Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
- Fasedraad via de knop
- Aarde en nuldraad rechtstreeks op de motor
Zie hier. Heb ik dat juist gelezen? Wil het even zeker weten omdat ik niet de dure motor in m'n rolluik naar de kloten wil helpen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Oh, en als je rolluik omlaag gaat als jij op omhoog drukt zitten die schakeldraden verkeerd om
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat klopt.JT schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:05:
Vandaag wou ik een rolluik aansluiten. Nu is de knop die ik heb anders dan die goedkope dingen van de rolluikzaken. Daardoor klopt het aansluitschema ook niet. Ik heb het schema van Gira gelezen en ik lees erin:
- Fasedraad via de knop
- Aarde en nuldraad rechtstreeks op de motor
Zie hier. Heb ik dat juist gelezen? Wil het even zeker weten omdat ik niet de dure motor in m'n rolluik naar de kloten wil helpen.
Zo wordt het altijd aangesloten.
Op de andere schakelaar zijn die klemmen voor nul en aarde ook alleen maar om door te lussen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat was mijn inschatting ookron321 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:35:
[...]
Dat klopt.
Zo wordt het altijd aangesloten.
Op de andere schakelaar zijn die klemmen voor nul en aarde ook alleen maar om door te lussen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb een Loxone installatiekast en daar wil ik de compnenten en verlichting achter een eigen aardlek zetten, gaat nu via de "normale" groepenkast.
Nu had ik daar keurig een 30mA ALS voor besteld, maar zie ik nu een 300mA gekregen. Nu is de 300mA niet echt gebruikelijk in nederlandse woningen dus ik wil m retour sturen.
Of mag deze gewoon ingezet worden en dan meteen een stuk meer groepen er achter mogen plaatsen? Het is niet de bedoeling om er ooit zware of gevaarlijke apparatuur achter te zetten.
15x330 SW38
een 30mA heb je als persoon een goede overlevingskans een beveiliging een doet dat 300mA niet. Een 300mA help wel als aanvullende maatregel tegen brand.Centauriprime schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:05:
Hoi, ff een vraagje over aardlekschakelaars.
Ik heb een Loxone installatiekast en daar wil ik de compnenten en verlichting achter een eigen aardlek zetten, gaat nu via de "normale" groepenkast.
Nu had ik daar keurig een 30mA ALS voor besteld, maar zie ik nu een 300mA gekregen. Nu is de 300mA niet echt gebruikelijk in nederlandse woningen dus ik wil m retour sturen.
Of mag deze gewoon ingezet worden en dan meteen een stuk meer groepen er achter mogen plaatsen? Het is niet de bedoeling om er ooit zware of gevaarlijke apparatuur achter te zetten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dat komt omdat alle contactdozen voor algemeen gebruik en alle lichtpunten met 30mA beveiligd moeten worden.Centauriprime schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:05:
Nu had ik daar keurig een 30mA ALS voor besteld, maar zie ik nu een 300mA gekregen. Nu is de 300mA niet echt gebruikelijk in nederlandse woningen
Niet perongeluk 0,30A besteld?
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 04-03-2021 16:49 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:48:
[...]
Dat komt omdat alle contactdozen voor algemeen gebruik en alle lichtpunten met 30mA beveiligd moeten worden.
Niet perongeluk 0,30A besteld?
Thanks, het zijn voornamleijk lichtpunten die erachter komen dus ik laat m omruilen.habbekrats schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:20:
[...]
een 30mA heb je als persoon een goede overlevingskans een beveiliging een doet dat 300mA niet. Een 300mA help wel als aanvullende maatregel tegen brand.
Twijfelde eerst ook aan me zelf, maar de factuur is duidelijk er staat "Aardlekschakelaar 40A 2 polig 30mA 18mmRCD18" en er is een 20 euro prijsverschil tussen de twee.
15x330 SW38
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
[ Voor 99% gewijzigd door Hetisookwat op 02-01-2022 16:26 ]
Meten = weten. Een bruikbare multimeter heb je al voor drie tientjes bij de Karwei.Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
Voeg ik aan mijn bruine draad lasklem de shelly toe, dan vliegen er twee groepen me om de oren. De bruine draden lijken voor de lamp onder het keukenkastje; haal ik ze uit de lasklem, gaat ie uit.
Kan iemand me een handje helpen?
Ik krijg eind deze maand de sleutel van een jaren 30 tweekapper. Hier moet een hoop aan gebeuren waaronder een volledige vernieuwing van de elektra. Nu was ik benieuwd naar jullie feedback op verdelingen en groepen.
Hier een opzetje voor de groepindeling op de plattegrond zover (excl zolder):
Let op, hij is een beetje groot (4kx4k px) in de hoop dat het nog een beetje leesbaar blijft

/f/image/ZQqpRQKy5ERrdrCq1H4NL0LF.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij kom ik tot zover op deze groepen uit:
/f/image/HUca4L6FoCiYUzmfX2UlNHTr.png?f=fotoalbum_large)
Het inschatten van de vermogens is nog wat lastig. Daardoor heb ik de verdeling over fasen en ALSen nog even niet gedaan.
De bestaande keuken blijft vooralsnog even bestaan. De kookplaat en "Keuken?" aansluiting zullen vooralsnog niet worden gebruikt. Evenals de PV op zolder. De eerste PV stap komt waarschijnlijk op de schuur (vrijstaand achter huis).
Ik had begrepen dat wasmachine en droger beide op eigen groepen nogal ouderwets is met de moderne zuinigere apparatuur. Aangezien het vooral een bergzolder is met CV+MV(nog aan te leggen) en eventueel wat netwerkspullen (als het niet in de trapkast gaat) dacht ik om de droger (of wasm) bij die groep te zetten ipv nog een aparte groep erbij maken indien ze niet samen op de aparte groep gaan.
Het zal niet je probleem verklaren, maar is die blauwe draad die op de tweede foto zit ook echt de nuldraad? Of gaat deze blauwe draad naar een andere schakelaar?Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
Voeg ik aan mijn bruine draad lasklem de shelly toe, dan vliegen er twee groepen me om de oren. De bruine draden lijken voor de lamp onder het keukenkastje; haal ik ze uit de lasklem, gaat ie uit.
Verder snap ik niet helemaal wat je wilt aansluiten?
De bruine fasedraad wordt als het goed is gewoon doorgelust van de linker schakelaar naar de middelste en de rechter. En dan vanaf elke schakelaar een zwarte draad naar het lichtpunt. Met welke schakelaar(s) wil je nu de Shelly bedienen? Is dat met een nog te plaatsen pulsschakelaar? Waar gaan de zwarte draden van de Shelly nu dan naartoe?
Het voelt een beetje alsof de Shelly nu met de zwarte draden met de rechter twee schakelaars is verbonden?
Misschien kun je proberen uit te tekenen hoe je het nu hebt aangesloten. Dat helpt jezelf en ons om het te begrijpen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Alvast bedankt !
Heb je in de keuken ook nagedacht over een boiler (Quooker) op een aparte groep, oven en of magnetron op aparte groep? Ik heb onder/achter elke kast een loze leiding op 60cm uit elkaar. Je weet maar nooit...timberleek schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:41:
Tijd om het topic eens te vervuilen met mijn (elektronische) ellende.
