Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 63 Laatste
Acties:

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
Voor het eerst zelf elektra aangelegd. 2 buitenspots aan de berging met een aparte schemersensor.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:14

Amphiebietje

In de blubber

Waar kan je goede aluminium tochtstrippen kopen? Liefst van het type die je kan vastschroeven

Ik heb een achterdeur die aan de zijkant nogal tocht, en het kozijn is te onregelmatig om rubberen tochtband tussen de deur en het kozijn te plaatsen. Ik had van die aluminium tochtstrippen bij de Gamma gekocht die je met spijkers vastzet, maar nadat de deur een aantal keer open en dicht is gedaan, gaan die loszitten. :(

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-10 07:43
Uitboren en schroeven er in?

Gezien de komende winter heb ik vandaag van een kapotte tv een daglichtlamp gemaakt :

BCC wijzigde deze reactie 01-09-2019 16:27 (86%)

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:14

Amphiebietje

In de blubber

@BCC Ook een optie.

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Sinds dit weekend hebben wij een droger op zolder, naast een wasmach8ne. Maar ik wil eigenlijk beiden op een eigen groep hebben zitten. Na wat onderzoek lijkt me dat wel zinvol toch?

Had er tijdelijk zon energievergelijking tussen zitten, maar de droger wordt inderdaad uitgeschakeld als de wasmachine draait, maar loopt daarna niet weer door. Dat lijkt hij niet echt te kunnen.. dus niet handig.

En de droger op een ander stopcontact (een bestaande andere groep) lijkt me ook nog handig voor zon apparaat.

Hoe krijg ik nou een extra groep op zolder, zonder dat er loze leidingen aanwezig zijn en zonder allemaal hak en breek werk of leiding in het zicht (vanaf de meterkast op de begane grond).

Of is dit gewoon niet mogelijk? Zo nee, hoe doen anderen met een droger dit dan? Altijd (wassen en drogen) na elkaar? Nooit tegelijk?

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:11:
Sinds dit weekend hebben wij een droger op zolder, naast een wasmach8ne. Maar ik wil eigenlijk beiden op een eigen groep hebben zitten. Na wat onderzoek lijkt me dat wel zinvol toch?

Had er tijdelijk zon energievergelijking tussen zitten, maar de droger wordt inderdaad uitgeschakeld als de wasmachine draait, maar loopt daarna niet weer door. Dat lijkt hij niet echt te kunnen.. dus niet handig.

En de droger op een ander stopcontact (een bestaande andere groep) lijkt me ook nog handig voor zon apparaat.

Hoe krijg ik nou een extra groep op zolder, zonder dat er loze leidingen aanwezig zijn en zonder allemaal hak en breek werk of leiding in het zicht (vanaf de meterkast op de begane grond).

Of is dit gewoon niet mogelijk? Zo nee, hoe doen anderen met een droger dit dan? Altijd (wassen en drogen) na elkaar? Nooit tegelijk?
Moderne wasmachines en drogers hebben een rating van max 2000W, maar in de praktijk verbruiken ze veel en veel minder. Dus je kunt ze gemakkelijk samen aansluiten op 1 groep. Officieel kan het niet, maar in de praktijk is er geen reden waarom dit fout zou gaan.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:48

Los van het feit dat ik 2 groepen heb voor de combinatie zijn de keren dat ik was en droog echt op 1 hand te tellen met een 1 kindgezin.

Je vraag is verder wat vreemd, je wilt een nieuwe groep gebruiken, hoe ga je die aansluiten zonder een leiding te trekken?

Draadloze energie bestaat helaas niet voor dit soort doeleinden;)

K to the KillaZ

• BCC
Als je een energiezuinige wasser en droger pakt kun je prima onder de 16A uitkomen. Onze Miele wasmachine en warmtepomp droger zaten samen in iedergeval onder de 16A piek en lopen al 3 jaar prima met een 5 persoons gezin met kids.

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:40
BCC schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:22:
Uitboren en schroeven er in?

Gezien de komende winter heb ik vandaag van een kapotte tv een daglichtlamp gemaakt : [Afbeelding: Daglichtlamp]
De verdeling van het licht is niet helemaal gelijk, of lijkt dat op de foto?

Voor degene die hetzelfde wil maken: YouTube: Turning Smashed TVs into Realistic Artificial Daylight

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:02

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik ben bezig om een kledingkast te bestellen op Ikea.
Omdat een Pax te groot is wordt er gekeken naar een Metod. Die is 10 cm smaller.
En het mooie eraan is dat een Metod-kasten tot 2,4 meter hoog bevestigd kan worden.
Maar dit is een kast zonder poten. Dus als je de deur opendoet. raak de deur de vloer.
Nu hebben ze daar poten van 8cm hoog. Dus dat wordt 248 cm. Echter plafondhoogte is hier 246 cm.

Bijv. die Utby poot is 8cm hoog. https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-90244334/

Dus zie ik dat ze een stelschroef bevatten. Mijn idee was om de stelschroef te verwijderen. Ik hoop dat ze dan 6 cm zijn.
Op Ikea.com zelf zie ik bij reviews staan dat men een ander oplossing heeft men plaats een balk eronder (Volgens de recensenten is de stelschroef erg ontbetrouwbaar.)
Ik vind geen mooie oplossing.

Civiele Techniek.

• BCC
Alsjemenou schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:54:
[...]

De verdeling van het licht is niet helemaal gelijk, of lijkt dat op de foto?

Voor degene die hetzelfde wil maken: YouTube: Turning Smashed TVs into Realistic Artificial Daylight
Ik denk dat die YouTube video de resultaten iets mooier voorstelt dan het werkelijk is :) ik denk dat een randje eromheen al helpt en hem aanzetten als het donker is. Het was wel een tv met localdimming dus misschien dat de fresnel lens anders is.

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:35
MedionAkoya schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:06:
Omdat een Pax te groot is wordt er gekeken naar een Metod. Die is 10 cm smaller.
En het mooie eraan is dat een Metod-kasten tot 2,4 meter hoog bevestigd kan worden.
Maar dit is een kast zonder poten. Dus als je de deur opendoet. raak de deur de vloer.
Nu hebben ze daar poten van 8cm hoog. Dus dat wordt 248 cm. Echter plafondhoogte is hier 246 cm.

Bijv. die Utby poot is 8cm hoog. https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-90244334/

Dus zie ik dat ze een stelschroef bevatten. Mijn idee was om de stelschroef te verwijderen. Ik hoop dat ze dan 6 cm zijn.
Op Ikea.com zelf zie ik bij reviews staan dat men een ander oplossing heeft men plaats een balk eronder (Volgens de recensenten is de stelschroef erg ontbetrouwbaar.)
Heb je niet wat laminaat of ander dun plaatmateriaal over? Dit heb ik enkele jaren terug als “onderstel” gebruikt voor een zelf gemaakte kledingkast om te voorkomen dat de deuren gingen schuren. Gewoon op de vloer leggen en daar de kast op zetten. Kast “zweefde” daardoor als het ware 1cm boven de grond waardoor het er én strak uit zag, én de deuren gewoon goed open gingen.

Join het GoT Pulse-Team!

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14:49

Stelpoten van 5cm eronder? https://www.meubelbeslagonline.nl/keuken-stelpoot-50-mm

Er is meer dan Ikea op de markt ;-)

• Alsjemenou
BCC schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:13:
[...]

Ik denk dat die YouTube video de resultaten iets mooier voorstelt dan het werkelijk is :) ik denk dat een randje eromheen al helpt en hem aanzetten als het donker is. Het was wel een tv met localdimming dus misschien dat de fresnel lens anders is.
Hij adviseerde volgens mij ook computer monitoren. De kans is groot dat local dimming impact kan hebben op de verdeling. Binnenkort wel ik hetzelfde doen met mijn kapotte monitor voor de verlichting in de schuur. Ik laat het resultaat weten!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Schitterend pootje om de zaag in te zetten!

