lees het eerst ff doorD_Jeff schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:13:
Onder het mom van: Home Alone is een leuke film, maar nadoen niet aan te raden -- de volgende vraag:
Ik heb 2 ruimtes met een tussenmuurtje (ik vermoed gips) waar ongeveer op dezelfde locatie 3 wandcontactdozen zit (2x stroom - 1 in ruimte links, 1 in ruimte rechts) en 1 "lege" - links (daar zit nu een netwerkpotje in met 2 aansluitingen)
In de ruimte rechts wil ik de netwerkaansluiting spiegelen (ruimte links geen aansluitingen meer, maar naar ruimte rechts hebben op dezelfde positie).
Qua tools heb ik geen leiding/kabel-zoeker.
Iemand tips om dit handig aan te pakken, zonder een 220 scene uit Home Alone na te doen?
Tja zonder iets meer informatie word het lastig, stroom zal een aparte leiding vanuit de WCD hebben dan de netwerk aansluitingen .. dus kans is groot dat als je de WCD van de ethernet loshaalt je met je vinger ff in de verbindings kanaal kan "voelen" of de buis geribbeld is als er 1 aanwezig is .. zonder risico op electrocutie .. kom ik later op terug .. dit is puur ethernet verhaal... "google ff op hollewanddoos" ze zijn "rond"
tevens als je de deksel weghaalt kan je even kijken of je vermoeden correct is .. door met dezelfde schroevendraaier even langs de inbouwdooos (buitenzijde) te prikken .. gipsplaat is ongeveer 10mm dik ..
ps hieronder ga ik er van uit dat je wand "gips" of Ytong (gipsblokken) zijn
maar nu komt de "truuk" je kan 1 ethernet kabel splitsen naar 2 aansluitingen en bv 1 kabel als er ruimte zit in ergens .. een "hollewanddoos aan de andere kant in het gips bevestigen .. maar dit vergt wat "hobbywerk."
Je neemt een boor van 10 tot 15cm lang .. en boort aan de buitenkant van de wcd aan linkermuur door de muur .. niet in het midden maar 2 tot 3 cm erboven en eronder.(evenwijdig aan het midden van de buitenkant v.d doos.. in het midden zit namelijk je "verbinding" die je straks nodig hebt.. de gaten zijn je markeerpunten voor je rechter muur .. als je het goed doet kan je deze weer afdekken met een wcd afdekplaatje .. heb je de gaten teken je de hollewanddoos af op de muur ..
Als je de wanddoos hebt uitgetekend/uitgehakt enzo .. kan je met wat priegelwerk hem wegwerken en vastzetten ..
Maar nu zit je met probleem 2 heb je 2 utp kabels ben je blij, want je kan ieder een eigen wcd geven .. met 1 kabel zou ik de orginele kabel gebruiken om 2 nieuwe te trekken .. 3 of 4 kabels gaat het niet worden door een buis .. tenzij je via het plafond 2 nieuwe kan "toevoeren"
Nu kan je 2 dingen doen ..
je kan in de ethernet WCD de kabel splitsen in:
- 4 ader paren per "aansluiting" maar dit resulteert wellicht in een 2x 100mbiit in de muur per kabel.
of
- 1 kabel en dus 8 aders en enkele aansluiting per kamer..
Ik zou zelf kiezen als je 2 kabels hebt voor 1 ethernet per kamer en eventueel een switch of aparte ethernet splitskabel scoren 4x imers 2 per "aansluiting" /kabel .. want in de muur splitsen is toekomstig "lastiger"
TLDR versie . veel werk, .
Als je nu een kant en klare kabel koopt, van zeg 5 tot en met 20m ofzo .. 1 steker erafknipt .. .. en van linkerkamer naar rechterkamer een gaatje boort (bij gipsplaten een ijzeren buisje oid .. zodat de kabel makkelijk door de muur steekt .. aan de andere kant kan je dan een opbouw doen .. minder mooi/netjes (lees beun de haas methode) maar ook veel minder werk
Tja vanalles