[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.029.060 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

deepbass909 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:49:
[...]

Ik weet alleen niet hoe sterk de motor is, maar ik vind de deur wel erg traag openen en sluiten.
De motor zat erbij, dus die zou afgestemd moeten zijn op de deur. Ik heb het idee dat het geluid uit de katrollen komt aan de zijkanten en het lager van de veren in het midden. Ik heb nu alles gesmeerd met lithium vet, maar hij piept nog steeds. Ik zal van het weekend een keer de motor afkoppelen om te zien of de deur soepel omhoog gaat. Als dat soepel gaat, haal ik de veren eens los en smeer de katrollen en lagers daarvan met echt vet, het lithium vet is schijnbaar niet goed genoeg.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jordyyyys schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:59:
Vraagje, ik heb in mijn badkamer een douchebak, die zit redelijk dicht tegen de ombouwing van het toilet. Er zit een kier van ongeveer 4-5 centimeter tussen. Nu kan ik met mijn kit pistool daar dus niet kitten omdat ik hem niet schuin kan houden.

Wat zijn de alternatieven? Of hoe kan ik wel met mijn kitpistool hiertussen komen?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/21780.jpg
https://www.toolstation.nl/knie-voor-kitkoker/p21780

Blijft wel de vraag of je een kier van 5cm dicht wilt kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 16:09
Thanks!

Nee ik wil niet de 5 cm dichtkitten, maar de onderkant van de douchebak aan de vloer, dat lukt niet met mijn huidige kit pistool omdat ik hem niet schuin kan houden door de muur.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:06:
Ik zet net voor mn dochtertje haar grotere bed in elkaar maar mis 1 van deze dingen. Hoe noem je die?
Je steekt ze door een gat en kunt er dab haaks een bout doorheen vastmaken...

[Afbeelding: Wat is dit]
Voor de geïnteresseerden; het heet een stiftmoer

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 10:15
We zijn ons aan het oriënteren op kunststof kozijnen ivm de nieuwe subsidieregeling. Nu zijn we een aantal partijen tegengekomen, waarvan 1 (natuurlijk) claimt de goedkoopste te zijn: www.vikakozijnen.nl

Heeft een van jullie misschien ervaring met deze partij?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Vandaag een eerste poging gedaan om giethars in de gaten te gieten...

Deels een succes...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V4xk5kyXYfej59mBcTcLkKFt/medium.jpg

Ik kwam er gaandeweg achter dat de giethars toch aardig dun is en dus zijn weg zoekt tussen alle kieren.

Ik zoek dus een mooie oplossing om de kieren te dichten. Transparante kit? Ik heb nu met PVA lijm geprobeerd te dichten en dat droogt nu.

Als iemand andere suggesties heeft!

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YaaD schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:58:
Vandaag een eerste poging gedaan om giethars in de gaten te gieten...

Deels een succes...
[Afbeelding]

Ik kwam er gaandeweg achter dat de giethars toch aardig dun is en dus zijn weg zoekt tussen alle kieren.

Ik zoek dus een mooie oplossing om de kieren te dichten. Transparante kit? Ik heb nu met PVA lijm geprobeerd te dichten en dat droogt nu.

Erhm zeker niet op Youtube gekeken hoe anderen dat doen ??? .. .er zijn legio DIY tafel epoxy filmpjes zoals ik je volgens mij geadviseerd heb ... nu ja wat ik "geleerd heb" zal ik je meegeven

Om je te helpen, siliconen en epoxy schijnen elkaar te "haten" lees hechten slecht aan elkaar. je zou bv een vasiline (potje bij loodgiets spul wellicht), en bekisting van "melanine" (witte spul op spaanplaat planken die je voor paar euro bij de bouwmarkt haalt. kunnen scoren + siliconen kit.

stap 1) je bouwt de "kist" om je tafel heen, iets groter/op maat ..
stap 2) je kit de naden (met ijs/natte vinger oid overtollige kit weghalen)
stap 3 ) met vaseline je tafel insmeren (niet 100% zeker)
stap 4) je tafel erin ..
stap 5) epoxy in lagen .. met goed laten drogen ertussen spul is niet goedkoop
ps vergeet niet de brander er snel overheen te bewegen c.q belletjes te voorkomen door hoog te gieten..
stap 6) eventeel de randen met cirkelzaag netjes zagen/freezen
stap 7 ) schuren indien gewenst

je kan natuurlijk met klemmen en houtlijm/pva de naden proberen te dichten .. overtollig lijm weg halen met natte/vochtige doek.. maar ik durf je niet te zeggen of dit niet verkleuring geeft in je epoxy..

Tja vanalles

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:31
YaaD schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:58:

Je kan even bij de Polyservice informeren.
Zij geven graag advies.

Zij verkopen alle soorten harsen en verharders voor o.a. botenbouw.
Goede ervaringen mee.
De kieren kan je volgens mij met een transparante thixotrope hars of lijmhars vullen.
Maar zij kunnen zeggen wat en hoe zodat het onzichtbaar is.

En geen idee of je er een gegoten blok van wil maken of dat je het eiken een paar lagen wil geven.
Maar ook daar helpen ze je graag mee wbt mal en materialen of welke rollers en hoe snel na elkaar.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
vso schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:20:
[...]

Erhm zeker niet op Youtube gekeken hoe anderen dat doen ??? .. .er zijn legio DIY tafel epoxy filmpjes zoals ik je volgens mij geadviseerd heb ... nu ja wat ik "geleerd heb" zal ik je meegeven

Om je te helpen, siliconen en epoxy schijnen elkaar te "haten" lees hechten slecht aan elkaar. je zou bv een vasiline (potje bij loodgiets spul wellicht), en bekisting van "melanine" (witte spul op spaanplaat planken die je voor paar euro bij de bouwmarkt haalt. kunnen scoren + siliconen kit.

stap 1) je bouwt de "kist" om je tafel heen, iets groter/op maat ..
stap 2) je kit de naden (met ijs/natte vinger oid overtollige kit weghalen)
stap 3 ) met vaseline je tafel insmeren (niet 100% zeker)
stap 4) je tafel erin ..
stap 5) epoxy in lagen .. met goed laten drogen ertussen spul is niet goedkoop
ps vergeet niet de brander er snel overheen te bewegen c.q belletjes te voorkomen door hoog te gieten..
stap 6) eventeel de randen met cirkelzaag netjes zagen/freezen
stap 7 ) schuren indien gewenst

je kan natuurlijk met klemmen en houtlijm/pva de naden proberen te dichten .. overtollig lijm weg halen met natte/vochtige doek.. maar ik durf je niet te zeggen of dit niet verkleuring geeft in je epoxy..
Hetgeen waar jij naar refereert had betrekking op het gieten van een "river" table. Dat wou ik destijd voor de salontafel maken. Hier wil ik de gaten die in het hout zitten, opvullen met giethars en vervolgens aflakken met skylt.

Omdat sommige gaten aan de zijkanten van de balken zitten, loopt het er nu via de kieren uit. Je kunt dus goed zien dat het hout niet overal goed is gelijmd en tegen elkaar heeft gezeten. Daar zoek ik nu een simpele oplossing voor.
Teijgetje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 01:46:
[...]

Je kan even bij de Polyservice informeren.
Zij geven graag advies.

Zij verkopen alle soorten harsen en verharders voor o.a. botenbouw.
Goede ervaringen mee.
De kieren kan je volgens mij met een transparante thixotrope hars of lijmhars vullen.
Maar zij kunnen zeggen wat en hoe zodat het onzichtbaar is.

En geen idee of je er een gegoten blok van wil maken of dat je het eiken een paar lagen wil geven.
Maar ook daar helpen ze je graag mee wbt mal en materialen of welke rollers en hoe snel na elkaar.
Had ik inderdaad even kunnen vermelden. Ik wil graag de gaten in het blad opvullen met hars en de rest van het tafelblad met skylt aflakken.