Het sierbuisje valt over het zaagwerk heen. Dus ik zou de pootjes gewoon bestellen en meteen even een vers schijfje voor de haakse slijper.
Ik zou overigens dan wel een viltje eronder plakken, want die scherpe rand gaat je vloer slopen. Maar dat is natuurlijk alleen nodig als het niet past. Anders kun je ze er zo onder zetten.

• BCC
Alsjemenou schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:05:
[...]

Hij adviseerde volgens mij ook computer monitoren. De kans is groot dat local dimming impact kan hebben op de verdeling. Binnenkort wel ik hetzelfde doen met mijn kapotte monitor voor de verlichting in de schuur. Ik laat het resultaat weten!
In de nacht valt het minder op :)

BCC wijzigde deze reactie 02-09-2019 07:11 (3%)

• Goofyduck384
-DarkShadow- schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:36:
Moderne wasmachines en drogers hebben een rating van max 2000W, maar in de praktijk verbruiken ze veel en veel minder. Dus je kunt ze gemakkelijk samen aansluiten op 1 groep. Officieel kan het niet, maar in de praktijk is er geen reden waarom dit fout zou gaan.
Tja als wasmachine hebben we de Whirlpool Nevada 1400 en als droger de Siemens iQ800. Zouden die beiden op 1 groep kunnen? Heb weinig zin in een doorslaand stop of erger.

• --HYPER--392
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:08

--HYPER--392

Powered by Fiat

Ze hebben ze ook van 1 cm hoog. Gewoon een plaatje met een schroef erin ,dan staan ze vlak op de vloer en kunnen de deuren ook open. Ziet er veel strakker uit dan een pootje eronder.

Moet je even in de specificaties van de metod serie kijken. Als je het niet kan vinden zoek ik de bon wel even op

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 21:18
Sinds dit weekend hebben wij een droger op zolder, naast een wasmach8ne.

....

Wij hebben een waslijn naast de wasmachine waar we de was aan moeten ophangen ;)

Maar je ontkomt er in jou geval niet aan om een extra groep boven te realiseren. Soms is er ergens een koofje waarlangs je een kabel (of eerst een gele buis) naar beneden kan steken.
Hoewel ik denk dat de kans dat een 16A automaat er uit klapt relatief klein is. Zowel de wasmachine als de droger zullen niet continue die 2000 watt nodig hebben. Misschien moet je dat eerst eens laten gebeuren voordat je aanpassingen gaat doen.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:33
Het ding is dat je nu een 16A zekering hebt voor die groep, wat neerkomt op +/-3600W bij 230V. Je zou een 20A groep kunnen pakken, die wat je alweer 4600W theoretisch heeft. Echter zijn de standaard 2,5mm2 kabels ook maar gerate voor 230V*16A (Max is vaak wel 20A, maar ik zou het al niet doen). Je zou dus dikkere kabels dan 2,5mm2 kunnen trekken, en daar dan een 20A automaat aanhangen. Alhoewel ik in mijn huis altijd 2 * 16A/230V zou doen(en ook gedaan heb :-) ).

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:05
Goofyduck384 schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:03:
[...]

Tja als wasmachine hebben we de Whirlpool Nevada 1400 en als droger de Siemens iQ800. Zouden die beiden op 1 groep kunnen? Heb weinig zin in een doorslaand stop of erger.
Je droger is een warmtepompdroger, met een aansluitwaarde van 1kW. De wasmachine heeft een aansluitwaarde van 2kW. Kan dus prima, zonder problemen en legaal op een enkele groep.

(De 'verplichting' om apparaten van > 2kW op een eigen groep te zetten is vervallen)

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:02

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

--HYPER--392 schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:09:
[...]

Ze hebben ze ook van 1 cm hoog. Gewoon een plaatje met een schroef erin ,dan staan ze vlak op de vloer en kunnen de deuren ook open. Ziet er veel strakker uit dan een pootje eronder.

Moet je even in de specificaties van de metod serie kijken. Als je het niet kan vinden zoek ik de bon wel even op
Ook voor de Metod-serie?
Ik kan in de handleiding niet vinden dat daar een enkele gat zit. Wel vier bevestigingsgaten in elke hoek.
Het is waarschijnlijk niet bedoeling om poten te plaatsen met enkele schroef ipv 4 schroeven per hoek , maar misschien heb je wel gelijk dat het past. :D

Dit is van Platsa.
https://www.ikea.com/nl/n...verstelbaar-wit-20331198/
TheGhostInc schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:55:
[...]

Schitterend pootje om de zaag in te zetten!

Het sierbuisje valt over het zaagwerk heen. Dus ik zou de pootjes gewoon bestellen en meteen even een vers schijfje voor de haakse slijper.
Ik zou overigens dan wel een viltje eronder plakken, want die scherpe rand gaat je vloer slopen. Maar dat is natuurlijk alleen nodig als het niet past. Anders kun je ze er zo onder zetten.
Ok, ja, het is inderdaad een sierbuisje. :o De verstelschroef steekt uit. Dus mogelijk is het korter dan 8 cm, als ik de verstelschroef verwijder. Misschien hoeft het niet.
Haakse slijper vind ik nogal extreem. Maar gelukkig heb ik gewoon tapijt. Dus krassen komen sowieso niet.

Ik denk er nog over na.

MedionAkoya wijzigde deze reactie 01-09-2019 23:42 (31%)

Civiele Techniek.

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:05

Een balkenframe is wel eenvoudig er onder te monteren. Eerst de kast in elkaar.
Frame schuif je er onder. Frame vastzetten vanuit de binnenkant en een afwerkplint onder de kast voor het zicht en stof.

Zou mijn optie ook zijn in dit geval :+

How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:08
Kort vraagje. In mijn badkamer heb ik vloerverwarming liggen die aangesloten is op de bestaande verwarmingleidingen. Echter, de vloer wordt nagenoeg niet warm. Dit speelde afgelopen winter al, en nu voor de winter er weer aankomt zou ik dit graag wel goed werkend hebben.

Dus kwa aansluiting zit het zo (even uit mijn hoofd):
Aanvoer verwarming > designradiator > (thermostatische) radiatorkraan > RTL > vloerverwarming > afvoer verwarming.

De designradiator wordt overigens ook niet goed warm. Wat is hier het probleem?

Daan wijzigde deze reactie 02-09-2019 10:38 (11%)
Reden: RTL toegevoegd

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:12
Daan schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:18:
Kort vraagje. In mijn badkamer heb ik vloerverwarming liggen die aangesloten is op de bestaande verwarmingleidingen. Echter, de vloer wordt nagenoeg niet warm.

Aanvoer verwarming > designradiator > (thermostatische) radiatorkraan > vloerverwarming > afvoer verwarming.

Waarom wordt je radiator niet warm? Wordt mss alleen de eerste buis warm? -> geen stijgbuis in de radiator.

Vloer parallel aan de radiator of in serie?

Hoe voorkom je dat de vloer meer dan 30 graden water krijgt?

• Daan
Tens schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:27:
[...]

Waarom wordt je radiator niet warm? Wordt mss alleen de eerste buis warm? -> geen stijgbuis in de radiator.
Ja de onderkant wordt maar heel iets warm. Het gaat overigens om deze radiator: https://www.sanitairwinke...n-aansluiting-805watt-wit
Vloer parallel aan de radiator of in serie?
In serie. De vloer zit dus "achter" de radiator.
Hoe voorkom je dat de vloer meer dan 30 graden water krijgt?
Met een RTL (gemist en toegevoegd in mijn vorige post).

