LED spotjes in vurenhouten balk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:01
Deze vraag is eerder gesteld in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 maar aangezien het niet sec een elektra vraag is toch even een eigen topic

Context
Op zolder ben ik bezig met een verbouwing. Een onderdeel daarvan is het verlagen van mijn nok met een tweede balk. De reden hiervoor is dat door 10cm isolatie + gipsplaten de nok uit het zicht zou verdwijnen en dat wilde ik niet.

Toen kwam het idee om in die nieuwe balk led spotjes te maken. Op dit moment heb ik dus met een 35mm gaten boor 3 gaten in de balk geboord en daar 35mm GU10 220v 5W LED spotjes in gemonteerd. Dat ziet er heel strak uit. Na een uurtje proefdraaien merkte ik echter op dat de lampjes vrij heet waren geworden en ben dus gaan twijfelen over de veiligheid ervan.

Vragen
1. Is het toegestaan om GU10 220v LED spot direct in een houten balk te monteren zonder armatuur?
1a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
1b. Zo nee, ga naar 2 of 3.

2. Is het toegestaan om GU4 12v LED spot direct in een houten balk te monteren armatuur?
2a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
2b. Zo nee, ga naar vraag 4.

3. Is het toegestaan om GU10 220v LED spot in een armatuur in een houten balk te monteren? Zie voor de armatuur hieronder.
3a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
3b. Zo nee, ga naar vraag 4.

4. Is het toegestaan om GU4 12v LED spot in een armatuur in een houten balk te monteren? Zie voor de armatuur hieronder.
4a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
4b. Zo nee, ga naar vraag 5.

5. Wat is een goed alternatief?

Huidige implementatie op een proefstuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gY4OxNqVVOrdqKumdh3NHKk4/full.jpg

40mm/35mm armatuur
Afbeeldingslocatie: https://ledverlichtingled.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/1/414.jpg

Een samenvatting van de reacties uit het elektra topic:

- Massief hout vliegt niet zomaar in de fik, dus met LED zou het moeten kunnen.
Het kan wel volgens optie 1.
- Risico dat iemand in de toekomst halogeen monteert wat wel te heet wordt, en je moet alle scenario's aankunnen.
Het mag niet.
- Je mag geen 220v direct op hout monteren en dat is wat er nu met die GU10 fitting gebeurd.
Het mag niet (zonder armatuur)
- Gebruik op zijn minst een 12v LED
Het mag wel volgens optie 2a.
- LED spotjes zijn gebouwd voor in een armatuur.
Het mag wel volgens optie 3a.
- 12v of 220v is allemaal hetzelfde, het uiteindelijke wattage is wat telt
Het mag wel, maar wat is dan dat veilige wattage?
- Specificeer welke lampen er in de zelfbouw armatuur mogen zodat vervangen door halogeen wordt voorkomen.
Het mag wel maar met waarschuwing.

Wat is het nou :? :)

Zelf zit ik op het punt om maar gewoon 3a te gaan implementeren, want de lampjes en fittingen heb ik al. Het zou zonde zijn om dat te vervangen. Optie 4 zou ook kunnen, maar dan heb ik niks aan mijn huidige LED spotjes. Bij optie 5 moet ik mijn hele balk vervangen. Vandaar dat ik toch wel enige zekerheid nodig heb voordat ik daaraan begin.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
Wellicht een idee aan de zijkanten ventilatie gaten te maken waar de warme lucht eruit kan?
Geen idee van de regeltjes, maar wat uit de box gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Dieks77 op 10-06-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
rcdieks schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:11:
Wellicht een idee aan de zijkanten ventilatie gaten te maken waar de warme lucht eruit kan?
Ik was sowieso van plan om wat meer ventilatie gaten te maken aan de bovenkant (tussen nok en balk zit nog een centimeter ruimte) in geval van optie 1 en 2. Bij optie 3 en 4 zou ik het gat helemaal door boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ook voor de 12V vs 230V kan al 2 kanten uit..
12V heeft hogere stroomsterktes.. maar ja door de lagere spanning minder kans op een vlamboog(je) bij een slechte verbinding, wel grotere kans op warmte ontwikkeling (wat nu vast zit kan los komen..)

bij 230V heb je eigenlijk geen vermogen door de kabels.. alleen tja bij een slechte verbinding wil dat sneller boogjes trekken..

persoonlijk zou ik wat er ook mag / en je kiest de boel nog even apart afzekeren..

als ik kijk wat een GU10 spotje trekt... kan je dat prima nog even extra afzekeren denk ik.

de 3 GU10 spotjes hier in de TV hoek trekken samen 105mA.. uit veiligheid zou ik dan uitgaan van een zekering van 150mA oid :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SMSfreakie schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:29:
de 3 GU10 spotjes hier in de TV hoek trekken samen 105mA.. uit veiligheid zou ik dan uitgaan van een zekering van 150mA oid :-)
Dat is ook best een goed idee. Heb je daar nette oplossingen voor?