De tafel wordt dus niet volledig bedekt met giethars, anders was ik voor de optie gegaan die @vso voorstelde.

Ik ga denk ik gewoon de naden met duct tape afzetten en maar gieten en de naden mee gieten.

De PVA lijm droogt hier net wit op zag ik.

[ Voor 43% gewijzigd door YaaD op 14-11-2019 07:25 ]

bl44t

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YaaD schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:28:
[...]

Hetgeen waar jij naar refereert had betrekking op het gieten van een "river" table. Dat wou ik destijd voor de salontafel maken. Hier wil ik de gaten die in het hout zitten, opvullen met giethars en vervolgens aflakken met skylt.

Omdat sommige gaten aan de zijkanten van de balken zitten, loopt het er nu via de kieren uit. Je kunt dus goed zien dat het hout niet overal goed is gelijmd en tegen elkaar heeft gezeten. Daar zoek ik nu een simpele oplossing voor.

[...]

Had ik inderdaad even kunnen vermelden. Ik wil graag de gaten in het blad opvullen met hars en de rest van het tafelblad met skylt aflakken.

De tafel wordt dus niet volledig bedekt met giethars, anders was ik voor de optie gegaan die @vso voorstelde.

Ik ga denk ik gewoon de naden met duct tape afzetten en maar gieten en de naden mee gieten.

De PVA lijm droogt hier net wit op zag ik.
ik snap(te) dat je geen rivier tafel wilt, maar met tape hebben ze vaak nog veel minder suc6, (lekkage) ik vermoed dat het komt omdat epoxy bij uitharden warm word. en (tape)lijm + hitte is niet de beste combo.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35
jordyyyys schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:59:
Vraagje, ik heb in mijn badkamer een douchebak, die zit redelijk dicht tegen de ombouwing van het toilet. Er zit een kier van ongeveer 4-5 centimeter tussen. Nu kan ik met mijn kit pistool daar dus niet kitten omdat ik hem niet schuin kan houden.

Wat zijn de alternatieven? Of hoe kan ik wel met mijn kitpistool hiertussen komen?
Je hebt flexibele kitspuitmondjes bij de hornbach
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8271059/artikel.html

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 14-11-2019 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@jordyyyys

Draaibare spuitmondjes zijn inderdaad handig.

Wil je een speciale hoek (of gewoon omdat je geen draaibare bij de hand hebt) dan kun je er zelf simpel een maken.
Snij een tuitje door in een hoek van ca 45 graden in het hele dikke stuk(onderkant) vanaf ca 1 cm van het schroefdraad,
Pak beide stukken in één hand met de snijvlakken naast elkaar en haal even een vlam/aansteker langs de randen tot je het plastic ziet smelten. Dat gebeurt haast gelijk en de rand wordt dan bol.
Plak nu (snel) de bovenkant 180 graden gedraaid op de onderkant, goed tegen elkaar duwen (de gaten zijn altijd even groot) en laat het afkoelen terwijl je het vasthoudt.
Rest alleen na opschroeven op de koker het puntje nog bij te snijden in de juiste kithoek en gatgrootte.

De snijhoek bepaalt hoe je eindhoek is: 45 graden geeft een haakse tuit. minder dan 45 graden een hoek groter dan 90 graden, en meer dan 45 graden een tuit die terugstaat "naar beneden"

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2019 13:13 ]

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-05 18:35
Vraagje: ik heb een designradiator in de badkamer en deze begint aan de onderkant een beetje te roesten. Kan je ook alleen de onderkant schuren, primen en verven of levert dit problemen op en moet je gelijk de hele radiator behandelen? Ik hoop het eerste anders wordt het een rotklusje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:02

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Milo85 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:59:
Vraagje: ik heb een designradiator in de badkamer en deze begint aan de onderkant een beetje te roesten. Kan je ook alleen de onderkant schuren, primen en verven of levert dit problemen op en moet je gelijk de hele radiator behandelen? Ik hoop het eerste anders wordt het een rotklusje....
Ja, dat kan... maar dan krijg je kleurverschil/aanzet. Als je dit overweegt zou ik het ook spuiten ipv met de handschilderen

Revive the guild!

• Milo85
@Jelte,89 Kleurverschil vind ik op zich niet zo erg aangezien het aan de onderkant is en uit het zicht.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43

BCC

Afhankelijk van het model zou je ook bijvoorbeeld de onderste 5 lamellen in een totaal andere kleur kunnen verven.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Milo85 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:26:
@Jelte,89 Kleurverschil vind ik op zich niet zo erg aangezien het aan de onderkant is en uit het zicht.
Afhankelijk van de prijs van de designradiator (ze kunnen nogal duur zijn), zou je ook kunnen overwegen om hem te laten zandstralen en zelf te spuiten (of te laten coaten). Dat scheelt je in ieder geval al het ellendige schuurwerk, prijs valt denk ik wel mee. Is natuurlijk ook sterk afhankelijk van hoeveel lamellen etc. er aan zitten. Is alleen niet erg interessant als het een radiator is van €100 gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

milo, je kan het makkelijk / moeilijk doen ..

ik zou de roestplekken behandelen met antiroest primer oid lees de instructies. .. en dan met een schuur papiertje lichtjes opschuren en dan verven .. hoeveel je doet ligt aan jou duh ..

ik zou voor nu (winter) bv gewoon dichtdraaien en dan de antiroest eroverheen doen.. van de zomer je cv leiding leeg laten lopen en dan de radiator loskoppelen zodat je makkelijk kan verven.

Als je bv een nieuwe koopt let goed op de aansluiting dat dit overeenkomt

Tja vanalles

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52
fommas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:02:
[...]

Weet niet waar je leest of ze opmaat gemaakt kunnen worden? Maar als ik ze opzoek lijken met het gewoon profielen die je kan inkorten met een zaag, de eindkapjes zijn losse onderdelen zover ik kan zien. En anders gewoon een verkoper opbellen en je probleem uitleggen ?
Ik ga even opzoek naar een verkoper, thanks voor de tip! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ook maar wat leven in de brouwerij,

Allereerst wat meuk/voor het grijpen besteld

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kVRYlFo.jpg

Daarna een behuizing gemaakt voor de spotjes die onder het houthok komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HWnx2uA.jpg

Deze komen op een sensor en gaan aan wanneer ik thuis/naar buiten ga. Er komt ook een 2e sensor op het houthok en daarachter zitten de grondspots bij de veranda. Eveneens zijn deze beide ook te bedienen via de telefoon (dmv Sonoff)

met de kerstperiode wil vrouwlief wat kerstlampjes aanbrengen rond het houthok, hiervoor is de tijdschakelaar of dat klikaanklikuit setje

Revive the guild!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Warmtecamera binnen :D Het huilen is begonnen. ;(

De camera laat zelfs zien waar er houten latten achter de gipsplaten zitten en waar de schroeven in die latten zitten. Geen bijster goede isolatie. :P

Al mijn stopcontacten zijn ijskoud en in de keuken op het plafond zie je duidelijke plekken waar het nu in verwarmde staat onder de 10 graden is.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 15-11-2019 10:48 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:47:

De camera laat zelfs zien waar er houten latten achter de gipsplaten zitten en waar de schroeven in die latten zitten. Geen bijster goede isolatie. :P

Al mijn stopcontacten zijn ijskoud en in de keuken op het plafond zie je duidelijke plekken waar het nu in verwarmde staat onder de 10 graden is.
Een 'ik-moet-dit-ook-nog-doen' klusje.

Ik heb voornamelijk 1 plek op de bank waar je echt wel een koudeval voelt.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:47:

Welke heb je? Heb gezocht op 'warmtecamera' in dit topic, maar er kwam niks bovendrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ixl85 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:07:
[...]

Welke heb je? Heb gezocht op 'warmtecamera' in dit topic, maar er kwam niks bovendrijven.
Ik heb een Seek Thermal Compact. Uit Oostenrijk voor 218 euro. Stuk goedkoper dan in Nederland.

