[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.031.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-07 21:28
ixl85 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:36:
[...]

Ik vind ze perfect. Erg handig voor mooie bolle naden of strakke (45 graden) randen.
Echter; is de ondergrond ruw/kleine ruimte, etc, dan werkt het niet.
Natte vinger of kithulp 50/50 :)
Tsja, heb ze ook in huis. En probeer iedere keer zo'n ding te gebruiken, maar bij de tweede haal / naad val ik toch iedere keer terug op je vinger. je kunt de kit toch net wat beter in het te kitten object duwen heb ik het idee. Zal wel een persoonlijk iets zijn :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dennis schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:21:
[...]

Dat is ook wat ik zoek. Ik dacht dat glasvlies en renovlies hetzelfde is. Alleen glasvezelbehang is anders, dacht ik. Dat is niet zo?

Heb je een goed adres voor renovlies?
Renovlies is een soort van glasvliesbehang vziw. Moet je alsnog texen. Ik heb het destijds gewoon bij de bouwmarkt gehaald. In Capelle ad IJssel zit een behang- en verfwinkel die redelijk goedkoop is iir. Maar volgens mij moet je ook bij de Hornbach goedkoop uit kunnen zijn.

Overigens: van wat ik begreep van een interieurbouwer in de familie is voorstrijk overpriced en zou je ook gewoon een goedkope emmer tex kunnen gebruiken als voorstrijk, mocht dat nodig zijn. Zelf nooit uitgeprobeerd, maar welicht dat iemand anders hier dat kan staven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:47:
Overigens: van wat ik begreep van een interieurbouwer in de familie is voorstrijk overpriced en zou je ook gewoon een goedkope emmer tex kunnen gebruiken als voorstrijk, mocht dat nodig zijn. Zelf nooit uitgeprobeerd, maar welicht dat iemand anders hier dat kan staven :)
ligt eraan, laatst met 12 jaar nicotine door gerookte kamer (was wit nu koffie bruin zeg maar) voorgestreken ..
en was redelijk wit in 1x ..
terwijl paarse muur (niet gerookt op die locatie ) na 2x goedkope latex ook wit was .. (zonder voorstrijk)
Terwijl in mijn ouderlijk huis we met ammoniak de muur/plafond moesten schoonmaken wegens olie op het beton(mal) verf heeft nooit gebladderd.. bij buren wel

Je kan ook investeren in plantenspuit/gifspuit van 5L oid + dasty (@Teijgetje hier mee kan het wel toch ;) ) en je muren voorbehandelen ..

Het is eigenlijk hoeveel tijd/moeite/geld wil je kwijt zijn voor welk resultaat. Voorstrijk in dit geval voorkwam nicotine "doorslag" en als hechtmiddel ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-07 21:28
Mwa, voorstrijk is inderdaad niet perse noodzakelijk. Maar in mijn optiek moet je dingen goed doen als je ze toch onder handen hebt. Voorstrijk heeft veel voordelen, en ja een aantal daarvan kun je ook met meer tex oplossen :) Maar zeker niet allemaal.
The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:47:
[...]

Renovlies is een soort van glasvliesbehang vziw. Moet je alsnog texen. Ik heb het destijds gewoon bij de bouwmarkt gehaald. In Capelle ad IJssel zit een behang- en verfwinkel die redelijk goedkoop is iir. Maar volgens mij moet je ook bij de Hornbach goedkoop uit kunnen zijn.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:13
Kleine voetnoot:

Voor nicotine vlekken zal een traditionele voorstrijk (bijvoorbeeld Robusto) weinig uithalen. De voorstrijk is er alleen om de hechting te bevorderen omdat het de zuigende ondergrond verzadigd. Sterker nog, teveel voorstrijk kan er zelfs voor zorgen dat je latex slecht dekt met lelijk glimmende vlekken tot gevolg.

Voor nicotine vlekken zijn er prima isolerende primers te koop welke met een standaard latex gesausd kunnen worden.

Als vervanger van voorstrijk zijn er heel veel methodes, iedere schilder heeft zijn voorkeur: verdunde tex, tex met floetrol etc. etc.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sOid schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:37:
Help! Ik heb gisteren een wc-ombouw van wediplaten gemaakt. Fijn spul om mee te werken. Verlijmd met de Wedi 610 kit.

Maar, ondanks zorgvuldig afdekken is er een klodder kit op de tegels gekomen. Is er een chemisch middel om dat te verwijderen zonder de tegels aan te tasten? De dikke laag heb ik er al af geschraapt, maar er blijft een vlek te zien :(
Ter info, mocht iemand anders dit ooit nodig hebben.

Had nog wat Wedi 610-kit en tegelresten over. Dus een aantal klodders kit op de tegel aangebracht en goed laten drogen. Daarna een proefje gedaan met verschillende middeltjes; wasbenzine, thinner, stickerverwijderaar en Sili-Kill van Den Braven. Laatstgenoemde had ik al zo m’n twijfels over, aangezien de 610-kit geen siliconen bevat.

Van deze middelen lijkt stickerverwijderaar het best te werken. Wasbenzine gaat ook oké. Even laten intrekken en daarna met een schuursponsje over de vlek.

Heb het helemaal weg weten te halen, zonder de tegel te beschadigen. Dus hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:25
sOid schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:12:
[...]

Ter info, mocht iemand anders dit ooit nodig hebben.

Had nog wat Wedi 610-kit en tegelresten over. Dus een aantal klodders kit op de tegel aangebracht en goed laten drogen. Daarna een proefje gedaan met verschillende middeltjes; wasbenzine, thinner, stickerverwijderaar en Sili-Kill van Den Braven. Laatstgenoemde had ik al zo m’n twijfels over, aangezien de 610-kit geen siliconen bevat.

Van deze middelen lijkt stickerverwijderaar het best te werken. Wasbenzine gaat ook oké. Even laten intrekken en daarna met een schuursponsje over de vlek.

Heb het helemaal weg weten te halen, zonder de tegel te beschadigen. Dus hoera!
Volgende keer Innotec Multisol halen, er over heen gooien en je veegt het er zo af zonder de ondergrond te beschadigen

Ik gebruik het nog wel eens bij het kitten/lijmen van een spoelbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:22:
[...]

Volgende keer Innotec Multisol halen, er over heen gooien en je veegt het er zo af zonder de ondergrond te beschadigen

Ik gebruik het nog wel eens bij het kitten/lijmen van een spoelbak
Aha. Dat ken ik niet. Wel duur spul en moeilijk te krijgen zo te zien. Maar goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:29
Momenteel bezig met het repareren van de boeidelen van de garage.
Vorig jaar had ik deelvervanging uitgevoerd maar dat dat heb ik blijkbaar niet geheel goed gedaan.
(Nieuwe stuk er niet ingelijmd en gewoon geplamuurd met polyester plamuur en bijna geen ruimte tussen de planken 0,5 a 0,8 cm voor de werking).
Nu alles kaal gemaakt en tussen de planken ruimtes gefreesd.
Dit eerst met een epoxy voorstrijk behandeld en daarna gevuld met epoxy reparatie pasta.
Nu kwam ik er later achter dat er nog meer plekken rot waren waardoor ik op 4 plekken nu deelvervanging heb gedaan :-( . (achteraf gezien had ik er trespa tegenaan moeten zetten 8)7 )
Er zit een stuk meer werk in en ik heb me daar flink op vergist.

