Beste manier om vloerbedekking van trap te verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Onlangs ben ik verhuisd, er zijn al heel wat klusjes geklaard maar een van de grootste klussen, of in ieder geval de klussen met het meeste werk: het verwijderen van de vloerbedekking van de trap naar de eerste en naar de tweede verdieping ligt nog steeds te wachten. Ik ben eraan begonnen, maar het kost echt onwijs veel tijd. Ik heb nu van ongeveer 2,5 treden de vloerbedekking verwijderd, maar ze zitten nog vol met verfresten.

Het plan is om beide trappen straks op te schuren en te schilderen met lak speciaal voor trappen. Echter moeten dan volgens mij eerst alle verfresten verwijderd zijn. Ik heb hierover al het e.e.a. op internet opgezocht en ben aan de slag gegaan met cola. Dit lijkt tot nu toe nog niet erg goed te werken, het maakt het verwijderen van de plak resten niet veel eenvoudiger namelijk.

Nu is mijn vraag, wat is de snelste manier om dit zelf te doen? De bedekking is zowel verlijmd als geniet, dat maakt het extra lastig. De bedekking zit er vermoedelijk een jaar of 20 op.

Ik heb hieronder twee foto's geüpload van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hfHpFe/Trap_1_kopie.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fA09Fe/Trap_4_kopie.jpg

We willen later, over een jaar of zo, het wel wat mooier bedekken, iets als dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl//medias/sys_master/root/hc0/hba/9076448591902.jpg

Daarom moet de trap wel geschilderd worden, omdat we alleen de treden gaan bedekken. Een aanvullende vraag is hoeveel jullie schatten dat dit voor twee trappen gaat kosten, en is het dan misschien niet slimmer om ook het verwijderen van wat er nu opzit door een bedrijf in één keer te laten doen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Probeer eens een (oscillerende) multitool ? (paar tientjes bij de Lidl/Action) als de lijmresten er niet goed afgaan.

"Vroeger"was het een kwestie van natte kranten doorweekt er een tijd opleggen en met een verfkrabber verwijderen, maar met de modernere lijmsoorten is het echt krabben en schuren.

Nadeel is wel dat die trap nooit echt goed gaat krijgen en er heel veel tijd en ergernis in gaat zitten (daarom veel van de renovatie traptreden die je er overheen aanbrengt voor relatief weinig geld)

P.s: als je aan de onder(achter)kant van de trap kan komen, sla ook links en rechts onder de traptreden wat wigjes, aangezien na verloop van tijd de traptreden ietsjes krimpen en er speling ontstaat in de trapwang uitsparingen waar ze inzitten en ervoor zorgen dat de treden gaan kraken als je er op staat.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:09
Of het de beste manier is weet ik niet maar wij hebben thuis Alabastine super afbijt gebruikt. Je moet dit erop smeren en dan laten intrekken, na een uurtje of wat kun je het dan afkrabben. Afhankelijk van de laag lijm zul je dit een aantal keren moeten herhalen.

Ik vond het zelf best goed werken maar gaat zeker wel wat tijd inzitten. Zeker als je de "huidige trap" wilt blijven zien. Wij hebben zelf van die speciale laminaat delen eroverheen geplakt dus voor ons was het niet cruciaal om echt alles te verwijderen.

Edit: overigens nog niet zo lang geleden ook al een topic over hier dus daar zullen ook nog wel wat tips in staan:Trap - Vloerbekleding verwijderen, schuren, muur fixen, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door CMos op 07-08-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 11:53

Releases

Ja maar!

Een hittepistool en vervolgens lekker raggen met een plamuurmes?
Ging bij mij 2 jaar geleden prima op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:25
Ik geloof dat wij iets van terpetine gebruikt hebben.. daarna aan de mannen die de vloer gelegd hebben gevraagd of ze ook de trap konden renoveren, en ja hoor, dat was véél goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Wat bij mij goed werkte was de meeste goedkope cola die je kunt vinden. Ik heb de Lidl variant gebruikt.

Cola in een emmer, doek er in. Doek op de tree leggen, 15/30 minuten wachten en krabben maar. In principe alleen het los zittende spul er af krabben en repeat. Geen leuk karwei, vermoeiend, vies, maar het kwam er wel af.

