[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
louzy82 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:40:
[...]

en dat is sterk ja?

cool. thanks voor het idee.
Hoe diep moet zo'n gat dan zijn?
Ja, voor zo'n plank gaat dat wel goed, anders even een rondje googlen op 'chemisch anker' wil je het hufterproef maken.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dat al een paar keer gedaan met stokeinden voor wat minder diepe schapjes. Plug met stokeind er in en dan het schapje eroverheen schuiven. Dat kan best veel dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Widow schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:04:
[...]

Heb je verder contact gehad met deze verkoper, hoe ging dat? Zijn inderdaad errug mooie prijzen voor eikenhout... dan beginnen bij mij de tandwieltjes te draaien wat ik er allemaal mee kan bouwen 8)
@Widow Het hout ligt in huis!

Meino is een vriendelijk en betrouwbaar persoon. De eerste levering ging niet goed(we hadden te weinig lange en teveel korte planken gekregen). Even een berichtje gedaan met een foto en 3 dagen later hebben we nog extra planken gekregen.

Blind kopen en laten versturen is wel een flink risico natuurlijk maar alle planken op één na zijn prima vlak voor fijnbezaagd hout. Ik vind ze prachtig en zal hier nog even een foto delen zodra ze verwerkt zijn.

Het hout heeft in een loods gelegen dus ik durf niet te zeggen hoe oud het is en wat het vochtpercentage is. Na ongeveer een week zijn de planken nog net zo vlak. Ze liggen in de huiskamer en we draaien ze om de dag voor de zekerheid.

Wel zitten er hier en daar korte(2cm) scheurtjes in het hout. Ik denk dat het normaal is maar heb dit soort ruwe planken nog niet eerder gezien. Misschien dat ze door die scheurtjes zo vlak blijven. :)

Ik wil ze dit weekend verlijmen. De kanten ga ik met een invalzaag bewerken zodat ze perfect passen. Dan in de lengterichting sleuven frezen en in de breedterichting nog 3x stalen U-profielen tegen kromtrekken. Voor de zekerheid laten we de tafel dan nog enkele weken ongevlakt liggen zodat we kunnen zien hoe het hout gaat werken en gaan het dan vlakschaven.

Iemand die hier beginnersfouten in ziet? :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24
@louzy82
6-8 cm mininaal
Hornbach verkoopt chemische ankers, en eventueel gaas inserts, per patroon/stuk als je het inderdaad muurvast wil hebben.

[ Voor 81% gewijzigd door Teijgetje op 06-12-2019 12:22 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:34:
[...]

@Widow Het hout ligt in huis!

Meino is een vriendelijk en betrouwbaar persoon. De eerste levering ging niet goed(we hadden te weinig lange en teveel korte planken gekregen). Even een berichtje gedaan met een foto en 3 dagen later hebben we nog extra planken gekregen.

Blind kopen en laten versturen is wel een flink risico natuurlijk maar alle planken op één na zijn prima vlak voor fijnbezaagd hout. Ik vind ze prachtig en zal hier nog even een foto delen zodra ze verwerkt zijn.

Het hout heeft in een loods gelegen dus ik durf niet te zeggen hoe oud het is en wat het vochtpercentage is. Na ongeveer een week zijn de planken nog net zo vlak. Ze liggen in de huiskamer en we draaien ze om de dag voor de zekerheid.

Wel zitten er hier en daar korte(2cm) scheurtjes in het hout. Ik denk dat het normaal is maar heb dit soort ruwe planken nog niet eerder gezien. Misschien dat ze door die scheurtjes zo vlak blijven. :)

Ik wil ze dit weekend verlijmen. De kanten ga ik met een invalzaag bewerken zodat ze perfect passen. Dan in de lengterichting sleuven frezen en in de breedterichting nog 3x stalen U-profielen tegen kromtrekken. Voor de zekerheid laten we de tafel dan nog enkele weken ongevlakt liggen zodat we kunnen zien hoe het hout gaat werken en gaan het dan vlakschaven.

Iemand die hier beginnersfouten in ziet? :P
Op het moment dat je de planken netjes bekijkt en beoordeld op hun zaagrichting en daarmee het mogelijk krom trekken (in de toekomst) voorspeld. Plaats je holling naast bolling zodat het totaal blad bijna geen spanning heeft. Dit is vooral bij dosse gezaagd hout een issue. kwartiers gezaagd hout werkt veel minder. maar is duur

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/53384_hout_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgh/hout_14_dosse_kwartiers_rift_gezaagd_www_gitaarnet_nl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.meubelmaker-casperrutges.nl/wp-content/uploads/2014/09/Werking-van-hout-300x198.gif

leesvoer
https://www.meubelmaker-casperrutges.nl/werking-van-hout/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 11:28
Kwam toevallig in dit topic terecht, leuk om te zien wat de mede tweakers allemaal in elkaar knutselen!

Sinds een paar maanden heb ik een eigen huis met (rommel-) zolder en deze ben ik een beetje aan het inrichten als home gym voor wat krachttraining. Aangezien ik nog wat hout van het verbouwen over had heb ik afgelopen week even een halterschijvenrek in elkaar geschroefd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W29ozlNl.jpg?1

Likje zwarte verf er overheen en zo heb ik weer 50-100 euro bespaart ipv een kant en klaar rek te kopen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vinze op 06-12-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
MikeyMan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:09:
[...]

Weet niet hoeveel meter het is, maar wellicht is het sneller om de gipsplaten helemaal te vervangen. Als je op zoek gaat naar de schroefjes ben je uren en uren bezig.

Maar je zou zeggen dat als je een spouwmuur kunt isoleren, dit ook wel moet lukken.
In principe gaat het om het complete huis. Die is afgerond 12x6 meter en dan 3 verdiepingen en met allerlei hoeken en nissen.
Ik moet zeggen dat het gelukkig niet koud aanvoelt, dus ik zou alleen isoleren vanwege het eventuele geluid.
Ik ben bang dat ik straks met flink muziek luisteren alles laat trillen. Aan de andere kant lijkt het ontzettend veel werk en de stukadoor is al ingepland. Ik zou het alleen jammer vinden als ik niet isoleer en er is gestuct dat ik achteraf spijt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
Dank je voor de tip! Ik heb een bedrijf gevonden die dit doet. Ik zal eens vragen wat het kost en hoe snel dit te regelen valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carlito schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:33:
[...]

Dank je voor de tip! Ik heb een bedrijf gevonden die dit doet. Ik zal eens vragen wat het kost en hoe snel dit te regelen valt
Ik zou toch maar even verder googlen, als je gipsplaten akoestisch wilt isoleren zijn er verschillende oplossingen, denk aan ontkoppelen en massa toevoegen.

Je zou bijvoorbeeld alleen de kamer kunnen behandelen waar je herrie gaat maken ipv je halve huis te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 09:53
Teijgetje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:18:
@louzy82
6-8 cm mininaal
Hornbach verkoopt chemische ankers, en eventueel gaas inserts, per patroon/stuk als je het inderdaad muurvast wil hebben.
Inderdaad een centimeter of 8 hier. Heb polymax gebruikt om het draadstaal vast te kitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:49

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik moet een radiator ophangen aan een muur, die bestaat uit 9mm gips met daarachter 18mm OSB. Het is echter een vrij grote (120x90cm) radiator, type 33 die ongeveer 80 kg weegt (zonder water...). Ik kan helaas niet achter de OSB komen of in het rachelwerk schroeven omdat er nog een laag van 90mm PIR achter de OSB zit. De radiator wordt met 2 beugels opgehangen. Wat denken jullie, gaat dit houden of zal ik er toch maar pootjes onder zetten? Of een aantal horizontale latten vastschroeven op de muur en daar dan weer de beugels op monteren om het gewicht beter te verspreiden?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

breinonline

Are you afraid to be known?

Je zou kunnen kijken wat goede hollewandpluggen kunnen hebben aan belasting. Als voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...tuks/6030506/artikel.html kunnen volgens de Tox website 55kg op 2x12,5mm gips hebben (per stuk). Op OSB met gips moet je gevoelsmatig hetzelfde kunnen bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 07-12-2019 09:05 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe zit dat OSB aan het rachelwerk dan? Met lange schroeven door de PIR heen? Of zit dat tegen de PIR gelijmd? Weet je wel waar de rachels zitten? Dan is het toch een kwestie van langere schroeven gebruiken?

