[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.973 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:41:
[...]
opties:
A zoek naar een "studfinder" 10,- heb je ze al. Daarmee kan je kijken (mits je plafond hol is) waar de balken/raggels lopen.. beter bevestings punt ..

B HoH afstand van ragels is 30cm a 60cm evenwijdig aan de muren, en schroeven zijn vaak magnetisch. dus pak een koelkast magneet en ga op zoek naar schroeven vind je er 1 zitten ze vaak om de 10 a 20cm.

C Snij een vierkantje van 20x20 uit en kijk met een gsm (met camera functie) boven het plafond en vergroot naar "maak" totdat je balken/ragels hebt gevonden waarop je de plaat hout/mdf kan bevestigen..

Dan hoeft het niet zo licht te zijn,

of je gebruikt "gips schroef pluggen" die kunnen toch een kg of 40 houden ..
Minneyar schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Nog een optie, een hollewand anker. Hebben wij gebruikt om een zware lamp aan een gipsplafond te hangen. Hangt nu een half jaar, dus lijkt goed te gaan :P.
A&B goede tips, kende ze niet of niet aan gedacht, handig voor een volgende keer. Heb mijn hanglamp, zie een paar pagina's hiervoor ook met gips paraplu pluggen opgehangen. Qua gevoel voelt een stuk hout aan het plafond toch wat minder prettig.

Maar met het boren, vond ik het de gips platen erg veel mee bewegen, heb zelf nog niet echt een gevoel hoeveel een gips plaat kan hebben. Wat zijn normale bewegingen en zulke zaken.

[ Voor 0% gewijzigd door fommas op 31-10-2019 11:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Kwam er gisteravond achter dat de rookgasafvoer (vd gashaard) waarschijnlijk nooit lekker vast heeft gezeten, ik keek gisteravond door de buis naar binnen en zag gewoon een binnenmuur daar waar een bocht hoort te zitten :N

Het verticale deel naar boven toe is er gewoon compleet af.

Vanavond dus helaas de multitool in het plafond zetten om dit te fixen. :F

Echt waar... wat een beunhazen de vorige bewoners, :N :N

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:55
https://drive.google.com/...C3m_ndg_s6jwUhUOjyeSrbWz8
https://drive.google.com/...4Z5UOZZhP7yvO86S1j59651Kd
Dag klussers,

Ik ben zelf een beetje een leek wat zelf klussen betreft, maar ben op zich wel vrij handig (zeker met computers). Echter zit ik voor volgend probleem. De lichtschakelaar linksonder zit klem, en de lamp brandt hierdoor continu. Dit is vrij vervelend...

Maar, aangezien er 4 schakelaars zijn, en er hiervan maar twee in gebruik zijn, dacht ik dit snel even om te wisselen met de kabels. Maar wat er achter de schakelaar hangt kan ik niet aan uit... Het is een constructie die ik nog niet heb gezien. Heeft iemand enig idee wat ik moet doen, om de schakelaar links onder over te zetten naar bv de schakelaar links boven?

PS: Op de foto van de printplaat heb ik de schakelaar verticaal naar beneden gekanteld...

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Unrealiac schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:03:
https://drive.google.com/...C3m_ndg_s6jwUhUOjyeSrbWz8
https://drive.google.com/...4Z5UOZZhP7yvO86S1j59651Kd
Dag klussers,

Ik ben zelf een beetje een leek wat zelf klussen betreft, maar ben op zich wel vrij handig (zeker met computers). Echter zit ik voor volgend probleem. De lichtschakelaar linksonder zit klem, en de lamp brandt hierdoor continu. Dit is vrij vervelend...

Maar, aangezien er 4 schakelaars zijn, en er hiervan maar twee in gebruik zijn, dacht ik dit snel even om te wisselen met de kabels. Maar wat er achter de schakelaar hangt kan ik niet aan uit... Het is een constructie die ik nog niet heb gezien. Heeft iemand enig idee wat ik moet doen, om de schakelaar links onder over te zetten naar bv de schakelaar links boven?

PS: Op de foto van de printplaat heb ik de schakelaar verticaal naar beneden gekanteld...
voor "schakelaar heb je 2 draadjes nodig
1ste = "ground" of Null ( - ) zwart niet verwarrebn met aarde
2de = Postitve( + ) of rode

in dit geval
C = Common (zwart bv)
A, B,C of D is de "rode" alleen omdat je 4 mogelijkheden hebt moet je 1 van de 4 vastschroeven

dus haal ze allemaal los 1 voor 1 totdat de lamp uitgaat ... (test welke draad je moet hebben.) en zet die dan bv NU A
op een andere B, is dit hem niet wissel je hem naar C en zo door ;)
Minneyar schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Nog een optie, een hollewand anker. Hebben wij gebruikt om een zware lamp aan een gipsplafond te hangen. Hangt nu een half jaar, dus lijkt goed te gaan :P.
ik vind de schroef varianten iets prettiger

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:15:
[...]
voor "schakelaar heb je 2 draadjes nodig
1ste = "ground" of Null ( - ) zwart niet verwarrebn met aarde
2de = Postitve( + ) of rode

in dit geval
C = Common (zwart bv)
A, B,C of D is de "rode" alleen omdat je 4 mogelijkheden hebt moet je 1 van de 4 vastschroeven

dus haal ze allemaal los 1 voor 1 totdat de lamp uitgaat ... (test welke draad je moet hebben.) en zet die dan bv NU A
op een andere B, is dit hem niet wissel je hem naar C en zo door ;)

[...]
Dus, de blauwe laat ik steken? (C1?) en met de rest moet ik wat 'spelen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Unrealiac schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:30:
[...]
Dus, de blauwe laat ik steken? (C1?) en met de rest moet ik wat 'spelen'?
jup deze dingen zijn niet "standaard" en ik denk een handleiding zoeken via google je nog niet gelukt is .. zit er geen naam op de 230v naar 24v transformator ofzo ?

een 230v lamp/schakeling is wel vragen om brand enzo .. maar dat wist je natuurlijk al :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Ik wil het blad van de eettafel vervangen. Maar in plaats van standaard eiken of tegenwoordig mangohout zit ik te denken aan tamme kastanjehout. Is nog een stuk goedkoper ook!

Iemand hier ervaring mee? Is het echt heel veel zachter? Of wel bruikbaar voor meubels als een tafelblad?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:38:
Ik wil het blad van de eettafel vervangen. Maar in plaats van standaard eiken of tegenwoordig mangohout zit ik te denken aan tamme kastanjehout. Is nog een stuk goedkoper ook!

Iemand hier ervaring mee? Is het echt heel veel zachter? Of wel bruikbaar voor meubels als een tafelblad?
Als je er op googled wordt het wel gebruikt en waarom niet ?

Trouwens zachthout kan je met houtrot :? bescherm middel "versterken" teminste "het maakt zacht hout weer hard" .. tja .. erhm .. er zijn vast wel klussende tweakers @Jelte,89 of @Teijgetje die iets meer durven roepen? dit was in ieder geval 1ste hit in google

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:07:
[...]

Als je er op googled wordt het wel gebruikt en waarom niet ?

Trouwens zachthout kan je met houtrot :? bescherm middel "versterken" teminste "het maakt zacht hout weer hard" .. tja .. erhm .. er zijn vast wel klussende tweakers @Jelte,89 of @Teijgetje die iets meer durven roepen? dit was in ieder geval 1ste hit in google
Ik kom het mondjesmaat tegen, vandaar mijn vraag hier of er ervaring mee is. Ik lees dat het zachter is dan eik, maar wat is zacht.. We willen 5 planken van 3cm tegen elkaar lijmen tot 90x150cm.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

Ik kom het mondjesmaat tegen, vandaar mijn vraag hier of er ervaring mee is. Ik lees dat het zachter is dan eik, maar wat is zacht.. We willen 5 planken van 3cm tegen elkaar lijmen tot 90x150cm.
denk dat "zacht" in dit geval is dat je niet kids moet hebben die met hun bestek "wij willen eten" of op de tafel gaan doen..

Dunno maar ga je het ook nog vernissen enzo ?
En trouwens 3cm zou er wel een plaat/balken onder doen niet alleen optisch opdikken..) bv om de 50cm ondersteuning ..

Neem je wel 2m of 220 planken ? want bv met ijzeren duvels ofzo een tafelblad verlengen (zelfde nerf) is wellicht ook wel prettig :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unrealiac
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

jup deze dingen zijn niet "standaard" en ik denk een handleiding zoeken via google je nog niet gelukt is .. zit er geen naam op de 230v naar 24v transformator ofzo ?

een 230v lamp/schakeling is wel vragen om brand enzo .. maar dat wist je natuurlijk al :+
Op goede gok, van de eerste keer juist van B naar C geplaatst en nu werken de 2 bovenste schakelaars. Thx :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:26
Allen,

Ik heb wat raad nodig voor het volgende:

Ik ga zelf een tafel maken van wijnpersplanken en zit met het volgende dilemma

De tafel bestaat uit verschillende planken van ca. 3,5cm dik en die moeten aan elkaar worden vastgezet.
Hiervoor had ik bedacht om een gat te boren en die met draadeind te gaan bevestigen

De breedte van de tafel wordt ca. 90/100cm. Je voelt hem misschien al aankomen. Hoe zorg ik ervoor dat alle boorgaten precies zo uitgelijnd worden dat het draadeind er door heen past?

Of zou bovenstaande ook prima lukken zonder draadeind en ze dan koud tegen elkaar vast lijmen?

Overigens ben ik benieuwd of jullie nog suggesties hebben om de bovenkant van het blad volledig vlak te krijgen. Is een schaafmachine hier geschikt voor? M'n pa had het over een vandiktebank en dan per plank door heen te halen.

Wat is volgens jullie de beste methode?