Ik krijg eind deze maand de sleutel van een jaren 30 tweekapper. Hier moet een hoop aan gebeuren waaronder een volledige vernieuwing van de elektra. Nu was ik benieuwd naar jullie feedback op verdelingen en groepen.
Hier een opzetje voor de groepindeling op de plattegrond zover (excl zolder):
Let op, hij is een beetje groot (4kx4k px) in de hoop dat het nog een beetje leesbaar blijft![]()
[Afbeelding]
Daarbij kom ik tot zover op deze groepen uit:
[Afbeelding]
Het inschatten van de vermogens is nog wat lastig. Daardoor heb ik de verdeling over fasen en ALSen nog even niet gedaan.
De bestaande keuken blijft vooralsnog even bestaan. De kookplaat en "Keuken?" aansluiting zullen vooralsnog niet worden gebruikt. Evenals de PV op zolder. De eerste PV stap komt waarschijnlijk op de schuur (vrijstaand achter huis).
Ik had begrepen dat wasmachine en droger beide op eigen groepen nogal ouderwets is met de moderne zuinigere apparatuur. Aangezien het vooral een bergzolder is met CV+MV(nog aan te leggen) en eventueel wat netwerkspullen (als het niet in de trapkast gaat) dacht ik om de droger (of wasm) bij die groep te zetten ipv nog een aparte groep erbij maken indien ze niet samen op de aparte groep gaan.
Wat ik wel zou doen, koelkast op de meest veilige aardlek, dus niet op een aardlek waar badkamer ook op zit bijvoorbeeld.
Sommige pv-omvormers hebben een hogere aardlek nodig. Veel mensen plaatsen dan ook een aardlekautomaat hiervoor. Wellicht dat je beter nog extra loze leidingen leggen naar bijv. Bijkeuken en zolder. (En misschien buiten voor laadpaal en/of warmtepomp).
De oven komt denk ik bij de kookplaat op (2e perilex op de 3e fase).
Voor extra loze leidingen in de keuken is het even afwachten hoe de mogelijkheden straks zijn. We hebben de sleutel nog niet, dus het is even gissen wat er kan en hoe.
Waar nodig wil ik wel extra voorzien, ook naar zolder. De bijkeuken is overigens niet echt nuttig. Het is meer een gang naar het toilet (1m2 met 2 deuren)
Alle krachtgroepen zijn nu voorzien als aardlekautomaten. Ook ivm flexibiliteit voor schakelwaarden.
Als er een laadpaal komt zal die vermoedelijk achter de schuur komen. Dan gaat hij bij de schuur kabel op denk ik. Een tweede kabel heeft daar dan denk ik weinig zin.
Wp vind ik nog lastig in te schatten. De CV zit op zolder. Daarmee zou het ook een makkelijke plek zijn voor de WP. Zo niet moet er vermoedelijk al een hoop verbouwd worden.
Het is een beetje moeilijk te volgen dus een schets zou hier wel helpen om te zien wat je wilt bereiken. Het eerste wat me opvalt is dat je een i3 wilt gebruiken terwijl dat enkel schakelaars kan monitoren, hij kan zelf geen lamp aan/uit zetten.Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
Ik ben hiernaartoe verwezen vanuit het Home Assistant topic. Ik probeer een tussenschakelaar (Shelly i3) te installeren maar loop muurvast.
Nu ben ik niet zo superbekend met elektriciteit maar wil heel graag leren. Mijn huis is uit 2013. Ik heb drie schakelaars naast elkaar in de ruimte tussen de gang en de keuken. De meest rechter is voor de lamp boven de keukentafel, de middelste is voor de lamp onder een kastje in de keuken. De linker had twee bruine draden erin zitten en een schakeldraad, maar deed niks.
Ik wilde de linker dus vervangen door een drievoudige pulsdrukker met een Shelly i3, alleen ik krijg het gewoon niet werkend.
Oudere foto:
[Afbeelding]
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Verder zou het kunnen zijn dat de verschillende dozen op verschillende groepen en fases zitten. Die wil en kan je niet zomaar aan elkaar knopen. Begin simpel met 1 lamp/schakelaar en kijk daarna hoe je dan de anderen kunt aanvliegen.
Als je hier trouwens geen kaas van hebt gegeten kan je beter eerst alles goed uittekenen en hier presenteren voordat je het aansluit, dan voorkomen we hopelijk explosies, elektrocuties en andere gevaarlijke dingen
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Wellicht geeft fit een idee hoe je de i3 kan inzetten. Je lichten moeten dan wel achter een relais zoals de shelly 1, of de dimmer. Onderaan een voorbeeld, vervang rolluik voor lamp.Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
Ik ben hiernaartoe verwezen vanuit het Home Assistant topic. Ik probeer een tussenschakelaar (Shelly i3) te installeren maar loop muurvast.
Met L (bruin)
Met N (blauw)
15x330 SW38
[ Voor 98% gewijzigd door Hetisookwat op 02-01-2022 16:26 ]
:strip_exif()/f/image/8Nj0QvxBPxc5Eps0r797w4Vo.jpg?f=fotoalbum_large)
En toen ik achter de luiken zat ..
:strip_exif()/f/image/ewsNAT9TNThWAaVHCX2uW0q9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het best geïsoleerde stopcontact, en nee er zit geen centraaldoos onder. Pur en only pur.
Iemand een suggestie op mijn vragen? Wil dit weekend lekker gaan bestellen en dan vol goede moed beginnen.Jfwiet schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:17:
Wij zijn bezig met het uitdenken van onze nieuwe tuin, was daar al mee bezig hier: https://gathering.tweaker...message/66362638#66362638
Het idee is om 3x een YMVK-as 4x 2.5mm te trekken vanaf de meterkast naar de tuin. (1x voor verlichting/stopcontact, 1x voor een mogelijke airco unit en 1x voor mogelijk zonnepanelen.)
Om kosten te sparen wil ik gaan voor 1x 100M rol van dit type. Maar dan loop ik tegen wat praktische dingen aan:
1. Voor de kabel van de verbruikers wil ik 1 van de aders gebruiken als schakeldraad. Hoe dop ik deze af in de groepenkast. Zal vanuit de tuin geen spanning op gezet worden, daar kan eventueel nog wel een wago klem gebruiken maar dat lijkt me not-done in de groepenkast.
2. Hoe ga je van een Litze naar de aarderail in de groepenkast. Gewoon met een rol geel/groene tape aan de slag, een adereindhuls en alsnog verbinden? Of zijn er daar nettere oplossingen voor?
1. kan ik een 4x2.5mm2 YMVK-as de groepenkast binnen brengen en daar 1 ader van in een wago 211 steken (en die weer in een dinrail bevestiging)??? Of bega ik dan een doodzonde?
2. Had al gelezen dat ik de Litze gewoon kan tapen en aan de aarderail kan verbinden (liefste met een adereind huls).
[ Voor 16% gewijzigd door pletter op 05-03-2021 20:02 ]
Veel plek voor een extra lasdoos heb ik niet, mooiste is de volledige kabel de groepenkast in. Ik zat zelf aan deze te denken om de loze ader te monteren:pletter schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:00:
Optie 1 denk ik lasdoos plaatsen kabel 4x2.5 er in dan wago klem naar schakelaar rest door lussen naar din rail. Liteze kan met tape maar ook met krimpkous .
:strip_exif()/f/image/bw41MHzXf4fm0163rEEF5U6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan is het geen losse ader meer, zit netjes in een klem.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZiMEap3uMdgfNBH1qCYrKP67.jpg?f=user_large)
Die jij laat zien geen idee waar dat vandaan komt.