Daan wijzigde deze reactie 02-09-2019 10:39 (14%)

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Daan schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:18:
Kort vraagje. In mijn badkamer heb ik vloerverwarming liggen die aangesloten is op de bestaande verwarmingleidingen. Echter, de vloer wordt nagenoeg niet warm. Dit speelde afgelopen winter al, en nu voor de winter er weer aankomt zou ik dit graag wel goed werkend hebben.

Aanvoer verwarming > designradiator > (thermostatische) radiatorkraan > RTL > vloerverwarming > afvoer verwarming.

Mogelijk lucht in het systeem. Zet alle andere radiatoren dicht en op de badkamer vol open. Dan de verwarming even flink laten werken. Hopelijk hoor je dan een hoop geborrel en wordt de lucht uit het gedeelte in de badkamer weggedrukt. Daarna eventueel alles nalopen of er ontlucht moet worden.

• Daan
hansvk schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:44:
[...]

Mogelijk lucht in het systeem. Zet alle andere radiatoren dicht en op de badkamer vol open. Dan de verwarming even flink laten werken. Hopelijk hoor je dan een hoop geborrel en wordt de lucht uit het gedeelte in de badkamer weggedrukt. Daarna eventueel alles nalopen of er ontlucht moet worden.
Vorig jaar al een aantal keren geprobeerd. Thermostaat op 28C gezet, de rest van de radiatoren uit en idd even laten lopen. Daarbij werd de designradiator in de badkamer maar iets warm, de aanvoer wel warm, maar het leek wel alsof het warme water niet verder kwam. Tevens meerdere keren ontlucht maar haalde niets uit.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:26
Zitten de aansluitingen knal boven elkaar? Dan loopt het warm gelijk weg

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:12
maartend schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:07:
Geen stijgbuis, dat zou idd het niet warm worden van het grootste deel van de radiator verklaren echter:
Vloer en radiator zitten achter elkaar, dus dan zou de vloer alsnog warm moeten worden.

Werd de radiator al niet goed warm voordat de vloer werd aangesloten?
Haal de thermostatische kop er eens af, dan is de kraan max open als het goed is.

zou je foto's willen plaatsen?

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:04
maartend schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:07:
Dat zou wel heel slecht design zijn :P

Heb je een H-blok met voetventielen aan je radiator, en eventueel nog voetventielen voor en na je vloerverwarming? Misschien staan die niet goed open.

Lucht in het systeem kan ook op een andere plek zitten, in een verdeler of bocht bijvoorbeeld. Als het goed is zit er op een hoogtepunt altijd een ontluchter.

Sander B wijzigde deze reactie 02-09-2019 11:29 (22%)

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21-10 12:37
Weet iemand een middeltje om zwarte schimmel mee te verwijderen op een geschilderde muur

Bij het verwijderen van een staande plint kwam het tevoorschijn, is het een kwestie van weghalen, over schilderen, of een middeltje (voorstrijk) en dan overschilderen ?

De oorzaak is bekend en opgelost, een aantal weken geleden is het platte dak gaan lekken waardoor ik een laag water in de woonkamer had staan

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 00:11
Daan schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:37:

Met een RTL (gemist en toegevoegd in mijn vorige post).
En wat op RTL gemist? Help mijn man is klusser? John to the rescue. :9~

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Daan
Sander B schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:23:
[...]

Dat zou wel heel slecht design zijn :P

Heb je een H-blok met voetventielen aan je radiator, en eventueel nog voetventielen voor en na je vloerverwarming?
Heb ik ja. Zal vanavond even een fotootje maken.
Lucht in het systeem kan ook op een andere plek zitten, in een verdeler of bocht bijvoorbeeld. Als het goed is zit er op een hoogtepunt altijd een ontluchter. Is de radiator je hoogste punt?
Jep, radiator is het hoogste punt in de badkamer.

• Sander B
Daan schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:30:
Jep, radiator is het hoogste punt in de badkamer.
Iets te snel verstuurd, ik bedoelde eigenlijk of dat het enige (al dan niet lokale) hoogtepunt is in de leiding :)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:22

CurlyMo

www.pilight.org

Even voor de zekerheid en nachtrust :)

Ik heb tussen twee balken HOH 60cm een 18mm multiplex plaat liggen. Daarop staat al een tijd mijn wasmachine. Dat gaat ook prima. Nu heb ik er een zware tegel opgelegd van zeg 30kg. Daarmee maakt hij minder geluid met centrifugeren. Dat moet toch gewoon kunnen?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Daan
Sander B schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:33:
[...]

Iets te snel verstuurd, ik bedoelde eigenlijk of dat het enige (al dan niet lokale) hoogtepunt is in de leiding :)
Klopt. De aanvoer komt uit de vloer, dan gaat het ~30cm omhoog naar de radiator, die zelf 120cm hoog is.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:29
FabianGTI schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:25:
Weet iemand een middeltje om zwarte schimmel mee te verwijderen op een geschilderde muur

Bij het verwijderen van een staande plint kwam het tevoorschijn, is het een kwestie van weghalen, over schilderen, of een middeltje (voorstrijk) en dan overschilderen ?

De oorzaak is bekend en opgelost, een aantal weken geleden is het platte dak gaan lekken waardoor ik een laag water in de woonkamer had staan
Je hebt van HG badkamerreiniger op basis van Chloor, en ook van Albastine een soort voorstrijk voor beschimmelde muren. Beide werken prima kan ik zeggen. :)

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Daan schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:36:
[...]

Klopt. De aanvoer komt uit de vloer, dan gaat het ~30cm omhoog naar de radiator, die zelf 120cm hoog is.
Al eens geprobeerd om de RTL zover mogelijk open te zetten? Omdat deze in serie is aangesloten gooit deze de boel misschien wel dicht als er (te) warm water wordt aangevoerd. Ik heb eenzelfde systeem maar dan parallel aangesloten en werkt perfect.

• Reinier
  • Laatst online: 21:34
Joopieboy schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:29:
[...]

Je hebt van HG badkamerreiniger op basis van Chloor, en ook van Albastine een soort voorstrijk voor beschimmelde muren. Beide werken prima kan ik zeggen. :)
Alabastine ;)

En @Teijgetje vindt dat je dat HG-spul niet mag kopen. Het is ook wel duur voor wat het is.

• Daan
hansvk schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:41:
[...]

Al eens geprobeerd om de RTL zover mogelijk open te zetten? Omdat deze in serie is aangesloten gooit deze de boel misschien wel dicht als er (te) warm water wordt aangevoerd. Ik heb eenzelfde systeem maar dan parallel aangesloten en werkt perfect.
Zeker al geprobeerd om alles vol open te zetten (radiatorkraan en de RTL) maar leek weinig uit te halen.

• --HYPER--392
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:08

--HYPER--392

Powered by Fiat

MedionAkoya schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:33:
[...]

Ook voor de Metod-serie?
Ik kan in de handleiding niet vinden dat daar een enkele gat zit. Wel vier bevestigingsgaten in elke hoek.
Het is waarschijnlijk niet bedoeling om poten te plaatsen met enkele schroef ipv 4 schroeven per hoek , maar misschien heb je wel gelijk dat het past. :D

Dit is van Platsa.
https://www.ikea.com/nl/n...verstelbaar-wit-20331198/
[Afbeelding]

[...]

Ok, ja, het is inderdaad een sierbuisje. :o De verstelschroef steekt uit. Dus mogelijk is het korter dan 8 cm, als ik de verstelschroef verwijder. Misschien hoeft het niet.
Haakse slijper vind ik nogal extreem. Maar gelukkig heb ik gewoon tapijt. Dus krassen komen sowieso niet.

Ik denk er nog over na.
Je hebt gelijk,het is voor de platsa.

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• __REMCO__
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:18
ik moet voor het afvoerkanaal van de afzuigkap ophangbeugels aan een verlaagd plafond ophangen. Die beugels hebben aan de bovenkant een moer waar M8 draadeind/stokeind in gaat en daar heb ik deze voor gekocht.