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Met die vandiktebank krijg je je planken keurig even dik, stukken makkelijker dan met een schuurmachine.
Wat je gaten betreft, zou je geen boormal kunnen maken zodat de gaten allemaal in lijn komen? Dan hoef je niet in 1 keer door het hele blad.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YaaD schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:42:
Allen,

Ik ga zelf een tafel maken van en zit met het volgende dilemma

De tafel bestaat uit verschillende planken van ca. 3,5cm dik en die moeten aan elkaar worden vastgezet.
Hiervoor had ik bedacht om een gat te boren en die met draadeind te gaan bevestigen

De breedte van de tafel wordt ca. 90/100cm. Je voelt hem misschien al aankomen. Hoe zorg ik ervoor dat alle boorgaten precies zo uitgelijnd worden dat het draadeind er door heen past?

Of zou bovenstaande ook prima lukken zonder draadeind en ze dan koud tegen elkaar vast lijmen?

Overigens ben ik benieuwd of jullie nog suggesties hebben om de bovenkant van het blad volledig vlak te krijgen. Is een schaafmachine hier geschikt voor? M'n pa had het over een vandiktebank en dan per plank door heen te halen.

ligt eraan wat je resultaat moet zijn "beste" is nogal open ter interpertatie..

Je kan met een boorkolom en een boormal bv gaten erin boren voor 10mm staaldraad met 1 "offerhout" wat je gebruikt om je booruitlijning te testen.. het is aan jou of je de bout/wasring verzinkt j/n
de breedte v.d plank is misschien wel een dingetje voor de goedkopere boorkolommen die met een losse boormachine overweg kunnen.

je kan ook de onderkant met een "mal" voor bv een bovenfreesmachine (vandiktebank idee) thuis op 1 hoogte maken. voor dit en voor jou project maar ook @LED-Maniak zouden beiden ook kunnen denken aan een "epox" laag van x mm aan de bovenkant te gieten .. het idee hiervan is dat je een stevige tafel krijgt met de look & feel die je zoekt..

Kijk maar eens op youtube voor "DIY epoxy table" ze gebruiken verschillende tools om dit te bewerstelligen ook "warped" (getorsiede) planken.. komen soms aan bod

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 31-10-2019 15:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Loop bij een aannemer naar binnen en jank ze voor een paar biertjes bij hem door de vlakbank en vandiktebank. Maar waarom zou je dan wijnpersplanken nemen? Dan schaaf je alle patina d'r toch af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
PaT schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:53:
Met die vandiktebank krijg je je planken keurig even dik, stukken makkelijker dan met een schuurmachine.
Wat je gaten betreft, zou je geen boormal kunnen maken zodat de gaten allemaal in lijn komen? Dan hoef je niet in 1 keer door het hele blad.
Ja met 1 boor door het hele gat zag ik toch al niet gebeuren. Ik moet inderdaad dan haast wel met een boormal werken om ze allemaal op dezelfde plek te krijgen.

Ik heb wel een kolomboormachine waar dat op zich mee zou moeten lukken. Had ik eigenlijk ook zelf wel kunnen bedenken 8)7
Loop bij een aannemer naar binnen en jank ze voor een paar biertjes bij hem door de vlakbank en vandiktebank. Maar waarom zou je dan wijnpersplanken nemen? Dan schaaf je alle patina d'r toch af?
De reden voor wijnpers is omdat die er in lengtes van 3.5 meter zijn. Aannemers in de buurt heb ik al gevraagd, maar die zitten niet te springen om materiaal van een ander, of hebben het veel te druk.

Wat het resultaat na de vlakbank is, is ook het resultaat waar we naar zoeken. toch enigzins het doorleefde ervan maar toch wel erg netjes.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Allen,

Met bruislijm kun je deze delen prima aan elkaar verlijmen zonder verdere mechanische bevestiging. Dat kan je alleen doen als de delen inderdaad mooi vlak zijn. Dus eerst door een vandikte/4 zijdige schaafbank.

[ Voor 3% gewijzigd door RobB_W op 31-10-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Vraagje: wij hebben in ons huurappartement een balkondeur met een meerpunts-slot. Deze kun je op slot doen door de klink omhoog te doen. Echter, ook aan de buitenkant zit een klink die je dan alsnog gewoon kunt gebruiken om de deur weer open te doen, dus die functie is zinloos. De enige manier om hem dus echt op slot te doen is mbv de sleutel. Maar de sleutel telkens gebruiken is irritant. Is er een manier om de klink aan de buitenkant te laten blokkeren als ie van binnenuit op slot zit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

breinonline

Are you afraid to be known?

De klink omhoog is niet op slot. De klink zorgt er alleen voor dat de slot haken/punten uit klappen/schuiven. De sleutel draaien is op slot zetten. De functie die je zoekt lijkt me dan ook niet mogelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Die functie is bedoeld om minder druk op de cilinder te zetten bij het sluiten van de haken. En niet om de deur op slot te doen, dat doe je met de cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YaaD schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Ja met 1 boor door het hele gat zag ik toch al niet gebeuren. Ik moet inderdaad dan haast wel met een boormal werken om ze allemaal op dezelfde plek te krijgen.

Ik heb wel een kolomboormachine waar dat op zich mee zou moeten lukken. Had ik eigenlijk ook zelf wel kunnen bedenken 8)7

[...]

De reden voor wijnpers is omdat die er in lengtes van 3.5 meter zijn. Aannemers in de buurt heb ik al gevraagd, maar die zitten niet te springen om materiaal van een ander, of hebben het veel te druk.

Wat het resultaat na de vlakbank is, is ook het resultaat waar we naar zoeken. toch enigzins het doorleefde ervan maar toch wel erg netjes.
Een "vandiktebank" kan je btw ook zelf maken gezien je planken 15 a 20cm breed zijn . kan je een vaste stellage maken ..

optie 1
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Z9ECXZulTDU/maxresdefault.jpg
optie 2
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/roN11TyS5xg/maxresdefault.jpg
wellicht ook nog iemand op internet die het met een haakse slijper doet..
zoek maar eens op diy thickness planer oid ..

Als je oosten v.h land woont kan je voor bauhouse eens kijken (die lenen gereedschap tegen slijtage prijs .. dus paar euro oid .. anders boels ..

Tja maar het ligt heel erg aan je hoogte verschillen .. met een paar mm zou ik eerder voor de boormachine gaan.. lekker grof schuurpapier om een tafelpoot oid en gaan..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Zie het al wel weer, kom eens veel te laat voor de action binnen :)

@LED-Maniak, @vso, helaas, geen ervaring mee... maar met een goede lak krijg je alles hard... (nee niet dat >:) )

@YaaD,hou er wel rekening mee dat wanneer je schaaft, je die 3,5cm wel kunt vergeten, heb je er trouwens een foto van?

@de rest... ben net klaar met het vervangen van mn rookgasafvoer, ben flink pissed op de werkwijze van de vorige eigenaar van de woning, ik heb nu geen zin meer om allerlei foto's te uploaden, maar deze post word vervolgd...

Man man, nu maar eerst een biertje :9

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:31
LED-Maniak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

Check de Wood Database, en dan met name de 'Janka Hardness'. Sowieso is er daar veel te vinden, maar wel even goed zoeken naar de juiste 'versie' van het hout. Hier een aantal voorbeelden.

Eiken: https://www.wood-database.com/english-oak/
Tamme Kastanje: https://www.wood-database.com/sweet-chestnut/
Vuren: https://www.wood-database.com/norway-spruce/
Beuken: https://www.wood-database.com/european-beech/
Meranti: https://www.wood-database.com/dark-red-meranti/
Grenen: https://www.wood-database.com/scots-pine/

Zoals je ziet is Beuken veruit het hardst, ik denk het hardst wat in Nederland makkelijk te verkrijgen is bij de bouwmarkten. Eiken zit daar iets onder en je tamme kastanje zit tussen eiken en vuren in, iets minder hard dan meranti en iets harder dan grenen. Trek zelf je conclusies :) .

Veel zal ook afhankelijk zijn van je afwerking, maar als je hem bijvoorbeeld met PU lak afwerkt, heb je nog steeds kans op deukjes als je er iets hards op laat vallen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jelte,89 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:17:
Zie het al wel weer, kom eens veel te laat voor de action binnen :)

@LED-Maniak, @vso, helaas, geen ervaring mee... maar met een goede lak krijg je alles hard... (nee niet dat >:) )

@YaaD,hou er wel rekening mee dat wanneer je schaaft, je die 3,5cm wel kunt vergeten, heb je er trouwens een foto van?

@de rest... ben net klaar met het vervangen van mn rookgasafvoer, ben flink pissed op de werkwijze van de vorige eigenaar van de woning, ik heb nu geen zin meer om allerlei foto's te uploaden, maar deze post word vervolgd...

Man man, nu maar eerst een biertje :9
Ik zag dat een vandiktebank er minimaal 2mm afschaaft. Dat kan nog wel, zolang het maar niet meer wordt. Ik ga morgen de planken halen en zie dan ook wat de verschillen onderling zijn. Echter had ik met steigerplanken bureau er ook al problemen mee dus wou er voorbereid aan beginnen.

Als ze morgen binnen zijn maak ik ff foto's.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
YaaD schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:42:
[...]

Ik zag dat een vandiktebank er minimaal 2mm afschaaft. Dat kan nog wel, zolang het maar niet meer wordt. Ik ga morgen de planken halen en zie dan ook wat de verschillen onderling zijn. Echter had ik met steigerplanken bureau er ook al problemen mee dus wou er voorbereid aan beginnen.

Als ze morgen binnen zijn maak ik ff foto's.
Dat klopt ook wel, maar als ze bijvoorbeeld bol/hol staan en van beide zijden gaat er dan iets af, heb je al een heel andere dikte...