Dat de de Wago 211-500. Niet het meest onbekende merkpletter schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:12:
Dan zou je bv een Phoenix oid gebruiken .[Afbeelding]
Die jij laat zien geen idee waar dat vandaan komt.
dit is een hele nette en veilige oplossing. kersje op de appelmoes is als je de "aanvoerdraad" in het midden van de lasklemmen doet.Jfwiet schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:07:
[...]
Veel plek voor een extra lasdoos heb ik niet, mooiste is de volledige kabel de groepenkast in. Ik zat zelf aan deze te denken om de loze ader te monteren:
[Afbeelding]
Dan is het geen losse ader meer, zit netjes in een klem.
je kan al jaren bij hager groepenkasten een rail bijbestellen waar je tot 6mm2 of zo in schroefklemmen kan doen. en die zijn heel wat knulliger dan deze dingen.pletter schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:25:
Ik persoonlijk als een elec zou geen las klem willen hebben in een groepenkast PUNT GEZET.
wago 211 is 1 van de beste oplossingen, helemaal als je dit soort dingen niet elke dag doet. door het transparante kan je zien of je goed zit en als clipje omlaat zit weet je dat ie vast zit.
[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 05-03-2021 21:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wil het graag volgens de 'regels' houden en daarmee veilig. Hoop dat een van jullie kan helpen.
Daarvoor had je blijkbaar een ABB busboard beltrafo en dat wil ik niet oud noemen want die zijn misschien 10 jaar te koop en ik denk zelfs korter.
Kan kloppen, want het huis is 4 jaar oud. Vorige was een betere aanduiding geweest dan 'oude'leonbong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:05:
Ah draden is gebruikelijk gewoon trekken naar een bestaande groep.
Daarvoor had je blijkbaar een ABB busboard beltrafo en dat wil ik niet oud noemen want die zijn misschien 10 jaar te koop en ik denk zelfs korter.
Dank iig voor de info!! Ik prik hem bij de groep van de 'hal' erbij.
De huidige generatie busboards gaan sinds 2004 ofzo mee.leonbong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:05:
Daarvoor was er een oudere variant (maatvoering van de busboards en basisrek was anders, de componenten zijn nog wel uitwisselbaar).
Weet niet precies hoe lang die eerste variant mee ging, maar busboard bestaat al wel een jaar of 20.
Deze dus.
https://www.elektramat.nl...B7HFtDc_fqoEaAqb1EALw_wcB
Wat eigenlijk een best bijzondere oplossing is want de belftrafo wordt dus niet beveiligd door een standaard 16A groep maar alleen door het hoofdzekering/automaat.
[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 06-03-2021 10:31 ]
Dacht dat die er ook al langer waren maar zo goed ken ik de historie van ABB niet.
Heeft iemand hier de gouden tip om toch een laadpaal op privé terrein te krijgen? Het zou gaan om een 11kw lader. Ik heb iets gelezen over de mogelijkheden van een tweede meetpunt vanuit de netbeheerder. Maar het is me niet duidelijk of deze vanuit de meterkast doorgevoerd wordt of een nieuwe aansluiting wordt. Iemand ervaring mee?
Dank alvast!
VerlengsnoerBjornson schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:53:
Graag wil ik thuis op de parkeerplaats van mijn appartementencomplex een lader voor m'n toekomstige Polestar 2. Echter blijkt na onderzoek dat het op geen enkele manier mogelijk is met bekabeling vanuit mijn meterkast naar buiten te gaan. De kruipruimte onder de meterkast is niet bereikbaar. Er zit geen luik. Onder het hele pand zit een kruipruimte maar precies het gedeelte waar de meterkasten zitten is afgesloten. Op bouw fotos is wel te zien dat er een kruipruimte zit.
Gaat het om een gezamenlijke meterkast of per appartement?
Is de kruipruimte onder de meterkast niet bereikbaar via een aparte ingang, b.v. ergens verscholen in een service-ruimte? Omdat het een specifieke ruimte is waar men bewoners niet gelijk toegang wil geven (oid)? Lijkt me stug dat ze die ruimte dan hebben dichtgegooid.
==
hoi
Daarom nu wel een fijne gedachte dat de nieuwe beltrafo gekoppeld staat aan een groep en daarmee dus echt uit is te zetten met de schakelaar van die groepleonbong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:26:
Wat eigenlijk een best bijzondere oplossing is want de belftrafo wordt dus niet beveiligd door een standaard 16A groep maar alleen door het hoofdzekering/automaat.
Dank nogmaals voor jullie input!!
[YouTube: New Vs Old, Wago Connector Overload]pletter schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:25:
Ik persoonlijk als een elec zou geen las klem willen hebben in een groepenkast PUNT GEZET.
mag dat zomaar van de VVE ? Sommige netbeheerders doen dit wel, echter dien je dan wel even weer de vaste kosten op te hoesten, de laadpaal groot genoeg is om en kwh meter en een netinvoer te maken. Daarnaast dien je in veel regio's ook nog een aardpen te (laten) slaan.Bjornson schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:53:
Graag wil ik thuis op de parkeerplaats van mijn appartementencomplex een lader voor m'n toekomstige Polestar 2. Echter blijkt na onderzoek dat het op geen enkele manier mogelijk is met bekabeling vanuit mijn meterkast naar buiten te gaan. De kruipruimte onder de meterkast is niet bereikbaar. Er zit geen luik. Onder het hele pand zit een kruipruimte maar precies het gedeelte waar de meterkasten zitten is afgesloten. Op bouw fotos is wel te zien dat er een kruipruimte zit.
Heeft iemand hier de gouden tip om toch een laadpaal op privé terrein te krijgen? Het zou gaan om een 11kw lader. Ik heb iets gelezen over de mogelijkheden van een tweede meetpunt vanuit de netbeheerder. Maar het is me niet duidelijk of deze vanuit de meterkast doorgevoerd wordt of een nieuwe aansluiting wordt. Iemand ervaring mee?
Dank alvast!
Ik zou toch echt maar eens met de beheerder van het complex overleggen hoe de kruipruimte's bereikbaar zijn.
Het is trafo die heel erg korstsluit vast is, ABB zal daar vast over nagedacht hebben.Pepppie schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Daarom nu wel een fijne gedachte dat de nieuwe beltrafo gekoppeld staat aan een groep en daarmee dus echt uit is te zetten met de schakelaar van die groep![]()
Dank nogmaals voor jullie input!!
Ik ga niet zeggen dat het onveilig is.
nieuwe aansluiting is HEEL duur. die optie zou ik laten varen als oplossing voor 1 parkeerplaats.Bjornson schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:53:
Dank alvast!
als je in een complex zit betekent dat je dus ook een VVE hebt.
ik zou eens overleggen met de VVE om gewoon collectief laadpalen neer te zetten ip concentreren op alleen jouw situatie. niet vergeten dat er in de (nabije) toekomst wel meer mensen zijn die een paal nodig hebben. als je collectief bezig gaat zijn de vermogenseisen ook snel rap hoger dan wat je complex gevoed krijgt. dus het kan een goed plan zijn om ism de netbeheerder gewoon een gescheiden kast neer te zetten buiten het complex die dedicated word voor de pakeerplaatsen. dan blijf je ook van je reguliere meterkasten af.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Leuk en informatief filmpje. Die connectoren zitten ook in mijn meterkast (om een 16A groep te splitsen, en in het circuit van de rookmelders), en nadat ik dit gezien heb durf ik die wel te laten zitten. Pas boven de 55A werd het problematisch, en dan ook nog vooral omdat de warmte vanuit de zwaar overbelaste 2.5mm² kabel de connector liet smelten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
veel mensen denken dat de connector het eerder opgeeft dan de rest. zulke fimpjes zijn ook goed. die laten ook gewoon zien dat het goed en veilig kan. al is het natuurlijk het beste om helemaal geen connectors te hebben.Andrehj schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:30:
[...]