Apart trouwens dat zo’n forse radiator standaard maar 2 ophangbeugels heeft :?

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 07-12-2019 09:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Wokschotel Even uitrekenen waar het rachelwerk zit. Zorg dat je daar in schroeft. Dan schroef je door 9mm gips, 18mm osb en nog eens 20(?)mm rachelwerk. Totaal 47mm materiaal.
De grootst mogelijk schroeven vinden die door de beugels van de radiator passen en dan gaat het ding nergens heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Carlito schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:33:
[...]

Als je klein beetje handig bent:
- cellulose isolatiemateriaal kopen bij de Bouwmaat
- inblaasmachine dagje huren bij de Boels
- vooraf in alle muren die je wilt vullen met een gatenzaag een gat boren aan de bovenkant.
- op de dag zelf met 2 mensen werken, eentje het materiaal invoeren in de machine en eentje aan einde van de slang materiaal inblazen.

Machine is best wel zwaar maar je krijgt er lange slangen bij. Deze kan dus meestal gewoon voor huis gezet worden en hoeft niet naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falzer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 20:11
Leuk en leerzaam topic! Even een vraag voor de mede klussende Tweakers.

Mijn vriendin en ik willen op termijn op zolder gaan slapen we hebben besloten om de zolder meteen goed aan te pakken. Stap 1 is alles strippen, dus o.a. verwijderen van het verlaagde plafond zodat je de nok/kepers weer kan zien (geeft een ruimtelijker gevoel) en het opnieuw isoleren van de gehele zolder.

Nu ik het het meeste materiaal heb verwijderd, waaronder de oude glaswol isolatie, zie ik dat de dampopen folie voor een deel z'n beste tijd wel heeft gehad. Op sommige plekken is het gescheurd of zelfs geheel verdwenen, en op andere plekken is het gerepareerd met ducttape, een vuilniszak of PUR (zie de foto's hieronder). Het plan is om 14cm (dikte van de kepers) PIR of glaswol met een lagere lambda waarde te plaatsen tussen de kepers. Is het dan nog nodig om het dampopen folie deugdelijk te herstellen en zo ja, wat is daar dan de beste manier voor? Kan ik op bepaalde plekken een nieuwe strook dampopen folie tussen de kepers monteren met nietjes?

Zolder_1
Zolder_3
Zolder_2
Zolder_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb weer een leuk klusje voor in de kerstvakantie. :)

We willen boven ons kookeiland nog wat verlichting gaan ophangen.
Bij het dichtmaken van het plafond heb ik er al kabels achter gelegd, dus dat moet geen probleem opleveren.
Waar ik echter mee zit is hoe ik daar moet gaan werken.
Op het eiland gaan staan zie ik niet zitten, omdat het blad maar dun is en maar deels ondersteund is vanwege de bar.

Ik zoek dus eigenlijk een kamersteiger waarvan de platformhoogte minimaal 1 meter is en de breedte/lengte minimaal 1,40m is. Als ik ga zoeken kom ik vooral van die opvouwbare steigers tegen waar dan al een constructie voor de stevigheid in zit die lager dan die meter zit.
Het liefste zou ik `m dan dus ook huren, want voor de rest heb ik er geen doel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
Falzer schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:39:

Mijn vriendin en ik willen op termijn op zolder gaan slapen we hebben besloten om de zolder meteen goed aan te pakken. Stap 1 is alles strippen, dus o.a. verwijderen van het verlaagde plafond zodat je de nok/kepers weer kan zien (geeft een ruimtelijker gevoel) en het opnieuw isoleren van de gehele zolder.

Nu ik het het meeste materiaal heb verwijderd, waaronder de oude glaswol isolatie, zie ik dat de dampopen folie voor een deel z'n beste tijd wel heeft gehad. Op sommige plekken is het gescheurd of zelfs geheel verdwenen, en op andere plekken is het gerepareerd met ducttape, een vuilniszak of PUR (zie de foto's hieronder). Het plan is om 14cm (dikte van de kepers) PIR of glaswol met een lagere lambda waarde te plaatsen tussen de kepers. Is het dan nog nodig om het dampopen folie deugdelijk te herstellen en zo ja, wat is daar dan de beste manier voor? Kan ik op bepaalde plekken een nieuwe strook dampopen folie tussen de kepers monteren met nietjes?

[Afbeelding: Zolder_1]
[Afbeelding: Zolder_3]
[Afbeelding: Zolder_2]
[Afbeelding: Zolder_4]
Die folie heeft maar 1 functie en dat is om regenwater buiten te houden en het is nodig dat het dampdoorlatend is om schimmel en houtrot te voorkomen. Repareren kan alleen van buitenaf als je het waterdicht wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Trasos schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:11:
Ik heb weer een leuk klusje voor in de kerstvakantie. :)

We willen boven ons kookeiland nog wat verlichting gaan ophangen.
Bij het dichtmaken van het plafond heb ik er al kabels achter gelegd, dus dat moet geen probleem opleveren.
Waar ik echter mee zit is hoe ik daar moet gaan werken.
Op het eiland gaan staan zie ik niet zitten, omdat het blad maar dun is en maar deels ondersteund is vanwege de bar.

Ik zoek dus eigenlijk een kamersteiger waarvan de platformhoogte minimaal 1 meter is en de breedte/lengte minimaal 1,40m is. Als ik ga zoeken kom ik vooral van die opvouwbare steigers tegen waar dan al een constructie voor de stevigheid in zit die lager dan die meter zit.
Het liefste zou ik `m dan dus ook huren, want voor de rest heb ik er geen doel voor.
2 metselschragen en een paar al dan niet stalen planken

Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/klapschragen_big_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:34:
[...]

2 metselschragen en een paar al dan niet stalen planken

[Afbeelding]
Ik heb die afbeelding gewoon gezien bij Boels, maar wist niet dat die dingen er in zulke hoogte waren. Dit is nog makkelijker dan met zo'n steiger zeulen.

Hierom houd ik van GoT O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-07 21:29
.

[ Voor 189% gewijzigd door DNND op 08-12-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Wij hebben onze zolder geisoleerd met minerale wol (steenwol) tussen houten balken.

Onze zolder heeft ook een vliering. De isolatie is alsvolgt aangebracht Binnenzijde dampremmende folie (rode miofol). Buitenzijde geen dampopen folie, enkel houten dakbeschot van planken (jaren 30 huis). Destijds advies ingewonnen en het weg laten van de dampopnen folie zou toen geen probleem moeten zijn, mits er geen water op het dakbeschot komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nf1zLTs/schetje.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GPSMMZ3/IMG-20191207-104915771.jpg

Nu zag ik gisteren dat het dakbeschot net boven de vloer van de vliering vochtig is (zie foto twee). Het is vies vochtig weer buiten, maar dit is natuurlijk geen goed teken. Enig idee wat er mis kan zijn?

- Condensatie??
- Vocht van buiten / Dak niet waterdicht
-.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zandpaddo Kan zomaar zijn dat het een combinatie van wind en regen is. Als de wind op een bepaalde manier staat dan kan de regen ergens onder slaan.

Maar zonder daadwerkelijk iets weg te halen/breken blijft het gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

evol

hello world

Bij ons in de badkamer komen zomaar ineens de tegels los van de wand :/
Jaren niets van gemerkt, maar blijkbaar heeft er toch al die tijd spanning op gestaan en nu komen tegels dus gewoon naar voren. Na los halen blijkt er gelukkig geen vocht achter te zitten.

Nu wil ik het weer netjes terugzetten, met een iets dunnere voeg denk ik om de spanning eruit te halen. Maar om het goed te doen moet de radiator er af. Ik denk dat daar de spanning ook achter vandaan komt.

Ik vroeg me af hoe ik dat nu moet doen. Als ik het goed begrijp heeft deze een voetventiel en hoef ik niet heel het systeem af te tappen, klopt dat?
En wat is dan het plan? Imbus links op het onderblok dichtdraaien, radiatorkraan dichtdraaien en dan?
Ik zie geen aftap kraantje...alleen een ontluchting rechtsboven?

