Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste
Acties:

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:12
G.Scholtens schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:17:
Vraagje, hebben onlangs een oude schommelbank overgenomen van metaal.
Helaas is deze in slechte staat, lak die afbladert roest etc.

Zijn voornamelijke allemaal ronde buizen, maar hoe krijg ik deze nu beste kaal. Schuren met papier of machine wil bijna niet. Staalborstel al getest en van die koolborstel voor de boormachine. Met boormachine krijg ik het wel eraf. Maar dat gaat zo langszaam. Verfkrabber werkt ook niet echt

Iemand nog andere suggesties?
Ik vermoed dat je met een lamellenschijf op een slijptol vlot succes kan boeken. Zet de buis goed vast, trek baantjes over de lengte en je bent in no-time klaar.

Kost een paar euro, maar je ragt verf/lijm van een oppervlak af alsof het niets is. Wel even aan je beschermingsbril en mondkapje denken. En zorgen dat de buizen droog zijn, anders loopt je schijf vol in no time.

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:35
Goed idee. Weet niet zeker of er genoeg ruimte aan weerszijden is om dit te kunnen doen, dat zou ik moeten opmeten.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
@DaCoTa Anders zou je mogelijk nog een hele cirkel aan één kant kunnen doen of zelfs van boven of onder met een scharnier. Ik weet alleen niet of het esthetisch dan echt een mooie oplossing zou zijn.. Maar dat ligt ook een beetje aan je kluscapaciteiten natuurlijk :)

• Goudvis
wontcachme schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:07:
[...]

Bedankt :). Stof moet ik idd voor uitkijken. Heb het geluk dat de woning nog "leeg" staat tot de badkamer verbouwd is. Dus ik kan zonder veel problemen binnen schilderen en weinig opwaaiende stof van langslopende mensen.
Nadeel van een leegstaande woning is dat er (vaak) nog niets op de vloer ligt, waardoor je stof e.d. niet ziet liggen. Ik zou overwegen één kamertje te pakken, de vloer e.d. te bedekken met van dat flimsie schildersplastic en er een soort 'clean room' van te maken. :) .

Mijn ouders hebben hun keukenkastjes (keuken komt uit 1986 o.i.d.) nu al 2-3 keer opnieuw gelakt en het kan nog nét qua netheid, maar oogt ook weer niet heel hobbybob-achtig. (y)

• wontcachme
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:47

wontcachme

You catch me? No you wont

Goudvis schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:39:
[...]

Nadeel van een leegstaande woning is dat er (vaak) nog niets op de vloer ligt, waardoor je stof e.d. niet ziet liggen. Ik zou overwegen één kamertje te pakken, de vloer e.d. te bedekken met van dat flimsie schildersplastic en er een soort 'clean room' van te maken. :) .

Mijn ouders hebben hun keukenkastjes (keuken komt uit 1986 o.i.d.) nu al 2-3 keer opnieuw gelakt en het kan nog nét qua netheid, maar oogt ook weer niet heel hobbybob-achtig. (y)
De vloer ligt er al :P. In principe zou ik erin kunnen, maar ik wacht op de badkamer zodat ik niet daar woon in een halve verbouwing.

en het bureau moet een week uitharden na het verven dus kan er toch nog geen pc opzetten :+

Samsung Galaxy S7 | Custom Game PC (Intel i5 3570k - MSI GTX970 GAMING 4G - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Samsung 840 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 500GB - Corsair Carbide 500R - 2x Dell U2412M - Logitech G502)

• __REMCO__
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:00
DaCoTa schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:20:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik een gordijn rond op moet hangen. Een vierkant gordijn voor een rond raam is een no-go.
scheelt wel dat als het gordijn dicht is je het (ronde) raam niet meer ziet ;)

Nadeel van een gordijn is wel dat de warmte al binnen is en dus niet echt veel helpt tegen de warmte. Maar als het je om verduisteren gaat zal dat wel een simpele oplossing zijn denk ik

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:35
G.Scholtens schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:17:
Vraagje, hebben onlangs een oude schommelbank overgenomen van metaal.
Helaas is deze in slechte staat, lak die afbladert roest etc.

Zijn voornamelijke allemaal ronde buizen, maar hoe krijg ik deze nu beste kaal. Schuren met papier of machine wil bijna niet. Staalborstel al getest en van die koolborstel voor de boormachine. Met boormachine krijg ik het wel eraf. Maar dat gaat zo langszaam. Verfkrabber werkt ook niet echt

Iemand nog andere suggesties?
Voor mijn tuinhekje heb ik een staalborstelopzet voor op de slijptol gebruikt. Dat gaat minder lomp dan een lamellenschijf, maar nog steeds behoorlijk vlot. Zoiets als dit (eerste link google...)
Ze slijten wel aardig rap, dus één is niet genoeg. Ook heb je een goed stofmasker nodig.

• Blonde Tux
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-09 17:03

Blonde Tux

Advertentieboer

vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:33:
[...]

waarom plak je niet paar latten met een HoH van x.y.z met montage kit op de muur ? en schroef je daarop het pallet hout. vast ..

je kan natuurlijk de muur vol kitten of "schroeven" maar een paar latten van 18mm lijkt me een gulden middenweg :) en ze vast kitten kan je ook weer makkelijk afsteken.
Heb je advies opgevolgd. Werkt top, gaat nergens meer heen.

хочет знать все?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:23

vso

raap voor zijn recht

Blonde Tux schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:02:
[...]

Heb je advies opgevolgd. Werkt top, gaat nergens meer heen.
foto ? :)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Blonde Tux
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-09 17:03

Blonde Tux

Advertentieboer

Heb alleen nog een WIP foto van gisteren, moet nog even de stopcontacten netjes uitzagen, dus deze week maar eventjes netjes afmaken.

хочет знать все?

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:26

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

T_knoop schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:51:
[...]

Voor mijn tuinhekje heb ik een staalborstelopzet voor op de slijptol gebruikt. Dat gaat minder lomp dan een lamellenschijf, maar nog steeds behoorlijk vlot. Zoiets als dit (eerste link google...)
Ze slijten wel aardig rap, dus één is niet genoeg. Ook heb je een goed stofmasker nodig.
En een veligheidsbril zou ik zeggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• aDutchCow
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:34
Sinds ik teruggekomen van vakantie is onze thermostaat overleden. Het was een Honeywell Chronoterm 4 waarvan ik vermoed dat de batterijen zijn gaan lekken waardoor het nu niks meer doet.

Nu zit ik te kijken voor een nieuwe thermostaat maar ik weet niet waar ik rekening mee moet houden. Die Chronoterm had batterijen en werd zo voorzien van stroom.

Ik heb nu de Honeywell Lyric t6 op het oog.
Maar zijn er op dit moment andere slimme thermostaten die ook op een accu werken? Netstroom aanleggen is namelijk geen optie.

aDutchCow wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:07 (10%)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• RS2K1993
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 18-09 16:26
Mijn rolluik blijft vast zitten als ik hem "te ver" naar boven trek en als hij helemaal dicht is komen er door een aantal lamellen aan 1 zijde nog een beetje licht doorheen.
Het rolluik is mooi ouderwets bruin en zat al bij het (koop)huis.
De bediening is met een koord/ touw, de tandwielen in het kastje binnen waren compleet versleten, ik kreeg het rolluik niet meer omhoog.
Waar kan ik het beste beginnen me zoeken naar het probleem?
De lamellen en geleiders schoonmaken en kijken of alles nog waterpas hangt? Ik heb zo'n apparaat bijv. nog nooit opgehangen.

RS2K1993 wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:08 (4%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

aDutchCow schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:06:
Sinds ik teruggekomen van vakantie is onze thermostaat overleden. Het was een Honeywell Chronoterm 4 waarvan ik vermoed dat de batterijen zijn gaan lekken waardoor het nu niks meer doet.

Nu zit ik te kijken voor een nieuwe thermostaat maar ik weet niet waar ik rekening mee moet houden. Die Chronoterm had batterijen en werd zo voorzien van stroom.

Maar zijn er op dit moment andere slimme thermostaten die ook op een accu werken? Netstroom aanleggen is namelijk geen optie.
De toon is 12v en kan je gewoon op een (12v)accu aansluiten niet eens nodig op + of - te letten (foolproof) zet er een zonnepaneel laadregelaar 12 volt ertussen en je kan de accu opladen tijdens gebruik..
Overgens geld dit denk ik wel voor 99% van de thermostaaten..

En waarom kan je niet een speakerdraad van CV naar thermostaatlocatie heen trekken ?
RS2K1993 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:08:
Mijn rolluik blijft vast zitten als ik hem "te ver" naar boven trek en als hij helemaal dicht is komen er door een aantal lamellen aan 1 zijde nog een beetje licht doorheen.
De bediening is met een koord/ touw, de tandwielen in het kastje binnen waren compleet versleten, ik kreeg het rolluik niet meer omhoog.
De lamellen en geleiders schoonmaken en kijken of alles nog waterpas hangt? Ik heb zo'n apparaat bijv. nog nooit opgehangen.
Als het versleten is waarom bestel je niet onderdelen ? online vast te vinden.. anders lijkt het me ook vrij simpel --> bestel nieuw

vso wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:32 (29%)

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

zonoskar schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:49:
[...]

En een veligheidsbril zou ik zeggen.
Met een staalborstel op een slijptol zou ik altijd een vizier dat het hele gezicht bedekt gebruiken. Stukjes staaldraad zijn ook niet lekker om ergens anders in je gezicht te krijgen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 18-09 19:20

Sharky

Skamn Dippy!

