[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.031.216 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:16
Kleine update van mijn kant voor wat betreft de eettafel.

Afgelopen weekend een tweede poging gedaan om met giethars te werken, besloten om dit idee te laten varen. Er kwam steeds van alle kanten giethars uit de tafel lekken en heb daarom de moed opgegeven.

Ik wou ook verder niet teveel aan het hout morrelen omdat het natuurlijk om duur hout gaat. Daarom maar besloten om de tafel met skylt te lakken en de gaten te laten voor wat ze zijn. De gaten die ik zelf had gemaakt met de forstner boor lieten zich goed vullen, echter de kieren tussen de balken en die zijn aangevreten liepen blijkbaar overal en nergens

Ik ben wat teleurgesteld in mezelf omdat ik misschien wat beter had kunnen voorbereiden. Echter wel een wijze les welke uiteindelijk goed is uitgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sVZ3JWNIUSVyYMQUNVQYwNed/medium.jpg

Overigens ben ik dan wel weer zeer tevreden over het resultaat met skylt. Het trekt er goed in en laat het materiaal zijn ware kleur/uitstraling behouden.

Mijn mening: giethars is geschikt als je met een waterdicht geheel werkt. Ik had verwacht dat het "stroperiger" zou zijn, dat het is uitgehard voor het begint te lekken :'( Mocht helaas niet zo zijn.

Op naar een volgende project in ieder geval!

Vanavond de poten eronder en dan op zoek naar eettafelstoelen :F

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 20:53
Hallo,

Ik heb een lamp in mijn woning waar altijd na een paar dagen 1 van de 2 bolletjes (4Watt Philips LED) in kapot gaat, het is ook niet elke keer dezelfde kant. Heb dit al een paar jaar dus ben maar gestopt met nieuwe bolletjes erin stoppen. Nu wil ik mijn woning gaan verkopen dus wil ik dit gaan oplossen.

Wat ik mij afvraag is wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Is het simpelweg gewoon een lamp die niet goed is, of kan het iets in de bedrading zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door PWSteal op 18-11-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YaaD schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:18:

Afgelopen weekend een tweede poging gedaan om met giethars te werken, besloten om dit idee te laten varen. Er kwam steeds van alle kanten giethars uit de tafel lekken en heb daarom de moed opgegeven.

Ik wou ook verder niet teveel aan het hout morrelen omdat het natuurlijk om duur hout gaat. Daarom maar besloten om de tafel met skylt te lakken en de gaten te laten voor wat ze zijn. De gaten die ik zelf had gemaakt met de forstner boor lieten zich goed vullen, echter de kieren tussen de balken en die zijn aangevreten liepen blijkbaar overal en nergens

Ik ben wat teleurgesteld in mezelf omdat ik misschien wat beter had kunnen voorbereiden. Echter wel een wijze les welke uiteindelijk goed is uitgevallen.

[Afbeelding]

Overigens ben ik dan wel weer zeer tevreden over het resultaat met skylt. Het trekt er goed in en laat het materiaal zijn ware kleur/uitstraling behouden.

Mijn mening: giethars is geschikt als je met een waterdicht geheel werkt. Ik had verwacht dat het "stroperiger" zou zijn, dat het is uitgehard voor het begint te lekken :'( Mocht helaas niet zo zijn.

Op naar een volgende project in ieder geval!

Vanavond de poten eronder en dan op zoek naar eettafelstoelen :F
jammer, maar waarom pak je niet een siliconen kit en kit je de naden aan de onderkant/zijkant ? dan met tape de zijkanten/onderkant "dichtmaken.. en dan kleine laagjes hars/epoxy ? nu klaar maken en zaterdag ochtend beginnen met "gieten" .. als eenmaal de holtes zijn volgelopen kan je netjes rondom zagen/schuren totdat het naar wens is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
vso schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:30:
[...]

jammer, maar waarom pak je niet een siliconen kit en kit je de naden aan de onderkant/zijkant ? dan met tape de zijkanten/onderkant "dichtmaken.. en dan kleine laagjes hars/epoxy ? nu klaar maken en zaterdag ochtend beginnen met "gieten" .. als eenmaal de holtes zijn volgelopen kan je netjes rondom zagen/schuren totdat het naar wens is ..
Die suggestie deed ik eerder, maar toen zei jij dat het de kit zou "opeten" dus ben ik daar niet aan begonnen. Daarnaast zit er toch wel wat kleurverschil in heldere giethars en transparante kit.

Ook geprobeerd om inderdaad eerst in kleine laagjes te gieten, maar toen kwam ik de ochtend erna beneden en was de giethars in de gaten verdwenen of lag alles op de grond. Ik had 800ML gekocht om de gaten te vullen dus de giethars was ook niet eeuwig voorraadig.

Volgende keer beter :)

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YaaD schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:36:
[...]

Die suggestie deed ik eerder, maar toen zei jij dat het de kit zou "opeten" dus ben ik daar niet aan begonnen. Daarnaast zit er toch wel wat kleurverschil in heldere giethars en transparante kit.
dan heb je het verkeerd begrepen .. siliconen kit en hars hechten niet aan elkaar als het goed is..

.. zie de kit als een dop in een (was)bak.. / bad ;) De kit trek je er daarna weer vanaf
Ook geprobeerd om inderdaad eerst in kleine laagjes te gieten, maar toen kwam ik de ochtend erna beneden en was de giethars in de gaten verdwenen of lag alles op de grond. Ik had 800ML gekocht om de gaten te vullen dus de giethars was ook niet eeuwig voorraadig.

Volgende keer beter :)
ja jammer zoals ik zei :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:23
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OkgiONu.png

Beste klussers, deze gasslang wil ik vervangen, nu is de vraag; moet ik ptfe tape gebruiken wanneer ik een slang koop met rubbers?

De huidige slang heeft geen rubbertje aan uiteinde maar een soort van sluitend mechanisme en was vrij soepel op de gaskookplaat gedraaid zonder tape.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/icJM0Xj.png

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Minaaj op 18-11-2019 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14
Nee. De rubbers zorgen voor de afdichting en de schroefdraad is er om die afdichting strak te kunnen maken. Daarom dus nooit tape gebruiken bij dit soort slangen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
CurlyMo schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:33:
Zijn er hier mensen die misschien 2 Wago 222-415 (5 voudige lasklem) kunnen missen? Ik vind het een beetje zonde om er veel verzendkosten voor te betalen en/of gelijk een doos van 40 stuks te moeten bestellen.
Bij de hornbach kun je die volgens mij ook in kleine hoeveelheden krijgen (5 stuks geloof ik)

*edit: sorry ik ben blijkbaar niet de eerste die hier op reageerde..

[ Voor 7% gewijzigd door louzy82 op 19-11-2019 09:44 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28

AMDFreak

Intel is zo..

Eerdaags wordt bij ons een dakkapel geplaatst, waarbij ik een tussenwand en een vliering ga aanleggen.
Opzich allemaal niet zo heel spannend, maar ik heb gipsplaten van 260cm lang, echter mijn plafond zal zo'n 280cm lang zijn, dus moet ik aan de kopse kanten van de gipsplaten de boel netjes afsmeren.
De lange zijdes zijn geen probleem want daar zit een mooie verzonken groef en kan ik mooi met het gaas e.d. aan de slag.

Alleen hoe krijg ik 2 kopse kanten mooi strak tegen elkaar? Ik ben namelijk niet van plan om alles te laten stucen. Als je de gipsplaten mooi afsmeert, zijn ze saus klaar.

Ik hoor graag jullie meningen :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
AMDFreak schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:01:
Eerdaags wordt bij ons een dakkapel geplaatst, waarbij ik een tussenwand en een vliering ga aanleggen.
Opzich allemaal niet zo heel spannend, maar ik heb gipsplaten van 260cm lang, echter mijn plafond zal zo'n 280cm lang zijn, dus moet ik aan de kopse kanten van de gipsplaten de boel netjes afsmeren.
De lange zijdes zijn geen probleem want daar zit een mooie verzonken groef en kan ik mooi met het gaas e.d. aan de slag.

Alleen hoe krijg ik 2 kopse kanten mooi strak tegen elkaar? Ik ben namelijk niet van plan om alles te laten stucen. Als je de gipsplaten mooi afsmeert, zijn ze saus klaar.

Kun je van beide kopse kanten niet afschuinen en dan afsmeren met MP75?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Zou kunnen... geen idee of dat gaat "scheuren" ivm ontbreken van dat gaas? Of kan ik beter er bv 0,5cm tussen houden en dat opvullen met stucpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 16:06

TommyGun

Stik er maar in!