Prachtig om te zien dat als je over de vloer loopt, je 10 seconde later nog precies kan zien waar je voeten hebben gestaan. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Tip van Flip: vaak heb je zo'n camera maar één of twee keer nodig. Ik heb pasgeleden een Flir warmtecamera geleend via Peerby voor € 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hulkkonen schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:19:
Tip van Flip: vaak heb je zo'n camera maar één of twee keer nodig. Ik heb pasgeleden een Flir warmtecamera geleend via Peerby voor € 15.
Ik ga mijn huis(uit 1917) van boven tot onder aanpakken. Dan is het erg fijn om te zien waar zwakke punten zijn terwijl je bezig bent en wat het resultaat is als je een sectie hebt gedaan. Werk zal verspreid worden over een jaar. Dan is het fijn om er een klaar te hebben liggen.

Daarnaast zijn die dingen ook super handig om verstoppingen, lekkages en andere dingen te zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ixl85 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:07:
[...]

Heb je dit topic al gezien dan? [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:10
Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen maar ik zit met het volgende:

Mijn zus is er achtergekomen dat de CV ketel water verliest. Als je hem tot 1.8 bar vult, dan staat de meter binnen 30 min op 0. Er is dus ergens lekkage.

Gister is er een monteur geweest en die heeft de ketel gecontroleerd. Dit was allemaal in orde volgens hem.

-Overdrukventiel
-Inlaatcombinatie
-afvoer van water vanuit de ketel was ook niks te zien.

Het lek moet dus ergens anders zijn. Nu hebben ze radiatoren op de tweede verdieping en op zolder. Hier is ook niks te zien. In de woonkamer + keuken hebben ze vloerverwarming. Nu was mijn idee om de groepen uit te zetten op de verdeler. CV bijvullen en kijken of de druk dan alsnog wegvalt. Mijn vraag is: kan dit of moet ik nog iets anders bij de verdeler doen?

Dit is hem:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3vs8ujhk1h.26.19.jpeg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Possible Expansievat kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@zonoskar De CV monteur is geweest.. Weet niet zeker of hij daar ook naar heeft gekeken.

ik zal het vanavond nog een keer controleren. Maar ik zou dus aan boven en onderkant 2 verschillende geluiden moeten horen als hij gevuld is toch ? (Als ik er op tik)

[ Voor 48% gewijzigd door Possible op 15-11-2019 16:57 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Meestal kun je dat wel horen. Even tegen het expansievat aan tikken en je hoort snel genoeg of het expansievat vol water zit :)

Oké, soms kun je het ook zien. Bij mijn net gekochte huis (waarvan ik wist dat ik de cv ging slopen) kwam door het gewicht de bovenste bout van de beugel al uit de muur zetten en trok hij de tegels mee. Dat expansievat zat duidelijk helemaal vol ...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik zal het expansievat checken. Maar is het in principe voldoende om de groepen uit te zetten ? Moet ik ook nog wat doen met de draaiventielen die aan de onderkant zitten (dicht draaien) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Possible
Inderdaad klinkt de leidingkant vol en de losse kant hol. Daar zit een rubber ballon die de druk op kan nemen. Soms zit er ook een ventieltje aan die onderkant zodat je de ballondruk kan instellen.
Bij een lekke ballon klinkt alles massief/vol
Bij een defect expansievat kan het systeem de druk niet kwijt en gooit het via de overdruk er uit.
Alleen gaat dat geleidelijk, je zit niet gelijk op 0. Het ventiel opent bij 3 bar en sluit daar eigenlijk ook weer op.

Het kan wel een combinatie zijn van expansievat én defect overdrukventiel.
Als het ventiel blijft hangen door ouderdom/vervuiling/kalk raak je inderdaad in één keer de druk kwijt. En aangenomen dat dat ventiel op het riool loost zie je daar niets van.

Heb je je zus al naast dat ventiel gezet nadat je bijgevuld had? Een half uur met sociale media moet vol te houden zijn. Als hij loost hoor je dat gelijk. Evt even in een emmer laten lozen als dat kan.

Is je expansievat defect (hoofdoorzaak), vervang gelijk het overdrukventiel, die kosten een paar euro en het systeem is dan toch al leeg (leeg is anders dan drukloos)

Bij een gat in de vloerverwarming zou je water in de mantel omhoog moeten zien komen.
Ik vermoed ook niet dat daar het probleem zit. Wil je zekerheid dan moet je zowel aanvoer als retour van een groep sluiten. Anders kan de druk van voor of van achter toch bij het gat.

Heb je de kruipruimte gecheckt op een lekke koppeling/doorgeroeste leiding? Daar lijkt me eerder het probleem te liggen als je zonder waterschade binnen no-time de druk kwijt bent.

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Voor de Flir zoekers, er zijn ook mobiele telefoons die zo’n camera hebben en die zijn redelijk nauwkeurig, zeker binnen het bereik van -10 tot 30gr. En dat is toch wel zo’n beetje de max in/rondom je huis.

Volgens mij heeft CAT deze telefoons

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jelte,89 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:54:
Voor de Flir zoekers, er zijn ook mobiele telefoons die zo’n camera hebben en die zijn redelijk nauwkeurig, zeker binnen het bereik van -10 tot 30gr. En dat is toch wel zo’n beetje de max in/rondom je huis.

Volgens mij heeft CAT deze telefoons
Klopt! Collega heeft er een. Werkt aardig goed, maar zit wel aan de onderkant van de markt met hoeveel pixels er in zitten. Kan je voor die prijs beter een standalone of USB opzet apparaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Teijgetje bedankt voor je reactie.

Ik heb de kruipruimte gecontroleerd maar daar was niks te zien. Het grond water staat daar wel mega hoog dat je er kan zwemmen :X

Het expansievat is vervangen door de monteur gister en is nu in orde.

Ik heb de groepen dichtgezet van de vloerverdeler maar helaas liep de druk snel terug van 1.8 naar 1.3 in 15 mijn tijd.

Maandag komt de aannemer die het huis 2.5 jaar geleden heeft gebouwd. Ze gaan dan de leidingen onder druk zetten om te kijken of er ergens een lekkage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Possible
Heel apart, en je weet zeker dat dat grondwater is? ;)

Als het overstortventiel niet vervangen is zou ik dat zelf even doen.
Als het expansievat stuk is dan krijgt dit ventiel als eerste een knauw.
Mocht het daar aan liggen dan kan je het voor 5 euro oplossen. Ligt het daar niet aan dan kost het maar 5 euro.
Met een beetje mazzel heeft je zus dan van het weekend al weer ww en verwarming.

Want wat de aannemer komt doen doe je zelf ook al, al vul je hem bij tot 1,8 ipv maximale druk van de waterleiding.
Je ziet nergens lekkage zeg je, dat zou je al lang moeten hebben gezien.
Kun je wel alle leidingen volgen overal?
Zo te zien is eea kunststof, kun je die een beetje volgen? Zijn er echt nergens vochtplekken wat op een slechte perskoppeling kan duiden? In de vloer, wand of plafond?

Je zou met maximale druk/kraan aan, nog eens kunnen kijken in de kruipruimte of je het hoort druppen.
Dan zou je ook moeten kunnen horen of het overdrukventiel (te vroeg) opent en laat sluit.
3 bar haalt de meeste waterleidingdruk echter niet, het overdrukventiel zou gesloten moeten blijven.
Maar omdat er zo druk op het systeem blijft zou je ergens de lekkage toch op moeten kunnen merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Teijgetje de leidingen liggen allemaal in de vloer gegoten dus dat kan ik helaas niet zien. Wat is wel heb gezien is dat de afvoer van de overdruk ventiel aan het druppelen was, maar de ketel stond toen wel aan.