Wat foto's ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dlLgNhY17BOJN78mcS5hPijZ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/goSrcyMhG3k4k5is70TofOBz/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ancrv2ABDuBSofR9gzZ7ubAM/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QBTBpzTPMdvEaT6pUVyfWzCu/thumb.jpg

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:01

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Bak eronder, wartel losdraaien en ontluchter open.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:33

MJV

Onze ze zolder is door de vorige bewoner met een gipswand (houtskelet) in tweeën geplistst. Alleen aan electra is daarbij niet echt gedacht. Er loopt een buis over het plafond voor verlichting en er is één stopcontact.

De kamer wil ik nu gaan opknappen. D.w.z. andere vloer, behang, muren verven, etc. Goed moment om ook die electra mee te pakken. Maar welke opties heb ik?
Ik overweeg na plamuren/verven nieuwe opbouw te plaatsen, maar dan wel netjes. Maar of dat echt mooi wordt betwijfel ik.

Dus vroeg ik me af of het mogelijk is om in de gipswand achteraf wat draden te trekken, en met inbouwmaterialen te werken? Normaliter doe je dat natuurlijk voor dat het gips erop gaat, maar die mogelijkheid heb ik dus niet meer.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
zandpaddo schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:30:
Wij hebben onze zolder geisoleerd met minerale wol (steenwol) tussen houten balken.

Onze zolder heeft ook een vliering. De isolatie is alsvolgt aangebracht Binnenzijde dampremmende folie (rode miofol). Buitenzijde geen dampopen folie, enkel houten dakbeschot van planken (jaren 30 huis). Destijds advies ingewonnen en het weg laten van de dampopnen folie zou toen geen probleem moeten zijn, mits er geen water op het dakbeschot komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zag ik gisteren dat het dakbeschot net boven de vloer van de vliering vochtig is (zie foto twee). Het is vies vochtig weer buiten, maar dit is natuurlijk geen goed teken. Enig idee wat er mis kan zijn?

- Condensatie??
-.....?
Ik zou de oorzaak aan de buitenkant zoeken:
- liggen alle pannen er nog op
- liggen ze goed en sluiten ze goed
- zijn er pannen kapot
- is alle lood nog in tact
- zijn er details (schoorsteen, dakkapel of dakraam) die problemen kunnen veroorzaken

Met een vochtmeter kun je vaststellen of de verkleuring recent is of dat het om een oude (opgeloste?) lekkage gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evol schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:27:
Bij ons in de badkamer komen zomaar ineens de tegels los van de wand :/
Jaren niets van gemerkt, maar blijkbaar heeft er toch al die tijd spanning op gestaan en nu komen tegels dus gewoon naar voren. Na los halen blijkt er gelukkig geen vocht achter te zitten.

Nu wil ik het weer netjes terugzetten, met een iets dunnere voeg denk ik om de spanning eruit te halen. Maar om het goed te doen moet de radiator er af. Ik denk dat daar de spanning ook achter vandaan komt.

Ik vroeg me af hoe ik dat nu moet doen. Als ik het goed begrijp heeft deze een voetventiel en hoef ik niet heel het systeem af te tappen, klopt dat?
En wat is dan het plan? Imbus links op het onderblok dichtdraaien, radiatorkraan dichtdraaien en dan?
Ik zie geen aftap kraantje...alleen een ontluchting rechtsboven?

Wat foto's ter illustratie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Links zit een inbus. Die draai je dicht. Vervolgens radiator kraan dichtdraaien. Dan haal je de radiator los. Uit de radiator zelf komt nog water lopen dus dat opvangen of, gezien het een badkamer is, laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MJV schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:51:
Onze ze zolder is door de vorige bewoner met een gipswand (houtskelet) in tweeën geplistst. Alleen aan electra is daarbij niet echt gedacht.

[...]

Dus vroeg ik me af of het mogelijk is om in de gipswand achteraf wat draden te trekken, en met inbouwmaterialen te werken? Normaliter doe je dat natuurlijk voor dat het gips erop gaat, maar die mogelijkheid heb ik dus niet meer.

Suggesties?
Heb je al een knieschot?
Bij ons heeft de vorige bewoner heel slim stopcontacten gemaakt op de knieschotten en daar de kabel achter weggewerkt. Groter / dieper knieschot aan de ene kant, en kleiner knieschot aan de andere kant voor radiator ook.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou wel echte tegellijm (cement basis) gebruiken, dit lijkt op van die pasta lijm. Misschien was die al was te oud ofzo?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 06:16
Ik wil een HDMI kabel in de muur wegwerken. Leek me netjes om 2 outlets te maken maar deze zijn achterlijk duur. Ik heb alles Jung en een jung outlet kost 89 euro. Heeft iemand een idee/suggestie die betaalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
m3gA schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:27:
Ik wil een HDMI kabel in de muur wegwerken. Leek me netjes om 2 outlets te maken maar deze zijn achterlijk duur. Ik heb alles Jung en een jung outlet kost 89 euro. Heeft iemand een idee/suggestie die betaalbaar is?
Andere uiterste:
https://www.amazon.de/dp/B00QHF3YZ0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvs93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 09:26
zandpaddo schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Condensatie??
-.....?
Heb je ruimte gehouden tussen de isolatie en het hout?

Wie dit leest is gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
zonoskar schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:31:
[...]

Ik zou wel echte tegellijm (cement basis) gebruiken, dit lijkt op van die pasta lijm. Misschien was die al was te oud ofzo?
Wat is er mis met een pastalijm voor de muren? COBA en Forbo hebben prima lijmen hoor. :)

Vloeren moeten inderdaad met cementlijm, maar de muren met pasta kan echt prima.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KillaZ schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:52:
[...]

Wat is er mis met een pastalijm voor de muren? COBA en Forbo hebben prima lijmen hoor. :)

Vloeren moeten inderdaad met cementlijm, maar de muren met pasta kan echt prima.
Goed dat je het zegt... In het vorige huis m'n wc opnieuw getegeld met pasta, aangezien mijn gedachte was dat dit altijd de goede mix zou zijn. Maar dit is een goed punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Elke goede badkamerzaak zal dit ook benoemen, maar pasta lijm kan dus geen grote druk aan en heeft lucht nodig om te drogen. Vloertegels laten dit veelal niet voldoende door waardoor je lijm te lang nodig heeft om te drogen.

Een cementlijm hard uit door de chemische reactie en kan veel druk aan en is daarom geschikt voor je vloer.

Ik heb bij mijn badkamer destijds netjes een Coba cement en pasta lijm gekregen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 20:59
m3gA schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:25:
[...]

Veel lelijker kan het niet :X
Hee, maar je krijgt er wel 2 schroefjes en pluggen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KillaZ schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:05:
Elke goede badkamerzaak zal dit ook benoemen, maar pasta lijm kan dus geen grote druk aan en heeft lucht nodig om te drogen. Vloertegels laten dit veelal niet voldoende door waardoor je lijm te lang nodig heeft om te drogen.

Een cementlijm hard uit door de chemische reactie en kan veel druk aan en is daarom geschikt voor je vloer.

Ik heb bij mijn badkamer destijds netjes een Coba cement en pasta lijm gekregen.
Ja, als je bij de bouwmarkt ff een doosje tegels haalt om dat vloertje te doen melden ze het er helaas niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Voor een projectje moet ik onder mijn terras zijn.

Ik heb er tegels van 60x60 liggen, beton. Destijds na de eerste keer bestraten, kwam ik er achter dat je toch echt een trilplaat nodig hebt om alles netjes te krijgen. Het was een grote golvende bedoeling. Dus na die trilplaat en alles keurig afrijen met een goede afloop ligt het er mega strak in, kaarsrecht zonder verzakkingen.

Maar nu... Moet ik er onder zijn om een pijp te vervangen :( Het is een stukje van 2 meter waarbij een een tegel of 8 eruit moet halen. Daarna moet ik zo'n 30cm diep onder de grond een sleufje maken waarbij ik een pijp om een leiding moet maken.

De vraag is: hoe krijg ik straks alles weer zo heerlijk strak zoals ik het nu heb? Om alles opnieuw te gaan doe lijkt me niet zo handig. Ik probeer zo min mogelijk tegels te lichten en de sleuf zo klein mogelijk te maken maar ik ben echt bang dat ik straks bulten of verzakkingen ga krijgen in de bestrating.

De pijp die erin gaat is een pijp van diameter 100 en er ligt nu een pijp van diameter 5, dus gelukkig gaat er iets van aarde uit én het geheel ligt niet zo diep maar ik ben er dus wel bang voor.