Gisteren de koperen leiding naar het fonteintje in de wc-ruimte vervangen omdat deze lekte. Helaas was de kortste flexibele slang alsnog iets te lang waardoor het begon te lekken boven de koppelingen vanwege de spanning die erop kwam te staan.

Vervolgens een langere slang gepakt maar dan zit er nog een knikje in. Ik vraag me echter af hoe erg dat is? De spanning op de koppelingen valt erg mee nu, en alles is kurkdroog (overigens ook netjes Loctite 55 gebruikt), dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik ga me er niet meer aan wagen om de slang/leiding te vervangen want het is een ontzettende *** plek (bovenin) om bij te komen. Enige wat nog zou kunnen is om een knie te plaatsen bij de onderste koppeling zodat de leiding van links aangesloten kan worden ipv bovenin (dat vermindert dan wellicht de knik). Of gewoon zo laten? Waterdruk is prima overigens. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20191119_081548_thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 19-11-2019 11:10 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 16:50

Langere gipsplaten?
https://www.bouwmaat.nl/k...-95-mm/product/0000297903

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
4-ak platen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Er zijn ook gipsplaten met aan vier zijden een afgeschuinde kant (4x AK), zodat je rondom de naden kunt afsmeren. Hiervoor moet je wel naar de groothandel, want vaak kun je die bij de bouwmarkt niet kopen.

https://www.bouwmaat.nl/k...125-mm/product/0000578198 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TommyGun schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:08:
Gisteren de koperen leiding naar het fonteintje in de wc-ruimte vervangen omdat deze lekte. Helaas was de kortste flexibele slang alsnog iets te lang waardoor het begon te lekken boven de koppelingen vanwege de spanning die erop kwam te staan.

Vervolgens een langere slang gepakt maar dan zit er nog een knikje in. Ik vraag me echter af hoe erg dat is? De spanning op de koppelingen valt erg mee nu, en alles is kurkdroog (overigens ook netjes Loctite 55 gebruikt), dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik ga me er niet meer aan wagen om de slang/leiding te vervangen want het is een ontzettende *** plek (bovenin) om bij te komen. Enige wat nog zou kunnen is om een knie te plaatsen bij de onderste koppeling zodat de leiding van links aangesloten kan worden ipv bovenin (dat vermindert dan wellicht de knik). Of gewoon zo laten? Waterdruk is prima overigens. :)

[Afbeelding]
Kan je niet een ''rondje'' maken met de slang?

Beetje zoals hier de te lange draden zijn opgerold.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusklik.nl/wp-content/uploads/2013/09/groepenkast.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47

Exigence

dnkroz

[Afbeelding]
Heb je Loctite gebruikt bij het monteren van de slang? Dat hoeft helemaal niet. Normaliter monteer je deze slangen met een rubbertje. Je draait ze handvast aan en geeft ze een slagje extra met de sleutel en dan is het klaar.

Wat je zou kunnen doen is het kraantje proberen op een andere positie te monteren (op 9/10 uur ipv. de huidige 12 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:13

[Afbeelding]
Onderste los halen, lus erin doen zoals hierboven ook gemeld wordt en weer vast maken. ;)
Loctite is inderdaad overbodig zoals @Exigence meld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Exigence Ja, op de schroefdraad gedraaid van de fonteinkraan en het kraantje. Kan dat kwaad?

Aan het draaien van het kraantje heb ik nog niet gedacht, maar ik ga eerst eens proberen om die lus erin te krijgen. Thanks ook @Ernemmer @DoeEensGek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
TommyGun schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:41:
@Exigence Ja, op de schroefdraad gedraaid van de fonteinkraan en het kraantje. Kan dat kwaad?

Aan het draaien van het kraantje heb ik nog niet gedacht, maar ik ga eerst eens proberen om die lus erin te krijgen. Thanks ook @Ernemmer @DoeEensGek
Als hij waterdicht is kan het geen kwaad. Dan is het meer teveel van het goede. ;)
De verbinding wordt afgesloten door het rubber, het water komt dus normaliter nooit bij het schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

TommyGun schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:41:

Kan geen kwaad, maar is ook compleet overbodig. Schroefdraad doet niks met de dichting. Heb je er wel een rubbertje tussen? Want dat moet wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qm9Fnk0TLOI86f2nYhlcz3Zd/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

[Afbeelding]
De onderste aansluiting draaien naar '9 uur' ?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Exigence schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:45:
[...]

Kan geen kwaad, maar is ook compleet overbodig. Schroefdraad doet niks met de dichting. Heb je er wel een rubbertje tussen? Want dat moet wel.

[Afbeelding]
Ik meen dat dat rubbertje ingebakken zit? Heb het niet heel helder meer voor me, maar anders was het allang nat geweest toch 8)7

EDIT; ziet er zo uit; https://www.sanitairsuper...lengte-60-cm_img_03_5.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 19-11-2019 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

TommyGun schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:48:
[...]

Ik meen dat dat rubbertje ingebakken zit? Heb het niet heel helder meer voor me, maar anders was het allang nat geweest toch 8)7
Vaak zit er inderdaad een rubbertje ingebakken, soms niet. Anders heb je grote kans dat het al lang nat was geweest inderdaad. Tenzij je het knetterstrak hebt aangedraaid en het nu metaal op metaal afdicht.

Edit: ja, ingebakken, geen probleem. Volgende keer geen loctite gebruiken, scheelt je veel werk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 19-11-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Exigence schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:49:
[...]

Vaak zit er inderdaad een rubbertje ingebakken, soms niet. Anders heb je grote kans dat het al lang nat was geweest inderdaad. Tenzij je het knetterstrak hebt aangedraaid en het nu metaal op metaal afdicht.

Edit: ja, ingebakken, geen probleem. Volgende keer geen loctite gebruiken, scheelt je veel werk ;)
Nee wel aangedraaid met een sleutel maar niet te vast, al was dat met de loctite natuurlijk lastiger. Dus zal dat vanavond eens opnieuw doen (onder in ieder geval) zonder loctite en dan handvast + slagje. Hopelijk is dat voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 19-11-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13
YaaD schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:18:

Op Youtube volg ik een aantal meubelmakers die regelmatig aan de slag gaan met giethars (aka Epoxy). Wat ze altijd doen is de onderkant dichttapen met alu-tape of goede schilderstape. Vervolgens het gat volgieten en met een brander of föhn de bubbeltjes eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:33:
[...]

Kan je niet een ''rondje'' maken met de slang?

Beetje zoals hier de te lange draden zijn opgerold.
[Afbeelding]
Dit doen ze niet omdat de draden te lang zijn, maar om spanning op de aansluiting van de draad weg te nemen (dacht ik).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:08:
[...]

Dit doen ze niet omdat de draden te lang zijn, maar om spanning op de aansluiting van de draad weg te nemen (dacht ik).
Een iets langere draad is fijner werken en ik heb op school geleerd dat je dan ook wat extra lengte hebt voor als je een keer iets wilt aanpassen. Daarom zijn de draden achter een stopcontact vaak ook wat langer dan je in eerste instantie zou verwachten. Spanning staat er nooit op de aansluiting van zo'n draad. (werk niet handig en is niet logisch om te doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Omdat dit nogal vaak naar voren komt in dit topic; een voor mij interessante uitkomst over het "wel-of-niet" vergunning aanvragen bij een "constructieve" wijziging.

Vaak kwam in dit topic naar voren dat een constructieve wijziging (verwijderen van een draagmuur) altijd betekent dat een omgevingsvergunning nodig is. In de aanloop naar een dakopbouw die wij gaan laten plaatsen heb ik dit verder uitgezocht. Wat blijkt? Veel gemeenten (die je verwijzen naar de check die online te doen is) interpreteren het Bouwbesluit foutief. Dat wil zeggen dat wanneer je persoonlijk navraag doet naar omgevingsvergunningen, diezelfde opmerking wordt gemaakt. "Nee meneer, u maakt een constructieve wijziging, dus u heeft een omgevingsvergunning nodig".

Ik werd door de partij die mijn opbouw maakt echter gewezen op het feit dat het lid dat deze opmerking bij veel mensen en gemeenten veroorzaakt, veelal niet van toepassing is op rijtjeswoningen wanneer de wijziging valt onder een aan- of uitbouw welke vanzichzelf al vergunningsvrij is. Zolang het vergunningsvrij is volgens Artikel 2 en 3 in de BOR, valt je wijziging onder dat artikel. Mooi uitgelegd hier:
Is een verandering aan de constructie van een hoofdgebouw bij realisatie vergunningsvrije aanbouw vergunningsvrij?