Toon (en wellicht andere thermostaten) kan worden gevoed door middel van de kabel die van je thermostaat naar je cvketel loopt. Bij de ketel zit dan een injector die voor de voeding zorgt. Bij je cv is als het goed is wel een stopcontact dus dat maakt het al een stuk makkelijker.
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:15:
[...]

De toon is 12v en kan je gewoon op een (12v)accu aansluiten niet eens nodig op + of - te letten (foolproof) zet er een zonnepaneel laadregelaar 12 volt ertussen en je kan de accu opladen tijdens gebruik..

En waarom kan je niet een speakerdraad van CV naar thermostaatlocatie heen trekken ?
Een zonnecel, accu en een laadregelaar? Vind je dat heel praktisch klinken voor een thermostaat?

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• vso

vso

raap voor zijn recht

Sharky schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:45:
Een zonnecel, accu en een laadregelaar? Vind je dat heel praktisch klinken voor een thermostaat?
Net zo praktisch als een batterij variant :), vandaar de speakerdraad oplossing .. ;)

• RS2K1993
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:15:
[...]

[...]
Als het versleten is waarom bestel je niet onderdelen ? online vast te vinden.. anders lijkt het me ook vrij simpel --> bestel nieuw
Volgens mij begrijp je de vraag niet helemaal?
De tandwielen hier in waren kapot, dus niet in de kast aan de buitenkant:

• vso

vso

raap voor zijn recht

RS2K1993 schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:31:
[...]

Volgens mij begrijp je de vraag niet helemaal?
De tandwielen hier in waren kapot, dus niet in de kast aan de buitenkant:
[Afbeelding]
Die kan je toch redelijk makkelijk vinden ? of koop een nieuwe ?

• Goudvis
RS2K1993 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:08:
Ik lees twee issues:
> Je ratel/takel o.i.d. ding is stuk.
Oplossing vervang je ratel-kast of overweeg of je wil overstappen op elektrisch :+ (Serieus: 'even de knop omzetten' is zoveel makkelijk dan dat gehengst aan een treklint).

> Je lamellen sluiten niet precies meer
Oplossing: Schoonmaken? Wellicht met perslucht bv.
Als dat niet lukt dan zou ik beginnen met het openmaken van de kap. Dan inventariseren hoe je het lint kunt losmaken om de rol eruit te vissen, zodat je deze goed kunt schoonmaken. Ik heb zelf een 2e hands (elektrisch) rolluik gedemonteerd en bij ons geïnstalleerd die zowel in de breedte en hoogte versteld moest worden. Gewoon even kijken, niet gehaast te werk gaan en evt. een 2e paar handjes vragen. :)

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:26

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een productreview: Itho Daalderop spIDer Connect review door zonoskar, werkt ook op batterijen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• RS2K1993
Goudvis schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:02:
[...]

Ik lees twee issues:
> Je ratel/takel o.i.d. ding is stuk.
Oplossing vervang je ratel-kast of overweeg of je wil overstappen op elektrisch :+ (Serieus: 'even de knop omzetten' is zoveel makkelijk dan dat gehengst aan een treklint).

> Je lamellen sluiten niet precies meer
Oplossing: Schoonmaken? Wellicht met perslucht bv.
Als dat niet lukt dan zou ik beginnen met het openmaken van de kap. Dan inventariseren hoe je het lint kunt losmaken om de rol eruit te vissen, zodat je deze goed kunt schoonmaken. Ik heb zelf een 2e hands (elektrisch) rolluik gedemonteerd en bij ons geïnstalleerd die zowel in de breedte en hoogte versteld moest worden. Gewoon even kijken, niet gehaast te werk gaan en evt. een 2e paar handjes vragen. :)
Ja dat klopt. De zwengel en het kastje wat binnen aan de muur zit ligt al in de prullenbak. Ik heb geen perslucht maar met een hogedrukreiniger kan ik de lamellen ook schoon maken, die kast echter niet.

Sluit het dan nog steeds niet goed dan zou het probleem dus in de afstelling moeten zitten in de kast buiten als ik het goed begrijp.

Ik zal eens kijken of ik er binnenkort tijd voor heb nu het nog een beetje goed weer is.

iig bedankt!

• Goudvis
RS2K1993 schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:02:
[...]

Ja dat klopt. De zwengel en het kastje wat binnen aan de muur zit ligt al in de prullenbak. Ik heb geen perslucht maar met een hogedrukreiniger kan ik de lamellen ook schoon maken, die kast echter niet.

Sluit het dan nog steeds niet goed dan zou het probleem dus in de afstelling moeten zitten in de kast buiten als ik het goed begrijp.

Ik zal eens kijken of ik er binnenkort tijd voor heb nu het nog een beetje goed weer is.

iig bedankt!
Bij een elektrische (de onze moest afgesteld worden) zit het start-stopmoment in een tweetal stelschroeven bij de motor, inderdaad buiten. Met een 'analoge' kan dat prima anders zijn: Als het 'doordraaien' van het rolluik samenvalt met het kapotgaan van de ratel, zou je denken dat het tandwiel-mechanisme bepaalt wanneer het rolluik 'opgedraaid' is..
If so, dan ben je met een nieuw ratel-systeem klaar. :)

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:36

Ook de Tado (slimme) thermostaat werkt op een batterijtje.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Sinterklaas komt er weer aan. :') Nu hebben wij lootjes getrokken en hebben we een bedrag staan van 15 euro. Nu heb ik echt geen idee wat ik moet vragen, want ja... Als ik iets nodig heb en het kost 15 euro, dan heb ik het al.

Weten jullie nog handige hebbedingetjes voor 15 euro?

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:31
Enkele Perel sorteerdoosjes
Degelijke schuifmaat
Starett schrijfhaak
cycloon om je stofafzuiging te verbeteren
Doosje schuurpapier
Toebehoren voor Dremel of multitool
...

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15:40
@Ossi

gereedschapslijn
veiligheidbril met zonwerende glazen
kraspen
centerpunt
drevel

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:42
Ook ik meld mij hier met een prangende vraag. Ik heb een vurenhouten deurtje van 18mm (60x90cm) gelakt en deze is helaas een beetje krom geworden. Iemand enig idee hoe ik deze weer een beetje richting het ‘rechte’ kan krijgen? Ik lees tips met water echter is hij aan beide kanten gelakt met blanke lak dus ik denk dat dat niet meer gaat werken. Ik dacht zelf een ijzeren plaat van ca 50x2cm oid en deze op 3 plaatsen bevestigen.. Wellicht dat iemand hier nog goede tips heeft.. :)

©2004

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:15
Ossi schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:30:
Sinterklaas komt er weer aan. :') Nu hebben wij lootjes getrokken en hebben we een bedrag staan van 15 euro. Nu heb ik echt geen idee wat ik moet vragen, want ja... Als ik iets nodig heb en het kost 15 euro, dan heb ik het al.

Een 10mm dop voor je dopsleutelset, die vervloekte dingen zijn altijd kwijt :X
harm12nl schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:09:
Ook ik meld mij hier met een prangende vraag. Ik heb een vurenhouten deurtje van 18mm (60x90cm) gelakt en deze is helaas een beetje krom geworden. Iemand enig idee hoe ik deze weer een beetje richting het ‘rechte’ kan krijgen? Ik lees tips met water echter is hij aan beide kanten gelakt met blanke lak dus ik denk dat dat niet meer gaat werken. Ik dacht zelf een ijzeren plaat van ca 50x2cm oid en deze op 3 plaatsen bevestigen.. Wellicht dat iemand hier nog goede tips heeft.. :)
Deurspanner infrezen ;)

FabianGTI wijzigde deze reactie 09-09-2019 22:12 (39%)

• harm12nl
Ook nog een goeie tip. Thx d:)b

©2004

• ExilaaHH
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09 21:48
Recentelijk een huisje gekocht en nu volop bezig met het opknappen.

Nu zit er nog een enorm lelijke trap met tapijt in. Deze wil ik gaan renoveren. Na het verwijderen van het tapijt van de eerste traptrede tref ik een combo van ondertapijt(?) en lijm aan. Enig idee hoe ik dit het gemakkelijkste kan verwijderen? Een schuurmachine bood geen oplossing :)

Op sommige stukjes kun je het nog een beetje los peuteren, maar het zit er bovenal gewoon heel vast op.

Excuus voor de ietsje wazige afbeelding.

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:36
ExilaaHH schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:21:

Nu zit er nog een enorm lelijke trap met tapijt in. Deze wil ik gaan renoveren. Na het verwijderen van het tapijt van de eerste traptrede tref ik een combo van ondertapijt(?) en lijm aan. Enig idee hoe ik dit het gemakkelijkste kan verwijderen? Een schuurmachine bood geen oplossing :)

Op sommige stukjes kun je het nog een beetje los peuteren, maar het zit er bovenal gewoon heel vast op.
Bij mijn broer zijn ze toen bezig geweest met vloerlijmafbijt en een verf fohn.
Dat was nogal een aardige rot klus.
Bij hout moet je met een verf fohn wel wat oppassen dat je de bende niet in de fik zet ;)

thespeed wijzigde deze reactie 09-09-2019 22:25 (6%)

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002

[Afbeelding]
Hoe oud is het huis? Heb wel eens gehoord dat bij oude huizen (100 jaar oid) de lijm oplost als je er een natte theedoek voor een paar uur op legt. Alle andere moderne chemische lijmoplossers deden niks, maar dit deed wonderen.

• ExilaaHH
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09 21:48
DaCoTa schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:25:
[...]

Hoe oud is het huis? Heb wel eens gehoord dat bij oude huizen (100 jaar oid) de lijm oplost als je er een natte theedoek voor een paar uur op legt. Alle andere moderne chemische lijmoplossers deden niks, maar dit deed wonderen.
Betreft hier een woning uit 1970. Desondanks is alles de moeite waard natuurlijk, klinkt als een oplossing die makkelijk te proberen is!
thespeed schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:24:
[...]

