[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.031.967 views

• Handyman44
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-02-2020
Zelf onlangs ook een dergelijke radiator geplaatst.
Wat ik mis bij de installatie van genoemde radiator is dat bij het h-blok ingang warm water een kunstof buis is aangebracht welk het water bovenin de radiator brengt. De buis is onontbeerlijk voor de juiste warmwater toevoer.
Deze buis is verkrijgbaar o.a. bij Hornbach en Warmteservice.
Hoop je hiermee een passend antwoord gegeven te hebben.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:06
Aangezien we toch op tweakers zitten moet dit volgens mij ook wel hier kunnen.

Ik zou graag nieuwe gaatjes willen boren voor moederbord spacers in mijn behuizing. Metaalboortjes heb ik. Kan ik nu gewoon gaatjes boren in de maat van de spacers en deze daar in draaien, of zijn er nog tools waarmee ik eerst het schroefdraad kan aanbrengen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:18:

Ik zou graag nieuwe gaatjes willen boren voor moederbord spacers in mijn behuizing. Metaalboortjes heb ik. Kan ik nu gewoon gaatjes boren in de maat van de spacers en deze daar in draaien, of zijn er nog tools waarmee ik eerst het schroefdraad kan aanbrengen?
Nee, je moet wel tappen want je spacers zijn geen zelf tappers.

K to the KillaZ

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

KillaZ schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:25:
[...]

Nee, je moet wel tappen want je spacers zijn geen zelf tappers.
neuh je bent wel een halve tweaker he :)

@CurlyMo de gaatjes die jij bedoelt zijn "gepunched" hierdoor hebben ze wat meer schroefdraad oppervlak bij het tappen .. je kan met een center point het zelfde proberen te bereiken .. OF je zoekt gewoon een moertje bij je spacer(die kopere dingen toch:?) in de bouwmarkt .. en heel misschien een wasringetje oid .. maar het heeft weinig te houden ..

Andere oplossing is seconde lijm (eventueel baksoda toevoegen) die 2 samen schijnen plastic te evernaren (youtube zit vol met plastic repairs op deze wijze) om de spacer te fixeren.. zou het schroefje niet te vast doen

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 12-09-2019 19:40 ]

Tja vanalles

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-07 16:17
CappieL schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:15:
[...]

Is die kraag daar voor? Laatst heb ik die kraag er juist afgesneden omdat ik hetgeen ik wilde ophangen niet flush tegen de muur hing.
Klopt, die zijn ervoor zodat je de plug niet ín je gat duwt :P. Heb zelf eigenlijk nooit problemen gehad met dingen flushen.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Die moertjes zijn M2.5, die ga je in de bouwmarkt niet vinden.

Tijdje geleden op aliexpress heb ik messing spacers met stalen moertjes gekocht, kost geen drol... wel even 2 weken wachten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• KillaZ
  • Nu online
vso schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:38:
[...]

neuh je bent wel een halve tweaker he :)

@CurlyMo de gaatjes die jij bedoelt zijn "gepunched" hierdoor hebben ze wat meer schroefdraad oppervlak bij het tappen .. je kan met een center point het zelfde proberen te bereiken .. OF je zoekt gewoon een moertje bij je spacer(die kopere dingen toch:?) in de bouwmarkt .. en heel misschien een wasringetje oid .. maar het heeft weinig te houden ..

Andere oplossing is seconde lijm (eventueel baksoda toevoegen) die 2 samen schijnen plastic te evernaren (youtube zit vol met plastic repairs op deze wijze) om de spacer te fixeren.. zou het schroefje niet te vast doen
Huh? Hoe is het zelf tappen van je MB gaten geen tweakers oplossing :?

K to the KillaZ

• CurlyMo
LED-Maniak schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:41:
Tijdje geleden op aliexpress heb ik messing spacers met stalen moertjes gekocht, kost geen drol... wel even 2 weken wachten.
Linkjes?

• LED-Maniak

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo

• LED-Maniak
CurlyMo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:08:
[...]

Alles staat en valt dus bij de juiste zoekterm :)
Daarom het algemene linkje. :) De advertentie waar ik had gekocht deed het niet meer.

Prima spul trouwens, heb voor 50 stuks 1.17 betaald. Ze hebben ook mooie kunststof versies.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:16:
[...]

Is helaas toch echt een vergunning voor nodig

Situatie:

Mijn huis is net omgedraaid, of beter gezegd, er zijn destijds nieuwere huizen om mijn huis heen gebouwd
Hierdoor is vanaf de weg gezien mijn tuin als eerste, en aan het einde van de tuin staat mijn huis

De tuin is zelf zo'n 20 x 10 meter (diepxbreed), met aan beide zijden nog een pad (recht van overpad)
De garage moet aan het einde van de oprit komen, zo'n 6 á 7 meter van de straat af gezien, maar daardoor zit hij volop in het zicht

Ik ben benieuwd naar de offertes, een paar duizend euro lijkt me wel tamelijk veel, voor enkel een bouwtekening en constructieberekening (zelfde bedrijf)
Voor een woonhuis met meerdere etages kan ik het nog begrijpen, maar zoals gezegd, ik ben benieuwd
Ontwerp hoeven ze ook niet te maken, ik weet nu al precies wat ik wil ;)

[...]

Jammer genoeg heb ik nog steeds last van de 'slow selection bug', wat simpelweg niet meer op te lossen is
Daardoor is dat hele sketchup onbruikbaar geworden }:|
Als er recht van overpad is, dan is er toch geen sprake van openbaar gebied?

Heb je omgevingsloket.nl al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
LED-Maniak schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:16:
[...]

Daarom het algemene linkje. :) De advertentie waar ik had gekocht deed het niet meer.

Prima spul trouwens, heb voor 50 stuks 1.17 betaald. Ze hebben ook mooie kunststof versies.
Mocht je niet persee M2,5 nodig hebben en je kan met M3 ook af:

https://www.tinytronics.n...totyping/montagemateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jeka schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:47:
[...]

Haha die vraag heb ik ook weleens gesteld in dit topic maar nog nooit zo vroeg :)
Ik lees alvast mee ;)

Hier alvast wat ideeën:
- bench dogs cookies
- Pica diepgatmarkeerpotlood.
- gehoorbescherming
- veiligheidsbril
Die gehoorbeschermers in die prijscategorie heb je geen fluit aan. Doe er vijf euro bij en je hebt een Peltor Optime III bij de Conrad.

Maar die Tieflochmarker is een mooi idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:37
Een hulsanker is volgens mij een andere bewoording voor een keilbout. Dat is qua werking hetzelfde principe, maar een kanaalplaatanker heeft als voordeel dat het uiteinde verbreed is en dat je dus niet per ongeluk je keilbout de kanaalplaat inslaat met je hamer. Hetzelfde waarom je dus (zoals @Ossi al zei) een plug moet pakken die een prop vormt en met een verbreding voor de opening zodat je ‘m niet doorslaat, om diezelfde reden gebruik je een kanaalplaatanker ipv een keilbout. Spreid wat meer, sla je niet door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
CurlyMo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:18:

Ik heb ooit in mijn casemod gebruik gemaakt van een soort popnagels waar al draad in zat. Kan even niet meer op de naam komen maar die waren ideaal voor het moederbord! Vaak zijn het wel metrische busjes ipv het amerikaans draad wat je normaal voor je moederbordschroeven gebruikt dus je moet wel 10 nieuwe metrische schroefjes halen (of de schroefjes die je altijd overhoudt van de ODD’s en HDD’s daarvoor gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Gisteren zijn er bij ons op zolder 3 Velux dakramen geplaatst (GPU SK06). Nu ben ik aan het kijken voor verduisterende rolgordijnen en kom ik naast de Velux rolgordijnen veel andere websites tegen die ook rolgordijnen hebben die passen in deze ramen. Iemand ervaring met andere merken naast Velux? Uiteraard is prijs / kwaliteit wel belangrijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V6G60NBlUxYMqMwKHkatMMpH/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 14:59
LichtBruisend schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:28:
Gisteren zijn er bij ons op zolder 3 Velux dakramen geplaatst (GPU SK06). Nu ben ik aan het kijken voor verduisterende rolgordijnen en kom ik naast de Velux rolgordijnen veel andere websites tegen die ook rolgordijnen hebben die passen in deze ramen. Iemand ervaring met andere merken naast Velux? Uiteraard is prijs / kwaliteit wel belangrijk!