Daarna duizenden nietjes er uit gehaald, geschuurd, geplamuurd, geschuurd, geplamuurd en in de grondlak gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Rotklus, maar heb zelf Alabastine super afbijt gebruikt. Werkt perfect. Eerst zitten klooien met brander en cola en andere "truukjes". Maar met Alabastine werkt het toch het beste. Wel goed luchten. 4 avonden bezig geweest om er dan achter te komen dat er ook nog "nietjes" zijn gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 07-08-2018 16:31 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb me er weer even aan begeven, maar het schiet niet echt op. De met cola behandelde delen lijken niet sneller te gaan dan de onbehandelde delen, ik ga nu eerste de vloerbedekking eraf halen, dan ga ik de lijmresten weghalen. Ik heb nu val iedere tree het stuk tapijt dat tegen de tree aangeplakt zit losgekregen, dat ging vrij eenvoudig, die stroken zijn niet geplakt namelijk. Nu ben ik bezig met alle stroken die op de treden zitten los te halen, maar dat duurt echt lang en daar heb ik nog geen manier voor gevonden om dit snel te doen helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:03
Huur een Metabo lakfrees, die vreet de lijm/lak/rommel er zo af 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 10:40
-Venom- schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:48:
Huur een Metabo lakfrees, die vreet de lijm/lak/rommel er zo af 😉
Recent dit ook gepost. In ons jaren 30-huis dagen bezig geweest met cola (zinloos), Alabastine ultra vloerlijmafbijt (bijna even zinloos en de dampen verkorten je leven met minstens een jaar), plamuurmessen, beitels, bandschuurmachines en en weet ik het allemaal. Na uren frustratie een Metabo Lakfrees gekocht op Marktplaats en in minder dan anderhalf uur klaar met 2 trappen. Echt goud waard dat apparaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Arthur op 07-08-2018 18:15 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@-Venom- @Arthur
Bedankt voor de tip! Ziet er goed uit. Dit pas je toe nadat de vloerbedekking en nietjes zijn verwijderd neem ik aan? Maar voor het verwijderen van de lijmresten?

Helaas niets te vinden op marktplaats, eens kijken of ik dit bij de Gamma/Praxis/Hornbach kan lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 18:27

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb een tijdje terug de vloermatten die op de trap geplakt zaten en de lijmresten die overbleven redelijk makkelijk kunnen verwijderen mbv een stoomreiniger. Het gaat van de gebruikte lijm afhangen of het werkt. Juist bij recentere lijmlagen zou het verwijderen beter moeten gaan.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Pff, dat van die lakfrees had ik 2 jaar geleden moeten weten. Ik was bij ons huis ook begonnen aan de trap lijmvrij maken (2 lagen verschillende oude tapijtlijm). Na een week alles geprobeerd te hebben heb ik het opgegeven en hebben we de trap opnieuw laten bekleden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had bij mijn vorige woning een soortgelijk iets. Ik heb toen alles zijknat gemaakt met een mix van kokend water en schoonmaak ammonia. Het heeft wel wat moeite en stank gekost, maar uiteindelijk was de trap weer gewoon over te schilderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 10:40
miicker schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:21:
@-Venom- @Arthur
Bedankt voor de tip! Ziet er goed uit. Dit pas je toe nadat de vloerbedekking en nietjes zijn verwijderd neem ik aan? Maar voor het verwijderen van de lijmresten?

Helaas niets te vinden op marktplaats, eens kijken of ik dit bij de Gamma/Praxis/Hornbach kan lenen
klopt, vloerbedekking en nietjes verwijderen en dan met de lakfrees de resten weghalen. Beste geen afbijt gebruiken; de lijm wordt dan een sport pasta waar de lakfrees nog meer moeite mee heeft dan ingedroogde lijm.
En vergeet geen stofkapje, spatbril en bij voorkeur een bouwzuiger, want de stukken lijm vliegen je anders om de oren :)

Toolstation heeft hem voor €300, en in Duitsland is hij al voor €235 te krijgen (als deze winkel naar Nederland verstuurt). Oo Marktplaats worden ze vlot verkocht voor €175-200. Hier kun je hem huren voor €12 per dag; wellicht dat bv Boels ze ook in het assortiment heeft.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@miicker krabben en afbijt/lijmoplosser

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Arthur thanks voor de info. Op de site van Boels kon ik helaas niets vinden. Loomans is ruim een uur rijden, dat vind ik dan weer wat ver, dus ik ga eens kijken of het dichterbij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 12:14
Verbrander en zo een 3 hoek schrapper gebruikt ging prima alle oude lijmresten en verf ging er prima mee af.

Daarna trap gestuurd met korrel 60 en daarna met 120 en.

Vloerbedekking zat al 30 jaar verlijmt aan de trap en nu hebben we mooie gelakte trap,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 11:30
Huh, toevallig dat dit topic net nu gekickt wordt - gisteren begonnen met een trap op te knappen. Vloerbedekking er af gehaald, half uurtje werk. Daarna met vloerlijm-afbijt de treden ingesmeerd (half uur werk), half uurtje laten intrekken en daarna twee uur werk om met plamuurmes en water&zeep de boel lijmvrij te krijgen.

