[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.028.989 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

D_Jeff schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:13:
Onder het mom van: Home Alone is een leuke film, maar nadoen niet aan te raden -- de volgende vraag:

Ik heb 2 ruimtes met een tussenmuurtje (ik vermoed gips) waar ongeveer op dezelfde locatie 3 wandcontactdozen zit (2x stroom - 1 in ruimte links, 1 in ruimte rechts) en 1 "lege" - links (daar zit nu een netwerkpotje in met 2 aansluitingen)

In de ruimte rechts wil ik de netwerkaansluiting spiegelen (ruimte links geen aansluitingen meer, maar naar ruimte rechts hebben op dezelfde positie).

Qua tools heb ik geen leiding/kabel-zoeker.
Iemand tips om dit handig aan te pakken, zonder een 220 scene uit Home Alone na te doen?
lees het eerst ff door ;) het is nogal TLDR achtig verhaal

Tja zonder iets meer informatie word het lastig, stroom zal een aparte leiding vanuit de WCD hebben dan de netwerk aansluitingen .. dus kans is groot dat als je de WCD van de ethernet loshaalt je met je vinger ff in de verbindings kanaal kan "voelen" of de buis geribbeld is als er 1 aanwezig is .. zonder risico op electrocutie .. kom ik later op terug .. dit is puur ethernet verhaal... "google ff op hollewanddoos" ze zijn "rond"

tevens als je de deksel weghaalt kan je even kijken of je vermoeden correct is .. door met dezelfde schroevendraaier even langs de inbouwdooos (buitenzijde) te prikken .. gipsplaat is ongeveer 10mm dik ..

ps hieronder ga ik er van uit dat je wand "gips" of Ytong (gipsblokken) zijn

maar nu komt de "truuk" je kan 1 ethernet kabel splitsen naar 2 aansluitingen en bv 1 kabel als er ruimte zit in ergens .. een "hollewanddoos aan de andere kant in het gips bevestigen .. maar dit vergt wat "hobbywerk."

Je neemt een boor van 10 tot 15cm lang .. en boort aan de buitenkant van de wcd aan linkermuur door de muur .. niet in het midden maar 2 tot 3 cm erboven en eronder.(evenwijdig aan het midden van de buitenkant v.d doos.. in het midden zit namelijk je "verbinding" die je straks nodig hebt.. de gaten zijn je markeerpunten voor je rechter muur .. als je het goed doet kan je deze weer afdekken met een wcd afdekplaatje .. heb je de gaten teken je de hollewanddoos af op de muur ..

Als je de wanddoos hebt uitgetekend/uitgehakt enzo .. kan je met wat priegelwerk hem wegwerken en vastzetten ..

Maar nu zit je met probleem 2 heb je 2 utp kabels ben je blij, want je kan ieder een eigen wcd geven .. met 1 kabel zou ik de orginele kabel gebruiken om 2 nieuwe te trekken .. 3 of 4 kabels gaat het niet worden door een buis .. tenzij je via het plafond 2 nieuwe kan "toevoeren"
Nu kan je 2 dingen doen ..

je kan in de ethernet WCD de kabel splitsen in:
- 4 ader paren per "aansluiting" maar dit resulteert wellicht in een 2x 100mbiit in de muur per kabel.
of
- 1 kabel en dus 8 aders en enkele aansluiting per kamer..

Ik zou zelf kiezen als je 2 kabels hebt voor 1 ethernet per kamer en eventueel een switch of aparte ethernet splitskabel scoren 4x imers 2 per "aansluiting" /kabel .. want in de muur splitsen is toekomstig "lastiger"

TLDR versie . veel werk, .
Als je nu een kant en klare kabel koopt, van zeg 5 tot en met 20m ofzo .. 1 steker erafknipt .. .. en van linkerkamer naar rechterkamer een gaatje boort (bij gipsplaten een ijzeren buisje oid .. zodat de kabel makkelijk door de muur steekt .. aan de andere kant kan je dan een opbouw doen .. minder mooi/netjes (lees beun de haas methode) maar ook veel minder werk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:21
@chrisborst @Jelte,89 Bedankt! De planken die we gebruiken zijn zwart gedompelt, dus misschien is 1 laag inderdaad wel voldoende. Drywood lijkt inderdaad wel een aardige optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:20
zonoskar schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:59:
Ik heb een probleem met mijn garagedeur. Ik heb die 2dehands gekocht en zelf in mijn garage geïnstalleerd: http://huisnieuw.blogspot...ur-hangt-en-doet-het.html Op zich doet hij het, hij gaat open en dicht. Echter gaat dit gepaard met nogal wat herrie en gepiep. Een deel van de herrie komt uit de veren en aandrijving, maar er knakt ook iets bij de wieltjes en die piepen ook best hard als de deur van halverwege open naar helemaal open gaat. Ik heb de wieltjes gesmeerd (ik had alles voor montage netjes schoon gemaakt). Zou het helpen om de hele railing van de deur in te spuiten met dik vet? En welk dan, zoiets https://www.hornbach.nl/s...0-ml/5797210/artikel.html ?

Het knakken lijkt uit de bocht te komen, zou dat ook opgelost kunnen worden met meer vet. Of hoort zo'n deur zoveel herrie te maken, of moet het heel nauw afgesteld worden en kan ik dat beter uitbesteden?
Kan het niet zo zijn dat jouw deur scheef door de rail getrokken wordt?

Invetten van een dergelijke deur zou ik niet doen met WD40, maar met kopervet, dit gaat wat langer mee dan wd40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik ben weer verder in mijn zoektocht om een tafel te maken van eiken of kastanjehout.

Nu kan ik goedkoop aan 19x250mm eikenhout komen. Geschaafd en gedroogd. Omdat dit wel dun is ga ik de randen opdikken met nog eens 19mm.

Voor een blad is 19mm nog steeds erg dun dus ik wil het blad verstevigen met stalen profielen. Ik had al U-profielen en C-profielen gezien maar die zijn veelal te diep om in te frezen(dan hou je 5mm hout over)

Dit idee wil ik uitvoeren:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/224255/files/253148906/image.jpg

Zouden din-rails of montagerails werken? Die zijn een stuk minder diep. Je kan dan kiezen uit 7.5 en 15mm diep. Dan hou je 5 of 10mm hout over in de dikte.

De 7.5mm din rail is 1mm dik staal. De 15mm din rail 1.5mm. Voor mijn gevoel is dat super stevig, maar geen idee hoe sterk het hout is.

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/3dd081c4e68105eb95a8107ee37f9453/d/i/dinrail-1meter.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2019 15:52 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
Waarom lijm je niet een dubbele laag? Aangezien je planken toch knap geschaafd en gedroogd zijn. Met 38mm kun je de planken "gemakkelijk" met deuveltjes of dominos aan elkaar lijmen.

Als je dat niet vertrouwd kun je altijd een strip infrezen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Als je het aan de onderkant doet, waarom zou je hem dan infrezen? waarom niet koud er op?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
KillaZ schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:07:
Waarom lijm je niet een dubbele laag? Aangezien je planken toch knap geschaafd en gedroogd zijn. Met 38mm kun je de planken "gemakkelijk" met deuveltjes of dominos aan elkaar lijmen.

Als je dat niet vertrouwd kun je altijd een strip infrezen.
Kost dubbel zo veel. :P Daarnaast las ik dat ze tot 4cm bij voorkeur een strip er in plakken.
Jelte,89 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:10:
Als je het aan de onderkant doet, waarom zou je hem dan infrezen? waarom niet koud er op?
Dat kan ook nog inderdaad.. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48
LED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:41:

Zouden din-rails of montagerails werken? Die zijn een stuk minder diep. Je kan dan kiezen uit 7.5 en 15mm diep. Dan hou je 5 of 10mm hout over in de dikte.
Waarom niet gewoon een stalen lat zelf, van zeg 3/4mm dik. Din of montage rails zijn voor andere zaken ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hogader schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:06:
[...]

Waarom niet gewoon een stalen lat zelf, van zeg 3/4mm dik. Din of montage rails zijn voor andere zaken ontworpen.
Dan moet ik een u-profiel vinden of een balk en hier zelf slobgaten in frezen. Best gedoe. u-profiel lijkt mij een stuk stijver dan een lat van 3mm dik.

Een din-rail is precies hetzelfde maar dan kant en klaar. Alleen de vraag blijft of het stijf genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48
LED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:09:
[...]

Dan moet ik een u-profiel vinden of een balk en hier zelf slobgaten in frezen. Best gedoe. u-profiel lijkt mij een stuk stijver dan een lat van 3mm dik.

Een din-rail is precies hetzelfde maar dan kant en klaar. Alleen de vraag blijft of het stijf genoeg is.
Een u- of l-profiel is idd stijver, maar een 3mm dikke stalen lat is ook weer stijver dan een 1mm dikke din-rail, die daar niet voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

etienne001 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:49:
[...]

Kan het niet zo zijn dat jouw deur scheef door de rail getrokken wordt?