Maar goed, nu thuis en ze gaan het maandag uitzoeken. Anders stuur ik gewoon de link nog even zodat ze deze kunnen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Possible schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:44:
@Teijgetje de leidingen liggen allemaal in de vloer gegoten dus dat kan ik helaas niet zien. Wat is wel heb gezien is dat de afvoer van de overdruk ventiel aan het druppelen was, maar de ketel stond toen wel aan.
Die hoort niet te druppelen, het overstortventiel is een beveiliging voor als de druk hoger dan 3 bar wordt.
Bij normale bedrijfsdrukken van 1-2,5 bar moet het dus afsluiten.
Met wegdruppelen verlies je water en dus druk, als het snel druppelt dan kan dat best snel gaan.
Die afvoer zit toch niet ook aan de ketelafvoer neem ik aan? Gas verbranden geeft water in de ketel dat normaal ook weg drupt. Dus dat je je vergist wat er precies drupt?

Je kan even een paar keer de rode knop van de overstort langzaam ronddraaien, liefst met druk er op, zodat hij open en dicht gaat en eventueel vuil op de zitting weggespoeld wordt. Let er wel op dat het water dat er uit spuit weg kan in het riool. Doekje er omheen tegen spatten, of je hand.

Maar wat ik zelf zou doen (of eigenlijk standaard doe, voor 4,20 kan ik zelfs zonder reparaties de installatie niet aftappen, weer vullen, ontluchten en in bedrijf stellen) is even dat ventiel vervangen.
Als de druk er af is is leegtappen tot dat punt simpel, gewoon de rode knop gedraaid houden totdat er geen water meer uit komt, en dan is het deze er uit draaien en een nieuwe met teflontape (liever loctite 55) er in draaien.

Overigens is vullen tot 1,5 bar meer dan genoeg.
Het is een gesloten systeem waarin door de warmte de druk toeneemt.
Normaal ontsnapt er geen druk en zou je zelfs aan 1 bar genoeg hebben (daaronder schakelt de ketel normaal in storing) .
Iets minder druk is ontlastend voor alle koppelingen en ook het uitzetten zal iets minder zijn/minder geluid maken.
Bovendien loopt de druk niet te hoog op zodat bij geen problemen het overdrukventiel al water weg laat zodat de maximale druk in het systeem onder de drie bar blijft.
En check gelijk of de ketel een automatische ontluchter heeft, sommige ketels hebben deze inwendig, andere hebben hem bovenop. meestal zit daar een ontluchter met een sleuteltje.
Steeds een beetje lucht in de warmtewisselaar na bijvullen en opstarten is een mogelijk kans op een defect.
En zo verdwijnt lucht altijd uit het systeem/ketel als dat rondgepompt wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 16-11-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nou dat is niet altijd waar.

Als de vulpunt beneden is en daar staat hij op 1,5 bar en de ketel staat op zolder dan is de druk daar onder de 1 bar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@nokiaan958GB
Voor een drinkwaterinstallatie heb je gelijk, beneden 1,5 bar kan best op een hogere verdieping 1 bar uit de kraan geven.
Voor een open kolom heb je ook gelijk, de druk onderin is hoger door de luchtdruk en de waterkolom erboven.

Bij een gesloten systeem is de druk overal gelijk. Beneden 1,5 bar is boven 1,5 bar.

(Anders had iedereen met een vulpunt met manometer beneden en de ketel boven wel een omrekentabel gekregen, hoeveel extra druk je moet geven.
Of zou bij een druk van bv 3 bar in het systeem boven, beneden het bv 4 bar zijn en zou de benedenverdieping dus aan veel hogere eisen moeten voldoen als hogere verdiepingen om niet te gaan lekken.)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Teijgetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:58:
[...]

Je kan even een paar keer de rode knop van de overstort langzaam ronddraaien, liefst met druk er op, zodat hij open en dicht gaat en eventueel vuil op de zitting weggespoeld wordt. Let er wel op dat het water dat er uit spuit weg kan in het riool. Doekje er omheen tegen spatten, of je hand.
9 van de 10 keer blijft de overstort lekken als deze open geweest is.
Er aan gaan draaien zou ik niet doen.
Is het wel de overstort die drupt en niet de inlaatcombinatie?

Uitleg over druk en expansievat:
https://flamcogroup.com/m...on/whp_calc-attic_NLD.pdf

@Possible
Tikken tegen een expansievat kan een indicatie zijn, echter vaten met een lage voordruk willen nog wel eens vol klinken terwijl ze dan nog goed zijn.
Wat is het merk en type ketel en bouwjaar?

[ Voor 36% gewijzigd door edsandje op 16-11-2019 09:41 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:16
@Possible Het zou ook de warmtewisselaar kunnen zijn. Als die lek is loopt je ketel daar leeg en gaat het zo de afvoer van je condenswater in. Je zal dan nergens lekkage zien.
Bij mijn ouders was het een koppeling in een leidingsschacht die kapot was. Maar als zo snel druk verliest zou je wel ergens water moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
edsandje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:58:
[...]

9 van de 10 keer blijft de overstort lekken als deze open geweest is.
Er aan gaan draaien zou ik niet doen.
Hoezo zou je daar niet aan mogen draaien?
Als je hem test draai je hem ook.
Is hetzelfde systeem als een inlaatcombinatie voor een boiler, die staat de hele dag te lekken en sluit weer af. Kan je ook gewoon testen door aan de knop te draaien.
Lekkage komt door vuil op de klepzitting, dat kan wegspoelen als je de klep even lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Vanmorgen is er een gat in onze betegelde keukenvloer gekomen toen daar iets hards op viel.

Hoe kan ik dit het best opvullen? Tegel vervangen is geen optie.
Het gat is ongeveer 4x2 cm. Je ziet de lijmlaag eronder.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8agmnazxikuku.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je kan van die "Alabastine Sneldrogende Muurvuller" kopen, proberen een beetje donkergrijs te nemen en anders een beetje te kleuren met iets, en dat dan afsmeren en strak maken met een plamuurmes. Beetje handigheid kom je een heel eind.

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 16-11-2019 14:32 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom is het vervangen van de tegel geen optie? Ik denk dat je dit nooit onopvallend gerepareerd krijgt.

Tegel vervangen hoeft niet moeilijk te zijn: voegen rondom uitslijpen met een Dremel, rest van de tegel voorzichtig breken en dan eruit halen. Ondergrond egaal maken en nieuwe tegel erin plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een beetje voegsel nemen in donkergrijs. Mijn ervaring met Alabastine vuller is heel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@marc1111
Je kan proberen met voegcement de kleur te mengen door een kilo donker en lichter grijs te kopen en daar proefondervindelijk de goede kleur mee te krijgen als het opgedroogd is. (proefstukjes, je vult de vloer pas als je de goede kleur hebt)
Je kan ook een kleurverdieper daar op gebruiken als de kleur nat goed is en droog te licht, de kleurverdieper haalt het dan op naar de natkleur.

Als exact niet zo boeit zou ik snelcement nemen, dat is iets donkerder als je vloer waarschijnlijk, maar wordt keihard en hecht ook op die afgespatte kleurlaag.
Mengen, te vol stoppen, bijna geheel hard laten worden, vlak afsnijden met een los afbreekmes en dan voorzichtig met een spons nat geheel glad met de tegel schoonmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 16-11-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:28:
[...]

Hoezo zou je daar niet aan mogen draaien?
Als je hem test draai je hem ook.
Is hetzelfde systeem als een inlaatcombinatie voor een boiler, die staat de hele dag te lekken en sluit weer af. Kan je ook gewoon testen door aan de knop te draaien.
Lekkage komt door vuil op de klepzitting, dat kan wegspoelen als je de klep even lift.
Je mag daar aan draaien maar waarom zou je?
Alleen maar kans op lekkage.
Het is een veiligheidsventiel, net als een inlaatcombinatie.
Niet bedoeld om aan te draaien en waarom zou je dat willen testen?
Hooguit de installateur en niet een leek die niet weet wat het doet en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

ThinkPadd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:34:
Waarom is het vervangen van de tegel geen optie? Ik denk dat je dit nooit onopvallend gerepareerd krijgt.