Overal waren de problemen eigenlijk bij de aansluiting van de planken. In de verf zag je over de gehele breedte een barst en aan de onderzijde was het wat rot.
Daarom heb ik nu overal ruimtes gefreesd en dit gevuld met die 2K epoxy vuller.
Nu heb ik schakelverf gekocht maar vraag ik me af als het toch niet verstandig is om op het gerepareerde deel alsnog grondverf te gebruiken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle gerepareerde delen nu afgedekt met folie en nu maar weer hopen op mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik ben nog steeds met mijn bed ontwerp bezig en probeer nu wat te optimaliseren qua kosten/hout verbruik. Ik had oorspronkelijk 3x een 93x93x2200 vuren balk in de lengte van mijn bed. Nu heb ik een website gebruikt om de "sag" te berekenen en met mijn ontwerp zou ik nagenoeg geen doorbuigen moeten hebben (0.02mm/m) (overbruggingsafstand van deze balken tussen de poten is ongeveer 95cm).

Nu had ik het idee om die grote balken dunner te maken. Volgens de website zou 44x93 teveel doorbuigen (2.8mm/m). Nu had ik het idee om een 44x93 te gebruiken en daarbovenop een 18x93 te lijmen en schroeven. Kan ik dat gewoon rekenen als 62x93 qua sterkte of werkt dat zo niet?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:33

G7B

wontcachme schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:21:
Nu had ik het idee om die grote balken dunner te maken. Volgens de website zou 44x93 teveel doorbuigen (2.8mm/m). Nu had ik het idee om een 44x93 te gebruiken en daarbovenop een 18x93 te lijmen en schroeven. Kan ik dat gewoon rekenen als 62x93 qua sterkte of werkt dat zo niet?
Is lijm en schroeven en het werk niet duurder dan gewoon dikkere balken kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

G7B schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:35:
[...]

Is lijm en schroeven en het werk niet duurder dan gewoon dikkere balken kopen?
Niet echt. Lijm en schroeven liggen er nog :P. Maar op deze manier win ik ook weer wat ruimte. 93mm vs 62mm

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:01
Asking for a friend

Overkapping met 1 houten staander (de rest van de overkapping is aan het huis/ garage bevestigd.)
De staander loopt in ieder geval door tot in het zand (geen idee wat eronder zit) en is hij erachter gekomen tijdens het schuren dat de staander vlak boven de grond ontzettend rot is.

Op zich logisch gezien de manier waarop het gemaakt is.

Het probleem is dat hij geen timmerman gevonden krijgt (omg Vlijmen) om het te komen fixen en hij zelf wel redelijk handig is maar niet weet of en hoe hij dit zelf kan maken.

De ideale oplossing is denk ik de houten staander vervangen door of een stalen kolom die ingestort is in een betonpoer
of een douglas balk op een betonnen poer die een stuk boven de grond uit steekt of zo'n stalen balkdrager?

Of is er nog een andere oplossing die wat makkeljker zelf te bewerkstelligen is?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:59:
Asking for a friend

Overkapping met 1 houten staander (de rest van de overkapping is aan het huis/ garage bevestigd.)
De staander loopt in ieder geval door tot in het zand (geen idee wat eronder zit) en is hij erachter gekomen tijdens het schuren dat de staander vlak boven de grond ontzettend rot is.

Het probleem is dat hij geen timmerman gevonden krijgt (omg Vlijmen) om het te komen fixen en hij zelf wel redelijk handig is maar niet weet of en hoe hij dit zelf kan maken.

De ideale oplossing is denk ik de houten staander vervangen door of een stalen kolom die ingestort is in een betonpoer
of een douglas balk op een betonnen poer die een stuk boven de grond uit steekt of zo'n stalen balkdrager?

Of is er nog een andere oplossing die wat makkeljker zelf te bewerkstelligen is?
deze :?
Afbeeldingslocatie: https://media.wuerth.com/stmedia/shop/800px/11588274.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Ja dat leek me het beste maar ik vraag me af of hij dat zelf kan / eraan zou willen beginnen / het gereedschap er voor heeft.

(beton storten, ding erop monteren, balk op maat zagen , stempel zetten, balk verwijderen etc. etc.)

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:17:
[...]

Ja dat leek me het beste maar ik vraag me af of hij dat zelf kan / eraan zou willen beginnen / het gereedschap er voor heeft.

(beton storten, ding erop monteren, balk op maat zagen , stempel zetten, balk verwijderen etc. etc.)
tja je hoeft geen jaren gestudeert te hebben .. en je geeft ook net genoeg informatie dat ik/we een heel boek moet schrijven .. als dit dan .. dat .. 100x .. sorry maar daar hebben we geen zin in.

En je zit zelf al aardig met idee-en dus gebruik ze ook ..

ps het gereedschap ervoor hebben is $$$ investeren bij "gebrek" :Y kan hij het zelf :Y :Y _O- wil hij het :X

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 04-09-2019 13:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:15

Budha

Online ergo sum

Asking for a friend

Als de huidige balk los in het zand staat kun je ook een douglas paal of balk in de grond zetten met een postsaver. Goedkoop, snel en makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:43

Blonde Tux

<advertisement>

Zit in dubio wat de handigste manier is om een geplande pallet houten decor muur te bouwen.
Wil graag een stuk van 5m2 betimmeren met een wat oud pallet hout.

Nu is het een gasbetonnenmuurtje, dus direct op de muur schroeven lijkt me niet een top plan.

De opties zoals ik ze nu zie:
A: Multiplex 18mm platen aan de muur zetten met een stel flinke schroeven icm gasbeton pluggen
B: Frame bouwen met een stel hoekstukken vastzetten aan de muur.

Voor optie A zie ik het voordeel dat ik de platen donker kan maken, zonder een geheel witte muur te moeten verven, maar vraag me af of het wel stevig genoeg zal zijn, gezien het feit dat er nogal wat gewicht op komt.

Optie B voelt gevoelsmatig iets steviger, maar zorgt ervoor dat de muur zo'n 5 cm naar voren komt, waardoor de deurstijl een beetje gek lijkt te staan. Zit bij de schuifpui, namelijk, beetje gek als daar een stuk muur voor hangt.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Blonde Tux schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:23:
Zit in dubio wat de handigste manier is om een geplande pallet houten decor muur te bouwen.
Wil graag een stuk van 5m2 betimmeren met een wat oud pallet hout.