[Afbeelding]
Ervaring met die van Karwei. Ellende...
Spacers die niet meer glijden. Doek dat gaat rimpelen omdat hij niet meer lekker glijdt. Blij dat ik geen dakramen meer heb :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Lekker Velux nemen. De rest sluit net iets minder af en de kwaliteit is ook minder.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ik ga een sauna plaatsen op een slaapkamer met laminaat.

Het is een panelen sauna, echter zonder vloer. Hier wil ik een voordelige optie voor hebben.

Zelf zat ik te denken aan iets van een OSB onderplaat, daarop een afwerking die ik kan dweilen en daar dan de 4 balken tbv de panelen op vast zetten.
Zo staat de sauna 'los' van de vloer.

Is dat een goed idee?

Ondergrond:
- OSB
- Betonplex
- Iets anders?

Mbt afwerking:
- Vinyl (tegen welke temperatuur kan dit?)
- Tegels (met flexibele lijm rechstreeks op het hout?
- Epoxy vloer gieten
- Iets anders?

Wat denken jullie dat hiervan een goede optie is (liefst zo goedkoop mogelijk).

Bovenop de afwerking komt een houten looprooster, dus gaat me alleen om dweilbaarheid en dat het niet gaat smelten natuurlijk. (Al zal de sauna vloer niet extreem heet worden vermoed ik). Ik zal niet rechtstreeks met mn voeten op de vloer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:39
Ossi schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:35:
[...]

Beetje overkill in mijn ogen, maar ik snap dat je er fijner bij slaapt. Hou er wel rekening mee dat je misschien vaker moet boren, want je weet niet waar de kanalen precies lopen.
Ik las trouwens ook dat ze niet perse in het kanaal hoeven uit te komen, ze klemmen zich dan tegen de zijkant :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:48
Iemand tips voor rails die ik aan zijkanten van een kast kan bevestigen om de planken te kunnen verstellen? Alternatief is veel gaatjes boren zoals je in Ikea kasten ed ziet. Ik ken de schappendragers wel die aan de wand moeten maar dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-07 14:15
JBplap schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:40:

Het is een panelen sauna, echter zonder vloer. Hier wil ik een voordelige optie voor hebben.

Zelf zat ik te denken aan iets van een OSB onderplaat, daarop een afwerking die ik kan dweilen en daar dan de 4 balken tbv de panelen op vast zetten.

Is dat een goed idee?

Ondergrond:
- OSB
- Betonplex
- Iets anders?

Mbt afwerking:
- Epoxy vloer gieten
- Iets anders?

Bovenop de afwerking komt een houten looprooster, dus gaat me alleen om dweilbaarheid en dat het niet gaat smelten natuurlijk. (Al zal de sauna vloer niet extreem heet worden vermoed ik). Ik zal niet rechtstreeks met mn voeten op de vloer lopen.
Tegels lijken me een goede optie maar ik zou het sowieso niet op OSB/multiplex doen, zeker niet in een vochtige, warme ruimte. Als dat gaat werken/kromtrekken onder invloed van vocht en warmte laten al je tegels los. Zó flexibel is die lijm nu ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Op korte termijn wil ik gaan beginnen aan het bouwen van mijn vide op zolder. Het idee is dat er aan beide muren strijkbalken worden gemonteerd van 70mm x 220mm.Ik lees dat vaak dat de beste optie om strijkbalken aan kalkzandsteen muren te monteren is om gebruik te maken van slagpluggen.
Aan de strijkbalk monteer ik vervolgens raveeldragers waar de balken in komen te liggen.

2 vragen:

1. Hoelang moeten de slagpluggen zijn om door de 70mm dikke balk te gaan en in de muur goed vast te zitten?
2. Ik lees dat je raveeldragers het best vast kan zetten met schroefnagels, en deze dus vast hameren. Welke lengte moet zo'n nagel zijn? Ik had zelf deze op het oog https://www.hornbach.nl/s...1-kg/3830306/artikel.html

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@LichtBruisend mijn 2 centjes
Ossi schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:34:
Ervaring met die van Karwei. Ellende...
mijn ervaring was dit met gamma (niet passend) medewerker die 0,0 ervaring had enzv kortom ellende. en retour

Ik heb nu Velux besteld, lees eerst de instructies(uit de doos) ff door dan komt alles goed.
daarnaast Nummer 1 is pielen maar daarna kan je nummer 2 + 3 als een malle doen.. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Sander B schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:51:
[...]

Tegels lijken me een goede optie maar ik zou het sowieso niet op OSB/multiplex doen, zeker niet in een vochtige, warme ruimte. Als dat gaat werken/kromtrekken onder invloed van vocht en warmte laten al je tegels los. Zó flexibel is die lijm nu ook weer niet ;)
Wat zou je dan als ondergrond doen?

Ik snap dat tegels op de kale betonvloer de beste optie zou zijn, maar ik wil de sauna demontabel houden.
En dus los hebben staan van de laminaat vloer (die ik niet wil weghalen).

Zouden de tegels ook niet voorkomen dat de onderliggende plaat nat gaat worden?

Mijn ideeën kwamen trouwens hier vandaan:
Een geisoleerde saunavloer is een optiepakket bestaande uit een drukgeimprigneerde bak-constructie, voorzien van 60 mm glaswolisolatie. Bedekt met watervaste OSB-platen en afgewerkt met een stijlvolle antislip lattage.
https://www.chaletcenter....soleerde-sauna-vloer.html
If you happen to have vinyl tiles in your sauna, they can also withstand the heat and humidity. Although they are cheaper initially, they are not as durable. You will need to replace vinyl more often than ceramic tiles.
https://www.doityourself....aterial-for-a-sauna-floor

Maar veel meer bronnen kon ik helaas nog niet vinden, vandaar de vraag hier :)

[ Voor 35% gewijzigd door JBplap op 13-09-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter

Is dat een goed idee?

Ondergrond:
- OSB
- Betonplex
- Iets anders?

Mbt afwerking:
- Epoxy vloer gieten
- Iets anders?

Dichte douchbak? geen idee of ze er zijn eigenlijk.
Anders zou ik gaan voor een houten plaat en daarop een wedi plaat, en dan tegels.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 15:10
Wooldoor schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:04:
Op korte termijn wil ik gaan beginnen aan het bouwen van mijn vide op zolder. Het idee is dat er aan beide muren strijkbalken worden gemonteerd van 70mm x 220mm.Ik lees dat vaak dat de beste optie om strijkbalken aan kalkzandsteen muren te monteren is om gebruik te maken van slagpluggen.
Aan de strijkbalk monteer ik vervolgens raveeldragers waar de balken in komen te liggen.