Het ging best aardig, al heb ik wel onderschat hoeveel inspanning nog nodig was om de lijm met plamuurmes er af te krijgen. In m'n herinneringen (15 jaar geleden zo iets bij vrienden gedaan) veegde je het er zo af, maar in dit geval was het echt nog wat werk verzetten. Heb er een paar liter vocht uitgezweet, met deze benauwde temperaturen.

Echter: een standaard 13-tree trap en dan een pot vloerlijm-afbijt van een liter - wellicht dat ik het dunner had moeten insmeren, maar ik ga zo de hornbach even opzoeken zodat ik de laatste twee treden ook nog even kan ontlijmen. Dus wie deze aanpak wil volgen: haal meteen twee bussen van een liter en zorg dat je ongeopende bussen kan retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@vanaalten ging het bij mij maar zo snel :)
Drie volle dagen zeker wel bezig geweest om alles er af te krijgen en de duizenden nietjes te verwijderen. De lijm is er nog niet eens af :o

Edit: dit zijn dan wel twee trappen

[ Voor 9% gewijzigd door miicker op 22-08-2018 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David.S
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb dit ook moeten doen helaas, erg vervelende klus. Van alles geprobeerd, maar het enige wat echt hielp was Alabastine afbijt middel. Erg naar spul qua geur en irritatie aan de ogen, maar het klaart de klus. Ik heb een aantal potten daarvan gehaald, een kwast om het er op te smeren, een plamuurmes om het er af te schrapen en een verfkrabber voor de kleine hoekjes. Na mijn eerste poging ben ik ook meteen naar de dumpstore gereden en een gasmasker gekocht voor €15,- welke ook de ogen bedekt, ik vond het anders niet te doen.

Benodigdheden:
- https://www.verfwebwinkel...1l2QZ_EAQYASABEgKkwPD_BwE
- https://www.verfwebwinkel...1l2QZ_EAQYASABEgKkwPD_BwE
- https://www.toolstation.n...2RfA5-EAQYBCABEgJQk_D_BwE
- https://www.toolstation.nl/shop/p83776
- https://www.fruugo.nl/tri...2plArAEAQYHCABEgKdifD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:54
Even out of the box denken hier. Je wilt de treden zelf opnieuw bedekken. Die hoef je dus niet van lijmresten te ontdoen. De stootborden wel. Maar daar kun je ook nieuwe stootborden voor plaatsen. Kwestie van multiplex halen, op maat (laten) zagen en vastlijmen. Als je het helemaal netjes wilt doen dan kit je de randjes netjes af. Dan kun je alles in de grond zetten en aflakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Het vervelendste werk zit er op. +- drie dagen bezig geweest met het verwijderen van de tapijt en de nietjes. Nu een volle dag aan de slag gegaan met de lakfrees. Dat was toch wel een gouden tip, De trap is nu volledig kaal (op de hoekjes waar ik niet bij kwam na). Morgen of overmorgen aan de slag met een schuurmachine, en een kleine schuurmachine voor de hoekjes, overal waar ik echt niet bij kan zal ik met de hand moeten schuren.

Met een bijtel ga ik de rest van de lijmresten nog wegsteken die in de hoekjes zitten, heb dat al even geprobeerd en dat ging vrij aardig.

Wat ik me alleen afvraag is wat voor korrel ik zal gebruiken, het hout is nu behoorlijk ruw, ik denk zelf aan een vrij grove korrel, wat raden jullie aan?

Ik heb de lakfrees gehuurd, helaas hadden ze geen stofzuiger meer, ik ben toen naar wat andere zaken geweest (hornbach, praxis, boels) maar nergens hadden ze een stofzuiger die er op paste, dus er zit ook nog wel 1 á 2 uur in het opruimen van alle zooi. Daarnaast kwamen er ook hout snippers onder de aanknop van de lakfrees, waardoor hij soms lastig uit ging. Toen ik bijna klaar was ging hij niet meer uit :S toen heb ik wat kracht gezet en kwam de knop los (de lakfrees ging toen wel uit), er lijkt niets afgebroken aan de knop, maar de knop gaat er niet meer goed op, hij klikt niet of zo. Nu ben ik bang dat ik mijn borg kwijt ga raken, iemand tips? En als ze besluiten de borg niet terug te geven, sta ik dan in mijn recht als ik dan de lakfrees niet terug geef? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:32

Yucon

*broem*

..