Nu is het een gasbetonnenmuurtje, dus direct op de muur schroeven lijkt me niet een top plan.

De opties zoals ik ze nu zie:
A: Multiplex 18mm platen aan de muur zetten met een stel flinke schroeven icm gasbeton pluggen
B: Frame bouwen met een stel hoekstukken vastzetten aan de muur.

Voor optie A zie ik het voordeel dat ik de platen donker kan maken, zonder een geheel witte muur te moeten verven, maar vraag me af of het wel stevig genoeg zal zijn, gezien het feit dat er nogal wat gewicht op komt.

Optie B voelt gevoelsmatig iets steviger, maar zorgt ervoor dat de muur zo'n 5 cm naar voren komt, waardoor de deurstijl een beetje gek lijkt te staan. Zit bij de schuifpui, namelijk, beetje gek als daar een stuk muur voor hangt.
waarom plak je niet paar latten met een HoH van x.y.z met montage kit op de muur ? en schroef je daarop het pallet hout. vast ..

je kan natuurlijk de muur vol kitten of "schroeven" maar een paar latten van 18mm lijkt me een gulden middenweg :) en ze vast kitten kan je ook weer makkelijk afsteken.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Asking for a friend

Wat ik hem direct zou adviseren is om niet te lang te wachten, ik weet zo de formaten niet natuurlijk maar op 1 punt aan de voorkant steunen is geen luxe...

Beste is gewoon 2 stempels om de boel te stutten, paal weghalen, betonstorten met een draadeind erin en nieuwe paal erop.

Materiaal:

Speciekuip, Mixer (kan met een troffeltje), Boormachine met vlinderboor, inkorten van de (douglas) balk kan nog wel met de handzaag.

Easy-peasy en qua gereedschap is't niet heel spannend.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Thanks allen voor de input.

Ik weet niet of de huidige balk bovenin aan de overkapping is bevestigd dus afhankelijk daarvan moet er nog een plan komen om de nieuwe balk eraan te bevestigen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:44
Xiphalon schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:01:
Je droger is een warmtepompdroger, met een aansluitwaarde van 1kW. De wasmachine heeft een aansluitwaarde van 2kW. Kan dus prima, zonder problemen en legaal op een enkele groep.

(De 'verplichting' om apparaten van > 2kW op een eigen groep te zetten is vervallen)
Ik dacht "ik loop even naar de plaatselijke bouwmarkt en haal een verlangsnoertje/doosje waar ik beide apparaten op kan aansluiten". Ik heb nu maar één stopcontact voor de twee apparaten. Staat er alleen op alle standaard doosjes 'max 2300 Watt'.
Aangezien ik zowel de droger als de wasmachine wil aansluiten heb ik dus 3000 Watt nodig. Hoe ga ik dit fixen? Of moet ik dan bij de speciaal zaken zijn? Volgens de bouwmarkt gaat het om max 2300 aan aangesloten apparaten. En dus niet per stopcontact (bij een verdeeldoos van 3 stopcontacten). En ik had eerder al zon speciale verdeler gekocht die de droger afsluit bij een te hoge spanning, die gaat wel tot 3650 Watt. Echter wil ik dat nu dus niet meer omdat ze samen op één groep mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik denk dat je beter het stopcontact kunt vervangen voor een dubbele. Desnoods halfopbouw. Dat is een nettere oplossing dan structureel 3 kW door een verlengsnoer te jagen. Ook al zal het slechts sporadisch voorkomen dat beide machines tegelijk het volle vermogen vragen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:51
Ik heb een vraag over een automatische stofzuiger in mijn garage. Ik heb hiervoor een oude master/slave stekkerdoos open gesloopt en in een lasdoos weggewerkt. Ik heb het zo gemaakt dat alle linker WCD's in mijn garage automatisch de stofzuiger inschakelen.
Nu zat ik op Ali te kijken en daar zag ik tijdrelais (vertraging) voorbij komen, dat zou een mooie aanvulling zijn. Zodat de stofzuiger nog 10 seconden door kan zuigen nadat ik een apparaat heb uitgezet.

Maar eigenlijk ben ik niet zo gecharmeerd van het geknutsel met die oude master/slave schakelaar, liefst zou ik de hele boel vervangen voor een nette relais op een DIN rail, evt. gecombineerd met een tijdrelais. Waar kan ik zoiets vinden, met welke zoekterm moet ik zoeken? Het moet een relais zijn die op stroom (bijv. minimaal 0,5 ampère) inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:16
@m_rick zelf maken?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130203
YouTube: Relay OFF Time delay timer by using NPN Transistor and Capacitor

Je kan ze ook vinden voor op de din rail. Kosten wel wat.

Zoekterm: tijdrelais afval vertraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door DoeEensGek op 04-09-2019 22:07 ]

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 10:24

Martijn02

/* No Comment */

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:31:
wie weet of er er schakelaars bestaan waarmee ik een buitenlamp 1) aan kan zetten en 2) op de sensor kan zetten en 3) uit kan zetten (laatste is geen harde eis, maar wel mooi meegenomen) en die dus buiten gebruikt mogen worden...

Ik wil een buitenlamp op sensor maar die ik dus ook indien gewenst continue kan laten branden. Nu kan ik draadjes gaan knopen tussen een schakelaar, een sensor en een buitenlamp, maar ik kwam al het volgende tegen
https://www.elektroshop.n...oor-bewegingsmelders.html
[Afbeelding]

alleen is deze maar IP20. ik zoek dus eigenlijks iets duurzamers voor buiten daar ik het niet droog kan plaatsen.

Of zijn er oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb? ik kan het me bijna niet voorstellen dat hier geen kant en klare oplossingen voor bestaan voor buiten gebruik.
Ik heb dit in de schuur gedaan met een gewone dubbele opbouwschakelaar. Aan een uitgang zit de bewegingsmelder, en aan de andere uitgang zit een draad die doorloopt naar de output van de bewegingsmelder/input van de lamp.

Dus beide uit -> lamp uit.
Links aan -> Lamp auto d.m.v. de bewegingsmelder.
Rechts aan -> Override bewegingsmelder, lamp blijft geforceerd aan.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39
Martijn02 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:27:
[...]

Ik heb dit in de schuur gedaan met een gewone dubbele opbouwschakelaar. Aan een uitgang zit de bewegingsmelder, en aan de andere uitgang zit een draad die doorloopt naar de output van de bewegingsmelder/input van de lamp.

Dus beide uit -> lamp uit.
Links aan -> Lamp auto d.m.v. de bewegingsmelder.
Rechts aan -> Override bewegingsmelder, lamp blijft geforceerd aan.
ja aan zo'n alternatief zat ik ook te denken, of de eerder genoemde wisselschakelaar. Geen problemen als je links en rechts op 'aan' heb staan?

