Asus GL703VM
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het is een mooie coating. Heb het ook op onze houten vloer. Je kan het ook makkelijk bijwerken. Handig voor een tafel!LED-Maniak schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:17:
Aii, zoveel mensen met zoveel verschillende mogelijkheden!![]()
Uiteindelijk hebben we net Rubio monocoat besteld omdat de meeste andere lakken kleurloos zijn.
Het is een component A + component B olie. Alleen A houdt het relatief zacht, B is de harde laag(ik neem aan iets van PU)
Dit zou het resultaat moeten zijn:
[Afbeelding]
Kleine accentuering van de nerven dus.
Morgen de vers geslepen schaaf uittesten!
Wij hebben 1 lamp, die we willen kunnen dimmen. Deze lamp staat echter in hotelschakeling. Dit heeft Livolo niet als mogelijkheid. Nu dachten we slim te zijn en een wi-fi dimmer module er tussen te zetten. Maar dan op een niet Wifi/Smart Livolo in wisselschakeling. Van alles eigenlijk geprobeerd en niks werkt.
Het enige dat tot nu toe werkt is de onderstaande foto:

Hieruit heb ik dus kunnen uithalen dat 1 van de schakelaars moet aangesloten zitten op de S1 en de andere op de S2. Echter als we dat doen, dan kunnen we ze wel via de App bedienen maar niet met de schakelaars.
Heeft iemand hier ervaring mee!?
Rood is blauw is nul.kimiekim schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:09:
Wij zijn bezig met een verbouwing en ons in het verdiepen qua schakel materiaal.
Groen is bruin is fase.
Die zou ik eens omdraaien dus.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
In dit geval niet. Het zijn oude kleuren en alles is omgegooid door meerdere mensen die hier gewoond hebben en geklust hebben. Rood= Bruin in ons huis en Groen is het zelfde als blauw.Teijgetje schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:48:
[...]
Rood is blauw is nul.
Groen is bruin is fase.
Die zou ik eens omdraaien dus.
Zwart is gewoon schakeldraad
Aarde is gewoon geel/groen
Heb nu een proefstukje gedaan en schrok wel even toen ik het potje open deed. Azuurblauwe kleur. Ik had iets meer geel verwacht. Op zich is het best aardig verder. Ik hoop dat het in daglicht ook mooi is. Verkleurt het nog een beetje na aanbrengen?ixl85 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:28:
[...]
Het is een mooie coating. Heb het ook op onze houten vloer. Je kan het ook makkelijk bijwerken. Handig voor een tafel!
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
niet aan het gebouw hangen , dan is het vergunnings plichtig, lekker op de grond zetten en lager dan 1m blijven.zonoskar schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:07:
Ik ben online wat aan het zoeken of je een buiten unit van een airco in de voortuin mag zetten. Voor zover ik kan uitvinden zou dat moeten mogen, mits deze op de grond staan. Bij mij zou de unit dan wel over de rooilijn heen staan, maar wel onder het overstek van het dak. Iemand ervaring?
https://www.bwtinfo.nl/ni...ergunningplichtig-of-vrij
We hebben in de woonkamer een lamp met 5 gloeilampen en een vloerdimmer. Per lamp wordt er 25Watt verstookt en dat wil ik graag vervangen voor ledlampen. Dat daarvoor de vloerdimmer vervangen moet worden is geen probleem, dat gaat mij wel lukken.
De uitdaging zit hem in het feit dat de lampenkapjes een diameter hebben van ca 12 cm en dat daar dus een fitting en een dimbaar E14 lampje in moet passen.
Op dit moment ziet de situatie er zo uit:

Ik heb gezocht op dimbare ledlampjes die ongeveer het formaat van deze 'koelkastlampjes' (T2 als ik mij niet vergis) hebben, maar daar ben ik slechts 1 onbekende aanbieder van tegengekomen en die lampjes vond ik er niet uit zien. Omdat ze in het zicht zitten is dat wel een belangrijk aspect.
Ik speel dus nu met het idee om de in mijn ogen relatief lange fitting te vervangen voor iets compacters zodat er een normale dimbare (kaars) ledlamp in past. Maar ook die fittingen kan ik niet echt vinden. Zoek ik verkeerd of kan wat ik wil niet? Als dat zo is, hebben jullie nog suggesties hoe ik dit opgelost kan krijgen? Zoals gezegd vinden we de lamp zelf erg mooi en willen we die graag houden.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Zijn de gebruikte schakelaars wel puls schakelaars?kimiekim schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:09:
Wij zijn bezig met een verbouwing en ons in het verdiepen qua schakel materiaal. Nu zijn wij zelf erg fan van de Livolo Schakelaars en doen die het prima, echter hebben wij 1 probleem.
Wij hebben 1 lamp, die we willen kunnen dimmen. Deze lamp staat echter in hotelschakeling. Dit heeft Livolo niet als mogelijkheid. Nu dachten we slim te zijn en een wi-fi dimmer module er tussen te zetten. Maar dan op een niet Wifi/Smart Livolo in wisselschakeling. Van alles eigenlijk geprobeerd en niks werkt.
Het enige dat tot nu toe werkt is de onderstaande foto:
[Afbeelding]
Hieruit heb ik dus kunnen uithalen dat 1 van de schakelaars moet aangesloten zitten op de S1 en de andere op de S2. Echter als we dat doen, dan kunnen we ze wel via de App bedienen maar niet met de schakelaars.
Je bent niet gebonden aan e14, wanneer je de fitting vervangt. Zoek eens naar een gu10 oid:
https://www.ruttenelektro...tting-met-trekontlasting/
Op korte termijn; Dat is afhankelijk van de kleur en hoe de coating opdroogt.LED-Maniak schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:54:
[...]
Heb nu een proefstukje gedaan en schrok wel even toen ik het potje open deed. Azuurblauwe kleur. Ik had iets meer geel verwacht. Op zich is het best aardig verder. Ik hoop dat het in daglicht ook mooi is. Verkleurt het nog een beetje na aanbrengen?
Op lange termijn; Ja. Over het algemeen worden alle kleuren iets geler. Niet veel. Maar wat je verwacht.
Nu hangt er douchekop in het midden van de douchebak, maar spettert het water alle kanten op.
Op advies van de sani boer heb ik destijds "alleen" een wand gepakt van 210*100, omdat onze bak maat niet heel veel voorkwam en cabines erg duur waren.
Zoals te verwachten spat het water natuurlijk aan de inloop kant (80cm) flink. Weet iemand een creatieve oplossing die er ook nog een beetje uit ziet?
Ik dacht zelf aan een gordijn, maar dat doet wel afbreuk aan het hele inloop idee en de stijl van de badkamer.
Ik vind het leuk om bij het koken af en toe wat verse kruiden te gebruiken, maar na de zoveelste verlepte basilicum uit de supermarkt was ik het beu. Ik wilde de planten wat meer ruimte geven, maar had echt geen zin om elke keer de tuin in te lopen. Dus was het idee om een fatsoenlijke kruidenbak te maken die direct naast mijn kookplaat staat.
Ingrediënten:

- 1x 3 meter lange vuren plank
- 4x balkonbakken 60 cm
- wat restjes hout voor de bodem
- deuvels
- glasbuffers (als voetjes)
- houtlijm
- 2x glazen fles

Lijmen:

De 4 balkonbakken heb ik per 2 in elkaar gezet, waarbij de onderste bak waterdicht bleef en de bovenste bak geperforeerd is. Vervolgens heb ik met een flessensnijder van 2 oude glazen flessen de bodem afgesneden en ze er ondersteboven in gezet. Op die manier kun je, als je een kan water in de fles giet, de complete bak in één keer bewateren - het water loopt door de fles direct in de onderste bak, dan via de onderste bak in de breedte en komt dan in de bovenste bak omhoog.
Eindresultaat (met wat verse plantjes):

