Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.244 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
dreamscape schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Die warmtepomp heeft een bijverwarmer van 9 kW (= 3x 13A). Dat maakt nog wel iets uit. Hoe vaak zo'n ding daadwerkelijk nodig is, dat weet ik niet, dus ik durf de vraag over de hoofdaansluiting niet zomaar te beantwoorden...
Ik kan moeilijk geloven dat hij in een nieuwbouwhuis vaak die bijverwarmer nodig gaat hebben. En dan nog blijft 3x50 onzin, dan zou 3x35 misschien nog te overwegen zijn. Maar ik betwijfel dat ie dat nodig heeft.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ophidian schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat hij in een nieuwbouwhuis vaak die bijverwarmer nodig gaat hebben. En dan nog blijft 3x50 onzin, dan zou 3x35 misschien nog te overwegen zijn. Maar ik betwijfel dat ie dat nodig heeft.
Ja dacht ik ook. 3x35A kan ik nog inkomen. Beetje zonde van de aansluitkosten.
En er is inderdaad een verschil tussen die bijverwarmer hebben en ook echt gebruiken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

dreamscape schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Die warmtepomp heeft een bijverwarmer van 9 kW (= 3x 13A). Dat maakt nog wel iets uit. Hoe vaak zo'n ding daadwerkelijk nodig is, dat weet ik niet, dus ik durf de vraag over de hoofdaansluiting niet zomaar te beantwoorden...
Thanks! Dat wist ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:57:
...

Lijkt me sterk dat hier 3x50A voor nodig is?
Je vergeet nog twee grootverbruikers: wasmachine en evt. wasdroger. Maar dan nog lijkt me 3x50A wel erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:28

Kwestie van een goede verdeling over de fases, rekening houdende met gelijktijdigheid (oven en vaatwasser zal nagenoeg nooit gelijktijdig draaien). Quooker is steeds maar kort in bedrijf.

En..voor de kookgroep een krachtgroep installeren natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:52
Ik maak me meer zorgen over die 25A voor de airco.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
In mijn nieuwbouwhuis komt mijn aannemer nu aanzetten dat de een 3x50A meterkast een aansluiting willen realiseren vanwege al mijn eisen. Dat lijkt me een beetje bont, dus wilde ik hier even dubbelchecken.

Op hoofdlijnen krijg ik het volgende:
Gebouwgebonden:
- 3ph/11kW laadpaal op loadbalancer (kan je volgens mij dus buiten de berekening houden)
- Warmtepomp - nefit enviline E-S 7.0 (volgens mij 16A, maar weet niet zeker)
- WTW - Duco Premium (16A?)
- Mitsubishi airco met 1 buitenunit en 3 binnenunits (moet op 25A afgezekerd)

Keuken:
- 7.6kW kookplaat
- Oven op eigen groep (3000W)
- VW op eigen groep (2200W)
- Quooker op eigen groep (2200W)
- Groep met koelkast, wijnkoeler, ledjes, WCD etc.

In de berging nog een vriezer en magnetron.
Dan nog een aparte groep voor IT en Domotica
Verder in de tuin niets speciaals (1 tuinkabel voor wat lampen, vanwege risico op kortsluiting op aparte groep)

Het een woning van 180m2 dus er zitten nog wat WCD en lichtpunten in.
- Ongeveer 30 leds x 20w.
- Ongeveer 20 lichtpunten x 20w.
- Ongeveer 40 WCD door hele huis verdeeld
- 12 screens&gordijnen (electrisch)

Ik draai al die spullen (en meer) gewoon op 3x25A. Zonder een centje pijn. Wel een paar tips:
  • Ruil die WP in voor eentje die A op 3-fasen draait (veel beter voor je verdeling), en B niet zo'n idioot groot E-element heeft (en dus iets meer capaciteit). Goede tip is de Mitsubishi Electric PUHZ-SW75YAA. Check even het L/W warmtepomptopic. Voor het geld wat je de komende 15 jaren bespaart op de vaste kosten van je elektriciteitsaansluiting kun je heel wat extra uitgeven aan een betere WP
  • 40 WCD lijkt een beetje weinig voor een moderne grote woning, volgens mij heb ik er bijna 120...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Andrehj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Ik draai al die spullen (en meer) gewoon op 3x25A. Zonder een centje pijn. Wel een paar tips:
  • Ruil die WP in voor eentje die A op 3-fasen draait (veel beter voor je verdeling), en B niet zo'n idioot groot E-element heeft (en dus iets meer capaciteit). Goede tip is de Mitsubishi Electric PUHZ-SW75YAA. Check even het L/W warmtepomptopic. Voor het geld wat je de komende 15 jaren bespaart op de vaste kosten van je elektriciteitsaansluiting kun je heel wat extra uitgeven aan een betere WP
  • 40 WCD lijkt een beetje weinig voor een moderne grote woning, volgens mij heb ik er bijna 120...
Ik heb even nageteld en ik kom toch echt op 64 wcd. En ik kan er bijna geen meer bij tekenen zonder dat het zinloos wordt.
Mbt WP heb ik geen keuze, onderdeel van het bouwproject.

Ik heb even geteld en kom op het volgende uit. Als je alles tegelijkertijd aan zet, kom je op 74kW uit. Dat gebeurt natuurlijk nooit, maar wat is een gemiddelde "ratio" tussen mogelijk vermogen en de hoofdzekering?

Nadeel is ook dat die Airco unit 25A is. Die zou dus vrijwel alleen op een fase moeten als je 3x25A zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUMhJBtNHNjrwst3tudnf49zxu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTFXxQoiNgzizaMqoocysoX3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
@jackbol Technische ruimte WCD Domotica + IT kast 7600 Watt ?? ga je bitcoins minen ofzo ;)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Wasmachine 1000 W, ook een bijzonder modelletje.....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
@JackBol welke airco is dat? Lijkt mij sterk namelijk... hier staat ook een multisplit, heb dat ding nog nooit meer zien verbruiken dan max 2000W. En dat was bij verwarmen toen het buiten -10 was.

Je lijstje is niet echt nuttig. Niet alles verbruikt continu het volle vermogen. En al zeker niet tegelijkertijd.

Overigens die boiler verbruikt ook wel een hoop?

[ Voor 29% gewijzigd door Ophidian op 24-02-2021 21:29 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:56
ericplan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:06:
Wasmachine 1000 W, ook een bijzonder modelletje.....
Wat is daar bijzonder aan?

Neem een gemiddelde IQ700 Siemens wasmachine:

Energieverbruik van standaard 60 °C katoen programma: 1.09 kWh bij volle belading en 0.56 kWh bij gedeeltelijke belading
Energieverbruik van het standaard 40 °C katoen programma 0.83 kWh bij volle belading en 0.46 kWh bij gedeeltelijke belading

Tuurlijk, niet het gehele programma. Nog steeds de vraag: in welk opzicht is 1kwh bijzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:06
dreamscape schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:14:
[...]

In ieder geval: haal die kookgroep eruit en gebruik een driefasen (aardlek)automaat. Zoals vaker besproken in dit topic: zo verdeel je de belasting van die kookplaat over de fasen en belast je niet één van je drie 25A fasen volledig. Dat je plaat maar 2 van de 3 fasen gebruikt, dat maakt niet uit. Houd daarbij gewoon rekening met de belasting op andere fasen - met een zware verbruiker die nog wel eens tegelijk gebruikt wordt. Ik zou dan kookplaat op fase 1 en 2 zetten en de oven op 3. Ik bedoel overigens niet dat je de oven op diezelfde automaat moet zetten...
Dank! Heel goede tip. Heb het doorgegeven aan de elektriciën.
aard01 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Wanneer de zonnepanelen niet meer dan 3600W leveren (ca. 3600Wp) kan dit op een enkele fase aangesloten worden, beveiligd met een aardlekschakelaar (type aardlek (30/300mA en type A of B ) is afhankelijk van welke omvormer je gaat gebruiken, hier is voldoende info op het internet te vinden). Voor de laadpaal zou ik rekening houden met een krachtgroep (3P+N) met aardlekschakelaar.

[...]

Stopcontacten zou ik niet in de groepenkast zetten maar naast de groepenkast op de montageplaat monteren, vooral als je er twee wilt installeren. Zo gaat geen kostbare ruimte in je groepenkast verloren.
Ook doorgenomen met elektriciën en voor de zekerheid vast een partij gevraagd waar ik mogelijk zonnepanelen bij wil afnemen, wat voor omvormer ze gebruiken en hoe het zit met type aardlekschakelaar bij hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Source90 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Wat is daar bijzonder aan?

Energieverbruik van standaard 60 °C katoen programma: 1.09 kWh bij volle belading en 0.56 kWh bij gedeeltelijke belading
Energieverbruik van het standaard 40 °C katoen programma 0.83 kWh bij volle belading en 0.46 kWh bij gedeeltelijke belading

Tuurlijk, niet het gehele programma. Nog steeds de vraag: in welk opzicht is 1kwh bijzonder?
Gaat niet om het verbruik, maar om de aansluitwaarde. Meeste machines zitten boven de 2000 W, bijvoorbeeld door het verwarmingselement.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ophidian schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:26:
@JackBol welke airco is dat? Lijkt mij sterk namelijk... hier staat ook een multisplit, heb dat ding nog nooit meer zien verbruiken dan max 2000W. En dat was bij verwarmen toen het buiten -10 was.

Je lijstje is niet echt nuttig. Niet alles verbruikt continu het volle vermogen. En al zeker niet tegelijkertijd.

Overigens die boiler verbruikt ook wel een hoop?
Airco buitenunit is de MXZ-3F54VF. Deze heeft volgens het boekje een afzekering van 25A nodig.
Dat trekt die natuurlijk nooit inderdaad.