In het verleden was er al veel discussie over, en ook met de introductie van de BOR is dit niet veranderd. Als ik een aanbouw plaats tegen bijvoorbeeld de achtergevel van een bestaande woning, en ik sloop daarbij de bestaande achtergevel, is het slopen van de achtergevel en het plaatsen van een nieuwe draagconstructie dan ook vergunningsvrij? Vele zouden antwoorden, nee, want volgens artikel 3 lid 7 (Bijlage II Bor) dient voor het veranderen van de draagconstructie een vergunning te worden aangevraagd. De praktijk is echter anders!

Het laatste lid van artikel 3 wordt in de praktijk nog al eens verkeerd uitgelegd of toegepast door gemeenten. Als je uitsluitend sub a van het betreffende lid er bij pakt, kun je lezen dat het niet is toegestaan om een draagconstructie vergunningvrij te veranderen. Dit zou betekenen dat bij een uitbouw of aanbouw de oorspronkelijke draagconstructie van het hoofdgebouw niet mag worden aangetast zonder omgevingsvergunning. Toch is dit niet zo. Artikel 3 lid 7 is (zoals ook in de toelichting van de Bor is te lezen) een restartikel. Dat dit een restartikel is wordt extra bevestigd door artikel 5 lid 6. In dit artikellid is te lezen dat artikel 3, onderdeel 7 evenmin van toepassing is op een activiteit die tevens een activiteit is als bedoeld in artikel 2 of artikel 3 onderdeel 1 tot en met 6, maar niet voldoet aan de in die artikelen ten aanzien van die activiteit gestelde eisen. Met andere woorden, mag het al vergunningvrij worden gerealiseerd op grond van bijvoorbeeld artikel 3 lid 1 dan is artikel 3 lid 7 niet aan de orde.

In de toelichting op bijlage II van de Bor (par 3.3 Constructieve veiligheid) is verder te lezen dat voor wat betreft dit onderwerp het volgende is opgenomen: “Om die reden is in deze bijlage de mogelijkheid voor vergunningvrij aan- en uitbouwen, waarbij ook constructieve aanpassingen in bestaande gevels worden aangebracht, blijven bestaan en op onderdelen verder verruimd.” Deze verruiming heeft vooral te maken met de hoekombouw, waar nu zonder vergunning om de hoek van een hoofdgebouw mag worden gebouwd, en waarbij de hoekconstructie (stabiliteit) van het hoofdgebouw constructief behoorlijk kan worden aangetast.
Met andere woorden, een draagmuur verwijderen binnen een rijtjeshuis of zelfs vrijstaande woning zou zonder omgevingsvergunning gewoon kunnen volgens het bouwbesluit, mits je voldoet aan de volgende punten (met dank aan @Milo85 ):
  • geen verandering van de draagconstructie,
  • geen verandering van de brandcompartimentering of subbrandcompartimentering,
  • geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte, en
  • geen uitbreiding van het bouwvolume.
Nu heb ik in verband met het aangezicht alsnog een vergunning nodig, maar dit had mij 273 euro aan leges gescheeld in het geval van het verwijderen van mijn draagmuur, 5 jaar terug. Ik vraag mij af of dat nog terug te vorderen is. :9

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 19-11-2019 14:05 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YaaD
chrisborst schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:11:
[...]

Op Youtube volg ik een aantal meubelmakers die regelmatig aan de slag gaan met giethars (aka Epoxy). Wat ze altijd doen is de onderkant dichttapen met alu-tape of goede schilderstape. Vervolgens het gat volgieten en met een brander of föhn de bubbeltjes eruit halen.
Alu tape was achteraf gezien inderdaad een mooie optie geweest. Ik dacht echter dat duct tape ook waterdicht was en heb dat voor in de plaats gebruikt. Naja we zijn nu "zover" dat de tafel af is.

Ik heb gister de poten eronder geschroeft en me neergelegd bij het feit dat we geen giethars hebben :)

Laatste foto voor de geinteresseerden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3vIIzoXYgHyHwFkjUVlQzR1I/medium.jpg

Dimensies 80cm x 350cm

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 22:19
KillaZ schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:23:
Omdat dit nogal vaak naar voren komt in dit topic; een voor mij interessante uitkomst over het "wel-of-niet" vergunning aanvragen bij een "constructieve" wijziging.

Vaak kwam in dit topic naar voren dat een constructieve wijziging (verwijderen van een draagmuur) altijd betekent dat een omgevingsvergunning nodig is. In de aanloop naar een dakopbouw die wij gaan laten plaatsen heb ik dit verder uitgezocht. Wat blijkt? Veel gemeenten (die je verwijzen naar de check die online te doen is) interpreteren het Bouwbesluit foutief. Dat wil zeggen dat wanneer je persoonlijk navraag doet naar omgevingsvergunningen, diezelfde opmerking wordt gemaakt. "Nee meneer, u maakt een constructieve wijziging, dus u heeft een omgevingsvergunning nodig".

Ik werd door de partij die mijn opbouw maakt echter gewezen op het feit dat het lid dat deze opmerking bij veel mensen en gemeenten veroorzaakt, veelal niet van toepassing is op rijtjeswoningen. Mooi uitgelegd hier:

[...]

Met andere woorden, een draagmuur verwijderen binnen een rijtjeshuis of zelfs vrijstaande woning zou zonder omgevingsvergunning gewoon kunnen volgens het bouwbesluit.

Nu heb ik in verband met het aangezicht alsnog een vergunning nodig, maar dit had mij 273 euro aan leges gescheeld in het geval van het verwijderen van mijn draagmuur, 5 jaar terug. Ik vraag mij af of dat nog terug te vorderen is. :9
Klopt niet helemaal wat je zegt. Als je een aan-/uitbouw/gevelwijziging etc doet aan de achtergevel en deze is vergunningsvrij dan hoef je voor de constructieve wijziging ook geen vergunning aan te vragen. Maar ga je bijvoorbeeld een dragende muur slopen binnen je woning en wijzig je ook de brandcompartimenten dan is dit zeker wel vergunningplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Milo85 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:42:
[...]

Klopt niet helemaal wat je zegt. Als je een aan-/uitbouw/gevelwijziging etc doet aan de achtergevel en deze is vergunningsvrij dan hoef je voor de constructieve wijziging ook geen vergunning aan te vragen. Maar ga je bijvoorbeeld een dragende muur slopen binnen je woning en wijzig je ook de brandcompartimenten dan is dit zeker wel vergunningplichtig.
Jij doelt op de eisen in NEN6702? Daaruit blijkt dat een wijziging aan een hoofddraagconstructie vergunningsplichtig is, maar wat is precies een hoofddraagconstructie bij een rijtjeswoning? ;)

Precies, die is er niet zolang de constuctie voorziet dat bij instorting van een deel of de gehele woning, de rest van de huizen blijft staan.

Zie ook deze uitleg.

Ik ga verder de leges niet terughalen, maar het is i.m.o. zeker het uitzoekwerk waard.

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 19-11-2019 13:55 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
KillaZ schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:50:
[...]

Jij doelt op de eisen in NEN6702? Daaruit blijkt dat een wijziging aan een hoofddraagconstructie vergunningsplichtig is, maar wat is precies een hoofddraagconstructie bij een rijtjeswoning? ;)

Precies, die is er niet zolang de constuctie voorziet dat bij instorting van een deel of de gehele woning, de rest van de huizen blijft staan.

Zie ook deze uitleg.

Ik ga verder de leges niet terughalen, maar het is i.m.o. zeker het uitzoekwerk waard.
Nee, ik refereer naar Artikel 3 van de BOR, lid 8.

http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/bor.asp#a3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dank! Ik pas mijn bericht even aan.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
KillaZ schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:02:
[...]

Dank! Ik pas mijn bericht even aan.
Geen probleem, anders zitten er straks misschien een aantal mensen in de problemen omdat ze denken dat het vergunningvrij is :P

Maar is misschien ook een geruststellende gedachte dat je het hele proces van vergunning vragen niet voor niks hebt gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Milo85 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:07:
[...]

Geen probleem, anders zitten er straks misschien een aantal mensen in de problemen omdat ze denken dat het vergunningvrij is :P

Maar is misschien ook een geruststellende gedachte dat je het hele proces van vergunning vragen niet voor niks hebt gedaan. ;)
Nou ja, in mijn geval wel dus, aangezien de draagmuur over bleef van een uitbouw. :P

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ben toch blij dat ik geen draagmuren heb in mijn huis.