Rozemarijn, tijm, oregano, basilicum, munt, citroenmelisse en bieslook, klaar voor gebruik
Helaas lijkt het nog wel nodig de plantjes af en toe te vervangen - veel planten gaan sneller op dan ze aangroeien, ze zitten toch wel dicht op elkaar en het is soms lastig te bepalen hoeveel water ze nodig hebben met dit systeem. Zeker als je iets te enthousiast bent over je bewateringssysteem en tijm niet van natte voeten houdt...
GU10 is natuurlijk een stuk compacter, maar om nou GU10 spotjes in deze lamp te plaatsen... Dat wordt qua looks niet helemaal wat ik hoop.Raymond schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:35:
@PaT
Je bent niet gebonden aan e14, wanneer je de fitting vervangt. Zoek eens naar een gu10 oid:
https://www.ruttenelektro...tting-met-trekontlasting/
En GU10 kaarslampjes oid bestaan wel, maar die zijn net zo lelijk als de E14 T2 lampjes met dimbare leds. Dat noemen ze 'maislampjes' en dat is qua looks een heel goede omschrijving.
Wat voor soort lamp is dit eigenlijk en is dimmen echt nodig?PaT schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:29:
[...]
GU10 is natuurlijk een stuk compacter, maar om nou GU10 spotjes in deze lamp te plaatsen... Dat wordt qua looks niet helemaal wat ik hoop.
En GU10 kaarslampjes oid bestaan wel, maar die zijn net zo lelijk als de E14 T2 lampjes met dimbare leds. Dat noemen ze 'maislampjes' en dat is qua looks een heel goede omschrijving.
Ik heb ook zo’n soort lamp waar weinig plek is en heb uiteindelijk op eBay een led lampje van 0,25W gevonden die fijn gezellig licht geeft. Dimmen niet nodig. Als meer licht nodig is dan zet ik een ander lampje aan.
Dit is 1 van de 'hoofdlampen' in mijn woonkamer en vrij essentieel qua verlichting. Zoals gezegd zit er nu 5 keer 25watt gloeilampen in. Die vervangen voor 0,25W is dus echt geen optie.Sethro schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:36:
[...]
Wat voor soort lamp is dit eigenlijk en is dimmen echt nodig?
Ik heb ook zo’n soort lamp waar weinig plek is en heb uiteindelijk op eBay een led lampje van 0,25W gevonden die fijn gezellig licht geeft. Dimmen niet nodig. Als meer licht nodig is dan zet ik een ander lampje aan.
Misschien in algemenere zin, staat de lamp altijd in een bepaalde stand of heb je echt verschillende standen nodig? Die leds zijn er ook in 0,5W en 1,0W.PaT schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:41:
[...]
Dit is 1 van de 'hoofdlampen' in mijn woonkamer en vrij essentieel qua verlichting. Zoals gezegd zit er nu 5 keer 25watt gloeilampen in. Die vervangen voor 0,25W is dus echt geen optie.
Voor de tweaker is dan de Itho de leukste. Die kun je zelf goedkoop met een of meerdere arduino's aansturen. Bijvoorbeeld op vocht of CO2 of beide. Zie ook topic:Vinze schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:13:
Ja zo'n vochtsensor is ook zeker een must! Als we hem steeds handmatig moeten bedienen wanneer we (bijv.) gaan douchen dan gaan we dat toch steeds vergeten.
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
Ik gaf GU10 als voorbeeld, maar mijn voornaamste punt was dat wanneer je de fitting gaat vervangen, je die niet persé door hetzelfde soort fitting hoeft te vervangen. Je kan er eentje kiezen die aansluit bij wat je nodig hebtPaT schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:29:
[...]
GU10 is natuurlijk een stuk compacter, maar om nou GU10 spotjes in deze lamp te plaatsen... Dat wordt qua looks niet helemaal wat ik hoop.
Die stellen we idd regelmatig bij.Sethro schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:47:
[...]
Misschien in algemenere zin, staat de lamp altijd in een bepaalde stand of heb je echt verschillende standen nodig? Die leds zijn er ook in 0,5W en 1,0W.
Nou ben ik misschien onnozel, maar wat heb je nog meer voor gangbare fittingen naast E27, E14 en GU10?Raymond schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:56:
[...]
Ik gaf GU10 als voorbeeld, maar mijn voornaamste punt was dat wanneer je de fitting gaat vervangen, je die niet persé door hetzelfde soort fitting hoeft te vervangen. Je kan er eentje kiezen die aansluit bij wat je nodig hebt
Wij hadden onze inloopdouche ook ingericht op een enkele glasplaat als wand. De uiteindelijke doucheruimte was ongeveer 100x100 ofzo, maar dat spetterde ook als een gek naar buiten. We hebben een extra glazen wandje laten plaatsen van 30cm, waardoor je een doorgang van 70cm overhoud maar dat scheelt echt enorm. Wij hebben zo'n wandunit (https://cdn.webshopapp.co.../files/56808558/image.jpg die je naar links of rechts kan zwenken, en hebben hem iets naar de kant van de glazen wand (en dus ook het wandje van 30 cm ertegenover) gedraaid.De_Bastaard schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:28:
Ik heb hier een inloopdouche van 100*80. Yep, het is klein maar een andere optie om een douche én ligbad te maken was er niet.
Nu hangt er douchekop in het midden van de douchebak, maar spettert het water alle kanten op.
Op advies van de sani boer heb ik destijds "alleen" een wand gepakt van 210*100, omdat onze bak maat niet heel veel voorkwam en cabines erg duur waren.
Zoals te verwachten spat het water natuurlijk aan de inloop kant (80cm) flink. Weet iemand een creatieve oplossing die er ook nog een beetje uit ziet?
Ik dacht zelf aan een gordijn, maar dat doet wel afbreuk aan het hele inloop idee en de stijl van de badkamer.
De overgebleven ruimte om de douche in te lopen heb ik van te voren getest met een stukje schilderstape van vloer naar plafond, en dan kijken of je nog comfortabel erlangs kan lopen. Zo'n extra glazen wand kost wel wat, maar dat is imho veruit de mooiste oplossing. Meestal kan je die aan de bestaande wand vastmaken met een profiel, alleen de dikte en hoogte moet kloppen.
Dit dus:

Ik heb daar ook al de normale douchewand geloof ik....
Oude situatie:

Twee vragen:
- De linker wand is nog steeds gepleisterd. Kan ik daar overheen behangen?
- Hoe werk je de buitenhoeken af?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Lang verhaal, beschadigd geleverd, ruim 6 weken wachten/communicatie om uiteindelijk na nog een mail mijner zijde erachter te komen dat nieuwe delen niet meer geleverd konden worden en ik het bed tegen korting kon houden.

Zolang hij niet in bed gaat springen, zal het wel meevallen denk ik (hoop ik), maar als ik het iets kan verstevigen, graag.
Wat zijn mijn opties?
Rustig een aantal gaten tot de helft boren en houtlijm gieten?
2 latjes aan elke zijde, liever niet.
Aan de andere kant zit een print van een raceauto.
Deel wat je ziet is de zijkant van het bed. Plaat moet 90 graden gedraaid worden, en op doe bruine balk komt de lattenbodem.
Een paar gaten boren en deuvels door en door. Valt minder op aan de andere zijde, desnoods iets bijverven?
Anoniem: 93986
Zo weet je zeker dat de lijm er door en door tussen zit. Vervolgens vastklemmen en na het drogen met een scherpe beitel overtollige lijm verwijderen. Als je het goed doet zal je een miniem scheurtje zien in het gelakte gedeelte.
Zo zuig je dus de lijm helemaal van boven naar beneden door de scheur heen.
Zo dus,
YouTube: Pro Gluing Method For Furniture Repair!
Vanaf 3.40 ongeveer.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 15-12-2019 14:19 ]
Voor de kopse kanten heb ik metalen hoekbeschermers gekocht. Ik dacht dat ik deze ook strak kon trekken met de akplaat.
Maar ik kreeg zojuist de opmerking dat ik dan de gehele wand moet uitvlakken omdat deze te ver uitsteken.
En dat is niet de bedoeling. Klopt dit? En zijn er andere oplossingen voor deze afwerking?
Ik zie overal metalen buitenhoek profielwn maar ik wil niet de gele wand stucen
daar zijn andere producten voorbarry86 schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:14:
Nu wil ik zelf mijn ak gipsplaten afwerken door de naden netjes af te werken met gaasband, gips en strak trekken met de akplaat.
Voor de kopse kanten heb ik metalen hoekbeschermers gekocht. Ik dacht dat ik deze ook strak kon trekken met de akplaat.
Maar ik kreeg zojuist de opmerking dat ik dan de gehele wand moet uitvlakken omdat deze te ver uitsteken.
En dat is niet de bedoeling. Klopt dit? En zijn er andere oplossingen voor deze afwerking?
Ik zie overal metalen buitenhoek profielwn maar ik wil niet de gele wand stucen
https://klussenmet.gyproc...er-dunpleister-gipswanden
weg smeren over een afstand van 30 cm en je ziet er niets meer van
andere oplossing:
YouTube: Siniat: Afwerken van buitenhoeken met variabele hoekbeschermer Level...
Dergelijke scheuren heb ik wel gelijmd door een injectiespuit (met naald) te vullen met wat houtlijm en die er tussen te spuiten. Met de injectienaald kun je de lijm vrij diep in de scheur krijgen en die nagenoeg geheel vullen met lijm. Spuit met naald koop je gewoon bij de apotheek, kost haast niets.NeutraleTeun schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:34:
Nieuw peuterbedje voor mijn zoon besteld.
Lang verhaal, beschadigd geleverd, ruim 6 weken wachten/communicatie om uiteindelijk na nog een mail mijner zijde erachter te komen dat nieuwe delen niet meer geleverd konden worden en ik het bed tegen korting kon houden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zolang hij niet in bed gaat springen, zal het wel meevallen denk ik (hoop ik), maar als ik het iets kan verstevigen, graag.
Wat zijn mijn opties?
Rustig een aantal gaten tot de helft boren en houtlijm gieten?
2 latjes aan elke zijde, liever niet.
Aan de andere kant zit een print van een raceauto.
Deel wat je ziet is de zijkant van het bed. Plaat moet 90 graden gedraaid worden, en op doe bruine balk komt de lattenbodem.
Een paar gaten boren en deuvels door en door. Valt minder op aan de andere zijde, desnoods iets bijverven?
Zonder vandiktebank wat meer uitdaging dan dat je alle tools hebt, maar voor een eerste tafel mijn inziens redelijk gelukt. De afdruk van de drooglatten is nog te zien. Dit is er niet uit te halen(kan zo 5mm diep zitten) maar zou in de loop van tijd moeten vervagen.
Door de manier van leggen aan de kopse kanten is trouwens nauwelijks te zien dat het opgedikte randen zijn. De jaarringen lopen in dezelfde richting met dezelfde kleur door. Iets wat ik in de winkel vaak niet zie en erg storend vind.
De planken waren niet perfect vlak. Ik heb daarom in elke plank drie sleuven op 2/3e dikte van het hout gefreesd. Daarna alles tegen elkaar geperst en dan met de handschaaf er over. Het is perfect vlak geworden.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 16-12-2019 09:26 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Nogal strak zonder vandiktebank
[ Voor 22% gewijzigd door Jannibal23 op 16-12-2019 09:43 ]
De komende maanden moeten nog gaan uitwijzen hoe het hout zich gaat gedragen. Ik ken de voorgeschiedenis niet en het heeft in een loods gelegen met snelle doorloop, dus waarschijnlijk was het vochtgehalte in het hout redelijk hoog. Prijsverschil tussen het marktplaats hout en die van de houthandel(gedroogd en geschaafd) was significant dus toch maar gedaan.Jannibal23 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:42:
Heb je iets meer uitleg over je werkwijze/de gevolgde stappen? Gaaf project.
Nogal strak zonder vandiktebank
We hebben 172 euro voor het hout betaald + ~50 euro voor de olie/rampabouten/etc. Hiervan maken we twee tafels: 100x60 en 150x90cm. en 6cm dik in totaal.
De eerste twee weken dat het in de huiskamer lag begon het aardig krom te trekken(5mm tot 1cm cupping en ook een plank dat significant tordeerde. Elke dag de planken omdraaien hielp wel iets.
De stappen:
1. Beginnen met kiezen hoe je de planken legt(vezelrichting, noesten, etc) en jaarringen van planken om en om leggen zodat ze elkaar compenseren.
2. Planken plat drukken en 3 keer 2cm diepe gleuven zagen met 5cm afstand van elkaar. Hierdoor merk je direct dat de planken plat gaan liggen.
3. zijkanten op maat zagen(behalve de twee buitenste, die gaan als laatste)
4. Planken aan elkaar lijmen. Ik heb het klemmen gedaan met aluminium profielen, maar het kan ook met houten balken. Als je planken nog krom zijn kan je kiezen om twee planken per keer aan elkaar te lijmen.
5. Randen en kopse kanten vlak schaven. De zijkanten voor opdikken zaag je uit een nieuwe plank(raakvlak met tafel ook schaven!), de kopse kanten gebruik je voor het opdikken op die plaats(dan past het exact en lopen de jaarringen precies gelijk).
6. Opdikrand lijmen. Heb ik stuk voor stuk per rand gedaan. Na een uurtje drogen kan je de volgende doen.
7. Je kan nu de uiteindelijke afmetingen van de tafel in een keer zagen en daarmee de tafel haaks maken.
8. Spierballen inzetten om de top vlak te schaven.
Ik ben nu bezig met de eettafel, ook deze is echt super vlak geworden. Zal weer een foto posten als die klaar is. Hij is een stuk lastiger gezien hij groter is met meer planken.
Het was te koud buiten.Raymond schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:58:
Middenin de woonkamer aan het klussen geweest ook?
Gisteren nog even door de kwantum, leenbakker en de bouwmarkt gelopen maar knetters, wat zijn die tafels duur