De WP boiler is een Nefit HR300. Volgens het boekje heeft die een vermogen van 7.3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

habbekrats schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:50:
@jackbol Technische ruimte WCD Domotica + IT kast 7600 Watt ?? ga je bitcoins minen ofzo ;)
Nee, maar ik heb twee WCD op eigen groep daar.
Momenteel trekt heel mij IT stack ongeveer 900W continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ericplan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Gaat niet om het verbruik, maar om de aansluitwaarde. Meeste machines zitten boven de 2000 W, bijvoorbeeld door het verwarmingselement.
Ja dit verward me dus.
Als je de aansluitwaarde van alle apparaten optelt, kom je op een gigantisch nummer.
Hoeveel kun je daarvan achter 1 groep hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Heb je nog zonnepanelen die ook wat terugleveren op dagen dat je de airco het hardste nodig hebt? Dat zal de hoofdzekeringen op die momenten ook nog wat ontlasten vermoed ik.

Of mag dat in dit soort berekeningen niet meegewogen worden?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

APClll schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:25:
Heb je nog zonnepanelen die ook wat terugleveren op dagen dat je de airco het hardste nodig hebt? Dat zal de hoofdzekeringen op die momenten ook nog wat ontlasten vermoed ik.

Of mag dat in dit soort berekeningen niet meegewogen worden?
Ja 6000Wp komt er op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:12:
[...]

Ja dit verwart me dus.
Als je de aansluitwaarde van alle apparaten optelt, kom je op een gigantisch nummer.
Hoeveel kun je daarvan achter 1 groep hangen?
Max 3500W per groep.
Alles meer dan 2000W op een aparte groep.

En ja, dat kost veel groepen.

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 24-02-2021 22:38 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

herofruit schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Max 3500W per groep.
Alles meer dan 2000W op een aparte groep.

En ja, dat kost veel groepen.
En hoeveel groepen kunnen er dan op 3x25A?
3x25x230 / 3500 zou dan 5 groepen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 23:54
Source90 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:57:
[...]
SIEMENS WM6HXK70NL
Die trekt gewoon 2300 Watt (10A) bij het verwarmen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Andrehj
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:44:
Ik heb even nageteld en ik kom toch echt op 64 wcd. En ik kan er bijna geen meer bij tekenen zonder dat het zinloos wordt.
Mbt WP heb ik geen keuze, onderdeel van het bouwproject.

Ik heb even geteld en kom op het volgende uit. Als je alles tegelijkertijd aan zet, kom je op 74kW uit. Dat gebeurt natuurlijk nooit, maar wat is een gemiddelde "ratio" tussen mogelijk vermogen en de hoofdzekering?

Nadeel is ook dat die Airco unit 25A is. Die zou dus vrijwel alleen op een fase moeten als je 3x25A zou hebben.

[Afbeelding]
Hou even in je achterhoofd dat die 3x50A aansluiting je 1250 euro per jaar extra kost tov een normale 3x25A aansluiting. Over 15 jaar (geen idee hoe lang je daar denkt te wonen) is dat bijna 19.000 euro 8)7 . Bovendien kun je met 3x50A geen standaard 40A componenten in je meterkast gebruiken, zodat ook die (veel) duurder wordt. Standaard meterkastcomponenten zitten met 3x25A + PV over het algemeen al aan hun 40A limiet.

Nu je verbruikers:
  • Elektrische radiatoren in de badkamer? Snel eruit, gewoon vloerverwarming werkt prima. -2 kW
  • Airco. Die is echt geen 5.5 kW. Want met een COP van 4 zou dat een koelvermogen van 22 kW zijn... Ga je een heel stadion koelen? Vervangen door een single en een dual-split. Die kunnen gewoon op een 16 A groep. Bovendien gebruik je die airco als het warm is, en dus niet gelijk met je WP. Voor de aansluiting dus weer -5.5 kW.
  • Terasheater. Ik vind het stroomslurpers. Maar dat is persoonlijk. Maar even voor je hoofdaansluiting: Als het zo warm is dat de airco aan moet, heb je die niet nodig. En als het zo koud is dat je WP vol gas draait ook niet. Dus voor de hoofdaansluiting: -3.8 kW
  • Kookplaat en oven zijn OK, maar die gebruiken normaliter hun piekvermogen rond 18 uur, terwijl een WP zijn piek (SWW maken) over het algemeen of 's nachts (stomme default) of midden overdag (voor mensen die nadenken) heeft.
  • Vaatwasser is max 2.2 kW en normaliter niet tegelijk met oven of kookplaat. Voor de aansluiting dus -3.5 kW.
  • Quooker verbruikt die 2.2 kW in hele korte piekjes van een minuutje of zo. Dat kan elke hoofdzekering er makkelijk bij heb hebben. -2.2 kW
  • De laadpaal telt niet mee, want die doet aan peak-shaving. -11 kW
  • WP en boiler: Van die 19k€ besparing kun je makkelijk een gewone 3 fasen WP betalen. Mijn tip: de Mitsubishi Electric PUHZ-SW75YAA. Vermogen zat voor elke normale woning (jij hebt een projectwoning, dus dat gaat zeker lukken). Afzekering is weliswaar 3x16A, maar ik heb nog nooit meer dan 3 kW aan verbruik gezien. Dat is max 3x 5A. En combineer die met een 3-fase verwarmingselement in je boiler van 3 kW. Bovengenoemde WP stuurt die nooit tegelijk met de WP aan. In totaal -17 kW.
  • Domotica en IT 7.6 kW? Grapje zeker? Dan heb je helemaal geen verwarming in je huis meer nodig. 600 Watt is meer dan zat. -7 kW.
  • Droger: Alle moderne drogers zijn warmtepompdrogers. Verbruiken maar 400W. -2 kW
  • WTW. Dit type ken ik niet. De mijne kan wel 2.5 kW verbruiken, maar dat heb ik nog nooit gezien +1 kW
  • Wasmachine. 1000 W is te weinig. Aansluitwaarde is meestal 2 kW. Dus +1 kW.
In totaal kan er dus zonder enig concessie te doen aan je comfort 52 kW van je totaal van 74 kW af...

En blijft er maar 22 kW over. Als je daar nog een gelijktijdigheidsfactor op los laat, zie je dat dit makkelijk op een 3x25A aansluiting kan. Iets wat iedereen in het WP topic of bouw-je-eigen-woning-topic ook zonder enig probleem doet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:48:
[...]

En hoeveel groepen kunnen er dan op 3x25A?
3x25x230 / 3500 zou dan 5 groepen zijn?
Als je wil kunnen er 500 groepen op, mits je ze niet te zwaar belast.
Of maar 5 groepen met een superzware waterkoker die continue draaien.

Kijk, je plan past prima in een 3x25A aansluiting. Als je wat verder terugleest in staat alle info. En je hebt ook nog de gelijktijdigheidsfactor, want je zet niet je kookplaat, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, warmtepomp etc etc allemaal vol tegelijk aan. En zelf dan, zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren.

Gewoon je zware apparaten een eigen groep geven, verdelen over de verschillende ALS's en verder proberen alles netjes te verdelen.

Maar bovenal: schakel een electricien in. Bespaart je veel kopzorgen en mocht je het zelf gaan doen: onveilige situaties ;)

En +1 voor @Andrehj, die somt het netjes voor je op :)

[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 24-02-2021 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Andrehj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:05:
[...]

Hou even in je achterhoofd dat die 3x50A aansluiting je 1250 euro per jaar extra kost tov een normale 3x25A aansluiting. Over 15 jaar (geen idee hoe lang je daar denkt te wonen) is dat bijna 19.000 euro. Bovendien kun je met 3x50A geen standaard 40A componenten in je meterkast gebruiken, zodat ook die (veel) duurder wordt. Standaard meterkastcomponenten zitten met 3x25A + PV over het algemeen al aan hun 40A limiet.

Nu je verbruikers:
  • Elektrische radiatoren in de badkamer? Snel eruit, gewoon vloerverwarming werkt prima. -2 kW
  • Airco. Die is echt geen 5.5 kW. Want met een COP van 4 zou dat een koelvermogen van 22 kW zijn... Ga je een heel stadion koelen? Vervangen door een single en een dual-split. Die kunnen gewoon op een 16 A groep. Bovendien gebruik je die airco als het warm is, en dus niet gelijk met je WP. Voor de aansluiting dus weer -5.5 kW.
  • Terasheater. Ik vind het stroomslurpers. Maar dat is persoonlijk. Maar even voor je hoofdaansluiting: Als het zo warm is dat de airco aan moet, heb je die niet nodig. En als het zo koud is dat je WP vol gas draait ook niet. Dus voor de hoofdaansluiting: -3.8 kW
  • Kookplaat en oven zijn OK, maar die gebruiken normaliter hun piekvermogen rond 18 uur, terwijl een WP zijn piek (SWW maken) over het algemeen of 's nachts (stomme default) of midden overdag (voor mensen die nadenken) heeft.
  • Vaatwasser is max 2.2 kW en normaliter niet tegelijk met oven of kookplaat. Voor de aansluiting dus -3.5 kW.
  • Quooker verbruikt die 2.2 kW in hele korte piekjes van een minuutje of zo. Dat kan elke hoofdzekering er makkelijk bij heb hebben. -2.2 kW
  • De laadpaal telt niet mee, want die doet aan peak-shaving. -11 kW
  • WP en boiler: Van die 19k€ besparing kun je makkelijk een gewone 3 fasen WP betalen. Mijn tip: de Mitsubishi Electric PUHZ-SW75YAA. Vermogen zat voor elke normale woning (jij hebt een projectwoning, dus dat gaat zeker lukken). Afzekering is weliswaar 3x16A, maar ik heb nog nooit meer dan 3 kW aan verbruik gezien. Dat is max 3x 5A. En combineer die met een 3-fase verwarmingselement in je boiler van 3 kW. Bovengenoemde WP stuurt die nooit tegelijk met de WP aan. In totaal -17 kW.
  • Domotica en IT 7.6 kW? Grapje zeker? Dan heb je helemaal geen verwarming in je huis meer nodig. 600 Watt is meer dan zat. -7 kW.
  • Droger: Alle moderne drogers zijn warmtepompdrogers. Verbruiker maar 400W. -2 kW
  • WTW. Dit type ken ik niet. De mijne kan wel 2.5 kW verbruiken, maar dat heb ik nog nooit gezien +1 kW
  • Wasmachine. 1000 W is te weinig. Aansluitwaarde is meestal 2 kW. Dus +1 kW.
In totaal kan er dus zonder enig concessie te doen aan je comfort 52 kW van je totaal van 74 kW af...