Invetten van een dergelijke deur zou ik niet doen met WD40, maar met kopervet, dit gaat wat langer mee dan wd40.
Kan zijn, maar hoe check je dat? Volgens mij heb ik gelijke veerspanning links en rechts en de deur word via het midden omhoog getrokken. Ik wou een spuitbus omdat je dan makkelijk ook de veren kunt inspuiten. Met kopervet krijg je daar volgens mij niet veel tussen.

Hmm, is dit wat https://www.toolmania.nl/...ervet-spuitbus-400ml.html ?

/edit: Filmpje.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 07-11-2019 17:31 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Om een klein beetje extra marge te houden zou je evt. ook twee zaagsnedes met een invalzaag kunnen maken en het u-profiel op z'n kop ten opzichte van die afbeelding doen. Dat scheelt je in ieder geval de dikte van het metaal alweer + dat je minder hout weghaalt wat de stevigheid ten goede komt.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SDD7LB6.jpg
zo dus

Ik heb geen idee of hier bezwaren tegen zijn aangezien het veelal andersom gebeurt. Maar dan zal vast iemand mij hier corrigeren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Twijfels op 07-11-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Twijfels schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:03:
[...]

Om een klein beetje extra marge te houden zou je evt. ook twee zaagsnedes met een invalzaag kunnen maken en het u-profiel op z'n kop ten opzichte van die afbeelding doen. Dat scheelt je in ieder geval de dikte van het metaal alweer + dat je minder hout weghaalt wat de stevigheid ten goede komt.

Edit:
[Afbeelding]
zo dus

Ik heb geen idee of hier bezwaren tegen zijn aangezien het veelal andersom gebeurt. Maar dan zal vast iemand mij hier corrigeren :)
Dit is inderdaad een gangbare methode bij meubelmakers heb ik gevonden. Maar de meeste u-profielen die ik kan vinden zijn 15mm dus dat is veel te krap met 19mm dik hout(dan hou je 5.5mm over). Het op zijn kop monteren is dan nog wel een leuke. Gezien de tafel toch opgedikt wordt zie je er niets van.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0027/4582/7440/products/houtmerk_paneel_massief_eiken_detail_metaalstrip_bevestiging_tegen_kromtrekken_620x.jpg?v=1536240215

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2019 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
LED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:28:
[...]

Dit is inderdaad een gangbare methode bij meubelmakers heb ik gevonden. Maar de meeste u-profielen die ik kan vinden zijn 15mm dus dat is veel te krap met 19mm dik hout(dan hou je 5.5mm over). Het op zijn kop monteren is dan nog wel een leuke. Gezien de tafel toch opgedikt wordt zie je er niets van.

[Afbeelding]
https://metaalcenter.nl/s...-12-x-36-x-12-x-2-mm.html
12mm hoog, 36mm breed, effectief als je hem omkeert dus maar 10mm in het blad gezaagd.

Edit: nu de particuliere link ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Twijfels op 07-11-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Voor zover ik weet, is kopervet net zoals WD40 géén smeermiddel. Dus nee.
Kopervet dient eerder om ervoor te zorgen dat je bouten/moeren niet vastroesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Twijfels schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:35:
[...]

https://koudgevormd.nl/st...jkzijdig12-x-36-x-12-x-2/
12mm hoog, 36mm breed, effectief als je hem omkeert dus maar 10mm in het blad gezaagd. Wel in lengtes van 6 meter, geen idee hoeveel je nodig gaat hebben.
Dat is ongeveer hetzelfde als een verzinkt of RVS din-rail:
https://www.automation24....3tTg4nEAQYBCABEgKP7PD_BwE

Die zijn 35x15x1.5mm dik en er zitten slobgaten in(en kosten maar een euro of 4, heb er 4 nodig). Iets waar ik geen gereedschap voor heb om zelf te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
LED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:38:
[...]

Dat is ongeveer hetzelfde als een verzinkt of RVS din-rail:
https://www.automation24....3tTg4nEAQYBCABEgKP7PD_BwE

Die zijn 35x15x1.5mm dik en er zitten slobgaten in(en kosten maar een euro of 4, heb er 4 nodig). Iets waar ik geen gereedschap voor heb om zelf te doen.
Nadeel is zoals je zelf al zei wel dat ze iets hoger zijn, plus 1,5mm ipv 2mm.
Slobgaten is toch een kwestie van even 2 of 3 gaatjes boren (zelf of iemand die je kent met een kolomboor?) en het tussen gedeelte uitvijlen? Mooi hoeft het niet te zijn ;) Je bent met die link van jou wel een stuk goedkoper uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20
Hopelijk kan iemand mij ‘snel’ van advies voorzien.
Mijn gootsteen in de keuken liep moeilijk weg (ja het water ja ;) ). Ook met oplosmiddeltjes wordt het niet echt beter. Zal misschien dieper onder de grond een verstopping zitten (waar ik nog een loodgieter voor laat komen).
Echter heb ik mijn sifon en leiding werk onder de gootsteen losgehaald en schoongemaakt, en toen merkte ik dat de verbinding tussen de witte afvoer (PP denk ik?) en de grijze helemaal niet goed vastzit. Net alsof dit met één of andere kit ofzo is vastgeplakt. Dit is nu los, die kit/lijm heb ik ook niet, maar volgens mij is dit toentertijd niet goed vastgezet. Dit moet toch veel netter of beter kunnen?

Het gaat om dit eindstuk van de leidingen van de gootsteen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GMBl5mQ.jpg

dat hierin moet komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k5ACqwg.jpg

Ja de afvoer van de vaatwasser heb ik nu hier even in gehangen, aangezien die aanstond toen ik dit moest oplossen.. je zit de lijm of kitsporen die er oorspronkelijk zat nog zitten.. wat is dit?

En welk koppelstuk o.i.d. hoort hier tussen? Onder deze mof zit nog weer de rest van de leiding die de grond in gaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uyBSmn2.jpg

Aangezien de afvoer nu dus open ligt en de gootsteen niet gebruikt kan worden, wil ik morgen vroeg de juiste koppelstukken gaan halen. Maar ik moet even zeker weten wat ik nou nodig heb. Ik an dit eindstuk van de gootsteen ook niet terugvinden op internet.
(Ondertussen hoop ik maar dat de afvoer van de vaatwasser nu niet ineens gaat overstromen aangezien deze er zo inhangt, niet afgesloten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00

BCC

bonzz.netninja schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:10:
Ik zoek een betaalbare vloercontactdoos. Waarom zijn die dingen 50 euro +????
https://www.google.com/se..._AUIEigC&biw=1396&bih=781
https://coswall.nl.aliexp...15.pcShopHead_6223226.1_5

De keuze is reuze :)

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 07-11-2019 20:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 00:46
Goofyduck384 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:21:
Hopelijk kan iemand mij ‘snel’ van advies voorzien.
toen merkte ik dat de verbinding tussen de witte afvoer (PP denk ik?) en de grijze helemaal niet goed vastzit.
Het gaat om dit eindstuk van de leidingen van de gootsteen:

[Afbeelding]

dat hierin moet komen:

[Afbeelding]
PP en PVC zijn niet te verlijmen. De verbinding is goed. Het rubber/manchet in de grijze sok zou af moeten dichten op de witte sifon als deze diep genoeg ingestoken is. Dwz dat het rubber niet door de zij- lip opengehouden wordt, dan heb je een lek dat alleen met kit rondom op te lossen is zonder het leidingwerk te veranderen.
En welk koppelstuk o.i.d. hoort hier tussen? Onder deze mof zit nog weer de rest van de leiding die de grond in gaat:

[Afbeelding]

Aangezien de afvoer nu dus open ligt en de gootsteen niet gebruikt kan worden, wil ik morgen vroeg de juiste koppelstukken gaan halen. Maar ik moet even zeker weten wat ik nou nodig heb. Ik an dit eindstuk van de gootsteen ook niet terugvinden op internet.
(Ondertussen hoop ik maar dat de afvoer van de vaatwasser nu niet ineens gaat overstromen aangezien deze er zo inhangt, niet afgesloten..)
Die rand boven de lijmsok lijkt een insteeksok met manchet zodat de boel losneembaar blijft? Is de bovenste buis losneembaar?
Je zou een sok met dubbelle manchet toe kunnen passen als je de leiding wat lager afzaagt. Dan kan je van daaruit verder.
Normaal eindig je in de vloer of in de muur met een manchet zodat je altijd de boel kan demonteren zonder zagen of de leiding afdoppen zonder dat er een buis uitsteekt bij ongebruik.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Teijgetje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:06:
PP en PVC zijn niet te verlijmen. De verbinding is goed. Het rubber/manchet in de grijze sok zou af moeten dichten op de witte sifon als deze diep genoeg ingestoken is. Dwz dat het rubber niet door de zij- lip opengehouden wordt, dan heb je een lek dat alleen met kit rondom op te lossen is zonder het leidingwerk te veranderen.
De diameter van die grijze sok is voor 40mm, terwijl de diameter van dat witte eindstuk 35mm is. Dit zal dus nooit stevig afgesloten zitten. Daarom gaat ie er scheef inhangen, en het lijkt alsof ze dat toen opgelost hebben met een rand kit ofzo. Maar dit moet toch op een andere manier afgesloten zitten? Met een goed en officieel koppelstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Goofyduck384
35mm bestaat niet, wel 32.
Als het 35 is dan is het een incomplete sifon, waarschijnlijk dan omdat dat zo uitkwam.
Dan heb je keuze uit sifon vervangen of kitten met een polymeer- of siliconenkit.
Als het 32 is dan kun je op de witte een grijs verloop 32/40 plakken, met polymeer- of siliconenkit. Die dicht wel af met de manchet 40 en centreert de sifon.
Let wel op met montage, zo`n verbinding zit niet muurvast. Gebruik een glijmiddel of siliconenvet op de manchet om niet veel kracht te zetten op de siliconenlijmverbinding.
Je kunt eerst de verloop in de manchet steken en dan de witte buis er in plakken maar de kans bestaat dat je het verloop dan ook te diep doorduwt, voorbij het rubber. Dat ligt aan de sok, of het een schuifsok is of gewone sok (met stuit).
Even testen voor je kiest welke werkwijze. En alles ongelijmd pas maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 07-11-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Oké, zal het morgen eens testen als ik koppelingen heb. Even langs een loodgieterswinkel. Neem de boel wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@LED-Maniak, How about hout gaat toch wel werken?