[ Voor 97% gewijzigd door Yucon op 24-08-2018 23:51 . Reden: niet meer relevant ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:42: ik bijna klaar was ging hij niet meer uit :S toen heb ik wat kracht gezet en kwam de knop los (de lakfrees ging toen wel uit), er lijkt niets afgebroken aan de knop, maar de knop gaat er niet meer goed op, hij klikt niet of zo. Nu ben ik bang dat ik mijn borg kwijt ga raken, iemand tips?
Verdorie, je zit hier op Tweakers. Bij het registreren kreeg je een hele waslijst met voorwaarden en dergelijke. Eén van die voorwaarden was dat je minstens met een schroevendraaier overweg moest kunnen... Je gaat me me niet vertellen dat je gelogen hebt bij het registreren?

Bijna iedere machine kan netjes uit elkaar, zeker het deel waar schakelaar en dergelijke in verwerkt zit. Meestal zit de boel vast met wat schroefjes, die je er uit kunt draaien en goed moet bewaren. Als je maar genoeg schroefjes los maakt kan het deel open waar de betreffende schakelaar zit... Even de schakelaar schoonmaken, testen, de boel weer in elkaar en zoeken naar dat ene schroefje wat je dan toch even kwijt bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@sypie met een schroevendraaien kan ik prima overweg, maar ik ga een apparaat wat vrij duur is en wat ik gehuurd heb niet zomaar uit elkaar schroeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
miicker schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:42:
Wat ik me alleen afvraag is wat voor korrel ik zal gebruiken, het hout is nu behoorlijk ruw, ik denk zelf aan een vrij grove korrel, wat raden jullie aan?
Daar zit ik ook nog een beetje mee.
https://www.histor.nl/verfkluswijzer/advies/trap-schilderen
--> korrel 80-120 voor slecht hout lijkt mij van toepassing

https://ikknapmijnhuisop.nl/schilderwerk/trap-schuren/
--> korrel 80-100 om helemaal kaal te schuren

https://www.gamma.nl/klus...n/stappenplan/trap-verven
--> korrel 80, daarna naschuren met korrel 120.

Ik heb nu korrel 80 gebruikt en overweeg om nogmaals met 120 te schuren, maar vraag mij wel af of dat zinnig is - grondverf en lakverf vloeit toch genoeg om de grofheid glas te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Het vervelendste werk zit er op. +- drie dagen bezig geweest met het verwijderen van de tapijt en de nietjes. Nu een volle dag aan de slag gegaan met de lakfrees. Dat was toch wel een gouden tip, De trap is nu volledig kaal (op de hoekjes waar ik niet bij kwam na). Morgen of overmorgen aan de slag met een schuurmachine, en een kleine schuurmachine voor de hoekjes, overal waar ik echt niet bij kan zal ik met de hand moeten schuren.

Met een bijtel ga ik de rest van de lijmresten nog wegsteken die in de hoekjes zitten, heb dat al even geprobeerd en dat ging vrij aardig.

Ik heb de lakfrees gehuurd, helaas hadden ze geen stofzuiger meer, ik ben toen naar wat andere zaken geweest (hornbach, praxis, boels) maar nergens hadden ze een stofzuiger die er op paste, dus er zit ook nog wel 1 á 2 uur in het opruimen van alle zooi. Daarnaast kwamen er ook hout snippers onder de aanknop van de lakfrees, waardoor hij soms lastig uit ging. Toen ik bijna klaar was ging hij niet meer uit :S toen heb ik wat kracht gezet en kwam de knop los (de lakfrees ging toen wel uit), er lijkt niets afgebroken aan de knop, maar de knop gaat er niet meer goed op, hij klikt niet of zo. Nu ben ik bang dat ik mijn borg kwijt ga raken, iemand tips? En als ze besluiten de borg niet terug te geven, sta ik dan in mijn recht als ik dan de lakfrees niet terug geef? :+
Daar zit gewoon een berg troep onder, even met lucht de machine afblazen zal waarschijnlijk het probleem wel oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Voor de stootborden om daar wat minder werk voor te doen hebben wij MDF platjes laten maken en deze tegen aangeplakt. Hoefde ze niet meer geschuurt te worden nadat ze redelijk kaal waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
De stootborden bij de trap beneden zien er nu heel anders uit dan boven, boven is het woon normaal hout en denk ik dat verven gewoon mooi gaat worden, echter beneden lijkt het alsof heft geperst hout is waar nu de toplaag vanaf is en ben ik bang dat dit na schuren en lakken nooit mooi wordt, wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/huKNQ9/2018_08_25_11_02_01_kopie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:03
Dat is inderdaad spaanplaat en krijg je nooit netjes geschilderd, makkelijkste is om daar een plaatje lakmdf voor te lijmen en daarna afkitten/lakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 16:03

iew

What the...?!

vanaalten schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Daar zit ik ook nog een beetje mee.
https://www.histor.nl/verfkluswijzer/advies/trap-schilderen
--> korrel 80-120 voor slecht hout lijkt mij van toepassing

https://ikknapmijnhuisop.nl/schilderwerk/trap-schuren/
--> korrel 80-100 om helemaal kaal te schuren

https://www.gamma.nl/klus...n/stappenplan/trap-verven
--> korrel 80, daarna naschuren met korrel 120.