Tegel vervangen hoeft niet moeilijk te zijn: voegen rondom uitslijpen met een Dremel, rest van de tegel voorzichtig breken en dan eruit halen. Ondergrond egaal maken en nieuwe tegel erin plakken.
Moet je nog wel de juiste tegels hebben liggen, ik heb nog een stel reserve maar verder ook niks. Hoe dan ook ga je het altijd zien.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Nieuwe bandschuurmachine gehaald, echter wilt een LED lamp in de gang nogal eens flikkeren als je hem inschakelt. Heeft dat met koolborstels oid te maken?

Het is wel een flinke verademing, de trap gaat nu een stuk sneller (met nadruk op sneller, nog niet erg snel) in een p.aar uur overdag zou ik al een heel eind moeten komen. Ik hou overigens de helft van de snelheid aan, bij een andere bandschuurmachine knalde het schuurpapier steeds los na een minuut of 2. Anders ben ik weer tig sets aan het kopen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
edsandje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:18:
[...]

Je mag daar aan draaien maar waarom zou je?
Alleen maar kans op lekkage.
Het is een veiligheidsventiel, net als een inlaatcombinatie.
Niet bedoeld om aan te draaien en waarom zou je dat willen testen?
Hooguit de installateur en niet een leek die niet weet wat het doet en waarom.
Wat een onzin.
Daar heb je ook geen kans op lekkage van, die is er al.
Dat ventiel moet gewoon afsluiten (en daarna).
En anders vervangen zoals ik al adviseerde (dat standaard gewoon te doen voor die 4,20.)

Waarschijnlijk lekt het overdrukventiel hier na een defect expansievat omdat er vuil is blijven steken.
Dat kan je weghalen/spoelen, misschien, door de rode knop tegen de klok in te draaien. Een paar keer zodat er water weg spuit.
Daar hoef je geen installateur voor te zijn.

En hier wordt juist uitgelegd wat het is, wat het doet, en dat je best de rode knop langzaam tegen de klok in kan draaien om proberen de klepzitting schoon te krijgen, zodat hij weer sluit en je niet hoeft te vervangen of een installateur hoeft te bellen om dit te vervangen.

Overigens voor kleine aftapwerkjes, alleen de ketel boven leeg, is het water weg laten lopen door het overdrukventiel, mits dat aangesloten is op een afvoer, zo ongeveer het makkelijkste wat er is.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 16-11-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:51:
[...]

Wat een onzin.
Daar heb je ook geen kans op lekkage van, die is er al.
Dat ventiel moet gewoon afsluiten (en daarna).
En anders vervangen zoals ik al adviseerde (dat standaard gewoon te doen voor die 4,20.)

Waarschijnlijk lekt het overdrukventiel hier na een defect expansievat omdat er vuil is blijven steken.
Dat kan je weghalen/spoelen, misschien, door de rode knop tegen de klok in te draaien. Een paar keer zodat er water weg spuit.
Daar hoef je geen installateur voor te zijn.

En hier wordt juist uitgelegd wat het is, wat het doet, en dat je best de rode knop langzaam tegen de klok in kan draaien om proberen de klepzitting schoon te krijgen, zodat hij weer sluit en je niet hoeft te vervangen of een installateur hoeft te bellen om dit te vervangen.

Overigens voor kleine aftapwerkjes, alleen de ketel boven leeg, is het water weg laten lopen door het overdrukventiel, mits dat aangesloten is op een afvoer, zo ongeveer het makkelijkste wat er is.
Als de overstort lekt moet je die vervangen. Mijn mening, geen onzin. Aftappen doe je niet met een overstort, alleen als die eruit moet.
Gezien je antwoorden bedoel je het goed maar iets met klok en klepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heb dat ook eens gehad, dat ik aan de overstort had gezeten (dom, dom, dom idd :$ ) en dat hij daarna bleef lekken (ik merkte dat druk in het systeem langzaam daalde over een paar weken). Heb hem toen vol open gezet om even flink door te laten stromen en toen in één klap dicht laten gaan (mijne heeft een hendeltje erop zitten). Daarna was het lekken over, ik vermoed dat er vuil in zat waardoor hij niet goed afsloot.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2019 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
edsandje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:11:
[...]

Als de overstort lekt moet je die vervangen. Mijn mening, geen onzin. Aftappen doe je niet met een overstort, alleen als die eruit moet.
Gezien je antwoorden bedoel je het goed maar]iets met klok en klepel.
Je zit blijkbaar op een hoge installateurs-toren, en andere installateurs zet je weg als "dom".
Als jouw dat voldoening geeft......prima.
Jouw antwoord van "klik weg, niet aanzitten, bel uw installateur" bevreemd me een beetje. (al ook weer niet want dan heb je goedbetaald werk als installateur aan iets simpels als dit)
Behalve dat je vindt dat een lekkend ventiel vervangen moet worden kan je niet uitleggen waarom dat niet zou mogen, flushen.
Misschien moet je gewoon alle antwoorden lezen, niet alleen de laatste. ;)

Dan had je ook al lang gelezen dat ik adviseerde dat ventiel te vervangen.
Maar dat je er niet aan mag zitten om te kijken of je met een flush het vuil er uit krijgt blijft grote onzin van jouw kant. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 16-11-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:32:
[...]
Was ze zelf ook al tegengekomen, maar hoopte ze nog bij een praxis te vinden. Die is dichterbij.
Mocht je ze nog zoeken: ze heten "dwarsmoeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:26:
[...]

Je zit blijkbaar op een hoge installateurs-stoel, en andere installateurs zet je weg als "dom".
Als jouw dat voldoening geeft......prima.
Jouw antwoord van "klik weg, niet aanzitten, bel uw installateur" bevreemd me een beetje. (al ook weer niet want dan heb je goedbetaald werk als installateur aan iets simpels als dit)
Misschien moet je gewoon alle antwoorden lezen, niet alleen de laatste. ;)

Dan had je ook al lang gelezen dat ik adviseerde dat ventiel te vervangen.
Maar dat je er niet aan mag zitten om te kijken of je met een flush het vuil er uit krijgt blijft grote onzin van jouw kant. ;)
Ik zet niemand weg als dom, maar als jij je installateur noemt en je voelt je aangesproken door mijn opmerking mijn excuses.
Verder lees ik alle berichten mee hoor dus je opmerking over vervangen is prima.
Teijgetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:23:
@Possible

Bij een gat in de vloerverwarming zou je water in de mantel omhoog moeten zien komen.
Ik vermoed ook niet dat daar het probleem zit. Wil je zekerheid dan moet je zowel aanvoer als retour van een groep sluiten. Anders kan de druk van voor of van achter toch bij het gat.
Mantelbuis bij vloerverwarming?
Teijgetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:32:
@nokiaan958GB
Voor een drinkwaterinstallatie heb je gelijk, beneden 1,5 bar kan best op een hogere verdieping 1 bar uit de kraan geven.
Voor een open kolom heb je ook gelijk, de druk onderin is hoger door de luchtdruk en de waterkolom erboven.

Bij een gesloten systeem is de druk overal gelijk. Beneden 1,5 bar is boven 1,5 bar.

(Anders had iedereen met een vulpunt met manometer beneden en de ketel boven wel een omrekentabel gekregen, hoeveel extra druk je moet geven.
Of zou bij een druk van bv 3 bar in het systeem boven, beneden het bv 4 bar zijn en zou de benedenverdieping dus aan veel hogere eisen moeten voldoen als hogere verdiepingen om niet te gaan lekken.)
Als jij een installatie vult tot 1,8 bar op de bovenste verdieping is 2 verdiepingen lager de druk echt wel hoger.

Flushen kan als risico geven dat hij blijft lekken, het is een veer belaste klep, afgesteld op ca 3 bar.
Als deze gebruikt wordt kan vuil op de zitting erin gedrukt worden en dus niet meer afsluit.