Bij mijn broer zijn ze toen bezig geweest met vloerlijmafbijt en een verf fohn.
Dat was nogal een aardige rot klus.
Bij hout moet je met een verf fohn wel wat oppassen dat je de bende niet in de fik zet ;)
Ik reken al een beetje op een rot klus. Hardnekkig spul. iig vloerlijmafbijt is een optie!

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Volgens mij zijn juist te relatief nieuwe lijmen wateroplosbaar, dan werkt de natte doekmethode goed.
Ik vond Dasty ook wel aardig werken :)

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 21:44

[Afbeelding]
De zoekfunctie al gebruikt? ;)
Beste manier om vloerbedekking van trap te verwijderen

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:44
@ExilaaHH
Probeer eens Cola.

Teijgetje wijzigde deze reactie 09-09-2019 22:40 (8%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:31

[Afbeelding]
Steekmesje op een multitool? Deze zal sowieso nog handig zijn als je de trap nadien wil (moet) schuren

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-09 12:07

jeka

Support your local club.

Ossi schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:30:

Haha die vraag heb ik ook weleens gesteld in dit topic maar nog nooit zo vroeg :)
Ik lees alvast mee ;)

Hier alvast wat ideeën:
- bench dogs cookies
- Pica diepgatmarkeerpotlood.
- gehoorbescherming
- veiligheidsbril

FCG

• G.Scholtens
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:44

[Afbeelding]
Wij hebben het gedaan met zo'n verf afbrander / fohn. Het blijft een rot klus, maar trap wel goed kaal gekregen

• Tranze
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:34
Moest even zoeken wat dat is, maar ziet er handig uit!

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:38

RvL

Get Perpendicular!!

De Chronotherm IV met batterijen is als ik me niet vergis een aan/uit thermostaat. Die had ik in mijn oude huis namelijk ook. In mijn nieuwe huis heb ik de modulerende versie van de Chronotherm IV en die heeft geen batterijen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Nu kan de Lyric T6 volgens mij beide. In dat geval zou ik kijken of je de ketel via OpenTherm aan kan sturen. Voordeel hiervan is een prettiger stookgedrag en in veel geval wat zuiniger stoken.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11-09 21:01
Even een beginnersvraag met betrekking tot zelf schilderen. Het is nu wat koeler aan het worden, maar nog steeds 15-20 graden en de houten kozijnen en deuren zijn aan schilderwerk toe. De tuinzijde met name, daar ontstaat op sommige plekken al wat kleine scheurtjes in de lak of zelfs kleine plekjes waar de toplaag eraf is, ook is de lak dof aan het worden. Dus ja, te lang gewacht.

Ik heb ook lang getwijfeld of ik het zou uitbesteden of zelf zou doen. Gezien 70-80% van de kosten in arbeid gaan zitten, wil ik dit zelf gaan doen. Daarnaast vind ik het fijn om niet afhankelijk te zijn van het altijd moeten inhuren van professionals. Het zou wel de eerste keer zijn voor mij, maar mijn idee is: ooit was het voor iedereen voor het eerst, ik leer ervan en als ik fouten maak kan ik altijd eerst proberen zelf op te lossen of in het ergste geval alsnog iemand inhuren. Mijn nadeel is dat ik niemand in mijn vrienden/familie/kennissenkring heb die een handige klusser is, dus ik moet zelf op zoek naar alle info, tips en dergelijke. Wat op zich niet erg is, maar er is dus geen check die ik even kan doen.

Nu weet ik al qua materiaal wat ik nodig heb en op basis van de huidige staat van het schilderwerk verwacht ik zeker 2 keer te moeten verven, misschien 3 keer. Voordeel wat ik voor mezelf zie is dat ik het daarna elke keer zelf bij kan houden, het is nu namelijk al 6 jaar niet geverfd (toen het nieuw opgeleverd werd).

Nu heb ik een paar vragen:
1. Ik kan lastig vinden wat nu de droogtijd over het algemeen is, met name voor de voordeur en tuindeur die ik tijdelijk open moet houden tot het helemaal droog is. Mijn intentie is wel om 's ochtends vroeg te schilderen zodat het de hele dag kan drogen.

2. Kan ik de avond ervoor al schuren zodat ik dat 's ochtends niet meer hoef te doen?

3. Wat als ik klaar ben met een laag verven en het na een paar uur begint te regenen? Kan de verf dat hebben? Uiteraard mik ik op droge dagen, maar het is en blijft Nederland.

4. Mijn intentie is om goede verf te kiezen en daar niet op te besparen. Hebben jullie daar nog adviezen in? Waterbasis zou mijn voorkeur hebben gezien het milieu aspect.

5. Waarschijnlijk wel de grootste beginnersvraag: is een laag grondverf nog nodig als het kozijn/de deur ooit al geschilderd is geweest?

• joerivds
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15:47
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:05:

1. Ik kan lastig vinden wat nu de droogtijd over het algemeen is, met name voor de voordeur en tuindeur die ik tijdelijk open moet houden tot het helemaal droog is. Mijn intentie is wel om 's ochtends vroeg te schilderen zodat het de hele dag kan drogen.

2. Kan ik de avond ervoor al schuren zodat ik dat 's ochtends niet meer hoef te doen?

3. Wat als ik klaar ben met een laag verven en het na een paar uur begint te regenen? Kan de verf dat hebben? Uiteraard mik ik op droge dagen, maar het is en blijft Nederland.

4. Mijn intentie is om goede verf te kiezen en daar niet op te besparen. Hebben jullie daar nog adviezen in? Waterbasis zou mijn voorkeur hebben gezien het milieu aspect.

5. Waarschijnlijk wel de grootste beginnersvraag: is een laag grondverf nog nodig als het kozijn/de deur ooit al geschilderd is geweest?
Ik ben geen schilder, maar heb wel (de kozijnen van) mijn huis al een paar keer van nieuwe verf voorzien.

1. Stofdroog is meestal 4 uur, in de buitenlucht vaak wel sneller. Als je 's ochtends schildert, kan de deur 's avonds wel weer dicht zonder vast te plakken.
2. Ja dat kan.
3. Dat vindt de verf niet fijn uiteraard. Voor de zekerheid kun je van te voren al e.e.a. afdekken door middel van een zeiltje spannen.
4. Ga naar de verfspecialist en neem bijvoorbeeld Sikkens Rubbol of Sigma S2U. Tip: op hoogglans verf hecht vuil minder goed en gaat dus langer mee dan zijdeglans (maar je moet dat wel mooi vinden - ik niet namelijk).
5. In principe niet, alleen op kale plekken (door het schuren / herstellen van het hout).

Tenslotte: besteed veel aandacht aan ontvetten en schoonmaken.

joerivds wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:18 (3%)

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:51
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:05:

Aankoop verf is zelf misschien maar 5%, dus 95% arbeid
  1. Inderdaad vroeg beginnen om de droogtijd van de deuren (en sponningen) niet te laten kleven
  2. Ja, denk erom dat je het hout "openhaalt" dus vocht beter kan toetreden. Zal denk ik geen probleem opleveren
  3. Ja dat kan, kans op verregening bestaat en heb je gedeukt schilderwerk :| en kan je het werk weer opnieuw doen
  4. Ik zou buiten geen waterbasis doen daar alkyd nog beter weerbestendig is, binnen moet een bedrijf waterbasis aanbrengen gezien de dampen, volgens mij mag een particulier het zelf wel binnen aanbrengen
  5. Dit hangt af van je onderlaag, je hoeft mogelijk niet kaal te schuren na 6 jaar, maar als het te veel bloot ligt mag je echt wel gronden
PS. Neem je voor het schuren het wel af met ammonia om te ontvetten?

Edit: spuit elf :) @joerivds |:(
joerivds schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:17:
[...]

4. Ga naar de verfspecialist en neem bijvoorbeeld Sikkens Rubbol of Sigma S2U. Tip: op hoogglans verf hecht vuil minder goed en gaat dus langer mee dan zijdeglans (maar je moet dat wel mooi vinden - ik niet namelijk).
Dit ja, de professionele merken geven een beter resultaat, alleen dat hoogglans..... Je moet echt wel goed kunnen schilderen wil je dit netjes doen vindt ik. Als je een goede schilder bent kan je je haren erin kammen, maar hoogglans is in mijn optiek minder vergevingsgezint

sbruynis wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:24 (15%)

• FabianGTI
Ik kom toch ook maar weer eens met een paar vragen

Ik ben van plan over een tijdje (afhankelijk van tekeningen/vergunning) een garage in de tuin te bouwen
Vandaag maar eens gebeld met de gemeente om te vragen of ze de voorvergunning/schetsplan al hadden getoetst, en die was goed bevonden

Het gaat dan om een garage van 3,5 x 7 meter, goothoogte op 2,5 meter en nokhoogte op 3.8 meter
Aan de voorzijde wil ik een overhead-deur van 3 x 2,22 meter en aan de tuinzijde een loopdeur en 2 vaste ramen

Iemand een ervaring hoe dit allemaal in zijn werk gaat, voor de vergunningen moet ik de tekeningen aanleveren, die laten maken bij een tekenbureau? Of hoe gaat dat allemaal in zijn werk

De garage wil ik zelf gaan bouwen, trasraam van 40 cm boven maaiveld (gemetseld), daarboven wil ik verder met Douglas hout (binnenzijde vuren)
Maar hoe kan je het Douglas het langst zijn originele kleur laten behouden, lakken of toch beitsen?
Het vergrijzen wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen

In het kort:

Iemand ervaring mee hoe tekeningen te laten maken?
Wat het beste te gebruiken om douglas het langst zijn kleur te laten houden?