Alleen komt dit (het zijn maar 4 beugels) aan een verlaagd plafond (van gips) te hangen. Qua gewicht weegt het niet veel natuurlijk.

Ik ben dus opzoek naar een soort van hollewand pluggen die voor M8 geschikt zijn (ik ga vanavond even opmeten hoe dik het schroefgedeelte is maar volgens mij is dat ook 8.

Eigenlijk zoiets als dit maar die zijn maar geschikt tot 6mm...

Ik heb wel hollewand ankers gevonden maar daar kan alleen draadeind in en dus niet het schroefgedeelte. Tevens zijn die nogal overkill voor het gewicht wat ik eraan ga hangen.

Hebben jullie nog ideeën?

• Reinier
Die laatste hollewandankers die je hebt gevonden i.c.m. M8 draadeind is toch prima?

Zat zelf bij Fischer Duotec te kijken maar die gaan maar tot 5mm.

En anders houten balkjes boven je gips schoreven en daar dan stokeinden in schroeven.

• FabianGTI
Joopieboy schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:29:
[...]

Het gaat gelukkig maar om kleine stukjes, de plint is immers maar 70mm hoog
Maar ik wil voorkomen dat het muf begint te ruiken :P

Ik zal eens opzoek gaan naar een potje Alabastine

• skai21
Jup, bij mij ook Parralel met RTL. werkt perfect.
Opzich is dat ook logisch want in pricipe zijn het nu afhankelijke circuits en de RTL van de Vloer kan je radiator niet dichtgooien.
hansvk schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:41:
[...]

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:13
CurlyMo schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:34:
Even voor de zekerheid en nachtrust :)

Ik heb tussen twee balken HOH 60cm een 18mm multiplex plaat liggen. Daarop staat al een tijd mijn wasmachine. Dat gaat ook prima. Nu heb ik er een zware tegel opgelegd van zeg 30kg. Daarmee maakt hij minder geluid met centrifugeren. Dat moet toch gewoon kunnen?
Hoelaat wil je slapen? >:)

Wat is het formaat van de balklaag? even aannemende dat het geen panlatten zijn, kan dat prima...
Neem aan dat je er ook kunt staan? (gokje dat je 80kg+- weegt)

30kg plus waschmachine + water zal hetzelfde zijn denk ik...

Revive the guild!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Jelte,89 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:03:
[...]

Hoelaat wil je slapen? >:)

Wat is het formaat van de balklaag? even aannemende dat het geen panlatten zijn, kan dat prima...
Neem aan dat je er ook kunt staan? (gokje dat je 80kg+- weegt)

30kg plus waschmachine + water zal hetzelfde zijn denk ik...
Balken zijn gewoon de draagbalken van een houten verdiepingsvloer. De balken geloof ik ook wel. Het ging me om de mulitplex.

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:13
Kan wel! Welterusten :w

Revive the guild!

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:44

RvL

Get Perpendicular!!

Ik lurk al een tijdje in dit topic om alle mooie dingen die tweakers kunnen maken te aanschouwen. Nu heb ik zelf ook iets om te posten :)

Sinds we ons huis hebben gekocht zijn we op zoek naar andere nachtlampjes. Niet erg actief, dat moet ik erbij zeggen, maar mochten we tegen een mooie nachtlamp aanlopen zouden we 'm ook niet laten liggen. Maar we liepen nergens tegenaan...

Op internet zie je wel altijd de mooiste creaties, maar nooit in de buurt te krijgen of exorbitant duur. Dus ben ik zelf eens aan de slag gegaan met hout en epoxy giethars. Het idee was om een houten balk te breken en de breuk te vullen met epoxy.

Begonnen met een vuren schaaflat van 34x34mm. Hier 9 balkjes van 30cm van gezaagd en elkaar gelijmd. Deze over alle flanken ingeboord en uiteindelijk gebroken. Dat klinkt heel makkelijk, maar een blok van 102x102mm laat zich niet zo makkelijk breken... Voor de tweede lamp hebben we daarom eerst de losse balkjes gebroken en daarna gelijmd. Het resultaat hiervan is dan dit:

Voor de oplettende lezer: dit is dus de tweede lamp, dus de breuk komt niet overeen met die van de afbeeldingen hieronder ;)

Natuurlijk moet je er bij een lamp voor zorgen dat er ook licht uit kan komen. Ik heb gekozen voor een GU10 LED spot. Het hoeft geen bouwlamp te zijn, maar er moet nog wel wat licht uit komen. Zo'n GU10 spot is 50mm breed en die wil je in een lamp als deze zo dicht mogelijk bij de epoxy hebben. Dus dat moest in dit geval een gat van 50x150mm worden. Met een goede forstnerboor is dat goed te doen, maar een kolomboor of boorstandaard is echt wel aan te bevelen.

Daarna kwam het gieten. Het gieten an sich is niet zo moeilijk

Het belangrijkste is het maken van een goede mal, en dan vooral dat ie waterdicht is. Vaak doet men dat door de platen van de mal in nog warme hot glue te drukken. Vergeet ook het gat van je lamp niet af te dichten! Ik had uiteraard net iets te lang gewacht waardoor de lijm al wat was uitgehard en mijn mal niet waterdicht was.... Een goede lekbak eronder is dus wel een handige tip.

Na een paar dagen uitharden, een keertje bijgieten om de gelekte hars te vervangen en nog een paar dagen wacht kon ik 'm dan eindelijk uit de mal krijgen. Ik was op het lumineuze idee gekomen om een plaat 22mm multiplex, die ik nog had staan, te gebruiken om een mal te maken. Op zich werkt dat prima, maar het is erg lastig om weer te verwijderen als de epoxy is uitgehard omdat het multiplex zelf nauwelijks mee geeft. Een dun plaatje MDF breek je er wat makkelijker van af en resten MDF schuur je wel weg.

Anyway, het resultaat is dan zo:

Uiteraard even een lampje er in om te kijken hoe het doet. Na het zien van het lichtbeeld besloten om de lamp niet vanuit de onderkant te belichten maar vanuit de bovenkant. Anders kijk je vanuit je bed in de spot en dat vond ik niet mooi. Het is ook niet erg prettig, vooral niet als je net wakker wordt. Daarom spot aan de bovenkant.

De bellen in dit geval zijn met opzet, Wil je 'm echt helder hebben, dan moet je in meerdere lagen gaan gieten, maar aan de zijkant zal je de verschillende lagen dan altijd blijven zien. Alternatief is de epoxy in een vacuumkamer zetten en alle lucht eruit zuigen, maar wat je niet hebt kan je ook niet gebruiken.

En dan komt het: schuren, schuren, schuren en nog een schuren. Eerst met de bandschuurmachine voor het grove werk: alle oneffenheden weg, zorgen dat alle vlakken vlak zijn. Het tussenresultaat na flink schuren op de bandschuurmachine:

Rechts was de lamp vochtig van schoonmaken, daardoor lijkt hij daar iets helderder, maar schijn bedriegt. Want na korrel 80 en 120 heb je nog genoeg te schuren: 240, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500. Ik heb het vanaf korrel 240 allemaal met het handje gedaan, maar denk dat ik voor de volgende lamp toch wat matteerschijven ga halen. Scheelt een hoop handwerk :P

En daarna dan polijsten tot je een ons weegt. Ik heb een schapenvacht en Commandant 4 gebruikt.

Als laatste de bovenkant afwerken. Hoewel het LED is kan de lamp op volle sterkte in zo'n kokergat toch best warm worden. Daarom gekozen voor een dekseltje wat door koperkleurige plankdragers een kier van 5mm open laat. De lamp kan hierdoor zijn warmte een beetje kwijt en het beetje licht wat naar boven toe straalt geeft nog best een leuk effect ook.