2 vragen:

1. Hoelang moeten de slagpluggen zijn om door de 70mm dikke balk te gaan en in de muur goed vast te zitten?
2. Ik lees dat je raveeldragers het best vast kan zetten met schroefnagels, en deze dus vast hameren. Welke lengte moet zo'n nagel zijn? Ik had zelf deze op het oog https://www.hornbach.nl/s...1-kg/3830306/artikel.html
Ik zou me niet zo druk maken over de diepte omdat de pluggen/schroeven eigenlijk alleen op afschuiving worden belast.
60-80mm is een mooie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 17:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LichtBruisend schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:28:

[Afbeelding]
Ik heb voor onze Fakro spul van Bloc. Is Engels iirc. Kwaliteit is prima voor zover ik kan nagaan. Springt wel eens een plastic geleidertje af maar dat zit er ook zo weer op. En montage is een eitje.
Wordt ook via Bol geleverd: https://www.bol.com/nl/v/...?offerId=1001029972338222

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

2 vragen:

Als je met strijkbalk die balk die horizontaal tegen de muur word geschroeft bedoelt :? (zal wel)
dan zou ik verticaal 2 of 3 balken tegen de muur schroeven zodat het gewicht niet 100% op de schroeven in de muur word gezet maar ook op de balken..

Stel dat een schroef door de strijkbalk , 25Kg kan dragen en je doet 8 schroeven aan beide kanten dan zit je op een max last van (8x25kg=)200kg(links) + 200Kg(rechts) nu ja met jou op vide zeg 100kg en wat doosjes .. zit je wel snel er overheen .. zeker als je springt / zware dozen laat vallen ..

vandaar de verticale balken :) en dan zijn de schroeven meer nodig om het "tegen de muur" te drukken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
einz schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:47:
Iemand tips voor rails die ik aan zijkanten van een kast kan bevestigen om de planken te kunnen verstellen? Alternatief is veel gaatjes boren zoals je in Ikea kasten ed ziet. Ik ken de schappendragers wel die aan de wand moeten maar dat is geen optie.
Keeplat met woutermannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

vso schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:35:
[...]

Als je met strijkbalk die balk die horizontaal tegen de muur word geschroeft bedoelt :? (zal wel)
dan zou ik verticaal 2 of 3 balken tegen de muur schroeven zodat het gewicht niet 100% op de schroeven in de muur word gezet maar ook op de balken..

Stel dat een schroef door de strijkbalk , 25Kg kan dragen en je doet 8 schroeven aan beide kanten dan zit je op een max last van (8x25kg=)200kg(links) + 200Kg(rechts) nu ja met jou op vide zeg 100kg en wat doosjes .. zit je wel snel er overheen .. zeker als je springt / zware dozen laat vallen ..

vandaar de verticale balken :) en dan zijn de schroeven meer nodig om het "tegen de muur" te drukken.
Die schroeven kunnen wel wat meer hebben dan 25 kg...

Zie https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/constructie-kozijnpluggen/constructie-kozijnplug-sxrl/constructieplug-sxrl-met-schroef-met-verzonken-kop/522701-sxrl-10-x-140-t, 10x140 mm, deze kan een afschuiflast aan van 600 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

600kg in (geperforeerde)Zandsteen ? met een HoH maat van 85/70mm ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online

2 vragen:

Volgens mij is dat geen strijkbalk, is dat niet de 1e balk 50 mm van de evenredige muur vandaan?

Hoe dan ook, een vide met elke 30 cm een slagplug in je ligger zou voldoende moeten zijn, mits je slagpluggen uiteraard goed plaatst. Je zou nog kunnen overwegen om de oplossing van VSO mee te nemen zodat je constructie steviger is of aan de slag gaan met raveel dragers voor de liggers.

Slagpluggen dienen veelal minimaal 60 mm in de muur bevestigd te worden, met een 70 balk zit je al snel op 130 minimaal.

De raveeldragers moeten volledig opgevuld worden met nagels om aan de sterkte te kunnen voldoen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:04

Is dat een goed idee?

Ondergrond:
- OSB
- Betonplex
- Iets anders?

Mbt afwerking:
- Epoxy vloer gieten
- Iets anders?

Tegels op multiplex (of desnoods betonplex).
De tegels en voeg zouden de onderkant waterdicht moeten houden.
Multiplex zal weinig uitzetten/krimpen omdat het meerdere lagen 90° gedraaid verlijmd is en betonplex is nog net iets resistenter tegen vocht dan 'kaal' multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KillaZ schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:59:
[...]

Volgens mij is dat geen strijkbalk, is dat niet de 1e balk 50 mm van de evenredige muur vandaan?

Hoe dan ook, een vide met elke 30 cm een slagplug in je ligger zou voldoende moeten zijn, mits je slagpluggen uiteraard goed plaatst. Je zou nog kunnen overwegen om de oplossing van VSO mee te nemen zodat je constructie steviger is of aan de slag gaan met raveel dragers voor de liggers.

Slagpluggen dienen veelal minimaal 60 mm in de muur bevestigd te worden, met een 70 balk zit je al snel op 130 minimaal.

De raveeldragers moeten volledig opgevuld worden met nagels om aan de sterkte te kunnen voldoen.
ps niet mijn oplossing maar vriend(en) hebben dit zo gebouwd omdat de schroeven in de muur niet "vertrouwd" werden ..

(aanvulling op mijn verhaal)
Maar als ik zo een vliering zou doen, liever dat een olifant of 2 eroverheen kan banjeren je weet nooit wat een gek op de vliering/zolder neer donderd .. en over 2 a 3 jaar ben je vergeten dat het gewicht bv max 400kg zou zijn .. en dan leg je er even de complete home-trainer roei installatie neer.. . en dan zie je de Vliering vallen ... hmmm ;w nee dat is niet mijn "wens"

Dus vandaar ook +10 voor @KillaZ opmerking :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

vso schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:57:
[...]

600kg in (geperforeerde)Zandsteen ? met een HoH maat van 85/70mm ?
Ik heb het over de schroef zelf, niet over het materiaal waarin bevestigd wordt. Zie de tabellen van Fischer. 600 kg is de maximale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

joerivds schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:06:
[...]

Ik heb het over de schroef zelf, niet over het materiaal waarin bevestigd wordt. Zie de tabellen van Fischer. 600 kg is de maximale belasting.
Dat is dan well weer jammer .. zat net ff de (belastings)PDF(engels) te bekijken en tja .. dan moet ik er rustiger voor gaan zitten c.q omrekenen ..

tja 600kg bij een gewapend beton of in gipsmuur lijkt me toch wel iets waar je even een referentie kader wilt hebben .. of niet ? en zoals ik al zei dat is wel iets waar je ff voor moet gaan zitten om te begrijpen.

dus voortaan jou uitleg iets uitgebreider doen .. zodat we weten hoe en wat ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 13-09-2019 14:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Laatst online: 28-07 14:15
JBplap schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:09:
Zouden de tegels ook niet voorkomen dat de onderliggende plaat nat gaat worden?
Zou wel moeten, zolang je ervoor zorgt dat de waterdamp van je sauna niet ook aan de andere kant van de plaat komt :) Ik heb zelf problemen gehad met tegels lijmen op multiplex, die plaat was flink kromgetrokken maar ik weet niet zeker waarom. Misschien was de tegellijm te nat. Maar als je er een sauna op zet zit je ook nog met warmte, dus een isolatieplaat ertussen lijkt me een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:05:
[...]

ps niet mijn oplossing maar vriend(en) hebben dit zo gebouwd omdat de schroeven in de muur niet "vertrouwd" werden ..