En blijft er maar 22 kW nodig. Als je daar nog een gelijktijdigheidsfactor op los laat, zie je dat dit makkelijk op een 3x25A aansluiting kan. Iets wat iedereen in het WP topic ook zonder enig probleem doet.
Thanks! Super verhelderend! Ik wil inderdaad niet die hogere aansluiting. Ik houd dat geld liever in de zak.

Ik verwacht een discussie met de e installateur van de project woning, dus dit gaat me helpen om zijn sommen te weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

herofruit schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Maar bovenal: schakel een electricien in. Bespaart je veel kopzorgen en mocht je het zelf gaan doen: onveilige situaties ;)

En +1 voor @Andrehj, die somt het netjes voor je op :)
De hele aanleiding is de elektricien die aangeeft dat de MK richting de 3x50 gaat, waar ik dus met mijn verstand niet bij kan. Dus dank @Andrehj voor de zeer nuttige feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:12:
[...]

De hele aanleiding is de elektricien die aangeeft dat de MK richting de 3x50 gaat, waar ik dus met mijn verstand niet bij kan. Dus dank @Andrehj voor de zeer nuttige feedback!
Ah, excuus, dat had ik niet mee gekregen. Ongelofelijk dat iemand je zo op onnodige kosten zou kunnen jagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Smeren je de raarste dingen aan in projectbouw.
Uiteindelijk zit de aannemer niet met de jaarlijkse aansluitkosten..

[ Voor 86% gewijzigd door Source90 op 24-02-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

3x50, dan heb je toch ook al een flink zwembad, sauna, een werkplaats en een huis vol ouderwetse gloeilampen wil je dat nodig hebben?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 23:54
never mind.

[ Voor 97% gewijzigd door LooneyTunes op 25-02-2021 01:42 ]

• Jim423
  • Laatst online: 11-09 16:19
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Ik zou het eerst proberen met 3x25A. Het zit wel op het randje. Een electricien rekent gewoon met worst case scenario's: dan zit je zeker op 3x40A. Maar in de praktijk zal het waarschijnlijk wel meevallen. Je kan altijd nog kiezen voor 1 of 2 stroomrelais die bepaalde groepen afschakelen boven de 28A op een fase, dit is vele malen goedkoper dan een 3x35A aansluiting. 2 stuks incl relais zijn €250: dat heb je na een half jaar al terugverdiend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
Vraagje: ik had gister kortsluiting, die zowel de groep (B16) als de hoofdzekering (C40) eruit liet klappen. Beide zekeringen zijn nog geen half jaar oud (nou ja, die B16 heb ik zelf nieuw gekocht, die C40 heeft Enexis er nieuw in gedaan).

Enig idee waarom beiden eruit klappen?

Ik had een muurdoos met gestripde draden erin (deze doos over het hoofd gezien |:( ). Groep deed het prima, tot we het stucwerk gingen schuren.

Er kunnen dus 2 dingen gebeurd zijn.
- fase en nul tegen elkaar getrilt
- stofwolk die voor geleiding zorgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik denk het eerste. je moet HEEL goed en heel snel contact maken wil de hoofdzekering ook afgaan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Zwartoog schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:21:
Vraagje: ik had gister kortsluiting, die zowel de groep (B16) als de hoofdzekering (C40) eruit liet klappen. Beide zekeringen zijn nog geen half jaar oud (nou ja, die B16 heb ik zelf nieuw gekocht, die C40 heeft Enexis er nieuw in gedaan).

Ik had een muurdoos met gestripde draden erin (deze doos over het hoofd gezien |:( ). Groep deed het prima, tot we het stucwerk gingen schuren.

Als de kortsluitstroom boven de aanspreekstroom komt voor de C40 gaan ze er beide uit.
Is ook maar ongeveer 201x al behandeld in dit topic :+
Een stofwolk zal het niet zijn, waarschijnlijk zaten bruin en blauw tegen elkaar aan :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Als de kortsluitstroom boven de aanspreekstroom komt voor de C40 gaan ze er beide uit.
Is ook maar ongeveer 201x al behandeld in dit topic :+
Een stofwolk zal het niet zijn, waarschijnlijk zaten bruin en blauw tegen elkaar aan :)
Ja, vermoedde ik al, maar kon het niet meer vinden. :F Blij dat ik de straat er niet uit gekregen heb.

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zwartoog schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:21:

Installatieautomaten zijn eigenlijk nooit selectief onderling. Ondanks dat de netcode selectiviteit vereist. Blijkbaar is het vanuit de netbeheerders, ACM en woningeigenaren een geaccepteerd risico dat deze installaties niet selectief zijn.

Zolang de hoofdzekering niet te vaak uitvalt zou ik er niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, alles werkt hier verder naar behoren: wat zijn nou grote invloeden in een wijk (of op een hoger/ander niveau?) die de netspanning significant beïnvloeden?

Dit is bijvoorbeeld mijn netto-verbruik de afgelopen drie uur en de gemeten netspanning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsTFs_5UZVmm_wGHm-n2Yx0daFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LB5FegPgrASI9ntQihDg8ezV.png?f=fotoalbum_large

Mijn eigen verbruik lijkt niet echt van invloed. De vaatwasser die meer dan 2 kW verstookt vanaf 11:35 uur lijkt geen significante invloed te hebben in de vorm van een lagere netspanning. Ook stijgt de spanning niet opvallend op het moment dat de zonnepanelen het duidelijk winnen van mijn interne verbruik en er 2kW wordt teruggeleverd.

Het lijkt me sterk dat de spanning flink zakt als de buurman, die op dezelfde fase zit als ikzelf, zijn frituurpan aanzet als ik zelf intern geen verschil merk bij het aanzetten van een apparaat dat veel vermogen trekt. Wolken voor de zon waardoor in de hele wijk PV-systemen minder genereren verklaren de pieken en dalen ook niet helemaal, want ik zie dit soort veranderingen ook op dagen dat we een strakblauwe lucht hebben. Verder ligt er weinig PV op de daken in deze wijk.

Enige dat ik nog zelf kan bedenken als oorzaak is de zwaardere industrie vlak naast de wijk waar ik woon. Zo woon ik hemelsbreed 600 meter van Damen Shiprepair & Conversion Als die een leuk apparaat aanslingeren of uitzetten vraagt dat natuurlijk net wat meer vermogen dan een vaatwasser :P Zou zo'n bedrijf de dip om 10:50 uur kunnen verklaren?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
Zon bedrijf als Damen zal een eigen trafo hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:22

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Dit soort fluctueren is heel normaal. En dat komt niet perse door jouw eigen verbruik of doe van de buurman, maar heeft er wel.mee te maken. Doordat elektriciteit niet opgeslagen kan worden, moet opwek en afname gelijk lopen. Helaas is dat niet voor elkaar te krijgen. Dit wordt opgelost door verschillende meganismes maar één van die dingen hierin is de grote trafo die voor jouw wijktrafotje zit. Deze heeft bijna altijd een spanningsregelaar welke de spanning aan de afgaande kant probeert gelijk te houden. Dat gebeurt per stap en niet helemaal traploos, dus in combinatie met verbruik en opwek in de hele buurt (meestal vele wijken tezamen) schommelt de spanning. Als de netbeheerder maar tussen zijn in de norm vastgestelde grenzen blijft is er niets aan de hand.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vanmiddag een paar WCD's aangesloten in de schuur. 2 dingen waar iemand misschien iets slims over kan zeggen:
- heb ze nu aangesloten met 2.5mm VD met een massieve kern. Dat is best wel prutsen in een dubbele contactdoos. Kan dat ook makkelijker/flexibeler?
- op het stopcontact zelf stond bij één pool [N] afgedrukt, daar zou dus blauw in moeten. Maar draai een stekker om en je hebt er niks meer aan. Wat is het nut om bij stopcontacten precies de [N] op die ene plek te krijgen? Als ik de fase wil weten, pak ik wel een spanningszoekertje.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Excuses voor de late reactie, ben de afgelopen dagen erg druk geweest met het aanleggen van de dozen en leidingen, iets wat ik waarschijnlijk een beetje onderschat heb.
Jim423 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:18:
[...]
Volgens mij kan dit prima.
Maar wat ga je eigenlijk doen met zoveel groepen? Als je wilt gaan invoeden op deze verdeler had je eigenlijk ook nog een hoofdautomaat moeten plaatsen...
Ik plan een domotica systeem en wil graag een paar kringen apart afzekeren. Het zijn er inderdaad erg veel, maar ik heb al een flink aantal groepen in de keuken nodig en wil ook graag nog wat krachtgroepen in de garage hebben. Uiteindelijk was/is mijn motto, beter te veel dan te weinig groepen :).

Ik heb een 3-fasen hoofdschakelaar geplaatst in de kast en zou eigenlijk verwachten dat de netbeheerder hier de aansluiting op aansluit? Kun je mij even op weg helpen wat je exact bedoelt met de hoofdautomaat die er al dan niet nog bij geplaatst zou moeten worden?

