Goofyduck384 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:04:
Ik loop met plannen om onze woonkamer op te delen in twee delen. A la kamer en-suite.
Heb een tijdje zitten spelen in sketch up, en ben tot dit ontwerp-idee gekomen. Deze wand willen we waarschijnlijk plaatsen om de kamer in tweeën te delen. Aan beide kanten komen dan boekenkasten, op de plaatjes is dit enkel aan één kant te zien. Daar omheen dan gewoon muur (gips, of hout omdat dat steviger is?). Oh ja, dat dode hoekje is de open trap naar boven.
Is zoiets te maken denken jullie? Ik bedoel dan door mijzelf, redelijk handig. Of is het advies om zulke projecten toch uit te besteden?
En qua kosten, zou zoiets voor bijv. €2000 te realiseren zijn? Of moet ik eerder denken aan €10.000 euro?
Ik begrijp dat ik het zo duur en perfect kan laten maken als ik wil, maar dat geld heb ik helaas niet. Moet netjes en strak zijn, maar ook wel een beetje lijken op van die ouderwetse jaren 30 stijl. Dus een beetje ertussen in zeg maar. De deuren moeten met wieltjes over de grond rollen, ik wil daar liever geen geleider hebben liggen.
[edit]oh ja, waarom? Omdat ik drie jonge kids heb die een hoop lawaai maken en ik ook wel eens ergens wil kunnen zitten waar zij niet zijn zonder op mijn bed te gaan zitten

Heb je de gereedschappen al wel om het te maken, of moet dat ook bij het budget in? Wat zo in mijn op komt wat hierbij handig is:
- Boormachine uiteraard
- Boorhamer afhankelijk van vloer/plafond om tussenwand te kunnen verankeren in beton
- Invalzaag of cirkelzaag met geleiderail
- Gatenboren / decoupeerzaag voor eventuele stopcontacten inbouwen
Metal studs of houten frame en gips er overheen kost niet zoveel, heb je voor kleine €100 inclusief aanstrijken denk ik voor elkaar. Een schuifdeur er tussen is iets wat het erg duur kan maken, zou je zelf moeten opzoeken wat je bevalt daarin. Mooie taats/schuifdeur kan je maar zo richting de €2000 alleen al kosten, maar er zijn natuurlijk zat veel goedkopere opties te vinden.
Wat betreft de boekenkast is er niet zomaar te zeggen wat het gaat kosten, maak je het van spaanplaat, MDF of hoogwaardig multiplex wat niet meer wordt geverfd bijvoorbeeld. Het makkelijkste om een snelle inschatting daarvan te maken is berekenen hoeveel m² aan hout je nodig gaat hebben en even m² prijzen op te zoeken van het materiaal dat je wilt gebruiken (reken er 10/20% extra bovenop voor snijverliezen).
Daarnaast zit je nog aan klein materiaal als schroeven, aanstrijkmiddelen, verf etc., dat gaat altijd redelijk snel dus kan je zo een extra €200 nog voor rekenen.
De vraag of je dit zelf netjes krijgt is natuurlijk sterk afhankelijk van je kennis en kunde

Als je de tijd er voor neemt en het juiste gereedschap hebt / juiste materiaal keuze moet je het zelf prima netjes kunnen krijgen, maar het is niet bepaald een beginnersproject te noemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Twijfels op 23-11-2019 13:37
]