(aanvulling op mijn verhaal)
Maar als ik zo een vliering zou doen, liever dat een olifant of 2 eroverheen kan banjeren je weet nooit wat een gek op de vliering/zolder neer donderd .. en over 2 a 3 jaar ben je vergeten dat het gewicht bv max 400kg zou zijn .. en dan leg je er even de complete home-trainer roei installatie neer.. . en dan zie je de Vliering vallen ... hmmm ;w nee dat is niet mijn "wens"

Dus vandaar ook +10 voor @KillaZ opmerking :)
70x220 met elke 30 cm een slagplug zou ik wel vertrouwen. Wat ik echter zelf zou doen is de houten liggers aan de muur weg laten en de balken rechtstreeks op de muur te bevestigen met balkdragers. Volgens mij heeft onze guru @Teijgetje ooit eens gemeld dat dat een stuk sterker is.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KillaZ schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:17:
[...]

70x220 met elke 30 cm een slagplug zou ik wel vertrouwen. Wat ik echter zelf zou doen is de houten liggers aan de muur weg laten en de balken rechtstreeks op de muur te bevestigen met balkdragers. Volgens mij heeft onze guru @Teijgetje ooit eens gemeld dat dat een stuk sterker is.
Teigertje guru :) .. hmm ;) iedereen heeft zijn sterke kanten :) Goed ik kan me een dergelijke discussie ook wel herrineren. De uitkomst alleen niet meer. GOT zoekfunctie ;)

Maar kan me ook voorstellen dat je niet v.d muur een gatenkaas wilt hebben, dan is dit wel een mooie oplossing.

Mijn vliering thuis heb ik het "geluk" dat de dakspanten/dragers over een breedte van 7m verdeeld zitten met een HoH van ongeveer 135 cm .. met hanenbalken (zeg ik het goed :?) ertussen .dus met raveel dragers was ik er vrij snel .. dus .. allen hebben we besloten om een HoH te doen van de balken van 40 cm oid .. en in per vak van 135x40 zeg maar nog 2 tussenbalken

Enige wat ik achteraf opnieuw zou doen.. en ook aanraad .naast de stevige constructie =
- bedenk verlichting, stopcontact(en) en ventilatie (koolmonoxide enzo)
- bouw "contstructie" met boren van gaten van elektra buizen enzo
- bouw het "plafond" (van de kamer eronder)
- isoleer de boel..
- bouw dan de vloer van de vide/vliering.(osb?)
- schuur de vloer glad als je die van hout doet ..

kortom het is het zeker waard een stappenplan + tekening te hebben.
en begin pas als je alles in huis hebt .. zodat je door kan stomen .. en het kost je best wel een weekend of meer.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:31:
[...]

Teigertje guru :) .. hmm ;) iedereen heeft zijn sterke kanten :) Goed ik kan me een dergelijke discussie ook wel herrineren. De uitkomst alleen niet meer. GOT zoekfunctie ;)

Maar kan me ook voorstellen dat je niet v.d muur een gatenkaas wilt hebben, dan is dit wel een mooie oplossing.

Mijn vliering thuis heb ik het "geluk" dat de dakspanten/dragers over een breedte van 7m verdeeld zitten met een HoH van ongeveer 135 cm .. met hanenbalken (zeg ik het goed :?) ertussen .dus met raveel dragers was ik er vrij snel .. dus .. allen hebben we besloten om een HoH te doen van de balken van 40 cm oid .. en in per vak van 135x40 zeg maar nog 2 tussenbalken

Enige wat ik achteraf opnieuw zou doen.. en ook aanraad .naast de stevige constructie =
- bedenk verlichting, stopcontact(en) en ventilatie (koolmonoxide enzo)
- bouw "contstructie" met boren van gaten van elektra buizen enzo
- bouw het "plafond" (van de kamer eronder)
- isoleer de boel..
- bouw dan de vloer van de vide/vliering.(osb?)
- schuur de vloer glad als je die van hout doet ..

kortom het is het zeker waard een stappenplan + tekening te hebben.
en begin pas als je alles in huis hebt .. zodat je door kan stomen .. en het kost je best wel een weekend of meer.
Tja, gatenkaas, afhankelijk van de balken die @Wooldoor gebruikt valt dat ook wel weer mee, per balkendrager heb je in theorie 2 houtdraadbouten nodig. Zet dat af tegen elke 30 cm een slagplug.

Begrijp ik het nou goed dat jij je vliering middels je trekplaten/hanenbalken op je dakconstructie heb bevestigd? Is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling voor veel van de dakconstructies in NL ;)

Wel even foto's showen als je klaar ben @Wooldoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 13-09-2019 14:41 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KillaZ schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:39:
[...]

Tja, gatenkaas, afhankelijk van de balken die @Wooldoor gebruikt valt dat ook wel weer mee, per balkendrager heb je in theorie 2 houtdraadbouten nodig. Zet dat af tegen elke 30 cm een slagplug.

Wel even foto's showen als je klaar ben @Wooldoor ;)
ja foto's :)
Begrijp ik het nou goed dat jij je vliering middels je trekplaten/hanenbalken op je dakconstructie heb bevestigd? Is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling voor veel van de dakconstructies in NL ;)
:Y constructeur zei dat het kan, de wijze dat we het gedaan hebben ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 13-09-2019 15:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:00
Volgens mij was het omgekeerd.
Eerst de balk tegen de muur op level en hoogte en daarna tussenbalken met balkdragers.
Als je elk gaatje volspijkert van de dragers dan heb je qua balkverbinding de sterkste optie.
Losse dragers op de muur is geen goed idee. Je muur wordt een gatenkaas met kans op (baksteen) breuk en je moet elke drager opnieuw uitlevellen.
/gurumode :*)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:53
nokiaan958GB schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:36:
[...]

Geen idee, ik heb de check al gedaan, en daar komt ook uit dat er een vergunning voor nodig is

Aankomende week komt een bouwtechnisch tekenaar langs voor een orienterend gesprek, daaruit zal ook wel het een en ander duidelijk worden

Zat me trouwens vandaag te bedenken dat de fundering graven ook nog een uitdaging wordt, de waterleiding van de buren (15 mm koper) ligt daar ook nog ergens, naja, mooie manier om ze aan de nieuwe leiding te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Teijgetje schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:00:
Eerst de balk tegen de muur op level en hoogte en daarna tussenbalken met balkdragers.
Als je elk gaatje volspijkert van de dragers dan heb je qua balkverbinding de sterkste optie.
Losse dragers op de muur is geen goed idee. Je muur wordt een gatenkaas met kans op (baksteen) breuk en je moet elke drager opnieuw uitlevellen.
Slagpluggen ftw :9

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nokiaan958GB schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:36:
[...]

Hij bouwt in het voorerfgebied, dat is nagenoeg altijd vergunningplichtig. Het recht van overpad heeft daar niets mee te maken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:00:
Dit. Niet op de man spelen

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 15-09-2019 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou @Kaasplank niet zo op de man. Waanideeën vind ik wel wat ver gaan. Ik heb zelf ook een kleine vliering deels aan mijn daar niet voor bedoelde dakspanten gehangen in mijn vorige woning. Vliering was bedoeld voor de kerstspullen en wintersportkleding enz. Allemaal relatief licht spul waarbij het vloerveld een overspanning had van hooguit een dikke meter en het aan de andere zijde werd afgedragen via een muur (en gemonteerd zoals @Teijgetje beschrijft).
Als mijn dak 2 dikke dakwerkers moet kunnen dragen, dan kan het ook zo'n vlierinkje dragen. Sindsdien heb ik dus een sticker op het raam 'max 1 dikke dakdekker op het dak. 8) Zonder gekheid, je moet niet je vliering volledig afhangen op je prefab sporenkap, dat gaat niet goed, maar er zijn echt wel situaties waarbij het prima kan.

