[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.029.067 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ola, vraagje. Ik ga binnen afzienbare tijd mijn zolder intimmeren. Het intimmeren red ik prima zelf.Paar wandjes plaatsen met houten raamwerk met daartussen isolatie en daarop OSB met daar overheen gips zodat het gestucd. kan worden. So far geen problemen. Echter willen we ook een dakkapel, aangezien een van de kamers onze grote slaapkamer wordt.

Is het dan handiger om de dakkapel eerst te laten plaatsen of eerst de wanden zetten en daarna de aannemer te laten komen voor de dakkapel. Uiteraard heb ik al gezocht maar kom er niet uit. Iemand hier tips danwel ervaringen ?

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:44

_Apache_

For life.

Gri77ie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:43:
Ola, vraagje. Ik ga binnen afzienbare tijd mijn zolder intimmeren. Het intimmeren red ik prima zelf.Paar wandjes plaatsen met houten raamwerk met daartussen isolatie en daarop OSB met daar overheen gips zodat het gestucd. kan worden. So far geen problemen. Echter willen we ook een dakkapel, aangezien een van de kamers onze grote slaapkamer wordt.

Is het dan handiger om de dakkapel eerst te laten plaatsen of eerst de wanden zetten en daarna de aannemer te laten komen voor de dakkapel. Uiteraard heb ik al gezocht maar kom er niet uit. Iemand hier tips danwel ervaringen ?
Wij hebben zelf dit jaar vlak na het plaatsen van de dakkapellen de muur gezet. Het kapel is 4,5m breed en had strook waar de muur zou komen. Pas na het plaatsen van de dakkapellen zouden we de muur goed kunnen uitlijnen.
Uiteindelijk maar goed ook, want de muur moest dragend worden. :X
Het is eenzelfde constructie als je nu noemt.. frame met houten balken (staander elke 30cm), osb plaat, gips en in ons geval behand. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 25-10-2019 14:50 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@Gri77ie Ik zou eerst de dakkapel doen. De aannemer heeft dan lekker de ruimte om de dakkapel te plaatsen. Daarna kun je dan zelf alles in één keer afwerken (dakkapel en wanden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Gri77ie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:43:

Zou eerst dakkapel laten zetten, dan weet je precies ook hoe hoog die is etc.
Daarnaast kan het handig zijn om je (plaat)materiaal voor de zolder door de hijskraan naar boven te laten takelen door het gat in je dak ;) doen ze vast niet moeilijk over (die van ons niet in ieder geval).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Martinusz schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Zou eerst dakkapel laten zetten, dan weet je precies ook hoe hoog die is etc.
Daarnaast kan het handig zijn om je (plaat)materiaal voor de zolder door de hijskraan naar boven te laten takelen door het gat in je dak ;) doen ze vast niet moeilijk over (die van ons niet in ieder geval).
Ik neigde die kant al op. Kan ik iig straks de vloer en de ondervloer er al vast netjes proberen uit te halen.
Qua geluidsdemping, voor de wanden. Zal dat genoeg zijn ? houten raamwerk met rockwool isolatie en dan osb en gips ?
Hulkkonen schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:48:
@Gri77ie Ik zou eerst de dakkapel doen. De aannemer heeft dan lekker de ruimte om de dakkapel te plaatsen. Daarna kun je dan zelf alles in één keer afwerken (dakkapel en wanden).
Thanx ! das een hele goede.... dat kan ik meteen wel voorstellen. Dat scheelt een shitload sjouwwerk

[ Voor 55% gewijzigd door Gri77ie op 25-10-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

...

[ Voor 98% gewijzigd door _Apache_ op 25-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Gri77ie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Thanx !

Ik neigde die kant al op. Kan ik iig straks de vloer en de ondervloer er al vast netjes proberen uit te halen.
Qua geluidsdemping, voor de wanden. Zal dat genoeg zijn ? houten raamwerk met rockwool isolatie en dan osb en gips ?
Meer dan voldoende. Wij hebben zelf isolatiepiepschuim (tempex) en eenmaal voorbij de muur hoor je nauwelijks wat.
We hebben hier van de week met 3 volwassenen zitten praten en lachen, en onze kleine lag een verdieping lager (open trap, geen deur in de wand) gaf geen kik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

_Apache_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Meer dan voldoende. Wij hebben zelf isolatiepiepschuim (tempex) en eenmaal voorbij de muur hoor je nauwelijks wat.
We hebben hier van de week met 3 volwassenen zitten praten en lachen, en onze kleine lag een verdieping lager (open trap, geen deur in de wand) gaf geen kik.
OK helder. Ga ik daar ook nog even naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

_Apache_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Dat zegt meer over de kleine dan over de isolatie. Piepschuim heeft vrijwel geen geluidsisolerende werking. Ik heb 9cm hennepisolatie in de verdiepingsvloer en als de TV te hard staat kun je boven alles volgen. Voor geluidsisolatie heb je massa nodig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:45
deWit schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:45:
Dichtmaken kan prima. Isoleren is ventileren dus wel zorgen dat het vocht er op een andere manier uit kan. Je hebt hele mooie muurventilatoren met warmte-terugwinning die 1 min de ene kant en dan 1 min de andere kant op blazen; werkt perfect in de garage.
ok.. nou is de garage verder ook een tochtgat dus denk ik dat dit nog wel moet kunnen maar dan wellicht weer open maken als de deur vervangen is voor een beter sluitend materiaal. Qua auto/uitlaatgassen, die komt er niet in, er staan teveel fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

zonoskar schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:34:
Dat zegt meer over de kleine dan over de isolatie. Piepschuim heeft vrijwel geen geluidsisolerende werking. Ik heb 9cm hennepisolatie in de verdiepingsvloer en als de TV te hard staat kun je boven alles volgen. Voor geluidsisolatie heb je massa nodig.
Inderdaad, als je wil dempen heb je een dikke laag materiaal met hoge dichtheid nodig, geen materiaal met een open structuur zoals PIR/polystyreen/etc.
Slonzo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:05:
Ik wil een oude, versleten vensterbank in mijn badkamer upgraden. Momenteel ligt er gewoon een (veel te dik) geverfd houten blad dat hier en daar afbladdert. Teveel werk om te strippen/schuren/etc. Dus ik heb een 18mm beuken timmerpaneel op maat gemaakt (en vooraan optisch opgedikt) om bovenop de oude vensterbank te bevestigen.

Mag ik het nieuwe paneel nu gewoon met tec7 vastkitten bovenop het oude? Ik wil (zichtbare) nagels liefst vermijden, maar ik ben een bang dat vastkitten geen goed idee is i.v.m werking van het hout in een vochtige ruimte?
Iemand hier soms nog iets over bij te dragen? :>

[ Voor 41% gewijzigd door Slonzo op 25-10-2019 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dat moet prima kunnen naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Slonzo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:05:
Ik wil een oude, versleten vensterbank in mijn badkamer upgraden. Momenteel ligt er gewoon een (veel te dik) geverfd houten blad dat hier en daar afbladdert. Teveel werk om te strippen/schuren/etc. Dus ik heb een 18mm beuken timmerpaneel op maat gemaakt (en vooraan optisch opgedikt) om bovenop de oude vensterbank te bevestigen.

Mag ik het nieuwe paneel nu gewoon met tec7 vastkitten bovenop het oude? Ik wil (zichtbare) nagels liefst vermijden, maar ik ben een bang dat vastkitten geen goed idee is i.v.m werking van het hout in een vochtige ruimte?
Ja, dit kan gewoon. Montage dmv dotten of dikke rillen

Checken:
hechting oude verf
Als je het timmerpaneel nog gaat afwerken, doe dat dan aan twee kanten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58
Waar hebben de mensen hier hun renovlies behang + lijm vandaan? En welke hoe is jullie ervaring daarmee? Het gaat me om voorgeschilderd (gebroken) wit structuurloos behang.

Ik had stalen van Acaza.nl en vond dat best mooi spul, maar aangezien ik er nooit mee heb gewerkt vind ik het lastig om in te schatten wat kwaliteit is.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2019 21:22 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb ze bij de lokale bouwmarkt gekocht. Volgens mij heet het ook gewoon renovlies.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afgelopen keer decokay. Was prima.
Daarvoor lokale behanghal, daarvoor bouwmarkt. All good.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Klein vraagje, ik heb anti Kerntrek beveiliging van hmc op de achterdeur. Zat er al van de vorige bewoner.

Echter de deurkruk stift is niet goed en past niet in de cilinder. Wellicht versleten of krom. Moet je dan een nieuwe set kerntrekschilden kopen zodat je gelijk een nieuwe stift ed hebt ? Een losse kruk is vast niet universeel en van hmc kan ik niks vinden. L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 21:15
Iemand nog een tip voor het openen van een opdekdeur? Het gaat om de deur van de trapkast, deze kon alleen gesloten worden d.m.v. een slot. Er zit geen deurklink aan.
Slot liep al niet helemaal lekker, maar sinds mijn oudste dochtertje er mee heeft zitten rommelen zit de deur op slot maar krijg ik hem niet meer open. De sleutel kan er nog in en ik kan beidde kanten iets op draaien maar krijg hem met geen mogelijkheid van het slot. Als ik extra kracht zet verbuigt de sleutel.
De deur hangt aan een ijzeren kozijn met paumelles. Iemand nog een andere tip dan het bovenste deel van de paumelle scharnier doorslijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:14

Tarin

Just plain weird.