Iemand tips?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:24
Juist wel wat extra tegels eruit halen zodat je het na de reparatie weer goed recht kun trillen. Daarna de tegels er weer in. 30 cm diep betekent namelijk dat je al het zand wat onder de tegels ligt moet weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Deze tegels kun je echter niet van bovenaf trillen, dat alleen het zandbed zijn dat ik tril. Daarom wil ik ook de sleuf zo klein mogelijk houden. Denk dat de sleuf max 30 breed wordt en diagonaal onder een paar tegels door gaat. Waarbij er bijna nooit alle grond onder een hele tegen uit hoeft.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
zwahiel schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:33:
Deze tegels kun je echter niet van bovenaf trillen, dat alleen het zandbed zijn dat ik tril. Daarom wil ik ook de sleuf zo klein mogelijk houden. Denk dat de sleuf max 30 breed wordt en diagonaal onder een paar tegels door gaat. Waarbij er bijna nooit alle grond onder een hele tegen uit hoeft.
Als je met een tegelhamer alles goed aanslaat is dit beter verdicht dan met een trilplaat hoor. Gewoon goed recht afsteken met een spade en laagje voor laagje aanslaan / aantrappen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33
Falzer schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:39:

[Afbeelding: Zolder_1]
[Afbeelding: Zolder_3]
[Afbeelding: Zolder_2]
[Afbeelding: Zolder_4]
Ik zou het oude vergaande dampopendoek wegsnijden, en nieuwe plaatsen.
Ik heb het op deze manier gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q8cthad5m422.jpg

Op de kepers een dunne (11mm) dwarslat waar je dampfolie onder komt.
Daartussen wel afdichtingskit. anders heb je het niet luchtdicht

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 09-12-2019 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Natuurlijk niet echt antwoord op je vraag maar is het niet een optie om te zorgen dat de aansluitingen uit het zicht zitten? De ene aansluiting zou ik achter de TV verwachten en de andere op de plaats waar iets aangesloten wordt dat meestal ook uit het zicht zal staan (in een meubel o.i.d.). Als de aansluiting niet midden op de muur in het zicht zit lijkt me de noodzaak om het hoogwaardig af te werken ook minder.

Hier had je zelf ook vast wel over nagedacht maar ik vroeg het me gewoon af :9

Mocht netjes afwerken wel noodzakelijk zijn lijkt dezelfde standaard als de rest van het schakelmateriaal kiezen me alsnog overkill. Waarom dan niet iets simpels als (of vergelijkbaar dat enigszins lijkt op je standaard).
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1283618-0/hdmi-muurplaat-1x-hdmi-afmetingen-86-x-86-mm.jpg
https://www.allekabels.nl...xEuMOzYXS7W4aAonKEALw_wcB

Of deze

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 09-12-2019 16:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falzer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 20:11
barry86 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

Lijkt me een goede oplossing! Volgens mij noemen ze dat een ersatz-onderdak?

Dus als ik het goed begrijp:
- 11mm vuren tengels monteren op constructie (in het midden voor afschot);
- Nieuwe dampopen folie plaatsen en dit vastmaken met nietjes en lucht- en waterdicht maken met kit;
- Afwerken met 11mm vuren tegels aan weerszijden van de kepers zodat het folie goed strak zit.

Welke kit heb je voor dit doel gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Falzer schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:08:
[...]

Lijkt me een goede oplossing! Volgens mij noemen ze dat een ersatz-onderdak?

Dus als ik het goed begrijp:
- 11mm vuren tengels monteren op constructie (in het midden voor afschot);
- Nieuwe dampopen folie plaatsen en dit vastmaken met nietjes en lucht- en waterdicht maken met kit;
- Afwerken met 11mm vuren tegels aan weerszijden van de kepers zodat het folie goed strak zit.

Welke kit heb je voor dit doel gebruikt?
deze:

https://www.amazon.de/dp/...fRID=V4D5Q1P7QM9XGZSSF5CC

Er zijn vele soorten en merken. Maar deze is er voor gemaakt en prijsgunstig.
Is een soort vloeibaar rubber wat kleefvrij wordt, maar wel 'vloeibaar'blijft.

Verder heb ik ff snel een tekeningetje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nri3qp.jpg

rood = vl.rubber
blauw = dampscherm
bruin = vurentengel van 11mm
groen = nieten of schroeven.

Ohja, in het midden had ik een extra lat geplaatst voor de ventilatie tussen de dakpannen.
En vurentengel is niet perce nodig. het rubber dicht ook al af.
Maar met die tengels kun je de boel mooi strak trekken en het druk zo hard aan dat het vl.rubber mooi wordt verspreid.

[ Voor 32% gewijzigd door barry86 op 10-12-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

Sorry, ik zie hier de logica niet van in.

Je gaat de kant afkitten die dampopen moet zijn........
Volgens mij moet je juist de dampwerende kan zo dicht mogelijk maken.

Als je in deze situatie gaat isoleren dan kun je gewoon pir-plaat gebruiken en heb je geen enkele folie nodig. Er is is geen eens dakbeschot wat kan gaan rotten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

nokiaan958GB schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:43:
[...]

Als je in deze situatie gaat isoleren dan kun je gewoon pir-plaat gebruiken en heb je geen enkele folie nodig. Er is is geen eens dakbeschot wat kan gaan rotten :+
Zat ik ook al aan te denken. Want ik vraag me af hoe de folie aan de koude kant eruit ziet als de warme kant al half vergaan is nu...

Lekker pir erin, de kieren dichtpurren, afsnijden en daar mooi aluminiumtape overheen plakken. Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Beter laat als nooit zullen we maar zeggen, Ik zou nog even op mijn ladder klimmen en kijken wat er op onder mijn pannen zat.
Dat heb ik gedaan, iemand enig idee wat dit(behalve smerig) is:
Afbeeldingslocatie: https://gmevoq.ch.files.1drv.com/y4mI4TNpy06nIJBhvIzaqoW2MptlEi-SS09zYG2nyrW1bWu4mM8XpOj6zKP80jZueUWrb2lKltoGaFd1OU0w_Xk89pfuwJl7V5gayiVGOaU8-m-8Tptwp-M_zwkBEKQr3NaSArHo91jSgbvmIAiAcYCm5jzHm9Ur8OmaWJ_54jdUuwMqJVfYU7AECXgO0hNElKFjvQY11kcVARifZY5foatyw?width=1024&height=768&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://szxx2w.ch.files.1drv.com/y4mepE_-bSeFci7hHEmKJFUxg4yNaJvXh-MkmYopiy6N6UTl-w7jxg-L5SVhD60tbFldaWLTiE7Jo8y5NF7E_sMHbkgKPMQU1g9jAVUfoDBYRih3HEuslAr09NPkoLcRtChm8yFaa93Wz-kQQ-quBKXjexN3d7Vl_KfEFOHaZo5Aq1HHyRnJ49IVOVSZa1r-leOK0txe7OK8Nacxy1oy0DcRA?width=1024&height=768&cropmode=none

Kan het niet echt koppelen aan een van de folie's die nu gebruikt worden, en ik weet niet precies wat er gebruik werd in 1973 :) Het zijn twee lagen met er tussenin een soort van Vlies / draad om het stevig te houden.
Het ziet er redelijk dampopen uit. Maar hier is vast iemand die het kent :)
skai21 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:00:
Nou, dat is het een beetje..
Het is een zolder die ik niet gebruik, slecht bereikbaar is, en qua uiterlijk boeit het me niet heel veel.
Maar wel genoeg om het er iig nog een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. Ik wil wel graag een kloppend geheel maken. Wat aan de binnenkant zo dampdicht mogelijk is, en aan de buitenkant correct dampdoorlaten en vochtdicht is.
Om die reden kwam ik bij PIR met alluminium / alu tape aan de binnenkant.

De buitenkant zal ik vnf eens voor op mijn ladder klauteren :+ (het kan namelijk best zo zijn dat er onder mijn pannen gewoon een folie ligt.)

@Alsjemenou dikte is inderdaad geen issue, echter wil ik niet graag voorbij die 16CM gaan omdat ik dan voorbij de gordingen ben en het er niet meer uitziet.
Ik wil niet die gast zijn waar de mogelijk ooit volgende koper van zegt, wat ze hier toch weer gebouwd hebben...? 8)7

[...]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

robinvs93 schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:47:
[...]