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
Jelte,89 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:45:
[...]

Dat klopt ook wel, maar als ze bijvoorbeeld bol/hol staan en van beide zijden gaat er dan iets af, heb je al een heel andere dikte...
Daarom hopelijk morgen ook Cherry picking en niet te brede planken nemen. Hopelijk valt t schotelen dan ook mee.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:45:
[...]

en daar gaan mijn DIY voorstellen :+ maar ja als je kan cherrypicken :)

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Dus, maar eens even wat frustratie van me afschuiven,

Hebben in de keuken een gashaard waar mn vrouw helemaal dol van is, (met name de schouw) en die is af en toe aan, meer voor sfeer en wat bij verwarming (keuken is nog niet voorzien van dubbelglas)

Maar goed, de gaskachel sloeg de laatste tijd vanzelf uit, als in: Klik alles uit, (ook het gas)

Dus maar eens een inspectie, lampje mee en ik kijk van buiten door de buis naar binnen toe... Zie ik de binnenmuur :F

Kachel weg, van onder gekeken en tot de conclusie gekomen dat er zowel aan het vertikale deel als het horizontale een 45gr bocht zit.

Paps gebeld, en van beide kanten een beetje in elkaar proberen te draaien, (is ong. 2 meter omhoog, en dan 2 meter naar buiten)

Werkte niet... maargoed, ik wil geen gezeur met een rookgas afvoer dus het mes maar in het plafond...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jFf7NdD.jpg

Gat gemaakt en blijkbaar liepen de panlatten anders dan ik dacht... enfin, kan geen kwaad.

Op het plafond gekeken en tot de conclusie gekomen dat ie ook nog in een koof was gemetseld, dus deze moest ook nog weg...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3fZMZLT.jpg

Goed, zooitje stenen weg... hmmm geen buis/gat te zien, raar... even globaal de hoogte controleren en die buis zit ongeveer hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DXDiEVo.jpg

Hmm, das niet fraai, had dus beter een gat in de schouw kunnen maken, maarja.. gat zat al in't plafond en ga geen 2 oppervlakten herstellen.

Dus op de teentjes op de ladder en totaal uitgestrekt de buis kunnen grijpen (was gisteren 1,78m lang, nu 1,90 ofzo :P ) en de beide bochtjes maar eens verwijderd.

"Past makkelijk" |:(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UENKjAb.jpg

Echt... Hoe dan? :F :F

Dus de buis vertikale buis helemaal naar boven gedrukt en de bocht vastgezet met een paar parkertjes en afgetaped, toen de buis laten zakken, en op de tast, op de uiterste lengte van mn kunnen de 2e bocht erin gefriemeld, (ong. 2u mee bezig geweest) maarja.. .die zit dus zo'n beetje 40cm lager.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SRWtmCw.jpg

helaas niet kunnen parkeren maar wel voldoende tape op gekwakt, toen vanaf buiten de horizontale buis erin en was't weer klaar gelukkig,

Volgende week plaatje er weer in en sauzen met die bende ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Jelte,89 op 01-11-2019 13:58 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:39
Allen,

De vandiktebank kan ik je aanraden, de boorgaten met draadeind echter niet.
Ik heb een kameraad van mij geadviseerd exact hetzelfde te doen met zijn buiten tafel van douglas hout.
Ondanks dat je denkt dat de balken recht zijn is het een kriem om de draadeinde er op 3 a 4 plekken doorheen te doen om de werking van het blad tegen te gaan.

Mijn tip zou zijn, afvlakken met een vandikte bank of de balken door een 4 kantenzaag heen laten halen.
Daarna de planken aan elkaar maken met 1 a 2 rijen lamellen met de lamellen frees (noem het biscuitjes).

Ik heb dit nu tweemaal gedaan met eiken en beukenhout en het resultaat is uitstekend.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AUbIfIuuxJMihrBigjfjTeqX/full.png

Je moet het spul uiteraard wel allemaal hebben, en ik weet niet waar je woont. Maar je kan altijd op zoek naar een goede loonzagerij.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
Je hebt deze:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/Public/Products/xlarge/98809-41.195.07-spax-verzinkt-torx-voldraad.jpg

en deze:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/8/0/6/9200000067066086.jpg

Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
barry86 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:53:
Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
Dat is een zelfborende schroef. Je hoeft dus vaak niet voor te boren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Dat zijn ze toch allebij?

Waar is dan dat 2e stuk afwijkende schroefdraad op het eind voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ja.
barry86 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:44:
Waar is dan dat 2e stuk afwijkende schroefdraad op het eind voor?
In tegenstelling tot een voldraad schroef, heeft de 2de naar de kop toe geen draad meer (half/deeldraad) zodat het stuk hout dat zich dichtst bij de kop bevindt, strak tegen het andere stuk getrokken wordt. De freesribben doen exact wat de naam zegt: materiaal wegfrezen zodat het hout niet te strak rond de schroef zit en kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:15

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik wil in mijn huis een aantal stroompunten een nieuw uiterlijk geven. De huidige waren ooit wit, maar nu diep geel door tientallen jaren roken.

Nu zou ik ze willen vervangen door deze: https://www.sandervunderi...r-wit-hagelwit-79803.html. Moet ik hier verder nog wat los bij bestellen of is dit compleet? Ik wil een aantal ongeaarde dubbele stroompunten met deze van een nieuw uiterlijk voorzien. Eventueel ook een aantal enkelvoudige een dubbele van maken.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:39
@wontcachme Je hebt installatie materiaal, en afdekraampjes. Een stopcontact koop je vrijwel altijd compleet, waar dat bijvoorbeeld bij een schakelaar, coax aansluiting of rj45 doos niet het geval is. Daar zul je vrijwel altijd het ijzer en het raampje apart moeten kopen. Met name omdat daar meerdere combinaties in de afdekraampjes bestaan.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken over dit artikel, voor die prijs krijg je het frontje en het binnenwerk waarop je je stroomdraden aan kan sluiten.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

loewie1984 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:05:
@wontcachme Je hebt installatie materiaal, en afdekraampjes. Een stopcontact koop je vrijwel altijd compleet, waar dat bijvoorbeeld bij een schakelaar, coax aansluiting of rj45 doos niet het geval is. Daar zul je vrijwel altijd het ijzer en het raampje apart moeten kopen. Met name omdat daar meerdere combinaties in de afdekraampjes bestaan.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken over dit artikel, voor die prijs krijg je het frontje en het binnenwerk waarop je je stroomdraden aan kan sluiten.
Bedankt :). Kan ik van die oude gele dingen af op mijn witte muren :+

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

wontcachme schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:15:
[...]

Bedankt :). Kan ik van die oude gele dingen af op mijn witte muren :+
Sander Vulderink heeft vaak ook alleen het plastic. Als je toch het type wcd weet kan dat tijd en geld schelen. Toevallig heb ik al mijn Jung spul bij hen gekocht (AS500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik heb hier kozijnen van Merbau, dat doet janka hardness van 1840.. Nog wat harder dan beuken.
TheJVH schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:34:
[...]

Check de Wood Database, en dan met name de 'Janka Hardness'. Sowieso is er daar veel te vinden, maar wel even goed zoeken naar de juiste 'versie' van het hout. Hier een aantal voorbeelden.

Eiken: https://www.wood-database.com/english-oak/
Tamme Kastanje: https://www.wood-database.com/sweet-chestnut/
Vuren: https://www.wood-database.com/norway-spruce/
Beuken: https://www.wood-database.com/european-beech/
Meranti: https://www.wood-database.com/dark-red-meranti/
Grenen: https://www.wood-database.com/scots-pine/

Zoals je ziet is Beuken veruit het hardst, ik denk het hardst wat in Nederland makkelijk te verkrijgen is bij de bouwmarkten. Eiken zit daar iets onder en je tamme kastanje zit tussen eiken en vuren in, iets minder hard dan meranti en iets harder dan grenen. Trek zelf je conclusies :) .

Veel zal ook afhankelijk zijn van je afwerking, maar als je hem bijvoorbeeld met PU lak afwerkt, heb je nog steeds kans op deukjes als je er iets hards op laat vallen :) .

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Ik heb nu het hout koud tegen elkaar aan gelijmd maar twijfel nogal of dat wel stevig genoeg is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HloCFSyZmkm4byyrDbmmZRQt/medium.jpg

Het hout was van te voren al door de vandiktebank gegaan en ligt dus vlak tegen elkaar. (niet op deze foto).

M'n vader is er van overtuigd dat het ondanks dat het 200 jaar oud is, het nog krom kan trekken.
Hij denkt dat je met 2 strips aan de onder en bovenkant de boel op zijn plaats kan houden en dat het niet kromtrekt.

Normaal geloof ik alles wat ie zegt, maar ik weet dat hier ook veel experts zitten. Wat zeggen jullie?

Wat denken jullie? Ik heb beide zijden verzadigd met lijm en vervolgens met lijmklemmen vastgezet.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hout in lengterichting lijmen is sterk, zolang het niet gaat bewegen tijdens het klemmen heb je geen biscuits/dominos/duvels nodig. Normaal gesproken is droog hout uitgewerkt. Is het 200 jaar geleden gekapt of was de boom zo oud?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Arjan schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:26:
hout in lengterichting lijmen is sterk, zolang het niet gaat bewegen tijdens het klemmen heb je geen biscuits/dominos/duvels nodig. Normaal gesproken is droog hout uitgewerkt. Is het 200 jaar geleden gekapt of was de boom zo oud?
Mooi zo. Ga het inderdaad eerst proberen om zo te monteren en anders met een staal strip versterken.