Maar als het even kan, werk van (bouw)muur naar (bouw)muur.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Schuifdeur gemaakt in de keuken. Ik had nog een hele hop planken liggen, dus een schuifdeursysteem gekocht bij de Hornbach en een paar stukken glas bij een online winkel. En dan zagen, veel zagen. De vrouw had ergens een deur gezien met 3 raampjes, maar we konden deze nergens meer vinden. Dus dan maar zelf maken. Onze voordeur heeft ook 3 langwerpige ramen, maar dan gewoon recht-toe-recht-aan.

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-fdMVXd0EMn0/XXvt5vAEbvI/AAAAAAAAM-U/u-uXjwEvJVMMfbliV1zsT3INW_EGtQGcQCLcBGAsYHQ/s700/IMG_20190913_164733.jpg

Het is nog niet af. Naast de deur moet een kast komen waar de deur in schuift. Alleen zitten de lichtschakelaars dan in de weg. Ik wil deze dan verwijderen en in de kast inbouwen (de kabel loopt dan met een omweg naar de kast zodat de deur kan schuiven) Het plankje boven de deur is voor de katten (komt nog een gat in de muur zodat ze er doorheen kunnen, en om een koofje aan te maken zodat de rails niet meer in het zicht zit. Bovenkant kast moet dan even hoog worden als dit plankje.

/edit: Nog een klein vraagje, de deur is een beetje krom. Aan de onderkant staat ie aan 1 kant tegen de muur en aan de andere kant 1cm van de muur. Hoe krijg ik dat opgelost zodat de deur mooi recht is?

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 13-09-2019 21:55 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:31

wontcachme

You catch me? No you wont

FFFFUUUU

Mijn nieuwe bureau werkt niet mee vandaag... De 2x grondverf en 2x houtlak afgelopen dagen gingen goed. Netjes een strak blad. Vanmiddag de Glitsa Meubellak erop gedaan, krijg ik opeens lijkt het een sinasappelhuid en zie ik de aanzetplekken....

Hopelijk trekt het nog wat weg of kan ik het morgen een beetje vlak schuren voordat de 2e laag erop gaat.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54

Tarin

Just plain weird.

zonoskar schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:53:
[...]

[Afbeelding]

Het is nog niet af. Naast de deur moet een kast komen waar de deur in schuift. Alleen zitten de lichtschakelaars dan in de weg.
[...]
Nice, ziet er goed uit :). Aan zoiets zit ik ook te denken om de herrie (koffiezetapparaat) en heel af en toe geurtjes uit de woonkamer te houden, met hetzelfde probleem: 2 lichtschakelaars. Extra complicerende factor: een ervan is onderdeel van een 3-schakelaars-voor- een-lamp-constructie...

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:42
Tarin schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:58:
Extra complicerende factor: een ervan is onderdeel van een 3-schakelaars-voor- een-lamp-constructie...
Oh, een kruisschskeling. In het ergste geval moet je voor die schakelaar vier draden verlengen. Geen enorm issue toch?

Punctuality is the politeness of kings

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:06
Waarom zou dat extra complex zijn? Blijft een kwestie van schakelaar verplaatsen met de juiste bedrading. 😋

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-07 21:56
zonoskar schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:53:
/edit: Nog een klein vraagje, de deur is een beetje krom. Aan de onderkant staat ie aan 1 kant tegen de muur en aan de andere kant 1cm van de muur. Hoe krijg ik dat opgelost zodat de deur mooi recht is?
@zonoskar Wat je kunt proberen is een plat staf stalen profiel aan de onderkant bevestigen. Hout kan sterk zijn.. dus geen garantie dat dat recht blijft.

Je kan ook een "breadboard joint" zoals dit maken. Dat is wel de moeilijkste optie die ik kan bedenken en het veranderd uiterlijk van je deur..

• vso
  • Niet online

vso

tja...

* vso vraagt zich af of de "start" van deze vraag begon met hoeveel hoogte hij tussen nok en "vide" had.
PaT schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:38:
Nou @Kaasplank niet zo op de man. Waanideeën vind ik wel wat ver gaan. Ik heb zelf ook een kleine vliering deels aan mijn daar niet voor bedoelde dakspanten gehangen in mijn vorige woning. Vliering was bedoeld voor de kerstspullen en wintersportkleding enz. Allemaal relatief licht spul waarbij het vloerveld een overspanning had van hooguit een dikke meter en het aan de andere zijde werd afgedragen via een muur (en gemonteerd zoals @Teijgetje beschrijft).
Als mijn dak 2 dikke dakwerkers moet kunnen dragen, dan kan het ook zo'n vlierinkje dragen. Sindsdien heb ik dus een sticker op het raam 'max 1 dikke dakdekker op het dak. 8) Zonder gekheid, je moet niet je vliering volledig afhangen op je prefab sporenkap, dat gaat niet goed, maar er zijn echt wel situaties waarbij het prima kan.

Maar als het even kan, werk van (bouw)muur naar (bouw)muur.
Mijn vliering constructie is zoals @Teijgetje beschreven heeft, en is van bouwmuur tot bouwmuur & door een constructeur gekeurd & zijn commentaar was je zou er een heel team dakdekkers erop kunnen zetten. en 2 olifanten dus moet ik me aangesproken voelen ?

Als @Kaasplank leest (wellicht TLDR oid --> De steunbalken verticaal zoals ik eerder beschreef zijn niet mijn idee maar ze zijn geplaatst omdat op die locatie je met een hoogte van 220cm op de vide/vliering hebt en niet bouwmuur tot bouwmuur. En de bouwer wilde niet helemaal op de gebruikte slagpluggen vertrouwen.

@zonoskar als je de torsie :? er niet uit kan halen wellicht van die tocht borstels gebruiken, die je normaal onder de deur bevestigd ? zie je vaak bij dit soort deuren

Ik zou eerder een stalen balk proberen (teminste hoop dat je ruimte hebt tussen voor/achter kant.. ) die verbuigen minder

Tja vanalles

• Teijgetje
Alles hangt of valt met de bevestiging van de muurbalken.
Eigenlijk hangt het complete gewicht van vloer en belasting op de afschuifsterkte van de som van de bevestigingsdiameters.
Persoonlijk ben ik niet van de slagpluggen, meer van de M16 lijmankers, ik eindig altijd met eerst de plug er in slaan en dan pas de schroef en dan niet muurvast, maar de Hornbach heeft daar erg mooie zware kozijnpluggen van 10 mm voor die ik soms gebruik (natuurlijk ook per stuk te krijgen in de winkel).
Daarvan moet je ook de plug er eerst in slaan alleen dan de schroef schroeven.