Kan ik de hoofdautomaat van de netbeheerder in deze kast laten plaatsen en/of zelf een hoofdautomaat kopen en de netbeheerder vragen om daar op in te voeden zonder dat ze zelf nog een extra hoofdautomaat plaatsen? Lijkt mij dat die hoofdautomaat van de netbeheerder een verzegeling moet hebben en ik daar niet zomaar iets mee kan in mijn kast?
S0epkip schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:14:
[...]
Van je kantoorruimte met 6 verdiepingen? :P

Behoorlijk wat groepen..! Ziet er wel netjes uit, maar als je het niet voor de hobby doet (en het leuk vind) zou ik het werk uitbesteden :P
Zie hierboven, ik heb inderdaad aardig wat groepen gepland, wellicht té veel, maar ik heb er liever te veel dan te weinig. Nu ik bezig ben met het aanleggen van de kringen heb ik ook weer meerdere groepen gecombineerd (van de slaapkamers bijvoorbeeld) en heb ik vooral naar een praktische verdeling gekeken. Op papier is dat toch altijd anders dan wanneer je de leidingen gaat leggen.

Ik doe het gedeeltelijk voor de hobby. Vind het leuk om te doen maar heb het ook wel onderschat. Neemt niet weg dat wanneer ik dit systeem had moeten laten aanleggen (Loxone domotica + volledige elektra in onze landwoning), dan was dat wellicht 'onbetaalbaar' geworden.
Andrehj schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Bij Hager heb je speciale kamrails die precies passen op 1 aardlekschakelaar en 4 automaten. Dat werkt mooi compact. Dan moet je alleen wel steeds de aardlekschakelaar helemaal links plaatsen (wat volgens mij sowieso gebruikelijk is). Heeft ABB niet zoiets?
Volgens mij heeft ABB dat ook. Ik heb de componenten echter al geruime tijd geleden gekocht en op advies van de (zeer bekende) webwinkel, deze combinatie gepakt.

Ik had in eerste instantie de ALS met zwarte schakelaars maar men adviseerde om die met de blauwe schakelaars te pakken omdat die goedkoper zijn. De zwarte zouden enkel uit commercieel oogpunt duurder zijn.

Achteraf denk ik echter dat de zwarte ALS wél op de rails gepast hadden terwijl deze niet passen. Beetje jammer maar ik hoop dat ik het nu wel goed opgelost heb.

[ Voor 5% gewijzigd door RayMotix op 27-02-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
RayMotix schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:41:
Ik plan een domotica systeem en wil graag een paar kringen apart afzekeren. Het zijn er inderdaad erg veel, maar ik heb al een flink aantal groepen in de keuken nodig en wil ook graag nog wat krachtgroepen in de garage hebben. Uiteindelijk was/is mijn motto, beter te veel dan te weinig groepen :).
Da's prima. Maar ik bedoelde eigenlijk invoeden los van het net. Met bijvoorbeeld een PV omvormer of iets anders. Als dat het geval niet is dan heb je die hoofdautomaat dus niet nodig en kun je alles zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Da's prima. Maar ik bedoelde eigenlijk invoeden los van het net. Met bijvoorbeeld een PV omvormer of iets anders. Als dat het geval niet is dan heb je die hoofdautomaat dus niet nodig en kun je alles zo laten.
Er komt inderdaad wel een PV omvormer te hangen. Ik laat die echter installeren en heb me eigenlijk dus ook niet verdiept in de manier waarop deze aangesloten gaat worden.

Dankjewel voor je input. Ik zal er in ieder geval een plekje voor reserveren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
devino schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:07:
Dit soort fluctueren is heel normaal. En dat komt niet perse door jouw eigen verbruik of doe van de buurman, maar heeft er wel.mee te maken. Doordat elektriciteit niet opgeslagen kan worden, moet opwek en afname gelijk lopen. Helaas is dat niet voor elkaar te krijgen. Dit wordt opgelost door verschillende meganismes maar één van die dingen hierin is de grote trafo die voor jouw wijktrafotje zit. Deze heeft bijna altijd een spanningsregelaar welke de spanning aan de afgaande kant probeert gelijk te houden. Dat gebeurt per stap en niet helemaal traploos, dus in combinatie met verbruik en opwek in de hele buurt (meestal vele wijken tezamen) schommelt de spanning. Als de netbeheerder maar tussen zijn in de norm vastgestelde grenzen blijft is er niets aan de hand.
Ik wil dit iets nuanceren. Een MS ring wordt vanaf het onderstation afgeregeld op precies 10kV (10.250 volt als ik het goed heb). Dit gebeurt door de positie op de spoel iets te wijzigen (trapstand).
Er tot nu toe heel weinig buurttrafo's met een regelbare trapstand verstelling, maar ze bestaan inmiddels wel. Vooral in 'nul op de meter' wijken zijn ze interessant om toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:22

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

m_rick schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik wil dit iets nuanceren. Een MS ring wordt vanaf het onderstation afgeregeld op precies 10kV (10.250 volt als ik het goed heb). Dit gebeurt door de positie op de spoel iets te wijzigen (trapstand).
Er tot nu toe heel weinig buurttrafo's met een regelbare trapstand verstelling, maar ze bestaan inmiddels wel. Vooral in 'nul op de meter' wijken zijn ze interessant om toe te passen.
Dat zeg ik toch ook, VOOR jouw wijktrafotje. En er zijn heel veel meer mechanismen om het op orde te houden en die staan niet allemaal in de bijbel van phase to phase. [/offtopic]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
Gizz schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:26:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, alles werkt hier verder naar behoren: wat zijn nou grote invloeden in een wijk (of op een hoger/ander niveau?) die de netspanning significant beïnvloeden?

Dit is bijvoorbeeld mijn netto-verbruik de afgelopen drie uur en de gemeten netspanning:

[Afbeelding]

Mijn eigen verbruik lijkt niet echt van invloed. De vaatwasser die meer dan 2 kW verstookt vanaf 11:35 uur lijkt geen significante invloed te hebben in de vorm van een lagere netspanning. Ook stijgt de spanning niet opvallend op het moment dat de zonnepanelen het duidelijk winnen van mijn interne verbruik en er 2kW wordt teruggeleverd.

Het lijkt me sterk dat de spanning flink zakt als de buurman, die op dezelfde fase zit als ikzelf, zijn frituurpan aanzet als ik zelf intern geen verschil merk bij het aanzetten van een apparaat dat veel vermogen trekt. Wolken voor de zon waardoor in de hele wijk PV-systemen minder genereren verklaren de pieken en dalen ook niet helemaal, want ik zie dit soort veranderingen ook op dagen dat we een strakblauwe lucht hebben. Verder ligt er weinig PV op de daken in deze wijk.

Enige dat ik nog zelf kan bedenken als oorzaak is de zwaardere industrie vlak naast de wijk waar ik woon. Zo woon ik hemelsbreed 600 meter van Damen Shiprepair & Conversion Als die een leuk apparaat aanslingeren of uitzetten vraagt dat natuurlijk net wat meer vermogen dan een vaatwasser :P Zou zo'n bedrijf de dip om 10:50 uur kunnen verklaren?
Uit interesse; wat gebruik je om alles uit te lezen? :+
Zo te zien is het Grafana als weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-09 07:36
In mijn nieuwbouwhuis komt mijn aannemer nu aanzetten dat de een 3x50A meterkast een aansluiting willen realiseren vanwege al mijn eisen. Dat lijkt me een beetje bont, dus wilde ik hier even dubbelchecken.

Op hoofdlijnen krijg ik het volgende:
Gebouwgebonden:
- 3ph/11kW laadpaal op loadbalancer (kan je volgens mij dus buiten de berekening houden)
- Warmtepomp - nefit enviline E-S 7.0 (volgens mij 16A, maar weet niet zeker)
- WTW - Duco Premium (16A?)
- Mitsubishi airco met 1 buitenunit en 3 binnenunits (moet op 25A afgezekerd)

Keuken:
- 7.6kW kookplaat
- Oven op eigen groep (3000W)
- VW op eigen groep (2200W)
- Quooker op eigen groep (2200W)
- Groep met koelkast, wijnkoeler, ledjes, WCD etc.

In de berging nog een vriezer en magnetron.
Dan nog een aparte groep voor IT en Domotica
Verder in de tuin niets speciaals (1 tuinkabel voor wat lampen, vanwege risico op kortsluiting op aparte groep)

Het een woning van 180m2 dus er zitten nog wat WCD en lichtpunten in.
- Ongeveer 30 leds x 20w.
- Ongeveer 20 lichtpunten x 20w.
- Ongeveer 40 WCD door hele huis verdeeld
- 12 screens&gordijnen (electrisch)

Ik ben momenteel bezig met een renovatiewoning waar ik een ongeveer vergelijkbare setup heb/ga nemen (iets meer WCD's). Momenteel heb ik een 3x50A aansluiting (het is een oude praktijk waar een röntgen apparaat stond). Ik ben momenteel ook aan het onderzoeken of het verstandiger is te downgraden naar een 3x35A aansluiting. Maar als ik de reacties op het forum lees dan lijkt 3x25A ook te volstaan. Momenteel nog geen plannen voor zwembaden of sauna's.
Andrehj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:05:
[...]

Hou even in je achterhoofd dat die 3x50A aansluiting je 1250 euro per jaar extra kost tov een normale 3x25A aansluiting. Over 15 jaar (geen idee hoe lang je daar denkt te wonen) is dat bijna 19.000 euro 8)7 . Bovendien kun je met 3x50A geen standaard 40A componenten in je meterkast gebruiken, zodat ook die (veel) duurder wordt. Standaard meterkastcomponenten zitten met 3x25A + PV over het algemeen al aan hun 40A limiet.
@Andrehj Jij geeft aan dat bij een 3x50A aansluiting er geen standaard 40A componenten gebruikt kunnen worden. Doel je dan alleen op de hoofdschakelaar (momenteel 63A) of moeten de ALS'sen achter de hoofdschakelaar dan ook minimaal 63A zijn voor de 16A automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:43
Kjus schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ik ben momenteel bezig met een renovatiewoning waar ik een ongeveer vergelijkbare setup heb/ga nemen (iets meer WCD's). Momenteel heb ik een 3x50A aansluiting (het is een oude praktijk waar een röntgen apparaat stond). Ik ben momenteel ook aan het onderzoeken of het verstandiger is te downgraden naar een 3x35A aansluiting. Maar als ik de reacties op het forum lees dan lijkt 3x25A ook te volstaan. Momenteel nog geen plannen voor zwembaden of sauna's.