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 16-12-2019 10:04 ]
Gerecycled van de meest goedkope Jisk spaanplaat-plastic tafel.loeberce schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:45:
@LED-Maniak ziet er mooi uit. Waar heb je het onderstel vandaan?
Kijk ook eens naar bruislijm.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Werkt alleen als je het heel strak en stevig kan afplakken. Anders drukt het zo je tape weg, moet je het gaan nabewerken en worden de belletjes van het bruizen zichtbaar(zoals bij purschuim maar dan kleiner).
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Ik heb zoiets soortgelijks gedaan voor een werkbureau, erg tof.
Mensen nog tips qua verf en schilderen? Ik erger mij een beetje aan de dekking van Histor 'Perfect Finish'. Ik heb nu 2 gordijnbalken gemaakt en gemonteerd, alleen voordat je de plamuurplekken (wat een soort van vlekken geeft) kwijt bent en een mooi egaal geschilderd vlak ben, ben je wel 3-4 lagen verder. Beetje irritant...
Het leven is te kort om geduld te hebben!
We hebben daarom een verticale radiator gekocht, die we aan de andere kant van de hoek willen plaatsen (zie foto in het groen). De leidingen omleggen komen wij wel uit. Klopt het dat wij gewoon een radiatorthermosstaat onder aan bij de aanvoer van het warme water kunnen plaatsen (b.v. deze: https://asset.conrad.com/...ch6tot28c.jpg?x=200&y=200)?
Deze zat voorheen ook bij de aanvoer (rechtsboven op de oude radiator), dus dat zou puur betekenen "leidingen en radiatorthermosstaat omleggen)

Volgens mij wel. Oftewel, ik had de vraag niet gesteld en het zelf zo gedaanID-College schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:21:
Klopt het dat wij gewoon een radiatorthermosstaat onder aan bij de aanvoer van het warme water kunnen plaatsen (b.v. deze: https://asset.conrad.com/...ch6tot28c.jpg?x=200&y=200)?
[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 17-12-2019 09:34 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is afhankelijk van het type radiator en de aansluitingen. Volgens mij heb je meestal een H blok (onderblok) nodig bij aansluitingen onderaan. Hier zit wanneer je wilt ook de thermostaatregeling al bij. Op deze manier is het ook vaak mooi compact weggewerkt.ID-College schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:21:
Een korte vraag aan mijn klussende medemensen. In ons huidige portiekje hadden wij een brede radiator tegen de muur aan zitten. Deze zat net in de weg bij het ophangen van de jassen. Tijdens onze verbouwing hebben we deze radiator weggehaald en deels vloerverwarming gelegd (behalve onder de inloopmat). Doordat het best koud kan worden buiten, willen we zeker weten dat het warm genoeg kan worden wanneer er meerdere natten jassen hangen.
We hebben daarom een verticale radiator gekocht, die we aan de andere kant van de hoek willen plaatsen (zie foto in het groen). De leidingen omleggen komen wij wel uit. Klopt het dat wij gewoon een radiatorthermosstaat onder aan bij de aanvoer van het warme water kunnen plaatsen (b.v. deze: https://asset.conrad.com/...ch6tot28c.jpg?x=200&y=200)?
Deze zat voorheen ook bij de aanvoer (rechtsboven op de oude radiator), dus dat zou puur betekenen "leidingen en radiatorthermosstaat omleggen)
[Afbeelding]
Deze H-blokken zijn ook haaks te verkrijgen als je de leidingen uit de muur wilt laten komen. Beste is altijd om te kijken wat door de leverancier van de radiator wordt aangeraden.
Zou zoiets zelf altijd vullen met epoxy.maomanna schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:17:
zo te zien kan hij wel met lijmklemmen werken, dus zou het dan als optie kunnen overwegen.
there's no tweak without the tweaker

