Trap - Vloerbekleding verwijderen, schuren, muur fixen, etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Heeft iemand enig idee hoe veel tijd en geld je ongeveer kwijt bent met het zelf renoveren van een trap? (En wat je qua materiaal nodig hebt.)

Het gaat om 1 enkele U-trap. (1 verdieping, BG naar de 1e.) In de trede zit een "hapje", het zijn geen rechte tredes dus maar er zit onder de trede een soort van "traptrede". Ik vind dat een mooi detail.

De bedoeling is de vloerbedekking te verwijderen, alles vlak te schuren en daarna 2-tone te schilderen. (Dus treden en schutbord mogelijk een andere kleur.)

Verlichting komt er denk ik niet in, dat is lastig uit het zicht weg te werken en de vraag is of we het mooi vinden.

Kluswerk
  • Vloerbedekking verwijderen (zit nu verlijmd, inclusief zijkanten)
  • Lijmresten verwijderen
  • Schuren
  • Gaten in de muur repareren
  • Trapleuning verwijderen
  • Nieuwe trapleuning plaatsen (ws staal of aluminium met chemische ankers, de muur is zwak en de gaten zijn uitgelubberd)
Materiaal
  • Muurvuller
  • Lijmverwijderaar
  • Vloerlak
  • Iets om de tredes ruw te maken (zand in de lak strooien?)
  • Lak/verf
  • Trapleuningen (3 stuks)
Gereedschap
  • Tangen om de vloerbedekking te verwijderen
  • Plamuurmes (verwijderen vloerbedekking)
  • Vlakschuurmachine
  • Puntschuurmachine (vanwege de gekke hoekjes)
Ben ik nog iets vergeten, mensen tips? Enig idee over de kosten?
(We gaan het pas in oktober doen, ná het verbouwen van oa de badkamer. Als ik het nu ga doen trappen ze de trap met wat pech kapot. Nu boeit dat niet. Wel als 'ie straks strak in de lak zit.)

Foto's van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e4uvl2Pb07fNaFHyKXtFt7qi/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Thba6biChLZqxWgNoheCPP1q/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aS7eGbzzHegBVezsYSoejhAz/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Xfv9DlwVdA5Z7VMghxIJ5MP/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 02-07-2018 10:48 . Reden: Foto's toegevoegd. ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Tip: ga niet te fanatiek schuren op lijmresten, deze wordt warm door de wrijving en gaat er daardoor lastiger af. Je duwt de lijm dan als het ware van A naar B op die manier.

Zelf heb ik gekozen om de twee trappen weer te laten bekleden met tapijt nadat ik het oude tapijt verwijderd had. Wat-een-bende komt daaronder uit joh (rubber-lijm combinatie). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@unezra Zou je wat foto's kunnen plaatsen in je TS ?

Verder wat hierboven is gezegd. alleen schuren op het hout. lijm zvm met krabbers verwijderen.
Is het tapijt verlijmd en vastgenageld ? (in dat geval kan het zijn dat er tape is gebruikt of strepen montagekit ipv vol verlijmen

(ik neem aan dat je tapijt bedoelt met vloerbedekking)

btw: een muur/wand moet je goed repareren en niet met tube vulmiddel. ruim uitbikken wat kapot is en repareren met: Beamix Reparatie snelcement

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 02-07-2018 10:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik hoop voor je dat het loshalen goed te doen is. Bij mij op zolder lag het tapijt ook volledig verlijmd en dat was echt een drama. Ik heb daarvoor een tapijtstripper moeten huren en heel wat messen versleten om het eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-04 15:59
Toevallig heb ik dit afgelopen winter gedaan. Geloof me, het is een verschrikkelijke k*t klus. Vele huis tuin en keuken middeltjes gebruikt om de lijm te verwijderen, maar werkt allemaal niet. Toch maar op het chemische spul gegaan en dit hebben we uiteindelijk gedaan:
- tapijt en demping verwijderen. Lostrekken ging eigenlijk super gemakkelijk.
- de grove stukken die achter zijn gebleven verwijderen met plamuurmes oid
- alabastine lijmverwijderaar goed dik erop smeren en geruime tijd laten inwerken (meurt verschrikkelijk)
- krabben met een plamuurmes om de losgeweekte lijm eraf te krijgen
- goed, maar dan ook heel goed, schoonmaken met veel water en klein beetje sop
- schuren voor het leven voor de plekken waar het nog niet goed weg is. En ja, de plekken die er nog zitten zijn verschrikkelijk lastig om weg te krijgen.
- alle plekjes opvullen die je per ongeluk gestoken hebt en/of die er al zaten
- Voor de gladheid heb ik sleuven gefreesd en daar een anti slip strip ingelegd (google link)
- 2x in de grond
- 2x in de lak
- alles 2x gedaan omdat er natuurlijk veel over een trap gelopen wordt en de trap bij ons in verschrikkelijke staat was
- (Tip van het huis: verf 1 tree en sla 1 tree over, zodat je nog wel naar boven kunt lopen)

Qua kosten valt het wel mee.
€60 lijmverwijderaar
€100 verf
€40 anti slip
€50 ander klein spul
----
€250
En dit zijn gegokte bedragen. Zal denk ik voor €200 ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:09
Dit jaar thuis ook de trap gedaan. Vloerkleed verwijderd en vervangen voor laminaat stukken speciaal voor de trap. Deze waren in de aanbieding. In totaal was ik ongeveer 800 euro kwijt.

Voor het verwijderen van de lijmresten hebben we dit gebruikt op aanraden van de doe het zelf zaak:
https://www.alabastine.nl/product/super-vloerlijmafbijt/

Moesten het wel meerdere keren herhalen omdat de lijm er zo dik op zat maar werkte naar mijn mening goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
CtrAltDelicious schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:15:
Tip: ga niet te fanatiek schuren op lijmresten, deze wordt warm door de wrijving en gaat er daardoor lastiger af. Je duwt de lijm dan als het ware van A naar B op die manier.
Goeie tip! :)
Lijmverwijderaar dus...
Zelf heb ik gekozen om de twee trappen weer te laten bekleden met tapijt nadat ik het oude tapijt verwijderd had. Wat-een-bende komt daaronder uit joh (rubber-lijm combinatie). Succes!
Ja. In de gang lag ook van die troep, maar dan op tegels. Je ziet nu NOG verf en lijmsporen terwijl ik echt uren en uren heb lopen schrobben, schuren, krabben, etc, op die paar m2. (Ik heb het uiteindelijk opgegeven. Je ziet het alleen als je het weet, dus het is goed zo. De originele tegels zijn iig terug.)
Hackus schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:23:
@unezra Zou je wat foto's kunnen plaatsen in je TS ?
Even kijken of ik een USB kabeltje hier heb waardoor ik dat kan doen.