Beetje kort door de bocht, maar hout wint het echt wel van staal, tuurlijk, je voorkomt lange tijd dat het kan gaan buigen maar als het niet kan buigen, dan gaat het wel scheuren...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Jelte,89 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:45:

Beetje kort door de bocht, maar hout wint het echt wel van staal, tuurlijk, je voorkomt lange tijd dat het kan gaan buigen maar als het niet kan buigen, dan gaat het wel scheuren...
Daarom moet je nog groeven frezen (of inzagen) over de lengte van het blad?
Daar zag ik een paar foto's van voorbij komen (al lag de focus op de strip).
De groeven aan de onderzijde moeten een deel van de spanning uit het hout halen als het goed is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
LED-Maniak schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:41:
Ik ben weer verder in mijn zoektocht om een tafel te maken van eiken of kastanjehout.

Nu kan ik goedkoop aan 19x250mm eikenhout komen. Geschaafd en gedroogd. Omdat dit wel dun is ga ik de randen opdikken met nog eens 19mm.

Voor een blad is 19mm nog steeds erg dun dus ik wil het blad verstevigen met stalen profielen. Ik had al U-profielen en C-profielen gezien maar die zijn veelal te diep om in te frezen(dan hou je 5mm hout over)

Dit idee wil ik uitvoeren:
[Afbeelding]

De 7.5mm din rail is 1mm dik staal. De 15mm din rail 1.5mm. Voor mijn gevoel is dat super stevig, maar geen idee hoe sterk het hout is.

[Afbeelding]
De eiken tafel die wij laatst gekocht hebben heeft een V profiel er onder zitten. Wellicht dat dit beter uitkomt mbt je diepte?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Jelte,89 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:45:

Oh dat is zeker inderdaad. Daarom zitten er slobgaten in de stalen profielen. Dit staat toe dat het hout kan uitzetten, maar niet krom gaat.

Het staal zorgt er voornamelijk voor dat de tafel niet doorzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
sbruynis schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 06:59:
[...]

Daarom moet je nog groeven frezen (of inzagen) over de lengte van het blad?
Daar zag ik een paar foto's van voorbij komen (al lag de focus op de strip).
De groeven aan de onderzijde moeten een deel van de spanning uit het hout halen als het goed is 8)
Ja, dat klopt, die groeven zorgen ervoor dat het hout niet scheurt wanneer het krom trekt (zie je ook bij rabatdelen)

Maar die groeven voorkomen het krom trekken niet natuurlijk.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Slonzo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:38:
[...]

Kopervet dient eerder om ervoor te zorgen dat je bouten/moeren niet vastroesten.
WD40 maakt niet alleen 'WD40'. De spuitbus die ik linkte is echt wel een smeermiddel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ruim een jaar geleden (halverwege juli) zijn we verhuist naar het huis waar we nu wonen. Sinds een tijdje heb ik eindelijk het langst lopende project afgerond: de trappen 'renoveren' (zowel naar de 1e verdieping als naar zolder). Dat het zo lang loopt komt voornamelijk omdat tussen de verschillende stappen veel tijd heb laten zitten (vooral de afronding en de trapleuningen hebben op zich laten wachten). Ik ben zelf erg blij met het eindresultaat.

Het oorspronkelijke idee was om de trappen volledig te strippen, op te schuren en vervolgens te schilderen. Het plan was om dan later (na 1 á 2 jaar) de trappen te renoveren. Nadat we erachter kwamen hoe slecht het hout er aan toe was en we inzagen dat schilderen de trap niet mooi ging maken besloten we om de trappen meteen te renoveren met overzettreden en stootborden.

Hieronder fotos van de trappen zoals ze waren: oud, lelijke bekleding die enorm verkleurd, vies en versleten was en de zijkanten van de trappen zaten vol beschadigingen. Klik op de foto's voor een vergroting.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9re9cOq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aO4ZTkN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VOI8AOn.jpg

Let niet op de kleur van de muur/deuren/vloer, deze foto's zijn gemaakt toen we net de sleutel hadden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/txDfR5R.jpg

Toen ben ik begonnen met strippen van de trappen. Ik heb van alles geprobeerd om het eenvoudiger te maken. De trappen waren verlijmd en geniet (ik schat minimaal 100 nietjes per trede). Ik heb toen uit wanhoop zelfs nog dit topic aangemaakt om te kijken hoe ik dit moest aanpakken. Toen ik begon met strippen van de trappen werd meteen duidelijk wat voor troep erachter bleef..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QLduOY8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1CydCu5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/prtJMXk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BHZRiq0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8vrTBh8.jpg

Toen ben ik nog uren bezig geweest met achtergebleven nietjes weg te halen. Daarna heb ik besloten op het advies van andere Tweakers om een lakfrees te huren. Dit was een van de beste adviezen. Ik was op dit moment nog steeds van plan de trappen te verven. Na een dagje in de weer te zijn geweest met de lakfrees:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6oUEbe0.jpg

In totaal bijna 1,5 vuilniszak vol van deze troep:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VWCV3rp.jpg

Maar meteen besloten om de vloerbedekking op de overloop er uit te halen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UQIaHyV.jpg

Toen ben ik de zijkanten van de trappen gaan herstellen. Met vloeibaar hout heb ik de gaten opgevuld, vervolgens alles geschuurd en geverfd. Ook de trappen heb ik helemaal geschuurd (nog steeds met de gedachte deze te gaan schilderen). Nadat ik alles geschuurd heb, heb ik besloten om de trappen niet te schilderen. Ik had dit op een aantal plekken uitgeprobeerd en we kwamen tot de conclusie dat dit nooit mooi zou worden. Ik heb toen tijdens het verven van de zijkanten ook de onderkant van enkele traptreden mee geschilderd zodat je niet alsnog tegen de houtkleur aankijkt bij de bovenste treden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hv63PUY.jpg

Toen ben ik begonnen met het aanschaffen, opmeten, aftekenen, afzagen en monteren van de overzettreden en stootborden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w50qNu6.jpg

Dit was een hoop werk, het meeste werk zat hem in nauwkeurig opmeten en aftekenen. Ik wilde niet dat er grote spleten zouden ontstaan die ik later moest afkitten, dit is bij de meeste treden goed gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hn7KL8L.jpg

Toen was ik voor lange tijd klaar. De trappen waren nog niet helemaal afgewerkt en ik moest nog nieuwe leuningen kopen en monteren. Hier waren de muren in het trappenhuis ook niet niet geschilderd, dat is ook te zien als je inzoomt, je ziet duidelijk dat ik de muren niet afgeplakt had toen ik de zijkanten van de trap aan het schilderen was :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PPaXxRm.jpg

En het eindresultaat, met nieuwe leuningen, helemaal afgewerkt en een nieuwe vloer op de 1e verdieping (in de tussentijd heb ik de dorpels uit de doorgangen gehaald en de nieuwe vloer op de eerste verdieping door gelegd in alle kamers):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UqaNHgw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TBbcevs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qi79bV1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qsti7UD.jpg

Als je goed kijkt zie je dat het zeker niet perfect is. Ondanks dat ben ik er zeer tevreden over :) Uiteindelijk heeft de renovatie me zo'n 700-800 euro gekost, dat valt in het niets bij het laten renoveren van 2 trappen. De leuningen kwamen daar nog bij. Ik was enigszins verbaast dat dit ook nog zo duur is (+- €250 in totaal).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Slonzo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:38:
[...]

Dus ook. ;)
Kopervet en toepassingen
WD 40 en toepassingen (de gewone, de speciale spreken voor zich). Even kijken tussen de "lubricates"
En weet je nog een toepassing die er niet bij staat dan kan je daarmee hier een roadtrip door Florida winnen.

Voor een garagedeur zou ik denk ik wel eerder lithiumvet nemen. Dat vlekt niet zo.
Maar kopervet kan ook prima hoge belastingen aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 08-11-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49
miicker schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:05:
Ruim een jaar geleden (halverwege juli) zijn we verhuist naar het huis waar we nu wonen. Sinds een tijdje heb ik eindelijk het langst lopende project afgerond: de trappen 'renoveren' (zowel naar de 1e verdieping als naar zolder). Dat het zo lang loopt komt voornamelijk omdat tussen de verschillende stappen veel tijd heb laten zitten (vooral de afronding en de trapleuningen hebben op zich laten wachten). Ik ben zelf erg blij met het eindresultaat.