/edit: Je kan voordat je een vergunning aanvraagt ook eerst een vooroverleg doen, als er geen vergunning nodig blijkt, is dat gratis (in mijn gemeente iig).

[ Voor 59% gewijzigd door zonoskar op 19-11-2019 17:42 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Exigence schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:49:
[...]

Onderste los gehaald en Loctite verwijderd. Slang iets anders gelegd en kon 'm er vrijwel helemaal met de hand opdraaien. Slagje of 2 na en klaar.

Niet perfect maar wel beter denk ik :)

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20191119_173736_thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
  • Laatst online: 14-07 22:04
Veel beter zo!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Milo85 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:35:
[...]

Je hebt ook raamdecoratie die met behulp van magneetstrippen aan het kozijn zelf worden bevestigd. Ideaal ook voor draai-/kiepramen.

Hier een linkje van een voorbeeld: https://www.raamdecokunststofkozijnen.nl/raamdecoratie-zonder-boren-of-schroeven/

Misschien is dit een optie?
Mooi systeem, maar nee, helaas niet :'( Alleen al door het feit dat het profiel maar in 3 ral-kleuren beschikbaar is (allemaal wit, en mijn kozijnen zijn zwart).

Iemand anders nog een suggestie voor het bevestigen van gordijnrails oid in houtwolcementplaten? Een echt diep gat boren zodat het in 't beton erachter vast zit, lukt niet echt. Houtwolcement is al een cm of 15 dik. Dan heb ik wel héél lange pluggen en schroeven nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
sOid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:58:
[...]

Mooi systeem, maar nee, helaas niet :'( Alleen al door het feit dat het profiel maar in 3 ral-kleuren beschikbaar is (allemaal wit, en mijn kozijnen zijn zwart).

Iemand anders nog een suggestie voor het bevestigen van gordijnrails oid in houtwolcementplaten? Een echt diep gat boren zodat het in 't beton erachter vast zit, lukt niet echt. Houtwolcement is al een cm of 15 dik. Dan heb ik wel héél lange pluggen en schroeven nodig...
Gaat het nu om een smal gordijnrails of om Jaloezien?

Anders wellicht toch gaan kijken naar lijmen of sterke dubbelzijdige tape (tapijtband ofzo) of zelf een magneetstrip eraan bevestigen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Iemand ervaringen met het snijden van steenwol of glaswol voor een scheidingswand?

De scheidingsmuur krijgt een HoH van 30cm, waardoor ik de isolatieplaten over de hele lengte moet snijden/zagen.
Is dit een beetje te doen? Of moet ik ernstig rekening houden met jeukende handen en ogen? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Oud brood mes, handschoenen, lange mouwen, bril op en jeuken zal het toch wel...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:25
Met een broodmes idd. En een latje voor de geleiding.
Steenwol platen vind ik minder pluizen en irriteren dan gladwol. Viel me reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

Kan je siliconenkit mixen? Vanaf de bouw van mijn woning lekt er een beetje water door de kitrand (hoek) bij de douchewand. Daarvoor de aannemer weer laten komen kost me meer tijd en moeite dan het zelf even dicht zetten met een kloddertje kit. Nu weet ik niet welk merk kit men heeft gebruikt, maar ik weet wel dat de siliconenkit van Bison in de kleur antraciet (veel) te donker is en de kleur grijs weer te licht. Grijs zit er nu op (en de lekkage is weg) maar ik blijf me storen aan het kleurverschil.

Ik dacht dus even wat mengen tot de kleur goed is en dan aanbrengen met de duim. Maar is dat een goed idee? Het hoeft dus geen rechte streep te worden wat per se uit een kitspuit moet komen, ik kan de lekkage ook met wat kit aan mijn vinger dichten en afstrijken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AMDFreak schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:36:
Iemand ervaringen met het snijden van steenwol of glaswol voor een scheidingswand?

De scheidingsmuur krijgt een HoH van 30cm, waardoor ik de isolatieplaten over de hele lengte moet snijden/zagen.
Is dit een beetje te doen? Of moet ik ernstig rekening houden met jeukende handen en ogen? :X
ik zou steenwol doen .. :) glaswol is niet grappig .. daarnaast houd er rekening mee dat beide materialen een beetje in moeten deuken dus met een tussenafstand van bv 30cm moet je 31cm afsnijden .. dan klemt het lekker

Als je trouwens een scheidingswand wilt doen zou ik me wel verdiepen in geluidsisolatie door bv rubberen band op de vloer/muur/plafond tussen je alu cq houten bouwwerk .. en bv geluidsisolerende kit oid voordat je de platen op het frame voordat je het vastschroeft.. sommige kitten 2de gipsplaat erop..

En voor de rest als je denkt nog iets van aan de muur te bevestigen kast/bed of planken doe je je zelf een hele grote lol door planken achter het gips of schroefdopjes boven op het hart van je balken ..

het lijkt nu wel overkill maar met isolatie is het lastig te ontdekken met een "studfinder" waar je balken zitten.. omdat die werken op basis van holle ruimte(s)
FeaR schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:17:
Kan je siliconenkit mixen? Vanaf de bouw van mijn woning lekt er een beetje water door de kitrand (hoek) bij de douchewand. Daarvoor de aannemer weer laten komen kost me meer tijd en moeite dan het zelf even dicht zetten met een kloddertje kit. Nu weet ik niet welk merk kit men heeft gebruikt, maar ik weet wel dat de siliconenkit van Bison in de kleur antraciet (veel) te donker is en de kleur grijs weer te licht. Grijs zit er nu op (en de lekkage is weg) maar ik blijf me storen aan het kleurverschil.

Ik dacht dus even wat mengen tot de kleur goed is en dan aanbrengen met de duim. Maar is dat een goed idee? Het hoeft dus geen rechte streep te worden wat per se uit een kitspuit moet komen, ik kan de lekkage ook met wat kit aan mijn vinger dichten en afstrijken.
|:( 8)7 |:( dit is echt beunhaas oplossing .. beter doe je de kit weghalen en helemaal opnieuw ..

stel je doet het zoals je zegt .. en het blijft lekken.. zit je er ook niet vrolijk bij .. of erger onzichtbare lekkage die erger veroorzaakt ..

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 20-11-2019 22:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vso schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:18:
[...]
|:( 8)7 |:( dit is echt beunhaas oplossing .. beter doe je de kit weghalen en helemaal opnieuw ..

stel je doet het zoals je zegt .. en het blijft lekken.. zit je er ook niet vrolijk bij .. of erger onzichtbare lekkage die erger veroorzaakt ..
Ik heb nooit gezegd dat ik een goede klusser ben O-) Vandaar de vraag.

Ik ga niet een hele douchewand opnieuw kitten omdat ik één centimeter (of wellicht nog minder) kit moet vervangen. Als ik de douchecabine doe dan heb ik daar kleurverschil en kan ik de hele badkamer opnieuw doen. Zoals gezegd heb ik het lek reeds dicht
met Bison siliconenkit grijs maar het kleurverschil irriteert me. Vandaar dat ik het mogelijk opnieuw wil doen als ik eventueel zou kunnen mengen. Ik heb de twee tubes hier toch liggen.

Maar als het niet kan (of wel kan maar ik krijg de kleur niet goed) kan ik beter de aannemer mailen om te vragen welk merk ze gebruikt hebben. Moet als particulier ook wel aan te komen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 20-11-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:31:
[...]

Ik ga niet een hele douchewand opnieuw kitten omdat ik één centimeter (of wellicht nog minder) kit moet vervangen. Als ik de douchecabine doe dan heb ik daar kleurverschil en kan ik de hele badkamer opnieuw doen. Zoals gezegd heb ik het lek reeds dicht maar het kleurverschil irriteert me. Vandaar dat ik het mogelijk opnieuw wil doen als ik eventueel zou kunnen mengen.

Wellicht kan ik beter de aannemer mailen om te vragen welk merk ze gebruikt hebben. Moet als particulier ook wel aan te komen zijn.
Of trek een restje bij z'n werknemers uit de bus :)
[...]

of schroefdopjes boven op het hart van je balken ..
Deze truc ken ik niet, wat bedoel je precies?

[ Voor 14% gewijzigd door Jelte,89 op 20-11-2019 23:07 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het verbaast mij keer op keer dat blijkbaar in NL de enige waterkering kit is?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jellabie schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:07:
Bij projectenbouw is dat iets waarbij als eerste op bezuinigd wordt ja...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Nja, aansluiting tegelwerk op douchebak oid?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Jelte,89 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:08:
[...]