Het eindresultaat:
Nachtlamp
https://tweakers.net/ext/f/beBKysf2R5A67lWW99IciUwt/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/WU0j8Qi5y2akU3utpGdA7Zvp/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/p619BDapQjt0PEpvdZgytqT9/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/S8OPT1xzCzvG5NvDiDE8xEkQ/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/l4E2VplIvjJXMC88N4nIKwEx/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/5eL2MJHD54LqwKNunQ0tiTLt/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/GBlWpLHOmLR6XoDaLMyaajwn/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/cPlk24K0l7dxzN0SxGI31OoW/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/tQ8ifyTKwojpoFwtqoN4EB8y/thumb.jpg

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Sander B
@RvL Super mooi gedaan! Hulde _/-\o_

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Als ik niet meer reageer dan weten jullie dat ik heerlijk aan het 'slapen' ben :+

• skai21
Of geplet bent door een wasmachine + 30KG tegel 8)7
CurlyMo schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:28:
[...]

Als ik niet meer reageer dan weten jullie dat ik heerlijk aan het 'slapen' ben :+

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

skai21 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:31:
Of geplet bent door een wasmachine + 30KG tegel 8)7

[...]
Ga je hem nog uitleggen ;)

• FabianGTI
CurlyMo schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:28:
[...]

Is geen probleem, als het tenminste wel echt multiplex is, en niet bijvoorbeeld van dat waaibomen populieren multiplex

Maar ik gok dat het radiata pine is, dan is het geen probleem :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

FabianGTI schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:36:
[...]
Maar ik gok dat het radiata pine is, dan is het geen probleem :)
Inderdaad, dit is nog een stuk dat ik ooit bij de Gamma had gehaald. Lekker grof spul.

• Rebel-Rebel
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-10 17:51
RvL schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:17:

Na een paar dagen uitharden, een keertje bijgieten om de gelekte hars te vervangen en nog een paar dagen wacht kon ik 'm dan eindelijk uit de mal krijgen. Ik was op het lumineuze idee gekomen om een plaat 22mm multiplex, die ik nog had staan, te gebruiken om een mal te maken. Op zich werkt dat prima, maar het is erg lastig om weer te verwijderen als de epoxy is uitgehard omdat het multiplex zelf nauwelijks mee geeft. Een dun plaatje MDF breek je er wat makkelijker van af en resten MDF schuur je wel weg.
Tof gedaan!
Tip: 'pak' je mal in met tape, verpakkingstape (Polypropyleen)

• Goofyduck384
Xiphalon schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:01:
[...]

Je droger is een warmtepompdroger, met een aansluitwaarde van 1kW. De wasmachine heeft een aansluitwaarde van 2kW. Kan dus prima, zonder problemen en legaal op een enkele groep.

(De 'verplichting' om apparaten van > 2kW op een eigen groep te zetten is vervallen)
Helder, bedankt. Dan zet ik ze samen gewoon op één groep!

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:39
RvL schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:17:
Natuurlijk moet je er bij een lamp voor zorgen dat er ook licht uit kan komen. Ik heb gekozen voor een GU10 LED spot. Het hoeft geen bouwlamp te zijn, maar er moet nog wel wat licht uit komen. Zo'n GU10 spot is 50mm breed en die wil je in een lamp als deze zo dicht mogelijk bij de epoxy hebben. Dus dat moest in dit geval een gat van 50x150mm worden. Met een goede forstnerboor is dat goed te doen, maar een kolomboor of boorstandaard is echt wel aan te bevelen.
Kan je die lamp later nog vervangen? Tof project, hoe lang ben je er mee bezig geweest?

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

TheJVH schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:13:
[...]

Kan je die lamp later nog vervangen? Tof project, hoe lang ben je er mee bezig geweest?
Ja, het dekseltje zit alleen geklemd om de plankdragers dus is er eenvoudig af te halen. Theoretisch kan je de lamp er dan zo uit halen, maar het snoertje zit in de weg dus die met je dan even loshalen.

Als je in doorlooptijd kijkt ben ik er een week of 1,5 - 2 mee bezig geweest maar dat is inclusief het uitharden van de hars. Voor het schuren en polijsten raad men toch wel een dag of 7 uitharden aan. En alles was de eerste keer dus dan duurt het toch al wat langer.

Zagen, breken en lijmen is 1 dag. Mal maken en gieten 0,5 - 1 dag. Schuren 1 dag en polijsten een halve dag. 3 tot 4 dagen dus. Lastig om goed in te schatten want het is vooral in de avonduren gebeurd. Het zijn dus geen werkdagen ;)

Nu de dekens nog...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@RvL Heb je gevoeld hoe warm die lamp wordt? Ik heb eerder een vergelijkbaar idee gehad maar dan als downlights in de nokbalk. Die leds werden echt heel heet aangezien de warmte nergens heen kan. Dusdanig heet dat mede tweakers twijfelde over de veiligheid: LED spotjes in vurenhouten balk

• Teijgetje
Reinier schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:47:
[...]

En @Teijgetje vindt dat je dat HG-spul niet mag kopen. Het is ook wel duur voor wat het is.
????

Ik meen ooit gezegd te hebben dat het werkzame bestanddeel van HG schimmelreiniger gewoon bleek is en dat je dus van 30 cent bleek (1 l. ) ongeveer tig liter HG schimmelreiniger (hele verdunde bleek) á 8 euro per flacon kan maken. ;)
Maar natuurlijk mag je HG kopen. :9~

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

vso

raap voor zijn recht

Teijgetje schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:27:
[...]

????

Ik meen ooit gezegd te hebben dat het werkzame bestanddeel van HG schimmelreiniger gewoon bleek is en dat je dus van 30 cent bleek (1 l. ) ongeveer tig liter HG schimmelreiniger (hele verdunde bleek) á 8 euro per flacon kan maken. ;)
ik zeg

Als dit het niet weghaalt vergeet het dan maar :)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Reinier
Teijgetje schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:27:
[...]

????

Oh ik bedoelde het niet verkeerd hoor! Ik moest aan jouw uitgebreide epistel denken van een vorige keer dat dit onderwerp ter sprake kwam :)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:36

Boudewijn

omdat het kan

Gaaf projectje. Kun je de lampjes nu nog gewoon vervangen of wordt dat hakken bikken en breken?

Edit: goed vaker F5 doen :+.

Boudewijn wijzigde deze reactie 02-09-2019 20:40 (14%)

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

CurlyMo schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:18:
@RvL Heb je gevoeld hoe warm die lamp wordt? Ik heb eerder een vergelijkbaar idee gehad maar dan als downlights in de nokbalk. Die leds werden echt heel heet aangezien de warmte nergens heen kan. Dusdanig heet dat mede tweakers twijfelde over de veiligheid: LED spotjes in vurenhouten balk
Ik heb het niet gevoelt. Wel gemeten met een IR thermometer. Met t gat helemaal dicht was de lamp na 6 uur branden op volle sterkte 90-95 graden aan de achterkant van de lamp. Voorkant was 70 graden.

Met het gat open was het 80/60. Daarom is het gat nu niet dicht en zit er een opening tussen deksel en lamp zelf. Zo kan de lamp nog een beetje z’n warmte kwijt.

Het blijft in ieder geval ver onder de ontbrandtemperatuur van hout (250 graden) of de smelttemperatuur van het plexiglas plaatje tussen lamp en epoxy (130 graden).

Daarnaast brand de lamp zelden voluit en vrijwel nooit langer dan een uur of 2

Nu de dekens nog...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

RvL schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:22:
[...]
Het blijft in ieder geval ver onder de ontbrandtemperatuur van hout (250 graden) of de smelttemperatuur van het plexiglas plaatje tussen lamp en epoxy (130 graden).
En die van de lamp zelf?
Als je hem niet vergeet uit te zetten.

Dat waren allemaal dezelfde argumenten die ik kreeg in dat topic ;)

• vso

vso

raap voor zijn recht

RvL schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:22:
[...]