Ik tag @Jelte,89 alvast maar even, die eet volgens mij Douglas inmiddels als ontbijt :P

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13:43
@MooDyBLueS
De belangrijkste antwoorden zijn al gegeven. Nog een paar tips/opmerkingen:
- In het najaar 's ochtends vroeg vaak nog vochtig is. Je ondergrond moet goed droog zijn voordat je kunt verven.
- Probeer te voorkomen dat het hout dat je net geverfd hebt in de volle zon komt, je kunt dan blaasjes krijgen.

Ik heb een aantal jaren geleden Sikkens Rubbel XD gebruikt, omdat dat het toen werd aangeprezen als goede en sterkte verf. Dat was het ook, maar het droogde veel langzamer dan aangegeven op de verpakking, waardoor meer kans was op stof, plakken bij deuren etc. Ik heb meerdere mensen gehoord met dezelfde ervaring. Dit was wel enkele jaren geleden, dus grote kans dat de samenstelling ondertussen is aangepast en de droogtijd verbeterd is.

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11-09 21:01
joerivds schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ben geen schilder, maar heb wel (de kozijnen van) mijn huis al een paar keer van nieuwe verf voorzien.

1. Stofdroog is meestal 4 uur, in de buitenlucht vaak wel sneller. Als je 's ochtends schildert, kan de deur 's avonds wel weer dicht zonder vast te plakken.
2. Ja dat kan.
3. Dat vindt de verf niet fijn uiteraard. Voor de zekerheid kun je van te voren al e.e.a. afdekken door middel van een zeiltje spannen.
5. In principe niet, alleen op kale plekken (door het schuren / herstellen van het hout).

Tenslotte: besteed veel aandacht aan ontvetten en schoonmaken.
sbruynis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:20:
[...]

Aankoop verf is zelf misschien maar 5%, dus 95% arbeid
  1. Inderdaad vroeg beginnen om de droogtijd van de deuren (en sponningen) niet te laten kleven
  2. Ja, denk erom dat je het hout "openhaalt" dus vocht beter kan toetreden. Zal denk ik geen probleem opleveren
  3. Ja dat kan, kans op verregening bestaat en heb je gedeukt schilderwerk :| en kan je het werk weer opnieuw doen
  4. Ik zou buiten geen waterbasis doen daar alkyd nog beter weerbestendig is, binnen moet een bedrijf waterbasis aanbrengen gezien de dampen, volgens mij mag een particulier het zelf wel binnen aanbrengen
  5. Dit hangt af van je onderlaag, je hoeft mogelijk niet kaal te schuren na 6 jaar, maar als het te veel bloot ligt mag je echt wel gronden
PS. Neem je voor het schuren het wel af met ammonia om te ontvetten?

Edit: spuit elf :) @joerivds |:(

[...]

Dit ja, de professionele merken geven een beter resultaat, alleen dat hoogglans..... Je moet echt wel goed kunnen schilderen wil je dit netjes doen vindt ik. Als je een goede schilder bent kan je je haren erin kammen, maar hoogglans is in mijn optiek minder vergevingsgezint
Sturgeon22 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:44:
@MooDyBLueS
De belangrijkste antwoorden zijn al gegeven. Nog een paar tips/opmerkingen:
- In het najaar 's ochtends vroeg vaak nog vochtig is. Je ondergrond moet goed droog zijn voordat je kunt verven.
- Probeer te voorkomen dat het hout dat je net geverfd hebt in de volle zon komt, je kunt dan blaasjes krijgen.

Ik heb een aantal jaren geleden Sikkens Rubbel XD gebruikt, omdat dat het toen werd aangeprezen als goede en sterkte verf. Dat was het ook, maar het droogde veel langzamer dan aangegeven op de verpakking, waardoor meer kans was op stof, plakken bij deuren etc. Ik heb meerdere mensen gehoord met dezelfde ervaring. Dit was wel enkele jaren geleden, dus grote kans dat de samenstelling ondertussen is aangepast en de droogtijd verbeterd is.
Dank voor alle goede tips!

Het is mij eigenlijk allemaal duidelijk. Het enige waar ik nog mee zit is dan de verfkeuze. Sikkens en Sigma klinken als goede keuzes, die heb ik ook in mijn zoekwerk vaker voorbij horen komen. Maar ja... waterbasis of terpentinebasis... lastige keuze dus. Maakt het voor de beginner (lees: ik) nog uit?

Als ik het verschil tussen hoogglans en zijdeglans zo lees, dan zou ik persoonlijk zijdeglans kiezen. Reden: klinkt wat vergevingsgezinder dan hoogglans, wat beter voor een beginner is, en dat het minder lang meegaat maakt mij wat minder uit als ik toch de smaak te pakken heb uiteindelijk.

Op het schoonmaken en ontvetten zal ik goed letten, ik heb al de nodige tutorials en video's gekeken en gelukkig wordt dat inderdaad aangegeven, desondanks goed dat jullie het extra benoemen!

Oh ja, toch een laatste vraag: ik zit te denken om klein te beginnen zodat ik zeker weet dat ik alles afkrijg en vanaf dan beter kan inschatten hoeveel tijd alles me gaat kosten. Voorbeeld: de tuindeur bestaat uit 2 deuren en 2 kamerhoge ramen met daaromheen het kozijn met dus 4 staanders. De deuren zijn donker en het kozijn is wit geverfd, mijn idee is om eerst de 2 deuren te doen (omdat die donker zijn) en dan het kozijn op een ander moment (de dag erna bijv). Is dat een goed idee of is het toch beter om alles in 1 keer te doen wat de tuindeur+kozijn betreft?

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:05
Misschien dat iemand mij wat kan verduidelijken. Ik ga van de week gipsplaten aan het plafond plaatsen. Nu zijn gipsplaatschroeven vaak 3,5/3,9mm dik maar met een lengte van 25 of 35mm. Toch wanneer je met standaard latten (panlatten 22x50) gaat werken en een 9,5mm of 12,5mm gipsplaat, dan zou de 35mm toch altijd te lang zijn?

De panlatten zijn netto 21mm dik dus, 21+12,5 = 33,5mm

Nu draai je de schroeven altijd wel iets in de gipsplaat (met speciaal bitje iets minder snel), maar de 35mm is te lang. Het klein beetje uitsteken zou geen ramp zijn, maar er ligt ook electra boven in buizen. Maar 25mm vindt ik persoonlijk kort, of maak ik me nergens druk om? Waarom zijn er geen standaard lengtes van 30mm?

• Appie76
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12-09 21:04
FabianGTI schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:28:

Ik ben van plan over een tijdje (afhankelijk van tekeningen/vergunning) een garage in de tuin te bouwen
Vandaag maar eens gebeld met de gemeente om te vragen of ze de voorvergunning/schetsplan al hadden getoetst, en die was goed bevonden

Het gaat dan om een garage van 3,5 x 7 meter, goothoogte op 2,5 meter en nokhoogte op 3.8 meter
Aan de voorzijde wil ik een overhead-deur van 3 x 2,22 meter en aan de tuinzijde een loopdeur en 2 vaste ramen

Iemand een ervaring hoe dit allemaal in zijn werk gaat, voor de vergunningen moet ik de tekeningen aanleveren, die laten maken bij een tekenbureau? Of hoe gaat dat allemaal in zijn werk

De garage wil ik zelf gaan bouwen, trasraam van 40 cm boven maaiveld (gemetseld), daarboven wil ik verder met Douglas hout (binnenzijde vuren)
Maar hoe kan je het Douglas het langst zijn originele kleur laten behouden, lakken of toch beitsen?

In het kort:

Ik tag @Jelte,89 alvast maar even, die eet volgens mij Douglas inmiddels als ontbijt :P
Voor een dergelijk bouwwerk zal de gemeente div. tekeningen en constructieberekeningen willen zien. Ik denk dat je hier een constructeur/constructiebureau voor zult moeten inhuren, qua ontwerp evt. een architect. Het ontwerp lijkt me niet zo spannend, maar zal wel moeten voldoen aan bestemmingsplan- en welstandseisen (en daar kan een architect je bij helpen).

Ik heb geen signature

• Tranze
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Wat ik bij mijn vergunningsaanvraag gedaan heb is eerst bij de gemeente inzage gevraagd in vergelijkbare projecten (dat moeten ze je geven). Vaak kan je op de site van je gemeente wel wat opzoeken. Dan kan je een beetje zien wat er van je verwacht wordt qua tekeningen. Ik heb mijn tekeningen zelf in illustrator gemaakt, redelijk simpel en het werd meteen goedgekeurd :) .

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

In het kort:

Tekeningen kun je sowieso aanleveren in cad format, Ontwerp mag wel in Sketchup.
Maar dit kan de gemeente je toch ook vertellen? Misschien hoeft het wel niet...

Om de kleur van het hout te bewaren moet je werken met een goede UV blokker, ik heb me wijs laten maken dat die van Lemmers (deze) een goeie is, Ik heb hem zelf ook... maar nog niet aangebracht.. Ik heb deze gekocht op advies van iemand van woodworking.nl

Revive the guild!

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Enig idee hoe ik dit het gemakkelijkste kan verwijderen? Een schuurmachine bood geen oplossing :)
Alabastine Super Vloerlijm verwijderaar is je motherfucker of choice :)
https://www.hornbach.nl/s...-1-l/4139132/artikel.html

We hadden een trap die helemaal vol geknald was met lijm en grondverf waarna er overzet treden opgezet zijn geworden, ff insmeren 45 minuten wachten en voilá. Het spul trekt zelfs de verf van de stalen kozijnen af (mijn vrouw was niet aan het opletten met insmeren)

Het heeft ons 3 potten gekost voor 16 treden en stootborden maar de trap is nu nagenoeg blank.

discogs

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik zou het eerst met een brede scherpe beitel proberen.