[...]

@Andrehj Jij geeft aan dat bij een 3x50A aansluiting er geen standaard 40A componenten gebruikt kunnen worden. Doel je dan alleen op de hoofdschakelaar (momenteel 63A) of moeten de ALS'sen achter de hoofdschakelaar dan ook minimaal 63A zijn voor de 16A automaten?
Als je meer dan 2 16 ampere automaten achter een aardlek hebt moeten die inderdaad 63 a of hoger zijn ja.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Kjus schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:44:
De standaard gebruikelijke aardlekschakelaars zijn slechts geschikt tot 40A. Normaliter hangen daar 4 groepen van 16A achter. Als je die allemaal vol belast, loopt er 64A door je aardlek, wat dus een flinke overbelasting is. Die moet je voorkomen, door óf een extra beveiliging voor een (groep van) aardlekschakelaars te plaatsen, óf zwaardere aardlek, óf je moet slechts 2 groepen achter een aardlek plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bubbelbabe schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Uit interesse; wat gebruik je om alles uit te lezen? :+
Zo te zien is het Grafana als weergave?
Dit is inderdaad Grafana :)

Als meters gebruik ik tweemaal de Eastron SDM120M. De een gebruik ik voor het monitoren van de PV-groep, de ander voor de totale installatie (die zit direct na de hoofdschakelaar).

Voor het uitlezen via modbus heb ik de twee meters op een TTL-RS485 converter aangesloten, die weer is aangesloten op een ESP8266 (in mijn geval een Wemos D1 mini). De ESP pusht de data via wifi (MQTT-protocol) naar de rest van mijn domotica.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Onderstaande kabel hangt al heel erg lang in de schuur naar een WCD (met fase, nul en aarde). Als ik op oude kleurschema's zoek, kom ik niet een tijdperk tegen waarin de drie kleuren in deze setting bij elkaar horen. Het lijkt me dat hier een schakeldraad gebruikt is om een contactdoos aan te sluiten.
Of herkent iemand deze combi?

Ben zo stom geweest om niet eerst een foto te maken toen ik de contactdoos open haalde :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMNYWzIHtnY_6fDU_XYiW7qTnv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54soGHNviVOH0oWMAbD3HBXt.jpg?f=fotoalbum_large

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Meteen vervangen die zooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Makrolon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Als je meer dan 2 16 ampere automaten achter een aardlek hebt moeten die inderdaad 63 a of hoger zijn ja.
Dat heeft niks te maken met het aantal groepen erachter.
Dat stuk van de kast is afgezekerd op 50A, dus mag er geen 40A spul in. Ook als er maar 1 automaatje zit, moet er gewoon een 63A ALS in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:43
timberleek schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Dat stuk van de kast is afgezekerd op 50A, dus mag er geen 40A spul in. Ook als er maar 1 automaatje zit, moet er gewoon een 63A ALS in
Als er maar 2 automaten van 16a achter de aardlek zitten kan er toch nooit meer dan 40 ampere door die aardlek lopen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-09 07:36
[...]

Zou dit dan ook betekenen dat er niet direct een 16a 3p aardlekautomaat achter een 63A hoofdschakelaar mag hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Je beveiligd de bekabeling.
Als je vanuit de netbeheerder op 50A afgezekerd bent, moet tot aan de volgende zekering, alles goedgekeurd zijn voor een stroom van 50A. Dat is immers de maximale stroom die daar kan lopen.
Als je een zekering er tussen zet, heb je aan de ingaande kant dus dikkere bekabeling als aan de andere kant.

Dus je mag wel een 16a 3p automaat er in zetten. De aanvoerende bekabeling moet alleen geschikt zijn voor een stroom van 50A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Makrolon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:00:
[...]
Als er maar 2 automaten van 16a achter de aardlek zitten kan er toch nooit meer dan 40 ampere door die aardlek lopen?
Onder foutcondities wel.
De zekering bepaald de vereiste sterkte van de achterliggende bekabeling en apparatuur, niet de verwachtte verbruikers.

Er is een 50A hoofdzekering, dus het gedeelte van de kast tot aan lagere afzekering moet geschikt zijn voor deze 50A.

Op dezelfde manier ligt er 2.5mm2 koper in de muur, ook als er maar een nachtlampje op aangesloten is. De afzekering is 16A, dus de kabels en het materiaal zijn daar geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Kjus schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:02:
[...]
Zou dit dan ook betekenen dat er niet direct een 16a 3p aardlekautomaat achter een 63A hoofdschakelaar mag hangen?
Dat mag prima. Alleen is het even opletten welke automaat je pakt. Veel "huis-tuin-en-keuken"16A automaatjes zullen niet voorbereid zijn op de kabeldiktes die komen kijken bij een 63A systeem.

Ik heb in het verleden bij een systeem met 3x60A invoer eerst gesplitst in 2 40A kracht groepen, om 1 daarvan vanaf daar onder te verdelen naar 16A groepen en de ander naar 3 krachtgroepen. Simpelweg omdat de kabels die hoorde bij de 63A installatie van zijn langzalzeleven niet in de 16A automaten paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
timberleek schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Onder foutcondities wel.
De zekering bepaald de vereiste sterkte van de achterliggende bekabeling en apparatuur, niet de verwachtte verbruikers.

Er is een 50A hoofdzekering, dus het gedeelte van de kast tot aan lagere afzekering moet geschikt zijn voor deze 50A.

Op dezelfde manier ligt er 2.5mm2 koper in de muur, ook als er maar een nachtlampje op aangesloten is. De afzekering is 16A, dus de kabels en het materiaal zijn daar geschikt voor.
Hierop zijn voor zover mij bekend o.a. lichtschakelaars en schakeldraden een soort uitzondering. Bij kortsluiting/fout in een lamp kan er in theorie 16A lopen, dus dat kan niet door een 10A schakelaar. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de meeste aansluitsnoeren van apparaten als ik het goed heb.
Ik heb even niet gekeken naar de waarschijnlijkheid...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
[...]

Nee hoor.

Die 40A is de nominaalstroom van de aardlekschakelaar, je moet dus voorkomen dat er meer dan 40A door het component gaat lopen. Een 40A voorbeveiliging is de meest voor de hand liggende manier, maar met slechts 2x16A automaten zorg je daar ook voor. Of bij (vroeger veel voorkomend) 4x16A 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar, verdeeld over de fasen, loopt er ook geen stroom groter dan 32A door het ding heen.

De nominaalstroom is niet hetzelfde als de maximale voorbeveiliging.

Als ik een Hager CDA540G als voorbeeld neem, deze mag met een 100A smeltpatroon worden voorbeveiligd als een kortsluitvastheid van 6kA voldoende is. Zie pagina 3 van deze PDF: https://www.hager.nl/file...LW_AARDLEKSCHAKELAARS.PDF

edit:
Ander willekeurige voorbeeld van ABB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3ozTCaCSNeaT0P6TiB5hE7DE_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMmZmSJaEpZnS8Ga9KPGJ45U.jpg?f=user_large

Kijk eens wat daar links net boven het schema staat? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 01-03-2021 12:53 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:49
Mag ik randaarde van een andere groep gebruiken?
De aarde wordt niet uitgezet als ik een groep afschakel, en alle aarde komt samen vanaf 1 aarderail. Dus mij lijkt het geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jannus66 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:02:
Mag ik randaarde van een andere groep gebruiken?
De aarde wordt niet uitgezet als ik een groep afschakel, en alle aarde komt samen vanaf 1 aarderail. Dus mij lijkt het geen probleem?
Nee, dat mag niet.

Het kan wel problemen geven. Stel je haalt de aarde voor een contactdoos op groep 1 van groep 2 vandaan.

Volgende week ga je aan groep 2 werken, deze schakel je netjes uit. Je opent de centraaldoos en trekt wat verbindingen los.

- Nu heeft die totaal ongerelateerde contactdoos op een andere groep ineens geen aarding meer
- Een van de losse aardedraden kan nu onder spanning staan, door bijvoorbeeld een netfilter van het apparaat wat op groep 1 is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:49
Xander schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Nee, dat mag niet.

Het kan wel problemen geven. Stel je haalt de aarde voor een contactdoos op groep 1 van groep 2 vandaan.

Volgende week ga je aan groep 2 werken, deze schakel je netjes uit. Je opent de centraaldoos en trekt wat verbindingen los.

- Nu heeft die totaal ongerelateerde contactdoos op een andere groep ineens geen aarding meer
- Een van de losse aardedraden kan nu onder spanning staan, door bijvoorbeeld een netfilter van het apparaat wat op groep 1 is aangesloten
Ok, ik weet genoeg. Dan gaat het niet gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:00
Xander schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Nee, dat mag niet.

In mijn oude huis was de groep van de keuken op die manier van aarde voorzien vanaf een andere groep. Vanaf de lichtschakelaar hadden ze een leiding naar beneden gelegd en in de kelder de boel op een groep met RA aangesloten. Ik heb zelf een sticker op de groepenkast geplakt met de melding dat dit het geval was bij groepen 2 en 3 en dat je bij werkzaamheden beide groepen moest uitschakelen.