@hippiepaci Wellicht ten overvloede, maar heb je al geprobeerd een klein wolkje grafietpoeder in het slot te doen? Heeft hier meerdere stroeve fiets- en andere sloten weer bruikbaar gemaakt.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
hippiepaci schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:21:
Iemand nog een tip voor het openen van een opdekdeur? Het gaat om de deur van de trapkast, deze kon alleen gesloten worden d.m.v. een slot. Er zit geen deurklink aan.
Slot liep al niet helemaal lekker, maar sinds mijn oudste dochtertje er mee heeft zitten rommelen zit de deur op slot maar krijg ik hem niet meer open. De sleutel kan er nog in en ik kan beidde kanten iets op draaien maar krijg hem met geen mogelijkheid van het slot. Als ik extra kracht zet verbuigt de sleutel.
De deur hangt aan een ijzeren kozijn met paumelles. Iemand nog een andere tip dan het bovenste deel van de paumelle scharnier doorslijpen?
De deur vanaf onderen een beetje omhoogduwen/kantelen om mogelijk druk op het slot te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
hippiepaci schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:21:
Soms kan je het stuk scharnier dat in het kozijn zit met een inbus losdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexus305
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 10:17
CurlyMo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:22:
Waar hebben de mensen hier hun renovlies behang + lijm vandaan? En welke hoe is jullie ervaring daarmee? Het gaat me om voorgeschilderd (gebroken) wit structuurloos behang.

Ik had stalen van Acaza.nl en vond dat best mooi spul, maar aangezien ik er nooit mee heb gewerkt vind ik het lastig om in te schatten wat kwaliteit is.
Zelf laatst 120m2 gedaan in woonkamer, hal en slaapkamer. Ik heb gekozen voor 130 gr per m2.
Is makkelijk aan te brengen en kwalitatief goed. Krimpscheurtje en boorgaatjes in de muur zijn niet meer zichtbaar.
Muren zien er weer als nieuw uit.

https://www.renoshop.eu/a...-2-emmers-renovlies-lijm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-05 23:42
Daar heb je weer zon gast met zijn isolatie vraag ;w .

Ik heb mijn 'grote zolder' al een tijd geleden geïsoleerd, nu is mijn bijkeuken zoldertje aan de beurt. Maar heb nog wat vraagjes, over wat nu wel of niet slim is.. O-) .

Mijn zoldertje heeft namelijk twee verschillende ondergronden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DX9GPym.jpg

De gordingen zijn 16x6, vandaar dat ik gedacht had het bovenste deel gewoon met 16CM PIR te doen. 16CM is nogal ruim veel, maar ik ga het toch niet afwerken en dan is het mooi gelijk met de gording.

Het onderste deel heeft dus van die dakliggers voor mijn overstek van het huis, die zijn 5CM breed en 7CM hoog.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HFut99K.jpg
Ik had gedacht om tussen de dakliggers glaswol of andere mineralen wol te doen van 7CM dik, en daar dan 9CM PIR platen bovenop te schroeven. (Ik heb nog 2 pakken Knauf Insulation Expert vam 70 liggen :Y) )Op die manier is totaal boven en onder even dik en zou je het verschil dus niet moeten zien. Ik neem een wol zonder folie dus alles damp open.

Voor ik begin zorg ik dat de hoeken onder netjes afgepurt zijn :)

Vergeet ik iets of zouden jullie het anders doen O-) je leest zo veel verschillende verhalen: wel luchtlaag tussen dakbeschot, andere zeggen weer nooit doen want dan gaat het rotten.

[ Voor 7% gewijzigd door skai21 op 27-10-2019 16:54 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

skai21 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:52:
Daar heb je weer zon gast met zijn isolatie vraag ;w .

Vergeet ik iets of zouden jullie het anders doen O-) je leest zo veel verschillende verhalen: wel luchtlaag tussen dakbeschot, andere zeggen weer nooit doen want dan gaat het rotten.
Belangrijke wedervraag wat zit er aan de anderkant onder de pannen ?
Ik heb mijn 'grote zolder' al een tijd geleden geïsoleerd, nu is mijn bijkeuken zoldertje aan de beurt. Maar heb nog wat vraagjes, over wat nu wel of niet slim is.. O-) .

Mijn zoldertje heeft namelijk twee verschillende ondergronden:
[Afbeelding]

De gordingen zijn 16x6, vandaar dat ik gedacht had het bovenste deel gewoon met 16CM PIR te doen. 16CM is nogal ruim veel, maar ik ga het toch niet afwerken en dan is het mooi gelijk met de gording.

Het onderste deel heeft dus van die dakliggers voor mijn overstek van het huis, die zijn 5CM breed en 7CM hoog.
[Afbeelding]
Ik had gedacht om tussen de dakliggers glaswol of andere mineralen wol te doen van 7CM dik, en daar dan 9CM PIR platen bovenop te schroeven. (Ik heb nog 2 pakken Knauf Insulation Expert vam 70 liggen :Y) )Op die manier is totaal boven en onder even dik en zou je het verschil dus niet moeten zien. Ik neem een wol zonder folie dus alles damp open.

Voor ik begin zorg ik dat de hoeken onder netjes afgepurt zijn :)
tja, verkeerd is isolatie nooit niet, ik zou wel gips ertegenaan doen (afwerking) maar dat is meer dat niet beschadigd als je dingen opslaat .. een gat in je isolatie merk je 20x meer dan de "dikte", over dikte gesproken ik zou wel een uniform R waarde verzorgen.,. en dikker is beter dan dunner.

Betreft, folies tja rood/blauwe folie in de bouwmarkt is er niet voor de kat zijn viool, maar als je het als opslag en niet als "kamer" gebruikt .. waarom dan niet de vloer/plafond gewoon isoleren ?

Betreft luchtlaag, tja hangt af van water onder je pannen zit, zit er geen folie/isolatie zou ik zeker wel blauw folie toepassen direct op het hout, niet alleen bij stormschade een extra water barrière maar ook bescherming .. zit er wel isolatie / folie kan je wellicht alleen af met rood folie binnen. (of niet)

De luchtlaag is nodig om vocht wat in je huis zit te laten verdampen ..Maar het licht in mijn optiek heel erg aan de constructie van je huis, huidige "vochtigheid" en hoeveel mensen/dieren erin wonen .. dus de debatten heeft niemand gelijk/ongelijk maar licht het meer aan de omstandigheden die per huis verschillen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Voor hoever ik weet zit er niet echt iets onder de pannen, huis is uit 73 :-) ik zal morgen ff een paar pannen lostrekken als het weer licht is.

Verder had ik zitten denken om van die een-of tweezijdig aluminium bedekte PIR te halen. Dan heb ik denk ik geen folie nodig toch?

M.b.t. iets over de PIR heen, ik dacht eerst aan OSB maar met die aluminium en tape is dst opzich ook overbodig. Het is een bergzolder, waar niet eens een vaste trap naartoe is, dus een plank oppakken en dan kan ik naar boven klauteren. Dus opzich is zon aluminium afwerking prima (denk ik).

M.b.t. waarom niet de vloer, tsja ik weet niet. Is dat net zo goed? en dan kan ik het luik niet goed doen. Ik heb daar eigenlijk nooit echt over na gedacht, ook omdat het qua oppervlak isolatie ook niet zoveel scheelt denk ik, schuine kanten zijn idd iets meer werk
vso schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:58:
[...]

Belangrijke wedervraag wat zit er aan de anderkant onder de pannen ?

[...]

tja, verkeerd is isolatie nooit niet, ik zou wel gips ertegenaan doen (afwerking) maar dat is meer dat niet beschadigd als je dingen opslaat .. een gat in je isolatie merk je 20x meer dan de "dikte", over dikte gesproken ik zou wel een uniform R waarde verzorgen.,. en dikker is beter dan dunner.

Betreft, folies tja rood/blauwe folie in de bouwmarkt is er niet voor de kat zijn viool, maar als je het als opslag en niet als "kamer" gebruikt .. waarom dan niet de vloer/plafond gewoon isoleren ?

Betreft luchtlaag, tja hangt af van water onder je pannen zit, zit er geen folie/isolatie zou ik zeker wel blauw folie toepassen direct op het hout, niet alleen bij stormschade een extra water barrière maar ook bescherming .. zit er wel isolatie / folie kan je wellicht alleen af met rood folie binnen. (of niet)

De luchtlaag is nodig om vocht wat in je huis zit te laten verdampen ..Maar het licht in mijn optiek heel erg aan de constructie van je huis, huidige "vochtigheid" en hoeveel mensen/dieren erin wonen .. dus de debatten heeft niemand gelijk/ongelijk maar licht het meer aan de omstandigheden die per huis verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

skai21 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:35:
M.b.t. waarom niet de vloer, tsja ik weet niet. Is dat net zo goed? en dan kan ik het luik niet goed doen. Ik heb daar eigenlijk nooit echt over na gedacht, ook omdat het qua oppervlak isolatie ook niet zoveel scheelt denk ik, schuine kanten zijn idd iets meer werk
schuine kanten/boven je werken is vind ik zelf enorm irritant als je de vloer (niet plafond) kant kan bereiken en vullen met bv glaswol met reflecterende kant naar beneden ben je denk ik veel sneller klaar .. alleen ik zou wel een "folie" neerleggen/vastnieten tussen de vloer en de planken v.d vloer dit heeft niks met damp open/remmend te maken .. maar meer met dat stof/zand van de planken niet je glaswol oid indrukt en de isolatie verminderd.