• heintjeput
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07:40
Vraagje, heeft er hier iemand ervaring met zelf een split-unit airco verwijderen? Wij hebben er namelijk eentje op het dak staan en daar mogen zonnepanelen op geplaatst kan worden. Ik heb al wel het e.a. gegoogled maar ik vind niet echt een sluitend antwoord of het nou wel of niet kan zonder alle gassen te laten ontsnappen.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
heintjeput schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:28:
Vraagje, heeft er hier iemand ervaring met zelf een split-unit airco verwijderen? Wij hebben er namelijk eentje op het dak staan en daar mogen zonnepanelen op geplaatst kan worden. Ik heb al wel het e.a. gegoogled maar ik vind niet echt een sluitend antwoord of het nou wel of niet kan zonder alle gassen te laten ontsnappen.
Als je de handleiding kan vinden, staat er meestal wel een manier om de vloeistoffen terug te laten lopen de buitenunit in, de kraantjes te sluiten en dan kan je het laten afkoppelen. Dat is wat een monteur namelijk zelf ook zou doen AFAIK.

Je kan altijd @koevlaas2 of @Oxellaar een DM kunnen sturen :)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Goudvis

[Afbeelding]
Goed, ook nog maar een duit in het zakje dan.
Ik zou voor de combinatie van lomp steekwerk gaan d.m.v. een afsteekmes (heb 'm zelf ook!)

Na de bulk te hebben verwijderd, het fijnere lijm eraf frotten met een ergonomisch modelletje glaskrabber. Toolstation had een vrij ergonomisch model, maar die kan ik niet meer vinden en het merk weet ik ook niet...
Het is de gebruiksvriendelijke variant van deze in ieder geval:

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:09
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:02:
Het is mij eigenlijk allemaal duidelijk. Het enige waar ik nog mee zit is dan de verfkeuze. Sikkens en Sigma klinken als goede keuzes, die heb ik ook in mijn zoekwerk vaker voorbij horen komen. Maar ja... waterbasis of terpentinebasis... lastige keuze dus. Maakt het voor de beginner (lees: ik) nog uit?
Ga voor binnen voor verf op waterbasis en buiten voor verf op terpetinebasis. Terpetine smeert fijner uit, is vergevingsgezind en weerstaat regen beter, maar verkleurt sneller (vooral bij wit).
Als ik het verschil tussen hoogglans en zijdeglans zo lees, dan zou ik persoonlijk zijdeglans kiezen. Reden: klinkt wat vergevingsgezinder dan hoogglans, wat beter voor een beginner is, en dat het minder lang meegaat maakt mij wat minder uit als ik toch de smaak te pakken heb uiteindelijk.
Ik ben het eigenlijk oneens met wat eerder is gezegd: ik vind hoogglans een stuk fijner werken dan zijdeglans, ik zou puur afgaan op wat je het mooist vindt. Buiten zou ik echter altijd hoogglans gebruiken omdat het veel langer meegaat dan zijdeglans. Ik zou dan ook Sigma S2U Gloss aanraden voor verf.

Wat voor mij fijn werkt: bij het schilderen doe ik eerst alle hoeken met een ronde kwast en daarna schilder ik de grote vlakken met een rollertje. Ook kan je met het rollertje het teveel aangebrachte verf van de kwast egaal uitstrijken. Een schuimrollertje werkt prima, maar een viltrollertje werkt voor mij het fijnste. Je zou eventueel daarna nog een keer kunnen nastrijken met de kwast als je waarde hecht aan de haarlijnen in het schilderwerk.

Na een aantal minuten kan je al even zien hoe de verf dekt en uitsmeert. Soms zie je dat je in de hoeken wel eens een druiper kunt krijgen als je te royaal hebt aangebracht. Dan strijk je er nog een keer overheen met de kwast. Wees in ieder geval niet bang om royaal aan te brengen, dat werkt fijner dan dunne lagen.
Oh ja, toch een laatste vraag: ik zit te denken om klein te beginnen zodat ik zeker weet dat ik alles afkrijg en vanaf dan beter kan inschatten hoeveel tijd alles me gaat kosten. Voorbeeld: de tuindeur bestaat uit 2 deuren en 2 kamerhoge ramen met daaromheen het kozijn met dus 4 staanders. De deuren zijn donker en het kozijn is wit geverfd, mijn idee is om eerst de 2 deuren te doen (omdat die donker zijn) en dan het kozijn op een ander moment (de dag erna bijv). Is dat een goed idee of is het toch beter om alles in 1 keer te doen wat de tuindeur+kozijn betreft?
Als je het allemaal dezelfde kleur gaat schilderen zou ik het allemaal in één keer doen. Op zich is er geen foute of goede keuze, maar als je toch bezig bent zou ik direct doorpakken.

Vergeet niet na de eerste laag je kwast en rollertje in een dikke laag verf te zetten en het geheel in een afgesloten plastic zak. Als je de volgende dag de tweede laag aanbrengt kan je de oude spullen gebruiken is niets uitgedroogd.

Maak je vooral niet druk, het is geen hogere wiskunde. Als je twee lagen aanbrengt kan je eventuele foutjes in de eerste laag weg schuren en kan je het nogmaals proberen.

Succes! :)

Alsjemenou wijzigde deze reactie 11-09-2019 08:15 (7%)

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:20
Goudvis schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:32:
[...]

Het is de gebruiksvriendelijke variant van deze in ieder geval:
Deze wellicht?

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:44
Ik gebruik altijd een Allway glasschraper. Ligt beter in de hand en is een stukje breder.
Bovendien kan je langs je glaslat schrapen en een 1 mm verf op het glas laten staan.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:22
Balkenschuif vraag:
Ik ben mij aan het orienteren voor het bouwen van een veranda/overkapping van 2,8 x 5 meter.

Nu zijn de meeste kant en klaar veranda's uitgevoerd met een paal in het midden zodat de overspanning 2x2,5 meter is. Dat wil ik niet.
Twee opties:
-Ringbalk 15*15 of 20*20 maken en dwarsliggers van 2,8 meter in de gewenste (kleine) maat nemen
-Overspanning van 5 meter met 7 balken van 70*220 mm maken (volgens de balkenschuif - plat dak C18 met ballast (er komen nog zonnepanelen op))

Drie vragen:
-Is een ringbalk van 15*15 of 20*20 sterk genoeg voor de eerste optie?
-Ik wil douglas hout gebruiken, kan ik dan van c18 sterkte uitgaan?
-Wat gebruik ik als dwarsbalk van 2,8 meter voor de 7 liggers van 5 meter?

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

A. 20x20cm sowieso,
B. Nee, douglas is een stuk sterker als vuren (dat is C18 toch? Zo uit Mn hoofd?)
C. Ook gewoon 20x20cm zou ik doen, is optisch mooier en je kunt deze nog voorzien van een mooie verbinding evt

Weet je trouwens zeker dat je overspanning over de breedte wilt? Als je em aan de korte kant doen kun je ook mooier een oversteek realiseren imho

Revive the guild!

• FabianGTI
Appie76 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:32:
[...]

Voor een dergelijk bouwwerk zal de gemeente div. tekeningen en constructieberekeningen willen zien. Ik denk dat je hier een constructeur/constructiebureau voor zult moeten inhuren, qua ontwerp evt. een architect. Het ontwerp lijkt me niet zo spannend, maar zal wel moeten voldoen aan bestemmingsplan- en welstandseisen (en daar kan een architect je bij helpen).
Ontwerp is door de gemeente al goedgekeurd, gaat nu om de daadwerkelijke tekening en constructieberekening
Inmiddels een tekenbureau om een offerte gevraagd, binnenkort een oriënterend gesprek
Tranze schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:40:
[...]

Wat ik bij mijn vergunningsaanvraag gedaan heb is eerst bij de gemeente inzage gevraagd in vergelijkbare projecten (dat moeten ze je geven). Vaak kan je op de site van je gemeente wel wat opzoeken. Dan kan je een beetje zien wat er van je verwacht wordt qua tekeningen. Ik heb mijn tekeningen zelf in illustrator gemaakt, redelijk simpel en het werd meteen goedgekeurd :) .
Gaat hier helaas niet lukken, zit echt vast aan de constructieberekening
Groot gedeelte van de tekening zou ik wel zelf kunnen maken, kan gelukkig goed met AutoCAD overweg :P
Jelte,89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:54:
[...]

Tekeningen kun je sowieso aanleveren in cad format, Ontwerp mag wel in Sketchup.
Maar dit kan de gemeente je toch ook vertellen? Misschien hoeft het wel niet...

Om de kleur van het hout te bewaren moet je werken met een goede UV blokker, ik heb me wijs laten maken dat die van Lemmers (deze) een goeie is, Ik heb hem zelf ook... maar nog niet aangebracht.. Ik heb deze gekocht op advies van iemand van woodworking.nl
Ah top, maar hoezo nog niet aangebracht? Of wil je juist de vergrijzing?
Lijkt me makkelijker om de planken allemaal een keer in de beits te zetten voordat het in elkaar zit :P

Ik moet trouwens ook nog bedenken hoe ik de garage dan verwarmd wil hebben, leiding trekken vanaf de CV ketel (onder de grond in een geïsoleerde mantelbuis), of elektrisch in de garage zelf ?

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

FabianGTI schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:18:
[...]