Nja, aansluiting tegelwerk op douchebak oid?
Kerdie doek, kost 15€m2 ofzo en wat tegellijm.

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/forum/attachments/1742_20cm_kerdi_op_douche_bak.jpg

1cm op de douchebak en de rest over heel de muur.
Daar de tegel op, afkitten tegen tegel en douchebak.

Kit is om af te werken, niet alleen om water tegen te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jellabie op 20-11-2019 23:13 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

We hebben hier in Nederland ook de Deltawerken en nog wel "wat" andere waterkeringen maar voor in de douche gaat me dat net een stap te ver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In de klusfolders wordt meestal wel kimband en kimpasta geinstrueerd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mogelijk kan iemand mij hier helpen. Ik wil een mageneet/krijtbord maken maar dan op de op de gehele muur (50x 265). Zou ik dat gewoon kunnen schilderen met magneetverf? Ik hoor en lees daar namelijk totaal verschillende verhalen over. Sommige zijn er lyrisch over, andere geven aan dat het een hoop rotzooi is en het geen magneet houdt. Om die reden wilde ik het zeker voor het onzeker nemen en er een dunne ijzeren plaat tegen aan zetten en daar gewoon krijtverf overheen schilderen. De vraag is alleen hoe dik moet zo'n plaat zijn en waar zou ik die gemakkelijk kunnen halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Eppo © schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:08:
Mogelijk kan iemand mij hier helpen. Ik wil een mageneet/krijtbord maken maar dan op de op de gehele muur (50x 265). Zou ik dat gewoon kunnen schilderen met magneetverf? Ik hoor en lees daar namelijk totaal verschillende verhalen over. Sommige zijn er lyrisch over, andere geven aan dat het een hoop rotzooi is en het geen magneet houdt. Om die reden wilde ik het zeker voor het onzeker nemen en er een dunne ijzeren plaat tegen aan zetten en daar gewoon krijtverf overheen schilderen. De vraag is alleen hoe dik moet zo'n plaat zijn en waar zou ik die gemakkelijk kunnen halen?
Das ongeveer 13.250m2 oppervlakte, ga je zelf schilderen? >:)

Ansich voor het houden van diverse kindertekeningen heb je niet zoveel houvast nodig, dus ik zou gewoon gaan voor dun ijzer, deze kitten en dan idd voorzien van een dekkende laag krijtverf.

Revive the guild!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

[...]

ik zou steenwol doen .. :) glaswol is niet grappig .. daarnaast houd er rekening mee dat beide materialen een beetje in moeten deuken dus met een tussenafstand van bv 30cm moet je 31cm afsnijden .. dan klemt het lekker

Als je trouwens een scheidingswand wilt doen zou ik me wel verdiepen in geluidsisolatie door bv rubberen band op de vloer/muur/plafond tussen je alu cq houten bouwwerk .. en bv geluidsisolerende kit oid voordat je de platen op het frame voordat je het vastschroeft.. sommige kitten 2de gipsplaat erop..

En voor de rest als je denkt nog iets van aan de muur te bevestigen kast/bed of planken doe je je zelf een hele grote lol door planken achter het gips of schroefdopjes boven op het hart van je balken ..

het lijkt nu wel overkill maar met isolatie is het lastig te ontdekken met een "studfinder" waar je balken zitten.. omdat die werken op basis van holle ruimte(s)
Op 31cm snijden is dan weer een beetje zonde toch? Die isolatieplaten zijn vanzichzelf al 60breed.
De wanden wil ik van metalstud maken. En daar moet sowieso een rubberrandje omheen.

Moet je eigenlijk met metalstud de verticale balken vastmaken met schroeven oid aan de horizontale balken? Of is "klikken" ook al genoeg?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jelte,89 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:40:
[...]

:+ _O- :+

@Eppo ©

Waar de slechte ervaringen volgens mij eerder aan liggen zijn slechte magneten.

De verf zelf is niet magnetisch maar is ijzerhoudend waardoor een magneet daar aan vast kan kleven.
Voor de zekerheid kun je meerdere lagen verf aanbrengen, hoe meer ijzer, hoe beter je magneet pakt.

Krijtverf kan er daarna gewoon overheen.

De metalen platen die bij de bouwmarkt liggen zijn volgens mij allemaal RVS en/of alumiuniumiuinnmuin dus daar heb je niks aan met je magneten.
Dat wordt een rondje op het industrieterrein kijken en op vrijdagmiddag bij een metaalbedrijf binnenlopen of een lokale sociale werkplaats met een paar pakken gevulde koek ;)

En anders wordt het de metaalwinkel.nl maar ik weet niet hoe goedkoop dat is voor zo'n kleine bestelling.

[ Voor 50% gewijzigd door Fraggert op 21-11-2019 08:02 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Beste medetweakers

Wij hebben een huis gekocht van de jaren 50, waarvan het achterste gedeelte vroeger stallen waren. Prachtig, maar ondanks de vele werken die er zijn gebeurd is er ook veel nog niet gedaan door de vorige eigenaars: De isolatie van de voormalige stallen.

Aan de zuidelijk gerichte buitenkant zit er een laag pleister op van zo'n 4cm dik. Dit is geen isolatie, maar volgens mij puur gedaan voor de slagregen die er op staat. Er ligt een nieuw geisoleerd dak op deze muur en de koudebruggen aldaar zijn ook aangepakt.

De muur staat echter relatief scheef, dus ik wou hem niet alleen recht stuccen maar ook nog eens isoleren aan de binnenkant. Omdat de buitenkant gepleisterd is neem ik aan dat dit dampdicht is (zodat ook de slagregen buiten blijft). Welk isolatiemateriaal zou ik dan het beste kunnen gebruiken aan de binnenkant? Zelf dacht ik aan multipor (geen dampscherm nodig volgens xella), of zou ik toch beter gewoon voor een dampscherm aan de binnenkant gaan en dan normale isolatiewol?

Alvast bedankt :)

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 11:26
Fraggert schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:42:
[...]

:+ _O- :+

@Eppo ©

Waar de slechte ervaringen volgens mij eerder aan liggen zijn slechte magneten.

De verf zelf is niet magnetisch maar is ijzerhoudend waardoor een magneet daar aan vast kan kleven.
Voor de zekerheid kun je meerdere lagen verf aanbrengen, hoe meer ijzer, hoe beter je magneet pakt.

Krijtverf kan er daarna gewoon overheen.

De metalen platen die bij de bouwmarkt liggen zijn volgens mij allemaal RVS en/of alumiuniumiuinnmuin dus daar heb je niks aan met je magneten.
Dat wordt een rondje op het industrieterrein kijken en op vrijdagmiddag bij een metaalbedrijf binnenlopen of een lokale sociale werkplaats met een paar pakken gevulde koek ;)

En anders wordt het de metaalwinkel.nl maar ik weet niet hoe goedkoop dat is voor zo'n kleine bestelling.
Wij hebben ook ooit een muur geverfd met magneet verf. Je moet inderdaad meerdere lagen aanbrengen en zorgen dat je goede magneten hebt.

Daaroverheen hadden wij witte latex muurverf. Magneten bleven wel goed hangen, maar na verloop van tijd kras je de latex laag eraf waardoor de magneetverf tevoorschijn komt.

Maar wellicht heb je dat probleem met krijtverf niet.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:05:
Deze truc ken ik niet, wat bedoel je precies?
Afbeeldingslocatie: https://discountoffice.nl/productImages/74/large/THR-1029973-1.jpg

Deze dopjes plak je op een schroef die op het hart v.d balk zit, (druppetje seconde lijm oid) kortom een niet super opvallende refentie punt als je later nog iets op wilt hangen en niet alleen op gips wilt vertrouwen.