Ik heb het niet gevoelt. Wel gemeten met een IR thermometer. Met t gat helemaal dicht was de lamp na 6 uur branden op volle sterkte 90-95 graden aan de achterkant van de lamp. Voorkant was 70 graden.

Met het gat open was het 80/60. Daarom is het gat nu niet dicht en zit er een opening tussen deksel en lamp zelf. Zo kan de lamp nog een beetje z’n warmte kwijt.

even op "2 uur max" ingaan
ik heb het niet gevolgt maar .. stel iemand anders in het huishouden weet dat niet laat het licht branden en gaat weg .. en er breekt brand uit .. ook al ben je verzekerd .. is dit een risico dat je wilt lopen :?

En hoewel misschien op zichzelf staand niet extreem gevaarlijk is maar voeg nog iets "ongelukkigs" toe bv net niet vast genoeg gedraaid contact punt .. (genoeg vonken en .. "brand")

Dit is IMHO een hobby bob oplossing (NOFI) je wilt niet over 10 jaar brand hebben veroorzaakt bij jezelf/familie .. of nieuwe bewoners. zou jij ermee kunnen leven .. ? als je weet dat jij de veroorzaker bent ?

een (on)veilige situatie is zolang de mensen dat weten en niet vergeten .. maar ja mensen vergeten na verloop van tijd

vso wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:33 (6%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dat is het probleem. In mijn situatie was het echt heel mooi wat ik bedacht had, alleen bij nader inzien niet veilig. Ik vind wat @RvL heeft gemaakt ook echt heel gaaf, maar ik zou het niet meer zo in huis willen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Daan schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:02:
[...]

Zeker al geprobeerd om alles vol open te zetten (radiatorkraan en de RTL) maar leek weinig uit te halen.
Heb je de knop er al eens afgedraaid?

Zou me niet verbazen dat er dan zo'n pinnetje die uit steekt en als je die indrukt weer ophoog komt. Als die vast zit dan gaan het niet werken.

Heeft het systeem wel goed gewerkt? Zo nee, dan kun je ook eens proberen het systeem eens flink door te spoelen wan merk je meteen of het water er door kan.

• Teijgetje
Dasty is ontvetter, zwarte vlekjes is schimmel, een "plantje".
Dasty maakt de toplaag wel lekker schoon, chloor/bleek maakt het "plantje" dood.

• Daan
@Sander B @hansvk @Tens Hier een fotootje van de situatie:

Rechts boven is de aanvoer. Gaat dus de radiator en vloer door en komt dan onder het bad weer bij de afvoer terecht (niet zichtbaar hier).

@nokiaan958GB Zal ik eens proberen, kan me niet herinneren of we dat al eens gedaan hebben.

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Aan de rechterkant van het H-blok zit een kapje die eraf kan. Daaronder zit een stelschroef om de doorvoer te beperken of juist niet. Daar zou je ook mee kunnen rommelen. Zie ook het Gas besparen door middel van CV tuning deel II topic.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• KillaZ
@Daan Zelf gekit? Dat lijkt in ieder geval op mijn allereerste kitlaag in onze badkamer tijdens de verbouwing :+ :>

Zelf zou ik met een IR thermometer de leidingen controleren. Met een te grote delta zou de stop op je retour misschien wel eens te geknepen zijn.

KillaZ wijzigde deze reactie 03-09-2019 08:43 (38%)

K to the KillaZ

• Daan
breinonline schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 07:22:
Aan de rechterkant van het H-blok zit een kapje die eraf kan. Daaronder zit een stelschroef om de doorvoer te beperken of juist niet. Daar zou je ook mee kunnen rommelen. Zie ook het Gas besparen door middel van CV tuning deel II topic.
Zal eens kijken, bedankt voor de tip iig!
KillaZ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:41:
@Daan Zelf gekit? Dat lijkt in ieder geval op mijn allereerste kitlaag in onze badkamer tijdens de verbouwing :+ :>
Niet zelf gedaan, maar laten we zeggen dat het een quick and dirty oplossing was door een niet-professional :+ Bovendien wil ik dat hele pijpen/leidingspul nog een keer opnieuw doen en/of een ombouw voor maken.

• KillaZ
Daan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:43:
[...]

Zal eens kijken, bedankt voor de tip iig!

[...]

Niet zelf gedaan, maar laten we zeggen dat het een quick and dirty oplossing was door een niet-professional :+ Bovendien wil ik dat hele pijpen/leidingspul nog een keer opnieuw doen en/of een ombouw voor maken.
Tip van flip, hoewel door velen niet geaccepteerd: Bij hoog contrast (zoals bij jou wit en grijs) even een schildertape op de witte tegel. Dan heb je die lelijke vegen niet. Al blijft kitten vakwerk in mijn ogen.

KillaZ wijzigde deze reactie 03-09-2019 08:45 (3%)

K to the KillaZ

• __REMCO__
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:18
Reinier schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:00:
Die laatste hollewandankers die je hebt gevonden i.c.m. M8 draadeind is toch prima?

Zat zelf bij Fischer Duotec te kijken maar die gaan maar tot 5mm.

En anders houten balkjes boven je gips schoreven en daar dan stokeinden in schroeven.
boven het gips schroeven gaat het niet worden omdat het plafond er al een aantal jaar inzit en al helemaal is afgewerkt. Wellicht dat er toevallig een balk loopt waar de beugels moeten komen hangen en dan draai ik gewoon de stokeinden die ik nou al heb in dat hout en dan is het opgelost.

Maar anders worden het inderdaad de hollewandankers met draadeind

• vso

vso

raap voor zijn recht

Teijgetje schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:10:
[...]

Dasty is ontvetter, zwarte vlekjes is schimmel, een "plantje".
Dasty maakt de toplaag wel lekker schoon, chloor/bleek maakt het "plantje" dood.
Niet te serieus worden aub .. ;) :) zie mijn reactie meer als "steek het in de brand / nuke it from orbit" ;)

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

vso schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:30:
[...]
even op "2 uur max" ingaan
ik heb het niet gevolgt maar .. stel iemand anders in het huishouden weet dat niet laat het licht branden en gaat weg .. en er breekt brand uit .. ook al ben je verzekerd .. is dit een risico dat je wilt lopen :?

En hoewel misschien op zichzelf staand niet extreem gevaarlijk is maar voeg nog iets "ongelukkigs" toe bv net niet vast genoeg gedraaid contact punt .. (genoeg vonken en .. "brand")

Dit is IMHO een hobby bob oplossing (NOFI) je wilt niet over 10 jaar brand hebben veroorzaakt bij jezelf/familie .. of nieuwe bewoners. zou jij ermee kunnen leven .. ? als je weet dat jij de veroorzaker bent ?

een (on)veilige situatie is zolang de mensen dat weten en niet vergeten .. maar ja mensen vergeten na verloop van tijd
Mijn dank voor je input, dat waardeer ik zeer (y)

Ik weet niet of je gezien hebt wat ik gebouwd heb? Als ik het topic van @CurlyMo goed gelezen heb wilde hij een aantal LED lampen in een balk inbouwen die, met weinig ruimte en dus weinig lucht erboven. In mijn geval zit de lamp in een koker van 15cm hoog en 5cm breed, welke open is aan de boven. Er zweeft weliswaar een deksel boven het gat, maar met een kier van 5mm over alle flanken van de lamp. Theoretisch zou hij z'n warmte dus kwijt moeten kunnen, ook als de spot lang brand. Eerdere testen hebben uitgewezen dat de temperatuur na verloop van tijd niet meer oploopt.

Dat wil ik nog wel controleren, maar dan moet ik uiteraard wel een dag thuis zijn. Ik wil dan meten hoe ver de temperatuur in mijn lamp oploopt en hoe warm/heet een losse lamp in een armatuur wordt. Op basis daarvan trek ik dan conclusies.

