen. Zou me er wel even in verdiepen welke rooster je wilt want de goedkoopsten zijn lawaaiig en hebben een behoorlijke koudebrug.Cyberpope schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:46:
[...]
Yep,
maar gezien de leeftijd van de roosters en de kwaliteit van deze roosters als het gaat om isolatie en dat het meeste werk (kosten) zitten in het eruit en inzetten van de ruit, zou ik kijken of je wellicht het kunt vervangen door HR++ glas (waar wellicht subsidie voor is).
Dan hoef je ook de roosters niet meer te tweaken om ze weer gangbaar te maken

De zolder is ongeveer 2m hoog en bevat 1 gording zoals op de foto te zien. Het plaatmateriaal (karton/hout) lijkt mij het onderdak? De verticale latten zouden de kepers moeten zijn maar bij mij zijn dit zo te zien slechts simpele latjes van 2.5cm dik. Zijn dit dan wel kepers of heb ik geen kepers?
Het idee is om plaatmateriaal of glaswol te plaatsen. Beide zou ik dan tussen de kepers plaatsen. De enige optie die ik zie is om latten op de kepers te bevestigen zodat de kepers matchen met de dikte van het isolatie materiaal. Loop ik daar een risico qua gewicht en draagkracht?
Alternatief zou zijn om een regelwerk te monteren op de gording en de nokbalk. Dan moet ik nog wel even kijken hoe ik om ga met het verschil van tussen de kepers en op de kepers. Dat regelwerk kan eventueel ook horizontaal op de 'kepers'.
Heb ik een bijzondere constructie? En wat zou de logische werkwijze zijn?
Vooropgesteld, ik ben geen expert hierinAghanim schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:49:
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om ons hellend dak van binnenuit te isoleren. Na veel lezen en YouTube filmpjes kijken heb ik wel het idee dat ik begrijp hoe het in hoofdlijnen werkt. Het probleem is alleen dat ik er niet echt uit kom hoe mijn dak is opgebouwd.
[Afbeelding: Dak]
De zolder is ongeveer 2m hoog en bevat 1 gording zoals op de foto te zien. Het plaatmateriaal (karton/hout) lijkt mij het onderdak? De verticale latten zouden de kepers moeten zijn maar bij mij zijn dit zo te zien slechts simpele latjes van 2.5cm dik. Zijn dit dan wel kepers of heb ik geen kepers?
Het idee is om plaatmateriaal of glaswol te plaatsen. Beide zou ik dan tussen de kepers plaatsen. De enige optie die ik zie is om latten op de kepers te bevestigen zodat de kepers matchen met de dikte van het isolatie materiaal. Loop ik daar een risico qua gewicht en draagkracht?
Alternatief zou zijn om een regelwerk te monteren op de gording en de nokbalk. Dan moet ik nog wel even kijken hoe ik om ga met het verschil van tussen de kepers en op de kepers. Dat regelwerk kan eventueel ook horizontaal op de 'kepers'.
Om koude bruggen te voorkomen zou ik de groene balken plaatsen (hoh 30cm of 60cm afhankelijk van dikte gekozen balken). Eventueel als dat niet sterk genoeg is ook op de rode plek nog een balk gemonteerd aan de stenen muur. Maar denk dat alleen de groene balken voldoende moeten zijn. Voordeel daarvan is dat je geen koudebruggen hebt met het dak. En je het gips (?) in één keer tegen die balken aan kan schroeven en je dus ook geen 12cm lange schroeven hoeft te gebruiken om door het isolatie materiaal heen te gaan.