Niks toe te voegen aan je eigen suggesties.Vinze schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:24:
Ik ben bezig met het vervangen van de mechanische ventilatie box. Nu zat de oude box met 4 van onderstaande bouten vast, maar de nieuwe box heeft de ophang punten ergens anders zitten. Hoe kan ik deze bouten het beste verwijderen? Zitten ze in de muur gegoten of kan ik ze met een waterpomp of iets degelijk eruit draaien? Mocht dat niet lukken moet ik ergens een flex vandaan zien te halen verwacht ik.
[Afbeelding]
Indien deze erin geschroefd zit: twee bouten moeren erop draaien, de bout moer die het dichtst bij de muur zit proberen los te draaien terwijl je de andere bout moer juist vast draait. De moer bout zou dan mee moeten gaan draaien.Vinze schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:24:
Ik ben bezig met het vervangen van de mechanische ventilatie box. Nu zat de oude box met 4 van onderstaande bouten vast, maar de nieuwe box heeft de ophang punten ergens anders zitten. Hoe kan ik deze bouten het beste verwijderen? Zitten ze in de muur gegoten of kan ik ze met een waterpomptang of iets degelijk eruit draaien? Mocht dat niet lukken moet ik ergens een flex vandaan zien te halen verwacht ik.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 17-12-2019 12:56 . Reden: Te weinig koffie..... ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Wij hadden in onze vorige woning ook een verticale radiator met het H-Blok aan de bovenkant. Lijkt je dat niet mooier? Dan heb je minder leidingen die van het plafond naar de radiator lopen.ID-College schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:21:
Een korte vraag aan mijn klussende medemensen. In ons huidige portiekje hadden wij een brede radiator tegen de muur aan zitten. Deze zat net in de weg bij het ophangen van de jassen. Tijdens onze verbouwing hebben we deze radiator weggehaald en deels vloerverwarming gelegd (behalve onder de inloopmat). Doordat het best koud kan worden buiten, willen we zeker weten dat het warm genoeg kan worden wanneer er meerdere natten jassen hangen.
[Afbeelding]
What a fine day for Science! | Specs
Dit, alleen dan met de woorden 'moer' en 'bout' omgewisseldST10©DE schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:29:
[...]
Indien deze erin geschroefd zit: twee bouten erop draaien, de bout die het dichtst bij de muur zit proberen los te draaien terwijl je de andere bout juist vast draait. De moer zou dan mee moeten gaan draaien.
Je kan ook de kop van de accutol om de schroef goed vastzetten (ter verduidelijking: waar je normaliter je bithouder in vast zet) en dan het geheel terug draaien. Werkt het snelsteVinze schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:24:
Ik ben bezig met het vervangen van de mechanische ventilatie box. Nu zat de oude box met 4 van onderstaande bouten vast, maar de nieuwe box heeft de ophang punten ergens anders zitten. Hoe kan ik deze bouten het beste verwijderen? Zitten ze in de muur gegoten of kan ik ze met een waterpomptang of iets degelijk eruit draaien? Mocht dat niet lukken moet ik ergens een flex vandaan zien te halen verwacht ik.
[Afbeelding]
©2004
Nu maar even met de hamer wat tikken en kijken of de multitool sterk genoeg is, en anders wellicht een goed moment om een slijptol aan te schaffen.
Dat is precies het probleem, ik kan het nergens vinden. Ik heb ook liever en H-blok, maar er zit maar 1 A4 bij en er staat niets over in. Het gaat om een Plieger, maar dan de kleinere variant. Deze: https://www.sanitairwinke...0kggf8EAAYASAAEgKFC_D_BwEHarmsen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:35:
[...]
Wij hadden in onze vorige woning ook een verticale radiator met het H-Blok aan de bovenkant. Lijkt je dat niet mooier? Dan heb je minder leidingen die van het plafond naar de radiator lopen.
Ik heb wel de voorkeur voor een H-blok, alleen ik nergens vinden hoe ik hem het beste kan aansluiten. Ik neig naar onder, maar het verschilt inderdaad per type radiator. Echter, omdat de informatie beperkt is heb ik geen idee of ik hem boven of onder kan aansluiten. Wellicht even de ontluchtingsnippel bekijken als ik zo thuis ben!Andyk125 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:36:
[...]
Dat is afhankelijk van het type radiator en de aansluitingen. Volgens mij heb je meestal een H blok (onderblok) nodig bij aansluitingen onderaan. Hier zit wanneer je wilt ook de thermostaatregeling al bij. Op deze manier is het ook vaak mooi compact weggewerkt.
Deze H-blokken zijn ook haaks te verkrijgen als je de leidingen uit de muur wilt laten komen. Beste is altijd om te kijken wat door de leverancier van de radiator wordt aangeraden.
[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 17-12-2019 14:17 ]
Leuk gedaan, mooie tafelLED-Maniak schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:09:
[...]
Gerecycled van de meest goedkope Jisk spaanplaat-plastic tafel.
En thanks voor de recycle tip, heb nog een projectje in mijn achterhoofd
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Scheelt je zo weer 80 euroFraggert schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:32:
[...]
Leuk gedaan, mooie tafel![]()
En thanks voor de recycle tip, heb nog een projectje in mijn achterhoofd
Nu ben ik handig genoeg om een kast in elkaar te lijmen en schroeven.
Maar wat ik niet echt kan vinden is:
Ik wil graag een zwarte eiken structuur krijgen op de kast. Hoe krijg ik die structuur erin? Echt eiken en dan met beits? of kan ik andere materialen gefineerd krijgen? of maakt het niet uit welk materiaal je gebruikt als de structuur er maar inzit en dan met zwarte beits afwerken?
Ik heb ook weer een uitdaging. Ik ga een kachel plaatsen. Dit is een inbouwkachel zoals op het plaatje hieronder. Ook ik plaats de kachel in een soort zuil zoals op de foto. Deze is strak wit gestuct. Nu is de kachel groter dan het gat waar deze in moet en zit het gat ook op de verkeerde plaats. Dus ik moet het gat in de bakstenen muur groter maken, een kachel plaatsen en daarna het gat rondom de kachel weer dichtmaken en netjes afwerken. En het resultaat moet weer een strakke witte kolom zijn. Overigens heb ik een kader rond de kachel waar ik de rand om de kachel achter verstop.
Tips hoe dit het beste aan te pakken?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Luuk013 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:04:
Jongens, ik ben opzoek naar een manier om een tv wand/kast te maken waar een elektrische haard in komt.
Nu ben ik handig genoeg om een kast in elkaar te lijmen en schroeven.
Maar wat ik niet echt kan vinden is:
Ik wil graag een zwarte eiken structuur krijgen op de kast. Hoe krijg ik die structuur erin? Echt eiken en dan met beits? of kan ik andere materialen gefineerd krijgen? of maakt het niet uit welk materiaal je gebruikt als de structuur er maar inzit en dan met zwarte beits afwerken?

Met olie kun je dit krijgen, donkere grijze beits, aangebracht met een doek, en daarna afgewerkt met gewone heldere olie ter bescherming en voor nog net een beetje warmere gloed.
Dat is de structuur die ik zoek, alleen dan in het (mat) zwart. Welk materiaal heb jij gebruikt?Joopieboy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:20:
[...]
[Afbeelding]
Met olie kun je dit krijgen, donkere grijze beits, aangebracht met een doek, en daarna afgewerkt met gewone heldere olie ter bescherming en voor nog net een beetje warmere gloed.
Gewoon een doek, of oud t shirt voldoet, gekleurde vloer olie of gewone houtolie, in mijn geval donker/antraciet grijs, 2-3 keer met de doek al wrijvend aanbrengen tot je de gewenste dekking hebt en dan licht opschuren en de laatste laag olie erover, in dit geval dezelfde olie die ik voor de tafel gebruik. Rambo olie, kan type even opzoeken als je wilt.Luuk013 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:27:
[...]
Dat is de structuur die ik zoek, alleen dan in het (mat) zwart. Welk materiaal heb jij gebruikt?
Is dit vuren or grenen, of een andere houtsoort? Problem met vuren beitsen is dat het eigenlijk nooit echt heel mooi wordt (zolang je geen dekkende beits gebruikt). Grenen leent zich daar echt een stuk beter voor.Joopieboy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:37:
[...]
Gewoon een doek, of oud t shirt voldoet, gekleurde vloer olie of gewone houtolie, in mijn geval donker/antraciet grijs, 2-3 keer met de doek al wrijvend aanbrengen tot je de gewenste dekking hebt en dan licht opschuren en de laatste laag olie erover, in dit geval dezelfde olie die ik voor de tafel gebruik. Rambo olie, kan type even opzoeken als je wilt.
Nu is één van mijn grootste ergernissen bij het klussen dat ik vaak niet het juiste gereedschap heb. Dat begint dan al bij iets zo basaal als een werkbank. Ook een bankschroef is iets wat ik regelmatig mis, maar goed, eerst maar eens een werkbank.. Wat is jullie mening over een relatief goedkope werkbank als deze:

https://www.powerplustool...uten-blad-open-model.html
Op het oog lijkt het best stevig uit te zien, en als ik de prijs zie (320,- incl. verzenden) in combinatie met de reviews denk ik stiekem bij mezelf dat je daar toch eigenlijk niet zelf voor aan de slag kunt.. Of heb ik het dan mis? Houd er rekening mee dat ik hoewel ik zeker geen 2 linkerhanden heb, ik ook geen expert ben, en als ik op Youtube zie hoe veel van die klemmen al nodig zijn die ik moet gaan aanschaffen voor het werkblad buiten het hout zelf...
Ook werkbanken die je bij bijvoorbeeld de Hornbach kunt kopen voor 300,- (https://www.hornbach.nl/s...uren/3205570/artikel.html) lijken volgens de reviews prima in elkaar te zitten. Heb je er nog lades bij ook. Het leukste is natuurlijk zelf wat in elkaar klussen, maar als ik daarmee meer geld kwijt ben en een minder resultaat boek is het natuurlijk maar de vraag wat je liever hebt. Een leerervaring is wat mij betreft echter ook wat waard, ik hoor dus graag hoe jullie daarover denken.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Waarom zou je niet zelf een werkbank in elkaar zetten? Erg leerzaam, vrij goedkoop en je kan hem helemaal naar wens maken. Hoeft ook niet moeilijk te zijn en is ontzettend stevig:Kuusj schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:20:
Ik ben al een half jaartje met-en-met de kelder (10x4m) om te bouwen tot aangename ruimte waarin geklust kan worden. Buiten dat de nodige zooi al is opgeruimd, 50% van de muren met witte latex is geverfd en de bestaande spaarlampjes vervangen zijn door LED-armaturen is er nog wel het nodige werk te verrichten, maar mijn visie begint werkelijkheid te worden. Helaas even geen foto's voor/na, die heb ik namelijk niet gemaakt..![]()
Nu is één van mijn grootste ergernissen bij het klussen dat ik vaak niet het juiste gereedschap heb. Dat begint dan al bij iets zo basaal als een werkbank. Ook een bankschroef is iets wat ik regelmatig mis, maar goed, eerst maar eens een werkbank.. Wat is jullie mening over een relatief goedkope werkbank als deze:
[Afbeelding]
Op het oog lijkt het best stevig uit te zien, en als ik de prijs zie (320,- incl. verzenden) in combinatie met de reviews denk ik stiekem bij mezelf dat je daar toch eigenlijk niet zelf voor aan de slag kunt.. Of heb ik het dan mis? Houd er rekening mee dat ik hoewel ik zeker geen 2 linkerhanden heb, ik ook geen expert ben, en als ik op Youtube zie hoe veel van die klemmen al nodig zijn die ik moet gaan aanschaffen voor het werkblad buiten het hout zelf...
Ook werkbanken die je bij bijvoorbeeld de Hornbach kunt kopen voor 300,- (https://www.hornbach.nl/s...uren/3205570/artikel.html) lijken volgens de reviews prima in elkaar te zitten. Heb je er nog lades bij ook. Het leukste is natuurlijk zelf wat in elkaar klussen, maar als ik daarmee meer geld kwijt ben en een minder resultaat boek is het natuurlijk maar de vraag wat je liever hebt. Een leerervaring is wat mij betreft echter ook wat waard, ik hoor dus graag hoe jullie daarover denken.