Heb je ruimte gehouden tussen de isolatie en het hout?
Er zou wel iets ruimte tussen moeten zitten ~1-2cm, maar dat zou met aanduwen natuurlijk verkeerd kunnen zijn gegaan. Er zit iig niets tussen wat de afstand borgt. Ik snap iig je gedachtegang: Zo zou de isolatie vocht van buiten aan kunnen trekken via het hout (sponseffect) en alles dus veel langer nat blijven

Ik denk dat ik de vloer van de vliering (bovenzijde) maar eens los moet schroeven, dan geeft wel eerste inzicht of het alleen lokaal is of dat het hele geisoleerde beschot nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@skai21, het ziet er prima uit imho, ook gezien de natte (afgelopen) dagen ziet het stof er mooi droog uit. Die plekken in het hout zijn denk ik kringen ten tijde van de bouw. (dus in de open bouwfase nat geworden) en de kringen blijven zichtbaar

Edit: Product lijkt me een gewapende spinvlies

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte,89 op 10-12-2019 10:37 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Jelte,89 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:36:
@skai21, het ziet er prima uit imho, ook gezien de natte (afgelopen) dagen ziet het stof er mooi droog uit. Die plekken in het hout zijn denk ik kringen ten tijde van de bouw. (dus in de open bouwfase nat geworden) en de kringen blijven zichtbaar

Edit: Product lijkt me een gewapende spinvlies
Ik ben zelf ook wat aan het zoeken gegaan, het zou ook Bitumenpapier kunnen zijn.
Dat zou niet Dampopen zijn, als het gewapend Spinvlies zou zijn is het wel Dampopen :)
Met gewapend spinvlies zou ik denk ik aan de binnenzijde gewoon volledig Dampdicht kunnen werken toch?

[ Voor 8% gewijzigd door skai21 op 10-12-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
skai21 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:28:
Beter laat als nooit zullen we maar zeggen, Ik zou nog even op mijn ladder klimmen en kijken wat er op onder mijn pannen zat.
Dat heb ik gedaan, iemand enig idee wat dit(behalve smerig) is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kan het niet echt koppelen aan een van de folie's die nu gebruikt worden, en ik weet niet precies wat er gebruik werd in 1973 :) Het zijn twee lagen met er tussenin een soort van Vlies / draad om het stevig te houden.
Het ziet er redelijk dampopen uit. Maar hier is vast iemand die het kent :)

[...]
In ons huis, ook uit 1973, zijn "stramit" platen gebruikt.
Stramit
Vet goede isolatiewaarde :D
In feite een laag papier, dan een laag samengeperst stro en dan weer een laag papier. Ik zie dat jij het over een vlies/draad hebt, heb je daar geen foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Ik weet dat nog van toen ik mijn dakramen in mijn grote zolder gezet heb.
Daar heb ik in dat laten zagen, en toen moest ik het opruimen :)
Bij mij is het wel echt gewoon normaal dakbeschot, met daaroverheen onder de panlatten die "folie"
Heb helaas geen foto meer van het spul los.
Tehh schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:50:
[...]

In ons huis, ook uit 1973, zijn "stramit" platen gebruikt.
[Afbeelding: Stramit]
Vet goede isolatiewaarde :D
In feite een laag papier, dan een laag samengeperst stro en dan weer een laag papier. Ik zie dat jij het over een vlies/draad hebt, heb je daar geen foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvs93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 09:26
zandpaddo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:29:
[...]

Er zou wel iets ruimte tussen moeten zitten ~1-2cm, maar dat zou met aanduwen natuurlijk verkeerd kunnen zijn gegaan. Er zit iig niets tussen wat de afstand borgt. Ik snap iig je gedachtegang: Zo zou de isolatie vocht van buiten aan kunnen trekken via het hout (sponseffect) en alles dus veel langer nat blijven

Ik denk dat ik de vloer van de vliering (bovenzijde) maar eens los moet schroeven, dan geeft wel eerste inzicht of het alleen lokaal is of dat het hele geisoleerde beschot nat is.
Juist, de ruimte tussen isolatie en hout is om het hout te laten drogen.
Ik heb zelfs een aantal gaten in het dakbeschot gemaakt om achter het hout te ventileren.
Zodra je isolatie tegen het hout aan drukt zal het niet goed drogen.

Wie dit leest is gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Nu online
Tranze schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:04:
Vandaag bij de Bouwie dhz outlet eiken panelen van 300x40x2,5 opgehaald voor op ons besta TV meubel. Met hetzelfgemaakte zwarte frame er onder een mooi geheel geworden al zeg ik het zelf 😀. In de eetkamer staat nog zo'n unit als zitbank aan de eettafel.

[Afbeelding]

Nu die verrekte plinten nog 🤣😭
Ik zat zelf ook naar deze oplossing te kijken, heb de kasten ook zelf hoger geplaatst met een zwarte plint?

Erg mooi gedaan in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
nokiaan958GB schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:43:
[...]

Tsjah iedereen doet het op zijn eigen manier.
Gekozen isolatiemateriaal is vaak gebaseerd op tijd of geld.

In iedergeval is de juiste opbouw bij isoleren met isolatiewol een dampdicht scherm aan de warme zijde en een dampopen scherm aan de koude zijde.

De kit zit er om alle kieren en naden af te sluiten.
Bij regendoorslag of lekkage van buitenaf heb je bescherming van het dampopenscherm. Maar als de randen niet zijn afgedicht lekt het daar langs en heeft het allemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
assje schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:56:
[...]

Natuurlijk niet echt antwoord op je vraag maar is het niet een optie om te zorgen dat de aansluitingen uit het zicht zitten? De ene aansluiting zou ik achter de TV verwachten en de andere op de plaats waar iets aangesloten wordt dat meestal ook uit het zicht zal staan (in een meubel o.i.d.). Als de aansluiting niet midden op de muur in het zicht zit lijkt me de noodzaak om het hoogwaardig af te werken ook minder.

Mocht netjes afwerken wel noodzakelijk zijn lijkt dezelfde standaard als de rest van het schakelmateriaal kiezen me alsnog overkill. Waarom dan niet iets simpels als (of vergelijkbaar dat enigszins lijkt op je standaard).
[Afbeelding]

Of deze
Ik ben zelf niet zo'n fan van dingen half doen. Maar er komt volgende maand een nieuwe tv dus even kijken hoe het er daarna uitziet. misschien kan ik het inderdaad achter de tv wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 10-09 11:19
Andyk125 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:25:
[...]

Ik zat zelf ook naar deze oplossing te kijken, heb de kasten ook zelf hoger geplaatst met een zwarte plint?

Erg mooi gedaan in ieder geval!
Thanks!
Heb vuren houten frames gemaakt en die mat zwart afgelakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FBQ5X7n/IMG-20190701-154410.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Even een soort van crosspost uit het keukentopic, ik ben op zoek naar plakfolie of iets dergelijks dat ik op de rand van een keukendeurtje kan plakken (binnenkant) tegen wat warmte en vocht en dan het liefst doorzichtig.

Iemand een idee wat voor iets dat het beste kan zijn?

Bij Ikea e.d. hebben ze condensbescherming voor je werkblad, maar dit is altijd chroom van kleur? (heb geen doorzichtig kunnen vinden in ieder geval.)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Kennis gemaakt met de buren. Behalve dat we dus niet op palen staan (midden in een laagveengebied), maar op de zandplaat liggen, is er bij de bouw ook geen spouwmuur geplaatst tussen de huizen, alhoewel dat wel de oorspronkelijke planning was. Derhalve mijn vraag: iemand ervaring met voorzetwanden? Ik ga toch verbouwen, kan ik beter een paar cm opofferen om het geluid flink weg te nemen waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:38
Pizza_Boom schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:46:
Kennis gemaakt met de buren. Behalve dat we dus niet op palen staan (midden in een laagveengebied), maar op de zandplaat liggen, is er bij de bouw ook geen spouwmuur geplaatst tussen de huizen, alhoewel dat wel de oorspronkelijke planning was. Derhalve mijn vraag: iemand ervaring met voorzetwanden? Ik ga toch verbouwen, kan ik beter een paar cm opofferen om het geluid flink weg te nemen waar mogelijk.
In mijn vorige huis konden we de buren in onze slaapkamer zowat horen praten als ze in de woonkamer zaten.