Photoshop skills
Check je dakconstructie eerst. Zo te zien is dit al geïsoleerd van buiten. Dus of je dan nog extra kan en wil isoleren is de vraag. Wat is het bouwjaar?Aghanim schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:49:
1979. Ik wilde morgen sowieso eens een dakpan optillen om te kijken wat er onder zit. Het zou mij verbazen als het al geïsoleerd is, al moet ik wel zeggen dat het op zolder niet extreem koud wordt (12C ongeveer), terwijl we op de 1e verdieping amper verwarmen (14C ongeveer). Als het vriest wordt het uiteraard wel kouder op zolder.hammy87 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:27:
[...]
Check je dakconstructie eerst. Zo te zien is dit al geïsoleerd van buiten. Dus of je dan nog extra kan en wil isoleren is de vraag. Wat is het bouwjaar?
Op basis waarvan trek jij overigens die conclusie dat het mogelijk al geïsoleerd is? Ik heb er weinig verstand van dus ben wel benieuwd? Ik vond de constructie sowieso wat raar. Het lijkt alsof er latten gemonteerd zijn op die houten/kartonnen platen. Maar waarom?
@Twijfels bedankt voor de moeite! Zou je die groene balken dan op die bestaande latten (kepers) monteren of juist ernaast? En ik neem aan met een afstand van ongeveer 60cm vanwege de afmetingen van glaswol/platen?
Ik bedacht me net nog, als ik glaswol ertussen prop heb ik dan sowieso geen probleem meer met koude bruggen, aangezien glaswol zich wat flexibeler laat vormen.
[ Voor 31% gewijzigd door Aghanim op 26-12-2019 22:37 ]
Het is belangrijk om uit te zoeken of er iets aan isolatie in je dak zit, of dat er een dampdichte laag in je dak zit. Uit welk jaar is je huis? Onder de dakpannen kijken geeft soms ook wel nuttige informatie.Aghanim schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:49:
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om ons hellend dak van binnenuit te isoleren. Na veel lezen en YouTube filmpjes kijken heb ik wel het idee dat ik begrijp hoe het in hoofdlijnen werkt. Het probleem is alleen dat ik er niet echt uit kom hoe mijn dak is opgebouwd.
Als je aan de buitenkant een dampdicht materiaal hebt, moet je aan de binnenkant een dampopen materiaal nemen (bijv. glaswol) met klimaatfolie. Anders sluit je mogelijk het vocht op, met kans op houtrot.
Als het aan de buitenkant dampopen is, dan kan het vocht buiten weg. Dan kun je dus een dampdicht materiaal gebruiken (bijv. PIR plaat), of een dampopen materiaal met een folie (mag klimaatfolie zijn, maar mag ook een dampdicht folie zijn).
Als het al geisoleerd is in 1979 dan zal dat hoe dan ook ver van de nieuwbouwnormen af staan, extra isoleren kan sowieso geen kwaad voor de energierekening + comfort in huis. Ook op de lagere verdiepingen ga je daar wel verschil in merken. Zoals @LinuxMan zegt moet je het overigens wel weten i.v.m. opbouw van de isolatie en dampdichte/open lagen.Aghanim schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:32:
[...]
1979. Ik wilde morgen sowieso eens een dakpan optillen om te kijken wat er onder zit. Het zou mij verbazen als het al geïsoleerd is, al moet ik wel zeggen dat het op zolder niet extreem koud wordt (12C ongeveer), terwijl we op de 1e verdieping amper verwarmen (14C ongeveer).
Op basis waarvan trek jij overigens die conclusie? Ik heb er weinig verstand van dus ben wel benieuwd?
@Twijfels bedankt voor de moeite! Zou je die groene balken dan op die bestaande latten (kepers) monteren of juist ernaast? En ik neem aan met een afstand van ongeveer 60cm vanwege de afmetingen van glaswol/platen?