Bijvoorbeeld https://www.goedkoopverpa...olie-6x50-meter-t200.html
en pak eventueel een goedkoopste zeil voor over de planken heen (schuift makkelijker met dozen) als je daar gaat opbergen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Mijn zoldervloer is beton, en aan de onderkant zit mijn keuken. Dus daar kan ik helaas niet zoveel in/tussen doen.
vso schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

schuine kanten/boven je werken is vind ik zelf enorm irritant als je de vloer (niet plafond) kant kan bereiken en vullen met bv glaswol met reflecterende kant naar beneden ben je denk ik veel sneller klaar .. alleen ik zou wel een "folie" neerleggen/vastnieten tussen de vloer en de planken v.d vloer dit heeft niks met damp open/remmend te maken .. maar meer met dat stof/zand van de planken niet je glaswol oid indrukt en de isolatie verminderd.

Bijvoorbeeld https://www.goedkoopverpa...olie-6x50-meter-t200.html
en pak eventueel een goedkoopste zeil voor over de planken heen (schuift makkelijker met dozen) als je daar gaat opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

skai21 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:12:
Mijn zoldervloer is beton, en aan de onderkant zit mijn keuken. Dus daar kan ik helaas niet zoveel in/tussen doen.

[...]
Dat is minder dan het dak dan maar.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
skai21 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:35:
Voor hoever ik weet zit er niet echt iets onder de pannen, huis is uit 73 :-) ik zal morgen ff een paar pannen lostrekken als het weer licht is.

Verder had ik zitten denken om van die een-of tweezijdig aluminium bedekte PIR te halen. Dan heb ik denk ik geen folie nodig toch?

M.b.t. iets over de PIR heen, ik dacht eerst aan OSB maar met die aluminium en tape is dst opzich ook overbodig. Het is een bergzolder, waar niet eens een vaste trap naartoe is, dus een plank oppakken en dan kan ik naar boven klauteren. Dus opzich is zon aluminium afwerking prima (denk ik).

[...]
Ik denk dat de aluminium geen vervanging voor folie is. Aan de koude zijde heb je vaak damp-open folie (https://www.isolatiemater...open-folie-15x50m1-75-m2/) terwijl je aan de warme zijde dampremmende PE-folie (https://www.isolatiemater...ransparant-50x2m1-100-m2/) gebruikt. De aluminium dient als een cacheerlaag: http://www.joostdevree.nl/shtmls/cacheerlaag.shtml.

Waarom kies je er trouwens voor om PIR platen te gebruiken? Dit is significant duurder dan de minerale wol, het dak lijkt me geen plek waar je zoveel mogelijk ruimte moet besparen. Dus ik zou 10cm extra ruimte opgeven en wat meer wol er tussen doen. Als je wel voor PIR gaat, zou ik PIR platen kopen met aluminium aan een enkele zijde. Dit kan je dan als vervanging gebruiken voor je PE-folie. Ik zou de damp-open folie dan nog wel steeds gebruiken.

Afwerking met OSB lijkt me iets overdreven, dat zou ik alleen doen als je veel aan het schuine dak wilt schroeven. Anders is afwerking met gipsplaten meer dan voldoende. Als het bergruimte betreft waar je nooit naar kijkt, is enkel PE-folie ook genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Alsjemenou op 28-10-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Het rottige aan een minerale wol is dat ik dan een houten raamwerk moet maken om de stroken wol tussen te zetten. Bij PIR kan ik gewoon direct tegen dakbeschot (of met folie ertussen) aanschroeven.
Een hoop vurenhout kost ook weer een hoop geld :)
Alsjemenou schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:24:
[...]

Ik denk dat de aluminium geen vervanging voor folie is. Aan de koude zijde heb je vaak damp-open folie (https://www.isolatiemater...open-folie-15x50m1-75-m2/) terwijl je aan de warme zijde dampremmende PE-folie (https://www.isolatiemater...ransparant-50x2m1-100-m2/) gebruikt. De aluminium dient als een cacheerlaag: http://www.joostdevree.nl/shtmls/cacheerlaag.shtml.

Waarom kies je er trouwens voor om PIR platen te gebruiken? Dit is significant duurder dan de minerale wol, het dak lijkt me geen plek waar je zoveel mogelijk ruimte moet besparen. Dus ik zou 10cm extra ruimte opgeven en wat meer wol er tussen doen. Als je wel voor PIR gaat, zou ik PIR platen kopen met aluminium aan een enkele zijde. Dit kan je dan als vervanging gebruiken voor je PE-folie. Ik zou de damp-open folie dan nog wel steeds gebruiken.

Afwerking met OSB lijkt me iets overdreven, dat zou ik alleen doen als je veel aan het schuine dak wilt schroeven. Anders is afwerking met gipsplaten meer dan voldoende. Als het bergruimte betreft waar je nooit naar kijkt, is enkel PE-folie ook genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Iemand een goede tip voor een goede afplaktape?
Normaal gesproken pakken we die van Tesa of zelfs Action, maar eigenlijk ben ik nooit 100% tevreden ermee, zeker niet op structuurmuren.

In de klusprogramma's zie ik vaak paarse of blauwe tape?
Ook kwam ik laatst frogtape tegen, aardig duur, maar mij niet duidelijk of het een marketingprijs is of ook daadwerkelijk goede tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Bij de action hebben ze prima gele en paarse tape. Niet die witgele, dat is troep. Maar echt geel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
Anoniem: 1248170 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:42:
Bij de action hebben ze prima gele en paarse tape. Niet die witgele, dat is troep. Maar echt geel.
interessant, mijn eigenverbouwing nooit meer action tape gebruikt. zeer slechte ervaring mee.
Maar dit was de wit/gele. Ik zie dan de goudgele en paarse varianten liggen en vertrouw dit dan direct niet meer.

Door deze ervaring heb ik ook een zoektocht gehouden naar prijs/kwaliteit tape.
Toen ik een paar vakwerklieden heb gevraagd. (o.a. ook stucadoors, die moeten veel aftapen en dat moet goed spul zijn) kwam ik op uit dat je 'rijstpapier' moet hebben.

Uiteindelijk heb ik deze gebruikt,

https://www.amazon.de/gp/product/B00NAQNAKS/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1

en nog steeds, echt uitermate fijne tape. Plakt goed, ook op structuur, en is na een behoorlijke tijd gewoon normaal te verwijderen zonder dat je moet krabben.
Ik vind het een aanrader.

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 28-10-2019 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

barry86 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

interessant, mijn eigenverbouwing nooit meer action tape gebruikt. zeer slechte ervaring mee.
Maar dit was de wit/gele. Ik zie dan de goudgele en paarse varianten liggen en vertrouw dit dan direct niet meer.

Toen ik een paar vakwerklieden heb gevraagd. (o.a. ook stucadoors, die moeten veel aftapen en dat moet goed spul zijn) kwam ik op uit dat je 'rijstpapier' moet hebben.

https://www.amazon.de/gp/product/B00NAQNAKS/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1

en nog steeds, echt uitermate fijne tape. Plakt goed, ook op structuur, en is na een behoorlijke tijd gewoon normaal te verwijderen zonder dat je moet krabben.
Heb mn schoonvader, die schilder is, vorig jaar met kerst een stapel van beide gegeven en hij is er weg van en zijn collega's ook. En de baas haalt t nu doodleuk bij de action omdat ze bij de groothandel per rol duurder zijn en niet beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Anoniem: 1248170 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:42:
Tijdje niet bij Action geweest, niet opgevallen dat ze ook gele en paarse hebben. Wellicht toch het overwegen waard!
barry86 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Ook het proberen waard, bestel regelmatig bij Amazon.de dus kan wel keer meebestellen :)
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
Anoniem: 1248170 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Heb mn schoonvader, die schilder is, vorig jaar met kerst een stapel van beide gegeven en hij is er weg van en zijn collega's ook. En de baas haalt t nu doodleuk bij de action omdat ze bij de groothandel per rol duurder zijn en niet beter zijn.
Gaan we dat ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
skai21 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:23:
Het rottige aan een minerale wol is dat ik dan een houten raamwerk moet maken om de stroken wol tussen te zetten. Bij PIR kan ik gewoon direct tegen dakbeschot (of met folie ertussen) aanschroeven.
Een hoop vurenhout kost ook weer een hoop geld :)

[...]
Mijn ervaring is dat er tussen minerale wol en PIR dat er per m2 tussen 15-25 euro verschil kan zitten. Voor dat geld kan je heel van vurenhout kopen. Het is wel gemakkelijker, maar hoeveel geld is je dat waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Is dit topic ook bedoeld voor als je nog aan de vooravond van verbouwen staat? Ik moet een heel huis op de schop gaan nemen en was niet van plan alles te doen (ik heb ook nog een fulltime baan, een stuckador is sneller en beter in stucken dan ik bijvoorbeeld). Voordat ik hier een heel verhaal neer gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Pizza_Boom schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:33:
Is dit topic ook bedoeld voor als je nog aan de vooravond van verbouwen staat? Ik moet een heel huis op de schop gaan nemen en was niet van plan alles te doen (ik heb ook nog een fulltime baan, een stuckador is sneller en beter in stucken dan ik bijvoorbeeld). Voordat ik hier een heel verhaal neer gooi.
Ja hoor, alle vragen, tips en trics , foto's zijn welkom, tenzij het een heel topic opzich is. dan kun je misschien beter een eigen topic openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 17:10

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb een lasdoos in het plafond bedoeld voor een lamp. De hangt lamp hangt alleen 2 meter verderop. Wat voor een deksel hoort hier 'officieel' op zodat het nog een beetje netjes lijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gX9gIrb770xYpvIEuSkpQvuL/thumb.jpg

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:59

aerofreak

Steve Jobs

CurlyMo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:22:

Bij Simonis, opgehaald via de zaak van mn vader. Prima spul :)

Edit: 145 gr/m2 gebruikt

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Frogy schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Ja hoor, alle vragen, tips en trics , foto's zijn welkom, tenzij het een heel topic opzich is. dan kun je misschien beter een eigen topic openen
Compleet huis dat overhoop moet: geen CV, enkelglas, badcel ipv badkamer (dus badcel bij 2 kamers voegen, kamertje opofferen voor badkamer)...