Het gaat om oude Hongaarse woningen van 200 jaar geleden ( of t is een mooi verhaaltje) en zijn destijds dus ook gekapt.

bl44t

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Hout werkt altijd.
Behalve Surinaams hout Sorry, no pun, dit soort hele oude grappen mogen niet meer tegenwoordig, dan krijg je de zwarte Piet toegespeeld. :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:16:
Hout werkt altijd.
Behalve Surinaams hout Sorry, no pun, dit soort hele oude grappen mogen niet meer tegenwoordig, dan krijg je de zwarte Piet toegespeeld. :+
I LOLed

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 22:31
YaaD schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:12:
Ik heb nu het hout koud tegen elkaar aan gelijmd maar twijfel nogal of dat wel stevig genoeg is...

[Afbeelding]

Het hout was van te voren al door de vandiktebank gegaan en ligt dus vlak tegen elkaar. (niet op deze foto).

M'n vader is er van overtuigd dat het ondanks dat het 200 jaar oud is, het nog krom kan trekken.
Hij denkt dat je met 2 strips aan de onder en bovenkant de boel op zijn plaats kan houden en dat het niet kromtrekt.

Normaal geloof ik alles wat ie zegt, maar ik weet dat hier ook veel experts zitten. Wat zeggen jullie?

Wat denken jullie? Ik heb beide zijden verzadigd met lijm en vervolgens met lijmklemmen vastgezet.
Hout werkt altijd, maar gezien je alle planken in dezelfde richting hebt verlijmd zal er niet zoveel mee gebeuren. Alles werkt dan netjes in dezelfde richting over de lengte, en in de breedte hebben ze de ruimte. Waar je wel mee uit moet kijken is het verankeren in de breedte. Zo'n stalen strip is prima, maar zorg dat je de gaten voor de schroeven ver genoeg uit uitboort dat ze iets kunnen werken in de breedte.

[ Voor 55% gewijzigd door TheJVH op 03-11-2019 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Verlijming met PVA is inderdaad prima.

Oud hout werkt minder maar het blijft werken.
Een hedendaagse centrale verwarming kan je meubels uitdrogen en laten scheuren. Daarom wordt een luchtvochtigheid van 45-60% geadviseerd en staan heel dure houten antieke meubels vaak in "klimaatkamers" met een constante Lv.

Hout werkt stukken minder in de lengte dan in de breedte.
In de breedte zit/blijft het gevaar van kromtrekken, zelfs als je beide zijden gelijk behandeld.
Nerven die zwellen/drogen worden niet/nauwelijks langer of korter, wel dikker of dunner.
Eenmaal krom/geschoteld heb je een flinke klus om het weer recht te krijgen, zeker bij dik hout, gemonteerd wordt het dan een crime.
Vind je wat leven in het blad prima dan kan je het zo laten. wil je een vlak blad houden dan zal je een strip in moeten frezen waarbij de schroeven ruimte moeten hebben om mee te bewegen (sleufgaten).

[ Voor 82% gewijzigd door Teijgetje op 03-11-2019 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@Teijgetje, Hout werkt niet in lengte...

Vorig zomer, (4/5/6 maand geleden) een eiken blad besteld bij RTT in Goor, dat was vers gezaagd eiken, zat een scheur in van 10 cm lang, die scheur is nu echt 0.0mm langer of breder... tuurlijk hout werkt altijd, maar hoe is echt altijd de vraag...maar langer/korter word het nooit

@YaaD, je paps heeft gelijk... zoals @Teijgetje aangeeft heeft het met de luchtvochtigheid te maken, hout is bijvoorbeeld luchtdroog wel uitgewerkt, mits je het daar laat... maar regen tast het weer aan enz. enz.

[ Voor 25% gewijzigd door Jelte,89 op 03-11-2019 01:17 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jelte,89 schreef op zondag 3 november 2019 @ 01:13:

Vorig zomer, (4/5/6 maand geleden) een eiken blad besteld bij RTT in Goor, dat was vers gezaagd eiken, zat een scheur in van 10 cm lang, die scheur is nu echt 0.0mm langer of breder... tuurlijk hout werkt altijd, maar hoe is echt altijd de vraag...maar langer/korter word het nooit

@YaaD, je paps heeft gelijk... zoals @Teijgetje aangeeft heeft het met de luchtvochtigheid te maken, hout is bijvoorbeeld luchtdroog wel uitgewerkt, mits je het daar laat... maar regen tast het weer aan enz. enz.
Dank je. Heb je suggesties hoe ik die werking kan opvangen? Ik zat aan strips boven en onder te denken. En dan eventueel door het blad heen met bouten. Of zou met grote schroeven ook volstaan?

bl44t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Jelte,89 schreef op zondag 3 november 2019 @ 01:13:

Dat zei ik. Niet/nauweliks langer of korter. ;)
Maar bv in een houten vloer merk je duidelijk ook lengtewerking op.
Ook kan hout in de lengte gaan golven als de nerven niet recht door de plank lopen.

De scheur in jouw blad heeft te maken met breedtewerking, niet met lengtewerking. Als het van te vers hout is dan heb je ook grote kans op collaps, scheurtjes binnenin die pas later doortrekken.
Dat kan heel lang onzichtbaar blijven en in één keer scheuren met een klap/herrie waar je wakker van wordt. Met een klap als een geweerschot.

Hoe hout werkt, in de breedte of in de dikte ligt aan hoe het gezaagd is, dat kun je simpel zien aan de kopse kant.
Joost de Vree en een meubelmaker leggen het simpel uit.

@YaaD
Joost geeft onderaan nog een optie om werking in tafelbladen te verminderen/tegen te gaan.
De meubelmaker geeft ook een voorbeeld om dat tegen te gaan zonder strips.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 03-11-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Vandaag een scheidingswandje geplaatst om een aangelegen slaapkamer te kunnen bereiken zonder door deze kamer te hoeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8W1FPqF.jpg

Ging allemaal mooi! Nu gipsplaten halen en schroeven maar :)

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 03-11-2019 19:23 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Nou douche vloertje zit er weer in. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WAZ6zOb9As8pVAAa1aKIpQWB/full.jpg

Loopt perfect af. Werkt prima. Van het voorjaar nieuw plafond in de wc eronder doen. hier zit de afvoerbuis en zwanenhals van de douche, deze moet nog vervangen voor een normale bocht. Zodat de "zwanenhals" hierboven in het gootje kunnen plaatsen.

Tegels onder tegen de muur plaatsen ging ook vrij simpel. Moesten alleen iets van de muur afschrapen, vloer tegels zijn iets dikker dan normale muur tegels. Eigenlijk viel alles mee. Alleen de ruimte is beetje krap en lastig om in te werken.

Vloerverwarming staat voorlopig nog uit :( . Net nu je hem goed kan gebruiken. Maar die moet nog maar even wachten.
  • weber zandcement snel
  • Weber Wand & Vloer voegmiddel lichtgrijs
  • Handson afdichtingsset voor natte ruimte
  • Vloertegel Dust Fumo 30x30
  • Mueller Tiles tegel douchegoot met flens 70x7cm
  • Eurocol 099 Dispersieprimer voorstrijk
  • Handson tegellijm grijs
Zo was de oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UpZqvNjX9Xg02WtJPalwikWI/medium.jpg

Volgende grote klus, isoleren onder de vloer.

[ Voor 17% gewijzigd door DoeEensGek op 03-11-2019 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:16
DoeEensGek schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:51:
Nou douche vloertje zit er weer in. *O*

[Afbeelding]

Loopt perfect af. Werkt prima. Van het voorjaar nieuw plafond in de wc eronder doen. hier zit de afvoerbuis en zwanenhals van de douche, deze moet nog vervangen voor een normale bocht. Zodat de "zwanenhals" hierboven in het gootje kunnen plaatsen.

Tegels onder tegen de muur plaatsen ging ook vrij simpel. Moesten alleen iets van de muur afschrapen, vloer tegels zijn iets dikker dan normale muur tegels. Eigenlijk viel alles mee. Alleen de ruimte is beetje krap en lastig om in te werken.

Vloerverwarming staat voorlopig nog uit :( . Net nu je hem goed kan gebruiken. Maar die moet nog maar even wachten.
  • weber zandcement snel
  • Weber Wand & Vloer voegmiddel lichtgrijs
  • Handson afdichtingsset voor natte ruimte
  • Vloertegel Dust Fumo 30x30
  • Mueller Tiles tegel douchegoot met flens 70x7cm
  • Eurocol 099 Dispersieprimer voorstrijk
  • Handson tegellijm grijs
Zo was de oude situatie:
[Afbeelding]

Volgende grote klus, isoleren onder de vloer.
Ziet er goed uit!

Voor je volgende project kan je dan hier terecht :D Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik heb er inmiddels al een werkweek opzitten in de kruipruimte :+

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het is zo ver, ik kan eindelijk beginnen aan mijn hobby kamer / man cave. Ik heb een eerste design gemaakt in Sketchup. Nou kom ik qua indeling erop uit dat het het handigst is een bureau te maken van 3 meter breed en 1m35 diep. Super leuk, maar dat gaat natuurlijk nooit naar boven komen in 1 stuk, aangezien ik naar zolder moet, met dichte trappen en een plafondhoogte van 2m60 (ofzo).

Iemand een idee hoe ik dit bureaublad het mooist (gladst) kan maken? Mijn idee was 4cm beuken en dan stukken van 1m50 lang aan elkaar maken met pocket screws (ik heb geen lamellen frees, zijn die goedkoop te krijgen?). In het midden komt een gat voor mijn digitale piano, welke ik dicht wil kunnen leggen met een plank zodat mijn toetsenbord / muis erop kan.

Onderstel twijfel ik nog, aan weerszijden sowieso aan de muren met een balkje van 5x5cm, in het midden zullen dan poten moeten komen natuurlijk. Ik denk dat ik er 4 poten onder zet, zodat je eventueel met 3 man aan de tafel kan zitten (deur gaat naar buiten open).