Ik bedacht me net nog, als ik glaswol ertussen prop heb ik dan sowieso geen probleem meer met koude bruggen, aangezien glaswol zich wat flexibeler laat vormen.
Juist op de gordingen monteren en niet op de kepers. Door de isolatieschil te doorboren (of onderbreken in geval van monteren op de kepers) krijg je juist meer last van die koudebruggen. Volgens mij heb jij een andere definitie van koudebruggen in je hoofd dan ik
Hoe groot dit probleem in de praktijk is weet ik overigens niet, kan helaas geen voorbeelden met FLIR camera's ofzo vinden waar je de schroeven als koudebrug kan zien. Misschien kan iemand me corrigeren en maakt het in praktijk geen bal uit als je dus bijvoorbeeld door je isolatie in het dakbeschot schroeft?
[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 26-12-2019 22:46 ]
Thx! Ik zal eerst eens kijken van buitenaf wat er onder de dakpannen ligt. Ik vermoed niks, behalve dat onderdak (ik neem aan dat die schotten het onderdak is). Er zitten overigens een aantal kieren en spleten in de nok dus daaruit concludeerde ik dat er geen isolatie is geplaatst. Anders hadden ze dat wel dichtgemaakt vermoed ik. Maar better be safe.Twijfels schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:43:
[...]
Als het al geisoleerd is in 1979 dan zal dat hoe dan ook ver van de nieuwbouwnormen af staan, extra isoleren kan sowieso geen kwaad voor de energierekening + comfort in huis. Ook op de lagere verdiepingen ga je daar wel verschil in merken. Zoals @LinuxMan zegt moet je het overigens wel weten i.v.m. opbouw van de isolatie en dampdichte/open lagen.
Juist op de gordingen monteren en niet op de kepers. Door de isolatieschil te doorboren (of onderbreken in geval van monteren op de kepers) krijg je juist meer last van die koudebruggen. Volgens mij heb jij een andere definitie van koudebruggen in je hoofd dan ik![]()
Hoe groot dit probleem in de praktijk is weet ik overigens niet, kan helaas geen voorbeelden met FLIR camera's ofzo vinden waar je de schroeven als koudebrug kan zien. Misschien kan iemand me corrigeren en maakt het in praktijk geen bal uit als je dus bijvoorbeeld door je isolatie in het dakbeschot schroeft?
Even dat ik het goed begrijp: dus regelwerk op de gording(en) maken door latten verticaal erop te monteren (jouw groene balk) en daartussen zo dik mogelijk glaswol proppen?
Ja zo zou ik het wel zelf doen. Of bij gebruik van platen (PIR bijvoorbeeld) het rachelwerk zelf voor de PIR plaatsen tegen de gordingen aan. Dan heb je ook geen onderbrekingen in je isolatie zitten dus zou het meest effectief moeten zijn.Aghanim schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:52:
[...]
Even dat ik het goed begrijp: dus regelwerk op de gording(en) maken door latten verticaal erop te monteren (jouw groene balk) en daartussen zo dik mogelijk glaswol proppen?
Ik zou ook niet alleen kijken naar glaswol, maar ook naar bijvoorbeeld PIR. Kost je wel 2,5x zoveel voor dezelfde isolatiewaarde, maar een PIR plaat van 120mm heeft een even hoge RD waarde als een glaswol pak van 200mm. Scheelt je dus bruikbare ruimte op zolder.
Ik gebruik dus een grote verfroller, een plantenspuit en een goede spons om het nat te maken. Het water loopt van het behang af. Ik gebruik warm water met afwasmiddel. Bij de meeste muren werkt dit dus prima, maar niet bij die ene muur. En wat er dan af kwam, was alleen de toplaag. Bleef de onderlaag er vervolgens nog op zitten. En de restanten van een vorig behang.