Wat denk je verder van de armatuur vs direct in hout oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Even voor de zekerheid: “Verlagen nok” , de nok is onderdeel van een draagconstructie en die is berekend op een bepaalde lengte, dikte en hoogte. Ook al zijn er vaak nog wel marges, maar het is niet de bedoeling om deze dunner te maken of gaten in te boren. Ik neem aan dat het meer een verlaagd plafond/cosmetisch verhaal betreft ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Breezers schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:59:
Ik neem aan dat het meer een verlaagd plafond/cosmetisch verhaal betreft ?
Puur cosmetisch. Maar goed punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik ga ook zoiets doen, maar maak er gewoon een plafonnetje in. 9 van de 10 GU10 fittingen die ik zie, vereisen 10cm vrije ruimte erboven tbv ventilatie. Nu is dat vaak nog uit het halogeentijdperk, maar bij een spot wordt de driver warm ipv de lichtbron. Better safe than sorry.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:06:
Ik ga ook zoiets doen, maar maak er gewoon een plafonnetje in. 9 van de 10 GU10 fittingen die ik zie, vereisen 10cm vrije ruimte erboven tbv ventilatie. Nu is dat vaak nog uit het halogeentijdperk, maar bij een spot wordt de driver warm ipv de lichtbron. Better safe than sorry.
mijn GU10tjes hebben ook ruimte gekregen er boven.. maar goed mijne zitten ook in gips plaat daarboven wat ruimte en dan isolatiewol... en volgens de wet van behoud van energie... zou een 5W GU10 LED (inclusief driver) dus minder warmte produceren dan zijn halogeen tegenhanger.. echter bij halogeen wordt denk ik nog een groot deel van de warmte door de reflector weggejaagt

@CurlyMo zekerinhouder met zekering (230V geschikt) in line plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 10-06-2018 20:10 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:06:
Ik ga ook zoiets doen, maar maak er gewoon een plafonnetje in.
Die ruimte heb ik niet. De nieuwe balk is +/- 6cm x 6cm en tussen de balk en de nok zit 1 centimeter. Je zou dat dus als hele smalle en dikke plafond kunnen zien :p.

Het hele idee is dus om de balken constructie te laten zien in onze zolder. De nok zou wegvallen en dus hebben we hem kunstmatig verlaagd. Andere opties heb ik niet, want dan verlies ik de balk weer.
9 van de 10 GU10 fittingen die ik zie, vereisen 10cm vrije ruimte erboven tbv ventilatie. Nu is dat vaak nog uit het halogeentijdperk, maar bij een spot wordt de driver warm ipv de lichtbron. Better safe than sorry.
Die ruimte heb ik bij GU10 niet. Dan moet ik naar GU4. Dan zit er zo'n 6 centimeter boven.
SMSfreakie schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:08:
[...]
@CurlyMo zekerinhouder met zekering (230V geschikt) in line plaatsen?
Zoiets
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/520600_BB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600

En waar ben ik dan tegen beschermd? Kortsluiting? Dan zitten alsnog met de hitte van het normaal operationeel zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Kun je ipv de balk niet een houtprintje op een gipsplaat plakken? Of een dunne houten lat? Of een holle balk creëren uit 3 latjes?

Hou niet alleen rekening met brandgevaar, maar ook verkleuring en vervorming door langdurige warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
frickY schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:19:
Kun je ipv de balk niet een houtprintje op een gipsplaat plakken?
Dat ziet er niet uit :)
Of een dunne houten lat? Of een holle balk creëren uit 3 latjes?
Zo'n holle lat is nog wel een idee, maar nu een enorm gedoe. De balk zit er namelijk al.
Hou niet alleen rekening met brandgevaar, maar ook verkleuring en vervorming door langdurige warmte.
Verkleuring mag, daar wordt het jaren '30 huis alleen maar mooier van ;)

Nog even een internetbron:
Bij LED verlichting heb je al genoeg inbouwruimte wanneer u de maat van de armatuur aanhoudt, dit om de simpele reden dat u geen rekening hoeft te houden met de warmte.
Dit zegt dus dat het gewoon met een armatuur moet kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vaak als electronica te warm wordt gaat t stuk.. soms zonder special effects.. en soms ook met.. en dan is de zekering denk ik wel een mooie failsafe :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SMSfreakie schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:41:
vaak als electronica te warm wordt gaat t stuk.. soms zonder special effects.. en soms ook met.. en dan is de zekering denk ik wel een mooie failsafe :-)
Werkt de zekering die ik geplaatst heb voor dat doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:36
GU10 spot in een stukje alu buis in de balk plaatsen. 54x2. Gat in de balk dus 54mm. Alu buis met aarde verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
leecher schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:04:
GU10 spot in een stukje alu buis in de balk plaatsen. 54x2. Gat in de balk dus 54mm. Alu buis met aarde verbinden.
Waarom moet het gat zo groot zijn? Het kan toch ook 40mm zijn? En wat is het voordeel t.o.v. gewoon een armatuur van 40mm gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:36
CurlyMo schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:06:
[...]