https://www.pinterest.ie/pin/365776800961363260/
De klus tafel van thomas (eigenhuis en tuin ) is ook een leuke, maar dat is denk ik niet helemaal wat je zoekt.
https://www.rtl.nl/video/...60-4585-a2fb-5a0472afac5b
Ik heb ik geen beits gebruikt, en dekkend was ook niet de bedoeling met de kleurolie. Vandaar ook het aanbrengen met de doek.TheJVH schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:13:
[...]
Is dit vuren or grenen, of een andere houtsoort? Problem met vuren beitsen is dat het eigenlijk nooit echt heel mooi wordt (zolang je geen dekkende beits gebruikt). Grenen leent zich daar echt een stuk beter voor.
Kijk eens bij Datona (nu alles 20% korting). Ik heb zelf een werktafel van hun. Een oud model met 2 horizontale leggers tussen het blad en de grond. Ideaal om een krat bier kwijt te kunnen, velgen, m'n gereedschapkisten etc. Deze zijn er echter niet meer, maar de kwaliteit van deze dingen is echt super stevig. Het blad (heb eiken, wilde bamboe, maar was toen een lange tijd niet leverbaar) is dik, mooi afgewerkt en zeer degelijk. Het metalen frame kan alles hebben wat je er tegenaan gooit.Kuusj schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:20:
Ik ben al een half jaartje met-en-met de kelder (10x4m) om te bouwen tot aangename ruimte waarin geklust kan worden. Buiten dat de nodige zooi al is opgeruimd, 50% van de muren met witte latex is geverfd en de bestaande spaarlampjes vervangen zijn door LED-armaturen is er nog wel het nodige werk te verrichten, maar mijn visie begint werkelijkheid te worden. Helaas even geen foto's voor/na, die heb ik namelijk niet gemaakt..![]()
[Afbeelding]
Aanrader als je het mij vraagt. Heb er over nagedacht om het zelf te maken, maar wilde een ding dat tegen m'n zeer natte garage kon (m'n vorige huis had een enkelsteens garage waar optrekkend vocht door de betonnenvloer kwam.....). Zelfbouw is ook leuk!
Hij lijkt hier op, maar dan dieper en langer (en helemaal zwart)
Dat is in onze ogen niet echt een duidelijk antwoord. Mijn vraag is nu, in welke mate is dit nu wel of niet een probleem. We willen sowieso ook een bouwinspectie laten uitvoeren, maar ik zou graag zelf ook wat achtergrond informatie willen hebben om de hele kwestie beter te begrijpen.
Het is een woning in het hogere segment, waarbij zeker niet gekeken is op besparing. Kozijnen zijn overigens kunststof, dus aanpassing van het kozijn, zodat er roosters inkomen lijkt mij niet eenvoudig. Daarnaast zal mijn inziens de stookkosten van de warmtepomp ook gaan toenemen omdat je niet gebalanceerde koude buitenlucht naar binnen gaat laten. Iemand ervaringen of suggesties?
Basement Bios ---- Exo-S
Joopieboy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:37:
[...]
Gewoon een doek, of oud t shirt voldoet, gekleurde vloer olie of gewone houtolie, in mijn geval donker/antraciet grijs, 2-3 keer met de doek al wrijvend aanbrengen tot je de gewenste dekking hebt en dan licht opschuren en de laatste laag olie erover, in dit geval dezelfde olie die ik voor de tafel gebruik. Rambo olie, kan type even opzoeken als je wilt.
Ik heb net een 2-onder-1-kapper uit 1997 gekocht en heb mij ook verbaasd over het feit dat ik geen ventilatieroosters op de slaapkamers had. Vreemd genoeg op de begane grond dan weer wel. Een slaapkamer zonder ventilatierooster is echt wel vervelend. Wij worden geacht te ventileren door het draai/kiepraam open te zetten. Bij vorst is mij dat een beetje te koud, met als resultaat een bedompte lucht in de slaapkamer.Mystikal schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:48:
Toch een kwestie voorleggen aan jullie. We staan op het punt om een bod uit te brengen op een huis uit 1998 en welke is verbouwd in 2012. Toen is er o.a. een warmtepomp (met een boorgat van 120mtr diep) aangelegd . Wat ons opviel is dat er wel een aantal mechanische ventilatie punten (badkamer, keuken, toilet), maar dat er geen roosters in de ramen zitten, maar ook geen inlaat ventielen in het plafond.. We hebben dan ook de vraag gesteld hoe de aanvoer van verse lucht wordt geregeld. Het antwoord was: Er is tijdens de verbouwing een berekening gemaakt en de aanvoer gebeurt op natuurlijke wijze.
Dat is in onze ogen niet echt een duidelijk antwoord. Mijn vraag is nu, in welke mate is dit nu wel of niet een probleem. We willen sowieso ook een bouwinspectie laten uitvoeren, maar ik zou graag zelf ook wat achtergrond informatie willen hebben om de hele kwestie beter te begrijpen.
Het is een woning in het hogere segment, waarbij zeker niet gekeken is op besparing. Kozijnen zijn overigens kunststof, dus aanpassing van het kozijn, zodat er roosters inkomen lijkt mij niet eenvoudig. Daarnaast zal mijn inziens de stookkosten van de warmtepomp ook gaan toenemen omdat je niet gebalanceerde koude buitenlucht naar binnen gaat laten. Iemand ervaringen of suggesties?
Omdat wij nog thermopane dubbelglas hebben, ben ik gaan informeren wat het kost om dit te vervangen voor HR++ glas en dan direct in alle slaapkamers een ventilatierooster. Dat komt voor 41 ruiten met een oppervlakte van ca 35m2 in totaal en dan 6 nieuwe ventilatieroosters op een bedrag tussen de 7000 en 8000 euro inclusief montage. Dan worden de roosters op je glas geplaatst en hoeft je kozijn niet vervangen te worden.
Wettelijk gezien mogen de roosters overigens ontbreken. In het Bouwbesluit 1992, dat gold voor onze woningen, waren nog geen eisen opgenomen dat de ventilatie regelbaar moest zijn. Een kiepraam gold dus ook gewoon als ventilatie en daarmee klopt dus de stelling dat jouw toevoer natuurlijk verloopt.
Ik neem aan dat je warmtepomp is aangesloten op je vloerverwarming?
Ik heb wel laatst met een bouwfysicus gesproken en die zei dat je, als je vloerverwarming heb, je eigenlijk beter ook een gebalanceerde ventilatie kan hebben. Dan verwarm je de lucht die je inblaast voor en heb je dus ook geen last van een gat in je gevel dmv een ventilatierooster. Dat heeft mij wel aan het denken gezet, maar om even een paar inblaasopeningen te maken is nog best een uitdaging. Je moet dan echt goed nadenken waar je die buizen gaat laten. En met een plafondhoogte van 2,47m is een verlaagd plafonnetje ook niet echt een optie.
[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 18-12-2019 13:36 ]
Moest je hem boven aansluiten, vergeet dan geen stijgbuis te steken in de radiatorID-College schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:16:
[...]
Dat is precies het probleem, ik kan het nergens vinden. Ik heb ook liever en H-blok, maar er zit maar 1 A4 bij en er staat niets over in. Het gaat om een Plieger, maar dan de kleinere variant. Deze: https://www.sanitairwinke...0kggf8EAAYASAAEgKFC_D_BwE
[...]
Ik heb wel de voorkeur voor een H-blok, alleen ik nergens vinden hoe ik hem het beste kan aansluiten. Ik neig naar onder, maar het verschilt inderdaad per type radiator. Echter, omdat de informatie beperkt is heb ik geen idee of ik hem boven of onder kan aansluiten. Wellicht even de ontluchtingsnippel bekijken als ik zo thuis ben!
De Nederbelg !
O haha, dat is grenen, staat alleen een tv op en geen werkblad ofzo.Luuk013 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:17:
Bedankt, maar doelde eigenlijk meer op houtsoort
[...]
Kan je je draai-kiep raam niet op een ventilatiestand zetten? Bij onze kunstof kozijnen zit er een stand in waarmee hij een halve centimeter open komt te staan om te ventileren. Doe je door de hendel schuin omhoog te zetten.PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:30:
[...]
Ik heb net een 2-onder-1-kapper uit 1997 gekocht en heb mij ook verbaasd over het feit dat ik geen ventilatieroosters op de slaapkamers had. Vreemd genoeg op de begane grond dan weer wel. Een slaapkamer zonder ventilatierooster is echt wel vervelend. Wij worden geacht te ventileren door het draai/kiepraam open te zetten. Bij vorst is mij dat een beetje te koud, met als resultaat een bedompte lucht in de slaapkamer.
Omdat wij nog thermopane dubbelglas hebben, ben ik gaan informeren wat het kost om dit te vervangen voor HR++ glas en dan direct in alle slaapkamers een ventilatierooster. Dat komt voor 41 ruiten met een oppervlakte van ca 35m2 in totaal en dan 6 nieuwe ventilatieroosters op een bedrag tussen de 7000 en 8000 euro inclusief montage. Dan worden de roosters op je glas geplaatst en hoeft je kozijn niet vervangen te worden.
Wettelijk gezien mogen de roosters overigens ontbreken. In het Bouwbesluit 1992, dat gold voor onze woningen, waren nog geen eisen opgenomen dat de ventilatie regelbaar moest zijn. Een kiepraam gold dus ook gewoon als ventilatie en daarmee klopt dus de stelling dat jouw toevoer natuurlijk verloopt.
Ik heb wel laatst met een bouwfysicus gesproken en die zei dat je, als je vloerverwarming heb, je eigenlijk beter ook een gebalanceerde ventilatie kan hebben. Dan verwarm je de lucht die je inblaast voor en heb je dus ook geen last van een gat in je gevel dmv een ventilatierooster. Dat heeft mij wel aan het denken gezet, maar om even een paar inblaasopeningen te maken is nog best een uitdaging. Je moet dan echt goed nadenken waar je die buizen gaat laten. En met een plafondhoogte van 2,47m is een verlaagd plafonnetje ook niet echt een optie.
[ Voor 80% gewijzigd door TheJVH op 18-12-2019 14:54 . Reden: Quote toegevoegd ]
Goede informatie, bedankt daarvoor!PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:30:
[...]
Ik heb net een 2-onder-1-kapper uit 1997 gekocht en heb mij ook verbaasd over het feit dat ik geen ventilatieroosters op de slaapkamers had. Vreemd genoeg op de begane grond dan weer wel. Een slaapkamer zonder ventilatierooster is echt wel vervelend. Wij worden geacht te ventileren door het draai/kiepraam open te zetten. Bij vorst is mij dat een beetje te koud, met als resultaat een bedompte lucht in de slaapkamer.
Aantal vragen en antwoorden. Warmtepomp is idd aangesloten op de vloerverwarming (en dus ook de enige verwarming). Dat baart me dus ook zorgen, zoals eerder gezegd. Je haalt dan koude lucht naar binnen.Gebalanceerde aanvoer van lucht is niet zomaar iets wat je kan bewerkstelligen in een bestaande woning. Zeker niet in de woning die wij op het oog hebben, waar de afwerking eigenlijk helemaal klaar is.
Heb jij in jouw huis ook kunststof kozijnen? Zo ja, daar vallen dus andere ramen in te zetten. Dat wist ik al niet. Het zou bij ons gaan om 8 slaapkamers, dus dan zou een behoorlijke kostenpost kunnen zijn.
Geen idee of er een stand op zitten, zodat het raam maar een halve centimeter opengaat. Daar zou ik eens naar moeten informeren.TheJVH schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:53:
[...]
Kan je je draai-kiep raam niet op een ventilatiestand zetten? Bij onze kunstof kozijnen zit er een stand in waarmee hij een halve centimeter open komt te staan om te ventileren. Doe je door de hendel schuin omhoog te zetten.
Zie ook:
https://www.bouwwereld.nl...hten-bij-vloerverwarming/
[ Voor 7% gewijzigd door Mystikal op 18-12-2019 15:57 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Het is een huis wat ik nog niet bezit.Twan V schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:01:
Probeer het eens. Zet je hendel eens 45 graden omhoog, midden tussen de draai en de kiepstand. Zo werkt het bij ons ook
Basement Bios ---- Exo-S
Wat je doet is een palletje omzetten waardoor de kiepstand 1cm is, of juist niet omzet en daardoor is de kiepstand zoals een normale kiepstand.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Let op met een thermostaatkraan. Deze sluit af door de warme lucht, als je deze boven je radiator monteert heb je kans dat deze eerder sluit dan gewenstID-College schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:16:
[...]
Dat is precies het probleem, ik kan het nergens vinden. Ik heb ook liever en H-blok, maar er zit maar 1 A4 bij en er staat niets over in. Het gaat om een Plieger, maar dan de kleinere variant. Deze: https://www.sanitairwinke...0kggf8EAAYASAAEgKFC_D_BwE
[...]
Ik heb wel de voorkeur voor een H-blok, alleen ik nergens vinden hoe ik hem het beste kan aansluiten. Ik neig naar onder, maar het verschilt inderdaad per type radiator. Echter, omdat de informatie beperkt is heb ik geen idee of ik hem boven of onder kan aansluiten. Wellicht even de ontluchtingsnippel bekijken als ik zo thuis ben!

