Ik heb toen we ons huidige huis ('70) ingegaan zijn de helft van de kozijnen vervangen met kunststof die nog enkel glas schuifraampjes hadden, en van een paar nog goede houten kozijnen er dubbel glas in laten zetten.PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:30:
[...]
Ik heb net een 2-onder-1-kapper uit 1997 gekocht en heb mij ook verbaasd over het feit dat ik geen ventilatieroosters op de slaapkamers had. Vreemd genoeg op de begane grond dan weer wel. Een slaapkamer zonder ventilatierooster is echt wel vervelend. Wij worden geacht te ventileren door het draai/kiepraam open te zetten. Bij vorst is mij dat een beetje te koud, met als resultaat een bedompte lucht in de slaapkamer.
Omdat wij nog thermopane dubbelglas hebben, ben ik gaan informeren wat het kost om dit te vervangen voor HR++ glas en dan direct in alle slaapkamers een ventilatierooster. Dat komt voor 41 ruiten met een oppervlakte van ca 35m2 in totaal en dan 6 nieuwe ventilatieroosters op een bedrag tussen de 7000 en 8000 euro inclusief montage. Dan worden de roosters op je glas geplaatst en hoeft je kozijn niet vervangen te worden.
Wettelijk gezien mogen de roosters overigens ontbreken. In het Bouwbesluit 1992, dat gold voor onze woningen, waren nog geen eisen opgenomen dat de ventilatie regelbaar moest zijn. Een kiepraam gold dus ook gewoon als ventilatie en daarmee klopt dus de stelling dat jouw toevoer natuurlijk verloopt.
Ik neem aan dat je warmtepomp is aangesloten op je vloerverwarming?
Ik heb wel laatst met een bouwfysicus gesproken en die zei dat je, als je vloerverwarming heb, je eigenlijk beter ook een gebalanceerde ventilatie kan hebben. Dan verwarm je de lucht die je inblaast voor en heb je dus ook geen last van een gat in je gevel dmv een ventilatierooster. Dat heeft mij wel aan het denken gezet, maar om even een paar inblaasopeningen te maken is nog best een uitdaging. Je moet dan echt goed nadenken waar je die buizen gaat laten. En met een plafondhoogte van 2,47m is een verlaagd plafonnetje ook niet echt een optie.
Is de winst met glas echt groot? Ik heb namelijk het gevoel dat in de keuken, waar we niks hebben gedaan omdat er nog redelijke houten kozijnen met al dubbel glas (geen idee hoe oud, wss 15+ jaar), het een heel stuk kouder is dan elders. Ook hebben we voor een groot raam met nog dat oude glas/kozijn, want ja, duur om te vervangen. Alleen glas vervangen is qua prijs veel beter te doen...