Op onze slaapkamer heb ik toen een voorzetwand gemaakt met metal stud, steenwol en 2 x gipsvezelplaten.
Dit hielp wel maar het geluid kwam toch nog sterk door omdat het geluid via de verdiepingsplaat naar onze muren liep.

(de verdiepingsvloer van de buren rustte op onze binnenmuur)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
louzy82 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:06:
[...]

In mijn vorige huis konden we de buren in onze slaapkamer zowat horen praten als ze in de woonkamer zaten.

Op onze slaapkamer heb ik toen een voorzetwand gemaakt met metal stud, steenwol en 2 x gipsvezelplaten.
Dit hielp wel maar het geluid kwam toch nog sterk door omdat het geluid via de verdiepingsplaat naar onze muren liep.

(de verdiepingsvloer van de buren rustte op onze binnenmuur)
Wij hebben een enkele tussenmuur, dus de verdiepingsvloeren rusten op dezelfde muurdelen. Maar ze hebben mij onderlaatst woordelijk gehoord toen ik met iemand op de trap in gesprek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Ik wil hier thuis de ventilatie box vervangen omdat de huidige minimaal 20 jaar oud is en enorm veel herrie maakt, ook na het schoonmaken. Daarnaast zit er nog een onzuinige wisselstroom motor in en reageert ie niet meer goed op de (perilex?) bediening.

Het vervangen kan ik zelf wel, maar ik heb geen flauw idee wat een goede/stille/zuinige box is. Voor 220 á 250 euro heb je een set met RF bediening en nieuwe ventielen. Bijvoorbeeld de Orcon MVS 15 of de Itho CVE

Wat zouden jullie aanraden? Zijn al die boxen zo'n beetje gelijk aan elkaar of zit er wel degelijk verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Vinze ik heb de mv box recent vervangen voor 1 van Zehnder (vml Stork Air) op aanraden van een installateur-kennis. De box is bizar stil met toch een afzuigcapaciteit van iets van 450 m3/u.

Je hebt het over RF, heb ik ook. Dat is makkelijk, want je hoeft geen draden te trekken. Hou er alleen wel rekening mee dat je op een draadloze RF zender niet continu kan zien in welke stand je box staat. Dat kan alleen met de schakelaars die aangesloten zijn op 230Volt. Dat is een fout van mij geweest die ik in het vervolg niet snel meer zal maken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
PaT schreef op woensdag 11 december 2019 @ 06:02:
@Vinze ik heb de mv box recent vervangen voor 1 van Zehnder (vml Stork Air) op aanraden van een installateur-kennis. De box is bizar stil met toch een afzuigcapaciteit van iets van 450 m3/u.

Je hebt het over RF, heb ik ook. Dat is makkelijk, want je hoeft geen draden te trekken. Hou er alleen wel rekening mee dat je op een draadloze RF zender niet continu kan zien in welke stand je box staat. Dat kan alleen met de schakelaars die aangesloten zijn op 230Volt. Dat is een fout van mij geweest die ik in het vervolg niet snel meer zal maken.
Wat raad je dan aan? Toch kabels trekken? Is er een andere optie?
Ik ben namelijk ook aan het kijken. Mijn huis (1979) heeft geen centrale afzuiging. Echter wel een kanaal, maar met individuele afzuigingunits er op. Waarvan er 1 kapot is en een is weggehaald (zit nu een rooster).
Stille losse units kosten al snel 120,-. Net zo duur als 1 centrale bak.

Overigens is het kanaal zo vies, dat ik bij de kapotte unit niet door het dikke stof kan kijken. Dit laten schoonmaken kost al snel +€150,-
Dat vind ik nog al veel geld voor een lange ragebol met een stofzuiger er aan vast. Kan dit goedkoper/kan je dit zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Vinze schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:33:
Zijn al die boxen zo'n beetje gelijk aan elkaar of zit er wel degelijk verschil tussen?
Ik heb recent ook een box vervangen en heb ook best lang gezocht. Het is lastig te vergelijken. Uiteindelijk heb ik de Itho genomen, die leek op papier nog ietsje zuiniger dan sommige andere. Maar de verschillen zijn klein en ze zijn allemaal veel zuiniger en veel stiller dan wat je nu hebt. Het is ook lastig vergelijken, als de een in de lage stand zuiniger is maar de ander weer wanneer hij hard draait, hoe ga je dat precies berekenen. Kortom je kunt met een moderne box niet echt mis gaan.

Wat ik wel zeker aanraadt is om er een te nemen met vochtmeting. Veel hebben dat tegenwoordig. Het is super handig dat hij vanzelf aanslaat wanneer je gaat douchen. En dan vanzelf weer afslaat. Ik zou dat nu al niet meer willen missen.

@ixl85 Ik heb ook RF maar ik ervaar het niet als een probleem. 99% van de tijd staat ie op de automatische stand. Als ik ga frituren ofzo dan zet ik hem op hoog. Maar dat maakt wel net zoveel meer geluid dat ik er later weer aan herinnerd word dus dan zet ik hem weer terug. Vooral door de automatische functie heb ik niet echt behoefte meer aan visuele feedback over de actuele stand.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ixl85 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:44:
[...]

Wat raad je dan aan? Toch kabels trekken? Is er een andere optie?
Ik ben namelijk ook aan het kijken. Mijn huis (1979) heeft geen centrale afzuiging. Echter wel een kanaal, maar met individuele afzuigingunits er op. Waarvan er 1 kapot is en een is weggehaald (zit nu een rooster).
Stille losse units kosten al snel 120,-. Net zo duur als 1 centrale bak.

Overigens is het kanaal zo vies, dat ik bij de kapotte unit niet door het dikke stof kan kijken. Dit laten schoonmaken kost al snel +€150,-
Dat vind ik nog al veel geld voor een lange ragebol met een stofzuiger er aan vast. Kan dit goedkoper/kan je dit zelf?
Je moet je afvragen wat belangrijk is voor jou. Ik vind het zelf geen wereldprobleem. Ik druk met enige regelmaat op de zender beneden standje 1 in en dan staat alles weer zoals het hoort. Ik heb nog een klein probleempje dat als ik de timerfunctie beneden gebruik, hij niet meer terug lijkt te gaan naar stand 1 en dan zou een zender waar je continu op ziet welke stand het systeem in staat prettig zijn.
Overigens moet je even nakijken hoe die bedraade zenders nu werken. Als het enkel nodig is om ze op 230 aan te sluiten en ze verder schakelen via RF, is dat een stuk makkelijker dan dat je van unit naar zender ook persé schakeldraden moet trekken. Misschien verschilt dat per merk.

En schoonmaken kan je natuurlijk prima zelf proberen. Op YouTube zijn daar wel filmpjes voor te vinden en misschien kan je zo'n XXL stofzuigerslang ook wel ergens huren?

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 11-12-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwahiel schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:33:
Ik kleine lagen het zand terug brengen, bv. In lagen van 10cm. En die steeds tussendoor verdichten. Zorg dat al het uitgehaalde zand weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
@PaT

Hmm die is ook meteen 100 euro duurder dan een Itho of Orcon, weet niet of ik dat verschil in prijs het waard vind. Dat je met een RF zender niet direct kan zien in welke stand hij staat maakt me niet zoveel uit. 9 van de 10 keer staat hij toch op de laagste stand, en met een vochtsensor gaat ie vanzelf wel harder draaien wanneer we douchen.

@mddd

Ja zo'n vochtsensor is ook zeker een must! Als we hem steeds handmatig moeten bedienen wanneer we (bijv.) gaan douchen dan gaan we dat toch steeds vergeten.

Momenteel neig ik naar de Orcon MVS 15RHBP omdat deze volgens de specs de beste afzuigcapaciteit en het minste aantal dB heeft (volgens ventilatieland.nl). Daarnaast zit er nu 7.5 jaar garantie op, ook mooi meegenomen. Het is lastig vergelijken en vrijwel alle modellen krijgen goede reviews.. "Gelukkig" heb ik een ventilatiebox van 20+ jaar oud dus welke ik ook kies, ik ga er altijd op vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
assje schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

Of deze
Samen met dit wordt het wel leuk :)

https://www.thingiverse.com/thing:3061388 tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Goed gevonden! :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 07-09 22:43
Keystones?
https://www.sandervunderi...ck-keystone-hdmi-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Laatst online: 10-09 22:02
Misschien die Jung HDMI in Duitsland bestellen? Dat scheelt aardig zo te zien maar of je dat betaalbaar vind bepaal jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 10-09 11:19
Vinze schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:13:
@PaT

Hmm die is ook meteen 100 euro duurder dan een Itho of Orcon, weet niet of ik dat verschil in prijs het waard vind. Dat je met een RF zender niet direct kan zien in welke stand hij staat maakt me niet zoveel uit. 9 van de 10 keer staat hij toch op de laagste stand, en met een vochtsensor gaat ie vanzelf wel harder draaien wanneer we douchen.