Leuk en informatief filmpje. Die connectoren zitten ook in mijn meterkast (om een 16A groep te splitsen, en in het circuit van de rookmelders), en nadat ik dit gezien heb durf ik die wel te laten zitten. Pas boven de 55A werd het problematisch, en dan ook nog vooral omdat de warmte vanuit de zwaar overbelaste 2.5mm² kabel de connector liet smelten.
daarom maak ik ook het britse ring systeem in mijn huis. van stopcontact naar stopcontact rondom de kamer en elke kamer zijn eigen groep en verlichting op een gescheiden groep.leonbong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:35:
Geen connectors is wat lastig in het NL-centraaldoos principe.
Dan heb je toch ook overal verbindingen nog meer zelfs.
En waarom zou je dat willen kijk youtube een echte ring is echt een drama bij storingen om te zoeken.
Deze vent bijvoorbeeld
YouTube: Circuits That Make No Sense
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 06-03-2021 14:43 ]
Ik vraag me af of dat toegestaan is in NL. Bovendien is niemand dat hier gewend, dus het leidt alleen maar tot onduidelijkheid en onbegrip van toekomstige elektriciens. Niet doen dus.flippy schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:05:
daarom maak ik ook het britse ring systeem in mijn huis. van stopcontact naar stopcontact rondom de kamer en elke kamer zijn eigen groep en verlichting op een gescheiden groep.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
het is niet verboden. en er zit in de meterkast gewoon documentatie waar en hoe alles loopt.Andrehj schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:44:
[...]
Ik vraag me af of dat toegestaan is in NL. Bovendien is niemand dat hier gewend, dus het leidt alleen maar tot onduidelijkheid en onbegrip van toekomstige elektriciens. Niet doen dus.
ring is ook niet het goede woord. ik voed ze ook niet van 2 kanten. er zit overal namelijk een deur in de weg die tot aan het plavond reikt.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 06-03-2021 15:09 ]
Helemaal eens. Bovendien wordt het een overbelasting van de hoofdzekering zodra de zon weg is. Liever de hoofdzekering door dan brand. Maar het is allebei niet fijn.roelbouwman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Al met al: dit is een theoretische situatie. Natuurlijk moet je daar als installateur wel rekening mee houden en die extra automaat van 20 euro gewoon plaatsen, maar zoals ik al aangaf: ik maak me geen zorgen over al die duizenden installaties waar dit niet gedaan is. De kans dat hierdoor ooit iets mis zou gaan is verwaarloosbaar.
Je mag mij toch uitleggen hoe jij denkt minder connecties te hebben.flippy schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:56:
[...]
het is niet verboden. en er zit in de meterkast gewoon documentatie waar en hoe alles loopt.
ring is ook niet het goede woord. ik voed ze ook niet van 2 kanten. er zit overal namelijk een deur in de weg die tot aan het plavond reikt.
ik heb ook niet minder connecties, dat heb ik ook nooit geclaimed. ik zeg alleen dat het wel beter is om er minder te hebben. helemaal in de meterkast.leonbong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:11:
[...]
Je mag mij toch uitleggen hoe jij denkt minder connecties te hebben.
echter in mijn geval kan ik moeilijk in betonnen plavonds en muren extra leidingen zagen. dus werk ik met een voorzetwand waar de stroom en data doorheen loopt (en tegelijk 10cm extra isolatie). en omdat ik veel meer stopcontacten doe dan origneel moet ik wel horizontaal. immers kan ik niet naar het plavond. en omdat de nieuwe deuren tot het plavond komen kan ik ook niet oversteken bij deuren om een echte ring te maken.
Achterhaald principe uit de tijd dat er schaarste aan koper was in de uk.
Zelfs in de uk wordt het steeds minder gedaan.
[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 06-03-2021 18:23 ]
Volgens mij zelfs pas rond de 80A dat het problematisch wordt, dat de klemmetjes oververhit beginnen te raken. Eerder gaat wel de bedrading al roken, maar daar kunnen die klemmetjes niets aan doen...Andrehj schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:30:
[...]
En ik vraag me af, of het smelten bij hogere stromen, niet vooral veroorzaakt wordt door het heet worden van het koperdraad. Dus of het met dikker draad, bij dezelfde stroom ook fout zou gaan, waag ik te betwijfelen.
Eigenlijk een kansloze test:Wild Chocolate schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:19:
[...]
Volgens mij zelfs pas rond de 80A dat het problematisch wordt, dat de klemmetjes oververhit beginnen te raken. Eerder gaat wel de bedrading al roken, maar daar kunnen die klemmetjes niets aan doen...
En ik vraag me af, of het smelten bij hogere stromen, niet vooral veroorzaakt wordt door het heet worden van het koperdraad. Dus of het met dikker draad, bij dezelfde stroom ook fout zou gaan, waag ik te betwijfelen.
minimaal een thermografische camera erbij om de temperatuur te monitoren;
Opwarmen heeft tijd nodig, 3 minuutjes wat overbelasten boeit weinig tot niets;
Wat veroorzaakt het smelten
Als je lasklemmen wil testen op overbelasting, zorg in ieder geval dat de rest van het circuit de stroom wel kan voeren. Als hij 4, of 6mm2 gebruikt had, was de test al een stuk beter geweest. Nu smolt de isolatie van de draad eerder dan de lasklem, dus de draad lijkt heter dan de lasklem -> draad warmt lasklem op.
Klopt wel, maar de vraag is dan wat je wilt testen:ybos schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:36:
[...]
Eigenlijk een kansloze test:
minimaal een thermografische camera erbij om de temperatuur te monitoren;
Opwarmen heeft tijd nodig, 3 minuutjes wat overbelasten boeit weinig tot niets;
Wat veroorzaakt het smeltenvolgens mij verwarmt de te dunne draad de lasklemmen.
Als je lasklemmen wil testen op overbelasting, zorg in ieder geval dat de rest van het circuit de stroom wel kan voeren. Als hij 4, of 6mm2 gebruikt had, was de test al een stuk beter geweest. Nu smolt de isolatie van de draad eerder dan de lasklem, dus de draad lijkt heter dan de lasklem -> draad warmt lasklem op.
- de losse klem
- een realistisch geheel (i.e. 2.5mm² draad in de lasklem, zoals het in het echte gebruik ook zou zijn)
Het is wel een goede test om aan te tonen dat in het geval van een fout, de bekabeling er eerder aan gaat dan de klem, dus de klem is van degelijke kwaliteit...
Nu is de vraag inderdaad wel wat er gebeurt als je een belasting neemt die de draad niet laat smelten en dat langere tijd volhoud... In dat opzicht is een warmtecamera wel interessant.