Ik heb nu korrel 80 gebruikt en overweeg om nogmaals met 120 te schuren, maar vraag mij wel af of dat zinnig is - grondverf en lakverf vloeit toch genoeg om de grofheid glas te krijgen?
Nee, het beste is inderdaad om het eerst gladder te schuren met 120/150.
Het gaat niet zo zeer om het "vloeien" van de grondverf maar meer om het vullen, nu zijn er wel vullende soorten grondverf maar die zijn een stuk prijziger " Zuso BB Vullende grondverf" bijvoorbeeld.

Ennuh... grondverf wel goed doorroeren/schudden voor gebruik en nooit verdunnen !
Goed uitstrijken is ook belangrijk.

Ik kom uit een schilders familie en ben (was) zelf schilder in het particulier onderhoud.

[ Voor 1% gewijzigd door iew op 26-08-2018 13:27 . Reden: aanvulling ]

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:57

Ik heb de lakfrees gehuurd, helaas hadden ze geen stofzuiger meer,
Waar heb je de lakfrees nu uiteindelijk kunnen huren? Hier in de omtrek heeft geen ene bouwmarkt deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ryan_ schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:29:
[...]

Waar heb je de lakfrees nu uiteindelijk kunnen huren? Hier in de omtrek heeft geen ene bouwmarkt deze.
Bij mij viel het ook tegen, uiteindelijk gehuurd bij een dorpje (Werkendam), gehuurd bij .jvanderschansho
Was prima service en ze hadden er verstand van zaken, het was echter niet goedkoop, ik moest +- €50 betalen, omdat je ook per mesje betaald, geen idee hoe veel precies trouwens.

Daarnaast vond ik het een nadeel dat ze niet in het weekend verhuren, ze zijn er namelijk 'streng op tegen' dat er op zondag gewerkt wordt (zal wel bijbelbelt zijn). Ik moest het apparaat dus op zaterdag voor 12.00 uur terugbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

miicker schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:53:
De stootborden bij de trap beneden zien er nu heel anders uit dan boven, boven is het woon normaal hout en denk ik dat verven gewoon mooi gaat worden, echter beneden lijkt het alsof heft geperst hout is waar nu de toplaag vanaf is en ben ik bang dat dit na schuren en lakken nooit mooi wordt, wat denken jullie?

[afbeelding]
Wow, that's a first :X. Zoals @-Venom- all opperede; dat is spaanplaat en ga je niet netjes krijgen. Laag hout overheen plakken (dun) is het beste wat je kan doen. 3mm hardboard (al dan niet voorgeschilderd in wit) is het makkelijkste én verlies je de minste ruimte mee. Alternatief is 3mm MDF of multiplex (afhankelijk van je wensen mbt prijs/afwerken/look/luiheid. Multiplex is spotgoedkoop en ook prima strak te schilderen. MDF is van zichzelf natuurlijk al vrij strak én vaak al gegrond te krijgen bij de houthandel. Kunnen ze het meteen op maat zagen voor je)

Zoeits:

https://www.praxis.nl/bou...-3-mm-122-x-244cm/5044034

(kan je vast wel ergens anders goedkoper krijgen (houthandle) maar het gaat om het voorbeeld )

Of je laat het plane van schilderen gewoon helemaal varen en gaat voor een laminaat renovatie kit over je trappen. Kost je wat, maar dan zien ze er wel weer picobello uit. Je trap ziet er namelijk best beroerd uit nu dat alle resten eraf zijn en je moet je hard afvragen of het nog wel netjes eruit gaat zien als je het strak schildert.

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 27-08-2018 14:47 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Notna schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Wow, that's a first :X. Zoals @-Venom- all opperede; dat is spaanplaat en ga je niet netjes krijgen. Laag hout overheen plakken (dun) is het beste wat je kan doen. 3mm hardboard (al dan niet voorgeschilderd in wit) is het makkelijkste én verlies je de minste ruimte mee. Alternatief is 3mm MDF of multiplex (afhankelijk van je wensen mbt prijs/afwerken/look/luiheid. Multiplex is spotgoedkoop en ook prima strak te schilderen. MDF is van zichzelf natuurlijk al vrij strak én vaak al gegrond te krijgen bij de houthandel. Kunnen ze het meteen op maat zagen voor je)