En ja dat is makkelijk cashen, maar als een overstort lekt is er meestal wel meer aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door edsandje op 16-11-2019 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@edsandje
Wbt de mantel van de vloerverwarming heb je gelijk. Ik meende mantels te zien.
En heb regelmatig water uit een mantel zien komen bij kunststof leidingsystemen aangesloten op een verdeler. Inderdaad vaak dan geen vloerverwarming.

Wbt mogelijke lekkage als je het ventiel test ook, maar dat is geen reden om er niet aan te zitten.
Bovendien was hier al een lekkende overstort.
Hooguit kan je er bij vermelden dat je dat flushen doet bij een afgekoelde installatie, zodat je geen heet water hebt. Dat hij uit staat lijkt me logisch.

Een overstortventiel hoort te werken, vrijwel alle ketelfabrikanten hebben dan ook in hun handleiding staan dat je dat verplichte ventiel (1x per jaar) moet testen.
Ook al zeggen de ventielfabrikanten dat dat niet hoeft en jij dat je dat nooit moet/mag doen.
Dat doe je dus door tegen de klok in te draaien, zachtjes geeft een stroompje, hard doordraaien opent de klep maximaal en laat hem weer op de zitting "springen".
En dat is een heel normale manier om te kijken of je een lekkend ventiel weer sluitend kan krijgen, na enkele malen herhalen weet je dat. Meestal zit er een stukje kalk dwars.
De klep gaat daar niet stuk van en het terug laten springen kan kalk vergruizen zodat de klep weer sluit.
En als dat niet werkt dan moet je vervangen.

Hier wordt het voor je uitgelegd met foto`s.
Hier hoe je een inlaatcombinatie test, de ontlastklep werkt hetzelfde als een overstortventiel.

Dat jouw mening is dat je er niet aan moet zitten of testen, en zeker niet door mag aftappen, zie ik, (en anderen, ik kan je nog veel meer links er over geven) dus heel anders.
Zo`n klep moet gewoon werken.

Maar blijf er gerust af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Teijgetje
Ik blijf er zeker vanaf 😎
En ik weet hoe ze werken, die info van een klus website heb ik niet nodig. 😜

Maar goed, we kunnen hier nog wel 5 pagina's vullen maar daar is niemand mee geholpen.
@Possible heb je al meer ontdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik word een beetje simpel van mijn collectie boren, alleen de SDS boren zijn van goede kwaliteit, de rest is een zooitje van kromme, onscherpe boortjes....
Wat is jullie ervaring met borensets? Idealitair zou ik een set willen hebben met alle gangbare metaal, steen en hout boren. Welk merk/ set zou ik dan het beste kunnen halen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
ThinkPadd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:34:
De tegel loopt door onder de ombouw van de inbouw kasten. Die ombouw zit gelijmd en rondom de kast. Daar wil ik niet aanzitten. Optie zou dan zijn om de tegel langs de ombouw door te slijpen maar wil het risico op verdere beschadigingen laag houden.

Komend jaar willen we de vloer vervangen dus voor nu is het vooral van belang dat het weer vlak wordt. Het is nu scherp en dat is met regelmatig blote kindertenen in de keuken geen handige situatie.

Ik ga eens kijken naar wat voegsel of snelcement. Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Atlas Ik zou het hier even vragen: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4
Dit topic is meer om te laten zien hoe mooi je geboorde gat is geworden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@edsandje nee helaas niet. Ik heb verder geen tijd meer gehad om dingen te controleren. Het expansievat is goed. Is ook vervangen namelijk. Nergens boven is een lek te zien. Wellicht nog in een muur waar ze naar beneden lopen. In de kruipruimte is ook niks te zien. Maandag komt het bouwbedrijf langs om te zien hoe een wat. Het huis is in 2016 gebouwd dus nog erg nieuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 08:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Wij hebben een huis gekocht. Nu ben ik aan het kijken voor het vervangen van de vloer van de benedenbedieping. Langs de schuifpui en raam tot de grond ziet de constuctie er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tkx8gXnqNopCDcr1EYDJsmr0/full.jpg

Het stelkozijn (zo heet het geloof ik) zit op gelijke hoogte met de dekvloer. Wat is er voor nodig om overheen te kunnen tegelen (keramisch parket) tot aan de pui?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 10:15
Atlas schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:34:
Ik word een beetje simpel van mijn collectie boren, alleen de SDS boren zijn van goede kwaliteit, de rest is een zooitje van kromme, onscherpe boortjes....
Wat is jullie ervaring met borensets? Idealitair zou ik een set willen hebben met alle gangbare metaal, steen en hout boren. Welk merk/ set zou ik dan het beste kunnen halen? :)
Heller heeft hele mooie sets! Wel per categorie (uiteraard), dus hout, metaal en steen/beton.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_Brake_ schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:52:
[...]

Heller heeft hele mooie sets! Wel per categorie (uiteraard), dus hout, metaal en steen/beton.
Heller is zeker oké, steenboren van Carat gebruik ik het meest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

breinonline schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:37:
Wij hebben een huis gekocht. Nu ben ik aan het kijken voor het vervangen van de vloer van de benedenbedieping. Langs de schuifpui en raam tot de grond ziet de constuctie er zo uit:
[Afbeelding]

Het stelkozijn (zo heet het geloof ik) zit op gelijke hoogte met de dekvloer. Wat is er voor nodig om overheen te kunnen tegelen (keramisch parket) tot aan de pui?
Niks? Gewoon overheen tegelen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 93986 schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:22:
[...]

Niks? Gewoon overheen tegelen. :?
Dank. Ja, het lijkt een stomme vraag maar ik was aan het twijfelen gebracht omdat de vorige bewoners het stuk van het stelkozijn hebben bekleed met een soort houten plaat en dan op het beton wel tegels.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 09:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

breinonline schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:39:
[...]

Dank. Ja, het lijkt een stomme vraag maar ik was aan het twijfelen gebracht omdat de vorige bewoners het stuk van het stelkozijn hebben bekleed met een soort houten plaat en dan op het beton wel tegels.
Schuifpui is wellicht later geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nee, dat is vanaf de bouw gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boven mijn raamkozijn zitten houtwolcementplaten met een laagje gips (stucwerk) er overheen.

Heeft een van jullie een suggestie hoe ik hier raambekleding aan kan ophangen? (Jaloezieën waarschijnlijk.) Het is superlicht klotespul, dus gewone pluggen trek ik er waarschijnlijk zo weer uit.

Er zijn helaas niet echt andere mogelijkheden om raambekleding op te hangen op die plek. Vrij ingewikkeld raamkozijn, met ook nog ‘s een ventilatierooster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ByteMe_ schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:33:
Nieuwe bandschuurmachine gehaald, echter wilt een LED lamp in de gang nogal eens flikkeren als je hem inschakelt. Heeft dat met koolborstels oid te maken?

Het is wel een flinke verademing, de trap gaat nu een stuk sneller (met nadruk op sneller, nog niet erg snel) in een p.aar uur overdag zou ik al een heel eind moeten komen. Ik hou overigens de helft van de snelheid aan, bij een andere bandschuurmachine knalde het schuurpapier steeds los na een minuut of 2. Anders ben ik weer tig sets aan het kopen.
Je weet dat er een pijl staat op de binnenkant van de band? :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Possible schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:52:
Ik heb de kruipruimte gecontroleerd maar daar was niks te zien. Het grond water staat daar wel mega hoog dat je er kan zwemmen :X
hmm heb jij 50 Kuub water in je cv zitten ??? of is je installatie auto-vullend ??? beide gok ik 0,0001% kans zeg maar.. denk dat je cv max 300 L bevat.. en dat is erg ruim.. dat resulteert IMHO niet in een verzopen kruipruimte. hoge waterstand lijkt me ook niet echt "reëel'

schrijf op je watermeter ASAP je waterstand op en controleer na paar uur c.q 12/24 uur je verbruik .. als dat 1 a 2 kuub hoger ligt en je bent niet uren onder de douche geweest .. sluit je kraan af.. dan heb je een lekkage na de meter. (zo niet waarschuw je buren ook ff)

FYI je kan je waterbedrijf bellen en melden dat je een vermoeden van lekkage hebt in je kriupruimte ..
ze komen dan (gratis) meten en vertellen je of het hemel/grond of drinkwater is.