Dat heeft gelukkig niet heel lang zo gezeten, want vanuit de kelder kwam je heel gemakkelijk bij de groepenkast. Ik heb die aardedraad die tot in de kelder ging maar gewoon doorgetrokken naar de groepenkast. Aarde aanleggen via de oude leidingen ging namelijk niet meer: ex-huurhuis uit 1924 waar tussendoor van alles aan geklust was en waarbij kleine lasdoosjes half (of geheel) achter plafonds waren verstopt...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Goedemorgen! Wij hebben de sleutel ontvangen van onze nieuwe woning. Deze woning gaan we compleet strippen en weer opbouwen. Onderdeel hiervan is de elektra vernieuwen. Ik ben nu een nieuwe groepenkast aan het samenstellen en wil graag jullie kritische brein mee laten kijken.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcu4DMOvCFVBYjjBXxq5YyO9krQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGZXKQbLdjjVUPjbv91GB62O.jpg?f=fotoalbum_large

Voorgenomen indeling:

GroepRuimteToepassing
AardlekautomaatDakterrasVerlichting/wcd
KrachtgroepKeukenInductie
BeltrafohalTbv aan te leggen intercom en deur opener
1KeukenOven
2KeukenVaatwasser
3KeukenKoelkast/wcd
4KeukenAfzuiging/wcd
5BijkeukenWasmachine
6BijkeukenWasdroger
7BijkeukenWTW
8BijkeukenCV/verlichting/wcd
9Hal/toiletVerlichting/wcd
10BadkamerVerlichting/wcd
11Woonkamer/eetkamer Verlichting/wcd
12KantoorVerlichting/wcd
13Slaapkamer 1Verlichting/wcd
14Slaapkamer 2Verlichting/wcd
15Slaapkamer 3Verlichting/wcd
16Entree/meterkastVerlichting/wcd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE1oIfmSycidKk2exassq3sULv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lazwmwmhGgCzfdqn8Vyjuw3.jpg?f=fotoalbum_large

Er is eventueel nog wat ruimte in de groepenkast. Of is het juist een overkill aan groepen? Het lijkt namelijk zo veel maar tegelijkertijd lijkt het mij een toekomstbestendige kast. We zullen de aansluiting na het plaatsen van de nieuwe kast laten veranderen naar 3x25

Ik hoor graag jullie idee mbt ons voorgenomen plan. Het is voor nu alleen het plaatsen van de kast. De groepen gaan we later daadwerkelijk trekken en aan laten sluiten. Voor nu zal de enige stroom in de woning komen uit een wcd in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Netbeheerder bellen om je aansluiting te laten moderniseren/saneren omdat je hebt niet eens een meterbord.

Ik zou vragen om een verzwaring naar 3 fasen met beetje geluk zeggen ze dan zelf dat het moet worden gesaneerd, want ik vraag mij af of je een 3F voedingskabel hebt.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 02-03-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
leonbong schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:31:
Netbeheerder bellen om je aansluiting te laten moderniseren/saneren omdat je hebt niet eens een meterbord.

Ik zou vragen om een verzwaring naar 3 fasen met beetje geluk zeggen ze dan zelf dat het moet worden gesaneerd, want ik vraag mij af of je een 3F voedingskabel hebt.
Dit voordat er een nieuwe groepenkast wordt geplaatst? Ik ga ze sowieso even contacten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

colvano schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:23:

Voorgenomen indeling:

GroepRuimteToepassing
1KeukenOven
2KeukenVaatwasser
3KeukenKoelkast/wcd
4KeukenAfzuiging/wcd
5BijkeukenWasmachine
6BijkeukenWasdroger
7BijkeukenWTW
12KantoorVerlichting/wcd

[Afbeelding]

Er is eventueel nog wat ruimte in de groepenkast. Of is het juist een overkill aan groepen? Het lijkt namelijk zo veel maar tegelijkertijd lijkt het mij een toekomstbestendige kast. We zullen de aansluiting na het plaatsen van de nieuwe kast laten veranderen naar 3x25

Ik hoor graag jullie idee mbt ons voorgenomen plan. Het is voor nu alleen het plaatsen van de kast. De groepen gaan we later daadwerkelijk trekken en aan laten sluiten. Voor nu zal de enige stroom in de woning komen uit een wcd in de meterkast.
Het lijken mij wel wat veel groepen, kwaad kan het niet maar nuttig is het ook niet echt. Toekomstbestendig klinkt leuk, maar het verbruik van apparaten neemt feitelijk alleen maar af. Je krijgt zo een hoop leidingwerk en bekabeling, waar ik nu en in de toekomst weinig meerwaarde in zie.

De aanbeveling om apparatuur van meer dan 2000W op een aparte groep te doen kun je prima aanhouden, maar dan nog:

Groepen 3 en 4 kunnen makkelijk samen, koelkast en afzuiging gebruiken beiden maar weinig
Groep 6: een moderne warmtepompdroger heeft een aansluitwaarde van ca. 1000W
Groep 7: wat voor WTW? Een MV box met WTW zit onder de 200W
Je zou 6,7 en 8 kunnen samenvoegen.

Elke slaapkamer apart achter een groep? Tenzij je alles vol met halogeenspots hangt en overal dikke gaming PC's neerzet gebruik je in een slaapkamer bijna niks ;)

Dat je niet je hele slaapverdieping achter 1 groep zet is een prima keuze, maar dit zijn er wel erg veel.

Datzelfde geldt wel voor groep 16 denk ik, maar ik ken het huis natuurlijk niet.

Ik zou als ik jou was uitgaan van 12 groepen. Dan past alles netjes achter 3 ALS, en hou je ruimte over voor bijvoorbeeld zonnepanelen of warmtepomp in de toekomst. Daar wel loze buizen voor leggen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

colvano schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:23:
Goedemorgen! Wij hebben de sleutel ontvangen van onze nieuwe woning. Deze woning gaan we compleet strippen en weer opbouwen. Onderdeel hiervan is de elektra vernieuwen. Ik ben nu een nieuwe groepenkast aan het samenstellen en wil graag jullie kritische brein mee laten kijken.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Voorgenomen indeling:

GroepRuimteToepassing
1KeukenOven
2KeukenVaatwasser
3KeukenKoelkast/wcd
4KeukenAfzuiging/wcd
5BijkeukenWasmachine
6BijkeukenWasdroger
7BijkeukenWTW
12KantoorVerlichting/wcd
Ik vind het wel een beetje overkill om elke kamer een aparte groep te geven. Ik weet niet of je denkt dat dat handig is, maar nodig is het totaal niet. Je hebt neem ik aan toch niet een 2 kW straalkachel in elke kamer staan. Ook de keuken kan best met twee minder.

Ik zou zeggen: Keuken 2, bijkeuken 3, rest onderverdieping 1, badkamer 1, rest bovenverdieping 1.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:34

timovd

Voorsprong door techniek

@colvano Let er ook op hoe je de groepen verdeelt over de ALS's. Als de ALS er uit klapt en je hebt groepen 1 t/m 4 achter de zelfde ALS, heb je in die hele ruimte geen stroom.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Maasluip schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Ook de keuken kan best met twee minder, maar ik mis wel een kookgroep.

Ik zou zeggen: Keuken 2, bijkeuken 3, rest onderverdieping 1, badkamer 1, rest bovenverdieping 1.
Staat bovenin het lijstje een Perilex krachtgroep én in de afbeelding staat de 3p automaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 02-03-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Bedankt voor de snelle feedback. Ik ga kritisch kijken naar de verbruikers per groep. Wellicht kan ik een aantal apparaten zoals de wasmachine, wasdroger en vaatwasser achter aardlekautomaten zetten en een aantal groepen samenvoegen.

De loze leidingen voor eventueel warmtepomp/zonnepanelen ga ik inderdaad vast aanleggen.

@Maasluip vind ik wel heel erg zuinig met groepen maar ik begrijp de boodschap dat te veel groepen gewoon erg onzinnig is.

@Asteroid9 thanks voor de uitgebreide feedback. Hier kan ik zeker wat mee! Terug naar de tekentafel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:23
Wat hierboven inderdaad al gezegd wordt en wat ik persoonlijk fijn zou vinden is dat de server/netwerkapparatuur op een aparte aardlekautomaat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Xander schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Nee hoor.

Die 40A is de nominaalstroom van de aardlekschakelaar, je moet dus voorkomen dat er meer dan 40A door het component gaat lopen. Een 40A voorbeveiliging is de meest voor de hand liggende manier, maar met slechts 2x16A automaten zorg je daar ook voor. Of bij (vroeger veel voorkomend) 4x16A 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar, verdeeld over de fasen, loopt er ook geen stroom groter dan 32A door het ding heen.

De nominaalstroom is niet hetzelfde als de maximale voorbeveiliging.

Als ik een Hager CDA540G als voorbeeld neem, deze mag met een 100A smeltpatroon worden voorbeveiligd als een kortsluitvastheid van 6kA voldoende is. Zie pagina 3 van deze PDF: https://www.hager.nl/file...LW_AARDLEKSCHAKELAARS.PDF

edit:
Ander willekeurige voorbeeld van ABB:
[Afbeelding]

Kijk eens wat daar links net boven het schema staat? ;)
hmm, i stand corrected.

Ik ging er van uit dat de 40A de maximum last was, maar blijkbaar is die dus exclusief foutcondities. Weer wat geleerd. Het is ergens ook wel logisch dat een 40A ALS voor 2 16A groepen prima zou passen, maar ik dacht altijd dat de regels hier heel star in waren.