Done!
Verder wat hierboven is gezegd. alleen schuren op het hout. lijm zvm met krabbers verwijderen.
Is het tapijt verlijmd en vastgenageld ? (in dat geval kan het zijn dat er tape is gebruikt of strepen montagekit ipv vol verlijmen

(ik neem aan dat je tapijt bedoelt met vloerbedekking)
Ik vermoed enkel verlijmd maar 100% zeker ben ik niet. Ik heb op proef een paar stukjes losgesneden met een stanleymes. Zo kwam ik bij dat "hoekje" onder aan de trede uit en dat de tredes iig verlijmd zijn.

Ik bedoel inderdaad vloerbedekking. Half hoogpolig. Niet meer schoon te krijgen. :)
vinom schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:25:
Ik hoop voor je dat het loshalen goed te doen is. Bij mij op zolder lag het tapijt ook volledig verlijmd en dat was echt een drama. Ik heb daarvoor een tapijtstripper moeten huren en heel wat messen versleten om het eruit te krijgen.
Yep. Ik hoor meer ellendige verhalen. Dus tijd voor een topic zodat ik een beetje kan inschatten of het me een dag of een week gaat kosten en of het in 1x te doen is. (Weekend en een paar dagen vrij bijvoorbeeld.)
Renzzie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:27:
Toevallig heb ik dit afgelopen winter gedaan. Geloof me, het is een verschrikkelijke k*t klus. Vele huis tuin en keuken middeltjes gebruikt om de lijm te verwijderen, maar werkt allemaal niet. Toch maar op het chemische spul gegaan en dit hebben we uiteindelijk gedaan:
- tapijt en demping verwijderen. Lostrekken ging eigenlijk super gemakkelijk.
- de grove stukken die achter zijn gebleven verwijderen met plamuurmes oid
- alabastine lijmverwijderaar goed dik erop smeren en geruime tijd laten inwerken (meurt verschrikkelijk)
- krabben met een plamuurmes om de losgeweekte lijm eraf te krijgen
- goed, maar dan ook heel goed, schoonmaken met veel water en klein beetje sop
- schuren voor het leven voor de plekken waar het nog niet goed weg is. En ja, de plekken die er nog zitten zijn verschrikkelijk lastig om weg te krijgen.
- alle plekjes opvullen die je per ongeluk gestoken hebt en/of die er al zaten
- Voor de gladheid heb ik sleuven gefreesd en daar een anti slip strip ingelegd (google link)
- 2x in de grond
- 2x in de lak
- alles 2x gedaan omdat er natuurlijk veel over een trap gelopen wordt en de trap bij ons in verschrikkelijke staat was
- (Tip van het huis: verf 1 tree en sla 1 tree over, zodat je nog wel naar boven kunt lopen)

Qua kosten valt het wel mee.
€60 lijmverwijderaar
€100 verf
€40 anti slip
€50 ander klein spul
----
€250
En dit zijn gegokte bedragen. Zal denk ik voor €200 ook wel lukken.
Thnx! Dat vaalt heel erg mee.

Die verf is goedkoper dan ik dacht, is dat wel extra harde vloerlak en lak je het dan 2 of 3x?

Die anti-slip dingen is een goede. Daar kan ik eens naar kijken. Geen idee of dat zelf te doen is of dat ik ze er gewoon op spijker/lijm. Ook eens kijken of we dat wel mooi vinden. :)
CMos schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:32:
Dit jaar thuis ook de trap gedaan. Vloerkleed verwijderd en vervangen voor kant laminaat stukken speciaal voor de trap. Deze waren in de aanbieding. In totaal was ik ongeveer 800 euro kwijt.

Voor het verwijderen van de lijmresten hebben we dit gebruikt op aanraden van de doe het zelf zaak:
https://www.alabastine.nl/product/super-vloerlijmafbijt/

Moesten het wel meerdere keren opnieuw doen omdat de lijm er zo dik op zat maar werkte naar mijn mening goed.
Hmm, laminaat er op kan ook. Toch zaten we er juist aan te denken dat niet te doen. Moet je de voorkant weer afwerken en met een normale trede is dat wel te doen maar wij hebben dus zo'n hapje er uit. Ik vind dat héél mooi, maar het beperkt je dus wel in de mogelijkheden qua afwerking.

Die vloerlijmafbijt ga ik achteraan. (Topic stevig gebookmarked uiteraard zodat ik het later kan teruglezen als ik er echt aan begin.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02
Zelf een soortgelijke klus uitgevoerd pas geleden.

- Tapijt ruk je er zo af (1 uur)
- 100.000 nietjes is wel een karwei, tip: gebruik geen scherpe tang dat je ze afknijpt maar een platbek om ze er heel uit te krijgen. (m'n moeder een hele middag :+)
- Daarna lijmresten verwijderd met thinner. 100.000 dingen geprobeerd zoals cola, stickerverwijderaar etc, maar bij mij werkte thinner prima. Met een doek ruim aanbrengen, even wachten en dan afkrabben. (ca. 1 avond). Wel goed ventileren overigens, thinner is bucht.
- Schuren + plamuren wangen en paal 1 avond. 3x gedaan dus 3 avonden
- Lakken wangen en paal 1 avond. 2x gedaan dus 2 avonden.

Ik heb de treden en schopbord licht opgeschuurd om hem ruw te krijgen en deze bekleed met laminaat. Als je de trap wil lakken dan zul je nog een hele dag moeten rekenen voor: schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren. En een dag of 2 lakken.

Mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5bfQNsf.jpg?1]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JktdUth.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door virtualJac op 02-07-2018 11:22 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 10:40
Heb hetzelfde moeten doen in onze jaren 30 woning. Ondanks meerdere sessies met Alabastine lijmafbijt avonden bezig geweest met krabben, steken en schuren. Ik ben echt zeker 20 uur bezig geweest met de helft van de eerste trap. Uiteindelijk was ik er zo klaar mee dat ik op Marktplaats een Metabo Lakfrees (LF724S) heb gekocht.
Het afmaken van de eerste trap kostte en half uurtje en vervolgens heb ik in iets meer dan een uur de complete tweede trap gestript. Werkte echt absurd goed na al die uren ploeteren. Kostte €200 maar was het meer dan waard (en als je klaar bent kun je hem verkopen).