Nee, ik heb houten kozijnen, maar dat zou niets uit moeten maken. Het rooster komt in dezelfde lijn als je glas. Ik geloof niet dat daarvoor het kozijn aangepast moet worden.Mystikal schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:56:
[...]
Goede informatie, bedankt daarvoor!
Aantal vragen en antwoorden. Warmtepomp is idd aangesloten op de vloerverwarming (en dus ook de enige verwarming). Dat baart me dus ook zorgen, zoals eerder gezegd. Je haalt dan koude lucht naar binnen.Gebalanceerde aanvoer van lucht is niet zomaar iets wat je kan bewerkstelligen in een bestaande woning. Zeker niet in de woning die wij op het oog hebben, waar de afwerking eigenlijk helemaal klaar is.
Heb jij in jouw huis ook kunststof kozijnen? Zo ja, daar vallen dus andere ramen in te zetten. Dat wist ik al niet. Het zou bij ons gaan om 8 slaapkamers, dus dan zou een behoorlijke kostenpost kunnen zijn.
[...]
Geen idee of er een stand op zitten, zodat het raam maar een halve centimeter opengaat. Daar zou ik eens naar moeten informeren.
Zie ook:
https://www.bouwwereld.nl...hten-bij-vloerverwarming/
Als je 8 slaapkamers moet voorzien van roosters, dan kan je er ook voor kiezen om slechts 1 raam per kamer te vervangen.
Er komen wel steeds meer 'retrofit' gebalanceerde ventilatiesystemen waarbij de luchttoevoer bijvoorbeeld via je trapgat gaat. Hoe goed die systemen werken weet ik niet.
Ik ben er inmiddels wel achter dat de woningen van circa 1994 tot 2004 waardeloos zijn om te verduurzamen. Alles wat er qua isolatie inzit is niet slecht, maar eigenlijk ook niet echt goed genoeg om volledig te verduurzamen.
Wat dat betreft ben ik heel benieuwd wat de winnaar van de innovatieprijs van woningcorporatie Woonstad uit Rotterdam echt gaat bereiken. Die schijnen een coating te hebben die een Rd van 4 oplevert. Klinkt nog een beetje als hocuspocus, maar volgens ingewijden werkt het echt.
Wat betreft die ventilatiestand, moet ik ook eens gaan kijken, dat weet ik niet.
Tja daar ben ik het niet met je eens, ik heb een huis uit 1975 en met een gezin van 4 hebben we door isoleren inmiddels een lager verbruik behaald.. ongeveer 100,- p.m minder dan de buren die al wel vloerverwarming hebben.PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:08:
[...]
Nee, ik heb houten kozijnen, maar dat zou niets uit moeten maken. Het rooster komt in dezelfde lijn als je glas. Ik geloof niet dat daarvoor het kozijn aangepast moet worden.
Als je 8 slaapkamers moet voorzien van roosters, dan kan je er ook voor kiezen om slechts 1 raam per kamer te vervangen.
Er komen wel steeds meer 'retrofit' gebalanceerde ventilatiesystemen waarbij de luchttoevoer bijvoorbeeld via je trapgat gaat. Hoe goed die systemen werken weet ik niet.
Ik ben er inmiddels wel achter dat de woningen van circa 1994 tot 2004 waardeloos zijn om te verduurzamen. Alles wat er qua isolatie inzit is niet slecht, maar eigenlijk ook niet echt goed genoeg om volledig te verduurzamen.
Wat dat betreft ben ik heel benieuwd wat de winnaar van de innovatieprijs van woningcorporatie Woonstad uit Rotterdam echt gaat bereiken. Die schijnen een coating te hebben die een Rd van 4 oplevert. Klinkt nog een beetje als hocuspocus, maar volgens ingewijden werkt het echt.
Wat betreft die ventilatiestand, moet ik ook eens gaan kijken, dat weet ik niet.
Moet wel zeggen dat de buren "oudjes" zijn en wij nog wat kilometers moeten maken .. dus voor de vergelijking zou ik eerder 50,- p.m zeggen. Maar de slagen die we moeten gaan maken verwacht ik nog een zeer ruime besparing te kunnen maken. maar 50,- p.m is niet geheel ondenkbaar..
Vergeet niet dat dit 50/50 ook onderhoud van de woning is, dus hoewel de investering zich niet 100% afbetaald (direct, oftewel in besparing v.d energie kosten). zorgt het wel dat de woning duurzamer word.
Ventilatie is iets wat je wel wilt, maar grootste uitdaging is de kanalen schoonhouden + wtw ... en balans ventilatie geloof ik niet zo in, maar wat wel nuttig is je "fijnstof" te filteren in huis ..
Tja vanalles
Ik snap even je vergelijk tussen een huis uit 1975 en 1 uit 1997 niet. Bij de eerste is enorm veel te winnen met isolatie, beter glas en zuinigere aparatuur, terwijl dat met 1 van rond 97 een heel stuk minder is.vso schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:06:
[...]
Tja daar ben ik het niet met je eens, ik heb een huis uit 1975 en met een gezin van 4 hebben we door isoleren inmiddels een lager verbruik behaald.. ongeveer 100,- p.m minder dan de buren die al wel vloerverwarming hebben.
Moet wel zeggen dat de buren "oudjes" zijn en wij nog wat kilometers moeten maken .. dus voor de vergelijking zou ik eerder 50,- p.m zeggen. Maar de slagen die we moeten gaan maken verwacht ik nog een zeer ruime besparing te kunnen maken. maar 50,- p.m is niet geheel ondenkbaar..
Vergeet niet dat dit 50/50 ook onderhoud van de woning is, dus hoewel de investering zich niet 100% afbetaald (direct, oftewel in besparing v.d energie kosten). zorgt het wel dat de woning duurzamer word.
Ventilatie is iets wat je wel wilt, maar grootste uitdaging is de kanalen schoonhouden + wtw ... en balans ventilatie geloof ik niet zo in, maar wat wel nuttig is je "fijnstof" te filteren in huis ..
De bouw is echt compleet anders.
@TheJVH net maar gelijk even gekeken en die ventilatiestand lijkt er hier ook op te zitten in standje 45 graden. Dank voor deze tip, dat scheelt enorm!
[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 18-12-2019 18:17 ]
je "vraag" is eigenlijk een antwoord met een schot voor open doel. Oftewel dat kan iedereen ook wel inzien, dat winst op x en y redelijk uit elkaar ligt. maar omgekeerd evenredig hoef je ook minder te investeren.PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:10:
[...]
Ik snap even je vergelijk tussen een huis uit 1975 en 1 uit 1997 niet. Bij de eerste is enorm veel te winnen met isolatie, beter glas en zuinigere aparatuur, terwijl dat met 1 van rond 97 een heel stuk minder is.
De bouw is echt compleet anders.
Overgens ik vergelijk niet, ik geef alleen aan dat je mening "dat het waardeloos is om te verduurzamen" niet klopt.
- 1ste reden = je kan zeker "winst" boeken, immers je huis moderniseer je en dus maak je het huis meer waard
- 2de reden = onderhoud, je houd het huis in goeie conditie.
MAAR vergeet niet het eindsaldo, het is niet alsof je huis 100.000 meer waard word door een investering van hetzelfde bedrag. tenzij je het vet onder de marktprijs hebt gekocht (zoals ondergetekende)
Mijn huis is redelijk slecht onderhouden, 6 jaar leegstand/onderhuur .. alleen het hoognodige was gedaan. gelukkig is het meeste met DHZ acties opgeknapt, en wat slimme investeringen. de OZB ligt 125k hoger dan waarvoor ik het kocht.
De grootste kosten zijn de ramen/(buiten)deuren inc kozijn, met ongeveer 1.000,- per m2 grof gezegd. bij mij al goed voor iets minder dan 20k in euros de rest is nog 5K tot 10k en dan is het huis "verduurzaamt" dus totaal 30K
Het is meer dat je Koophuis een interessant object word/blijft als je het verkoopt en wellicht iets meer dan de marktwaarde krijgt (lees marktwaarde = prijs v.d huizen in de buurt) .. en tussentijds heb je er woongenot van.
Een huis koop je omdat je er toekomst in ziet, Doe Het Zelf (lees verduurzamen in dit geval) omdat je de tijd/energie hebt om het een "paleis" te maken. als jou mening is dat een huis tussen X en Y dat niet waard is en je liever zo min mogelijk "klust" (verduurzaamt) dan is dat jou goed recht.
Tja vanalles
Ik ben bang dat we offtopic gaan, maar ik reageer toch.vso schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:18:
[...]
je "vraag" is eigenlijk een antwoord met een schot voor open doel. Oftewel dat kan iedereen ook wel inzien, dat winst op x en y redelijk uit elkaar ligt. maar omgekeerd evenredig hoef je ook minder te investeren.
Overgens ik vergelijk niet, ik geef alleen aan dat je mening "dat het waardeloos is om te verduurzamen" niet klopt.
- 1ste reden = je kan zeker "winst" boeken, immers je huis moderniseer je en dus maak je het huis meer waard
- 2de reden = onderhoud, je houd het huis in goeie conditie.
MAAR vergeet niet het eindsaldo, het is niet alsof je huis 100.000 meer waard word door een investering van hetzelfde bedrag. tenzij je het vet onder de marktprijs hebt gekocht (zoals ondergetekende)
Mijn huis is redelijk slecht onderhouden, 6 jaar leegstand/onderhuur .. alleen het hoognodige was gedaan. gelukkig is het meeste met DHZ acties opgeknapt, en wat slimme investeringen. de OZB ligt 125k hoger dan waarvoor ik het kocht.