[ Voor 8% gewijzigd door azerty op 06-03-2021 22:13 ]
Beide verdeelkasten hebben een eigen groep en ze zitten (toevallig) op 2 aardlekschakelaars op 2 verschillende fasen. Tussen de verdeelkasten uiteraard geen 230V verbinding, alleen wat signaalkabels (DMX, interne bus van de PLC).
Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan valt één van de aardlekschakelaars uit. Ik heb al vastgesteld dat de oorzaak op de groep van de verdeelkast zit (gebeurt ook als de andere groepen uit staan). Het lijkt vooral te gebeuren als een andere zware verbruiker (bijvoorbeeld de stofzuiger) op de ándere kast wordt aangezet. Op de één of andere manier lijkt er dus onder bepaalde omstandigheden toch stroom te lekken via één van de signaalkabels. Is er een manier om dit te ontkoppelen? Of toch maar beide groepen achter dezelfde aardlek gaan plaatsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Roekeloos op 07-03-2021 20:37 ]
Kan ik daar direct zoiets op aansluiten? Of is het beter om zoiets nog apart af te zekeren?
Verdeelkast 230/400 VAC
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
:strip_exif()/f/image/a8KGd50Ei1DaHarOSiKsDwHC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2t7KjImNy49rfXFyO0fJ8iY8.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het een recht stuk is, is dat zeker de beste methode. Die heb ik veel gebruikt.Boinkie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:34:
Aangezien hier de ervaren rotten zitten een klein vraagstukje. De kruipruimte is niet tot slecht toegankelijk. Ik wil echter toch 2/3 extra groepen naar de keuken trekken voor eventuele quooker, inductiekookplaat. De leidingen op de foto lopen naar de keuken. Wat is de makkelijkste manier om daar extra groepen bij te trekken. Met een lange stevige buis onder de kruipruimte door hengelen en bij het gat in de keuken hopen dat je er met je hand bij komt of zijn er makkelijkere methodes die ik niet ken?
Soms met de optie van magneet aan touwtje dat aan einde van de buis hangt en dan ook aan de andere buis en zo binnen gehengeld als het langer als 4 meter was. Is gewoon gekloot.
Maar afgezien van een bestuurbaar robotje met rupsbanden of zelf eronder kruipen zie ik geen alternetief.
Wellicht een kleine hond van de buren jatten en een touw om aan zijn staat binden....
(aan dat touwtje, een dikker touwtje en dan trekveer. Hierna kun je daarna diverse kabels erdoor trekken. Volgens mij mag draad in buis niet in de kruipruimte en kom je dus altijd op kabel uit. )
[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 08-03-2021 10:54 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
https://www.vekto.nl/medi.../2/3/238197_2d_0001_4.jpg
Als eerste zou ik nagaan of de nulgeleider overal wel netjes gescheiden is. De beschreven situatie komt meestal doordat er ergens verderop in de installatie de nuldraad van een ander circuit 'geleend' wordt. Dit is de meest waarschijnlijke verklaring. Ook als je dit al een keer bent nagegaan, controleer het dan nogmaals.Roekeloos schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:36:
Interessante kwestie hier. Twee verdeelkasten met in iedere kast wat voedingen, dimmers en PLC's. Vanuit de verdeelkasten worden ook de WCD's op de verdiepingen gevoed vanuit rijgklemmen.
Beide verdeelkasten hebben een eigen groep en ze zitten (toevallig) op 2 aardlekschakelaars op 2 verschillende fasen. Tussen de verdeelkasten uiteraard geen 230V verbinding, alleen wat signaalkabels (DMX, interne bus van de PLC).
Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan valt één van de aardlekschakelaars uit. Ik heb al vastgesteld dat de oorzaak op de groep van de verdeelkast zit (gebeurt ook als de andere groepen uit staan). Het lijkt vooral te gebeuren als een andere zware verbruiker (bijvoorbeeld de stofzuiger) op de ándere kast wordt aangezet. Op de één of andere manier lijkt er dus onder bepaalde omstandigheden toch stroom te lekken via één van de signaalkabels. Is er een manier om dit te ontkoppelen? Of toch maar beide groepen achter dezelfde aardlek gaan plaatsen?
Wanneer je DMX wilt ontkoppelen dan kun je daarvoor een standaard DMX splitter / versterker gebruiken. Daarbij worden alle individuele uitgangen standaard galvanisch gescheiden. Bij een snelle zoektocht kom ik uit bij een product van JB System, ik ben zelf niet helemaal kapot van dat merk, zou liever kiezen voor het merk Eurolite voor drie euro meer.
Heb mijn DMX splitter hier vandaan:FrankHe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Als eerste zou ik nagaan of de nulgeleider overal wel netjes gescheiden is. De beschreven situatie komt meestal doordat er ergens verderop in de installatie de nuldraad van een ander circuit 'geleend' wordt. Dit is de meest waarschijnlijke verklaring. Ook als je dit al een keer bent nagegaan, controleer het dan nogmaals.
Wanneer je DMX wilt ontkoppelen dan kun je daarvoor een standaard DMX splitter / versterker gebruiken. Daarbij worden alle individuele uitgangen standaard galvanisch gescheiden. Bij een snelle zoektocht kom ik uit bij een product van JB System, ik ben zelf niet helemaal kapot van dat merk, zou liever kiezen voor het merk Eurolite voor drie euro meer.
https://www.thewillows.nl...r-1-in-4-out-dinrail.html
In de beschrijving staat "... 4 volledig galvanisch gescheiden DMX-Uitgangssignalen." dus dat moet in orde zijn.ntiender schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Heb mijn DMX splitter hier vandaan:
https://www.thewillows.nl...r-1-in-4-out-dinrail.html
Wij hebben nog een hele oude kast met 4 groepen met nog stoppen. Het is een 1x 35A aansluiting zonder hoofdschakelaar en aardlek. Dus het wordt tijd om dit te moderniseren.
Nu twijfel ik een beetje om meteen een 3-fase aansluiting aan te vragen en of dat verstandig is, qua capaciteit hebben we het nu niet perse nodig. We koken op gas, droge de was aan een rekje, we zijn met zijn tweeën en zijn niet veeleisend.
Zelf zie ik een paar opties, van goedkoop naar duur denk ik:
- Kast vervangen met een 1-fase exemplaar en aansluiting houden zoals die nu is.
- Kast vervangen met voorbereiding op 3-fase (als dat überhaupt kan).
- Meteen goed doen en een 3-fase aansluiting aanvragen en helemaal ombouwen naar 3-fase.
Ik zou voor optie 2 gaan, de kosten vallen mee. Het enige verschil met optie 1 is dat je een 3-fase hoofdschakelaar gebruikt in plaats van een 1-fase hoofdschakelaar.cytherea schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:31:
Zelf zie ik een paar opties, van goedkoop naar duur denk ik:
- Kast vervangen met een 1-fase exemplaar en aansluiting houden zoals die nu is.
- Meteen goed doen en een 3-fase aansluiting aanvragen en helemaal ombouwen naar 3-fase.
Een 3-fase HS heb je voor €15. Dus voor de meerprijs hoef je niet te twijfelen tussen optie 1 en 2
Optie 3, alles nu 3-fase laten aanleggen inclusief graven en bijbehorende kosten lijkt minder voor de hand liggen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De vraag is wat jouw toekomstplannen zijn.cytherea schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:31:
Even een vraagje aan de experts wat de beste strategie is met de renovatie van onze meterkast.