Mocht de lamp toch te warm worden, kan ik nog een aantal dingen doen. Ik kan ter hoogte van de lamp een aantal ventilatiegaten of sleuven aan de achterkant van de lamp maken om zo wat meer flow te creëren. In het ergste geval zal er een minder zware lamp in moeten. Er zit nu een 5W LED spot in.

De spot zelf zit gewoon in een deugdelijke armatuur, geen losse fitting.

In de lamp zit een sticker waarop duidelijk vermeld staat LED only, max 5W, waarbij het vermogen gebaseerd is op eerdere temperatuursmetingen. Dus mocht iemand anders dan ik de lamp vervangen kunnen ze lezen dat ze er geen halogeen in moeten stoppen.

Daarnaast zit er nog wel over na te denken om een thermische zekering toe te voegen welke ik op een of andere manier aan de driverkant van de spot monteer. Maar ook dat moet veilig en deugdelijk gebeuren want zo'n zekering heeft over het algemeen open leads. Het moet niet zo zijn dat ik het ijzeren armatuur wat in de lamp zit onder netspanning zet. Ook kan ik nog een snelle glaszekering toevoegen.

Een los contact kan je overal hebben, dus dat vind ik een redelijk non-argument. Een los contact kan in een centraaldoos net zo goed problemen of brand veroorzaken.

Nieuwe bewoners spelen niet mee. Ik pretendeer niet dat ik nooit meer zal verhuizen maar neem dan wel mijn nachtlamp mee. Als de nieuwe bewoners dan beginnen te klagen over mijn nachtlamp, vraag ik ze toch echt wat ze in mijn slaapkamer doen :+

Kortom, ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik heb metingen gedaan, gekeken hoe ik het een en ander kon verbeteren met daarbij de looks van de lamp in het achterhoofd. Het 'hobby bob' gehalte vind ik daarom nog wel meevallen.

offtopic:
Niet zoals in de video van een of andere Rus die ik als inspiratie voor het bouwen van de lamp zelf heb genomen. Hij deed simpelweg wat alufolie in z'n geboorde gat, pakte een E14 fitting, draaide daar een gloeilamp van 40W in en het gat afdichtte met een stuk hout. Vervolgens met de lamp aan de onderkant op tafel gezet. Koeling: 0 :X

Nu de dekens nog...

• skai21
Hier ook weer een leuk stukje historie tegengekomen van mijn vorige huiseigenaren :(
Als laatste in de verbouwing dacht ik, weet je wat ik zal snel even de bijkeuken texen.. Dat snel deel werd al vrij rap een megaklus. Wat bleek nu, de vorige bewoners hebben vroeger Kalk gebruikt om de muren te witte. Daar hebben ze gewoon braaf overheen getext zonder enige voorbereiding / weghalen van kalk.

Wanneer ik nu dus overheen ga met een roller, rol ik zo de bestaande laag tex eraf. |:(
Nu dus heel de laag Tex eraf krabben met steekmessen, vervolgens met warmwater de kalk eraf, alles weer vlak maken, voorlijmen en texen 8)7

Ondertussen ben ik klaar met het plafond afsteken, nu nog wassen en afwerken.
Ps. de hond staat vooral te kijken wat er met zijn slaapkamer gebeurd :+

skai21 wijzigde deze reactie 03-09-2019 10:39 (3%)

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:14
Heeft iemand een mooi adresje voor goed glasvliesbehang? Bij de bouwmarkten bijvoorbeeld zie ik wisselende recensies en ik wil liever geen troep in huis hebben :).

• vso

vso

raap voor zijn recht

RvL schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:17:
[...]

Mijn dank voor je input, dat waardeer ik zeer (y)
<snip lang verhaal>
Wie de schoen past trekt hem aan, ik zei nog "niet alles gelezen" .. ik reageerde puur op "2 uur" --> daar is hobby bob op gebaseerd..

je ziet zat voorbeelden van beunhazen en onveilige situaties, en dat komt eerder door ontwetendheid / gemakzucht.

Heb je je aan alle voorschriften gehouden ? waarom dan "verdedigen"

• vso

vso

raap voor zijn recht

skai21 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:35:
Hier ook weer een leuk stukje historie tegengekomen van mijn vorige huiseigenaren :(
Als laatste in de verbouwing dacht ik, weet je wat ik zal snel even de bijkeuken texen.. Dat snel deel werd al vrij rap een megaklus. Wat bleek nu, de vorige bewoners hebben vroeger Kalk gebruikt om de muren te witte. Daar hebben ze gewoon braaf overheen getext zonder enige voorbereiding / weghalen van kalk.

Wanneer ik nu dus overheen ga met een roller, rol ik zo de bestaande laag tex eraf. |:(
Nu dus heel de laag Tex eraf krabben met steekmessen, vervolgens met warmwater de kalk eraf, alles weer vlak maken, voorlijmen en texen 8)7

[Afbeelding]

Ondertussen ben ik klaar met het plafond afsteken, nu nog wassen en afwerken.
Ps. de hond staat vooral te kijken wat er met zijn slaapkamer gebeurd :+
Te nat gerold ? te veel eroverheen gerold ? het heeft nooit goed gehecht ? klinkt bekend in ieder geval,

Wellicht goed voorstrijken / ontvetten voordat je erop gaat verven .

• skai21
De huidige laag tex valt er al bijna af als ik er naar kijk, dus daaroverheen rollen is geen optie.
Maar ik haal echt alles eraf, poets dan alles af met flink water om de kalk laag weg te krijgen, herstel dan alle gaten/putjes, dan smeer ik er Sikkens Alpha Muurfix overheen, en dan tex ik het met (goeie) tex. dan zit dat muurvast :)
vso schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:47:
[...]

Te nat gerold ? te veel eroverheen gerold ? het heeft nooit goed gehecht ? klinkt bekend in ieder geval,

Wellicht goed voorstrijken / ontvetten voordat je erop gaat verven .

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:02
Dennis schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:41:
Heeft iemand een mooi adresje voor goed glasvliesbehang? Bij de bouwmarkten bijvoorbeeld zie ik wisselende recensies en ik wil liever geen troep in huis hebben :).
https://www.colorstore.nl...uismerk-150-gram-25-meter

Deze heb ik gebruikt, mooi dik papier. Ik heb het gehele huis weten te behangen zonder ergens te scheuren (en soms spande ik beste stevig).

PV Output

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:45:
[...]
Tip van flip, hoewel door velen niet geaccepteerd: Bij hoog contrast (zoals bij jou wit en grijs) even een schildertape op de witte tegel. Dan heb je die lelijke vegen niet. Al blijft kitten vakwerk in mijn ogen.
Nog beter als je niet heel goed kunt kitten, zijn de kithulpjes. De hoekjes kun je gebruiken om de kit strak te smeren, zonder een hele dikke kitrand te krijgen. De vlakke zijden kun je gebruiken om de restantjes aan de zijkanten weg te halen.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:44
wie weet of er er schakelaars bestaan waarmee ik een buitenlamp 1) aan kan zetten en 2) op de sensor kan zetten en 3) uit kan zetten (laatste is geen harde eis, maar wel mooi meegenomen) en die dus buiten gebruikt mogen worden...

Ik wil een buitenlamp op sensor maar die ik dus ook indien gewenst continue kan laten branden. Nu kan ik draadjes gaan knopen tussen een schakelaar, een sensor en een buitenlamp, maar ik kwam al het volgende tegen
https://www.elektroshop.n...oor-bewegingsmelders.html

alleen is deze maar IP20. ik zoek dus eigenlijks iets duurzamers voor buiten daar ik het niet droog kan plaatsen.

Of zijn er oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb? ik kan het me bijna niet voorstellen dat hier geen kant en klare oplossingen voor bestaan voor buiten gebruik.