Tja vanalles

• Kaasplank
  • Niet online
Kijk je steeds tegen dopjes aan omdat je ooit nog eens wat op wil hangen misschien _O-

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14
Jelte,89 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:40:
Met een spuit kom je een heel eind. Of een touringcar met oostblokkers...
Al geeft @Eppo © zelf bij 50x265 geen eenheden aan, dus wellicht zijn het slechts millimeters :)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 21-11-2019 08:32 ]

Punctuality is the politeness of kings

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AMDFreak schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:30:
Op 31cm snijden is dan weer een beetje zonde toch? Die isolatieplaten zijn vanzichzelf al 60breed.
De wanden wil ik van metalstud maken. En daar moet sowieso een rubberrandje omheen.
Je moet meer denken aan "klemmen" dan zonde v.h materiaal.. isolatie heeft weinig effect als je kiertjes hebt. en als het weinig effect heeft dan lijkt me dat meer zonde ..
Moet je eigenlijk met metalstud de verticale balken vastmaken met schroeven oid aan de horizontale balken? Of is "klikken" ook al genoeg?
ik gebruik hout ipv metalstud, maar volgens mij zijn er speciale tangen die zorgen dat je ze aan elkaar kan zetten..
pc kast en witgoed lijkt me goeie donor kijk eens op grofvuil dag buiten .. of vraag bij grofvuil of je mag "slopen"

Tja vanalles

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Jelte,89 Sorry, had er even centimeters bij moeten zetten. Maar het gaat vooral om wat foto's (het is een veredeld memobord) en dat is het. Maar dun ijzer, hoe dun is dat? Zit ik dan meer tegen een paar mm aan of meer tegen de dikte van een aluminiumfolie aan?

@Fraggert Ik ga eens kijken op het industrieterrein of ze wat hebben liggen. het lastige is de hoogte (265cm) en het liefst heb ik dat uit 1 stuk zodat ik geen naadje heb als ik met een krijtje schrijf. Als het niet uit 1 stuk kan, dan moet ik gewoon gaan plamuren en proberen strak te krijgen.

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

[...]

Opzich moet je ze niet vast maken, omdat de plaat ze wel op hun plaats houd met Gyproc schroeven.

Het werkt wel gemakkelijker als ze vast staan.
Je kan ze vast zetten met tekschroeven:

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.be/dam/316761/41

Of de tang:

Afbeeldingslocatie: https://www.feramotools.nl/contents/media/l_feramo_fixeertang_7h.jpg

De Nederbelg !

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Eppo © schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:47:
@Jelte,89 Sorry, had er even centimeters bij moeten zetten. Maar het gaat vooral om wat foto's (het is een veredeld memobord) en dat is het. Maar dun ijzer, hoe dun is dat? Zit ik dan meer tegen een paar mm aan of meer tegen de dikte van een aluminiumfolie aan?

@Fraggert Ik ga eens kijken op het industrieterrein of ze wat hebben liggen. het lastige is de hoogte (265cm) en het liefst heb ik dat uit 1 stuk zodat ik geen naadje heb als ik met een krijtje schrijf. Als het niet uit 1 stuk kan, dan moet ik gewoon gaan plamuren en proberen strak te krijgen.
Snap ik :)

Ze hebben hier platen van 3000x1500, 1.5mm dik.

Hier kunnen ze je maat iig uitsnijden, geen idee wat het kost.

@vso

Even over die dopjes, ik snap het praktisch nut niet, elke schroef zit toch in een balk?
(ikzelf schrijf altijd de maatvoering op het gips, en maak dan een fototje)

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte,89 op 21-11-2019 10:11 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:09:
Even over die dopjes, ik snap het praktisch nut niet, elke schroef zit toch in een balk?
(ikzelf schrijf altijd de maatvoering op het gips, en maak dan een fototje)
Manier van werken .. het is gewoon een referentie puntje, papieren/foto's raak je kwijt (verkeerd gearchiveerd)
Dit is permanent en redelijk onzichtbaar. (kan je meeverven/overheen behangen..)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AMDFreak schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:36:
Ik zou Isovlas doen. Dezelfde isloatiewaarde, alleen wat duurder. EN milieu vriendelijker en irriteert niet.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:36:
[...]

Ik zou Isovlas doen. Dezelfde isloatiewaarde, alleen wat duurder. EN milieu vriendelijker en irriteert niet.
Mee eens, ik ken ze ook persoonlijk, maar toen ik de prijs kreeg van een B-keus partijtje er maar vanaf gezien, was rond de 15 euro per m/2 uit mn hoofd,

Steen zit rond de 3,50 per m²

Revive the guild!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:36:
[...]

https://www.isovlas.nl/wp...017/12/Waarom-Isovlas.pdf zegt dat het goedkoper is en "blaat" beetje sales pitch ..

Zou wel geintressseerd zijn in de werkelijke vergelijking.

Tja vanalles

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
vso schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:53:
[...]

https://www.isovlas.nl/wp...017/12/Waarom-Isovlas.pdf zegt dat het goedkoper is en "blaat" beetje sales pitch ..

Ik zie alleen: "verassend betaalbaar" staan, Ik zal eens kijken of ik de mail nog heb

Heb de mail niet meer, maar een rondje google levert me op:

(bij 1 leverancier, dus percentueel zal het gelijk zijn)

Isovlas 120x60x7cm: € 8.78 per m²
Rockwool 120x60x7cm € 4.90 per m²

(waarschijnlijk is me destijds isovlas inc. de afwerklaag aangeboden)

[ Voor 26% gewijzigd door Jelte,89 op 21-11-2019 11:20 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

[...]
Moet niet, kan wel. Normaal doe je zoiets met een fixeertang, als je dit met een schroef van de onderkant gaat doen krijg je je plaat weer niet mooi tegen het profiel aan omdat die schroefkop niet verzonken is.

Ikzelf heb de profielen niet aan elkaar vastgezet, zodra je de eerste gipsplaat erop schroeft kunnen ze toch geen kant meer uit.

[specs]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

vso schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:53:
[...]

Ik had een pallet 90mm dikke isovlas bij eco-logisch.nl voor 715 euro incl BTW. Ik zie dat het nu nog goedkoper geworden is: https://www.eco-logisch.n...solatie---per-pallet-7450

De site zegt "Prijstechnisch is Isovlas vaak zelfs goedkoper dan traditionele isolatiematerialen" en dat geldt waarschijnlijk alleen als je alles bij elkaar neemt. Isovlas werkt snel en handig, is daardoor goedkoper om te verwerken, maar het materiaal is duurder.

Hetzelfde had ik bij de fundering van mijn garage. Ik had filmpjes gezien van de EPS blokken met wapening die heel handig en goedkoop zouden zijn. Nou handig zijn ze misschien, maar goedkoop zeker niet. Maar het verwerken is veel sneller, daardoor ben je minder kwijt aan uren. Voor de DHZ-er is dat natuurlijk niet van belang, uren tellen we niet.

[ Voor 37% gewijzigd door zonoskar op 21-11-2019 11:35 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:27:
[...]

Ik had een pallet 90mm dikke isovlas bij eco-logisch.nl voor 715 euro incl BTW. Ik zie dat het nu nog goedkoper geworden is: https://www.eco-logisch.n...solatie---per-pallet-7450

De site zegt "Prijstechnisch is Isovlas vaak zelfs goedkoper dan traditionele isolatiematerialen" en dat geldt waarschijnlijk alleen als je alles bij elkaar neemt. Isovlas werkt snel en handig, is daardoor goedkoper om te verwerken, maar het materiaal is duurder.

Hetzelfde had ik bij de fundering van mijn garage. Ik had filmpjes gezien van de EPS blokken met wapening die heel handig en goedkoop zouden zijn. Nou handig zijn ze misschien, maar goedkoop zeker niet. Maar het verwerken is veel sneller, daardoor ben je minder kwijt aan uren. Voor de DHZ-er is dat natuurlijk niet van belang, uren tellen we niet.
Tja oftewel sales pitch .. nu moet ik zeggen dat ik vermijd tot heden steenwol dit is meer wegens het potentiele vochtopname .. beetje allergisch ervoor nu is mijn huis nooit vochtvrij en iets wat vocht absorbeert vind ik zelf geen strak plan. dus kwa alternatief ziet dit er wel "goed" uit..

Maar kwa isolatie is het soms verrekte lastig om door het bomen ut bos te zien, en ook al is de tijd niet van belang het is wel fijn binnen een redelijke tijd klaar te kunnen zijn.

Tja vanalles

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:17

Er bestaan ook een soort van stickers, wellicht is dat nog een optie? Wij hebben deze ook, bevalt goed en kan je op maat knippen. Weet alleen niet of ze er zijn in deze lengte. Zal eens kijken.