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Afbranden gaat het snelst, maar dan wel een koolstofmasker erbij gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26

Reptile209

- gers -

Ik heb voor mijn trappen (tapijt was er al vanaf) de dikke plakken lijm (soms wel een paar mm dik) uiteindelijk het makkelijkst weggekregen met een verfbrander van de Action (14,95 volgens mij). Laagste stand, lijm warm/zacht laten worden en wegsteken met een plamuurmes. Ging redelijk vlot: ik denk 2-3 uurtjes per trap, en minder beschadigingen in het hout dan door krabben alleen. Daarna alles goed schuren, gaten vullen, weer schuren, randjes dichtgekit met overschilderbare kit. En vervolgens 2 laagjes grondverf en 2 laagjes traplak.

Een rondje opschuren-schoonmaken-verven (tussen twee lagen dus) kostte me 1,5 uur voor een trap met stootborden, en 2,5 uur voor een trap met open treden (waarbij ik ook meteen de balustradehekjes op zolder meenam, net zoals de leuning en een nieuwe afvoerbuis langs de muur). Met een pot verf van een liter (grond en lak) kon ik steeds precies 2 rondjes doen en dan was het bijna op.
Denk aan een klein kwastje voor de stomme hoekjes en een grote kwast voor de meters.

Drogen ging in beide gevallen snel: na < 2 uur weer beloopbaar. Prima te doen dus om in de middag te schilderen en 's avonds je bed weer in te kunnen. Hoef je niet te klooien met om-en-om schilderen van tredes. Wel bovenaan beginnen, tenzij je boven wil blijven :D.

Oh ja, nog wat nabranders:
- ik kreeg (achteraf) nog de tip om cola als verfverwijderaar te gebruiken - geen idee of het echt werkt.
- zelfklevende anti-slip strips van de Praxis op de treden geplakt toen het schilderen klaar was. Een alternatieve tip was om wat zand door de laatste laag lak te mengen, maar ik vraag me af of je dat netjes krijgt. Of helemaal mooi: rubberen strips infrezen. Zoiets bijvoorbeeld, moet je alleen nog een bovenfrees huren of regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Reptile209 op 02-07-2018 13:32 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:29

Wish

ingwell

In één van mijn vorige huizen eens begonnen aan het verwijderen van het roze (ja, roze) hoogpolige tapijt op een enkele rechte trap. Volgens mij ben ik zo'n 2 dagen bezig geweest tijdens Kerst om met de chemische troep die lijmverwijderaar heet bezig geweest. Alleen maar om de lijmresten redelijk te verwijderen (inclusief krabbers, verfbranders). Nog nooit zo high als een konijn geweest als die dagen (met daarna 3 dagen redelijke koppijn).

En dan is de lijm eraf, maar vind je allerlei onvolkomenheden in de treden die je moet plamuren, schuren en nog meer van die zaken om het helemaal strak te maken.

Qua materiaal valt het zeker mee... kijk vooral ook eens naar speciale traplak (gedekt of blank) die antislip is (zoals dit).
Qua tijd.... het is gewoon fucking veel werk om het netjes te doen.

Dus het ook zeker een optie om bijvoorbeeld de trap te "renoveren" met traplaminaat achtige constructies.

Veel plezier :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 08:07
Al met al zou ik bijna denken: UITBESTEDEN! Zelf de bekleding eraf, en de schilder lekken laten kloten ;)
Wij rekenen ca. 400 per trap meen ik (ex, maar 6% btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
sbruynis schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:25:
Al met al zou ik bijna denken: UITBESTEDEN! Zelf de bekleding eraf, en de schilder lekken laten kloten ;)
Wij rekenen ca. 400 per trap meen ik (ex, maar 6% btw)
Hebben we aan zitten denken maar het aanpakken van de trap is onderdeel van een veel grotere klus. Klus is al duur zat. :) Links en rechts proberen we wat € te besparen door dingen die we zelf kunnen, zelf te doen.

Daarom doen we bijvoorbeeld ook het sloopwerk zelf. Leuke klus, ik kan het én het bespaart een paar honderd €. (Als het geen paar duizend € is.)

Mijn eigen arbeidsloon meegerekend kost zelf doen natuurlijk ook geld. Voor €400 kan ik zelf maar 18 uur klussen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39
Heb je een idee hoe oud de huidige vloerbedekking erop zit? Heb met het verwijderen van een hele oude vloerbedekking ook wel eens gehoord dat het neerleggen van een paar natte doeken voor een paar uur genoeg was om de lijm op te lossen, terwijl alle chemische middelen niet hielpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Wish schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:23:
In één van mijn vorige huizen eens begonnen aan het verwijderen van het roze (ja, roze) hoogpolige tapijt op een enkele rechte trap. Volgens mij ben ik zo'n 2 dagen bezig geweest tijdens Kerst om met de chemische troep die lijmverwijderaar heet bezig geweest. Alleen maar om de lijmresten redelijk te verwijderen (inclusief krabbers, verfbranders). Nog nooit zo high als een konijn geweest als die dagen (met daarna 3 dagen redelijke koppijn).

En dan is de lijm eraf, maar vind je allerlei onvolkomenheden in de treden die je moet plamuren, schuren en nog meer van die zaken om het helemaal strak te maken.
Yep. Dat word leuk.
We hebben 2 katten, die wil je VER van dat spul houden. Dus even goed kijken hoe ik dat ga doen. (Sowieso opsluiten, maar ik wil ze ook niet in de damp hebben.)
Qua materiaal valt het zeker mee... kijk vooral ook eens naar speciale traplak (gedekt of blank) die antislip is (zoals dit).
Qua tijd.... het is gewoon fucking veel werk om het netjes te doen.
:) Daar had ik me al op voorbereid. Die lak is een goede, dat is idd wat we willen.
Begrijp ik het goed als dat spul is dat je over een bestaande verflaag smeert? Dus eerst schilderen in de kleur die je wilt hebben en dán die lak er overheen zodat de verf beschermd is?
Dus het ook zeker een optie om bijvoorbeeld de trap te "renoveren" met traplaminaat achtige constructies.