Wij hebben nog een hele oude kast met 4 groepen met nog stoppen. Het is een 1x 25A aansluiting zonder hoofdschakelaar en aardlek. Dus het wordt tijd om dit te moderniseren.
Nu twijfel ik een beetje om meteen een 3-fase aansluiting aan te vragen en of dat verstandig is, qua capaciteit hebben we het nu niet perse nodig. We koken op gas, droge de was aan een rekje, we zijn met zijn tweeën en zijn niet veeleisend.
Zelf zie ik een paar opties, van goedkoop naar duur denk ik:Voor de 3-fase aansluiting zal gegraven moeten worden dus dat wordt een duur grapje maar dan is het wel meteen helemaal toekomstbestendig. Ik verwacht dat we binnen nu en 10-15 jaar wel van het gas afgaan.
Ga je op inductie?
Komt er nog een PV installatie?
Ga je de keuken renoveren?
- Zo ja, dan komen er vast nog meerdere zwaardere apparaten zoals een kokendwaterkraan etc
Komt er een warmtepomp/airco?
Als je toch de groepenkast laat vervangen, dan zou ik eerder een 3 fasen aanraden want de kosten maak je al en een 3 fasen groepenkast kost maar een klein beetje meer.
Correct me if I' m wrong, maar je zou er zelfs voor kunnen kiezen dat je groepenkast gereed is voor 3 fasen, maar je nog steeds op 1 fase zit.
Dit moet even iemand zien te bevestigen of dit uberhaupt toegestaan is maar bij mij werd de groepenkast eerst vervangen door een 3 fasen kast, en een week of 2 later kwam Liander pas de hoofdaansluiting verzwaren naar 3 fasen. In die 2 weken zat de groepenkast gewoon nog op 1 fase.
Ik heb begrepen dat de kosten voor het verzwaren van de hoofdaansluiting zowat verdubbeld zijn.
Aardgasvrij heb ik op 1×35A en ken zelfs iemand met 1×25A aardgasvrij. Maar meten is weten en gissen is missen. Veel mensen weten niet hoeveel stroom er door hun hoofdzekering loopt (=gissen). Het huis verwarmen met elektrische kachels (COP=1) is wat anders dan met een warmtepomp
De enige reden voor 3-fase bij mij zou zijn om een elektrische auto thuis te kunnen opladen.
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 08-03-2021 14:49 ]
Ik heb door de jaren heen wel geleerd dat toekomstbestendig altijd anders uitpakt al ik vooraf dacht.cytherea schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:31:
Voor de 3-fase aansluiting zal gegraven moeten worden dus dat wordt een duur grapje maar dan is het wel meteen helemaal toekomstbestendig. Ik verwacht dat we binnen nu en 10-15 jaar wel van het gas afgaan.
Indien kleine meerprijs (<10%) die ik het nog, anders zie ik tegen die tijd wel. Te vaak ding aangelegd die achteraf toch niet nodig waren of de situatie zodanig anders dat het toch weer anders moest.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat betreft toekomstplannen zijn we vrij sober. Kokendwater kraan vind ik sowieso een hele dure waterkokercom2,1ghz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:44:
[...]
De vraag is wat jouw toekomstplannen zijn.
Ga je op inductie?
Komt er nog een PV installatie?
Ga je de keuken renoveren?
- Zo ja, dan komen er vast nog meerdere zwaardere apparaten zoals een kokendwaterkraan etc
Komt er een warmtepomp/airco?
Als je toch de groepenkast laat vervangen, dan zou ik eerder een 3 fasen aanraden want de kosten maak je al en een 3 fasen groepenkast kost maar een klein beetje meer.
Correct me if I' m wrong, maar je zou er zelfs voor kunnen kiezen dat je groepenkast gereed is voor 3 fasen, maar je nog steeds op 1 fase zit.
Dit moet even iemand zien te bevestigen of dit uberhaupt toegestaan is maar bij mij werd de groepenkast eerst vervangen door een 3 fasen kast, en een week of 2 later kwam Liander pas de hoofdaansluiting verzwaren naar 3 fasen. In die 2 weken zat de groepenkast gewoon nog op 1 fase.
Ik heb begrepen dat de kosten voor het verzwaren van de hoofdaansluiting zowat verdubbeld zijn.
Volgens de website van Liander kost een verzwaring rond de 300 euro maar het is mij niet duidelijk of dat inclusief graafwerkzaamheden is. Ik ben bang dat dat exclusief is.
Voorbereiden op 3-fase lijkt me een goeie toekomstbestendige tussenweg. Dan hoeft niet de boel opnieuw als de aansluiting verzwaard wordt.
Ja helemaal eens, ik voorzie ook wel een regionaal warmtenet of iets soortgelijks. Iedereen een eigen warmtepomp is ook bizar inefficiënt als je erover nadenkt. Warmtenet heeft daarentegen ook weer nadelen..Cyberpope schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:48:
[...]
Ik heb door de jaren heen wel geleerd dat toekomstbestendig altijd anders uitpakt al ik vooraf dacht.
Indien kleine meerprijs (<10%) die ik het nog, anders zie ik tegen die tijd wel. Te vaak ding aangelegd die achteraf toch niet nodig waren of de situatie zodanig anders dat het toch weer anders moest.
[ Voor 16% gewijzigd door cytherea op 08-03-2021 14:55 ]
Als je denkt, de eerstkomende tijd met een 1x35A uit de voeten te kunnen, dan is de vet gedrukte optie de beste keuze. Een 3-fasen kast kan eenvoudig voor 1-fase geschikt gemaakt worden middels een brug.cytherea schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:31:
Zelf zie ik een paar opties, van goedkoop naar duur denk ik:Voor de 3-fase aansluiting zal gegraven moeten worden dus dat wordt een duur grapje maar dan is het wel meteen helemaal toekomstbestendig. Ik verwacht dat we binnen nu en 10-15 jaar wel van het gas afgaan.
Zo heb ik bij mij thuis vanochtend ook de groepenkast laten vervangen door een 3-fasen kast, welke nu op 1-fase is aangesloten. Later kan de netbeheerder het bruggetje zo weghalen en de 3-fasen aansluiten.
[ Voor 9% gewijzigd door Leut op 08-03-2021 15:03 ]
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Top, dit lijkt me voor nu de geschikte oplossing inderdaad. Ombouwen naar 3-fase kan dan later.Leut schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:02:
[...]
Als je denkt, de eerstkomende tijd met een 1x35A uit de voeten te kunnen, dan is de vet gedrukte optie de beste keuze. Een 3-fasen kast kan eenvoudig voor 1-fase geschikt gemaakt worden middels een brug.
Zo heb ik bij mij thuis vanochtend ook de groepenkast laten vervangen door een 3-fasen kast, welke nu op 1-fase is aangesloten. Later kan de netbeheerder het bruggetje zo weghalen en de 3-fasen aansluiten.
Thanks magneet truc is heel handig! Wordt dan ook gewoon grondkabel en daarbij nog een extra touwtje laat liggen voor eventuele toekomstige projecten..Cyberpope schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:50:
[...]
Als het een recht stuk is, is dat zeker de beste methode. Die heb ik veel gebruikt.
Soms met de optie van magneet aan touwtje dat aan einde van de buis hangt en dan ook aan de andere buis en zo binnen gehengeld als het langer als 4 meter was. Is gewoon gekloot.