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-10-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Sharky schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:39:
Ik heb een lasdoos in het plafond bedoeld voor een lamp. De hangt lamp hangt alleen 2 meter verderop. Wat voor een deksel hoort hier 'officieel' op zodat het nog een beetje netjes lijkt?

[Afbeelding]
https://www.toolstation.nl/plafondplaat/p63416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 17:10

Sharky

Skamn Dippy!

Gewoon zo'n standaard ding dus? Die heb ik nog wel, moet er dus alleen nog een boutje in of uit draaien.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb het ook met die plafondplaatjes gedaan. Sleufje in de zijkant voor een kabel en dan de kabel door een goot. Maar toch echt sjiek vind ik het niet. Dat plaatje zit nooit perfect strak op het plafond.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:28
Pizza_Boom schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:46:
[...]
Compleet huis dat overhoop moet: geen CV, enkelglas, badcel ipv badkamer (dus badcel bij 2 kamers voegen, kamertje opofferen voor badkamer)...
Klinkt bekend:

- Heel huis overhoop inclusief dikke laag nicotine
- 20 jaar geen onderhoud gepleegd
- 4 groepen, waarvan 3 groepen door 1 lasdoos liepen......
- Badkamer van 2m2, verplaatst naar kleinste slaapkamer
- Nieuwe plafonds, stucplaat.
- Nieuwe CV
- Nieuwe gasbuis.
- Nieuwe groepen kast en alle elektra vernieuwd.
- Full time baan + vriendin die scriptie aan het afronden was

Wat mij zo 1-2-3 binnenschiet:

- Bespaar niet op de afvalcontainers, er gaat meer in dan je denkt. Nodig op een Zaterdag een paar vrienden uit, zet een krat bier koud en tegen 14:00 kun je aan het bier.
- Als je veel gipsplaten moet plaatsen: Investeer in een lift en een band schroefautomaat (of leen er 1 bij vrienden). Scheelt onnoemelijk veel tijd.
- Denk aan jezelf, Zondagmiddag was bij mij vanaf 14:00 klaar. Desondanks ben ik na 2,5 maand doodziek thuisgekomen om bijna 18 uur aan 1 stuk door te slapen. :+
- Maak een lijst met benodigdheden en ga naar een Pontmeyer/Stiho of iets in die richting. Zij maken een offerte maar, het belangrijkste, ze kunnen het brengen. Dat scheelt veel gedoe.
- Ik heb spijt van de zwaluwstaartplaten en 4 cm beton voor de badkamer. Achteraf had ik liever voor WEDI platen gegaan, lichter, gemakkelijker en vooral minder gedoe. Het koste mij een volle zaterdag met 3 man en 3 gebroken ruggen om 38 zakken lichtgewicht beton te mixen en te storten. Doe je wel beton: Bekijk of je het kan laten brengen en omhoog kan laten pompen.
- Ik heb al het elektra zelf gedaan, op de groepenkast na. Flexdraad (Volgens velen hier heiligschennis, maar voor de DIY een hele fijne manier van kabels leggen). Sowieso heb ik nu 13 groepen en gaat alles direct door naar Lasdoos/Stopcontact. Ik verwacht dus geen nieuwe kabels te hoeven trekken. Wil je die mogelijkheid wel? Ga dan voor gewone buizen.
- Ik heb de verdiepingsvloeren (houten balklaag) met Steenwol geisoleerd. Achteraf had ik liever voor Cellulose gegaan. Misschien ooit als het plafond hier vernieuwd wordt dat ik het alsnog doe.

En verder, pak je rust, echt. Je wilt zo snel mogelijk erin, maar als je eruit klapt heb je er niets aan.

Wat ik zelf niet gedaan heb is:
- Groepenkast
- CV vernieuwen
- Gasbuis vernieuwen
- Stuccen
- Draagmuur slopen + draagbalk plaatsen

Dit mede ivm veiligheid, ik was een nieuwe DIY en wilde het zekere voor het onzekere nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 28-10-2019 12:10 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Alsjemenou schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:27:
[...]

Mijn ervaring is dat er tussen minerale wol en PIR dat er per m2 tussen 15-25 euro verschil kan zitten. Voor dat geld kan je heel van vurenhout kopen. Het is wel gemakkelijker, maar hoeveel geld is je dat waard?
* vso vindt dat is heel erg "beunhaas" gedachte en in mijn optiek erg dom.
tenzij je in je eentje woont en andere prioriteiten hebt dan 1 seconde te lang in huis zitten. en dus de verwarming niet gebruikt. en dan nog is isoleren erg verstandig

waarom ik dit vind.
- Niet isoleren kost je eerder geld,
- je verwarmt sneller met minder energie (duh)
- elke isolatie product heeft specifieke toepassingen / nut

bv glaswol kan erg veel volume (m3) hebben versus andere dunne(duurdere) producten. ook is glaswol irriterender, En moet je nog veel doen om het uiteindelijk strak af te werken

Pak je bv een pir/eps product met isolatie-laag en gips is dit inderdaad vele malen duurder maar je bent in een paar stappen snel klaar.

Dus een reden kan zijn is dat je ruimte/tijd beperkter is dan je "goedkoop" kan isoleren, dan zou ik op duurder product overstappen.

Als je goed en voldoende isoleert, kan je met minder kosten/energie je huis verwarmen en is het sneller behagelijk.. tenzij je met kleding aan onder 3 dekbedden + slaapzak en een 3 verwarming(en) op max vermogen in je slaapkamer wilt hebben staan. tja ..

Beunhaas = niet letten op ventilatie (schimmelvorming) of "houtrot" bevorderen .. met de kanttekening dat het soms ook moeilijk is om juiste informatie te halen is.

@Alsjemenou niet te persoonlijk opvatten want ik denk dat je iets algemeens verwoord...

Alleen hierin moet je een goeie balans zien te vinden tussen, wat is "nodig" en wat is "overkil" en wat laat het budget toe.
Maar gezien de rente nu 0,01% is is het geld in je huis stoppen rendabele(r) dan op de bank zetten & oppotten.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
ik heb het destijds https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59654660 zo gedaan :)
LED-Maniak schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:00:
Ik heb het ook met die plafondplaatjes gedaan. Sleufje in de zijkant voor een kabel en dan de kabel door een goot. Maar toch echt sjiek vind ik het niet. Dat plaatje zit nooit perfect strak op het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
vso schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

tenzij je in je eentje woont en andere prioriteiten hebt dan 1 seconde te lang in huis zitten. en dus de verwarming niet gebruikt. en dan nog is isoleren erg verstandig

waarom ik dit vind.

bv glaswol kan erg veel volume (m3) hebben versus andere dunne(duurdere) producten. ook is glaswol irriterender, En moet je nog veel doen om het uiteindelijk strak af te werken

Pak je bv een pir/eps product met isolatie-laag en gips is dit inderdaad vele malen duurder maar je bent in een paar stappen snel klaar.

Dus een reden kan zijn is dat je ruimte/tijd beperkter is dan je "goedkoop" kan isoleren, dan zou ik op duurder product overstappen.

Als je goed en voldoende isoleert, kan je met minder kosten/energie je huis verwarmen en is het sneller behagelijk.. tenzij je met kleding aan onder 3 dekbedden + slaapzak en een 3 verwarming(en) op max vermogen in je slaapkamer wilt hebben staan. tja ..

Beunhaas = niet letten op ventilatie (schimmelvorming) of "houtrot" bevorderen .. met de kanttekening dat het soms ook moeilijk is om juiste informatie te halen is.

@Alsjemenou niet te persoonlijk opvatten want ik denk dat je iets algemeens verwoord...

Alleen hierin moet je een goeie balans zien te vinden tussen, wat is "nodig" en wat is "overkil" en wat laat het budget toe.
Maar gezien de rente nu 0,01% is is het geld in je huis stoppen rendabele(r) dan op de bank zetten & oppotten.
Om te beginnen, deze discussies zijn gezond en zal het nimmer als persoonlijk opvatten.

Ten tweede, heb je het hele gesprek wel gelezen? (Alsjemenou in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5") Wat ik opmaak uit je bericht is dat je denkt dat ik tegen isoleren ben, wat het tegenovergestelde is wat ik vind. Het gesprek ging over het gebruik van minerale wol versus een duurdere optie als PIR platen.

Mijn argumenten voor minerale wol versus PIR-platen met aluminium was dat het een zolder betrof waar extra dikte geen issue zou zijn en dat je met aluminium aan beide zijde moet denken aan dampvorming. Dus als je het hele gesprek gelezen zou hebben, kom je tot de conclusie dat de "beunhaas" beschuldiging onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Nou, dat is het een beetje..
Het is een zolder die ik niet gebruik, slecht bereikbaar is, en qua uiterlijk boeit het me niet heel veel.
Maar wel genoeg om het er iig nog een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. Ik wil wel graag een kloppend geheel maken. Wat aan de binnenkant zo dampdicht mogelijk is, en aan de buitenkant correct dampdoorlaten en vochtdicht is.
Om die reden kwam ik bij PIR met alluminium / alu tape aan de binnenkant.