Maar zodra de boel vast zit "hangt" alles op de afschuifsterkte van de diameters tesamen. Ongeacht hoe je bevestigd, schroeven/bouten komen nooit plotseling vanzelf uit de muur gedraaid.
Beter dus één teveel dan één te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:57:
Maar zodra de boel vast zit "hangt" alles op de afschuifsterkte van de diameters tesamen. Ongeacht hoe je bevestigd, schroeven/bouten komen nooit plotseling vanzelf uit de muur gedraaid.
Wat is jou idee dan over die verticale balken eronder? (tegen de muur) naar mijn idee zou je best de last kunnen verdelen over de schroeven in de muur en de balken, niet dat de schroeven direct uit de muur zullen komen maar je ontlast wel de neerwaartse druklast op die hoek. Volgens mij zijn er slagpluggen gebruikt van 10x80mm of 10x100mm maar dat weet ik dus niet (zeker) o en de muur is beton (denk ik)

In dit geval is het een oppervlak van ongeveer 5m(muur) x 2m(de kamer in) zolder is 5x5
gebruikte balken zijn denk 69mm x 44mm

Niet mijn bouw, ik vind bouwen leuk maar dit soort dingen .. niet mijn ding

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 15-09-2019 00:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Teijgetje schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:57:
Alles hangt of valt met de bevestiging van de muurbalken.
Eigenlijk hangt het complete gewicht van vloer en belasting op de afschuifsterkte van de som van de bevestigingsdiameters.
Persoonlijk ben ik niet van de slagpluggen, meer van de M16 lijmankers, ik eindig altijd met eerst de plug er in slaan en dan pas de schroef en dan niet muurvast, maar de Hornbach heeft daar erg mooie zware kozijnpluggen van 10 mm voor die ik soms gebruik (natuurlijk ook per stuk te krijgen in de winkel).
Daarvan moet je ook de plug er eerst in slaan alleen dan de schroef schroeven.

Ik ben ook beetje aan he5 kijken en kom uit op veiligheidsankers van Fischer om die muurbalken vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Laatst online: 30-10-2021
Ik ga van de week de slagpluggen halen van 10x120mm van Tox bij de Hornbach.
@Teijgetje Ik wist niet dat je van dat type eerst de plug erin moet slaan en vervolgens de schroef erin moet draaien.

@vso Aangezien er een voorzetwand tegen de muur onder de balk komt kan ik prima extra verticale ondersteuning bieden met wat balken.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@vso
Ik kan even de foto niet vinden.
In het algemeen;
Slagpluggen zijn voor gebruik in niet poreuze steen, in beton is dus prima en zit vast.
Als je de ophanging niet vertrouwd of als verticale steunbalken geen probleem zijn dan is dat natuurlijk een prima manier van ondersteunen. In dat geval wordt de last inderdaad gedragen door de schroeven en de balken samen,
Zitten de slagpluggen goed vast dan kan je als zekerheidje iets dunnere balkjes/dikke latten nemen als wanneer je het niet vertrouwd en dus balken neemt die op zich de last kunnen dragen.

Qua berekening tel je 1,2 x het vloergewicht en 1,5 x de maximale te verwachten vloerbelasting bij elkaar op om te weten hoe zwaar de bevestiging moet zijn, dan hou je rekening met de CCII veilgheidsklasse.

Qua staal/schroeven op afschuiving kan je volgens mij uitgaan van 20 N/mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:48
Tehh schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:39:
[...]

Keeplat met woutermannen.
Dat is een goede tip! Denk dat ik daarmee verder ga. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:23

ChillPascal

In the end...

Afgelopen jaar hebben wij onze garage verbouwd tot een bijkeuken. Het betreft een ruimte van ongeveer 2,7 x 10 meter. Nu de donkere dagen weer voor de deur staan erger ik mij weer aan de beperkte hoeveelheid daglicht. De voorzijde van de ruimte is voorzien van twee kleine ramen, welke onder zich onder de carport bevinden. De achterzijde is eveneens voorzien van twee kleine ramen onder een overkapping.

Al met al is kunstmatig licht al snel nodig, ook als het buiten voor ons gevoel nog erg ‘licht’ is.

Het idee was dus om in het midden van de ruimte een lichtkoepel van 50x50 cm aan te brengen. Dit was het plan, totdat ik diverse daglichtbuizen voorbij zag komen.

Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke buizen en de hoeveelheid licht dat deze geven vergeleken met een lichtkoepels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:40

Onbekend

...

ChillPascal schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:27:
Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke buizen en de hoeveelheid licht dat deze geven vergeleken met een lichtkoepels.
Zelf geen ervaring met buizen, maar het idee is dus dat de buizen aan de binnenkant reflecteren en het net lijkt alsof je direct zonlicht binnen laat. Het is afhankelijk van de kwaliteit hoeveel zon er doorheen komt. Het plaatsen van deze buizen kost natuurlijk geld, + dat je het nog netjes moet afwerken. Dit wordt doorgaans gebruikt voor ruimtes in het midden van gebouwen die niet d.m.v. een koepel of raam zonlicht binnen krijgt.
Als een koepel of raam mogelijk is, raad ik deze mogelijkheid aan.

Je kun ook overwegen om een LED-paneel te plaatsen. Dit kost weliswaar wat stroom, maar je hebt geen grote verbouwingskosten ( en mogelijke lekkages). :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ChillPascal familielid heeft geld teveel en dus een grote kelder met dergelijke buizen.. al geruime tijd

Tja in jou situatie zou ik bv voor een led panelen nemen + licht sensor die de intensiteit(kleur?) van je panelen op het daglicht afstemt zodat het net lijkt alsof je een gat hebt .. denk dat kwa kosten je op langere termijn net zoveel kwijt bent .. dus zoals @Onbekend zegt.

ps ledpanelen hoeven niet egaal wit te zijn oid .. je kan ze ook een folie ofzo doen..
wat voorbeelden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
ChillPascal schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:27:
Afgelopen jaar hebben wij onze garage verbouwd tot een bijkeuken. Het betreft een ruimte van ongeveer 2,7 x 10 meter. Nu de donkere dagen weer voor de deur staan erger ik mij weer aan de beperkte hoeveelheid daglicht. De voorzijde van de ruimte is voorzien van twee kleine ramen, welke onder zich onder de carport bevinden. De achterzijde is eveneens voorzien van twee kleine ramen onder een overkapping.

Al met al is kunstmatig licht al snel nodig, ook als het buiten voor ons gevoel nog erg ‘licht’ is.

Het idee was dus om in het midden van de ruimte een lichtkoepel van 50x50 cm aan te brengen. Dit was het plan, totdat ik diverse daglichtbuizen voorbij zag komen.

Ik heb al geruime tijd twee Solatubes in het dak van de uitbouw van de woonkamer. Bevalt uitstekend. Ik heb het natuurlijk niet kunnen vergelijken met een lichtkoepel/lichtstraat. Ik denk dat je met een lichtkoepel wel meer licht binnen krijgt. De bouwkundige ingreep is wel een stuk groter.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:45

Blonde Tux

<advertisement>

Finale product.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XwAGzHb.png
Alleen nog de rechterkant even afzagen. Maar daar moet ik even een cirkelzaag voor regelen. Vond dat het gemakkelijker schroeven was als de planken uitstaken; dan had ik geen last van versplinteren.

Pro tip: Achterwandje donker maken, zorgt dat de onregelmatige spleten tussen de planken er net even wat lekkerder uitzien.

Pro tip 2: Lasertje gebruiken om de schroeven uit te lijnen scheelt heel veel gehannes en zorgt voor een netter resultaat.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:32
Blonde Tux schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:00:
[...]

Finale product.
[Afbeelding]
Alleen nog de rechterkant even afzagen. Maar daar moet ik even een cirkelzaag voor regelen. Vond dat het gemakkelijker schroeven was als de planken uitstaken; dan had ik geen last van versplinteren.

Pro tip: Achterwandje donker maken, zorgt dat de onregelmatige spleten tussen de planken er net even wat lekkerder uitzien.

Pro tip 2: Lasertje gebruiken om de schroeven uit te lijnen scheelt heel veel gehannes en zorgt voor een netter resultaat.
Ik zie heel graag hout. Die schroeven doen het geen goed imho. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
[...]