Het oorspronkelijke idee was om de trappen volledig te strippen, op te schuren en vervolgens te schilderen. Het plan was om dan later (na 1 á 2 jaar) de trappen te renoveren. Nadat we erachter kwamen hoe slecht het hout er aan toe was en we inzagen dat schilderen de trap niet mooi ging maken besloten we om de trappen meteen te renoveren met overzettreden en stootborden.

Hieronder fotos van de trappen zoals ze waren: oud, lelijke bekleding die enorm verkleurd, vies en versleten was en de zijkanten van de trappen zaten vol beschadigingen. Klik op de foto's voor een vergroting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let niet op de kleur van de muur/deuren/vloer, deze foto's zijn gemaakt toen we net de sleutel hadden:
[Afbeelding]

Toen ben ik begonnen met strippen van de trappen. Ik heb van alles geprobeerd om het eenvoudiger te maken. De trappen waren verlijmd en geniet (ik schat minimaal 100 nietjes per trede). Ik heb toen uit wanhoop zelfs nog dit topic aangemaakt om te kijken hoe ik dit moest aanpakken. Toen ik begon met strippen van de trappen werd meteen duidelijk wat voor troep erachter bleef..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen ben ik nog uren bezig geweest met achtergebleven nietjes weg te halen. Daarna heb ik besloten op het advies van andere Tweakers om een lakfrees te huren. Dit was een van de beste adviezen. Ik was op dit moment nog steeds van plan de trappen te verven. Na een dagje in de weer te zijn geweest met de lakfrees:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen ben ik de zijkanten van de trappen gaan herstellen. Met vloeibaar hout heb ik de gaten opgevuld, vervolgens alles geschuurd en geverfd. Ook de trappen heb ik helemaal geschuurd (nog steeds met de gedachte deze te gaan schilderen). Nadat ik alles geschuurd heb, heb ik besloten om de trappen niet te schilderen. Ik had dit op een aantal plekken uitgeprobeerd en we kwamen tot de conclusie dat dit nooit mooi zou worden. Ik heb toen tijdens het verven van de zijkanten ook de onderkant van enkele traptreden mee geschilderd zodat je niet alsnog tegen de houtkleur aankijkt bij de bovenste treden.

[Afbeelding]

Toen ben ik begonnen met het aanschaffen, opmeten, aftekenen, afzagen en monteren van de overzettreden en stootborden.

[Afbeelding]

Dit was een hoop werk, het meeste werk zat hem in nauwkeurig opmeten en aftekenen. Ik wilde niet dat er grote spleten zouden ontstaan die ik later moest afkitten, dit is bij de meeste treden goed gelukt.

[Afbeelding]

Toen was ik voor lange tijd klaar. De trappen waren nog niet helemaal afgewerkt en ik moest nog nieuwe leuningen kopen en monteren. Hier waren de muren in het trappenhuis ook niet niet geschilderd, dat is ook te zien als je inzoomt, je ziet duidelijk dat ik de muren niet afgeplakt had toen ik de zijkanten van de trap aan het schilderen was :+

[Afbeelding]

En het eindresultaat, met nieuwe leuningen, helemaal afgewerkt en een nieuwe vloer op de 1e verdieping (in de tussentijd heb ik de dorpels uit de doorgangen gehaald en de nieuwe vloer op de eerste verdieping door gelegd in alle kamers):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je goed kijkt zie je dat het zeker niet perfect is. Ondanks dat ben ik er zeer tevreden over :) Uiteindelijk heeft de renovatie me zo'n 700-800 euro gekost, dat valt in het niets bij het laten renoveren van 2 trappen. De leuningen kwamen daar nog bij. Ik was enigszins verbaast dat dit ook nog zo duur is (+- €250 in totaal).
Mooi hoor! Waar heb je de treden vandaan? Heb je ze uiteindelijk niet afgekit? Moet je de treden ook nog oliën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Helemaal rationeel is het niet...en toch haal ik niet graag schakelmateriaal uit china. Ik mis toch een beetje keurmerkjes erop en aangezien ik een vrij brandbare zolder heb uit 1920 :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
cverkooyen schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:18:
[...]

Mooi hoor! Waar heb je de treden vandaan? Heb je ze uiteindelijk niet afgekit? Moet je de treden ook nog oliën?
De treden zijn van 'JéWé' te koop bij Praxis en Hornbach geloof ik. Maar kan ook zijn dat het merk Can Do was. Ze zijn kant en klaar. Ik heb wel alles afgekit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:03
bonzz.netninja schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:48:
[...]

Helemaal rationeel is het niet...en toch haal ik niet graag schakelmateriaal uit china. Ik mis toch een beetje keurmerkjes erop en aangezien ik een vrij brandbare zolder heb uit 1920 :)
Ik heb in heel mijn huis spul van Livolo geplaatst. Is gewoon goed spul, voor de prijs van plastic van Gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wow, fantastisch resultaat! Zo'n actie moet hier ook nog gebeuren. De prijs van de overzettreden valt mij erg mee.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor afmeten van de traptreden heb je een trappenspin. Kan je mooi nauwkeurig een trede overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DoeEensGek schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:39:
[...]

Voor afmeten van de traptreden heb je een trappenspin. Kan je mooi nauwkeurig een trede overnemen.
Dat is ook precies wat ik gebruikt heb, maar dat ziet er in de filmpjes een stuk eenvoudiger uit dan het daadwerkelijk is vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

miicker schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:13:
[...]

Dat is ook precies wat ik gebruikt heb, maar dat ziet er in de filmpjes een stuk eenvoudiger uit dan het daadwerkelijk is vond ik.
Waar zit de moeilijkheid in dan wat jou betreft?

Zonder dat ik zo'n ding ooit gebruikt heb lijkt mij het vooral een kwestie van goed in de hoeken van de trede uitzetten en dan secuur overnemen.
Of zit het venijn vooral in treden die net niet helemaal recht zijn?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:52:
[...]

Waar zit de moeilijkheid in dan wat jou betreft?

Zonder dat ik zo'n ding ooit gebruikt heb lijkt mij het vooral een kwestie van goed in de hoeken van de trede uitzetten en dan secuur overnemen.
Of zit het venijn vooral in treden die net niet helemaal recht zijn?
De moeilijkheid zit hem met name in de treden met een hoek. Voor sommige treden had ik alle pinnen van de trapspin nodig. Daarnaast heeft die trapspin een aantal tekortkomingen. Als je veel pinnen nodig hebt schuiven ze onder en over mekaar door. Dan leunen ze een beetje op elkaar. Als de trapspin dan nog op de trap zit, zitten ze perfect, maar zodra je de trapspin er af haalt en op je overzettrede legt zijn die pinnen allemaal een beetje verschoven. Over sommige treden heb ik 2 uur gedaan omdat die pinnen maar bleven verschuiven. En als je je traptrede een paar m'n te groot hebt is het heel lastig om hem dat kleine beetje in te korten zonder dat het heel lelijk wordt (zeker zonder het juiste materiaal zoals bandschuurmachine).
Daarnaast kun je die pinnen zo vast draaien als je wil, maar 1 klein tikje en ze verschuiven en je kan opnieuw die spin op de trap gaan monteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@miicker @PaT
Iets meer werk, maar wel makkelijker...….
Neem een stukje stucloper, knip dit iets kleiner (2cm aan de zaagkanten) dan de maat van de trede. Laat de voorkant langer dan de nieuwe "neus" oversteekt.
Vastplakken rondom met duct-tape op de trede precies hoe groot hij moet zijn. Het maakt niet uit hoeveel hoeken er zijn, gewoon netjes plakken, nooit meer spin-armen tekort.
Even goed aangeven waar de rand/nieuwe schopschot zit, een streepje is vaak preciezer maar een kort vouwtje op de rand van het nieuwe schopschot kan ook.
Haal de mal voorzichtig los en plak hem op de overzettrede waarbij je uitlijnt op de rand/schopschot (onder de trede/binnenhoek) en niet op de voorzijde trede. Even meten hoe dik de neus is.
Afzagen...…...past 99% van de treden in één keer exact.

Kan nergens verschuiven, niet met de mal plakken en niet met zagen.
Voor montage haal je de plakmal weg.

Het nieuwe volgende schopschot kan ook op deze manier.
Let er wel op dat als je schopschot scheef op de trapbomen staat je dus schuine zijkanten moet zagen. De mal is van de achterkant, zaag je daar gelijk in verstek langs dan kom je aan één kant millimeters te kort.
Hou dus rekening met de dikte van het schot en hoe breed hij moet zijn op die opgedikte maat ipv de kleinere (of grotere) achterkant.

Na het schopschot geplaatst te hebben plak je de mal terug op de trede, en vouwt de overlengte bij de neusrand om, dan zijn je treden beschermd tijdens de klus.