Zoeits:

https://www.praxis.nl/bou...-3-mm-122-x-244cm/5044034

(kan je vast wel ergens anders goedkoper krijgen (houthandle) maar het gaat om het voorbeeld )

Of je laat het plane van schilderen gewoon helemaal varen en gaat voor een laminaat renovatie kit over je trappen. Kost je wat, maar dan zien ze er wel weer picobello uit. Je trap ziet er namelijk best beroerd uit nu dat alle resten eraf zijn en je moet je hard afvragen of het nog wel netjes eruit gaat zien als je het strak schildert.
Voordat ik je post las was ik ook al tot dit inzicht gekomen inderdaad (het laatste deel). We hebben nu alle overzettreden en stootplaten besteld. Was niet goedkoop, maar ach, het ziet er straks wel top uit. Helaas moesten we voor 18 treden een grote overzettrede kopen, en voor slechts 7 treden een korte (scheelt €15 per trede).

Morgen komt het binnen, ben benieuwd als het er straks op zit.

Nog wel een vraagje: de trap (voornamelijk de onderste vier treden) kraken echt enorm, hoe kan ik dit verbeteren? Eerder kreeg ik de tip op wigjes te plaatsen en daarmee de ruimtes op te vullen aan de onderkant van de treden, maar daar zit 0,0 ruimte, volgens mij zijn daar balkjes tegenaan gezet of zo, maar ik kan er niets opvullen in ieder geval, zijn er andere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

miicker schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:45:
[...]

Voordat ik je post las was ik ook al tot dit inzicht gekomen inderdaad (het laatste deel). We hebben nu alle overzettreden en stootplaten besteld. Was niet goedkoop, maar ach, het ziet er straks wel top uit. Helaas moesten we voor 18 treden een grote overzettrede kopen, en voor slechts 7 treden een korte (scheelt €15 per trede).

Morgen komt het binnen, ben benieuwd als het er straks op zit.

Nog wel een vraagje: de trap (voornamelijk de onderste vier treden) kraken echt enorm, hoe kan ik dit verbeteren? Eerder kreeg ik de tip op wigjes te plaatsen en daarmee de ruimtes op te vullen aan de onderkant van de treden, maar daar zit 0,0 ruimte, volgens mij zijn daar balkjes tegenaan gezet of zo, maar ik kan er niets opvullen in ieder geval, zijn er andere manieren?
Kan je bij de onderkant van de trap? If so; paar grote spijkers erin rammen c.q verstevigen. Ergens ik de tredes zakken ze een beetje door waardoor je het gekraak krijgt. Kwestie van zoeken waar die punten zijn en zorgen dat het niet meer kan bewegen. (Vast zetten met wigjes dus of spijkers uit het zicht)

Kan je er niet van onder bij; gewoon door de bovenkant spijkers of schroeven (beter) doen en die verzinken voordat je de renovatiedelen erop zet (duh)

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 28-08-2018 19:05 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
miicker schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:53:

[afbeelding]
Je post in een Huiskamer-topic bevestigde al dat je in dezelfde woonplaats woont als ik - en ook mijn trap heeft spaanplaat stootborden. Ik heb ze alleen niet ZO kaal geschuurd, bij mij zijn er een paar plekken waar je net spaanplaat doorheen ziet maar nog wel glad aanvoelt. Ik hoop met standaard grondverf en lak toch een goed resultaat te krijgen.

Toevallig ook een huis uit 1997? Wijk Galecop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Je post in een Huiskamer-topic bevestigde al dat je in dezelfde woonplaats woont als ik - en ook mijn trap heeft spaanplaat stootborden. Ik heb ze alleen niet ZO kaal geschuurd, bij mij zijn er een paar plekken waar je net spaanplaat doorheen ziet maar nog wel glad aanvoelt. Ik hoop met standaard grondverf en lak toch een goed resultaat te krijgen.

Toevallig ook een huis uit 1997? Wijk Galecop?
Nee dit huis is uit '80, dus nog een stukje ouder, maar dit komt puur de lakfrees, 20 seconden en het stootbord ziet er zo uit :+

Flink wat geld lichter, maar ik heb alles in huis voor de traprenovatie. Het kwam in 9 postNL zendingen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:12

Theo

moederbord

Heel erg herkenbaar rotklusje om te doen... Ik heb dezelfde trap thuis, waarschijnlijk komt de trap uit 1935, en een paar jaar geleden dacht ik ook 'even' de vloerbedekking eraf te halen, te schuren en dan de trap te verven. Maar:
- De oude vloerbedekking zat er ook nog onder
- Met daaronder een soort van ondervloerbedekking oid.
- Samen met de 40(?) jaar oude stopverf
- En daaronder zat de rest van de geschiedenis van de trap, waaronder minimaal 4 verschillende lagen verf.