Finale product.
[Afbeelding]

Hoeveel schroeven heb je gebruikt :9?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pro tip 3: volgende keer bolkopnagels gebruiken in plaats van schroeven, dat ziet er nog professioneler uit :) Verder top wandje hoor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 27-07 17:01
We hebben laminaat gelegd in ons hele huis, maar na een paar weken is de vloer enorm gaan kraken. Bij iedere stap die je zet hoor je een helder krakend geluid. SUPER irritant... woongenot = gone (jammer na verbouwing van het hele huis).

We hebben al een aantal dingen gedaan om het kraken tegen te gaan / te voorkomen:
- de vloer binnen de woning op temperatuur laten komen
- een vlakke ondervloer
- voldoende ruimte rondom zodat de laminaatvloer kan uitzetten
- een stevige ondervloer in de vorm van Maclean Isotac 10dB goud 5mm
- niet doorlopend gelegd

Ik heb de winkel aangeschreven, over wat zij adviseren. Nog wachten op reactie.
In ieder geval heb ik geen zin om de vloer weer helemaal terug te brengen en naar beneden te tillen (appartement zonder lift) dus een Tweaker oplossing heeft de voorkeur:

Ik heb al in een kamer de vloer eruit gehaald en opnieuw gelegd... weer gekraak.
Ik heb ergens gelezen dat je met WD40 Droogsmeerspray PTFE de klikverbindingen kan smeren.. heb ik geprobeerd, heeft niet geholpen.
Ik las ook nog ergens een tip van Quickstep vloeren dat je met paraffine olie de verbindingen kan smeren.. dat wil ik nog wel proberen.

Heeft iemand nog een tip voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:35:
We hebben laminaat gelegd in ons hele huis, maar na een paar weken is de vloer enorm gaan kraken. Bij iedere stap die je zet hoor je een helder krakend geluid. SUPER irritant... woongenot = gone (jammer na verbouwing van het hele huis).

We hebben al een aantal dingen gedaan om het kraken tegen te gaan / te voorkomen:
- een vlakke ondervloer

In ieder geval heb ik geen zin om de vloer weer helemaal terug te brengen en naar beneden te tillen (appartement zonder lift) dus een Tweaker oplossing heeft de voorkeur:

Ik heb al in een kamer de vloer eruit gehaald en opnieuw gelegd... weer gekraak.
Ik heb ergens gelezen dat je met WD40 Droogsmeerspray PTFE de klikverbindingen kan smeren.. heb ik geprobeerd, heeft niet geholpen.
Ik las ook nog ergens een tip van Quickstep vloeren dat je met paraffine olie de verbindingen kan smeren.. dat wil ik nog wel proberen.

Kraakt het overal? Of specifieke plek(ken)?
Er ligt geen zand/stof of iets dergelijks tussen vloer en ondervloer?
Voel je ook beweging of kraakt het gewoon bij iedere stap zonder dat je iets voelt bewegen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Martinusz schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:40:
[...]

Kraakt het overal? Of specifieke plek(ken)?
Er ligt geen zand/stof of iets dergelijks tussen vloer en ondervloer?
Voel je ook beweging of kraakt het gewoon bij iedere stap zonder dat je iets voelt bewegen?
Kraakt echt overal. Geen zand, geen stof. We hebben schoon gewerkt. Het kraakt bij iedere stap, terwijl er niks beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:41
wat betreft het kraken: meestal gaat dit na verloop van tijd weg, waarschijnlijk ligt er zand (of een andere korrel) tussen je laminaat en de ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Sammy_tukker schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:42:
wat betreft het kraken: meestal gaat dit na verloop van tijd weg, waarschijnlijk ligt er zand (of een andere korrel) tussen je laminaat en de ondervloer.
Er ligt zeker geen zand. In de kamer waar ik de vloer opnieuw er in gelegd heb was het gekraak ook wel een dag weg.. maar daarna kwam het toch weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:45:
[...]

Er ligt zeker geen zand. In de kamer waar ik de vloer opnieuw er in gelegd heb was het gekraak ook wel een dag weg.. maar daarna kwam het toch weer terug.
Een dag wel een dag niet, luchtvochtigheid die schommelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Martinusz schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:54:
[...]

Een dag wel een dag niet, luchtvochtigheid die schommelt?
Nee, de luchtvochtigheid is volgens mijn Nest meestal 53%. Wel eens een procentje meer of minder, maar geen grote afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:56:
[...]

Nee, de luchtvochtigheid is volgens mijn Nest meestal 53%. Wel eens een procentje meer of minder, maar geen grote afwijkingen.
Blijft lastig zoiets, plinten die schuren tegen laminaat? Ondervloer die te veel veert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Martinusz schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:57:
[...]

Blijft lastig zoiets, plinten die schuren tegen laminaat? Ondervloer die te veel veert?
De plinten zitten er vanwege het gekraak nog niet op... ik dacht als die vloer er weer uit moet dan ben ik verder van huis haha.
Ondervloer is https://www.hornbach.nl/s...5-mm/5558315/artikel.html. Volgens mij de meest standaard ondervloer waar ik eigenlijk geen slechte dingen over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:39
In mijn badkamer zit geen enkel stopcontact. Heel vervelend als je bijvoorbeeld je tandenborstel wil opladen.
Er zit wel een dubbele schakelaar voor de plafonnière en de lampen boven de wastafel.

Kan ik hier "gewoon" een dubbele schakelaar + wandcontactdoos op monteren, zoals;
https://www.elektrototaal...r-wandcontactdoos-4164126
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/p/e/peha-standaard-combinatie-schakelaar-wandcontactdoos-4164126-new.jpg

Het stroompunt zit +60cm vanaf de wasbak.

[ Voor 18% gewijzigd door Robbie T op 16-09-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:04
Als je het doet, zou ik er wel eentje plaatsen met een klepje voor het stopcontact als er een kans is dat er water richting stopcontact spat..

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 16-09-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

60 cm is veilig volgens de normen. Het is wel de vraag of de schakelaar nul, fase en aarde heeft, anders moet je extra kabels trekken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:02
Bij een schakelaar heb je vaak geen nul, die komt pas in beeld bij de lamp zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 31-07 18:34

- een vlakke ondervloer

Heb je de laminaatvloer doorgelegd in elke ruimte? Je zou eens kunnen proberen om één kamer los te leggen en te kijken of het dan nog kraakt. Als het dan niet meer kraakt is het doorleggen van het laminaat (aan één stuk naar andere ruimtes) het probleem en zou je dilatatievoegen toe kunnen passen zodat het laminaat kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Milo85 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:30:
[...]

Heb je de laminaatvloer doorgelegd in elke ruimte? Je zou eens kunnen proberen om één kamer los te leggen en te kijken of het dan nog kraakt. Als het dan niet meer kraakt is het doorleggen van het laminaat (aan één stuk naar andere ruimtes) het probleem en zou je dilatatievoegen toe kunnen passen zodat het laminaat kan werken.
Sorry vergeten te vermelden. Ik heb hardstenen dorpels tussen alle kamers, dus het is niet doorlopend gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:32
Raymond schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:17:
Bij een schakelaar heb je vaak geen nul, die komt pas in beeld bij de lamp zelf :)
Mits wat geluk heb je een dubbelpolige schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 31-07 18:34
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:39:
[...]

Sorry vergeten te vermelden. Ik heb hardstenen dorpels tussen alle kamers, dus het is niet doorlopend gelegd.
Ah ok.. tsja, het enige wat ik me dan nog kan bedenken is toch de ondervloer. Misschien veert deze te veel? Je zou eens een klein stukje kunnen proberen te leggen met een stevige ondervloer.. kijken wat dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:00:
[...]