Hi Ha Hopjesvla

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 10:24

Martijn02

/* No Comment */

Hopjesvla79 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:48:
[...]

ja aan zo'n alternatief zat ik ook te denken, of de eerder genoemde wisselschakelaar. Geen problemen als je links en rechts op 'aan' heb staan?
Nee hoor, dat kan geen kwaad..

• wontcachme

wontcachme

Ik wil mijn nieuwe vurenhouten bureaublad een kleurtje geven (waarschijnlijk een lichtere grijstint) en vroeg mij nu af of Glitsa meubellak gebruikt kan worden over verf op waterbasis?

Grondverf: Histor Perfect Finish Grondverf
Kleurtje: Histor Perfect Finish Houtlak Mat
Bescherming: Glitsa Meubellak

Volgens mij moet het kunnen, maar wil het voor de zekerheid toch even navragen :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wontcachme schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:12:
Ik wil mijn nieuwe vurenhouten bureaublad een kleurtje geven (waarschijnlijk een lichtere grijstint) en vroeg mij nu af of Glitsa meubellak gebruikt kan worden over verf op waterbasis?

Grondverf: Histor Perfect Finish Grondverf
Kleurtje: Histor Perfect Finish Houtlak Mat
Bescherming: Glitsa Meubellak

Volgens mij moet het kunnen, maar wil het voor de zekerheid toch even navragen :)
kan ja .. maar doe alleen jezelf een plezier en voorkom tijdens het drogen stof koop die 3 euro 4x5 "plastic folie" dat je op de grond oid kan leggen.. en een paar latjes (2 m oid) 5x

- je zet 4 stoelen (eettafel oid) om het blad heen.. maar wel zodat je er omheen kan lopen voor het verven..
- verf je meuk
- stoelen iets dichterbij
- latjes in een vierkant (stoel = steun) en daar je folie overheen leggen
- laten drogen ..
- licht opschuren ?

Dit herhaal je per laag .. de laatste laag ff met watervast schuurpapier glad maken ..
2 lagen glitsa is wel handig

We had(den) dit (niet) gedaan bij keuken kastjes verven gevolg .. vrouwlief schelden bij schoonmaak dat die vezels van de doekjes overal bleven plakken ;)

Tja vanalles

• wontcachme

wontcachme

vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:38:
[...]

kan ja .. maar doe alleen jezelf een plezier en voorkom tijdens het drogen stof koop die 3 euro 4x5 "plastic folie" dat je op de grond oid kan leggen.. en een paar latjes (2 m oid) 5x

- je zet 4 stoelen (eettafel oid) om het blad heen.. maar wel zodat je er omheen kan lopen voor het verven..
- verf je meuk
- stoelen iets dichterbij
- latjes in een vierkant (stoel = steun) en daar je folie overheen leggen
- laten drogen ..
- licht opschuren ?

Dit herhaal je per laag .. de laatste laag ff met watervast schuurpapier glad maken ..
2 lagen glitsa is wel handig

We had(den) dit (niet) gedaan bij keuken kastjes verven gevolg .. vrouwlief schelden bij schoonmaak dat die vezels van de doekjes overal bleven plakken ;)
Bedankt :). Stof moet ik idd voor uitkijken. Heb het geluk dat de woning nog "leeg" staat tot de badkamer verbouwd is. Dus ik kan zonder veel problemen binnen schilderen en weinig opwaaiende stof van langslopende mensen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Plinten klaar. Vrouwlief is toch akkoord gegaan met hoge plinten, maar dan moeten deze wel een minder opvallende kleur krijgen. Het wordt dan iets lichter dan de groene kleur op de muur.

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-INpiWRhdukY/XXAqndzQRsI/AAAAAAAAM34/pN6Vw-eJCXgqH0nDavGXSQkoMef2XafPwCLcBGAs/s700/IMG_1718.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
m_rick schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:39:
Waar kan ik zoiets vinden, met welke zoekterm moet ik zoeken? Het moet een relais zijn die op stroom (bijv. minimaal 0,5 ampère) inschakelt.
Master/slave relais? :+ >:)

Conrad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:20:
Plinten klaar. Vrouwlief is toch akkoord gegaan met hoge plinten, maar dan moeten deze wel een minder opvallende kleur krijgen. Het wordt dan iets lichter dan de groene kleur op de muur.

[Afbeelding]
ik vind het typisch amerikaans (usa) aandoen .. en YUCK

wel +1 voor de arbeid :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Yuck?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

wontcachme schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:21:
Ik ben nog steeds met mijn bed ontwerp bezig en probeer nu wat te optimaliseren qua kosten/hout verbruik. Ik had oorspronkelijk 3x een 93x93x2200 vuren balk in de lengte van mijn bed. Nu heb ik een website gebruikt om de "sag" te berekenen en met mijn ontwerp zou ik nagenoeg geen doorbuigen moeten hebben (0.02mm/m) (overbruggingsafstand van deze balken tussen de poten is ongeveer 95cm).

Nee, zo werkt dat niet. Jouw constructie is sterker dan een balk die in totaal net zo dik is als jouw 2 balken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-07 19:19

B2

wa' seggie?

Ik ga de gaten en naden van mijn AK gipsplaten dichtsmeren met Knauf Fill & Finish (Light). Is het dan nodig om een voorstrijk middel te gebruiken? En zo ja, welke kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, ik kan het niet goed zien maar heb je de hoeken "gecoped"?

Met andere woorden, heb je de hoeken kaal met een afkortzaag gedaan of heb je de achterkant nog weggezaagd? Ik zie dat alleen maar terugkomen bij de koning der plinten: Amerikanen. Schijnt een superstrakke naad te geven.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

[Afbeelding]
Nette plint, vergeet niet even acrylaatkit tussen de overgang van plint naar muur te doen voor het verven. Dan zie je aan de bovenkant geen naden meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:52

TommyGun

Stik er maar in!

Waarom kunnen mensen deuren en (keuken)kastjes niet gewoon met de klink c.q. handgreep dicht doen, en moet men altijd de deur/kast zelf gebruiken? Bij auto's idem. Zo irritant. Iemand nog tips om vingerafdrukken weg te krijgen die al heel lang op een gelakte / geplastificeerde deur zitten? Ik ben bang dat het 'ingevreten' is maar je weet maar nooit. De gebruikelijke schoonmaakmiddelen werken in ieder geval niet.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:42:
[...]

Met andere woorden, heb je de hoeken kaal met een afkortzaag gedaan of heb je de achterkant nog weggezaagd? Ik zie dat alleen maar terugkomen bij de koning der plinten: Amerikanen. Schijnt een superstrakke naad te geven.
^^ LOL

@zonoskar ik vind het lelijk daarom --> Yuck (mijn smaak). +1 voor het werk en het delen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:22:
[...]