De buitenkant zal ik vnf eens voor op mijn ladder klauteren :+ (het kan namelijk best zo zijn dat er onder mijn pannen gewoon een folie ligt.)

@Alsjemenou dikte is inderdaad geen issue, echter wil ik niet graag voorbij die 16CM gaan omdat ik dan voorbij de gordingen ben en het er niet meer uitziet.
Ik wil niet die gast zijn waar de mogelijk ooit volgende koper van zegt, wat ze hier toch weer gebouwd hebben...? 8)7
vso schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

waarom ik dit vind.

[ Voor 5% gewijzigd door skai21 op 28-10-2019 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
Je hebt of tijd, of geld of ruimtegebrek
Maar heb je tijd, dan pak je zachte isolatie materialen
Heb je geld, dan pak je harde isolatie materialen
Heb je ruimtegebrek, dan pak je de harde isolatiematerialen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 15:56
Heeft iemand ervaring met plakhout? Ik heb nu de tv in een nis in de muur van mijn huiskamer hangen en ik wil graag een plaat maken op een frame met rails zo dat ik de tv kan verbergen als ik hem niet gebruik.

Als ik echt hout gebruik gaat me dit een fortuin kosten dus mijn idee is een dunne plaat van een goedkoper hout bekleden met plakhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-05 16:45
@m3gA je kunt ook een gefineerde plaat hout kopen. Als je dit bij een lokale houthandel haalt zou je de randen nog met een stukje massief kunnen maken ook. Laat je hun dunne latjes zagen hoef je alleen nog maar te lijmen en licht te schuren! Gefineerde platen kun je met vele soorten hout er op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Alsjemenou schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:54:
Om te beginnen, deze discussies zijn gezond en zal het nimmer als persoonlijk opvatten.
mooi
Ten tweede, heb je het hele gesprek wel gelezen? (Alsjemenou in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5") Wat ik opmaak uit je bericht is dat je denkt dat ik tegen isoleren ben, wat het tegenovergestelde is wat ik vind. Het gesprek ging over het gebruik van minerale wol versus een duurdere optie als PIR platen.

Mijn argumenten voor minerale wol versus PIR-platen met aluminium was dat het een zolder betrof waar extra dikte geen issue zou zijn en dat je met aluminium aan beide zijde moet denken aan dampvorming. Dus als je het hele gesprek gelezen zou hebben, kom je tot de conclusie dat de "beunhaas" beschuldiging onterecht is.
begrijpend lezen is ook een vak :+

1 ik reageer op je bericht dat je aanhaalt. (nadat ik eerder op bv @skai21 reageer over hetzelfde)
2 de inhoud van mijn reactie gaat over de wijze waarop je de "stelling" neerzet van X vs Y

Kortom beunhaas is wel van toepassing als je niet aan best-praktisch houd en het is geen beschuldeging .. let wel dat "wie de schoen past .... trekt hem aan"

ik ga niet op de man spelen, de keuzes die men maakt moet je zelf weten alleen voorkom aub beunhazen gedrag .. men doet zichzelf zoveel zeer .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

m3gA schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:55:
Heeft iemand ervaring met plakhout? Ik heb nu de tv in een nis in de muur van mijn huiskamer hangen en ik wil graag een plaat maken op een frame met rails zo dat ik de tv kan verbergen als ik hem niet gebruik.

Als ik echt hout gebruik gaat me dit een fortuin kosten dus mijn idee is een dunne plaat van een goedkoper hout bekleden met plakhout.
wat bedoel je met "plakhout" .. folie dat lijkt op hout. tegels in de vorm van hout .. of hout met dubbelzijdig tape?

Je kan triplex .. laminaat, pvc of wat @milo-vs er zijn zoveel routes die je kan kiezen ..

ps als je een tv wilt verbergen zou je beter voor beamer met scherm kunnen kiezen maar goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
vso schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

ps als je een tv wilt verbergen zou je beter voor beamer met scherm kunnen kiezen maar goed ..
ps als je een tv wilt verbergen zou je beter voor beamer met projectorverf en strakke stuc kunnen kiezen maar goed ..

Aangepast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
vso schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

wat bedoel je met "plakhout" .. folie dat lijkt op hout. tegels in de vorm van hout .. of hout met dubbelzijdig tape?

Je kan triplex .. laminaat, pvc of wat @milo-vs er zijn zoveel routes die je kan kiezen ..

Het laatste. Ik zie veel plakstrips van dun hout. Ik wil iets luxer uiterlijk maar niet 600 euro uitgeven voor een plank mooi hout.
Beamer is een andere optie maar dan wordt het helemaal duur. Los daarvan heb ik net een nis gemaakt in mijn muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 21:15
Tarin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:56:
@hippiepaci Wellicht ten overvloede, maar heb je al geprobeerd een klein wolkje grafietpoeder in het slot te doen? Heeft hier meerdere stroeve fiets- en andere sloten weer bruikbaar gemaakt.
Geen grafietpoeder in huis, en het slot zat echt vast. Bedankt voor de tip overigens, in de toekomst misschien nog handig!
groggy schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

De deur vanaf onderen een beetje omhoogduwen/kantelen om mogelijk druk op het slot te verlagen.
Mocht helaas niet baten, wel nog geprobeerd met een wig.
Raymond schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

Soms kan je het stuk scharnier dat in het kozijn zit met een inbus losdraaien.
Dat zat aan de binnenkant, en daar kon ik dus net niet bij :)

Vanochtend toch maar de scharnieren doorgeslepen. Straks de restantjes eruit pielen en nieuwe in draaien, hopelijk passen die ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
KillaZ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Klinkt bekend:

- Nieuwe CV
- Nieuwe gasbuis.

- Bespaar niet op de afvalcontainers, er gaat meer in dan je denkt. Nodig op een Zaterdag een paar vrienden uit, zet een krat bier koud en tegen 14:00 kun je aan het bier.
- Als je veel gipsplaten moet plaatsen: Investeer in een lift en een band schroefautomaat (of leen er 1 bij vrienden). Scheelt onnoemelijk veel tijd.
- Denk aan jezelf, Zondagmiddag was bij mij vanaf 14:00 klaar. Desondanks ben ik na 2,5 maand doodziek thuisgekomen om bijna 18 uur aan 1 stuk door te slapen. :+
- Maak een lijst met benodigdheden en ga naar een Pontmeyer/Stiho of iets in die richting. Zij maken een offerte maar, het belangrijkste, ze kunnen het brengen. Dat scheelt veel gedoe.
- Ik heb spijt van de zwaluwstaartplaten en 4 cm beton voor de badkamer. Achteraf had ik liever voor WEDI platen gegaan, lichter, gemakkelijker en vooral minder gedoe. Het koste mij een volle zaterdag met 3 man en 3 gebroken ruggen om 38 zakken lichtgewicht beton te mixen en te storten. Doe je wel beton: Bekijk of je het kan laten brengen en omhoog kan laten pompen.
- Ik heb al het elektra zelf gedaan, op de groepenkast na. Flexdraad (Volgens velen hier heiligschennis, maar voor de DIY een hele fijne manier van kabels leggen). Sowieso heb ik nu 13 groepen en gaat alles direct door naar Lasdoos/Stopcontact. Ik verwacht dus geen nieuwe kabels te hoeven trekken. Wil je die mogelijkheid wel? Ga dan voor gewone buizen.
- Ik heb de verdiepingsvloeren (houten balklaag) met Steenwol geisoleerd. Achteraf had ik liever voor Cellulose gegaan. Misschien ooit als het plafond hier vernieuwd wordt dat ik het alsnog doe.

En verder, pak je rust, echt. Je wilt zo snel mogelijk erin, maar als je eruit klapt heb je er niets aan.

- Groepenkast
- CV vernieuwen
- Gasbuis vernieuwen
- Stuccen

Dit mede ivm veiligheid, ik was een nieuwe DIY en wilde het zekere voor het onzekere nemen.
Goed verhaal. _/-\o_ Ik had niet de wens alles zelf te doen. Ik ben tussen de 55 en 65 uur per week van huis voor mijn werk, ik heb niet veel zin om daarna nog 5-6 uur per dag aan een huis te werken. Ik heb geen vriendin die ook nog delen kan doen, moet het zelf doen.

Nicotineschade is er niet, onderhoud is wel gepleegd. Of nouja, het is bijgehouden.

- CV is niet aanwezig. Voorzien van gashaard. Leiding zal dus ingefreesd moeten worden. Wellicht een koofje in de trap. Ook de CV leidingen moeten worden geplaatst.
- Groepenkast is inderdaad met 3 groepen.
- Plafonds zijn board, zit werk aan.
- Als je leidingen gaat frezen kan je ook weer een stucador laten komen.
- Ik heb de wens de keuken open te breken.
- Badkamer moet verplaatst worden.
- Weinig isolatie. Thermopane op de noordzijde is het gunstigste, de rest is enkelglas.

