Die hoort niet te druppelen, het overstortventiel is een beveiliging voor als de druk hoger dan 3 bar wordt.
Bij normale bedrijfsdrukken van 1-2,5 bar moet het dus afsluiten.
Met wegdruppelen verlies je water en dus druk, als het snel druppelt dan kan dat best snel gaan.
Die afvoer zit toch niet ook aan de ketelafvoer neem ik aan? Gas verbranden geeft water in de ketel dat normaal ook weg drupt. Dus dat je je vergist wat er precies drupt?
Je kan even een paar keer de rode knop van de overstort langzaam ronddraaien, liefst met druk er op, zodat hij open en dicht gaat en eventueel vuil op de zitting weggespoeld wordt. Let er wel op dat het water dat er uit spuit weg kan in het riool. Doekje er omheen tegen spatten, of je hand.
Maar wat ik zelf zou doen (of eigenlijk standaard doe, voor 4,20 kan ik zelfs zonder reparaties de installatie niet aftappen, weer vullen, ontluchten en in bedrijf stellen) is even dat ventiel vervangen.
Als de druk er af is is leegtappen tot dat punt simpel, gewoon de rode knop gedraaid houden totdat er geen water meer uit komt, en dan is het deze er uit draaien en een nieuwe met teflontape (liever loctite 55) er in draaien.
Overigens is vullen tot 1,5 bar meer dan genoeg.
Het is een gesloten systeem waarin door de warmte de druk toeneemt.
Normaal ontsnapt er geen druk en zou je zelfs aan 1 bar genoeg hebben (daaronder schakelt de ketel normaal in storing) .
Iets minder druk is ontlastend voor alle koppelingen en ook het uitzetten zal iets minder zijn/minder geluid maken.
Bovendien loopt de druk niet te hoog op zodat bij geen problemen het overdrukventiel al water weg laat zodat de maximale druk in het systeem onder de drie bar blijft.
En check gelijk of de ketel een
automatische ontluchter heeft, sommige ketels hebben deze inwendig, andere hebben hem bovenop. meestal zit daar een ontluchter met een sleuteltje.
Steeds een beetje lucht in de warmtewisselaar na bijvullen en opstarten is een mogelijk kans op een defect.
En zo verdwijnt lucht altijd uit het systeem/ketel als dat rondgepompt wordt.
[
Voor 31% gewijzigd door
Teijgetje op 16-11-2019 00:06
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.