Ah top, maar hoezo nog niet aangebracht? Of wil je juist de vergrijzing?
Lijkt me makkelijker om de planken allemaal een keer in de beits te zetten voordat het in elkaar zit :P

Ik moet trouwens ook nog bedenken hoe ik de garage dan verwarmd wil hebben, leiding trekken vanaf de CV ketel (onder de grond in een geïsoleerde mantelbuis), of elektrisch in de garage zelf ?
Nee dat ook niet, maar heb een olie aangebracht, de zijkanten zie ik niet (buren) ik wacht even totdat deze een beetje verzadigd is en dan ga ik met de lazuur aan de gang.

Ik zou leiding trekken vanaf de cv, dat is in gebruik veel voordeliger...

Revive the guild!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

In het kort:

Even een vraag voordat je van alles opstart. Het is een flinke garage, maar hij zou toch misschien vergunningvrij gebouwd kunnen worden. Dat is afhankelijk van de plek en hoe groot je tuin is. Kan je wat meer vertellen over de situering.

Wat het tekenwerk betreft, iedere bouwkundig tekenbureau kan dit voor je doen. De fundering en overige constructie zal een constructeur moeten doen. Reken op een paar duizend euro aan teken en rekenwerk.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• WSL036
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:17
Ik ben bezig met het maken van een voorzetwandje in mijn toilet. Ik kom er alleen niet uit hoe ik het beste mijn mechanische ventilatie kanaal kan verlengen.

Het is een 125mm pijp die uit de muur komt en het kanaal moet een centimeter of 13-14 verlengd worden naar de voorzetwand.

Iemand tips?

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

PaT schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:25:
[...]

Even een vraag voordat je van alles opstart. Het is een flinke garage, maar hij zou toch misschien vergunningvrij gebouwd kunnen worden. Dat is afhankelijk van de plek en hoe groot je tuin is. Kan je wat meer vertellen over de situering.

Wat het tekenwerk betreft, iedere bouwkundig tekenbureau kan dit voor je doen. De fundering en overige constructie zal een constructeur moeten doen. Reken op een paar duizend euro aan teken en rekenwerk.
Hoewel in grote lijnen mee eens, maar het betreft hier een platdak met zonnepanelen, mijn schuur is groter en hoger en vergunningsvrij (denk ik). Constructie zou ik een constructeur naar laten kijken idd maar dan onder het genot van een borrel en symbolisch bedrag, tekening zou ik gewoon maken in sketchup, ik persoonlijk zou het zonde van het geld vinden om een paar duizend uit te geven voordat je überhaupt bent begonnen met bouwen,

Maar zoals je terecht opmerkt, eea is afhankelijk van de situatie

Revive the guild!

• Reinier
WSL036 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:08:
Ik ben bezig met het maken van een voorzetwandje in mijn toilet. Ik kom er alleen niet uit hoe ik het beste mijn mechanische ventilatie kanaal kan verlengen.

Het is een 125mm pijp die uit de muur komt en het kanaal moet een centimeter of 13-14 verlengd worden naar de voorzetwand.

Iemand tips?
Ik denk wellicht te simpel, maar waarom zou het met dit https://www.ventilatiesho...ding-sok-spirobuis-125mm/ en dit https://www.ventilatiesho...obuis-125mm-lengte-750mm/ niet werken? Wel even op lengte slijpen :)

Reinier wijzigde deze reactie 12-09-2019 04:21 (7%)

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:09
WSL036 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:08:

Iemand tips?
Als toevoeging bij @Reinier zou je een flexibele luchtbuis kunnen doen welke je op maat maakt: https://www.gamma.nl/asso...25-mm-1-5-meter/p/B477915

Je kan het slijpen of doen met een blikschaar mits de buis niet te dik is.

• Reinier
Klopt, dat heeft als voordeel dat je ventiel niet exact vóór de oorspronkelijke plek hoeft, je kunt dan nog spelen met de locatie.
Maar dan moet je wel minimaal een buisdikte ruimte achter de voorzetwand hebben.

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-09 16:42
wmeester schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:05:
Balkenschuif vraag:
Ik ben mij aan het orienteren voor het bouwen van een veranda/overkapping van 2,8 x 5 meter.

Nu zijn de meeste kant en klaar veranda's uitgevoerd met een paal in het midden zodat de overspanning 2x2,5 meter is. Dat wil ik niet.
Twee opties:
-Ringbalk 15*15 of 20*20 maken en dwarsliggers van 2,8 meter in de gewenste (kleine) maat nemen
-Overspanning van 5 meter met 7 balken van 70*220 mm maken (volgens de balkenschuif - plat dak C18 met ballast (er komen nog zonnepanelen op))

Drie vragen:
-Is een ringbalk van 15*15 of 20*20 sterk genoeg voor de eerste optie?
-Ik wil douglas hout gebruiken, kan ik dan van c18 sterkte uitgaan?
-Wat gebruik ik als dwarsbalk van 2,8 meter voor de 7 liggers van 5 meter?
Is het geen optie om de hoekkolommen een halve meter naar binnen te plaatsen? dan word je overspanning aanzienlijk kleiner, waardoor je minder last hebt van doorbuiging.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Na het verwijderen van het tapijt van de eerste traptrede tref ik een combo van ondertapijt(?) en lijm aan. Enig idee hoe ik dit het gemakkelijkste kan verwijderen? Een schuurmachine bood geen oplossing :)
Misschien beetje laat maar toch.

Wij hadden hetzelfde. Het schuim van het ondertapijt laat zich niet per se oplossen met lijmafbijt. Het is tenslotte ook geen lijm. Dus eerst zo goed mogelijk schuim verwijderen met plamuurmes / verfkrabber.

Zoals iemand ook al zei - eerst kijken of de lijm met warm water wil oplossen want er zijn tapijtlijmen die oplosbaar zijn!

Helaas bij ons niet. Wij hebben de reeds genoemde Alabastine Super Vloerlijmafbijt gebruikt - goed dik smeren waar nodig. En goed ventileren.

Dat bracht ons van dit https://tweakers.net/ext/f/UDxwSUAEMgPzaUZ0wIu07ZdK/thumb.png via dit https://tweakers.net/ext/f/keIqBLIJuOy99JSS8rsHF6Na/thumb.png naar dit https://tweakers.net/ext/f/kYeiHZ1z0SZeB0RFo2R3Vace/thumb.png

• wmeester
Jelte,89 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:15:
A. 20x20cm sowieso,
B. Nee, douglas is een stuk sterker als vuren (dat is C18 toch? Zo uit Mn hoofd?)
C. Ook gewoon 20x20cm zou ik doen, is optisch mooier en je kunt deze nog voorzien van een mooie verbinding evt

Weet je trouwens zeker dat je overspanning over de breedte wilt? Als je em aan de korte kant doen kun je ook mooier een oversteek realiseren imho
Optie 1 dus met ringbalk van 20x20 en dan dwars ertussen een 5x 15 iedere 40 cm.
Een overstek zal ik niet maken. Misschien een latje tussen de ringbalk en boeidelen.
JP_S schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:51:
[...]

Is het geen optie om de hoekkolommen een halve meter naar binnen te plaatsen? dan word je overspanning aanzienlijk kleiner, waardoor je minder last hebt van doorbuiging.
Al is het maar 40 cm idd, dan wordt de overspanning 400-420 cm. Ik denk dat ik dan wel af kan met een ringbalk van 15 cm?

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:48
mddd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:33:
[...]

Misschien beetje laat maar toch.

Wij hadden hetzelfde. Het schuim van het ondertapijt laat zich niet per se oplossen met lijmafbijt. Het is tenslotte ook geen lijm. Dus eerst zo goed mogelijk schuim verwijderen met plamuurmes / verfkrabber.

Zoals iemand ook al zei - eerst kijken of de lijm met warm water wil oplossen want er zijn tapijtlijmen die oplosbaar zijn!

Helaas bij ons niet. Wij hebben de reeds genoemde Alabastine Super Vloerlijmafbijt gebruikt - goed dik smeren waar nodig. En goed ventileren.

Dat bracht ons van dit [Afbeelding] via dit [Afbeelding] naar dit [Afbeelding]
Thinner werkt ook als een trein en is stuk goedkoper. Wel goed ventileren en handschoentjes aan!

there's no tweak without the tweaker

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

wmeester schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:34:
[...]

Optie 1 dus met ringbalk van 20x20 en dan dwars ertussen een 5x 15 iedere 40 cm.
Een overstek zal ik niet maken. Misschien een latje tussen de ringbalk en boeidelen.

[...]

Al is het maar 40 cm idd, dan wordt de overspanning 400-420 cm. Ik denk dat ik dan wel af kan met een ringbalk van 15 cm?
Je zult toch iets moeten bedenken hoe je de boei gaat monteren, als je je liggers verdeeld en dus niet op de hoeken een ligger plaatst, kun je je boei niet vastschroeven.

Een ligger 5x15cm met een hoh van 60cm of minder is prima om op te lopen (in acht nemende dat je deze over de korte overspanning plaatst)

Heb je toevallig een schets met wat je voor ogen hebt?

Jelte,89 wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:02 (9%)

Revive the guild!

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12:56
heintjeput schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:28:
Ja, daar heb ik ervaring mee: Nee, dat kan niet. Je moet het systeem laten evacueren/leeghalen. Niet alleen omdat het levensgevaarlijk is om aan het systeem te knoeien terwijl het onder druk staat, maar ook omdat het weg laten lekken van het gas een milieudelict is. R32 (difluormethaan), een veelvoorkomend modern koudemiddel, is een 675x zo potente bloeikasgas als CO2. Als jij een beetje aircosysteem hebt zit daar vaak zo'n 800 gram van dit spul in. Dus je laat even broeikasgassen voor 5400 kilometer aan wegverkeer in één keer los. Dat valt misschien nog te bagatelliseren, maar de boetes voor milieudelicten zoals deze lopen in de tonnen.