^^ LOL

@zonoskar ik vind het lelijk daarom --> Yuck (mijn smaak). +1 voor het werk en het delen ;)
? Snap je uberhaupt wat ik bedoel met copen? :)

https://www.instagram.com...ig_web_button_share_sheet

[ Voor 12% gewijzigd door KillaZ op 06-09-2019 09:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23
B2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:20:
Ik ga de gaten en naden van mijn AK gipsplaten dichtsmeren met Knauf Fill & Finish (Light). Is het dan nodig om een voorstrijk middel te gebruiken? En zo ja, welke kan ik het beste gebruiken?
Nee is niet nodig, een vochtige doek om het stof weg te halen is voldoende. Verder wel gaasband gebruiken

YouTube: Scheidingswand plaatsen - deel 3

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
[...]

Heeft dat niet alleen echt voordeel als je net als veel Amerikanen allerlei vormen in je "sierplint" hebt? Ik zie het meerwerk niet ten opzichte van het verstek zagen van twee plinten en de kieren op te vullen met wat plamuur of kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Alsjemenou schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:40:
[...]

Heeft dat niet alleen echt voordeel als je net als veel Amerikanen allerlei vormen in je "sierplint" hebt? Ik zie het meerwerk niet ten opzichte van het verstek zagen van twee plinten en de kieren op te vullen met wat plamuur of kit.
Omdat je met copen je binnenhoek niet hoeft te kitten ;-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:41:
[...]

Omdat je met copen je binnenhoek niet hoeft te kitten ;-)
Maar wel moeilijk moet doen met een coping zaag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Inwendige boeken gewoon kaal met de afkortzaag. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@KillaZ kweenie .. wellicht wel/niet :) ik zie er humor in in iedergeval en het is vrijdag

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
gekke-gerrit schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:39:
[...]

Nee is niet nodig, een vochtige doek om het stof weg te halen is voldoende. Verder wel gaasband gebruiken

YouTube: Scheidingswand plaatsen - deel 3
Ik vind dat ze vaker hele nuttige video's plaatsen. Ik vind de instructievideo's van de Gamma ook opmerkelijk informatief. Kennen mensen nog andere goede kanalen voor kort en bondige instructievideo's? (nee daar val jij niet onder timmerman Koos! :9 (hoewel informatief))

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

Reinier

\o/

KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:37:
[...]
Snap je uberhaupt wat ik bedoel met copen? :)
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/m1ey00rbeudw_800.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Reinier op 06-09-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Alsjemenou schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:47:
[...]

Ik vind dat ze vaker hele nuttige video's plaatsen. Ik vind de instructievideo's van de Gamma ook opmerkelijk informatief. Kennen mensen nog andere goede kanalen voor kort en bondige instructievideo's? (nee daar val jij niet onder timmerman Koos! :9 (hoewel informatief))
dobbit is inderdaad wel ok, ik vond diresta wel boeiend .. maar ja die is meer het type "niet voor 1 gat te vangen"

ligt er aan wat je zoekt er zijn soms heel informatieve zooi te vinden .. vaker is het gewoon niet wat je zoekt je moet zelf ook out of the box kunnen denken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:37:
[...]

? Snap je uberhaupt wat ik bedoel met copen? :)
Wikipedia: Coping (psychologie) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Alsjemenou schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:45:
[...]

Maar wel moeilijk moet doen met een coping zaag ;)
Slijptol met schuurschijf schijnt ook prima te werken :>

Ieder zijn meug he, blijkbaar wordt een andere manier dan de NL manier door sommigen hier niet gewaardeerd :) ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23
Alsjemenou schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:47:
[...]

Die van de gamma ga ik ook maar eens bekijken. Het is bij dobbit inmiddels zo erg dat ik echt elke aflevering kijk :+ Op een een of andere manier pak je altijd wel iets op! Inmiddels mijn hele huis al verbouwd met dobbit :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
KillaZ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:54:
[...]

Ieder zijn meug he, blijkbaar wordt een andere manier dan de NL manier door sommigen hier niet gewaardeerd :) ;)
Dat is geheel jouw interpretatie. Ik vind pocket holes bijvoorbeeld dan weer heel mooi wanneer je dat deel niet hoeft te laten zien. Niet in elke situatie, maar het werkt mooi snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 17:00
Vraagje, hebben onlangs een oude schommelbank overgenomen van metaal.
Helaas is deze in slechte staat, lak die afbladert roest etc.

Zijn voornamelijke allemaal ronde buizen, maar hoe krijg ik deze nu beste kaal. Schuren met papier of machine wil bijna niet. Staalborstel al getest en van die koolborstel voor de boormachine. Met boormachine krijg ik het wel eraf. Maar dat gaat zo langszaam. Verfkrabber werkt ook niet echt

Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
G.Scholtens schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:17:

Zijn voornamelijke allemaal ronde buizen, maar hoe krijg ik deze nu beste kaal. Schuren met papier of machine wil bijna niet. Staalborstel al getest en van die koolborstel voor de boormachine. Met boormachine krijg ik het wel eraf. Maar dat gaat zo langszaam. Verfkrabber werkt ook niet echt

Laat het zandstralen. Als je het zelf wilt doen kan je nog een bijtmiddel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dus je koopt iets met het idee in oude glorie te herstellen maar zwicht als het "lastig' is ..
* vso denkt dat je het beter weg kan donderen ..] als het nu al teveel werk is.
* zeker als je genoeg youtube video's hebt van het type "Restore .. <het dingetje>" oftewel voorbeelden te over

Zou je niet verfverwijder spul erop kwasten ? en roest verwijderaar oid ? lees de instructies die er opstaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 17:00
vso schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:37:
[...]

Dus je koopt iets met het idee in oude glorie te herstellen maar zwicht als het "lastig' is ..
* vso denkt dat je het beter weg kan donderen ..] als het nu al teveel werk is.
* zeker als je genoeg youtube video's hebt van het type "Restore .. <het dingetje>" oftewel voorbeelden te over

Zou je niet verfverwijder spul erop kwasten ? en roest verwijderaar oid ? lees de instructies die er opstaan.
Gekregen in dit geval, maar ja alles valt op te knappen natuurlijk he. Hoeft niet in volle glorie weer te stralen. Komt toch in de tuin te staan. Nog geen chemische middelen gebruikt, kan idd nog afbijt ofzo proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

G.Scholtens schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:12:
[...]

Gekregen in dit geval, maar ja alles valt op te knappen natuurlijk he. Hoeft niet in volle glorie weer te stralen. Komt toch in de tuin te staan. Nog geen chemische middelen gebruikt, kan idd nog afbijt ofzo proberen.
tja koekie kakie .. (overgenomen) ..

Zeg dat je niet echt vindingrijk overkomt / onderzoek doet naar de mogelijkheden (word ik ook wel eens van beschuldigd :+ ) daarom gaf ik je wat tips ..

maak je wel foto's van a - z ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:18

MJV

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het lakken van keukenkastjes? We hebben een keuken die structureel nog prima in orde is, maar de kleur (beuken/glans) staat niet zo mooi bij de nieuwe vloer.
Ik ben bekend met de mogelijkheden om bijvoorbeeld te laten stickeren, of te laten spuiten. Maar vooralsnog is me dat wat te prijzig voor een puur esthetische upgrade.