[ Voor 73% gewijzigd door Teijgetje op 08-11-2019 23:45 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06
@Teijgetje Wat een top idee. Ik heb wel eens zo'n trap spin gekocht ooit maar wat een hell is dat zeg.

Met jou idee gaat het wel een stuk makkelijker denk ik!

Samen met een klusjesman heb ik ook mijn wc opgeknapt.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zigj9mugm3so.jpg

En na:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mg5rdz3.jpg

Het is niet perfect zoals een echte vakman het kan doen, maar ik ben tevreden. Alles heeft mij ongeveer 1100 euro gekost. Incl stuccen van wanden, tegels, wc , natuursteen fonteintje en materiaal.

[ Voor 59% gewijzigd door Possible op 09-11-2019 00:18 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ach top idee...…
Ik ben eigenlijk heel lui, het moet zo simpel mogelijk, met zo min mogelijk nadenken, in één keer goed. >:)

Dit soort hogere-kleuterschool-mal-plakwerk kan je op heel veel plaatsen toepassen.
Tegels, houtwerk, vloerdelen, etc. Zelfs dikke linoleum vloeren heb ik zo in één keer op maat gesneden, bv een hele toiletruimte met heel veel hoeken uit één stuk.
Het is inderdaad fijn om zonder meetgereedschap een exacte mal te maken die je ook nog zo over kan plakken zodat je ook nieuw materiaal niet hoeft af te gaan meten of aftekenen.

En als de lijnen rechtdoor de hoek in lopen hoef je ook niet exact tot in de hoek te plakken.
Zaaglineaal er op en gaan, blijft die hoek vanzelf over.

En wil je wat speling dan kun je óf die speling al afplakken en je dus een mal hebt waar de speling af is, óf je zaagt van je exacte mal een flieber-randje ducttape weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 09-11-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Teijgetje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:17:
[...]

Ach top idee...…
Ik ben eigenlijk heel lui, het moet zo simpel mogelijk, met zo min mogelijk nadenken, in één keer goed. >:)

Dit soort hogere-kleuterschool-mal-plakwerk kan je op heel veel plaatsen toepassen.
Tegels, houtwerk, vloerdelen, etc. Zelfs dikke linoleum vloeren heb ik zo in één keer op maat gesneden, bv een hele toiletruimte met heel veel hoeken uit één stuk.
Het is inderdaad fijn om zonder meetgereedschap een exacte mal te maken die je ook nog zo over kan plakken zodat je ook nieuw materiaal niet hoeft af te gaan meten of aftekenen.

En als de lijnen rechtdoor de hoek in lopen hoef je ook niet exact tot in de hoek te plakken.
Zaaglineaal er op en gaan, blijft die hoek vanzelf over.
Wat voor zaag gebruik je dan om de treden te zagen? Gewoon een decoupeerzaag?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Een Festool invalzaag, daar zaag je ook gelijk de neus mee door.
Is de neus te lang dan zaag je dat kleine stukje met een decoupeerzaag (vanaf achter of vanaf voor met vertanding naar beneden zodat het niet splintert) terwijl je de trede en reststuk ondersteund laat liggen.
Met een oscillerende zaag/multitool gaat dat natuurlijk ook prima en met een japans zaagje gaat dat laatste stukje ook prima met de hand.

[ Voor 96% gewijzigd door Teijgetje op 09-11-2019 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 23:12

Det

Die klinkt inderdaad niet erg soepel :X

Ik heb mijn garagedeur een tijdje terug gesmeerd, en die is er een stuk stiller van geworden. Ik heb dit filmpje als leidraad gebruikt:

Lijkt een suf filmpje maar is verrassend humoristisch en behulpzaam. Ik heb hetzelfde WD40 Lithiumvet als wat jij op het oog had gebruikt. Maar itt tot het filmpje heb ik siliconenspray voor de veren gebruikt, kwam ergens anders tegen dat dat beter hielp. Je hoort de veren in elk geval niet meer.

Loopt de deur wel soepel als je de motor afkoppelt en 'm met de hand beweegt? Ik heb daar m'n twijfels bij als ik 'm zo hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Teijgetje zoiets heb ik dus ook geprobeerd met een stuk karton, maar de moeilijkheid hierbij zit hem met name in het feit dat je rekening moet houden met het aantal mm dat de overzettrede uit moet steken. In mijn geval was dit geloof ik 10 of 12 mm, en dat maakt het met aftekenen weer lastig. Uiteindelijk vond ik de trapspin toch net even wat fijner werken. Daarbij had ik ook niet genoeg karton :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Je werkt toch van beneden naar boven?
En de neus van de overzettrede is toch altijd even dik bij een partijtje? Dat is 1x bepalen.
En het schopschot komt over een kiertje achterin als je een mm er naast zit. Die diepte hoeft niet exact als je schopschotjes plaatst. Tot 1mm minder als je schopschot dik is zie je niet,

Rolletje stucloper en 2 rollen eigen merk ducttape ben je 15 euro kwijt,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 26-05 16:55
Possible schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:59:
@Teijgetje Wat een top idee. Ik heb wel eens zo'n trap spin gekocht ooit maar wat een hell is dat zeg.

[Afbeelding]

Het is niet perfect zoals een echte vakman het kan doen, maar ik ben tevreden. Alles heeft mij ongeveer 1100 euro gekost. Incl stuccen van wanden, tegels, wc , natuursteen fonteintje en materiaal.
ziet er goed uit, maar volgens mij zit je drukknoppaneel niet goed ingehaakt aan de onderkant ;)

Ff naar bovendrukken, eraf pakken en weer opnieuw plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 08:30
Ik heb twee muurtjes gemetseld in de garage, waar ik een keukenkastje tussen wil plaatsen met spoelbak. Ik had rekening gehouden met 5mm stucwerk echter is dit iets dikker geworden. Waardoor de ruimte tussen de muurtjes nu precies 60cm is.

Keukenkastje past dus net niet. Iemand een idee hoe ik netjes een mm of twee van beide binnenkanten van muurtje kan halen? Hoeft maar tot 90cm hoogte vanaf de vloer.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Netjes @Possible! Ik heb volgens mij nog nooit zulke plinten in een toilet gezien ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

m_rick schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:36:
[...]

Ik zou in dat geval een nieuwe trafo proberen. Vermogen van deze trafo moet afdoende zijn.

Heb je gekeken naar de mogelijkheid om over te gaan naar LED? Mijn ouders hebben ook zo'n kabel met van die spotjes. Ik kon er nog geen geschikte LED versie (12 volt GU4/GU5,3 dacht ik) voor vinden...
Nieuwe trafo did the job!

Over naar LED kan zeker, maar we zijn bezig het huis te verkopen, dus dat nu vernieuwen met het risico dat de volgende bewoner het er per direct uitsloopt vind ik een beetje zonde, maar het kapot overdragen vind ik ook niet kunnen, vandaar de reparatie.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
Ik wil zo een nieuwe grenen vesterbank maken tegen mijn raamkozijn. Zijn er daarbij vuistregels over de afstanden of is dat puur smaak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |
_| < raamkozijn
|
|
| < glas
|
_
 | < deze afstand dus
 |--- < versterbank

Zijn er redenen die ik nog niet had gehoord het ene handiger is dan het andere?
- Voor meer afstand: Je stoot minder snel dingen uit het raam
- Tegen meer afstand: Je hebt visuele barrières als je uit het raar kijkt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ByteMe_ in "Het Grote Kleinevragentopic - Deel 3"

Iemand advies wat een beter resultaat geeft? Ik ga beide sowieso wel kopen denk ik. Om de merkduscussie ook aan te wakkeren: welke lak op de trap is een goede keuze qua duurzaamheid? Sigma?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Reinier schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:36:
Netjes @Possible! Ik heb volgens mij nog nooit zulke plinten in een toilet gezien ;)
Nee klopt.. we hebben ze in de woonkamer en hadden over, en vond het wel mooi om het zo te doen.

@darklord007 klopt van de drukknop dat moet ik nog even doen ja. [

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:45
Ik zet net voor mn dochtertje haar grotere bed in elkaar maar mis 1 van deze dingen. Hoe noem je die?
Je steekt ze door een gat en kunt er dab haaks een bout doorheen vastmaken...

Wat is dit

[ Voor 12% gewijzigd door CappieL op 10-11-2019 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:06:
Ik zet net voor mn dochtertje haar grotere bed in elkaar maar mis 1 van deze dingen. Hoe noem je die?
Je steekt ze door een gat en kunt er dab haaks een bout doorheen vastmaken...

[Afbeelding: Wat is dit]
Geen idee hoe ze heten maar bij de IKEA klantenservice hangen bakjes met reserve onderdelen die je kan pakken. Kan haast niet missen dat ze daar bij liggen (jaar of wat geleden daar ook 1 gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Erwin schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:09:
[...]

Geen idee hoe ze heten maar bij de IKEA klantenservice hangen bakjes met reserve onderdelen die je kan pakken. Kan haast niet missen dat ze daar bij liggen (jaar of wat geleden daar ook 1 gehaald).
2 x jammer: bedje is niet van de IKEA (maar kan nog steeds een onderdeeltje daar gaan halen natuurlijk), gisteren nog bij de IKEA geweest (zelfs nog bij de klantenservice)

Kun je die dingen ook bij de bouwmarkt halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24

_Ernst_

Mark It Zero!