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Meesterhand glasvezel (merk) kun je bij de betere verfhandel kopen. Mijn hele huis wordt er nu mee behangen, mijn vorige huis ook.

discogs

• vso

vso

raap voor zijn recht

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:31:
wie weet of er er schakelaars bestaan waarmee ik een buitenlamp 1) aan kan zetten en 2) op de sensor kan zetten en 3) uit kan zetten (laatste is geen harde eis, maar wel mooi meegenomen) en die dus buiten gebruikt mogen worden...

Ik wil een buitenlamp op sensor maar die ik dus ook indien gewenst continue kan laten branden. Nu kan ik draadjes gaan knopen tussen een schakelaar, een sensor en een buitenlamp, maar ik kwam al het volgende tegen
https://www.elektroshop.n...oor-bewegingsmelders.html
[Afbeelding]

alleen is deze maar IP20. ik zoek dus eigenlijks iets duurzamers voor buiten daar ik het niet droog kan plaatsen.

Of zijn er oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb? ik kan het me bijna niet voorstellen dat hier geen kant en klare oplossingen voor bestaan voor buiten gebruik.
Nee Sensors zitten vaak in de lamp geintegreerd gevolg 1 als je 1 schakelaar doet dan is het alles aan of uit. Praktisch vind ik het echter niet. of de lamp staat uit of juist aan wanneer je het tegenovergestelde effect wilt hebben.

Dus er word ingebroken maar die lamp schiet niet aan want je hebt de sensor uit laten staan .. of alles staat uit.. handig .. :(

Andere oplossing is bv met domotica .. die kunnen afhankelijk natuurlijk van de "bestuur" hub complexere schakelingen.. hiermee kan je indien je wenst 10 sensoren en 14 schakelaars voor 1 lamp instellen. binnen/buiten is inmiddels wel beschikbaar denk ik zo

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen glasvlies, maar renovlies pakken. Werkt net zo straks af alsof het gestuct is. Kost wat meer, maar is echt zoveel mooier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:44
vso schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:06:
[...]

Nee Sensors zitten vaak in de lamp geintegreerd gevolg 1 als je 1 schakelaar doet dan is het alles aan of uit. Praktisch vind ik het echter niet. of de lamp staat uit of juist aan wanneer je het tegenovergestelde effect wilt hebben.

Dus er word ingebroken maar die lamp schiet niet aan want je hebt de sensor uit laten staan .. of alles staat uit.. handig .. :(

Andere oplossing is bv met domotica .. die kunnen afhankelijk natuurlijk van de "bestuur" hub complexere schakelingen.. hiermee kan je indien je wenst 10 sensoren en 14 schakelaars voor 1 lamp instellen. binnen/buiten is inmiddels wel beschikbaar denk ik zo
De sensor mag gewoon los van de lamp, met een schakelaar kan ik wel iets knopen zodat er of spanning op de lamp staat, of de spanning via de sensor gaat (en daar dus de lamp mee geschakeld gaat worden), maar ik vind dat eigenlijk geen ideale situatie. De schakelaar die ik had gevonden zou prima werken, ware het niet dat deze niet voor buiten geschikt is. Domotica zou kunnen maar vind ik overkill voor dit (natuurlijk kan er dan nog veel meer maar dit moet gewoon simpel blijven)

• G7B
  • Laatst online: 21-10 12:06
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:17:
[...]

De sensor mag gewoon los van de lamp, met een schakelaar kan ik wel iets knopen zodat er of spanning op de lamp staat, of de spanning via de sensor gaat (en daar dus de lamp mee geschakeld gaat worden), maar ik vind dat eigenlijk geen ideale situatie. De schakelaar die ik had gevonden zou prima werken, ware het niet dat deze niet voor buiten geschikt is. Domotica zou kunnen maar vind ik overkill voor dit (natuurlijk kan er dan nog veel meer maar dit moet gewoon simpel blijven)
Volgens mij kan het vrij simpel met wat klikaanklikuit materiaal:

https://www.klikaanklikui...ni-inbouw-schakelaar.html
https://www.klikaanklikui...ewegingssensor.html?ref=1

• vso

vso

raap voor zijn recht

welke optie wil je
- simpele installatie
OF (niet en dus geen EN)
- simpel in gebruik

;)

Overgens zoek op hotel schakeling .. want dat is wat je wilt .. dat 1 v.d 2 schakelaars nu een sensor is .. ipv schakelaar .. tja boeiend

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:39
Om hier nog op in te haken, dit weekend ben ik verder gegaan met de planken voor in de keuken waar ik verlichting in wil bouwen. Voor de lampjes heb ik gekozen voor het systeem van Hafele LOOX. Daarmee kan je zelf je set samenstellen met de juiste lengte kabels, spotjes (kleur, intensiteit), afdekkapjes en adapter. In de keuken zitten al kanalen voor de 12v kabels, ik moet alleen de plankjes maken.

Eerder vroeg ik al hoe ik mooi een 58mm gat kon maken om het spotje in te zetten, ik heb een bovenfrees gebruikt met een geleidering en een mal met een gat van 60mm. Het verschil van 4mm tussen de geleide en de freesbit zorgde uiteindelijk voor een gat van 58 waar de lampjes perfect inpassen. Uiteindelijk echt een eitje, bedankt voor de tips hier!

Mbt de discussie hierboven: Deze lampjes zijn gemaakt om volledig in een plank in te bouwen (hoogte 14mm). Ik ben benieuwd hoe warm ze worden maar het feit dat ze op 12v zitten en ervoor zijn gemakt stelt mij wel gerust.

De freesmal

Uitgefreesde gat

Resultaat

Nu nog een kanaal boren voor de kabels, aan de achterkant ruimte uitfrezen zodat de kabels naar het punt in de muur kunnen, en de plank verder afwerken. Montage gebeurt met stalen beugels die ik ook nog moet afwerken :) .

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:14
The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:09:
Geen glasvlies, maar renovlies pakken. Werkt net zo straks af alsof het gestuct is. Kost wat meer, maar is echt zoveel mooier :)
Dat is ook wat ik zoek. Ik dacht dat glasvlies en renovlies hetzelfde is. Alleen glasvezelbehang is anders, dacht ik. Dat is niet zo?

Heb je een goed adres voor renovlies?

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Renovlies behang is inderdaad veel mooier dan glasvlies en je kan echt een super strak resultaat behalen.

En renovlies is eventueel ook weer veel makkelijker te verwijderen mocht dat noodzakelijk zijn.
The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:09:
[...]

• Alsjemenou
-DarkShadow- schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:28:
[...]

Nog beter als je niet heel goed kunt kitten, zijn de kithulpjes. De hoekjes kun je gebruiken om de kit strak te smeren, zonder een hele dikke kitrand te krijgen. De vlakke zijden kun je gebruiken om de restantjes aan de zijkanten weg te halen.
Voor mij blijft de natte vinger toch het makkelijkst. Maar wat werkt, werkt!

• skai21
Ik kan ook niet met die dingen overweg, vinger en vervolgens alles goed nat maken doent het hier altijd.(pun intended)

Alsjemenou schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:50:

[...]

Voor mij blijft de natte vinger toch het makkelijkst. Maar wat werkt, werkt!

• vso

vso

raap voor zijn recht

skai21 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:55:
Ik kan ook niet met die dingen overweg, vinger en vervolgens alles goed nat maken doent het hier altijd.(pun intended)

[...]
ijsblokjes schijnen beter te werken ;) als je de humor ervan inziet

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:21
skai21 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:55:

[...]
Ik vind ze perfect. Erg handig voor mooie bolle naden of strakke (45 graden) randen.
Echter; is de ondergrond ruw/kleine ruimte, etc, dan werkt het niet.
Natte vinger of kithulp 50/50 :)
Pagina: 1 ... 53 ... 63 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True