Daarom overweeg ik om hem te gaan lakken, in bijvoorbeeld wit. Maar, kun je dit zelf mooi, glad en strak krijgen? En zoja, hoe?

Sowieso met goede verf natuurlijk, en een goede roller? Of beter een goede kwast?

En qua procedure, ik dacht zelf aan
- (zeer goed) ontvetten met St. Marc
- lichtjes opschuren
- nogmaals ontvetten (?)
- eerste laklaag
- lichtjes opschuren
- tweede laklaag
- evt nog een derde laklaag?

[ Voor 11% gewijzigd door MJV op 06-09-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Kort vraagje. In de handleiding van de pastalijm (Schönox TLX) staat: "Op contactafdichtingen en nietzuigende ondergronden tegels met zuigende scherf (aarden plavuizen) toepassen."

Nou heb ik de wanden in de douchehoek voorbehandeld met kimpasta. Die ondergrond is dus niet meer zuigend.

Hoe weet ik of ik zuigende tegels heb? Kwestie van water erop en kijken of het erin trekt? (Dat doet het.) Of is er een andere methode?

Ze hebben een bruine achterkant. Aardewerk lijkt me.

Aanvullende vraag: kimpasta is van Eurocol. Pastalijm dus van Schönox. Maakt dat uit? Lijkt me niet he? (Kan het eventueel nog omruilen voor Eurocol 686).

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 06-09-2019 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45
MJV schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:40:

Daarom overweeg ik om hem te gaan lakken, in bijvoorbeeld wit. Maar, kun je dit zelf mooi, glad en strak krijgen? En zoja, hoe?

Sowieso met goede verf natuurlijk, en een goede roller? Of beter een goede kwast?
Een goede polyurethaan/krasvaste lak en een goede velours roller.
Ligt er wel aan of het stofvrij (te doen) is.
Voor supersneldrogend kan je overstappen op watergedragen lak,die is minder krasvast maar je hebt dan minder stof dat er in dwarrelt tijdens de droogtijd.
- Dan afnemen met schoon water
- lichtjes opschuren
- nogmaals ontvetten (?)
Schoonmaken met B-clean of soortgelijke, dat hoef je niet na te spoelen. Gebruik hiervoor een microvezeldoekje, dan ben je alle stof (en vuil) kwijt. (kan ook ipv St. Marc)
- afnemen met kleefdoek net voor het gronden, gronden (witte grondverf voor kunststof,aangenomen dat het kunststof deurtjes zijn)
-licht stofschuren met 220, wel van de randen afblijven.
- afnemen met B-clean.
- vlak voor de laklaag afnemen met kleefdoek.
- eerste laklaag
- lichtjes opschuren
met 220
-afnemen met B-clean en vlak voor schilderen met kleefdoek
- tweede laklaag
Een derde laag is niet nodig als je goede krasvaste verf gebruikt en niet te dun schildert. (dus niet met één keer verf nemen een heel deurtje proberen te doen)

Het mooist is met de scharnieren er uit schilderen maar goed de corpussen afgeplakt kan je ze ook aan de kastjes lakken. Om de scharnieren kan je besnijden met een klein penseeltje of ze afplakken.
Rol een voorkant of achterkant samen met de rand. Rol na van een kant naar de andere kant in hele banen zonder druk, dan even de randen nalopen. Als je de rand probeert 3/4 te schilderen raak je meestal de hele rand en heb je geen verfrand op het andere achterliggende vlak.
Met een beetje beleid en de juiste druk kan je tot een rand schilderen en niet gelijk de hoek om.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 06-09-2019 22:34 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:25
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het lakken van keukenkastjes? We hebben een keuken die structureel nog prima in orde is, maar de kleur (beuken/glans) staat niet zo mooi bij de nieuwe vloer.
Ik ben bekend met de mogelijkheden om bijvoorbeeld te laten stickeren, of te laten spuiten. Maar vooralsnog is me dat wat te prijzig voor een puur esthetische upgrade.

- lichtjes opschuren
- nogmaals ontvetten (?)
- eerste laklaag
- lichtjes opschuren
- tweede laklaag
Ik heb hier de keukendeurtjes ook opnieuw geschilderd. Nu zijn die van mij van mdf dus dat werkt erg makkelijk. Grootste kunst is om stof weg te houden tijdens schilderen en ik heb zijdeglans verf gebruikt, dan zie je eventueel stof ook niet zo snel. En ik gebruik tussen de lagen door een schuurpad, geen schiluurpapier. Je hoef maar heel licht op te ruwen en dan is schuurpapier snel teveel imo.
Zorg ook dat je overdag schilderd, niet met kunstlicht. Je ziet dan zoveel beter of je netjes hebt geschilderd. Maar dat is volgens mij een algemene regel met schilderwerk wat netjes moet gebeuren / in het zicht zit.

[ Voor 12% gewijzigd door wmeester op 06-09-2019 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou

- lichtjes opschuren
- nogmaals ontvetten (?)
- eerste laklaag
- lichtjes opschuren
- tweede laklaag
In vorige huis gedaan, werkt prima. Zorg dat je verft in een stofvrije omgeving en alles goed ontvet (zeker na het schuren). Zelfs met een schuimrollertje kreeg ik een strak resultaat, maar een goede viltroller werkt beter. Hier zou ik niet op besparen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:48
Alsjemenou schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:43:
[...]

In vorige huis gedaan, werkt prima. Zorg dat je verft in een stofvrije omgeving en alles goed ontvet (zeker na het schuren). Zelfs met een schuimrollertje kreeg ik een strak resultaat, maar een goede viltroller werkt beter. Hier zou ik niet op besparen.

Succes!
Ik heb er geen ervaring met het lakken van keukenkastjes, maar ik zou ook ontvetten vóór het schuren. Anders schuur je alle vettigheid in het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:33

Cup brush op een haakse slijper. Werkt perfect.

Maar ronde buizen = veel werk, dus weet waar je aan begint :).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Redelijk afwezig geweest,

In navolging van mijn eigen schuurtje, eentje mogen zetten bij een collega :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ix0tzLLwZc0XHEwQUhc4yMgt/full.jpg

Paar cent voor gekregen en tijdens de bouw tot de conclusie gekomen dat mijn scheppach invalzaag toch niet je van het is, (bij mn broer tussentijds met de SP6000 mogen werken, ook dit is een machtig mooi project, maar later meer...) en mijn Groene Bosch decopeer samen met de scheppach weg mag... dus de SP6000 komt er, en een goeie Makita decopeer... Ik heb wat (zwart geld) gekregen tijdens deze klus dus het kan weer... Januari start de accu actie? :)

Revive the guild!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:33
Jelte,89 schreef op zondag 8 september 2019 @ 01:24:

[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 29% gewijzigd door titan1901 op 08-09-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Paar cent voor gekregen en tijdens de bouw tot de conclusie gekomen dat mijn scheppach invalzaag toch niet je van het is, (bij mn broer tussentijds met de SP6000 mogen werken, ook dit is een machtig mooi project, maar later meer...) en mijn Groene Bosch decopeer samen met de scheppach weg mag... dus de SP6000 komt er, en een goeie Makita decopeer... Ik heb wat (zwart geld) gekregen tijdens deze klus dus het kan weer... Januari start de accu actie? :)
Ziet er netjes uit!