Waarom moet het gat zo groot zijn? Het kan toch ook 40mm zijn? En wat is het voordeel t.o.v. gewoon een armatuur van 40mm gebruiken?
Ik zag het plaatje en ik ging er waarschijnlijk onterecht vanuit dat hij er ze zo strak mogelijk in wilde hebben, dus geen flens van een spotje. 54mm omdat GU10 spot. Voor GU4 kan je bijv 38x1,5 pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
leecher schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:12:
[...]

Ik zag het plaatje en ik ging er waarschijnlijk onterecht vanuit dat hij er ze zo strak mogelijk in wilde hebben, dus geen flens van een spotje. 54mm omdat GU10 spot. Voor GU4 kan je bijv 38x1,5 pakken.
De huidige GU10 spot is 35mm ;) GU4 zou ik ook op 35mm halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gevoelsmatig vind ik het een beetje tricky. Je hebt dus ongeveer 1 cm x 6 cm x de lengte van de balk aan "ruimte". Even snel rekenend met 5 meter, kom ik dan op 3 liter lucht. Dat is wel erg weinig. Zelfs met 3 LED spotjes kun je 3 liter lucht aardig snel op temperatuur stoken, gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:25:
Gevoelsmatig vind ik het een beetje tricky. Je hebt dus ongeveer 1 cm x 6 cm x de lengte van de balk aan "ruimte". Even snel rekenend met 5 meter, kom ik dan op 3 liter lucht. Dat is wel erg weinig. Zelfs met 3 LED spotjes kun je 3 liter lucht aardig snel op temperatuur stoken, gok ik
Plus de luchtkokers waar de spotjes in zitten. Maar dat telt niet bar op verwacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kokers zijn nu 35 mm diameter en 60 mm hoog, als er geen spot inzit. Ik reken snel 0,2 liter voor alle 3 samen en dat is ruim gerekend. Zonder de ruimte die de spotjes innemen dus.

Even los van het risico op brand, zullen je spotjes waarschijnlijk ook niet zo lang meegaan vrees ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-06-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:39:
Die kokers zijn nu 35 mm diameter en 60 mm hoog, als er geen spot inzit. Ik reken snel 0,2 liter voor alle 3 samen en dat is ruim gerekend. Zonder de ruimte die de spotjes innemen dus.
Mag ik dan concluderen dat jij het in alle vormen zou afraden in de huidige implementatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:40:
[...]

Mag ik dan concluderen dat jij het in alle vormen zou afraden in de huidige implementatie?
Ik zou het er zelf niet op wagen. Ik zou meer volume willen hebben.

Ik been geen expert hoor, maar als ik zo'n constructie tegen zou komen in mijn huis dan zou ik het verwijderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-06-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:41:
[...]

Ik zou het er zelf niet op wagen. Ik zou meer volume willen hebben.
En ook een holle balk zou geen verschil maken denk ik? Anders gezegd, wat zou het aantal liters lucht moeten zijn om dit comfortabel te maken?
Ik been geen expert hoor, maar als ik zo'n constructie tegen zou komen in mijn huis dan zou ik het verwijderen.
Oprecht prettig om wat stelligheid te horen.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:42:
[...]

En ook een holle balk zou geen verschil maken denk ik? Anders gezegd, wat zou het aantal liters lucht moeten zijn om dit comfortabel te maken?
Jawel, een holle balk maakt zeker uit, want dan heb je om te beginnen al wat meer ademruimte om je spots heen.

Maar je wil graag die balk zien. Kun je dan niet beter kijken naar een alternatief voor de verlichting? Je hebt het over een jaren 30 huis.... dan mag het misschien wel wat klassieker dan een heel strak in een balk weggewerkt spotje.

Ik heb hanglampjes in de nok van de zolder hangen met (nu nog eco-halogeen) peertjes erin. Die hangen dus - om het te vertalen naar jouw situatie - aan de balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:49:
[...]
Ik heb hanglampjes in de nok van de zolder hangen met (nu nog eco-halogeen) peertjes erin. Die hangen dus - om het te vertalen naar jouw situatie - aan de balk.
Heb je een linkje naar die lampjes of een foto?

Pagina: 1