Hornbach verkoopt ze

Link is voor een heel pak van 100st, maar zijn waarschijnlijk gewoon per stuk te koop (zelf in een zakje doen).

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
_Ernst_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:22:
Hornbach verkoopt ze

Link is voor een heel pak van 100st, maar zijn waarschijnlijk gewoon per stuk te koop (zelf in een zakje doen).
Thanks! Was ze zelf ook al tegengekomen, maar hoopte ze nog bij een praxis te vinden. Die is dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:00
CurlyMo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:19:
Ik wil zo een nieuwe grenen vesterbank maken tegen mijn raamkozijn. Zijn er daarbij vuistregels over de afstanden of is dat puur smaak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |
_| < raamkozijn
|
|
| < glas
|
_
 | < deze afstand dus
 |--- < versterbank

Zijn er redenen die ik nog niet had gehoord het ene handiger is dan het andere?
- Voor meer afstand: Je stoot minder snel dingen uit het raam
- Tegen meer afstand: Je hebt visuele barrières als je uit het raar kijkt.
Is smaak, en kwestie van wat het kan hebben.
Een natuurstenen vensterbank die 40 cm oversteekt is de kans groot dat er een hoek afgestoten wordt natuurlijk.
Zelf heb ik op onze kattenkamer een vensterbank van 40-45 cm gemaakt zodat ze er lekker op kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
Aardappel schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:00:
[...]

Is smaak, en kwestie van wat het kan hebben.
Een natuurstenen vensterbank die 40 cm oversteekt is de kans groot dat er een hoek afgestoten wordt natuurlijk.
Zelf heb ik op onze kattenkamer een vensterbank van 40-45 cm gemaakt zodat ze er lekker op kunnen liggen.
Ik bedoelde niet de diepte van de vensterbank, maar de afstand tussen de vensterbank en onderkant kiepraam :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:00
CurlyMo schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:43:
[...]

Ik bedoelde niet de diepte van de vensterbank, maar de afstand tussen de vensterbank en onderkant kiepraam :)
Oh, zo begreep ik het niet.

Meestal ligt de vensterbank op het binnenspouwblad, de ruimte van bovenkant vensterbank tot onderdankt raam is dus vaak dikte van het kozijn waar het raam inzit + eventuele spouwlatten of aftimmering.
De hoogte maakt niet echt uit voor bouwkundige redenen, meestal wordt het praktische aangehouden wat ik net benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

maartend schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:19:
[...]

Ik heb in heel mijn huis spul van Livolo geplaatst. Is gewoon goed spul, voor de prijs van plastic van Gamma.
Hoe stuur jij jouw schakelaars aan? Met welke hardware en software?

Ik heb dit voorjaar ook een paar Livolo schakelaars gekocht, om uit te proberen. Door tijdgebrek en een haperende Raspbee zitten de schakelaars nu nog netjes in hun doosje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Heeft iemand hier ervaring met https://balkanwood.nl/? De site ziet er niet uit, maar we waren dit weekend in de showroom in Rotterdam en de voorbeelden daar zagen er best wel prima uit.

Andere tips voor het leveren en leggen van een mooie houten/parket vloer in of rond Rotterdam zijn ook welkom. :)

- Roobol zijn we ook geweest, prijzen lijken heel redelijk maar kwaliteit mogelijk wat minder. (dunne toplaag)
- Esco kregen we ook nog als tip, vloeren zagen er goed uit maar die hebben een (te) lange wachttijd voor het leggen.
- Hout-en-vloeren in Noord staat nog op de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Iemand en/of @maartend & @Hulkkonen schakelaars gezien met touchscherm ? ik ben eigenlijk op zoek naar een flexibelere knop ..
Charly schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:
Heeft iemand hier ervaring met https://balkanwood.nl/? De site ziet er niet uit, maar we waren dit weekend in de showroom in Rotterdam en de voorbeelden daar zagen er best wel prima uit.

Andere tips voor het leveren en leggen van een mooie houten/parket vloer in of rond Rotterdam zijn ook welkom. :)

- Roobol zijn we ook geweest, prijzen lijken heel redelijk maar kwaliteit mogelijk wat minder. (dunne toplaag)
- Esco kregen we ook nog als tip, vloeren zagen er goed uit maar die hebben een (te) lange wachttijd voor het leggen.
https://www.rotinkaparket.nl/ bestaat al 15 a 20 jaar "klein" maar fijn zou ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 11-11-2019 10:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 17:00
Dat zal vermoedelijk niet in een WC gedaan worden omdat je niet lekker kunt dweilen.
MDF plinten (ik denk dat het dat zijn, maar weet het niet zeker :) ) slurpen water op als ze niet 100% afgekit en geschilderd zijn.
In een WC worden vaak de plinten ook van tegels op de muur gezet, zodat je lekker nat kunt dweilen.
Possible schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:46:
[...]

Nee klopt.. we hebben ze in de woonkamer en hadden over, en vond het wel mooi om het zo te doen.

@darklord007 klopt van de drukknop dat moet ik nog even doen ja. [

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
skai21 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:05:
Dat zal vermoedelijk niet in een WC gedaan worden omdat je niet lekker kunt dweilen.
MDF plinten (ik denk dat het dat zijn, maar weet het niet zeker :) ) slurpen water op als ze niet 100% afgekit en geschilderd zijn.
In een WC worden vaak de plinten ook van tegels op de muur gezet, zodat je lekker nat kunt dweilen.

[...]
Ik gebruik altijd van die vochtige doekjes van de lidl of een ander merk. Drie van die dingen onder een dweil en je wc is weer heerlijk schoon. Voordeel is dat het amper vocht afgeeft maar wel schoon en fris wordt.

Daarnaast zijn ze wel afgekit . Alleen de bovenkant en de hoeken. Schilderen moet nog.

Bedieningspaneel is inmiddels gemaakt @darklord007 :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Kleine update voor de geinteresseerden:

Ik heb de balken koud tegen elkaar aangelijmd met PVA lijm. Vervolgens heb ik aan de onderkant een tweetal sleuven gefreesd van 10cm breed. (geen foto's van)

Het geheel opgeschuurd met 60, 120 en als laatst 240 om de oneffendheden er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Vervolgens met een stalen strip van 10mm dik en 100mm breed en 5 m12 bouten gemonteerd aan iedere balk. Met een forstenboor verzinken ze mooi in het hout zodat je er geen last van hebt.

Ik heb het blad nu naar binnen gehaald zodat het kan acclimatiseren aan de temperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Het doel is om vanavond met de giethars aan de gang te gaan en de gaten op te vullen. Als dat volledig is uitgehard ga ik er met skylt overheen om het geheel af te maken.

Inmiddels ook de kruispoten binnen, dus het geheel begint mooi vorm te krijgen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hb5dTrV2VB2ATF7ggHSCMek7/medium.jpg

Het hout komt overigens van Historisch Hout uit Haarle.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hulkkonen schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:
[...]

Hoe stuur jij jouw schakelaars aan? Met welke hardware en software?

Ik heb dit voorjaar ook een paar Livolo schakelaars gekocht, om uit te proberen. Door tijdgebrek en een haperende Raspbee zitten de schakelaars nu nog netjes in hun doosje :X
Ik gebruik mijn Livolu spul gewoon als wcd en schakelaars. Maar ik zou shelby gebruiken als ik zou willen en home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
vso schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:29:
Iemand en/of @maartend & @Hulkkonen schakelaars gezien met touchscherm ? ik ben eigenlijk op zoek naar een flexibelere knop ..
wat bedoel je met flexibeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:14:
[...]

2 x jammer: bedje is niet van de IKEA (maar kan nog steeds een onderdeeltje daar gaan halen natuurlijk), gisteren nog bij de IKEA geweest (zelfs nog bij de klantenservice)

Kun je die dingen ook bij de bouwmarkt halen?
Ik had een MP bed voor mijn zoon gekocht, ontbrak er ook 1.
Gewoon bij de klantenservice van de IKEA zeggen dat je dit onderdeel zoekt. Ik kreeg hem zonder vragen mee :*)
Overigens, als je Ikea roept komt mijn halve huis, dus durf wel te zeggen dat ik wat omzet naar ze heb gebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
sbruynis schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:59:
[...]

Ik had een MP bed voor mijn zoon gekocht, ontbrak er ook 1.
Gewoon bij de klantenservice van de IKEA zeggen dat je dit onderdeel zoekt. Ik kreeg hem zonder vragen mee :*)
Overigens, als je Ikea roept komt mijn halve huis, dus durf wel te zeggen dat ik wat omzet naar ze heb gebracht ;)
Uiteindelijk naar de Hornbach gereden (kwam ik zelfs nog langs de IKEA, heb nog overwogen om er af te gaan) en voor 13 cent het onderdeeltje gehaald.