Heb even de gordingen opgemeten. Die zijn 25cm diep. Daar kan dus heel veel isolatie tussen, maar als ik dat volledig benut wordt de zolder wel heel laag. Denk dat ik inderdaad eens naar platen ga kijken of het regelwerk tussen de gordingen bevestig op 16cm voor glaswol.Twijfels schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:59:
[...]
Ja zo zou ik het wel zelf doen. Of bij gebruik van platen (PIR bijvoorbeeld) het rachelwerk zelf voor de PIR plaatsen tegen de gordingen aan. Dan heb je ook geen onderbrekingen in je isolatie zitten dus zou het meest effectief moeten zijn.
Ik zou ook niet alleen kijken naar glaswol, maar ook naar bijvoorbeeld PIR. Kost je wel 2,5x zoveel voor dezelfde isolatiewaarde, maar een PIR plaat van 120mm heeft een even hoge RD waarde als een glaswol pak van 200mm. Scheelt je dus bruikbare ruimte op zolder.
Misschien zit er al HR++ glas in (maar vermoedelijk niet nee). Wil je subsidie verkrijgen, zal je 2 energiemaatregelen moeten treffen; met alleen vervangen van je glas door HR++ krijg je geen subsidie.Cyberpope schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:46:
De kosten van het glas op zich was niet de hoogste kostenpost bij het vervangen van mijn ruiten.
De kans dat hij moet die roosters HR++ glas heeft is redelijk te verwaarlozen. Maar ook dat zal hij zelf moeten uitzoeken.
Het zijn alleen tips. Maar zou jammer zijn als hij de nodige kosten maakt (raam los halen, rooster vervangen, raam vastzetten, boel schilderen) als hij dan voor een kleine meerprijs ook de isolatie waarde kan opwaarderen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nog even inhakend op je vraag, die latjes van boven naar beneden zijn geen 'kepers'. Dat zijn dragende spanten als je geen gordingen heb. Jouw latjes zijn exact dat, latjes om de naden tussen de platen af te dekken.Aghanim schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:49:
[Afbeelding: Dak]
Met een bouwjaar 1979 verwacht ik wel enige isolatie, ook omdat je zegt dat de temperatuur redelijk blijft. Bij een ongeisoleerd dak is het binnen bijna net zo koud als buiten.
Check inderdaad wat er nu aan isolatie zit. Het zal wel een glas/steenwol iets zijn met een Rd waarde van likmijvestje. Google vervokgens goed hoe je de boel op moet bouwen.
Overigens zag ik laatst hier een reactie van iemand die het met metalstud ging doen. Dat lijkt mij in jouw geval ook een prima oplossing.
Sja, een behangstomerPizza_Boom schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 01:23:
Iemand nog tips bij behang verwijderen? Ik heb geen stoomapparaat, inmiddels 3/4e van de bovenverdieping gedaan. Vandaag echt serieus moeite met 1 set muren. De andere 2 in dezelfde kamer gingen makkelijk, kreeg ik de rol er zo'n beetje in zijn geheel vanaf. Zo erg zelfs dat deze door zijn eigen gewicht verder naar beneden zakte. De hele kamer gelijktijdig begonnen met natmaken. Rollen, plantenspuit vernevelend aan de bovenkant en dat ook nog met een natte spons. De rol regelmatig blijven natmaken. Toch, de dragende binnenmuur kreeg ik niet voldoende nat. De andere kant van deze binnenmuur had ik er overigens zo af.
Ik gebruik dus een grote verfroller, een plantenspuit en een goede spons om het nat te maken. Het water loopt van het behang af. Ik gebruik warm water met afwasmiddel. Bij de meeste muren werkt dit dus prima, maar niet bij die ene muur. En wat er dan af kwam, was alleen de toplaag. Bleef de onderlaag er vervolgens nog op zitten. En de restanten van een vorig behang.![]()
Ik heb laatst een powerplus behangstomer gekocht voor 45 euro, was een fluitje van een cent.
Onder het mom van huren kost ook een paar knaken en als je het langer als 1 dag nodig hebt kun je het beter kopen. Ding kreeg goede reviews en hoeft maar 1 ronde mee te gaan, dus als die straks kapot is, is dat prima