Maar afgezien van een bestuurbaar robotje met rupsbanden of zelf eronder kruipen zie ik geen alternetief.
Wellicht een kleine hond van de buren jatten en een touw om aan zijn staat binden....
(aan dat touwtje, een dikker touwtje en dan trekveer. Hierna kun je daarna diverse kabels erdoor trekken. Volgens mij mag draad in buis niet in de kruipruimte en kom je dus altijd op kabel uit. )
Weet je trouwens zeker weten dat er gegraven moet worden? In mijn tussenwoning uit 88 liep er al 3 fasen naar mijn hoofdzekering toe maar eentje was daarvan aangesloten. Dus er werden in mijn bestaande hoofdzekering 3 25A smeltzekeringen in gedraaid.cytherea schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:52:
[...]
Wat betreft toekomstplannen zijn we vrij sober. Kokendwater kraan vind ik sowieso een hele dure waterkoker. Maar koken op inductie en een warmtepomp zie ik er nog wel komen vandaar dat ik ook een beetje twijfel wat de handigste strategie is.
Volgens de website van Liander kost een verzwaring rond de 300 euro maar het is mij niet duidelijk of dat inclusief graafwerkzaamheden is. Ik ben bang dat dat exclusief is.
Voorbereiden op 3-fase lijkt me een goeie toekomstbestendige tussenweg. Dan hoeft niet de boel opnieuw als de aansluiting verzwaard wordt.
[...]
Ja helemaal eens, ik voorzie ook wel een regionaal warmtenet of iets soortgelijks. Iedereen een eigen warmtepomp is ook bizar inefficiënt als je erover nadenkt. Warmtenet heeft daarentegen ook weer nadelen..
Dat weet ik niet, dat ga ik een elektricien vragen. Enige wat ik weet is dat het in de jaren 80 opnieuw is aangesloten maar niet . Er is ook niet veel aan te zien aan de buitenkant.com2,1ghz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:12:
[...]
Weet je trouwens zeker weten dat er gegraven moet worden? In mijn tussenwoning uit 88 liep er al 3 fasen naar mijn hoofdzekering toe maar eentje was daarvan aangesloten. Dus er werden in mijn bestaande hoofdzekering 3 25A smeltzekeringen in gedraaid.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ja, draad door buis en dan magneet aan uiteinde.. Wel opletten dat hij niet blijf plakken aan de diverse ophang ijzers van andere buizen. Maar dat lukt vaak omdat hij aan einde van buis zit. Draadje strak = magneetje zit aan buis vast en dus kun je hem sturen.Boinkie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:09:
[...]
Thanks magneet truc is heel handig! Wordt dan ook gewoon grondkabel en daarbij nog een extra touwtje laat liggen voor eventuele toekomstige projecten..
1x een draadje erdoor hebben en je bent spekkoper.
Hier ook, tot de voordeur voor netbeheerder, overige kosten (enkel verzwaren) voor onszelf.Leut schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:22:
Ik heb mijn netbeheerder, Enexis in dit geval, ook gevraagd wat er gebeurt qua kosten, mocht er gegraven moeten worden. Mij werd verteld, dat al die kosten voor rekening van de netbeheerder komen. Het enige wat het mij dan zou kosten, is het laten verzwaren van de aansluiting zelf.
Uiteindelijk heb ik alles los gegooid, maar de aardlekschakelaar van fase 2 bleef eruit klappen als ik op een groep achter fase 1 een stofzuiger aanzette. Uiteindelijk door elimineren op fase 2 een losse stekkerdoos gevonden (3-voudige stekkerdoos met randaarde met een meter snoer zonder stekkers erin). Nadat ik deze uit het stopcontact heb gehaald, geen enkel probleem meer.FrankHe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Als eerste zou ik nagaan of de nulgeleider overal wel netjes gescheiden is. De beschreven situatie komt meestal doordat er ergens verderop in de installatie de nuldraad van een ander circuit 'geleend' wordt. Dit is de meest waarschijnlijke verklaring. Ook als je dit al een keer bent nagegaan, controleer het dan nogmaals.
Fijn dat ik het heb ontdekt, maar het voelt niet goed dat ik het niet kan verklaren. Iemand?
Zou die stekkerdoos wel eens willen meggeren op 500V kijken of die doorslaat.Roekeloos schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:31:
[...]
Uiteindelijk heb ik alles los gegooid, maar de aardlekschakelaar van fase 2 bleef eruit klappen als ik op een groep achter fase 1 een stofzuiger aanzette. Uiteindelijk door elimineren op fase 2 een losse stekkerdoos gevonden (3-voudige stekkerdoos met randaarde met een meter snoer zonder stekkers erin). Nadat ik deze uit het stopcontact heb gehaald, geen enkel probleem meer.
Fijn dat ik het heb ontdekt, maar het voelt niet goed dat ik het niet kan verklaren. Iemand?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
En ik zie een drieaderige kabel? Ook raar, waar zit die op aangesloten of waar komt die vandaan? Daarvan lijkt de nuldraad (ader) beschadigd en de aardedraad (ader) niet aangesloten?
Ziet er uit als prutswerk
Een elektricien snijdt over het algemeen kabels met een kabelmes, dit is beun de haas geweest die de zwarte mantel weg heeft gesneden met een mes en daarbij ook de mantels van de L&N heeft geraakt.MWDKing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:08:
Een elektricien heeft onderstaande elektra aangelegd. Ik zie blanke aders én ik zie centraaldozen die met schroeven aan de binnenzijde zijn aangelegd. Ben ik een zeikerd als ik dat niet OK vindt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja precies. Heb het zelf ook wel vaker gedaan, maar netter dan dit... En (gipsplaat)schroeven door de wand van een centraaldoos is toch ook not done?Anton2610 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:50:
[...]
Een elektricien snijdt over het algemeen kabels met een kabelmes, dit is beun de haas geweest die de zwarte mantel weg heeft gesneden met een mes en daarbij ook de mantels van de L&N heeft geraakt.
[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 08-03-2021 20:03 ]
Ik zie vooral lasdozen. Handig om de juiste naam te hanteren wanneer je (terecht) kritiek levert op de elektricien.MWDKing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:08:
(...) én ik zie centraaldozen (...)
Punctuality is the politeness of kings
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
En de drie aardige zwarte kabel lijkt zo ook wat dunner te zijn als de overige (ofwel geen 2,5 mm2)
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Meer of minder connecties maakt natuurlijk niet zoveel uit, maar het is niet zo dat het centraaldoos systeem verplicht is oid. Het is gewoon een manier van werken.leonbong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:11:
[...]
Je mag mij toch uitleggen hoe jij denkt minder connecties te hebben.
Je mag e.e.a. aanleggen zoals je wilt, mits het maar voldoet aan de veiligheidseisen in NEN1010. En daarin staat niets over de manier van aanleg.
Ik ben zelf bijvoorbeeld groot voorstander van een ruimere technische ruimte en een aparte buis naar elke aansluitpunt in de woning, of dat nu een contactdoos, schakelaar, lichtpunt of sensor oid is. Iets meer werk, maar de extra kosten in de bouwfase zijn verwaarloosbaar. De latere voordelen zijn enorm.
Gewoon een grote verdeler, alles op doorgangsklemmen afmonteren en je bent hartstikke flexibel. Een wijziging van een klassiek 230v draadsysteem naar een bussysteem is dan bijvoorbeeld ook een peuleschil. En wie weet wat de toekomst brengt.