Als je er toch bent, meteen hout, verf en andere troep gehaald die ik nog 'nodig' had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maartend schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:14:
[...]

wat bedoel je met flexibeler?
ik zoek eigenlijk een E-ink touch scherm die je via een centrale Rpi oid kan progammeren/bedienen Zodat de knop dynamisch licht kan dimmen, geluid volume of gordijnen etc etc ..Oftewel jij bepaald via een centrale interface hoe de knop eruit ziet en werkt.. maar je hoeft niks er meer in/uit te schroeven ..

Dus als ik wil zou ik vanaf de slaapkamer de koffiezet apparaat en broodrooster en pc kunnnen starten..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YaaD schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:12:
nice d:)b

dat is een mooie aanwinst en, zo te zien aan de foto's (mooie muur) een fraaie combinatie met de rest van je woonkamer. _/-\o_ prettig sfeertje :Y

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

Ik heb de balken koud tegen elkaar aangelijmd met PVA lijm. Vervolgens heb ik aan de onderkant een tweetal sleuven gefreesd van 10cm breed. (geen foto's van)

Het geheel opgeschuurd met 60, 120 en als laatst 240 om de oneffendheden er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Vervolgens met een stalen strip van 10mm dik en 100mm breed en 5 m12 bouten gemonteerd aan iedere balk. Met een forstenboor verzinken ze mooi in het hout zodat je er geen last van hebt.

Ik heb het blad nu naar binnen gehaald zodat het kan acclimatiseren aan de temperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Het doel is om vanavond met de giethars aan de gang te gaan en de gaten op te vullen. Als dat volledig is uitgehard ga ik er met skylt overheen om het geheel af te maken.

Inmiddels ook de kruispoten binnen, dus het geheel begint mooi vorm te krijgen. :)

[Afbeelding]

Wat hebben die balken gekost, als ik vragen mag? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
LED-Maniak schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:52:
[...]

Wat hebben die balken gekost, als ik vragen mag? :)
Oorspronkelijk 230eu per m2, maar omdat ie een fout maakte bij het noemen van de prijs kreeg ik 60 eu korting.

Totaal heeft de tafel 630 euro gekost qua hout. Onderstel was 250 eu.

Het was of zelf maken, of nog krommer liggen voor een kant en klare tafel.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Charly schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:

Heb mijn eikenhouten vloer door Rotinka laten leggen, incl hoge plinten. Het materiaal voor de laminaatvloer (1e verdieping) heb ik er ook vandaan.
Aardige en vakkundige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 14:01

[Afbeelding]

Ik ben geen expert maar... eerst verlijmen en daarna naar binnen halen om te acclimatiseren? Moet dat niet andersom? dat je het hout eerst laat acclimatiseren (en evt werken daardoor) en dan pas aan elkaar lijmen?

Zou je a.u.b. ook een post willen maken met deel 2: Giethars. Heb er zelf nog niet mee gewerkt dus zie en hoor graag hoe je dat af is gegaan.

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
louzy82 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:42:
[...]

Ik ben geen expert maar... eerst verlijmen en daarna naar binnen halen om te acclimatiseren? Moet dat niet andersom? dat je het hout eerst laat acclimatiseren (en evt werken daardoor) en dan pas aan elkaar lijmen?

Zou je a.u.b. ook een post willen maken met deel 2: Giethars. Heb er zelf nog niet mee gewerkt dus zie en hoor graag hoe je dat af is gegaan.
Klopt, ben ik inderdaad met je eens, echter moest het blad ook nog worden geschuurd en vond ik het makkelijker om dus te lijmen en schuren in de schuur. Het blad weegt nu ongeveer 80/90 kilo dus verplaatsen met mijn vrouw was niet makkelijk.

Het liefst had ik dat dus ook inderdaad gedaan.

Ik zal zeker wat foto's plaatsen als daar interesse voor is. Ik ga morgen met de giethars aan de gang dus zal in de rest van de week een kleine omschrijving ervan maken.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben bezig met het renoveren van een zolderraam. Eentje heb ik al gehad, 2x draaikiep, tevreden over het resultaat. Nu wilde ik de raam aan de andere zijde ook onderhanden nemen, maar dat is een stolpraam (verhuisraam). Nu heeft de fabrikant daar wel een oplossing voor, maar die is 800,- duurder dan 2x draaikiep en dan heeft een van de twee zijdes geen kiepstand.
Dat vind ik nogal veel geld voor minder functionaliteit, dus dacht ik de middenstijl gewoon uitneembaar te maken. Heeft iemand daar een goed idee voor zodat het blind kan? momenteel kom ik niet verder dan boven en onder +/- 2cm hout/ijzer aan het kozijn te maken waar ik de middenstijl dan aan vast kan maken middels rampamoeren.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

YaaD schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:45:
[...]
Ik zal zeker wat foto's plaatsen als daar interesse voor is. Ik ga morgen met de giethars aan de gang dus zal in de rest van de week een kleine omschrijving ervan maken.
Rustig aan met giethars he, maak kleine batches en druppel de gaten vol met een stokje. Hars wat je op het hout knoeit is verdomd lastig om ervanaf te krijgen / schuren.

Toen wij onze tafel gemaakt hebben, heb ik eerst de noesten en gaten/scheuren gevuld met expoxy. Toen laten schaven en daarna pas de boel aan elkaar gemaakt, geschuurd en gelakt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 14:01
Wat ik me af vraag bij die gave epoxy tafels (vooral die waarbij er bijv een hele baan epoxy tussen 2 stukken hout zit). Wat gebeurt er als het hout gaat werken? Is de epoxy enigzins flexibel om daarin mee te gaan of raakt het dan los?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Arjan schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:39:
Ik ben bezig met het renoveren van een zolderraam. Eentje heb ik al gehad, 2x draaikiep, tevreden over het resultaat. Nu wilde ik de raam aan de andere zijde ook onderhanden nemen, maar dat is een stolpraam (verhuisraam). Nu heeft de fabrikant daar wel een oplossing voor, maar die is 800,- duurder dan 2x draaikiep en dan heeft een van de twee zijdes geen kiepstand.
Dat vind ik nogal veel geld voor minder functionaliteit, dus dacht ik de middenstijl gewoon uitneembaar te maken. Heeft iemand daar een goed idee voor zodat het blind kan? momenteel kom ik niet verder dan boven en onder +/- 2cm hout/ijzer aan het kozijn te maken waar ik de middenstijl dan aan vast kan maken middels rampamoeren.
Misschien een nieuw kozijn? Dat is niet zo duur toch?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Vraagje,

We hebben een huis op het oog.
Alleen willen we het 1 en ander veranderd hebben..
Ik weet alleen niet of het haalbaar is qua budget.

Zie plaatjes onder voor huidige situatie.

Wat willen we?
- Keuken eruit
- Wasruimte afbreken en de ruimte bij de keuken aantrekken zodat het 1 grote ruimte wordt.
- Was/Droger gaan dan naar de garage.

Ik zie een beetje met de muur tussen de keuken en de wasruimte in de maag (dikke zwarte lijn)
Dit is de oorspronkelijke buitenmuur (rest is later aangebouwd).
Het is dus een dragende muur, geen idee hoe het nu met de doorgang zit naar de aanbouw en de steunbalk die daar is gebruikt, maar ik vermoed dat er over de hele breedte een nieuwe steunbalk in zal moeten..

Is dit "makkelijk" door een aannemer te realiseren en wat zou hiervan grof de kosten zijn?
Moet ik denken aan 5 a 10k of ruim richting de 15k?

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/120/308/510_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/120/308/490_2160.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 12-11-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:48:
Vraagje,

Zie plaatjes onder voor huidige situatie.

Wat willen we?
- Keuken eruit
- Wasruimte afbreken en de ruimte bij de keuken aantrekken zodat het 1 grote ruimte wordt.
- Was/Droger gaan dan naar de garage.

Ik zie een beetje met de muur tussen de keuken en de wasruimte in de maag (dikke zwarte lijn)
Dit is de oorspronkelijke buitenmuur (rest is later aangebouwd).
Het is dus een dragende muur, geen idee hoe het nu met de doorgang zit naar de aanbouw en de steunbalk die daar is gebruikt, maar ik vermoed dat er over de hele breedte een nieuwe steunbalk in zal moeten..

Is dit "makkelijk" door een aannemer te realiseren en wat zou hiervan grof de kosten zijn?
Moet ik denken aan 5 a 10k of ruim richting de 15k?
Wat ga je er zelf van doen? Een keuken eruit slopen is natuurlijk prima zelf te doen voor de meeste mensen, scheelt je weer een hoop aan arbeidskosten. Was/droger verplaatsen kan je wellicht ook zelf?

Voor het bedrag, moet daar dan ook de aan/afvoer van water in de garage, het opnieuw strak maken van plafond etc. voor gerealiseerd worden? Of gaat het bedrag puur om het verwijderen van de wand en dicht + gladmaken van de muur?