Stomer werkt 100x beter dan een plantenspuit en wat warm water.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Anoniem: 93986
https://www.praxis.nl/ver...-behangperforator/2431079
Dat heeft hier iets geholpen maar het blijft lastig.
Betekent in elk geval dat zomaar een tweede isolatielaag niet gaat lukken. De totale beplating verwijderen en dan nieuwe isolatie plaatsen zie ik ook niet direct zitten.
Weet niet of ik nu blij moet zijn of moet balen
Op papier dampdicht, maar na 40 jaar is het teerpapier zo vergaan, dat het absoluut niet meer dampdicht is.
Ik zou gewoon pir aandurven (sterk nog, ook gewoon gedaan).
Maar wil je zekerheid, pak dan gewoon steenwol met klimaatfolie. Iets duurder, maar daar gaat het wel mee lukken en sluit je niets op.
Stel ik plaats nieuwe of aanvullende isolatie met een RD waarde van 4 in het dak, dan ben ik benieuwd wat het werkelijke effect is op de temperatuur op de eerste verdieping en zolder. Als deze +2C zou worden (zonder verwarming natuurlijk) dan zou het zeker de moeite waard zijn. Geen idee hoe ik daar achter kom zonder het te proberen.
Indien ja, zal het stukje boven isoleren erg weinig schelen op de eerste verdieping.
Ik moet eerlijk zijn dat ik geen verschil merk met mijn zolder geïsoleerd. Ja, op zolder is het warmer (winter) en koeler (zomer). Maar niet op de 1ste verdieping. Maar in mijn slaapkamer staat ook bijna altijd raam open, dus is het daar koud. Andere kamers worden weinig gebruikt. Ik heb niet gemeten, dus kan je geen antwoord geven.
Snij met een mes/plamuurmes kruisjes in het behang zodat het water door de toplaag heen kan.
Had hier ook een behang waar het water niet door de toplaag heen kon, deze eerst eraf getrokken zodat alleen de onderlaag bleef zitten, deze pakte wel water op en kwam zo los.
Ja dat ben ik inderdaad. De temperatuur van de zolder is voor mij geen reden om te isoleren maar meer warmte/minder afkoeling op de slaapkamers wel. Zeker in combinatie met de niet te isoleren schuine wanden in de slaapkamers lijkt me de toegevoegde waarde van meer isolatie inderdaad beperkt.Cyberpope schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:44:
Was jij dat nu waarbij het schuine dak al begon op de 1ste verdieping en daar isoleren niet mogelijk was?
Indien ja, zal het stukje boven isoleren erg weinig schelen op de eerste verdieping.
Ik moet eerlijk zijn dat ik geen verschil merk met mijn zolder geïsoleerd. Ja, op zolder is het warmer (winter) en koeler (zomer). Maar niet op de 1ste verdieping. Maar in mijn slaapkamer staat ook bijna altijd raam open, dus is het daar koud. Andere kamers worden weinig gebruikt. Ik heb niet gemeten, dus kan je geen antwoord geven.
Is geen probleem toch? Zelfde situatie had ik hier. Huis (1987) had 6cm EPS. EPS is dampdicht. Dus dan moet je een dampopen isolatie met klimaatfolie gebruiken.Aghanim schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:01:
Net van binnenuit de kieren in de nok van de zolder goed bekeken. Op verschillende plekken zie ik witte korrels dus ik vermoed dat het dak in 1979 al geïsoleerd is met EPS. Op andere plekken bij naden en kieren kan ik gewoon buitenlicht zien dus erg goed is het niet gedaan. Eens kijken of ik bij een dakpan kan komen.
Betekent in elk geval dat zomaar een tweede isolatielaag niet gaat lukken. De totale beplating verwijderen en dan nieuwe isolatie plaatsen zie ik ook niet direct zitten.
Weet niet of ik nu blij moet zijn of moet balen
De balken bij mij waren 20cm, die heb ik volledig met glaswol dichtgezet. Het kost bijna niks extra's en het maakt de afwerking heel makkelijk over de balken heen.

