Klinkt bekend:
- Heel huis overhoop inclusief dikke laag nicotine
- 20 jaar geen onderhoud gepleegd
- 4 groepen, waarvan 3 groepen door 1 lasdoos liepen......
- Badkamer van 2m2, verplaatst naar kleinste slaapkamer
- Nieuwe plafonds, stucplaat.
- Nieuwe CV
- Nieuwe gasbuis.
- Nieuwe groepen kast en alle elektra vernieuwd.
- Full time baan + vriendin die scriptie aan het afronden was
Wat mij zo 1-2-3 binnenschiet:
- Bespaar niet op de afvalcontainers, er gaat meer in dan je denkt. Nodig op een Zaterdag een paar vrienden uit, zet een krat bier koud en tegen 14:00 kun je aan het bier.
- Als je veel gipsplaten moet plaatsen: Investeer in een lift en een band schroefautomaat (of leen er 1 bij vrienden). Scheelt onnoemelijk veel tijd.
- Denk aan jezelf, Zondagmiddag was bij mij vanaf 14:00 klaar. Desondanks ben ik na 2,5 maand doodziek thuisgekomen om bijna 18 uur aan 1 stuk door te slapen.
- Maak een lijst met benodigdheden en ga naar een Pontmeyer/Stiho of iets in die richting. Zij maken een offerte maar, het belangrijkste, ze kunnen het brengen. Dat scheelt veel gedoe.
- Ik heb spijt van de zwaluwstaartplaten en 4 cm beton voor de badkamer. Achteraf had ik liever voor WEDI platen gegaan, lichter, gemakkelijker en vooral minder gedoe. Het koste mij een volle zaterdag met 3 man en 3 gebroken ruggen om 38 zakken lichtgewicht beton te mixen en te storten. Doe je wel beton: Bekijk of je het kan laten brengen en omhoog kan laten pompen.
- Ik heb al het elektra zelf gedaan, op de groepenkast na. Flexdraad (Volgens velen hier heiligschennis, maar voor de DIY een hele fijne manier van kabels leggen). Sowieso heb ik nu 13 groepen en gaat alles direct door naar Lasdoos/Stopcontact. Ik verwacht dus geen nieuwe kabels te hoeven trekken. Wil je die mogelijkheid wel? Ga dan voor gewone buizen.
- Ik heb de verdiepingsvloeren (houten balklaag) met Steenwol geisoleerd. Achteraf had ik liever voor Cellulose gegaan. Misschien ooit als het plafond hier vernieuwd wordt dat ik het alsnog doe.
En verder, pak je rust, echt. Je wilt zo snel mogelijk erin, maar als je eruit klapt heb je er niets aan.
Wat ik zelf niet gedaan heb is:
- Groepenkast
- CV vernieuwen
- Gasbuis vernieuwen
- Stuccen
- Draagmuur slopen + draagbalk plaatsen
Dit mede ivm veiligheid, ik was een nieuwe DIY en wilde het zekere voor het onzekere nemen.
[
Voor 3% gewijzigd door
KillaZ op 28-10-2019 12:10
]