Deze vraag is eerder gesteld in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 maar aangezien het niet sec een elektra vraag is toch even een eigen topic
Context
Op zolder ben ik bezig met een verbouwing. Een onderdeel daarvan is het verlagen van mijn nok met een tweede balk. De reden hiervoor is dat door 10cm isolatie + gipsplaten de nok uit het zicht zou verdwijnen en dat wilde ik niet.
Toen kwam het idee om in die nieuwe balk led spotjes te maken. Op dit moment heb ik dus met een 35mm gaten boor 3 gaten in de balk geboord en daar 35mm GU10 220v 5W LED spotjes in gemonteerd. Dat ziet er heel strak uit. Na een uurtje proefdraaien merkte ik echter op dat de lampjes vrij heet waren geworden en ben dus gaan twijfelen over de veiligheid ervan.
Vragen
1. Is het toegestaan om GU10 220v LED spot direct in een houten balk te monteren zonder armatuur?
1a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
1b. Zo nee, ga naar 2 of 3.
2. Is het toegestaan om GU4 12v LED spot direct in een houten balk te monteren armatuur?
2a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
2b. Zo nee, ga naar vraag 4.
3. Is het toegestaan om GU10 220v LED spot in een armatuur in een houten balk te monteren? Zie voor de armatuur hieronder.
3a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
3b. Zo nee, ga naar vraag 4.
4. Is het toegestaan om GU4 12v LED spot in een armatuur in een houten balk te monteren? Zie voor de armatuur hieronder.
4a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
4b. Zo nee, ga naar vraag 5.
5. Wat is een goed alternatief?
Huidige implementatie op een proefstuk

40mm/35mm armatuur

Een samenvatting van de reacties uit het elektra topic:
- Massief hout vliegt niet zomaar in de fik, dus met LED zou het moeten kunnen.
Het kan wel volgens optie 1.
- Risico dat iemand in de toekomst halogeen monteert wat wel te heet wordt, en je moet alle scenario's aankunnen.
Het mag niet.
- Je mag geen 220v direct op hout monteren en dat is wat er nu met die GU10 fitting gebeurd.
Het mag niet (zonder armatuur)
- Gebruik op zijn minst een 12v LED
Het mag wel volgens optie 2a.
- LED spotjes zijn gebouwd voor in een armatuur.
Het mag wel volgens optie 3a.
- 12v of 220v is allemaal hetzelfde, het uiteindelijke wattage is wat telt
Het mag wel, maar wat is dan dat veilige wattage?
- Specificeer welke lampen er in de zelfbouw armatuur mogen zodat vervangen door halogeen wordt voorkomen.
Het mag wel maar met waarschuwing.
Wat is het nou
Zelf zit ik op het punt om maar gewoon 3a te gaan implementeren, want de lampjes en fittingen heb ik al. Het zou zonde zijn om dat te vervangen. Optie 4 zou ook kunnen, maar dan heb ik niks aan mijn huidige LED spotjes. Bij optie 5 moet ik mijn hele balk vervangen. Vandaar dat ik toch wel enige zekerheid nodig heb voordat ik daaraan begin.
Context
Op zolder ben ik bezig met een verbouwing. Een onderdeel daarvan is het verlagen van mijn nok met een tweede balk. De reden hiervoor is dat door 10cm isolatie + gipsplaten de nok uit het zicht zou verdwijnen en dat wilde ik niet.
Toen kwam het idee om in die nieuwe balk led spotjes te maken. Op dit moment heb ik dus met een 35mm gaten boor 3 gaten in de balk geboord en daar 35mm GU10 220v 5W LED spotjes in gemonteerd. Dat ziet er heel strak uit. Na een uurtje proefdraaien merkte ik echter op dat de lampjes vrij heet waren geworden en ben dus gaan twijfelen over de veiligheid ervan.
Vragen
1. Is het toegestaan om GU10 220v LED spot direct in een houten balk te monteren zonder armatuur?
1a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
1b. Zo nee, ga naar 2 of 3.
2. Is het toegestaan om GU4 12v LED spot direct in een houten balk te monteren armatuur?
2a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
2b. Zo nee, ga naar vraag 4.
3. Is het toegestaan om GU10 220v LED spot in een armatuur in een houten balk te monteren? Zie voor de armatuur hieronder.
3a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
3b. Zo nee, ga naar vraag 4.
4. Is het toegestaan om GU4 12v LED spot in een armatuur in een houten balk te monteren? Zie voor de armatuur hieronder.
4a. Zo ja, wat is dan het maximale wattage waarop dit veilig kan gebeuren?
4b. Zo nee, ga naar vraag 5.
5. Wat is een goed alternatief?
Huidige implementatie op een proefstuk

40mm/35mm armatuur

Een samenvatting van de reacties uit het elektra topic:
- Massief hout vliegt niet zomaar in de fik, dus met LED zou het moeten kunnen.
Het kan wel volgens optie 1.
- Risico dat iemand in de toekomst halogeen monteert wat wel te heet wordt, en je moet alle scenario's aankunnen.
Het mag niet.