Bureau vooraanzicht

Bureau Perspectief

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

_eLMo_ schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:29:
Het is zo ver, ik kan eindelijk beginnen aan mijn hobby kamer / man cave. Ik heb een eerste design gemaakt in Sketchup. Nou kom ik qua indeling erop uit dat het het handigst is een bureau te maken van 3 meter breed en 1m35 diep. Super leuk, maar dat gaat natuurlijk nooit naar boven komen in 1 stuk, aangezien ik naar zolder moet, met dichte trappen en een plafondhoogte van 2m60 (ofzo).

Iemand een idee hoe ik dit bureaublad het mooist (gladst) kan maken? Mijn idee was 4cm beuken en dan stukken van 1m50 lang aan elkaar maken met pocket screws (ik heb geen lamellen frees, zijn die goedkoop te krijgen?). In het midden komt een gat voor mijn digitale piano, welke ik dicht wil kunnen leggen met een plank zodat mijn toetsenbord / muis erop kan.

Onderstel twijfel ik nog, aan weerszijden sowieso aan de muren met een balkje van 5x5cm, in het midden zullen dan poten moeten komen natuurlijk. Ik denk dat ik er 4 poten onder zet, zodat je eventueel met 3 man aan de tafel kan zitten (deur gaat naar buiten open).

[Afbeelding: Bureau vooraanzicht]

[Afbeelding: Bureau Perspectief]
Wat ook nog kan is platen van 2cm dik, bovenop 2x 150, onder op 75, 150, 75. en dan lijmen en schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

135 is wel erg diep waarom niet 90+ stuk schuin ? haaks op je dak, iets waar je je speakers in kan zetten oid ? maakt ook makkelijker schoon.

Maak eventueel gaten voor plastic bekers/bakken(zwervend troep voorkomen) of stopcontact(en) c.q muziek mengpaneeltje ..
elektrisch gereedschap topic, en/of cranenbroek/bauhouse ? (laatste schijnt zeer intressante huur te hebben paar cent oid ..)

ik heb over 2,5m zoiets gedaan met spaanplaat 2500mm x 800mm en 44mm x 69mm balkjes (hornbach) 10 jaar geleden met een diy "kabelgoot" van 500mm x 500mm x 500mm en aan de bovenkant scharnier(en) met strategische ronde gaten (ikea kabel doorvoer pluggen oid)

De tafel was aan de muur bevestigd zoals jij wilt gaan doen.. ik kon erop staan. (120kg) nu weet ik niet meer of er 1 poot in het midden stond (denk van niet) ..

kan je wel vertellen die diepte was een nachtmerrie, niet schoon te houden.. (raam erachter) vergeet niet dat je monitor niet 135 cm weg staat maar met geluk 60cm ... je zit immers met je dak..

Mijn idee: ik zou je kast en bureau omdraaien en met een bureau diepte werken van 90 cm .. en bv een "kantoor" opbouw kabelgoot waar je WCD in kan zetten.. en je keyboard op een lade met "klik" systeem

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:50:
[...]

Wat ook nog kan is platen van 2cm dik, bovenop 2x 150, onder op 75, 150, 75. en dan lijmen en schroeven.
Geen slecht idee! Ga ik wel een litertje lijm nodig hebben :9
vso schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:51:
[...]

135 is wel erg diep waarom niet 90+ stuk schuin ? haaks op je dak, iets waar je je speakers in kan zetten oid ? maakt ook makkelijker schoon.

Maak eventueel gaten voor plastic bekers/bakken(zwervend troep voorkomen) of stopcontact(en) c.q muziek mengpaneeltje ..
Schoonmaken had ik nog niet over nagedacht goed punt, voordeel van deze diepte is wel dat ik mijn speakers kan neerleggen en er dan nog vrienden voor kunnen zitten met monitor / toetsenbord voor thuis LANs (80cm voor de speakers, 3m tafel / 3 = 1m per persoon). Speakers zijn fairly huge, neerzetten betekent sowieso zitplek verliezen.

Ik ga juist voor een cleane look, dus extra gaten wil ik voorkomen, niet zichtbaar op de aanzichten waren de gaten die al achter de speakers / monitor zaten voor de radiator die zich onder het bureau bevind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0iNPAfpIDqeArWDmsu6UFGmY/medium.png
[...]
elektrisch gereedschap topic, en/of cranenbroek/bauhouse ? (laatste schijnt zeer intressante huur te hebben paar cent oid ..)
Helaas zitten deze ketens niet bij mij in de buurt (>50km rijden), geen slecht idee though. Er komt wel een Hornbach binnenkort in Duiven geloof ik, maar die verhuren via Boels (en die hebben geen lamellen frees).
[...]

ik heb over 2,5m zoiets gedaan met spaanplaat 2500mm x 800mm en 44mm x 69mm balkjes (hornbach) 10 jaar geleden met een diy "kabelgoot" van 500mm x 500mm x 500mm en aan de bovenkant scharnier(en) met strategische ronde gaten (ikea kabel doorvoer pluggen oid)

De tafel was aan de muur bevestigd zoals jij wilt gaan doen.. ik kon erop staan. (120kg) nu weet ik niet meer of er 1 poot in het midden stond (denk van niet) ..
Ah, jij hebt het hele blad op balken gelegd die de volledige lengte overspanden? Dat is wel interessant! Mijn linker muur is helaas wel houtraamwerk, dus de vraag is hoeveel dat kan dragen, denk dat poten sowieso wel verstandig zijn (speakers zijn ~40kg / stuk alleen al).
kan je wel vertellen die diepte was een nachtmerrie, niet schoon te houden.. (raam erachter) vergeet niet dat je monitor niet 135 cm weg staat maar met geluk 60cm ... je zit immers met je dak..
Op de plek van mijn monitor zit een dakraam van 120 centimeter (even breed als de radiator). Ik zal mijn monitor inderdaad niet altijd helemaal naar achter hebben staan, maar het is een 34" ultrawide, en ik gebruik hem voornamelijk voor gaming, dus :)
Mijn idee: ik zou je kast en bureau omdraaien en met een bureau diepte werken van 90 cm .. en bv een "kantoor" opbouw kabelgoot waar je WCD in kan zetten.. en je keyboard op een lade met "klik" systeem
Kast en bureau omdraaien is lastig denk ik. Ik heb een flink eisen pakket in een kleine ruimte:
  1. Gaming PC kwijt kunnen en correct stereo beeld als ik daar achter zit
  2. Piano kwijt kunnen en correct stereo beeld als ik daar achter zit
  3. 3 (liefst 4) man kwijt kunnen voor LAN's
  4. Voldoende storage (you can never have enough)
  5. Knie-schot moet bereikbaar blijven (andere kant kamer, midden)
Als ik ze omdraai moet het bureau een eind naar het midden omdat de speakers dan naast de tafels staan. Dan kunnen er waarschijnlijk nog maar 2 man aan dat bureau, plus dat ik een bureau wil van 90cm diep, en de ruimte 3m breed is, als je er dan met 3 man zit, zit je wel redelijk met de ruggen tegen elkaar. De huidige opstelling geeft me veel vrije ruimte in het midden voor knutselen / eventuele projectjes.

Ik zal vanavond nog eens wat spelen met Sketchup en die indeling proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik lurk regelmatig hier en vindt het tijd om een iets kleins te posten. Ik verleden week de fonteinen in de toiletten op Bg en 1e vervangen op verzoek van mijn vrouw. Ze zaten er al weer 15 jaar en het is ook allemaal wat praktischer zo. Heb helaas geen voor foto. daar ben ik altijd zo slecht in. ik wil meestal meteen beginnen en denk niet aan foto's maken.

Dit zat er. Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/496/370/58/DV_8_5232974_01_4c_NL_20151215081533.jpg

Dit is het geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kdkBploa5Vj9c3hMVpf9mCWx/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ja52gR7KJTNWOmnBOnLxd0yk/medium.jpg

ik had in eerste instantie allebei rechts besteld aangezien het al zo zat. maar eenmaal bezig klopte het meer om ze op te draaien. Dat kon met de Wiesbaden Vision heel makkelijk maar niet met de Wiesbaden
Rhea XS. De kast heb ik strak in de hoek gezet en ik hoefde vanwege het kastje niet de afvoer op dezelfde plek te monteren. flexibele afvoerleiding gekocht en dat was snel gefixed, Was ook zo aan gesloten. Ik had geen zin meer om de Rhea terug te sturen en om te ruilen voor een linkse uitvoering. Was ook akkoord met de opzichter.

De Rhea Xs was wat lastiger aangezien ik precies goed moest uitkomen voor de afvoer. ondanks een afgebroken bout in de muur toch gelukt. Om die afvoerbuis in de muur af te korten was lastiger dan ik dacht. kwam er bijna niet doorheen met mijn ijzerzaagje.

Voor het setje met kastje was ik € 184,12 kwijt en de andere set € 122,68 maar ik had de Avital cenna hergebruikt van de BG waardoor ik maar 73,68 kwijt was.