De grootste kosten zijn de ramen/(buiten)deuren inc kozijn, met ongeveer 1.000,- per m2 grof gezegd. bij mij al goed voor iets minder dan 20k in euros de rest is nog 5K tot 10k en dan is het huis "verduurzaamt" dus totaal 30K
Het is meer dat je Koophuis een interessant object word/blijft als je het verkoopt en wellicht iets meer dan de marktwaarde krijgt (lees marktwaarde = prijs v.d huizen in de buurt) .. en tussentijds heb je er woongenot van.
Een huis koop je omdat je er toekomst in ziet, Doe Het Zelf (lees verduurzamen in dit geval) omdat je de tijd/energie hebt om het een "paleis" te maken. als jou mening is dat een huis tussen X en Y dat niet waard is en je liever zo min mogelijk "klust" (verduurzaamt) dan is dat jou goed recht.
Ik heb mijn huis gekocht met de intentie om het zo duurzaam mogelijk te krijgen in de loop van de tijd. Omdat niet alles in 1 keer opgepakt kan worden, heb ik laten doorrekenen wat nu de meest zinvolle investering was in die verduurzamingsactie. Wat kwam daar uit, extra isolatie, nauwelijks nut. HR++ ipv thermopane dubbelglas, 80 jaar terugverdientijd. Extra vloerisolatie, alleen als de vloerverwarming niet snel genoeg de ruimten verwarmd zou krijgen. En zo ging het lijstje maar door. Uiteindelijk bleven extra dakisolatie op zolder (op de to-do lijst) en zonnepanelen als zinvolle investeringen over. Dat bedoel ik dus met 'waardeloos'.
Inmiddels wonen wij er een paar maanden en merk je dat bepaalde investeringen misschien niet rationeel te verklaren zijn, maar dat ze mogelijk wel een comfortwinst gaan brengen die wij fijn vinden en dus niet direct in geld uit te drukken is. We gaan dus toch aan de slag met het vervangen van bepaalde deuren, we gaan in een bepaalde ruimte kijken hoe groot de comfortwinst is van HR++ glas enz.
Zoals je zelf zegt investeer ik om van mijn huis mijn eigen paleis te maken met alle comfort die ik nodig acht. Dat houdt in dat ik bovenstaande zaken ga oppakken, maar dat ik ook zelf aan de slag ga met het renoveren van de trappen, alle binnendeuren vervang omdat dat mooier is enz. Ik ben dus niet schuw van een beetje doe het zelven (heck, ik heb 3 maanden bijna niets anders gedaan in dit huis). En mijn marktwaarde zal mij een biet zijn. Zolang ik niet verhuis merk ik alleen bij de WOZ aanslag wat van die marktwaarde.
Dit tikkende schoot mij dus die trap te binnen. Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar kreeg toen weinig reactie. Het is zo'n mahoniekleurige hardhouten trap. Die wil ik wit hebben. Ik neem aan dat zo'n hardhouten trap gebeitst is. Moet je nog bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen of is het gewoon een kwestie van ontvetten, schuren, gronden, schuren, schilderen enz?
Iemand nog de gouden tip? De oplossing waar ik nu aan denk is om netjes het grote gat te zagen, de kachel te plaatsen. Een stucplaat rondom de kachel in het gat te plaatsen. 5mm dieper dan de huidige stuclaag. En dan de stucadoor vragen om het glad te trekken. Wordt dit onzichtbaar strak?-DarkShadow- schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:19:
Je kunt ook eiken gefineerde meubelpanelen op maat kopen en die zwart beitsen. Dat is naast vol eiken de mooiste oplossing.
Ik heb ook weer een uitdaging. Ik ga een kachel plaatsen. Dit is een inbouwkachel zoals op het plaatje hieronder. Ook ik plaats de kachel in een soort zuil zoals op de foto. Deze is strak wit gestuct. Nu is de kachel groter dan het gat waar deze in moet en zit het gat ook op de verkeerde plaats. Dus ik moet het gat in de bakstenen muur groter maken, een kachel plaatsen en daarna het gat rondom de kachel weer dichtmaken en netjes afwerken. En het resultaat moet weer een strakke witte kolom zijn. Overigens heb ik een kader rond de kachel waar ik de rand om de kachel achter verstop.
Tips hoe dit het beste aan te pakken?
[Afbeelding]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
ja/nee .. ik vind dat je als mod/gebruiker wel moet wegen of het betrekking heeft op het topic. (zit overgens met hetzelfde overweging) maar uitstapje moet naar mijn idee mogen. (niet te ver)PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:10:
[...]
Ik ben bang dat we offtopic gaan, maar ik reageer toch.
Maar dit vind ik sterk in de zin van "overwegen tot klussen" en dus heeft het wel een raakvlak en we weten dat dit hierna over is toch
Tja dat bedoel ik dus met 50/50 als je bepaalde zaken van isoleren bekijkt in terugverdien tijd is het waardeloos, maar geluids vermindering, behagelijk klimaat en dus vertaald in woongenot zijn indirecte niet meetbare winsten.Ik heb mijn huis gekocht met de intentie om het zo duurzaam mogelijk te krijgen in de loop van de tijd. Omdat niet alles in 1 keer opgepakt kan worden, heb ik laten doorrekenen wat nu de meest zinvolle investering was in die verduurzamingsactie. Wat kwam daar uit, extra isolatie, nauwelijks nut. HR++ ipv thermopane dubbelglas, 80 jaar terugverdientijd. Extra vloerisolatie, alleen als de vloerverwarming niet snel genoeg de ruimten verwarmd zou krijgen. En zo ging het lijstje maar door. Uiteindelijk bleven extra dakisolatie op zolder (op de to-do lijst) en zonnepanelen als zinvolle investeringen over. Dat bedoel ik dus met 'waardeloos'.
Inmiddels wonen wij er een paar maanden en merk je dat bepaalde investeringen misschien niet rationeel te verklaren zijn, maar dat ze mogelijk wel een comfortwinst gaan brengen die wij fijn vinden en dus niet direct in geld uit te drukken is. We gaan dus toch aan de slag met het vervangen van bepaalde deuren, we gaan in een bepaalde ruimte kijken hoe groot de comfortwinst is van HR++ glas enz.
voor mij was dit merkbaar bij het vervangen van een schuifpui, 4500,- euro is best veel maar na 4 jaar hebben we er nog geen secode spijt van sterker nog .. genot is optimaler. en dan waardeer je de investering.
maar OT: ik heb zelf veel werk vericht in isolatie minimaal of maximaal, als je toch een kamer aanpakt kan je het beter goed en grondig doen. En ik merk daardoor dat zelfs minimale inspanningen op termijn zeker de investering waard zijn.
Leuk voorbeeld heb ik zelf in mijn eigen omgeving gezien, ik heb veel meer tijd/energie gestoken in isolatie werkzaamheden tijdens renovatie van zolder. vrienden vonden dit niet nodig omdat hun huis uit 2000 was.
omdat hun ongeveer dezelfde levens stijl hebben, hebben we wat meters opgehangen .. en zomer/winter met elkaar vergeleken ..na 3 jaar balen hun dat ze niet extra moeite hebben gedaan. de kosten schelen 200,- in het verwarmen/koelen .. (ze slapen op zolder)
Terug OT .. klussen doe je voor jezelf, vroeger om de kosten in te dammen. nu is het soms voordeliger om een kast bij ikea-achtige winkels te halen. Daar bouw je het niet voor. Wil je kwaliteit (lees robuust) doe je dat puur voor jezelf.Zoals je zelf zegt investeer ik om van mijn huis mijn eigen paleis te maken met alle comfort die ik nodig acht. Dat houdt in dat ik bovenstaande zaken ga oppakken, maar dat ik ook zelf aan de slag ga met het renoveren van de trappen, alle binnendeuren vervang omdat dat mooier is enz. Ik ben dus niet schuw van een beetje doe het zelven (heck, ik heb 3 maanden bijna niets anders gedaan in dit huis). En mijn marktwaarde zal mij een biet zijn. Zolang ik niet verhuis merk ik alleen bij de WOZ aanslag wat van die marktwaarde.
tja niet bepaald de juiste volgorde maar iets in die trant wel .. ik ga dezelfde uitdaging aan. ik zou overgens niet uren schuren . alleen de primer zou ik wel goed opletten dat het voor een bewandeld oppervlak geschikt is .. goed uit laten drogen/harden voordat je het wit maakt. en dan in de ochtend de even treden doen, zodat je de volgende dag de oneven kan doen oid.. en paar dagen voorkomen dat je onnodig bewandeld ..Dit tikkende schoot mij dus die trap te binnen. Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar kreeg toen weinig reactie. Het is zo'n mahoniekleurige hardhouten trap. Die wil ik wit hebben. Ik neem aan dat zo'n hardhouten trap gebeitst is. Moet je nog bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen of is het gewoon een kwestie van ontvetten, schuren, gronden, schuren, schilderen enz?
PS ik zag bij de hornbach mooie antislip trapverf,
Tja vanalles
Als je met hitte zit zou je dan beter niet vermicliet-plaat (schrijf ik het goed?) ipv stucplaat doen ?-DarkShadow- schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:43:
[...]
Iemand nog de gouden tip? De oplossing waar ik nu aan denk is om netjes het grote gat te zagen, de kachel te plaatsen. Een stucplaat rondom de kachel in het gat te plaatsen. 5mm dieper dan de huidige stuclaag. En dan de stucadoor vragen om het glad te trekken. Wordt dit onzichtbaar strak?
Als je de stucadoor genoeg betaald kan alles