Dan is de enige potentiele belemmering nog dat de draaddiameters in de kast te groot is voor een reguliere 16A automaatje. Maar dan verwacht ik weer dat een automaat die >=50A voorbeveiliging mag hebben ook dergelijke draaddiktes accepteert. Dus dan zou het bij een passende automaat geen issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
timberleek schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Dan is de enige potentiele belemmering nog dat de draaddiameters in de kast te groot is voor een reguliere 16A automaatje. Maar dan verwacht ik weer dat een automaat die >=50A voorbeveiliging mag hebben ook dergelijke draaddiktes accepteert. Dus dan zou het bij een passende automaat geen issue moeten zijn.
Ook de diameter van de bedrading stem je af op de nominale stroom. Een 40A aardlekschakelaar kun je dus altijd prima aansluiten met 6mm².

(Maar in de gemiddelde krijg je ook 25mm² dus dat hoeft sowieso geen belemmering te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 11:49
Hi Tweakers, ik hoop dat de bulk aan kennis hier mij wat verder kan helpen..

Ik heb namelijk twee vragen over onze groepenkast. Wij gaan binnenkort verbouwen dus heb even een kijkje genomen. Wij willen op inductie gaan koken.
De aansluiting is 1x35A

Wat ik zie in deze kast is een 3 fase hoofdschakelaar (volgens mij is dit al fout, maar ik weet niet hoe veel kwaad dit kan).

Daarnaast zie ik per aardlek schakelaar 3 groepen (en drie in gebruik).

Volgens mij zou ik twee van deze groepen mogen linken aan elkaar met een 'brug (plastic stukje)' om hier een kookgroep van te maken?

Andere vraag: per aardlek mag je volgens mij 4 groepen aansluiten. Maar ik zie nu drie zwarte draden per aardlek en 1 blauwe. Ik leid hier vanaf dat er maar 3 groepen op deze aardlek kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsdWUa5XmTZWXwAX1fTy0Bs-iho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lz3O6nZ3D9FDzlrmU8BO6NW3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlJmaOBLDkFMUaR_xlGmrHo8VbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtsuiNgHsUJmQFPBUmN1CI60.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
De kast is duidelijk voorbereid op een 3-fase aansluiting.

Maar als ik het goed zie zijn de 3 fase aansluitingen van de hoofdschakelaar onderling doorverbonden (met de bruine draden). Dus het werkt gewoon als enkelfase systeem. Voordeel is dat je bij een toekomstige overstap op een 3-fase aansluiting de kast al klaar hebt.

De aardlekschakelaar zijn ook 3-fasen exemplaren, vandaar dat je 3 aansluitingen hebt (plus de nul). Dat staat los van het 4 groepen per aardlek. Het feit dat je 3 aansluitpunten hebt is nu gewoon een gevolg van het doorlussen bij de hoofdschakelaar.

Als je een enkelfase aardlekschakelaar had gehad zou je maar 2 kabelverbindingen hebben (fase en nul), maar dan mag je nog steeds doorlussen dat je 4 groepen kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 11:49
timberleek schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:39:
De aardlekschakelaar zijn ook 3-fasen exemplaren, vandaar dat je 3 aansluitingen hebt (plus de nul). Dat staat los van het 4 groepen per aardlek. Het feit dat je 3 aansluitpunten hebt is nu gewoon een gevolg van het doorlussen bij de hoofdschakelaar.
Bedankt voor je snelle antwoord! Dus ik kan hier gewoon nog een (kook)groep bij prikken mocht ik dat willen? Moet ik nog ergens rekening mee houden omdat de fasen doorgelust zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:51

thof

FP ProMod
Gunner0616 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord! Dus ik kan hier gewoon nog een (kook)groep bij prikken mocht ik dat willen? Moet ik nog ergens rekening mee houden omdat de fasen doorgelust zijn?
Rekening houden dat je nu geen 3-fase apparatuur kan aansluiten omdat de fases dan gelijk zijn (en je dan 3x een nul nodig hebt). Dat kan pas als je echt een 3-fase aansluiting hebt.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Ik ben aan het puzzelen gegaan met de feedback en tot het volgende gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqUZjDV3corC6ZxYOccXhsENW4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/30Dy7KXb4SGUuEEREYE2zcz5.jpg?f=user_large

@Asteroid9 Ik heb zoveel mogelijk van je feedback proberen te verwerken. Volgens mij is het nu een logischere indeling geworden.

@timovd Goede tip voor de verdeling van de ALS. Ik heb met kleuren een mogelijk verdeling aangegeven, lijkt dat ergens op?

Totaal komt het dan neer op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JloCowFdqCHZ9nv1cci_EA9hAu8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQH18Po3c3tc5QMCQbvVeCmz.jpg?f=user_large

Vandaag even aan het slopen geweest waardoor ik een beter foto kon maken van de meterkast. Ik heb de netbeheerder het verzoek gedaan om naar 3-fase over te gaan en om de aansluiting te moderniseren. Het is jammer dat de gasmeter niet onder de elektra zit waardoor een mooie kast eromheen maken lastig gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2hC30fJtOpccMz5KBUus9Tt8GQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFavVvjiJmhCmbcxMqsSMpjY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@colvano dat kun je het beste zelf bepalen. Een oven en vaatwasser gaan meestal niet tegelijkertijd aan, dus dat is beter voor de verdeling qua fase (en ALS).
Als je inductieplaat gebruikmaakt van twee fasen, is het een idee om na te denken of je de oven tegelijkertijd gebruikt als met het koken (vooral als je beide apparaten tegelijkertijd moet opwarmen en er tijdelijk veel vermogen gevraagd wordt).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 15:30

Wuursj

want worst is al bezet

colvano schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:56:
Het is jammer dat de gasmeter niet onder de elektra zit waardoor een mooie kast eromheen maken lastig gaat worden.
Ja daar had ik ook last van, niet te doen met een enorme gasmeter. Toen ben ik maar voor gasloos gegaan 8)

Wat me nog niet 100% hielp want nu steekt de slimme meter voor een raampje naast de deur.
En de meneer van Liander wilde die niet 7cm lager hangen want iets met een voorgeschreven hoogte. Maar nu heb ik a) een meter die uitsteekt voor een raam en b) moet ik een krukje pakken voor de hoogte groepen ;(

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

Ik ben aan het puzzelen gegaan met de feedback en tot het volgende gekomen:
[Afbeelding]

@Asteroid9 Ik heb zoveel mogelijk van je feedback proberen te verwerken. Volgens mij is het nu een logischere indeling geworden.
Ah mooi, fijn dat je wat aan de feedback hebt! Niet geheel toevallig heb ik het voor mezelf net een paar maanden geleden ook uitgewerkt, dat helpt.... :+

Ziet er zeker logisch uit, wellicht 1 ding waar je nog naar wil kijken:
Wat gebeurt er als er 1 aardlek of 1 fase uitgaat? Dan wil je liever niet een hele verdieping in het donker hebben. Nu zit je hele slaapverdieping achter dezelfde ALS zo te zien. Je hebt dan wel een losse ALS voor je badkamer maar toch moet je dan vrij onhandig in het donker op onderzoek uit.

Daar kun je nog wel wat mee schuiven, verder een logische indeling lijkt me.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]
Deze opmerking triggerde de volgende gedachte: stel je hebt een enkelfasige aansluiting van 40A, én zonnepanelen die 16A kunnen leveren (en afgezekerd zijn). Loop je dan niet de kans dat er op een zonnige dag tot 56A door de meterkast loopt, en de bedrading/automaten van een standaard 40A-kast niet meer voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Zwartoog schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Deze opmerking triggerde de volgende gedachte: stel je hebt een enkelfasige aansluiting van 40A, én zonnepanelen die 16A kunnen leveren (en afgezekerd zijn). Loop je dan niet de kans dat er op een zonnige dag tot 56A door de meterkast loopt, en de bedrading/automaten van een standaard 40A-kast niet meer voldoen?
Ja. Dat is ook een probleem wat veel PV-installateurs niet (willen) zien en weer een argument voor een 3-fasen omvormer op een 3-fasen aansluiting.
Wat je in het geval van de enkelfasige aansluiting hoort te doen is tussen de hoofdschakelaar en de rest van de kast nog een 40A automaat toevoegen, en de PV alamat rechtstreeks op de hoofdschakelaar aansluiten. Zo voorkom je dat er meer dan 40A naar de rest van je groepen vloeit.
Als je het zomers meer dan 40A af wilt kunnen nemen, kun je ook twee 40A automaten gebruiken en die beide een deel van je groepen van stroom laten voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 10:10
Wij zijn bezig met het uitdenken van onze nieuwe tuin, was daar al mee bezig hier: https://gathering.tweaker...message/66362638#66362638

Het idee is om 3x een YMVK-as 4x 2.5mm te trekken vanaf de meterkast naar de tuin. (1x voor verlichting/stopcontact, 1x voor een mogelijke airco unit en 1x voor mogelijk zonnepanelen.)

Om kosten te sparen wil ik gaan voor 1x 100M rol van dit type. Maar dan loop ik tegen wat praktische dingen aan:

1. Voor de kabel van de verbruikers wil ik 1 van de aders gebruiken als schakeldraad. Hoe dop ik deze af in de groepenkast. Zal vanuit de tuin geen spanning op gezet worden, daar kan eventueel nog wel een wago klem gebruiken maar dat lijkt me not-done in de groepenkast.

2. Hoe ga je van een Litze naar de aarderail in de groepenkast. Gewoon met een rol geel/groene tape aan de slag, een adereindhuls en alsnog verbinden? Of zijn er daar nettere oplossingen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Andrehj schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Ja. Dat is ook een probleem wat veel PV-installateurs niet (willen) zien en weer een argument voor een 3-fasen omvormer op een 3-fasen aansluiting.
Wat je in het geval van de enkelfasige aansluiting hoort te doen is tussen de hoofdschakelaar en de rest van de kast nog een 40A automaat toevoegen, en de PV alamat rechtstreeks op de hoofdschakelaar aansluiten. Zo voorkom je dat er meer dan 40A naar de rest van je groepen vloeit.
Als je het zomers meer dan 40A af wilt kunnen nemen, kun je ook twee 40A automaten gebruiken en die beide een deel van je groepen van stroom laten voorzien.
Waar, en een goede installateur beveiligt hiertegen, maar er is ook wel enige nuancering vereist: de kans dat er een stroom groter dan 40A gaat lopen over een trace in de verdeler is erg klein. Dat zou immers betekenen dat er op dat moment meer dan 40A aan verbruik moet zijn in de woning, en bij een kast met aardlekschakelaars met daarachter 1-4 eindgroepen moet dat verbruik van (ruim) meer dan 40A ook nog achter dezelfde aardlekschakelaar zitten.