Wat ik mij afvroeg, zet je dit nu op een funderingsplaatje of gewoon op tegels of een ander soort fundering.
Over een tijdje moet mijn schuur er ook aan geloven en ik zie allemaal 'balkjes' oplossingen die mij niet heel duurzaam overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:58
PaT schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:03:
[...]
Wat ik mij afvroeg, zet je dit nu op een funderingsplaatje of gewoon op tegels of een ander soort fundering.
Op een poer, die je dan weer op een ingegraven tegel zet: https://gadero.nl/betonpoeren/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[Afbeelding]

Leuke schuur! Welk bedrag moet ik aan denken voor zo'n schuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05
Ik gok 1500euro aan materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:18

MJV

[Afbeelding]

Accu actie's wisselen meen ik per kwartaal. Wellicht heb je geluk in Q4 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Accu actie is al jaren in Q1.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Leuk om dit in je eerst koopwoning aan te treffen, benieuwd wat ik nog meer voor verassingen tegenkom :(

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/298542766265204737/620315781527502849/unknown.png?width=457&height=610

[ Voor 89% gewijzigd door Fanatic_FS op 08-09-2019 20:03 ]

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Fanatic_FS schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:57:
Leuk om dit in je eerst koopwoning aan te treffen, benieuwd wat ik nog meer voor verassingen tegenkom :(

[Afbeelding]
Afhankelijk van de ernst van de rest:
Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online

[Afbeelding]
Verassingen...... passende woordspeling, maar wel een trieste situatie. Bij mij waren alle draden blauw, da's ook niet leuk :X .

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[Afbeelding]
herbedraden :Y
En meteen uitbreiden / up to date maken.

Als je er woont doe je het niet meer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]
Waardeloos. Wij troffen ook van binnen zwartgeblakerde wcd's aan. Zo te zien hebben wij een wat modernere woning, want wij hadden wel gewoon bruin/blauw/zwart qua bedrading.

Mocht het binnen je potje 'onvoorzien' passen of pas te maken zijn, zeker de boel vervangen. Met electra wil je geen risico's nemen.
Uiteindelijk is het niet eens zo'n moeilijk klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacher schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:39:
[...]

herbedraden :Y
En meteen uitbreiden / up to date maken.

Als je er woont doe je het niet meer.
Erhm waarom herbedraden ? niet dat het onverstandig is ..

Alles openschroeven kijken en van daaruit beslissen of het nodig is lijkt me, maar elke verbinding opnieuw maken en/of vastschroeven lijkt me niet overbodig.
Mis je een aarde draad tja dan zou ik wel opnieuw trekken.

maak gelijk een schema hoe alles aangesloten is.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
vso schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:55:
[...]
Erhm waarom herbedraden ? niet dat het onverstandig is ..

Alles openschroeven kijken en van daaruit beslissen of het nodig is lijkt me, maar elke verbinding opnieuw maken en/of vastschroeven lijkt me niet overbodig.
Mis je een aarde draad tja dan zou ik wel opnieuw trekken.

maak gelijk een schema hoe alles aangesloten is.
Gezien de bedrading, de wcd en de vloer exact dezelfde als mijn woning is: periode 60~70?

Dan is nu vervangen alleen maar verstandig, grote kans dat al je bedrading uit die tijd is en met de houten vloeren is vervangen terwijl je aan het verbouwen bent voor je intrekt een uitgelezen kans om de elektra te moderniseren. Hier zal waarschijnlijk niet 1 aardedraad tussen zitten, op de "later geplaatste groep" misschien na.

Dat is de investering nu wel waard, over 5 jaar doe je het niet of kost het veel geld+moeite extra tov nu.

Let er ook op dat je wcd een andere maatvoering heeft @Fanatic_FS. Daar liep ik ook tegenaan.

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 08-09-2019 22:04 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

@KillaZ idd begin jaren 60 woning.

Dit ben ik dus in 2 stopcontacten al tegengekomen, kabel verlengd dmv stukje eraan solderen en tape erover te doen.
Ik heb idd deze 2 stopcontacten al opnieuw bedraad (ene was letterlijk 2 meter kabel, doorgelust vanuit een ander stopcontact).
Ben nog aan het twijfelen of ik vanuit de meterkast geheel nieuw trek omdat ik bij god niet weet hoe de leidingen lopen en niet straks voor de verassing wil komen te staan dat ik de draad eruit heb en geen nieuwe erin krijg.

Van de andere kant, aarde aanleggen in de woonkamer (+ stopcontacten slaapkamer die ook op deze groep zitten) zou wel ideaal zijn.

Gelukkig is de badkamer en zolder wel al geaard (al was het stopcontact op de badkamer dan weer niet aangesloten op de aardedraad) zodat ik die al niet meer hoef te trekken voor mijn nieuwe badkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door Fanatic_FS op 08-09-2019 22:19 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Fanatic_FS schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:17:
@KillaZ idd begin jaren 60 woning.

Dit ben ik dus in 2 stopcontacten al tegengekomen, kabel verlengd dmv stukje eraan solderen en tape erover te doen.
Afhankelijk van de ernst is het gewoon een verborgen gebrek en is het een mooie voor je rechtsbijstand. Zie ook dat gelinkte topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Tja, ik kan niet in jouw budget kijken, bij mij liepen er 2 groepen door 1 lasdoos, was deze lasdoos volgepropt met 9 lasdoppen en waren deze lasdoppen dramatisch gedraaid.

Punt is, je bent aan het verbouwen, je houten verdiepingsvloer maakt opnieuw trekken/plaatsen makkelijk, dus dan zou ik het sterk overwegen.

Hoe zag je meterkast eruit? Wij hadden hier 3 groepen voor het huis + 1 extra groep voor de wasmachine.
CurlyMo schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:21:
[...]

Afhankelijk van de ernst is het gewoon een verborgen gebrek en is het een mooie voor je rechtsbijstand. Zie ook dat gelinkte topic.
Dat gelinkte topic ging over een huis waar de advertentie sprak over een "recent vernieuwde installatie"

Dit zijn draden en wcd's uit de jaren 60 dus met speels gemak onder de ouderdomsclausule te proppen door de verkopende partij. "Gewoon een verborgen gebrek" is het niet ;) Been there, done that.

