Ik laat de meterkast vervangen om deze geschikt te maken voor verzwaring van 1x25A naar 3x25A. Waar moet ik allemaal op letten?
Huidige indeling:
1: schuur voor
2: wasdroger (komt te vervallen)
3: tuin/ vijver
4: oven
5: keuken
6: overloop / kamers achter/ zolder
7: gang, toilet, woonkamer, badkamer, kamers voor
8: vaatwasser / quooker
9: wasmachine
10+11: kookgroep voor 2-polige inductiekookplaat
Hierbij maak ik verder onderscheid in belasting per groep:
lage piekbelasting (zelden meer dan 1000W per groep):
groepen 1, 2, 3
medium piekbelasting (zelden meer dan 2500W per groep):
groepen 6, 7, 8, 9)
hoge piekbelasting (piek 3500W per groep):
4, 5, 10+11
gewenste indeling:
Ik denk dat de aansluiting van apparaten per groep best goed is. Alleen bij de 'keuken' groep zie ik in de toekomst een risico dat bij het aansluiten van extra apparaten op deze groep, overbelasting een reëel risico is. Hierop is nu aangesloten: koelkast, vriezer, verlichting, afzuigkap, koffiezetapparaat, melkschuimer + soms een blender of staafmixer. Als alles tegelijkertijd draait op vol vermogen, zit je op 3000W. Zodra er een tostiapparaat bij komt, kan niet alles tegelijkertijd voluit loeien maar heel realistisch is dit niet. Toch, is een andere indeling hier aan te raden?
Afgezien van de indeling van apparaten per groep, wil ik groepen per fase zo verdelen dat de belasting per fase zo goed mogelijk is verdeeld. Is dat inderdaad verstandig? Verder verdeel ik verlichting het liefst zo dat alles niet op één fase zit.
Fase 1: 2, 6, 10+11 (kookgroep) (licht, medium, hoog)
Fase 2: 1, 4, 8, 9 (licht, hoog, medium, medium)
Fase 3: 3, 5, 7 (licht, hoog, medium)
uitbreidingen
Ik wil verder dit jaar zonnepanelen nemen en in de toekomst willen we een laadpaal voor ons huis kunnen nemen. Ik ga er van uit dat er één eigen groep nodig is voor de zonnepanelen en één voor een 3-fase laadpaal - correct? Ik heb me nog niet verdiept in 3-fase laadpalen dus ben benieuwd in hoeverre hier rekening mee moet worden gehouden bij de indeling van groepen per fase. Ik begrijp dat er zoiets is als flexibel/ dynamisch laden, waarbij piekbelasting wordt voorkomen en verder verwacht ik vooral 's nachts te laden als geen apparaten worden gebruikt of overdag als de zon schijnt en ik eveneens weinig apparaten gebruik.
Verder? Aardlekautomaten?
Ten slotte nemen we geen beltrafo (deurbel is op basis van kinetische energie), wel twee stopcontacten en in aardlekautomaten heb ik mij nog niet verdiept. Is er één nodig bij zonnepanelen? Of bij zonnepanelen? Hoe kan ik hier voldoende rekening mee houden?
Een hoop vragen. Ben benieuwd wat ik kan leren.

Ik ga de elektriciën ook het één en ander vragen maar ben graag voorbereid want hij is van het type niet lullen, maar poetsen. Ik ben bang dat de klus geklaard is nog voordat met al mijn wensen rekening is gehouden.