@mddd

Ja zo'n vochtsensor is ook zeker een must! Als we hem steeds handmatig moeten bedienen wanneer we (bijv.) gaan douchen dan gaan we dat toch steeds vergeten.

Momenteel neig ik naar de Orcon MVS 15RHBP omdat deze volgens de specs de beste afzuigcapaciteit en het minste aantal dB heeft (volgens ventilatieland.nl). Daarnaast zit er nu 7.5 jaar garantie op, ook mooi meegenomen. Het is lastig vergelijken en vrijwel alle modellen krijgen goede reviews.. "Gelukkig" heb ik een ventilatiebox van 20+ jaar oud dus welke ik ook kies, ik ga er altijd op vooruit :)
Ik heb hier de Orcon Woonhuisventilator MVS-15RHB met vochtsensor en rf bediening. Werkt prima en de herrie valt mee, alleen in stand 3 wel duidelijk hoorbaar. Die gebruik ik echter alleen als ik ga douchen, dan druk ik meestal de timer stand (1x voor 15 minuten in stand 3) nog wel even in (ik douche altijd standje sauna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tranze schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:20:
[...]

Ik heb hier de Orcon Woonhuisventilator MVS-15RHB met vochtsensor en rf bediening. Werkt prima en de herrie valt mee, alleen in stand 3 wel duidelijk hoorbaar. Die gebruik ik echter alleen als ik ga douchen, dan druk ik meestal de timer stand (1x voor 15 minuten in stand 3) nog wel even in (ik douche altijd standje sauna).
Druk de volgende keer op 60 minuten, dan heb je ook echt wat aan die extra ventilatie ;) 15 minuten op standje 3 doet nauwelijks wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Vinze schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:13:
@PaT

@mddd

Ik had n kaku zender in de lamp gemonteerd die zond als de verlichting aanging in de badkamer. Aan de wtw had een ontvanger en de wtw op vertraging van 5 minuten ingesteld. Relais achter die ontvanger en die op de badkamer schakeling aangesloten. Kostte geen drol en werkte perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waar zouden jullie een eikenhouten tafelblad mee afwerken? We hebben katten dus zouden graag een sterke/slijtvaste laag willen hebben. De kleur moet niet te donker worden maar de nerven accentueren is wel mooi. Alleen moet het wel mat blijven.

Tot nu toe Rubio MonoCoat gevonden(2 componenten olie), maar oei, dat spul is niet goedkoop! :o

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2019 21:08 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Ik zou matte trappenlak erop doen. Heb ik ook op onze eettafel gesmeerd en dat is echt perfect. Je ziet er niets van en na jaren geen krasje te bekenne. De kleur blijft behouden en tevens trekken er geen vloeistoffen in.

[ Voor 20% gewijzigd door barry86 op 11-12-2019 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

LED-Maniak schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:51:
Waar zouden jullie een eikenhouten tafelblad mee afwerken? We hebben katten dus zouden graag een sterke/slijtvaste laag willen hebben. De kleur moet niet te donker worden maar de nerven accentueren is wel mooi. Alleen moet het wel mat blijven.

Tot nu toe Rubio MonoCoat gevonden(2 componenten olie), maar oei, dat spul is niet goedkoop! :o
Ja of een (ultra-)matte parketlak (Trae Lyx bijv). Schijnt snoeihard te zijn. Op onze boomstamtafel zit volgens mij een 2 componenten PU-lak van sikkens, zou ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Sylver84
  • Laatst online: 19-08 22:00
Huis uit 1920 gekocht, oud drugs pand, gevalletje volledige renovatie.

Alles is verrot, aanbouw staat op 4 lagen 30/30 tegels, verzakt op meerdere plekken, dak van de uitbouw lekt als de Niagra watervallen.
5 lagen vloer en vanaf laag 3 zakte je er al doorheen met een volle kruiwagen.Balken verrot, open gasleidingen, loden leidingen gebruikt tbv electra, doorgestoken naar de buren. Bij het verwijderen viel de stroom bij de buren weg, desalnietemin geen spanning op de pijp.....
Boven verdieping was voorzet wand voor voorzet wand, dik 40 cm aan ruimte gewonnen. Alles weggehaald.
Zie de plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/79294406_2562110580562840_5382164616883208192_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ohc=mc4S9PcemWQAQmVgMISwqkgx_ZyWMOLhjw4Xr9TI41ELhTPyGBZYuSqAQ&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=88afa5c921e6be97d18455b4ae6a4be4&oe=5E7B5270

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/79532325_2562110577229507_1768546611983548416_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_ohc=rtWrhyJxLhsAQm0NWR2IymKENTcGxButt_K4y2BYKNmJ5uaIWWwcuB0uA&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=b452e6c37169cfdbc96320fe8c18c354&oe=5E832F4A

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/80269348_2562110553896176_9141352901828935680_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_ohc=yiLRLCbG1F0AQmHcQIungA5fnM6iZ-VU5sYYWjLisdgu4nclBtEDewXoQ&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=4ee4b488c50b90b251f7a80a23c1d38f&oe=5E838B03

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/78670740_2562110700562828_4262113373165977600_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ohc=HeSZ-OtKKycAQnsrLSsffcnEUXZyYlMWYIUilcBUWe_uNJ3ydsK2N_XSg&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=467b5a38fc7395767691d62f3821ced7&oe=5E744DF1

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/79974557_2562110720562826_4294345457749983232_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ohc=wA9DifmosoMAQlU9J0nVzYoGz-Yifq-ngYYNv4Lw115e7s1NuRAxGyo2Q&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=9ca4aa1ce06be5e48ecd6b1a48e9d7a0&oe=5E7D47D6

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/78942501_2562110727229492_5358619314108760064_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ohc=84R8Cd-VrlsAQmRvEs6KwvYhKxhpRpOIKVpoU1HnQrwn9ddbFd7lIRZ-w&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=6d71fe6615e78b26f8428392c8be853b&oe=5E837B70

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/79887742_2562110723896159_3726959245493534720_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_ohc=XkPIUH1i3RMAQmOGbLmkNJS6G-s_c7co6r2Os_xLUhiG7F_oZrnUzDgUQ&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=a4d2b2217de2dbec3365ec20dff8626b&oe=5E7FF95C

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/79015076_2562110567229508_3719320736351911936_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ohc=k4Ma7kQ-1J8AQkOuIpfMFOX22SGBaL_J8NGphdYDStll_lWX5RnwtyGmg&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=2486a8ef98bfa44d6e581d155f2093d4&oe=5E7CFFC7

Asus GL703VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41

Ik heb alle eikenhouten drempels thuis voorzien van 4 lagen PU-lak, en dat zit er na al die jaren nog steeds strak op. Dus als het goed genoeg is voor drempels waar elke dag overheen gelopen wordt, is het vast ook goed genoeg voor een tafel waar af en toe wat poezenpootjes overheen gaan :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vitamine
  • Laatst online: 08-09 16:59
Sylver84 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:42:

Alles is verrot, aanbouw staat op 4 lagen 30/30 tegels, verzakt op meerdere plekken, dak van de uitbouw lekt als de Niagra watervallen.
5 lagen vloer en vanaf laag 3 zakte je er al doorheen met een volle kruiwagen.Balken verrot, open gasleidingen, loden leidingen gebruikt tbv electra, doorgestoken naar de buren. Bij het verwijderen viel de stroom bij de buren weg, desalnietemin geen spanning op de pijp.....
Boven verdieping was voorzet wand voor voorzet wand, dik 40 cm aan ruimte gewonnen. Alles weggehaald.
Zie de plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voldoende voor een eigen topic (y)

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sylver84 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:42:

Zie de plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hoop dat je dit wist van tevoren en dat de prijs ernaar was? :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb er Ruwa jachtlak op gesmeerd, maar dat glanst wel als een malle. Misschien nog een laagje trappenlak er overheen?