Maar je moet dit ook gewoon voor jezelf willen. Een aircosysteem met R32 werkt tussen de 5 en de 15 bar. R32 dat opeens van 5 bar naar atmosferische druk terugvalt koelt razendsnel af tot -52 graden celsius en als je even niet oplet heb je daarmee een ontzettend lelijke vrieswond te pakken. Het kan ook nooit veel kosten zo'n operatie en laat het een paar geeltjes kosten, dan ben je in ieder geval zeker dat je geen boete riskeert ter waarde van je huis en dat je desnoods de slangen gewoon kan doorsnijden als het niet wilt lukken met het verwijderen. ;)

En dan heb ik het beperkt tot de risico's van R32, een vrij modern en relatief veilig en schadeloos gas. Oudere installaties zullen veelal gevuld zijn met veel minder leuke gassen, zoals R410A (mix van R22 en R125) met een GWP van 2066, of nog een hele lijst aan andere mogelijke koudemiddelen die nog veel minder leuk zijn ivm ozongevaar of brandbaarheid. Die zal je niet snel tegenkomen maar je weet 't nooit...

naarden 4ever wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:30 (11%)

• harm12nl
Iemand nog tips voor het voorboren van gaten vlak naast een centraaldoos? Ik wil een plafondventilator met licht vastzetten. Ben alleen wat huiverig om dat er flink wat draden in de centraaldoos zitten (nieuwbouwwoning). Er moeten flinke bouten in.

Ik dacht zelf even te kijken te kijken welke kanten de draden op lopen en dan voorzichtig boren...

©2004

• wmeester
Jelte,89 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:00:
[...]

Je zult toch iets moeten bedenken hoe je de boei gaat monteren, als je je liggers verdeeld en dus niet op de hoeken een ligger plaatst, kun je je boei niet vastschroeven.

Een ligger 5x15cm met een hoh van 60cm of minder is prima om op te lopen (in acht nemende dat je deze over de korte overspanning plaatst)

Heb je toevallig een schets met wat je voor ogen hebt?
Ik ben bijzonder slecht in sketchup maar heb mijn ideeen een beetje gepikt van https://www.tuinafscheiding.nl/douglas-overkapping-maken/

Zoiets maar dan
-zonder paal in het midden
-De hoekpalen iets naar binnen toe (40-50 cm)
-De ringbalk op de korte kanten op dezelfde manier maken, hij ligt dan op de ringbalk van de lange zijde.
-De gordingen 5x15. Om niet te hoog uit te komen tussen de ringbalk monteren met lange schroeven. (minstens 10 cm in de gording)

wmeester wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:32 (15%)

• naarden 4ever
harm12nl schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:27:
Iemand nog tips voor het voorboren van gaten vlak naast een centraaldoos? Ik wil een plafondventilator met licht vastzetten. Ben alleen wat huiverig om dat er flink wat draden in de centraaldoos zitten (nieuwbouwwoning). Er moeten flinke bouten in.

Ik dacht zelf even te kijken te kijken welke kanten de draden op lopen en dan voorzichtig boren...
Als je weet waar de centraaldoos zit, weet je toch waar je niet moet boren?

Zo'n ventilator zou ik toch zeker met houtdraadbouten vastzetten in een plafondbalk. Voorboren net onder de hartdiameter van de bout met een houtboortje.

Als er fase langsloopt, kan je een contactloze spanningszoeker gebruiken om te kijken waar de draad loopt. Deze detecteren vaak al wel (misschien wat zwakjes) vanaf een kleine twee centimeter. Als de draden een beetje laag langs het plafond lopen moet je zo kunnen vinden waar de draden lopen.

naarden 4ever wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:33 (17%)

• whitedrag152
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:05

Ligt er aan wat voor centraaldoos je hebt. Als je zoiets hebt kan je waarschijnlijk wel in de hoeken boren/schroeven.

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

wmeester schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:28:
[...]

Ik ben bijzonder slecht in sketchup maar heb mijn ideeen een beetje gepikt van https://www.tuinafscheiding.nl/douglas-overkapping-maken/

[Afbeelding: Veranda inspiratie1]

Zoiets maar dan
-zonder paal in het midden
-De hoekpalen iets naar binnen toe (40-50 cm)
-De ringbalk op de korte kanten op dezelfde manier maken, hij ligt dan op de ringbalk van de lange zijde.
-De gordingen 5x15. Om niet te hoog uit te komen tussen de ringbalk monteren met lange schroeven. (minstens 10 cm in de gording)
a. kan,
b. wat wil je daarmee precies creëren? Als je het dak wel zo groot maakt, creëer je dus wel een oversteek. Maak dan je overkapping 80cm kleiner...
c. Op welke manier? met die halfhout verbinding?
d. Dat had ik niet gedaan, Je hebt dan alleen maar houvast van de schroef, en aan de voorzijde zie je de schroeven zitten. Beter is om de ringbalk in te kepen en daar de gording/ligger in te laten vallen. Of werken met een schoen waar de gording invalt...

Revive the guild!

• Ossi
naarden 4ever schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:32:
[...]

Zo'n ventilator zou ik toch zeker met houtdraadbouten vastzetten in een plafondbalk. Voorboren net onder de hartdiameter van de bout met een houtboortje.

Als er fase langsloopt, kan je een contactloze spanningszoeker gebruiken om te kijken waar de draad loopt. Deze detecteren vaak al wel (misschien wat zwakjes) vanaf een kleine twee centimeter. Als de draden een beetje laag langs het plafond lopen moet je zo kunnen vinden waar de draden lopen.
Waar lees jij dat het om hout gaat? :)

• wmeester
Jelte,89 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:42:
[...]

a. kan,
b. wat wil je daarmee precies creëren? Als je het dak wel zo groot maakt, creëer je dus wel een oversteek. Maak dan je overkapping 80cm kleiner...
c. Op welke manier? met die halfhout verbinding?
d. Dat had ik niet gedaan, Je hebt dan alleen maar houvast van de schroef, en aan de voorzijde zie je de schroeven zitten. Beter is om de ringbalk in te kepen en daar de gording/ligger in te laten vallen. Of werken met een schoen waar de gording invalt...
b: de lange zijde is 500 cm. Als ik de paal/staander 50 cm naar binnen plaats is de overspanning ineens nog maar 400 cm. -> ik zou liever de overspanning met een 15x15 cm ringbalk willen maken vandaar.

500 cm overspanning -> 20x20 cm ringbalk
400 cm overspanning -> 15x15 cm ringbalk

c: ja
d; inkepen; ik ben bang dat ik de ringbalk dan teveel verzwak.
schoen: dan ben je alsnog afhankelijk van schroeven in je ringbalk maar wel meer verdeeld.

• naarden 4ever
Ossi schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:51:
[...]

*knipt met de vingers* goed punt. :P Waar wil je het dan in boren?

• Ossi
naarden 4ever schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:52:
[...]

*knipt met de vingers* goed punt. :P Waar wil je het dan in boren?
Geen idee eigenlijk, @harm12nl kom er maar in :+
Maar het vermoeden is, aangezien het nieuwbouw is, dat het om beton gaat.

• WSL036
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:17
Reinier schreef op donderdag 12 september 2019 @ 04:21:
[...]

Ik denk wellicht te simpel, maar waarom zou het met dit https://www.ventilatiesho...ding-sok-spirobuis-125mm/ en dit https://www.ventilatiesho...obuis-125mm-lengte-750mm/ niet werken? Wel even op lengte slijpen :)
Je hebt gelijk. Heb een paar keer in de bouwmarkt gestaan op zoek naar deze verbindingsstukken, maar die hebben ze nooit de goede maat. Thanks!
Alsjemenou schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:16:
[...]

Als toevoeging bij @Reinier zou je een flexibele luchtbuis kunnen doen welke je op maat maakt: https://www.gamma.nl/asso...25-mm-1-5-meter/p/B477915

Je kan het slijpen of doen met een blikschaar mits de buis niet te dik is.
Hier heb ik aan gedacht, maar bevestiging hiervan is minder makkelijk dan met bovenstaande spirobuis.

• Goudvis
WSL036 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:09:
[...]

Je hebt gelijk. Heb een paar keer in de bouwmarkt gestaan op zoek naar deze verbindingsstukken, maar die hebben ze nooit de goede maat. Thanks!

[...]

Hier heb ik aan gedacht, maar bevestiging hiervan is minder makkelijk dan met bovenstaande spirobuis.
Flexibele buis is de kortste klap die het meest luchtweerstand oplevert. Als je voor spiro kunt gaan, doen! Onze MV hangt op de voorzolder en gaat naar buiten met een flex-buis. Herrie dat dat maakt. ;(

• harm12nl
naarden 4ever schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:32:
[...]

whitedrag152 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:41:
[...]

Ligt er aan wat voor centraaldoos je hebt. Als je zoiets hebt kan je waarschijnlijk wel in de hoeken boren/schroeven.
Ossi schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:51:
[...]

Ossi schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:00:
[...]

Geen idee eigenlijk, @harm12nl kom er maar in :+
Maar het vermoeden is, aangezien het nieuwbouw is, dat het om beton gaat.
Haha excuus, ik ben niet helemaal duidelijk geweest :)

Het gaat inderdaad om kanaalplaten (beton). Ik moet aan 2 kanten vlak naast de centraaldoos boren in het beton. Door even in de doos te kijken welke kanten de de draden oplopen hoop ik redelijk veilig te kunnen boren en de leidingen te ontwijken. Gezien het nogal een 'spannend' (jaja woordspelling 8) ) klusje is dacht ik voor de zekerheid hier even horen of iemand er meer ervaring mee heeft en wellicht nog tips welke ik over het hoofd zie. :)

Ik verwacht zelf dat mijn beschreven manier de enige manier is eigenlijk.