Het is natuurlijk zinloos om de bovenverdieping te gaan stucen als je daarna beneden in een draagmuur gaat breken. Dan trek je de scheuren in je stucwerk boven omdat alles, zeker bij hout, gaat werken. Zelfde geldt voor de buitengevel. Daar zitten in de voegen wat scheuren. Oorzaak kan ik wel aanwijzen: beide buren hebben uitgebouwd en een van de buren heeft ook een dakopbouw geplaatst. Maar dat ga je niet hard krijgen. Is de vraag: ga ik de gevel (laten) herstellen of gooi ik er ook een aanbouw aan (met keuken daar deels in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pizza_Boom schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:57:
[...]
Goed verhaal. _/-\o_ Ik had niet de wens alles zelf te doen. Ik ben tussen de 55 en 65 uur per week van huis voor mijn werk, ik heb niet veel zin om daarna nog 5-6 uur per dag aan een huis te werken. Ik heb geen vriendin die ook nog delen kan doen, moet het zelf doen.

Nicotineschade is er niet, onderhoud is wel gepleegd. Of nouja, het is bijgehouden.

- CV is niet aanwezig. Voorzien van gashaard. Leiding zal dus ingefreesd moeten worden. Wellicht een koofje in de trap. Ook de CV leidingen moeten worden geplaatst.
- Groepenkast is inderdaad met 3 groepen.
- Plafonds zijn board, zit werk aan.
- Als je leidingen gaat frezen kan je ook weer een stucador laten komen.
- Ik heb de wens de keuken open te breken.
- Badkamer moet verplaatst worden.
- Weinig isolatie. Thermopane op de noordzijde is het gunstigste, de rest is enkelglas.

Het is natuurlijk zinloos om de bovenverdieping te gaan stucen als je daarna beneden in een draagmuur gaat breken. Dan trek je de scheuren in je stucwerk boven omdat alles, zeker bij hout, gaat werken. Zelfde geldt voor de buitengevel. Daar zitten in de voegen wat scheuren. Oorzaak kan ik wel aanwijzen: beide buren hebben uitgebouwd en een van de buren heeft ook een dakopbouw geplaatst. Maar dat ga je niet hard krijgen. Is de vraag: ga ik de gevel (laten) herstellen of gooi ik er ook een aanbouw aan (met keuken daar deels in).
Tja aanbouw wel/niet ligt aan je eigen "oppervlakte" behoefte, je kan bij twijfel een hypotheker die je huis verkocht heeft eens vragen wat meer waarde toevoegt, dat voegt meer toe dan ons advies IMHO hij kent de huizen/omgeving ook beter.

Ik zou wel je buren 'uitnodigen" met een biertje/koffie en bv vragen hoe hun dit zien/ervaren .. hoewel een vervelend onderwerp is het ook niet hun eigen "bouwwerk" dus zij moeten ook navragen bij de aannemer(s)
vertel over jou uitbouw plan(nen) en hoe ze er tegenover staan. Dit gaat beter dan "boos" erop afstappen en beschuldigen van schade.. (duh) als je bij hun mag kijken krijg je wellicht idee-en over wat je beter wel/niet kan doen.

Ik zou eerst je huis kaal maken en gewoon zoveel mogelijk moderniseren .. bv eerst elektra in de muur, CV leiding werk en loze leidingen (ethernet oid) en dan pas isolatie aanbrengen.. elke cm isolatie op een (buiten)muur is winst..

Dit moment is investeren in je huis slimmer dan sparen op de bank, geld verkwisting is een gouden pispot, keuken van 10k enzo .. keuken en badkamer/wc is toch 1 van de eerste dingen die men wijzigt in huis .
hypothekers geven je graag advies.. dus als je zegt ik ga mijn huis neutraal verbouwen / verduurzamen dus geen gekke keuken/badkamer/kleuren .. maar aanbouw/dakkapel /zonnepanelen levert dat geld op / sneller verkoop ? en luister dan wat hij/zij zegt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

m3gA schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Het laatste. Ik zie veel plakstrips van dun hout. Ik wil iets luxer uiterlijk maar niet 600 euro uitgeven voor een plank mooi hout.
Beamer is een andere optie maar dan wordt het helemaal duur. Los daarvan heb ik net een nis gemaakt in mijn muur.
ik neem aan dat je @milo-vs bedoelt met dun fineer..
youtube "diresta" is er 1 die wel veel doet met "plakhout" zoals je het noemt .. wat ik zelf wel de beste optie vind ..

maar ik zou bv spaanplaat/multiplex/mdf van 12 a 18mm pakken en dat eerst op maat maken zodat je een basis hebt om je hout op te plakken .voor de rest laat je inspireren door youtube houtbewerkers / meubelmakers..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
Ik doelde op een gefineerde plaat MDF of multiplex. Er zijn natuurlijk vele opties die allen een ander uiterlijk kunnen geven. Wat is je precieze doel? Gladde "plank"? Hoe groot zou hij moeten wezen?
Ik denk dat het handig is als je wat voorbeelden wilt laten zien van wat je maken wilt, kunnen wij vast wel wat prijs technische nette en goede oplossingen voor verzinnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
aerofreak schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:42:
[...]

Bij Simonis, opgehaald via de zaak van mn vader. Prima spul :)

Edit: 145 gr/m2 gebruikt
Linkje? Simonis geert namelijk allerlei ongerelateerde resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
KillaZ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Klinkt bekend:

- Nieuwe CV
- Nieuwe gasbuis.

- Groepenkast
- CV vernieuwen
- Gasbuis vernieuwen
- Stuccen

Wij starten december, normaliter november maar de overdracht is een maand verlaat. Hierdoor noodgedwongen besloten de stuuk werkzaamheden / spuit uit te besteden. Flink geld maar straks wel een volledig nieuw gestuukt huis. Betreft een 2-onder 1 kap hout skelet bouw welke 18jaar oud is. Vorige eigenaars waren café eigenaren welke geen onderhoud uitgevoerd hebben en failliet zijn, ondertussen dik een jaar Roemenen in het huis via de leegstandswet. Al het gips gaat eruit, overal nieuwe elektra/utp etc. De verleiding om flex te gebruiken i.v.m. vaste buis is ook hier aanwezig. Alles in het huis wordt vernieuwd, Q2 komt de tuin, oprit etc aan de beurt. Eerst even kijken hoe groot de financiële schade wordt na de binnenzijde. Ondertussen vrijwel alle werkmaterialen aangekocht zoals ook een accu bandschroefmachine. Gipslift moet ik ook nog even bekijken. Waar heb je je container gehuurd en wat heeft het gekost?

Wij gaan eind januari onze woning uit, 2 maanden knallen met een strak schema. De badkamer gaan we doen wanneer we erin zitten i.v.m. tijdsdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

CurlyMo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Linkje? Simonis geert namelijk allerlei ongerelateerde resultaten.
Klik! :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
in die link staat de Renovlies die in mijn vorige en huidige huizen zijn gebruikt (1x nieuwbouw, 1x huis uit 1975)

Copagro Renovatievlies 145gr. Mijn vader is schilder en die zegt zelf dat deze veel makkelijker te plakken is dan het spul van de gamma/praxis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

__REMCO__ schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:48:
[...]

in die link staat de Renovlies die in mijn vorige en huidige huizen zijn gebruikt (1x nieuwbouw, 1x huis uit 1975)

Copagro Renovatievlies 145gr. Mijn vader is schilder en die zegt zelf dat deze veel makkelijker te plakken is dan het spul van de gamma/praxis.
Ja deze is echt heel goed bevallen en qua prijs maakt het niet zo gek veel uit

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waar heb je het zelf gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Via de groothandel dus. Dat had ik inderdaad niet zo begrepen. Even kijken waar ik het als consument kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
vso schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:40:
Tja aanbouw wel/niet ligt aan je eigen "oppervlakte" behoefte, je kan bij twijfel een hypotheker die je huis verkocht heeft eens vragen wat meer waarde toevoegt, dat voegt meer toe dan ons advies IMHO hij kent de huizen/omgeving ook beter.
90m2 is voor een persoon natuurlijk ruim zat. Ging mij er meer om dat ik geen zin heb in 2x werk. Bepaalde zaken zitten gewoon te komen, kan je beter doorpakken dan half werk leveren en vervolgens over een tijdje nogmaals dat aan te pakken.
Ik zou wel je buren 'uitnodigen" met een biertje/koffie en bv vragen hoe hun dit zien/ervaren .. hoewel een vervelend onderwerp is het ook niet hun eigen "bouwwerk" dus zij moeten ook navragen bij de aannemer(s)
vertel over jou uitbouw plan(nen) en hoe ze er tegenover staan. Dit gaat beter dan "boos" erop afstappen en beschuldigen van schade.. (duh) als je bij hun mag kijken krijg je wellicht idee-en over wat je beter wel/niet kan doen.
Mijzelf daar uitnodigen was wel een idee ja. :9 Die schade ga ik het niet over hebben, er is geen 0-meting gedaan (bij mijn weten), beide uitbouwen zitten er al even. Dan had ik het huis niet moeten kopen.
Ik zou eerst je huis kaal maken en gewoon zoveel mogelijk moderniseren .. bv eerst elektra in de muur, CV leiding werk en loze leidingen (ethernet oid) en dan pas isolatie aanbrengen.. elke cm isolatie op een (buiten)muur is winst..
Ik wil alleen wel waken voor de bouwval doordat het geldpotje op is.
Dit moment is investeren in je huis slimmer dan sparen op de bank, geld verkwisting is een gouden pispot, keuken van 10k enzo .. keuken en badkamer/wc is toch 1 van de eerste dingen die men wijzigt in huis .
hypothekers geven je graag advies.. dus als je zegt ik ga mijn huis neutraal verbouwen / verduurzamen dus geen gekke keuken/badkamer/kleuren .. maar aanbouw/dakkapel /zonnepanelen levert dat geld op / sneller verkoop ? en luister dan wat hij/zij zegt..
Dat klopt. Alleen alles uitgeven is ook niet handig, je moet wat achter de hand hebben voor onvoorziene zaken. Snellere verkoop vind ik momenteel niet boeiend, ik ga er net wonen. Sowieso, alles wat je aanpakt en af maakt is al een reden tot snellere verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pizza_Boom schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:01:
[...]
90m2 is voor een persoon natuurlijk ruim zat. Ging mij er meer om dat ik geen zin heb in 2x werk. Bepaalde zaken zitten gewoon te komen, kan je beter doorpakken dan half werk leveren en vervolgens over een tijdje nogmaals dat aan te pakken.