Daar heb ik dus klimaatfolie overheen gezet

en dat afgwerkt met gipsplaat

Resultaat is superstrak, en zelfs met de meest hete zomerdagen is onze zolder niet warmer dan de rest van het huis

Anyhow, I did it. Volgende stap zal wel het eruit halen van de plafonds, vloerbedekking en plinten worden.
Ik heb houten vloeren, mijn oorspronkelijke idee was eerst de nieuwe badkamer erin zetten en daarna pas de oude badcel eruit slopen (en delen over 2 kamers), maar nou kreeg ik de tip dit om te draaien, zodat de vloeren opnieuw kunnen zetten en je geen schade maakt aan je nieuwe tegelwerk. Klinkt plausibel.
[ Voor 28% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-12-2019 20:26 ]

Before:

Het grootste probleem was de lijm meuk van de trap afkrijgen en de treden glad krijgen. Dus dat was overuren maken met een bandschuurmachine. Plottwist: ik dacht dat de lijm alleen mechanisch te verwijderen was, maar de lijm bleek dus op waterbasis (wist niet eens dat dat ook bestond) dus kon gewoon met water weggepoetst worden, dag tijd

Maar goed, het is voor nu een goedkope oplossing geweest:
- Bandschuurmachine Gamma 50 euro
- Schuurpapier (60/80/180)
- Sigma S2U Primer 37 euro
- Sigma S2U Traplak 45 euro
- Los materiaal 10-20 euro
- Antislip strips 40 euro
Laatstgenoemde is uiteindelijk wel noodzakelijk gebleken, anders werd het gewoon te wit.
Het resultaat na 2x primer + 1 laklaag:

Goed, de volgende ronde is voor de trap naar de zolder, die valt nu ook flink in het niet bij de andere trap
En de muren moeten ook weer opnieuw helaas ging stickeren niet zo goed
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Float like a butterfly, sting like a bee.
Woeps
Aangepast

Mooi gedaan! Heb je de aansluiting met de muur niet gekit?LinuxMan schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:49:
[...]
Is geen probleem toch? Zelfde situatie had ik hier. Huis (1987) had 6cm EPS. EPS is dampdicht. Dus dan moet je een dampopen isolatie met klimaatfolie gebruiken.
De balken bij mij waren 20cm, die heb ik volledig met glaswol dichtgezet. Het kost bijna niks extra's en het maakt de afwerking heel makkelijk over de balken heen.
[Afbeelding: dakisolatie]
Daar heb ik dus klimaatfolie overheen gezet
[Afbeelding]
en dat afgwerkt met gipsplaat
[Afbeelding]
Resultaat is superstrak, en zelfs met de meest hete zomerdagen is onze zolder niet warmer dan de rest van het huis(en in de winter niet kouder)
Nee. Was misschien wel slim geweest. Gelukkig tot op heden ook niet nodig, de naden blijven strakcverkooyen schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:06:
Mooi gedaan! Heb je de aansluiting met de muur niet gekit?

Ik bedoelde eigenlijk het folie aan de muur kittenLinuxMan schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:25:
[...]
Nee. Was misschien wel slim geweest. Gelukkig tot op heden ook niet nodig, de naden blijven strak
die tape die ik daar voor heb gebruikt is speciale tape die bij het klimaatfolie hoort. De kleefkracht is echt niet normaal, als je het ergens op duwt komt het niet meer los (tenzij de ondergrond loskomt - het is goed spul om behang of verf mee te verwijderen).cverkooyen schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:52:
Ik bedoelde eigenlijk het folie aan de muur kitten
Thanks, het zit gewoon geplakt, ik kon hier in de buurt eigenlijk al geen freesmachine vinden om te huren en het laten doen is ook weer prijzig. Het is natuurlijk een stap beter dan plakken, dit gaat niet los. Dus als er wat te huren is, kan je t zeker overwegen.Djeen84 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:06:
@ByteMe_ ziet er netjes uit. Heb je de strips gefreesd of op de trede geplakt? Zit met hetzelfde klusje..