©2004

• naarden 4ever
harm12nl schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

Het gaat inderdaad om kanaalplaten (beton). Ik moet aan 2 kanten vlak naast de centraaldoos boren in het beton. Door even in de doos te kijken welke kanten de de draden oplopen hoop ik redelijk veilig te kunnen boren en de leidingen te ontwijken. Gezien het nogal een 'spannend' (jaja woordspelling 8) ) klusje is dacht ik voor de zekerheid hier even horen of iemand er meer ervaring mee heeft en wellicht nog tips welke ik over het hoofd zie. :)

In een nieuwbouwhuis zal de elektra vanuit de centraaldoos in een PVC-pijpje lopen dus zo snel zal je dat niet per ongeluk slopen als je voorzichtig doet. Heel veel meer dan voorzichtig doen met de informatie die je hebt kan je inderdaad niet doen ;)

Hoe was je van plan de ventilator vast te maken in de kanaalplaat?

• Ossi
harm12nl schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:26:

Wat voor pluggen ga je gebruiken? Gewoon de klassieke pluggen met van die weerhaakjes heb ik ook geprobeerd voor exact dezelfde situatie, maar die drukte ik door het gat heen en was ik kwijt :P

Je moet van die pluggen gebruiken die zo'n prop vormen en voor het gat een verbreding hebben, zodat je ze niet het gat in kan duwen.
Zoiets dus:

Deze werken niet:

Ossi wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:30 (6%)

• wmeester

De draden gaan er naar mijn weten meestal aan de bovenkant uit / bovenkant-doos uit.
Volgens mij is zo'n doos 70-80 mm diep ofzo, voordat je daar inzit duur wel even.

• harm12nl
naarden 4ever schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:29:
[...]

In een nieuwbouwhuis zal de elektra vanuit de centraaldoos in een PVC-pijpje lopen dus zo snel zal je dat niet per ongeluk slopen als je voorzichtig doet. Heel veel meer dan voorzichtig doen met de informatie die je hebt kan je inderdaad niet doen ;)

Hoe was je van plan de ventilator vast te maken in de kanaalplaat?
Ik hoopte eigenlijk net naast een kanaal te zitten en met reguliere pluggen vast te zetten maar aangezien @Ossi onderstaande zegt ga ik toch voor die oplossing:
Ossi schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:29:
[...]

Wat voor pluggen ga je gebruiken? Gewoon de klassieke pluggen met van die weerhaakjes heb ik ook geprobeerd voor exact dezelfde situatie, maar die drukte ik door het gat heen en was ik kwijt :P

Je moet van die pluggen gebruiken die zo'n prop vormen en voor het gat een verbreding hebben, zodat je ze niet het gat in kan duwen.
Zoiets dus: [Afbeelding]

Deze werken niet:
[Afbeelding]
wmeester schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:29:
[...]

De draden gaan er naar mijn weten meestal aan de bovenkant uit / bovenkant-doos uit.
Volgens mij is zo'n doos 70-80 mm diep ofzo, voordat je daar inzit duur wel even.
Dit dacht ik dus ook dus ik verwacht wel dat het goed gaat komen als ik het rustig en weloverwogen doe (niet mijn sterkste punten :+ ).

Heren bedankt voor het meedenken! Ben blij dat ik het hier nog even geventileerd (jaja woordspeling nummer 2 :9) heb. Ik heb er nu vertrouwen in dat het goed gaat komen! d:)b Super bedankt!

©2004

• naarden 4ever
harm12nl schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:39:

Ik hoopte eigenlijk net naast een kanaal te zitten en met reguliere pluggen vast te zetten maar aangezien @Ossi onderstaande zegt ga ik toch voor die oplossing:
Ik weet niet hoeveel vlees je aan dat kanaalplaat hebt en hoe zwaar de ventilator is (plus dat ik ook van mezelf weet dat ik een behoorlijke angsthaas ben voor loslatende muurbevestigingen :P), maar ik zou niet graag zo'n ventilator op m'n knar ontvangen.

Fischer heeft hele mooie "Kanaalplaatankers" voor verticale, zwaardere bevestigingen in kanaalplaat:
https://www.fischer.nl/nl...kers/kanaalplaatanker-fhy

Scheelt ook want er loopt geen draad in het beton, dus zodra je door bent met je boor ben je ook ver genoeg om dit anker te kunnen aanbrengen. Twee M6 bouten en die ventilator zit beter vast dan de tussenwanden in je huis ;)

naarden 4ever wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:52 (13%)

• harm12nl
naarden 4ever schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:50:
[...]

Ik weet niet hoeveel vlees je aan dat kanaalplaat hebt en hoe zwaar de ventilator is (plus dat ik ook van mezelf weet dat ik een behoorlijke angsthaas ben voor loslatende muurbevestigingen :P), maar ik zou niet graag zo'n ventilator op m'n knar ontvangen.

Fischer heeft hele mooie "Kanaalplaatankers" voor verticale, zwaardere bevestigingen in kanaalplaat:

Scheelt ook want er loopt geen draad in het beton, dus zodra je door bent met je boor ben je ook ver genoeg om dit anker te kunnen aanbrengen. Twee M6 bouten en die ventilator zit beter vast dan de tussenwanden in je huis ;)
Haha die vrees heb ik ook altijd inderdaad. De ventilator is 5kg volgens mij en als hij op snelheid draad gaat het om max 30kg dus ik denk dat dit een verstandige oplossing is. Thx!! d:)b

@naarden 4ever dit is toch hetzelfde principe: https://www.karwei.nl/ass...lsanker-2-stuks/p/B527229 ?

harm12nl wijzigde deze reactie 12-09-2019 14:35 (6%)

©2004

• vso

vso

raap voor zijn recht

naarden 4ever schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:50:
[...]

Ik heb in 2 huizen met slagpluggen de ventilator (ding zelf weegt 10kg) erin getikt .. werkt goed.

echter beter zeker dan onzeker :)

• FabianGTI
PaT schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:25:
[...]

Is helaas toch echt een vergunning voor nodig

Situatie:

Mijn huis is net omgedraaid, of beter gezegd, er zijn destijds nieuwere huizen om mijn huis heen gebouwd
Hierdoor is vanaf de weg gezien mijn tuin als eerste, en aan het einde van de tuin staat mijn huis

De tuin is zelf zo'n 20 x 10 meter (diepxbreed), met aan beide zijden nog een pad (recht van overpad)
De garage moet aan het einde van de oprit komen, zo'n 6 á 7 meter van de straat af gezien, maar daardoor zit hij volop in het zicht

Ik ben benieuwd naar de offertes, een paar duizend euro lijkt me wel tamelijk veel, voor enkel een bouwtekening en constructieberekening (zelfde bedrijf)
Voor een woonhuis met meerdere etages kan ik het nog begrijpen, maar zoals gezegd, ik ben benieuwd
Ontwerp hoeven ze ook niet te maken, ik weet nu al precies wat ik wil ;)
Jelte,89 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:28:
[...]
tekening zou ik gewoon maken in sketchup
Jammer genoeg heb ik nog steeds last van de 'slow selection bug', wat simpelweg niet meer op te lossen is
Daardoor is dat hele sketchup onbruikbaar geworden }:|

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

FabianGTI schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:16:
[...]

Is helaas toch echt een vergunning voor nodig

Situatie:

Mijn huis is net omgedraaid, of beter gezegd, er zijn destijds nieuwere huizen om mijn huis heen gebouwd
Hierdoor is vanaf de weg gezien mijn tuin als eerste, en aan het einde van de tuin staat mijn huis

De tuin is zelf zo'n 20 x 10 meter (diepxbreed), met aan beide zijden nog een pad (recht van overpad)
De garage moet aan het einde van de oprit komen, zo'n 6 á 7 meter van de straat af gezien, maar daardoor zit hij volop in het zicht

Ik ben benieuwd naar de offertes, een paar duizend euro lijkt me wel tamelijk veel, voor enkel een bouwtekening en constructieberekening (zelfde bedrijf)
Voor een woonhuis met meerdere etages kan ik het nog begrijpen, maar zoals gezegd, ik ben benieuwd
Ontwerp hoeven ze ook niet te maken, ik weet nu al precies wat ik wil ;)

[...]

Jammer genoeg heb ik nog steeds last van de 'slow selection bug', wat simpelweg niet meer op te lossen is
Daardoor is dat hele sketchup onbruikbaar geworden }:|
Ahh, voorerfgebied. Tsja, dan ben je snel klaar. Succes!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Ossi
harm12nl schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:26:
[...]

Haha die vrees heb ik ook altijd inderdaad. De ventilator is 5kg volgens mij en als hij op snelheid draad gaat het om max 30kg dus ik denk dat dit een verstandige oplossing is. Thx!! d:)b

@naarden 4ever dit is toch hetzelfde principe: https://www.karwei.nl/ass...lsanker-2-stuks/p/B527229 ?
Beetje overkill in mijn ogen, maar ik snap dat je er fijner bij slaapt. Hou er wel rekening mee dat je misschien vaker moet boren, want je weet niet waar de kanalen precies lopen.

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:03
Ossi schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:29:
[...]

Zoiets dus: [Afbeelding]

Deze werken niet:
[Afbeelding]
Jaaaa, pluggen met een kraag. Zonder kraag komt er hier het huis niet meer in.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• CappieL
  • Registratie: november 2006
Vitamine schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:00:
[...]

Jaaaa, pluggen met een kraag. Zonder kraag komt er hier het huis niet meer in.
Is die kraag daar voor? Laatst heb ik die kraag er juist afgesneden omdat ik hetgeen ik wilde ophangen niet flush tegen de muur hing.

PSN: Cappie85 (PS4)

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True