Veel plezier :)
Hebben we over na zitten denken, maar dan gaat dat hoekje er aan en dat wil ik houden. Vind het ook wel mooi, de originele trap er 1:1 in. Liefst gewoon kaal, maar dus wel geschilderd en gelakt.
DaCoTa schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:29:
Heb je een idee hoe oud de huidige vloerbedekking erop zit? Heb met het verwijderen van een hele oude vloerbedekking ook wel eens gehoord dat het neerleggen van een paar natte doeken voor een paar uur genoeg was om de lijm op te lossen, terwijl alle chemische middelen niet hielpen.
Lastig te bepalen. Zal heel snel een jaar of 10 zijn denk ik. Gezien de groezeligheid er van. :(
(Wij wonen er bijna 4 jaar.)
Arthur schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:03:
Heb hetzelfde moeten doen in onze jaren 30 woning. Ondanks meerdere sessies met Alabastine lijmafbijt avonden bezig geweest met krabben, steken en schuren. Ik ben echt zeker 20 uur bezig geweest met de helft van de eerste trap. Uiteindelijk was ik er zo klaar mee dat ik op Marktplaats een Metabo Lakfrees (LF724S) heb gekocht.
Het afmaken van de eerste trap kostte en half uurtje en vervolgens heb ik in iets meer dan een uur de complete tweede trap gestript. Werkte echt absurd goed na al die uren ploeteren. Kostte €200 maar was het meer dan waard (en als je klaar bent kun je hem verkopen).
Stoer ding! Ook eentje om te onthouden. :)

Super trouwens ook van alle tips over verafbranders en andere zaken. Ga ik rustig op mijn gemak ook teruglezen. Ook qua doorlooptijd lees ik dat het snel 2-4 dagen kan kosten afhankelijk van hoe weerbarstig het een en ander is. Dat vind ik te overzien. Begin ik op zaterdag, dan 2 dagen de buren terroriseren met schuren, dan 2 dagen plamuren en lakken.

Vooralsnog kijk ik er naar uit, ook al weet ik dat er een kans is dat ik halverwege de 1e dag hier scheldend en tierend kom posten dat het zo'n shitklus is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Toevallig afgelopen weekend gedaan. Onze lijm bleek wateroplosbaar. Dus 90% van de lijm ging eraf met (flink) natmaken en dan met een verfkrabber erlangs. Er bleef nog een dun laagje zitten dat niet weg wilde.
4 uur bezig geweest, grootste rotzooi weg.

Het laatste laagje heb ik met HG stickeroplosser gedaan. Ook hier ruim insmeren (oude tandenborstel) en dan met een plamuurmes het er simpel afgekrabt. Je merkt dat die oplosser een beperkte hoeveelheid lijm kan oplossen, dus blij dat ik enkel het laatste stukje hoefde te doen. Dit heeft me ongeveer een uur gekost. Daarna lekker boenen met een sopje en alles weg!

Wel heb ik op plekken de trap beschadigd met de verfkrabber. Twijfel nog over traprenovatie met eikenhouten treden of schilderen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

unezra schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:54:
[...]

Yep. Dat word leuk.
We hebben 2 katten, die wil je VER van dat spul houden. Dus even goed kijken hoe ik dat ga doen. (Sowieso opsluiten, maar ik wil ze ook niet in de damp hebben.)
[...]

:) Daar had ik me al op voorbereid. Die lak is een goede, dat is idd wat we willen.
Begrijp ik het goed als dat spul is dat je over een bestaande verflaag smeert? Dus eerst schilderen in de kleur die je wilt hebben en dán die lak er overheen zodat de verf beschermd is?
[...]
Nee - je hebt traplak in 2 varianten: blanke lak (en ja, dan moet de ondergrond de kleur zijn die je wilt :) ). Of in de juiste kleur. Ik heb zelf iets van RAL9010 geschilderd op mijn trap - 2 lagen en het zit er stevig op zo te zien (nu een jaar in de kleur en ik heb best veel volk over de vloer ;) - geen schade tot nog toe).

De tip van de lakfrees is ook een goede.... scheelt een hele bende gevloek en gesteun!

edit: qua kleur: https://www.decoprof.nl/s...a-traplak-soft-satin.html Daar kun je bijvoorbeeld de hoeveelheid en alle kleuren van de regenboog bestellen.

edit2: Nog klein stukje van mijn eigen perikelen in mijn huidige huis, met ook een trap met van die leuke kantjes... ik werd pas op de mogelijkheid van die lakfrees gewezen nadat ik besloten had het dekkend te verfen (anders had ik hem gelakt).
Wish in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

[ Voor 19% gewijzigd door Wish op 02-07-2018 20:58 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1182434

Hoi Unezra, heb je een foto van het eindresultaat? Wij zitten ongeveer met een gelijkaardige. Denk echt wel dat er geen degelijk hout onder zit bij ons.. Ben eens benieuwd hoe het bij jullie afgelopen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:42
Voor mijn zoldertrap heb ik witte verf gekocht met al anti slip er in. Kwam van de bauhaus maar online zijn er ook genoeg opties als je even zoekt:

https://www.verfwebwinkel...sigma-anti-slip-trapverf/

Dat scheelt extra anti-slip opplakken of profielen infrezen.

Beneden ga ik overzettreden gebruiken. Wij vinden de hoekprofielen lelijk maar na wat zoeken heb ik overzettreden gevonden waarbij er geen hoekprofiel toegepast wordt:
https://homingxl.nl/stepw...oor-2-treden-100-x-60-cm/

Het is vinyl dus dempt iets meer dan hout of laminaat en is daarnaast mooi stroef. Qua prijs kom ik rond de 650 uit voor de hele trap verwacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:52
Voor de volledigheid nog even dit topic spammen:
Beste manier om vloerbedekking van trap te verwijderen
... staan nog wat meer tips & ervaringen in.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:03
Ik wil mijn houtentrap laten bekleden. De vorige bewoners hebben de bekleding eraf gehaald maar helaas zijn er ontzettend veel oude lijmresten achtergebleven.

Nu heb ik met veel pijn en moeite al veel oude resten kunnen verwijderen. In hoeverre moet een trap kaal zijn om deze opnieuw te laten bekleden?

Ik begreep dat de nieuwe lijm mogelijk niet goed kan hechten op oude lijm? Heeft iemand ervaring met dit euvel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Gisteren begonnen met het verwijderen van de oude lijmlaag en tot op het blanke hout schuren van de trap. Schuren ging niet helemaal zoals ik wilde, dus vandaag aan de slag met Alabastine "Super Vloerlijmafbijt".

https://www.gamma.nl/asso...oerlijm-1-liter/p/B427424

Dik ingesmeerd, ruim uur laten intrekken en nu met een schraper proberen de zooi er vanaf te schrapen. Het gaat, maar het resultaat is minder dan ik zou willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b7gBXrD00XX6uulTSbOuaGRh/full.jpg

Onderste trede is na flink schrapen (hoekje heb ik gisteren geschuurd), trede waar de spullen liggen is onbehandeld. (Zodat ik nog naar boven en beneden kan.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dc4hSXGKgy25vupjV2mhz1rw/full.jpg
Achterwand is helemaal beroerd. Dit is een afgeschraapte achterwand. :( Zat linoleum over, dat heb ik verwijderd. Verwijderen van het linoleum ging redelijk makkelijk, maar de lijm niet.