[ Voor 40% gewijzigd door KillaZ op 08-09-2019 22:27 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Dit is niet de verdiepingsvloer maar de benedenverdieping, verdiepingsvloer is wel beton.
Op de houten vloer die je ziet zat een voorzetwand die de vorige eigenaar had geplaatst om leidingen en schakelaars achter te verwerken voor het verlaagde plafond met welgeteld 42 spotjes....

Meterkast heeft geloof ik iets van 6 groepen dus dat is opzicht wel redelijk.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/103/329/728_2160.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Fanatic_FS op 08-09-2019 22:39 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
KillaZ schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:24:
Dat gelinkte topic ging over een huis waar de advertentie sprak over een "recent vernieuwde installatie"
Ik wist dat iemand daarop zou reageren. Klopt, het maakt de aanklacht wat makkelijker want óók dwaling. Maar een deugdelijke elektrische installatie is nu eenmaal een vereiste om een object als bewoonbaar te mogen aanmerken. Maar dit wordt snel offtopic. Ik eindig met het advies om óók eens te overleggen met je rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 04-07 23:41
Heeft iemand hier een goed idee hoe je een rond raam van verduistering kunt voorzien?

Ik heb nu een eerste proef-oplossing gemaakt van plaatmateriaal. Aangezien het een redelijk formaat is (doorsnede is 80cm), heb ik twee halve rondjes gezaagd met een pianoscharnier in het midden waardoor het geheel uitneembaar en opklapbaar is. De plaat blijft op zijn plek staan in het kozijn door een grendel aan de bovenkant. Maargoed, dit is plaatmateriaal, dus esthetisch niet een hele mooie oplossing.

Een andere oplossing die ik bedacht heb ik hetzelfde principe als een popup tent, dus een rond stuk verduisterende stof opspannen over een flexibele hoepel die in het raam blijft klemmen. Is een stuk lichter en daardoor makkelijker erin te zetten en er weer af te halen.

Laatste idee wat ik had is zoiets als een autoraam zonnescherm met een zuignap, maar dat zit er wel heel erg achenebbisj uit ben ik bang.

Verder zijn er natuurlijk wel ronde jaloezieën of blinds mogelijk, maar dat zijn redelijk prijzige oplossingen en - aangezien het een kantelraam is - zit dat denk ik in de weg.

Heeft iemand nog een andere briljante ingeving of ervaring met ronde ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Gewoon een gordijn ervoorlangs is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

Reinier

\o/

Luxaflex zegt er oplossingen voor te hebben: https://www.luxaflex.nl/ramen/speciale-vormen/

Edit: ik zie nog niet voor me hoe dat zou werken.

Verduisterende folie dan?

[ Voor 31% gewijzigd door Reinier op 08-09-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45
@Fanatic_FS
Een draad verlengd door een goede soldeerverbinding en netjes afgetaped geeft geen risico op kortsluiting. Bedrading wordt normaal niet warm dus de verbinding zal niet smelten.
Dat je het niet verwacht is wat anders, een verbinding met lasklemmen ligt natuurlijk meer voor de hand, maar soms is daar geen ruimte voor.
Maar er wordt wat afgesoldeerd in electroland, niets mis mee, bekijk eens een willekeurig apparaat om te zien wat er aan 220V verbindingen gesoldeerd is. ;)
Er zijn situaties waarbij solderen een foute keuze is ivm warmte/hitte maar imo is dit daar niet een van.
Geen reden tot paniek of om gelijk alles maar gaan te vervangen, maar wel even alles na kijken voor de zekerheid. En vervangen indien je dat nodig acht.
Oude kleuren is ook geen probleem, de mantel is al kunststof, zolang die mantel soepel is zonder barstjes als je de draad buigt is er niets aan de hand.

Slechte verbindingen worden wel warm en kunnen kortsluiting veroorzaken. Maar dan heb je het dus over kroonsteentjes die te vast/te los zitten, slechte lasklemmen/doppen, of andere niet goed aangedraaide klemverbindingen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik wil een lounge bank maken, beetje het volgende idee.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/c0/a8/13/c0a813b1cef0138b5e1635f63f54d110.jpg

ik heb al een idee van hoe en wat ..
Maar ik wil onderin "kussenboxen" maken .. en daarin heb ik jullie advies nodig.

Hoe maak ik de box "water dicht" een scharnier in de bovenkant is nogal "lek' gevoelig denk ik zo, en ik zit daar een beetje mee te stoeien .. vijverfolie/multiplex oid .. maar ik zie het ff niet denk ik of ik denk te moeilijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, stop er een waterdichte zak in. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05
Plaats een opbergkist in de loungeset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 00:28:
ik wil een lounge bank maken, beetje het volgende idee.
[Afbeelding]

ik heb al een idee van hoe en wat ..
Maar ik wil onderin "kussenboxen" maken .. en daarin heb ik jullie advies nodig.

Hoe maak ik de box "water dicht" een scharnier in de bovenkant is nogal "lek' gevoelig denk ik zo, en ik zit daar een beetje mee te stoeien .. vijverfolie/multiplex oid .. maar ik zie het ff niet denk ik of ik denk te moeilijk
Met vijverfolie kun je ook al heel ver komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 04-07 23:41
PaT schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:07:
Gewoon een gordijn ervoorlangs is geen optie?
Ik zou niet weten hoe ik een gordijn rond op moet hangen. Een vierkant gordijn voor een rond raam is een no-go.
Reinier schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:13:
Luxaflex zegt er oplossingen voor te hebben: https://www.luxaflex.nl/ramen/speciale-vormen/

Edit: ik zie nog niet voor me hoe dat zou werken.
De Luxaflex kan werken idd, maar dat is een top-down/bottom-up. Dus het vaste deel zit dan in het midden. Aangezien luxaflex een vaste installatie is, kan daarna het raam ook niet meer goed open aangezien het een horizontaal klapraam is.

Een van de dingen is dus dat het nog wel open moet kunnen, het is een zolderkamer en dat is hard nodig in de zomer.
Verduisterende folie dan?
Dan is het altijd donker, ook niet ideaal.

Kan straks een foto plaatsen als dat meer duidelijkheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Frogy schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:17:
[...]

Met vijverfolie kun je ook al heel ver komen..
maar lijm je dat op het hout of hoe maak je de box waterdicht ? en zo dat het hout niet wegrot ik wil het toch een jaartje of 10/15 laten staan.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:21:
[...]

maar lijm je dat op het hout of hoe maak je de box waterdicht ? en zo dat het hout niet wegrot ik wil het toch een jaartje of 10/15 laten staan.
ik zag dit filmpje van Eigen Huis en Tuin
YouTube: Eigen Huis & Tuin | 23 april | Opbergbox voor tuinkussens + zitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:43
@DaCoTa Waarom niet zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/cb/ca/66/cbca66e6d916b2efccbde16cfa9c759e.jpg
Pagina: 1 ... 54 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.