Mijzelf daar uitnodigen was wel een idee ja. :9 Die schade ga ik het niet over hebben, er is geen 0-meting gedaan (bij mijn weten), beide uitbouwen zitten er al even. Dan had ik het huis niet moeten kopen.

[...]
Ik wil alleen wel waken voor de bouwval doordat het geldpotje op is.

[...]
Dat klopt. Alleen alles uitgeven is ook niet handig, je moet wat achter de hand hebben voor onvoorziene zaken. Snellere verkoop vind ik momenteel niet boeiend, ik ga er net wonen. Sowieso, alles wat je aanpakt en af maakt is al een reden tot snellere verkoop.
Soms kan je alleen linksom ook al wil je rechtsom, maar goed goed geinformeerd scheelt heel veel.
Een keuken-uitbouw zou ik sneller (laten) doen dan dakkapel de eerste is ingrijpender dan de 2de..

tja onvoorziene zaken kom je met 500,- een end, en vergeet niet dat bv isolatie wat een passieve investering is .. (kost geen stroom ofzo) dus muren isoleren/opdikken, ramen vervangen en vloer/dak isolatie verdien je "rap" weer terug...

Je koopt het huis om er te wonen maar het is tevens een object waarmee je kan verdienen .. je hoeft het eigenlijk alleen maar te onderhouden .. wat ik bedoelde is dat niet alles (zoals de gouden pispot) de waarde verhoogt maar het missen van een werkende / schone wc is wel een dingetje .. De reden dat ik naar een hypotheker verwijs is dat ze vaak wel een beetje kunnen aangeven of je plannen waarde verhogend zijn of juist niks toevoegen.. dan is nog steeds de keuze bij jou.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
milo-vs schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:35:
Ik doelde op een gefineerde plaat MDF of multiplex. Er zijn natuurlijk vele opties die allen een ander uiterlijk kunnen geven. Wat is je precieze doel? Gladde "plank"? Hoe groot zou hij moeten wezen?
Ik denk dat het handig is als je wat voorbeelden wilt laten zien van wat je maken wilt, kunnen wij vast wel wat prijs technische nette en goede oplossingen voor verzinnen!
m3gA in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Het gaat om deze nis. Ik wil dus van boven tot beneden (2m50 hoog) een ijzeren frame met een houten plaat maken die ik opzij kan schuiven. Als ik de tv niet gebruik wil ik hem buiten het zicht houden. Ik heb een kennis die me het frame wil maken van vierkanten buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 11:43
Om nog even terug te komen op het schuin dak isoleren van de binnenzijde.
Zou het ook mogelijk zijn eerst minerale wol tussen de gordingen te doen en dan aan de binnenzijde afwerken met PIR plaat met alu folie aan beide zijde. De naden dan afplakken met aluminium tape.

Ik heb ongeveer 7cm dikte tussen de houten balken. Dit is niet voldoende voor een goede isolatie met puur alleen minerale wol. deze ertussen stoppen is wel een snelle en eenvoudige oplossing. Hierna afwerken met PIR platen zorgt ervoor dat er geen overige afwerking meer nodig en toch extra isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@MTBreak,

Ja dat kan... Je moet zorgen dat je met name minerale wol niet opsluit, en dat doe je nu niet.
Wat zit er op de gordingen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MTBreak schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:17:
Om nog even terug te komen op het schuin dak isoleren van de binnenzijde.
Zou het ook mogelijk zijn eerst minerale wol tussen de gordingen te doen en dan aan de binnenzijde afwerken met PIR plaat met alu folie aan beide zijde. De naden dan afplakken met aluminium tape.

Ik heb ongeveer 7cm dikte tussen de houten balken. Dit is niet voldoende voor een goede isolatie met puur alleen minerale wol. deze ertussen stoppen is wel een snelle en eenvoudige oplossing. Hierna afwerken met PIR platen zorgt ervoor dat er geen overige afwerking meer nodig en toch extra isoleert.
Het is absoluut niet dom op deze wijze te doen..
Waarom alufolie aan beide zijden ..? je kan ook de rode folie eroverheen bevestigen, randjes kitten /plakken

Als je daarna ragels kan plaatsen met HoH 30cm kan je gipsplaat ertegenaan plaatsen. .als je dunne gording hebt kan je ook nog kiezen iets dikkere minerale wol en planken tegen de gording aan te schroeven zodat je met lange schroeven makkelijker door je eps/pirplaat je ragels te bevestigen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 30-05 22:57

ST10©DE

Dus.............

Vraagje: Hoe kan je het beste balken van 120 x 120 mm (eiken) inkorten en in verstek zagen? Ik kon geen afkortzaag vinden die deze diepte haalt. Is het mogelijk om de balk om te draaien en van beide kanten in te zagen of is dit een slecht idee? Of is het een beter idee dit met een decoupeerzaag met extra lang blad te gaan doen? Of zelfs met de hand?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:01

BCC

De timmerman doet dat natuurlijk gewoon uit de hand met een goede handzaag :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:24
ST10©DE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:10:
Vraagje: Hoe kan je het beste balken van 120 x 120 mm (eiken) inkorten en in verstek zagen? Ik kon geen afkortzaag vinden die deze diepte haalt. Is het mogelijk om de balk om te draaien en van beide kanten in te zagen of is dit een slecht idee? Of is het een beter idee dit met een decoupeerzaag met extra lang blad te gaan doen? Of zelfs met de hand?
Met de decoupeerzaag is geen optie, die zaagbladen gaan altijd torderen. Koop een goede Stanley handzaag (zo’n zwarte), een schrijfhaak en met wat geduld en rustig zagen heb je zo die verstek er in.
Een balk in 2 keer door de afkortzaag kan wel maar zorg voor een goed ondersteuning en vaste aanslag zodat je in de zelfde schuinte blijft.
Als het veel verstekken zijn zou ik investeren in de grootste afkortzaag die je kan vinden voor je budget met een fatsoenlijke werkbank (schragen en wat plaatmateriaal) anders gewoon met het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 10:51
ST10©DE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:10:
Zelf heb ik de balken 200mmx200mm in verstek gezaag met een cirkelzaag. beide kanten een keer inzagen en het laatste stukje met de handzaag gezaagd.

Hierna wel even de binnenkant gladschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

D.deJong schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:22:
[...]

Met de decoupeerzaag is geen optie, die zaagbladen gaan altijd torderen. Koop een goede Stanley handzaag (zo’n zwarte), een schrijfhaak en met wat geduld en rustig zagen heb je zo die verstek er in.
Een balk in 2 keer door de afkortzaag kan wel maar zorg voor een goed ondersteuning en vaste aanslag zodat je in de zelfde schuinte blijft.
Als het veel verstekken zijn zou ik investeren in de grootste afkortzaag die je kan vinden voor je budget met een fatsoenlijke werkbank (schragen en wat plaatmateriaal) anders gewoon met het handje.
Bedankt voor het antwoord! Dat gaat dus een goede handzaag worden, zoveel balken zijn het nou ook weer niet.

En hoe zou een je halfverband maken in deze balken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:24
ST10©DE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Bedankt voor het antwoord! Dat gaat dus een goede handzaag worden, zoveel balken zijn het nou ook weer niet.

Kijk even op YouTube bij timmerman Koos, die vent kan uitleggen als de beste. Ik schat in dat je hem inzaagt en met een brede beitel wegtikt.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 29-10-2019 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
m3gA schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:59:
[...]

m3gA in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

...... Ik wil dus van boven tot beneden (2m50 hoog) ....... Ik heb een kennis die me het frame wil maken van vierkanten buizen.
In dat geval zou ik ervoor gaan om in het profiel aan de achterzijde bevestigingstrips te lassen. Dan kun je er een plaat gefineerd multiplex of MDF inleggen. Hoef je geen kopse kanten af te werken niets. Gefineerde platen zijn er met allerlei soorten hout te vinden; denk aan eiken, teak, mahonie etc.

Wellicht is dit iets voor je; https://decopanelen.nl/
Anders een lokale houthandel een telefoontje geven of er daar een gefineerde plaat te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Laatst online: 14:21
Onlangs heb ik een woning (2001) aangeschaft en toen ik wou beginnen met behang scheuren kwam helaas de stuclaag mee. Hierdoor ben ik doorgegaan met al het stucwerk te verwijderen (alles rondom op de begane grond liet los) en nu ben ik steeds meer aan het oriënteren hoe ik de nieuwe indeling wil hebben. De meeste tussenmuren zijn namelijk niet dragend en al grotendeels verwijderd.

Nu wil ik graag een wateronthardingsinstallatie en een grote verdeler van vloerverwarming kwijt achter de meterkast, die ik ook het liefst betreedt vanaf de deur van de meterkast in plaats van een luik bij de wc of via een kast in de achterliggende kamer.