De stopverf zat zo stevig vast dat ik de ondervloerbedekking gewoon door midden trok; het bovenste gedeelte kwam los, maar de onderzijde bleef gewoon vast zitten :( Schuurmachines, krabbers en plamuurmessen mochten niet helpen. Uiteindelijk met de slijptol een dag bezig geweest om alle vloerbedekkingen en het meeste van de stopverf weg te slijpen.

Hierna is er heel veel Alabastine op de trap gesmeerd om ook de verf weg te krijgen. Met een duikbril en duikfles op m'n rug aan het werk op een trap die in plastic was afgedekt is geen pretje.. Maar dat was beter dan om de paar minuten het gevoel het KO te gaan door de vhemische dampen.

Na een halve dag inweken kon daarna met een plamuurmes bijna alles worden verwijderd. Hierna was wel een kilo aan houtvuller nodig om de grootste slijptolschade te herstellen.

Uiteindelijk was ik 3 volle dagen bezig om 80 jaar aan trapgeschiedenis te verwijderen..

Mijn advies: slijptol krijgt alles weg!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanaalten
Even dit topic voor mij afsluiten:...en het resultaat ben ik wel erg tevreden over:
Trap - af

...nu enkel te hopen dat ik niet over een half jaartje in dit topic ga posten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Netjes! Ik ben zelf ook al een aantal weekenden bezig met 2 trappen, dubbele lol ;-) Het is allemaal niet moeilijk werk maar je werkhouding op zo'n trap is belabberd en je mag iedere keer weer opruimen tussendoor omdat iedereen toch over de trap wil lopen. Ik ga de treden trouwens niet meer schilderen maar laat ze bekleden met overzet treden. Dat komen ze komende week doen. Vooraf wilde ik alles incl balustrades en aftimmering geschilderd hebben dus er zat een flinke stok achter de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
masaman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 06:34:
Netjes! Ik ben zelf ook al een aantal weekenden bezig met 2 trappen, dubbele lol ;-) Het is allemaal niet moeilijk werk maar je werkhouding op zo'n trap is belabberd en je mag iedere keer weer opruimen tussendoor omdat iedereen toch over de trap wil lopen. Ik ga de treden trouwens niet meer schilderen maar laat ze bekleden met overzet treden. Dat komen ze komende week doen. Vooraf wilde ik alles incl balustrades en aftimmering geschilderd hebben dus er zat een flinke stok achter de deur.
Ik ben er mee bezig om het zelf te doen (overzettredes e.d.). Wat heb je ervoor betaald om het te laten doen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

vanaalten schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:57:
[...]
...nu enkel te hopen dat ik niet over een half jaartje in dit topic ga posten... :X
Mooi gedaan. Ik zie dat je alles op terpentinebasis hebt geverfd. Je bent ervan op de hoogte dat verf op terpentinebasis de neiging heeft om te verkleuren bij gebrek aan zonlicht?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:09:
[...]
Ik ben er mee bezig om het zelf te doen (overzettredes e.d.). Wat heb je ervoor betaald om het te laten doen als ik vragen mag?
Ik heb overzettredes van TrapXpress. Ik was initieel ook aan het kijken naar doe het zelf pakketten met een betere soort HPL laminaat (bijvoorbeeld deze, die bieden ze ook aan dat je het zelf doet). De kosten daarvan gaan richting de €1200, dus €2400 voor twee trappen en dan moet je het zelf leggen. Op de trap zag ik dat zelf niet zitten. Wij wilden de overloop ook gedaan hebben zodat hetzelfde laminaat daar lag (7m2).

Bij BHG zit je voor 2 trappen op €3400 als zij het plaatsen zonder laminaat op de overloop.

Uiteindelijk dus bij TrapXpress uitgekomen, die doen het voor €4700 voor 2 trappen incl laminaat op de overloop. De verkoper had stalen bij zich, wij hadden zelf de stalen van BHG liggen als vergelijk. Die van TrapExpress zijn (blijkbaar) beter: hogere slijtklasse

Komende week komen ze de 2 trappen renoveren, ik ben de afgelopen maanden bezig geweest om de rest voor te bereiden, met name de onderkant van de bovenste (dichte) trap was een klus. Slecht plamuurwerk, gescheurde kit. De bovenste trap was zo slecht geplaatst dat je zonder waterpas kon zien dat de treden niet horizontaal waren. In de breedte van een trede verliep het 2.5 cm. De trap bleek niet goed gemonteerd te zijn. Dat is allemaal gefixed (trap is opgekrikt en wel goed vastgemaakt in het huis). Verder overal afwerklatten gemaakt omdat we alle muren hebben laten stuken, balustrade gemaakt waar eerst een muurtje stond etc. Nu zit alles lekker in de verf. Ben er wel klaar mee en dat was ook de reden om uiteindelijk de overzet treden te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@masaman thanks voor de info! Ik vind het toch echt behoorlijk veel geld zeg. Ik ben blij dat ik het zelf doe als ik dit zo lees, ik ben voor twee trappen nu €700,- kwijt (komt misschien nog wat bij als ik ergens de mist in ga en een nieuwe overzettrede moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-04 13:53
Oei ik ben ook bezig de trap te ontdoen van tapijt.