[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 04-11-2019 17:25 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Schoonmaken had ik nog niet over nagedacht goed punt, voordeel van deze diepte is wel dat ik mijn speakers kan neerleggen en er dan nog vrienden voor kunnen zitten met monitor / toetsenbord voor thuis LANs (80cm voor de speakers, 3m tafel / 3 = 1m per persoon). Speakers zijn fairly huge, neerzetten betekent sowieso zitplek verliezen.
[/quote]als je de speakers evenwijdig met het dak doet ? zodat ze net gelijk met de tafel komen op de hoek ?
Ik ga juist voor een cleane look, dus extra gaten wil ik voorkomen, niet zichtbaar op de aanzichten waren de gaten die al achter de speakers / monitor zaten voor de radiator die zich onder het bureau bevind.
[Afbeelding]
[...]
de full png doet het niet
Ah, jij hebt het hele blad op balken gelegd die de volledige lengte overspanden? Dat is wel interessant! Mijn linker muur is helaas wel houtraamwerk, dus de vraag is hoeveel dat kan dragen, denk dat poten sowieso wel verstandig zijn (speakers zijn ~40kg / stuk alleen al).
laten we JA zeggen en door gaan ;)
Op de plek van mijn monitor zit een dakraam van 120 centimeter (even breed als de radiator). Ik zal mijn monitor inderdaad niet altijd helemaal naar achter hebben staan, maar het is een 34" ultrawide, en ik gebruik hem voornamelijk voor gaming, dus :)
zet een tafel/blad tegen het dak aan .. desnoods een camping tafel met deur uit het frame .. anders paar schagen ofzo en zet dan je monitor erop .. voordat je gaat bouwen is het denk beter dat je het zoveel mogelijk in de werkelijkheid "doet" beter 3x meten en 1x zagen zeg maar ..
Kast en bureau omdraaien is lastig denk ik. Ik heb een flink eisen pakket in een kleine ruimte:
  1. Gaming PC kwijt kunnen en correct stereo beeld als ik daar achter zit
  2. Piano kwijt kunnen en correct stereo beeld als ik daar achter zit
  3. 3 (liefst 4) man kwijt kunnen voor LAN's
  4. Voldoende storage (you can never have enough)
  5. Knie-schot moet bereikbaar blijven (andere kant kamer, midden)
Als ik ze omdraai moet het bureau een eind naar het midden omdat de speakers dan naast de tafels staan. Dan kunnen er waarschijnlijk nog maar 2 man aan dat bureau, plus dat ik een bureau wil van 90cm diep, en de ruimte 3m breed is, als je er dan met 3 man zit, zit je wel redelijk met de ruggen tegen elkaar. De huidige opstelling geeft me veel vrije ruimte in het midden voor knutselen / eventuele projectjes.

Ik zal vanavond nog eens wat spelen met Sketchup en die indeling proberen.
je kan ook verrijdbare knieschotten hebben (3hoek dingen op wieletjes ..)

ik ga een kast bouwen (ook onder schuine wand) de deur word naar beneden geklapt als "werkblad" de monitoren op draai armen 2 a 3 stuks .. en erachter is nog wat ruimte voor gereedschap
de armen zijn kabelgeleider(s) voor de monitor ..

Het "bureau" ondersteun ik met uitklap/uitschuifbare ondersteuner(s) ofzo .. zodat we lekker kunnen zitten.
overal zitten strategische WCD voor stroom/netwerk (plafond/muur/kast) zodat zolder ook een knutselhoek kan zijn..

ik ga uit van gesloten wanden/kasten zodat ik mega veel opberg ruimte heb en strak uitzicht indien op zolder kinderen willen spelen.. in een handomdraai een knutselhoek/PC game locatie ofzo ..

maar als ik alles "opgeruimd" heb ziet het er dus strak uit. \

maar goed het is veel uitdenken en ik heb het nog niet uitgetekend. .. pintrest heeft me veel inspiratie gegeven voor opbergruimte .. die multifunctioneel is (tinyhouses o.a)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter

Ik zag je ontwerp en moest direct denken aan een bureau dat ik eens in mijn vorige huis heb ik gemaakt... Het was even zoeken naar de foto's, maar wellicht heb je er iets aan :)

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/1_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/2_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/3_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/4_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/5_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/6_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/7_tn.jpg

En twee 'Funda-foto's' ten tijde van de verkoop; het bureau was toen bijna 6 jaar in gebruik (en het tapijt ook zoals je ziet :P)

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/8_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/9_tn.jpg

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Het deurtje van de vaatwasser van mijn schoonouders is stuk aan het gaan. Een nieuwe is blijkbaar niet meer verkrijgbaar. Heeft iemand een idee hoe dit zo af te dichten dat het niet erger wordt? Er heeft eerder wat kit op het randje gezeten maar dat is blijkbaar niet afdoende geweest.

vaatwasserdeur

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Word lastig denk ik. Nieuwe plank erop met een gematchede kleur? Wel lastig om dat gelijk te krijgen. Mogelijk alle frontjes een laagje geven om dat strak te krijgen.

Aan je foto te zien is het MDF en is het al opgezwollen. Moeilijk om dat af te dichten. Opnieuw afzagen (lager) en dat goed dicht aflakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35
Die vaatwasser moet toch gewoon sluiten zonder voorplaat. Lijkt me dat het rubber aan de machinekant niet meer fris is waardoor het nu op de MDF plaat lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

breinonline schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:13:
Het deurtje van de vaatwasser van mijn schoonouders is stuk aan het gaan. Een nieuwe is blijkbaar niet meer verkrijgbaar. Heeft iemand een idee hoe dit zo af te dichten dat het niet erger wordt? Er heeft eerder wat kit op het randje gezeten maar dat is blijkbaar niet afdoende geweest.

[Afbeelding: vaatwasserdeur]
Dit is een foliedeur en bij de oudere varianten daarvan laat de lijmlaag door warmte na verloop van tijd af. Enige oplossing is een nieuw front. Als die niet meer te krijgen is zou ik juist op zoek gaan naar een afwijkende kleur als accent in je keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

Dit komt vaak doordat mensen de deur op een kier zetten als de vaatwasser klaar is. Door de stoom / warme lucht die eruit komt krijg je dit. Het beste is de vaatwasser gesloten te houden als hij klaar is of volledig open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is dit een IKEA front toevallig?

@cverkooyen legio machines gaan tegenwoordig automatisch op een kier...

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2019 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zou gewoon een deurtje ergens scoren en derop plakken de keuken is te oud beter een "vreemd" deurtje ..die wel goed functioneert dan hieraan gaan prutsen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:38
Ik ga binnenkort met de buren beginnen aan de schutting. We gaan gebruik maken van hardhouten palen en douglas potdeksel planken. Ik ben gaan zoeken naar een goede verf/beits om de palen en planken zwart te verven, maar het aanbod is gigantisch en de prijzen verschillen nogal. Hebben jullie tips voor goede (en het liefst een beetje betaalbare) verf/beits? In total wordt het ongeveer 80m schutting, dus ik heb wel een paar liter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Sturgeon22 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:18:
Ik ga binnenkort met de buren beginnen aan de schutting. We gaan gebruik maken van hardhouten palen en douglas potdeksel planken. Ik ben gaan zoeken naar een goede verf/beits om de palen en planken zwart te verven, maar het aanbod is gigantisch en de prijzen verschillen nogal. Hebben jullie tips voor goede (en het liefst een beetje betaalbare) verf/beits? In total wordt het ongeveer 80m schutting, dus ik heb wel een paar liter nodig.
Via dit topic heb ik deze:
Jotun Demidekk
https://www.norwaycoating...62206644252-722e76d4-ffb6

Betaalbaar is het niet, maar als je de verhalen mag geloven wordt je schutting dan net zo oud als Thor. Is ook wat waard. 1x smeren, nooit meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:38
@ixl85 Die had ik ook gevonden en leek mij ook heel goed, maar voor 2 lagen zou ik meer dan 20 liter nodig hebben en dan ben ik ruim 700 euro verder. Ik had gehoopt op een iets goedkoper alternatief. Ben wel met je eens dat een lange bescherming ook wat waard is. Nu geeft Norwaycoating 12 jaar aan, terwijl andere websites of 5 tot 10 jaar spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

MikeyMan schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:46:

Nee, geen Ikea. Tulp geloof ik.

Dank allen voor de tips. Ik ga het rubber nakijken en eens zien wat ze van een ander frontje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

cverkooyen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:46:
[...]

Dit komt vaak doordat mensen de deur op een kier zetten als de vaatwasser klaar is. Door de stoom / warme lucht die eruit komt krijg je dit. Het beste is de vaatwasser gesloten te houden als hij klaar is of volledig open
Wat zeker niet de enige reden is aangezien ik het ook bij deuren van koelkasten/vriezers heb gehad. De lijm is gewoon waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:41
Een optie om de douglas planken direct in het zwart te kopen? Dan heb je wellicht nog maar 1 laag nodig van Jotun of je kan voor een transparante gaan: https://www.ho-berg.nl/as...zwart-geimpregneerd-nieuw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
breinonline schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:33:
[...]

Nee, geen Ikea. Tulp geloof ik.

Dank allen voor de tips. Ik ga het rubber nakijken en eens zien wat ze van een ander frontje vinden.
Tulp bellen, zij kunnen nieuwe oude fronten leveren mits daar de tekening nog beschikbaar van is.
Ik heb je een naam gegeven in PB :*)
Ik heb Drywood, Woodstain gebruikt en is ook in 1x dekkend, ook relatief betaalbaar... Hoelang het houd weet ik niet

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24
MikeyMan schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:46:

Bij die van ons is dat een instelling =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Heb een huisgekocht (w000t) en daar zit boven op de slaapkamer een telefoonaansluiting. De kabel zit vast in de muur. Ik denk wel dat er een pijp loopt, maar het laatste stuks is gewoon dicht gestukt en alleen de kabel komt eruit.

Nu kan ik echter nergens 'de andere kant' van de kabel vinden. De vorige bewoners weten het ook niet.
De telefoon aansluiting zit in een lasdop in de hoek van de woonkamer (oud huis) en wordt ook niet gebruikt.

Is er een manier (zonder alles random open te breken) om erachter te komen waar die kabel vandaan komt? Wil hem eigenlijk vervangen voor utp...

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tusk schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:00:
Heb een huisgekocht (w000t) en daar zit boven op de slaapkamer een telefoonaansluiting. De kabel zit vast in de muur. Ik denk wel dat er een pijp loopt, maar het laatste stuks is gewoon dicht gestukt en alleen de kabel komt eruit.