Maar dit alles heeft geen zin als de gasmeter niet een kwartslag naar rechts verplaatst mag worden, aangezien die dan de route zou belemmeren naar de onthardingsinstallatie.
Hebben Tweakers ervaring met zo'n situatie of mag Liander zoiets niet draaien in verband met wettelijke eisen? Wellicht helpen onderstaande afbeeldingen om het één en ander te verduidelijken.

https://ibb.co/P1WrGZL
https://ibb.co/JRbj75T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BlackthunderAwf schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:52:
Onlangs heb ik een woning (2001) aangeschaft en toen ik wou beginnen met behang scheuren kwam helaas de stuclaag mee. Hierdoor ben ik doorgegaan met al het stucwerk te verwijderen (alles rondom op de begane grond liet los) en nu ben ik steeds meer aan het oriënteren hoe ik de nieuwe indeling wil hebben. De meeste tussenmuren zijn namelijk niet dragend en al grotendeels verwijderd.

Nu wil ik graag een wateronthardingsinstallatie en een grote verdeler van vloerverwarming kwijt achter de meterkast, die ik ook het liefst betreedt vanaf de deur van de meterkast in plaats van een luik bij de wc of via een kast in de achterliggende kamer.

Maar dit alles heeft geen zin als de gasmeter niet een kwartslag naar rechts verplaatst mag worden, aangezien die dan de route zou belemmeren naar de onthardingsinstallatie.
Hebben Tweakers ervaring met zo'n situatie of mag Liander zoiets niet draaien in verband met wettelijke eisen? Wellicht helpen onderstaande afbeeldingen om het één en ander te verduidelijken.

https://ibb.co/P1WrGZL
https://ibb.co/JRbj75T
Je kunt die installaties toch overal kwijt? Onder de trap bijvoorbeeld.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Laatst online: 14:21
-DarkShadow- schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

Je kunt die installaties toch overal kwijt? Onder de trap bijvoorbeeld.
Dat zou kunnen, maar ik wil de cv op zolder hebben en als ik dan alle leidingen via de trap omhoog wil laten gaan is ook niet ideaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ze leveren inderdaad ook aan particulieren. Met een berichtje wilden ze ook de huidige aanbieding wel reserveren (3 halen 2 betalen). Enige nadeel is dat het behang niet voorgeschilderd is. Dat kost dan dus wel weer meer verf. Het behang is echter wel veel goedkoper dan elders en volgens jullie een stuk beter te verwerken.

Nogmaals dank voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BlackthunderAwf schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik wil de cv op zolder hebben en als ik dan alle leidingen via de trap omhoog wil laten gaan is ook niet ideaal...
Door de vloer naar je meterkast en dan omhoog?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Nicklazzz schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:51:
[...]

Wij starten december, normaliter november maar de overdracht is een maand verlaat. Hierdoor noodgedwongen besloten de stuuk werkzaamheden / spuit uit te besteden. Flink geld maar straks wel een volledig nieuw gestuukt huis. Betreft een 2-onder 1 kap hout skelet bouw welke 18jaar oud is. Vorige eigenaars waren café eigenaren welke geen onderhoud uitgevoerd hebben en failliet zijn, ondertussen dik een jaar Roemenen in het huis via de leegstandswet. Al het gips gaat eruit, overal nieuwe elektra/utp etc. De verleiding om flex te gebruiken i.v.m. vaste buis is ook hier aanwezig. Alles in het huis wordt vernieuwd, Q2 komt de tuin, oprit etc aan de beurt. Eerst even kijken hoe groot de financiële schade wordt na de binnenzijde. Ondertussen vrijwel alle werkmaterialen aangekocht zoals ook een accu bandschroefmachine. Gipslift moet ik ook nog even bekijken. Waar heb je je container gehuurd en wat heeft het gekost?

Wij gaan eind januari onze woning uit, 2 maanden knallen met een strak schema. De badkamer gaan we doen wanneer we erin zitten i.v.m. tijdsdruk.
Lift gewoon op MP zoeken en ook weer verkopen als je klaar bent, de bakken had ik bij bouwbakkie.nl. Die waren het goedkoopst.
CurlyMo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Ze leveren inderdaad ook aan particulieren. Met een berichtje wilden ze ook de huidige aanbieding wel reserveren (3 halen 2 betalen). Enige nadeel is dat het behang niet voorgeschilderd is. Dat kost dan dus wel weer meer verf. Het behang is echter wel veel goedkoper dan elders en volgens jullie een stuk beter te verwerken.

Enige wat ik nog mee wil geven;
Check goed hoeveel je ondergrond zuigt, ik heb de zolder ermee behangen (meesterhand) en dat was een drama door de combinatie gipsplaat + behang. Gelukkig kwam ik er op tijd achter en heb ik, zelfs na de voorstrijk, er een emmer flexa mono overheen gezet voordat de duurdere alphatex erover ging.

[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 30-10-2019 08:28 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
- Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door KillaZ op 30-10-2019 08:28 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
ST10©DE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Inderdaad, inzagen tot de helft, en dan de horizontale 'snede' met een beitel...
Eventueel kun je heel veel verticale zaagsnedes naast elkaar maken zodat je beitel/hout niet uitbreekt. (maar ik denk niet dat je 6cm haalt met een standaard inval/cirkelzaag)

In de ts staat wel een werklog van mijn overkapping...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Jelte,89 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:25:
[...]

Inderdaad, inzagen tot de helft, en dan de horizontale 'snede' met een beitel...
Eventueel kun je heel veel verticale zaagsnedes naast elkaar maken zodat je beitel/hout niet uitbreekt. (maar ik denk niet dat je 6cm haalt met een standaard inval/cirkelzaag)

In de ts staat wel een werklog van mijn overkapping...
Die heb ik al een paar keer bekeken inderdaad, top werk! Als je schrijft dat je 3/4 jaar bezigt bent geweest met meten en zagen, kan ik dan concluderen dat jij de balken met de hand hebt gezaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
ST10©DE schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

Die heb ik al een paar keer bekeken inderdaad, top werk! Als je schrijft dat je 3/4 jaar bezigt bent geweest met meten en zagen, kan ik dan concluderen dat jij de balken met de hand hebt gezaagd?
Hier een linkje naar het showcase topic,

Ik heb het hout gekregen in juni '17, ongeveer een jaar prefabben en ik denk dat ik rond '18 klaar was. Toen de tuin en de sloop van de schuur was ik rond juni '19 klaar... 2 jaar dus.

Meeste inderdaad met de hand, maar het grove werk met boren/invalzagen. (bijvoorbeeld de gaten voor de pen gat verbinding, ruw uitgeboord en netjes gemaakt met de beitel)

Nuance in dit verhaal is wel, alles in de avonduren/zaterdagen, veelal alleen, geboorte dochter tussendoor en wel eens geen zin, sloop oude veranda enz. enz.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

CurlyMo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Je kan ook eerst primer erop smeren, dan kost het maar 1 laag verf. Ik heb primer van trimetal gebruikt op aanraden :)

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 09:33
(jarig!)
Deze is wel slim, was zelf ook opzoek naar een mooie oplossing, ga deze zeker overwegen. Ben wel benieuwd hoe het met een kleiner oppervlak lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
fommas schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Deze is wel slim, was zelf ook opzoek naar een mooie oplossing, ga deze zeker overwegen. Ben wel benieuwd hoe het met een kleiner oppervlak lijkt
Het oppervlak maakt niet zoveel uit, het moet alleen in verhouding zijn met je Tafel of wat je eronderzet :)
Zolang het maar in proportie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 09:33
(jarig!)
skai21 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Het oppervlak maakt niet zoveel uit, het moet alleen in verhouding zijn met je Tafel of wat je eronderzet :)
Zolang het maar in proportie is
komt bij mijn geen tafel onder maar komt in de keuken, zal dan gewoon de verhouding van de keuken moeten aanhouden, ga wel opzoek naar een zo licht mogelijke oplossing. Vertrouw de gipsplaatjes van het plafond toch niet echt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
fommas schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

komt bij mijn geen tafel onder maar komt in de keuken, zal dan gewoon de verhouding van de keuken moeten aanhouden, ga wel opzoek naar een zo licht mogelijke oplossing. Vertrouw de gipsplaatjes van het plafond toch niet echt ..
Bij mij was de lamp die ik eraan heb gehangen de reden dat ik voor Dik en zwaar MDF gegaan ben. Maar dat mag best een hoop dunner als je er geen lamp van >10KG aanhangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

fommas schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

opties:
A zoek naar een "studfinder" 10,- heb je ze al. Daarmee kan je kijken (mits je plafond hol is) waar de balken/raggels lopen.. beter bevestings punt ..

B HoH afstand van ragels is 30cm a 60cm evenwijdig aan de muren, en schroeven zijn vaak magnetisch. dus pak een koelkast magneet en ga op zoek naar schroeven vind je er 1 zitten ze vaak om de 10 a 20cm.

C Snij een vierkantje van 20x20 uit en kijk met een gsm (met camera functie) boven het plafond en vergroot naar "maak" totdat je balken/ragels hebt gevonden waarop je de plaat hout/mdf kan bevestigen..

Dan hoeft het niet zo licht te zijn,

of je gebruikt "gips schroef pluggen" die kunnen toch een kg of 40 houden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:41:
[...]
…..

of je gebruikt "gips schroef pluggen" die kunnen toch een kg of 40 houden ..
Nog een optie, een hollewand anker. Hebben wij gebruikt om een zware lamp aan een gipsplafond te hangen. Hangt nu een half jaar, dus lijkt goed te gaan :P.
Pagina: 1 ... 65 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.