Nadeel is dat het een open trap is. Ben bang dat ik aandelen alabastine moet kopen.

Weet iemand een goed alternatief duitse vervanger hiervoor ?

De onderkant wordt nog een uitdaging ...flink insmeren ben ik bang voor folie er om heen wikkelen en dan krabben.

Pff wordt weer monikkenwerk.

Ik moet zeggen, ingewikkeld in folie helpt goed, hierna als alles gedaan is de trap nalopen kleine stukjes nadoen , daarna alles eerst grof schuren, dan fijn....

Daarna eventuele beschadigingen repareren en weer schuren.

Denk 2 x in de grondverf en 2x lakken... moet goed komen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O211rdNYriaIo2o0I2SxM1glNm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fi69008SVunlQaF5PCqhiwbX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsAsSKb6Mp6C1izMNfeh9tp5cdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UILbGaLQ4Bs1ojZE4ePkkJSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-IQUqSuC8Ktz3z2ccPVTfCK5_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpnZpr67AXG1jKRuL4bj7NzR.jpg?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door Gandalf68 op 06-09-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Gandalf68 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:29:
Oei ik ben ook bezig de trap te ontdoen van tapijt.

Nadeel is dat het een open trap is. Ben bang dat ik aandelen alabastine moet kopen.
Oei, open trap... zat er bij m'n vorige woning ook over te twijfelen, maar toen enkel de gesloten trap naar eerste verdieping gedaan - was al genoeg werk.

Sterkte met het vele schuurwerk (en daarna je huis stofvrij maken). Zou een goede bouwstofzuiger erbij halen die je op de schuurmachine kan aansluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-04 13:53
vanaalten schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:52:
[...]

Oei, open trap... zat er bij m'n vorige woning ook over te twijfelen, maar toen enkel de gesloten trap naar eerste verdieping gedaan - was al genoeg werk.

Sterkte met het vele schuurwerk (en daarna je huis stofvrij maken). Zou een goede bouwstofzuiger erbij halen die je op de schuurmachine kan aansluiten. :)
ach de zolder wordt toch onderhanden genomen, tweede dakkapel is geplaatst, dan de rest van dak isoleren, stucen van plafond en alle wanden inclusief het trapgat.... daar komen nieuwe leuningen dus dan pakken we deze ook maar mee ..... houdt je van de straat af .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Nou, maar even van dit topic gebruik maken dan. We staan de vloerbedekking te verwijderen van een oude trap (82 jaar oud), met de bedoeling in eerste instantie die zo glad mogelijk te krijgen voor een PVC bekleding.

Alleen nu zie ik dus dat het een hardhouten trap betreft met soort van dubbele treden. Eigenlijk veel te mooi om te bekleden :o

Is een lakfrees hier voor mij de juiste oplossing? Of branden en voorzichtig krabben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQTqQip3VVeNUWk38o4aPWvah34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxRuTRvEZLRt9EAnT3PVfPud.png?f=fotoalbum_large

De neuzen van de treden hebben een soort van profiel en zijn niet haaks.

edit:
Metabo frees maar gewoon besteld. Mooi stukje gereedschap, en als het bevalt doe ik de andere twee vaste trappen ook meteen :)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 02-08-2022 14:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ok. Lakfrees + kit is geen goeie combi :(
Het smelt en komt bloody overal tussen.

Met cola boek ik nu ook niet bepaald succes.
Ik ga zo nog even heet water proberen.
Of wordt het sowieso afbijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YInzFYsDLGWRkV5ivjuqioD1zAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sjUzgtBNZzRxh7DbCiRe6LF.jpg?f=fotoalbum_large

Hmmm. Heet water beetje zelfde als cola.

Zal zo de brander eens pakken. Kijken of dat wil.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 06-08-2022 16:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:27
Bij ons werkte "De Parel verfafbijt" welke bij Toolstation te koop is beter dan de specifieke traplijm afbijt van alabestine. Vervolgens kwam het met een verfkrabber makkelijk los. Ik zou een paar middelen proberen totdat je de juiste hebt. Het duurt 3x zo lang als nodig is als je met producten aan de slag gaat die het net niet zijn.
Pagina: 1