Feitelijk is dat dus een situatie waar zonder PV teruglevering de hoofdzekering zou hebben aangesproken. Als de kans daarop reeel is dan kun je ook concluderen dat de aansluiting onderbemeten is voor de betreffende installatie.

Al met al maak ik me dus niet zoveel zorgen over installaties met aansluitwaarde 35A of groter en 40A aardlekschakelaars en bedrading berekend op 40A, waar bij het plaatsen van een PV omvormer geen extra 40A beveiliging is toegepast voor de bestaande installatie. Ja, het voldoet niet en had wel gemoeten, maar de kans dat het een gevaarzetting opevert is mijns inziens verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Andrehj Thanks, dan snap ik het goed :)
@roelbouwman Was ook meer een technische vraag. Anderzijds, er is een reden dat mensen meer betalen voor 3x35A, dus 40A of 3x25A is "niet genoeg voor iedereen".

Hoe kan het mis gaan? Feestjes!
- veel elektrische auto's aan de oplader, want gasten
- alle frituurpannen verzameld :9B
- oven aan voor de broodjes
- wat discolichten? *O*
- zonnige middag, dus die PV's werken wel

Ook nu zijn de frituurpannen vaak de boosdoener.

Ik vind bovenstaande niet een heel unieke situatie, in ieder geval niet één waarbij je groepenkast zou mogen smelten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Zwartoog schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:49:
@Andrehj Thanks, dan snap ik het goed :)
@roelbouwman Was ook meer een technische vraag. Anderzijds, er is een reden dat mensen meer betalen voor 3x35A, dus 40A of 3x25A is "niet genoeg voor iedereen".

Hoe kan het mis gaan? Feestjes!
- veel elektrische auto's aan de oplader, want gasten
- alle frituurpannen verzameld :9B
- oven aan voor de broodjes
- wat discolichten? *O*
- zonnige middag, dus die PV's werken wel

Ook nu zijn de frituurpannen vaak de boosdoener.

Ik vind bovenstaande niet een heel unieke situatie, in ieder geval niet één waarbij je groepenkast zou mogen smelten.
Waar we naar zoeken is een situatie met langdurig een forse overbelasting van een aardlekschakelaar, of de 6mm2 bedrading van de hoofdrail naar die aardlekschakelaar of eventueel van een bussysteem (al zijn die tegenwoordig allemaal 63A). Kortstondige overbelasting is geen issue, overbelasting van 45% voor 1 uur mag sowieso. Dat is dus ca 60A.

"Veel elektrische auto's aan de oplader"

Ik mag aannemen dat die laadpaal van die auto niet als eindgroep achter een van de bestaande aardlekschakelaars is opgenomen. Dus die kun je gewoon negeren.

Discolichten - euh, in welk jaar leef je? PAR spots zijn tegenwoordig allemaal LED verlichting, zo'n ding tot 40 of 60 watt. Verwaarloosbaar vermogen.

Alle frituurpannen verzameld: hoe veel pannen denk je aan en hoe lang ga je die aanzetten? Want zelfs als ik met 4x16A achter een 40A aardlek, een 40A hoofdzekering, 16A PV vermogen, en 4 friteuses verdeeld over precies die 4 groepen achter diezelfde aardlek reken is er nog steeds niets aan de hand. Je praat dan over 8kVA vermogen, dus slechts 34A. Dat kun je rustig continu aan laten staan. Pas als het er 7 of meer worden moet je gaan nadenken. En dat zie ik in een woning echt niet gebeuren.

En als je daarnaast een oven of waterkoker aanzet zit je nog steeds niet in de gevarenzone. Nogmaals, al die bekabeling, automaten en aardlekschakelaars zijn overbelastbaar. 1 uur, 45%, dan praat je dus over 60A vermogen, een uur lang. En dan moet al dat vermogen dus ook nog eens door een aardlekschakelaar lopen!

Al met al: dit is een theoretische situatie. Natuurlijk moet je daar als installateur wel rekening mee houden en die extra automaat van 20 euro gewoon plaatsen, maar zoals ik al aangaf: ik maak me geen zorgen over al die duizenden installaties waar dit niet gedaan is. De kans dat hierdoor ooit iets mis zou gaan is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
Gizz schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Dit is inderdaad Grafana :)

Als meters gebruik ik tweemaal de Eastron SDM120M. De een gebruik ik voor het monitoren van de PV-groep, de ander voor de totale installatie (die zit direct na de hoofdschakelaar).

Voor het uitlezen via modbus heb ik de twee meters op een TTL-RS485 converter aangesloten, die weer is aangesloten op een ESP8266 (in mijn geval een Wemos D1 mini). De ESP pusht de data via wifi (MQTT-protocol) naar de rest van mijn domotica.
Mooie setup!
Ik ga ook is naar een dergelijke setup kijken, geeft flink wat meer inzicht in het stroomnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

paQ

Met strippen tegen gekomen :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f9075fbc96bd8e0e6c510dbaf02f0499824e7de5/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2Fy8pF3yQC%2FIMG-4071.jpg

En nog zo wat van dit soort ongein.
Veel zit nog in koperen leidingen met rood/groen draad.
En dan via de meterkast naar de kelder, dan via de kelder naar boven dóór de muur tot òp een muur, en dan van daaruit op de muur door plafond naar centraaldozen, en deels terug naar beneden door de muren heen.
Onnodig veel meters m.i. en het is bijna niet te herleiden wat waar vandaan komt of waar het naar toe gaat.

Ik denk dat ik het plafond in de gang er ook maar uitsloop, en van voor tot achter nieuwe leidingen maak over het plafond heen.

Op 1 groep heb ik nu intussen ook iets raars. Na veel verwijderen en laskapjes plaatsen op uiteinden, heb ik een hele groep op 54V wisselspanning :?
Draai ik de multimeter om, dan meet ik 10V :D
8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:06

Vandaag even aan het slopen geweest waardoor ik een beter foto kon maken van de meterkast. Ik heb de netbeheerder het verzoek gedaan om naar 3-fase over te gaan en om de aansluiting te moderniseren. Het is jammer dat de gasmeter niet onder de elektra zit waardoor een mooie kast eromheen maken lastig gaat worden.
[Afbeelding]
De slimme gasmeters zijn wel een stuk kleiner, veel minder hoog. Daar kan je nog wat ruimte mee terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:12
Goedemiddag, in huis heb ik al veel elektronica aangesloten of uitgebreid. In de achtergevel zitten twee Schoonmetselwerkdozen ingemetseld. Ik heb al draden getrokken hiernaar toe. Echter kan ik maar geen geschikt waterdichte WCD vinden die op zo'n doos past:

https://www.sandervunderi...1FDgVrEAQYBSABEgJRKvD_BwE

Heeft 1 van jullie de gouden tip? Mag ook zeker opbouw zijn. Onder het dekseltje zitten 2 schroefjes welke inbouw WCD binnen ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 10:10
DrSpixel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:24:
Goedemiddag, in huis heb ik al veel elektronica aangesloten of uitgebreid. In de achtergevel zitten twee Schoonmetselwerkdozen ingemetseld. Ik heb al draden getrokken hiernaar toe. Echter kan ik maar geen geschikt waterdichte WCD vinden die op zo'n doos past:

https://www.sandervunderi...1FDgVrEAQYBSABEgJRKvD_BwE

Heeft 1 van jullie de gouden tip? Mag ook zeker opbouw zijn. Onder het dekseltje zitten 2 schroefjes welke inbouw WCD binnen ook hebben.
Nu loop ik zelf ook met een hoop vragen, dus zeker geen expert. Maar als je IP44 voldoende vind (zoals in de badkamer) dan zou je daar GIRA systeem55 kunnen toepassen met een IP44 setje voor WCD of Schakelaar? https://katalog.gira.de/n...tt.html?ean=4010337251279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DrSpixel Niko heeft IP55 inbouw WCD'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:41:
Met strippen tegen gekomen :')
[..]

Op 1 groep heb ik nu intussen ook iets raars. Na veel verwijderen en laskapjes plaatsen op uiteinden, heb ik een hele groep op 54V wisselspanning :?
Draai ik de multimeter om, dan meet ik 10V :D
8)7
Staan alle andere groepen uit? Denk dat er wat gemixt is.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 03-03-2021 15:34 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

fsfikke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Staan alle andere groepen uit? Denk dat er wat gemixt is.
2 van de 6 staan aan ja.
Zou het daar in zitten dan? :?

how?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:35:
[...]

2 van de 6 staan aan ja.
Zou het daar in zitten dan? :?

how?
Zwevende nul. Dus ergens hangt een draad los, is gebroken (vaak niet te zien, dan moet je alles doormeten) of maakt slecht contact.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maasluip schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Zwevende nul. Dus ergens hangt een draad los, is gebroken (vaak niet te zien, dan moet je alles doormeten) of maakt slecht contact.
Een zwevende 0 ..... :S

Klinkt spooky :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Een zwevende 0 ..... :S

Klinkt spooky :D
Echt niet: dat kan een heel groot probleem zijn, en heb ik aan den lijve ondervonden, veroorzaakt door Enexis; bij mij in de buurt zo'n €50.000 schade veroorzaakt!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 ... 160 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.