Als het niet aan de buitenkant zit, dan zit het aan de binnenkant; dan is je ruit lek en zul je 'm op termijn moeten vervangenMr_gadget schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:03:
Ik zie sinds een tijdje in de hoeken van het glas wat zitten. Het leek vocht aan de buitenkant maar het is niet met je nagel weg te krassen. Het lijkt net in de eerste laag van het glas oid te zitten. Betekend dit dat de ruit lek is? Het is HR++ glas uit 2003, heb van de zomer de kozijnen geschilderd, niks met de kit rand gedaan.
[Afbeelding]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Is dit gelaagd glas? Dit lijkt namelijk op delaminatie van de PVB-folie. PVB-folie is de folie waarmee de twee glasbladen van de gelaagde samenstelling tegen elkaar verlijmd zijn. De oorzaak is meestal vocht. Als er vocht kan komen bij de zijkant van het glas, kan dat in de PVB-folie trekken.Mr_gadget schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:03:
Ik zie sinds een tijdje in de hoeken van het glas wat zitten. Het leek vocht aan de buitenkant maar het is niet met je nagel weg te krassen. Het lijkt net in de eerste laag van het glas oid te zitten. Betekend dit dat de ruit lek is? Het is HR++ glas uit 2003, heb van de zomer de kozijnen geschilderd, niks met de kit rand gedaan.
[Afbeelding]
Heb je het huis met een GIW garantie gekocht? Misschien is dit 1 van die zeldzame gevallen waarbij de garantietermijn 10 jaar is?Mr_gadget schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:03:
[Afbeelding]
Of gewoon met een natte doen afnemen straks en het is wel goed zo?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Alleen een doekje geeft een matte uitstraling en houdt kans op kringen.
Voor "olie", olijfolie e.d. gaan plakken, heb je kleurverdieper, die haalt de kleur omhoog en sealt tegen vlekken.
Beter is hem dan alsnog een toplaag te geven die afsluit.
Dank voor je reactie.
Als het gezoete hardsteen is kan je de vensterbank schuren met waterproof schuurpapier om vlekken weg te krijgen, vanaf korrel 400 zie je daar niets van na behandeling met kleurverdieper en sealer.Joopieboy schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:47:
Voor afsluiten zitten nu al een aantal 'plekken' te diep helaas
Hoe fijner je eindigt hoe meer de vensterbank glanst.
Wel de hele vensterbank doen zodat het "schuurbeeld" hetzelfde is.
Het afsluiten zorgt dat de vensterbank waterafstotend wordt, dat doe je na het kleurverdiepen om de kleur omhoog te halen. Als je vlek aanvaardbaar is na kleurverdiepen kun je hem dus prima een toplaag geven.
Met 50 ml doe je ca. een aanrechtblad van 60x500, je gebruikt dus erg weinig eigenlijk als je geen poreus gesteente hebt.
Dat "poets" je overigens ook weer weg bij intensief gebruik en moet je jaarlijks herhalen.
[ Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 29-12-2019 17:02 ]
En CIF schuurt natuurlijk ook nog wel een beetje.
Aan de andere kant, het 'heftige' van de laatste misser is er nu wel uit, is iig weer een stuk egaler en er komen toch weer potten overeen...
* The Eagle vandaag ook een klusje gedaan: de koelkast schoongemaakt
Typisch k*tklusje voor in de kerstvakantie want koud buiten.
En nou hoop ik stiekem dat er een aantal zijn die denken "ah crap ja dat moet ook nog
The Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:05:
En nou hoop ik stiekem dat er een aantal zijn die denken "ah crap ja dat moet ook nog"
![]()
Wat fijn, de schoonmaakster heeft dat afgelopen week nog gedaanThe Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:05:
En nou hoop ik stiekem dat er een aantal zijn die denken "ah crap ja dat moet ook nog"
![]()
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ahh crapThe Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:05:
![]()
Vandaag bezig geweest de laatste plinten definitief op hun plek te zetten. Het blijft altijd een rotklus met een huis dat schots en scheef is. Zo ben je zomaar 4 uur verder en dan denk je echt, wat heb ik nou eigenlijk allemaal gedaan in die tijd?
Nog een paar plakplintjes morgen en dan hebben we dit klusje nog mooi in 2019 afgerond.
Nou ja, de wasmachine en vaatwasser.The Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:05:
![]()
Dit weekend wel mijn slaapkamer (de tweede wand, dat moest nog sinds de herfstvakantie) geverfd. Nu de plinten nog, in de loop van volgende week.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Overigens ben ik er nog niet vwb de koelkast, want er staat in de trapkast ook nog een koelvriescombi die ook nog mag, inclusief ontdooien. Dat wordt ook een leuk waterballet
Check... vriezer ook... gelukkig ging de vorige kapot en knal ik nu in 5 minuten de ijskrabber erdoor.The Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:05:
Haal dan van die onderschoteltjes bij het tuincentrum, dan heb je nooit meer nieuwe kringen
* The Eagle vandaag ook een klusje gedaan: de koelkast schoongemaakt
Typisch k*tklusje voor in de kerstvakantie want koud buiten.
![]()
Dit topic is gesloten.