Heeft iemand nog tips hoe dit aan te pakken anders dan "blijven smeren, blijven krabben en daarna als een malle met de schuurmachine er overheen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58
Uit je link:
Voor het beste resultaat kunt u het ingesmeerde oppervlakte afdekken met dik folie, zo kan het oplosmiddel niet verdampen en blijft het langer werken.
Al geprobeerd?

Edit:
Dikke laag aangebracht? Op https://www.alabastine.nl...eraar-gebruiksaanwijzing/ staat ook een filmpje en daar gaat het (uiteraard) vrij vlot.

Nog een edit:
Ik zou een afsteekmes gebruiken ipv een verfkrabber of plamuurmes.

[ Voor 40% gewijzigd door cryptapix op 26-08-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
Ziet er exact hetzelfde uit als mijn trap. De treden zelf heb ik het beste schoon kunnen maken met verfbrander + zo'n schraper die je al hebt.

De achterwand (stootbord heet zo'n ding) heb ik opgegeven en ga ik gewoon nieuwe plaatjes triplex overheen lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04

crisp

Devver

Pixelated

Wij hebben inderdaad laatst ook een verfbrander gebruikt om de lijm zacht te maken zodat deze makkelijk(er) met een krabber was weg te halen. Vziw is dit echter afhankelijk van de soort lijm die gebruikt is.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
cryptapix schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:02:
Uit je link:
[...]
Al geprobeerd?

Edit:
Dikke laag aangebracht? Op https://www.alabastine.nl...eraar-gebruiksaanwijzing/ staat ook een filmpje en daar gaat het (uiteraard) vrij vlot.

Nog een edit:
Ik zou een afsteekmes gebruiken ipv een verfkrabber of plamuurmes.
Folie durfde ik niet, maar misschien volgende keer toch maar proberen. (Moet morgen toch een nieuwe pot halen, deze is leeg.)

Dikke laag is wel ongeveer wat ze daar laten zien en idd, ik ben ook bezig met een afsteekmes. Dat gaat op sommige punten beter, soms "hap" ik daarmee in de trap. Dat gaat wel beter met een krabber. (Ik heb een driehoeks krabber en meer rechthoekige.)
Craven schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:07:
Ziet er exact hetzelfde uit als mijn trap. De treden zelf heb ik het beste schoon kunnen maken met verfbrander + zo'n schraper die je al hebt.

De achterwand (stootbord heet zo'n ding) heb ik opgegeven en ga ik gewoon nieuwe plaatjes triplex overheen lijmen.
Brander durf ik niet. :)

Ik heb wel een brander in huis (multifunctioneel, ook voor onkruid, maar ook met een verf afbrand ding), alleen mezelf kennende, is de kans aanwezig dat ik de trap in de fik steek.

Hoe veilig is zoiets?

Stootbord is hier mooi hout. Het bizarre is, er lijkt dezelfe lijm op te zitten maar het gaat veel lastiger los. Met krabben ruikt het bijna of het een stuk linoleum is dat er tegenaan zit ipv lijm. That is, zo lijkt het te ruiken. Raar, want het linoleum zelf is écht weg, het is maar een heel dun laagje en daaronder zit witte verf.
crisp schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:08:
Wij hebben inderdaad laatst ook een verfbrander gebruikt om de lijm zacht te maken zodat deze makkelijk(er) met een krabber was weg te halen. Vziw is dit echter afhankelijk van de soort lijm die gebruikt is.
Hmmm...
Jup. De vloerbedekking is er inmiddels af.
Heb een paar weken de trap zo gelaten, dit is echt fase 2.

Wil de trap zelf tot op het hout krijgen en dán de tredes en het stootbord met blanke lak schilderen. De zijkanten ws gewoon wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schaafmachines huren, en waar je niet bijkomt met de hand zoals nu. dus eerst met de hand (voorbewerken)

https://slimster.nl/blog/lijmresten-trap-verwijderen/

[ Voor 88% gewijzigd door Hackus op 26-08-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37
Schuurmachine met korrel 40?
Slijptol met daar een afbraamschijf er op?
Maar deze lopen 'vol' en dan elke keer de schijf vervangen

Slijptol met staalborstel er op. Dat gaat super snel.
Daarmee heb ik de lijmzooi op de vloer mee verwijderd.
Wel stofkap en bril op doen.
https://cdn.hbm-machines....pg-325x280-1c1c9ebc88.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 15:00
Uit ervaring: Naar de supermarkt, een fles echte klassieke Coca Cola met suiker kopen en dat er op smeren/gieten. Het beste met een bakje & kwast, en laten intrekken. Deze lijm lost daarmee (deels) op, en is er dan een stuk gemakkelijker te verwijderen met een verfkrabber. Ik weet het, gek idee en zonde, maar het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door evjatar op 26-08-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
F*ck.
Volgens mij ís die achterlaag echt de backing van Linoleum. Geen lijm. :(

Schuurmachine heb ik, korrel 40 kon ik niet vinden, wel geprobeerd met korrel 60 op de vlakschuur. Dat ging heel erg langzaam.

Ook nog geprobeerd met korrel 40 voor lijm en andere ellende op de multitool, ging, maar net zo langzaam en het stootbord kreeg ik er eigenlijk niet goed mee schoon.

Slijptol heb ik niet, maar de trap moet ook wel dusdanig heel blijven dat ik 'm daarna kan afschuren en lakken. :)
evjatar schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:41:
Uit ervaring: Naar de supermarkt, een fles echte klassieke Coca Cola met suiker kopen en dat er op smeren/gieten. Het beste met een bakje & kwast, en laten intrekken. Deze lijm lost daarmee (deels) op, en is er dan een stuk gemakkelijker te verwijderen met een verfkrabber. Ik weet het, gek idee en zonde, maar het werkt.
Het lijkt geen lijm te zijn, maar een rest linoleum. Daaronder zit verf.

De lijm zelf gaat prima weg met de Alabastine, bovenlaag van de verf ook tot het punt dat ik de rest prima kan afschuren maar dat donkere spul waarvan ik vermoed dat het backing van Linoleum is, krijg ik vooralsnog enkel met heel veel geschraap weg.

Alabastine lijkt wel wát te doen, maar minder dan gehoopt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Lakfrees?

Doet niks met je stootborden, maar daar zou je nog een dunne plaat MDF tegenaan kunnen zetten.