Zie zo snel geen sticker, maar wellicht is behang ook een optie? https://www.acaza.nl/groo...tbord-magneetbehang-zwart

[ Voor 7% gewijzigd door Jannibal23 op 21-11-2019 12:23 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zou zoeken in de dikte tot 1 a 2 mm, dus echt de categorie autoblik

ah ik dacht dat het magneet deel enkel een deeltje hoefde uit te maken van de gehele muur die voor de rest krijtbord zou zijn. Dat scheelt je een hele grote en mogelijk dure plaat.

wil je wel zo'n volle plaat dan kun je even kijken bij bijv metaalwinkel.nl

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-07 14:33
Hoe zijn de ervaringen hier met kunststof kozijnen? Creon kozijnen hoor je veel op de radio en is niet echt duur te noemen. En iemand bekend met stelregels op prijsgebied voor uitbouwen? De gevel aan de achterkant scheurt, dus moet worden aangepakt. Beide buren hebben uitgebouwd (ca. 2 meter), dus wellicht ook maar meteen verlengen en dan ook meteen nieuwe kozijnen erin (enkelglas nu) en alles netjes isoleren. Wellicht dan ook meteen de bovenverdieping een meter verlengen?
Wil een draagmuur eruit hebben, die tussen keuken en woonkamer, dus een ingreep in de gevel is sowieso noodzakelijk om een beertje te plaatsen. Is wat veel allemaal, maar boven alles afwerken om daarna beneden te gaan rotzooien is garantie op scheuren in je stucwerk.

[ Voor 35% gewijzigd door Pizza_Boom op 22-11-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bij mij laten wat uiteindes van de PVC vloerstroken los (gelijmd), met name langs de muur / plinten (vloer is helaas gelegd met bestaande plinten, dus tegenaan ipv plint erop). Ik wil daar wat extra lijm onder doen maar ik heb weinig zin om met zo'n mega emmer aan de slag te gaan. Kleine tubes of zo voor PVC stroken zie ik niet. Kan ik daar eventueel iets anders voor gebruiken (of zoek ik niet goed genoeg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon wat montagekit onder smeren, blijft wel zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 14-07 19:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een goede vriendin van me is spastisch en gebruikt een rollator. Die zet ze met een beugel vast op haar scootmobiel als ze daar op rijdt. Nu wordt ze langzamerhand minder stabiel, waardoor ze niet én kan blijven staan, én de rollator op kan tillen en op de haak van de beugel hangen. Nieuwe hulpmiddelen met een andere insteek zijn werk in uitvoering, maar dat duurt nog wel even. In de tussentijd moet ze zich zien te redden met de huidige middelen.

Iemand goede ideeën hoe ik ervoor kan zorgen dat het bevestigen van de rollator wat makkelijker gaat? Stel je voor dat je dit op hoppend op je linkerbeen met een hand moet doen, zonder iets te laten vallen en zonder zelf om te vallen. Dat hoeft zij natuurlijk niet, maar zij heeft vergelijkbare uitdagingen ;).

beugel zonder rollatorbeugel met rollator

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:20
Reinier schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:43:
Die heb ik denk ik nog wel, maar ook de superieure 221-415 :)
Uiteindelijk heeft Elektrobode een setje van 10 zonder verzendkosten naar me gestuurd. Dank voor je aanbod!

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:15
Sinds we in ons nieuwe huis zijn gaan wonen ruikt het op de badkamer regelmatig niet fris. Nu blijkt dat de sifon in de douchegoot een dopje mist zoals afgebeeld op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/0/5/8/9200000060338500.jpg

Iemand een idee hoe ik het gat kan dichtmaken met een vervangend dopje of iets dergelijks? Zonde om gelijk weer paar tientjes uit te geven aan een nieuwe sifon :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:09
Bo0bz schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:34:
Sinds we in ons nieuwe huis zijn gaan wonen ruikt het op de badkamer regelmatig niet fris. Nu blijkt dat de sifon in de douchegoot een dopje mist zoals afgebeeld op dit plaatje:

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik het gat kan dichtmaken met een vervangend dopje of iets dergelijks? Zonde om gelijk weer paar tientjes uit te geven aan een nieuwe sifon :)
Mis je dat transparante dopje ? of de sifon zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:15
fommas schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:47:
[...]

Mis je dat transparante dopje ? of de sifon zelf
Transparante dopje :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Bo0bz op 22-11-2019 13:58 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik wil de boeien van mijn schuur vervangen, nu zit er een soort multiplex op. Alleen dan helemaal rot & bruin. Dat moet netjes wit worden. Trespa vind ik niet zo mooi omdat je de schroeven blijft zien.
Qua hout wordt vaak red cedar of een soort multiplex (okoume of paintplex ) aangeraden.
Ik heb weinig lange rechte stukken en slechts een (haakse) hoek. Gevoelsmatig heb ik het niet zo op multiplex, klopt mijn gevoel dat red cedar zich het (veel) makkelijker laat bewerken? Ik wil de (rvs) schroeven netjes laten verzinken en moet een uitsparing zagen voor een deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Tehh schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:24:
Ik wil de boeien van mijn schuur vervangen, nu zit er een soort multiplex op. Alleen dan helemaal rot & bruin. Dat moet netjes wit worden. Trespa vind ik niet zo mooi omdat je de schroeven blijft zien.
Qua hout wordt vaak red cedar of een soort multiplex (okoume of paintplex ) aangeraden.
Ik heb weinig lange rechte stukken en slechts een (haakse) hoek. Gevoelsmatig heb ik het niet zo op multiplex, klopt mijn gevoel dat red cedar zich het (veel) makkelijker laat bewerken? Ik wil de (rvs) schroeven netjes laten verzinken en moet een uitsparing zagen voor een deur.
Kijk ook eens naar Unipanel. Heb ik ter vervanging gebruikt. Verwerkt als hout (kantenfrees erop werkte prima) en vergaat niet.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Whiteboard van een school die overgaat op digitale borden? Die zijn al van metaal en stiften leveren minder stof op dan krijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Misschien dat iemand dit hier weet, ik stelde de vraag eerder in het tuinen topic, maar kreeg daar helaas geen reactie:
Vraagje, ondanks dat ik laatst een border gemaakt heb willen we toch komend jaar onze tuin helemaal gaan aanpakken. Daarbij willen we een nieuwe schutting, nieuwe bestrating, een stuk gazon, loungeset, etc. M.a.w. alles er uit en een nieuwe tuin er in. Wat we precies willen vinden we erg lastig. Ik twijfel ook nog om het zelf te doen of om het te laten doen. Nu vraag ik me af of er bedrijven zijn waarbij je vrijblijvend een offerte/ontwerp kan laten samenstellen (liefst dus kosteloos). Of zijn hier altijd kosten aan verbonden?

Hebben jullie nog tips voor een bedrijf om dit te laten ontwerpen? Of zouden jullie dit eventueel door het hoveniersbedrijf laten doen die het werk ook gaat uitvoeren?

Daarnaast nog een vraagje m.b.t. de schutting. Wat is jullie ervaring in hoe dit aan te pakken? We kampen namelijk met een aantal dingen:
1. We hebben een laag stuk schutting tussen ons en de buren, dat willen we met een nieuwe schutting sowieso niet meer hebben. Ik heb dit nog niet met de betreffende buren besproken.
2. Ik weet niet of de buren ook zitten te wachten op nieuwe schuttingen, hoe begin je zo'n gesprek en hoe vraag je of ze mee willen betalen?

Het liefst zou ik dus de schutting willen vervangen aan beide kanten en vragen aan de buren om mee te betalen aangezien ook zij er profijt van hebben, mochten ze niet bij willen betalen dan zouden we denk ik alsnog nieuwe schuttingen willen, maar dan op eigen kosten. Maar wat als de buren zelfs dat niet willen? De schutting aan één kant staat sowieso op onze grond, dus denk niet dat die buren veel te willen hebben als we besluiten de schutting er uit te halen en nieuwe te plaatsen, aan de andere kant weet ik dat niet zeker.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online

[Afbeelding]

Is dit iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Laatst online: 08-07 16:27
miicker schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:00:
Wat we precies willen vinden we erg lastig. Ik twijfel ook nog om het zelf te doen of om het te laten doen. Nu vraag ik me af of er bedrijven zijn waarbij je vrijblijvend een offerte/ontwerp kan laten samenstellen (liefst dus kosteloos).
Aan bedrijven kan ik je niet helpen, maar ik was toevallig tot gisteren toe ook erg aan het twijfelen over wat ik wilde voor mijn tuin. Ik deze tool erg nuttig (er zijn er vast nog wel meer te vinden):

https://www.gardena.com/int/garden-life/garden-planner/

Deze is niet extreem uitgebreid aan opties (tegels moet je bijvoorbeeld maar even verwisselen met stenen), maar het kan je best een aardig idee geven van hoe je de tuin in wilt delen. Eerder had ik ook echt geen idee maar in een middagje heb ik toch een ontwerp weten te maken waar ik behoorlijk tevreden mee ben. Begin met het terras en de looppaden, van daar uit kom je vanzelf verder. Je kunt dan alsnog een bedrijf inschakelen als je wilt, maar ook als je dat gaat doen is het handig als je een beetje een idee hebt van wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 08:53
Red cedar werkt heel makkelijk vond ik

Je kunt trespa ook kitten met speciale kit, dan zijn er dus geen zichtbare schroeven.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 30-06 21:50

[Afbeelding]

Sugru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:00
Milmoor schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:19:
Een goede vriendin van me is spastisch en gebruikt een rollator. Die zet ze met een beugel vast op haar scootmobiel als ze daar op rijdt. Nu wordt ze langzamerhand minder stabiel, waardoor ze niet én kan blijven staan, én de rollator op kan tillen en op de haak van de beugel hangen. Nieuwe hulpmiddelen met een andere insteek zijn werk in uitvoering, maar dat duurt nog wel even. In de tussentijd moet ze zich zien te redden met de huidige middelen.