Nu kan ik echter nergens 'de andere kant' van de kabel vinden. De vorige bewoners weten het ook niet.
De telefoon aansluiting zit in een lasdop in de hoek van de woonkamer (oud huis) en wordt ook niet gebruikt.

Is er een manier (zonder alles random open te breken) om erachter te komen waar die kabel vandaan komt? Wil hem eigenlijk vervangen voor utp...
Kabelzoeker/ tracer met draadloze ontvanger. Kost een paar tientjes.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 0c2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:49

0c2

Na het recente succes met de trap (zie mijn vorige posts in dit topic) en onder het mom van "zwart maakt alles mooier" de keuken onder handen genomen.

De keuken komt van de blauw gele meubelgigant, dit zorgde ervoor dat ik enkel wat frontjes en het blad moest vervangen. Een dag stevig aanpoten met de frontjes en een dag met 2 man het eiland en de keuken is ook klaar!

Wat ook in mijn voordeel werkte was dat een medewerker bij de meubelgigant de oude factuur (met maatvoeringen) zo uit het systeem wist te halen. Minder handig is natuurlijk dat ik hier een kopie van mee naar huis kreeg :+

Zoals we de keuken kochten (funda foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oi4WYwzGXOv1ZHgsja0QoOTC/thumb.png

Het blad erop (let niet op de knutselwerkjes bij de leidingen, zie je niks meer van als de achterwand er op zit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eTe8QyCOPm2v7UKwzcPLGSxh/thumb.jpg

Eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/op8JcAJ1R3kCvyx4EDLx8x2U/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4JT1sYlEbxNvgjPYo3ISv788/thumb.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Smaken verschillen blijkbaar, want ik vind het geen verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@0c2 Wat heb je nu precies vervangen/gemaakt dan? Alle deurtjes vervangen door nieuwe uit het schap? Of zelf gemaakt/geverfd ofzo?

Beetje contrast had wmb gemogen, maar het is zeker netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Raymond schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:01:
[...]

Smaken verschillen blijkbaar, want ik vind het geen verbetering :)
Ik moet zeggen dat ik de eerste foto ook mooier vind. Maar nog steeds knap gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
0c2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:55:
Na het recente succes met de trap (zie mijn vorige posts in dit topic) en onder het mom van "zwart maakt alles mooier" de keuken onder handen genomen.

De keuken komt van de blauw gele meubelgigant, dit zorgde ervoor dat ik enkel wat frontjes en het blad moest vervangen. Een dag stevig aanpoten met de frontjes en een dag met 2 man het eiland en de keuken is ook klaar!

Wat ook in mijn voordeel werkte was dat een medewerker bij de meubelgigant de oude factuur (met maatvoeringen) zo uit het systeem wist te halen. Minder handig is natuurlijk dat ik hier een kopie van mee naar huis kreeg :+

[Afbeelding]

Het blad erop (let niet op de knutselwerkjes bij de leidingen, zie je niks meer van als de achterwand er op zit):

[Afbeelding]

Eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er echt heel strak uit hoor. Qua looks doen ze het prima bij die Scandinavische designwinkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:05
Ik wil in de gang een lamp ophangen, i.p.v. een lasdoos, zit er zo'n plaatje op waar je met een haak een lamp aan kan hangen.
Inmiddels ben ik erachter dat dit plaatje op een lasdoos geschroefd zou moeten zitten, maar het plafond is zeer netjes gestuct dus kan de schroeven hiervan niet zien.
Nu zou ik dat zelf wel af durven te steken, alleen vanwege een gebroken stuitje zal m'n vriendin de lamp moeten ophangen.

Hoe kan ik een normale lamp nu nog ophangen aan die haak? Bestaat daar een bestaand systeem voor en zo ja hoe heet dat?
Anders zat ik te denken aan een haak op een schroef en een metaalplaatje met getapt schroefdraad in het midden maar dat lijkt een hobby-bob oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
MisterEagle schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:58:
Ik wil in de gang een lamp ophangen, i.p.v. een lasdoos, zit er zo'n plaatje op waar je met een haak een lamp aan kan hangen.
Inmiddels ben ik erachter dat dit plaatje op een lasdoos geschroefd zou moeten zitten, maar het plafond is zeer netjes gestuct dus kan de schroeven hiervan niet zien.
Nu zou ik dat zelf wel af durven te steken, alleen vanwege een gebroken stuitje zal m'n vriendin de lamp moeten ophangen.

Hoe kan ik een normale lamp nu nog ophangen aan die haak? Bestaat daar een bestaand systeem voor en zo ja hoe heet dat?
Anders zat ik te denken aan een haak op een schroef en een metaalplaatje met getapt schroefdraad in het midden maar dat lijkt een hobby-bob oplossing
Ligt er volgens mij aan wat voor je lamp je gaat ophangen.
Die haak is toch bedoeld om een lamp aan te hangen in sommige gevallen waarna je de afdekkap omhoogschuift over de afdekplaat zodat je niets meer ziet.

Afbeeldingslocatie: https://vdm-prd01.bricocdn.be/vdm/media/picture/picture/1317/16-lamp-4.jpg

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
MisterEagle schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:58:

Zit daar zo'n plaatje op?
Afbeeldingslocatie: https://www.besselink.nl/upload/product/2/8/28065.jpg
Want dan zou ik toch gewoon voorzichtig vanuit het midden (bij de haak) naar buiten toe gaan lossteken. En dan niet alleen totdat je de schroefjes gevonden hebt, maar voorzichtig het hele plaatje vrij maken. Je zou de eerste niet zijn die een schroefje los draait en teveel stucwerk beschadigt door aan het kapje te gaan wrikken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
dreamscape schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:21:
[...]

Zit daar zo'n plaatje op?
[Afbeelding]
Want dan zou ik toch gewoon voorzichtig vanuit het midden (bij de haak) naar buiten toe gaan lossteken. En dan niet alleen totdat je de schroefjes gevonden hebt, maar voorzichtig het hele plaatje vrij maken. Je zou de eerste niet zijn die een schroefje los draait en teveel stucwerk beschadigt door aan het kapje te gaan wrikken.
Ja zo'n kapje inderdaad!

Voor wat @Martinusz aangeeft met hanglampen is dat inderdaad perfect, ik wil echter een simpele plafondlamp ophangen waarbij dat systeem dus niet werkt.

qua afsteken ben ik inderdaad bang dat er teveel mee gaat, dat was in een van de slaapkamers al het geval namelijk waarbij t niet snel stopte voordat het weer vast genoeg zat zeg maar, dus ruim 50cm af moeten steken uiteindelijk en dat is gewoon niet mooi meer te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 22:21
MisterEagle schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:29:
qua afsteken ben ik inderdaad bang dat er teveel mee gaat, dat was in een van de slaapkamers al het geval namelijk waarbij t niet snel stopte voordat het weer vast genoeg zat zeg maar, dus ruim 50cm af moeten steken uiteindelijk en dat is gewoon niet mooi meer te repareren.
Je moet het ook niet echt gaan afsteken. Tenminste, afsteken klinkt alsof je met een plamuurmes in lengterichting op je stucwerk bezig bent. Dan schiet je misschien weer 50 cm door.

Met lossteken bedoel ik dan ook meer dat je dwars op je plafond bezig bent. Verticaal steken met een mesje, zeg maar. En dan gewoon het vierkant van het kapje (en dus de centraaldoos) netjes uitsteken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
dreamscape schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:49:
[...]

Je moet het ook niet echt gaan afsteken. Tenminste, afsteken klinkt alsof je met een plamuurmes in lengterichting op je stucwerk bezig bent. Dan schiet je misschien weer 50 cm door.

Met lossteken bedoel ik dan ook meer dat je dwars op je plafond bezig bent. Verticaal steken met een mesje, zeg maar. En dan gewoon het vierkant van het kapje (en dus de centraaldoos) netjes uitsteken.
ja sorry, dat bedoel ik. ben vergeten te vermelden dat er spack (heet dat zo? in elk geval wat ook op de muren gespoten is en op t plafond) over de stuc zit. Dit is helemaal losgekomen in de andere kamer, hierdoor moest dit afgestoken worden, want loszittend kan je er niets mee. Maar ga het laten proberen! Hoopte alleen dat er een bestaand iets is waarmee je dat haakjes systeem altijd kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 20:18
Voordat je gaat steken, moet het los? Als je draadjes hebt en uiteindelijk toch gaatjes moet boren om de lamp op te hangen, kan je dan niet gewoon het haakje inklappen en de lamp over dat plaatje heen monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Twam schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:16:
Voordat je gaat steken, moet het los? Als je draadjes hebt en uiteindelijk toch gaatjes moet boren om de lamp op te hangen, kan je dan niet gewoon het haakje inklappen en de lamp over dat plaatje heen monteren?
ik kan nu niet zien welke kant de buis op wegloopt en normaal schroef ik de lampen altijd vast in de inbouwdoos eigenlijk... (Waar nu dat plaatje dus opgeschroefd zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
0c2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! :o Graag meer info hoe je dit aan hebt gepakt, zit op een soortgelijk plan te broeden B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Ik weet niet of ik nu gek ben of dat dit zo hoort. Ik vanavond gedouched in mijn nieuwe badkamer en draai de kraan open. Ik heb deze set: https://damixa.nl/thermos...e-en-handdoucheset-2-p920. Hoe zou er volgens jullie warm water uit de douche moeten komen?

Tijdens het douchen moet ik als ik naar de kraan kijk de rechter kraan naar mij toe draaien voor warmer water. Echter lees ik de tekening in de Installatie Handleiding (regen gedeelte mist in de tekeningen) dat ik de kraan juist van mij weg zou moeten draaien voor warmer water.....

Lees ik het nou zo verkeerd?