Ik heb overigens een verfbrander te leen als je het wilt proberen (ben ook woonachtig in Utrecht), maar ik zou voor een lakfrees gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Wish op 26-08-2019 14:07 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:04

dr.lowtune

Deugt niet

Wij (nou ja, voornamelijk mijn vrouw) hebben de trap ook voornamelijk met eerder genoemde cola gedaan. Zo'n elektrische verfbrander werkt mogelijk ook wel (wij hebben er eentje waar je de temperatuur in kan stellen, kan makkelijk zijn). Bandschuurmachine is voor zo'n trap trouwens ook handig om te hebben. Succes, het is een rotklus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Inderdaad, zoeken op 'Metabo lakfrees' geeft een viertal topics op Tweakers met succesverhaal.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

dr.lowtune schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:54:
Wij (nou ja, voornamelijk mijn vrouw) hebben de trap ook voornamelijk met eerder genoemde cola gedaan. Zo'n elektrische verfbrander werkt mogelijk ook wel (wij hebben er eentje waar je de temperatuur in kan stellen, kan makkelijk zijn). Bandschuurmachine is voor zo'n trap trouwens ook handig om te hebben. Succes, het is een rotklus.
Een bandschuurmachine voor een trap - bijna niet te sturen en het past gewoon niet lekker in de hoeken. Dat gaat ook met een geweld waar je u tegen zegt. Een lakfrees is wat handzamer in mijn ogen :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:49

Sharky

Skamn Dippy!

Wish schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Een bandschuurmachine voor een trap - bijna niet te sturen en het past gewoon niet lekker in de hoeken. Dat gaat ook met een geweld waar je u tegen zegt. Een lakfrees is wat handzamer in mijn ogen :)
Het schuurpapier loopt ook meteen vol met die troep, daar is geen beginnen aan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-04 18:05
Probeer eens te kijken of de lijm oplosbaar is met water. Een duppel water op de trap leggen en binnen een halve minuut zou je het moeten zien vermengen met water. Destijds gebruikte men veel lijm op waterbasis.

Indien ja, trap bevochtigen en met een verfkrabber schrapen maar!

Bij mij destijds ook het geval. Een ernstig rotklusje, succes!

[ Voor 11% gewijzigd door Anniedrew op 26-08-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 15:00
@unezra Dat bruine lijkt verdacht veel op de lijm die bij ons op de trap zat. Ik weet dat deze lijm veel gebruikt werd in de jaren 60/70 om trapbekleding te verlijmen, en dat lost op met Coca Cola(met suiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:17
Ik ben wel benieuwd waar die lijm dan van gemaakt is. Want volgens mij was het vroeger gewoon lijm op butanon basis. Dat zou niet op moeten lossen in water met cola.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Weet je zeker dat het geen waterkit is (gebaseerd op die bruine kleur, die ik daarvan herken).

Deze goed natmaken en nat houden (oude theedoek/handdoek er op, deze natgooien, zodat het nat blijft). Er gaan liters water in een trap, blijkt. Dan een (halve) dag wachten, als in 12 uur. Als het er dan zo van af te schrapen is, is het waterkit.

Misschien met 1 trede proberen eerst.

Die superafbijt is een sterke base, en werkt op de oplosmiddel-gebaseerde lijm, deze is vaak gelig. Huisdieren even elders onderbrengen/buitensluiten want die vallen om! En voor jezelf is het ook geen geweldig spul om in te ademen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 26-08-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:04

dr.lowtune

Deugt niet

Wish schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Dat ben ik met je eens, en toch is het handig om er eentje te hebben ;-) Tijdens het krabben en schrapen raken je treden waarschijnlijk wel beschadigd. Met een bandschuurmachine kan je, na het schrapen, vrij snel een groot deel van de trede strak krijgen. De hoeken kan je dan met een iets handzamer apparaat doen. Het scheelde ons in ieder geval veel tijd.

Overigens, met korrel 40 op een bandschuurmachine kom je een heel eind 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
unezra schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:31:
<knip>
Brander durf ik niet. :)

Ik heb wel een brander in huis (multifunctioneel, ook voor onkruid, maar ook met een verf afbrand ding), alleen mezelf kennende, is de kans aanwezig dat ik de trap in de fik steek.

Hoe veilig is zoiets?

Stootbord is hier mooi hout. Het bizarre is, er lijkt dezelfe lijm op te zitten maar het gaat veel lastiger los. Met krabben ruikt het bijna of het een stuk linoleum is dat er tegenaan zit ipv lijm. That is, zo lijkt het te ruiken. Raar, want het linoleum zelf is écht weg, het is maar een heel dun laagje en daaronder zit witte verf.
<knip>
Ik heb alle treden gedaan zonder vuur te krijgen. Je moet hem natuurlijk ook niet constant op 1 plek houden. Dat stootbord ga je er ook niet netjes mee krijgen. Dit was sowieso bij mij wel ook pas nadat ik alles met die alabastine troep had behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@unezra
neem eens wat van die lijmresten die je afgekrabt hebt en wat "oude" glas werk oid ..
1 tje met coca cola
1 tje met (was)benzine
1 tje met heet water.
wd40 ?
terpentine ?
spiritus ?
En zo door met "test vloeistoffen" ff om de 5 min checken met een sate stokjes .. zie je vanzelf welke werkt. (je kan ze eventueel afdekken met folie)

Goed heetmaken met pistool maak je het flexibel mee een schraper / multtool maakt het los ..
een (gas)brander tja veel minder gerichte hitte .. tenzij je ze zoals plaatje krijgt .. dan heb je meer kans :) (de ijzeren onderdeeltjes )

Afbeeldingslocatie: https://vonroc.com/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/h/a/ha501ac_ec_2.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 26-08-2019 14:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik draag zelf ook zo'n t-shirt ("never again!!") - bij ons was het van die gele kit.

Vloerbedekking er afgetrokken (ging vrij makkelijk, maar bij sommige stukken bleef die onderlaag zitten), toen met zo'n schildersdriehoek de dikste lijmlagen er af.

Omdat ik geen zin had in die afbijt-rotzooi, en daar ook al gemengde verhalen over las qua succes, verder gegaan met het grofst verkrijgbare schuurpapier op een goedkope multitool (Worx, huismark Praxis ofzo). Daarmee kun je namelijk ook goed in de hoekjes komen, en je sloopt niet meteen alles. P40 of P50 schuurpapier. Dat ging. Ik zeg niet dat ik er vrolijk van werd, maar het is uiteindelijk gelukt. Denk ongeveer 15-20 minuten per trede met het schuren. Dat x13 treden, tel uit de pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-02 11:16

ydr

Laatst onze trap ook ontdaan van lijmresten, hier zat tapijt op dus kan zijn dat het een andere lijmsoort is. Begonnen met de albastine vloerafbijt maar na de eerste pot ben ik al om een verfbrander gegaan.