Met deze informatie kan niemand je een goede schatting geven, als je een precieze lijst hebt van de uit te voeren werkzaamheden wordt het al wat makkelijker. Het zal denk ik sterk afhankelijk zijn van die oude buitenmuur, in hoeverre die nog dragend is, hij is al doorbroken voor de aanbouw, dus wellicht is er een constructie gemaakt waardoor dit deel niet meer draagt. Mijn bouwkundige kennis gaat niet zo ver, maar gok dat hij dragend is en het dus een lastiger verhaal is dan enkel verwijderen en strak maken.

edit: https://constructieshop.n...ijderen-en-balk-plaatsen/ hier hebben ze het over een bedrag van €5.200 voor het verwijderen van draagmuur + plaatsen van een balk. Wellicht dat het iets simpeler is omdat het maar een deelmuur is, echter moet er dan alsnog een volledige balk in. Afhankelijk van de rest van wat je zelf doet / er moet gebeuren zou het dus wel/niet binnen de €10k passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 12-11-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat me puur om de dragende muur eruit te slopen en evt een steunbalk plaatsen..

De rest is bijzaak in dit geval aangezien ik die werkzaamheden wel goed kan inschatten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
zo op het oog zal de poer die nu achter je hoge keukenkast staat moeten blijven staan: de steunbalk moet ergens opgelegd worden.

Maar als je het zeker wil weten: constructeur is het magische woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:03:
Het gaat me puur om de dragende muur eruit te slopen en evt een steunbalk plaatsen..

De rest is bijzaak in dit geval aangezien ik die werkzaamheden wel goed kan inschatten..
Zou verwachten dat het dan wel past binnen genoemde budget. Echter als je serieuze interesse hebt, en dit is doorslaggevend dan zou ik absoluut een constructeur van te voren raadplegen. Kost je de kop niet en dan weet je zeker dat het niet heel nadelig uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, dat zal ik dan even moeten uitzoeken met een constructeur/aannemer..
Eerst maar eens de eerste bezichtiging afwachten deze week.
Indien het huis ons verder aan staat maar eens kijken wat er mogelijk is.

Want zo vanuit plaatjes uitgaand willen we 1 grote ruimte creeeren..
Deur naar de garage 1 meter verplaatsen (naar de hoek)

En dan tegen de lange muur die ontstaat, een keukenwand van maken met een kookeiland+bar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:03:

Inderdaad contact opnemen met constructeur. Wellicht is het mogelijk de bestaande balk op te lassen (verlengen en indien nodig te verzwaren). Maar alleen een constructeur kan daar antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:26:
Tja, dat zal ik dan even moeten uitzoeken met een constructeur/aannemer..
Eerst maar eens de eerste bezichtiging afwachten deze week.
Indien het huis ons verder aan staat maar eens kijken wat er mogelijk is.

Want zo vanuit plaatjes uitgaand willen we 1 grote ruimte creeeren..
Deur naar de garage 1 meter verplaatsen (naar de hoek)

En dan tegen de lange muur die ontstaat, een keukenwand van maken met een kookeiland+bar ervoor.
Het is wel een idee, maar ik zou je toch verder na willen laten denken over bv isolatie / en juist kleinere ruimte(s) of flexibele wanden .. grote ruimte(s) zijn slechter te verwarmen dan kleinere ruimte(s) . .

Doe vooral wat je van plan bent, maar je houd meer over op langere termijn als je eerst aan bezuinigen denkt .. en ook al implementeer je het niet direct maar het kan geen kwaad ze mee te calculeren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:33
Ik ben aan het uitzoeken wat het vervangen van enkel-glas klepramen kost door vast hr++ glas met ventilatieroosters. De prijs voor het glas valt mij nog behoorlijk mee, maar de ventilatieroosters (DucoLine/Ton 10) zijn nog redelijk aan de prijs. Nu zou ik eventueel goedkoper aan de roosters kunnen komen, maar deze hebben niet de juiste maat. Ik zou 77cm breedte moeten hebben, maar de betreffende roosters zijn 9/10 cm breder. Nu lees ik hier en daar dat de roosters op maat gemaakt zouden moeten kunnen worden, maar ik kan helaas nergens een beschrijving/handleiding vinden hoe dit zou werken. Kan iemand hier mij wellicht vertellen hoe dit werkt en of dit goed zelf te doen is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:55
sven5010 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:44:
Ik ben aan het uitzoeken wat het vervangen van enkel-glas klepramen kost door vast hr++ glas met ventilatieroosters. De prijs voor het glas valt mij nog behoorlijk mee, maar de ventilatieroosters (DucoLine/Ton 10) zijn nog redelijk aan de prijs. Nu zou ik eventueel goedkoper aan de roosters kunnen komen, maar deze hebben niet de juiste maat. Ik zou 77cm breedte moeten hebben, maar de betreffende roosters zijn 9/10 cm breder. Nu lees ik hier en daar dat de roosters op maat gemaakt zouden moeten kunnen worden, maar ik kan helaas nergens een beschrijving/handleiding vinden hoe dit zou werken. Kan iemand hier mij wellicht vertellen hoe dit werkt en of dit goed zelf te doen is? :)
Weet niet waar je leest of ze opmaat gemaakt kunnen worden? Maar als ik ze opzoek lijken met het gewoon profielen die je kan inkorten met een zaag, de eindkapjes zijn losse onderdelen zover ik kan zien. En anders gewoon een verkoper opbellen en je probleem uitleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Teijgetje schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:49:
[...]

Dus ook. ;)
Kopervet en toepassingen
WD 40 en toepassingen (de gewone, de speciale spreken voor zich). Even kijken tussen de "lubricates"
En weet je nog een toepassing die er niet bij staat dan kan je daarmee hier een roadtrip door Florida winnen.

Voor een garagedeur zou ik denk ik wel eerder lithiumvet nemen. Dat vlekt niet zo.
Maar kopervet kan ook prima hoge belastingen aan.
Als je niks anders hebt, kan je inderdaad kopervet gebruiken, maar ik zou het niet aanraden. Lithium is voor deze toepassingen veel beter geschikt.

Ik vraag me alleen vooral af waar het geluid exact vandaan komt. Het klappen is vrij normaal, dan zijn de wieltjes die over de koppelingen van de rails lopen, waarbij die koppelingen net niet helemaal netjes liggen (heb ik zelf ook last van).
Het piepen als de deur vrijwel helemaal open is, klinkt minder goed.

De wieltjes en steunlagers hoeven als het goed is niet gesmeerd te worden, voor zover ik weet hebben die namelijk gesloten kogellagers (bij mijn deur in ieder geval) en die kan je niet eens smeren.

Ik weet alleen niet hoe sterk de motor is, maar ik vind de deur wel erg traag openen en sluiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-05 21:24
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:48:
Vraagje,

Gaaf plan, zo krijg je er wel een hoop ruimte bij! In alle gevallen zeg ik, nodig een constructeur uit. Maar om ff mee te denken, als ik het goed zie op de foto, lopen de vloerplaten over de hele breedte van het huis, en dan is er een kans dat de oude achtermuur daarin geen dragende functie heeft. Blijft over dat het gewicht van de buitenmuur van de verdieping die moet worden opgevangen. Hou er ook rekening mee dat de stalen balk ergens op moet kunnen rusten. Dat zal aan de kant van de garage niet zo'n probleem zijn, de kant van de buren misschien wel.
Goedkopere oplossing zou kunnen zijn om een pilaar in het midden te laten, maar dan moet je de inrichting daarop aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@Remko24,

En je zit ermee dat je de balk onder vloerplaten moet bevestigen. dus je zit wel met een koof wat je in het zicht hebt zitten.

Aan de andere kant, er is nu ook wel een vloerplaat wat over de gehele breedte zit, mogelijk hoeft het dus niet.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 20:04
@Remko24 Ik heb voor een buitenmuur van 180 cm lang 1895 eur. incl BTW betaald.

Details:
- Leveren puin container
- Aanbrengen tijdelijke ondersteuning/stempelen
- Verwijderen en afvoeren puin
- Leveren en plaatsen HEB 180 2200 mm,deze word in de zijgevel geplaatst
- Leveren en aanbrengen kolom HEB 160 met koppel en voetplaat
- Aanstorten poer kolom met constructie beton

Omkleden met brandweren materiaal zou 295 extra kosten, dus dat heb ik zelf gedaan.

Prima lui, hebben de oude fundering strak gemaakt zodat de poerkolom strak gestort stond en de buitenmuur met spouw weer hersteld ivm de beunhaas die de aanbouw heeft gemaakt in '89.

[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 13-11-2019 10:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deepbass909 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:49:
Als je niks anders hebt, kan je inderdaad kopervet gebruiken, maar ik zou het niet aanraden. Lithium is voor deze toepassingen veel beter geschikt.
Er werd gesteld dat WD40 en kopervet niet smeerden.

Maar vanwege de toepassing gaf ik al aan dat ik lithiumvet eerder zou gebruiken dan kopervet of WD40, met een linkje. :)
En waarbij kopervet een hardnekkig vet is, spatjes/klodders zijn moeilijk(er) te verwijderen uit steen of betonvloer en blijven vaak donkere vlekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 13-11-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:09
Vraagje, ik heb in mijn badkamer een douchebak, die zit redelijk dicht tegen de ombouwing van het toilet. Er zit een kier van ongeveer 4-5 centimeter tussen. Nu kan ik met mijn kit pistool daar dus niet kitten omdat ik hem niet schuin kan houden.

Wat zijn de alternatieven? Of hoe kan ik wel met mijn kitpistool hiertussen komen?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.