Tja vanalles
@-DarkShadow- Zijn het allemaal bakstenen nu? dan zou ik het juist niet te netjes afzagen zodat je wat tanden in het metselwerk behoud en dan gewoon weer dicht metselen. De mooie kant van de nieuwe steen tegen de kachel de andere kant (de stoot voeg) lekker vol proppen. zorgen dat je niet buiten het bestaande stucwerk komt en daarna wil iedereen het stucen ik neem aan dat de kachel een stalen pijp heeft dus dat we het alleen over de afwerking hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 18-12-2019 22:39 . Reden: fermacel schrijf je niet zo ]
Doe eens een foto van de nerf structuur; als het een woning uit zeg 1980 en omstreken is, dan is de kans groot dat het merbau is. Die trappen zijn altijd gelakt. Merbau kan je bv niet oliën (trekt er niet in).PaT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:10:
Het is zo'n mahoniekleurige hardhouten trap. Die wil ik wit hebben. Ik neem aan dat zo'n hardhouten trap gebeitst is. Moet je nog bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen of is het gewoon een kwestie van ontvetten, schuren, gronden, schuren, schilderen enz?
Wat adviseren jullie? Houten regels of metal stud?
Of iemand nog een veel beter idee?
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf alKappuhH schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:57:
Ik ben een verbouwing aan het voorbereiden. We zullen tijdens de verbouwing een voorzetwand plaatsen over de lengte van de woning om het geluid naar de buren te beperken. Nu twijfel ik of ik het profiel wil maken van houten regels (5 bij 7) of metal stud. Houten regels zijn wat makkelijker en sneller te verwerken maar ik ben bang dat als we straks een lange muur (minimaal 7,5m) hebben dat hij niet helemaal recht zal worden ivm eventuele kromme regels oid. De bedoeling is om het profiel te vullen met 7cm Rockwool, gips er overheen en dan stuccen.
Wat adviseren jullie? Houten regels of metal stud?
Of iemand nog een veel beter idee?
bl44t
Hij heeft heel erg spijt dat hij geen metal stud heeft genomen.
Ditvso schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:18:
[...]
Ik heb eens een ouder huis gehad dat niet geisoleerd was. Daar heb ik toen spouwmuurisolatie aan laten brengen en het een paar maanden later verkocht.
Aan de ene kant jammer van de investering maar... mijn huis viel binnen de zoekfilters van de koper omdat het geisoleerd was. Anders was de beste man nooit komen kijken en had ik het niet aan hem verkocht.
Louzy#2475
(Stel die muur moet ook een vliering dragen)
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nee dat niet, maar dat zou ik met een houten frame ook niet adviseren. Ik heb altijd 5x7's gebruikt voor houten raamwerk. Als het een vliering moet dragen, moet je voor cellenbeton gaan of metselwerk.Martinusz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:54:
Maar is metal stud net zo sterk als een houten frame?
(Stel die muur moet ook een vliering dragen)
bl44t
Dit topic is gesloten.