Het bleef een rotwerk (trap heeft een sierrand die we wilden behouden), we al met al een week bezig geweest met eerst alle lijm eraf krabben om vervolgens alles glad te schuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lakfrees werkt prima. Voor het grotere werk kun je deze gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/6/9/3/9200000010473969.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 18:49
Ik ben ook net klaar met mijn trap..

Om je niet te ontmoedigen : ik ben er 5 mei mee gestart... En ondanks dat er vakantie tussen is gekomen ben ik er flink druk mee geweest. (ook toen het zo heet was kon ik er niet mee verder qua verven, dus dat was weer een vertraging)

Huis uit 1935 en de lijm die erop zat wilde niet weg met water, cola, HG lijm verwijderaar (lijkt me vergelijkbaar met Alabastine). Ok de lijm verwijderaar werkte marginaal (met afplakken met folie uiteraard).

Toen schuren geprobeerd (korrel 40/60). Deed ook niets.

Uiteindelijke een verf föhn gehaald en dat werkte icm een afsteekmes. (eerst nog geprobeerd met schrapers, maar dat ging te langzaam op de treden).

Na alle lijm eraf te hebben is het tijd om te schuren. Schuren... En schuren. Want ook wij hadden het idee om de trap te verven, dus het moet een beetje strak zijn.

Na het schuren plamuren, schuren, plamuren.

Toen in de grondverf, 2 lagen maar aangezien het handigst werkt om om de trede te verven duurt elke keer 2 keer zo lang.

Toen alle naden kitten, we hadden nog flinke spleten tussen trede en stootborden dus daar moest ik kitten (flexibele houtkit) in stappen.

Toen aflakken in meerdere keren

Laatste restjes kitten die toch net vergeten waren (wit op witte kit op witte grondverf met daarover witte lak.. Dan kijk je snel over plekjes heen)

En daarna alles afwerken, zoals de zijkantjes van de trap vanwege beschadigingen door de overzettredes die de vorige bewoners hadden geplaatst... (begrijp nu waarom ;))

Al met al: succes!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:41
Topics gemerged

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmm.
(Onder het krabben en buffelen lees ik ondertussen wel mee. :) )

Het huis is uit 1958 en ik vermoed dat het linoleum wel eens uit die tijd zou kunnen zijn. Hoewel dat niet verklaard dat er witte verf *onder* zit. Dus misschien toch wat later.

De stootboden heb ik an-sich nog wel een escape voor: Schilderen.
Als ik het spul daar echt niet weg krijg, kan het best zijn dat ik het schilderklaar schuur en dan doodleuk mooie donkere lak d'r overheen.

Vooral de tredes wil ik blank afschuren. Dat lijkt redelijk te gaan, maar het meeste succes na de Alabastine, lijkt toch mijn kleine verfkrabber te zijn (die is smal dus zet je snel relatief veel druk op) samen met een veredeld plamuurmes.

Die verafafbijt is idd naar spul. De katten heb ik uiteraard opgesloten in een kamer waar je d'r écht niets van merkt en ik toch flink door. (Trapgat, dus vol van boven naar beneden laten tochten.) Spul is onprettig en stinkt als de hel, maar het lijkt wel wat te helpen.

Misschien dat ik het experiment met de verfbrander toch aan ga. Ding ligt in de schuur en is electrisch. Zal wel eerst netjes alle Alabastine verwijderen, dat spul schijnt vrij brandbaar te zijn. :) Voorzichtig en dan niet op 1 plek, maar telkens branden en schuiven. Ergens heb ik het idee dat zelfs ik dat wel zou moeten kunnen.

Helaas moet ik de mensen gelijk geven die zeggen dat het tegen valt. :) Ik had me d'r op voorbereid en zie het sowieso als een klus van een paar maanden. (Toevallig deze week vrij, dus 1 of 2 dagen aan de klus maar ik ga niet alleen met de trap aan de slag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Heb ik een paar jaar geleden ook gedaan. Alle horror-verhalen hierboven zijn helaas waar. Wat een klus was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hier ook alles bij elkaar dik twee weken werk. Uiteindelijk maar een schilder gebeld en die de rest laten doen. Is de frustratie niet waard haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik heb nog even 2 foto's van de achterkant van het linoleum gemaakt.
De lijm lijkt toch inderdaad zwart te zijn. Op de trap blijft rood/zwart residu achter.

Misschien dat dat de situatie iets verduidelijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UUJeCHeMKWBqCsehRRZL4AwM/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bjg3T93Xrzip0FQbHHLprPh7/full.jpg

Mijn vermoeden is dat het zwart de lijm is en het rood mee komt van de achterkant van het linoleum.

Het zou zomaar kunnen dat het spul er al 30+ jaar op zit. De vorige eigenaren of de eigenaren daarvoor waren klussers, maar vrij gemakzuchtig. Zo is waren een complete tussenmuur en een open haard bovenop laminaat geplaatst, zaten in het toilet letterlijk 3 lagen tegels over elkaar heen en zijn we nog wel meer idiote dingen tegen gekomen. (Dus ook deze trap. Waar vloerbedekking over linoleum zat, met daaronder een witte verflaag.)

EDIT:
Ik heb nu een COMPLEET WTF moment...

Spoel de trap met een beetje groene zeep, zodat de lijmverwijderaar weer netjes weg is en de katten straks weer vrij kunnen. Veeg zo met een vaatdoekje die backing van het linoleum weg. Nja, met enige moeite, maar het verdwijnt.

Foto's volgen zodra ik klaar ben met soppen. :)

Het resultaat van vandaag (en misschien ook van morgen, even een dagje klusvrij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CmOQEdCPMi1spSNrdKMRKxMi/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fvlx5x78exNLQDoku5DusjYd/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jzrfamYhFHOuhZRroPZQPm6r/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yq9EhBMjuEcqff7BToH2e3t9/full.jpg

Ben nog steeds verbaasd dat dat ene spul met een beetje zeepsop opeens weg ging.

Kan het zijn dat het domweg meerdere lagen zijn en ik éérst met Alabastine lijmverwijderaar de lijm moet verwijderen en dán met een beetje water en zeep die backing? (Het lijkt een soort papier achtig spul te zijn.)

(En daarna uiteraard de verf, maar dat gaat wel redelijk goed met de schuurmachine.)