Iemand gaf aan dat hij liever geen lasklem in meterkast wil of helemaal geen lasklemmen
Daarna zegt hij dat hij ring-systeem ging aanleggen.
Daarop vraag ik hoe hij denkt dat hij minder connecties heeft dan centraaldoos-systeem, want dat is het niet het geval bij een ring.
Ik heb dit wel gevonden, maar daar sluiten 19mm buizen niet mooi op aan. Of kan ik door het gebruik van wartels ook netjes de buizen vast zetten? Ik ben benieuwd wat hiervoor 'best practice' is.
Iemand tips?
[ Voor 16% gewijzigd door Nhz op 09-03-2021 15:32 ]
Groetjes
https://www.sandervunderink.nl/abb-lasdoos-creme.htmlNhz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:31:
Ik ben op zoek naar een grote lasdoos waar ik 19mm buis direct in kan schuiven, zoals een centraaldoos, maar dan een doos die ik aan de muur kan schroeven.
Ik heb dit wel gevonden, maar daar sluiten 19mm buizen niet mooi op aan. Of kan ik door het gebruik van wartels ook netjes de buizen vast zetten? Ik ben benieuwd wat hiervoor 'best practice' is.
Iemand tips?
4 van de 8 ingangen (1 aan elke kant) zijn ook geschikt voor 19mm buis.
Groetjes
Dan deze:
https://www.sandervunderink.nl/abb-kabeldoos-ip40.html
Met 19mm buisinvoeren:
https://www.sandervunderi...-voor-kabeldoos-3640.html
- stopcontacten (behandel apparatuur)
- elektrische rolluiken (2 stuks)
- elektrische verwarming / mobiele airco
- verlichting (spotjes)
Ik krijg vanuit de meterkast twee leidingen, één voor de wasmachine/wasdroger en één voor stopcontacten/verlichting. De leiding voor de wasmachine/wasdroger ga ik gebruiken voor de verwarming/mobiele airco. De ander leiding voor de rolluiken, stopcontacten en verlichting. Ik gebruik voor het aanleggen van elektriciteit pvc buizen + installatiedraad.
De stopcontacten/rolluiken/elektrische verwarming aansluiten heb ik geen moeite mee. Mijn partner heeft onderstaande spotjes gekocht:
https://www.rietveldlicht...ern-metaal-zwart-mat-rond
Ik breng vanuit een schakelaar centraal in de schoonheidssalon de bekabeling in pvc buis naar een 8 tal aftakpunten (tussen de balken van de garage - plat dak). Ik heb lasdoosjes besteld voor de aftakpunten. Na de aftakpunten moeten telkens drie spotjes in rij komen (over de breedte van de garage). Hoe kan ik best de spotjes aansluiten gaande van het aftakpunt tot de spot?
- Van het aftakpunt naar een lasdoosje en dan van lasdoosje naar spotje via een flexibele pvc leiding
- Andere optie
Dergelijke spatwaterdichte dozen met invoertules of wartels zijn helemaal niet bedoeld om buis in te voeren, maar om kabel in te voeren. Geen idee of het voor jouw toepassing relevant is maar je krijgt het natuurlijk ook nooit meer spatwaterdicht, het water loopt dan wel via de buis in de doos...Nhz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:31:
Ik ben op zoek naar een grote lasdoos waar ik 19mm buis direct in kan schuiven, zoals een centraaldoos, maar dan een doos die ik aan de muur kan schroeven.
Iemand tips?
Als je een doos met buisinvoer zoekt dan ben je beperkt tot dozen zoals de haf 3640. Wat moet er allemaal in als dat te klein is?
Wat voor een plafond komt er in? Systeemplafond toevallig?Kapotto schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:31:
Mijn partner heeft onderstaande spotjes gekocht:
https://www.rietveldlicht...ern-metaal-zwart-mat-rond
Ik breng vanuit een schakelaar centraal in de schoonheidssalon de bekabeling in pvc buis naar een 8 tal aftakpunten (tussen de balken van de garage - plat dak). Ik heb lasdoosjes besteld voor de aftakpunten. Na de aftakpunten moeten telkens drie spotjes in rij komen (over de breedte van de garage). Hoe kan ik best de spotjes aansluiten gaande van het aftakpunt tot de spot?
- Van het aftakpunt naar een lasdoosje en dan van lasdoosje naar spotje via een flexibele pvc leiding
- Andere optie
Dan zou ik boven het plafond een kabeldoos met WCD deksel zetten, zoiets:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lDyO3L3pZCjKfOKBWMx2JXa4.jpg?f=user_large)
En aan iedere spot een aansluitsnoer met stekker.
Het aansluitdoosje (dat zwarte doosje) aan de spot is sowieso bedoeld om snoer in te voeren:
:strip_exif()/f/image/mGycjRU1EeiacPNZTbZEiYWm.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar krijg je geen (flex)buis in.
Als er geen systeemplafond komt, hoe precies denk je die aftakpunten dan bereikbaar te houden? (Alle verbindingen moeten bereikbaar blijven.)
Ik snap nog steeds niet dat ze een "dubbel geïsoleerd" product verkopen (zie het symbool op dat zwarte doosje) en dan vervolgens met losse stukjes draad naar de fitting gaan. Ben ik nou gek of deugt dat gewoon niet?

:strip_exif()/f/image/xCgm78srn6Q5IsxDbSBRaEBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komt een plafond in met gips platen. De gaten voor de spotjes worden er in geboord en dan aangesloten. Als ik aan de spotjes een stekker maak en dan aansluit op een wcd, is dit dan bereikbaar genoeg?Xander schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:53:
[...]
Dergelijke spatwaterdichte dozen met invoertules of wartels zijn helemaal niet bedoeld om buis in te voeren, maar om kabel in te voeren. Geen idee of het voor jouw toepassing relevant is maar je krijgt het natuurlijk ook nooit meer spatwaterdicht, het water loopt dan wel via de buis in de doos...
Als je een doos met buisinvoer zoekt dan ben je beperkt tot dozen zoals de haf 3640. Wat moet er allemaal in als dat te klein is?
[...]
Wat voor een plafond komt er in? Systeemplafond toevallig?
Dan zou ik boven het plafond een kabeldoos met WCD deksel zetten, zoiets:
[Afbeelding]
En aan iedere spot een aansluitsnoer met stekker.
Het aansluitdoosje (dat zwarte doosje) aan de spot is sowieso bedoeld om snoer in te voeren:
[Afbeelding]
Daar krijg je geen (flex)buis in.
Als er geen systeemplafond komt, hoe precies denk je die aftakpunten dan bereikbaar te houden? (Alle verbindingen moeten bereikbaar blijven.)
Ik snap nog steeds niet dat ze een "dubbel geïsoleerd" product verkopen (zie het symbool op dat zwarte doosje) en dan vervolgens met losse stukjes draad naar de fitting gaan. Ben ik nou gek of deugt dat gewoon niet?Ik pas zelf meestal dit soort fittingen toe:
[Afbeelding]
Ik neem aan als ik of mijn partner verlichting koop in Nederland dat deze voldoet aan de geldende regelgeving.
Ik heb toevallig gisteren ook ff gezocht naar lasdozen voor 19mm buis, en toen deze aangeschaft: https://elektro-kopen.nl/...-1619-universele-lasdoos/
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.