De plinten zitten er vanwege het gekraak nog niet op... ik dacht als die vloer er weer uit moet dan ben ik verder van huis haha.
Ondervloer is https://www.hornbach.nl/s...5-mm/5558315/artikel.html. Volgens mij de meest standaard ondervloer waar ik eigenlijk geen slechte dingen over lees.
Toch even checken... Je hebt de ondervloer wel met het glimmende deel naar boven en het blauwe naar beneden gelegd he?

Wat is de vloer waar de vloerbedekking op ligt? Een halve centimeter ondervloer maakt een hoop goed maar als de vloer zelf een wokkel is dan gaat zo'n dun ondervloertje dat natuurlijk niet fatsoenlijk compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:45

Blonde Tux

<advertisement>

zonoskar schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:14:
[...]

Pro tip 3: volgende keer bolkopnagels gebruiken in plaats van schroeven, dat ziet er nog professioneler uit :) Verder top wandje hoor.
Top zal em onthouden, lijkt nu erg veel, maar veel zijn loze gaten van de pallets.

Komt nog genoeg zooi op te hangen, dus gaat minder opvallen.
Vitamine schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
[...]

Hoeveel schroeven heb je gebruikt :9?
Te veel dan nodig is, maar ja once commited... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Blonde Tux op 16-09-2019 17:31 ]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
naarden 4ever schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:30:
[...]

Toch even checken... Je hebt de ondervloer wel met het glimmende deel naar boven en het blauwe naar beneden gelegd he?
Ja!
Wat is de vloer waar de vloerbedekking op ligt? Een halve centimeter ondervloer maakt een hoop goed maar als de vloer zelf een wokkel is dan gaat zo'n dun ondervloertje dat natuurlijk niet fatsoenlijk compenseren.
Boven hebben we een vloer van 18mm osb. Beneden hebben we een betonvloer.. Stevig genoeg zou je toch zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07 23:57
De voortgang van mijn gipsplaten/voorzetwanden project in onze nieuwbouwwoning.

Trapkast gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7JXUGS56qonyGu7m4l2N8H36/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r113BvTm0PztEtlVQEKjju0M/medium.jpg

Plafond verlaagd tbv spotjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yYl8gzic5b2D3iziQXaLr94F/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KBGwBZmDW9bacdEBoM3k6VkM/medium.jpg

Toilet voorzien van voorzetwand, nisje en inbouw reserverolhouder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5U6PlUAfWQgwHTvKELXkrNhZ/medium.jpg

Niet slecht voor een eerste keer, maar zou toch een aantal dingen een volgende keer anders doen. Nu de stukadoors en tegelzetter het laten afmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 01:44
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:30:
[...]

Ja!

[...]

Boven hebben we een vloer van 18mm osb. Beneden hebben we een betonvloer.. Stevig genoeg zou je toch zeggen.
Wel genoeg ruimte tussen het laminaat en de muren, zodat het kan werken? Check overal rondom even of hij niet tegen de muur zit.

Waar kraakt het precies? Kan je het localiseren?

[ Voor 14% gewijzigd door TheJVH op 16-09-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

WSL036 schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:54:

Trapkast gemaakt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet slecht voor een eerste keer, maar zou toch een aantal dingen een volgende keer anders doen. Nu de stukadoors en tegelzetter het laten afmaken
Lekker bezig! Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat blijft er van je vrije hoogte over nadat het plafond verlaagd is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Robbie T schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:02:
In mijn badkamer zit geen enkel stopcontact. Heel vervelend als je bijvoorbeeld je tandenborstel wil opladen.
Er zit wel een dubbele schakelaar voor de plafonnière en de lampen boven de wastafel.

Kan ik hier "gewoon" een dubbele schakelaar + wandcontactdoos op monteren, zoals;
https://www.elektrototaal...r-wandcontactdoos-4164126
[Afbeelding]

Het stroompunt zit +60cm vanaf de wasbak.
En in Jip en Janneke taal. Afhankelijk van hoe oud je huis is zit er nu bij je lichtschakelaar een bruine (fase) en een zwarte draad (schakeldraad), in oudere huizen kan dit een andere kleur zijn). Die zwarte draad loopt naar je lamp en daar zit ook een blauwe draad (nuldraad). Heel misschien zit daar ook een geel/groene aardedraad. Voor je stopcontact heb je in ieder geval een bruine/fase en een blauwe/nuldraad nodig en omdat je in een vochtige ruimte zit ook een geel/groene aardedraad. Als blauw en geel/groen wel in het aansluitpunt van je lamp zit kan je die proberen door te trekken naar je wandcontactdoos. Bij je lamp koppel je die draden dan bijvoorbeeld met een wago-klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Tranze schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:00:
[...]

Je geeft aan dat het bij elke stap kraakt. Zijn het misschien de (click)verbindingen die kraken?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WSL036
PaT schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 06:54:
[...]

Lekker bezig! Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat blijft er van je vrije hoogte over nadat het plafond verlaagd is?
Ik heb ongeveer 8,5 cm verlaagd en hou ongeveer 253 cm over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
hansvk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:32:
[...]

Je geeft aan dat het bij elke stap kraakt. Zijn het misschien de (click)verbindingen die kraken?
Dat denk ik wel,maar zowel op de kopse kant Ala over de lange zijden kraakt het. Echt een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

~

Wat ik nog even gemist heb is deze vraag: Wat is de vloer onder het laminaat? Praten we over een betonvloer?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:42
WSL036 schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:54:

Trapkast gemaakt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij heb je een paar platen verkeerd gemonteerd. Als je op die bruine platen de tekst kunt lezen zit 'ie verkeerd. Het papier aan die kant is alleen maar een drager en komt makkelijker los als je daar stucwerk tegenaan gaat plakken. Het papier aan de andere kant gaat helemaal om de rand van de plaat.

Ik kan me voorstellen dat het bij verticaal gemonteerd materiaal (de trapkast) nog meevalt, maar als je aan het plafond nog platen hebt met zichtbare tekst, moet je daar wellicht nog even iets aan doen.

* dreamscape heeft destijds van zijn stukadoor opdracht gekregen om twee plafondplaten om te draaien en heeft dat nog vrij vers in zijn geheugen zitten, vandaar...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WSL036
dreamscape schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:45:
[...]

Volgens mij heb je een paar platen verkeerd gemonteerd. Als je op die bruine platen de tekst kunt lezen zit 'ie verkeerd. Het papier aan die kant is alleen maar een drager en komt makkelijker los als je daar stucwerk tegenaan gaat plakken. Het papier aan de andere kant gaat helemaal om de rand van de plaat.

Ik kan me voorstellen dat het bij verticaal gemonteerd materiaal (de trapkast) nog meevalt, maar als je aan het plafond nog platen hebt met zichtbare tekst, moet je daar wellicht nog even iets aan doen.

* dreamscape heeft destijds van zijn stukadoor opdracht gekregen om twee plafondplaten om te draaien en heeft dat nog vrij vers in zijn geheugen zitten, vandaar...
Yes, scherp! Ik heb bij de trapkast twee platen zo gelaten, omdat die platen achter het kozijn zitten.
Degenen die omgedraaid konden worden heb ik omgedraaid. Het plafond zit wel met de goede kant naar beneden.

Laten we zeggen dat ik een hoop geleerd heb voor een volgende keer...

[ Voor 3% gewijzigd door WSL036 op 17-09-2019 09:16 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.