Wat is die Alabastine trouwens naar spul. Ik ruik het nog steeds in mijn neus en meen het zelfs overdag te kunnen proeven. *brrrrrrr* *BLEH* Het werkt, maar heel goed voor je longen kan het niet zijn. :(

[ Voor 43% gewijzigd door unezra op 26-08-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostyMcPostface
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:39

PostyMcPostface

don't trust robots

Toevallig net gedaan een paar weken geleden. Gesloten trap en een open trap naar zolder toe...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKpYuWi.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xt4GOxw.png

Mijn tips:

Vloerlijmafbijt werkt op zich wel oké. Het werkt beter met wat alufolie erover heen na het insmeren. Wij deden steeds een stukje insmeren, goed bedekken met aluminiumfolie (steeds te hergebruiken) en dan 30 minuten even pauze. Timer zetten en dan afkrabben.

De stootborden zijn het lastigst omdat enerzijds de lijm hier niet losgelopen is en anderzijds je zelf ook geen fijne houding hebt. In twee keer doen was voor ons het makkelijkst. Insmeren, half uurtje wachten, meeste wegkrabben, nog een keer insmeren en wachten en dan wat er nog zit. Blijven er misschien maar een een paar plekjes over die met wat meer kracht moeten.

Feitelijk dus elke 30 minuten een 'trede', plus het stootbord erboven voor de tweede keer en die er onder voor de eerste keer. Met steeds een verplichte pauze ertussen van een half uurtje om de afbijt z'n werk te laten doen was het voor ons nog best vol te houden.

Schilderen met een ronde kwast voor de hoekjes, kleine lakroller voor de randen en dan een paar keer met een grotere roller er overheen om te egaliseren. Voor de lak hebben we deze traplak gebruikt. Het zit er nog geen vier weken op, dus over slijtvastheid kan ik nog niks zeggen. Het dekt wel onwijs goed, en de antislipkorrel lijkt ook prima zijn werk te doen. Met 2,5 L hebben we twee trappen in twee lagen kunnen doen en hebben nog ongeveer een derde over.

Ook wij hebben toen gekozen voor twee lagen (de goedkoopste) grondverf en daar traplak overheen.

De wangen van de trap, de trapleuning, de railing etc. hebben we later gedaan met een andere RAL 9010 lak van Perfection (huismerk Praxis). Kleurverschil zien we nauwelijks en die lak is aanzienlijk goedkoper natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door PostyMcPostface op 26-08-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ok. Update.
Die backing is idd een soort van papier / lijm / smurrie. Gaat goed los met water.

Dus mijn huidige volgorde is:
  • Alabastine Vloerlijmafbijt voor de lijmlaag smeren
  • Half uur tot een uur laten intrekken
  • Afkrabben met een combinatie van plamuurmes, krabber, etc.
  • (Ondertussen hele bende stofzuigen met de bouwstofzuiger, er komt nogal wat zooi vanaf.)
  • Papierlaag nat maken met een natte theedoek (op de tredes) en voorzichtig bevochtigen met vaatdoekjes op de stootborden. (Oppassen voor doorlekken!)
  • 10-15 minuten laten intrekken, stootborden regelmatig blijven bevochtigen zodat ze vochtig blijven.
  • Met een vaatdoek de papier/lijmlaag afboenen, af en toe krabben en met een plamuurmes steken.
  • Daarna hele bende met sop afsoppen als alle resten zijn verwijderd.
Ben nu voor de tredes die gedaan zijn tot op de verflaag (deels op het hout), die hoop ik er af te kunnen schuren met de multitool en vlakschuurmachine, korrel 40 en 60. (Als de verflaag er af is en de boel mooi strak, schuur ik uiteraard met fijner schuurpapier tot het lak-klaar is.)

Paar opmerkingen:
  • Het meurt. Het is smerig. Het is ongelooflijk goor en je proeft de lijmafbijt en backing gewoon. (Ook als je alles tegen elkaar open zet.)
  • Je hebt de nodige elbow-grease nodig. Het is hard werken.
  • Er gaan emmers sop doorheen en je sop is na 1 trede als zo goor dat je d'r bijna van over je nek gaat. (Ik wel iig.)
Morgen de laatste 3 treden en als ik de geest krijg misschien nog even een trede proberen te schuren. Of niet. Het hoeft niet deze week af. :)

Uiteindelijk willen we ws de tredes zelf in blanke vloerlak zetten, misschien whitewash. Dat zien we later wel. Eerst maar tot op het hout komen. Zijkanten schilderen we mogelijk wit. (Dus daar hoef ik niet tot het hout.)

Is ook nog wel wat reparatiewerk nodig. Er zitten een paar kieren en schroefgaten in. (Aan de achterkant hangen wat kapstokken. Die moet ik dus met kortere schroeven vast gaan zetten.) Niets dat niet met een beetje houtvuller op te vullen is.

Tot zo ver, voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:18
sypie schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:25:
Lakfrees werkt prima. Voor het grotere werk kun je deze gebruiken:
[Afbeelding]
Hoe heet dit stuk gereedschap? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@banaliteit Dat is een Bahco verfschraper (650). Deze zelf ooit gekocht toen ik mijn trap lijmvrij moest maken. Schuren duurde een eeuwigheid en ging heel langzaam. Met deze schraper trok je zo lappen lijm van het hout. Enige nadeel is dat je vlak moet blijven werken, anders trek je krassen in je hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:07
Het is al vaker vermeld, Cola, Cola en steek plamuurmes. Deppen, oude doek met cola er tegen aan leggen en in laten trekken. Hier een bestaande trap 1 keer gesloten (dus 1 kant) en 1 trap rondom bekleed.
Ook alle middelen als hier boven geprobeerd, het advies van cola kwam van een partij die veel trappen renoveert en bij ons een offerte had uitgebracht (bekend van TV)
Je krijgt wel een drab van de lijm resten

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
Als je toch overzet treden doet ben ik groot fan van de lammelenschijf op de haakse slijper. Dat gaat extreem lomp te keer, maar je rukt binnen 10 minuten alles van die trap, tot op het kale hout. Als je uitschiet dan hap je gelijk een half cm uit je trap haha dus doe het met beleid.

Maar het boeit niet, want je bekleed het toch met een ander materiaal. Het geeft natuurlijk super veel stof, maar dat je na 30 minuten klaar ben is heel wat waard. Nog effe 10 minuten stofzuigen en je bent happy. 3 dagen in die chemische luchten zitten heb ik 1 keer gedaan, nooit weer.

Let op: doe dit niet als je wil schilderen, je trap is hierna niet meer 100% vlak omdat je snel iets te veel van het oppervlak verwijderd op sommige plekken. Voor overzet treden boeit dat 0.0. Lange halen snel thuis.

[ Voor 15% gewijzigd door Lollercopter op 19-05-2023 21:15 ]

Pagina: 1