Ongeacht je druk meting zou ik zoiezo het wel melden en laten testen .. zeker met een hoge waterstand en vrieskou .. op komst

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
vso schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:33:
[...]
hmm heb jij 50 Kuub water in je cv zitten ??? of is je installatie auto-vullend ??? beide gok ik 0,0001% kans zeg maar.. denk dat je cv max 300 L bevat.. en dat is erg ruim.. dat resulteert IMHO niet in een verzopen kruipruimte. hoge waterstand lijkt me ook niet echt "reëel'

schrijf op je watermeter ASAP je waterstand op en controleer na paar uur c.q 12/24 uur je verbruik .. als dat 1 a 2 kuub hoger ligt en je bent niet uren onder de douche geweest .. sluit je kraan af.. dan heb je een lekkage na de meter. (zo niet waarschuw je buren ook ff)

FYI je kan je waterbedrijf bellen en melden dat je een vermoeden van lekkage hebt in je kriupruimte ..
ze komen dan (gratis) meten en vertellen je of het hemel/grond of drinkwater is.

Ongeacht je druk meting zou ik zoiezo het wel melden en laten testen .. zeker met een hoge waterstand en vrieskou .. op komst
Ik kan het voorleggen maar denk niet dat het dat is. Ze zijn met 5 personen en toevallig meter opgenomen.. was 111 kuub water voor een jaar.

Ik woon in Friesland waar we kleigrond hebben. Dat is gewoon een nadeel omdat water niet echt weg kan... Tuin is ook altijd zeiknat hier..

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 17-11-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Jellabie schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:26:
[...]

Je weet dat er een pijl staat op de binnenkant van de band? :)
Serieus :')

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Iemand probeert je oprecht te helpen, weliswaar met een open deur maar het gebeurt ongetwijfeld, en je reageert met een :') smilie?
Lekker joh.

Jellabie +1

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 18-11-2019 07:04 ]

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Atlas schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:34:
In het kader van goed maar betaalbaar:
Bosch pro (die in de grijze doosjes).

[ Voor 22% gewijzigd door ixl85 op 18-11-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Possible schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:08:
[...]

Ik kan het voorleggen maar denk niet dat het dat is. Ze zijn met 5 personen en toevallig meter opgenomen.. was 111 kuub water voor een jaar.

Ik woon in Friesland waar we kleigrond hebben. Dat is gewoon een nadeel omdat water niet echt weg kan... Tuin is ook altijd zeiknat hier..
ik heb ook een natte grond(gehad) infiltratie / grindkoffers gemaakt scheelt bergen met water in de tuin ..

tja als het je riool/HWA is en je kijkt naar je CV/Waterleiding ach .. het is maar weggegooid geld. terwijl de meting gratis is ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
vso schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:20:
[...]

ik heb ook een natte grond(gehad) infiltratie / grindkoffers gemaakt scheelt bergen met water in de tuin ..
Heb je wat meer info over hoe dat gedaan is, en wat het resultaat voor/na is?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
sOid schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:18:
Boven mijn raamkozijn zitten houtwolcementplaten met een laagje gips (stucwerk) er overheen.

Heeft een van jullie een suggestie hoe ik hier raambekleding aan kan ophangen? (Jaloezieën waarschijnlijk.) Het is superlicht klotespul, dus gewone pluggen trek ik er waarschijnlijk zo weer uit.

Er zijn helaas niet echt andere mogelijkheden om raambekleding op te hangen op die plek. Vrij ingewikkeld raamkozijn, met ook nog ‘s een ventilatierooster.
Je hebt ook raamdecoratie die met behulp van magneetstrippen aan het kozijn zelf worden bevestigd. Ideaal ook voor draai-/kiepramen.

Hier een linkje van een voorbeeld: https://www.raamdecokunststofkozijnen.nl/raamdecoratie-zonder-boren-of-schroeven/

Misschien is dit een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Widow schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:05:
[...]

Heb je wat meer info over hoe dat gedaan is, en wat het resultaat voor/na is?
Ja hoor

Ervoor was mijn tuin 30cm verzakt, vol met onkruid, een vijver en wat lelijke stenen.

Grof heb ik de tuin opgedeeld in 6 of 8 stukken, per stuk naar 80cm diepte gegraven (grondwater niveau)
en daar worsten van anti-worteldoek (stof fijngewoven..) gemaakt. Doek gevuld met restant stenen.. dicht geslagen en laag zand eroverheen .. "grindkoffer worsten" meest horizontaal alleen in een hoek ook een vertikale "put" .. de worsten liggen tegen elkaar aan.. soms beetje aarde ertussen.

Nu heb ik zelf nog EPS-100 platen van 10cm dik er in gelegd .. 10 tot 30cm onder stenen terras en 80cm onder de "tuin"

omdat ik de tuin ook nog op moest ho. gen heb ik hier op 30cm diepte een kronkelende drainge slang .. vanaf de hoek met vertikale put door de "tuin" gelegd.. deze slang is ingewikkeld met grind en doek ..

Ik kan nu zeg maar 5 min na een enorme regenbui op sokken naar buiten zonder dat ze nat worden..

ik heb heel bewust het puin zo diep mogelijk begraven (net boven grondwater niveau) zodat de volgende bewoner/tuinman er niet 1,2 last van heeft .. de EPS is tegen verzakken op advies van diverse ervaren grondwerker(s) en de ervaring van de buurvrouw .. en moet zeggen na 4 jaar is het 0,5cm verzakt .. en of dit nu inklinken is of iets anders ..

Zou ik je adviseren met een schep zoals ik gedaan heb te doen ? .. tja als je een jaar de tijd hebt waarom niet ? de EPS platen waren het duurst De tuin is nu wel onkruid/steen vrij en in de 4 jaar tijd heb ik absoluut geen spijt van de tijd en moeite die het gekost heeft .. sterker nog als ik 100,- kosten voor de rest heb is dat veel ..

ps ik heb ook bij mijn kruipruimte enorme "worst" neergelegd hierdoor is mijn kruipruimte ook droger. en is het zelfs inhuis behachenlijker.,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

vso schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:39:
[...]

Ja hoor

Ervoor was mijn tuin 30cm verzakt, vol met onkruid, een vijver en wat lelijke stenen.

Grof heb ik de tuin opgedeeld in 6 of 8 stukken, per stuk naar 80cm diepte gegraven (grondwater niveau)
en daar worsten van anti-worteldoek (stof fijngewoven..) gemaakt. Doek gevuld met restant stenen.. dicht geslagen en laag zand eroverheen .. "grindkoffer worsten" meest horizontaal alleen in een hoek ook een vertikale "put" .. de worsten liggen tegen elkaar aan.. soms beetje aarde ertussen.

Nu heb ik zelf nog EPS-100 platen van 10cm dik er in gelegd .. 10 tot 30cm onder stenen terras en 80cm onder de "tuin"

omdat ik de tuin ook nog op moest ho. gen heb ik hier op 30cm diepte een kronkelende drainge slang .. vanaf de hoek met vertikale put door de "tuin" gelegd.. deze slang is ingewikkeld met grind en doek ..

Ik kan nu zeg maar 5 min na een enorme regenbui op sokken naar buiten zonder dat ze nat worden..

ik heb heel bewust het puin zo diep mogelijk begraven (net boven grondwater niveau) zodat de volgende bewoner/tuinman er niet 1,2 last van heeft .. de EPS is tegen verzakken op advies van diverse ervaren grondwerker(s) en de ervaring van de buurvrouw .. en moet zeggen na 4 jaar is het 0,5cm verzakt .. en of dit nu inklinken is of iets anders ..