Ik was eigenlijk op zoek of er in de tekening iets van een waterreduceer ringetje zat. Komt voor mijn gevoel veel te weinig druk uit de douche. Regendouche is niet echt een ramp, maar de handsproeier heeft amper druk. Dit was al niet de set die ik had uitgezocht, maar de showroom had mij verkeerd geinformeerd over de gekozen set. Die regendouche hing 1cm boven mijn hoofd qua hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
wontcachme schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:38:
Ik weet niet of ik nu gek ben of dat dit zo hoort. Ik vanavond gedouched in mijn nieuwe badkamer en draai de kraan open. Ik heb deze set: https://damixa.nl/thermos...e-en-handdoucheset-2-p920. Hoe zou er volgens jullie warm water uit de douche moeten komen?

Tijdens het douchen moet ik als ik naar de kraan kijk de rechter kraan naar mij toe draaien voor warmer water. Echter lees ik de tekening in de Installatie Handleiding (regen gedeelte mist in de tekeningen) dat ik de kraan juist van mij weg zou moeten draaien voor warmer water.....

Lees ik het nou zo verkeerd?

Ik was eigenlijk op zoek of er in de tekening iets van een waterreduceer ringetje zat. Komt voor mijn gevoel veel te weinig druk uit de douche. Regendouche is niet echt een ramp, maar de handsproeier heeft amper druk. Dit was al niet de set die ik had uitgezocht, maar de showroom had mij verkeerd geinformeerd over de gekozen set. Die regendouche hing 1cm boven mijn hoofd qua hoogte...
https://mediacache2.damix...fb98945da50d/20170.00.pdf

Volgens tekening moet je ook naar je toedraaien (ik ga ervanuit dat langere streepjes een hogere temp betekend).

Je weet dat je waterknop een "tussenstop" heeft he? Dus bij indrukken van de knop, kan je verder draaien en zo meer water krijgen. Dat heet "eco-click" volgens de tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Raymond schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:43:
[...]

https://mediacache2.damix...fb98945da50d/20170.00.pdf

Volgens tekening moet je ook naar je toedraaien (ik ga ervanuit dat langere streepjes een hogere temp betekend).

Je weet dat je waterknop een "tussenstop" heeft he? Dus bij indrukken van de knop, kan je verder draaien en zo meer water krijgen. Dat heet "eco-click" volgens de tekening
Dat weet ik. Maar die werkt in dit geval anders. Aan de linkerkant moet je die indrukken bij het wisselen van Hand naar Regen stand. Druk je die niet in dan gaat de kraan simpelweg uit. Aan de rechterkant is het zodat je "heet" water kan krijgen. De 38graden is voor mij niet genoeg dus die knop gaat gelijk ingedrukt elke keer :P

Ik zie die streepjes ook, maar als ik dan kijk naar bv D3 dan zou ik juist zeggen met die thermometer en pijlen dat je van je af moet draaien voor heter water.

[ Voor 8% gewijzigd door wontcachme op 05-11-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Zomaar ineens doet een rail met spotjes het bij ons niet meer :?

Het is zo'n snoer met 5 12V/20W halogeen lampjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wvtEwBUoP39XEQtGewnuCDSg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3B3chR2g4J0tF6OKIwBblsWa/full.jpg

Eerst verdacht ik het klik-aan-klik-uit knopje. Batterij vervangen maar dat haalde niets uit. Toen de ACM-100 ontvanger/dimmer er tussenuit gehaald en de trafo direct in het stopcontact gedaan.\

Helaas, ik meet 220V op de ingang maar 0 op de uitgang (rails naar de lampjes). Heb voor de zekerheid ook een lampje doorgemeten, die was niet stuk.

De trafo kon ik niet meer netjes verwijderen, dus de behuizing subtiel opgemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ESeV8qNdtGayBYkf3hjIBDMg/full.jpg

Helaas kan ik geen losse draadjes of zekering vinden.

Iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn? En zo niet, zou deze trafo een goede vervanger zijn? (en werkt die dan ook achter de klik-aan-klik-uit dimmer?)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
EMP schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:54:
Iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn? En zo niet, zou deze trafo een goede vervanger zijn? (en werkt die dan ook achter de klik-aan-klik-uit dimmer?)
Ik zou in dat geval een nieuwe trafo proberen. Vermogen van deze trafo moet afdoende zijn.

Heb je gekeken naar de mogelijkheid om over te gaan naar LED? Mijn ouders hebben ook zo'n kabel met van die spotjes. Ik kon er nog geen geschikte LED versie (12 volt GU4/GU5,3 dacht ik) voor vinden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Afgelopen weekenden druk geweest met het 2e grote project in mijn nieuwe appartementje. Een bar om aan te eten, maar ook te gebruiken als aanrecht of als extra werkplek, dit laatste was een welkome verassing.

Begonnen met de juiste hoogte bepalen, bar af steunen op kastjes en rest balken en latjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MI0GubPH7BEN2oXLHh4Tg2wr/full.jpg

Vervolgens de muur beugels op de onderkant bevestigd, hier ligt de bodem onderste boven werkt toch net wat makkelijker, in de muur boren bleek met een klopboor een zware opgaven, ruim 3 uur over 15 gaten gedaan (5 muur beugels) 3 boortjes verder, ze werden toch te warm en ik ongeduldig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ETECHi2RPzAW8uSaC1tB3ffN/full.jpg

2 stopcontacten weg gewerkt in de bar, wou hier eerst soort geheime lades inmaken, begon me toen steeds meer af te vragen wat moet er in en voor wie verstop ik iets dan ? Dus die zijn vervallen in het bouw proces.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hmajO4jjLeOMBs1ZqYtc4IrT/full.jpg

Bar valt om de vensterbank heen, dit zou mooi flush moeten liggen met de vensterbank, echter onder het gewicht is de bar iets gaan zakken, weer opgehoogd, nu ligt de bar ietsje hoger helaas. Gelukkig niet storend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hDh5SHYVXbOpFDWQEABVvGuj/full.jpg

Muurschot bevestigd, zodat als er een keer iets omgaat het niet via de muur naar beneden wegloopt. (volgens mij is dit met lak laag 1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E7ge2F6t5MNgtL21uEYmgn8K/full.jpg

Via marktplaats 2 hanglampen gekocht die matchen met de kozijnen, (of bijna)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yPkN10eSeZbGjk7GsbjnOoZb/full.jpg

Laklaag 4, klaar, moet de vensterbank en verwarming nog opruimen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1YRrOdS0lSVpCqL6fZOSs0rX/full.jpg

Merk dat ik de bar ook steeds meer gebruik om aan te werken, staand werken bevalt erg goed.
Hiervoor ga ik nog wel een klein opzet stuk maken zodat mijn laptop op gelijke hoogte komt met het muurschot, dit lijkt voor mij een goede werkhoogte te zijn. Opzet stuk moet dan precies in de vakken gaan passen uiteraard, zodat die opgeborgen kan worden.

[ Voor 0% gewijzigd door fommas op 06-11-2019 13:51 . Reden: dubbele afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een probleem met mijn garagedeur. Ik heb die 2dehands gekocht en zelf in mijn garage geïnstalleerd: http://huisnieuw.blogspot...ur-hangt-en-doet-het.html Op zich doet hij het, hij gaat open en dicht. Echter gaat dit gepaard met nogal wat herrie en gepiep. Een deel van de herrie komt uit de veren en aandrijving, maar er knakt ook iets bij de wieltjes en die piepen ook best hard als de deur van halverwege open naar helemaal open gaat. Ik heb de wieltjes gesmeerd (ik had alles voor montage netjes schoon gemaakt). Zou het helpen om de hele railing van de deur in te spuiten met dik vet? En welk dan, zoiets https://www.hornbach.nl/s...0-ml/5797210/artikel.html ?

Het knakken lijkt uit de bocht te komen, zou dat ook opgelost kunnen worden met meer vet. Of hoort zo'n deur zoveel herrie te maken, of moet het heel nauw afgesteld worden en kan ik dat beter uitbesteden?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:16
m_rick schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:36:
[...]

Ik zou in dat geval een nieuwe trafo proberen. Vermogen van deze trafo moet afdoende zijn.

Heb je gekeken naar de mogelijkheid om over te gaan naar LED? Mijn ouders hebben ook zo'n kabel met van die spotjes. Ik kon er nog geen geschikte LED versie (12 volt GU4/GU5,3 dacht ik) voor vinden...
Probeer aliexpress eens, ik heb 5 jaar geleden al gu4 spots gekocht met led :+

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
gekke-gerrit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:08:
[...]

Probeer aliexpress eens, ik heb 5 jaar geleden al gu4 spots gekocht met led :+
Ik zou eerst maar eens lezen hoe gevaarlijk die dingen in het algemeen zijn, uitzonderingen daargelaten.

Alhoewel, 12v moet nog wel te doen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 06-11-2019 18:08 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Onder het mom van: Home Alone is een leuke film, maar nadoen niet aan te raden -- de volgende vraag:

Ik heb 2 ruimtes met een tussenmuurtje (ik vermoed gips) waar ongeveer op dezelfde locatie 3 wandcontactdozen zit (2x stroom - 1 in ruimte links, 1 in ruimte rechts) en 1 "lege" - links (daar zit nu een netwerkpotje in met 2 aansluitingen)

In de ruimte rechts wil ik de netwerkaansluiting spiegelen (ruimte links geen aansluitingen meer, maar naar ruimte rechts hebben op dezelfde positie).

Qua tools heb ik geen leiding/kabel-zoeker.
Iemand tips om dit handig aan te pakken, zonder een 220 scene uit Home Alone na te doen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zoek een betaalbare vloercontactdoos. Waarom zijn die dingen 50 euro +????
https://www.google.com/se..._AUIEigC&biw=1396&bih=781

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.