MJV schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:51:
Onze ze zolder is door de vorige bewoner met een gipswand (houtskelet) in tweeën geplistst. Alleen aan electra is daarbij niet echt gedacht. Er loopt een buis over het plafond voor verlichting en er is één stopcontact.
De kamer wil ik nu gaan opknappen. D.w.z. andere vloer, behang, muren verven, etc. Goed moment om ook die electra mee te pakken. Maar welke opties heb ik?
Ik overweeg na plamuren/verven nieuwe opbouw te plaatsen, maar dan wel netjes. Maar of dat echt mooi wordt betwijfel ik.
Dus vroeg ik me af of het mogelijk is om in de gipswand achteraf wat draden te trekken, en met inbouwmaterialen te werken? Normaliter doe je dat natuurlijk voor dat het gips erop gaat, maar die mogelijkheid heb ik dus niet meer.
Suggesties?
Ik neem aan dat de wand hol is? Als er tussen de staanders verder geen dwars verbindingen zijn, kun je van boven het plafond een trekveer in de wand laten zakken.
Met een gatenzaag (76mm) een gat in de wand maken op de plek waar je het schakelmateriaal wilt hebben.
De trekveer van boven het plafond laten zakken en het uiteinde opvissen in het net geboorde gat.
Voldoende lengte flexibele buis afzagen/knippen om vanuit het gat boven hetplafond naar een centraaldoos te komen en deze om de trekveer door het gat naar boven schuiven (of van boven naar beneden).
Holle wanddoos plaatsen, trekveer door de invoertule van de doos (flexibele buis borgen met borgpen in de tule of verlijmen).
Hollewanddoos bevestigen in de wand en de invoertule uitvouwen en de bodem van de inbouwdoos op z'n plek duwen.
Uiteinde van de trekveer boven het plafond bij een centraaldoos naar binnen brengen.
De benodigde elektra draden aan de trekveer bevestigen en trekken!
[
Voor 0% gewijzigd door
Candymirror op 13-12-2019 10:01
. Reden: Correctie diameter gatenzaag ]