Zou ik je adviseren met een schep zoals ik gedaan heb te doen ? .. tja als je een jaar de tijd hebt waarom niet ? de EPS platen waren het duurst De tuin is nu wel onkruid/steen vrij en in de 4 jaar tijd heb ik absoluut geen spijt van de tijd en moeite die het gekost heeft .. sterker nog als ik 100,- kosten voor de rest heb is dat veel ..

ps ik heb ook bij mijn kruipruimte enorme "worst" neergelegd hierdoor is mijn kruipruimte ook droger. en is het zelfs inhuis behachenlijker.,
Heb je wat foto's hiervan? Klinkt creatief! :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Atlas schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:52:
[...]
Heb je wat foto's hiervan? Klinkt creatief! :)
Creatief ja .. maar zou ik het nog een keer doen .. NEE ;) foto's zijn eerder gepost in dit / voorgaande topic(s)
teminste de foto's die ik wilde delen :)

ik heb iets van 200 m3 voor 77m2 aan puin/zand/aarde verplaatst .. het grootste voordeel is dat je alles meteen goed kan aanleggen ,,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:25
Zijn er hier mensen die misschien 2 Wago 222-415 (5 voudige lasklem) kunnen missen? Ik vind het een beetje zonde om er veel verzendkosten voor te betalen en/of gelijk een doos van 40 stuks te moeten bestellen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Reinier

\o/

Die heb ik denk ik nog wel, maar ook de superieure 221-415 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Reinier schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:43:
Nog makkelijker te verzenden :) Dan mogen het er ook 4 zijn, dan vervang ik die andere 222-415 gelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Reinier schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:43:
Kun je uitleggen waarom je de 221 superieur noemt tov de 222?
Ik vind die met die hendels juist veel gemakkelijker en gebruik ze echt overal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 13:59

Exigence

dnkroz

Atlas schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:49:
[...]

Kun je uitleggen waarom je de 221 superieur noemt tov de 222?
Ik vind die met die hendels juist veel gemakkelijker en gebruik ze echt overal :P
De 221 heeft ook hendels, maar is een stuk compacter (platter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Reinier

\o/

Wat @Exigence zegt. Als elke mm3 telt, bijvoorbeeld als je een kleine led-dimmer plus tipschakelaar in een inbouwdoows wilt plaatsen, dan lukt het met 221's nét iets makkelijker.

En ze zijn semitransparant waardoor je ziet of de connectie goed is, al vind ik dat maar een klein voordeel.

@CurlyMo PM me je adres dan stuur ik er een paar op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

CurlyMo schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:33:
Zijn er hier mensen die misschien 2 Wago 222-415 (5 voudige lasklem) kunnen missen? Ik vind het een beetje zonde om er veel verzendkosten voor te betalen en/of gelijk een doos van 40 stuks te moeten bestellen.
Je kan ook naar buiten gaan en even een doe-het-zelf zaak binnen wandelen? Daar kan je ze ook per 5 kopen :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wou net zeggen. Die dingen liggen in elke bouwmarkt in kleine hoeveelheden verpakt. Overigens is het onzin bij alleen VD die wago's met klemmetjes te gebruiken. Daar heb je andere wago's voor die een fractie van de prijs kosten.

[ Voor 46% gewijzigd door Kaasplank op 18-11-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Exigence schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:54:
[...]

De 221 heeft ook hendels, maar is een stuk compacter (platter).
Oops, ik had de hendels gemist :) Qua betrouwbaarheid zijn ze dus hetzelfde?
Dan is het wel interressant om ze eens om te gaan wisselen qua ruimte, soms is het idd proppen met die 222's... Als ik die 221's net zo goed (en betrouwbaar!) kan inzetten is dat een nobrainer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 10:41
Die met 5 klemmen is inderdaad goed verkrijgbaar. Twee klemmen alweer lastiger. Maar ja, ze werken zo fijn, dat ik afgelopen week toch gewoon een doos van 100 besteld heb. Ben druk bezig met elektra en had er snel tellend al enkele tientallen nodig. Nu met het vervangen van schakelmateriaal kom ik een aantal doorgeluste draden tegen, die ik nu een stuk compacter in de dozen kan krijgen, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
vso schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:39:
[...]

Ja hoor

In mijn vorige huis had ik ook een drainage slang in de tuin liggen. Deze was van kokos vezel. Ik had 2 stukken terras van keramische tegels in gewapend beton (lag op klei, moest dus super stabiel liggen). De tegels liepen naar het midden van de tuin, waar een lange strook kunstgras lag (diagonaal).
Kunstgras lag op drainageplaten (honingraad met een soort spinnenrag ertussen. Hier een dikke laag metselzand onder wat in een V liep. Onder in de V liep de drainage slang naar de afvoer. Alles was altijd heerlijk droog.
Helaas heb ik de fotos niet bij de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jellabie schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:04:
[...]

Je kan ook naar buiten gaan en even een doe-het-zelf zaak binnen wandelen? Daar kan je ze ook per 5 kopen :P
Ik had vanzelfsprekend even op de site van de lokale bouwmarkten gekeken ;)

Oeps, Je hebt gelijk. Het merk is dan opeens Gamma :s Vandaar dat ik ze niet vond.

https://www.gamma.nl/asso...-voudig-5-stuks/p/B601526

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 18-11-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
CurlyMo schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:21:
[...]

Ik had vanzelfsprekend even op de site van de lokale bouwmarkten gekeken ;)

Oeps, Je hebt gelijk. Het merk is dan opeens Gamma :s Vandaar dat ik ze niet vond.

https://www.gamma.nl/asso...-voudig-5-stuks/p/B601526
Ik lach me altijd helemaal stuk met die prijzen 8)7

Koop ze gewoon hier (of bij welke elektra winkel dan ook). 1 doosje voor 3 draden, eentje voor 4 eentje voor 5 en heb ze altijd bij de hand:
https://www.groepenkastcompleet.nl/wago-lasklemmen

5 stuks voor bijna 6 euro... Pfff :F :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ixl85 schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:57:
[...]

In mijn vorige huis had ik ook een drainage slang in de tuin liggen. Deze was van kokos vezel. Ik had 2 stukken terras van keramische tegels in gewapend beton (lag op klei, moest dus super stabiel liggen). De tegels liepen naar het midden van de tuin, waar een lange strook kunstgras lag (diagonaal).
Kunstgras lag op drainageplaten (honingraad met een soort spinnenrag ertussen. Hier een dikke laag metselzand onder wat in een V liep. Onder in de V liep de drainage slang naar de afvoer. Alles was altijd heerlijk droog.
Helaas heb ik de fotos niet bij de hand
belangrijkste is dat je voorkomt dat de drainageslang volloopt met zand, dat kan op jou manier of met doek ..

de grindkoffer/infiltratieput is meer een "luchtbel" lees het lucht tussen de stenen .. die ervoor zorgt dat een grote plas water een locatie heeft om naar toe te vloeien .. het doek zorgt hiervoor voor voldoende filtering dat er geen zand in de plaats van het lucht komt zodat het effect weg is..

De EPS platen 2m x 1m zorgen ervoor dat er voldoende opwaartse druk is waarbij de verzakking tegengewerkt word oid..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Nou het lek is gevonden ....

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a2sn3swm09.jpg

Ben benieuwd wat er nu mis is gegaan bij mn zwager / zus.. Die leidingen lopen natuurlijk in de dekvloer. Dit plafond is namelijk van de 1e verdieping bij de badkamer.

Bouwbedrijf komt nu weer langs..

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 18-11-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:34
Lijkt een beetje op een accuboormachine :X
Pagina: 1 ... 68 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.