Iemand goede ideeën hoe ik ervoor kan zorgen dat het bevestigen van de rollator wat makkelijker gaat? Stel je voor dat je dit op hoppend op je linkerbeen met een hand moet doen, zonder iets te laten vallen en zonder zelf om te vallen. Dat hoeft zij natuurlijk niet, maar zij heeft vergelijkbare uitdagingen ;).

[Afbeelding: beugel zonder rollator][Afbeelding: beugel met rollator]
Lastige om er simpel iets beters van te maken. Toch even twee brainfarts:

Kan je niet aan de onderste stalen frame een horizontale treeplank maken, met links en rechts een opstaande kant. Alles vrij ruim zodat ze de rollator er makkelijk op kan zetten zonder dat exacte plek echt belangrijk is. Op zo'n manier dat de rollator dan gewoon zelf blijft staan. En dan alleen fixatie met klittenbanden, maar dan staat de rollator al stabiel en kan ze beide taken los van elkaar doen.

Of de vertikale delen van het frame verlengen en zo maken dat de uitgeklapte rollator als een aanhanger kan worden bevestig met een fixatie aan de beide vertical poten van de rollator. Dat maakt de boel wat langer en in bochten zullen de wieltjes wat wringen/skidden en slijten. Maar dan hoeft ze hem nooit meer te tillen en uit te klappen, wat me ook wel prettig lijkt met spasmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 20:06
Keralit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 13:17

Cheezus

Luiaard

Ik wil een vliering gaan maken op de zolder en wil de draagbalken zo clean mogelijk bevestigen aan de muur. In principe zou ik zulke balkdragers willen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/proxy/m8SkNMqt2a81-D0mogZlJOIQRVd87rUI1KeqIaeL-G6h2fNEsRFUlfeWCgxLF1uyxOnkCKuj3EXeXDVZxPuPn3m7HlSkuU-sMKnKBQw=s0-d

Maar ik wil balken van 150x150 en 75x150 bevestigen, daar kan ik deze dragers niet voor vinden. Dragers in deze maten kan ik alleen vinden met 'flappen' naar buiten, dat wil ik eigenlijk niet.
Nu dacht ik gebruik te maken van een hoekijzer waarbij de balk 'in de hoek' wordt gelegd zodat er dus geen hoek uisteekt.
Afbeeldingslocatie: https://www.balkdragers.com/media/Mainpictures/e3ix1.jpg
Is een hoekijzer hiervoor geschikt? En hoe groot/dik zou deze dan minimaal moeten zijn voor een vlieringvloertje (overspanning 3m)? Zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
@Bo0bz Stukje tape erop, dicht kitten en daarna de tape weer verwijderen? Meeste sifons in de douchegoten hebben niet eens zo'n dopje.

@Milmoor Zou het niet mogelijk zijn om de hanger te laten zakken(kantelen), dan de rollator/looprek te bevestigen terwijl deze nog op de grond staat. Om daarna pas omhoog te gaan. Als de voorwielen van de scootmobiel hoger staan dan de achterwielen komt de haak al omlaag (een stukje). Ik heb geen idee hoe handig je bent.

Probleem... ik heb in de kruipruimte een boiler staan en daar zit een inlaatcombinatie.
Nu lekt die gewoon in het zand. Aangezien ik ga isoleren en er zeil op de bodem komt gaat dit niet meer. Maar is deze inlaat nodig? Of zijn er alternatieven? Op zolder zit ook een inlaat combinatie. Maar ik begrijp dat het wel verplicht is bij elke boiler en hij moet vrij dicht bij de boiler zitten. Enige andere optie die ik zie is hem naar het keukenkastje erboven te brengen en daar in de afvoer te laten lopen. Een open aansluiting op de afvoer in de kelder zie ik niet zitten. Dan ben ik bang dat er toch een keer vuil water de verkeerde kant op komt. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6bIAcimXUwp7ZYIkBVx4fDhT/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Cheezus schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:14:
Ik wil een vliering gaan maken op de zolder en wil de draagbalken zo clean mogelijk bevestigen aan de muur. In principe zou ik zulke balkdragers willen gebruiken:
[Afbeelding]

Maar ik wil balken van 150x150 en 75x150 bevestigen, daar kan ik deze dragers niet voor vinden. Dragers in deze maten kan ik alleen vinden met 'flappen' naar buiten, dat wil ik eigenlijk niet.
Nu dacht ik gebruik te maken van een hoekijzer waarbij de balk 'in de hoek' wordt gelegd zodat er dus geen hoek uisteekt.
[Afbeelding]
Is een hoekijzer hiervoor geschikt? En hoe groot/dik zou deze dan minimaal moeten zijn voor een vlieringvloertje (overspanning 3m)? Zijn er nog alternatieven?
Die hoekijzers zijn vreselijk sterk(zeker met ril). Het is meer van belang hoe de verdere bevestiging is.

Vergelijk ze maar eens in de bouwmarkt naast elkaar. Materiaal van de balkdragers is schat ik zo de helft van het hoekijzer. Diegene op je foto is dacht ik gespecificeerd op 500kg.

Met zo'n hoekijzer heb ik een poot van een bed aan het plafond gehangen. Met twee man er op springen en er gebeurt helemaal niets aan doorbuiging.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2019 21:33 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 13:17

Cheezus

Luiaard

LED-Maniak schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:32:
[...]

Die hoekijzers zijn vreselijk sterk(zeker met ril). Het is meer van belang hoe de verdere bevestiging is.

Vergelijk ze maar eens in de bouwmarkt naast elkaar. Materiaal van de balkdragers is schat ik zo de helft van het hoekijzer. Diegene op je foto is dacht ik gespecificeerd op 500kg.

Met zo'n hoekijzer heb ik een poot van een bed aan het plafond gehangen. Met twee man er op springen en er gebeurt helemaal niets aan doorbuiging.
Ik had nu hoekijzers van 60x60x2 en die lijken toch wel vrij iel. Toen ik toch maar even ging checken wat de draagcapaciteit van zo'n ijzer is kon ik eigenlijk niks vinden, heb jij ergens een lijst waar die 500kg op is gebaseerd? Bevestiging met M8 keilbout in een betonnen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Cheezus schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:38:
[...]

Ik had nu hoekijzers van 60x60x2 en die lijken toch wel vrij iel. Toen ik toch maar even ging checken wat de draagcapaciteit van zo'n ijzer is kon ik eigenlijk niks vinden, heb jij ergens een lijst waar die 500kg op is gebaseerd? Bevestiging met M8 keilbout in een betonnen muur.
Veel van die ankers worden in Nederland gemaakt door GB. Kwam ze laatst ook bij de lidl tegen van hun.
https://www.gb.nl/product...onderdorpel-kozijnmontage

Daar kan je tekeningen en van een aantal de specificaties vinden. Wat ze aankunnen ligt aan de richting waar de kracht op staat.

Voor de 90x90x2:
code:
1
2
3
4
Mechanische sterkte:
Treksterkte capaciteit (Dr pull): 1,16 kN
Druksterkte capaciteit (Dr pusch): 6,79 kN
Afschuifsterkte capaciteit (Dw): 2,86 kN

Ze zijn goedkoop te vinden bij toolstation(90x90x2.5 voor 80 cent). Samen met veiligheidsankers(onder de 50 cent stuk bij toolstation) heb ik die in beton bevestigd.

Jammer dat ze geen specs hebben bij de balkdrager, die je op het plaatje hebt komt bij hun vandaan. Is maar 1.5mm dik staal(maar uiteraard net een andere constructie die het sterkte geeft).

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2019 21:51 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.