@Sylver84 Oei. Dat duimpje door de muur _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 12-12-2019 12:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:34

Ik heb ons eiken (koloniale) blad laten zandstralen en (op advies van de straler) voorzien van 3 lagen Skylt. Het laat de nerf volledig intact en goed bestand tegen vocht en rommel. Daarnaast heeft het de tafel vrijwel dezelfde kleur laten behouden en mat. [ highres-resultaat]

Oorsponkelijk is Skylt parketlak, dus het kan wel wat hebben. Ook op woodworkersforum lees je wat projecten met dit product.

edit: oja, het zou niet mogen vergelen/verkleuren!

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylver84
Verwijder deze maar

[ Voor 183% gewijzigd door Sylver84 op 12-12-2019 13:19 ]

Asus GL703VM

• LED-Maniak
  • Nu online
Aii, zoveel mensen met zoveel verschillende mogelijkheden! :o

Uiteindelijk hebben we net Rubio monocoat besteld omdat de meeste andere lakken kleurloos zijn.
Het is een component A + component B olie. Alleen A houdt het relatief zacht, B is de harde laag(ik neem aan iets van PU)

Dit zou het resultaat moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.modevoormuren.com/image/cache/catalog/Biscuit%20Oil%202C-800x800.jpg

Kleine accentuering van de nerven dus.

Morgen de vers geslepen schaaf uittesten! :9

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 12-12-2019 13:18 ]

• Sylver84
Vitamine schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:36:
[...]

Voldoende voor een eigen topic (y)
Dat was mij niet bekend ik zal wat gaan copy paste
zonoskar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:53:
[...]

Ik heb er Ruwa jachtlak op gesmeerd, maar dat glanst wel als een malle. Misschien nog een laagje trappenlak er overheen?

@Sylver84 Oei. Dat duimpje door de muur _/-\o_
Ja even de wand stevigheid testen, dikke fail
Atlas schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:48:
[...]

Ik hoop dat je dit wist van tevoren en dat de prijs ernaar was? :X
Niet me eerste huis hahahqha

[ Voor 16% gewijzigd door Sylver84 op 12-12-2019 13:19 ]

Asus GL703VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 20:49
MJV schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:51:
Onze ze zolder is door de vorige bewoner met een gipswand (houtskelet) in tweeën geplistst. Alleen aan electra is daarbij niet echt gedacht. Er loopt een buis over het plafond voor verlichting en er is één stopcontact.

De kamer wil ik nu gaan opknappen. D.w.z. andere vloer, behang, muren verven, etc. Goed moment om ook die electra mee te pakken. Maar welke opties heb ik?
Ik overweeg na plamuren/verven nieuwe opbouw te plaatsen, maar dan wel netjes. Maar of dat echt mooi wordt betwijfel ik.

Suggesties?
Ik neem aan dat de wand hol is? Als er tussen de staanders verder geen dwars verbindingen zijn, kun je van boven het plafond een trekveer in de wand laten zakken.
Met een gatenzaag (76mm) een gat in de wand maken op de plek waar je het schakelmateriaal wilt hebben.
De trekveer van boven het plafond laten zakken en het uiteinde opvissen in het net geboorde gat.
Voldoende lengte flexibele buis afzagen/knippen om vanuit het gat boven hetplafond naar een centraaldoos te komen en deze om de trekveer door het gat naar boven schuiven (of van boven naar beneden).
Holle wanddoos plaatsen, trekveer door de invoertule van de doos (flexibele buis borgen met borgpen in de tule of verlijmen).
Hollewanddoos bevestigen in de wand en de invoertule uitvouwen en de bodem van de inbouwdoos op z'n plek duwen.
Uiteinde van de trekveer boven het plafond bij een centraaldoos naar binnen brengen.
De benodigde elektra draden aan de trekveer bevestigen en trekken!

[ Voor 0% gewijzigd door Candymirror op 13-12-2019 10:01 . Reden: Correctie diameter gatenzaag ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
Widow schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:44:
[...]

Ik heb alle eikenhouten drempels thuis voorzien van 4 lagen PU-lak, en dat zit er na al die jaren nog steeds strak op. Dus als het goed genoeg is voor drempels waar elke dag overheen gelopen wordt, is het vast ook goed genoeg voor een tafel waar af en toe wat poezenpootjes overheen gaan :p
Grappig, ik zie nooit eikenhouten drempels in een huis.
Tot in de jaren 80 waren ze meestal van gestoomd beuken.

Heb je waarschijnlijk een luxere afwerking in huis (y)
Heb je ook granieten of marmeren vensterbanken?

• LED-Maniak
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:28:
[...]

Grappig, ik zie nooit eikenhouten drempels in een huis.
Tot in de jaren 80 waren ze meestal van gestoomd beuken.

Heb je waarschijnlijk een luxere afwerking in huis (y)
Heb je ook granieten of marmeren vensterbanken?
Eiken dorpels liggen gewoon in iedere bouwmarkt hoor.

Ik heb er ook twee gehaald. Toevallig had praxis alleen eiken toen. Maar bij de gamma kan je kiezen tussen beuken en eiken. Scheelt 2 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:05
Candymirror schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:05:
[...]

Ik neem aan dat de wand hol is? Als er tussen de staanders verder geen dwars verbindingen zijn, kun je van boven het plafond een trekveer in de wand laten zakken.
Met een gatenzaag (82mm) een gat in de wand maken op de plek waar je het schakelmateriaal wilt hebben.
De trekveer van boven het plafond laten zakken en het uiteinde opvissen in het net geboorde gat.
Voldoende lengte flexibele buis afzagen/knippen om vanuit het gat boven hetplafond naar een centraaldoos te komen en deze om de trekveer door het gat naar boven schuiven (of van boven naar beneden).
Holle wanddoos plaatsen, trekveer door de invoertule van de doos (flexibele buis borgen met borgpen in de tule of verlijmen).
Hollewanddoos bevestigen in de wand en de invoertule uitvouwen en de bodem van de inbouwdoos op z'n plek duwen.
Uiteinde van de trekveer boven het plafond bij een centraaldoos naar binnen brengen.
Maak van die 82mm even 76mm en het klopt ;)
Hollewand dozen boor je altijd met 76mm, gewone inbouwdozen voor in steense wanden boor je inderdaad met 82mm.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylver84
Candymirror schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:05:
[...]

Met een gatenzaag (82mm) een gat in de wand maken op de plek waar je het schakelmateriaal wilt hebben.
Stop tussen het plafond en de gips wand ook wat hout, de trekveer maakt anders schade aan je gips wand tijdens het trekken, scheelt je weer smeren/finishen en sausen

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
ebk71 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:03:
[...]

Misschien die Jung HDMI in Duitsland bestellen? Dat scheelt aardig zo te zien maar of je dat betaalbaar vind bepaal jij.
Ik krijg vandaag mijn 3d printjes en de goedkope HDMI (meteen maar 2 aansluitingen) plaatjes en verder nog wat jung materiaal is onderweg.

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 13-12-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:33

MJV

Dank voor alle tips over de gipswand-electra. Ik vrees dat ik er via plafond ook niet bij kan, die gipswand is later (ik denk door de bewoners zelf) gezet... Maar ik ga er eens over nadenken, via de knieschotten is wellicht een optie i.c.m. slagvast opbouwspul. En anders maar een deel van de gipswand verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
MJV schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:03:
Dank voor alle tips over de gipswand-electra. Ik vrees dat ik er via plafond ook niet bij kan, die gipswand is later (ik denk door de bewoners zelf) gezet... Maar ik ga er eens over nadenken, via de knieschotten is wellicht een optie i.c.m. slagvast opbouwspul. En anders maar een deel van de gipswand verwijderen.
Verwijder dan een deel van de gipswand voor je gemak, haal je plaatje 12,5x260 en wat band, electra erin maken, bandje erop, smeren, schuren, smeren, finishen.
Na je electra gelijk wat dwarsbalken erin maken voor stevigheid, zitten deze erin? Speedboortje 16 en gaan met die banaan.

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Laatst online: 08-09 16:59
Sylver84 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:18:
[...]

Dat was mij niet bekend ik zal wat gaan copy paste

[...]

Ja even de wand stevigheid testen, dikke fail
[...]

Niet me eerste huis hahahqha
Geen aanval, meer als aanmoediging ;)

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Pagina: 1 ... 71 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.